De netbeheerder heeft niet tellers per fase in je slimme meter. Dus ze lezen de som van de 3 fasen uit.Sonero schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:30:
[...]
Is dat zo? In bijvoorbeeld de HW-app is te zien wat je per fase verbruikt. Waarom zou de netbeheerder dat dan niet kunnen zien?
En ja, nu nog worden de stromen over de verschillende fases softwarematig gesommeerd. Maar het zou me niet verbazen als de netbeheerder of energieleverancier een verdienmodel gaat zien straks “asymmetrie-kosten” gaat berekenen.
Dus ik kan me de oorspronkelijke vraag goed voorstellen: hoe bereik ik met Zendure NOM per fase?
Ik ben ook benieuwd of Zendure een soort prioriteit per fase kan aanhouden. Ik overweeg 2 x een mix 4000AC+ op fase L2 en L3. Als er verbruik is op fase 1 dan maakt het me niet uit welke accu er
levert om het totaal verbruik van de P1 meter op 0 te krijgen. Als er echter sprake is van verbruik op fase 2 of 3 dan zou het wel logisch zijn dat de accu op die fase ook eerst levert, tot een ingestelde SOC ondergrens is bereik.
De Mix serie geeft ook een AC in optie. Het moet niet zo zijn dat er bij vraag op de fase waar de accu met PV (via AC in) op zit, dat de accu op een andere fase gaat leveren terwijl er voldoende PV opwek is. Voor de rekening maakt het niet uit, maar het zou toch slimmer zijn, ook om het net minder te belasten, dat hij de in- en export zoveel mogelijk beperkt?
Ik zou een soort ‘eigen fase eerst’ regeling willen zien maar ik begrijp uit eerdere reacties dat Zendure de accu’s als geheel ziet en niet ‘fase-bewust’ is?
:strip_exif()/f/image/isIl5GE50o3Elx44IkY7xQpO.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/gBCfU09xvl1Gyajp8f5TdCQ0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R3et3HhpfBDFXNjF3VSZYNvb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hGhNpZSDpFx4oGBAbwKIGQz8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nTDIVymE5HAo86wJbBTOrlxp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aTBYw4QVwI5ZdE38PPWuKDVp.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/7B1zmlUUVKitATVQfSDbktKw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iZAW03eAG7sRo01FKt4FMumb.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/owEQFThOR6V83hTixleWBljk.png?f=fotoalbum_large)