Dat hangt er eigenlijk vanaf hoe ze het gaan doen.
Toen ik belde met VEH zei de bouwkundige keurder dat een tussenoplossing inderdaad een koof is in de hoek van de kamer, wel veel kleiner. Ik vermoed dat de installateur daar op doelt.
Frunz schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:17:
[...]
Heb je ook ruimte gestuurde verwarming en overal thermostaten? Want er lijken ventielen met motoren op de verdeler te zitten. Als dit zo is, dan schakelen deze zo af en toe. Hoewel het niet echt veel geluid maakt (mijn is Itho autotemp met verdeler), kan ik mij voorstellen dat dit in de hoek van een slaapkamer toch niet wenselijk is.
En het zal in de hoek van deze kamer ook nooit koud worden, aangezien de vloer daar warm is als een van de andere kamers verwarmd wordt.
Ik krijg zoneregeling ja, ook itho daalderop. Geluid zal wel meevallen lijkt me?
Eigenlijk wel interessant dat je dat adresseert, eigenlijk krijg je nu dus in die kamer dus altijd wat warmte binnen ook als je dat niet wilt zolang een zone verwarmd wordt.
_JGC_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:07:
[...]
Ik zie ook nog een kabel liggen, voorbereid voor zoneverwarming? Ik zou dat met een warmtepomp iig niet willen hebben.
Maargoed... dan werk je het onzichtbaar weg in de wanden... hoe denk jij dat aannemer dat gaat oplossen?
Verdeler weg, 12 buisjes verlengen met meerlagenbuis en een perskoppeling en die in sleuven in de wand stoppen. Zonder isolatie, stuc erover en dan is de hele dag die muur in de slaapkamer warm.
Ik zou 'm daar laten zitten en (bereikbaar) weg laten werken.
Aannemer is niet sterk in communiceren blijkbaar, dit had 'ie wel even mogen overleggen.
Wat betreft de levensduur van de pomp: als de warmtepomp op zolder komt boeit het dat ding niet om wat extra meters leiding door te pompen. Als de pomp op de begane grond komt betekent verdeler naar zolder verplaatsen wel minder flow door toegenomen opvoerhoogte, dan heeft 'ie wel gelijk.
Verder is extra leidingwerk bij een warmtepomp juist beter, want dan heb je meer water in je systeem waardoor je warmtepomp constanter kan werken.
Ja, zoneregeling. Het is volgens mij meer als je bepaalde ruimtes voor een lange tijd niet hoeft te verwarmen, niet dat ik selectief aan- en uit zal zetten. Maar "knijpen" zit er wel in lijkt me, anders is het all or nothing.
Zelf heb ik liever de muur warm dan "wat" ruimte in de hoek van de kamer, mits dit op lange termijn geen impact heeft op de dunpleister + verf natuurlijk.
Je zou het dus wel zo laten en accepteren?
We vermoeden dat de aannemer dit niet heeft gecommuniceerd ivm debacle van het Erratum, dat is de les die ze hebben geleerd. Gewoon niet communiceren.
Pomp staat op de zolder.
Question Mark schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:58:
[...]
Daarnaast is het niet aan de aannemer om te bepalen of het "warmteverlies" wel of niet acceptabel is voor de toekomstige eigenaar. In het oorpronkelijke plan zou de verdeler op zolder geplaatst worden, op basis van die informatie is het BENG-label opgesteld. En kennelijk voldeed plaatsing op zolder...
Maar goed, zie dit maar weer eens hersteld te krijgen. Ik zou overigens wel willen oppassen om geen simpele koof in de slaapkamer te krijgen, dan ben je waarschijnlijk nog verder van huis. Al dit leidingwerk zou (in mijn ogen) onzichtbaar in wanden weggewerkt moeten worden.
Ook saillant, heb contact gehad met de architecten (buren) en die zeggen dat ze het op de zolder hadden getekend omdat dat als eigenaar makkelijker is dan op een slaapkamer. Je zou dan denken dat de aannemer het doorberekend heeft en daarop gebaseerd heeft. Ik vermoed echter dat we dit niet echt kunnen achterhalen adhv een BENG berekening (als in, of hier dus sprake is van vloerverdeler op zolder of op de slaapkamer).