Nee hoor, juist niet. Maar als jij de moeite niet neemt om je in te lezen in de materie, en daardoor een mening presenteert die voldoet aan de adjectieven die ik gebruikte, dan mag ik dat wel degelijk constateren.
Let wel, ik maakte jou voor niets uit, ik fillerde de mening die je presenteerde. En ja, daar gebruikte ik vrij harde bewoordingen voor. En ik sta achter het gebruik van die bewoordingen.
Anderten hebben ook al aangegeven dat het een gotspe is om te doen alsof abortus gebruikt wordt als vrijbrief om lukraak onbeschermde sex te hebben. Zo werkt de wereld niet, en uitgerekend Nederland is daar een uitstekend voorbeeld van. Goede sekuele voorlichting, geen onzin als "onthouding", geen achterlijke "mijn kind mag geen sex hebben"-mentaliteit, goede toegang tot anticonceptie, en toegang tot abortus. Gevolg: verduveld weinig tienerzwangerschappen (veel minder dan de achterlijk preutse VS die denken dat er niet over praten verbieden werkt) en minder abortussen dan in sommige landen waar abortus verboden is.
Denk daar maar eens goed over na.
Kennelijk zit het jou dwars dat jonge mensen sex hebben, maar dat zegt meer over jou dan over die jinge mensen

Mee eens, maar ik snap niet zo goed wat het te maken heeft met de mate waarin abortus als "normaal" gezien wordt.
Abortus is een medische ingreep, die in sommieg gevallen medische noodzakelijk is (iets wat ze in de VS momenteel lekker negeren, met vrouwen wiens leven in gevaar komt als gevolg).
Daarnaast is abortus onderdeel van sexuele vrijheid en lichamelijke integriteit van de vrouw.
Dus zal in landen waar abortus als normaal wordt gezien (let wel, normaal dat het beschikbaar is, niemand heeft het erover dat het als "normaal" wordt gezien om abortus maar in te zetten als anticonceptie na domme onbeschermde sex!) ook het feit dat vrouwen gewoon mensen zijn met recht op lichamelijke integriteit en een sexuele identiteit vaker als normaal worden gezien.
En laten die zaken nou toevallig bijdragen aan een gezondere omgang met sexusaliteit in het algemeen, wat leidt tot meer kennis van hoe sex werkt. En dat zorgt dan weer voor minder ongewenste zwangerschappen, en minder abortussen.
Bekijk het andersom: in landen waar abortus verboden is, is seksuele voorlichting over het algemeen ook niet om over naar huis te schrijven, en is de poisitie van vrouwen, zeker op het gebied van seksualiteit, veelal niet bepaald om over naar huis te schrijven. In sommige landen kunnen voruwen niet eens aan de pil komen zonder toestemming van hun vader of hun man. En in sommige landen bestaat het begrip van verkrachting binnen het huwelijk helemaal niet, want de vrouw heeft maar sex te hebben als haar man daar zin in heeft. En ja, al dat soort denkbeelden hebben meestal een gemeenschappelijk oorsprong, en die oorsprong is niet gebaseerd op ratio en is niet in lijn met het humanisme dat wij in de beschaafde wereld in de afgelopen eeuwen hebben omarmd.
*knip*
Dat ontkent niemand.
Gelukkig blijkt dat het Nederlandse systeem waarin abortus toiegankelijk is, net als anticonceptiemiddelen en voorlichting, ontzettend goed werkt tegen die tienerzwangerschappen.
Maar jij stelt voor om de vrijheid van die teiners te gaan beperken omdat jij kennelijk denkt dat er ontzettend veel tienerzwangerschappen zijn, en omdat jij denkt dat je daar met repressie wat tegen kunt doen, ondanks het feit dat dat al meerdere keren in de praktijk weerlegd is.
Het lijkt haast of je per se een probleem op wilt lossen dat helemaal niet bestaat (in ieder geval niet in de mate die jij je voortstelt) op een manier die
alle vrouwen hun recht op lichamelijke integriteit zou ontnemen. Dat mag je willen, maar dan moet je natuurlijk niet gek opkijken al sje van repliek gediend wordt, al is het maar omdat dat idee nogal archaisch overkomt.
*knip*
Dat mag jij vinden, maar wie geeft jou het recht om dat een ander op te leggen?
Wat voor schade ondervindt jij ervan als iemand anders een elke paar dagen one-night stand heeft met iemand waarvan ze de nmaam 's ochtend sniet meer weten?
*knip*
Ah, het schijnt.
Dus jij wilt vrijheden gaan beperken omdat jij vindt dat het schijnt dat iets misschien wel beter is?
Tsja, dan kan ik daar ook een gevoel tegenaan gooien, namelijk dat dergelijke repressie juist zorgt voor seksuele frustratie, een verwrongen beeld van sex en meer aggressie naar mensen van het gewenste geslacht.
En ik kan dat gevoel dan nog onderbouwen door simpelweg te wijzen naar de toxische "manosphere" waar jonge jongens ingezogen worden en waar ze een volslagen verwrongen beeld van vrouwen aan overhouden.
Dat vindt jij misschien geen hele sterke onderbouwing, maar hij is sterker dan "dat schijnt beter te zijn"

*knip*
Oh, natuurlijk. Elke ongewenste tienrzwangerschap is er een te veel, dat ben ik met je eens. De vraag is of het realistisch is om 100% te willen voorkomen. Dan heb ik nog wel een lijstje van zaken die ik graag helemaal niet meer zou willen zien in Nederland
Maar er zijn methodes om daar iets aan te doen waarvan bewezen is dat ze werken, en er zijn methodes waarvan bewezen is dat ze niet werken. En als je gaat pleiten voor methodes uit die tweede categorie, dan krijgt je tegenstand. Dat lijkt me niet heel gek.
Het is hier lastiger om een hondje te adopteren of je rijbewijs te halen, dan abortus te plegen, en dat vind ik raar.
Er worden vele malen meer honden geadopteerd en rijbewijzen gehaald dan abortussen gepleegd. En geen klein beetje ook.
Maar een abortus heeft primair gevolgen voor de zwangere persoon die hem ondergaat, en die maakt de afwegening dat die gevolgen voor haar uiteindelijk positief zijn.
Als je een hond adopteert neem je verantwoordlijkheid voo reen levend wezen en als je dat verknalt doe je dus schade aan dat hondje.
Waarom het een goed idee is om niet iedereen al te makkelijk in staat t estellen een ton aan dodelijk staal over de weg te bewegen hoef ik hopelijk niet toe te lichten?
Ik vind het dus helemaal niet raar dat jet moeilijker is om een rijbewijs te halen of een hond te adopteren dan om een medische behandeling met fysieke en mentale voordelen te ondergaan.
[
Voor 6% gewijzigd door
NMH op 28-06-2025 20:38
]