Goedemiddag 
Recent heb ik een nieuwbouwhuis in aanbouw gekocht en ineens krijg ik een erratum met de vraag of ik kan tekenen voor wat veranderingen die de aannemer wilt doen.
Eerste relevante verandering is dat er een schijnschoorsteen komt ipv alles op de zolder word gezet, dat vind ik zelf enigszins positief en heb ik geen problemen mee.
Waar ik wel wat meer moeite mee heb is dat ze het WTW-systeem uit de huis zullen halen...
Quote unqote:
Voordeel is hier dan wel dat 1 koof/schacht verdwijnt waardoor 2 kamers iets groter worden.
Zelf heb ik (nog?) geen ervaring met een WTW-systeem dus ik weet hier ook niet of het echt een positief of negatief iets is. Iemand die hier meer van weet?
Recent heb ik een nieuwbouwhuis in aanbouw gekocht en ineens krijg ik een erratum met de vraag of ik kan tekenen voor wat veranderingen die de aannemer wilt doen.
Eerste relevante verandering is dat er een schijnschoorsteen komt ipv alles op de zolder word gezet, dat vind ik zelf enigszins positief en heb ik geen problemen mee.
Waar ik wel wat meer moeite mee heb is dat ze het WTW-systeem uit de huis zullen halen...
Quote unqote:
Ze proberen het hier positief te verkopen, maar mijn gut feeling zegt dat dit een stevige downgrade is en een flinke kostenbesparing is voor de aannemer.Wij streven er altijd naar een woning te laten ventileren met verse buitenlucht, en er is nu gebleken dat dit mogelijk is. Met de keuze voor de andere warmtepomp is een WTW-installatie energetisch niet meer nodig. Daarom zal er geen WTW-unit worden aangebracht. Deze installatie vereist veel onderhoud en geeft bovendien in veel gevallen een onprettig leefklimaat (te hoge temperatuur in de slaapkamers). Er wordt in plaats daarvan een afzuiginstallatie voorzien van CO-2 sensor toegepast om vuile lucht af te voeren, waarbij de aanvoer van frisse lucht geschiedt door natuurlijke ventilatie middels ventilatieroosters op het glas in de gevels.
Voordeel is hier dan wel dat 1 koof/schacht verdwijnt waardoor 2 kamers iets groter worden.
Zelf heb ik (nog?) geen ervaring met een WTW-systeem dus ik weet hier ook niet of het echt een positief of negatief iets is. Iemand die hier meer van weet?