Aanpassingen nieuwbouwhuis van aannemer (erratum)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:31
Thomg schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:07:
Ok, de voorlopige conclusie.

De aannemer besloot het vooral "hard" te spelen. De advocaat probeerde ons oa aansprakelijk te stellen voor alle mogelijke financiële kosten die een bouw uitstel zou opleveren en dat we een "bullshit" case probeerde neer te leggen om de aannemer te sarren.

De rechtsbijstand zei dat dit allemaal bullshit was en juridisch zoveel mogelijk "bluffen" was in de poging ons onze keutel in te laten trekken.

Een week voor de (in)formele zitting wilde de aannemer toch nog heel snel gaan schikken en heel graag de zitting niet door laten gaan.

Na gesprek met de aannemer hebben ze besloten de originele optie met WTW (D) aan te bieden naast de nieuwe optie zonder WTW (C). Wij (degenen die ze gedaagd hadden) zijn uitgenodigd om te bespreken hoe dit er exact uit komt te zien en hebben gezamenlijk wat bij elkaar verzonnen (specifiek hoe ventilatie in woonkamer).

Uiteindelijk is het aanbod gedaan voor optie C of optie D, met als alternatieve optie om optie D te nemen met de warmtepomp van C voor een meerprijs.

Zelf heb ik met mijn buur gekozen voor D met warmtepomp van C. Een andere buur heeft alsnog gekozen voor C.

Alle buren (dus ook degenen die het erratum getekend hebben) zouden dezelfde keuze voorgeschoteld moeten krijgen, maar ik heb van buren die niet meededen nog niet vernomen dat dit aanbod al gedaan is.

Uiteindelijk eind goed al goed.

So far.
Hebben ze de keuze bij de andere buren die het erratum al getekend hadden nog voorgelegd? Gok van niet :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
LuPo schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:59:
[...]

Hebben ze de keuze bij de andere buren die het erratum al getekend hadden nog voorgelegd? Gok van niet :)
Nope.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
Thomg schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:09:
Nou volk, de aannemer denkt nog een andere stunt uit te kunnen halen. Recent een "open dag" en warempel zit de vloerverwarming verdeler ineens in de hoek van een slaapkamer.

https://i.imgur.com/4mRV1rD.png
https://i.imgur.com/NNHw1Ys.png

Terwijl op de originele tekening deze op de zolder staat
https://i.imgur.com/jcgfkwg.png

Blijkbaar denkt de aannemer dat we zin hebben in nog een geschil.
In de techische documentatie staat dit:

[...]

Maar volgens VEH juridisch advies zijn de vloertekeningen leidend mits deze gerefereerd word in de KAO, en dat is bij ons ook het geval. Ze kunnen dit motiveren als het een meter verplaatst was op zolder, maar niet naar een andere verdieping en al helemaal niet naar een slaapkamer.

Ik speel nu even dom om te vragen of ze dit kunnen toelichten, maar dit klinkt als een 2e ronde.
Leuk, een nieuwbouwhuis. :F
Bizar dat ze denken dat je hier zonder morren mee akkoord gaat, en goed hoe je casus 1 hebt aangepakt. Sterkte in ieder geval!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Nou volk, de aannemer denkt nog een andere stunt uit te kunnen halen. Recent een "open dag" en warempel zit de vloerverwarming verdeler ineens in de hoek van een slaapkamer.

[...]

Maar volgens VEH juridisch advies zijn de vloertekeningen leidend mits deze gerefereerd word in de KAO, en dat is bij ons ook het geval. Ze kunnen dit motiveren als het een meter verplaatst was op zolder, maar niet naar een andere verdieping en al helemaal niet naar een slaapkamer.

Ik speel nu even dom om te vragen of ze dit kunnen toelichten, maar dit klinkt als een 2e ronde.
Klinkt als een gevalletje treiteren... Had je kunnen verwachten (ondanks je gewoon gelijk hebt/had).

