Wat is het punt?
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 19-06-2025 21:40 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Wat is het punt?
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 19-06-2025 21:40 ]
Ik was idd nog aan het twijfelen over een stem op Timmermans, maar dat gaat 'm nu niet worden. Ik zit redelijk in het midden, altijd D66 gestemd, maar dit gaat me echt te ver.dr.lowtune schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:20:
Wat een fuckup van de “linkse” partijen. De “rechtse “ partijen hoeven nu alleen maar het frame te gebruiken dat “links” pro-Islam is en de “Joden” hulpeloos wil laten vermoorden. Volgende verkiezingen zal het linker politieke spectrum weinig winnen vermoed ik, terwijl er echt een uitgelezen kans lag …
De verkiezingen zijn gelukkig nog ver weg. Maar inderdaad. Ze geven het rechts op een presenteerblaadje.dr.lowtune schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:20:
Wat een fuckup van de “linkse” partijen. De “rechtse “ partijen hoeven nu alleen maar het frame te gebruiken dat “links” pro-Islam is en de “Joden” hulpeloos wil laten vermoorden. Volgende verkiezingen zal het linker politieke spectrum weinig winnen vermoed ik, terwijl er echt een uitgelezen kans lag …
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Ja en andersom voeren een groot aantal rechtse stemmers de discussie nooit over de inhoud maar kunnen ze gewoon Timmermans niet uitstaan en stemmen ze dus weer rechts.Cyberpope schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:06:
[...]
Manco van links.. inhoud boven vorm zoals altijd.
Die lag er niet. Rechts beheerst het debat. Rechts beheerst de sociale media. Rechts beheerst de meeste talkshows. Links is kansloos.dr.lowtune schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:20:
terwijl er echt een uitgelezen kans lag …
Links pakt het gewoon niet handig aan. En nu dan deze motie; dan wil je gewoon echt niet regeren. De rechtse coalitie heeft niks klaargespeeld, dat had uitgebuit kunnen worden. Israel hadden ze prima kunnen veroordelen zonder deze motie, maar in plaats daarvan doen ze dus dit.D-e-n schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:38:
[...]
Die lag er niet. Rechts beheerst het debat. Rechts beheerst de sociale media. Rechts beheerst de meeste talkshows. Links is kansloos.
GLPvdA doet nu echt serieus mee, helemaal omdat er 37 dode zetels op rechts zijn.D-e-n schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:38:
[...]
Die lag er niet. Rechts beheerst het debat. Rechts beheerst de sociale media. Rechts beheerst de meeste talkshows. Links is kansloos.
Niet als er zoals wel vaker Israël gelijk wordt gesteld aan het jodendom. Iets te vaak wordt er nogal praktisch geredeneerd in deze combinatieHEY_DUDE schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:00:
[...]
jodenhaat en handels beperkingen voor Israël zijn toch echt verschillende zaken.
Het kan zo zijn dat de motie rechts teveel triggert en dat het niks uithaalt. Ik vind het hele Israël verhaal sowieso ingewikkeld inclusief deze motie. Ik haat alle grote woorden wat dat betreft die je vandaag weer langs ziet komendr.lowtune schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:42:
[...]
Links pakt het gewoon niet handig aan. En nu dan deze motie; dan wil je gewoon echt niet regeren. De rechtse coalitie heeft niks klaargespeeld, dat had uitgebuit kunnen worden. Israel hadden ze prima kunnen veroordelen zonder deze motie, maar in plaats daarvan doen ze dus dit.
Ik verlang weer naar de saaie politiek van 30 jaar terug, zelfs JPB blijkt zo slecht nog niet..
[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 19-06-2025 22:53 ]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Gelukkig hebben sommige partijen, itt de gemiddelde Nederlander wel integriteit.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:53:
[...]
Als je dit niet zag aankomen als GL/PvdA met dit voorstel heb je ook wel een gigantische plaat voor je kop.
erutangiS
Die zetels blijven uiteindelijk gewoon op rechts. Mensen gaan hooguit niet stemmen maar anders gaan ze wel naar JA21 of gewoon weer terug naar de belangenbehartiger van de multinationals, de VVD dus. Het zou een zegen zijn als ze naar Bontebal gaan maar dat maakt de macht van Timmermans en co niet groterMarrtijn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:43:
[...]
GLPvdA doet nu echt serieus mee, helemaal omdat er 37 dode zetels op rechts zijn.
Inhoud boven vorm is de standaard bij conforme politieke partijen.Cyberpope schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:06:
[...]
Manco van links.. inhoud boven vorm zoals altijd.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat verklaart @Sjah toch zelf in zijn bericht?D-e-n schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:40:
Wie zegt dat het (...) @Sjah het iets kan schelen hoe er over de motie gestemd is?
en nu Israel afvallen, die vechten voor hun naakte bestaan
Dat je een alternatief aanbiedt waar de poster zich waarschijnlijk ook niet mee kan identificeren, zie mijn bericht hierboven.dawg schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:39:
Wat is het punt?
Misschien baseert @Sjah zijn keuze niet enkel en alleen op dit onderwerp? Doe ik in elk geval niet. De meeste mensen zijn het nooit eens met 100% van de standpunten van een partij.Dennis schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:27:
[...]
Dat je een alternatief aanbiedt waar de poster zich waarschijnlijk ook niet mee kan identificeren, zie mijn bericht hierboven.
[ Voor 13% gewijzigd door dawg op 19-06-2025 23:46 ]
[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 20-06-2025 09:46 ]
... gecensureerd ...
Dat is al een veel meer genuanceerde versie dan in de eerdere reacties op mijn bericht, waarvan akte. Misschien wel, misschien niet - maar zou het niet zomaar kunnen dat het heel belangrijk voor hem is, gelet op het feit dat hij dit schreef op het moment dat het in de discussie over deze motie ging en hij er letterlijk aan refereerde?dawg schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:44:
Misschien baseert @Sjah zijn keuze niet enkel en alleen op dit onderwerp? Doe ik in elk geval niet.
Laten we niet teveel speculeren over wat een andere poster denkt of vindt.Dennis schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:47:
[...]
Dat is al een veel meer genuanceerde versie dan in de eerdere reacties op mijn bericht, waarvan akte. Misschien wel, misschien niet - maar zou het niet zomaar kunnen dat het heel belangrijk voor hem is, gelet op het feit dat hij dit schreef op het moment dat het in de discussie over deze motie ging en hij er letterlijk aan refereerde?
[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 20-06-2025 21:43 ]
[ Voor 105% gewijzigd door NMH op 20-06-2025 21:43 ]
Misschien een beetje te pragmatisch, maar gezien de gezamenlijke afkomst uit Leefbaar Rotterdam ook geen vreemde keuze."Wat me aanspreekt, is dat de partij een rechtse koers heeft, maar ook realistisch en pragmatisch is."
Dat zit wel Schnorr.
