• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:28
Sonero schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Is dat zo? In bijvoorbeeld de HW-app is te zien wat je per fase verbruikt. Waarom zou de netbeheerder dat dan niet kunnen zien?

En ja, nu nog worden de stromen over de verschillende fases softwarematig gesommeerd. Maar het zou me niet verbazen als de netbeheerder of energieleverancier een verdienmodel gaat zien straks “asymmetrie-kosten” gaat berekenen.

Dus ik kan me de oorspronkelijke vraag goed voorstellen: hoe bereik ik met Zendure NOM per fase?
De netbeheerder heeft niet tellers per fase in je slimme meter. Dus ze lezen de som van de 3 fasen uit.
Ik ben ook benieuwd of Zendure een soort prioriteit per fase kan aanhouden. Ik overweeg 2 x een mix 4000AC+ op fase L2 en L3. Als er verbruik is op fase 1 dan maakt het me niet uit welke accu er
levert om het totaal verbruik van de P1 meter op 0 te krijgen. Als er echter sprake is van verbruik op fase 2 of 3 dan zou het wel logisch zijn dat de accu op die fase ook eerst levert, tot een ingestelde SOC ondergrens is bereik.
De Mix serie geeft ook een AC in optie. Het moet niet zo zijn dat er bij vraag op de fase waar de accu met PV (via AC in) op zit, dat de accu op een andere fase gaat leveren terwijl er voldoende PV opwek is. Voor de rekening maakt het niet uit, maar het zou toch slimmer zijn, ook om het net minder te belasten, dat hij de in- en export zoveel mogelijk beperkt?
Ik zou een soort ‘eigen fase eerst’ regeling willen zien maar ik begrijp uit eerdere reacties dat Zendure de accu’s als geheel ziet en niet ‘fase-bewust’ is?

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:54
g-j-t schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:42:
[...]

De netbeheerder heeft niet tellers per fase in je slimme meter. Dus ze lezen de som van de 3 fasen uit.
Ik ben ook benieuwd of Zendure een soort prioriteit per fase kan aanhouden. Ik overweeg 2 x een mix 4000AC+ op fase L2 en L3. Als er verbruik is op fase 1 dan maakt het me niet uit welke accu er
levert om het totaal verbruik van de P1 meter op 0 te krijgen. Als er echter sprake is van verbruik op fase 2 of 3 dan zou het wel logisch zijn dat de accu op die fase ook eerst levert, tot een ingestelde SOC ondergrens is bereik.
De Mix serie geeft ook een AC in optie. Het moet niet zo zijn dat er bij vraag op de fase waar de accu met PV (via AC in) op zit, dat de accu op een andere fase gaat leveren terwijl er voldoende PV opwek is. Voor de rekening maakt het niet uit, maar het zou toch slimmer zijn, ook om het net minder te belasten, dat hij de in- en export zoveel mogelijk beperkt?
Ik zou een soort ‘eigen fase eerst’ regeling willen zien maar ik begrijp uit eerdere reacties dat Zendure de accu’s als geheel ziet en niet ‘fase-bewust’ is?
Waarom zou je dat fase-bewust uberhaupt willen? Dat is eigenlijk alleen interessant als je verschillende merken thuisbatterijen hebt, en ze zo gaat instellen dat ieder zijn eigen fase op nul houdt.

Voor de rest echt een non-issue. Het gaat erom wat de 4 telwerken aangeven. Dit is ook niet zomaar te wijzigen. Niet door de netbeheerder, niet door de elektraboeren en niet door de politiek. Het zou een wijziging van de energiewet betekenen, vervangen van ALLE digitale meters (ze hebben al moeite de oude draaischijven te vervangen op tijd), alle backend in de systemen van de energieboeren, etc.

Ketelklets heeft daar een mooie video over gemaakt.

• jelleeelco
florijn11 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:30:

Ook 3 2400 AC voor elke fase een geeft problemen begrijp ik
Dit geeft helemaal geen problemen. De enige reden om 3 omvormers te hebben is omdat je 3x het vermogen wil hebben (of je moet door naar de volgende omvormer omdat de toren 'vol' is).

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:15
jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:51:
[...]

Dit geeft helemaal geen problemen. De enige reden om 3 omvormers te hebben is omdat je 3x het vermogen wil hebben (of je moet door naar de volgende omvormer omdat de toren 'vol' is).
Ik zou 3 2400 AC plus omvormers willen hebben om :

Connectorproblemen te vermijden

3 maal 800 watt standaard veilige verbindingen

Betere fase verdeling

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:28
jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Waarom zou je dat fase-bewust uberhaupt willen? Dat is eigenlijk alleen interessant als je verschillende merken thuisbatterijen hebt, en ze zo gaat instellen dat ieder zijn eigen fase op nul houdt.

Voor de rest echt een non-issue. Het gaat erom wat de 4 telwerken aangeven. Dit is ook niet zomaar te wijzigen. Niet door de netbeheerder, niet door de elektraboeren en niet door de politiek. Het zou een wijziging van de energiewet betekenen, vervangen van ALLE digitale meters (ze hebben al moeite de oude draaischijven te vervangen op tijd), alle backend in de systemen van de energieboeren, etc.

Tja, het is ook niet echt een issue voor de gebruiker, mogelijk wel voor het net. Als die accu’s nu net wat slimmer (per fase zoveel mogelijkNOM) zijn, dan scheelt dat. Dan zijn de accu’s ook echt een oplossing ipv een nieuw potentieel probleem op het net.

Het is volgens mij heel eenvoudig want de software kan per fase zien wat er gebeurt middels een P1 of CT-meter. Je hoeft de software alleen maar te vertellen welke accu op welke fase zit en mijn ‘eigen fase eerst wens’ is te realiseren.

• jelleeelco
florijn11 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Ik zou 3 2400 AC plus omvormers willen hebben om :

Connectorproblemen te vermijden

3 maal 800 watt standaard veilige verbindingen

Betere fase verdeling
Snap ik wl en dat was ook mijn eerste idee (nou ja, de 2400AC dan, niet de plus). Of je connector problemen vermijdt weet je niet - de 2400AC is ook al een tijd op de markt en het probleem is zich pas in maart van dit jaar gaan voordoen, zover we weten.

En uiteraard allemaal eigen keuze, maar als je 2400watt wil laden/ontladen en dan ben je wel een behoorlijke dief van je portemonnee...vele malen duurder, veel meer verliezen.

• jelleeelco
g-j-t schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:04:
[...]

