D-e-n schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:32:
De PvdA-GL bepaalt echter helemaal niet waar het debat over gaat. Ik heb het al vaker aangehaald: Kamerlid Westerveld had het twee weken terug meerdere malen over het geschrapte debat over de jeugdzorg. Maar niemand pikt dat op. Ook de PvdA-GL heeft genoeg standpunten over inkomen maar niemand pakt dat op. Want het scoort niet bij talkshows.
In zekere zin wel. Kijk nou maar naar
de moties op het afgelopen congres.
Het eerste blok gaat over een links verhaal. Tweede en derde blok gaan over het veroordelen van Israël. Het vierde blok gaat over migratie en asiel (indieners van de twee moties hebben allebei een baan in het asielsysteem overigens), het vijfde blok gaat internationale vrede, het zesde blok gaat over feestdagen en iets over het zorgsysteem (kom ik zo op terug) en het zevende blok is een beetje een allegaartje.
De moties van het eerste blok herken ik grotendeels want de punten die daar in staan lees ik ook vaak in dit topic, maar verder is er op motie 21 na (wat ik écht een goed links verhaal vind) vrij weinig terug te vinden over het linkse economische verhaal. Het is leuk die internationale solidariteit, Europadag en het veroordelen van Israël maar je gaat daar - denk ik - de grote groep stemmers die je wil mobiliseren echt niet mee bereiken.
En ja, misschien hebben jullie een punt (en de eerste moties benoemen dat ook) dat je volledig op je eigen verhaal moet focussen en niet moet nadenken wat de rechtse kiezer ervan vindt - en ik onderschrijf wel dat partijen eerlijker zouden moeten zijn -, maar dan ga ik alvast verklappen dat ik denk dat GL-PvdA niet de grootste partij gaat worden.
Dat vind ik een kwalijk frame. Ten eerste is het niet waar dat PvdA-GL leden niet om inkomen geven. Check de programma's van alle partijen er maar op na. En langs welke lat leg je VVD, CDA of BBB dan? Daar eten ze ook geen droog brood.
De andere partijen leg ik langs dezelfde lat. Ik ben zelf ook bevoorrecht dat ik geen armoede ken. Maar als je daar zelf niet mee te maken hebt en ook geen tot weinig mensen in je omgeving kent die daarmee te maken hebben zal het naar mijn mening moeilijk zijn om je daarmee te identificeren.
En ik bedoel trouwens mindere zorg niet als in dat ze er niet om geven, ik bedoel dat ze zichzelf er niet druk over hoeven te maken en daarmee ook minder goed weten hoe het écht is om arm te zijn.
Die mastodonten hebben meegeholpen aan de afbraak van het publieke domein waar we nu zo'n last van hebben. Dus die hebben nul recht van spreken op dit terrein
Wat ik heel moeilijk discussiëren vind is dat alles en iedereen die ooit één "linkse misstap" heeft begaan voor altijd gediskwalificeerd is en dan 'nul recht van spreken' heeft. Nu zijn dat weer de PvdA-mastodonten die "schuldig" zijn aan het kapotmaken van de PvdA. Hierboven werd al de CBS-hoofdeconoom door iemand anders gediskwalificeerd omdat hij blijkbaar niet de juiste wetenschappelijke onderzoeken erkent. Een andere keer is het weer een doctor wiens publicaties niet (mogen) kloppen omdat hij ooit eens een onderzoekje voor FvD heeft gedaan. Zullen we al die mensen die niet de juiste mening hebben anders gewoon uitsluiten van het publieke debat?