WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
De goudzoekers die goedkoop gescoord hebben op Ali zijn ook op MP aanbeland lijkt het: https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/accu-s-en-batterijen/m2407334764-zendure-solarflow-800-plus-nieuw-in-doos

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:04
abaart schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Voor degenen die hier ook last van denken te hebben, je kunt geld besparen voor een nieuw AP en kabels trekken, want dat is niet nodig.

Met wat vriendelijker aanstuur gedrag en slimme graceful-degradation zijn de problemen ook prima op te lossen.

Hiervoor had ik bijna altijd minimaal 3 'unknown' momenten per dag, met een CAT6A aangesloten TP-Link Omada AP <1m van de Zendures.

Met de slimme aansturing is dit gereduceerd tot maximaal een paar keer per week enkele seconden dat de GET informatie in HA uit de cache komt, omdat de Zendure (of het wifi-spook, als je daar in gelooft) eventjes druk is met een interne cronjob, of wat dan ook. Dit door te zorgen dat er nooit meer dan 2 gelijktijdige HTTP connecties kunnen ontstaan naar een Zendure; En dat HA/gielz nooit een GET timeout terugkrijgt.

In zo'n geval blijven de andere Zendures in de pool vrolijk doorwerken, en de 'drukke' Zendure trouwens ook, deze wordt na 30 seconden stabiele reacties automatisch weer meegenomen in de aansturing van HA.

[Afbeelding]
Hier in rood 2 momenten de afgelopen week waar er even een hiccup was met 1 van de Zendures.

[Afbeelding]
Hier details van de netjes opgevangen Zendure hiccups

Verdere discussie in dit GitHub issue, en hier de alternatieve proxy met slimme aansturing. Kan vrij gemakkelijk via HACS geïnstalleerd en geüpdatet worden.

Wellicht ten overvloede, ik heb mijn AP of andere onderdelen van mijn netwerk niet aangeraakt. De Zendures staan ook nog op exact dezelfde plek.

Het wifi-spook bestaat dus niet. ;)
welke zendure gebruik je zelf ? wil wel eens gaan testen met deze proxy (nu 2400ac, ac+ onderweg ter vervanging)

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ctrl-tab schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:11:
[...]

welke zendure gebruik je zelf ? wil wel eens gaan testen met deze proxy (nu 2400ac, ac+ onderweg ter vervanging)
3x 800 Plus draai ik hier

• ctrl-tab
abaart schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:12:
[...]

ok ik voel een mooi weekend projectje aankomen. tbc

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• abaart
  • Niet online
Overigens is het HA dashboard bij mijn python proxy nog vrij crappy.

Als iemand die daar goed in is een betere versie van kan maken, graag!

LLMs zijn niet zo goed in HA dashboard yaml, zo blijkt

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:43
abaart schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Incl batterijen eronder of enkel alleen de ingebouwde?

• abaart
  • Niet online
Henkoes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:24:
[...]

Incl batterijen eronder of enkel alleen de ingebouwde?
zonder extra batterijen.
Ik heb voordat ik ze kocht een simulatie gedraaid adhv historische elektra gegevens uit HA, en deze setup kwam eruit met de snelste terugverdientijd en ROI. Losse add-on batterijen waren (toen ik ze kocht iig) duurder dan de 800 plus zelf...
Voordeel is ook dat je ze op 3 verschillende groepen door/rondom het huis kan plaatsen, zodat je toch 2400W kan doen zonder aparte groep.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:18
Van 2400AC naar 2400AC+ met koelers van @geert1992

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Imos4BCYmqLXba_-lvMcVyZ5fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apaMA4p7dt03jqbdDZj2KmYG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQtib1mExa_1aD8nr9kQR0JxCKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihlR3PzvSRuM03A1jIk2vwco.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 165% gewijzigd door Pakhaas op 05-06-2026 16:44 ]

• ctrl-tab
abaart schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:17:
Overigens is het HA dashboard bij mijn python proxy nog vrij crappy.