Tja, het is ook niet echt een issue voor de gebruiker, mogelijk wel voor het net. Als die accu’s nu net wat slimmer (per fase zoveel mogelijkNOM) zijn, dan scheelt dat. Dan zijn de accu’s ook echt een oplossing.

Het is volgens mij heel eenvoudig want de software kan per fase zien wat er gebeurt middelt een P1 of CT-meter. Je hoeft de software alleen maar te vertellen welke accu op welke fase zit en mijn ‘eigen fase eerst wens’ is te realiseren.
Voor het net maakt dat op wijk niveau echt niet veel uit.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:31
jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:04:
[...]Als je 2400watt wil laden/ontladen en dan ben je wel een behoorlijke dief van je portemonnee...vele malen duurder, veel meer verliezen.
Waar baseer je dat op?

Bekijk deze post van @Aardedraadje maar eens: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83504250

Dan zul je zien dat er qua efficiëntie niet zoveel verschil zit tussen +/- 1600 en 2400w. Voordeel van 2400w is dan ook nog eens dat je op goedkope of dure momenten meer stroom kunt verplaatsen. Dat levert meer geld op. Dus wat bedoel je met dief van je portemonnee?

[ Voor 43% gewijzigd door Pakhaas op 13-05-2026 14:27 ]

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:56
Pakhaas schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Waar baseer je dat op? Heb je gezien wat het verschil is per vermogen en de verliezen. We hebben er hier niets aan dat we maar wat roepen. Het is hier geen Facebook. Feiten hebben we nodig.

Bekijk deze post van @Aardedraadje maar eens: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83504250

Dan zul je zien dat er qua efficiëntie niet zoveel verschil zit tussen +/- 1600 en 2400w. Voordeel van 2400w is dan ook nog eens dat je op goedkope of dure momenten meer stroom kunt verplaatsen. Dat levert meer geld op. Dus wat bedoel je met dief van je portemonnee?
Hij reageerde volgens mij op een post waar iemand 3x2400AC+ wilde gaan gebruiken, ieder op maar 800W.

En dat is dus een heel dure en inefficiënte manier om 2400W te kunnen doen.

• Pakhaas
bilgy_no1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Hij reageerde volgens mij op een post waar iemand 3x2400AC+ wilde gaan gebruiken, ieder op maar 800W.

En dat is dus een heel dure en inefficiënte manier om 2400W te kunnen doen.
Om met 3x800w op 2400w te komen? Ja dat is nogal omslachtig..

• jelleeelco
Pakhaas schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Waar baseer je dat op?

3x 2400AC+ is duurder dan 1x met extra batterijen. Dus...dief :)

• Pakhaas
jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:33:
[...]

3x 2400AC+ is duurder dan 1x met extra batterijen. Dus...dief :)
Oh op die manier. Ik las het dat je bedoelde dat op 2400w laden de laadverliezen groter zijn.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:42
Pakhaas schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:36:
[...]

Oh op die manier. Ik las het dat je bedoelde dat op 2400w laden de laadverliezen groter zijn.
Beide is inefficiënt. Qua omvormerverliezen, standbyverliezen en financieel in aanschaf.

[ Voor 15% gewijzigd door Pr088 op 13-05-2026 14:49 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• jelleeelco
Pakhaas schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:36:
[...]

Inderdaad ook dat. Bij 800watt is de efficientie minder, en je hebt het verlies gewoon 3x te pakken.

• RemmyB83
  • Laatst online: 01:09
g-j-t schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Ik denk dat als je beide Gielz integratie's (Global en Dutch)gebruikt (ieder voor 1 fase), dat je al een heel eind komt. Maar je zal dan als nog een paar extra sensors moeten maken in HA die fase 1 bijvoorbeeld in tweeen splitst en toevoegd aan de andere fase('s). Dus wat je wilt lijkt mijn met een paar tweaks zeker mogelijk.

Edit: ik zie net dat je het hebt over de Mix serie. Maar weet niet of of die ook door de gielz integratie wordt ondersteunt, of dat die toch net even anders is.

[ Voor 5% gewijzigd door RemmyB83 op 13-05-2026 15:00 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• C.QL
  • Laatst online: 02:33
Ik heb al doorheen het topic gezocht, maar zie even door de bomen het bos niet meer.

Ik wil 2 x Zendure 2400AC+ installeren op zolder (met optie voor later een 3e).
Hiervoor voorzie ik 3 x 3G2.5 XVB afgezekerd op 20A, elk op een aparte groep, aangesloten door elektriciën. In België mag je over 20A dit vermogen sturen.
Mijn installatie is 40A monofase. Ik heb reeds een SMA HomeManager 2.0 die mijn ingaand/uitgaand vermogen monitored, alsook een HomeWizard P1 meter. Om het goed te werken dien ik echter een Shelly Pro 3EM te installeren of een Zendure P1 meter, waarbij ik betere ervaringen lees met de Shelly. Correct?

Graag zou ik ook het vermogen naar/van de batterijen monitoren om de efficiëntie te bepalen. Kan dit softwarematig? Of dien ik hiervoor ook extra Shelly's te installeren (en wat zouden jullie dan aanraden)?

Dit alles zou ik willen koppelen aan mijn bestaande EVCC installatie om zo NOM te verkrijgen en het laden van mijn elektrische wagen met (zonne)stroom goed aan te sturen (dynamisch energiecontract & capaciteitstarief België).

[ Voor 8% gewijzigd door C.QL op 13-05-2026 15:08 ]

• Pr088
C.QL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:07:
Ik heb al doorheen het topic gezocht, maar zie even door de bomen het bos niet meer.

Ik wil 2 x Zendure 2400AC+ installeren op zolder (met optie voor later een 3e).
Hiervoor voorzie ik 3 x 3G2.5 XVB afgezekerd op 20A, elk op een aparte groep, aangesloten door elektriciën. In België mag je over 20A dit vermogen sturen.
Mijn installatie is 40A monofase. Ik heb reeds een SMA HomeManager 2.0 die mijn ingaand/uitgaand vermogen monitored, alsook een HomeWizard P1 meter. Om het goed te werken dien ik echter een Shelly Pro 3EM te installeren of een Zendure P1 meter, waarbij ik betere ervaringen lees met de Shelly. Correct?

Graag zou ik ook het vermogen naar/van de batterijen monitoren om de efficiëntie te bepalen. Kan dit softwarematig? Of dien ik hiervoor ook extra Shelly's te installeren (en wat zouden jullie dan aanraden)?

Dit alles zou ik willen koppelen aan mijn bestaande EVCC installatie om zo NOM te verkrijgen en het laden van mijn elektrische wagen met (zonne)stroom goed aan te sturen (dynamisch energiecontract & capaciteitstarief België).
Volgens mij is de P1 van Zendure nauwkeuriger MITS je een slimme meter hebt die elke seconde data doorgeeft. Als je meter elke 10 seconden waardes doorgeeft, dan moet je gaan voor een Shelly Pro 3EM

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• C.QL
  • Laatst online: 02:33
Pr088 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Volgens mij is de P1 van Zendure nauwkeuriger MITS je een slimme meter hebt die elke seconde data doorgeeft. Als je meter elke 10 seconden waardes doorgeeft, dan moet je gaan voor een Shelly Pro 3EM
In de HomeWizard P1 meter zie ik de waarde in ieder geval elke seconde updaten.

• Pr088
C.QL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:21:
[...]

In de HomeWizard P1 meter zie ik de waarde in ieder geval elke seconde updaten.
En je meter is niet een beruchte Landys? Dan heb je waarschijnlijk een geschikte meter voor de P1 Zendure. Wel even combineren met een actieve splitter (ook van HomeWizard).

• jelleeelco
CodeCaster schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:33:
Meer mensen bij wie de Zendure-app ineens niet de consumptie laat zien?

Ik zie "Solar panel", ik zie stroom de batterij in gaan en ik zie wat geëxporteerd worden naar het grid, maar Consumption zegt "--W".

Bij Devices zie ik de Zendure P1-meter wel netjes realtime rapporteren. App-versie 6.2.1.
Dat klopt toch? Hoe kan een P1 meter (die data van de slimme meter krijgt) zien wat je verbruikt als het verbruik vóór je slimme meter zit? De software erachter kan dat alleen berekenen. Dus als je bv export van batterij hebt (bv 500 watt) en 20 watt van het net, kan hij een schatting maken wat je verbruik is. Maar mss zit ik fout, maar als de zonnepanelen nog wat opleveren zal dat gebruik ook niet kloppen.

Bijvoorbeeld 2000 watt verbruik, 1000 watt van panelen, 500 watt van battery en 500 van net...dan zal zendure 1000watt verbruik laten zien. HomeWizard doet dat nauwkeuriger omdat je de opbrengst van de zonnepanelen er ook in hebt.

EDIT: Even gecheckt in HW app, maar ook daar in de NU weergave wordt alleen netto import/export weergegeven. Geen data beschikbaar van SolarEdge. In HomeAssistant is dit wel zichtbaar (maar ook met vertragingen en out-of-syncs omdat update interval anders kan zijn).

Wil je continue actueel verbruik 100% accuraat hebben, zul je een meter moeten inbouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door jelleeelco op 13-05-2026 16:00 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Dat klopt toch? Hoe kan een P1 meter (die data van de slimme meter krijgt) zien wat je verbruikt als het verbruik vóór je slimme meter zit? De software erachter kan dat alleen berekenen. Dus als je bv export van batterij hebt (bv 500 watt) en 20 watt van het net, kan hij een schatting maken wat je verbruik is. Maar mss zit ik fout, maar als de zonnepanelen nog wat opleveren zal dat gebruik ook niet kloppen.

Bijvoorbeeld 2000 watt verbruik, 1000 watt van panelen, 500 watt van battery en 500 van net...dan zal zendure 1000watt verbruik laten zien. HomeWizard doet dat nauwkeuriger omdat je de opbrengst van de zonnepanelen er ook in hebt.

EDIT: Even gecheckt in HW app, maar ook daar in de NU weergave wordt alleen netto import/export weergegeven. Geen data beschikbaar van SolarEdge. In HomeAssistant is dit wel zichtbaar (maar ook met vertragingen en out-of-syncs omdat update interval anders kan zijn).

Wil je continue actueel verbruik 100% accuraat hebben, zul je een meter moeten inbouwen.
Het is een simpele optelsom, het was me blijkbaar gewoon niet eerder opgevallen.

De waarde bij Consumption is óf een positief getal, indien P1(import)+solar > charge+P1(export), óf "--" bij zogenaamd geen verbruik.

• jelleeelco
CodeCaster schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Het is een simpele optelsom, het was me blijkbaar gewoon niet eerder opgevallen.

De waarde bij Consumption is óf een positief getal, indien P1(import)+solar > charge+P1(export), óf "--" bij zogenaamd geen verbruik.
Nou het viel mij laatst ook voor het eerst op :). Maar als je erover nadenkt, heel logisch.

Ik krijg zaterdag een 3-fase inline meter van SolerEdge in de meterkast. Ik hoop dat ik die via de modbus ook kan integreren in HomeAssistent, dan is het verbruik daar ook geen berekening meer maar een gemeten waarde.

• hobby_gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-05 16:14
bruneelm schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Heb ik ook last van

Ik haal hem, als ik het opmerk, uit HEMS, wacht tot het accupacks in standby staat en zet HEMS terug aan, duurt zo'n 15 seconden
Dat werkt bij mij helaas niet. Als ik HEMS weer activeer gaat hij na enige tijd weer spontaan ontladen, altijd tot 98% bereikt is.
(zojuist even opnieuw geprobeerd: helaas, gaat inderdaad weer spontaan ontladen)

Growatt 3000TL-X + 10xJASolar 320Wp / Daikin 3MXM68N-FTXM42M-FTXM25M-FTXM20M / Zendure SolarFlow 2400AC (8,64 kWh)

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:36
@gielz (en iedereen die daar iets over kan bijdragen). Vraagje. Jouw automatisering werkt met NOM op de som van de fases. Misschien voel je 'm al aankomen : kun je 3 gielzen draaien op 3 zendures, eventueel in 3HA instanties, die ieder 1 fase nommen? Ik kan zo snel niet bedenken waarom niet maar als gedachtenexperiment vind ik 'm wel leuk ....

One cookie a day keeps the doctor away !

• RobTesla
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:27
ppaulv schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:15:
@gielz (en iedereen die daar iets over kan bijdragen). Vraagje. Jouw automatisering werkt met NOM op de som van de fases. Misschien voel je 'm al aankomen : kun je 3 gielzen draaien op 3 zendures, eventueel in 3HA instanties, die ieder 1 fase nommen? Ik kan zo snel niet bedenken waarom niet maar als gedachtenexperiment vind ik 'm wel leuk ....
Dat is perfect mogelijk. Ik heb 2 Zendures staan, elk hun eigen HA-instance. Ik gebruik een wisselwerking en kan beiden afzonderlijk en tegelijkertijd sturen met m'n eigen python-scripting. (De ene laad op van de off-grid Victron/PylonTech solar) terwijl de andere NOM't op het on-grid net. De laad-sturing van de ladende Zendure op m'n off-grid stuur ik zelf aan mbv Victron-data en solar yield op het moment. Zo doe ik hier ook aan 'load balancing' tussen de PylonTechs en de Zendure die er dan aanhangt. Het NOM'en doe ik ook in m'n eigen scripting, maar gebruik de HA's om de modus te wijzigen en de laad/ontlaadpower te sturen.

Wat jij dan nodig hebt is een Shelly PRO 3EM waarbij je de drie fases kan meten om die te gebruiken in ja HA-sturing dan. Tenzij je de fases ook kan uitlezen uit je P1-meter. Ik weet het niet, ik ben mono-fasig aangesloten. En heb zowel een P1 meter als een Shelly.

[ Voor 11% gewijzigd door RobTesla op 13-05-2026 16:42 ]

On-Grid: 2x Zendure SF 2400 AC met 5 Zendure AB3000X: 29 kWh, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar met 4 Pylontech US3000C 48V van 3.5kWh: 14kWh - Totaal 43 kWh

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:37
Ik heb vanmiddag mijn schoonvader geholpen met een Zendure p1 meter aansluiten. Wat alleen gek is, ik zie geen p1 zendure of iets in die richting binnen zijn wifi netwerk.

Weet iemand hoe dit zit en onder welke naam deze zichtbaar is in je verbonden apparaten?

Thuis weet ik alles wel maar hij heeft zoveel verbonden apparaten dat ik echt geen idee heb. Zie ook geen clients offline gaan als ik de stekker van de zendure p1 meter eruit haal.

De accu is zichtbaar als zendure, maar wat heeft de zendure p1 meter voor naam?

Hij werkt verder wel naar behoren.

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 13-05-2026 16:42 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
knorde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:41:
Ik heb vanmiddag mijn schoonvader geholpen met een Zendure p1 meter aansluiten. Wat alleen gek is, ik zie geen p1 zendure of iets in die richting binnen zijn wifi netwerk.

Weet iemand hoe dit zit en onder welke naam deze zichtbaar is in je verbonden apparaten?

Thuis weet ik alles wel maar hij heeft zoveel verbonden apparaten dat ik echt geen idee heb. Zie ook geen clients offline gaan als ik de stekker van de zendure p1 meter eruit haal.

Bij mij zie ik "espressif" in de router Wifi lijst als naam staan. Dat is de Zendure P1 meter, Mac-adres klopt met de router én Zendure App Apparaatinformatie.
jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Dat klopt toch? Hoe kan een P1 meter (die data van de slimme meter krijgt) zien wat je verbruikt als het verbruik vóór je slimme meter zit?
zou je dit eens mogen uitleggen hoe je dat voorelkaar krijgt, want volgens mij is dat dus niet eens mogelijk, alles vanaf de uitgang van de kWh meter (richting net) is eigendam van de netbeerder, daar kunnen dus niet eens legaal verbruikers op aangesloten zijn.

zowel je PV installatie als ook de overige verbruikers incl. een thuis-batterij en laadpaal zitten namelijk achter de hoofdschakelaar (en bij de hoofdschakelaar begint je huis-installatie.
De software erachter kan dat alleen berekenen. Dus als je bv export van batterij hebt (bv 500 watt) en 20 watt van het net, kan hij een schatting maken wat je verbruik is. Maar mss zit ik fout, maar als de zonnepanelen nog wat opleveren zal dat gebruik ook niet kloppen.

RemmyB83 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:55:
[...]
Edit: ik zie net dat je het hebt over de Mix serie. Maar weet niet of of die ook door de gielz integratie wordt ondersteunt, of dat die toch net even anders is.
De Mix ondersteunt ZenSDK en dus Gielz. Enige is dat de lees properties iets uitgebreider zijn, maar ik stuur hier de Mix gewoon via HA aan met commando's die ook op de 2400 AC's werken. Recent ook Gielz geïnstalleerd, alleen doet HA moeilijk met meerdere rest / rest-command YAML's, dus nog niet werkend gekregen. Maar ik vermoed dat het out of the box werkt en anders met een paar kleine aanpassingen.

Ik heb Fireson ook gesproken en de properties doorgegeven, de volgende update van de Zendure HA integratie ondersteunt ook de 4000 Mix AC+. Als het goed is heb ik binnenkort ook de 3000 AC+ en 4000 Pro tot mijn beschikking, zal die properties ook direct doorgeven. Kan niet wachten om die ook gewoon aan de integratie toe te voegen en gewoon door te draaien met de huidige automatiseringen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Manatwork
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:24
hobby_gebruiker schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:14:
[...]

Dat werkt bij mij helaas niet. Als ik HEMS weer activeer gaat hij na enige tijd weer spontaan ontladen, altijd tot 98% bereikt is.
(zojuist even opnieuw geprobeerd: helaas, gaat inderdaad weer spontaan ontladen)
Ik heb ergens in het Zendure forum dat je via de app kan benaderen gelezen dat dit een bug is, en dat het bij een volgende firmware update opgelost zou zijn.
knorde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:41:

niet, omdat heel simpel de P1 meter van Zendure helemaal geen WiFi heeft, die maakt namelijk gebruik van een ander netwerk zijnde LoRa. en verbind hiermee de P1 meter met de brigde (dat is dat vierkante blokje met stekker).
De Brigde daartegen beschikt dus wel weer over WiFi en maakt hiermee contract met de cloud van Zendure via jouw WiFi netwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w4r9XkGLd8C4zb-9-1iPNYEw1c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/isIl5GE50o3Elx44IkY7xQpO.png?f=user_large
zo ziet dat er bij mij dus uit.

• knorde
ZuinigeRijder schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Bij mij zie ik "espressif" in de router Wifi lijst als naam staan. Dat is de Zendure P1 meter, Mac-adres klopt met de router én Zendure App Apparaatinformatie.
Ik ben er zaterdag weer, dan zal ik het even checken, dit moet het dan wel zijn :)

• knorde
Jan-tweak schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:33:
[...]
niet, omdat heel simpel de P1 meter van Zendure helemaal geen WiFi heeft, die maakt namelijk gebruik van een ander netwerk zijnde LoRa. en verbind hiermee de P1 meter met de brigde (dat is dat vierkante blokje met stekker).
De Brigde daartegen beschikt dus wel weer over WiFi en maakt hiermee contract met de cloud van Zendure via jouw WiFi netwerk.
[Afbeelding]

[...]
Zendure is de accu zelf.
Je moet er totaal dus 2 zien (de bridge en de accu).

• jelleeelco
Jan-tweak schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:58:
[...]

zou je dit eens mogen uitleggen hoe je dat voorelkaar krijgt, want volgens mij is dat dus niet eens mogelijk, alles vanaf de uitgang van de kWh meter (richting net) is eigendam van de netbeerder, daar kunnen dus niet eens legaal verbruikers op aangesloten zijn.

zowel je PV installatie als ook de overige verbruikers incl. een thuis-batterij en laadpaal zitten namelijk achter de hoofdschakelaar (en bij de hoofdschakelaar begint je huis-installatie.

[...]
Net - Slimme meter -- Hoofdschakelaar -- Inline meter -- rest van de groepenkast

Ik zie het probleem niet? Inline meter meet al het verbruik.
knorde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:41:
[...]

Zendure is de accu zelf.
Je moet er totaal dus 2 zien (de bridge en de accu).
klopt, na wat speurwerk, in de router zelf, vind ik de dongle ook, deze wordt overigens ook als espressif aangeduid. ( is een standaard naam van Espressif Systems, die in veel IoT apparatuur zijn verwerkt.

• knorde
Sorry als dit al vaker is gevraagd, maar hoe werkt het eigenlijk als je een 2de batterij toevoegt (aan dezelfde omvormer). Worden deze dan beide gebruikt bij weinig zon of gaat eerst de eerste vol en daarna pas de 2de?

En als er in de winter amper terug levering is, en de batterijen zijn een aantal weken/maanden leeg of bijna leeg, worden deze dan af en toe bijgeladen via het net omdat het slecht is om ze langdurig leeg te hebben?

Mocht hij dit automatisch doen, werkt dat dan ook in de slimme meter (via p1 meter) modus?

• jelleeelco
knorde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:39:
Sorry als dit al vaker is gevraagd, maar hoe werkt het eigenlijk als je een 2de batterij toevoegt (aan dezelfde omvormer). Worden deze dan beide gebruikt bij weinig zon of gaat eerst de eerste vol en daarna pas de 2de?

En als er in de winter amper terug levering is, en de batterijen zijn een aantal weken/maanden leeg of bijna leeg, worden deze dan af en toe bijgeladen via het net omdat het slecht is om ze langdurig leeg te hebben?

Mocht hij dit automatisch doen, werkt dat dan ook in de slimme meter (via p1 meter) modus?
Volgens mij zijn ze parallel geschakeld en laden/ontladen ze allebei. Zo zie ik het in HA nu ook gebeuren
jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:28:
[...]

Net - Slimme meter -- Hoofdschakelaar -- Inline meter -- rest van de groepenkast

Ik zie het probleem niet? Inline meter meet al het verbruik.
oke, is dus wat jij bedoeld met vóór de meter, ik zag dat dus aan de kant van de netbeheerder, wat dacht ik normaal gesproken gezien wordt als achter de meter (vóór is dus in mijn ogen alles van de netwerkbeheerder) en achter dus alles van je eigen huisinstallatie, en jij bedoeld eigenlijk het juist andersom.
grappig die spraakverwariing. :) _/-\o_

• knorde
jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:42:
[...]

Volgens mij zijn ze parallel geschakeld en laden/ontladen ze allebei. Zo zie ik het in HA nu ook gebeuren
Ok, en weet jij ook hoe het zit met langdurig een lege accu in de wintermaanden?

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Om je beeld te geven op je eerste vraag hierbij mijn situatie met 2 torentjes van 3 accu's, aangestuurd door HA en NR.
Batterij 1 - 3 is set 1, batterij 4 - 6 is set 2. Momenteel is er weinig vermogen nodig en werkt omvormer 2. Als de capaciteit van set 2 meer dan 5% afwijkt dan schakelt HA/NodeRed over naar de andere set om te ontladen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gYjuKHsGodBdcWcsW1RolTPDn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBCfU09xvl1Gyajp8f5TdCQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:55
knorde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:45:
[...]

Ok, en weet jij ook hoe het zit met langdurig een lege accu in de wintermaanden?
Hij laad eens in maand volledig op als hij te lang niet op de 100% heeft gestaan. Dit is voor de kalibratie en de levensduur van de batterij.

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

pat42 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:56:
Sinds twee dagen wil mijn 2400AC niet meer van "standby" af. Accu staat op 85 procent. Midden in de nacht ermee opgehouden na maanden goed functioneren.

Op het forum gezocht en verschillende tips geprobeerd:

- Onderdeel van HEMS (verwijderen en toevoegen uit HEMS geen effect)

- Modi gecontroleerd, nul op de meter met "AC laden starten" aan en "volg overschot aan energie".

- Gebruikte home wizard P1, heb een Zendure p1 besteld maar geen verschil. P1 meter heeft correct gebruik door in de app

- Reset van apparaat (zes seconden knop op hoofdunit).

- Minimale en maximale percentages staan op 10 en 100 (default)

Iemand een idee wat het kan zijn?

[Afbeelding]
Nou ik ben eruit!

Ik trok de omvormer los van de batterij om hem retour te sturen, en rook direct een brandlucht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCqK-7DjT8OOXzfakaqm3CqpHAI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3et3HhpfBDFXNjF3VSZYNvb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoKcm1Z7dPDlOekjwcJybbU0MTA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGhNpZSDpFx4oGBAbwKIGQz8.jpg?f=fotoalbum_tile
Heb ze altijd met meegeleverde klemmen gebruikt, gek dat zoiets kan voorkomen bij een van de betere merken... Maakt de garantieaanvraag wel makkelijker, maar geeft weinig vertrouwen in het merk/product.

• jelleeelco
Jan-tweak schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:43:
[...]

oke, is dus wat jij bedoeld met vóór de meter, ik zag dat dus aan de kant van de netbeheerder, wat dacht ik normaal gesproken gezien wordt als achter de meter (vóór is dus in mijn ogen alles van de netwerkbeheerder) en achter dus alles van je eigen huisinstallatie, en jij bedoeld eigenlijk het juist andersom.
grappig die spraakverwariing. :) _/-\o_
Haha helder! Wss heb je gelijk, het is "achter de meter". Excuses!

• jelleeelco
pat42 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:15:
[...]

Nou ik ben eruit!

Ik trok de omvormer los van de batterij om hem retour te sturen, en rook direct een brandlucht.
[Afbeelding][Afbeelding]
Heb ze altijd met meegeleverde klemmen gebruikt, gek dat zoiets kan voorkomen bij een van de betere merken... Maakt de garantieaanvraag wel makkelijker, maar geeft weinig vertrouwen in het merk/product.
Van wanneer is jou set? Ik bedoel, wanneer aangeschaft?

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:17:
[...]

Van wanneer is jou set? Ik bedoel, wanneer aangeschaft?
19 maart. Zijn er bekende slechte batches?

• knorde
AquilaXL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:08:
[...]

Hij laad eens in maand volledig op als hij te lang niet op de 100% heeft gestaan. Dit is voor de kalibratie en de levensduur van de batterij.
Ah ok, dus stel hij komt in 1 maand tijd niet 1x op 100% lading maar bijvoorbeeld op 0%, 10% of 50% dan laad hij hem 1x helemaal op via het net?

[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 13-05-2026 19:34 ]

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:39
@pat42 welkom bij de club :-(
Helaas is er nog geen enkele link gelegd in slechte batches. Het gebeurt gewoon random. We hebben van een aantal gebruikers de serienummers vergeleken en echt geen logica. Lees even een aantal pagina's terug en dan ben je alvast een beetje op de hoogte.

• jelleeelco
pat42 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:21:
[...]

19 maart. Zijn er bekende slechte batches?
Nou...tot nu toe was de overeenkomst dat het bijna allemaal units waren van rond nov/dec.

Jouw "bouwjaar" is wel iets nieuws, geeft toch aan dat het een probleem was, maar nog steeds is.

• thijsh02
jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:36:
[...]

Nou...tot nu toe was de overeenkomst dat het bijna allemaal units waren van rond nov/dec.

Jouw "bouwjaar" is wel iets nieuws, geeft toch aan dat het een probleem was, maar nog steeds is.
Klopt, maar we hebben die aankopen vergeleken en er was geen logica in de serienummers. Wat kan duiden op diverse verschillende batches.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:55
knorde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Ah ok, dus stel hij komt in 1 maand tijd niet 1x op 100% lading maar bijvoorbeeld op 0%, 10% of 50% dan laad hij hem 1x helemaal op via het net?
Als het goed is komt hij nooit op 0% want dat is niet goed voor de batterij, maar klopt hij laad dan vanuit het net. Wat je kan doen als je dit niet wilt, is de batterij er af halen met een lading van rond de 60% en hem dan opslaan

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:49

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:36:
[...]
Ik denk zelf ook nog aan het smeltpunt van soldeertin.
@peterbier Als bij apparatuur waarbij het te verwachten is dat die warm wordt (o.a. vanwege hogere stoomsterktes), de bedrading enkel met soldeertin vast zit, kun je je afvragen hoe het zit met de bouwkwaliteit.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• thijsh02
Ik heb de mijne nog niet teruggestuurd en twijfel of ik hem niet moet open maken om te kijken. Wil alleen geen gezeik met garantie 🤔
Hippe Lip schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:45:
[...]

@peterbier Als bij apparatuur waarbij het te verwachten is dat die warm wordt (o.a. vanwege hogere stoomsterktes), de bedrading enkel met soldeertin vast zit, kun je je afvragen hoe het zit met de bouwkwaliteit.
Ik vraag het ook allemaal af hoe het zit.
Zoals ik in het bericht al zeg het is allemaal gissen.
Ik heb gelukkig nog geen problemen.
De plug van de 2400AC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VDh22i8TY_sUfLVWWvOzEgkYnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTDIVymE5HAo86wJbBTOrlxp.jpg?f=fotoalbum_large

• thijsh02
@peterbier Alles ziet er solide uit. Heb die van mij net ook open gemaakt en niks te zien. Mijn conclusie is nog steeds dat de female niet volledig om de male zit en bij 50 Ampere wordt de connector gewoon te heet door deze speling. Ik vind de female ook wel erg dun voor de hitte die in de connector komt.
thijsh02 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:17:
@peterbier Alles ziet er solide uit. Heb die van mij net ook open gemaakt en niks te zien. Mijn conclusie is nog steeds dat de female niet volledig om de male zit en bij 50 Ampere wordt de connector gewoon te heet door deze speling. Ik vind de female ook wel erg dun voor de hitte die in de connector komt.
Heb je de batterij ook open gemaakt.?
Ik ben benieuwd hoe het er daar uit ziet.

• thijsh02
peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:20:
[...]

Is wel een idee.... :)

[ Voor 43% gewijzigd door thijsh02 op 13-05-2026 20:43 ]

peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:20:
[...]

Volgens mij is het probleem helder, en zit het probleem in de connector zelf, niet in de soldering/aansluiting van de kabels.

Als je de foto's van @Astra goed bekijkt zie je de bus nog om de pen zitten, wat suggereert dat de bus dus heel warm is geworden. Ben wel benieuwd naar het oppervlakte van de connector.
Heb de vraag uitstaan, of ze een datasheet willen verstrekken van de connector.

Daarbij staan er ook gewoon foto’s van de binnenkant van de AB3000X in dit topic. Als je de zoekfunctie gebruikt, kun je die foto’s vrij eenvoudig terugvinden en bekijken.

[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 13-05-2026 20:46 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

@thijsh02
Als ik jou foto's bekijk van de AB3000X is er intern niks aan de hand.
Conclusie de connector zelf is het probleem.
Het blijft wel zorgelijk.

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:01
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:39:
[...]

Ik kan niet zoveel doen aan de instellingen. Ik heb enkel 2 units met elk 1 extra AB3000L. Verder de electriciteitsprijs ingesteld door te kiezen voor Dynamisch en in te loggen bij Eneco. Dat haalt ie netjes op en zie ik ook terug. Vervolgens kies ik voor Zenki als energieplan. Dat leek me de meest handige keuze.

De eerste 2 weken heb ik enkel de batterijen gebruikt zonder aangesloten zonnepanelen. En dan zie ik echt dat Eneco vind dat ik teruglever. In de app zie ik ook qua verbruik dat ik aan de ene fase vanuit het net haal en vanuit de andere zijde teruglever.

Nu ik er zo over nadenk, in de app kun je je energieprijzen ophalen bij je leverancier. Dat werkt in mijn geval ook bij Eneco. Alleen haalt deze de inkoopprijzen op en niet de verkoopprijzen. Het systeem weet dus niet wat de verkoopprijzen zijn. Hoe bepaalt Zenki dan of het gunstig is om te halen of batterijen te laden of juist terug leveren.
Ik heb hier ook 3fase systeem TN en 2 2400 ac+ met een extra batterij. Ze staan op fase 1 en 3. Mijn shelly pro em3 stuurt hier perfect en organiseert dat ik nom draai. Verbruik ik op de tweede fase energie dan duwen ze op fase 1 en 3 terug om nom te blijven..

Ik werk met hems met beide batterijen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:13
peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:51:
@thijsh02
Als ik jou foto's bekijk van de AB3000X is er intern niks aan de hand.
Conclusie de connector zelf is het probleem.
Het blijft wel zorgelijk.
Ik heb in HA een template gemaakt die per batterij het vermogen berekent dat tussen elke batterij en de omvormer verbruikt wordt.
Ik weet natuurlijk niet waar er precies gemeten wordt maar het is in ieder geval een maat voor het vermogen dat daartussen verbruikt wordt.
Bedenk wel dat dit een berekening is die per batterij werkt en niet alles over de connectoren zegt, want de eerste connector krijgt alle stroom te verwerken en dat neemt per batterij af,

Heb even een tijdje de boel geforceerd laten ontladen met 2400W en zie dan dat het vermogen per batterij naar ongeveer 6W oploopt.
Niet heel zorgwekkend, maar het zijn wel goed indicatoren om in de gaten te houden of het niet oploopt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:48
peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Ik vraag het ook allemaal af hoe het zit.
Zoals ik in het bericht al zeg het is allemaal gissen.
Ik heb gelukkig nog geen problemen.
De plug van de 2400AC.
[Afbeelding]
Heb je ook een foto van waar het 'data' deel vd connector heen gaat?

Geheel ziet er wel uit alsof het relatief eenvoudig te vervangen cq repareren is. Niet dat je dat zelf moet willen, maar voor zendure zou connector vervangen voor een ander type daarmee een mogelijkheid zijn.
Treur schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Geheel ziet er wel uit alsof het relatief eenvoudig te vervangen cq repareren is. Niet dat je dat zelf moet willen, maar voor zendure zou connector vervangen voor een ander type daarmee een mogelijkheid zijn.
Dat zijn die kleine draadjes, die uit de connector komen.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83274784

Hier de accu kant.

[ Voor 14% gewijzigd door geert1992 op 13-05-2026 22:14 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

Treur schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Ja hoor.
Deze zit gesoldeerd op de printplaat en ingegoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Qh2QNaXminis1We2qO-CO3syXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTBYw4QVwI5ZdE38PPWuKDVp.jpg?f=fotoalbum_large

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:29

Nee, hij gaat hem helemaal vol laden, zonder naar de meter te kijken. Ik weet alleen niet met welk vermogen eigenlijk, ik verwacht eerlijk gezegd met 800W

Het is een mogelijkheid om daarom in de wintermaanden, als je alleen NOM doet, om wat capaciteit weg te nemen. Aan de andere kant, het is een centenkwestie want het kost feitelijk alleen wat je qua RTE verliest. dus max 0,5kWh per accu of zo. Dat is per maand gezien niet echt iets om veel moeite voor te willen doen denk. Een laadcyclus is in principe van helemaal leeg naar helemaal vol, dus steeds 10% erbij en eraf is ook geen hele cyclus.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Ja hoor.
[Afbeelding]
Vermoedelijk niet gesoldeerd, gezien de rest ook allemaal connectors zijn. En bij productie doen ze vaak dat witte lijm over connectors.

• Treur
geert1992 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:11:
[...]

Dat zijn die kleine draadjes, die uit de connector komen.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83274784

Hier de accu kant.
Aan de accu kant ziet het er wel na uit dat het goed te vervangen is
peterbier schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Ja hoor.
[Afbeelding]
De besturingskant wordt al wel wat uitdagender, maar ook niet onmogelijk
Treur schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:24:
[...]

[...]

Zolang alleen de plus- en minpool gesmolten zijn, zou je de communicatiepinnen in principe kunnen laten zitten.

Je zou dan de + en - kunnen uitboren, en een nieuw stuk kabel icm kabelschoenen monteren. Die kabelschoenen kun je vervolgens onder de schroefverbindingen vastzetten, zowel aan de accuzijde als aan de omvormerzijde.

Wel zou ik dit alleen doen als je zeker weet dat de rest van de connector en behuizing geen hitteschade heeft opgelopen.

Maar er zit garantie op, en zou er zelf niet aan beginnen, zolang het niet hoeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQLR_HTwkOVILopgjhASdWD8O3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7B1zmlUUVKitATVQfSDbktKw.png?f=fotoalbum_large Grote kans dat de communicatie kabels met dezelfde connector in de omvormer geplugd zit.

[ Voor 20% gewijzigd door geert1992 op 13-05-2026 22:39 ]

Treur schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:24:
[...]

[...]

De connector is wel te vervangen.
De + en - doormiddel van schroeven.
De buskabel (aansturing) kan ook wel vervangen worden doormiddel van koppelen op de bestaande draden.
Omdat de huidige gesoldeerd zitten en ingegoten.
Het is wel mogelijk.

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De AB3000L is op AliExpress bij de Zendure shop weer in de aanbieding voor €575,82

Knip, referral verwijderd

[ Voor 67% gewijzigd door Taro op 13-05-2026 22:49 ]

• Treur
geert1992 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:30:
[...]

Zolang alleen de plus- en minpool gesmolten zijn, zou je de communicatiepinnen in principe kunnen laten zitten.

Je zou dan de + en - kunnen uitboren, en een nieuw stuk kabel icm kabelschoenen monteren. Die kabelschoenen kun je vervolgens onder de schroefverbindingen vastzetten, zowel aan de accuzijde als aan de omvormerzijde.

Wel zou ik dit alleen doen als je zeker weet dat de rest van de connector en behuizing geen hitteschade heeft opgelopen.

Maar er zit garantie op, en zou er zelf niet aan beginnen, zolang het niet hoeft.
Uitboren en enkel de DC aansluiting vervangen daar zou ik niet aan beginnen.Eerder 4 schroeven los, kabels/bedrading los, connector eruit en dan bijv de connector vd 2400+ erop.

De behuizing ziet er wel solide uit, daarvan verwacht ik zo geen grote schade op basis vd foto's die ik gezien heb in dit topic

Dit alles is inderdaad niet van toepassing als het onder garantie valt, maar meer gedacht in de oplossing sfeer voor Zendure.

• Mistraller
jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Ik zal eens met meneer ketelklets overleggen, hij werkt bij mij op de zaak. In een ouder filmpje spreekt hij zichzelf namelijk nogal tegen, we zijn het regelmatig oneens over diverse zaken. ;) Mijn P1 registreert alle fases apart en ook verbruik/productie al apart, qua vermogen dan. (vaak zie je productie en verbruik tegelijk, dat is de fase onbalans) De tellerstanden qua energie zijn inderdaad gesaldeerd. Maar ik denk dat het heel simpel is om die data te verzamelen in elk geval. Misschien hoogstens firmware, maar als Enexis de data die mijn P1 toont ook 1 op 1 ontvangt (denk het wel) dan is de fase onbalans ook bij hun allang zichtbaar. De energieboeren zouden natuurlijk allang willen dat dit ook meegenomen wordt. Maar dit is amper uitgelegd te krijgen, en je wilt ook niet dat klanten en-masse weer naar 1 fase terugwillen. Het zal nog wel een hele poos duren, daar ben ik het helemaal mee eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 13-05-2026 22:50 ]

---------------

Treur schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Uitboren en enkel de DC aansluiting vervangen daar zou ik niet aan beginnen.Eerder 4 schroeven los, kabels/bedrading los, connector eruit en dan bijv de connector vd 2400+ erop.

De behuizing ziet er wel solide uit, daarvan verwacht ik zo geen grote schade op basis vd foto's die ik gezien heb in dit topic

Dit alles is inderdaad niet van toepassing als het onder garantie valt, maar meer gedacht in de oplossing sfeer voor Zendure.
Voordeel van uitboren is dat de kabels mechanisch opgesloten zitten in kunstof, wat vriendelijker is dan metalen randen.

Misschien kan je ook de connector vervangen voor een m23 connector welke bestemd is voor hogere stromen.

Maar zendure pakt het goed op. En met de aantallen die verkopen, zou ik mij niet direct druk gaan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIaBNaAX2KQubVt0VyB9JLNL3LA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZAW03eAG7sRo01FKt4FMumb.jpg?f=fotoalbum_large laatste meting met de flir, na een uur of 6 geladen te hebben op 2400w.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V6xDUmWA9Z9cgzRm7-ejcw9ItA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/owEQFThOR6V83hTixleWBljk.png?f=fotoalbum_large tussenstand, alles op 2400w, zowel laden als ontladen.

[ Voor 37% gewijzigd door geert1992 op 13-05-2026 23:03 ]

• Mistraller
Fest schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:35:
De AB3000L is op AliExpress bij de Zendure shop weer in de aanbieding voor €575,82

[mbr]Knip, referral verwijderd[/]
Als nieuwe ali klant, ik zie 605 euro. Voor het kleine prijsverschil zou ik hem dan toch liever direct in NL kopen denk ik. Komt ie in mijn mandje voor 643 tevoorschijn.

---------------

• RemmyB83
  • Laatst online: 01:09
Mistraller schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:59:
[...]

Als nieuwe ali klant, ik zie 605 euro. Voor het kleine prijsverschil zou ik hem dan toch liever direct in NL kopen denk ik. Komt ie in mijn mandje voor 643 tevoorschijn.
offtopic:
Als je de zomercoupon van 30e gebruikt (SRNL30) kom je wel op de 575. Het is wel een beetje omslachtig en zoeken hoe je die coupon kan toevoegen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• jelleeelco
Mistraller schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Ik zal eens met meneer ketelklets overleggen, hij werkt bij mij op de zaak. In een ouder filmpje spreekt hij zichzelf namelijk nogal tegen, we zijn het regelmatig oneens over diverse zaken. ;) Mijn P1 registreert alle fases apart en ook verbruik/productie al apart, qua vermogen dan. (vaak zie je productie en verbruik tegelijk, dat is de fase onbalans) De tellerstanden qua energie zijn inderdaad gesaldeerd. Maar ik denk dat het heel simpel is om die data te verzamelen in elk geval. Misschien hoogstens firmware, maar als Enexis de data die mijn P1 toont ook 1 op 1 ontvangt (denk het wel) dan is de fase onbalans ook bij hun allang zichtbaar. De energieboeren zouden natuurlijk allang willen dat dit ook meegenomen wordt. Maar dit is amper uitgelegd te krijgen, en je wilt ook niet dat klanten en-masse weer naar 1 fase terugwillen. Het zal nog wel een hele poos duren, daar ben ik het helemaal mee eens.
Niet onaardig bedoeld... maar ik denk dat je Ketelklets maar eens op lunch moet trakteren want hij heeft wel degelijk gelijk.

Iets aflezen en in een app opslaan (fase) is iets heel anders dan een wettelijk geregistreerde meter. Nog los van het feit dat de backend van de energie maatschappijen die informatie niet kunnen verwerken, zit je met de fysieke beperking van de energie meter. Daarnaast de politieke consequenties.

Zorg dat het een goede lunch wordt :) en doe hem de groeten van een trouwe kijker

• Mistraller
jelleeelco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:54:
[...]

Niet onaardig bedoeld... maar ik denk dat je Ketelklets maar eens op lunch moet trakteren want hij heeft wel degelijk gelijk.

Iets aflezen en in een app opslaan (fase) is iets heel anders dan een wettelijk geregistreerde meter. Nog los van het feit dat de backend van de energie maatschappijen die informatie niet kunnen verwerken, zit je met de fysieke beperking van de energie meter. Daarnaast de politieke consequenties.

Zorg dat het een goede lunch wordt :) en doe hem de groeten van een trouwe kijker
Ik lees rechtstreeks de data uit mijn Kaifa meter met een ftdi kabeltje. Vermogensmeting is in W, die per fase, in beide richtingen, in het P1 telegram door de meter wordt verstuurd. Dat is natuurlijk niet de Energieeenheid in kWh die in de tellerdata geregistreerd staat. Dat klopt gewoon en die is absoluut gesaldeerd. Maar zo stellig beweren dat de netbeheerder slechts de tellerwaardes binnenkrijgt en geen inzage krijgt over fase onbalans, zeker als er een snellere data connectie is met een DSMR5 meter durf ik niet te beweren. Aangezien ketelklets niet bij een energiebedrijf werkt, lijkt me dit een aanname. In de specs van dsmr5 zie ik wel degelijk heel wat informatie over gebruiksdata per fase. https://www.netbeheernede...p1_companion_standard.pdf
Maar met nuance, als die al uitgelezen cq verwerkt worden, dan blijven ze momenteel bij de netbeheerder en gaan zeker niet naar de energieleverancier.
Fase onbalans zal op dit moment absoluut niet de eerste zorg van de netbeheerder zijn momenteel dus dit speelt nog lang niet.

Overigens zijn er wel degelijk issues bekend waarbij het intern salderen niet goed ging, getuige dit topic van een mede tweaker. Onlangs heeft Stedin daar issue toegegeven, meter gewisseld; opgelost.

---------------

Pagina: 1 ... 246 247 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.