De landelijke Nederlandse politiek 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 120 Laatste
Acties:
  • 593.848 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
migchiell schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:35:
Volstrekt onhaalbaar voor elk land (elke provincie? elke gemeente? Op welk niveau wil je autonoom zijn, en waarom eigenlijk?) om alle bedrijfstakken zelf in huis te hebben.
Als land. Omdat ik niet wil dat we afhankelijk zijn van andere landen als het erop aankomt.
En wat bedoel je daar dan precies mee, met die voedselzekerheid? Genoeg aardappels dat we niet omkomen van de honger in Nederland? Of moeten we ook avocado's, bananen en kangoeroes kweken omdat we die liever eten dan elke dag aardappels?
Gewoon de dingen die we nu telen. Volgens mij geen avocado's, bananen en kangoeroes of ik heb iets gemist ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:37:
[...]
Als land. Omdat ik niet wil dat we afhankelijk zijn van andere landen als het erop
Ik ben het hier helemaal met je eens. En aangezien een economie voornamelijk op energie draait zou ik wensen dat Nederland meer werkt maakt van een enorme energiesusplus zonder externe afhankelijkheid. Dat kan alleen met zonnepanelen, windmolens en opslaginnovatie.

En wat doet Wilders? Die haat windmolens want linkse hobby. Wat doet de VVD, lang levende olie…. Om over Baudet en zijn Russische gas maar te zwijgen.
Energieonafhankelijkheid is voor Nederland ironisch genoeg voornamelijk groene stroom, maar politiek is daar allergisch voor. Maar zelfs Wilders heeft niet door dat geen groene stroom juist moslim-olie doet en de rest heeft niet door hoe ontzettend stompzinnig hypochriet dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Delerium schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:57:
Ik ben het hier helemaal met je eens. En aangezien een economie voornamelijk op energie draait zou ik wensen dat Nederland meer werkt maakt van een enorme energiesusplus zonder externe afhankelijkheid. Dat kan alleen met zonnepanelen, windmolens en opslaginnovatie.

En wat doet Wilders? Die haat windmolens want linkse hobby. Wat doet de VVD, lang levende olie…. Om over Baudet en zijn Russische gas maar te zwijgen.
Energieonafhankelijkheid is voor Nederland ironisch genoeg voornamelijk groene stroom, maar politiek is daar allergisch voor. Maar zelfs Wilders heeft niet door dat geen groene stroom juist moslim-olie doet en de rest heeft niet door hoe ontzettend stompzinnig hypochriet dat is.
Gebeurt niet vaak dat we het eens zijn ;). Ik wil de discussie niet opnieuw starten, maar voor energieslurpers zijn kerncentrales ideaal. Niet voor niets dat Zalco vlak naast Borssele zit.

Overigens voor zonnepanelen: hebben we alles in huis om die zelf te maken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

OosterF schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:23:
Hoe gaan jullie het stemhokje in? Stemmen jullie op een partijprogramma of stemmen jullie op een leider voor NL?
We kunnen niet stemmen op een leider.. dus dat valt af.
Ik stem op een mens- en wereldbeeld. Hoe kijkt een club naar de maatschappij en de mensen daarin.
Als land. Omdat ik niet wil dat we afhankelijk zijn van andere landen als het erop aankomt.
In de huidige wereld, waar het recht van de sterkste lijkt te gelden, hoe wil je dat doen als klein frotlandje?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:00:
[...] wil de discussie niet opnieuw starten, maar voor energieslurpers zijn kerncentrales ideaal. Niet voor niets dat Zalco vlak naast Borssele zit.
En in Nederland hebben we een uraniummijn?

Ik weet van Frankrijk dat ze veel kernenergie hebben en hun uranium komt o.a. uit Niger en Mali, dat is geopolitiek gezien absoluut niet stabiel en dwingt Frankrijk tot een actieve rol in die regio. Voor autonomie is kijken naar Schotland een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:53
IJzerlijm schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:27:
[...]
Er ligt geen 45 miljard per jaar in de kluizen van de bedrijven die minder belasting betalen dan je zou willen.
Ik schreef daarom ook niet dat het complete bedrag in één keer elders te besteden zou zijn.
Er is geen limiet aan hoeveel belasting je ergens op kan heffen. Van mij mogen sigaretten met nog 20 miljard extra accijns worden belast, is dat dan een subsidie op rokers?
Het gaat hier om belastingvoordelen en speciale tarieven voor specifieke bedrijven/sectoren. Dat is iets anders dan bepaalde zaken niet extra belasten. Verder creëert dit een ongelijk speelveld: waarom zou een dorpsbakker meer energiebelasting moeten betalen dan een industriële bakker?
Als elke grootverbruiker het consumententarief op energie gaat betalen zal een flink deel failliet gaan en de rest het op de consument gaan doorbelasten. Of er na het faillisement of vertrek van een flink aantal bedrijven netto meer of minder geld binnen komt bij de overheid is nog maar te bezien.
Over faillissementen, 'de markt' en het vestigingsklimaat zijn al genoeg goede reacties langsgekomen, dus die laat ik even zitten.

Verder ging het niet per se om het consumententarief. In het onderzoeksrapport staat het volgende:
Het grootste bedrag betreft de sectoroverstijgende energiebelasting: €13,5 miljard per jaar,
bestaand uit drie regelingen. In Nederland geldt voor aardgas (regeling 1) en elektriciteit
(regeling 2) een degressieve energiebelasting, waarbij het tarief afhankelijk is van het verbruik.
Kort gezegd: hoe meer een bedrijf verbruikt, des te lager het tarief. De fossiele subsidie
is berekend door alle bedrijven aan te slaan tegen het hoge tarief dat verreweg de meeste
bedrijven moeten betalen.
Voor elektriciteit is alleen de met fossiele brandstoffen opgewekte
elektriciteit meegenomen. De derde regeling gaat over het tariefverschil tussen gas en
elektriciteit. Doordat gas een lager tarief heeft dan elektriciteit, gemeten naar energie-
dichtheid, is de prikkel om op gas te besparen niet optimaal. Dit verschil is aangemerkt als
fossiele subsidie.
Het gaat hier dus specifiek over het verschil met andere bedrijven, niet het consumententarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:22

DropjesLover

Dit dus ->

Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Gebeurt niet vaak dat we het eens zijn ;). Ik wil de discussie niet opnieuw starten, maar voor energieslurpers zijn kerncentrales ideaal. Niet voor niets dat Zalco vlak naast Borssele zit.

Overigens voor zonnepanelen: hebben we alles in huis om die zelf te maken?
Dat hadden we, in Zuid Limburg... Maar was heel snel failliet toen de Chinezen alles gingen dumpen rond 2010...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
alexbl69 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Je maakt - net als velen - de fout om de energieprijzen van het bedrijfsleven te vergelijken met die van consumenten.

Het bedrijfsleven concurreert echter niet met consumenten, 'de markt' die je noemt is in dit geval internationaal. Je zult dus voor bedrijven meer moeten kijken naar hoe de prijzen hier zich verhouden tot het buitenland. Als je die cijfers bekijkt betaalt ons bedrijfsleven wel degelijk een marktconforme prijs (bron).
[Afbeelding]

Het gaat in de vergelijking dus telkens mis omdat de prijzen van het bedrijfsleven telkens worden vergeleken met die voor consumenten, maar die zijn - door belasting - in ons land juist extreem hoog (bron).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In die bronnen kan ik niks vinden specifiek over bedrijven. Het lijkt meer op een vergelijking van consumentenprijzen. Waar staat dat precies?
alexbl69 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:44:
[...]
De beste oplossing om van de 'fossiele subsidies' af te komen is om de brandstofaccijns af te schaffen :).
Hoho, vergeet dan niet om ook de energiebelasting af te schaffen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door skimine op 20-08-2025 18:30 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48

hamsteg

Species 5618

Hier wordt ik dan weer vrolijk van: Erfbelasting is Diefstal? Onzin!.
Mensen zeggen: er is al belasting over betaald, maar daar klopt helemaal niks van."

Schols vindt dat mensen een fundamentele denkfout maken als het gaat over erfenissen. Ze redeneren namelijk vanuit de gever van de erfenis, terwijl ze vanuit de ontvanger zouden moeten redeneren. "De ontvanger betaalt de erfbelasting. Wat die mensen in het verleden ermee gedaan hebben, is niet relevant.
Fijn dat er gelukkig ook niet panische reacties zijn. Elke vorm van inkomen moet gewoon volgens inkomstenbelasting belast worden (met vrijstelling voor de 1ste graad -100k?- en 2de graad -40k- en derde graad -10k-?).

... gecensureerd ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skimine
IJzerlijm schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:48:
[...]
Het is geen korting. Een bedrijf betaalt de (steeds hoger wordende) energieprijs met daar boven wat de overheid aan belastingen en accijnzen heft.
Hoe hoger het verbruik, hoe lager de belasting. Dat klinkt toch als korting.

Verder betreft het ook wel een erg grote asymmetrie in verbruik en belasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dqnDWjNHkVrd32kKpAHtxB6BvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0tU5QOYUSsXHMHyV9PCH0vzT.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://milieudefensie.nl...an-fossiele-subsidies.pdf
Elk bedrijf heeft een motivatie hun energieverbruik en dus hun kosten naar beneden te brengen, zelfs als er geen belastingen zouden zijn. Ook met al die zogenaamde subsidies is de brandstof efficiency van de burgerluchtvaart enorm verbeterd over de jaren.
Niet noodzakelijk. Vaak zijn daar bepaalde investeringen voor nodig. En die kosten geld. Het blijft een afweging tussen investering en terugverdientijd door besparing. Met duurdere energie worden bepaalde verduurzamende investeringen ineens wel financieel interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

skimine schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:48:
[...]

Hoe hoger het verbruik, hoe lager de belasting. Dat klinkt toch als korting.

Verder betreft het ook wel een erg grote asymmetrie in verbruik en belasting:
[Afbeelding]
Bron: https://milieudefensie.nl...an-fossiele-subsidies.pdf
Een evenredige verdeling is niet haalbaar. Als je de belastingen op de industrie verhoogt zullen ze niet meer kunnen blijven opereren en gaan je opbrengsten weer omlaag. Misschien wil je wel van de industrie af maar daar zijn eenvoudigere methodes voor.

Je betaalt ook niet dezelfde prijs per kilometer voor 4 haltes met de tram of Den Haag-Groningen met de trein. Terwijl het eigenlijk hetzelfde is, alleen ga je als je dat gelijk trekt of een OV treinreis onbetaalbaar maken of van alle stadsvervoer een kolossale verliespost maken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
Het is heel lang geleden dat we autonoom waren. Zelfs voor de drooglegging van het land waren we afhankelijk van andere landen, omdat we als sukkeltje van West-Europa niet in staat waren zelf stoommachines te maken. En nee, Groot-Brittannië was toen geen vrolijk Europees buurland, maar een wereldmacht die Nederland als een soort vazalstaat gebruikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:09:
Het is heel lang geleden dat we autonoom waren.
Dat iets misschien onhaalbaar is betekent niet dat je het niet kunt nastreven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:23
Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Dan zijn zon- en windenergie eigenlijk de enige route vooruit. Gas, olie, uranium, komt allemaal uit het buitenland. Als Amerika de LNG schepen in de haven laat gaat hier de gasprijs weer x10. Maar ook voor zon en wind zijn we voor de installaties afhankelijk van het buitenland.

Het zou fijn zijn als de EU fors zou inzetten op groene energie, de enige energie vorm die we zelf enigszins in de hand hebben. Laten we het een green deal noemen.

Als je je energie niet zelf organiseert is de rest ook redelijk zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

HEY_DUDE schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:29:
Als je je energie niet zelf organiseert is de rest ook redelijk zinloos.
Ik ga zelfs verder; indien je je energie niet zelf organiseert maakt de rest niet eens meer uit. Op huishoudelijk niveau kan ik nog zoveel ondernemingsschap vertonen, zonder stroom kom ik nergens. Daarom probeer ik op huishoudelijk niveau zoveel mogelijk de eigen energie-broek op te houden, daarna volgt de rest pas.

En je best doen om is gelukkig niet hetzelfde als 100% dat doel nalopen. Ik lees veel over Schotland, groot land, weinig mensen en enorm veel windenergie.... ik voorspel dat wanneer fossiel exit is de Schotse economie zeer positief zal opvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

OosterF schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:23:

Hoe gaan jullie het stemhokje in? Stemmen jullie op een partijprogramma of stemmen jullie op een leider voor NL?
Geen van beide. Ik stem op een partij die in algemene zin mijn waarden deelt, en die ik ook realistisch vind, en twijfel daardoor meestal tussen 2-3 partijen. Wie premier wordt houdt me niet bezig. Zo belangrijk is dat helemaal niet. En een partijprogramma lees ik alleen als ik twijfel op wie ik moet stemmen aangezien je in de praktijk verdacht weinig van dat programma terugziet in een regeerakkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
HEY_DUDE schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:29:
Dan zijn zon- en windenergie eigenlijk de enige route vooruit.
Ik zou de Limburgse steenkolenmijnen weer openen. We hebben in de achterhoek heel bescheiden ijzerwinning gehad. Met kolen en ijzer kunnen de hoogovens draaien, en dan heb je landbouw, bosbouw, en staalproductie binnen landsgrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:23
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

Ik zou de Limburgse steenkolenmijnen weer openen. We hebben in de achterhoek heel bescheiden ijzerwinning gehad. Met kolen en ijzer kunnen de hoogovens draaien, en dan heb je landbouw, bosbouw, en staalproductie binnen landsgrenzen.
Google leert mij dat we max 30 jaar vooruit kunnen met steenkool met de bewezen reserves. Met toenemende elektrificatie wss nog minder. Wellicht een noodzakelijk onderdeel in de transitie maar verder een volstrekt doodlopende weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:15:
[...
Ik zou de Limburgse steenkolenmijnen weer openen.
Heb je gemist dat de verbranding van steenkool tegenwoordig best een probleem is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
HEY_DUDE schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:21:
Google leert mij dat we max 30 jaar vooruit kunnen met steenkool met de bewezen reserves. Met toenemende elektrificatie wss nog minder. Wellicht een noodzakelijk onderdeel in de transitie maar verder een volstrekt doodlopende weg.
Da's jammer, want zonder steenkool geen staal. De alternatieve staalproductie is nog niet zo'n succes.

Verder geldt voor wel meer minerale voorraden dat ze opraken. Koper wordt een probleem, terwijl we dat juist extreem hard nodig hebben voor de energietransitie.

Alle overheden hebben het "groene groei" fabeltje rondgebazuind, waardoor iedereen het idee heeft dat we met de huidige levensstandaard, hooguit electrisch, de volgende eeuw in gaan. Het lijkt echter waarschijnlijker dat er gewoon keuzes gemaakt moeten gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
hamsteg schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:36:
Hier wordt ik dan weer vrolijk van: Erfbelasting is Diefstal? Onzin!.
[...]
Fijn dat er gelukkig ook niet panische reacties zijn. Elke vorm van inkomen moet gewoon volgens inkomstenbelasting belast worden (met vrijstelling voor de 1ste graad -100k?- en 2de graad -40k- en derde graad -10k-?).
Ten eerste is het geen inkomen, het is vergaard vermogen omdat de erflater heeft besloten niet zijn hele inkomen te spenderen gedurende zijn/haar leven. Maar dan gaat de hoogleraar voorbij aan het feit dat het belastingmoraal overeind moet blijven. Een te heffen belasting moet logisch en uitlegbaar zijn. Dat vind ik altijd wel typisch. Hoogleraren die wetgeving recht praten alsof het volk maar dom en ongeschoold is. In de ogen van velen is het niet logisch dat een toekomstige erflater tijdens zijn/haar leven vermogen opbouwt, daar gedurende het leven in box 3 voor wordt aangeslagen en er na de dood nogmaals geïnd wordt maar nu bij de ontvanger.

Dat is tweemaal graaien in de koektrommel. Toen ie opgebouwd en opgevuld werd en toen ie van eigenaar verwisselde. Het druist in tegen het algemene rechtvaardigheidsgevoel dat je ouwelui verstandig hebben belegd, spaarzaam zijn geweest en de fiscus direct na overlijden op de stoep staat en de hand ophoudt. Daar waar bedrijven de bedrijfsopvolgingregeling benutten en de meest fiscaal vriendelijke route bewandeld wordt. Of openstaande schulden laten opbouwen met de jaarlijkse schenking tussen ouder en kind zodat er op papier de erflater nog het nodige te verrekenen heeft met de toekomstige erfgenamen. Al die trucjes daarvan zal de hoogleraar zeggen ja nee dat is toegestaan. Maar dat er een belastingwet (succesiewet) is wil niet per definitie zeggen dat die ook rechtvaardig ervaren wordt.

Verder kan het geen diefstal zijn want dat is een begrip uit het strafrecht. En het blijft curieus hoe de langstlevende echtgenoot in bijv Duitsland een vrijstelling heeft tot 6 ton, terwijl je in NL al sneller het haasje bent. Beetje doorsnee rijtjeswoning in de randstad is al zoveel waard. Dus de drempelbedragen mogen weleens herzien worden. Maar dat gaat niet gebeuren. Het navo budget moet veilig gesteld worden, de begroting moet sluitend opgeleverd worden. In de hele hra discussie wordt al snel geschermd met: kom niet aan mijn eigendom, maar bij erfenissen / vermogens mogen mensen niet eenzelfde mening zijn toegedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:34:
[...]

Da's jammer, want zonder steenkool geen staal. De alternatieve staalproductie is nog niet zo'n succes.

Verder geldt voor wel meer minerale voorraden dat ze opraken. Koper wordt een probleem, terwijl we dat juist extreem hard nodig hebben voor de energietransitie.

Alle overheden hebben het "groene groei" fabeltje rondgebazuind, waardoor iedereen het idee heeft dat we met de huidige levensstandaard, hooguit electrisch, de volgende eeuw in gaan. Het lijkt echter waarschijnlijker dat er gewoon keuzes gemaakt moeten gaan worden.
Keuzes, uiteindelijk is het een 80/20 probleem, elektrisch waar het het meeste effect heeft, andere bronnen waar dat inefficient is of niet werkt (zoals staal productie kennelijk).

Het is alleen zo jammer dat dat al teveel nuance voor de politiek is (stikstof, omg..., kortste klap en meeste effect is veeteelt, maar het is beter te stoppen met de bouw, dan doet elke sector exact zijn percentage bijdrage, is eerlijk...)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:42
@Joosie200 Zo kan je het benaderen, maar als ik een factuur uitschrijf voor een klus moet ik daarvoor belasting afdragen. Boek ik dat over naar privé en doe ik er boodschappen van, moet ik BTW betalen en moet de winkel belasting afdragen over de winst. Al dat geld is al eens belasting over betaald en het moet bij elke transactie weer opnieuw.

Als pa je bij leven een ton geeft moet jij schenkbelasting betalen. Doet pa dat na zijn dood moet je erfbelasting betalen. Beide met een vrijstelling tot een bepaald bedrag.

• CVTTPD2DQ
_JGC_ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:20:
@Joosie200 Zo kan je het benaderen, maar als ik een factuur uitschrijf voor een klus moet ik daarvoor belasting afdragen. Boek ik dat over naar privé en doe ik er boodschappen van, moet ik BTW betalen en moet de winkel belasting afdragen over de winst. Al dat geld is al eens belasting over betaald en het moet bij elke transactie weer opnieuw.

Als pa je bij leven een ton geeft moet jij schenkbelasting betalen. Doet pa dat na zijn dood moet je erfbelasting betalen. Beide met een vrijstelling tot een bepaald bedrag.
Onze belastingmoraal is eigenlijk de wereld op z'n kop. We belasten fris drinkwater (en vrijwel niemand klaagt over de tarieven, terwijl die toch best fors zijn), terwijl we de ziekelijke poelen ongemoeid laten.

• _JGC_
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:18:
[...]

Onze belastingmoraal is eigenlijk de wereld op z'n kop. We belasten fris drinkwater (en vrijwel niemand klaagt over de tarieven, terwijl die toch best fors zijn), terwijl we de ziekelijke poelen ongemoeid laten.
Je bedoelt "belasting op leidingwater" en de BTW over water dat we vervolgens door de plee spoelen, ons gazonnetje mee sproeien, een uur mee onder de douche staan of de auto mee wassen?

Gisteren overigens nog 2,50 betaald voor een plastic flesje van een halve liter. Is ook heel gewoon. Of 3,50 voor een glazen flesje van 200ml. Wordt het wel naar je tafel gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 17:28

Als pa je bij leven een ton geeft moet jij schenkbelasting betalen.
Als pa slim is, doet hij het in jaarlijkse stapjes van 6½k, want dan hoeft er magisch geen belasting over betaald te worden.

Dat is ook het flauwe aan de erfbelasting; het treft mensen met vooral illiquide vermogen harder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Joosie200 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:01:
En het blijft curieus hoe de langstlevende echtgenoot in bijv Duitsland een vrijstelling heeft tot 6 ton, terwijl je in NL al sneller het haasje bent.
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar in NL is de vrijstelling voor de langslevende >8 ton:
https://www.belastingdien...vrijstelling-erfbelasting
Beetje doorsnee rijtjeswoning in de randstad is al zoveel waard.
In de regel bezit je als langstlevende al de helft van de woning. Dus voordat je over de erfenis belasting moet betalen, zit je dus wel een stukje duurder. Als er ook kinderen zijn, erf je maar een kwart van het vermogen. Van het overige kwart krijg je vaak het vruchtverbruik (maar de kinderen kunnen ook direct 'innen').
Dus de drempelbedragen mogen weleens herzien worden. Maar dat gaat niet gebeuren.
Want het is al zo. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
_JGC_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:26:
Je bedoelt "belasting op leidingwater" en de BTW over water dat we vervolgens door de plee spoelen, ons gazonnetje mee sproeien, een uur mee onder de douche staan of de auto mee wassen?
Nee, ik bedoel dat we geld dat in de economie circuleert en productieve arbeid oplevert zwaar belasten, terwijl we geld dat op een bankrekening staat te verstoffen vrijwel ongemoeid laten.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt maar in al die gevallen ligt bij de btw het uitgangspunt: de eindgebruiker betaalt. Koop je een auto van je spaargeld: bpm en btw. Haal je sigaretten / benzine: accijnzen. Haal je van het geld een woning: overdrachtsbelasting. Kortom het gebruik van het geld wordt belast. Doe je niks, laat je het geld op de spaarrekening hop box 3. Ga je beleggen: net iets zwaarder aangeslagen in box 3.

En dat is ook een keuze vanuit degene met besteedbaar geld. Maar dat iemand overlijd is geen keuze maar overkomt iedereen. Twee zekerheden in het leven: je betaalt belasting in welke vorm dan ook en je gaat dood. Ik vind het persoonlijk de meest discutabele belasting die er is. Over een feit dat iemand er niet meer is het aangrijpingspunt te laten zijn om nog even een keer langs te komen. Schenk je bij leven is dat ook een keuze. Dus er zijn genoeg situaties waarin de overheid belasting ophaalt. En dat op zichzelf is te begrijpen: algemene middelen om de begroting van te betalen. Dan nog kun je wel van mening verschillen over de nut en noodzaak ervan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Joosie200 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:06:
[...]

Over een feit dat iemand er niet meer is het aangrijpingspunt te laten zijn om nog even een keer langs te komen.
Het feit dat 'iemand er niet meer is' heeft er helemaal niks mee te maken, het gaat er om dat iemand anders ineens vermogen vergaard. 'Ze' komen niet langs bij de overledene, maar bij de erfgenaam.
Als je de loterij wint betaal je er ook belasting over.

[ Voor 6% gewijzigd door Tleilaxu op 21-08-2025 08:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Tenzij dat streven ten kosten gaat van noodzakelijk goede relaties die je ook moet hebben omdat je nu eenmaal niet meer autonoom kunt zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05:41
JA21 wil met minister voor Overheidsefficiëntie strijd aangaan op rechts
Want in Amerika ging dat zo goed met Elon Musk :')

Verder een uitstekende partij als je vermogend ondernemer bent zo te zien.

[ Voor 21% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 21-08-2025 08:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Joosie200 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:06:
[...]

En dat is ook een keuze vanuit degene met besteedbaar geld. Maar dat iemand overlijd is geen keuze maar overkomt iedereen. Twee zekerheden in het leven: je betaalt belasting in welke vorm dan ook en je gaat dood. Ik vind het persoonlijk de meest discutabele belasting die er is. Over een feit dat iemand er niet meer is het aangrijpingspunt te laten zijn om nog even een keer langs te komen. Schenk je bij leven is dat ook een keuze.
Zoals @Tleilaxu al aangeeft: De overledene wordt niet belast. De erfgenaam die een financiele meevaller heeft waar ie zelf niks voor heeft gedaan wordt belast. Het is daardoor juist een hele eerlijke belasting op gratis geld en niet, zoals de inkomstenbelasting, straf voor mensen die hard gewerkt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:31
[...]

We zijn niet eens autonoom als regio Europa. Laten we daar dan eens naar streven. Moeilijk genoeg maar nog altijd tienduizend keer meer haalbaar dan autonoom als klein landje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

De efficiënte van de overheid oplossen met een extra minister: als het een grap was van een comedy programma zou ik het ook geloven. Ik zou er hard om moeten lachen als er niet serieus mensen positief zouden aanslaan op dit soort ideeën
Met de nadruk op vermogend want de eenmanszak op de hoek heeft helemaal geen zak aan de trickle down benadering van dit soort partijen met libertarische inslag

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 21-08-2025 09:12 ]

• Dennis
D-e-n schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:07:
We zijn niet eens autonaam als regio Europa. Laten we daar dan eens naar streven. Moeilijk genoeg maar nog altijd tienduizend keer meer haalbaar dan autonoom als klein landje.
Dat juich ik ook toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik ga solliciteren. Mijn eerste voorstel als Minister voor Overheidsefficiëntie wordt om de Staatssecretaris voor Kernenergie weg te bezuinigen.

Ik snap dit soort dingen niet. Op overheidsefficientie inzetten en dan meteen een nodeloze staatssecretaris erbij. Wat moet die Staatssecretaris doen? Een wekelijks gesprek met de projectmanager voeren?
Laten we ook meteen een Staatssecretaris voor de Zorgvuldige Besteding Van Al Dat Extra Defensiegeld invoeren? Is toch ook belangrijk?

Het stoort me een beetje dat kabinetsposten voor politieke signalen gebruikt worden. Kijk eens hoe belangrijk we dit vinden, we vinden het zo belangrijk dat we daarvoor weer een heel goed betaalde baan voor een partijgenoot willen creëren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 16:59

We merken hier even op dat JA21 zich inlaat met het libertaire gedachtegoed. Dit is, zoals je al aangaf, DOGE. Dit is Javier Milei.

Dat gaan ze vast proberen te fatsoeneren met het redelijk klinkende sausje waar JA21 inmiddels wel bekend om staat. Ik zie Coenradie nog niet met een kettingzaag slingeren, bijvoorbeeld. Maar - je noemt je beoogde ministerie niet overheidsefficiëntie als je niet precies weet wat je beoogd.

Door precies die benaming te kiezen laten ze zich daarmee ook in met het MAGA-gedachtegoed. Ze haken hun karretje aan bij het veronderstelde succes van Trump.

Staat genoteerd, Joost. Zal ik vast zo'n rood petje voor je bestellen?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Helixes schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Maar - je noemt je beoogde ministerie niet overheidsefficiëntie als je niet precies weet wat je beoogd.
Volgens NOS is het een minister. Niet elke minister heeft ook een ministerie. Als er voor deze functie echt een heel ministerie wordt opgetuigd zijn ze inderdaad het spoor bijster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Je kunt prima zo'n staatssecretaris of minister hebben en er kan ook best nut in zitten.

Wat bijvoorbeeld enorm veel ambtenaren scheelt is een eenvoudiger belastingsysteem, waardoor alle toeslagen kunnen worden afgeschaft en daarmee dus ook iedereen die zich daarmee bezig houdt.

En ik kan nog wel meer voorbeelden bedenken, de een eenvoudiger realiseerbaar dan de andere.

Natuurlijk kun je dit ook laten doen door de betreffende vakinhoudelijke minister, maar dat is een keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:12
Dennis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:36:
[...]

Ja, maar dat anders behandelen op basis van afkomst deed hij helemaal niet.

[...]

Ik zie de link nog steeds totaal niet. Nu is het wel makkelijk roepen. Jij zegt: het is fascisme, maar een onderbouwing waarom het dat dan is ontbreekt en dan moet ik gaan aantonen dat het geen fascisme is. Ook je kwalificatie als racistisch hierboven klopt gewoon niet, want hij heeft nooit mensen anders willen behandelen op basis van afkomst omdat zijn voorstel over probleemwijken ging.
Het plan van Dijkhof destijds:
Hij wil dat het kabinet wijken selecteert waarin meer dan 50 procent van de inwoners van niet-westerse afkomst is, de werkloosheid is en criminaliteit hoog liggen en het opleidingsniveau laag is.
Afkomst was dus wel degelijk een belangrijk criterium om andere wetten toe te passen. En dat maakt het, hoe je het ook wendt of keert, racistisch.

Zijn voorstel voldoet inderdaad niet aan alle criteria van fascisme, daar was ik iets te kort door de bocht. Ik zie het echter wel als een stap op weg naar een apartheidsstelsel, waarbij verschillende wetten gelden voor verschillende bevolkingsgroepen, op basis van afkomst. Ik zie het ook als extreem nationalistisch, en omdat de afkomst van de betrokken staatsburgers er zo expliciet bij wordt genoemd als criterium is het per definitie ook racistisch. Of het een stap op weg is naar full blown fascisme weten we niet, daarover kunnen we van mening verschillen.

Maar onfris, en de fractieleider van een grote partij onwaardig blijft het. En dan kun je je (Dijkhof, niet jij :)) nu presenteren als vertegenwoordiger van het redelijke midden, maar dat roept bij mij toch vooral herinneringen op aan Geert Milders, die ook heel snel zijn masker weer liet vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Helixes schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:19:
Maar - je noemt je beoogde ministerie niet overheidsefficiëntie als je niet precies weet wat je beoogd.
Het gaat niet om een ministerie, maar een minister. Bovendien is aan deze minister een hele pagina gewijd in het verkiezingsprogramma waarin precies staat beschreven wat hij moet gaan doen en wat ze er dus mee willen bereiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Helixes
Dennis schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:26:
Je kunt prima zo'n staatssecretaris of minister hebben en er kan ook best nut in zitten.

Wat bijvoorbeeld enorm veel ambtenaren scheelt is een eenvoudiger belastingsysteem, waardoor alle toeslagen kunnen worden afgeschaft en daarmee dus ook iedereen die zich daarmee bezig houdt.

En ik kan nog wel meer voorbeelden bedenken, de een eenvoudiger realiseerbaar dan de andere.

Natuurlijk kun je dit ook laten doen door de betreffende vakinhoudelijke minister, maar dat is een keuze.
Sorry, maar dit begint niet bij de regering. Dit begint bij de Tweede Kamer. De overheid voert slechts uit hetgeen de Tweede Kamer ze opdraagt.

Als men de toeslagen zat is, dan zal de Kamer daar wetgeving voor moeten accorderen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:45:
[...]

Nee, ik bedoel dat we geld dat in de economie circuleert en productieve arbeid oplevert zwaar belasten, terwijl we geld dat op een bankrekening staat te verstoffen vrijwel ongemoeid laten.
Als je het hebt over vermeerdering van bezit, ben ik het 100% met eens (rente, dividend, verkoopwinst, etc.). Wat staat te verstoffen hoort onbelast te blijven in mijn ogen. Iemand die een ton spaart of iemand die een ton uitgeeft horen niet verschillend benaderd te worden.

... gecensureerd ...

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Tleilaxu schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:30:
[...]

Het feit dat 'iemand er niet meer is' heeft er helemaal niks mee te maken, het gaat er om dat iemand anders ineens vermogen vergaard. 'Ze' komen niet langs bij de overledene, maar bij de erfgenaam.
Als je de loterij wint betaal je er ook belasting over.
Dit vind ik een sterke argumentatie, die neem ik mee.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik hoop dat je de paradox in je antwoorden ziet. Als elk land maximaal gaat voor zijn eigen autonomie in europa, kunnen wij het als NL wel schudden vrees ik. Dan worden we vrolijk leeggegeten door de grote landen in europa. En op het moment van crisis worden wij aan ons lot over gelaten. Succes met je autonomie. Je kunt over streven naar maximale autonomie als europa of als land. Samen tegelijk is een utopie.

• Dennis
Helixes schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:35:
Sorry, maar dit begint niet bij de regering. Dit begint bij de Tweede Kamer. De overheid voert slechts uit hetgeen de Tweede Kamer ze opdraagt.
Nou, sinds de fractiedisciplines versterkt zijn heb ik niet de illusie dat de Tweede Kamer een andere koers vaart dan de regering. En als we straks een kabinet met vier partijen krijgen in oktober zal dat er vast niet beter op worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Helixes schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

Als men de toeslagen zat is, dan zal de Kamer daar wetgeving voor moeten accorderen.
En wie zorgt dat er wetgeving wordt geschreven? Dat is meestal de minister.

• Dennis
Cyberpope schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:38:
Ik hoop dat je de paradox in je antwoorden ziet. Als elk land maximaal gaat voor zijn eigen autonomie in europa, kunnen wij het als NL wel schudden vrees ik. Dan worden we vrolijk leeggegeten door de grote landen in europa. En op het moment van crisis worden wij aan ons lot over gelaten. Succes met je autonomie. Je kunt over streven naar maximale autonomie als europa of als land. Samen tegelijk is een utopie.
Nee hoor, want ik zie er een andere invulling in dan jij. En ik denk prima dat het kan. Uitgangspunt is zoveel mogelijk zelf autonoom en onderwerpen waar het individueel niet kan of realistisch is doe je dat op Europees niveau.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hamsteg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:36:
[...]
Als je het hebt over vermeerdering van bezit, ben ik het 100% met eens (rente, dividend, verkoopwinst, etc.). Wat staat te verstoffen hoort onbelast te blijven in mijn ogen. Iemand die een ton spaart of iemand die een ton uitgeeft horen niet verschillend benaderd te worden.
Je definitie van belasting als instrument is te nauw. Belasting is niet alleen een vorm van inkomsten voor de overheid, maar primair een instrument om te sturen op gedrag. Ongewenste zaken belast je extra. Dus ja, zelfs waaraan je die ton uitgeeft wordt anders belast. Of je dat aan noodzakelijk levensonderhoud uitgeeft of aan luxe zaken, geeft andere belastingen.

Indien het ongewenst is dat we een rentenierssamenleving krijgen (de resultaten daarvan hebben we in het verleden paar keer gezien, ik zou er niet voor zijn) is het logisch dat je die zaken die daartoe leiden extra belast.

(en ik laat dan even het 3de belangrijkste doel van belastingen, je achterban tevreden stellen door politici even buiten beschouwing, maar die hangt natuurlijk erg samen met doel 2. Alleen is je definitie over welk gedrag je wel of niet wenselijk vind anders).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• D-e-n
[...]
Dat is geen keuze. Dat is de enige nuttige gang van zaken. We hebben het al zo vaak gezien bij reguliere bezuinigingen op het ambtenarenapparaat. Dan "moeten" er ambtenaren uit maar het eind van het liedje is dat niet bedacht is wat die ambtenaren feitelijk doen en omdat dat werk toch nuttig bleek worden er dan maar weer dure externe krachten ingehuurd. En dus wordt het allemaal eerder duurder dan goedkoper.

Als je minder regels en minder ambtenaren wilt zul je eerst moeten bedenken waarom die regels er zijn en wat die ambtenaren doen. Dat kan alleen vakinhoudelijk. Dit praatje van JA21 is wat dat betreft ook gewoon duur consultants gelul: mensen die zonder daadwerkelijk met de poten in de modder te staan denken te kunnen bepalen hoe een organisatie kan bezuinigen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het probleem met een ministerie voor overheidsefficiëntie is dat het gedoemd is om te falen. Ik zal even de knullige poging van de VS achterwege laten. Maar het punt is dat verschillende overheidstakken verschillende expertises hebben op verschillende sectoren en allemaal werken met hun eigen methodes en hun eigen datasets.

Een enkele divisie opgericht voor efficiëntie zal dus 1 van twee paden gaan bewandelen om werkbaar te zijn:
1) Het wordt een complexe divisie met heel veel experts die allemaal respectievelijk de verschillende overheidstakken onderzoeken en corrigeren. Dit systeem is inherent complex en duur waardoor het teniet doet wat het als doelstelling heeft.
2) Het wordt een zeer oppervlakkige divisie die eigenlijk bij wijze van spreken alleen kan reguleren dat algemene zaken worden gestroomlijnd welke niet dieper gaan op de expertise van de afdeling. Denk zaken zoals reiskostenvergoeding uitgave aan verbouwingen en dergelijke. Dit zet effectief geen zonden aan de dijk.

Waarom is dit dan een concept?
Hiervoor moet je gaan kijken naar wat momenteel in de VS plaats vindt. Zulke divisies gaan niet over efficiënt werken maar over controle. Het zijn overkoepelende organen bedoeld om redenen te vinden ongewenste acteurs in het apparaat eruit te plukken. Het zijn simpelweg gezegd middelen van autocratie bedoeld voor controle, niet voor efficiëntie.

In onze systemen zal iedere overheidsafdeling nu al afdelingen hebben die gaan over de best mogelijk te behandelen weg. Natuurlijk zijn deze niet ideaal. er zijn grofweg twee richtingen waarop het fout kan gaan:
1) Inschattingsfouten als gevolg van foutieve beslissingen of procedures mogelijk gestoeld op een gebrek aan inzicht of tradities.
2) Corruptie.

Het spreekt voor zich dat dit moet worden bestreden. In Nederland zien we regelmatig mensen uit regeringen en partijen worden gestampt voor beide zaken. Ik zou dus zeggen dat het huidige systeem al goed werkt. Het kan altijd beter maar beslist niet middels een overkoepelend orgaan extra toe te voegen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dennis schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Nee hoor, want ik zie er een andere invulling in dan jij. En ik denk prima dat het kan. Uitgangspunt is zoveel mogelijk zelf autonoom en onderwerpen waar het individueel niet kan of realistisch is doe je dat op Europees niveau.
Denk daar eens over door zou ik zeggen? Want dat werkt alleen als iedereen het er op Europees niveau er over eens is, waar het niet individueel kan. Maar dat zal voor andere grotere landen, anders zijn dan voor ons. En als wij tegen die grote landen zeggen "we hebben jullie alleen nodig voor ...... dat kunnen we niet alleen, maar voor de rest niet want voor de rest gaat onze autonomie voor" op welke argumentatie zullen zijn dan zeggen "oke, wij passen ons aan aan NL?".

Of gaan die landen dan ook gewoon denken "wij gaan voor onze maximale autonomie en NL je ziet maar :w ". En als landen als Duitsland en Frankrijk dat gaan denken (en daarmee hun economie ook erg protectionistisch gaan inrichten) op welke grond denk je dan dat wij op de diverse gebieden autonoom kunnen blijven? Welke industrietakken kunnen wij dan nog zelf overeind houden op een schaal van NL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Cyberpope schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:46:
[Belasting is] primair een instrument om te sturen op gedrag.
Dat is het intussen inderdaad geworden, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn en mag wat mij betreft ook best weer een tandje minder.

Klinkt ook raar als dit het primaire doel is, want door naar draagkracht belasting te heffen wil je dus eigenlijk sturen dat (rijke) mensen minder gaan verdienen :P.
D-e-n schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:49:
Dat is geen keuze. Dat is de enige nuttige gang van zaken. We hebben het al zo vaak gezien bij reguliere bezuinigingen op het ambtenarenapparaat. Dan "moeten" er ambtenaren uit maar het eind van het liedje is dat niet bedacht is wat die ambtenaren feitelijk doen en omdat dat werk toch nuttig bleek worden er dan maar weer dure externe krachten ingehuurd. En dus wordt het allemaal eerder duurder dan goedkoper.

Als je minder regels en minder ambtenaren wilt zul je eerst moeten bedenken waarom die regels er zijn en wat die ambtenaren doen. Dat kan alleen vakinhoudelijk. Dit praatje van JA21 is wat dat betreft ook gewoon duur consultants gelul: mensen die zonder daadwerkelijk met de poten in de modder te staan denken te kunnen bepalen hoe een organisatie kan bezuinigen.
Ik ben het met je eens dat er weinig tot geen goede voorbeelden zijn hoe je dit succesvol kan aanpakken, maar ik zie de minister (en nogmaals, geen ministerie) die JA21 beschrijft meer als een soort aanjager om de overheidsefficiëntie te verbeteren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• migchiell
Dennis schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Dat is het intussen inderdaad geworden, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn en mag wat mij betreft ook best weer een tandje minder.

Klinkt ook raar als dit het primaire doel is, want door naar draagkracht belasting te heffen wil je dus eigenlijk sturen dat (rijke) mensen minder gaan verdienen :P.

[...]

Ik ben het met je eens dat er weinig tot geen goede voorbeelden zijn hoe je dit succesvol kan aanpakken, maar ik zie de minister (en nogmaals, geen ministerie) die JA21 beschrijft meer als een soort aanjager om de overheidsefficiëntie te verbeteren.
Een aanjager... maar wat betekent dat nou concreet? Gaan we gewoon een dure minister (à ruim 2 ton per jaar, met uiteraard een chauffeur, een woordvoerder, een secretaresse, wat beleidsambtenaren om zich heen, een kantoor, laten we het onrealistisch gunstig nemen en zeggen dat die minister twee miljoen per jaar kost) instellen die alleen af en toe op elk ministerie komt vertellen dat ze toch echt een beetje op de centjes moeten letten?

Het klinkt allemaal niet verkeerd, efficiëntie verbeteren, totdat je het concreet moet gaan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

migchiell schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Het plan van Dijkhof destijds:

[...]

Afkomst was dus wel degelijk een belangrijk criterium om andere wetten toe te passen. En dat maakt het, hoe je het ook wendt of keert, racistisch.

Zijn voorstel voldoet inderdaad niet aan alle criteria van fascisme, daar was ik iets te kort door de bocht. Ik zie het echter wel als een stap op weg naar een apartheidsstelsel, waarbij verschillende wetten gelden voor verschillende bevolkingsgroepen, op basis van afkomst. Ik zie het ook als extreem nationalistisch, en omdat de afkomst van de betrokken staatsburgers er zo expliciet bij wordt genoemd als criterium is het per definitie ook racistisch. Of het een stap op weg is naar full blown fascisme weten we niet, daarover kunnen we van mening verschillen.

Maar onfris, en de fractieleider van een grote partij onwaardig blijft het. En dan kun je je (Dijkhof, niet jij :)) nu presenteren als vertegenwoordiger van het redelijke midden, maar dat roept bij mij toch vooral herinneringen op aan Geert Milders, die ook heel snel zijn masker weer liet vallen.
Maar dat is het aanpakken van wijken van lage socio economische status, waar voornamelijk immigranten helaas in oververtegenwoordigd zijn. Dat is gewoon een feit.
Eigenlijk weinig anders dan dat die Deense wet.

Die wijken al vroegtijdig verspreiden over de rest van Nederland heeft positieve effecten op de mensen en de wijken zelf die dan niet (verder) verleppen/verkrotten/verkloten en verder in die neerwaardse spiraal getrokken worden.

Is dat discriminatie? Ik weet het niet. Immigratiestatus is gewoon een van de vele risicofactoren.
Dat het grijs / discutabel gebied is, dat ben ik zeker met je eens.

Maar in het kader van grip krijgen op en benoemen... ben ik er niet op tegen.
Sowieso is het beter voor de integratie / assimilatie wanneer immigranten niet samenklonteren, maar verspreid worden. Dat je je eigen groep op zoekt is begrijpelijk, maar een gebied van waar 50% immigrant is, wordt makkelijk een parallelle samenleving. Zweedse en Molenbeekse problemen moeten we gewoon niet willen / voorkomen.
hamsteg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:36:
[...]
De economie bestaat bij gratie uit de omloopsnelheid van geld. Dat is de absolute basis van fractional reserve banking. Je kan 10x meer uitlenen wanneer dat geld ook 10x uitgegeven wordt. Geld moet letterlijk rollen.
Daarom dat stilstaand vermogen, in een oude sok/matras, maar ook stil staand in aandelen (los van de initiele aandelen-uitgifte!) zo schadelijk is.
In de booming jaren 50-80 was het toptarief op inkomsten tot 80%, het had geen zin om meer salaris te geven waardoor de inkomensongelijkheid laag was en geld flink bleef rollen in de economie.
[...]

Probleem is dat iedereen, ook ambtenaren, voorstander zijn van eenvoudigere en minder regels.
Er zijn echter al meerdere initiatieven geweest afgelopen jaren om de regels te verminderen (eerst 2 schrappen voor elke nieuwe, het STOER programma, etc).
Toch blijkt de praktijk weerbarstig, die regels zijn er telkens echt wel voor een goede reden.

Ik weet wel eentje waar een hele hoop controle en uitvoering bij de belastingdienst mee bespaard kan worden. In 1x Afschaffen hra, zonder moeilijke uitgebreide correcties bij inkomstenbelasting of dergelijke.
* DropjesLover rent :+
mitsumark schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Ik weet er nog wel 1, huurtoeslag

*rent nog harder :o
Daar ben ik (als huiseigenaar) dan weer tegen, dan rest voor velen enkel een doos onder een brug.
Als je zo afhankelijk bent van de hra om je hypotheek te betalen, had je die hypotheek ook gewoon niet kunnen krijgen en nog wat langer in (de op lange termijn fors duurdere) middenhuur moeten blijven wonen. Want dat kon blijkbaar wel uit. Niet ideaal en bevriest je leven (iig geen dure kinderen enzo), maar toch.

[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 21-08-2025 10:39 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
DropjesLover schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Maar dat is het aanpakken van wijken van lage socio economische status, waar voornamelijk immigranten helaas in oververtegenwoordigd zijn. Dat is gewoon een feit.

Die wijken al vroegtijdig verspreiden over de rest van Nederland heeft positieve effecten op de mensen en de wijken zelf die dan niet (verder) verleppen/verkrotten/verkloten en verder in die neerwaardse spiraal getrokken worden.
Noem dan die lagere sociaal-economische status als criterium om je burgers te gaan verheffen (nog even los van de vraag of intrekken van de kinderbijslag/uitkeringen daarvoor het juiste instrument is). En ja, er is een duidelijke correlatie tussen afkomst en sociaal-economische status, dat zou natuurlijk ook al niet zo moeten zijn in een eerlijke, niet-racistische samenleving.

Oh, en stem dus links, en niet rechts, als je je medeburgers met een lage sociaal-economische status wilt verheffen :)

Expliciet de afkomst als criterium noemen maakt het simpelweg racistisch, ongrondwettelijk en daarmee (imho) volstrekt verwerpelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door migchiell op 21-08-2025 10:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:24
Ik weet wel eentje waar een hele hoop controle en uitvoering bij de belastingdienst mee bespaard kan worden. In 1x Afschaffen hra, zonder moeilijke uitgebreide correcties bij inkomstenbelasting of dergelijke.
* DropjesLover rent :+

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[...]

Ik zie een groot verschil met ons spreidingsbeleid (met als doel integratie te bevorderen) en de Deense wet. In Denemarken kunnen ze gewoon een heel gebouw met de grond gelijk maken als er een "te hoog" aantal migranten in woont. Die mensen worden dan verplicht uit huis gezet. Dat is nogal wat.

Wij proberen de situatie te voorkomen door integratie te bevorderen. Zij hakken er met de botte bijl op in wat weinig oplost en veel polariseert en kwaad bloed zet. Typisch populisme.

[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 21-08-2025 10:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Llopigat schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Ik zie een groot verschil met ons spreidingsbeleid (met als doel integratie te bevorderen) en de Deense wet. In Denemarken kunnen ze gewoon een heel gebouw met de grond gelijk maken als er een "te hoog" aantal migranten in woont. Die mensen worden dan verplicht uit huis gezet. Dat is nogal wat.

Wij proberen de situatie te voorkomen door integratie te bevorderen. Zij hakken er met de botte bijl op in wat weinig oplost en veel polariseert en kwaad bloed zet. Typisch populisme.
En wat als het proberen te voorkomen van de situatie niet is gelukt? Wat als je alsnog een hoge concentratie migranten op één plek ziet en de integratie niet of nauwelijks vordert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:21:
[...]
En wat als het proberen te voorkomen van de situatie niet is gelukt? Wat als je alsnog een hoge concentratie migranten op één plek ziet en de integratie niet of nauwelijks vordert?
Dan behandel je die met respect, dan gooi je ze niet ongevraagd het huis uit waar ze een heel leven hebben opgebouwd. Denk je echt dat dat de integratie gaat bevorderen? Ze gaan de maatschappij alleen maar haten omdat ze zich ongewenst voelen.

Natuurlijk is ghettovorming onwenselijk maar zoiets maakt het alleen maar erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Llopigat schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Dan behandel je die met respect, dan gooi je ze niet ongevraagd het huis uit waar ze een heel leven hebben opgebouwd. Denk je echt dat dat de integratie gaat bevorderen? Ze gaan de maatschappij alleen maar haten omdat ze zich ongewenst voelen.

Natuurlijk is ghettovorming onwenselijk maar zoiets maakt het alleen maar erger.
Wat is dan je oplossing?
Hulpverlening en andere heeft al lang gefaald.

De mensen wonen daar omdat ze mensen kennen en omdat het goedkoop is.
Niemand gaat bewust in een wijk/flat wonen met veel overlast en andere problemen. Niemand woont daar ook fijn.
Overigen worden de mensen er niet ongevraagd uit gegooid, maar krijgen ze echt wel tijd en alternatieve woningen aangeboden.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:35:
De mensen wonen daar omdat ze mensen kennen en omdat het goedkoop is.
v.s.
Niemand gaat bewust in een wijk/flat wonen met veel overlast en andere problemen. Niemand woont daar ook fijn.
Je bovenstaande twee opmerkingen vind ik tegenstrijdig. Mensen wonen daar juist bewust bij elkaar. Ze vinden daar meer aansluiting. En ze vormen de wijk meer zoals ze kennen. Voor mensen uit een midden-oosten omgeving (bijvoorbeeld) is een nette aangeharkte Nederlandse vinex wijk juist unheimlich. Die zijn straatmarktjes gewend en de buren die op hun kinderen letten.
Overigen worden de mensen er niet ongevraagd uit gegooid, maar krijgen ze echt wel tijd en alternatieve woningen aangeboden.
Dit is ook tegenstrijdig. Dit is dus wel ongevraagd. Als je iemand tijd geeft om verplicht wat anders te zoeken maakt dat het niet minder verplicht.
Wat is dan je oplossing?
Hulpverlening en andere heeft al lang gefaald.
Ten eerste: niet verplichten. Zeker niet op basis van statistieken. Dit zie ik als een groot probleem met de Deense wetgeving: Het is niet op individuele acties gestoeld. Als er een bepaald gezin in een wijk problemen veroorzaakt, kan je die als reden gebruiken om die aan te pakken. Maar een heel gebouw vol migranten aanpakken voor problemen die door enkelen daaronder worden veroorzaakt: Natuurlijk zet dat kwaad bloed. Je verklaart hele groepen onwenselijk voor dingen die ze vaak niet eens zelf gedaan hebben.

Ten tweede: Rekening houden met wat de mensen willen. Niet iedereen heeft zo'n vinex wijk doorzonwoning als ideaal. Begrip dat ons ideaal niet voor iedereen hoeft te gelden. Richt wijken in op zaken waar migranten meer behoefte aan hebben en ze gaan er vanzelf liever wonen. Dat hoeft niet per se exclusief te zijn. Veel mensen in de stad wonen juist ook wel graag in multiculturele wijken. Zie bijvoorbeeld de aantrekking van een "chinatown" in steden. Uiteindelijk is het doel wel integratie maar dat krijg je niet van de ene op de andere dag. Daar gaan generaties overheen.

Ten derde: Gelijke handhaving. Wat ik bijvoorbeeld in Den Haag zie: In bepaalde wijken staan ze gewoon openlijk te dealen (Laak bijvoorbeeld). De politie rijdt wel eens langs en kijkt ernaar. Doe je dit in het benoordenhout (luxe rijke wijk) of in Wassenaar dan staat het natuurlijk meteen blauw met politiewagens. Zo stimuleer je dat een wijk vervalt. Door het op te geven als handhavers.

[ Voor 7% gewijzigd door Llopigat op 21-08-2025 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Llopigat sorry maar je oplossingen klinken niet concreet. Ik denk dat hele gebouwen slopen een laatste oplossing moet zijn, maar wel degelijk een oplossing is. Dan is de tijd van praten, buurthulpen, buurt centra, straat coaches al gedaan. Er zijn in elke grote stad wijken aan te wijzen waar dit simpelweg de verkeerde kant op gaat. Rigoreuze aanpak is dan nodig omdat de vorige aanpak gefaald heeft.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23
Oh, kijk eens! De CU heeft een concept programma:
ChristenUnie: aanpak woningnood centraal, gezinnen meer ondersteunen

Het aanpakken van de woningnood is de hoogste prioriteit voor de ChristenUnie. Dat staat in het verkiezingsprogramma van de partij Opstaan voor het goede dat rond deze tijd wordt gepresenteerd.

De partij wil miljarden uittrekken om meer woningen te bouwen. Daarnaast moet er meer ruimte komen voor "ontmoetingen in buurten". De partij ziet dat in deze tijden geld "de economie vergiftigt" en "aandacht en tijd een vluchtig verdienmodel zijn geworden".

Waarden als naar elkaar omkijken staan onder druk, vindt de ChristenUnie, en de partij wil daar verandering in brengen. Bijvoorbeeld met een dienstplicht voor iedereen: het moet normaal worden dat "iedere Nederlander zich een periode inzet voor de gemeenschap".

[...]
Enkele andere punten uit het artikel:
  • voor elk kind (moet) 4500 euro per jaar beschikbaar komen en moeten kinderopvang en gastouderschap zo goed als gratis worden
  • abortus mag niet genormaliseerd worden, onbedoeld zwangeren moet hulp worden aangeboden. De partij blijft tegen draagmoederschap en commerciële spermadonatie.
  • de partij wil (..) inzetten op een daling van het aantal euthanasiegevallen door onder meer betere voorlichting over natuurlijk sterven en voldoende goede hospice- en palliatieve zorg.
  • Steunt voor de Klimaatwet en het bereiken van 55 procent CO2-reductie in 2030
  • Het inkorten van de WW terugdraaien
  • Het gebruik van PFAS verbieden
  • Aan buy now, pay later - het kopen op krediet - zou ook een einde moeten komen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

De economie bestaat bij gratie uit de omloopsnelheid van geld. Dat is de absolute basis van fractional reserve banking. Je kan 10x meer uitlenen wanneer dat geld ook 10x uitgegeven wordt. Geld moet letterlijk rollen.
Daarom dat stilstaand vermogen, in een oude sok/matras, maar ook stil staand in aandelen (los van de initiele aandelen-uitgifte!) zo schadelijk is.
In de booming jaren 50-80 was het toptarief op inkomsten tot 80%, het had geen zin om meer salaris te geven waardoor de inkomensongelijkheid laag was en geld flink bleef rollen in de economie.
Ik probeer serieus te begrijpen waar je op reageert maar ik snap het niet. Bedoel je nu dat spaargeld extra belast moet worden omdat jij vindt dat geld moet rollen? Sowieso de jaren 50, post oorlog toen bijna alles kapot waas en weer gerepareerd moest worden, tegen nu afleggen slaat als een tang op een varken.

... gecensureerd ...

• _JGC_
mitsumark schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Moet je daarvoor rennen?

Ik steek de vlag uit als het doelloos rondschuiven van centjes met het toeslagen systeem wordt afgeschaft.

Hoger minimumloon en hogere uitkeringen, zorgpremie omlaag, hogere ZVW en ook niet met bovengrens zoals het nu is.
En verder de zorgverzekeringen snoeien. We hebben nu een klein aantal machtige grote verzekeraars en die bieden een veertigtal aan verschillende polissen aan.

• Piet_Piraat7
edie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:01:
Oh, kijk eens! De CU heeft een concept programma:

[...]

Enkele andere punten uit het artikel:
  • voor elk kind (moet) 4500 euro per jaar beschikbaar komen en moeten kinderopvang en gastouderschap zo goed als gratis worden
  • abortus mag niet genormaliseerd worden, onbedoeld zwangeren moet hulp worden aangeboden. De partij blijft tegen draagmoederschap en commerciële spermadonatie.
  • de partij wil (..) inzetten op een daling van het aantal euthanasiegevallen door onder meer betere voorlichting over natuurlijk sterven en voldoende goede hospice- en palliatieve zorg.
  • Steunt voor de Klimaatwet en het bereiken van 55 procent CO2-reductie in 2030
  • Het inkorten van de WW terugdraaien
  • Het gebruik van PFAS verbieden
  • Aan buy now, pay later - het kopen op krediet - zou ook een einde moeten komen.
Laatste punt enorm mee eens :) gratis kinderopvang niet. Die zitten nu al bomvol en voor minima wordt al zo'n 90% vergoed.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

hamsteg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:05:
[...]
Ik probeer serieus te begrijpen waar je op reageert maar ik snap het niet. Bedoel je nu dat spaargeld extra belast moet worden omdat jij vindt dat geld moet rollen?
Correct. En niet omdat ik dat vind (het zou wat zijn :+ ) maar omdat dat omloopsnelheid zo'n beetje het belangrijkste is in de hedendaagse economie.

Nu krijg ik mijn salaris, koop daar wat van in de winkel, de winkel betaalt leveranciers, die weer hun personeel betalen.
Als ik niks meer koop in de winkel maar het geld bij me houd, dan heeft de winkel minder inkomsten, koopt minder bij leveranciers, die weer hun personeel minder betalen (of ontslaan).

Het item van elke economische crisis is dat er, om redenen, minder gekocht wordt, waardoor die omloopsnelheid zakt en dus bedrijven slecht gaan en dus ontslagen vallen.
Sowieso de jaren 50, post oorlog toen bijna alles kapot waas en weer gerepareerd moest worden, tegen nu afleggen slaat als een tang op een varken.
Dat werd niet gratis herbouwd. Er was geld, iedereen aan het werk, hoop kinderen en nieuwe producten er bij en zo toerde die economie op.

Tegenwoordig (nouja, sinds de jaren '90) stopt alles en iedereen zijn geld in de aandelenmarkt om nog wat rendement te maken (je bent gek als je dat niet doet, eerder stoppen met werken, etc etc). Maar daarmee onttrekt men geld aan de reele economie en dus die omloopsnelheid. lo and behold, het gaat economisch ook steeds minder.
Zelfs Trump wil als overheid aandelen in bedrijven kopen. Dat geld gaat dus niet naar burgers of salarissen (waar weer dingen voor gekocht kunnen worden).

BThGvNeOA

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

DropjesLover schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:36:
[...]
Correct. En niet omdat ik dat vind (het zou wat zijn :+ ) maar omdat dat omloopsnelheid zo'n beetje het belangrijkste is in de hedendaagse economie.

Nu krijg ik mijn salaris, koop daar wat van in de winkel, de winkel betaalt leveranciers, die weer hun personeel betalen.
Als ik niks meer koop in de winkel maar het geld bij me houd, dan heeft de winkel minder inkomsten, koopt minder bij leveranciers, die weer hun personeel minder betalen (of ontslaan).

Het item van elke economische crisis is dat er, om redenen, minder gekocht wordt, waardoor die omloopsnelheid zakt en dus bedrijven slecht gaan en dus ontslagen vallen.

[...]

Dat werd niet gratis herbouwd. Er was geld, iedereen aan het werk, hoop kinderen en nieuwe producten er bij en zo toerde die economie op.

Tegenwoordig (nouja, sinds de jaren '90) stopt alles en iedereen zijn geld in de aandelenmarkt om nog wat rendement te maken (je bent gek als je dat niet doet, eerder stoppen met werken, etc etc). Maar daarmee onttrekt men geld aan de reele economie en dus die omloopsnelheid. lo and behold, het gaat economisch ook steeds minder.
Zelfs Trump wil als overheid aandelen in bedrijven kopen. Dat geld gaat dus niet naar burgers of salarissen (waar weer dingen voor gekocht kunnen worden).
Dan staan wij compleet tegenover elkaar. Iemand die zuinig en bezig is voor een grote aankoop of iemand die geld zo snel mogelijk verbrast horen in mijn ogen gelijk behandeld te worden. Uiteindelijk zullen ze beiden geld in de samenleving storten en gaat het geld rollen.

... gecensureerd ...

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:15

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:32:
[...]

Laatste punt enorm mee eens :) gratis kinderopvang niet. Die zitten nu al bomvol en voor minima wordt al zo'n 90% vergoed.
Eens met jou m.b.t. de opvang. Nergens voor nodig om dat gratis te maken.

Ook totaal oneens met de standpunten van CU m.b.t. euthanasie en abortus trouwens }:| dat mensen op deze partij stemmen...

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Agent op 21-08-2025 12:40 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Dennis schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:39:
Nou, sinds de fractiedisciplines versterkt zijn heb ik niet de illusie dat de Tweede Kamer een andere koers vaart dan de regering. En als we straks een kabinet met vier partijen krijgen in oktober zal dat er vast niet beter op worden.
Sorry, maar dit slaat nergens op. Als de fracties het eens zijn over het snijden in het overheidsapparaat - dan zou ik willen zeggen dat dat over het algemeen een vergissing is, maar wel hun democratisch recht. Tot op bepaalde hoogte dan.

Een minister van overheidsefficiënte impliceert dat de Kamer gefaald is in die rol, en een sterkere overheid de enige oplossing is om de overheid in toom te houden.

Concentratie van macht bij de uitvoerende tak. Waar hebben we dat eerder gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:29
hamsteg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:38:
[...]

Dan staan wij compleet tegenover elkaar. Iemand die zuinig en bezig is voor een grote aankoop of iemand die geld zo snel mogelijk verbrast horen in mijn ogen gelijk behandeld te worden. Uiteindelijk zullen ze beiden geld in de samenleving storten en gaat het geld rollen.
Je hebt oppotten en je hebt oppotten. Sparen voor een grote uitgave betekent dat het geld binnen een overzienbare tijd weer de economie in komt. Het plan is tenslotte om het uit te geven aan iets wat gewoon heel duur is in arbeid/materiaal. Echte, reële, waarde dus.
Maar geld voor tientallen jaren op de bank laten staan, of vast laten zitten in aandelen, doet niks meer. Daarmee schaadt je dus de mogelijkheid voor de andere actoren in de economie om hun economische activiteiten uit te voeren. Door het oppotten van de één blijft er langzamerhand geen geld meer over voor de rest.

Dit zou een flinke deflatie in de hand werken. Tot op het moment dat we fracties van centen zouden gaan gebruiken om een huis te kopen omdat 99,9...% van al het geld vast zit bij een handjevol personen. Dat dit niet gebeurd is komt omdat we de afgelopen eeuw dat probleem hebben opgelost door de geldpersen aan te zetten. Dit met de hoop dat het extra geld in de economie weer extra producten oplevert en dat de oppotters eens langzaamaan wat nuttigs met al hun vermogen gingen doen. (Maar ook niet weer te heftig want dat zou de markt overspoelen met geld).
Dat is maar ten dele gebeurd. Wel meer geld, maar niet evenredig meer goederen toevoegen, plus het oppotten gaat harder dan ooit, dus nog meer nood om geld bij te persen. Dus dikke inflatie.

1% van de mensen op de wereld, 80 miljoen mensen, bezitten de helft* van het vermogen op de wereld. Het gros van dat vermogen komt nauwelijks in beweging en is dus praktisch dood geld. En dan komen we weer bij het eerdere voorbeeld uit.

Daarom moet (extreem) vermogen dus aangepakt worden. Het geld moet weer gaan rollen zodat meer mensen meer kunnen bijdragen aan de echte economie. Overheden zijn hierin de enige actoren die dat geld weer kunnen bevrijden en vervolgens kunnen besteden aan zaken waarvan de maatschappij vindt dat het echt wat bijdraagt. Of te wel: er is een serieuze vermogensbelasting nodig.

*Aan de andere kant van de schaal: 50% van de mensen bezitten 0,75% van het vermogen.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

hamsteg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:38:
[...]

Een grote uitgave is nog steeds een uitgave en stroomt dus weer de economie in.
Een gezonde buffer aanhouden is absoluut aan te raden.

Maar wat doe je als je alles al hebt en nog steeds 500k op de bank / belegd hebt staan?
Of 5 miljoen?
Dat is onttrokken aan de economie.
Room het als overheid af en verdeel het over de samenleving in de vorm van uitkeringen (worden 99% zeker uitgeven -> omloopsnelheid), leg er wegen van aan (werk -> lonen -> omloopsnelheid), betaal er (meer) ambtenaren van zodat procedures minder lang duren, etc etc. Jeweetwel, wat een overheid doet.

Aan de ene kant ben ik meer voor het belasten van rendement, want het is inkomen waar geen arbeid tegenover staat. Aan de andere kant, op basis van bovenstaande, snap ik de algemenere vermogensbelasting wel. Geef het uit, hoef je er ook geen belasting over te betalen. Anders doet de overheid het wel voor je :P

Ja je hebt er hard voor gewerkt, maar als een Dagobert Duck op je geld zitten is schadelijk voor het de samenleving als collectief, in het huidige systeem en millennia geleden gelijk.
Nathilion schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:09:
Overheden zijn hierin de enige actoren die dat geld weer kunnen bevrijden
De overheid als Robin Hood, de bevrijder van het geld, nemen van de rijken en geven aan de armen!

VVD en rechtser krijgt een hartaanval :D

[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 21-08-2025 13:23 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Tot op het moment dat we fracties van centen zouden gaan gebruiken om een huis te kopen omdat 99,9...% van al het geld vast zit bij een handjevol personen. Dat dit niet gebeurd is komt omdat we de afgelopen eeuw dat probleem hebben opgelost door de geldpersen aan te zetten.
En erfbelasting. Je goede stuk geeft ook indirect het bestaansrecht van erfbelasting weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:39:
[...]

Eens met jou m.b.t. de opvang. Nergens voor nodig om dat gratis te maken.

Ook totaal oneens met de standpunten van CU m.b.t. euthanasie en abortus trouwens }:| dat mensen op deze partij stemmen...
Maar dat is toch ook niet zo gek voor een Christelijke partij? Ik ben trouwens zelfs lid van de CU ;) maar hun standpunten op het gebied van Abortus en Euthansie vind ik wat ouderwets.

Ja, in beide gevallen wil je voorkomen dat mensen een weloverwogen beslissing nemen - en bij abortus kan je dan nog de discussie over het ongeboren kind aangaan wanneer dat een levend persoon is en wanneer niet en wanneer abortus dan moord zou zijn etc. - maar bij euthanasie vind ik wel dat we als maatschappij situaties moeten voorkomen dat mensen euthanasie plegen omdat we als maatschappij tekort schieten in de begeleiding/zorg etc. die we leveren.
Tegelijkertijd vraag ik me af of dat soort situaties er nu echt veel zijn.

• rik86
  • Nu online
DropjesLover schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Een grote uitgave is nog steeds een uitgave en stroomt dus weer de economie in.
Een gezonde buffer aanhouden is absoluut aan te raden.

Maar wat doe je als je alles al hebt en nog steeds 500k op de bank / belegd hebt staan?
Of 5 miljoen?
Dat is onttrokken aan de economie.
Room het als overheid af en verdeel het over de samenleving in de vorm van uitkeringen (worden 99% zeker uitgeven -> omloopsnelheid), leg er wegen van aan (werk -> lonen -> omloopsnelheid), betaal er (meer) ambtenaren van zodat procedures minder lang duren, etc etc. Jeweetwel, wat een overheid doet.

Aan de ene kant ben ik meer voor het belasten van rendement, want het is inkomen waar geen arbeid tegenover staat. Aan de andere kant, op basis van bovenstaande, snap ik de algemenere vermogensbelasting wel. Geef het uit, hoef je er ook geen belasting over te betalen. Anders doet de overheid het wel voor je :P

Ja je hebt er hard voor gewerkt, maar als een Dagobert Duck op je geld zitten is schadelijk voor het de samenleving als collectief, in het huidige systeem en millennia geleden gelijk.
Zolang de inflatie rond de 2% is, lost dat probleem, zeker met een goede vermogensrendementsheffing en erfbelasting, zich ook weer automatisch op. Je geld oppotten zorgt ervoor dat 't na verloop van tijd niet zoveel waard meer is. Wat dat betreft zou een iets hoger inflatiedoel ook niet zo erg zijn. Je moet dan wat doen met je geld om 't niet zijn waarde te laten verliezen. En 't passief beheren voor rendement mag wat mij betreft dan ook best wel belast worden, want dat voegt maar beperkt wat toe aan de economie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kleine nuance, en ik ben echt geen voorstander van het oppotten van grote vermogens, maar als jij 500k op de bank hebt staan dan ligt dat niet ergens uitgeprint in een kluis natuurlijk. Die bank is dat gewoon aan het investeren. Wellicht niet in de bedrijven die jij zou willen, maar het feit dat het ‘inert’ geld is klopt niet helemaal.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

rik86 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:20:
[...]

Maar dat is toch ook niet zo gek voor een Christelijke partij? Ik ben trouwens zelfs lid van de CU ;) maar hun standpunten op het gebied van Abortus en Euthansie vind ik wat ouderwets.

Ja, in beide gevallen wil je voorkomen dat mensen een weloverwogen beslissing nemen - en bij abortus kan je dan nog de discussie over het ongeboren kind aangaan wanneer dat een levend persoon is en wanneer niet en wanneer abortus dan moord zou zijn etc. - maar bij euthanasie vind ik wel dat we als maatschappij situaties moeten voorkomen dat mensen euthanasie plegen omdat we als maatschappij tekort schieten in de begeleiding/zorg etc. die we leveren.
Tegelijkertijd vraag ik me af of dat soort situaties er nu echt veel zijn.
Volgens mij is euthenasie alleen bij ondraaglijk leiden en wanneer het einde er toch al onherroepelijk aan zit te komen.
Persoonlijk als ik in een dementerende vegeterende toestand zou zitten... vind ik het koste wat kost in leven houden onmenselijker.

Niemand stapt er uit omdat het even tegen zit. Gelukkig is er de afgelopen jaren al veel meer aandacht voor zelfmoord. Nu nog de grondoorzaken daar van aanpakken (pesten op school, pesten op werk, pesten vanwege geaardheid, uitzichtloze schulden, etc...)

Maar verder kan ik me ook prima vinden in standpunten van de CU.
Ik zou er nooit op stemmen (ik denk dus 180° anders over abortus en euthenasie), maar bijv. het gezin als hoeksteen van de samenleving en kinderen minder duur maken voor individuele gezinnen, daar sta ik helemaal achter. Ook al zijn mijn kinderen nu die extreem dure eerste 4 jaar voorbij.
Kurkentrekker schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:24:
Kleine nuance, en ik ben echt geen voorstander van het oppotten van grote vermogens, maar als jij 500k op de bank hebt staan dan ligt dat niet ergens uitgeprint in een kluis natuurlijk. Die bank is dat gewoon aan het investeren. Wellicht niet in de bedrijven die jij zou willen, maar het feit dat het ‘inert’ geld is klopt niet helemaal.
Maar het stroom wel de strikt fiscale economie in. Maar een klein deel zijn leningen aan bedrijven om echte investeringen te doen in uitbreidingen of nieuwe machines. De rest gaat ingewikkelde constructies aan talloze leningen over en weer in. En natuurlijk de vastgoedmarkt, waar meer geld verdiend wordt met hogere hypotheken.
Niet de reële economie waar de samenleving wat aan heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door DropjesLover op 21-08-2025 13:32 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

[...]

Je hebt oppotten en je hebt oppotten. Sparen voor een grote uitgave betekent dat het geld binnen een overzienbare tijd weer de economie in komt. Het plan is tenslotte om het uit te geven aan iets wat gewoon heel duur is in arbeid/materiaal. Echte, reële, waarde dus.
Maar geld voor tientallen jaren op de bank laten staan, of vast laten zitten in aandelen, doet niks meer. Daarmee schaadt je dus de mogelijkheid voor de andere actoren in de economie om hun economische activiteiten uit te voeren. Door het oppotten van de één blijft er langzamerhand geen geld meer over voor de rest.

Dit zou een flinke deflatie in de hand werken. Tot op het moment dat we fracties van centen zouden gaan gebruiken om een huis te kopen omdat 99,9...% van al het geld vast zit bij een handjevol personen. Dat dit niet gebeurd is komt omdat we de afgelopen eeuw dat probleem hebben opgelost door de geldpersen aan te zetten. Dit met de hoop dat het extra geld in de economie weer extra producten oplevert en dat de oppotters eens langzaamaan wat nuttigs met al hun vermogen gingen doen. (Maar ook niet weer te heftig want dat zou de markt overspoelen met geld).
Dat is maar ten dele gebeurd. Wel meer geld, maar niet evenredig meer goederen toevoegen, plus het oppotten gaat harder dan ooit, dus nog meer nood om geld bij te persen. Dus dikke inflatie.

1% van de mensen op de wereld, 80 miljoen mensen, bezitten de helft* van het vermogen op de wereld. Het gros van dat vermogen komt nauwelijks in beweging en is dus praktisch dood geld. En dan komen we weer bij het eerdere voorbeeld uit.

Daarom moet (extreem) vermogen dus aangepakt worden. Het geld moet weer gaan rollen zodat meer mensen meer kunnen bijdragen aan de echte economie. Overheden zijn hierin de enige actoren die dat geld weer kunnen bevrijden en vervolgens kunnen besteden aan zaken waarvan de maatschappij vindt dat het echt wat bijdraagt. Of te wel: er is een serieuze vermogensbelasting nodig.

*Aan de andere kant van de schaal: 50% van de mensen bezitten 0,75% van het vermogen.
Zoal al eerder aangegeven, ik ben tegen belasten van bezit, wel volgens IB belasten van vermeerdering van vermogen (dus ook erfbelasting). Al jouw argumenten over stil liggend geld hebben het over geld maken met geld, dit pak je aan door deze stromen expliciet aan te pakken, niet door de bestaande structuren daarvoor te misbruiken.

Dat er gespaard wordt is een constante en geen disruptor, de cashflow blijft gewoon doorgaan want basisbehoeften en luxe blijven gewoon gekocht worden (negeer ik investeringen vanuit de bank met jouw geld). Inflatie is goed, dat was bij de oude pure ruilhandel al zo en wordt alleen maar zichtbaarder door de tussenmiddel dat geld heet. Inflatie heeft als voordeel dat je juist gemotiveerd wordt om geld te gebruiken (anders wordt het uiteindelijk niets waard).

Ik ben het 100% met eens dat (extreem) vermogen aangepakt moet worden. Dat doe je volgens mij effectiever door vermeerdering volgens IB te belasten en door te voorkomen dat oud geld van generatie naar generatie kan gaan (en dus ook erfbelasting volgen IB). Dit gaat relatief snel, twee generaties verder ben je al een heel eind, en zonder veel directe pijn.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dennis schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

[...]

Maar efficiëntie is geen streven van een overheid, het is namelijk geen bedrijf. We moeten echt eens afstappen van het idee dat we een land moeten besturen zoals een bedrijf bestuurd wordt. Deze twee zijn totaal onvergelijkbaar, een bedrijf is er primair voor zichzelf, een overheid is er primair voor het land en zijn burgers, inwoners.

We zijn hierin al veel te ver doorgeschoten met dat vermaledijde New Public Management. De burger als klant, waarbij je moet opletten dat die klant je niet probeert op te lichten want minder winst. Zie hier de oorzaak van het toeslagenschandaal, welke nog steeds niet opgelost is en wat inmiddels miljarden kost.

Echt, ik begrijp die fixatie op efficiëntie bij overheden niet. Er komen ongelukken van.

Het grootste probleem is dat er geen visie is, en geen wil om lange termijn te werken. Derhalve moeten er om de haverklap pleisters geplakt worden, oftewel meer regels.

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 21-08-2025 13:55 ]

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

dawg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

Maar efficiëntie is geen streven van een overheid, het is namelijk geen bedrijf. We moeten echt eens afstappen van het idee dat we een land moeten besturen zoals een bedrijf bestuurd wordt. Deze twee zijn totaal onvergelijkbaar, een bedrijf is er primair voor zichzelf, een overheid is er primair voor het land en zijn burgers, inwoners.

We zijn hierin al veel te ver doorgeschoten met dat vermaledijde New Public Management. De burger als klinkt, waarbij je moet opletten dat die klant je niet probeert op te lichten want minder winst. Zie hier de oorzaak van het toeslagenschandaal, welke nog steeds niet opgelost is en wat inmiddels miljarden kost.

Echt, onbegrijpelijk vind ik die fixatie op efficiëntie bij overheden. Er komen ongelukken van.
Ben het niet vaak met je eens maar hier vinden wij elkaar voor de volle 100%.

De indruk die bepaalde vaak meer rechts georiënteerde partijen geven dat we met minder ambtenaren moeten werken is ook een hele vreemde maar wordt geroepen omdat men denkt dat de overheid een bedrijf is. Ik durf het wel heel bout te stellen dat partijen die dit roepen, het sociale Nederland niet snappen en meer egoïstisch van insteek zijn.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hamsteg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:40:
[...]

Ben het niet vaak met je eens maar hier vinden wij elkaar voor de volle 100%.

De indruk die bepaalde vaak meer rechts georiënteerde partijen geven dat we met minder ambtenaren moeten werken is ook een hele vreemde maar wordt geroepen omdat men denkt dat de overheid een bedrijf is. Ik durf het wel heel bout te stellen dat partijen die dit roepen, het sociale Nederland niet snappen en meer egoïstisch van insteek zijn.
Nou ja, een kleine overheid betekent simpelweg minder belastinginkomsten (want minder taken) waardoor de achterban van dergelijke partijen (nog) meer overhoudt. En die achterban bestaat niet uit u en ik natuurlijk, maar uit de Van Zadelhoffs van deze wereld. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

dawg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Nou ja, een kleine overheid betekent simpelweg minder belastinginkomsten (want minder taken) waardoor de achterban van dergelijke partijen (nog) meer overhoudt. En die achterban bestaat niet uit u en ik natuurlijk, maar uit de Van Zadelhoffs van deze wereld. :+
Bonuspunten als geheel toevallig bedrijfjes van de achterban in het gemaakte gat kunnen springen.

En sowieso, alsof bedrijven niet constant geld verspillen :X Zat bedrijven die "penny wise, pound foolish" tot een kunst hebben verheven, en wat de top aan zichzelf geeft kun je ook prima verspilling noemen vanaf een bepaald moment.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
dawg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

We zijn hierin al veel te ver doorgeschoten met dat vermaledijde New Public Management. De burger als klant, waarbij je moet opletten dat die klant je niet probeert op te lichten want minder winst. Zie hier de oorzaak van het toeslagenschandaal, welke nog steeds niet opgelost is en wat inmiddels miljarden kost.

Echt, ik begrijp die fixatie op efficiëntie bij overheden niet. Er komen ongelukken van.

Het grootste probleem is dat er geen visie is, en geen wil om lange termijn te werken. Derhalve moeten er om de haverklap pleisters geplakt worden, oftewel meer regels.
Wat mij betreft is efficiënt werken iets wat wel belangrijk is, maar efficiënt betekent voor mij dus absoluut niet klein. De tijd en geld die we in de overheid steken moet nuttig besteed worden. En als dat 2x zo veel moet worden omdat het nodig is om de taken uit te voeren/ er taken bij komen, prima (oké, 2x zo veel is qua rijksbegroting misschien niet zo handig...)

Ambtenaren moeten handelingsvrijheid hebben, moeten fouten mogen en durven te maken, maar als dat gebeurt deze fouten ook toegeven. En bovenal, ze moeten er voor het land en de inwoners zijn.

Het is continue een balans tussen controle en vrijheid en accepteren van misbruik en voorkomen van misbruik. En daar zijn we in mijn ogen veel te ver in doorgeschoten. En daardoor werkt de overheid in mijn ogen dus ook totaal niet efficiënt. Maar volgens mij is dit niet wat de rechtse partijen die efficiënt werken roepen bedoelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

En sowieso, alsof bedrijven niet constant geld verspillen :X Zat bedrijven die "penny wise, pound foolish" tot een kunst hebben verheven, en wat de top aan zichzelf geeft kun je ook prima verspilling noemen vanaf een bepaald moment.
Uiteindelijk kan een bedrijf het zich niet veroorloven om te blijven verspillen, want de eenvoudig uitgelegde regels van de economie zeggen dan dat als het geld op is, het bedrijf failliet gaat. Dan komt er namelijk te weinig geld binnen van klanten die je product of dienst afnemen. Da’s het sprookje van de markt, want in de praktijk doe je natuurlijk een nieuwe investeringsronde, houd je een mooie pitch en leen je nog wat geld bij en als de situatie onhoudbaar wordt dan draait de maatschappij lekker voor de kosten op.

Maar mijn grootste probleem is niet zozeer dat die bedrijven geld verspillen, eerder dat men talent verspilt. Er zijn zoveel goed opgeleide mensen die fulltime bezig zijn met flitstraden, de beste Google ads maken, boeken schrijven over hoe je kleurencoaches moet coachen, of programma’s met Johan Derksen erin maken. Dát is pas zonde!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

rik86 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:43:
[...]
... De tijd en geld die we in de overheid steken moet nuttig besteed worden ...
Toch even advocaat van de duivel, focus op tijd en geld? Ik zou het willen hebben over 'nuttig'.
Twee part-time receptionisten werken op het gemeentehuis, ze hebben een overlap voor overdracht en hebben een rugzakje waardoor ze iets meer tijd nodig hebben. Vervangen voor full-timer? Of blij zijn dat ze niet in de AOW WAO zitten, gemotiveerd zijn en daarom minder gebruik maken van de ziekenzorg en dus uiteindelijk voor de samenleving stiekem toch goedkoper zijn dan een full-timer alleen bij dat gemeentehuis? Dit is in mijn ogen namelijk ook (niet alleen) een rol van de overheid - waardigheid daar waar mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 21-08-2025 15:04 . Reden: Letters omgedraaid ]

... gecensureerd ...

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

DropjesLover schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Maar het stroom wel de strikt fiscale economie in. Maar een klein deel zijn leningen aan bedrijven om echte investeringen te doen in uitbreidingen of nieuwe machines. De rest gaat ingewikkelde constructies aan talloze leningen over en weer in. En natuurlijk de vastgoedmarkt, waar meer geld verdiend wordt met hogere hypotheken.
Niet de reële economie waar de samenleving wat aan heeft.
Volgens wij wordt bij het uitgeven van je vermogen niet getoetst of het wordt besteedt aan 'iets waar de samenleving wat aan heeft'. Het idee van belasten van vermogen 'omdat het anders niet in de economie terecht komt' klopt theoretisch niet. Ja, als je fysiek geld ergens in een kluis hebt, dan 'rendeert' het niet. Maar in een bank rendeert het per definitie als je daar positieve rente op krijgt. De bank verdient daar namelijk geldt op. De economie anno 2025 is dan ook ook niet de primaire drijver van vermogensbelasting. Vermogensbelasting is er voor het verdelen van de welvaart door belasting te heffen aan mensen waarvan de maatschappij vindt dat zij dat kunnen en moeten lijden omdat zij een vermogen boven grens X bezitten.

[ Voor 9% gewijzigd door HollovVpo1nt op 21-08-2025 14:54 ]

• rik86
  • Nu online
hamsteg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Toch even advocaat van de duivel, focus op tijd en geld? Ik zou het willen hebben over 'nuttig'.
Twee part-time receptionisten werken op het gemeentehuis, ze hebben een overlap voor overdracht en hebben een rugzakje waardoor ze iets meer tijd nodig hebben. Vervangen voor full-timer? Of blij zijn dat ze niet in de AOW zitten, gemotiveerd zijn en daarom minder gebruik maken van de ziekenzorg en dus uiteindelijk voor de samenleving stiekem toch goedkoper zijn dan een full-timer alleen bij dat gemeentehuis? Dit is in mijn ogen namelijk ook (niet alleen) een rol van de overheid.
Dat is wat woorden als nuttig doen ja.

Maar dit vind ik ook een vorm van nuttig bezig zijn/ nuttig besteden van tijd en geld. Goede toevoeging (y)

[ Voor 4% gewijzigd door rik86 op 21-08-2025 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Maar verder kan ik me ook prima vinden in standpunten van de CU.
Ik zou er nooit op stemmen (ik denk dus 180° anders over abortus en euthenasie), maar bijv. het gezin als hoeksteen van de samenleving en kinderen minder duur maken voor individuele gezinnen, daar sta ik helemaal achter. Ook al zijn mijn kinderen nu die extreem dure eerste 4 jaar voorbij.

[...]
Kinderen hebben is nou eenmaal duur, niet alleen in kosten maar ook in klimaatvoetprint.
Tuurlijk heb je kinderen nodig, maar het subsidiëren mag wat mij betreft wel afgelopen zijn na de eerste twee kinderen.
Bij twee houdt het wat mij betreft ook wel op hoe solidair mensen zonder kinderen hoeven te zijn met de kindsubsidies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:01
sambalbaj schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Kinderen hebben is nou eenmaal duur, niet alleen in kosten maar ook in klimaatvoetprint.
Tuurlijk heb je kinderen nodig, maar het subsidiëren mag wat mij betreft wel afgelopen zijn na de eerste twee kinderen.
Bij twee houdt het wat mij betreft ook wel op hoe solidair mensen zonder kinderen hoeven te zijn met de kindsubsidies.
Waarom? Het is niet alsof de natuurlijke aanwas de klauwen uit loopt, in tegendeel...onze bevolking zou puur op basis daarvan krimpen. Als we minder (arbeids-)migratie willen, dan moeten we natuurlijke aanwas juist stimuleren...niet verder tegenwerken.

Verder kunnen meer kinderen in landen waar onderwijs op een degelijk niveau zit het klimaatprobleem op de lange termijn ook verminderen. We hebben gewoon nog (veel) kennis nodig in de komende decennia.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

HollovVpo1nt schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Volgens wij wordt bij het uitgeven van je vermogen niet getoetst of het wordt besteedt aan 'iets waar de samenleving wat aan heeft'. Het idee van belasten van vermogen 'omdat het anders niet in de economie terecht komt' klopt theoretisch niet. Ja, als je fysiek geld ergens in een kluis hebt, dan 'rendeert' het niet. Maar in een bank rendeert het per definitie als je daar positieve rente op krijgt. De bank verdient daar namelijk geldt op.
Vermogen wat je uitgeeft is * poef* weg.
Vermogen wat je op een bankrekening of in aandelen zet om te renderen, dat heb je nog.
Maar dus in de fiscale economie, niet de reële
De economie anno 2025 is dan ook ook niet de primaire drijver van vermogensbelasting. Vermogensbelasting is er voor het verdelen van de welvaart door belasting te heffen aan mensen waarvan de maatschappij vindt dat zij dat kunnen en moeten lijden omdat zij een vermogen boven grens X bezitten.
Dat vind ik een zeer kwalijke framing.
Vermogensbelasting en hogere inkomensbelasting-schijven zijn niet omdat de overheid vindt dat die mensen moeten lijden. Nee, zij hebben, doordat hier zo veel kansen en ondersteuning gehad hebben van de overheid, meer kunnen verdienen / vergaren en kunnen dus ook meer bijdragen.
Het is geen omgekeerde survivor bias van "99% heeft niks bereikt en hoeft niet bij te dragen en ik dus ook niet". Nee, die vermogende is de 1% die het geluk heeft gehad dat voor hem alle overheidssteun goed uitgepakt heeft :P
[...]

Dus tot de 2 kinderen ben je het met me eens? :)

Waarom dan niet die 2 kinderen vervangen voor het landelijk vruchtbaarheidscijfer? 1 gezin met 5 kinderen tegenover 10 met 1 kind trekt het gemiddelde nog steeds omlaag, en tegen de vergrijzing en als tegenhanger voor immigratie hebben we toch echt meer "eigen" kinderen nodig.

Overigens ben ik wel voor een gematigde bevolkingskrimp (wereldwijd), maar de huidige 1,4 - 1,7 afgelopen 40 jaar gaan al te hard.

[ Voor 22% gewijzigd door DropjesLover op 21-08-2025 15:49 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:02
[...]
bijv. het gezin als hoeksteen van de samenleving en kinderen minder duur maken voor individuele gezinnen, daar sta ik helemaal achter. Ook al zijn mijn kinderen nu die extreem dure eerste 4 jaar voorbij.

[...]
Zelf ben ik van mening dat de samenleving wel meer aandacht zou mogen hebben voor niet-gezinnen (weduwen, gescheiden moeders en bewuste singles hebben allemaal zo hun eigen uitdagingen, voor een deel doordat onze maatschappij zo gezinscentrisch is ingericht). Maar ik wilde er vooral even op wijzen dat de CU vermoedelijk een nogal nauwe definitie van gezin hanteert waar alles anders dan (cis)mannetje, vrouwtje en minstens twee biologische kindertjes ook niet helemaal de bedoeling is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00

Dido

heforshe

rik86 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:20:
Ja, in beide gevallen wil je voorkomen dat mensen een weloverwogen beslissing nemen
Ik denk niet dat die zin betekent wat je eigenlijk wilt zeggen ;)

Het lijkt mij juist ontzettend fijn als mensen wel weloverwogen beslissingen maken.

En als het dan gaat over euthenasie, dan heb ik gelukkig mijn wleoverwogen beslissing vast laten leggen dat ik niet in leven gehouden wil worden tegen de tijd dat mijn tumor mijn hersenen onhgerstelbaar beschadigd heeft.

Ik gruwel eerlijk gezegd bij het idee dat een partij mij zou willen verplichten in "leven" te blijven in zo'n situatie. Persoonlijk zou het zeer ernstig inperken van euthenasie dan ook juist een motivatie zijn om zelfdoding te overwegen op een moment dat ik daar fysiek nog toe in staat ben - en dat lijkt me nou net een side-effect waar een CU net niet op zit te wachten, lijkt me.

offtopic:
De abortusdiscussie ga ik overigens verder niet aan, wat mij betreft hebben vrouwen, als mens, gewoon zelfbeschikkingsrecht. Ik ken de (vaak religieus gebaseerde) tegenargumenten, maar die zijn voor mij niet relevant.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Compuchip87 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:39:
Zelf ben ik van mening dat de samenleving wel meer aandacht zou mogen hebben voor niet-gezinnen (weduwen, gescheiden moeders en bewuste singles hebben allemaal zo hun eigen uitdagingen, voor een deel doordat onze maatschappij zo gezinscentrisch is ingericht). Maar ik wilde er vooral even op wijzen dat de CU vermoedelijk een nogal nauwe definitie van gezin hanteert waar alles anders dan (cis)mannetje, vrouwtje en minstens twee biologische kindertjes ook niet helemaal de bedoeling is.
Dit dus.

"Het gezin als hoeksteen van de samenleving" is echt zo'n (onbewust?) beledigende doodoener uit de verzuilde tijd van de gedroomde Christelijke utopie, maar iedereen die niet aan het ideaalplaatje kan (of wil!) voldoen wordt automatisch een beetje minder volwaardig onderdeel van de maatrschappij. En dat is best eng, als je het mij vraagt.

Ik ben ooit beledigd weggelopen tijdens de Kerstmis in de Notre Dame in Parijs, omdat de bischop van Parijs alleen maar oog had voor dat ideale gezin, waarmee hij inderdaad overduidelijk mannetje, vrouwtje en een set kinderen bedoelde. Ik ben met mijn verloofde naar buiten gelopen, in het gezelschap van redelijk wat anderen, waaronder opvallend veel koppeltje vrouwen en koppeltje mannen. Geen van ons voelde zich welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het geboortecijfer in inmiddels wel érg laag, en dat gaat flinke demografische problemen opleveren. In Nederland valt het nog ietwat mee, omdat we gelukkig nog redelijk wat immigratie hebben. In andere landen is het probleem groter. Maar aanmoedigen van geboortes om de komende klap wat te dempen lijkt me een goed idee, en met het huidige geboortecijfer is het echt prima als er gezinnen drie, vier, vijf of zes kinderen hebben :)

Ook met een flink stuk meer geboortes zal de bevolking onherroepelijk gaan krimpen, maar geleidelijker lijkt me beter dan te abrupt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:02
Dido schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

En als het dan gaat over euthenasie, dan heb ik gelukkig mijn wleoverwogen beslissing vast laten leggen dat ik niet in leven gehouden wil worden tegen de tijd dat mijn tumor mijn hersenen onhgerstelbaar beschadigd heeft.
Maar dat komt gewoon omdat je niet genoeg voorlichting hebt gehad over natuurlijk sterven!

(/s, voor de duidelijkheid, tenzij je de ChristenUnie bent)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ik kan je een heel eind volgen, maar vergis je niet: twee kinderen betekent nog steeds een krimpende bevolking.
Nou is daar vanuit een milieu- en duurzaamheidsstandpunt heel weinig op tegen, maar je loopt wel tegen andere uitdagingen aan.
In Nederland is de natuurlijke aanwas al tijden zo laag dat de enige groei in onze bevolking het resultaat is van immigratie.
Nou heb ik daar persoonlijk geen enkele moeite mee, maar mijn visie wordt lang niet door alle Nederlanders gedeeld ;)

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zeg natuurlijk ook nergens dat we een gemaximeerde twee kinderen politiek moeten krijgen.
Maar wel dat ouders het vanaf het derde kind veel meer zelf mogen gaan betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
sambalbaj schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:10:
Ik zeg natuurlijk ook nergens dat we een gemaximeerde twee kinderen politiek moeten krijgen.
Maar wel dat ouders het vanaf het derde kind veel meer zelf mogen gaan betalen.
Ook met wat je eerder zei over klimaat, heeft dat niet zoveel zin als men elders op de wereld wel veel kinderen neemt en deze dan voor een deel naar Europa en dus ook Nederland komen.
Eigenlijk moet je dan dus ook heel streng zijn hierin, letterlijk grenzen dicht - en dan hopen vanuit klimaatperspectief - dat men vooral sober gaat leven ergens in Afrika.

Maar in de praktijk is dit allemaal niet echt haalbaar denk ik, men denkt over het algemeen namelijk helemaal niet na bij de kosten van het nemen van kinderen (die soms ook nog onverwachts komen) en gaat ervan uit dat het wel goed zal gaan op dat gebied.
Door ouders meer zelf te laten betalen zal dat vooral betekenen dat er meer kinderen in armoede leven of zelfs uit huis worden geplaatst, niet minder kinderen op zich.
En niet te vergeten dat kinderen nu al duur zijn, het kost de ouders vaak gewoon ook carrièremogelijkheden en werkuren.

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1 ... 95 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic