migchiell schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:31:
[...]
Het plan van Dijkhof destijds:
[...]
Afkomst was dus wel degelijk een belangrijk criterium om andere wetten toe te passen. En dat maakt het, hoe je het ook wendt of keert, racistisch.
Zijn voorstel voldoet inderdaad niet aan alle criteria van fascisme, daar was ik iets te kort door de bocht. Ik zie het echter wel als een stap op weg naar een apartheidsstelsel, waarbij verschillende wetten gelden voor verschillende bevolkingsgroepen, op basis van afkomst. Ik zie het ook als extreem nationalistisch, en omdat de afkomst van de betrokken staatsburgers er zo expliciet bij wordt genoemd als criterium is het per definitie ook racistisch. Of het een stap op weg is naar full blown fascisme weten we niet, daarover kunnen we van mening verschillen.
Maar onfris, en de fractieleider van een grote partij onwaardig blijft het. En dan kun je je (Dijkhof, niet jij

) nu presenteren als vertegenwoordiger van het redelijke midden, maar dat roept bij mij toch vooral herinneringen op aan Geert Milders, die ook heel snel zijn masker weer liet vallen.
Maar dat is het aanpakken van wijken van lage socio economische status, waar voornamelijk immigranten helaas in oververtegenwoordigd zijn. Dat is gewoon een feit.
Eigenlijk weinig anders dan dat die Deense wet.
Die wijken al vroegtijdig verspreiden over de rest van Nederland heeft positieve effecten op de mensen en de wijken zelf die dan niet (verder) verleppen/verkrotten/verkloten en verder in die neerwaardse spiraal getrokken worden.
Is dat discriminatie? Ik weet het niet. Immigratiestatus is gewoon een van de vele risicofactoren.
Dat het grijs / discutabel gebied is, dat ben ik zeker met je eens.
Maar in het kader van grip krijgen op en benoemen... ben ik er niet op tegen.
Sowieso is het beter voor de integratie / assimilatie wanneer immigranten niet samenklonteren, maar verspreid worden. Dat je je eigen groep op zoekt is begrijpelijk, maar een gebied van waar 50% immigrant is, wordt makkelijk een parallelle samenleving. Zweedse en Molenbeekse problemen moeten we gewoon niet willen / voorkomen.
hamsteg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:36:
[...]
Als je het hebt over vermeerdering van bezit, ben ik het 100% met eens (rente, dividend, verkoopwinst, etc.). Wat staat te verstoffen hoort onbelast te blijven in mijn ogen. Iemand die een ton spaart of iemand die een ton uitgeeft horen niet verschillend benaderd te worden.
De economie bestaat bij gratie uit de omloopsnelheid van geld. Dat is de absolute basis van fractional reserve banking. Je kan 10x meer uitlenen wanneer dat geld ook 10x uitgegeven wordt. Geld moet letterlijk rollen.
Daarom dat stilstaand vermogen, in een oude sok/matras, maar ook stil staand in aandelen (los van de initiele aandelen-uitgifte!) zo schadelijk is.
In de booming jaren 50-80 was het toptarief op inkomsten tot 80%, het had geen zin om meer salaris te geven waardoor de inkomensongelijkheid laag was en geld flink bleef rollen in de economie.
Dennis schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:26:
[...]
Je kunt prima zo'n staatssecretaris of minister hebben en er kan ook best nut in zitten.
Wat bijvoorbeeld enorm veel ambtenaren scheelt is een eenvoudiger belastingsysteem, waardoor alle toeslagen kunnen worden afgeschaft en daarmee dus ook iedereen die zich daarmee bezig houdt.
En ik kan nog wel meer voorbeelden bedenken, de een eenvoudiger realiseerbaar dan de andere.
Natuurlijk kun je dit ook laten doen door de betreffende vakinhoudelijke minister, maar dat is een keuze.
Probleem is dat iedereen, ook ambtenaren, voorstander zijn van eenvoudigere en minder regels.
Er zijn echter al meerdere initiatieven geweest afgelopen jaren om de regels te verminderen (eerst 2 schrappen voor elke nieuwe, het STOER programma, etc).
Toch blijkt de praktijk weerbarstig, die regels zijn er telkens echt wel voor een goede reden.
Ik weet wel eentje waar een hele hoop controle en uitvoering bij de belastingdienst mee bespaard kan worden. In 1x Afschaffen hra, zonder moeilijke uitgebreide correcties bij inkomstenbelasting of dergelijke.
* DropjesLover rent 
Daar ben ik (als huiseigenaar) dan weer tegen, dan rest voor velen enkel een doos onder een brug.
Als je zo afhankelijk bent van de hra om je hypotheek te betalen, had je die hypotheek ook gewoon niet kunnen krijgen en nog wat langer in (de op lange termijn fors duurdere) middenhuur moeten blijven wonen. Want dat kon blijkbaar wel uit. Niet ideaal en bevriest je leven (iig geen dure kinderen enzo), maar toch.
[
Voor 13% gewijzigd door
DropjesLover op 21-08-2025 10:39
]