Nee, die is weer wat duurder en ik zag de meerwaarde niet zo. Wist ik veel dat er iets met zoiets stoms als connectors aan de hand zou zijn. Op dit moment doet de batterij het prima, wat dat betreft geen reden om een ander model te kiezen.
Verkeerde topic.
[ Voor 92% gewijzigd door sdk1985 op 12-05-2026 12:09 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Denk niet dat een eventuele korstondige piek het issue veroorzaakt.ppaulv schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:45:
Vraagje, zit er een systematiek in de manier van stapelen die mogelijk, niet altijd, tot deze connectorproblemen leidt?
Ik heb zelf geen probleem voor zover ik weet maar vod wel dat bij het op elkaar ztten van m'n 3 accu's er bet veel speling was in hoe recht/scheef ze op elkaar gezet konden worden.
Overigens heb ik de stapel van onder naar boven opgebouwd, dus de controller als laatste, waarmee hij dus mogelijk meteen de volle mep van 3 accu's voor z'n kiezen kreeg. Misschien is het aan te raden het juist andersom te doen (voor de niet-bodybuilders onder ons, mij incluis, niet echt aan te raden)?
Ben het wel met je eens dat er veel speling op zit, als de invertor op de batterij zit kan je zomaar nog een centimeter 2 kanten op draaien als je wilt. Alsj e dat doet komt er druk op de connector, kan me ook voorstellen dat dat het meeste impact heeft op die kortere - pool. Maar dit is speculeren denk ik.
Die brackets lijken me iig belangrijk om te plaatsen. Maar volgens mij zijn ze ook gesmolten bij mensen die de brackets erop hebben.
Die brackets doen ook niks meer dan voorkomen dat het boven beschreven draaien mogelijk is, ja ok het voorkomt ook dat je de unit eraf rukt maar dat is een bewuste actie als je dat doet.
[ Voor 3% gewijzigd door ctrl-tab op 12-05-2026 11:59 ]
WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW
jawel, alleen omdat de PowerHub eigenlijk alleen met de nieuwe Mix serie werkt ga je die in dat topic vinden, daar is al heel veel over gepost. @Taro heeft ook de TS in dat topic ook al aangepast. Dus even bij de Mix topic gaan kijken.sdk1985 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:49:
Zag dit nieuwsbericht hier nog niet voorbij komen (excuses als ik het via search niet kon vinden):
Zendure lanceert met PowerHub plug-in HEMS voor zonnepanelen, batterijen en noodstroom
Nog een update rond mijn 2400AC+ batterij en de Landis&Gyr e350 slimme meter. Uiteindelijk blijkt dat met p1 bridge de waarden stabiel uitgelezen worden... echter omdat de e350 waarden per seconde verstuurt maar slechts per 10sec aanpast gaat de batterijsoftware dus enorm stuiteren... teveel leveren en dan weer teveel binnentrekken. Je krijgt een enorm heen en weer van stroom. Met saldering nog niet echt een probleem... zonder saldering echter een zeer dure zaak, want je trekt uiteindelijk je hele verbruik uit het net en probeert het te laat terug te leveren. Je moet dus echt een 3CT installeren, want de p1 informatie is nutteloos en zorgt voor foutief gedrag van de batterij. Andere optie is uiteraard je netbeheerder overtuigen voor een nieuwe meter.
De vraag is natuurlijk of dat echt nu een probleem voor de hele serie is of dat het puur een dingetje is bij een bepaalde batch van of de batterij of de omvormer.Manatwork schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:53:
[...]
Nee, die is weer wat duurder en ik zag de meerwaarde niet zo. Wist ik veel dat er iets met zoiets stoms als connectors aan de hand zou zijn. Op dit moment doet de batterij het prima, wat dat betreft geen reden om een ander model te kiezen.
overigens gebruikt de SF 2400 AC plus / Pro ook een conector als verbinding, heb echter nu geen idee of dit nu een andere type connector is (eigenlijk de oude vor de 800 Serie omdat ook de oudere AB2000 batterij daarmee werkt.
kan mogelijk iemand die deze heeft aangegeven of dat inderdaad een andere type connector betreft.
Brackets heb ik vanaf dag 1 gemonteerd gehad, precies om te voorkomen dat er speling kon ontstaan.ctrl-tab schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:58:
[...]...Die brackets lijken me iig belangrijk om te plaatsen. Maar volgens mij zijn ze ook gesmolten bij mensen die de brackets erop hebben.
Die brackets doen ook niks meer dan voorkomen dat het boven beschreven draaien mogelijk is, ja ok het voorkomt ook dat je de unit eraf rukt maar dat is een bewuste actie als je dat doet.
is een probleem, maar ik hou voorlopig mijn dozen gewoon nog even, zeker bij dit soort dingen is het anders lastig. Alternatief zou Zendure je een lege doos kunnen sturen ( of direct al de vervanging mee sturen, dan zou je de defecte in die doos kunnen terugsturen.)Aardedraadje schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:27:
[...]
In dit geval is het wel een lelijke situatie. Je bewaart niet voor elk apparaat de hele levensduur de dozen. Op een gegeven moment werkt het en doe je de doos weg.
Op mijn zonnepanelen van scheuten had ik ook 10j garantie, binnen de 2j bleken de junctionboxes te smelten en zijn in frankrijk een paar huizen door afgebrand.Mistraller schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:43:
[...]
Oh maar dat doen ze zeker wel! De melding in de app was daar het resultaat van. Er is echter een verschil tussen erkennen naar de individuele klant en publiek toegeven dat er een ondeuglijkheid in het apparaat zit. Want dat laatste wordt vaak groot opgepikt, klanten eisen direct terugroepacties en schadevergoedingen en voor je het weet is de tent failliet.
Er zal achter de schermen absoluut met veel prio naar dit issue gekeken worden, daar twijfel ik niet over. De 10 jaars garantie alleen al vereist dit, anders gaat dit probleem ze 10 jaar achtervolgen.
Zodra er een adequate oplossing is ipv domweg vervangen (en de vraag beantwoord wie dat gaat betalen; zendure, de plugproducent, de assemblagestraat, etc) verwacht ik wel wat meer informatie.
Scheuten is falliet gegaan en die garantie was niks waard...
Dus niet te hard focussen op de garantie..
Als ze een algemene firmware update pushen om op te lossen weet je dat het een algemeen probleem is en niet enkel één batch. Gaat inderdaad niet rendabel zijn om alle batterijen van die serie terug te roepen. Neem aan dat ze kunnen 'oplossen' door de 2400W te beperken tot x-aantal minuten en dan terugschalen naar een lager wattage om de connector tijd te geven af te koelen zodat die niet meer smelt...Mistraller schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:43:
[...]
Oh maar dat doen ze zeker wel! De melding in de app was daar het resultaat van. Er is echter een verschil tussen erkennen naar de individuele klant en publiek toegeven dat er een ondeuglijkheid in het apparaat zit. Want dat laatste wordt vaak groot opgepikt, klanten eisen direct terugroepacties en schadevergoedingen en voor je het weet is de tent failliet.
Er zal achter de schermen absoluut met veel prio naar dit issue gekeken worden, daar twijfel ik niet over. De 10 jaars garantie alleen al vereist dit, anders gaat dit probleem ze 10 jaar achtervolgen.
Zodra er een adequate oplossing is ipv domweg vervangen (en de vraag beantwoord wie dat gaat betalen; zendure, de plugproducent, de assemblagestraat, etc) verwacht ik wel wat meer informatie.
Ik zag bij de mijne zelden 2400 ook al stond die zo ingesteld.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:32:
[...]
Als ze een algemene firmware update pushen om op te lossen weet je dat het een algemeen probleem is en niet enkel één batch. Gaat inderdaad niet rendabel zijn om alle batterijen van die serie terug te roepen. Neem aan dat ze kunnen 'oplossen' door de 2400W te beperken tot x-aantal minuten en dan terugschalen naar een lager wattage om de connector tijd te geven af te koelen zodat die niet meer smelt...
Maar is misschien deel van het probleem. Of van de zichtbaarheid ervan?
Ben nu met 4000 watt aan het laden (2000 per 2400ACC invertor) en zie dat 9 van de 10 x de weerstand 10-11 mΩ is. Heel soms even onder de 10.
Ik ben geen electro technicus.. Wat zeggen de echte deskundigen hier in het forum? Is dit hoog?
Aannemende dat het klopt natuurlijk, de berekening en de meetpunten etc.
Ik ben geen electro technicus.. Wat zeggen de echte deskundigen hier in het forum? Is dit hoog?
WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW
Toevallig stuur ik je net een PM. Er is behoorlijk wat meetonnauwkeurigheid in de ZenSDK-waardes waardoor ook de berekende weerstand vrij onnauwkeurig is.ctrl-tab schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:36:
Ben nu met 4000 watt aan het laden (2000 per 2400ACC invertor) en zie dat 9 van de 10 x de weerstand 10-11 mΩ is. Heel soms even onder de 10.
10 mΩ, is dat de bovenste accu? Zou per pen 5mΩ betekenen. Dat is in principe een erg lage weerstand, maar bedenk wel dat P = I²R, dus bij de volle 50A is dat 50²*0,005 ofwel 12,5W per pen. Die worden behoorlijk heet dan.
Ik denk eerder dat die 10 mΩ in praktijk wel eens veel lager zou kunnen zijn.
Ben wel benieuwd waarom ze alleen het serienr van de batterij willen weten en niet die van de omvormer. zou het probleem dan in de batterij kant van de connector zitten?Astra schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:34:
Zojuist reactie gekregen van Zendure, dus dat is best snel:
Hello,
Thank you for contacting us!
We will replace your Solarflow 2400AC and the battery with the melted battery connector.
Please provide the battery serial number (on the device's nameplate, or you can take a photo and send it to us), invoice, address, and phone number.
We look forward to your reply!
Sincerely,
Zendure Team
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Wellicht omdat er 1 omvormer en meerdere accus besteld zijn?Acidrain schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:19:
[...]
Ben wel benieuwd waarom ze alleen het serienr van de batterij willen weten en niet die van de omvormer. zou het probleem dan in de batterij kant van de connector zitten?
Niet heel spannend; ik heb het serienummer van de omvormer al moeten invoeren bij het aanmaken van de melding. Dus die hadden ze alAcidrain schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:19:
[...]
Ben wel benieuwd waarom ze alleen het serienr van de batterij willen weten en niet die van de omvormer. zou het probleem dan in de batterij kant van de connector zitten?
Je kunt de weheat niet aansturen met Homey en/of HA. Daar is bewust voor gekozen.AquilaXL schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 06:13:
[...]
Ik ben bang dat dit een route is die veel bedrijven nog gaan volgen en trachten hun eigen eco systeem op te zetten. Zelf heb ik daarom zoveel mogelijk al via Homey draaien, en de keuzes voor zowel de Zendure als de WeHeat zijn deels gebaseerd op het feit dat deze die integratie mogelijkheid hebben.
Beetje off-topic, maar heel goed dat Weheat dit zelf ontwikkeld. Zij hebben alle data van mijn huis - hoe snel het opwarmt, warm blijft, hoeveel energie er verbruikt wordt, etc. Een HEMS van welk ander merk dan ook heeft al die info niet. "Smart Grid" ready is niet echt geavanceerde slimme besturing. Daarnaast wil ik juist dat een ontkoppelde WP hebben die gewoon stroom pakt wanneer nodig. Ik zorg er wel voor middels thuisbatterijen dat dit op het laagste prijspunt wordt ingekocht, als de WP maar zo lang mogelijke en constante runs maakt. Dat is het beste voor de levensduur van de compressor.
Dat is niet wat ik zeg. Het businessplan van Zendure zal niet zijn: zet zoveel mogelijk accu's in de wereld en verklaar jezelf dan failliet. Ik ga er vanuit dat ze een gezonde bedrijfsvoering proberen te voeren. Als je dan 10 jaar garantie zegt te geven, en je lost een probleem niet adequaat op, dan heb je de hele garantieperiode gezeik; het schaadt je reputatie en dus je omzet. POV vanuit Zendure dus.Tom35 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:20:
[...]
Op mijn zonnepanelen van scheuten had ik ook 10j garantie, binnen de 2j bleken de junctionboxes te smelten en zijn in frankrijk een paar huizen door afgebrand.
Scheuten is falliet gegaan en die garantie was niks waard...
Dus niet te hard focussen op de garantie..
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat lijkt me een slechte benadering als ze die zouden kiezen. Er is sprake van een niet betrouwbaar contact waardoor weerstand toeneemt en er warmteontwikkeling ontstaat. Het apparaat alleen op een iets lager vermogen gebruiken is daarvoor geen goede oplossing. Ook bij 800W zal dat slechte contact voor problemen zorgen kunnen zorgen, op z'n minst in grotere verliezen. De weerstand kan in slechte gevallen oplopen tot meerdere Ohm ipv milli-Ohms.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:32:
[...]
Als ze een algemene firmware update pushen om op te lossen weet je dat het een algemeen probleem is en niet enkel één batch. Gaat inderdaad niet rendabel zijn om alle batterijen van die serie terug te roepen. Neem aan dat ze kunnen 'oplossen' door de 2400W te beperken tot x-aantal minuten en dan terugschalen naar een lager wattage om de connector tijd te geven af te koelen zodat die niet meer smelt...
Daarnaast is er dan het issue dat het apparaat niet conform is met de belofte. Mijn business case voor de batterijen stort enigszins in elkaar als ik die op max 800W zou kunnen inzetten.
En toch valt er wel wat te zeggen om iets van overall coördinatie te hebben tussen de verbruikers, opwekkers en opslagmedia van energie. Je kan je warmtepomp wel de hoofste prio geven, maar dan nog is het handig om (vooraf) te weten wanneer 'ie meer/minder energie gaat gebruiken, zodat je met het opladen van je thuisbatterij hier vóóraf rekening mee kan houden. En zelfs met een warmtepomp kan je verder kijken dan alleen de COP, zeker als energie op bepaalde momenten van de dag goedkoper is dan op andere. Die schommelingen haal je er met je thuisbatterij nooit helemaal uit (vanwege de RTE die niet 100% is).jelleeelco schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Je kunt de weheat niet aansturen met Homey en/of HA. Daar is bewust voor gekozen.
Beetje off-topic, maar heel goed dat Weheat dit zelf ontwikkeld. Zij hebben alle data van mijn huis - hoe snel het opwarmt, warm blijft, hoeveel energie er verbruikt wordt, etc. Een HEMS van welk ander merk dan ook heeft al die info niet. "Smart Grid" ready is niet echt geavanceerde slimme besturing. Daarnaast wil ik juist dat een ontkoppelde WP hebben die gewoon stroom pakt wanneer nodig. Ik zorg er wel voor middels thuisbatterijen dat dit op het laagste prijspunt wordt ingekocht, als de WP maar zo lang mogelijke en constante runs maakt. Dat is het beste voor de levensduur van de compressor.
Op die bovenste foto zit toch wel aardig wat beschadiging aan de rechterkant van die connector. Lijkt niet op verbrandingsschade maar op wrijving/impact. Heb je bij het plaatsen wel gezorgd dat hij rustig, horizontaal neergezet werd? Of kan het zijn dat je met het plaatsen er naast gezeten hebt en hem er min of meer schuin in hebt gezet?Astra schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:21:
even een update van mijn kant; vandaag de Zendure stapel uitgezet en in de tuin geplaatst...
Zag vanmiddag dat de controller geen accu's meer 'zag', dus bij thuiskomst maar even gecontroleerd; er hing een gekke lucht in de garage en toen ik de controller van de batterij afhaalde, zag ik dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb dus maar een melding gedaan bij Zendure...
Overigens - in beide gevallen niet-OK qua design, begrijp me niet verkeerd. Je zou verwachten dat eigenlijk maar op 1 manier kan, en niet dat het zo makkelijk te beschadigen is. Ze hadden dit heel makkelijk kunnen voorkomen door op alle 4 hoeken een soort van buisje te plaatsen waar je dan de omvormer doorheen moet steken, dan kan hier gewoon niet schuin op.
En precies dat gaat Weheat doen met Weheat Intelligence...a2aan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:20:
[...]
En zelfs met een warmtepomp kan je verder kijken dan alleen de COP, zeker als energie op bepaalde momenten van de dag goedkoper is dan op andere. Die schommelingen haal je er met je thuisbatterij nooit helemaal uit (vanwege de RTE die niet 100% is).
Heb ik ook last vanhobby_gebruiker schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Nee, radiostilte. Bij mij treedt het probleem helaas nog steeds op: als het systeem een tijdje(*) op 100% staat, dan gaat hij net zo lang ontladen totdat hij weer op 98% is gekomen, gaat weer bijladen, etcetera.
*: vandaag trad het op na 32 minuten op 100% te hebben gestaan
Vanmiddag heb ik hem daarom maar weer uit HEMS gehaald, omdat het spelletje weer begon. En een wekker op de telefoon aangezet om hem weer in HEMS te zetten als de zon bijna geen stroom meer van de panelen laat komen, want in de avond en nacht werk het geheel zoals verwacht, en kan hij dus weer aan.
Ik haal hem, als ik het opmerk, uit HEMS, wacht tot het accupacks in standby staat en zet HEMS terug aan, duurt zo'n 15 seconden
Hopelijk is Zendure druk met het voorbereiden van wat pro-actievere teurgroepacties. Bijvoorbeeld van bepaalde batches/serienummers, van specifieke units die symptomen vertonen, of een combinatie daarvan.
Mocht het inderdaad lukken om op een betrouwbare/nauwkeurige manier de weerstand van de paden tussen de omvormer en de verschillende batterij-units te bepalen, dan zou Zendure dat misschien remote kunnen monitoren, en hopelijk signaleren op het moment dat bepaalde waarden worden overschreden, nog voordat er connectoren smelten. Dat lijkt me (kosten)effectiever dan 'alles' terugroepen, onderzoeken, en 'goede' producten als refurbished terug in omloop brengen. Mits ze zeker weten dat er nooit brand gaat ontstaan, want dát lijkt me een risico dat je niet moet willen nemen...
Uiteindelijk hebben wij er als consumenten ook baat bij dat Zendure financieel gezond blijft.
Mocht het inderdaad lukken om op een betrouwbare/nauwkeurige manier de weerstand van de paden tussen de omvormer en de verschillende batterij-units te bepalen, dan zou Zendure dat misschien remote kunnen monitoren, en hopelijk signaleren op het moment dat bepaalde waarden worden overschreden, nog voordat er connectoren smelten. Dat lijkt me (kosten)effectiever dan 'alles' terugroepen, onderzoeken, en 'goede' producten als refurbished terug in omloop brengen. Mits ze zeker weten dat er nooit brand gaat ontstaan, want dát lijkt me een risico dat je niet moet willen nemen...
Uiteindelijk hebben wij er als consumenten ook baat bij dat Zendure financieel gezond blijft.
Eens maar me Honeywell Lyric weljelleeelco schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Je kunt de weheat niet aansturen met Homey en/of HA. Daar is bewust voor gekozen.
Maar wil je niet een integraal 'energieplan', enkele dagen vooruit, dat rekening houdt met de weersverwachting (relevant voor PV-opwek, én warmtebeheer van je huis), maar ook verwachte/geplande consumptie (inclusief auto laden, wasmachine/vaatwasser/droger)?jelleeelco schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:23:
[...]
En precies dat gaat Weheat doen met Weheat Intelligence...
Of is het 'goed genoeg' dat ieder apparaat zijn eigen consumptie/productie/opslag optimaliseert, zonder het totaalplaatje te beschouwen?
Ik weet het oprecht niet. Ik zie Zendure nog niet zo snel dat 'brein' worden. En mijn warmtepomp is nog volledig 'dom'; zou al een vooruitgang zijn als die binnen bepaalde kaders van comfort, de maximale COP gaat opzoeken o.b.v. toekomstvoorspellingen.
Voor mij totaal niet nodig. In de winter is PV opwek minimaal, en dat wat ik opwek wordt sowieso door de rest van het huis al als basis load verbruikt. De warmtepomp pruttelt met stooklijn heel rustig, 24 uur per dag, soms wekenlang zonder onderbreking. In huis constant 21 graden. Heb geen enkele behoefte daar verandering in te brengen met wat voor 'energieplan' dan ooka2aan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:37:
[...]
Maar wil je niet een integraal 'energieplan', enkele dagen vooruit, dat rekening houdt met de weersverwachting (relevant voor PV-opwek, én warmtebeheer van je huis), maar ook verwachte/geplande consumptie (inclusief auto laden, wasmachine/vaatwasser/droger)?
Of is het 'goed genoeg' dat ieder apparaat zijn eigen consumptie/productie/opslag optimaliseert, zonder het totaalplaatje te beschouwen?
Ik weet het oprecht niet. Ik zie Zendure nog niet zo snel dat 'brein' worden. En mijn warmtepomp is nog volledig 'dom'; zou al een vooruitgang zijn als die binnen bepaalde kaders van comfort, de maximale COP gaat opzoeken o.b.v. toekomstvoorspellingen.
maar goed, back on-topic
De set staat bij mij compleet vlak en ik heb de omvormer keurig netjes zonder wiebelen of schuiven er op geplaatst. Zelf denk ik dat deze schade (…) ontstaan is toen ik de omvormer van de accu wilde halen, daar had ik wel wat overredingskracht voor nodig zeg maar…jelleeelco schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:22:
[...]
Op die bovenste foto zit toch wel aardig wat beschadiging aan de rechterkant van die connector. Lijkt niet op verbrandingsschade maar op wrijving/impact. Heb je bij het plaatsen wel gezorgd dat hij rustig, horizontaal neergezet werd? Of kan het zijn dat je met het plaatsen er naast gezeten hebt en hem er min of meer schuin in hebt gezet?
Overigens - in beide gevallen niet-OK qua design, begrijp me niet verkeerd. Je zou verwachten dat eigenlijk maar op 1 manier kan, en niet dat het zo makkelijk te beschadigen is. Ze hadden dit heel makkelijk kunnen voorkomen door op alle 4 hoeken een soort van buisje te plaatsen waar je dan de omvormer doorheen moet steken, dan kan hier gewoon niet schuin op.
Denk je dat de connector van de omvormer toen al lichtjes 'versmolten' was met de connector van de accu?Astra schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:49:
[...]
De set staat bij mij compleet vlak en ik heb de omvormer keurig netjes zonder wiebelen of schuiven er op geplaatst. Zelf denk ik dat deze schade (…) ontstaan is toen ik de omvormer van de accu wilde halen, daar had ik wel wat overredingskracht voor nodig zeg maar…
Er zijn hier ook gebruikers die goede contacten met Zendure hebben en ik ben even benieuwd of jullie ook al contact met Zendure hebben gehad hierover. Dit soort problemen kunnen we niet wegmoffelen onder de noemer dat het wel meevalt met de klachten, want het is wel een serieus probleem.
Ja dat denk ik wel ja. want als ik naar de accu en de omvormer kijk, dan lijkt een deel van de ene bus ook meegegaan te zijn naar het andere contactpunt.jelleeelco schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:51:
[...]
Denk je dat de connector van de omvormer toen al lichtjes 'versmolten' was met de connector van de accu?
Een paar dagen terug (dus een pagina of 50 teruglezen vermoed ik 😒) werd voor de nieuwere modellen een iets andere connector getoond.Jan-tweak schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:06:
[...]
De vraag is natuurlijk of dat echt nu een probleem voor de hele serie is of dat het puur een dingetje is bij een bepaalde batch van of de batterij of de omvormer.
overigens gebruikt de SF 2400 AC plus / Pro ook een conector als verbinding, heb echter nu geen idee of dit nu een andere type connector is (eigenlijk de oude vor de 800 Serie omdat ook de oudere AB2000 batterij daarmee werkt.
kan mogelijk iemand die deze heeft aangegeven of dat inderdaad een andere type connector betreft.
En eerlijk gezegd zijn al die apparaten nog niet zo lang op de markt als de AC2400. Dus of het is een betere connector, of issues daarmee gaan zich pas later uiten. Hoewel het waarschijnlijk wel uitmaakt als de omvormer een interne batterij heeft en die verbinding dus niet afhangt van een losse connector.
En hoe lang had je de unit al staan op die eerste plek?Astra schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:54:
[...]
Ja dat denk ik wel ja. want als ik naar de accu en de omvormer kijk, dan lijkt een deel van de ene bus ook meegegaan te zijn naar het andere contactpunt.
Sinds juli vorig jaar; plek uitgezocht > set neergezet > niet meer naar omgekekenjelleeelco schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:55:
[...]
En hoe lang had je de unit al staan op die eerste plek?
Tot afgelopen februari, toen besloten om een extra accu er bij te zetten. Dus klemmen los, omvormer voorzicht eraf gehaald (dat ging zonder problemen), accu er op en omvormer weer terug inclusief de klemmen. Dus in de huidige config staat het krap aan drie maanden.
Ik neem aan dat er niks te zien is aan de connector van de batterij die tot februari de bovenste was?Astra schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:58:
[...]
Sinds juli vorig jaar; plek uitgezocht > set neergezet > niet meer naar omgekeken
Tot afgelopen februari, toen besloten om een extra accu er bij te zetten. Dus klemmen los, omvormer voorzicht eraf gehaald (dat ging zonder problemen), accu er op en omvormer weer terug inclusief de klemmen. Dus in de huidige config staat het krap aan drie maanden.
De kapitein heeft het schip al verlatenthijsh02 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:53:
Er zijn hier ook gebruikers die goede contacten met Zendure hebben en ik ben even benieuwd of jullie ook al contact met Zendure hebben gehad hierover. Dit soort problemen kunnen we niet wegmoffelen onder de noemer dat het wel meevalt met de klachten, want het is wel een serieus probleem.
Die connector wordt ook voor de oude Hyper gebruikt.bilgy_no1 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:55:
[...]
Een paar dagen terug (dus een pagina of 50 teruglezen vermoed ik 😒) werd voor de nieuwere modellen een iets andere connector getoond.
En eerlijk gezegd zijn al die apparaten nog niet zo lang op de markt als de AC2400. Dus of het is een betere connector, of issues daarmee gaan zich pas later uiten. Hoewel het waarschijnlijk wel uitmaakt als de omvormer een interne batterij heeft en die verbinding dus niet afhangt van een losse connector.
:strip_exif()/f/image/jbw4HNwVo8dgCpjCGHCvL8U1.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen heeft de 2400AC een iets andere connector.
Maar of dit met het probleem te maken heeft is de vraag. (Ik heb geen idee)
Tot nu toe heb ik nog geen probleem met mijn 2400AC met 3 batterijen.
De 4e komt ook nog. (Defect geleverd onder garantie omruilen)
Zoals ik al aangaf komen er nog wel meer van deze klachten met meer zon en langer bij vollast laden. (Dit is niet negatief bedoeld)
Had jij ook al periodes van een aantal uur laden met 2400watt gehad?peterbier schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:25:
[...]
Die connector wordt ook voor de oude Hyper gebruikt.
[Afbeelding]
Alleen heeft de 2400AC een iets andere connector.
Maar of dit met het probleem te maken heeft is de vraag. (Ik heb geen idee)
Tot nu toe heb ik nog geen probleem met mijn 2400AC met 3 batterijen.
De 4e komt ook nog. (Defect geleverd onder garantie omruilen)
Zoals ik al aangaf komen er nog wel meer van deze klachten met meer zon en langer bij vollast laden. (Dit is niet negatief bedoeld)
Ja zeker vaker op vol vermogen. (Opladen)thijsh02 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:27:
[...]
Had jij ook al periodes van een aantal uur laden met 2400watt gehad?
Vooral toen ik nog HEMS gebruikte.
Omdat ik alleen nom (vast contract) doe is ontladen minder.
Inmiddels gebruik ik HomeAssistant en de 2400AC op max 2000 watt staan.
Ik heb mijn 2400AC besteld toen deze uit kwam. (April vorig jaar dacht ik)
Dat zal wel de 1e batch zijn denk ik.
Da's wel een goeie, ik heb gelijk even gekeken:a2aan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:17:
[...]
Ik neem aan dat er niks te zien is aan de connector van de batterij die tot februari de bovenste was?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wu65caRLcAren7G4qus8hKfp.jpg?f=user_large)
Zoals je ziet is er met de connector van die batterij helemaal niks aan de hand.
Als ik het me goed herinner was dat plaatje van @gielz Maar ik weet het ook niet zeker meer. In ieder geval niet van ons.koboy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:11:
[...]
Kan ik mij een plaatje herinneren hier van de RTE van de "oude" 2400AC, en dat mij opviel dat de bult niet zo uitgesproken was bij de hoge vermogens. Op het eerste gezicht zag ik geen verschil tussen maximaal en wat lager vermogen.
Volgens mij was het gedeeld door @mrme12345 , maar kan het in zijn review even niet vinden.
De plus/pro hebben wel duidelijk die bult....
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Ik doe vast iets verkeerds, maar kom er niet uit en kan het nergens terug vinden. Deze week mijn Zendure 2400ac+ binnengekregen met 1 uitbreiding. Bij gebrek aan p1 splitter (die is onderweg) wil ik hem koppelen aan homewizard p1 meter. Maar in de app kan ik niet klikken op die optie. Wat doe ik verkeerd? Volgensmij is de accu geupdate naar de nieuwste versie en mijn app ook.
In HEMS klik op op apparaat toevoegen en dan “in de cloud geintegreerde apparatuur”. Shelly en Everhome zijn klikbaar, maar Homewizard doet niks. Bekend probleem?
In HEMS klik op op apparaat toevoegen en dan “in de cloud geintegreerde apparatuur”. Shelly en Everhome zijn klikbaar, maar Homewizard doet niks. Bekend probleem?
Ja hoor, en ze zijn er van op de hoogte en op individueel niveau worden batterijen omgeruild (altijd ticket indienen). Maar het zijn nog geen grote aantallen, maar wel zorgwekkend natuurlijk en dat beseft Zendure ook. Veiligheid boven alles tenslotte.thijsh02 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:53:
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
@pakhaas (held!) had hem gevonden. Het was een post van @Aardedraadje van 23 september vorig jaar.mrme12345 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:43:
[...]
Als ik het me goed herinner was dat plaatje van @gielz Maar ik weet het ook niet zeker meer. In ieder geval niet van ons.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ja, HEEL bekend probleem. Maar ik zou tegen iedereen willen zeggen: lees nou eerst dit topic voor je tot aanschaf overgaat 🙂jacobvis schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:12:
Ik doe vast iets verkeerds, maar kom er niet uit en kan het nergens terug vinden. Deze week mijn Zendure 2400ac+ binnengekregen met 1 uitbreiding. Bij gebrek aan p1 splitter (die is onderweg) wil ik hem koppelen aan homewizard p1 meter. Maar in de app kan ik niet klikken op die optie. Wat doe ik verkeerd? Volgensmij is de accu geupdate naar de nieuwste versie en mijn app ook.
En hebben ze ook uitleg gegeven? Ze kunnen hem wel vervangen, maar wat als de connector hetzelfde is. Ze moeten duidelijk aangeven of het probleem in de connector van de omvormer zit of in die van de batterij. Als het die van de batterij is, dan is het probleem niet opgelost.mrme12345 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:28:
[...]
Ja hoor, en ze zijn er van op de hoogte en op individueel niveau worden batterijen omgeruild (altijd ticket indienen). Maar het zijn nog geen grote aantallen, maar wel zorgwekkend natuurlijk en dat beseft Zendure ook. Veiligheid boven alles tenslotte.
Maar mijn gevoel zegt dat het een structureel probleem gaat worden. Ik wacht hun antwoord nog even af, maar ik ga niet akkoord met een vervangend apparaat als er geen uitleg komt. Dan mag de NVWA er naar gaan kijken wat mij betreft.
Ja, afgelopen vrijdag ook de 2400ac+ geinstalleerd en had precies hetzelfde. Ik had ook een zendure p1 liggen dus heb die maar aangesloten. De homewizard splitter die ik vorige week heb besteld had vertraging maar als die binnenkomt ga ik beide p1 meters aansluiten.jacobvis schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:12:
Ga in de App naar je homescreen. Die heet Family. Dan rechtsbovenin naar instellingen. Dan onderin op apparaatbeheer klikken. En daar kun je bij electriciteitsmeter de HW toevoegen.jacobvis schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:12:
Edit: Inderdaad niet klikbaar. Gek want vorige week kon dat nog. Excuus
[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 12-05-2026 18:50 ]
U+
Sinds de app update van vorige week is dat niet meer mogelijk.Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:48:
[...]
Ga in de App naar je homescreen. Die heet Family. Dan rechtsbovenin naar instellingen. Dan onderin op apparaatbeheer klikken. En daar kun je bij electriciteitsmeter de HW toevoegen.
Weet iemand of (en zo ja, hoe) het mogelijk is om terug te gaan naar de oude versie vd app?
@Archibaltus Ik zag toevallig vandaag onderstaande opmerking onder een youtube video van Thuisbatterijnederland over de 2400AC+
Probeer deze sensoren uit nieuwsgierigheid aan de gang te krijgen, maar het lukt niet.ctrl-tab schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:30:
[...]
edit; sorry mod. dacht in het ha draadje te zitten
Heb er even een pocje voor opgezet in homeassistant.
Het lastige is dat je niet weet welk battery pack bij welke invertor hoort. Heb het nu statisch opgezet en aangenomen dat battery 1,2,3 bij invertor 1 horen, en 4,5,6 bij invertor 2.
De proxy is ge-bypassed via losse rest sensoren omdat er geen losse voltage data aanwezig is van beide invertors.
Structurele oplossing zal denk ik proxy aanpassing nodig hebben en wat additionele logica in gielz om het dynamisch te maken.
Sensoren kan je rond de gast777 area in het package plakken, rest sensoren eronder.
Probleem in dit pocje is dat de intervals ws ook te veel van elkaar gaan afwijken (automation vs rest sensor)
Rest sensoren zijn niet iig nodig als je maar 1 invertor hebt, dan pak je gewoon degene die al beschikbaar is.
@gielz @gast777 wellicht een idee?
Blijft natuurlijk de vraag of op voorhand het incident opgemerkt zou worden...
[Afbeelding]YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 # Invertor voltage rest sensors , set ip to your situation! - resource: "http://IPADDRESS/properties/report" # <-- Replace with IP of inverter 1 scan_interval: 20 sensor: - name: "Zendure Inverter 1 Battery Voltage" value_template: "{{ (value_json['properties']['BatVolt'] | float / 100) | round(2) }}" unique_id: zendure_inverter_1_battery_voltage unit_of_measurement: "V" state_class: measurement device_class: voltage icon: mdi:sine-wave - resource: "http://IPADDRESS/properties/report" # <-- Replace with IP of inverter 2 scan_interval: 20 sensor: - name: "Zendure Inverter 2 Battery Voltage" value_template: "{{ (value_json['properties']['BatVolt'] | float / 100) | round(2) }}" unique_id: zendure_inverter_2_battery_voltage unit_of_measurement: "V" state_class: measurement device_class: voltage icon: mdi:sine-wave # Battery Voltage - name: "Zendure Battery 1 Voltage" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% if volgorde_raw in ['unknown', 'unavailable', ''] %} {% set pack_index = 0 %} {% else %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') %} {% set pack_index = (volgorde[0] | int) - 1 %} {% endif %} {{ (value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float / 100) | round(2) }} unique_id: zendure_battery_1_voltage unit_of_measurement: "V" state_class: measurement device_class: voltage icon: mdi:sine-wave - name: "Zendure Battery 2 Voltage" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% if volgorde_raw in ['unknown', 'unavailable', ''] %} {% set pack_index = 1 %} {% else %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') %} {% set pack_index = (volgorde[1] | int) - 1 %} {% endif %} {{ (value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float / 100) | round(2) }} unique_id: zendure_battery_2_voltage unit_of_measurement: "V" state_class: measurement device_class: voltage icon: mdi:sine-wave - name: "Zendure Battery 3 Voltage" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% if volgorde_raw in ['unknown', 'unavailable', ''] %} {% set pack_index = 2 %} {% else %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') %} {% set pack_index = (volgorde[2] | int) - 1 %} {% endif %} {{ (value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float / 100) | round(2) }} unique_id: zendure_battery_3_voltage unit_of_measurement: "V" state_class: measurement device_class: voltage icon: mdi:sine-wave - name: "Zendure Battery 4 Voltage" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% if volgorde_raw in ['unknown', 'unavailable', ''] %} {% set pack_index = 3 %} {% else %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') %} {% set pack_index = (volgorde[3] | int) - 1 %} {% endif %} {{ (value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float / 100) | round(2) }} unique_id: zendure_battery_4_voltage unit_of_measurement: "V" state_class: measurement device_class: voltage icon: mdi:sine-wave - name: "Zendure Battery 5 Voltage" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% if volgorde_raw in ['unknown', 'unavailable', ''] %} {% set pack_index = 4 %} {% else %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') %} {% set pack_index = (volgorde[4] | int) - 1 %} {% endif %} {{ (value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float / 100) | round(2) }} unique_id: zendure_battery_5_voltage unit_of_measurement: "V" state_class: measurement device_class: voltage icon: mdi:sine-wave - name: "Zendure Battery 6 Voltage" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% if volgorde_raw in ['unknown', 'unavailable', ''] %} {% set pack_index = 5 %} {% else %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') %} {% set pack_index = (volgorde[5] | int) - 1 %} {% endif %} {{ (value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float / 100) | round(2) }} unique_id: zendure_battery_6_voltage unit_of_measurement: "V" state_class: measurement device_class: voltage icon: mdi:sine-wave # Battery Resistance - name: "Zendure Battery 1 Resistance" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') if volgorde_raw not in ['unknown', 'unavailable', ''] else ['1','2','3','4','5','6'] %} {% set ns = namespace(total_current=0) %} {% for i in [0, 1, 2] %} {% set idx = (volgorde[i] | int) - 1 %} {% set raw = value_json['packData'][idx]['batcur'] | int %} {% set ns.total_current = ns.total_current + ((raw if raw <= 32767 else raw - 65536) / 10.0) %} {% endfor %} {% set total_current = ns.total_current | abs %} {% if total_current > 0 %} {% set pack_index = (volgorde[0] | int) - 1 %} {% set bat_volt = states('sensor.zendure_inverter_1_battery_voltage') | float(0) * 100 %} {% set pack_volt = value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float %} {{ ((pack_volt - bat_volt) / 100.0 / total_current * 1000) | round(2) }} {% else %} unavailable {% endif %} unique_id: zendure_battery_1_resistance unit_of_measurement: "mΩ" state_class: measurement icon: mdi:omega - name: "Zendure Battery 2 Resistance" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') if volgorde_raw not in ['unknown', 'unavailable', ''] else ['1','2','3','4','5','6'] %} {% set ns = namespace(total_current=0) %} {% for i in [0, 1, 2] %} {% set idx = (volgorde[i] | int) - 1 %} {% set raw = value_json['packData'][idx]['batcur'] | int %} {% set ns.total_current = ns.total_current + ((raw if raw <= 32767 else raw - 65536) / 10.0) %} {% endfor %} {% set total_current = ns.total_current | abs %} {% if total_current > 0 %} {% set pack_index = (volgorde[1] | int) - 1 %} {% set bat_volt = states('sensor.zendure_inverter_1_battery_voltage') | float(0) * 100 %} {% set pack_volt = value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float %} {{ ((pack_volt - bat_volt) / 100.0 / total_current * 1000) | round(2) }} {% else %} unavailable {% endif %} unique_id: zendure_battery_2_resistance unit_of_measurement: "mΩ" state_class: measurement icon: mdi:omega - name: "Zendure Battery 3 Resistance" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') if volgorde_raw not in ['unknown', 'unavailable', ''] else ['1','2','3','4','5','6'] %} {% set ns = namespace(total_current=0) %} {% for i in [0, 1, 2] %} {% set idx = (volgorde[i] | int) - 1 %} {% set raw = value_json['packData'][idx]['batcur'] | int %} {% set ns.total_current = ns.total_current + ((raw if raw <= 32767 else raw - 65536) / 10.0) %} {% endfor %} {% set total_current = ns.total_current | abs %} {% if total_current > 0 %} {% set pack_index = (volgorde[2] | int) - 1 %} {% set bat_volt = states('sensor.zendure_inverter_1_battery_voltage') | float(0) * 100 %} {% set pack_volt = value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float %} {{ ((pack_volt - bat_volt) / 100.0 / total_current * 1000) | round(2) }} {% else %} unavailable {% endif %} unique_id: zendure_battery_3_resistance unit_of_measurement: "mΩ" state_class: measurement icon: mdi:omega - name: "Zendure Battery 4 Resistance" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') if volgorde_raw not in ['unknown', 'unavailable', ''] else ['1','2','3','4','5','6'] %} {% set ns = namespace(total_current=0) %} {% for i in [3, 4, 5] %} {% set idx = (volgorde[i] | int) - 1 %} {% set raw = value_json['packData'][idx]['batcur'] | int %} {% set ns.total_current = ns.total_current + ((raw if raw <= 32767 else raw - 65536) / 10.0) %} {% endfor %} {% set total_current = ns.total_current | abs %} {% if total_current > 0 %} {% set pack_index = (volgorde[3] | int) - 1 %} {% set bat_volt = states('sensor.zendure_inverter_2_battery_voltage') | float(0) * 100 %} {% set pack_volt = value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float %} {{ ((pack_volt - bat_volt) / 100.0 / total_current * 1000) | round(2) }} {% else %} unavailable {% endif %} unique_id: zendure_battery_4_resistance unit_of_measurement: "mΩ" state_class: measurement icon: mdi:omega - name: "Zendure Battery 5 Resistance" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') if volgorde_raw not in ['unknown', 'unavailable', ''] else ['1','2','3','4','5','6'] %} {% set ns = namespace(total_current=0) %} {% for i in [3, 4, 5] %} {% set idx = (volgorde[i] | int) - 1 %} {% set raw = value_json['packData'][idx]['batcur'] | int %} {% set ns.total_current = ns.total_current + ((raw if raw <= 32767 else raw - 65536) / 10.0) %} {% endfor %} {% set total_current = ns.total_current | abs %} {% if total_current > 0 %} {% set pack_index = (volgorde[4] | int) - 1 %} {% set bat_volt = states('sensor.zendure_inverter_2_battery_voltage') | float(0) * 100 %} {% set pack_volt = value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float %} {{ ((pack_volt - bat_volt) / 100.0 / total_current * 1000) | round(2) }} {% else %} unavailable {% endif %} unique_id: zendure_battery_5_resistance unit_of_measurement: "mΩ" state_class: measurement icon: mdi:omega - name: "Zendure Battery 6 Resistance" value_template: > {% set volgorde_raw = states('input_text.zendure_setting_battery_order') %} {% set volgorde = volgorde_raw.split(';') if volgorde_raw not in ['unknown', 'unavailable', ''] else ['1','2','3','4','5','6'] %} {% set ns = namespace(total_current=0) %} {% for i in [3, 4, 5] %} {% set idx = (volgorde[i] | int) - 1 %} {% set raw = value_json['packData'][idx]['batcur'] | int %} {% set ns.total_current = ns.total_current + ((raw if raw <= 32767 else raw - 65536) / 10.0) %} {% endfor %} {% set total_current = ns.total_current | abs %} {% if total_current > 0 %} {% set pack_index = (volgorde[5] | int) - 1 %} {% set bat_volt = states('sensor.zendure_inverter_2_battery_voltage') | float(0) * 100 %} {% set pack_volt = value_json['packData'][pack_index]['totalVol'] | float %} {{ ((pack_volt - bat_volt) / 100.0 / total_current * 1000) | round(2) }} {% else %} unavailable {% endif %} unique_id: zendure_battery_6_resistance unit_of_measurement: "mΩ" state_class: measurement icon: mdi:omega
De sensoren van 4,5en 6 niet aan de gang. De sensoren van 1,2,3 doen het goed maar de rest blijft op unavailable staan. De sensoren staan in een eigen package. Hopelijk kun je mij verder helpen
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Werkte bij mij in maart, ben later overgestapt naar HASS en de batterij uit HEMS gehaald. Vandaag zitten spelen er mee want een maatje van me kwam ook hier vast te zitten. Ik mijn batterij weer in HEMS gezet en werken icm homewizard p1. Ik heb de p1 verwijderd en krijg hem met geen mogelijkheid meer terug nu.peterbier schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:34:
Vandaag nog een update van de Zendure app gehad.
De HomeWizard staat er wel in maar kun je verder niks mee.
Ps heeft hier nog nooit gewerkt i.c.m. Zendure app.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik dacht me er in verdiept te hebben en wist dat het een gok zou zijn, maar blij te lezen dat meerdere er geen mogelijkheid toe hebben, dan ligt het nog niet aan mij 😉.Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:48:
[...]
Ga in de App naar je homescreen. Die heet Family. Dan rechtsbovenin naar instellingen. Dan onderin op apparaatbeheer klikken. En daar kun je bij electriciteitsmeter de HW toevoegen.
Morgen komt mijn HWp1 splitter binnen, die had wat vertraging, maar nu maar vast de zendure p1 aangesloten, en de boel werkt!
Ik heb ze alle 3 de meters wel.KiberHD schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:13:
[...]
Werkte bij mij in maart, ben later overgestapt naar HASS en de batterij uit HEMS gehaald. Vandaag zitten spelen er mee want een maatje van me kwam ook hier vast te zitten. Ik mijn batterij weer in HEMS gezet en werken icm homewizard p1. Ik heb de p1 verwijderd en krijg hem met geen mogelijkheid meer terug nu.
Met de Shelly begonnen voor de Hypers.
Die HomeWizard gebruik ik al jaren voordat ik Zendure heb.
De P1 van Zendure heb ik ook gebruikt in HEMS.
Sinds ik HomeAssistant gebruik heb ik daar de P1 van HomeWizard als meter ingevuld.
Ik moet zeggen dat werkt prima.
De p1 van Homewizard kan je in ongeveer in de helft van de gevallen wél wat mee, het is een beetje prijs schieten.peterbier schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:34:
Vandaag nog een update van de Zendure app gehad.
De HomeWizard staat er wel in maar kun je verder niks mee.
Ps heeft hier nog nooit gewerkt i.c.m. Zendure app.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Niet lullig bedoeld, maar... Zendure is je totaal geen uitleg verschuldigd. Zij komen hun overeenkomst netjes na: als ze binnen redelijke termijn je een vervangende omvormer en accu geven, is aan hun verplichting voldaan.thijsh02 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:54:
[...]
Dan mag de NVWA er naar gaan kijken wat mij betreft.
Dat je vervolgens er geen prettig gevoel bij hebt is volledig te begrijpen, maar dat heeft geen verplichting als gevolg voor Zendure.
En de NVWA gaat helemaal niets voor je doen. Zeker niet als er mss 20 bekende gevallen zijn op een totaal van duizenden verkochte omvormers en een meervoud aan batterijen daarvan.
Als je na vervanging niet tevreden bent rest je maar 1 ding: de set op markplaats verkopen en een ander merk de kans geven.
@thijsh02
Maar ook bij andere merken loop je dan hoogst waarschijnlijk ook het risico op een of ander mankement of gebrek in de firmware. Wat ik bedoel te zeggen is: bij ieder merk is er tot nu toe nog wel wat op of aan te merken als ik zo de diverse berichten in de forums lees.
Dit is echt hartstikke vervelend voor je. Meen ik echt. Maar het valt naar verhouding nog mee vind ik persoonlijk. Het systeem heeft het juiste gedaan en heeft afgeschakeld en je krijgt zonder problemen of morren binnen een redelijke termijn een vervanger. Daar werd niet moeilijk over gedaan. Dat zie ik hier en daar ook wel eens anders.
Als je echt je niet meer lekker of veilig voelt bij dit systeem (wat ik me ook best kan voorstellen) dan zal er inderdaad niets anders opzitten dan verkopen en wat anders proberen.
Maar ook bij andere merken loop je dan hoogst waarschijnlijk ook het risico op een of ander mankement of gebrek in de firmware. Wat ik bedoel te zeggen is: bij ieder merk is er tot nu toe nog wel wat op of aan te merken als ik zo de diverse berichten in de forums lees.
Dit is echt hartstikke vervelend voor je. Meen ik echt. Maar het valt naar verhouding nog mee vind ik persoonlijk. Het systeem heeft het juiste gedaan en heeft afgeschakeld en je krijgt zonder problemen of morren binnen een redelijke termijn een vervanger. Daar werd niet moeilijk over gedaan. Dat zie ik hier en daar ook wel eens anders.
Als je echt je niet meer lekker of veilig voelt bij dit systeem (wat ik me ook best kan voorstellen) dan zal er inderdaad niets anders opzitten dan verkopen en wat anders proberen.
[ Voor 16% gewijzigd door Doggieman op 13-05-2026 00:56 ]
12946Wp aan PV van Oost naar West.. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. SF2400pro 13.9 kWh PIB.
Ik heb vorige week ook nog 2 AB3000X'en bijbesteld. Op dit moment heb ik de 2400AC + 1 AB3000X, die aan elkaar gemaakt zijn met de klemmen. Is het dan beter dat ik die 2 nieuwe batterijen eerst op elkaar stapel, en dan de 2400AC + AB3000X die ik al had gewoon aan elkaar laat en er in 1 keer probeer op te zetten? Dit om te vermijden dat ik de omvormer moet loshalen.Astra schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:58:
[...]
Sinds juli vorig jaar; plek uitgezocht > set neergezet > niet meer naar omgekeken
@Doggieman @jelleeelco We hebben het hier over een hardware probleem en geen firmware. Er is duidelijk iets mis met dit product en dat erkent Zendure ook door de melding in de app.
Het is een premium merk en je mag verwachten dat een product goed is. Ze kunnen een nieuwe omvormer en accu opsturen, maar wat als het dezelfde connector met speling is? En het kan natuurlijk een batch fout zijn, maar dan moeten ze een terugroepactie doen.
En een vervangend model accepteren en vervolgens verkopen is geen oplossing.
Maar goed, heb ze 3 opties gegeven en als ze die niet accepteren, dan ga ik de instanties inlichten en mag de rechtsbijstand het oppakken.
Het is een premium merk en je mag verwachten dat een product goed is. Ze kunnen een nieuwe omvormer en accu opsturen, maar wat als het dezelfde connector met speling is? En het kan natuurlijk een batch fout zijn, maar dan moeten ze een terugroepactie doen.
Maar goed, heb ze 3 opties gegeven en als ze die niet accepteren, dan ga ik de instanties inlichten en mag de rechtsbijstand het oppakken.
Ik ben het eigenlijk wel eens met jou, en vooral omdat ik vind dat er hier een veiligheidsrisico (qua brand) meespeelt. Er wordt aangegeven dat de beveiliging heeft ingegrepen maar is dat niet al te laat aangezien het hier gaat om gesmolten connectoren?thijsh02 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:44:
@Doggieman @jelleeelco We hebben het hier over een hardware probleem en geen firmware. Er is duidelijk iets mis met dit product en dat erkent Zendure ook door de melding in de app.
Ik zou ook geen vervanging waarderen als het gaat om hetzelfde model met dezelfde connectoren. Hoe het juridisch zit weet ik niet maar ik zou er absoluut geen veilig gevoel bij hebben.
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Tsjah, het is niet alsof ze allemaal uitfikken. Er misschien is de tolerantie van de klemmen aangepast. Of lengte/radius.
Het lijkt tot nu toe een percentage te zijn.
Je haalt emotie en daar waar je recht op hebt door elkaar.thijsh02 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:44:
@Doggieman @jelleeelco We hebben het hier over een hardware probleem en geen firmware.
Het is een premium merk en je mag verwachten dat een product goed is....
En een vervangend model accepteren en vervolgens verkopen is geen oplossing....
"Het is een premium merk". Ja, en ze geven ook 10 jaar garantie, die ze ook netjes naleven.
"Een vervangend product accepteren en vervolgens verkopen is geen oplossing". Voor wie niet? Voor jouw mss niet. Zendure verplicht je ook niet om te verkopen he... ze hebben alleen (al enkele keren meen ik) aangegeven niet om te ruilen voor een ander model.
"Ga ik de instanties inlichten en mag de rechtsbijstand het oppakken"
Sorry maar in welke wereld leef jij? Jouw gevoel van onveiligheid is geen enkele grondslag voor welke juridische handeling dan ook. Dit gaat niet over wat jij vindt of waar jij je prettig bij voelt, maar bij welke overeenkomst je hebt gesloten met de verkoper. Er is ongelooflijk veel jurisprudentie op dit gebied, en ik raad je van harte aan dit hele traject niet te gaan volgen: als Zendure dit netjes oplost door je een vervangende unit te geven heb je juridisch geen poot om op te staan. Pas als je een aantal keren dit riedeltje zou krijgen heb je enigszins wat te proberen. Maar bij een eerste omruiling totala niet. En ook geen "instantie" die hier iets aan gaat doen: NVWA is volledig onderbemand en hebben wel wat anders te doen.
Verkopen en doorgaan. Of de vervanging accepteren en gewoon kijken hoe het verloopt. Mss was het wel een foute batch, mss heb je zelf iets fout gedaan, wie weet.
MikeyMan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:54:
Tsjah, het is niet alsof ze allemaal uitfikken. Er misschien is de tolerantie van de klemmen aangepast. Of lengte/radius.
Ik vind het discutabel of Zendure voldoende heeft gedaan om alleen te vervangen zonder te vermelden of er betere connectoren inzitten. Laten we eerlijk zijn, het gaat hier niet om iets kleins die gewoon kapot is gegaan zonder dat je er wat aan ziet. We praten hier over gesmolten onderdelen. Ik denk dat Zendure toch echt zal moeten begrijpen dat dit het gevoel van veiligheid wegneemt, al helemaal omdat er meer meldingen zijn. Nu kun je zeggen dat het om een handje vol gaat maar er zullen vast en zeker ook exemplaren zijn waarbij er al delen gesmolten zijn en waar het nog werkt en mensen geen weet hebben van dit mogelijke brandgevaar.jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:56:
[...]
Je haalt emotie en daar waar je recht op hebt door elkaar.
"Het is een premium merk". Ja, en ze geven ook 10 jaar garantie, die ze ook netjes naleven.
"Een vervangend product accepteren en vervolgens verkopen is geen oplossing". Voor wie niet? Voor jouw mss niet. Zendure verplicht je ook niet om te verkopen he... ze hebben alleen (al enkele keren meen ik) aangegeven niet om te ruilen voor een ander model.
"Ga ik de instanties inlichten en mag de rechtsbijstand het oppakken"
Sorry maar in welke wereld leef jij? Jouw gevoel van onveiligheid is geen enkele grondslag voor welke juridische handeling dan ook. Dit gaat niet over wat jij vindt of waar jij je prettig bij voelt, maar bij welke overeenkomst je hebt gesloten met de verkoper. Er is ongelooflijk veel jurisprudentie op dit gebied, en ik raad je van harte aan dit hele traject niet te gaan volgen: als Zendure dit netjes oplost door je een vervangende unit te geven heb je juridisch geen poot om op te staan. Pas als je een aantal keren dit riedeltje zou krijgen heb je enigszins wat te proberen. Maar bij een eerste omruiling totala niet. En ook geen "instantie" die hier iets aan gaat doen: NVWA is volledig onderbemand en hebben wel wat anders te doen.
Verkopen en doorgaan. Of de vervanging accepteren en gewoon kijken hoe het verloopt. Mss was het wel een foute batch, mss heb je zelf iets fout gedaan, wie weet.
Ik vind dat hier niet te licht over gedacht moet worden, het feit dat iets smelt is voor mij genoeg reden om te denken dat dit een mogelijk brandgevaar is.
Ook vind ik het te kort door de bocht dat de gebruiker iets fout zou hebben gedaan, je ontwerpt juist dit soort producten zo veilig mogelijk waarbij je gewoonweg niet fout moet kunnen stapelen.
Ik zou dit model absoluut niet meer in huis willen hebben staan.
[ Voor 5% gewijzigd door knorde op 13-05-2026 08:05 ]
Allemaal mee eens en tot je dienst. Juridisch gezien maakt het niets uit wat wie dan ook vindt en welk gevoel van veiligheid iemand daar bij heeft. Zendure komt haar overeenkomst na. Dat is waar het juridisch om draait.knorde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:01:
[...]
[...]
Ik vind het discutabel of Zendure voldoende heeft gedaan om alleen te vervangen zonder te vermelden of er betere connectoren inzitten. Laten we eerlijk zijn, het gaat hier niet om iets kleins die gewoon kapot is gegaan zonder dat je er wat aan ziet. We praten hier over gesmolten onderdelen. Ik denk dat Zendure toch echt zal moeten begrijpen dat dit het gevoel van veiligheid wegneemt, al helemaal omdat er meer meldingen zijn. Nu kun je zeggen dat het om een handje vol gaat maar er zullen vast en zeker ook exemplaren zijn waarbij er al delen gesmolten zijn en waar het nog werkt en mensen geen weet hebben van dit mogelijke brandgevaar.
Ik vind dat hier niet te licht over gedacht moet worden, het feit dat iets smelt is voor mij genoeg reden om te denken dat dit een mogelijk brandgevaar is.
En de gesmolten connector heeft geleid tot het uitschakelen van de unit - er is niet één geval bekend waar het geleid heeft tot brand.
Dus, gevoel van onveiligheid? Jazeker en volledig te begrijpen en te volgen. Vervolgens het recht om van alles en nog wat van Zendure te eisen? Nope. Nul, noppes nada.
Zou ik het zelf wel proberen? Tuurlijk- desnoods met bijbetaling van mijn kant voor een ander model. Maar dat zou coulance vanuit Zendure zijn, geen afdwingbaar recht.
Niet voor jou als individuele consument, maar wel in het algemeen, zeker als dat 20 individuele meldingen zijn over eenzelfde product en al helemaal wanneer het een combinatie is van de termen 'thuisbatterij' & 'potentieel brandgevaar'jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 00:07:
[...]
En de NVWA gaat helemaal niets voor je doen. Zeker niet als er mss 20 bekende gevallen zijn op een totaal van duizenden verkochte omvormers en een meervoud aan batterijen daarvan.
[....]
Wel eens gekeken hoeveel veiligheidswaarschuwingen de NVWA heeft afgegeven voor electrische apparaten i.c.m. brandgevaar. De NVWA kan een recall afdwingen, boetes opleggen en in extreme gevallen een verkoop verbod opleggen en zelfs producten uit de handel nemen.
Ik vind dat @thijsh02 best wel een punt heeft, bovendien zitten niet alle consumenten van dit type en in deze configuratie op tweakers of andere fora dus het aantal soortgelijke issue zal wel hoger zijn en dat je dit niet meer kunt zien als geisoleerde individuele incidenten.
Zendure zit er lijkt me niet op te wachten dat ze in het nieuws komen met een item 'thuisbatterij zendure brandgevaarlijk' Het zal ze er dus alles aan gelegen zijn dit adequaat op te pakken. Transparatie hierin is het belangrijjkste. Dat een recall van een bepaalde batch een aardige kosten post zal zijn staat naar mijjn idee niet in verhouding tot wat reputatie schade en vertrouwen in een bedrijf kunnen doen.
Ik zeg ook absoluut niet dat iemand het recht heeft om dit juridisch gezien te eisen maar proberen zou ik het zeker, het zou Zendure sieren als zij zelf met een ander aanbod of een andere connector komen. Mochten ze dit niet doen zou ik het in ieder geval niet meer in mijn eigen huis plaatsen.jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:06:
[...]
Allemaal mee eens en tot je dienst. Juridisch gezien maakt het niets uit wat wie dan ook vindt en welk gevoel van veiligheid iemand daar bij heeft. Zendure komt haar overeenkomst na. Dat is waar het juridisch om draait.
En de gesmolten connector heeft geleid tot het uitschakelen van de unit - er is niet één geval bekend waar het geleid heeft tot brand.
Dus, gevoel van onveiligheid? Jazeker en volledig te begrijpen en te volgen. Vervolgens het recht om van alles en nog wat van Zendure te eisen? Nope. Nul, noppes nada.
Zou ik het zelf wel proberen? Tuurlijk- desnoods met bijbetaling van mijn kant voor een ander model. Maar dat zou coulance vanuit Zendure zijn, geen afdwingbaar recht.
Ik snap wat je zegt. Maar een aantal incidenten waarvan nog niet eens vaststaat wat de oorzaak is, zal niet leiden tot waarschuwingen laat staan recalls. De NVWA kan niet zomaar een waarschuwing voor een bepaald product van een merk de lucht inslingeren: daar moet dan stevig bewijs voor zijn.GM15 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:07:
[...]
Niet voor jou als individuele consument, maar wel in het algemeen, zeker als dat 20 individuele meldingen zijn over eenzelfde product en al helemaal wanneer het een combinatie is van de termen 'thuisbatterij' & 'potentieel brandgevaar'
Wel eens gekeken hoeveel veiligheidswaarschuwingen de NVWA heeft afgegeven voor electrische apparaten i.c.m. brandgevaar. De NVWA kan een recall afdwingen, boetes opleggen en in extreme gevallen een verkoop verbod opleggen en zelfs producten uit de handel nemen.
Ik vind dat @thijsh02 best wel een punt heeft, bovendien zitten niet alle consumenten van dit type en in deze configuratie op tweakers of andere fora dus het aantal soortgelijke issue zal wel hoger zijn en dat je dit niet meer kunt zien als geisoleerde individuele incidenten.
Zendure zit er lijkt me niet op te wachten dat ze in het nieuws komen met een item 'thuisbatterij zendure brandgevaarlijk' Het zal ze er dus alles aan gelegen zijn dit adequaat op te pakken. Transparatie hierin is het belangrijjkste. Dat een recall van een bepaalde batch een aardige kosten post zal zijn staat naar mijjn idee niet in verhouding tot wat reputatie schade en vertrouwen in een bedrijf kunnen doen.
Mee eens dat het verstandig zou zijn alsZendure hier uiteindelijk uitsluitsel over geeft. Maar dat staat er m.i. los van.
Helemaal met je eens, ik zou het ook niet meer thuis willen hebben en daarom zou ik het verkopen en naar een ander merk of model gaan.knorde schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:08:
[...]
Ik zeg ook absoluut niet dat iemand het recht heeft om dit juridisch gezien te eisen maar proberen zou ik het zeker, het zou Zendure sieren als zij zelf met een ander aanbod of een andere connector komen. Mochten ze dit niet doen zou ik het in ieder geval niet meer in mijn eigen huis plaatsen.
Maar waaruit blijk dat er brandgevaar is geweest? De BMS heeft goed ingegrepen. Er is geen incident bekend dat hij spontaan is gaan ontbranden door het connectieprobleem. Dus nu het nog niet voor gedaan heeft bij jou wil je het nog wel in huis, maar zodra het ook bij jou heeft voorgedaan niet meer?jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:21:
[...]
Helemaal met je eens, ik zou het ook niet meer thuis willen hebben en daarom zou ik het verkopen en naar een ander merk of model gaan.
Ik weet de stappen die ik moet bewandelen, dus komt goed. En nee, emoties heb ik niet. Maar even ter verduidelijking:
- Ik heb nooit een melding/waarschuwing gehad dat de omvormer was 'uitgevallen'. Heb het zelf geconstateerd omdat er in de avond geen meting in homewizard was.
- Ik ben ook niet bang voor brandgevaar en denk dat het systeem intern zijn werk heeft gedaan. Denk dat de software goed in elkaar zit bij hun.
- Zendure biedt een vervangende omvormer en accu aan, maar geeft niet aan dat er een modificatie is geweest en daarom vertrouw ik het niet. De accu's die geen kapotte connector hebben kan ik blijven gebruiken, terwijl ze uit dezelfde batch zijn. Dit is gewoon vreemd.
- En buiten dit forum om zijn er al meer gevallen. In Duitsland en Frankrijk zijn er ook al meldingen en is ook aan mij bevestigd door Zendure. De melding in de app over de plaatsing en waarschuwing zegt ook genoeg.
- Mijn gevoel zegt dat Zendure en ik er wel uitkomen, alleen is het een traag proces als ze één keer per dag reageren....
- Verdere discussies of we het apparaat wel goed gebruiken hoeft niet besproken te worden. Het is immers plug & play volgens hun.
Ach ja, ik weet ook niet wat ik zou doen eerlijk gezegd, je hebt daar wel een goed punt. Tot nu toe zijn het de oudere modellen. Als de unit netjes uitschakelt bij een probleem zie ik het probleem ook niet zo.Pakhaas schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:40:
[...]
Maar waaruit blijk dat er brandgevaar is geweest? De BMS heeft goed ingegrepen. Er is geen incident bekend dat hij spontaan is gaan ontbranden door het connectieprobleem. Dus nu het nog niet voor gedaan heeft bij jou wil je het nog wel in huis, maar zodra het ook bij jou heeft voorgedaan niet meer?
Ik zou ook niet weten naar welk merk ik dan zou moeten overstappen. Indevolt heeft ook zijn problemen, met name in de langzame sturing door een behoorlijk beperkte esp32 die er in zit. Marstek...software dramatisch en veel uitvallende units die gewoon niets meer doen, plus zeker 4 weken wachten op een oplossing. Homewizard is weer veel en veel te duur, slechte RTE, etc etc. Dus... zou wss toch de omruiling accepteren.
Angst was overigens wel de reden om een thuisbatterij (om het even welk model) sowieso niet in huis te hebben, maar in de schuur die achterin de tuin staat. Zaterdag komt de elektricien om daar netjes een 3 fase onderverdeelkast te maken met 3 CEE stopcontacten.
[ Voor 20% gewijzigd door jelleeelco op 13-05-2026 08:56 ]
Ik heb inmiddels een ticket aangemaakt bij Zendure rondom asynchroom electra (terug)leveren. Ik heb thuis een 3 fase electra aansluiting, duh
. Ik heb op fase 2 een Solarflow AC2400 Pro en op fase 3 een Solarflow AC2400 Pro aangesloten. Nu zijn deze 2 SolarFlow's in hetzelfde HEMS gekoppeld. Alleen kan ik niet instellen dat de ene unit op fase 2 zit en de andere op fase 3. Hierdoor kan het zo zijn dat er een afname is op fase 2 en de Solarflow op fase 3 terug levert. Dit is onhandig want mijn inkoop electra is €0,23 per kWh en mijn verkoop in meestal onder de €0,09.
Ik gebruik de Zendure P1 meter. Deze ziet keurig welke fase afname of teruglevering heeft. Volgens mij is het een kwestie van een optie toevoegen in de app waarin je kan aangeven of je een systeem per fase hebt. Namelijk de andere kant van het niet kunnen koppelen per fase is het instellen van laad en onlaad waardes. Ik heb elke unit aangesloten op een eigen automaat in de meterkast. Hierdoor zou ik de maximale laad en onlaad waarde van 2400W kunnen gebruiken. In praktijk, als ik 2400W instel, dan verdeeld het systeem dit over 2 units. Dus ze laden dan in de nacht op op 1200W per stuk. Nu zit met dat niet perse in de weg maar vond het wel het vermelden waard bij de mannen van support.
Hoe lossen jullie dat op? Als je meerdere units hebt en deze scheid per fase?
Ik gebruik de Zendure P1 meter. Deze ziet keurig welke fase afname of teruglevering heeft. Volgens mij is het een kwestie van een optie toevoegen in de app waarin je kan aangeven of je een systeem per fase hebt. Namelijk de andere kant van het niet kunnen koppelen per fase is het instellen van laad en onlaad waardes. Ik heb elke unit aangesloten op een eigen automaat in de meterkast. Hierdoor zou ik de maximale laad en onlaad waarde van 2400W kunnen gebruiken. In praktijk, als ik 2400W instel, dan verdeeld het systeem dit over 2 units. Dus ze laden dan in de nacht op op 1200W per stuk. Nu zit met dat niet perse in de weg maar vond het wel het vermelden waard bij de mannen van support.
U+
Ik heb nu nog maar 1 zendure, maar de 2de is onderweg, de slimme meter saldeert intern dus als je op de ene fase aan het terugleveren bent en op de andere verbruikt wordt dat tegen elkaar weg gestreept.Jeroen_ae92 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:54:
Ik heb inmiddels een ticket aangemaakt bij Zendure rondom asynchroom electra (terug)leveren. Ik heb thuis een 3 fase electra aansluiting, duh. Ik heb op fase 2 een Solarflow AC2400 Pro en op fase 3 een Solarflow AC2400 Pro aangesloten. Nu zijn deze 2 SolarFlow's in hetzelfde HEMS gekoppeld. Alleen kan ik niet instellen dat de ene unit op fase 2 zit en de andere op fase 3. Hierdoor kan het zo zijn dat er een afname is op fase 2 en de Solarflow op fase 3 terug levert. Dit is onhandig want mijn inkoop electra is €0,23 per kWh en mijn verkoop in meestal onder de €0,09.
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Dit is ook exact hoe ik dit probleem ervaar. Het is onbekend wat de onderliggende oorzaak van dit probleem is. Hierdoor ontstaat in mijn geval een gebrek aan vertrouwen in het apparaat. Volgensmij moet deze onduidelijkheid zo snel mogelijk worden weggenomen in het belang van iedereen (zendure/consumenten). Om deze reden blijf ik vragen stellen totdat dit duidelijk is. Mocht dit te lang duren dan zal ik mij uiteindelijk toch genoodzaakt voelen om over te stappen naar een ander systeem.thijsh02 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:42:
Ik weet de stappen die ik moet bewandelen, dus komt goed. En nee, emoties heb ik niet. Maar even ter verduidelijking:Zodra er een oplossing komt, laat ik het weten.
- Ik heb nooit een melding/waarschuwing gehad dat de omvormer was 'uitgevallen'. Heb het zelf geconstateerd omdat er in de avond geen meting in homewizard was.
- Ik ben ook niet bang voor brandgevaar en denk dat het systeem intern zijn werk heeft gedaan. Denk dat de software goed in elkaar zit bij hun.
- Zendure biedt een vervangende omvormer en accu aan, maar geeft niet aan dat er een modificatie is geweest en daarom vertrouw ik het niet. De accu's die geen kapotte connector hebben kan ik blijven gebruiken, terwijl ze uit dezelfde batch zijn. Dit is gewoon vreemd.
- En buiten dit forum om zijn er al meer gevallen. In Duitsland en Frankrijk zijn er ook al meldingen en is ook aan mij bevestigd door Zendure. De melding in de app over de plaatsing en waarschuwing zegt ook genoeg.
- Mijn gevoel zegt dat Zendure en ik er wel uitkomen, alleen is het een traag proces als ze één keer per dag reageren....
- Verdere discussies of we het apparaat wel goed gebruiken hoeft niet besproken te worden. Het is immers plug & play volgens hun.
Zojuist heb ik een reactie ontvangen van Zendure op mijn meest recente verzoek om meer duidelijkheid. Om het positief te bekijken, het is deze keer in iedergeval niet direct afgekapt en heb dus nog hoop dat we iets meer te horen gaan krijgen.
Update zendure:
Regarding the device issue you reported, our technical team is currently conducting further analysis and troubleshooting. To ensure we accurately identify the cause of the problem and provide you with a suitable solution, this process may take some time.
Please be patient. We will contact you as soon as there is any new progress or result and inform you of the solution.
Zendure is niet fase bewust op dit moment.Jeroen_ae92 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:54:
Ik heb inmiddels een ticket aangemaakt bij Zendure rondom asynchroom electra (terug)leveren. Ik heb thuis een 3 fase electra aansluiting, duh. Ik heb op fase 2 een Solarflow AC2400 Pro en op fase 3 een Solarflow AC2400 Pro aangesloten. Nu zijn deze 2 SolarFlow's in hetzelfde HEMS gekoppeld. Alleen kan ik niet instellen dat de ene unit op fase 2 zit en de andere op fase 3. Hierdoor kan het zo zijn dat er een afname is op fase 2 en de Solarflow op fase 3 terug levert. Dit is onhandig want mijn inkoop electra is €0,23 per kWh en mijn verkoop in meestal onder de €0,09.
Maar je slimme meter saldeert over de fasen. Als je op fase 1 3000 watt verbruikt en je accu staat op fase twee die 2400 watt levert, heb je inderdaad technisch gezien gelijk dat je 2400 watt aan het net levert en 3000 watt van het net haalt.
Maar omdat de slimme meter dit intern saldeert, wordt er slechts 600 import geregistreerd.
Dus geen zorgen.
Nou, Eneco denkt daar toch echt anders over. Vanaf het moment dat ik de units aangesloten had, ging ik naar zo'n 6kWh tot 11kWh per dag terugleveren.jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:59:
[...]
Zendure is niet fase bewust op dit moment.
Maar je slimme meter saldeert over de fasen. Als je op fase 1 3000 watt verbruikt en je accu staat op fase twee die 2400 watt levert, heb je inderdaad technisch gezien gelijk dat je 2400 watt aan het net levert en 3000 watt van het net haalt.
Maar omdat de slimme meter dit intern saldeert, wordt er slechts 600 import geregistreerd.
Dus geen zorgen.
U+
Dan is er iets anders aan de hand, want Eneco ziet alleen maar wat er totaal (gesommeerd over de fasen) wordt teruggeleverd. Geen enkele slimme meter in Nederland kan fase-informatie doorgeven aan de netbeheerder.Jeroen_ae92 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:17:
[...]
Nou, Eneco denkt daar toch echt anders over. Vanaf het moment dat ik de units aangesloten had, ging ik naar zo'n 6kWh tot 11kWh per dag terugleveren.
Wss staan je instellingen niet goed en lever je veel meer terug dan nodig is. Als je bv 3000 watt verbruikt op fase 1, en je hebt een batterij op fase 1 en een batterij op fase 2. En ze gaan allebei leveren,en dat totaal is >3000watt, ja dan lever je extra terug.
Maar met de verdeling over je fasen heeft dat niets te maken. Technisch gezien niet mogelijk (slimme meter heeft gewoon maar 4 telwerken - Eneco ziet je fasen niet eens).
Zoals @jelleeelco ook al zegt: de meter rapporteert enkel totaalverbruik over de fases. Financieel is er niets aan de hand.Jeroen_ae92 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:54:
Het ingestelde maximale vermogen is voor het hele systeem. Stel hem in op 4800W, en je zult zien dat opladen op goedkope momenten met 2x 2400W gaat.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Durf ik je niet te zeggen, in principe zijn de connectoren overal hetzelfde.dotcom87 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 06:20:
[...]
Ik heb vorige week ook nog 2 AB3000X'en bijbesteld. Op dit moment heb ik de 2400AC + 1 AB3000X, die aan elkaar gemaakt zijn met de klemmen. Is het dan beter dat ik die 2 nieuwe batterijen eerst op elkaar stapel, en dan de 2400AC + AB3000X die ik al had gewoon aan elkaar laat en er in 1 keer probeer op te zetten? Dit om te vermijden dat ik de omvormer moet loshalen.
Heb overigens weer (keurig conform verwachting) een e-mail gekregen vanmorgen; ik krijg een verzendlabel waarmee ik de defecte omvormer en batterij mag terugsturen. Zodra die dan binnen zijn krijg ik een nieuwe set toegestuurd. Ik heb gevraagd of we dat proces niet om kunnen draaien, zodat ik ook fatsoenlijke dozen heb om dit terug te sturen.
Verpakkingsmateriaal bewaar ik altijd twee weken, ik heb geen ruimte om dat van alles te bewaren. De originele dozen zijn dus allang weg.
Zo lang de grond oorzaak nog niet helemaal helder is, waar Zendure open over moet communiceren, is het voor mij nog onduidelijk. Op dit forum heeft Zendure bij een van de eerste gevallen aangegeven dat het een montagefout was in de kabel bevestiging aan de connector. Als daar een overgangsweerstand ontstaat is het goed mogelijk dat de pin te heet wordt met alle gevolgen die we nu zien. Dit zou dan heel goed een bepaalde batch kunnen zijn. Juridisch zul je omruilen in eerste instantie zeker moeten accepteren al zou het Zendure sieren als ze een soort inruil actie zouden aanbieden.thijsh02 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:42:
Ik weet de stappen die ik moet bewandelen, dus komt goed. En nee, emoties heb ik niet. Maar even ter verduidelijking:Zodra er een oplossing komt, laat ik het weten.
Ik kan niet zoveel doen aan de instellingen. Ik heb enkel 2 units met elk 1 extra AB3000L. Verder de electriciteitsprijs ingesteld door te kiezen voor Dynamisch en in te loggen bij Eneco. Dat haalt ie netjes op en zie ik ook terug. Vervolgens kies ik voor Zenki als energieplan. Dat leek me de meest handige keuze.jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:21:
[...]
Dan is er iets anders aan de hand, want Eneco ziet alleen maar wat er totaal (gesommeerd over de fasen) wordt teruggeleverd. Geen enkele slimme meter in Nederland kan fase-informatie doorgeven aan de netbeheerder.
Wss staan je instellingen niet goed en lever je veel meer terug dan nodig is. Als je bv 3000 watt verbruikt op fase 1, en je hebt een batterij op fase 1 en een batterij op fase 2. En ze gaan allebei leveren,en dat totaal is >3000watt, ja dan lever je extra terug.
Maar met de verdeling over je fasen heeft dat niets te maken. Technisch gezien niet mogelijk (slimme meter heeft gewoon maar 4 telwerken - Eneco ziet je fasen niet eens).
De eerste 2 weken heb ik enkel de batterijen gebruikt zonder aangesloten zonnepanelen. En dan zie ik echt dat Eneco vind dat ik teruglever. In de app zie ik ook qua verbruik dat ik aan de ene fase vanuit het net haal en vanuit de andere zijde teruglever.
Nu ik er zo over nadenk, in de app kun je je energieprijzen ophalen bij je leverancier. Dat werkt in mijn geval ook bij Eneco. Alleen haalt deze de inkoopprijzen op en niet de verkoopprijzen. Het systeem weet dus niet wat de verkoopprijzen zijn. Hoe bepaalt Zenki dan of het gunstig is om te halen of batterijen te laden of juist terug leveren.
U+
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/NuxWIcP5b0PRcPJlByly0S3g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z82wHlQTCSNCdXgzF2NETbt1.jpg?f=fotoalbum_large)