Als iemand die daar goed in is een betere versie van kan maken, graag!

LLMs zijn niet zo goed in HA dashboard yaml, zo blijkt
Was de oplossing niet backwards compatible met gast777 en dus gielz?

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:12

Mimiix

Professioneel Prutser

Een aantal andere tweakers was aan het wachten op de gratis pv beugels bij de sf2400pro. Ik heb ze inmiddels binnen (en ga ze te koop zetten want ik ben al voorzien).

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:43
Heb je eventueel een model van dje 3D print?
En welke sturing gebruik je voor de ventilatoren als ik mag vragen?
abaart schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Voor degenen die hier ook last van denken te hebben, je kunt geld besparen voor een nieuw AP en kabels trekken, want dat is niet nodig.

Met wat vriendelijker aanstuur gedrag en slimme graceful-degradation zijn de problemen ook prima op te lossen.

Hiervoor had ik bijna altijd minimaal 3 'unknown' momenten per dag, met een CAT6A aangesloten TP-Link Omada AP <1m van de Zendures.

Met de slimme aansturing is dit gereduceerd tot maximaal een paar keer per week enkele seconden dat de GET informatie in HA uit de cache komt, omdat de Zendure (of het wifi-spook, als je daar in gelooft) eventjes druk is met een interne cronjob, of wat dan ook. Dit door te zorgen dat er nooit meer dan 2 gelijktijdige HTTP connecties kunnen ontstaan naar een Zendure; En dat HA/gielz nooit een GET timeout terugkrijgt.

In zo'n geval blijven de andere Zendures in de pool vrolijk doorwerken, en de 'drukke' Zendure trouwens ook, deze wordt na 30 seconden stabiele reacties automatisch weer meegenomen in de aansturing van HA.

[Afbeelding]
Hier in rood 2 momenten de afgelopen week waar er even een hiccup was met 1 van de Zendures.

[Afbeelding]
Hier details van de netjes opgevangen Zendure hiccups

Verdere discussie in dit GitHub issue, en hier de alternatieve proxy met slimme aansturing. Kan vrij gemakkelijk via HACS geïnstalleerd en geüpdatet worden.

Wellicht ten overvloede, ik heb mijn AP of andere onderdelen van mijn netwerk niet aangeraakt. De Zendures staan ook nog op exact dezelfde plek.

Het wifi-spook bestaat dus niet. ;)
Als 1e goed dat je ermee aan het stoeien bent geweest. Misschien ook waardevolle input voor @gast777 ?

Mijn hickups zijn van deze aard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dunlW-G4sDY7OhGdFgt0ZWcUGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nb2BdVt2Tq3kkCfKbLs1zDc3.png?f=fotoalbum_large

Dan gaat je het licht echt uit. Ik ben even naar de basis teruggegaan. Alleen @gielz met 1 batterij. De stap terug ging ook met gielz niet lekker. Sensoren die niet updaten. Ja, alleen bij een herstart van HA. Er zit dus fundamenteel iets niet goed.

Wat heb ik gedaan. Ik draai HA in docker op een NAS. Ik heb eerst een backup gemaakt. Daarna HA naar een hogere firmware gebracht. Daar heb ik een scriptje voor. Deze haalt de container weg waar HA in draait. Haalt HA op, maakt een nieuwe container aan en voert de installatie van HA uit.

Gielz begon direct te draaien. Container van slag / corrupt geraakt? Ik vond het opvallend. Gielz laat ik even een weekje alleen draaien. Puur om te kijken of het stabiel blijft. Dan bouwen we weer verder op. Ik markeer je berichtje even. Dank voor je input!

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:19

Aardedraadje

Met kabelschoen

Maar nu de hamvraag; hoe ruiken ze? :D

• abaart
  • Niet online
ctrl-tab schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:11:
[...]