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Vanmorgen op X zag je dan ook "Partij van de Antisemieten" trending. PVVers en FVDers die een ander van racisme beschuldigen. De ironiedr.lowtune schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:20:
Ik vind het daarom ook zo naïef om met deze motie te komen, je weet dat dit brandstof is voor rechts populistisch! Het is voor rechts scoren voor open doel! Ook mensen die PVDA-GL als optie hebben de komende verkiezingen gaan twijfelen want het klinkt toch behoorlijk GL activistisch en juist van dat soort frames moet straks de nieuwe partij af!JeroenNietDoen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:36:
[...]
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Vanmorgen op X zag je dan ook "Partij van de Antisemieten" trending. PVVers en FVDers die een ander van racisme beschuldigen. De ironie
Deze foto lijkt wel alsof ook Timmermans dat beseft, ik vond em wel grappig:
[Afbeelding]
[ Voor 86% gewijzigd door NMH op 20-06-2025 21:43 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dus omdat rechts populistisch hier wat over gaat roepen moet je het maar niet meer doen? Dan kan PvdA/GL net zo goed stoppen, want dat gebeurt bij alles.spijkerhoofd schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:46:
[...]
Ik vind het daarom ook zo naïef om met deze motie te komen, je weet dat dit brandstof is voor rechts populistisch! Het is voor rechts scoren voor open doel!
Nou dat vooral. Gezien alle sores in ons eigen land denk ik dat ons politiek Den Haag daar eerst de focus mag leggen. Eerst je eigen zaken op orde maken, dan heb je tijd en ruimte om je te bemoeien met anderen.spijkerhoofd schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:46:
[...]
Laten ze zich vooral focussen op de sociale en klimaat kant, laten ze een fatsoenlijk programma maken die uitlegbaar is en waar ze mensen kan laten zien wat het voor hun portemonnee betekend als er flink verduurzaamd word! Zorg ervoor dat de gewone man ook kan profiteren van EV's. plugin hybrides, zonnepanelen en warmtepompen. Zorg ervoor dat nutsbedrijven, het OV, de Zorg weer in handen van de staat of semi overheid en laat zien waarom dat een goed idee is! Zorg ervoor dat er een visie komt om modale en onder modale mensen een fatsoenlijk leven te geven met zo min mogelijk zorgen! Zorg dat jonge mensen fatsoenlijk kunnen huren en later kunnen kopen, dat is waar beide partijen voor staan! Zorg ervoor dat de partij kan regeren, dat is de enige manier waarop de broodnodige veranderingen doorgevoerd kunnen worden!
Het uitmelken is al begonnen.dr.lowtune schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:20:
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Wel opmerkelijk dat de rechtse partijen Israël steeds gelijkstellen aan joden wanneer het hen uitkomt. *knip* geen onderbouwing.FrambozenTaart schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:13:
[...]
Het uitmelken is al begonnen.
[Afbeelding]
Geert zal wel dankbaar zijn voor dit soort cadeautjes die de discussie weer wegsluizen van zijn poging tot Orbannetje en het (wederom) laten klappen van een kabinet.
[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 22-06-2025 21:38 ]
*knip* geen onderbouwing.Mawlana schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:26:
[...]
Wel opmerkelijk dat de rechtse partijen Israël steeds gelijkstellen aan joden wanneer het hen uitkomt. *knip*
[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 22-06-2025 21:39 ]
Dit gaat hem niet worden. PvdA-GL gaat nooit in zijn eentje regeren en voor de rechtse partijen zijn al die dingen harde rode lijnen. Die gaan keihard alles blokkeren. Zeker het nationaliseren van al die dingen die over de laatste decennia zijn geprivatiseerd zullen ze heel hard tegenwerken want ze geloven nog steeds in "alles aan de markt overlaten".spijkerhoofd schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:46:
[...]
Laten ze zich vooral focussen op de sociale en klimaat kant, laten ze een fatsoenlijk programma maken die uitlegbaar is en waar ze mensen kan laten zien wat het voor hun portemonnee betekend als er flink verduurzaamd word! Zorg ervoor dat de gewone man ook kan profiteren van EV's. plugin hybrides, zonnepanelen en warmtepompen. Zorg ervoor dat nutsbedrijven, het OV, de Zorg weer in handen van de staat of semi overheid en laat zien waarom dat een goed idee is! Zorg ervoor dat er een visie komt om modale en onder modale mensen een fatsoenlijk leven te geven met zo min mogelijk zorgen! Zorg dat jonge mensen fatsoenlijk kunnen huren en later kunnen kopen, dat is waar beide partijen voor staan! Zorg ervoor dat de partij kan regeren, dat is de enige manier waarop de broodnodige veranderingen doorgevoerd kunnen worden!
[ Voor 16% gewijzigd door Llopigat op 20-06-2025 08:45 ]
Dat doen ze ook negenennegentig van de honderd keer. Maar zoals ik al eerder heb betoogd zijn media en publiek daar niet in geïnteresseerd. Natuurlijk kun je zeggen dat deze motie afleidt van waar het werkelijk over moet gaan en in die zin tactisch niet handig is (edit: even los van de inhoud). Maar de realiteit is dat het al heel lang niet gaat over waar het werkelijk over moet gaan. En dat is een algemeen verschijnsel dat niet de schuld is van PVDA-GL of welke linkse partij dan ook.spijkerhoofd schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:46:
[...]
Laten ze zich vooral focussen op de sociale en klimaat kant,
Hebben we al, willen we alleen niet zien want "het is heel anders in US/UK".Misplaatst sduperioriteitsgevoel. We zijn geen nexiteers en hebben geen Make Netherlands Great Again met bijbehorende persoonlijkheidscultus, maar de weg waarop we ons bevinden is, behalve dat het wat minder flashy is, niet anders.Llopigat schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:43:
[...]
En het baart me ook wel zorgen als we straks alleen nog maar een handjevol grote partijen hebben. Dezelfde polarisatie / zero-sum game toestanden van Amerika moeten we echt niet hier krijgen.
Fair enough. Zelf ben ik van tactisch stemmen om te proberen een bepaalde richting mogelijk te maken, maar dat draagt ook weer bij aan de eenheidsworst van grote partijen. Iedere verkiezing weer moet ik zoeken naar de minst slechte optie en die zoektocht is zeker niet gemakkelijk.Maar PvdA-GL is voor mij toch niet links genoeg om op te stemmen.
[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 20-06-2025 09:32 ]
Als een PVDA-GL kiezer niet juicht bij de motie hoeft dat niet te betekenen dat hij of zij afhaakt, zeker als de verkiezingen nog ver weg zijn. Je weet ook niet welke fuckups er nog gaan komen.Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:38:
Een enkeling zal juichen om het plan van GL/PvdA, zo te zien hier ook. Als je had gewild dat links een keer wat zetels wint had je hier niet om gejuicht. Leuk voor de mensen die het steunen maar onderaan de streep kost je dit gewoon zetels. Oerdomme actie.
Dat is ook overdrijven. Maar in deze situatie was het denk ik wel goed om even twee keer na te denken vooraf om zo’n controversieel punt in te gaan dienen.toolkist schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:52:
[...]
Dus omdat rechts populistisch hier wat over gaat roepen moet je het maar niet meer doen? Dan kan PvdA/GL net zo goed stoppen, want dat gebeurt bij alles.
Ze sloot eerst PVV uit maar heeft een draai gemaakt.mr thee schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:55:
Benieuwd of mensen hier weer de volgende *verlosser in gaan zien![]()
![]()
nu de BBB en NSC weer flink krimpen.
https://nos.nl/artikel/25...adie-stapt-over-naar-ja21
Natuurlijk zien ze dat. Het bizarre verlangen naar een verlosser op rechts, terwijl rechts al decennia de boel verstierd heeft een nieuw orakel.mr thee schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:55:
Benieuwd of mensen hier weer de volgende *verlosser in gaan zien![]()
![]()
nu de BBB en NSC weer flink krimpen.
https://nos.nl/artikel/25...adie-stapt-over-naar-ja21
[ Voor 12% gewijzigd door LZ86 op 20-06-2025 10:06 ]
Altijd mooi om dit soort dingen te lezen:
PVV bestaat uit incompetente dombo's met een populistische roeptoeter aan het stuur.Ze laat zich kritisch uit over PVV-leider Wilders. "Ik botste met Geert over zijn totaal idiote, ronduit gevaarlijke plan om het cellentekort op te lossen door acht man op één cel te zetten", zegt ze. De huurbevriezing die Wilders graag wilde noemt ze gratis bier. "Kan gewoon niet. Dat bleek al snel."
Heeft ze nou echt niet door dat populisme zich nooit goed verhoud tot de realiteit? Ook bij JA21 gaat ze daar tegen aan lopen.JA21 torpedeerde indertijd haar plan om gevangenen eerder vrij te laten vanwege het cellentekort. Daar heeft ze wel begrip voor, zegt Coenradie nu. "Daar heb ik het met Joost ook over gehad. Ik snapte die motie vanuit zijn rol als oppositielid. En ik denk dat hij dat inmiddels ook wel anders ziet."
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Ik zapte gisteravond toevallig door NPO-start en kwam iets tegen van wat leek een partijcongres van de CU, een presentatie over de drama-driehoek en hoe dat de (Nederlandse) politiek verlamt.Bundin schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:19:
[...]
Hebben we al, willen we alleen niet zien want "het is heel anders in US/UK".Misplaatst sduperioriteitsgevoel. We zijn geen nexiteers en hebben geen Make Netherlands Great Again met bijbehorende persoonlijkheidscultus, maar de weg waarop we ons bevinden is, behalve dat het wat minder flashy is, niet anders.
[...]
Fair enough. Zelf ben ik van tactisch stemmen om te proberen een bepaalde richting mogelijk te maken, maar dat draagt ook weer bij aan de eenheidsworst van grote partijen. Iedere verkiezing weer moet ik zoeken naar de minst slechte optie en die zoektocht is zeker niet gemakkelijk.
De kloterij zit 'm vooral in de social media politiek van de laatste decennia. Ook de kleinere partijen moeten scoren en willen zich onderscheiden, dat maakt een brede coalitie enorm ingewikkeld en daarmee gaan we nooit meer van de VVD af komen. Als er iets zou veranderen, moet dat vanuit de centristische flank van de VVD komen, maar die heeft het afgelegd na Rutte. Liever meeschreeuwen en afbreken conform de US/UK lijnen want dat levert geld op voor de harde kern achterban.
Hoe dan ook, het eerste openlijke geluid tegen het handelen van Israel vanuit de Kamer zou per definitie worden neergesabeld zoals we nu zien. En een overgroot deel blijft koste wat kost pro-Israel want dat is politiek opportuun of vanuit religie (CU/CvI banden zijn scary as hell, CU leek toch een redelijke club). Wijzen op double standards wordt weggehoond met 'antisemiet', ook wanneer een uitspraak expliciet gericht is op de Israelische regering en niet op alle Israeli's of het Jodendom als religie. Makkelijk scoren, vorm en functie verenigd in een inhoudsloze kreet want het doel is al jaren niet het landsbelang.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik vind het ingewikkeld hoor. Toch nog even de daadwerkelijke motie voor de volledigheid:Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:38:
Een enkeling zal juichen om het plan van GL/PvdA, zo te zien hier ook. Als je had gewild dat links een keer wat zetels wint had je hier niet om gejuicht. Leuk voor de mensen die het steunen maar onderaan de streep kost je dit gewoon zetels. Oerdomme actie.
Ik heb even een vlug rondje media gedaan en bij de meeste berichtgeving wordt niets geschreven over het tijdelijke karakter van het voorstel; zonder de gekleurde berichtgeving die (logischerwijs) overal langskomt lees ik dit vooral als een suggestie om het signaal af te geven dat de roekeloze manier waarmee ze momenteel tewerk gaan niet wordt gewaardeerd. Ik kan me niet voorstellen dat een tijdelijke leveringsstop op onderdelen voor de Iron Dome daadwerkelijk impact gaat hebben op het functioneren, maar het is natuurlijk wel een krachtig signaal. Geen idee hoe dit in het debat naar voren is gekomen, iemand gezien?De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat Israël zich schuldig maakt aan etnische zuivering en genocide in Gaza;
constaterende dat Netanyahu met de roekeloze aanval op Iran het internationaal recht schendt, diplomatieke onderhandelingen saboteert en het risico op een grootschalige regionale oorlog aanzienlijk heeft vergroot;
constaterende dat het raketschild door Netanyahu niet langer puur defensief, maar als onderdeel van de aanvalsstrategie wordt ingezet;
overwegende dat het van essentieel belang is dat het geweld stopt en er niet nog meer onschuldige burgerslachtoffers vallen;
verzoekt het kabinet om tijdelijk een volledig wapenembargo tegen Israël in te stellen om het geweld te stoppen;
We gaan het zien. Ik denk wel dat andere partijen er misschien vaak iets beter in slagen om het frame te controleren. Voor veel stemmers gaat "Israel aan zijn lot overlaten" waarschijnlijk te ver, terwijl voor "een sterk signaal van afkeur over de huidige gang van zaken" waarschijnlijk veel meer steun is.HEY_DUDE schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:27:
Het is PVDA/GL wel gelukt om een relletje te trappen en de nieuws cycle eens te domineren. Andere partijen due dit doen winnen daar steevast mee. Denk dat PVDA/GL ook best weleens een grote groep aan zich kan binden die het gedrag en optreden van Israel gewoon zat is.
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Ik schat in dat mensen intelligent genoeg zijn om te weten dat als je vóór de Iron Dome van Israël bent, dat je niet per se ook een voorstander bent van de regering Netanyahu en alle misdaden waarvoor deze regering verantwoordelijk isHEY_DUDE schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:27:
Het is PVDA/GL wel gelukt om een relletje te trappen en de nieuws cycle eens te domineren. Andere partijen due dit doen winnen daar steevast mee. Denk dat PVDA/GL ook best weleens een grote groep aan zich kan binden die het gedrag en optreden van Israel gewoon zat is.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ze gaat van de ene extreem rechtse partij naar de andere extreem rechtse partij. Van een alleenheerser zonder partijleden naar de partij tegen de "dobberneger" met een opportunist als partijleider die hopt van partij naar partij.LZ86 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:03:
[...]
Dat die vrouw uberhaupt met Wilders in zee ging en er niet zelf al uitstapte toen ze doorhad hoe de man en "partij" is (en nu met ex FVD-ers in zee gaat.) diskwalificeert r al. Maar men vergeet snel.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Jammer genoeg niet intelligent genoeg om te weten dat zolang Israel zich achter de redelijk veilige muur kan verschuilen, ze het vertikken om diplomatiek op te lossen. Iran heeft al meerdere keren aangegeven de aanvallen te stoppen als Israel ook stopt. Maar de persoonlijk belangen van Bibi en zijn club zijn te groot.Herman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:07:
[...]
Ik schat in dat mensen intelligent genoeg zijn om te weten dat als je vóór de Iron Dome van Israël bent, dat je niet per se ook een voorstander bent van de regering Netanyahu en alle misdaden waarvoor deze regering verantwoordelijk is
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Gewoon de vrouwelijke Joost Eerdmans.. Gezien haar leeftijd gaan we daar nog generaties lang plezier van hebben. Teller staat nu op 3 partijen. Ben benieuwd hoeveel het zijn aan einde van haar carrière.Punkrocker schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:08:
[...]
Ze gaat van de ene extreem rechtse partij naar de andere extreem rechtse partij. Van een alleenheerser zonder partijleden naar de partij tegen de "dobberneger" met een opportunist als partijleider die hopt van partij naar partij.
Ze heeft dus ook gewoon die extreme ideeën. Al denkt half Nederland nu dat zij een fatsoenlijk alternatief is en dat JA21 een fatsoenlijke partij is...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dat is in feite het zelfde issue met de stemwijzers die teveel mensen veel te blind volgen. Niet zelden is men daar ‘tegen x’, waarbij de in de verklaring gegeven nuance ook als ‘voor x mits …’ zou kunnen zijn.mavamal schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:15:
Iets waar ik heel veel problemen mee heb zijn al die kanalen (media of social media) die alleen de titel van de motie online gooien en welke partijen voor en tegen stemden.
De titel van de motie dekt in het beste geval de helft van de lading en in ons systeem is het soms ook het geval dat een punt tijdelijk in de ijskast staat voor een partij zodat ze van een andere partij steun krijgen voor andere prioriteiten. Dat kan je ze kwalijk nemen, maar verdiep je wel in de redenering voor je gelijk veroordeeld.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Stemwijzers waren leuk toen ze net uit waren en de wetenschap/studenten de vertaling van de verkiezingsprogramma's maakten. Nu heeft elke politieke partij er een heel team van marketeers op zitten en is de waarde van deze instrumenten volledig weg. Je hebt nog een heel klein beetje aan de stemmentracker. Maar stemwijzers zijn schadelijk geworden en zouden gewoon verboden moeten worden. Ze zijn nu slechts een excuus voor de kiezer die zich niet wil verdiepen.ijdod schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:30:
[...]
Dat is in feite het zelfde issue met de stemwijzers die teveel mensen veel te blind volgen. Niet zelden is men daar ‘tegen x’, waarbij de in de verklaring gegeven nuance ook als ‘voor x mits …’ zou kunnen zijn.
Ze hadden dat Iron Dome nooit in de motie moeten benoemen, gewoon alleen "oorlogsmisdaden" en "wapenembargo". Dan zullen Wilders en de Telegraaf nog steeds moord, brand en jodenhaat schreeuwen maar dat doen ze sowieso wel. Dan had de motie een heel stuk beter te verteren geweest, hoewel die hoogstwaarschijnlijk alsnog niet was aangenomen gezien de blinde liefde van het kabinet voor Israël, ongeacht het mis- en moorddadig regime.Rubu schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:40:
[...]
Ik vind het ingewikkeld hoor. Toch nog even de daadwerkelijke motie voor de volledigheid:
[...]
Ik heb even een vlug rondje media gedaan en bij de meeste berichtgeving wordt niets geschreven over het tijdelijke karakter van het voorstel; zonder de gekleurde berichtgeving die (logischerwijs) overal langskomt lees ik dit vooral als een suggestie om het signaal af te geven dat de roekeloze manier waarmee ze momenteel tewerk gaan niet wordt gewaardeerd. Ik kan me niet voorstellen dat een tijdelijke leveringsstop op onderdelen voor de Iron Dome daadwerkelijk impact gaat hebben op het functioneren, maar het is natuurlijk wel een krachtig signaal. Geen idee hoe dit in het debat naar voren is gekomen, iemand gezien?
In dat licht is het toch helemaal niet zo'n raar voorstel? Is dit zo anders dan het signaal van Veldkamp rondom het handelsverdrag?
Je kunt je inderdaad afvragen of dit in campagnetijd handig is, maar anderzijds zou het toch ook jammer zijn als iedereen maar een beetje op zijn handen gaat zitten om maar niks te zeggen waar je 'op gepakt' kan gaan worden...
[...]
We gaan het zien. Ik denk wel dat andere partijen er misschien vaak iets beter in slagen om het frame te controleren. Voor veel stemmers gaat "Israel aan zijn lot overlaten" waarschijnlijk te ver, terwijl voor "een sterk signaal van afkeur over de huidige gang van zaken" waarschijnlijk veel meer steun is.
Dus het gaat om zetels en niet om het principe dat er door een gesloten defensie, onbeperkt kan worden gemoord? Ik moet juist zeggen dat ik vind dat het de partij sterker maakt dat ze een eigen, niet mainstream, mening hebben. Tegenwoordig is het blijkbaar de trend om niet mainstream dan maar af te straffen.Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:38:
... gecensureerd ...
Israël is een molensteen om de ideologische en morele superioriteit van het Westen en een godsgeschenk voor China.Cyberpope schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:18:
[...]
Jammer genoeg niet intelligent genoeg om te weten dat zolang Israel zich achter de redelijk veilige muur kan verschuilen, ze het vertikken om diplomatiek op te lossen. Iran heeft al meerdere keren aangegeven de aanvallen te stoppen als Israel ook stopt. Maar de persoonlijk belangen van Bibi en zijn club zijn te groot.
Maar dit neigt allemaal te veel naar toch deze oorlog in de discussie te trekken en dat moeten we niet doen.
Feit is dat PvdA/GL (nieuwe naam graag korter, zeg ik), bereidt is om zichzelf in de voet te schieten om een principieel punt te maken. Dat is echte politiek (waar je het wel of niet eens mee kunt zijn, dat is twee). Toch hoor je daar Dijkhof niet over, want dat past weer niet bij de VVD. (Het twee sporen beleid van de VVD).
Israël heeft toegang tot veel belangenorganisatie in het buitenland en dus ook Nederland. Journalisten gaan op zoek naar een expert en komen daardoor vaak snel uit bij experts die door Israël gesteund worden (direct of indirect). Wanneer er contact gemaakt wordt seinen belangenorganisaties met hetzelfde doel elkaar vaak in en plots heeft een journalist toegang tot een compleet netwerk van experts.Rubu schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:40:
[...]
Ik vind het ingewikkeld hoor. Toch nog even de daadwerkelijke motie voor de volledigheid:
[...]
Ik heb even een vlug rondje media gedaan en bij de meeste berichtgeving wordt niets geschreven over het tijdelijke karakter van het voorstel; zonder de gekleurde berichtgeving die (logischerwijs) overal langskomt lees ik dit vooral als een suggestie om het signaal af te geven dat de roekeloze manier waarmee ze momenteel tewerk gaan niet wordt gewaardeerd. Ik kan me niet voorstellen dat een tijdelijke leveringsstop op onderdelen voor de Iron Dome daadwerkelijk impact gaat hebben op het functioneren, maar het is natuurlijk wel een krachtig signaal. Geen idee hoe dit in het debat naar voren is gekomen, iemand gezien?
In dat licht is het toch helemaal niet zo'n raar voorstel? Is dit zo anders dan het signaal van Veldkamp rondom het handelsverdrag?
Je kunt je inderdaad afvragen of dit in campagnetijd handig is, maar anderzijds zou het toch ook jammer zijn als iedereen maar een beetje op zijn handen gaat zitten om maar niks te zeggen waar je 'op gepakt' kan gaan worden...
[...]
We gaan het zien. Ik denk wel dat andere partijen er misschien vaak iets beter in slagen om het frame te controleren. Voor veel stemmers gaat "Israel aan zijn lot overlaten" waarschijnlijk te ver, terwijl voor "een sterk signaal van afkeur over de huidige gang van zaken" waarschijnlijk veel meer steun is.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Natuurlijk is JA21 een fatsoenlijke partij. En is dit een mooie versterkingPunkrocker schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:08:
[...]
Al denkt half Nederland nu dat zij een fatsoenlijk alternatief is en dat JA21 een fatsoenlijke partij is...
Nah ben ik niet met je eens. Ik zie nu bijvoorbeeld in mijn omgeving enkele oude stempel PvdA'ers (actief als volksvertegenwoordiger zelfs) die hierdoor helemaal vast zitten en geen uitweg weten.Cyberpope schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:22:
[...]
Ik verlang terug naar de tijden waarbij dit soort draaien gewoon werden afgestraft door de kiezer. Nu maakt het niets meer uit want het frame "het is een andere rol" is dominant geworden.
Hoezo een godsgeschenk voor China?emeralda schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:53:
[...]
Israël is een molensteen om de ideologische en morele superioriteit van het Westen en een godsgeschenk voor China.
Ten eerste rekt Israël de norm voor wat er mogelijk is zonder repercussies heel ver op. Ik hoef ze hier niet op te noemen. Zulke acties van China, of Rusland, of vul maar in, kunnen dus uit worden gevoerd zonder reactie te verwachten. Reclamaties van het Westen zullen hol en hypocriet zijn.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Juist het tegenovergestelde is er aan de hand. De manier waarop Israël tekeer gaat in het Midden-Oosten is in het belang van het westen. Van de week hoorde je de Duitse president Merz nog publiekelijk Israël bedanken voor het 'opknappen van het vuile werk in Iran' (bron: https://nos.nl/liveblog/2...schien-wel-misschien-niet, bericht van dinsdag 17:28. Hier de originele bron: https://www.zdfheute.de/politik/g7-gipfel-merz-100.html).Helixes schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:16:
[...]
Ten eerste rekt Israël de norm voor wat er mogelijk is zonder repercussies heel ver op. Ik hoef ze hier niet op te noemen. Zulke acties van China, of Rusland, of vul maar in, kunnen dus uit worden gevoerd zonder reactie te verwachten. Reclamaties van het Westen zullen hol en hypocriet zijn.
Ten tweede - verdeel en heers.
Jij denkt dat het rustig en vredig wordt in Iran mochten de Ayatollahs het veld ruimen?Insert12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Europa komt het wat dat betreft goed uit dat Israël alle vijanden in de regio uitschakelt. Op termijn heeft het invloed op de verhoudingen op het wereldtoneel.
Dat zal de tijd uit moeten wijzen.De laatste jaren zijn er vaker protesten geweest tegen het regime, maar wat de uitwerking uiteindelijk zal zijn kan op het moment nog niemand zeggen.D-e-n schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:26:
[...]
Jij denkt dat het rustig en vredig wordt in Iran mochten de Ayatollahs het veld ruimen?
Toont Merz hier de verdeeldheid van Europa niet aan? Ik snap dat het in je eigen narratief goed uitkomt, maar dit is een weinig breed gedragen sentiment onder de leiders op dit continent...Insert12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:25:
Juist het tegenovergestelde is er aan de hand. De manier waarop Israël tekeer gaat in het Midden-Oosten is in het belang van het westen. Van de week hoorde je de Duitse president Merz nog publiekelijk Israël bedanken voor het 'opknappen van het vuile werk in Iran' (bron: https://nos.nl/liveblog/2...schien-wel-misschien-niet, bericht van dinsdag 17:28. Hier de originele bron: https://www.zdfheute.de/politik/g7-gipfel-merz-100.html).
Wat bekend is van China, is dat ze de long game spelen. Ze denken op véél langere termijnen dan wij in het Westen. Ze hebben daar de tijd, is de gedachte. Het feit dat er een paar maandjes geen olie door de Straat vloeit is klein bier in vergelijking met de schade die het Westen zichzelf aandoet op de lange termijn.Voor China is het bovendien belangrijk dat de straat van Hormuz goed toegankelijk blijft vanwege de toevoer van olie en met de huidige onrust komt die vrije toegang op een gegeven moment vanzelf in gevaar. Voor Rusland is Iran van belang vanwege de toelevering van raketten en kamikazedrones voor de oorlog in Oekraïne. (bron voor beide beweringen: https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F).
We dwalen af, dus ik stel voor het hier wel een beetje bij te laten.Europa komt het wat dat betreft goed uit dat Israël alle vijanden in de regio uitschakelt. Op termijn heeft het invloed op de verhoudingen op het wereldtoneel.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Kritiek op Israël wordt in Nederland niet gewaardeerd, maar in Duitsland al helemaal niet. Uiteraard steunt hij Israël, hij heeft geen keus.Insert12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Van de week hoorde je de Duitse president Merz nog publiekelijk Israël bedanken voor het 'opknappen van het vuile werk in Iran' (bron: https://nos.nl/liveblog/2...schien-wel-misschien-niet, bericht van dinsdag 17:28.
Met die Wagenknecht wil je je in elk geval niet vertonen lijkt me (en het lijkt me dat ook die Italiaanse partij dat niet moet willen bijvoorbeeld)Cranberry schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:30:
Onwenselijk en onverstandig naar mijn mening dat de SP openlijk pro-russische partijen verwelkomt op een anti-NAVO bijeenkomst in de Tweede Kamer:
https://www.bnr.nl/nieuws...-kamer-met-pro-russische-
Lange arm van Erdoğan: mag niet.Cranberry schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:30:
Onwenselijk en onverstandig naar mijn mening dat de SP openlijk pro-russische partijen verwelkomt op een anti-NAVO bijeenkomst in de Tweede Kamer:
https://www.bnr.nl/nieuws...-kamer-met-pro-russische-
Je vergeet wat mij betreft een belangrijke:Mawlana schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:34:
[...]
Lange arm van Erdoğan: mag niet.
Lange arm van Poetin: mag niet.
Lange arm van Netanyahu: theetje erbij?
Zie hier de hypocrisie van Nederland.
[ Voor 4% gewijzigd door Ozzy op 20-06-2025 13:49 ]
O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!
Ik zie het er niet in. Dat zie je aan de motie in de Tweede Kamer gister en in het liveblog van de NOS zie je onder andere en quote van Macron waarin hij aangeeft dat we vooral niet moeten willen dat Iran een kernwapen ontwikkeld. Mocht je andere bronnen hebben, dan zie ik ze graag natuurlijk.Helixes schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:31:
[...]
Toont Merz hier de verdeeldheid van Europa niet aan? Ik snap dat het in je eigen narratief goed uitkomt, maar dit is een weinig breed gedragen sentiment onder de leiders op dit continent...
Zeker, die impact zal zich moeten uitwijzen.[...]
Wat bekend is van China, is dat ze de long game spelen. Ze denken op véél langere termijnen dan wij in het Westen. Ze hebben daar de tijd, is de gedachte. Het feit dat er een paar maandjes geen olie door de Straat vloeit is klein bier in vergelijking met de schade die het Westen zichzelf aandoet op de lange termijn.
Het voorname doel lijkt in eerste instantie te zijn dat het kernwapenprogramma van Iran uitgeschakeld wordt. Iran was bovendien behoorlijk verwesterd tot de Iraanse revolutie en ook de huidige bevolking lijkt het niet meer zo te hebben op het strenge Islamitische regime dat gevoerd wordt. De protesten van de afgelopen jaren waren voornamelijk tegen het strenge Islamitische regime gericht.[...]
We dwalen af, dus ik stel voor het hier wel een beetje bij te laten.
Als laatste wil ik je graag de docu-reeks Corridors of Power (NPO Start, paywall). Het gaat over de complexe relatie die de VS heeft gehad met genocidale dictators in het Middenlandse Zee gebied en de Islamitische Wereld. De samenvatting is toch echt wel dat het uitschakelen van je vijanden geen waarde heeft, zo lang je niet in staat bent er iets beters voor terug te brengen. Daar is het Westen - consistent - in gefaald in de afgelopen 40 jaar, en in zekere zin is de Wereld daar een stuk slechter van geworden.
Er is toch niemand dir dat beweert?Herman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:07:
[...]
Ik schat in dat mensen intelligent genoeg zijn om te weten dat als je vóór de Iron Dome van Israël bent, dat je niet per se ook een voorstander bent van de regering Netanyahu en alle misdaden waarvoor deze regering verantwoordelijk is
Het is duidelijk dat de afweging van GL/PvdA niet alleen gestoeld gaat op die ene vraag. De casus-Israël gaat gestoeld op een grote, lelijke kluwen aan issues, vergrijpen, transgressies en diens reciproken.Insert12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:50:
[...]
Ik zie het er niet in. Dat zie je aan de motie in de Tweede Kamer gister en in het liveblog van de NOS zie je onder andere en quote van Macron waarin hij aangeeft dat we vooral niet moeten willen dat Iran een kernwapen ontwikkeld. Mocht je andere bronnen hebben, dan zie ik ze graag natuurlijk.
Mag ik dan pleiten voor het uitbreiden van het dekkingsgebied van de Iron Dome tot boven de Bezette Gebieden? Ik heb begrepen dat burgers daar eveneens te maken hebben met zeer regelmatige aanvallen met raketten en zulk wapentuig.Herman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:07:
Helixes schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:26:
[...]
Mag ik dan pleiten voor het uitbreiden van het dekkingsgebied van de Iron Dome tot boven de Bezette Gebieden? Ik heb begrepen dat burgers daar eveneens te maken hebben met zeer regelmatige aanvallen met raketten en zulk wapentuig.
Ik bedoel, als alle burgers onze compassie en bescherming verdienen....
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Dat laatste mag natuurlijk, maar waarom is JA21 volgens jou een fatsoenlijke partij? Daar is namelijk weinig natuurlijks aan als je de cijfers bekijkt.PLAE schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:03:
[...]
Natuurlijk is JA21 een fatsoenlijke partij. En is dit een mooie versterking. Ik ben er blij mee. Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van Nanninga en vind het fijn als er ook andere gezichten opkomen of in dit geval aansluiten. Heb altijd gebaald van het vertrek van Nicki Pouw-Verweij.
Normaal is het ook niet, maar wel duidelijk zichtbaar sinds de opkomst van het populisme in NL:"... daar [het behandelde onderwerp] heb ik eigenlijk geen zin in"
Dat zit wel Schnorr.
Dat werd er eens een keertje tijd zeg. Dit gaat de ludieke, sympathieke actie ver, ver te buiten.De politie heeft vandaag een verdachte aangehouden vanwege zijn betrokkenheid bij grenscontroles bij de Duitse grens bij Ter Apel en Sellingen, beide in de Groningse gemeente Westerwolde.
De afgelopen weken hielden groepen burgers meermaals op eigen houtje grenscontroles plaats bij de Duitse grens. Ze inspecteerden daarbij auto's en vroegen mensen of er asielzoekers in de voertuigen zaten. De organisator van de controles zei nadien tegen NRC dat ze "helaas geen asielzoekers aantroffen. Ook geen donkere mensen, of iets wat erop lijkt."
De man uit Emmen wordt verdacht van poging tot ambtsdwang omdat hij grenscontroles uitvoerde terwijl deze alleen door de Koninklijke Marechaussee mogen worden gedaan. De politie wil niet zeggen of de 54-jarige verdachte de persoon is die NRC heeft gesproken.
Alleen jammer voor die partij dat de groep die dit steunt buiten de eigen bubbel niet zo heel groot is.HEY_DUDE schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:27:
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Je gebruikt grotendeels de verkeerde indicator. Die hele tweede kamer is een motiefabriek aan het worden. Mensen worden afgerekend als ze te weinig moties indienen en blijkbaar nu ook als ze teveel moties indienen.Stukfruit schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:41:
[...]
Dat laatste mag natuurlijk, maar waarom is JA21 volgens jou een fatsoenlijke partij? Daar is namelijk weinig natuurlijks aan als je de cijfers bekijkt.
De beste man heeft alleen al voor 2025 tot nu toe 104 moties ingediend en staat bovenaan de lijst met personen die er een oneindige stroom van maken en vooral aanwezig lijken te zijn om zand in de machine te strooien, gecombineerd met bijbehorende optredens in de media.
Ter vergelijking: een Dassen heeft er 35 en lijkt er enigszins bovenuit te springen, terwijl de rest ergens rond of onder de 20 lijkt te blijven hangen.
Moties zijn hier niet voor bedoeld, maar laat ik mevrouw Ouwehand ook even aan het woord laten over wat een motie eigenlijk is:
[...]
Normaal is het ook niet, maar wel duidelijk zichtbaar sinds de opkomst van het populisme in NL:
[Afbeelding]
Bron: wikipedia
Hoe kun je een partij met een leider die bijna dagelijks moties loopt in te dienen omdat hij het ergens niet mee eens is een goede of zelfs fatsoenlijke partij noemen?
Dit is trouwens een serieuze vraag, want ik zie het niet. Wat ik wel zie zijn de cijfers. En die geven geen positief beeld. Zaken willen aanscherpen is een ding, maar dit is niet gezond. Zeker gezien het aantal zetels waarover ze beschikken.
Hoe ziet rechts er in Nederland uit? Laten we beginnen bij de meest gematigde: JA21. ‘Een radicaal-rechtse partij. Dan de PVV, ook radicaal-rechts. Het is duidelijk dat zij het systeem van verkiezingen, parlementaire vertegenwoordiging en regeringsvorm accepteren, daaraan actief meedoen, al zien ze de spelregels soms wat anders. Maar die willen ze langs democratische weg veranderen.
‘De PVV heeft wel heel veel moeite met de liberale grondslag van onze democratie – het systeem van de rechtsstaat en de Grondwet. Dat uit zich bij de PVV heel specifiek op het terrein van de islam. De vrijheid van religie van moslims wordt ontkend door voorstellen te doen over het sluiten van moskeeën en het verbieden van de Koran.’
Dit in tegenstelling tot een partij als Forum Voor Democratie, dat niet meer in het politieke systeem gelooft. Bij die partij is het volgens De Lange ook ‘niet langer duidelijk dat ze geweld afzweren’. Wel of geen geflirt met ‘tribunalen’ voor politieke tegenstanders – dat bepaalt dus platgeslagen het verschil tussen extreem- en radicaal-rechts.
Gematigd radicaal rechts is een contradictieAdlermann schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:02:
Sarah de Lange positioneert JA21 als de meest gematigde variant van radicaal rechts in Nederland, maar wel bij radicaal-rechts. Voornamelijk om de populistische elementen en versimpelde oplossingen.
Nouja, het aantal mensen dat wil dat de overheid iig wat kritischer is op Israel, is wel een heul grote bubbel dan: https://www.ipsos-publiek...binet-inzake-israel-gaza/alexbl69 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:00:
[...]
Alleen jammer voor die partij dat de groep die dit steunt buiten de eigen bubbel niet zo heel groot is.
Men zou zich veel beter kunnen richten op sociale issues. Met een anti-Israël standpunt ga je geen stemmen van de massa winnen.
Steeds minder Nederlanders staan achter het Nederlandse beleid t.a.v. het conflict. In oktober 2023 betrof dit 29 procent, een jaar later (september 2024) was dat nog 21 procent en nu is dat verder gedaald naar 15 procent. Het aandeel dat ‘helemaal niet’ achter het regeringsbeleid op dit punt staat groeide het afgelopen halfjaar van 19 naar 27 procent.
Nu verwacht ik niet dat de steun voor dit specifieke plan heel groot is, zeker als men niet verder komt dan wat koppensnellen, maar het altijd maar neerzetten van israelkritiek als "dat is maar een klein groepje" klopt dus niet bepaald.Ruim de helft (54%) vindt nu dat de Nederlandse regering zich kritischer moet opstellen t.a.v. van Israël dan het nu doet. Dit was 47 procent eind vorig jaar. Het aandeel dat de huidige opstelling van het kabinet met betrekking tot het conflict goed vindt, daalt: van 21 procent in oktober 2023, via 16 procent in september 2024 naar 13 procent nu. Veel mensen weten het niet: 25 procent.
[ Voor 0% gewijzigd door RobinHood op 20-06-2025 15:12 . Reden: Nu met het haakje de juiste kant op! ]
People as things, that’s where it starts.
Er staat niet dat ze gematigd zijn, het is hier een relatieve term het zegt iets rangorde binnen een afgebakende range.....Helixes schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:07:
[...]
Gematigd radicaal rechts is een contradictie
Wat je dus ook ziet is dat Wilders - met zijn ongematigd radicaal rechts beter scoort dan Eerdmans met zijn contradictie. Je hebt daar de grandioze leugens nodig om de onderbuik te mobiliseren. Intellectueel doen over radicaal-rechtse standpunten is vanuit academisch oogpunt wel interessant, maar electoraal ogenschijnlijk dus niet.
Dat doet men ook. Zo zag ik Lisa Westerveld de vorige week iedere dag aandacht vragen voor de jeugdzorg. De coalitie had namelijk een debat daarover afgeblazen omdat men te druk was met de verdeling van de post van Faber.alexbl69 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:00:
[...]
Men zou zich veel beter kunnen richten op sociale issues.
[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 20-06-2025 15:29 ]
Dan denk ik dat m'n punt niet duidelijk was: het werd een fatsoenlijke partij genoemd terwijl meneer zijn tijd overmatig investeert in zaken die niet per se behulpzaam zijn. Het gaat niet om de moties op zich, het gaat om wat hij in de kamer lijkt te doen.Adlermann schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:02:
[...]
Je gebruikt grotendeels de verkeerde indicator. Die hele tweede kamer is een motiefabriek aan het worden. Mensen worden afgerekend als ze te weinig moties indienen en blijkbaar nu ook als ze teveel moties indienen.
(liever minder dan meer hoor). Moties zien als graadmeter voor effectiviteit van een kamerlid en of partij is wmb sowieso een slechte indicator. Je zal het dan zeker moeten combineren met andere indicatoren. Een enkele indicator is altijd maar te beperkt.
Sarah de Lange positioneert JA21 als de meest gematigde variant van radicaal rechts in Nederland, maar wel bij radicaal-rechts. Voornamelijk om de populistische elementen en versimpelde oplossingen.
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 20-06-2025 15:34 ]
Dat zit wel Schnorr.
Mijn punt is dan ook dat het niet werkt. Sowieso is radicaal rechts per definitie niet gematigd. Je doen laten verleiden tot radicaal rechtse standpunten sluit dat ook wel een beetje uit. Dat ze dat verpakken in een overhemdje en stropdasje moeten ze zelf weten, maar Wilders laat zien dat het niet de meest effectieve manier is die past bij de standpunten.Adlermann schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:11:
Er staat niet dat ze gematigd zijn, het is hier een relatieve term het zegt iets rangorde binnen een afgebakende range.....
Alle kanker is kut, maar ik liever liever een gematigde vorm van kanker dan een agressieve kanker......
[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 20-06-2025 15:27 ]
Naja, toch kan ik het nu even niet laten. Je haalt hier syntax en semantiek volledig door elkaar. Semantisch staat er precies wat jij zegt met de combinatie 'gematigd radicaal rechts' (daarnaast zijn het vrijwel een letterlijk citaat van Sarah de Lange)Helixes schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:19:
[...]
Mijn punt is dan ook dat het niet werkt. Sowieso is radicaal rechts per definitie niet gematigd. Je doen laten verleiden tot radicaal rechtse standpunten sluit dat ook wel een beetje uit. Dat ze dat verpakken in een overhemdje en stropdasje moeten ze zelf weten, maar Wilders laat zien dat het niet de meest effectieve manier is die past bij de standpunten.
Maar daarenboven geldt voor mij wel dat radicaal-rechts het pek is dat besmeurd. Als je die zaken aanraakt die je tot de hunne kan rekenen, met ze samen wilt werken, en er niet voor zorgt dat bij de eerste de beste fout je een half uur staat te schrobben, dan zal je zelf ook steeds verder en verder besmeurd raken. Kijk naar de VVD. Besmeurde partij.
Je kunt ook niet zeggen dat je daar tegen beschermd bent door de zaak van de andere kant te benaderen, zoals JA21 lijkt te proberen te doen. Je begint als pek-monster, en slaat hard aan het schrobben. Als je dat grondig genoeg zou doen, dan blijft er niets over.
Point in case: Annebel, dobberwat?!?!?
En analoog hieraan: de VVD is niet ineens een middenpartij omdat er rechtser is tegenwoordig, al hebben ze dat verschillende media wijs kunnen maken.Adlermann schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:44:
[...]
Dus de meest gematige variant van een radicaal rechtse partij is dus per definitie geen gematigde partij. JA21 is de meest gematigde radicaal rechtse variant, maar JA21 is niet gematigd.
Getuige ook FvD, dat echt alleen nog maar lijkt te dienen als verdienmodel voor Baudet, en spreekbuis/honeypot voor complotgekkies.Helixes schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:07:
[...]
Gematigd radicaal rechts is een contradictie
Wat je dus ook ziet is dat Wilders - met zijn ongematigd radicaal rechts beter scoort dan Eerdmans met zijn contradictie. Je hebt daar de grandioze leugens nodig om de onderbuik te mobiliseren. Intellectueel doen over radicaal-rechtse standpunten is vanuit academisch oogpunt wel interessant, maar electoraal ogenschijnlijk dus niet.
Er zijn geen (grote) middenpartijen meer. Ergens is dat logisch, want er is nauwelijks plek voor nuance in de maatschappij.Bundin schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:09:
[...]
En analoog hieraan: de VVD is niet ineens een middenpartij omdat er rechtser is tegenwoordig, al hebben ze dat verschillende media wijs kunnen maken.
O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!
Onderschat D66 niet deze campagne, ik hoorde vandaag Jetten in BNR en het leek opeens een heel andere partij dan bij de vorige verkiezingen. Ze gaan ook voor de Bontenbal-aanpak waar ze de nuance proberen op te zoeken en claimen dat zij het verstandige midden zijn tussen de emotioneel gedreven PvdAGL en VVD.Ozzy schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:31:
[...]
D66 zie ik ook niet groot genoeg worden als de lijm tussen links en rechts.
[ Voor 15% gewijzigd door Marrtijn op 20-06-2025 17:02 ]
De andere insteek is mij opgevallen al een paar weken terug, het lijkt bijna of hij het licht heeft gezien. Ik hoop dat dat ook intrinsiek is en geen marketing. Ik houd hem met interesse in de gaten.Marrtijn schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Onderschat D66 niet deze campagne, ik hoorde vandaag Jetten in BNR en het leek opeens een heel andere partij dan bij de vorige verkiezingen. Ze gaan ook voor de Bontenbal-aanpak waar ze de nuance proberen op te zoeken en claimen dat zij het verstandige midden zijn tussen de emotioneel gedreven PvdAGL en VVD.
Als iemand die heeft gezworen nooit meer op D66 te stemmen tot ik mijn studieschuld heb afbetaald, voelde ik me vies dat het verhaal van Rob Jetten zo verstandig en aantrekkelijk klonk.
... gecensureerd ...
Als de PVV of een andere rechtse partij zo'n draai zou maken zijn we hier - denk ik wel terecht - heel kritisch, maar nu bij D66 vinden we dat opeens geen probleem? Ik vind het erg ongeloofwaardig.Marrtijn schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:01:
Onderschat D66 niet deze campagne, ik hoorde vandaag Jetten in BNR en het leek opeens een heel andere partij dan bij de vorige verkiezingen. Ze gaan ook voor de Bontenbal-aanpak waar ze de nuance proberen op te zoeken en claimen dat zij het verstandige midden zijn tussen de emotioneel gedreven PvdAGL en VVD.
Als iemand die heeft gezworen nooit meer op D66 te stemmen tot ik mijn studieschuld heb afbetaald, voelde ik me vies dat het verhaal van Rob Jetten zo verstandig en aantrekkelijk klonk.
Dat is een rol die wel past bij d66 en krijgt deze in de schoenen geworpen. In welke coalitie was d66 niet de lijm of het midden van het kabinet. Dikwijls ten koste van zichzelf.Marrtijn schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Ik vind het van de D66 helemaal niet ongeloofwaardig! D66 en het CDA kunnen vanwege hun positie op het politeke spectrum her en der wat verschuivinkjes veroorloven zonder dat het negatief uitpakt, een extreem rechtse partij als de PVV die enkel heel hard schreeuwt vanaf de zijlijn kan dat niet omdat dan hun stemmers kwijtraken. Hoe meer Wilders zit te schuimbekken, hoe meer aandacht hij krijgt.Dennis schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:36:
[...]
Als de PVV of een andere rechtse partij zo'n draai zou maken zijn we hier - denk ik wel terecht - heel kritisch, maar nu bij D66 vinden we dat opeens geen probleem? Ik vind het erg ongeloofwaardig.
Eindelijk is de politie het beu, hopelijk stopt deze onzin hier...Een 54-jarige man uit Emmen is vrijdag gearresteerd omdat hij zogenoemde 'burgergrenscontroles' heeft uitgevoerd bij de grens tussen Ter Apel en het Duitse Rütenbrock. De politie heeft hem aangehouden op verdenking van poging tot ambtsdwang.
Het gaat mogelijk om Jan H. uit Nieuw-Weerdinge, dat in de gemeente Emmen ligt. Hij is de initiatiefnemer van de burgercontroles en de oprichter van een grote appgroep waarin werd opgeroepen tot deze acties. H. schreef vrijdag op zijn Facebook-pagina dat de politie naar hem onderweg was voor zijn arrestatie.
Je...verwacht...het...niet...De appgroep van de actievoerders kwam enkele dagen geleden ook in opspraak. Het programma BOOS van BNNVARA kreeg toegang tot de inhoud. De 683 leden deden racistische uitspraken, spraken over het aanschaffen van wapens en deelden gewelddadige fantasieën.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq