Aanpassingen nieuwbouwhuis van aannemer (erratum)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:49

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Goedemiddag :)

Recent heb ik een nieuwbouwhuis in aanbouw gekocht en ineens krijg ik een erratum met de vraag of ik kan tekenen voor wat veranderingen die de aannemer wilt doen.
Eerste relevante verandering is dat er een schijnschoorsteen komt ipv alles op de zolder word gezet, dat vind ik zelf enigszins positief en heb ik geen problemen mee.
Waar ik wel wat meer moeite mee heb is dat ze het WTW-systeem uit de huis zullen halen...

Quote unqote:
Wij streven er altijd naar een woning te laten ventileren met verse buitenlucht, en er is nu gebleken dat dit mogelijk is. Met de keuze voor de andere warmtepomp is een WTW-installatie energetisch niet meer nodig. Daarom zal er geen WTW-unit worden aangebracht. Deze installatie vereist veel onderhoud en geeft bovendien in veel gevallen een onprettig leefklimaat (te hoge temperatuur in de slaapkamers). Er wordt in plaats daarvan een afzuiginstallatie voorzien van CO-2 sensor toegepast om vuile lucht af te voeren, waarbij de aanvoer van frisse lucht geschiedt door natuurlijke ventilatie middels ventilatieroosters op het glas in de gevels.
Ze proberen het hier positief te verkopen, maar mijn gut feeling zegt dat dit een stevige downgrade is en een flinke kostenbesparing is voor de aannemer.

Voordeel is hier dan wel dat 1 koof/schacht verdwijnt waardoor 2 kamers iets groter worden.

Zelf heb ik (nog?) geen ervaring met een WTW-systeem dus ik weet hier ook niet of het echt een positief of negatief iets is. Iemand die hier meer van weet?

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:56
Ze switchen dus van ventilatiesysteem D naar C. Je hebt in mijn ogen helemaal gelijk en dit is een downgrade.

Zelf heb ik ventilatiesysteem C en het meest vervelende vind ik de leefgeluiden van buiten die met open roosters doordringen in je huis. Ook kun je wat koudeval voelen bij de roosters in de buurt. Systeem D is imo een mooier systeem en volgens mij inderdaad duurder om aan te leggen.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
LuPo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:17:
Ze switchen dus van ventilatiesysteem D naar C. Je hebt in mijn ogen helemaal gelijk en dit is een downgrade.

Zelf heb ik ventilatiesysteem C en het meest vervelende vind ik de leefgeluiden van buiten die met open roosters doordringen in je huis. Ook kun je wat koudeval voelen bij de roosters in de buurt. Systeem D is imo een mooier systeem en volgens mij inderdaad duurder om aan te leggen.
Kijk dat is handig om te weten wat de naam hiervoor precies is. Hier krijg ik op google relevantere antwoorden op.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ruik BS argumenten:

"veel onderhoud" af en toe een filter schoonmaken en misschien de kanalen reinigen en dan ben je er wel.

"te hoge temperatuur in de slaapkamers"
Een WTW geeft nooit meer warmte dan dat er uit gaat, tenzij ze er een electrisch element in hebben gezet.

Verder eens met @LuPo

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:47
Het is vrij schandalig hoe ze dit brengen. Want al je vermoedens kloppen inderdaad.
Type C is ZWAAR inferieur aan type D met WTW.

Ik heb nu C, maar zou dat niet gauw meer willen. Die rotroosters moet je daarnaast zelf open en dicht zetten naar gelang het comfort en behoefte is. Want je kan wel een CO2 gestuurde afzuiging hebben, het betekent gewoon dat je huis ipv tocht- en kierdicht ineens gewoon een gatenkaas (wel bedoeld!) is geworden. Dus ook als er geen CO2 wordt gemeten, zal er koude lucht de ruimte instromen.

Daarnaast kan je er donder op zeggen dat wanneer er in 1 ruimte CO2 wordt gemeten, de afzuiging harder gaat draaien en overal in huis er dus koude lucht wordt aangezogen.

Let ook op waar deze roosters komen boven de ramen. Is dat op plekken waar je de bank neerzet of waar de eettafel staat? Dan z ul je koude toch voelen in de winter.

Ik neem aan dat je fikse korting krijgt? WTW kost wel een paar duizend meer dan type C. Je hebt de helft minder buizen en de unit is veel goedkoper. Hoewel roosters natuurlijk ook niet gratis zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:32
Ik zou nooit meer zonder WTW systeem willen

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
t14wo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:30:
Ik neem aan dat je fikse korting krijgt? WTW kost wel een paar duizend meer dan type C. Je hebt de helft minder buizen en de unit is veel goedkoper. Hoewel roosters natuurlijk ook niet gratis zijn.
Nope, geen korting niks.

't Valt me trouwens op dat nu ik de definitie weet en wat meer opgezocht heb ik er dus ook achter kom dat ik nu ook type C heb. Ik kan me ook vinden in de nadelen die genoemd worden. Tocht is irritant en het oogt niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 15-11-2024 15:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 15:20
Stevige downgrade. Kozijnen zonder roosters eisen met de wtw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Wat een grappenmakers.

De gedachtengang hier is denk ik wel duidelijk: wij zouden er niet voor tekenen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05 22:26
Let er ook op dat je met ventilatie roosters niet alleen kou en lawaai, maar ook stank (lekker in deze tijd met alle houtkachels), stof en pollen naar binnen krijgt. Let er op wat voor WTW ze plaatsen, en je kunt zelfs pollenfilters plaatsen (mocht je familieleden met allergieën hebben).

Ga er btw ook maar van uit dat ie bij oplevering waardeloos ingeregeld gaat zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
Thomg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:31:
[...]

Nope, geen korting niks.

't Valt me trouwens op dat nu ik de definitie weet en wat meer opgezocht heb ik er dus ook achter kom dat ik nu ook type C heb. Ik kan me ook vinden in de nadelen die genoemd worden. Tocht is irritant en het oogt niet.
Hier probeert iemand een paar duizend extra marge te nemen op de woningen. Letterlijk de enige rede om dit te doen is om geld te besparen. Het milieu help je er niet mee want het is altijd onzuiniger en het comfort is minder. Er is geen enkel voordeel behalve misschien wanneer je ooit die WTW module moet vervangen voor een nieuwe, dan betaal je inderdaad wat meer. (nu rond de 1000 euro)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Heren bedankt. Het is duidelijk dat ik met de aannemer moet zitten (of verkoopbegeleiding). Ze is vandaag vrij dus dit zal maandag vervolgd worden.

Bedankt voor jullie inzichten, nu sta ik wel wat steviger in mijn schoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:28
WTW werkt goed en is inderdaad comfortabeler dan toe C ventilatie. Geen idee of ze het recht hebben om dit te wijzigen ( kleine lettertjes) maar ik zou dit niet zomaar accepteren.

Misschien goed om met je (toekomstige) buren op te trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 15:21
Als je toch bezig bent. Ik kan een WTW met enthalpiewisselaar aanraden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
SjigEd schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:48:
Als je toch bezig bent. Ik kan een WTW met enthalpiewisselaar aanraden!
Denk niet dat ik zelf inspraak heb in welke WTW er geïnstalleerd word. ;)
peter13579 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:41:
Misschien dan toch verstandig nu de buren te contacteren...

[ Voor 31% gewijzigd door Thomg op 15-11-2024 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
peter13579 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:41:
WTW werkt goed en is inderdaad comfortabeler dan toe C ventilatie. Geen idee of ze het recht hebben om dit te wijzigen ( kleine lettertjes) maar ik zou dit niet zomaar accepteren.

Ik ben bang dat TS alleen een BENG waarde in de aanneemovereenkomst heeft staan. Er wordt meestal een clausule opgenomen dat materialen mogen wijzigen. De kaders zoals de BENG norm is bepaald en schijnbaar hebben ze een andere WP gevonden waarmee de woning met Typ C ook precies aan de norm voldoet.

Maar het voelt toch een beetje als: We hebben besloten om de ramen aan de achterzijde te vervangen door televisieschermen met camera's buiten. En dat in de aanneemovereenkomst staat dat je 'naar buiten kan kijken'. :+

[ Voor 14% gewijzigd door t14wo op 15-11-2024 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:08
Toch een kritische noot dan over WTW in deze context, als WTW-fan uit het WTW topic. Een **goed** WTW systeem is onverslaanbaar qua luchtkwaliteit en comfort met ook nog energiewinst, en in nieuwbouw vaak financieel rendabel op de koop toe.

Maar: we zien heel veel mensen in het WTW topic met slechte nieuwbouw systemen, die daarna voor best veel geld verbouwd moeten worden naar een goed WTW systeem.

De normen waar een aannemer zich op mag richten bij dergelijke nieuwbouw WTW installaties zijn gewoon niet goed bepaald in jouw voordeel als bewoner. Dus je krijgt vaak (maar niet altijd hoor) een te kleine WTW unit, met de weinig ventielen via te krappe kanalen, met een of ander vage “slimme” oplossing die er op neer komt dat je de helft van je huis de helft van de dag niet ventileert, waar ook nog eens allerlei kleppen aan vast hangen die veel onderhoud nodig hebben. En dit alles vooral zo goedkoop mogelijk voor zo goed mogelijke BENG score, netjes binnen het bouwbesluit, maar zonder dat de luchtkwaliteit meetelt.