• LuPo
Wispe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:12:
[...]

Klinkt als een gevalletje treiteren... Had je kunnen verwachten (ondanks je gewoon gelijk hebt/had).
Dat denk ik niet. Ik denk incapabele onderaannemers die schijt hebben aan de afgesproken locaties en doen wat beter/makkelijker uitkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
[...]

Nee hoor, dit is bij iedereen gedaan. Ook bij degenen die braaf het erratum getekend hebben.
Ik snap de logica van deze aannemer echt niet, dit wordt sowieso geadresseerd door iedereen bij de oplevering, maar ik ga dit voor proberen te zijn met buren die willen om herstel te eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:37
@Thomg Hoe dik is de leiding naar de verdeler toe overigens? Als dat een lullig 16mm of 20mm buisje is mogen ze die ook opnieuw leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Technisch gezien ligt eea wel iets gecompliceerder. In mijn nieuwbouwwoning zat de verdeler ook op zolder, vanwaar vervolgens de groepen met 16mm leidingen naar de diverse ruimtes ging. Gevolg: zolder altijd (te) warm want de groepen van de begane grond liepen daar ook en de keukenvloer was amper warm te krijgen, zelfs niet met een cv ketel.

Mijn huidige woning heb ik zelf laten verbouwen en iedere verdieping heeft een eigen verdeler die gekoppeld is dmv 32mm leidingen aan de warmtepomp. Dat werkt veel beter. Wel wat duurder want je hebt 3 verdelers nodig + 28/32mm leidingen maar voor een warmtepomp veel efficiënter.

Op basis van jouw foto's lijken het ook goede aan en afvoer leidingen te zijn. Waar staan de andere verdelers? Of is dit de enige verdeler? Dan hoop ik dat je een klein huisje hebt met 6 groepen 8)7.
(Ik heb 10 + 5 + 5 voor 225 m2 vloerverwarming).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2025 13:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Sport_Life schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:16:
[...]

Technisch gezien ligt eea wel iets gecompliceerder. In mijn nieuwbouwwoning zat de verdeler ook op zolder, vanwaar vervolgens de groepen met 16mm leidingen naar de diverse ruimtes ging. Gevolg: zolder altijd (te) warm want de groepen van de begane grond liepen daar ook en de keukenvloer was amper warm te krijgen, zelfs niet met een cv ketel.

Mijn huidige woning heb ik zelf laten verbouwen en iedere verdieping heeft een eigen verdeler die gekoppeld is dmv 32mm leidingen aan de warmtepomp. Dat werkt veel beter. Wel wat duurder want je hebt 3 verdelers nodig + 28/32mm leidingen maar voor een warmtepomp veel efficiënter.

Op basis van jouw foto's lijken het ook goede aan en afvoer leidingen te zijn.
De groepen voor de begane grond liggen in de trapkast, het gaat hier enkel om de vloerverwarming op de 1e verdieping. Ik weet dan niet of dat dan nog op gaat?
Als er praktisch wel een nadeel tegenover staat door het ook op de zolder te doen ben ik best wel benieuwd, het zou dan kunnen dat de aannemer dat als argumentatie aanbrengt voor deze wijziging.
Bouwkundig adviseur zei wel dat er mogelijk nog een tussenoplossing zou kunnen zijn in de vorm van een minimale koof die het zooitje naar de zolder routeert, maar zonder foto's kon hij het lastig toelichten. Daar de vraag is of dat uberhaupt wel kan. Daarboven zit namelijk de technische ruimte et al en als ik het goed zie de vooraadvat.
Begane grond https://i.imgur.com/iV6sWwM.jpeg
_JGC_ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:06:
@Thomg Hoe dik is de leiding naar de verdeler toe overigens? Als dat een lullig 16mm of 20mm buisje is mogen ze die ook opnieuw leggen.
Ik ben bang dat ik geen idee heb wat je vraagt :+
Ik heb hier helaas niet veel kaas van gegeten.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thomg schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:26:
[...]

De groepen voor de begane grond liggen in de trapkast, het gaat hier enkel om de vloerverwarming op de 1e verdieping. Ik weet dan niet of dat dan nog op gaat?
Als er praktisch wel een nadeel tegenover staat door het ook op de zolder te doen ben ik best wel benieuwd, het zou dan kunnen dat de aannemer dat als argumentatie aanbrengt voor deze wijziging.
Bouwkundig adviseur zei wel dat er mogelijk nog een tussenoplossing zou kunnen zijn in de vorm van een minimale koof die het zooitje naar de zolder routeert, maar zonder foto's kon hij het lastig toelichten. Daar de vraag is of dat uberhaupt wel kan. Daarboven zit namelijk de technische ruimte et al en als ik het goed zie de vooraadvat.
Begane grond https://i.imgur.com/iV6sWwM.jpeg

[...]

Ik ben bang dat ik geen idee heb wat je vraagt :+
Ik heb hier helaas niet veel kaas van gegeten.
Heeft de zolder een eigen verdeler of helemaal geen (vloer)verwarming? Was dat ook volgens origineel plan? Als je origineel wel vloerverwarming op zolder had en nu niet is het een downgrade. Als de verdeler op zolder alleen voor de 1e verdieping was dan is dat iets minder efficiënt (wel het voordeel van geen verdeler op 1e etage).

Op je foto zie je een blauwe en rode afvoer en aanvoer, het is belangrijk dat die leidingen dik genoeg zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2025 13:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Sport_Life schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:32:
[...]

Heeft de zolder een eigen verdeler of helemaal geen (vloer)verwarming? Was dat ook volgens origineel plan? Als je origineel wel vloerverwarming op zolder had en nu niet is het een downgrade. Als de verdeler op zolder alleen voor de 1e verdieping was dan is dat iets minder efficiënt (wel het voordeel van geen verdeler op 1e etage).

Op je foto zie je een blauwe en rode afvoer en aanvoer, het is belangrijk dat die leidingen dik genoeg zijn.
De zolder heeft geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:40
[...]

Als dit werkelijk "treiteren" is, dan zijn de verantwoordelijken bij de aannemer van een heel kinderachtig niveau. Het gaat hier om een overeenkomst van tonnen. Dat pak je als bedrijf dus zakelijk aan en als je iets wilt wat niet binnen de overeenkomst past, leg je je daarbij neer en pak je het bij de volgende klant en het volgende project beter aan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ivow85 schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:24:
[...]

Als dit werkelijk "treiteren" is, dan zijn de verantwoordelijken bij de aannemer van een heel kinderachtig niveau. Het gaat hier om een overeenkomst van tonnen. Dat pak je als bedrijf dus zakelijk aan en als je iets wilt wat niet binnen de overeenkomst past, leg je je daarbij neer en pak je het bij de volgende klant en het volgende project beter aan.
We staan hier ook met volle verbazing in. Hoe dachten ze dat dit af ging lopen?
Best case scenario voor hun komt dit bij de eindkeuring naar boven en mogen ze aan iedereen een flinke boete halen. Haal je dat er oprecht uit?

De vraag is hier dan natuurlijk of de aannemer geleerd heeft en nu meteen toekent (zeker gezien jurisprudentie, heb wat uitspraken van rva bekeken) of dat ze weer denken dat het slim is om duizenden tegen rechtsbijstand te gooien om vervolgens alsnog te moeten betalen/herstellen.

Morgen ga ik even chatten met mijn rechtsbijstand, die hebben natuurlijk alle documenten nog en zouden relatief snel moeten kunnen zeggen in hoeverre ik hier gelijk heb en hoe gestrekt ik hier in kan gaan.
Dit is imo veel meer zwart-wit dan de WTW, naar zolder die hap zonder dat ik het zie. Exacte locatie op zolder laat ik dan relatief open.
Pagina: 1 2 Laatste