Itho quality flow / Autotemp lawaai

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiftly
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-06-2024
Hallo mede Tweakers,

Een paar maanden geleden is mijn huis opgeleverd en daarin zit de Itho Quality Flow in combinatie met een Itho HRU ECO 350. Nu hebben ze op iedere verdieping zo’n autotemp unit geïnstalleerd, waaronder in de master bedroom.

Het probleem wat ik hiermee ervaar is dat dit ding enorm vaak herrie maakt. Om de 5 minuten zet hij groepen open en dicht, zelfs als ik de temperatuur van het huis (of individuele kamers) niet aanpas. Dit is vooral in de nacht hinderlijk, want daardoor kan je amper slapen. Ik heb het een uur gefilmd (en versneld) zodat je kan zien hoe vaak dit gebeurt: https://www.youtube.com/watch?v=Lg9GRTrdAd8&feature=share

Onze installateur is langs geweest, maar ik vertrouw die partij niet enorm. Zij geven aan dat de herrie normaal is, want dit zijn de motoren die de unit aansturen. En dat het zo frequent gebeurt (om de 5 minuten) is ook heel normaal volgens hen. Wat ik ook vreemd vind, is dat alle groepen worden aangepast ook wanneer ik geen opdracht geef tot verwarming (bijv. alle kamers op 19 graden zetten terwijl het huis 21 graden is).

Helaas ben ik niet al te veel thuis in deze materie, want dit is mijn eerste huis. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring. Hoort deze unit zo veel en zo vaak lawaai te maken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
Jammer dat ik je topic zo laat zie, maar hopelijk heb je er nog wat aan.
Ons nieuwbouwhuis is juni 2021 opgeleverd met twee AutoTemps en een Spider Base als hoofdthermostaat. Deze werken samen met de tho WPU 55 5G, met eigen bodemlus. 12 groeps op zolder (voor zolder en 1e verdieping lussen), en een 10 groeps beneden. (woning is een Tweekapper met 170 m2 en ~ 700m3).

Goed, ik heb me suf gezocht met Google, maar nergens vond ik tips / anderen met dezelfde klacht. Wat lekker om te zien dat jij het wél ervaart inclusief het 's nachts slecht slapen. Dat had ik dus ook.

Een week of vier terug is een monteur van Itho langsgeweest.
1) Hij heeft drie stelmotoren vervangen omdat die inderdaad wat teveel lawaai maakten.
2) De verdelers zaten vastgebout aan de draagmuren zónder rubbers ertussen. Nu hangen ze losjes van de muur zodat de draadmuren het geluid niet versterken
3) de metalen omkasting heb ik zelf wat verder aangepast zodat het geluid beter wordt gedempt.

Kortom, mocht het nog nodig zijn, laat iemand van Itho komen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiftly
Hallo Adinsx,

Bedankt voor je reactie! Ik ben in de tussentijd aardig wijzer geworden en er is inderdaad iemand van Itho langsgekomen om het probleem te verminderen (het is overigens niet verholpen). De drie punten die jij benoemt, zijn bij mij ook uitgevoerd.

Wat mij wel opvalt, is dat het in de zomer vaker lijkt voor te komen dan in de winter. Ik heb het geluid nu al 4 weken niet meer gehoord op mijn slaapkamer. Wellicht omdat het huis nu constant in de "verwarmen" stand staat, terwijl in de zomer er nog wel eens gewisseld worden tussen "koelen" of "verwarmen".

Ook heb ik er een Hue Smart plug tussen gezet (alleen op de unit van mijn slaapkamer) en deze geautomatiseerd. De autotemp unit wordt nu om 23:00 uitgeschakeld en gaat om 08:00 weer aan. Zo heb ik geen last van het geluid tijdens het slapen. Ik weet niet of dit helemaal de bedoeling is, maar ik heb nog geen hinder ervan ervaren. Het koelen en verwarmen blijft gewoon goed werken.

Ik heb aan Itho als feedback meegegeven dat deze units niet in slaapkamers geïnstalleerd moeten worden. Dit soort klachten gaan ze anders veel vaker krijgen.

Maar het is inderdaad ook fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die hier hinder van had. We zijn dus niet alleen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llluminaughty
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-12-2024
Hi Swiftly, Adinsx,

Wij hebben precies hetzelfde probleem. April 2020 opgeleverd. We hebben nu een omkasting gebouwd en gevuld met geluidsisolerend materiaal. Zal ook eens gaan kijken naar een hue schakelaar voor ertussen om hem uit te zetten. Het is momenteel nog geen slaapkamer, maar dat wordt het wel over enkele maanden. Zaten al wel rubbers geplaatst tegen de muur dus dat lijkt het probleem niet.

Schiet de hoofdthermostaat niet in error van het uitzetten van de autotemp?

Groeten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVua65wd9U91FLmdbIDLd8qcUe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0n1UaqVU4B4Ertm93Exjw47.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucjdRsdrh6Tx9HECBWN5RbEih18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84pU7iovkolgySON6nhpZaiO.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 43% gewijzigd door llluminaughty op 11-12-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiftly
Hi llluminaughty,

Ziet er goed uit! Mag ik weten wat de kosten voor die omkasting waren? Ik heb er wel interesse in namelijk.

Wat betreft de storing: Ja, die krijg ik wel. Maar ik heb er nog geen hinder van ontvangen. Zodra de verdeler aan gaat (via de Hue smart plug), is de storing verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
Bij ons zitten de verdelers beneden onder de trap (10 groeps) en een 12-groeps op zolder voor de groepen op de eerste verdieping en de zolder zelf. Het geluid heb ik hier inmiddels sinds de aanpassingen niet meer gehoord.

Wel komt Itho nog langs om te checken of alle groepen en zones goed ingesteld staan. Daar twijfel ik namelijk aan.

Helaas is het geen open source software, dus zelf 'klooien' zit er volgens mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dit werkt waarschijnlijk via hetzelfde protocol als de wtw ventilatie.
Heb mijn wtw geschonken aan de wetenschap.
arjenhiemstra in "Itho Daalderop ventilatie - wifi control add-on module"
Arjan maakt er weer wat moois van.

Ik sliep ook slecht door de schakelende plenumkleppen in de ventilatiebox.
Dus weg ermee.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2021 03:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llluminaughty
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-12-2024
Hi Swiftly,

De omkasting panelen waren 65 euro bij de gamma, op maat en met 45 graden hoek laten zagen (online besteld), 18mm gegrond mdf. De isolatiepanelen van de bouwmarkt waren 40 euro en nog wat constructielijm dus ongeveer 100 euro.

Heb momenteel 0 last van de autotemp maar volgens mij omdat hij momenteel niet lijkt te werken..

Mvgr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:33

TMC

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik ervaar dit alleen als er verwarmd moet worden, wat sinds enkele dagen weer het geval is. Het geluid is nu veel duidelijker aanwezig dan in het voorjaar helaas. Ik heb de motoren al een keer laten vervangen maar dat heeft dus niet geholpen. Mijn systeem is inmiddels 6 jaar oud.

Zijn er wellicht mensen met nieuwe inzichten of ideeen?
Pagina: 1