Natuurlijk het kán wel goed in nieuwbouw, met een nette aannemer en een goede installateur.

Maar als je aannemer dit soort teksten over WTWs rondstuurt, dan weet ik niet of ik daar vertrouwen in zou hebben. Een systeem C is een stuk moeilijker te verknallen.

Wel zonde van de ventilatieroosters in de ramen. Wellicht dat het nog het beste is om een bedrag te onderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:46
Een goed D systeem is superieur aan een C-systeem. Een goed C-systeem is superieur aan een D-systeem.

Een goed C4c systeem met verwarming in de roosters en automatisch vraag gestuurde klepsturing op de roosters mag gelden als een deugdelijk alternatief voor een middelmatig D-systeem. En dat alles kan jij niet weten.

Zoals ik het hier lees laten ze jullie tekenen voor een functionele downgrade met een hoop gezwam om een ontwerpfout recht te breien, maar niet per se gelijkwaardig. Wel goedkoper voor de bouwer mogelijk.
Per definitie zal je echter in het gebruik financieel nadeel ondervinden. Je blijft wellicht in de beng aan de juiste kant van de streep, maar ventilatie C zorgt per definitie voor meer warmteverlies en dus hogere kosten. Binnen de beng normen blijf je voornamelijk door forfaitaire uitgangspunten.

Dan over de warmtepomp: wat doen ze? Hoe regelen ze de vvw in? Thermostaat erbij om betere rekenkundige uitgangspunten, maar praktische flauwekul? Beetje isolatie erbij? Triple glas?

De enige oplossing is een second opinion voor jou en rechtshulp want het mag geen downgrade voor de koper zijn. Dat is het nu wel, ondanks de ruimte winst. Kan een prima keuze zijn, ik zou (en heb dat zelf ook niet gedaan) niet zonder meer tekenen.

Succes.

Nabrander: kijk even in je koopovereenkomst of ze conform aangevraagde omgevingsvergunning moeten bouwen of enkel een beng woning bouwen. Waarschijnlijk het eerste en daarnaast een woning met wtw.. dat zal er ook wel in staan. Dat zijn de haakjes. Rest is peace of cake voor de juristen.

[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 15-11-2024 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:02
Thomg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:04:
Eerste relevante verandering is dat er een schijnschoorsteen komt ipv alles op de zolder word gezet
Hoe bedoel je dit? Een schijnschoorsteen is toch alleen een sierelement?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGwGtplCOosb685Bij79JIglZ9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYSUR6tSsCjoa2PaKxG0CMMs.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zorgt dat er voor dat niet "alles op zolder wordt gezet"?

Je bedoelt toch niet een constructie waarbij bijvoorbeeld de warmtepomp op het dak wordt gezet? Ik weet ook niet of je daar blij van moet worden, een partij vinden die dit kan onderhouden schijnt nogal lastig te zijn. Zie bijvoorbeeld Onderhoud warmtepomp op schuin dak

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
Xander schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:16:
[...]

[Afbeelding]

Je bedoelt toch niet een constructie waarbij bijvoorbeeld de warmtepomp op het dak wordt gezet? Ik weet ook niet of je daar blij van moet worden, een partij vinden die dit kan onderhouden schijnt nogal lastig te zijn. Zie bijvoorbeeld Onderhoud warmtepomp op schuin dak
Warmtepomp buitenunit op het dak is een probleem voor onderhoud ivm arbowet en verplichting op veiligheidsmaatregelen. Ondoenlijk voor standaard contractwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:02
t14wo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:05:
[...]

Ik ben bang dat TS alleen een BENG waarde in de aanneemovereenkomst heeft staan. Er wordt meestal een clausule opgenomen dat materialen mogen wijzigen. De kaders zoals de BENG norm is bepaald en schijnbaar hebben ze een andere WP gevonden waarmee de woning met Typ C ook precies aan de norm voldoet.

Maar het voelt toch een beetje als: We hebben besloten om de ramen aan de achterzijde te vervangen door televisieschermen met camera's buiten. En dat in de aanneemovereenkomst staat dat je 'naar buiten kan kijken'. :+
Als de woning zonder WTW aan de aanneemovereenkomst zou voldoen, dan hoeft @Thomg nu toch nergens voor te tekenen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Miezie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:05:
De enige oplossing is een second opinion voor jou en rechtshulp want het mag geen downgrade voor de koper zijn. Dat is het nu wel, ondanks de ruimte winst. Kan een prima keuze zijn, ik zou (en heb) niet zonder meer tekenen.
Hoe zou ik dit kunnen aanvliegen? Ik heb bijvoorbeeld een Woningborg certificaat en rechtsbijstandsverzekering, maar ik weet niet of die twee partijen me hierbij kunnen (of willen) ondersteunen.
Zelf is de aannemer ook niet heel erg gretig met de details. Als je ernaar vraagt krijg je (vrijwel) altijd het respons dat dit nog niet vastgesteld staat.
Ik zal nog wel even peilen naar de berekening, mogelijk dat hier wat meer info in staat.
Ben bang dat ik dit niet inzichtelijk zal krijgen omdat de aannemer niet gretig is om de details te delen.
Wel heb ik de volgende technische omschrjiving erbij gekregen, als dit help... Waarschuwing, lap tekst.

Origineel:
24. Mechanische ventilatie:
De woning wordt voorzien van een gebalanceerd ventilatie systeem met warmteterugwinning. De WTW
wordt op de 2de verdieping geplaatst conform verkooptekening, e.e.a. onder voorbehoud goedkeuring
installateur. In de keuken, toiletruimte, badkamer en bij de opstelplaats wasmachine wordt continue
lucht afgezogen. In de woonkamer en slaapkamers wordt continue verse lucht ingeblazen. Op het dak
worden de benodigde dak doorvoeren aangebracht op door installateur nader te bepalen posities.
Kanalen in de woning worden ingestort in de betonvloeren of weggewerkt d.m.v. een koof of verlaagd
plafond met uitzondering van de tweede verdieping. Afzuig en inblaasventielen worden uitgevoerd in
kunststof. Positie van de ventielen en de ventilatie-unit worden door de installateur nader bepaald. Via
een warmtewisselaar wordt de warmte van de afgezogen lucht gebruikt om de verse lucht op te
warmen. Het is niet mogelijk om een afzuigkap aan te sluiten op het ventilatieventiel in de keuken. Om
een goede afvoer van kookdampen te verkrijgen adviseren wij een recirculatie afzuigkap met plasma
filter toe te passen.
Nieuw:
24. Mechanische ventilatie:
‘De woning wordt voorzien van een ventilatie systeem. De ventilatieinstallatie wordt op
de 2de verdieping geplaatst. In de keuken, toiletruimte, badkamer en bij de opstelplaats
wasmachine wordt continue lucht afgezogen. In de woonkamer en slaapkamers wordt
verse lucht door middel van natuurlijke ventilatie via ventilatieroosters in de gevel
aangevoerd. Op het dak worden de benodigde dak doorvoeren aangebracht op door
installateur nader te bepalen posities. Kanalen in de woning worden ingestort in de
betonvloeren of weggewerkt d.m.v. een koof of verlaagd plafond met uitzondering van
de tweede verdieping. Afzuigventielen worden uitgevoerd in kunststof. Positie van de
ventielen en de ventilatie-unit worden door de installateur nader bepaald. Het is niet
mogelijk om een afzuigkap aan te sluiten op het ventilatieventiel in de keuken. Om een
goede afvoer van kookdampen te verkrijgen adviseren wij een recirculatie afzuigkap
met plasma filter toe te passen.’
Origineel:
25. Warmteopwekking
Per woning wordt een lucht-water warmtepomp geïnstalleerd. Er wordt via het dak buitenlucht aangezogen waar warmte uit gehaald wordt, waarna de lucht weer (sterk afgekoeld) wordt afgevoerd naar buiten. De warmte die uit de lucht gehaald wordt, wordt via warmtewisselaars in de warmtepomp aan het cv circuit afgestaan. De warmtepomp wordt aangesloten op een kamerthermostaat. De begane grond en eerste verdieping van de woning worden voorzien van vloerverwarming welke wordt gezien als hoofdverwarming. De badkamer wordt indien nodig voorzien van een elektrische radiator. De onbenoemde ruimte op de 2de verdieping wordt niet voorzien van verwarming.
Nieuw:
25. Warmteopwekking
Per woning wordt een lucht-water warmtepomp geïnstalleerd. Er wordt op het dak warmte uit buitenlucht gehaald. De warmte die uit de lucht gehaald wordt, wordt via warmte/koudeleidingen naar binnengevoerd en warmtewisselaars in de warmtepomp aan het cv circuit afgestaan. De warmtepomp wordt aangesloten op een kamerthermostaat. De begane grond en eerste verdieping van de woning worden voorzien van vloerverwarming welke wordt gezien als hoofdverwarming. De badkamer wordt indien nodig voorzien van een elektrische radiator. De onbenoemde ruimte op de 2de verdieping wordt niet voorzien van verwarming.
Xander schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:16:
[...]

[Afbeelding]

Ja, zoiets bedoelen ze. Maar ze hebben hier wel een luik voor.
Een warmtepompinstallatie worden aangebracht met buitenunit op het dak, in een zogenoemde schijn-schoorsteen. Volgens de verkoopstukken was deze unit geïntegreerd in de binnen-unit waarbij met grote leidingen lucht zou worden aangezogen vanaf buiten en op een andere locatie zou worden uitgeblazen. De in de verkoopstukken genoemde installatie blijkt erg storingsgevoelig en maakt bovendien zoveel geluid dat wij niet zeker zijn dat we dit voldoende kunnen afschermen.
Daarom hebben wij ervoor gekozen om een installatie met buitendeel toe te passen.
Dit buitendeel is via een luik op zolder bereikbaar voor service en onderhoud. Zo wordt voorkomen dat hiervoor in de toekomst onnodig kosten gemaakt moeten worden.
Voetnoot, weet iemand hoe je inklapbare tekst kan doen op tweakers? Dit is ondoenlijk voor leesbaarheid topic.
Xander schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:19:
[...]

Als de woning zonder WTW aan de aanneemovereenkomst zou voldoen, dan hoeft @Thomg nu toch nergens voor te tekenen?
Ik moet er voor tekenen omdat ze in het contract expliciet een WTW hebben gespecificeerd. Lijkt me dat ze dat dus moeten rectificeren via een ondertekende erratum. Zie kopje 24 origineel dit bericht. Komt uit technische omschrijving.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 15-11-2024 17:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie
Ze stellen tussen de regels voor om:
Unit warmtepomp op het dak (schijn schoorsteen).
Ventilatie met centrale afzuiging.

Bel de rechtsbijstand maar, valt in je clausule wonen. Woningborg is hier later pas een partij in.

Het is in je nadeel. Ook qua werking: wtw met inblaas in de ruimtes is met de juiste opzet beter qua luchtkwaliteit dan een systeem C met centrale afzuig. Ze praten niet over co2 sturing, maar dat is daarin de mogelijkheid die je zelf hebt bij een wtw. Een C-systeem wat ze voorstellen geeft je die mogelijkheid niet zo makkelijk.

Voor jouw beeld:
Ze besparen hier een sloot aan kanalen voor de wtw.
Ze besparen geluidsisolatie.
Ze besparen maatregelen voor ruimtetekort e.d.
Ze geven meer warmteverlies.
Ze geven mindere luchtkwaliteit.
Ze behalen de beng.
Ze geven meer kosten.
Ze geven je minder wooncomfort qua warmte en luchtstroom.
Ze geven je iets meer ruimte.

Ze zijn niet transparant over de benadeling. Ze laten je wel tekenen en ok geven.

Ze downgraden je contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik denk dat als je alleen al kijkt naar de bouwkosten ze onderpresteren. Een WTW kost zo 3k een mechanische ventilatorbox max 300 euro (en scheelt hoop leidingwerk). Ik snap dat bouwen duur is maar hier trap je natuurlijk niet in!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:45
Ze vervangen een kanaalwarmtepomp door een grotere split unit. Blijkbaar hadden ze de WTW nodig omdat de COP van de oude warmtepomp onvoldoende was.

Voor de warmtepomp krijg je een upgrade, een split unit die waarschijnlijk meer vermogen kan leveren zonder backup heater. Voor je ventilatiesysteem krijg je een downgrade.

De wijziging in de warmtepomp is in je voordeel, heeft waarschijnlijk ook een hogere COP. Ga met je aannemer om tafel en vraag wat de mogelijkheden zijn om de betere warmtepomp te krijgen en het WTW systeem te behouden. Waarschijnlijk moet je bijbetalen, iets wat de aannemer probeert te voorkomen.

Edit: afgaande op de omschrijving zou er origineel een Itho Vincent in je huis komen. Itho maakt hele mooie ventilatieboxen en boilers, maar warmtepompen en ketels van Itho zijn een drama. Zoek en huiver.

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 15-11-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:41:
Ze vervangen een kanaalwarmtepomp door een grotere split unit. Blijkbaar hadden ze de WTW nodig omdat de COP van de oude warmtepomp onvoldoende was.

Voor de warmtepomp krijg je een upgrade, een split unit die waarschijnlijk meer vermogen kan leveren zonder backup heater. Voor je ventilatiesysteem krijg je een downgrade.

De wijziging in de warmtepomp is in je voordeel, heeft waarschijnlijk ook een hogere COP. Ga met je aannemer om tafel en vraag wat de mogelijkheden zijn om de betere warmtepomp te krijgen en het WTW systeem te behouden. Waarschijnlijk moet je bijbetalen, iets wat de aannemer probeert te voorkomen.

Edit: afgaande op de omschrijving zou er origineel een Itho Vincent in je huis komen. Itho maakt hele mooie ventilatieboxen en boilers, maar warmtepompen en ketels van Itho zijn een drama. Zoek en huiver.
Dit zou wel verklaren waarom de aannemer geen korting doet. Maandag dus telefonisch polsen.
Miezie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:34:
Bel de rechtsbijstand maar, valt in je clausule wonen. Woningborg is hier later pas een partij in.
Ik stel deze optie even uit tot de aannemer telefonisch heeft kunnen toelichten. Historisch gezien kreeg ik geen concrete antwoorden, maar misschien dat ze nu inzien dat ze er niet onderuit gaan komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Thomg op 15-11-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Het ligt niet de weg om ter compensatie de ventilatie maar te downgraden omdat het kan. Dat is inleveren op comfort… die warmtepomp upgraden is natuurlijk geen probleem. Maar wel in onderhoud een serieus probleem waar de aannemer niet naar kijkt… dus dat is niet voordelig voor de consument.

Prima om alles even te verkennen met de aannemer, maar ik zou er vierkant in gaan zitten. Doen zij ook: niet tekenen is irritant en vertraagd. Wat ze willen is op heel veel manieren gewoon niet wat er gekocht is.

Enfin: de helderheid staat in dit topic. De aannemer moet hier afboeken en probeert dat te voorkomen… daar komt het op neer. Nooit leuk. Maar jammer, ze bouwen niet voor het eerst…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
Thomg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:21:
[...]

Dit zou wel verklaren waarom de aannemer geen korting doet. Maandag dus telefonisch polsen.

[...]

Ik stel deze optie even uit tot de aannemer telefonisch heeft kunnen toelichten. Historisch gezien kreeg ik geen concrete antwoorden, maar misschien dat ze nu inzien dat ze er niet onderuit gaan komen.
Je historie is een richting die je kan verwachten, netjes om even te wachten, maar alvast de beoordeling ingaan bij de rechtsbijstand kan geen kwaad… dat kost ook tijd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Miezie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:13:
[...]

Je historie is een richting die je kan verwachten, netjes om even te wachten, maar alvast de beoordeling ingaan bij de rechtsbijstand kan geen kwaad… dat kost ook tijd ;).
Rechtsbijstand erbij schakelen zie ik meer als gestrekt met 2 benen erin.
Voor zover ik kan zien kan ik er zo lang over doen als ik wil, zolang ik niet teken moet de aannemer opleveren waarvoor getekend is.
Tenminste, dat lijkt me.

Grootste nadeel is dan wel dat de bouw dan wel uitgesteld kan worden, maar die extra paar weken voor oplevering die het langer duurt neem ik dan voor lief.
En goodwill naar elkaar I guess. Hoeveel dat uitmaakt/waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
Thomg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:16:
[...]

Voor zover ik kan zien kan ik er zo lang over doen als ik wil, zolang ik niet teken moet de aannemer opleveren waarvoor getekend is.
Tenminste, dat lijkt me.

Grootste nadeel is dan wel dat de bouw dan wel uitgesteld kan worden, maar die extra paar weken voor oplevering die het langer duurt neem ik dan voor lief.
En goodwill naar elkaar I guess. Hoeveel dat uitmaakt/waard is.
Het kan ook netjes, niks mis met jezelf informeren en dingen uit handen geven ;). Het is een juridisch standpunt dat dit geen gelijkwaardig of beter alternatief is (en ook wel feitelijk). De aannemer weet dat ook wel als je die weg in gaat.

Je hebt alleen niet onbeperkt de tijd. Frezen in de kanaalplaten doe je van bovenaf voor het neerleggen van de pvc van de elektra… als je een wtw wilt moet je niet te lang wachten. En hij prefab is het nog eerder in het proces allemaal… die sleuven zitten er af fabriek ook gewoon in…

Mijn laatste twee huizen waren nieuwbouw, met verschillende aannemers. Beiden gezeur over dit soort punten… op basis van die ervaringen zou ik er weinig geduld mee hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Miezie op 15-11-2024 20:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
Thomg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:16:
[...]

Tenminste, dat lijkt me.
Je rechtsbijstand inschakelen betekent niet dat er aanstaande maandag een pitbull voor de deur van de aannemer staat te wachten hè. ;)

Je kan gewoon alvast een dossier openen, zodat ze op de hoogte zijn. Als je pas een dossier opent als je graag actie wil ondernemen ben je minimaal 14 dagen bezig voor je een inhoudelijke reactie krijgt. Je RB zit niet op de handen te wachten op jouw zaken. Die hebben het echt druk.

Dossier sluiten omdat het geregeld is kan altijd.

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 15-11-2024 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-05 20:32
Dit is gewoon een bezuiniging welke afbreuk doet aan het woongenot, niet accepteren. Hierboven zijn voldoende inhoudelijke argumenten aangegeven.
Verder is dit een vergunningsplichtige wijziging. Check bij de gemeente hoe dit vergund is en hou in de gaten of er een nieuwe vergunning wordt aangevraagd. Dit kan dus ook weer extra tijd kosten, zeker als de ontwikkelaar wil wachten op een onherroepelijke vergunning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:13

Itho krijgt de problemen met de Vincent niet opgelost en heeft daarom (voorlopig) de productie gestaakt. Is ook maar goed dat je zo'n halfbakken het mag niks kosten product speciaal voor de Nederlandse markt niet krijgt. Maar nu krijg je waarschijnlijk alweer een halfbakken product die speciaal voor de Nederlandse markt is ontwikkeld waarop overal op is bezuinigd en je bij eventuele reparaties een klein vermogen kwijt bent. Waarom niet gewoon een betrouwbare R290 monoblock die in heel Europa wordt toegepast in de achtertuin? Misschien kun je het voorstellen? De kosten zijn nagenoeg gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:45
Autonoesis schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:47:
[...]

Itho krijgt de problemen met de Vincent niet opgelost en heeft daarom (voorlopig) de productie gestaakt. Is ook maar goed dat je zo'n halfbakken het mag niks kosten product speciaal voor de Nederlandse markt niet krijgt. Maar nu krijg je waarschijnlijk alweer een halfbakken product die speciaal voor de Nederlandse markt is ontwikkeld waarop overal op is bezuinigd en je bij eventuele reparaties een klein vermogen kwijt bent. Waarom niet gewoon een betrouwbare R290 monoblock die in heel Europa wordt toegepast in de achtertuin? Misschien kun je het voorstellen? De kosten zijn nagenoeg gelijk.
Daarom met de aannemer gaan zitten. Er zijn zoveel opties. Nee, esthetisch is een monoblock aan de muur niet de mooiste oplossing, mogelijk kan het ook niet qua geluid, maar het is wel iets waar serieus naar gekeken moet worden.

Overigens is Itho overgenomen door Nibe. Mogelijk komt het nog goed... maar Itho is wel heel dramatisch gebleken op alles wat niet met ventilatie of boilers te maken heeft. Voor de Vincent hadden ze de Combinair, ook zo'n mooi product op papier maar in de praktijk alleen maar problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Nog een update voor maandag het gesprek aangegaan word, ik heb van de buren een document gekregen waarin de aannemer (via een externe partij) motiveert hoe nieuwbouw een energielabel A+++ zou krijgen.

Paar interessante dingen:
  1. Er word in dit document expliciet een ventilatiesysteem C genoemd en geen woord gerept over een WTW systeem
  2. De warmtepomp is inderdaad een Itho Daalderop model, maar ze specificeren hier een HP-S 55 met boilervat WPV 200, geen Vincent. Deze heeft een COP van ongeveer 5.
  3. Het document specificeert inderdaad ook een los elektrisch element met COP 1. Duidelijk dus een directe energie->hitte ding.
  4. Genoemde binnenunit en voorraadvat zijn niet meer leverbaar, zie https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00429 en https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00549. De buitenunit (nog) wel https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00430. Mogelijk dus dat de aannemer naar een ander model moest en dan maar meteen doorpakte naar een model zonder elektrisch element waardoor de WTW eruit kon (en ze netto dus op z'n minst kiet draaien).
  5. Het genoemde ventilatiesysteem beschrijft ook een systeem met CO2 sensoren. Specifiek noemen ze een CVE/CVD ECO Optima 2 GG met CO2 sensoren in wk en hslpk + zr-roosters.
Mijn (voorzichtige en mogelijk incorrecte) aannames met de hulp van de comments in dit topic:
  1. Bij de vergunningaanvraag / labelaanvraag whatnot is het voorstel gedaan voor het oude model, dus warmtepomp + verwarmingselement, in combinatie met het nieuwe voorgestelde ventilatiesysteem C met CO2 sensoren.
  2. (SPECULATIE) Dit kwam uiteindelijk wel door de voorlopige vergunningsaanvraag maar niet door de definitieve waardoor ze genoodzaakt waren het ventilatiesysteem C om te zetten naar een WTW systeem.
  3. Nu ze daadwerkelijk begonnen zijn zijn we weer een flinke tijd verder en heeft Itho nu wel een optie voor warmtepomp waar het verwarmingselement niet meer nodig is en ze weer terug kunnen naar het originele ventilatiesysteem type C.
Een paar aannames kunnen hier bevestigd worden met het nieuwste berekeningsdocument, maar die moeten we eerst nog krijgen.
Als bovenstaande klopt dan kan ik zeker wel wat meer inkomen wat de aannemer probeert te doen, maar dat veranderd onderaan de streep niets aan mijn standpunt (of van de buren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joca
  • Laatst online: 12:10
Ik denk dat dit het document is waar de nieuwe oplossing in staat, in de oude situatie had je namelijk geen buitenunit en bij deze oplossing wel, idem voor de ventilatie.

Ik heb zelf een woning met roosters, niet aan beginnen! Die krengen geven totaal nul comfort, er komt vooral tocht en lawaai doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
joca schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:11:
Ik denk dat dit het document is waar de nieuwe oplossing in staat, in de oude situatie had je namelijk geen buitenunit en bij deze oplossing wel, idem voor de ventilatie.

Ik heb zelf een woning met roosters, niet aan beginnen! Die krengen geven totaal nul comfort, er komt vooral tocht en lawaai doorheen.
Het vreemde is dat de datum van dit document uit 2023(!) komt. Als dit zo is hebben ze dus opzettelijke zeer kritische informatie achter de hand gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50
Als je het er niet mee eens bent ( wat volgens mij niet meer dan logisch is ) is de enige juiste manier een officiele reactie sturen dat je het er niet mee eens bent en alsnog type D eist.

De aannemer kan er alsnog voor kiezen met C door te gaan en dan kom je na oplevering waarschijnlijk op een schadevergoeding uit. ( been there done that met erratum ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Draakje5 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:53:
Als je het er niet mee eens bent ( wat volgens mij niet meer dan logisch is ) is de enige juiste manier een officiele reactie sturen dat je het er niet mee eens bent en alsnog type D eist.

De aannemer kan er alsnog voor kiezen met C door te gaan en dan kom je na oplevering waarschijnlijk op een schadevergoeding uit. ( been there done that met erratum ).
Ik hoop het niet, onderaan de streep zullen ze dan vooral het waardeverlies vergoeden en voor die prijs krijg je geen D systeem meer in in afgemaakt huis.

Meer dan een paar duizend lijkt me onwaarschijnlijk maar het laten aanleggen zal wel richting de 10k gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 17-11-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
Thomg schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:59:
[...]

Ik hoop het niet, onderaan de streep zullen ze dan vooral het waardeverlies vergoeden en voor die prijs krijg je geen D systeem meer in in afgemaakt huis.

Meer dan een paar duizend lijkt me onwaarschijnlijk maar het laten aanleggen zal wel richting de 10k gaan.
Als je rechtsbijstand inschakelt heb je meer ammunitie en kun je zelfs ontbinding eisen.

Die HPS-55 staat ook meer stil dan dat hij werkt trouwens… nog trauma’s van.

Het voorgestelde is gewoon geen alternatief. Een betere warmtepomp is helemaal prima, maar een mindere ventilatie absoluut niet in dat voorstel. Vervangen in het proces is alleen toegestaan met gelijkwaardig of beter. Jij hebt een huis met wtw gekocht onafhankelijk van de energieprestatie, stond nl in je technische omschrijving.

Eitje bij de geschillencommissie…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Miezie schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:39:
[...]

Als je rechtsbijstand inschakelt heb je meer ammunitie en kun je zelfs ontbinding eisen.

Die HPS-55 staat ook meer stil dan dat hij werkt trouwens… nog trauma’s van.

Het voorgestelde is gewoon geen alternatief. Een betere warmtepomp is helemaal prima, maar een mindere ventilatie absoluut niet in dat voorstel. Vervangen in het proces is alleen toegestaan met gelijkwaardig of beter. Jij hebt een huis met wtw gekocht onafhankelijk van de energieprestatie, stond nl in je technische omschrijving.

Eitje bij de geschillencommissie…
Misschien morgen dan even bij ASR neerleggen om te zien wat zij erover te zeggen hebben voor ik contact opneem met de aannemer dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie
Thomg schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:43:
[...]

Misschien morgen dan even bij ASR neerleggen om te zien wat zij erover te zeggen hebben voor ik contact opneem met de aannemer dan.
Je aannames kloppen trouwens ook niet helemaal. De technische omschrijving komt overeen met de data in de vergunningsaanvraag. Eenmaal een vergunning, veranderen er ook niet meer dingen betreffende energieprestatie… en wordt daar ook niet op gehandhaafd, als ze de beng maar halen.
Waar de gemeente wel kien op is, is constructief… de rest gaan ze vanuit dat de aannemer netjes doet wat ze met jou afspreken.

Ze laten jou nu tekenen voor een erratum, vervolgens nemen ze dat op in de bouwlogboek, heb je getekend en is het klaar omdat je we A+++ hebt wat een beetje BENG calculatie gewoon laat zien. Haal je het niet? Paneeltje erbij, ben je er alsnog.
Zit je alleen wel met een stel roosters en geen wtw… wat je wel gekocht had initieel… en dat kunnen ze alleen met een erratum zo flikken. Dan hebben ze je krabbel.

Het gaat dus niet om de beng, een beetje om de warmtepomp (je dak ziet er anders uit, maar het is een verbetering), maar vooral om de verslechtering van de ventilatie… en die paar koven zijn dan niet je zorg ;).

Niet naïef zijn, aannemers draaien vaker projecten…

Dus goed bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:57
Miezie schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:51:
[...]

Je aannames kloppen trouwens ook niet helemaal. De technische omschrijving komt overeen met de data in de vergunningsaanvraag. Eenmaal een vergunning, veranderen er ook niet meer dingen betreffende energieprestatie… en wordt daar ook niet op gehandhaafd, als ze de beng maar halen.
Waar de gemeente wel kien op is, is constructief… de rest gaan ze vanuit dat de aannemer netjes doet wat ze met jou afspreken.

Ze laten jou nu tekenen voor een erratum, vervolgens nemen ze dat op in de bouwlogboek, heb je getekend en is het klaar omdat je we A+++ hebt wat een beetje BENG calculatie gewoon laat zien. Haal je het niet? Paneeltje erbij, ben je er alsnog.
Zit je alleen wel met een stel roosters en geen wtw… wat je wel gekocht had initieel… en dat kunnen ze alleen met een erratum zo flikken. Dan hebben ze je krabbel.

Het gaat dus niet om de beng, een beetje om de warmtepomp (je dak ziet er anders uit, maar het is een verbetering), maar vooral om de verslechtering van de ventilatie… en die paar koven zijn dan niet je zorg ;).

Niet naïef zijn, aannemers draaien vaker projecten…

Dus goed bezig!
Dat 'paneeltje erbij en we halen de BENG' is iets waar je zeker op moet letten. Wij hebben de WTW en een water-warmtepomp en hadden daardoor geen panelen nodig vanuit de bouw om de A+++ waarde te halen. Aan het einde van de bouw bleken ze op enkele woningen een paneel of 3 neer te leggen onder het mom 'ja, maar door alle opties was dit noodzakelijk voor uw eigen gemak'. Nadeel; leidingen en kabels door je huis die gebruikt worden door 3 paneeltjes met een kleine omvormer en geen panelenboer die daar bij wil leggen ivm garantie etc.

Die WTW units (wij hebben een Orcon) zijn trouwens ook enorm slecht leverbaar en vallen bij sommige woningen half uit elkaar vanwege de slechte productie. Wij hebben geluk, ook met de warmtepomp die bij enkele buren 'gewoon een printplaatje mist' omdat deze niet noodzakelijk was en op was tijdens de productie.. Desalniettemin, een type D WTW is echt heerlijk, geen enkele van die negatieve dingen als de bouwer je probeerde op te dringen, en 1 keer per 6 maanden een filter vervangen is een eitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Overigens doen ze dat inderdaad wel bij wat buren. Ikzelf krijg er geen panelen bij. Blijkbaar niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:56
Een 'erratum' waar je voor moet tekenen is gewoon een duur Latijns woord voor "kun je even tekenen dat wij dit deel van de overeenkomst niet nakomen en dat jij daar later niet over zeurt :* ".

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kun je daarna met hun reactie naar de rechtsbijstand.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 18-11-2024 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Contactpersoon was vandaag niet meer aanwezig, wel heel erg vroeg afgesloten. Was niet echt eerder in staat om te bellen ivm werk.

Collega die wel op nam wel op het hard gedrukt dat we (buren et al.) ze niet plat willen lopen, dus een informatieavond of generieke mail lijkt me hier wel verstandiger.

Geef ze even 1 dag om hier met wat concreets te komen, daarna weer bellen.

(NB. denk dat de contactpersoon gewoon eerder naar huis is gegaan vanwege de stortvloed van verontwaardiging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Thomg schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:43:
Contactpersoon was vandaag niet meer aanwezig, wel heel erg vroeg afgesloten. Was niet echt eerder in staat om te bellen ivm werk.

Collega die wel op nam wel op het hard gedrukt dat we (buren et al.) ze niet plat willen lopen, dus een informatieavond of generieke mail lijkt me hier wel verstandiger.

Geef ze even 1 dag om hier met wat concreets te komen, daarna weer bellen.

(NB. denk dat de contactpersoon gewoon eerder naar huis is gegaan vanwege de stortvloed van verontwaardiging).
Can I ask, Dura?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Nee, Schoonderbeek. Zie niet echt in waarom ik dit geheim zou houden maar vond het niet wat toevoegen aan het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Thomg schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:22:
[...]

Nee, Schoonderbeek. Zie niet echt in waarom ik dit geheim zou houden maar vond het niet wat toevoegen aan het topic.
Oh, was ook niet de bedoeling. Wij hadden via Dura en die hadden ook zo'n manier van communiceren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miezie
Het is een herkenbaar patroon in de markt, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Simple-Silver
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 31-03 16:27
Zojuist vereniging eigen huis hierover gesproken.
Dit soort wijzigingen mogen alleen doorgevoerd worden als het noodzakelijk is of technisch niet mogelijk is om de WTW installatie te plaatsen.

Dit is niet het geval, je kan Schoonderbeek vragen zich te houden aan de overeengekomen afspraken rondom de WTW installatie.

Dit gaan wij ook doen😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Nog even een kleine update. Dit loopt natuurlijk nog, maar de aannemer heeft beloofd voor eind volgende week (November) een algemene e-mail de deur uit te doen met een verklaring. Tbd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34
Die aannemer moet zich kapot schamen voor hoe ze het brengen, wat een manipulatie.

"Wij streven er altijd naar een woning te laten ventileren met verse buitenlucht"

Laat dat nou exact zijn wat een type D oftewel WTW-ventilatieysteem doet: het trekt verse lucht van buiten en blaast die naar binnen. Alleen, onderweg verwarmd met de uitgaande/afgezogen "gebruikte" lucht (warmtewisselaar) zodat je nog minder voor de vogeltjes zit te stoken.

Een nieuwbouwhuis bouwen zonder zou IMHO domweg verboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Wilke schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:09:
Die aannemer moet zich kapot schamen voor hoe ze het brengen, wat een manipulatie.

"Wij streven er altijd naar een woning te laten ventileren met verse buitenlucht"

Laat dat nou exact zijn wat een type D oftewel WTW-ventilatieysteem doet: het trekt verse lucht van buiten en blaast die naar binnen. Alleen, onderweg verwarmd met de uitgaande/afgezogen "gebruikte" lucht (warmtewisselaar) zodat je nog minder voor de vogeltjes zit te stoken.

Een nieuwbouwhuis bouwen zonder zou IMHO domweg verboden moeten worden.
Tsja, dit is zo overduidelijk "positief aub niet onderzoeken of het klopt" dat als het goed is bij iedereen alarmbellen zou moeten rinkelen.

Overigens heeft een vriend van me ook een nieuwbouwhuis gekocht in de buurt zonder WTW, zo standaard is dat dus niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
En (alweer) een update maar niet echt degene die ik hoopte.
Van buren heb ik begrepen dat dit een oprechte fout was van de aannemer.
Serieus.

Alleen niet zoals je denkt.
Ze waren simpelweg nooit van plan een WTW systeem te installeren.
Het was gewoon een domme fout, ze waren vergeten het WTW systeem uit de KOA te halen en aan te passen in de tekeningen.

Aannemer zit nu dus figuurlijk met de handen in het haar met juridische hulp om te achterhalen wat hun opties zijn als kopers weigeren akkoord te gaan.

Meer info volgende week, of dat ook echt zo is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Lijkt mij ondernemersrisico. Maar voor je je recht hebt ben je ook in tijd verder.

Neem aan dat jullie als kopers lid zijn van eigen huis oid? Misschien dat zij een mediatie kunnen begeleiden. Maar eerst even afwachten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
franssie schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:30:
Lijkt mij ondernemersrisico. Maar voor je je recht hebt ben je ook in tijd verder.

Neem aan dat jullie als kopers lid zijn van eigen huis oid? Misschien dat zij een mediatie kunnen begeleiden. Maar eerst even afwachten.
Buren zijn lid van eigen huis, dus daar kunnen we op mee liften.
Maar eerst even kijken waar ze mee komen.

Het lijkt er wel steeds meer op dit dit een pittige financiële tegenvaller zal worden voor de aannemer en dat wij toch een huis krijgen met type C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
Lijkt me onzin, er is aannemer, een architect, (installatie)adviseurs en een ontwikkelaar bij betrokken. Die rekenen alles door voordat een dergelijk project ‘de markt’ op gaat. Tenzij het een knip-en-plak project betreft…

Zoals eerder aangegeven kun je bij de gemeente het vergunningdossier opvragen, kijken wat hierin is opgenomen over ventilatie.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Thomg schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:32:
[...]

Buren zijn lid van eigen huis, dus daar kunnen we op mee liften.
Maar eerst even kijken waar ze mee komen.

Het lijkt er wel steeds meer op dit dit een pittige financiële tegenvaller zal worden voor de aannemer en dat wij toch een huis krijgen met type C.
Aannemer zal dan toch echt moeten aantonen dat dit een te grote tegenvaller is, en met een beter voortel moeten komen. Bijvoorbeeld met decentrale WTW oplossingen (die bestaan, zie het WTW topic) al heb ik er geen ervaring mee.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:43
Thomg schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:32:
[...]
Bedoel je hier niet type D, dus met WTW?

Financiële tegenvallers door fouten van het eigen personeel horen immers gewoon bij het ondernemersrisico en zal de aannemer dus zelf moeten dragen (of moeten verhalen op de externe partij die richting de aannemer verantwoordelijk is voor de fout).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ivow85 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:44:
[...]

Bedoel je hier niet type D, dus met WTW?

Financiële tegenvallers door fouten van het eigen personeel horen immers gewoon bij het ondernemersrisico en zal de aannemer dus zelf moeten dragen (of moeten verhalen op de externe partij die richting de aannemer verantwoordelijk is voor de fout).
Ik bedoel hier C, zonder WTW. Dat ze opleveren zonder WTW en dat ze aan alle kopers een flinke boete moeten betalen.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:10

EiT

Bij ons, 5 jaar geleden, vond de installateur type D ook maar “overbodig”.

Kwam er op neer dat ze niet wisten hoe ze het moesten aansluiten.

Had zelfs de aannemer 10k geboden om type D te krijgen ipv C, maar helaas.
Was eigenlijk de enige optie die ik er niet doorheen heb gekregen, daar buiten dat was vrijwel alles mogelijk, helaas had dit had meer te maken met een incompetente installateur.

Zou nooit met type C akkoord gaan als D aangeboden is. Met eigenlijk alle argumenten die al genoemd zijn. Ben blij dat het stook hout in prijs is gestegen, eerste jaar veel rook overlast gehad van alle haarden.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-04 09:52
*knip*
Dit voegt niets toe.

[ Voor 100% gewijzigd door tweakduke op 08-12-2024 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

In mijn nieuwbouwappartement van 2017 hadden we ook een WTW-unit. Ik ergerde me er nogal aan. Maar dat kwam vooral doordat het verkeerd was aangelegd. Bij westenwind had iedereen last van de rokers uit het appartementencomplex, want de inlaat was te dicht bij de uitlaat geplaatst. :r Echt ranzig. Helaas wel noodzakelijk want het complex lag (ligt ook nog steeds) aan het Westplein in Utrecht. En dan wil je liever geen ramen open zetten.

In mijn nieuwbouwwoning van 2020 zat alleen ventilatie C, wat best oké was in combinatie met de rustige weg. De buitenunit voor de warmtepomp zat echter aan de achterkant van het huis bovenop het dak. Groot probleem en wij zijn verhuisd voordat er een collectief onderhoudscontract voor is gekomen.

Tegenwoordig woon ik heerlijk aan een hofje in een woning uit '69 waar we ventilatie C aan hebben laten leggen. Geen ruimte voor een WTW unit inclusief buizen. Maar ook geen weg voor de deur dus geen last van geluiden van buiten.

Afhankelijk van de situatie is een C-systeem echt geen ramp. Zou de downgrade echter wel proberen te verhalen als ze het in de KOA hadden staan. En zorgen dat die warmtepompunit in de tuin komt te staan!

[ Voor 4% gewijzigd door Tjebakka op 03-12-2024 15:38 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:44
Ik heb 5000 euro meerwerk moeten betalen om van C naar D te kunnen gaan. Omdat ik dat zo graag wil. En ook 1000 euro voor douche WTW.

En ja, dit bespaard ze aardig wat geld.

Voordelen van D?
1. Minder geluid.
2. Betere besparing op de energierekening.
3. Betere filtering van geuren van buiten o.a. BBQ of andere geuren uit de omgeving.
4. Minder stof van buiten naar binnen, want blijft immers in de filters hangen.

Nadeel:
Ja, filters vervangen en die kosten een beetje geld. Maar dat heb ik er persoonlijk voor over.

Daarnaast kan ik nog altijd we de ramen van de slaapkamers open maken, en beneden ook. Alleen niet meer die vervelende roosters.

En D ventilatie is OOK gewoon verse lucht.

Conclusie: Je wil gewoon echt D. dat is ook tegenwoordig de standaard in de meeste nieuwbouw. Ik was juist van onder de indruk dat het niet standaard was, en daarom had ik die optie er bij gedaan.

[ Voor 73% gewijzigd door Immutable op 04-12-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Thomg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:21:
[...]

Hoe zou ik dit kunnen aanvliegen? Ik heb bijvoorbeeld een Woningborg certificaat en rechtsbijstandsverzekering, maar ik weet niet of die twee partijen me hierbij kunnen (of willen) ondersteunen.
Zelf is de aannemer ook niet heel erg gretig met de details. Als je ernaar vraagt krijg je (vrijwel) altijd het respons dat dit nog niet vastgesteld staat.
Ik zal nog wel even peilen naar de berekening, mogelijk dat hier wat meer info in staat.

[...]

Ben bang dat ik dit niet inzichtelijk zal krijgen omdat de aannemer niet gretig is om de details te delen.
Wel heb ik de volgende technische omschrjiving erbij gekregen, als dit help... Waarschuwing, lap tekst.

[...]

Ik moet er voor tekenen omdat ze in het contract expliciet een WTW hebben gespecificeerd. Lijkt me dat ze dat dus moeten rectificeren via een ondertekende erratum. Zie kopje 24 origineel dit bericht. Komt uit technische omschrijving.
25. Warmteopwekking
Per woning wordt een lucht-water warmtepomp geïnstalleerd. Er wordt op het dak warmte uit buitenlucht gehaald. De warmte die uit de lucht gehaald wordt, wordt via warmte/koudeleidingen naar binnengevoerd en warmtewisselaars in de warmtepomp aan het cv circuit afgestaan. De warmtepomp wordt aangesloten op een kamerthermostaat. De begane grond en eerste verdieping van de woning worden voorzien van vloerverwarming welke wordt gezien als hoofdverwarming. De badkamer wordt indien nodig voorzien van een elektrische radiator. De onbenoemde ruimte op de 2de verdieping wordt niet voorzien van verwarming.
Oh dus jij hebt straks zo'n warmtepomp OP je dak staan waar je vervolgens honderden euro's kwijt bent wanneer er iemand naar moet kijken? Die sowieso weigert te komen als het koud is i.v.m. gladheid, en ook niet komt als het waait? Ik weet niet of ik daar nu zo blij van zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Tehh schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:15:
[...]

[...]

Oh dus jij hebt straks zo'n warmtepomp OP je dak staan waar je vervolgens honderden euro's kwijt bent wanneer er iemand naar moet kijken? Die sowieso weigert te komen als het koud is i.v.m. gladheid, en ook niet komt als het waait? Ik weet niet of ik daar nu zo blij van zou worden.
Nee, ze hebben hier over nagedacht. Er komt een luik.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80726910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ah, sorry. Niet verder gelezen in mijn enthousiasme.

Het was ook zo'n lap tekst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Tehh schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:20:
[...]

Ah, sorry. Niet verder gelezen in mijn enthousiasme.

Het was ook zo'n lap tekst...
Geen probleem. Ik wou dat ik op tweakers test kon inklappen zodat alleen de relevante info meteen zichtbaar was en niet de in-depth info.
Je bent niet de eerste die het hier over heeft maar wel heel direct dit benoemd, dus je maakt het me hier makkelijk om direct op te reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-05 11:22
Wij bouwen ook via Schoonderbeek, kan je misschien aangeven in welk project dit is(via DM). Bij mij staat het wel ingetekend maar hebben ze alleen de locatie veranderd (wat ons beter uitkwam)

Sowieso is deze bouwer een hele bijzondere..

Oeps! Ik heb het verkeerd gelezen en alle termen door elkaar gehaald.....

[ Voor 24% gewijzigd door DennusF op 05-12-2024 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Bas.013 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:34:
Lijkt me onzin, er is aannemer, een architect, (installatie)adviseurs en een ontwikkelaar bij betrokken. Die rekenen alles door voordat een dergelijk project ‘de markt’ op gaat. Tenzij het een knip-en-plak project betreft…

Zoals eerder aangegeven kun je bij de gemeente het vergunningdossier opvragen, kijken wat hierin is opgenomen over ventilatie.
Och... ik heb nog wel een paar oepsjes in brochures gezien waar we met drie man + drukker + DTPer + architect overheen hebben gelezen. Toen we de versies terugkeken, bleek het er bij versie 1 al verkeerd in te staan en is er ~6x overheen gekeken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
Ik ben ook niet per definitie een voorstander van D en heb juist een hele goeie C in mijn huis. Maar dat terzijde…

@Thomg die flauwekul met fout in het contract en standaard contract heb ik ook eerder gehoord… dat is ook voor gebruik op het toilet en kun je dus prima negeren. Ze weten drommels goed dat het fout zit en dat dat een addendum nodig heeft. Dat is allemaal niet zo complex en het spel is gewoon op de wagen.
Meeliften is niet een 1-2-3tje dus als jij je eigen rechtsbijstand inschakelt ben je handiger bezig. Dan kunnen zij verstandig voor je meeliften zonder dat je je positie per ongeluk verliest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Gegroet, even een update.

Aannemer wilt nog steeds nergens aan mee werken, dus rechtsbijstand erbij betrokken.

Eigenlijk zijn er twee mogelijke paden te bewandelen, de eerste is zsm aanklagen voor herstel en mogelijk toch schikken zodat ze het toch niet hoeven te doen maar wij het wel op lange termijn zelf kunnen doen (en dan mogelijk met airco, zelf wat wils).
Grootste nadeel is dat ze het vervolgens toch wel gaan herstellen -> oplevering flink vertraagd en dit zorgt er iig voor dat je met de aannemer niet meer door 1 deur kan gaan.
Nu kan je wel zeggen fuck de aannemer, maar de zaakbehandelaar wees er wel op dat ze bekend is met gevallen waar de aannemer wel echt gaat "pesten" en je onderop de stapel legt.

Andere oplossing is betalen onder protest en vervolgens onder de 5% regeling mee nemen.
Of het dan ook nog daadwerkelijk onder de 5% regeling mag moet nog blijken, als je wel committeert en de rechter het hier vervolgens niet mee eens is kan dit tot een aardige boete leiden waardoor je onder aan de streep geen cent over houd.
Niet scharen onder de 5% regeling betekent dus eigenlijk dat de aannemer al het geld binnen heeft en geen enkele motivatie heeft om de zaak tijdig af te ronden -> lekker rekken en uitstellen (-> jarentraject).

Bij post-oplevering krijg je waarschijnlijk niet meer dan waardevermindering, bij nu zsm aanklagen aanzienlijk meer.

Liefste wil ik de eerste optie doen + schikking (dus geen herstel ivm oplevertijd), maar hiervoor moet ik eigenlijk met meer buren in zee om te voorkomen dat wij als "lastig" gezien worden.

Zelf ging ze nog wel kijken of de aannemer bekend is bij DAS, gebeurd vrij vaak dat aannemers ineens wel mee willen werken als je ze echt gaat dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 13-01-2025 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34
Airco ververst geen lucht, en airco inbouwen in een WTW is geen sinecure, alle luchtkanalen moeten dan geïsoleerd zijn om condensvorming te voorkomen.

Dus waarschijnlijk is dat beter los van elkaar aan te leggen. Anyway, daar ben je voorlopig nog niet aan toe als ik het zo lees, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is extra bagger dit. De beste gelegenheid om een wtw aan te leggen is bij de bouw, maar ik kan je nu al voorrekenen dat er een minimum moeite prutsding opgeleverd gaat worden als je het doorzet. Probeer iig al kanalen met een fatsoenlijke diameter aan te laten leggen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:15
Ik lees veel zorgen omtrent de relatie met de aannemer. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dit geen argument moet zijn in je overweging. Die relatie zal altijd maar een kant opgaan (zijn kant dus). Als je tijdens de bouw iets wilt ga je via de opzichter, en die heeft vaak een andere kijk op de zaak dan de aannemer.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:09
En de bouw duurt maar een jaar ofzo, je woont er jaren. Beetje pijn vooraf om daarna langdurig woongenot te hebben. Niet ideaal, maar het is niet anders. Gewoon gaan voor wat er is afgesproken. Houd wel de vinger aan de pols hoe ze het aanleggen. Eventueel met een tussenoplevering tijdens de bouw. Dan kan er nog ingegrepen worden indien nodig. Dat is dus voor het storten van de vloeren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Grootste probleem wat ik zo zie is dat je een huis opgeleverd krijgt met alleen afvoer kanalen en geen aanvoer. Dit is net zoveel aan 'kanaal' wat door je vloeren loopt en dat is achteraf nagenoeg niet aan te leggen, want dan moet heel je vloer tot aan de breedplaat vloer er uit, risico dat je andere leidingen zoals electra of vloerverwarming raakt is erg groot. Gaten in je plafond boren is nog wel te doen maar dat gaat een enorme klus worden na oplevering wat een kwart van de tijd en kosten heeft tijdens de bouw.

Grote vraag is, is er al gestart met de bouw en staat het huis er al bijna of moeten ze de fundering nog leggen?

Ik zou zelf de eis van een volledig WTW installatie neerleggen en niet de schikking accepteren, mits deze conform een gemiddelde van een aantal offertes is van onafhankelijke partijen. Nogmaals, het is echt heel veel werk met veel risico, die draag jij allemaal als je de sleutel hebt geaccepteerd. En dit valt, zover ik het kan zien, buiten die 5%, want het is niet iets wat de bouwer er in zet maar jij. En dan ga je alleen maar wijzende vingers van het ene kastje naar het andere krijgen als er wat mis gaat.

Lastig pakket, maar ik zou doorzetten. De bouwer gaat je niet leuk vinden, maar met de ervaring die wij hebben maakt dat eigenlijk niet uit. De bouwer gaat toch wel fouten maken, afraffelen of ontkennen. Ook al ben je de beste vriend, zet je elke vrijdag een kist bier in de keet en stuur je ze een kerstkaart, afdeling 'ontken en afwijs' zal je als eerste te woord staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Liggen al 2 verdiepingen op. Op dit moment neigen we wel naar optie 1, maar het mag wel duidelijk zijn dat als ze inderdaad tot herstel overgaan de oplevering vrij heftig vertraagd gaat worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Laatst online: 14:13
Thomg schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Liggen al 2 verdiepingen op. Op dit moment neigen we wel naar optie 1, maar het mag wel duidelijk zijn dat als ze inderdaad tot herstel overgaan de oplevering vrij heftig vertraagd gaat worden.
Zorg ervoor dat de bouw direct wordt stilgelegd. Als de kozijnen met ventilatieroosters eenmaal geplaatst zijn, is er geen weg meer terug. Je bent nu al twee maanden aan het klooien zonder resultaat. De bouw is geen kantoortuin vol slappe handjes, eindeloos gelul en compromissen. Het is een harde wereld waarin je alleen iets bereikt door keihard op te komen voor jezelf.

Ga morgen naar de bouwplaats of storm met je buren het directiekantoor binnen. Leg de boel plat en eis de WTW-installatie. Wordt er geen oplossing geboden? Dan asap een kort geding aanspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
Mijn tip; zoek een echte advocaat in dit geval. :Y

[ Voor 49% gewijzigd door EVOTWEAKERS op 14-01-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
EVOTWEAKERS schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:23:
Mijn tip; zoek een echte advocaat in dit geval. :Y
Want rechtsbijstand is geen echte advocaat? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:06
Holk schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Want rechtsbijstand is geen echte advocaat? 8)7
Rechtsbijstand is vaak een zachte heelmeester die eerder op een kleine en snel te regelen financiële compensatie zullen aansturen dan er het maximale gaan uitslepen in een rechtszaak ja.

Uiteraard zijn er positieve uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Homer-Simpson schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Rechtsbijstand is vaak een zachte heelmeester die eerder op een kleine en snel te regelen financiële compensatie zullen aansturen dan er het maximale gaan uitslepen in een rechtszaak ja.

Niet echt het gevoel die ik had. De behandelaar heeft zelf gezegd dat ze het heel leuk zou vinden als we actie gaan ondernemen zodat ze er lekker achteraan kan gaan. Voor zover ik kan zien is optie B de heelmeester manoevre.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
[...]

Wat. Een. Onzin. Alsof een willekeurige advocaat 20 keer beter is dan die betaald worden door een verzekeraar. Wat een verkeerd beeld hebben mensen van anderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
Heb je in de KOA een maximaal aantal bouwdagen? Dan kunnen ze uitstellen wat ze willen, maar opleveren moeten ze dan op straffe van een schadevergoeding.

Voor de aannemer is wel problematisch dat de verdiepingsvloeren er al liggen. Ze zullen dan vrij rigoreuze aanpassingen moeten doen (tot misschien wel een groot deel afbreken en opnieuw beginnen met verdiepingsvloeren waar wél doorvoerkanalen in zitten). Je hebt de aannemer dan vrij 'bij de ballen'.

In mijn beperkte ervaring met nieuwbouw was er keihard inkleunen en daarna schikken de beste optie. Ik lag permanent op de afdeling 'wijs af of verwijs', totdat er in de hoedanigheid als advocaat werd gecommuniceerd: binnen een maand was alles geregeld.

Let wel: de aannemer kan op een gegeven moment aangeven dat het alsnog aanbrengen van WTW naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet meer hoeft omdat het huis al zó ver af is en hij zó veel moet aanpassen dat dit niet redelijk is. Dan kun je alleen nog maar de schadevergoedingsroute bewandelen, dus wacht niet te lang en neem ergens in de brief op dat 'de gevolgen van verder doorbouwen ondanks dat de aannemer weet dat deze herstelklus eraan komt voor zijn rekening en risico komt'. (maar dan wel met het risico voor jou op vertraging...).

Enorm balen dit gedoe, maar ik zou me maar vast inrichten op type-C met een zak geld voor een mooie nieuwe inboedel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
Volgens mij had ik het al eerder gevraagd, maar kan het niet terugvinden. Wordt nu niet in afwijking van de verleende vergunning gebouwd?
Ik heb ervaring met wonen in een type c ventilatie en type d. Type d vinden wij veel comfortabeler. Niet alleen qua ventilatie, maar ook t.a.v. geluidsisolatie. En lagere energiekosten bij een vergelijkbare inhoud (tuurlijk spelen ook andere factoren een rol). E.e.a. lijkt me lastig in geld uit te drukken qua compensatie.
Ik hoop voor je dat je via de rechtsbijstand tot een goede oplossing komt. En dat je hierop kunt wachten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
[...]

Precies dit en nog wel meer. :Y

[ Voor 9% gewijzigd door EVOTWEAKERS op 16-01-2025 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Autonoesis schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Zorg ervoor dat de bouw direct wordt stilgelegd. Als de kozijnen met ventilatieroosters eenmaal geplaatst zijn, is er geen weg meer terug.
Nou... Hoe langer er zonder aanpassing doorgebouwd wordt, hoe kostbaarder herstel gaat worden. Maar het is niet zo dat na plaatsing van items X en Y, er ineens een "point-of-no-return" bereikt wordt.

En daarnaast, de aannemer weet dat dit geschil loopt. De keuze om dan tóch door te bouwen, zonder op te leveren wat op papier staat is de zijne. Hij kan dan niet het risico en gevolg van die keuze naar zijn klant verleggen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Question Mark schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:36:
[...]

Nou... Hoe langer er zonder aanpassing doorgebouwd wordt, hoe kostbaarder herstel gaat worden. Maar het is niet zo dat na plaatsing van items X en Y, er ineens een "point-of-no-return" bereikt wordt.

En daarnaast, de aannemer weet dat dit geschil loopt. De keuze om dan tóch door te bouwen, zonder op te leveren wat op papier staat is de zijne. Hij kan dan niet het risico en gevolg van die keuze naar zijn klant verleggen.
Rechtsbijstand heeft inderdaad nooit gezegd dat het per direct stil moet, maar wel dat je hier wel tijdelijk achteraan moet omdat de rechter anders het vanuit die hoek kan motiveren om tot een (lagere) schikking te komen.

Daarnaast maak ik met die optie geen vrienden aangezien er wel een paar zijn die wel akkoord gegaan zijn. Moet nog wel met ze opschieten de komende 10 jaar... Eerst gerechterlijk gelijk.

Ook kleine update, ik neig steeds meer naar gewoon aanklagen, maar we zijn nog even aan het polsen naar buren waar we geen contact mee hebben (via makelaar bijv.) en daarnaast zijn er wel signalen dat meer buren ook naar die optie neigen omdat ze nu zelf ervaren wat ik een anderhalve maand geleden ervaren heb.

Voor eind volgende week verwacht ik wel de knoop doorgehakt te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Thomg schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Rechtsbijstand heeft inderdaad nooit gezegd dat het per direct stil moet, maar wel dat je hier wel tijdelijk achteraan moet omdat de rechter anders het vanuit die hoek kan motiveren om tot een (lagere) schikking te komen.
Eens hoor. Ik zou in jouw positie zeker even (al dan niet via een jurist/rechtsbijstand) een bericht richting aannemer versturen dat het risico en gevolg voor stug doorgaan volledig bij de aannemer ligt. Dan kan de aannemer zich nooit beroepen dat hij dat niet had kunnen weten...

Waar zit de twijfel bij je rechtsbijstand om hier een kort geding voor te starten? Er is nl. een spoedeisend belang, en de zaak lijkt mij (als leek) niet heel spannend. Er is een getekende overeenkomst tussen een professionele partij, en een consument waarbij de "professional" eenzijdig wil afwijken. Lijkt mij in alle eerlijkheid een hamerstuk...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Question Mark schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Eens hoor. Ik zou in jouw positie zeker even (al dan niet via een jurist/rechtsbijstand) een bericht richting aannemer versturen dat het risico en gevolg voor stug doorgaan volledig bij de aannemer ligt. Dan kan de aannemer zich nooit beroepen dat hij dat niet had kunnen weten...

Waar zit de twijfel bij je rechtsbijstand om hier een kort geding voor te starten? Er is nl. een spoedeisend belang, en de zaak lijkt mij (als leek) niet heel spannend. Er is een getekende overeenkomst tussen een professionele partij, en een consument waarbij de "professional" eenzijdig wil afwijken. Lijkt mij in alle eerlijkheid een hamerstuk...
Zo beargumenteerde de rechtsbijstand het ook, maar het komt eigenlijk neer op de mogelijkheid van (sterke) uitstel van oplevering en dat we nu met vrij weinigen zijn -> "pesten" van aannemer is dan mogelijk.

(plus we willen ook iedereen de kans geven mee te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Thomg schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:01:
[...]

Zo beargumenteerde de rechtsbijstand het ook, maar het komt eigenlijk neer op de mogelijkheid van (sterke) uitstel van oplevering en dat we nu met vrij weinigen zijn -> "pesten" van aannemer is dan mogelijk.

Dat laatste is een kwestie van overleggen met de aannemer, maar het overlegt aardig makkelijker met een titel op zak. Als jij gelijk krijgt, dan kan elke buur die nog niet akkoord is vrij eenvoudig nakoming van de overeenkomst vorderen. Dat weet de aannemer ook wel...

Ik gok dat als je het kort geding start, de aannemer vlak voor de zitting je "plotseling" gaat uitnodigen om nog eens om tafel te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Thomg schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:01:
[...]

Pesten is altijd mogelijk. Ook als de aannemer weet dat jij dat lastige huis bent dat compensatie claimt, terwijl jij daarmee juist dacht lief te zijn. Ik zou die angst laten varen, tenzij je als een torretje op je rug gaat liggen en de wijziging gaat accepteren zonder compensatie.

Ik zou hier zonder twijfel nog een blafbrief overheen sturen vanuit je rechtsbijstand met een laatste waarschuwing, woningborg in kennis stellen en daarna naar geschilbeslechting (kort geding/arbitrage) gaan als de aanemer niet met een goed voorstel komt.

Let je wel even op/wijs je de rechtsbijstand op je koop-/aanneemovereenkomst en een eventueel overeengekomen arbitragebeding? https://www.amsadvocaten....cht/arbitrage-in-de-bouw/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Mr. Stom schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Pesten is altijd mogelijk. Ook als de aannemer weet dat jij dat lastige huis bent dat compensatie claimt, terwijl jij daarmee juist dacht lief te zijn. Ik zou die angst laten varen, tenzij je als een torretje op je rug gaat liggen en de wijziging gaat accepteren zonder compensatie.

Ik zou hier zonder twijfel nog een blafbrief overheen sturen vanuit je rechtsbijstand met een laatste waarschuwing, woningborg in kennis stellen en daarna naar geschilbeslechting (kort geding/arbitrage) gaan als de aanemer niet met een goed voorstel komt.

Let je wel even op/wijs je de rechtsbijstand op je koop-/aanneemovereenkomst en een eventueel overeengekomen arbitragebeding? https://www.amsadvocaten....cht/arbitrage-in-de-bouw/
Dit gaat volgens de KAO eerst naar de RvA, maar ik heb de KAO opgestuurd naar rechtsbijstand dus ik verneem dat ze hiervan op de hoogte zijn. Eerstvolgende stap is inderdaad een blafbrief, die heb ik ook gekregen van rechtsbijstand. Eerst nog even contact opnemen om concrete stappen te bespreken voor optie dagen.
Pagina: 1