Was de oplossing niet backwards compatible met gast777 en dus gielz?
Ja dat is ie zeker, maar deze publiceert nog een zut extra sensoren, die nog op een mooie manier in een dashboard zouden kunnen.

Maar een dashboard dat werkt met gast777 werkt hier ook mee.

• abaart
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Als 1e goed dat je ermee aan het stoeien bent geweest. Misschien ook waardevolle input voor @gast777 ?

Mijn hickups zijn van deze aard.

[Afbeelding]

Dan gaat je het licht echt uit. Ik ben even naar de basis teruggegaan. Alleen @gielz met 1 batterij. De stap terug ging ook met gielz niet lekker. Sensoren die niet updaten. Ja, alleen bij een herstart van HA. Er zit dus fundamenteel iets niet goed.

Wat heb ik gedaan. Ik draai HA in docker op een NAS. Ik heb eerst een backup gemaakt. Daarna HA naar een hogere firmware gebracht. Daar heb ik een scriptje voor. Deze haalt de container weg waar HA in draait. Haalt HA op, maakt een nieuwe container aan en voert de installatie van HA uit.

Gielz begon direct te draaien. Container van slag / corrupt geraakt? Ik vond het opvallend. Gielz laat ik even een weekje alleen draaien. Puur om te kijken of het stabiel blijft. Dan bouwen we weer verder op. Ik markeer je berichtje even. Dank voor je input!
Waarschijnlijk was je batterij dus in de 'overload-stand' komen vast te zitten. Dan heeft ie even rust nodig, een tijdje geen HTTP requests naar sturen.
Door die container upgrade en restart van HA heb je hem (onbewust) die rust gegeven. Vandaar dat ie het daarna weer deed.
abaart schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:06:
[...]

Waarschijnlijk was je batterij dus in de 'overload-stand' komen vast te zitten. Dan heeft ie even rust nodig, een tijdje geen HTTP requests naar sturen.
Door die container upgrade en restart van HA heb je hem (onbewust) die rust gegeven. Vandaar dat ie het daarna weer deed.
De batterij draait. Komt bv naar 6 dagen in onrust. Reset AP. Paar uur goed en daarna weer onrust. Bij een volgende reboot vh AP kon het maar zo weer langer goed gaan. Geen consequent uitval. Hoe verklaar je dat?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• abaart
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:14:
[...]

De batterij draait. Komt bv naar 6 dagen in onrust. Reset AP. Paar uur goed en daarna weer onrust. Bij een volgende reboot vh AP kon het maar zo weer langer goed gaan. Geen consequent uitval. Hoe verklaar je dat?
Exact hetzelfde. Stel, de Zendure moet intern even een cronjob draaien of iets anders compute intensiefs doen; Dus voor een korte periode reageert die niet of doet er (te) lang over om te reageren. Daardoor stapelen de nieuwe requests en connecties vanuit HA/gielz/proxy zich op. Als er meer dan 6 open verbindingen zijn, dan gaat ie in 'overload-stand' en kapt ie alles af. Hij lijkt dus unresponsive.

Op dit op te lossen moeten de HTTP requests eventjes ophouden. Dat doe jij door je AP te resetten. Dan valt de verbinding eventjes weg, en houden de HTTP requests dus logischerwijs ook even op. Daarna doet ie het weer, totdat de eerste situatie zich weer voordoet, enzovoorts.

Het gebeurt niet altijd na een vaste hoeveelheid tijd, het moet de 'juiste' samenloop van omstandigheden zijn wat dit triggert. Bijvoorbeeld in NOM stand gebeurde het bij mij veel sneller, omdat er dan altijd om de 5 seconden een POST request kwam om het vermogen aan te passen. Daardoor is het wat drukker voor de Zendure, dus kom je sneller in de problemen.

Hier is een script dat bij mijn 800 Plus het probleem in korte tijd triggert. Dit is gebaseerd op de analyse van een packetcapture toen het probleem zich voordeed. Ik weet niet of het voor jouw model Zendure ook werkt, maar je zou het kunnen proberen. Wellicht werkt het en gooit het je Zendure direct weer in de overload-stand.

[ Voor 26% gewijzigd door abaart op 05-06-2026 21:35 ]

• Pakhaas
Aardedraadje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:43:
[...]

Maar nu de hamvraag; hoe ruiken ze? :D
Nou volgens mij hebben ze er een lekker geurtje aan gedaan, want ze ruiken heerlijk!

• Pakhaas
Idr548 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Heb je eventueel een model van dje 3D print?
En welke sturing gebruik je voor de ventilatoren als ik mag vragen?
Moet je bij @geert1992 zijn, die verkoopt die dingen.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:19
Polvo176 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Met de AB2000X of S haal ik makkelijk de fabrieksopgave.
Ik heb 1 hyper uit Hems gehaald en met vaste waarden op en ontladen.
Eerst met 400 Watt, daarna 600 W en op dit moment met 800W
Ik was nieuwsgierig wat dit met de RTE zou doen.
Van 10 tot 100% en weer terug met 2 batterijen.
Bij 600W laden ging er 4,53 kWh in en kwam er 3,71 kWh weer uit, dat geeft een RTE van 82%.
Dat is fors hoger dan de 65% die ik met NOM haal.

3,71 kWh / 0,9 (100-10=90%) is 4,12 kWh bij 100% lading.
Volgens de fabrieksopgave zou het 3,84 kWh zijn.
Vorig jaar augustus schreef ik bovenstaande.
Ik heb nu weer zo'n test gedaan, niet met 2, maar met 1 batterij, de waarden spreken voor zich.
De waarden liggen behoorlijk lager, de degradatie vind ik nogal hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IN7FcZ98jcAElu04cqAwjDwIQ6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRpLwXxTBtjx0KaZyYucoYvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Testen jullie de batterijen ook als je ze krijgt hoeveel kWh er in gaat en hoeveel er uit komt?
En merk je ook degradatie?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
abaart schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Exact hetzelfde. Stel, de Zendure moet intern even een cronjob draaien of iets anders compute intensiefs doen; Dus voor een korte periode reageert die niet of doet er (te) lang over om te reageren. Daardoor stapelen de nieuwe requests en connecties vanuit HA/gielz/proxy zich op. Als er meer dan 6 open verbindingen zijn, dan gaat ie in 'overload-stand' en kapt ie alles af. Hij lijkt dus unresponsive.

Op dit op te lossen moeten de HTTP requests eventjes ophouden. Dat doe jij door je AP te resetten. Dan valt de verbinding eventjes weg, en houden de HTTP requests dus logischerwijs ook even op. Daarna doet ie het weer, totdat de eerste situatie zich weer voordoet, enzovoorts.

Het gebeurt niet altijd na een vaste hoeveelheid tijd, het moet de 'juiste' samenloop van omstandigheden zijn wat dit triggert. Bijvoorbeeld in NOM stand gebeurde het bij mij veel sneller, omdat er dan altijd om de 5 seconden een POST request kwam om het vermogen aan te passen. Daardoor is het wat drukker voor de Zendure, dus kom je sneller in de problemen.

Hier is een script dat bij mijn 800 Plus het probleem in korte tijd triggert. Dit is gebaseerd op de analyse van een packetcapture toen het probleem zich voordeed. Ik weet niet of het voor jouw model Zendure ook werkt, maar je zou het kunnen proberen. Wellicht werkt het en gooit het je Zendure direct weer in de overload-stand.
Is het http of TCP waar het mis gaat? Zou zomaar eens TCP kunnen zijn denk ik.
Ik zie soms dat mijn home assistant geen respons meer krijgt maar dat ik met mijn mobiel nog wel /properties/report kan aanroepen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1 ... 263 264 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren