Och we schuiven de rekening vooruit naar laatste generaties…als dat het enige is? Met het huidige en vorige beleid schuiven voor de klimaat, stikstof, woon en zorgcrisis voor ons uit, die ruil ik graag in voor een leefbare, solidaire en toekomstbestendige samenleving, waar iedereen gelijke kansen krijgt, met een wat hogere staatsschuld…
ASML zit hier om 2 redenen: hoog opleidingsniveau en de expatregeling.dawg schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:40:
[...]
De HRA gaat ons niet redden. De erfbelasting ook niet. Neemt overigens niet weg dat dat wel moet gebeuren, vind ik.
Ik heb nog niet zolang geleden een post geschreven over verspilling van belastinggeld. Daar zouden we eens mee moeten beginnen.
Het hoge opleidingsniveau zijn we hard aan het afbreken de laatste 10 jaar, en dat ligt volledig aan rechts. Tegen de tijd dat ze vertrekken omdat ze naast geen goed personeel ook geen personeel uit het buitenland meer aan kunnen trekken is dat geen aderlating voor de regio, niet iedereen daar werkt voor ASML.
Dit is geen antwoord op de vraag.dawg schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:14:
[...]
Maar uw kinderen mogen wel het tegen die tijd weggefikte bonnetje van klimaatontwrichting ophoesten.
En als ASML weggaat uit Nederland, ik hoop het absoluut niet, dan mogen we VVD, CDA/BBB en PVV daarvoor bedanken.
Betekent ook dat de inflatie omhoog gaat.ZieMaar! schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:40:
Och we schuiven de rekening vooruit naar laatste generaties…als dat het enige is? Met het huidige en vorige beleid schuiven voor de klimaat, stikstof, woon en zorgcrisis voor ons uit, die ruil ik graag in voor een leefbare, solidaire en toekomstbestendige samenleving, waar iedereen gelijke kansen krijgt, met een wat hogere staatsschuld…
https://www.bnr.nl/column...bijdragen-aan-de-inflatie en wie heeft daar het meeste last van ?
Plus ook nog het aow probleem wat er aan komt denderen.
[ Voor 7% gewijzigd door TheDudez op 19-08-2025 17:30 ]
Daar staat tegenover dat er geen SIP-panelen en kanaalplaten ter beschikking stonden. Mijn wederopbouwwoning is in alle opzichten goedkoop gemaakt en afgeraffeld. Maar ook de binnenmuren zijn met de hand gemetseld, het beton van de verdiepingsvloeren is ter plaatse gestort, en het timmerwerk is ongetwijfeld nog met de reischaaf passend gemaakt. De waterleidingen zijn allemaal gesoldeerd, de zichtbare electrabuizen zijn met de hand op maat gebogen, want koppelstukjes hadden ze nog niet ofzo.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:27:
Je kan een woning van toen niet vergelijken met nu. Voor de oliecrisis was er zelfs nauwelijks isolatie, kierdichting was er niet en er werd volstaan met een VR-gasketeltje.
Ik wil het niet romantiseren, want ik mag hopen dat er in zestig jaar forse vooruitgang is geweest in de manier waarop huizen worden gebouwd. In mijn eigen sector werd in die tijd de secretaresse nog ingeschakeld om een computerprogramma in ponskaarten te typen; dat is nu ook niet meer voorstelbaar.
De bouwsector is van 700 miljoen arbeidsuren per jaar in de jaren '80 naar 1200 miljoen arbeidsuren per jaar in 2024 gegaan terwijl het aantal opgeleverde huizen is gehalveerd. Dat zou kunnen betekenen dat de arbeidsproductiviteit is gekelderd in de afgelopen vijftig jaar, of dat een hoop bouwvakkers duimen zitten te draaien terwijl ze wachten op de trage bureaucratie (onwaarschijnlijk gezien het enorm hoge aandeel zelfstandigen in de bouw).
Mijn persoonlijke vermoeden is dat een veel groter deel van de bouwnijverheid zich nu richt op de badkamerrenovatie en de uitbouw, omdat de kapitaalkrachtige oudere huizenbezitter nu een groot inkomen heeft, en concurreert met de nieuwbouw.
offtopic:
Overigens zien we vergelijkbare fenomenen in de IT; systemen die in de jaren '60 relatief eenvoudig te implementeren waren zijn nu langlopende projecten geworden waar de komende vijf jaar nog geen tijd voor is. In het geval van de ICT komt dat natuurlijk door de endemische corruptie in de sector.
Overigens zien we vergelijkbare fenomenen in de IT; systemen die in de jaren '60 relatief eenvoudig te implementeren waren zijn nu langlopende projecten geworden waar de komende vijf jaar nog geen tijd voor is. In het geval van de ICT komt dat natuurlijk door de endemische corruptie in de sector.
Zeker, uit de stad. Naar Haarlem, naar Houten, naar Almere of Rijswijk of zelfs Schiedam. In veel mindere mate naar Ruurlo en Brunssum. Van 1960 tot 1990 is het bebouwd oppervlak van bijna élke gemeente met een factor 2 of 3 gegroeid (voor wie het nog niet kende: https://www.topotijdreis.nl/) Die groei gaat nu anders zijn.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:27:
Nog steeds trekken mensen uit de stad zodra gezinsvorming optreedt. Op dit moment is alles wat je in verkoop krijgt succesvol, alleen het probleem is daar komen.
Ik geloof je helemaal, maar ook dat is uiteindelijk een probleem dat de pijplijn langer maakt, niet noodzakelijk het volume.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:27:
Een bestemmingsplan was vroeger 10 A4tjes met een beetje geluk. Nu is de inleiding al langer.En eindeloos veel onderzoeken nodig, inspraak en dan omdat alles binnenstedelijk moet, ook veel bezwaren. RvS is overbelast.
[ Voor 4% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 19-08-2025 17:47 ]
En het is nog erger. Er is namelijk wél geld om de klimaatproblemen erger te maken: NOS: Fossiele sector krijgt tussen 39,7 en 46,4 miljard euro subsidie, nog meer dan gedacht.ZieMaar! schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:40:
Met zo'n bedrag zijn een hoop andere belangrijke zaken te bekostigen (klimaatmaatregelen, huisvesting, stikstofcrisis en natuurbehoud, etc.). En die dragen niet direct bij aan de ondergang van het klimaat (en de bijbehorende kosten in de toekomst).
Als het echt om de volgende generaties ging dan had dit geld wel een andere bestemming gekregen...
Mooi begin, maar het “wat” gedeelte is hoe het wollig wordt .ZieMaar! schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:40:
Leg eens uit , hoe . Als Trump een BBB ? Al die problemen die al vooruitgeschoven zijn kan dat tekort er ook wel bij. Doen we samen dus geen probleem ?
[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 19-08-2025 18:03 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik kan echt niet uitmaken of ze nu werkelijk denkt dat iedereen zo dom is dat ze hier het slachtoffer kon spelen over bedreigen en haatzaaien of dat ze werkelijk niet doorheeft wat ze zelf aangericht heeft de afgelopen jaren.
Hoe dan ook, dit is ontluisterend.
En het werd alleen maar erger en erger met beschuldigingen, terugtrekken, verdraaien etc. Ze is zelf begonnen over "woke", heeft zelf ervoor gezorgd dat meerdere mensen bedreigd zijn en zodra het over die regeringsdeelname met Wilders ging of de dingen die vanuit de VVD komen, gaat ze ontwijken.
Zo ging het een halfuur door met eindeloze voorbeelden. Dit na de inleiding van meerdere mensen die regelmatig worden bedreigd voor hun mening. Ze plaatst zichzelf in de slachtofferrol vanwege de stemming over de Armeense genocide en dat Denk haar onder andere publiekelijk erop ging aanvallen en ging oproepen tot van alles. Want Yesilgöz komt ook uit Turkije. Maar daarna is ze toch echt zelf "woke" gaan aanvallen op universiteiten terwijl we nu wetenschappers hebben die al aan zelfcensuur doen. Of negeerde ze het "als" je mishandeld bent door een agent tijdens een demonstratie, stukje en ging ze vol op de drogredeneringen die ze blijft doorzetten. En dan hebben we natuurlijk ook nog Douwe Bob beschuldigen.
Hoe dan ook, dit is ontluisterend.
En het werd alleen maar erger en erger met beschuldigingen, terugtrekken, verdraaien etc. Ze is zelf begonnen over "woke", heeft zelf ervoor gezorgd dat meerdere mensen bedreigd zijn en zodra het over die regeringsdeelname met Wilders ging of de dingen die vanuit de VVD komen, gaat ze ontwijken.
Zo ging het een halfuur door met eindeloze voorbeelden. Dit na de inleiding van meerdere mensen die regelmatig worden bedreigd voor hun mening. Ze plaatst zichzelf in de slachtofferrol vanwege de stemming over de Armeense genocide en dat Denk haar onder andere publiekelijk erop ging aanvallen en ging oproepen tot van alles. Want Yesilgöz komt ook uit Turkije. Maar daarna is ze toch echt zelf "woke" gaan aanvallen op universiteiten terwijl we nu wetenschappers hebben die al aan zelfcensuur doen. Of negeerde ze het "als" je mishandeld bent door een agent tijdens een demonstratie, stukje en ging ze vol op de drogredeneringen die ze blijft doorzetten. En dan hebben we natuurlijk ook nog Douwe Bob beschuldigen.
[ Voor 80% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-08-2025 20:49 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
*knip*, reactie op geknipte reactie.
[ Voor 91% gewijzigd door NMH op 19-08-2025 20:23 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
[ Voor 122% gewijzigd door NMH op 19-08-2025 20:22 ]
Mooi stukje geschreven @CVTTPD2DQ, maar kun je bovenstaande verklaren? Die volg ik namelijk niet.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:41:
Die groei gaat nu anders zijn.
Wat betreft renovaties denk ik dat je gelijk hebt. Vroeger werd er amper wat verbouwd aan huizen. Hier in Hilversum is een paar jaar geleden een woning van een overleden echtpaar tot museum geworden, omdat ze (en hun zoon) hier ergens in de jaren '50 gingen wonen en in al die 70 jaar helemaal niets verbouwd hebben.
de Partij voor de Dieren heeft haar verkiezingsprogramma uitgebracht
Minder verstandig (hoewel terecht) lijkt me dat ze ook de huisdierenbezitters willen aanpakken
Dat levert de headline op die ze graag wilden hebben. Keurig on-brand, mooi gespeeld, en de NOS werkt mee.Stel glazen wanden verplicht in slachthuizen, stallen en transportwagens, is een van de opmerkelijke speerpunten in het nieuwe verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren. Doel is niet alleen dat dieren meer daglicht krijgen, maar ook dat iedereen van buiten kan zien wat daar gebeurt. "Iedereen zou dan veganist zijn", is in het programma te lezen.
Minder verstandig (hoewel terecht) lijkt me dat ze ook de huisdierenbezitters willen aanpakken
Natuurlijk is het bezitten van een huisdier voor je eigen vermaak net zo onsympathiek als het opeten ervan. En de milieuimpact van huisdierenbezit is ook fors. Maar er zijn twee soorten dierenliefhebbers, en ik vermoed dat de een deel van hun achterban voor het hoofd stoot.De dierenpartij heeft nog meer plannen om het dierenwelzijn te verbeteren: zo moeten mensen een "pre-aanschafcursus" doen voordat ze een huisdier nemen. Tuincentra mogen daarnaast geen dieren meer verkopen "om impulsaankopen te voorkomen".
Ik sta daar volledig achter, en zou willen dat meer partijen het lef hadden dit in hun program op te nemen.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:10:
Het is werkelijk godgeklaagd wat er met sommige huisdieren gebeurt, alleen maar omdat de baasjes geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn, en totaal niet doorhebben dat ze rare dingen doen.
Mensen die vinden dat hun kat veganistisch moet eten? Da's moord.
Mensen die hun hond "opvoeden" met methodes waar zelfs de ouwe Gaus van gruwelt? Een recept voor een bijtincident.
En de lijst i sschier oneindig.
Wij moesten door een flinke ballotage voordat we onze rescue mochten adopteren van de organisatie die het regelde. Maar helaas zijn lang niet alle organisaties zo goed bezig, en dat hoeven ze ook helemaal niet, want er is te weinig regelgeving, en al helemaal geen handhaving.
Als Dion Graus nou eens bij een normale partij ging, zoiu dat al een beetje helpen. Ondanks zijn PVV-affiliatie heeft die kerel op het gebied van dieren het hart wel op de juiste plek zitten.
Dat is dan het deel van de achterban met boter op het hoofd. Mensen die weloverwogen voor een huisdier kiezen en de moeite nemen om te leren hoe ze goed voor dat beest moeten zorgen hebben nergens last van als dat voorstel het haalt.Natuurlijk is het bezitten van een huisdier voor je eigen vermaak net zo onsympathiek als het opeten ervan. En de milieuimpact van huisdierenbezit is ook fors. Maar er zijn twee soorten dierenliefhebbers, en ik vermoed dat de een deel van hun achterban voor het hoofd stoot.
Maar inderdaad, degenen die in een opwelling een konijn meenemen omdat hun kind jarig is, zullen dit niet leuk vinden.
En ook typisch in de playbook van GOP: wanneer ze de feiten niet aan haar zijde heeft zegt ze dat ze van 'mening' verschillen. Waarom dacht ze dat het een goed idee was om zichzelf uit te nodigen in het programma... Campagne I guess.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:49:
Ik kan echt niet uitmaken of ze nu werkelijk denkt dat iedereen zo dom is dat ze hier het slachtoffer kon spelen over bedreigen en haatzaaien of dat ze werkelijk niet doorheeft wat ze zelf aangericht heeft de afgelopen jaren.
Hoe dan ook, dit is ontluisterend.![]()
[YouTube: Hoe bedreigingen jouw vrijheid in gevaar brengen (met Dilan Yeşilgöz) | BOOS S12E12]
Zo ging het een halfuur door met eindeloze voorbeelden. Dit na de inleiding van meerdere mensen die regelmatig worden bedreigd voor hun mening.
Heb het nog eens bekeken, echt goed hoe Yesilgöz doorgezaagd wordt door Hofman op haar eigen handelen en woorden die bij hebben gedragen aan een gepolariseerd en onveiliger Nederland. Werden alle politici maar zo aangepakt.
[ Voor 8% gewijzigd door HollovVpo1nt op 19-08-2025 19:33 ]
Ja dat is ook waarom ze LGBT wegzetten als een "ideologie". Dat geeft het automatisch een vleugje nepheid, als iets dat is geindoctrineerd en niet echt is, iets waar je voor kan kiezen. In plaats van een identiteit waar je gewoon mee geboren wordt.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:19:
[...]
En ook typisch in de playbook van GOP: wanneer ze de feiten niet aan haar zijde heeft zegt ze dat ze van 'mening' verschillen. Waarom dacht ze dat het een goed idee was om zichzelf uit te nodigen in het programma... Campagne I guess.
Er zit veel meer personeel in de voorbereiding dan vroeger. Om alles conform wettelijke eisen te maken is veel meer nodig dan toen. Nu wordt er van elke woning een opleverrapport met diverse foto's per bouwnummer over hoe van alles en nog wat is gemaakt aan isolatie, luchtdichting, etc.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:41:
[...]
Daar staat tegenover dat er geen SIP-panelen en kanaalplaten ter beschikking stonden. Mijn wederopbouwwoning is in alle opzichten goedkoop gemaakt en afgeraffeld. Maar ook de binnenmuren zijn met de hand gemetseld, het beton van de verdiepingsvloeren is ter plaatse gestort, en het timmerwerk is ongetwijfeld nog met de reischaaf passend gemaakt. De waterleidingen zijn allemaal gesoldeerd, de zichtbare electrabuizen zijn met de hand op maat gebogen, want koppelstukjes hadden ze nog niet ofzo.
Ik wil het niet romantiseren, want ik mag hopen dat er in zestig jaar forse vooruitgang is geweest in de manier waarop huizen worden gebouwd. In mijn eigen sector werd in die tijd de secretaresse nog ingeschakeld om een computerprogramma in ponskaarten te typen; dat is nu ook niet meer voorstelbaar.
De bouwsector is van 700 miljoen arbeidsuren per jaar in de jaren '80 naar 1200 miljoen arbeidsuren per jaar in 2024 gegaan terwijl het aantal opgeleverde huizen is gehalveerd. Dat zou kunnen betekenen dat de arbeidsproductiviteit is gekelderd in de afgelopen vijftig jaar, of dat een hoop bouwvakkers duimen zitten te draaien terwijl ze wachten op de trage bureaucratie (onwaarschijnlijk gezien het enorm hoge aandeel zelfstandigen in de bouw).
Mijn persoonlijke vermoeden is dat een veel groter deel van de bouwnijverheid zich nu richt op de badkamerrenovatie en de uitbouw, omdat de kapitaalkrachtige oudere huizenbezitter nu een groot inkomen heeft, en concurreert met de nieuwbouw.
offtopic:
[...]
Zeker, uit de stad. Naar Haarlem, naar Houten, naar Almere of Rijswijk of zelfs Schiedam. In veel mindere mate naar Ruurlo en Brunssum. Van 1960 tot 1990 is het bebouwd oppervlak van bijna élke gemeente met een factor 2 of 3 gegroeid (voor wie het nog niet kende: https://www.topotijdreis.nl/) Die groei gaat nu anders zijn.
[...]
Ik geloof je helemaal, maar ook dat is uiteindelijk een probleem dat de pijplijn langer maakt, niet noodzakelijk het volume.
Had je vroeger een paar platte tekeningen per woonblok, tegenwoordig wordt elke woning volledig gemodelleerd en voorzien van lijvige rapporten.
Je had de EPC (nu BENG). Toentertijd rekende je de 3-4 meest ongunstige woningen uit en was het klaar. Nu heeft elke woning een volledig rapport. Constructieve eisen zijn veel hoger, de spouwmuur is ook dik geïsoleerd en de geluidseisen geven soms ook hoofdbrekens. Tot slot is veiligheid een veel groter thema bij de grotere aannemers waar dus ook weer tijd en geld in gaat zitten.
Nog los van de gemeentelijke en provinciale boodschappenlijstjes die je in de anterieure ovk mee krijgt, maar formeel niet mogen omdat ze zwaardere eisen stellen dan de landelijke regelgeving.
Keijzer ging ermee aan de slag met STOER, maar de nestkastjes hebben gewonnen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De bouwsector wilde zelf de nestkastjes houden. En als je als minister je al bezighoudt met nestkastjes dan heb je bij voorbaat al gefaald.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:36:
[...]
Er zit veel meer personeel in de voorbereiding dan vroeger. Om alles conform wettelijke eisen te maken is veel meer nodig dan toen. Nu wordt er van elke woning een opleverrapport met diverse foto's per bouwnummer over hoe van alles en nog wat is gemaakt aan isolatie, luchtdichting, etc.
Had je vroeger een paar platte tekeningen per woonblok, tegenwoordig wordt elke woning volledig gemodelleerd en voorzien van lijvige rapporten.
Je had de EPC (nu BENG). Toentertijd rekende je de 3-4 meest ongunstige woningen uit en was het klaar. Nu heeft elke woning een volledig rapport. Constructieve eisen zijn veel hoger, de spouwmuur is ook dik geïsoleerd en de geluidseisen geven soms ook hoofdbrekens. Tot slot is veiligheid een veel groter thema bij de grotere aannemers waar dus ook weer tijd en geld in gaat zitten.
Nog los van de gemeentelijke en provinciale boodschappenlijstjes die je in de anterieure ovk mee krijgt, maar formeel niet mogen omdat ze zwaardere eisen stellen dan de landelijke regelgeving.
Diverse foto's? Sommige aannemers maken tegenwoordig een foto van elke baksteen, om achteraf maar voor de Wkb aan te kunnen tonen dat ze overal aan voldoen.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:36:
met diverse foto's
No kidding...
Heb nog eens het fragment bekeken heo Yesilgöz doorgezaagd wordt door Hofman op haar eigen handelen en woorden die bij hebben gedragen aan een gepolariseerd en onveiliger Nederland. Werden alle politici maar zo aangepakt.
- Ze wordt aangepakt op haar rol in het legitimeren van PVV extremisme.
- Ze wordt eindelijk aangepakt op haar Woke universiteiten uitspraken
- Ze wordt aangepakt op het ministerschap van VVD minister van Weel in relatie tot de rechtstaat en negeren van rechters (haat predikers kwestie)
- Haar eigen social media posts worden aan haar voorgelegd... Vooral die ene tweet van haar waarin ze Hofman aanvalt over politie geweld... Ze komt er totaaaaaal niet uit
- Douwe Bob gate wordt besproken. Het fragment is opgenomen voordat bekend werd dat Douwe Bob een kort geding zou aanspannen en peilingen waarin VVD veel zetels verloor. Ze wordt doorgezaagd op haar vermogen om vooraf in te schatten wat haar handelen voor gevolgen heeft. Zij zegt niet verantwoordelijk te zijn voor wat Bob is overkomen na haar tweet.
Manmanman, wat bezielde haar assistenten om Yesilgöz die kant op te sturen. Nota bene zichzelf uitgenogd. Dankjewel assistenten, dat wel.
- Ze wordt aangepakt op het ministerschap van VVD minister van Weel in relatie tot de rechtstaat en negeren van rechters (haat predikers kwestie)
- Haar eigen social media posts worden aan haar voorgelegd... Vooral die ene tweet van haar waarin ze Hofman aanvalt over politie geweld... Ze komt er totaaaaaal niet uit
- Douwe Bob gate wordt besproken. Het fragment is opgenomen voordat bekend werd dat Douwe Bob een kort geding zou aanspannen en peilingen waarin VVD veel zetels verloor. Ze wordt doorgezaagd op haar vermogen om vooraf in te schatten wat haar handelen voor gevolgen heeft. Zij zegt niet verantwoordelijk te zijn voor wat Bob is overkomen na haar tweet.
Manmanman, wat bezielde haar assistenten om Yesilgöz die kant op te sturen. Nota bene zichzelf uitgenogd. Dankjewel assistenten, dat wel.
Ik ben het niet met je eens. Even over de T: de Zembla-documentaire van eind 2023 heeft wel aangetoond dat minderjarigen die maar enigszins twijfelen over hun identiteit, teveel bevestigd worden in het hebben van genderdysforie.Llopigat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:31:
Ja dat is ook waarom ze LGBT wegzetten als een "ideologie". Dat geeft het automatisch een vleugje nepheid, als iets dat is geindoctrineerd en niet echt is, iets waar je voor kan kiezen. In plaats van een identiteit waar je gewoon mee geboren wordt.
Jij hebt het over een identiteit waar je mee geboren wordt en dat is het sneue van die situatie: die mensen (kinderen/jongeren/whatever) zijn er ook. En voor hen is het goed dat er transgenderzorg is. Maar dat verklaart niet de grote stijging van het aantal gevallen en de onbalans tussen jongens en meisjes.
Ik zag in het verkiezingsprogramma van GLPvdA ook staan dat ze de wet om zonder verdere toetsing je gender te kunnen wijzigen ook opnieuw willen invoeren.
Dat is dus ook mijn verwarring.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:52:
Heb nog eens het fragment bekeken heo Yesilgöz doorgezaagd wordt door Hofman op haar eigen handelen en woorden die bij hebben gedragen aan een gepolariseerd en onveiliger Nederland. Werden alle politici maar zo aangepakt.
Waarom was ze daar überhaupt? Dit was ook zo amateuristisch buiten wat er allemaal gezegd is door Yesilgöz.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Kan je mij die aanwijzen? Want ik zie gender 5 keer staan in het document en die gaan over discriminatie, inclusiviteit, diversificatie en meer onderzoek naar de gezondheid van vrouwen.Dennis schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:57:
[...]
Ik zag in het verkiezingsprogramma van GLPvdA ook staan dat ze de wet om zonder verdere toetsing je gender te kunnen wijzigen ook opnieuw willen invoeren.
Maar ik moet het hele document nog doorlezen.. het zijn immers 168 pagina's.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Ik zit nu die BOOS aflevering te kijken, maar die bedreigingen die de gasten oplezen aan het begin, heftig en extreem zeg.
Ik wist het natuurlijk wel want we lezen bijna dagelijks over bedreigingen maar elke keer als er wat voorgelezen worden schrik ik toch weer van hetgeen mensen toegewenst wordt etc.
Je zou er maar mee te maken hebben.
Ik wist het natuurlijk wel want we lezen bijna dagelijks over bedreigingen maar elke keer als er wat voorgelezen worden schrik ik toch weer van hetgeen mensen toegewenst wordt etc.
Je zou er maar mee te maken hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 20-08-2025 16:27 ]
Ah, ik zie denk ik al waar je over valt..Standeman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:43:
[...]
Kan je mij die aanwijzen? Want ik zie gender 5 keer staan in het document en die gaan over discriminatie, inclusiviteit, diversificatie en meer onderzoek naar de gezondheid van vrouwen.
Maar ik moet het hele document nog doorlezen.. het zijn immers 168 pagina's.
Dus het gaat om de registratie van je gender bij de overheid. Leuk dat je dit selectief weg laat. Je verspreid bewust desinformatie door zaken weg te laten en onzorgvuldig te zijn. Waarom probeer je PvDAGL zo zwart te maken? *knip* de bal spelen, niet de manDaarnaast verbieden we conversietherapie, zetten we in op kortere wachttijd voor transzorg en schaffen we onnodige geslachtsregistratie op identiteitspapieren af, net als in Duitsland. We maken het makkelijker om geslacht in je papieren te wijzigen, en we beschermen intersekse kinderen met een wettelijk verbod op niet-noodzakelijke medische ingrepen.
[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 20-08-2025 09:16 ]
Hoho, doe eens even niet zo raar joh. Je vraagt me iets en voordat ik normaal antwoord kan geven trek je al een conclusie over iets dat ik helemaal niet gezegd heb.Standeman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:48:
Dus het gaat om de registratie van je gender bij de overheid. Leuk dat je dit selectief weg laat. Je verspreid bewust desinformatie door zaken weg te laten en onzorgvuldig te zijn. Waarom probeer je PvDAGL zo zwart te maken? *knip*
Het ging mij om de zin ervoor:
En ik zei gender wijzigen, maar ik bedoelde daar genderregistratie.We maken het makkelijker om geslacht in je papieren te wijzigen.
[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 20-08-2025 09:16 ]
En waarom vind je dat een probleem? Wees eens eerlijk. Waarom licht je dat uit in een document van 168 pagina's?Dennis schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:07:
[...]
Hoho, doe eens even niet zo raar joh. Je vraagt me iets en voordat ik normaal antwoord kan geven trek je al een conclusie over iets dat ik helemaal niet gezegd heb.
Het ging mij om de zin ervoor:
[...]
En ik zei gender wijzigen, maar ik bedoelde daar genderregistratie.
Er staan een heel veel meer zaken in die je of heel goed of heel fout kan vinden. Waarom pik je deze er uit?
Ik weiger te geloven dat het een soort van "tikfout" is.
[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 19-08-2025 21:19 ]
Ik kan zo snel twee dingen bedenken:DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:31:
[...]
Dat is dus ook mijn verwarring.
Waarom was ze daar überhaupt? Dit was ook zo amateuristisch buiten wat er allemaal gezegd is door Yesilgöz.
1: Denken dat zij dezelfde teflonlaag en charisma heeft als Rutte en hier dus letterlijk lachend mee weg komt en het een "supertoffe" aflevering maakt.
2: Werk voor eigen buhne, mensen die Boos kijken, stemmen toch al geen VVD waarschijnlijk, maar nu kun je tzt wel weer laten zien hoe de hele media tegen jou is, en hoe de Publieke Omroep veel te links is.
De grote stijging van het aantal gevallen kun je al prima uitleggen door het feit dat er nu gewoon veel meer zichtbaarheid voor is, en het steeds "normaler" wordt. 20 jaar geleden was "uit de kast komen" als transgender behoorlijk uniek, en zeker bij mannen werd het veel vaker gezien, en weggewuifd als travestie.Dennis schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:57:
[...]
Jij hebt het over een identiteit waar je mee geboren wordt en dat is het sneue van die situatie: die mensen (kinderen/jongeren/whatever) zijn er ook. En voor hen is het goed dat er transgenderzorg is. Maar dat verklaart niet de grote stijging van het aantal gevallen en de onbalans tussen jongens en meisjes.
Een man die liever rondloopt in een BH, pumps en een leuk jurkje was in de ogen van velen gewoon een travestiet, en er was ook gewoon weinig informatie te vinden over dingen als "gender".
Dit is een beetje alsof je je afvraagt hoe het toch komt dat nu zoveel mensen autisme hebben, en 50 jaar geleden niet. Maar waar komen al die modelspoortreinen dan toch vandaan?
De onbalans tussen jongens en meisjes is ook vrij eenvoudig te verklaren: Vrouwen kunnen zich breder uiten dan mannen. Wil jij als vrouw alleen roze, rokjes, jurkjes en een supervrouwelijk beroep doen? Dikke prima, leef je uit. Maar wil jij als vrouw rondrijden op een Harley, houthakkershemden dragen en scheepslasser zijn? Iets minder prima, maar alsnog over het algemeen sociaal geaccepteerd.
Maar als man? Kleed je eens zoals je altijd doet, gedraag je zoals je altijd doet, maar doe eens een leuk kleurtje op je nagels, en check hoe mensen op je reageren en naar je kijken. Of kijk hoe de maatschappij kijkt naar mannen die liever GTST kijken dan voetbal, mannen die makkelijk huilen, mannen die "vrouwelijk" zijn kortom.
Nu wil ik absoluut niet doen alsof mannen het zo vreselijk hebben, maar ik kan heel goed begrijpen dat er meer transvrouwen dan transmannen zijn. Meer, of misschien heviger, gepush om een bepaalde rol te hebben, en de maatschappij is harder voor je als je buiten de boot valt. Niet dat je leven opeens makkelijk is als transvrouw, verre van, maar dat zijn andere problemen.
En we doen vast dingen fout, niks is perfect, het is een proces, vallen en opstaan, maar dingen wegzetten als ideaologie en er niks mee doen, dat is wel heel on-nederlands.
People as things, that’s where it starts.
In dat stukje over haar tweets gaat ze echt af als een gieter. Specifiek het stukje over Douwe Bob breekt haar helemaal af als je het mij vraagt. Complete weigering van het nemen van verantwoordelijkheid voor haar acties. En 12 dagen later krijgen we toch de excuses.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:49:.
[YouTube: Hoe bedreigingen jouw vrijheid in gevaar brengen (met Dilan Yeşilgöz) | BOOS S12E12]
Er zit 0 reflectievermogen bij de VVD en Dilan Yeşilgöz. Met een beetje kritische denken was de uitkomst van de aflevering voor haar volledig te voorspellen geweest door de VVD.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Je weet ook waarom wet Wkb is ingevoerd?Dennis schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:43:
[...]
Diverse foto's? Sommige aannemers maken tegenwoordig een foto van elke baksteen, om achteraf maar voor de Wkb aan te kunnen tonen dat ze overal aan voldoen.
No kidding...
Helaas is het een papieren tijger. Ik keur wat woningen voor jou, jij keurt een paar voor mij en vooral niet te moeilijk doen. Vriendjespolitiek tussen de grote bouwers. De kleine bouwer heeft die connecties niet.
Hoeveel topics ik wel niet heb gezien de laatste jaren...
- verkeerde glas monteren
- halverwege project ineens met roosters en MV aan komen zetten terwijl balansventilatie was afgesproken
- kierdichting niet in orde
Maar ook de fout geplaatste uitbouwen met koudebruggen "doen we altijd zo", kunststof kozijnen die om te huilen zijn zo slecht geplaatst, zonnepaneelboeren die een rommeltje maken, etc... je kunt als klant niet meer afgaan op de expertise van de partij die je inhuurt.
Het enige positieve is dat het haar siert dat ze t.o.v. Wilders, wel durft te verschijnen voor kritische media.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:49:
En dan houdt het op, voor de rest is Yesilgöz compleet incapabel en ongeschikt als opvolger van Rutte.
Ik vraag me af of ze zelf wel doorheeft dat ze gebruikt wordt door het VVD bestuur (we zetten een vrouw van kleur neer als lijsttrekker na de toeslagenaffaire).
Maar tegelijkertijd is zij wel een echte machtspolitica, alles om aan de macht te blijven. Op naar de 10 zetels!
Ik ben cynisch genoeg om dus te denken dat de VVD in deze vorm dit soort media-optredens gaat gebruiken als reden om niet meer naar kritische media te gaan.Trishul schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:36:
[...]
Het enige positieve is dat het haar siert dat ze t.o.v. Wilders, wel durft te verschijnen voor kritische media.
"Boos maakt wel een hit-piece over ons, maar niet over PvdA!, ze zijn te partijdig, net als andere media!"
Heb ik hier bewijs voor? Nee
Maar mijn gevoel komt gewoon puur omdat de VVD best wel de vorm van de GOP, en andere partijen/politici die komen aanwaaien vanuit deze nieuwe rechtsconservatieve wind, kopieert, dus ik zie ze oprecht TV debatten afzeggen "want bnn-vara is te links"
Vraag me trouwens af, er zou toch op Lowlands of zo ook een debat zijn, dat werd afgezegd omdat de VVD niet meer kwam. Zou dat hier mee te maken hebben? Of is dat gewoon puur toeval?
People as things, that’s where it starts.
Nee, dat was toeval. Yesilgoz was op bezoek bij onze NAVO-troepen in Litouwen, denk niet dat je veiligheidstechnisch dat 1-2-3 in kan plannen als damage control.RobinHood schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:59:
[...]
Vraag me trouwens af, er zou toch op Lowlands of zo ook een debat zijn, dat werd afgezegd omdat de VVD niet meer kwam. Zou dat hier mee te maken hebben? Of is dat gewoon puur toeval?
Er ligt geen 45 miljard per jaar in de kluizen van de bedrijven die minder belasting betalen dan je zou willen. Er is geen limiet aan hoeveel belasting je ergens op kan heffen. Van mij mogen sigaretten met nog 20 miljard extra accijns worden belast, is dat dan een subsidie op rokers? Als elke grootverbruiker het consumententarief op energie gaat betalen zal een flink deel failliet gaan en de rest het op de consument gaan doorbelasten. Of er na het faillisement of vertrek van een flink aantal bedrijven netto meer of minder geld binnen komt bij de overheid is nog maar te bezien.skimine schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:47:
[...]
En het is nog erger. Er is namelijk wél geld om de klimaatproblemen erger te maken: NOS: Fossiele sector krijgt tussen 39,7 en 46,4 miljard euro subsidie, nog meer dan gedacht.
Met zo'n bedrag zijn een hoop andere belangrijke zaken te bekostigen (klimaatmaatregelen, huisvesting, stikstofcrisis en natuurbehoud, etc.). En die dragen niet direct bij aan de ondergang van het klimaat (en de bijbehorende kosten in de toekomst).
Als het echt om de volgende generaties ging dan had dit geld wel een andere bestemming gekregen...
And to think they once said that computers would take away jobs.
De beste oplossing om van de 'fossiele subsidies' af te komen is om de brandstofaccijns af te schaffenIJzerlijm schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:27:
[...]
Er ligt geen 45 miljard per jaar in de kluizen van de bedrijven die minder belasting betalen dan je zou willen. Er is geen limiet aan hoeveel belasting je ergens op kan heffen. Van mij mogen sigaretten met nog 20 miljard extra accijns worden belast, is dat dan een subsidie op rokers? Als elke grootverbruiker het consumententarief op energie gaat betalen zal een flink deel failliet gaan en de rest het op de consument gaan doorbelasten. Of er na het faillisement of vertrek van een flink aantal bedrijven netto meer of minder geld binnen komt bij de overheid is nog maar te bezien.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dit is waarom ik er moeite mee heb: ik zou juist graag zien dat we ons bevrijdden van de vakjes. Waarom moet je in een boot vallen? Waarom hebben we boten om in te vallen? Man, vrouw (voor de goede orde: heb ik evenveel moeite meeRobinHood schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:26:
[...]
Nu wil ik absoluut niet doen alsof mannen het zo vreselijk hebben, maar ik kan heel goed begrijpen dat er meer transvrouwen dan transmannen zijn. Meer, of misschien heviger, gepush om een bepaalde rol te hebben, en de maatschappij is harder voor je als je buiten de boot valt. Niet dat je leven opeens makkelijk is als transvrouw, verre van, maar dat zijn andere problemen.
In plaats van normen uitbreiden, zou ik ze liever afschaffen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Nou, reken maar uit, we hebben ongeveer 30 jaar lang 100k huizen per jaar gebouwd, dat zijn er ongeveer 3 miljoen. Je ziet op topotijdreis dat er bij bijna elke gemeente door de plaatselijke aannemers een grote "ring" om de vooroorlogse stadskern is gebouwd. Veel "dorpen" van nu zijn groter dan de "steden" van tachtig jaar geleden. De bouwopgave is nu 1 miljoen, maar die gaat niet overal in elk dorpje gebeuren.Dennis schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:10:
Mooi stukje geschreven @CVTTPD2DQ, maar kun je bovenstaande verklaren? Die volg ik namelijk niet.
Ja, ik heb er een tv-programma over gezien, en ik verbaas me er altijd wel over hoe we juist het contact met het recente verleden snel kwijtraken. Onze ouders hebben de tijd nog meegemaakt (maar misschien niet zelf) dat mensen in de winter binnen hun winterjas aanhielden, want er was geen CV; jij en ik snappen dat al niet meer.Dennis schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:10:
Wat betreft renovaties denk ik dat je gelijk hebt. Vroeger werd er amper wat verbouwd aan huizen. Hier in Hilversum is een paar jaar geleden een woning van een overleden echtpaar tot museum geworden, omdat ze (en hun zoon) hier ergens in de jaren '50 gingen wonen en in al die 70 jaar helemaal niets verbouwd hebben.
Dat zou pleiten voor meer standaardbouw; één keer goed alles uitrekenen en plannen, en dat ontwerp vervolgens 100x kopiëren. Maar ik snap dat ook dat op weerstand stuit.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:36:
Je had de EPC (nu BENG). Toentertijd rekende je de 3-4 meest ongunstige woningen uit en was het klaar. Nu heeft elke woning een volledig rapport. Constructieve eisen zijn veel hoger, de spouwmuur is ook dik geïsoleerd en de geluidseisen geven soms ook hoofdbrekens.
In de media werd er bericht over (nog) steilere trappen in Nederlandse huizen; ik kan me voorstellen dat ook dat niet heel veel enthousiasme oplevert.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:36:
Als een bedrijf failliet gaat zonder subsidies dan is het bedrijf niet geschikt voor 'de markt'. Als het bedrijf failliet gaat zonder hun extreem goedkope energie dan is het bedrijf niet geschikt voor 'de markt'.IJzerlijm schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:27:
[...]
Er ligt geen 45 miljard per jaar in de kluizen van de bedrijven die minder belasting betalen dan je zou willen. Er is geen limiet aan hoeveel belasting je ergens op kan heffen. Van mij mogen sigaretten met nog 20 miljard extra accijns worden belast, is dat dan een subsidie op rokers? Als elke grootverbruiker het consumententarief op energie gaat betalen zal een flink deel failliet gaan en de rest het op de consument gaan doorbelasten. Of er na het faillisement of vertrek van een flink aantal bedrijven netto meer of minder geld binnen komt bij de overheid is nog maar te bezien.
Of geldt marktwerking alleen als het in het voordeel is van bedrijven?
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Natuurlijk. Maar waarom gebeurt het dan ook bij bedrijven waar alles nog intern gedaan wordt? Belazeren de IT’ers hun eigen werkgevers?CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:41:
[...]
offtopic:
De reden lijkt me wat simpeler: In de jaren 60 was alles een greenfield project. Je hoefde geen rekening te houden met (slecht gedocumenteerde) bestaande systemen en expertise zat niet verstopt in 20 jaar oude code in een vergeten programmeertaal van een ontwikkelaar die inmiddels met pensioen is, maar in het hoofd van een medewerker die zijn proces nog dagelijks met de hand uitvoerde en die precies kon vertellen wat hij deed en (hopelijk) waar het goed voor was.
En systemen werden niet aan elkaar gekoppeld, want netwerken waren er niet en legacy systemen ook niet, en dus leidde een wijziging in je systeem niet tot een veelvoud aan wijzigingen in aanpalende systemen.
Dit is geen IT topic, dus ik wil het hierbij houden, maar groeiende complexiteit van projecten reduceren tot “endemische corruptie” gaat me te ver.
Nog steiler? Sinds 2003 zijn de flauwe trappen ingevoerd en is de vrije verdiepingshoogte naar 2,6m gebracht (was 2,4). Gevoelsmatig kom je nooit boven. Gevolg is dat een overloop van 4 naar 6 m2 ging incl trapgat per verdieping. Over een standaard woning van ~105 m2 gebruiksoppervlakte is dus 5-6% loze ruimte bijgebouwd wat geen verblijfsruimte is. Daarnaast dus ~8% extra hoogte die ook niemand gebruikt. Zo zijn er wel meer wijzigingen geweest die woningen telkens complexer en dus duurder maken.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:18:
[...]
Nou, reken maar uit, we hebben ongeveer 30 jaar lang 100k huizen per jaar gebouwd, dat zijn er ongeveer 3 miljoen. Je ziet op topotijdreis dat er bij bijna elke gemeente door de plaatselijke aannemers een grote "ring" om de vooroorlogse stadskern is gebouwd. Veel "dorpen" van nu zijn groter dan de "steden" van tachtig jaar geleden. De bouwopgave is nu 1 miljoen, maar die gaat niet overal in elk dorpje gebeuren.
[...]
Ja, ik heb er een tv-programma over gezien, en ik verbaas me er altijd wel over hoe we juist het contact met het recente verleden snel kwijtraken. Onze ouders hebben de tijd nog meegemaakt (maar misschien niet zelf) dat mensen in de winter binnen hun winterjas aanhielden, want er was geen CV; jij en ik snappen dat al niet meer.
[...]
Dat zou pleiten voor meer standaardbouw; één keer goed alles uitrekenen en plannen, en dat ontwerp vervolgens 100x kopiëren. Maar ik snap dat ook dat op weerstand stuit.
[...]
In de media werd er bericht over (nog) steilere trappen in Nederlandse huizen; ik kan me voorstellen dat ook dat niet heel veel enthousiasme oplevert.
Fabriekswoningen zijn afhankelijk van doorlopende productie. Dat is nauwelijks te doen doordat elke Welstand hier tegen ageert, want wil geen kopie van elders hebben.
Je maakt - net als velen - de fout om de energieprijzen van het bedrijfsleven te vergelijken met die van consumenten.edie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:26:
[...]
Als een bedrijf failliet gaat zonder subsidies dan is het bedrijf niet geschikt voor 'de markt'. Als het bedrijf failliet gaat zonder hun extreem goedkope energie dan is het bedrijf niet geschikt voor 'de markt'.
Of geldt marktwerking alleen als het in het voordeel is van bedrijven?
Het bedrijfsleven concurreert echter niet met consumenten, 'de markt' die je noemt is in dit geval internationaal. Je zult dus voor bedrijven meer moeten kijken naar hoe de prijzen hier zich verhouden tot het buitenland. Als je die cijfers bekijkt betaalt ons bedrijfsleven wel degelijk een marktconforme prijs (bron).
/f/image/RP7UASM1Bawg7ffRAoIxmY1n.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat in de vergelijking dus telkens mis omdat de prijzen van het bedrijfsleven telkens worden vergeleken met die voor consumenten, maar die zijn - door belasting - in ons land juist extreem hoog (bron).
/f/image/YpoItuVnFpVbB1ixbVhUkarE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1D40SisITi2oTHKM3Qp2G0Og.png?f=fotoalbum_large)
_JGC_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:02:
[...]
- halverwege project ineens met roosters en MV aan komen zetten terwijl balansventilatie was afgesproken
offtopic:
Ik ben net zo kritisch op het wassen neus genaamd WKB, maar dit voorbeeld vind ik wel heel onwaarschijnlijk. Je kunt niet zomaar een MV toepassen waar WTW was afgesproken zonder het ontwerp van de woning op de schop te nemen. Ook voor je energieprestatieberekening is het significant. Heb je voorbeelden?
Ik ben net zo kritisch op het wassen neus genaamd WKB, maar dit voorbeeld vind ik wel heel onwaarschijnlijk. Je kunt niet zomaar een MV toepassen waar WTW was afgesproken zonder het ontwerp van de woning op de schop te nemen. Ook voor je energieprestatieberekening is het significant. Heb je voorbeelden?
Die hoogte van 2,6 m is voor mij een groot pluspunt. Het geeft mij een veel ruimtelijker gevoel. Zelfs een ruimte met een kleiner vloeroppervlak kan daardoor groter voelen.Señor Sjon schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:44:
[...]
Nog steiler? Sinds 2003 zijn de flauwe trappen ingevoerd en is de vrije verdiepingshoogte naar 2,6m gebracht (was 2,4). Gevoelsmatig kom je nooit boven. Gevolg is dat een overloop van 4 naar 6 m2 ging incl trapgat per verdieping. Over een standaard woning van ~105 m2 gebruiksoppervlakte is dus 5-6% loze ruimte bijgebouwd wat geen verblijfsruimte is. Daarnaast dus ~8% extra hoogte die ook niemand gebruikt. Zo zijn er wel meer wijzigingen geweest die woningen telkens complexer en dus duurder maken.
Fabriekswoningen zijn afhankelijk van doorlopende productie. Dat is nauwelijks te doen doordat elke Welstand hier tegen ageert, want wil geen kopie van elders hebben.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
En dan meteen het verdienmodel van meerwerk grotendeels laten varen.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:18:
*knip*
Dat zou pleiten voor meer standaardbouw; één keer goed alles uitrekenen en plannen, en dat ontwerp vervolgens 100x kopiëren. Maar ik snap dat ook dat op weerstand stuit.
*knip*
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Aanpassingen nieuwbouwhuis van aannemer (erratum)HollovVpo1nt schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:09:
[...]
offtopic:
Daar is één topic van geweest... Laten we net de n=1 zaken de boel vertroebelen. We hebben als ander voorbeeld de Vincent warmtepomp gehad die weer teruggetrokken is van de markt vanwege de Kwalitatief Uitermate Teleurstellende werking. Gevolg is wel dat alles dan opnieuw uitgerekend moet worden en de vervanger ingepast.HollovVpo1nt schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:09:
[...]
offtopic:
Dat klopt, maar doelmatig is het allerminst en het geldt voor alle woningen, tenzij je een zelfbouwer bent, dan mag het wel lager.Joris748 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
Die hoogte van 2,6 m is voor mij een groot pluspunt. Het geeft mij een veel ruimtelijker gevoel. Zelfs een ruimte met een kleiner vloeroppervlak kan daardoor groter voelen.
Er wordt vaak gekeken naar doelmatigheid van maatregelen als ook maar even iemand buiten de doelgroep ergens van profiteert (zoals men denkt over de HRA, want ach en wee, iemand met 3x modaal heeft het ook), maar dit soort dingen worden gewoon en masse ingevoerd. Terugkomend op de doelmatigheid, dit zorgt er ook voor dat we kluwen aan regelgeving hebben en bijbouwen om alles maar zo specifiek mogelijk bij een doelgroep te krijgen. Worst case krijg je daar dus het Toeslagenschandaal van.
Ik vergelijk de energieprijs het helemaal niet met consumenten. Grootverbruikers krijgen letterlijk korting hoe meer ze verbuiken. Dit zorgt ervoor dat deze grootverbruikers geen enkele motivatie hebben om minder energie te gaan gebruiken. En als bedrijven failliet gaan zonder deze korting dan is dat jammer maar helaas: ze zijn niet geschikt om zich in de Nederlandse markt te begeven of te vestigen.alexbl69 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:04:
[...]
Je maakt - net als velen - de fout om de energieprijzen van het bedrijfsleven te vergelijken met die van consumenten.
Het bedrijfsleven concurreert echter niet met consumenten, 'de markt' die je noemt is in dit geval internationaal. Je zult dus voor bedrijven meer moeten kijken naar hoe de prijzen hier zich verhouden tot het buitenland. Als je die cijfers bekijkt betaalt ons bedrijfsleven wel degelijk een marktconforme prijs (bron).
*knip*, whataboutisme.
[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 20-08-2025 19:34 ]
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Ach, Dilan...
Gisteren ook die BOOS-aflevering gezien, vond Tim goed op dreef! En vroeg me, ook niet voor het eerst, af hoe in Godesnaam Dilan op zo'n plek terecht heeft kunnen komen... want het verloop van dit gesprek had ze echt wel kunnen zien aankomen, en alsnog verprutst ze het volledig.
Ze komt over als een wannabe columnist voor Ongehoord Nederland, niet als de leider van (tot voor kort) de grootste partij van Nederland. Het zou me ernstig verbazen als zij na oktober aanblijft.
Gisteren ook die BOOS-aflevering gezien, vond Tim goed op dreef! En vroeg me, ook niet voor het eerst, af hoe in Godesnaam Dilan op zo'n plek terecht heeft kunnen komen... want het verloop van dit gesprek had ze echt wel kunnen zien aankomen, en alsnog verprutst ze het volledig.
Ze komt over als een wannabe columnist voor Ongehoord Nederland, niet als de leider van (tot voor kort) de grootste partij van Nederland. Het zou me ernstig verbazen als zij na oktober aanblijft.
Ik zag in een opinievideo een suggestie dat dit doelbewust is om aan te sturen haar te vervangen op het VVD-congres op 6 september. Dit in verband met de slechte peilingen van de VVD.migchiell schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:35:
Het zou me ernstig verbazen als zij na oktober aanblijft.
En die video was nota bene opgenomen vòòrdat gisteren de BOOS-uitzending online kwam.
Het is geen korting. Een bedrijf betaalt de (steeds hoger wordende) energieprijs met daar boven wat de overheid aan belastingen en accijnzen heft.edie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:28:
[...]
Ik vergelijk de energieprijs het helemaal niet met consumenten. Grootverbruikers krijgen letterlijk korting hoe meer ze verbuiken. Dit zorgt ervoor dat deze grootverbruikers geen enkele motivatie hebben om minder energie te gaan gebruiken. En als bedrijven failliet gaan zonder deze korting dan is dat jammer maar helaas: ze zijn niet geschikt om zich in de Nederlandse markt te begeven of te vestigen.
Elk bedrijf heeft een motivatie hun energieverbruik en dus hun kosten naar beneden te brengen, zelfs als er geen belastingen zouden zijn. Ook met al die zogenaamde subsidies is de brandstof efficiency van de burgerluchtvaart enorm verbeterd over de jaren.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Een beetje net zoals met de huizenkopers waar het een paar posts terug over ging, toch? Als je een dure hypotheek hebt genomen en de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft is het je eigen schuld als je je huis moet verkopen omdat je het niet meer kunt betalen. Had je maar niet maximaal moeten lenen.edie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:28:
En als bedrijven failliet gaan zonder deze korting dan is dat jammer maar helaas: ze zijn niet geschikt om zich in de Nederlandse markt te begeven of te vestigen.
Ik vind het heel droevig dat dit de manier is waarop we tegenwoordig met elkaar, elkaars meningen of elkaars wijze van leven omgaan.
En nee, het gaat mij niet over de kans dat je de hypotheek niet meer kunt betalen, want het klopt dat die extreem klein is als we de HRA geleidelijk afschaffen. Het gaat mij om hoe we over elkaar denken en met elkaar omgaan.
IJzerlijm schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:48:
[...]
Het is geen korting. Een bedrijf betaalt de (steeds hoger wordende) energieprijs met daar boven wat de overheid aan belastingen en accijnzen heft.
Elk bedrijf heeft een motivatie hun energieverbruik en dus hun kosten naar beneden te brengen, zelfs als er geen belastingen zouden zijn. Ook met al die zogenaamde subsidies is de brandstof efficiency van de burgerluchtvaart enorm verbeterd over de jaren.
Energiebelasting wordt lager wanneer je meer verbruikt: https://www.engie.nl/zake...energiebelasting/tarievenOverzicht regelingen met verlaagd tariefOverzicht van vrijstellingen
- Verlaagd tarief bij gasverbruik voor tuindersdoeleinden
- Verlaagd tarief bij zakelijk elektriciteitsverbruik (>10 GWh)
- Vrijstelling energiebelasting voor elektriciteits- en gasverbruik voor elektriciteitsproductie
- Vrijstelling energiebelasting voor elektriciteitsverbruik bij chemische reductie, elektrolytische en/of metallurgische processen
- Vrijstelling energiebelasting voor gasverbruik bij metallurgische en/of mineralogische processen
- Vrijstelling energiebelasting voor gasverbruik anders dan als brandstof
Subsidies voor energieslurpende bedrijven zijn dit.
Het verschil is dat in het ene geval het een persoon is die leeft hier in Nederland, en in het andere geval een gezichtsloos bedrijf is.Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
Een beetje net zoals met de huizenkopers waar het een paar posts terug over ging, toch? Als je een dure hypotheek hebt genomen en de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft is het je eigen schuld als je je huis moet verkopen omdat je het niet meer kunt betalen. Had je maar niet maximaal moeten lenen.
Ik vind het heel droevig dat dit de manier is waarop we tegenwoordig met elkaar, elkaars meningen of elkaars wijze van leven omgaan.
En daar ben ik het dan weer niet mee eens, bedrijven worden ook bestuurd door mensen. Zeker kleine bedrijven zijn nogal eens het levenswerk van 1 persoon, en bij grote bedrijven raak je rustig honderden mensen als de boel zomaar op de fles gaat.edie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:13:
Het verschil is dat in het ene geval het een persoon is die leeft hier in Nederland, en in het andere geval een gezichtsloos bedrijf is.
Voor mij zijn andere Nederlanders/Tweakers ook onbekende mensen, maar daarom kun je er nog wel beschaafd mee omgaan.
In alle gevallen zul je bij het invoeren of afschaffen van zulke belangrijke heffingen dat rustig moeten doen, zoals destijds bij de HRA al voorzien was. Die zou over 30 jaar afgeschaft worden, het beleid was duidelijk, en voorzichtig. En dan gaat de politiek daar toch weer aan rommelen.
De energiebelastingen idem, salderen zou er netjes uit gaan, was geplanned. Klaar. En ook daar is nu ongeveer alles onzeker over, Als op die manier er ook een verandering gaat komen in energieheffingen voor bedrijven (ben ik helemaal voor) dan voorzie ik een chaos, en inderdaad een uittocht van grote bedrijven, en daardoor een ongelijk speelveld tussen bedrijven onderling. Dat het speelveld al ernstig scheef is tussen burgers en bedrijven betekent niet dat we dan maar ruige oplossingen moeten promoten.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Energieslurpend zou betekenen dat ze het bewust doen, maar in de meeste procestechnieken is de energie noodzakelijk. Het wegjagen van dit soort productiebedrijven is al even bon ton, maar wat gebeurt er?edie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:11:
[...]
[...]
Energiebelasting wordt lager wanneer je meer verbruikt: https://www.engie.nl/zake...energiebelasting/tarieven
Subsidies voor energieslurpende bedrijven zijn dit.
1) ze gaan failliet, geen energieverbruik meer, maar ook werklozen, toeleveranciers die mee om kunnen vallen en de Staat loop ook e.e.a. mis van het bedrijf en haar werknemers
2) ze vertrekken. De consequenties als bij 1, maar hoogstwaarschijnlijk gaan ze naar een plek waar ze meer uitstoot mogen hebben. Aangezien we hier druk bezig zijn met de wereld redden qua klimaatbeleid, is dat dus een averechts gevolg.
3) Met Corona, de geblokkeerde Suez (Ever Grande) en de oorlog in Oekraïne werd gezegd dat Europa/Nederland zelfvoorzienend moest zijn. Toch proberen we dat op zoveel mogelijk manieren steeds moeilijker te maken. We zijn gewisseld van eigen gas >>> Russisch gas >>> Amerika/Qatar LNG.
Het lijkt echt wel alsof in de programma's niet verder dan 1 stap vooruit gekeken wordt.
Als zelfbouwer moet je ook gewoon aan het bouwbesluit voldoen, anders krijg je geen vergunningSeñor Sjon schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:26:
[...]
Daar is één topic van geweest... Laten we net de n=1 zaken de boel vertroebelen. We hebben als ander voorbeeld de Vincent warmtepomp gehad die weer teruggetrokken is van de markt vanwege de Kwalitatief Uitermate Teleurstellende werking. Gevolg is wel dat alles dan opnieuw uitgerekend moet worden en de vervanger ingepast.
[...]
Dat klopt, maar doelmatig is het allerminst en het geldt voor alle woningen, tenzij je een zelfbouwer bent, dan mag het wel lager.
Er wordt vaak gekeken naar doelmatigheid van maatregelen als ook maar even iemand buiten de doelgroep ergens van profiteert (zoals men denkt over de HRA, want ach en wee, iemand met 3x modaal heeft het ook), maar dit soort dingen worden gewoon en masse ingevoerd. Terugkomend op de doelmatigheid, dit zorgt er ook voor dat we kluwen aan regelgeving hebben en bijbouwen om alles maar zo specifiek mogelijk bij een doelgroep te krijgen. Worst case krijg je daar dus het Toeslagenschandaal van.
Bij verbouw gelden andere regels.
Er zijn een paar uitzonderingen waar zelfbouwers niet aan hoeven te voldoen t.o.v. projectbouw. Gaat een beetje te ver offtopic om die hier te gaan noemen.Joris748 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:14:
[...]
Als zelfbouwer moet je ook gewoon aan het bouwbesluit voldoen, anders krijg je geen vergunning
Bij verbouw gelden andere regels.
Ik zie vooral dat de vele regels, administratie en rapportages een doorn in het oog zijn.TheDudez schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:45:
[...]
Het is all begonnen. https://www.ad.nl/economi...naar-buitenland~ace8ee26/
In grotere bedrijven is het aantal (financiële) rapportages inderdaad doorgeslagen, maar dat is zelf opgelegd.
Veel rapportages gevraagd door de overheid zijn ook een eigen keuze. Het alternatief is dingen verbieden of prijzen flink verhogen op grondstoffen (CO2 toeslagen).
En regeldruk... Tsja, te veel concullegas gebruikten mazen in de regels, dus meer dichttimmeren is het logische gevolg.
Maar het is ook makkelijk roepen natuurlijk.
Ik ben wel eens met dat regels duidelijker en helderder mogen zijn, minder juridisch uitvoerig geschreven.
Misschien elke juridische regel een Jip & Janneke vertaling geven waarin duidelijk staat wat er verwacht wordt? De belastingaangifte is ook echt niet moeilijk met genoeg tekst, uitleg en voorbeelden.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Zou passen in de plannen die de VVD met vermarkting heeft. Vaak treden zijn pas actief op in de laatste 3 weken voor de verkiezingen want het geheugen van de mens duurt maar heel iets langer dan dat van een goudvis.Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:39:
[...]
Ik zag in een opinievideo een suggestie dat dit doelbewust is om aan te sturen haar te vervangen op het VVD-congres op 6 september. Dit in verband met de slechte peilingen van de VVD.
En die video was nota bene opgenomen vòòrdat gisteren de BOOS-uitzending online kwam.
... gecensureerd ...
Wegjagen? Toe maar weer. En zoals gewoonlijk komen de doemscenario's weer tevoorschijn zodra ook maar iets wordt geopperd om iets aan alle subsidies voor de multinationals en grootverbruikers te doen. Opeens is men ook begaan met het mileu en vervuiling die bedrijven veroorzaken in de theoretische andere landen waar ze naartoe dreigen te vertrekken. Maar als diezelfde bedrijven hier blijven vervuilen is men stil.Señor Sjon schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:37:
[...]
Energieslurpend zou betekenen dat ze het bewust doen, maar in de meeste procestechnieken is de energie noodzakelijk. Het wegjagen van dit soort productiebedrijven is al even bon ton, maar wat gebeurt er?
1) ze gaan failliet, geen energieverbruik meer, maar ook werklozen, toeleveranciers die mee om kunnen vallen en de Staat loop ook e.e.a. mis van het bedrijf en haar werknemers
2) ze vertrekken. De consequenties als bij 1, maar hoogstwaarschijnlijk gaan ze naar een plek waar ze meer uitstoot mogen hebben. Aangezien we hier druk bezig zijn met de wereld redden qua klimaatbeleid, is dat dus een averechts gevolg.
3) Met Corona, de geblokkeerde Suez (Ever Grande) en de oorlog in Oekraïne werd gezegd dat Europa/Nederland zelfvoorzienend moest zijn. Toch proberen we dat op zoveel mogelijk manieren steeds moeilijker te maken. We zijn gewisseld van eigen gas >>> Russisch gas >>> Amerika/Qatar LNG.
Het lijkt echt wel alsof in de programma's niet verder dan 1 stap vooruit gekeken wordt.
Weet je wat die bedrijven (en hun aandeelhouders) ook zouden kunnen doen ipv te gaan dreigen? Genoegen nemen met iets minder winst (of dividend) en hun productieproces energiezuiniger maken. Maar nee, dat kan natuurlijk niet. De winst moet elk jaar hoger zijn dan het jaar ervoor, en de inwoners moeten dat maar bekostigen - met geld of met hun gezondheid, want fuck de mens: winst uber alles.
Doemscenario's?!
Het is gewoon realiteit hoor. Men wil als het kan wel elektrificeren, maar dat kan het stroomnet niet aan. Gevolg is dat je dan weer een boete krijgt, want je voldoet niet aan milieudoelstellingen. Het beloofde waterstofnet zal er misschien nooit komen.
https://nos.nl/regio/limb...-uitstel-waterstofnetwerk
4 jaar uitstel
https://nos.nl/regio/zh-r...n-in-de-rotterdamse-haven
In dit berichtje tel ik al ca. 750 ontslagen.
Het is gewoon realiteit hoor. Men wil als het kan wel elektrificeren, maar dat kan het stroomnet niet aan. Gevolg is dat je dan weer een boete krijgt, want je voldoet niet aan milieudoelstellingen. Het beloofde waterstofnet zal er misschien nooit komen.
https://nos.nl/regio/limb...-uitstel-waterstofnetwerk
4 jaar uitstel
https://www.ad.nl/binnenl...se-haven-hapert~a4f74980/ (Premium)Het is niet vreemd dat Chemelot nu verontwaardigd is: "Dat gold al voor de elektriciteitsvoorziening en daar komt waterstof nu nog bij. Tegelijkertijd worden er wel hoge boetes aan de industrie opgelegd als ze de doelstellingen niet halen."
Je kan wel ageren tegen grootbedrijf/aandeelhouders, maar het zijn grote werkgevers die ook veel andere bedrijfjes van werk en inkomen voorzien.Want de internationale omstandigheden mogen dan al lastig zijn, in Nederland komen daar nog een paar serieuze handicaps bij. Zo liggen de netkosten aanzienlijk hoger dan in omringende landen: doordat we voor steeds meer zaken elektriciteit gebruiken, is er veel meer van nodig en de benodigde mega-investeringen worden in ons land direct doorberekend aan de afnemer. Het is een probleem waar de hele industrie in ons land mee worstelt, maar wat ook het verdienvermogen van een grote waterstoffabriek drukt.
Dan is er nog de infrastructuur. Groene waterstof verplaatst zich niet vanzelf van de fabriek naar de afnemers: daar is een leiding voor nodig. Daarvoor zou de Delta Rhine Corridor worden aangelegd: een groot leidingencomplex van de haven naar Duitsland, langs grote industriële complexen. De komst van die cruciale route is met jaren vertraagd, zo maakte het vorige kabinet vorig jaar bekend. De route ligt er niet in 2028, maar pas op z’n vroegst een paar jaar later.
https://nos.nl/regio/zh-r...n-in-de-rotterdamse-haven
In dit berichtje tel ik al ca. 750 ontslagen.
Puur druk zetten om tractie te generen.TheDudez schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:45:
[...]
Het is all begonnen. https://www.ad.nl/economi...naar-buitenland~ace8ee26/
Ik overweeg ook wel eens om naar het buitenland te gaan maar als ik dan besef wat ik me op de nek haal.dan laat maar. Mopperen is in Nederland verheven tot een kunst, overgaan naar daden dat doen er maar een paar.Een op de vijf ondernemers overweegt serieus om niet meer in Nederland maar in het buitenland te gaan investeren. Dat is meer dan een jaar geleden en die trend is al langer zichtbaar, zegt Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland.
Dit artikel heeft een groot "wij van WC-eend" gehalte.
En hier komt de aap uit de mouw, men wil wat gedaan krijgen en overdrijft dus een beetje veel. Met een arbeidstekort over de volle breedte, zijn het mooie verhaaltjes. Tuurlijk zullen er bedrijven verhuizen, maar waar een gat valt, sprint een andere ondernemer weer in. Dit is puur om druk zetten op de gesprekken, dit gebeurt elke keer als deze gesprekken plaatsvinden. Hel en verdoemenis maar de soep wordt nooit zo heet ... . Het is al decennia lang dat bedrijven vertrekken: ik weet nog de angstkreten over off-shoring en near-shoring en nog steeds is er bedrijvigheid in Nederland en is er zelfs een arbeiderstekort.De werkgevers komen met de enquête voorafgaand aan een debat in de Tweede Kamer over het verdienvermogen van Nederland. ,,Het geld wordt verdiend in de bedrijven. We hebben een houdbare en duurzame economie nodig om geld te verdienen en de uitgaven aan onder andere onderwijs, defensie en de vergrijzing te kunnen betalen’’, aldus de werkgeversvoorzitter.
... gecensureerd ...
Wellicht zelfs niet verkeerd om het vertrek van een klein percentage beursgenoteerde bedrijven dan maar voor lief te nemen, gezien de structurele tekorten aan werknemers in sectoren als zorg en politie. Dan wordt het vanzelf aantrekkelijker om te gaan werken in die vitale beroepen. Maargoed BNP is nog steeds leidend en BNG (bruto nationaal geluk) ondergeschikt dus veel partijen zullen dit koste wat kost willen voorkomen.hamsteg schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:40:
Met een arbeidstekort over de volle breedte, zijn het mooie verhaaltjes. Tuurlijk zullen er bedrijven verhuizen, maar waar een gat valt, sprint een andere ondernemer weer in.
Dat is niet echt de praktijk. Er is veel weerstand tegen de Erkende Maatregelenlijst die voorschrijft welke energiebesparingsmaatregelen je moet nemen omdat deze een terugverdientijd van 5 jaar hebben. Veel bedrijven vinden 5 jaar te lang. Ook datacenters zijn daar een mooi voorbeeld van. Enige reden dat die zuiniger met energie om zijn gaan is om dat het vestigingsbeleid in populaire gemeenten eisen stelt aan het energiegebruik.IJzerlijm schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:48:
[...]
Politiek beleid op dit vlak is dus juist van belang, of via accijns, of via andersoortige wetgeving.
Met jaarlijks 200.000 arbeidsmigranten, en netto ~80.000, kunnen er dus ook 80.000 ontslagen vallen zou je zeggen...
Kijken of ze het buitenland ook zo aantrekkelijk vinden, qua cultuur, infrastructuur, aantal hoogopgeleiden, talenkennis (fatsoenlijk Engels).
China komen bedrijven weer van terug.
India is qua cultuur en infrastructuur een uitdaging.
Turkije is ook niet alles
Bulgarije is qua aantal hoogopgeleiden een dingetje (en ook gierende vergrijzing).
Afrika qua infrastructuur en cultuur
Zuid Amerika gaan ze ook niet heen...
Kijken of ze het buitenland ook zo aantrekkelijk vinden, qua cultuur, infrastructuur, aantal hoogopgeleiden, talenkennis (fatsoenlijk Engels).
India is qua cultuur en infrastructuur een uitdaging.
Turkije is ook niet alles
Bulgarije is qua aantal hoogopgeleiden een dingetje (en ook gierende vergrijzing).
Afrika qua infrastructuur en cultuur
Zuid Amerika gaan ze ook niet heen...
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Tja, op basis van dit soort simplificaties is natuurlijk geen discussie meer te voerenedie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:21:
[...]
Weet je wat die bedrijven (en hun aandeelhouders) ook zouden kunnen doen ipv te gaan dreigen? Genoegen nemen met iets minder winst (of dividend) en hun productieproces energiezuiniger maken. Maar nee, dat kan natuurlijk niet. De winst moet elk jaar hoger zijn dan het jaar ervoor, en de inwoners moeten dat maar bekostigen - met geld of met hun gezondheid, want fuck de mens: winst uber alles.
*knip*, reageer respectvol of reageer niet.Jixreme schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:54:
[...]
Wellicht zelfs niet verkeerd om het vertrek van een klein percentage beursgenoteerde bedrijven dan maar voor lief te nemen, gezien de structurele tekorten aan werknemers in sectoren als zorg en politie. Dan wordt het vanzelf aantrekkelijker om te gaan werken in die vitale beroepen. Maargoed BNP is nog steeds leidend en BNG (bruto nationaal geluk) ondergeschikt dus veel partijen zullen dit koste wat kost willen voorkomen.
[ Voor 24% gewijzigd door NMH op 20-08-2025 16:57 ]
Ze zijn momenteel bezig met een richtlijn om de terugverdientijd naar 7 jaar op te rekken. Dan worden er meer maatregelen verplicht.Skyaero schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:04:
[...]
Dat is niet echt de praktijk. Er is veel weerstand tegen de Erkende Maatregelenlijst die voorschrijft welke energiebesparingsmaatregelen je moet nemen omdat deze een terugverdientijd van 5 jaar hebben. Veel bedrijven vinden 5 jaar te lang. Ook datacenters zijn daar een mooi voorbeeld van. Enige reden dat die zuiniger met energie om zijn gaan is om dat het vestigingsbeleid in populaire gemeenten eisen stelt aan het energiegebruik.
Politiek beleid op dit vlak is dus juist van belang, of via accijns, of via andersoortige wetgeving.
En je wilt niet weten hoe moeilijk het is om energiebesparende maatregelen af te dwingen bij datacenters. Daar is jaren onderhandelen aan vooraf gegaan, en is pas door de sector omarmd toen ze niet anders meer konden. Maar dan wordt het ook gepresenteerd als iets waar ze super trots op zijn en mee voorop lopen..
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Bedrijven hoeven niet naar China te verhuizen, Chinese bedrijven halen Europese (en Amerikaanse) bedrijven gewoon in, niet in de laatste plaats omdat men in China bedrijven meer ziet als een vehikel voor economische groei, en niet als iets dat "beschermd" moet worden. Kan jouw bedrijf niet meer meekomen? Jammer dan, er staan tien andere te wachten om je plaats in te nemen.DropjesLover schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:13:
Tel daarbij de voortvarendheid op waarmee de Chinezen electrificeren, en het is heel onwaarschijnlijk dat we de komende dertig jaar niet verder op ze achter gaan lopen.
Westerse overheden zijn raar; zien het niet als hun taak om te zorgen dat de economie goed loopt, nemen eigenlijk geen beslissingen, maar ze denken dat ze met het stellen van steeds meer randvoorwaarden de markt toch een beetje kunnen sturen.
Vijftien jaar geleden was het echt bar en boos. Een flappengordijn, jeweetwel, zo'n plastic transparant deurgordijn dat elke dorpsslager al sinds de jaren '60 heeft, was iets waarvan ze nog nooit gehoord hadden. De sector heeft door de enorme marges jarenlang niet hoeven na te denken over energiebesparing.Malfunctions schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:23:
En je wilt niet weten hoe moeilijk het is om energiebesparende maatregelen af te dwingen bij datacenters. Daar is jaren onderhandelen aan vooraf gegaan, en is pas door de sector omarmd toen ze niet anders meer konden. Maar dan wordt het ook gepresenteerd als iets waar ze super trots op zijn en mee voorop lopen..
On topic: Het gaat niet eens om omvormen, het gaat ook om nieuwe aanwas van toekomstige werknemers. En natuurlijk kost dit de staat geld, maar er zijn ook genoeg functies in loondienst die op het oog geld opleveren maar de maatschappij onderaan de streep geld kosten. Bekostigen kan op veel manieren, bijvoorbeeld door een progressiever belastingstelsel waar de sterkste schouders meer omkijken naar minder bedeelden om de samenleving als geheel sterker te houden. Maar dat is weer een andere discussie.
[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 20-08-2025 16:56 ]
Dat betwijfel ik, een beetje bedrijf schrijft continue gebouwen en machines af. Wat eerder speelt is de angst dat de overheid de spelregels weer veranderd. Los van de maatregel ansich, is het salderingstraject echt belachelijk verlopen. Eerst was er een tijdelijke regeling mét afbouw die continue verlengd werd, en ineens wordt dit binnen twee jaar volledig afgeschaft. Bedrijven willen voorspelbaarheid, en deze overheid blinkt daar niet in uit. Zij creëren een oneerlijk speelveld waar je als ondernemer niet zomaar instapt.Skyaero schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:04:
[...]
Dat is niet echt de praktijk. Er is veel weerstand tegen de Erkende Maatregelenlijst die voorschrijft welke energiebesparingsmaatregelen je moet nemen omdat deze een terugverdientijd van 5 jaar hebben. Veel bedrijven vinden 5 jaar te lang. Ook datacenters zijn daar een mooi voorbeeld van. Enige reden dat die zuiniger met energie om zijn gaan is om dat het vestigingsbeleid in populaire gemeenten eisen stelt aan het energiegebruik.
[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 20-08-2025 14:58 ]
... gecensureerd ...
Dus eigenlijk stel je dat de vacatures beter niet gevuld kunnen worden?
En let wel: het gaat hier dus om werknemers afkomstig van bedrijven die met maatschappelijk geld gesubsidieerd worden. In hoeverre ze dan nu een inkomstenbron zijn valt dus ook te bezien.
[ Voor 37% gewijzigd door NMH op 20-08-2025 16:57 ]
Intentionally left blank
Ik zou mijzelf omschrijven als politiek geïnteresseerd, en midden-progressief georiënteerd. Ik kan mij sinds jaar-en-dag het meest vinden in de ideologie en partijprogramma’s van partijen als D66 en later ook Volt. Na de kabinetten Rutte en nu ook Schoof merk ik dat ik vooral toe ben aan meer verbinding en inhoud in de politiek.
Dat maakt dat ik de bijdrages van Henri Bontenbal erg kan waarderen. Bontenbal zijn inhoudelijke en haast bèta-achtige manier van beredeneren waarin hij altijd verbinding zoekt met de ‘opponent’ is naar mijn mening wat NL nodig heeft op dit moment. Echter kan ik mij over het algemeen moeilijk vinden in de christelijke-conservatieve standpunten van het CDA.
Hoe gaan jullie het stemhokje in? Stemmen jullie op een partijprogramma of stemmen jullie op een leider voor NL?
offtopic:
Ik zie alweer op tegen de SBS6-debatten waarop heel NL haar keuze gaat baseren. Veel liever heb ik uitgebreide individuele interviews met de lijsttrekkers op TV met een goede interviewer waar je niet meer weg kan komen met ingestudeerde one-liners.
Ik zie alweer op tegen de SBS6-debatten waarop heel NL haar keuze gaat baseren. Veel liever heb ik uitgebreide individuele interviews met de lijsttrekkers op TV met een goede interviewer waar je niet meer weg kan komen met ingestudeerde one-liners.
Dat maakt dat ik de bijdrages van Henri Bontenbal erg kan waarderen. Bontenbal zijn inhoudelijke en haast bèta-achtige manier van beredeneren waarin hij altijd verbinding zoekt met de ‘opponent’ is naar mijn mening wat NL nodig heeft op dit moment. Echter kan ik mij over het algemeen moeilijk vinden in de christelijke-conservatieve standpunten van het CDA.
Hoe gaan jullie het stemhokje in? Stemmen jullie op een partijprogramma of stemmen jullie op een leider voor NL?
Altijd gestemd op het idee achter het programma. Niet alles kan gerealiseerd worden, soms haalt de realiteit je in (zoals rond corona bijvoorbeeld heel erg een ding was) en de persoon die heel sterk overkomt tijdens de verkiezingen kan moeite hebben met onderhandelen.
Dat betekend vertrouwen hebben in alle mensen van een partij samen, niet in 1 of 2 prominenten. Vertrouwen hebben dat er binnen een partij aan de bel getrokken kan worden, als er te veel van de koers afgeweken is. En niet te veel naar het dagelijks nieuwe kijken maar lange termijn vertrouwen houden.
Dat betekend vertrouwen hebben in alle mensen van een partij samen, niet in 1 of 2 prominenten. Vertrouwen hebben dat er binnen een partij aan de bel getrokken kan worden, als er te veel van de koers afgeweken is. En niet te veel naar het dagelijks nieuwe kijken maar lange termijn vertrouwen houden.
Geen van beide eigenlijk. Een combinatie van partijprogramma en historisch gedrag.OosterF schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:23:
Uiteindelijk zal een partijprogramma nooit geheel worden ingevuld, onmogelijk in NL. Dus daarop teveel focussen, en je komt al snel teleurgesteld terug. En de leider heeft ook maar een beperkte invloed. Dus ik kies voor een partij waarvan ik denk dat ze mijn normen en waarden, mijn behoeften, en mijn visies, het beste kunnen vertegenwoordigen. Dat dus op basis van hun ideeën over hoe bepaalde onderwerpen aan te pakken én hun stemgedrag (en reden van stemgedrag, indien het een dubieus onderwerp is waar een "tegen" ook een "voor, tenzij ..." kan zijn, waar de "tenzij" dus niet is verzilverd - dus tegen is gestemd).
hamsteg schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:57:
Dat betwijfel ik, een beetje bedrijf schrijft continue gebouwen en machines af.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
niet alleen als ondernemer, ook voor de mensen zo is het beleid wat alle kanten op schiet. Bv. de salderingsregeling zoals je aangeeft, maar ook wat men nu wil doen met milieubeleid/klimaatbeleid zit je wat te zitten om een investering te maken in je huis of de kinderopvangtoeslag.hamsteg schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:57:
[...]
Dat betwijfel ik, een beetje bedrijf schrijft continue gebouwen en machines af. Wat eerder speelt is de angst dat de overheid de spelregels weer veranderd. Los van de maatregel ansich, is het salderingstraject echt belachelijk verlopen. Eerst was er een tijdelijke regeling mét afbouw die continue verlengd werd, en ineens wordt dit binnen twee jaar volledig afgeschaft. Bedrijven willen voorspelbaarheid, en deze overheid blinkt daar niet in uit. Zij creëren een oneerlijk speelveld waar je als ondernemer niet zomaar instapt.
Ik bespeur zelf dat het nogal wat achterdocht en een heel afwachtende houding stimuleert en vooral veel cynisme bij politieke beloftes (wat ook zijn impact heeft richting bedrijven natuurlijk, want ook consumptiegedrag zoals bv. wel/geen warmtepomp heeft zijn impact natuurlijk).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dit laatste wist je toevallig? Of niet?RobinHood schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:26:
Dit is een beetje alsof je je afvraagt hoe het toch komt dat nu zoveel mensen autisme hebben, en 50 jaar geleden niet. Maar waar komen al die modelspoortreinen dan toch vandaan?
Maar afgezien daarvan klopt je stelling over meer aandacht niet. Wetenschappelijk is het niet verklaarbaar.
Maar de grap is dat wat jij schetst juist precies andersom is! In ieder geval in de jongere leeftijdsgroepen, waar ik het steevast over heb.De onbalans tussen jongens en meisjes is ook vrij eenvoudig te verklaren: Vrouwen kunnen zich breder uiten dan mannen. Wil jij als vrouw alleen roze, rokjes, jurkjes en een supervrouwelijk beroep doen? Dikke prima, leef je uit. Maar wil jij als vrouw rondrijden op een Harley, houthakkershemden dragen en scheepslasser zijn? Iets minder prima, maar alsnog over het algemeen sociaal geaccepteerd.
Maar als man? Kleed je eens zoals je altijd doet, gedraag je zoals je altijd doet, maar doe eens een leuk kleurtje op je nagels, en check hoe mensen op je reageren en naar je kijken. Of kijk hoe de maatschappij kijkt naar mannen die liever GTST kijken dan voetbal, mannen die makkelijk huilen, mannen die "vrouwelijk" zijn kortom.
Jongens die 's ochtends voordat ze naar school elkaar appen om te vragen wat ze aan gaan trekken? Gebeurt niet. Bij meisjes wel.
Meisjes hebben veel vaker psychische problemen (bron (2022), bron (2024)).
En dan is één plus één twee, zoals je ook in die bron kan lezen die ik hierboven opvoerde:
tijdens de ontwikkeling van het Dutch protocol waren dat kleine aantallen psychisch relatief stabiele kinderen met ernstige GD vanaf de vroege kindertijd; nu gaat het om exponentieel gestegen aantallen, in hoofdzaak geboren meisjes, met vaak (meervoudige) bijkomende psychische problematiek
Maar dat is dan toch prima verklaarbaar? De energiebesparing weegt blijkbaar niet op tegen het versneld afschrijven van de oude koelschappen.Skyaero schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:52:
***members only***
Allebei is zelfbedrog. In Nederland stem je op een volksvertegenwoordiger. Ook dan kun je bedrogen worden, omdat sommige van onze volksvertegenwoordigers na de verkiezingen een bestuurlijke functie oppakken. Maar je kunt in Nederland geen "leider" kiezen, net zo min als een partijprogramma.OosterF schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:23:
Waar zeg ik dat?crisp schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
Dus eigenlijk stel je dat de vacatures beter niet gevuld kunnen worden?
De aantijging was niet dat ze gesubsidieerd worden met maatschappelijk geld, maar dat ze allerhande selectief gekozen zogenaamde 'fossiele subsidies' zouden krijgen.En let wel: het gaat hier dus om werknemers afkomstig van bedrijven die met maatschappelijk geld gesubsidieerd worden. In hoeverre ze dan nu een inkomstenbron zijn valt dus ook te bezien.
Wat je mening over deze 'fossiele subsidies' ook is: feit is dat de huidige bedrijvigheid de overheid geld oplevert, terwijl politie en zorgpersoneel - hoe noodzakelijk en nuttig ook - een kostenpost zijn. Mijn vraag is hoe dat bekostigd gaat worden.
Maar het antwoord werd een paar post hierboven al gegeven: uiteraard een progressiever belastingstelsel. *knip*, stroman.
[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 20-08-2025 19:31 ]
Bedrijven schrijven continu hun machines af, maar de terugverdientijd moet minder dan 5 en eigenlijk minder dan 3 jaar zijn.hamsteg schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:57:
[...]
Dat betwijfel ik, een beetje bedrijf schrijft continue gebouwen en machines af. Wat eerder speelt is de angst dat de overheid de spelregels weer veranderd. Los van de maatregel ansich, is het salderingstraject echt belachelijk verlopen. Eerst was er een tijdelijke regeling mét afbouw die continue verlengd werd, en ineens wordt dit binnen twee jaar volledig afgeschaft. Bedrijven willen voorspelbaarheid, en deze overheid blinkt daar niet in uit. Zij creëren een oneerlijk speelveld waar je als ondernemer niet zomaar instapt.
BThGvNeOA
[ Voor 85% gewijzigd door NMH op 20-08-2025 16:56 ]
Feitelijk heb je gelijk. Maar het trekt wel mijn vraag de semantische hoek in. De volksvertegenwoordigers presenteren zich aan “het volk” hoofdzakelijk door middel van hun partijprogramma waarin hun ideologie is opgenomen en door middel van hun persoonlijk voorkomen in de media. Ik schets slechts mijn persoonlijk dubio waarin de volksvertegenwoordiger waartoe ik mij aangetrokken voel niet hoort bij het partijprogramma waarin ik mij het meest kan vinden, en ben benieuwd hoe daar tegenaan gekeken wordt.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:28:
[...]
Allebei is zelfbedrog. In Nederland stem je op een volksvertegenwoordiger. Ook dan kun je bedrogen worden, omdat sommige van onze volksvertegenwoordigers na de verkiezingen een bestuurlijke functie oppakken. Maar je kunt in Nederland geen "leider" kiezen, net zo min als een partijprogramma.
Je hoeft de koelmeubelen niet te vervangen. Je kunt deuren op bestaande meubelen monteren. Het is een kwestie van niet willen.Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:03:
[...]
Maar dat is dan toch prima verklaarbaar? De energiebesparing weegt blijkbaar niet op tegen het versneld afschrijven van de oude koelschappen.
Ik ben lid van een partij, dus ik stem op een ideologie. Uiteindelijk stem ik ook op een volksvertegenwoordiger en kies ik iemand van de lijst die ik - om wat voor reden dan ook - een warm hart toe draag. Ik stem nooit op de lijsttrekker.OosterF schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:23:
Maar “eigen verantwoordelijkheid” wordt al enkele decennia gepropageerd. Dan is het niet vreemd dat mensen anderen daarop wijzen.Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
Een beetje net zoals met de huizenkopers waar het een paar posts terug over ging, toch? Als je een dure hypotheek hebt genomen en de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft is het je eigen schuld als je je huis moet verkopen omdat je het niet meer kunt betalen. Had je maar niet maximaal moeten lenen.
En nee, het gaat mij niet over de kans dat je de hypotheek niet meer kunt betalen, want het klopt dat die extreem klein is als we de HRA geleidelijk afschaffen. Het gaat mij om hoe we over elkaar denken en met elkaar omgaan.
En mensen worden ook door instanties verantwoordelijk gehouden.
[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 20-08-2025 19:31 ]
Ben benieuwd. En, wie moet het dán gaan doen? Gaan ze nóg extremer naar feitenvrij "daarover verschillen we dan van mening" naar rechts, verder het pad Dilan op? Of duikt tóch ineens Klaas Dijkhof ineens weer op, die zich onlangs presenteerde als de grote verzoener/bruggenbouwer, die vooral graag goed wil samenwerken in het politieke midden?Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:39:
[...]
Ik zag in een opinievideo een suggestie dat dit doelbewust is om aan te sturen haar te vervangen op het VVD-congres op 6 september. Dit in verband met de slechte peilingen van de VVD.
Overigens is Dijkhof imho een wolf in schaapskleren, een fascist met een net pak en een mooi praatje. Had hij niet eens voorgesteld dat er voor moslims andere wetten zouden moeten gelden dan voor de rest? Of nee, dat was toen "maar een proefballonnetje"
Misschien moet je even bij de feiten blijven? Hij heeft het nooit over moslims gehad.migchiell schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:54:
Overigens is Dijkhof imho een wolf in schaapskleren, een fascist met een net pak en een mooi praatje. Had hij niet eens voorgesteld dat er voor moslims andere wetten zouden moeten gelden dan voor de rest? Of nee, dat was toen "maar een proefballonnetje"
En het is trouwens een heel dom idee wat natuurlijk nooit kan. Dat weet Dijkhoff ook.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennis op 20-08-2025 17:02 ]
Achterstandswijken was zijn proefballon. Een gevaarlijke want het zou het rechtsbeginsel ondermijnen dat iedereen gelijk behandeld wordt. Simpel gesteld.Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:59:
[...]
Misschien moet je even bij de feiten blijven? Hij heeft het nooit over moslims gehad.
En het is trouwens een heel dom idee wat natuurlijk nooit kan. Dat weet Dijkhoff ook.
En over die bedrijven, en hun energiekosten. We vergeten soms weleens dat deze bedrijven hier vooral gevestigd zijn omdat we veel goedkoop aardgas tot onze beschikking hadden. Dat hebben we nu niet meer, en zelfs als we dat wel zouden hebben zou dat op lange termijn geen verschil maken want klimaatontwrichting vereist verduurzaming.
De vraag of bepaalde bedrijfstakken hier nog op zijn plek zijn is een legitieme.
Gezien de middellange en lange termijn zou ik veel meer inzetten op quantumcomputing waar Nederland marktleider in is. Evenals lithografie zoals ASML. Automotive. En zo zijn er vast nog wel meer takken.
De toekomst is veel meer technologisch dan fossiel, daar zou de strategische afweging over moeten gaan. Bakkeleien over fossiele bedrijven koste wat kost hier proberen te houden is verspilde moeite.
Nou ja, hij heeft het woord moslims niet letterlijk genoemd. Maar de goede verstaander weet genoeg. Overigens, al zou hij oprecht niet "moslims" bedoelen maar "achtergebleven migranten in het algemeen", dan was het óók een onzalig en racistisch voorstel.Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:59:
[...]
Misschien moet je even bij de feiten blijven? Hij heeft het nooit over moslims gehad.
En juist omdat hij zelf ook heus wel weet dat zijn voorstel volstrekt in strijd is met onze rechtsstaat, maar het toch oppert, nota bene vlak nadat hij staatssecretaris was van Justitie, daarom noem ik hem dus een fascist in schaapskleren.
Nee, jij vult iets in wat hij niet heeft gezegd. Zo kan ik ook wel woorden van politici gaan invullen.migchiell schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:10:
Nou ja, hij heeft het woord moslims niet letterlijk genoemd. Maar de goede verstaander weet genoeg.
Dan is het onzalig en discriminerend, maar niet racistisch.Overigens, al zou hij oprecht niet "moslims" bedoelen maar "achtergebleven migranten in het algemeen", dan was het óók een onzalig en racistisch voorstel.
Ik zie echt totaal geen link van zijn idee met fascisme.En juist omdat hij zelf ook heus wel weet dat zijn voorstel volstrekt in strijd is met onze rechtsstaat, maar het toch oppert, nota bene vlak nadat hij staatssecretaris was van Justitie, daarom noem ik hem dus een fascist in schaapskleren.
Het anders behandelen van mensen (gewoon staatsburgers he, nota bene, precies als jij en ik!) op basis van afkomst is racistisch. En nou ja, zijn voorstel omvat niet het volledig omarmen van fascisme, maar het is wel een stap op weg, en als je echt totaal geen link ziet dan is dat toch omdat je het niet wílt zien, of omdat je de hondenfluitjes niet wílt horen.Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:21:
[...]
Nee, jij vult iets in wat hij niet heeft gezegd. Zo kan ik ook wel woorden van politici gaan invullen.
[...]
Dan is het onzalig en discriminerend, maar niet racistisch.
[...]
Ik zie echt totaal geen link van zijn idee met fascisme.
Dijkhof is zeker niet zo'n man van het midden als hij zich onlangs profileerde.
Mijn standpunt is dat je hier alle bedrijfstakken moet hebben die we als maatschappij nodig hebben om autonoom te zijn. Dat betekent dus ook een Tata Steel en Zalco. En dat betekent dus ook voldoende voedselproductie (voor eigen consumptie).dawg schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:09:
De vraag of bepaalde bedrijfstakken hier nog op zijn plek zijn is een legitieme.
We moeten ook niet vergeten dat wij misschien wel bepaalde vervuilende fabrieken hebben, maar dat er ook heel veel vervuilende fabrieken zijn die wij niet hebben omdat we e.e.a. NIET produceren.
Volstrekt onhaalbaar voor elk land (elke provincie? elke gemeente? Op welk niveau wil je autonoom zijn, en waarom eigenlijk?) om alle bedrijfstakken zelf in huis te hebben.Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:31:
[...]
Mijn standpunt is dat je hier alle bedrijfstakken moet hebben die we als maatschappij nodig hebben om autonoom te zijn. Dat betekent dus ook een Tata Steel en Zalco. En dat betekent dus ook voldoende voedselproductie (voor eigen consumptie).
We moeten ook niet vergeten dat wij misschien wel bepaalde vervuilende fabrieken hebben, maar dat er ook heel veel vervuilende fabrieken zijn die wij niet hebben omdat we e.e.a. NIET produceren.
En wat bedoel je daar dan precies mee, met die voedselzekerheid? Genoeg aardappels dat we niet omkomen van de honger in Nederland? Of moeten we ook avocado's, bananen en kangoeroes kweken omdat we die liever eten dan elke dag aardappels?
Ja, maar dat anders behandelen op basis van afkomst deed hij helemaal niet.migchiell schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:30:
Het anders behandelen van mensen (gewoon staatsburgers he, nota bene, precies als jij en ik!) op basis van afkomst is racistisch.
Ik zie de link nog steeds totaal niet. Nu is het wel makkelijk roepen. Jij zegt: het is fascisme, maar een onderbouwing waarom het dat dan is ontbreekt en dan moet ik gaan aantonen dat het geen fascisme is. Ook je kwalificatie als racistisch hierboven klopt gewoon niet, want hij heeft nooit mensen anders willen behandelen op basis van afkomst omdat zijn voorstel over probleemwijken ging.En nou ja, zijn voorstel omvat niet het volledig omarmen van fascisme, maar het is wel een stap op weg, en als je echt totaal geen link ziet dan is dat toch omdat je het niet wílt zien, of omdat je de hondenfluitjes niet wílt horen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic