Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Timmermans had leiderschap moeten tonen en die Piri direct aan de ketting moet leggen. Dit gaat stemmen kosten. *knip*, die kwalificatie draagt niets bij.

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 21-06-2025 00:23 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:56
Waarom moeten partijen allemaal maar bang zijn dat iets mogelijk stemmen kost? Dat is precies waardoor we met eenheidsworst zitten die allemaal proberen de massa naar de mond te praten, waarbij steeds meer mensen afgehaakt zijn of naar de flanken vertrokken want "Wilders zegt tenminste waar het over gaat!!!1!!".
Een partij die keuzes durft te maken en daar voor uit durft te komen kan ik alleen maar respecteren (zolang die ook verder op een normale, conforme manier politiek bedrijven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:36
mavamal schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:15:
Waarom moeten partijen allemaal maar bang zijn dat iets mogelijk stemmen kost? Dat is precies waardoor we met eenheidsworst zitten die allemaal proberen de massa naar de mond te praten, waarbij steeds meer mensen afgehaakt zijn of naar de flanken vertrokken want "Wilders zegt tenminste waar het over gaat!!!1!!".
Een partij die keuzes durft te maken en daar voor uit durft te komen kan ik alleen maar respecteren (zolang die ook verder op een normale, conforme manier politiek bedrijven).
Ik vind dat je gelijk heb, maar ik merk vanuit mijzelf dat ik snak naar vernieuwing na 12 jaar Rutte en een jaar het drama wat we nu hadden. En elke misstap die een partij maakt die de ban kan doorbreken qua grootte zorgt bij mij voor irritatie want nog een paar jaar met bullshit kabinetten en we zitten muurvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dennis schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:14:
[...]

Misschien sluit een Agema zich wel aan bij JA21 of zo.
Ik lees hier dat Agema nog niet weet of ze verder wil in de politiek. Ik heb bij Agema altijd wel het idee gehad dat ze echt wel de zorg wilde verbeteren maar misschien heeft ze tijdens haar ministerschap ontdekt dat de problemen in de zorg niet op te lossen zijn door alle buitenlanders (=moslims) het land uit te trappen.

En verder:
Amper nog contact met Wilders

Het staat in schril contrast met de periode waarin ze Tweede Kamerlid was. Zeventien jaar lang was ze de ‘steun en toeverlaat’ van PVV-leider Geert Wilders, zijn ‘linkerpink’, zoals Agema het zelf noemde. ‘Ik heb de formateur zojuist laten weten dat onze sterspeler Fleur Agema vicepremier wordt namens de PVV!’ tweette Wilders als aankondiging van haar ministerschap.

Sindsdien is de liefde bekoeld. Bronnen melden dat er nog nauwelijks contact is tussen de twee. Agema is in geen tijden gespot op de PVV-gang in de Tweede Kamer. Ze spreken elkaar eigenlijk alleen nog op het wekelijkse overleg tussen Wilders en de bewindspersonen, áls dat al doorgaat.
Alleen nog steun op ministerie

Als klap op de vuurpijl noemde Claassen Agema in een debat indirect een D66-minister. Een groter scheldwoord bestaat bijna niet in PVV-kringen. Agema weet dit. En ze weet dat de PVV geleid wordt als een eenmansbedrijf. Ofwel: als een Kamerlid uithaalt naar een andere PVV’er, is dat met toestemming – of in opdracht – van Wilders.
De enige plek waar ze nog volop gesteund wordt is op haar ministerie. In een interview roemde ze haar ambtenaren al toen ze nét minister was: “Als er een nieuw onderwerp speelt, komen hier tien experts uit het ministerie aan tafel om uit te leggen hoe het zit.”

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik hoop overigens niet dat de overstap van Coenradie *knip*, dat soort verbasteringen hoeft niet JA21 aan een dusdanig aantal stemmen helpt dat ze een partij worden die alsnog een guurrechtse coalitie met VVD aan een meerderheid kunnen helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 21-06-2025 00:31 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waarom moeten partijen allemaal maar bang zijn dat iets mogelijk stemmen kost?
Omdat die stemmen belangrijk zijn als je een rol wilt spelen in een komende coalitie. Dus nu in verkiezingstijd moet je taal uitslaan die bij demense binnen komt. Kritiek op Israël is preken voor eigen parochie. In verkiezingstijd moet je preken voor de parochie van je opponenten.

Choose your battles wisely.
Maar helaas: https://www.volkskrant.nl...uwe-partijkoers~bd667acf/

Heilloze weg. De mensen die dit boeit stemmen toch wel GL/PvdA. En voor de vissen in de vijver waarin je moet vissen is dit een kansloze linkse hobby dus die gaan niet happen.

[ Voor 25% gewijzigd door evilution op 20-06-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

migchiell schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:20:
Getuige ook FvD, dat echt alleen nog maar lijkt te dienen als verdienmodel voor Baudet, en spreekbuis/honeypot voor complotgekkies.
Baudet is altijd eerlijk geweest dat hij de politiek inging voor het verdienmodel. Dat is niet anders geweest, behalve dat hij de rest die aan FVD wilde verdienen eruit gewerkt heeft.
evilution schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:53:
Ik lees hier dat Agema nog niet weet of ze verder wil in de politiek. Ik heb bij Agema altijd wel het idee gehad dat ze echt wel de zorg wilde verbeteren maar misschien heeft ze tijdens haar ministerschap ontdekt dat de problemen in de zorg niet op te lossen zijn door alle buitenlanders (=moslims) het land uit te trappen.

En verder:
Ik denk eerder dat ze weet dat Wilders haar nu makkelijk kan offeren. Dat ze toch niet meer op de lijst zal komen en wellicht probeert ze zo het inkomen van haar man nog te redden. Anders word het wel heel lullig over een jaartje of 3 beiden wachtgeldregelingen ophouden. PVV'ers komen niet zo snel aan een andere job en zeker niet eentje die 1,5 ton per jaar betaald. Van 3 ton per jaar naar ongeveer een gemiddeld inkomen, gaat niet leuk zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Omdat de PVV buitenspel zetten prioriteit nummer 1 is net als die mislukte aanhangsels BBB/NSC. Ik had hoop met Timmermans. Het opheffen van de Iron Dome betekent de totale vernietiging van Israël. Dat is nu geen oplossing.

En die Piri doet eigenlijk wat jij een “Wildersje” noemt; “zeggen waar het op staat”

En als je geen stemmen krijgt kom je niet in de regering natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Deruxian op 20-06-2025 20:14 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Rubu schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:40:
Ik kan me niet voorstellen dat een tijdelijke leveringsstop op onderdelen voor de Iron Dome daadwerkelijk impact gaat hebben op het functioneren, maar het is natuurlijk wel een krachtig signaal.
Het debat heb ik niet gezien, maar vanmiddag verscheen een interview met Piri in de NRC:
Minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp (NSC) schreef dat Nederland „onderdelen” levert voor het Iron Dome-systeem, maar gaf geen details. Weet u waar het precies om gaat?

„Ik weet dat Nederland onderdelen voor de radar levert voor het raketschild. Ik weet ook dat Israël zo veel mogelijk zelf produceert, en ook ándere leveranciers heeft, zodat ze niet afhankelijk zijn van ons. Maar laat ik duidelijk zijn: natuurlijk heeft Israël nog steeds het volste recht om zijn burgers te beschermen. Het gaat erom dat wij niet medeplichtig moeten zijn aan schendingen van het oorlogsrecht door maar wapens te blijven leveren.”
Rubu schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:40:
Je kunt je inderdaad afvragen of dit in campagnetijd handig is, maar anderzijds zou het toch ook jammer zijn als iedereen maar een beetje op zijn handen gaat zitten om maar niks te zeggen waar je 'op gepakt' kan gaan worden...
Daarover zegt ze onder andere het volgende:
Heeft u een risico-inschatting gemaakt van de gevolgen van deze koerswijziging?”

„Uiteraard. Maar soms moet je in de politiek leiderschap tonen, in plaats van je alleen maar druk te maken over mogelijke ophef.”

Gaat dit GroenLinks-PvdA zetels kosten bij de verkiezingen?

„De verkiezingen zijn nog vier maanden weg. Ik begrijp heel goed dat dit emoties losmaakt bij mensen die familie of vrienden in Israël hebben. En ik snap heel goed dat rechts ons in het frame probeert te duwen dat wij de levens van Israëlische burgers niet meer willen beschermen. Natuurlijk is een wapenembargo een zwaar middel. Maar als je Netanyahu naar de onderhandelingstafel wil dwingen dan moet je soms daartoe over gaan – omdat je onschuldige mensen in het héle Midden-Oosten wil beschermen.”

U gaat hier eindeloos op worden aangevallen in de campagne.

„Het cynische is ... het afgelopen weekend demonstreerden 150.000 mensen in Den Haag, de grootste demonstratie van deze eeuw. De partijen die nu het hardst schreeuwen, hebben niets gedaan om de genocide in Gaza een halt toe te roepen. Rechts heeft dus wat uit te leggen. Dus ik baal ervan dat ze hiermee de aandacht kunnen afleiden.”

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja. Het is zoals @D-e-n eerder al beschreef; is het niet deze motie, dan is het wel Timmermans, Klaver, Halsema, noem maar op. Gebash op links zal niet ophouden. Men moet toch op een of andere manier de aandacht af zien te leiden van de eigen incompetentie en intellectuele leegheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
Deruxian schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:13:
[...]

Omdat de PVV buitenspel zetten prioriteit nummer 1 is net als die mislukte aanhangsels BBB/NSC. Ik had hoop met Timmermans. Het opheffen van de Iron Dome betekent de totale vernietiging van Israël. Dat is nu geen oplossing.

En die Piri doet eigenlijk wat jij een “Wildersje” noemt; “zeggen waar het op staat”

En als je geen stemmen krijgt kom je niet in de regering natuurlijk
De Iron Dome wordt niet opgeheven, gaat hooguit een beetje rammelen als Netanyahu niet serieus over vrede komt onderhandelen. Je trapt vol in het frame.

Het verhaal van Piri is heel genuanceerd, zie 8088 in "De landelijke Nederlandse politiek 2025"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:04
dawg schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:50:
Tja. Het is zoals @D-e-n eerder al beschreef; is het niet deze motie, dan is het wel Timmermans, Klaver, Halsema, noem maar op. Gebash op links zal niet ophouden. Men moet toch op een of andere manier de aandacht af zien te leiden van de eigen incompetentie en intellectuele leegheid.
Natuurlijk zal rechts niet stoppen met bashen op links, maar maak het ze dan niet zo verdomd makkelijk. Ze lever ook nog gewoon zelf de terechte tegenargumenten op een presenteerblaadje aan. Yesilgoz en Wilders willen dolgraag het antisemitismeverwijt op de GLPvdA plakken, misschien moet je dan nog even drie keer nadenken om zelf een motie in te dienen die als consequentie kan hebben *knip* geen onderbouwing bij stelling.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 22-06-2025 21:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Marrtijn schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:58:
[...]

Natuurlijk zal rechts niet stoppen met bashen op links, maar maak het ze dan niet zo verdomd makkelijk. Ze lever ook nog gewoon zelf de terechte tegenargumenten op een presenteerblaadje aan. Yesilgoz en Wilders willen dolgraag het antisemitismeverwijt op de GLPvdA plakken, misschien moet je dan nog even drie keer nadenken om zelf een motie in te dienen die als consequentie kan hebben *knip*
Het punt is dat het niet uitmaakt. En gezien het belabberde geheugen van de gemiddelde kiezer betwijfel ik of mensen deze motie over vier maanden nog steeds in hun achterhoofd hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 22-06-2025 21:58 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
[...]

Natuurlijk zal rechts niet stoppen met bashen op links, maar maak het ze dan niet zo verdomd makkelijk. Ze lever ook nog gewoon zelf de terechte tegenargumenten op een presenteerblaadje aan. Yesilgoz en Wilders willen dolgraag het antisemitismeverwijt op de GLPvdA plakken, misschien moet je dan nog even drie keer nadenken om zelf een motie in te dienen die als consequentie kan hebben *knip*
Vindt het vreemd dat je stelt dat links niet zijn (genuanceerde) mening mag geven, maar dat links zich moet laten leiden door (de kans op) rechtse frames. Laten we vooral die rechtse frames aan de kaak blijven stellen anders komt de Nederlandse politiek sowieso geen stap verder.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 22-06-2025 21:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
[...]

Natuurlijk zal rechts niet stoppen met bashen op links, maar maak het ze dan niet zo verdomd makkelijk. Ze lever ook nog gewoon zelf de terechte tegenargumenten op een presenteerblaadje aan. Yesilgoz en Wilders willen dolgraag het antisemitismeverwijt op de GLPvdA plakken, misschien moet je dan nog even drie keer nadenken om zelf een motie in te dienen die als consequentie kan hebben d *knip*
Alsof het wat uitmaakt. De kiezer wordt massaal ingewerkt door de media om 'links' te haten. Dat is nog eens versterkt na de val van dat beroerde rechtse kabinet.
De kiezer wordt dagelijks geconfronteerd/doodgegooid met anti-linkse propaganda op media zoals Instagram, Facebook, X, Nu.nl, AD, WNL, VI, Powned, GeenStijl, enz.

Ik bedoel, heb je in de afgelopen weken een media met zulk groot bereik een positieve toon horen aanslaan over Timmermans bijvoorbeeld? Als je de media moet geloven moeten we allemaal enorm vrezen voor een kabinet Timmermans I, terwijl je garantie hebt dat een kabinet Yesilgoz I / Wilders I(I) geen enkele crisis gaat oplossen omdat de echte achterban, de stakeholders, daar geen enkel belang bij heeft (stikstof, goedkope illegale arbeid, huizenprijzen, enz).

[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 22-06-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Joris748 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:55:
[...]

De Iron Dome wordt niet opgeheven, gaat hooguit een beetje rammelen als Netanyahu niet serieus over vrede komt onderhandelen. Je trapt vol in het frame.

Het verhaal van Piri is heel genuanceerd
De media doet niet aan nuance en 99% van de kiezers (en ongeveer 75% hier op GoT) komt met zijn kennis niet verder dan de media.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marrtijn
Trishul schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:22:
[...]

Alsof het wat uitmaakt. De kiezer wordt massaal ingewerkt door de media om 'links' te haten. Dat is nog eens versterkt na de val van dat beroerde rechtse kabinet.
De kiezer wordt dagelijks geconfronteerd/doodgegooid met anti-linkse propaganda op media zoals Instagram, Facebook, X, Nu.nl, AD, WNL, VI, Powned, GeenStijl, enz.

Ik bedoel, heb je in de afgelopen weken een media met zulk groot bereik een positieve toon horen aanslaan over Timmermans bijvoorbeeld? Als je de media moet geloven moeten we allemaal enorm vrezen voor een kabinet Timmermans I, terwijl je garantie hebt dat een kabinet Yesilgoz I / Wilders I(I) geen enkele crisis gaat oplossen omdat de echte achterban, de stakeholders, daar geen enkel belang bij heeft (stikstof, goedkope illegale arbeid, huizenprijzen, enz).
Elke keer die Wilderiaanse schwalbe over de media als Links iets doms zegt. Piri doet hetzelfde: " ‘Ik baal ervan dat rechts hiermee de aandacht kan afleiden’". Als de media echt zo vijandig is voor links als jij beweert, misschien moeten we dan stoppen met achterlijke dingen zeggen die ze kunnen gebruiken voor het vijandige frame.

Sowieso geloof ik dat rechtse-media-frame niet, BBB, VVD, PVV en NSC worden allemaal collectief afgeschilderd als incompetente nitwits die een jaar verspild hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
Marrtijn schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:31:
[...]

Elke keer die Wilderiaanse schwalbe over de media als Links iets doms zegt. Piri doet hetzelfde: " ‘Ik baal ervan dat rechts hiermee de aandacht kan afleiden’". Als de media echt zo vijandig is voor links als jij beweert, misschien moeten we dan stoppen met achterlijke dingen zeggen die ze kunnen gebruiken voor het vijandige frame.
Nogmaals, wat is er volgens jou achterlijk aan haar uitspraken?
Sowieso geloof ik dat rechtse-media-frame niet, BBB, VVD, PVV en NSC worden allemaal collectief afgeschilderd als incompetente nitwits die een jaar verspild hebben.
Hoe zou je het zelf willen beschrijven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:41
[...]

Als de media echt zo vijandig is voor links als jij beweert, misschien moeten we dan stoppen met achterlijke dingen zeggen die ze kunnen gebruiken voor het vijandige frame.
Dus links mag alleen dingen zeggen die in de ogen van rechts niet achterlijk zijn. Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:02

Amphiebietje

In de blubber

spijkerhoofd schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:00:
https://www.nu.nl/misdaad...-was-al-gewaarschuwd.html

[...]

Eindelijk is de politie het beu, hopelijk stopt deze onzin hier...

[...]

Je...verwacht...het...niet...
Nou, dat was van korte duur:

https://www.nu.nl/misdaad...a-paar-uur-weer-vrij.html

Oftewel, waarschijnlijk moeten er eerst gewonden of doden vallen voordat die mafkezen serieus worden aangepakt. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Is ook geen rechts complot in de media (dat is te simpel) maar rechts is gewoon een stuk bewuster van de krachten en netwerken die er spelen in de media en weten dat spel veel beter te spelen. Dat is er aan de hand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trishul
[...]

Ben ik het helemaal niet mee eens. De media is juist opvallend mild voor de incompetentie van Wilders/Schoof I.
Heb jij op tv of radio bijvoorbeeld kritische analyses gezien of gehoord over de doelbewuste incompetentie en onwil van deze politieke partijen?
Ik niet hoor. Als ik in de auto naar radio 1 luister hoor ik niks in die richting. Je wordt wel elke dag gespamt met drek door WNL op onze publieke omroep.

Nee, de grote media vinden het heerlijk om een heel artikel te schrijven over een uitspraak/tweet ('shock') van Wilders, Yesilgoz, van der Plas, enz.
Het is lucratief voor die media; levert veel clicks op en dus geld, en is lekker makkelijk want je hoeft niet echt je journalistieke plicht te doen.

Ben het overigens ook niet eens met jouw frame van 'achterlijke dingen zeggen'. Misschien moet je eens objectief en genuanceerd luisteren naar de toelichting van Piri. Dan kom je erachter dat het een stuk genuanceerder ligt en dat het hun te doen is om de druk op te voeren zodat een bepaalde persoon eens naar de onderhandelingstafel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Cyberpope schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:43:
[...]

Is ook geen rechts complot in de media (dat is te simpel) maar rechts is gewoon een stuk bewuster van de krachten en netwerken die er spelen in de media en weten dat spel veel beter te spelen. Dat is er aan de hand.
Het huidige rechts vind het prima om zich te verlagen tot dit spel. En willen de discussie bij voorkeur niet op inhoud voeren.

Er komt ook vanzelf een linkse populist en dan zijn we net zo in de aap gelogeerd. Het is een keuze dat rechts heeft gemaakt niet zozeer dat links het niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Trishul schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:45:
[...]

Ben ik het helemaal niet mee eens. De media is juist opvallend mild voor de incompetentie van Wilders/Schoof I.
Heb jij op tv of radio bijvoorbeeld kritische analyses gezien of gehoord over de doelbewuste incompetentie en onwil van deze politieke partijen?
Ik niet hoor. Als ik in de auto naar radio 1 luister hoor ik niks in die richting. Je wordt wel elke dag gespamt met drek door WNL op onze publieke omroep.

Nee, de grote media vinden het heerlijk om een heel artikel te schrijven over een uitspraak/tweet ('shock') van Wilders, Yesilgoz, van der Plas, enz.
Het is lucratief voor die media; levert veel clicks op en dus geld, en is lekker makkelijk want je hoeft niet echt je journalistieke plicht te doen.

Ben het overigens ook niet eens met jouw frame van 'achterlijke dingen zeggen'. Misschien moet je eens objectief en genuanceerd luisteren naar de toelichting van Piri. Dan kom je erachter dat het een stuk genuanceerder ligt en dat het hun te doen is om de druk op te voeren zodat een bepaalde persoon eens naar de onderhandelingstafel komt.
De WNL is in handen van de VVD en deelt met pers pas chocolaatjes uit op het VVD congres om leden te werven.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:58

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

HEY_DUDE schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:10:
[...]

Vindt het vreemd dat je stelt dat links niet zijn (genuanceerde) mening mag geven, maar dat links zich moet laten leiden door (de kans op) rechtse frames. Laten we vooral die rechtse frames aan de kaak blijven stellen anders komt de Nederlandse politiek sowieso geen stap verder.
Ik zag vandaag in het Friesch Dagblad een opiniestukje waarbij de werkwijze van mevrouw Yesilgöz wel aardig is omschreven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dM9M1cmE0qwFdDb9LTm6BN5740Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyO0b373iL67OnUt1Oufz42r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Jammer voor rechts dat Coenradie een lijsttrekkerschap niet aankan. Heb zomaar het gevoel dat zij stemmenmagneet-materiaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:47
Sjah schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:21:
Jammer voor rechts dat Coenradie een lijsttrekkerschap niet aankan. Heb zomaar het gevoel dat zij stemmenmagneet-materiaal is.
Ik had vooral de stap naar JA21 niet verwacht. Heb het gevoel dat zij daadwerkelijk van meerwaarde kan zijn en dan kiest ze zo'n partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:28:
[...]

Ik had vooral de stap naar JA21 niet verwacht. Heb het gevoel dat zij daadwerkelijk van meerwaarde kan zijn en dan kiest ze zo'n partij.
Had je verwacht dat de VVD haar had verwelkomd? Daar moet je afstammeling van een oud-bestuurder zijn, en liefst 2 achternamen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Sjah schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:21:
Ze heeft nee gezegd tegen Wilders en had een mening dat in lijn lag met de meerderheid am de tweede kamer. Haar CV is vrij dun maar de Nederlandse stemmer zou wel weer een Messias willen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:31
Trishul schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:22:
[...]

Je kijkt wel heel eenzijdig TV en overige media. Volgens mij zijn we jaren met name geconfronteerd met juist het tegenovergestelde? ‘M’, Khalid & Sophie, Bar Laat, Jinek/Eva, Buitenhof, Even Tot Hier, Lubach. Op dit moment is inderdaad WNL veel in beeld, maar dat is pas sinds kort.

Over social media kan ik niet oordelen… volgens mij krijg je namelijk voorgeschoteld wat de algoritmes van deze bedrijven vinden passen bij wat ze van je weten.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:55
PatrickC schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Je kijkt wel heel eenzijdig TV en overige media. Volgens mij zijn we jaren met name geconfronteerd met juist het tegenovergestelde? ‘M’, Khalid & Sophie, Bar Laat, Jinek/Eva, Buitenhof, Even Tot Hier, Lubach. Op dit moment is inderdaad WNL veel in beeld, maar dat is pas sinds kort.
Ten eerste: je noemt heel veel programma's die elkaars opvolger zijn geweest. ‘M’, Khalid & Sophie, Bar Laat zijn nooit tegelijkertijd op tv geweest.

En als Jinek al als "links" geframed wordt is alles links natuurlijk. Ik durf er veel geld op te zetten dat zij nog nooit PvdA, GL, SP of PvdD gestemd heeft. En ook bij haar zitten de usual suspects aan tafel om het nieuws te duiden. En die bekende duiders als De Winther en Vullings brengen gewoon veelal het rechtse perspectief.

Zolang talkshows maar massaal blijven happen op de posts van Wilders op X, Yesilgoz weigeren op haar leugens te betrappen en niet meer aandacht gaan geven aan bijvoorbeeld kapitaal ongelijkheid of de afbraak van het publieke domein zijn ze wat mij betreft knetterrechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
evilution schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:07:
[...]

Omdat die stemmen belangrijk zijn als je een rol wilt spelen in een komende coalitie. Dus nu in verkiezingstijd moet je taal uitslaan die bij demense binnen komt. Kritiek op Israël is preken voor eigen parochie. In verkiezingstijd moet je preken voor de parochie van je opponenten.

Choose your battles wisely.
Maar helaas: https://www.volkskrant.nl...uwe-partijkoers~bd667acf/

Heilloze weg. De mensen die dit boeit stemmen toch wel GL/PvdA. En voor de vissen in de vijver waarin je moet vissen is dit een kansloze linkse hobby dus die gaan niet happen.
Aan de andere kant: wat heeft jarenlang meegaan in de rechtse frames opgeleverd? Nu ben ik het er mee eens dat het onderwerp Israël niet het grootste potentieel kiezers aanboort en niet het ideale middel is om je te profileren maar in de rest van het artikel kon ik me juist wel vinden.

Je als een VVD-light gedragen of D66 kopiëren heeft echt geen zin. Op terreinen als de publieke zaak en kapitaal moet je je willen onderscheiden. Dat zal niet makkelijk zijn omdat je dan een muur aantreft bij de bepalende media. Het is bijna een taboe. Maar het moet wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Deruxian schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:13:
[...]

Omdat de PVV buitenspel zetten prioriteit nummer 1 is
Dat ligt niet in de handen van links. Dat ligt in de handen van Yesilgoz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 13:21
Het probleem van de motie is misschien wel dat die genuanceerd is; dat is het grote nadeel van t midden, het feit dat je in t midden zit betekent dat je genuanceerd moet zijn.
En laten we eerlijk wezen, als we kijken wat 50 jaar geleden links/ rechts was, is de pvda centrum/ centrum/link, d66 centrumrechts/ rechts en een vvd en cda duidelijk rechts en pvv/ja21/fvd extreemrechts;

En die kunnen lekker ongenuanceerd zijn;

En wat scoort tegenwoordig goed in de (social) media? Oneliners! En wat leent zich daar heel goed voor? Ongenuanceerde uitspraken; en wat juist niet? Genuanceerde uitspraken;

PvdA/GL moet PVV aan vallen op z’n gebroken verkiezingsbelofte van t eigen risico; “ik zei, is niet zo makkelijk; u zei, doen we even” wie heeft er gelogen tegen z’n kiezers? U, meneer Wilders! U liegt bewust tegen uw kiezers om stemmen te winnen! Denkt u soms dat uw kiezers dom zijn en dat niet doorhebben? Ik weet dat uw kiezers dat niet zijn, die zijn verstandig en hebben uw leugens door!
Focus op t falen van uitrollen van vreemdelingenwetgeving; uw minister leverde niet, zij is weg en met steun van ons lukt het opeens wel; wij waren kleiner dan de PVV en toch lukt het ons wel het te regelen! U denkt toch niet dat uw kiezers zo dom zijn om daar nog een keer in te trappen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:15
[...]

Het verhaal van Piri is heel genuanceerd, zie 8088 in "De landelijke Nederlandse politiek 2025"
Ik vond haar helemaal niet genuanceerd in het debat ( zie Hier eerste fragment ). Ze geeft Israël de schuld van 7 oktober (rond 4:00) in het fragment, blijft roepen over oorlogsmisdadiger en genocide met de nodige stemverheffingen ( ik blijf van mening dat de trias politica terughoudendheid vraagt van juridische kwalificaties die de rechter nog niet gedaan heeft) en bovenal laat ze emotioneel blijken dat het stoppen van netanyanu belangrijker is dan de levens van de inwoners van Israël, ook als haar daar op gewezen wordt.
Daarbij zit er nog een merkwaardige gedachte kronkel in haar betoog. De Israëlische bevolking is verantwoordelijk voor de daden van de regering ( want gekozen). Volgens diezelfde redenering zouden de Palestijnse inwoners van Gaza daarmee dus ook verantwoordelijk zijn voor alle onnodige doden en ellende ( want zij kozen hamas, hoewel je een punt kunt maken hoe eerlijk die verkiezingen zijn geweest)
Overkoepelend probleem is dat GL-PvdA blijkbaar niet aanvoelen hoe slecht met Iran en zijn vazallen te praten valt over vrede en de Israëlische staat.
Netanyahu heeft alle daden tegen zich om als oorlogsmisdadiger gedaagd te worden, maar hij vecht naar mijn mening ook om zijn land voor langere tijd te vrijwaren van de extremisten van Hezbollah, Hamas, houthis en Iran. De beste kans op een goede vrede (waarbij Israël dus ook nog bestaat) is als mijne inziens eerst Iran als extremistisch bolwerk uitgespeeld wordt en daarna zijn vazallen. Hopelijk kan daarna ook het recht zijn kans krijgen over netanyahu te oordelen.

Edit: ik begrijp heel goed het sentiment dat (Joodse) PvdA-ers zich voor een bus gegooid voelen en zich niet kunnen herkennen in de koers van de fractie

[ Voor 3% gewijzigd door brothermaynard op 21-06-2025 00:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:06
Amphiebietje schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:43:
Oftewel, waarschijnlijk moeten er eerst gewonden of doden vallen voordat die mafkezen serieus worden aangepakt. :X
Welnee joh, wat je nu suggereert is puur populisme.

Er zijn gewoon regels wanneer voorlopige hechtenis mag worden toegepast en de rechter zal dat hier hebben getoetst en geconcludeerd dat er niet aan is voldaan.

En reken maar dat die vrijlating onder voorwaarden is dat als hij dit nu opnieuw doet hij alsnog wordt vastgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
D-e-n schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:34:
[...]

Ten eerste: je noemt heel veel programma's die elkaars opvolger zijn geweest. ‘M’, Khalid & Sophie, Bar Laat zijn nooit tegelijkertijd op tv geweest.

En als Jinek al als "links" geframed wordt is alles links natuurlijk. Ik durf er veel geld op te zetten dat zij nog nooit PvdA, GL, SP of PvdD gestemd heeft. En ook bij haar zitten de usual suspects aan tafel om het nieuws te duiden. En die bekende duiders als De Winther en Vullings brengen gewoon veelal het rechtse perspectief.

Zolang talkshows maar massaal blijven happen op de posts van Wilders op X, Yesilgoz weigeren op haar leugens te betrappen en niet meer aandacht gaan geven aan bijvoorbeeld kapitaal ongelijkheid of de afbraak van het publieke domein zijn ze wat mij betreft knetterrechts.
Niet tegelijkertijd, maar de meeste waren wel prime-time programma’s. En OP1 was natuurlijk ook op de helft van de avonden links. Welke rechts georiënteerde programma’s zijn er nu dan die tegelijkertijd op? Goedeavond Nederland en VI?

Ik zie de laatste tijd bij WNL ook vaker Jetten aanschuiven (maar die zul jij dan wel rechts vinden?) en bij VI eerder deze week ook Pechtold, of nog eerder Lilian Marijnissen en Renske Leijten. En bij VI schromen ze ook niet om flinke kritiek te hebben op rechts en het huidige demissionaire kabinet. In linkse georiënteerde programma’s op TV zie ik zelden of nooit kritiek (of satire) op linkse politici. Die doen schijnbaar nooit iets fout? Verder noem je De Winther, maar de linkse media zie ik net zo vaak aanschuiven in de wat meer op links georiënteerde talkshows. Waar Eva op stemt weet alleen Eva, maar ik vind haar qua onderwerpen en gasten wel naar links opgeschoven. Ik zie daar toch wel vaker linkse politici dan rechtse politici aan tafel. Toen ze bij RTL zat en daarvoor bij de publieke omroep, was haar talkshow meer rechts.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
rik86 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:53:
Het probleem van de motie is misschien wel dat die genuanceerd is; dat is het grote nadeel van t midden, het feit dat je in t midden zit betekent dat je genuanceerd moet zijn.
En laten we eerlijk wezen, als we kijken wat 50 jaar geleden links/ rechts was, is de pvda centrum/ centrum/link, d66 centrumrechts/ rechts en een vvd en cda duidelijk rechts en pvv/ja21/fvd extreemrechts;

En die kunnen lekker ongenuanceerd zijn;

En wat scoort tegenwoordig goed in de (social) media? Oneliners! En wat leent zich daar heel goed voor? Ongenuanceerde uitspraken; en wat juist niet? Genuanceerde uitspraken;
Moties horen sowieso genuanceerd te zijn. Ze zijn niet bedoeld als marketinginstrument...
Verder kan je als middenpartij evengoed ongenuanceerde moties indienen. Het proberen te scoren met oneliners en ongenuanceerde uitspraken heeft meer te maken met populisme dan met links/rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:06

FreakNL

Well do ya punk?

brothermaynard schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:29:
[...]

Ik vond haar helemaal niet genuanceerd in het debat ( zie Hier eerste fragment ). Ze geeft Israël de schuld van 7 oktober (rond 4:00) in het fragment, blijft roepen over oorlogsmisdadiger en genocide met de nodige stemverheffingen ( ik blijf van mening dat de trias politica terughoudendheid vraagt van juridische kwalificaties die de rechter nog niet gedaan heeft) en bovenal laat ze emotioneel blijken dat het stoppen van netanyanu belangrijker is dan de levens van de inwoners van Israël, ook als haar daar op gewezen wordt.
Daarbij zit er nog een merkwaardige gedachte kronkel in haar betoog. De Israëlische bevolking is verantwoordelijk voor de daden van de regering ( want gekozen). Volgens diezelfde redenering zouden de Palestijnse inwoners van Gaza daarmee dus ook verantwoordelijk zijn voor alle onnodige doden en ellende ( want zij kozen hamas, hoewel je een punt kunt maken hoe eerlijk die verkiezingen zijn geweest)
Overkoepelend probleem is dat GL-PvdA blijkbaar niet aanvoelen hoe slecht met Iran en zijn vazallen te praten valt over vrede en de Israëlische staat.
Netanyahu heeft alle daden tegen zich om als oorlogsmisdadiger gedaagd te worden, maar hij vecht naar mijn mening ook om zijn land voor langere tijd te vrijwaren van de extremisten van Hezbollah, Hamas, houthis en Iran. De beste kans op een goede vrede (waarbij Israël dus ook nog bestaat) is als mijne inziens eerst Iran als extremistisch bolwerk uitgespeeld wordt en daarna zijn vazallen. Hopelijk kan daarna ook het recht zijn kans krijgen over netanyahu te oordelen.

Edit: ik begrijp heel goed het sentiment dat (Joodse) PvdA-ers zich voor een bus gegooid voelen en zich niet kunnen herkennen in de koers van de fractie
*knip*, aanmatigend.. Jij denkt dat er vrede in die regio mogelijk is? Het zal altijd een brandhaard blijven en des te meer Israël en/of Amerika daar de boel opschudden des te meer vluchtelingen krijgen we hier. Waar rechts dan weer lekker mee kan scoren.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 21-06-2025 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:47
D-e-n schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:47:
[...]

Als een PVDA-GL kiezer niet juicht bij de motie hoeft dat niet te betekenen dat hij of zij afhaakt, zeker als de verkiezingen nog ver weg zijn. Je weet ook niet welke fuckups er nog gaan komen.

Degenen die zich nu het hardste roeren in de media stemden waarschijnlijk toch al niet op de partij.
Vanuit oud partijleden komt toch wel degelijk dezelfde verontwaardiging.
De acht PvdA-prominenten zijn fel tegen het nieuwe standpunt. Het stoppen van leveranties kan volgens hen leiden tot tienduizenden extra onschuldige burgerslachtoffers, "zowel Palestijnen, Israëlische Arabieren, druzen, christenen als Joodse Israëliërs".

Oud-Kamerlid Oudkerk lichtte de motie vanavond toe op NPO Radio 1. Hij is zich naar eigen zeggen rot geschrokken door de opstelling van de Kamerfractie. "Ik vond het deerniswekkend, strategisch stupide, politiek suïcidaal maar bovenal immoreel. Het is een beschadiging van mensen die al tientallen jaren lid zijn van de PvdA en nazaten zijn van mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt." Oudkerk neemt het partijleider Timmermans kwalijk dat hij het voorstel steunde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 06:29:
[...]

[...]
Open zenuw geraakt. Dezelfde open zenuw die de politiek ervan weerhoudt om actie te ondernemen tegen Israël. Oudkerk gebruikt dezelfde decennia oude frames.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
[...]

[...]
Argumenten wat zij aanbrengen zijn echt zot. Zonder iron dome vallen natuurlijk meer slachtoffers in dat land. Met iron dome vallen er ook onnodig slachtoffers in andere landen. Zeker nu dat ze heel offensief bezif zijn. Dus zoverre naar mijn mening is dat een slecht argument van hen. Alleen we weten dondersgoed dat elk leven niet hetzelfde is. Dus idd dezelfde gewassen frame wordt gebruikt wat men hier onder al zei.

Ze kunnen beter gewoon eerlijk zijn. We zijn meer bevriend met (schurkenstaat) Isreal dan welk ander land dan ook. Het is een puur wij vs. zij verhaal vermomd onder zgn mensenrechten enzo (alleen als het ons uitkomt natuurlijk), maar dat morele kompas is allang kapot en mensen hebben het steeds meer door.

Doet me denken aan Vietnam oorlog. Pure indoctrinatie van beide kanten, communisme vs. kapitalische democratie, witten vs. zwarte mensen, de war vs. anti-war beweging, eigen politieke belangen/hachje redden vs. het landsbelang. Destijds, journalistiek wat echt zijn werk deed, minder politieke invloeden. Nu weten mensen wel beter hoe ze moeten omgaan met media en journalistiek. Echter, dat vriendjespolitiek blijft. En het splijt ons land omdat samenleving meer diverser is en minder eenzijdig/monotoon/autochtoon en terecht ook dat men anders kan denken en stemmen (in ons nog zoverre mooie land).

Iig, mijn stem hebben ze wel gekregen, pvda/gl.

[ Voor 9% gewijzigd door Hexxagon op 21-06-2025 08:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-06 13:21
brothermaynard schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:29:
[...]

Israël heeft nog nooit geprobeerd om met Iran te praten en de laatste keer dat Israël probeerde te praten met de Palestijnen werd hun eigen premier vermoord door religieuze gekkies.
Het zou toch langzaam wel duidelijk moeten zijn dat Israël toxisch is en geen vrede wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:42

dr.lowtune

Deugt niet

Ik vind het vooral heel schattig wat die oud-partij “prominenten” vinden. Natuurlijk mogen die een mening hebben, maar de realiteit is dat PVDA-GL nu dit is: *knip* onderbouw s.v.p. dit soort stellingen.. Is dat je ding: stem er op, gaat dat te ver, stem er dan vooral niet op.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 22-06-2025 22:07 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

dr.lowtune schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:14:
Ik vind het vooral heel schattig wat die oud-partij “prominenten” vinden. Natuurlijk mogen die een mening hebben, maar de realiteit is dat PVDA-GL nu dit is: *knip* Is dat je ding: stem er op, gaat dat te ver, stem er dan vooral niet op.
*knip* reactie op mbr'ed post.

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 22-06-2025 22:09 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Joris748
Ik vind het vooral heel schattig wat die oud-partij “prominenten” vinden. Natuurlijk mogen die een mening hebben, maar de realiteit is dat PVDA-GL nu dit is:*knip*. Is dat je ding: stem er op, gaat dat te ver, stem er dan vooral niet op.
Je kunt het ook wat abstracter bekijken en stellen dat PvdA-GL niet anti-Israël is maar ageert tegen landen die zich als agressor gedragen.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 22-06-2025 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Ik vind het vooral heel schattig wat die oud-partij “prominenten” vinden. Natuurlijk mogen die een mening hebben, maar de realiteit is dat PVDA-GL nu dit is: *knip*. Is dat je ding: stem er op, gaat dat te ver, stem er dan vooral niet op.
ik denk dat na de Piri motie, de partij PvdA-GL , Denk van van Baerle (vrijwel) helemaal gaat leeg eten.
Wellicht kan Denk als 3e partij fuseren met PvdA-GL.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 22-06-2025 22:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marrtijn
emeralda schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:33:
[...]

Israël heeft nog nooit geprobeerd om met Iran te praten
Mensen die vinden dat je niet meer kan praten met de partij van Geert Wilders omdat die idioot 'minder minder minder' zei, verwachten wel dat Israel moet babbelen met een partij die hen een kankertumor vindt en zegt dat het binnen 25 jaar uitgeroeid zal zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Marrtijn op 21-06-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Marrtijn schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:45:
[...]

Mensen die vinden dat je niet meer kan praten met de partij van Geert Wilders omdat die idioot 'minder minder minder' zei, verwachten wel dat Israel moet babbelen met een partij die hen een kankertumor vindt en zegt dat het binnen 25 jaar uitgeroeid zal zijn.
Iedereen kan toch prima vreedzaam omgaan met Wilders? En volgens mij babbelt iedereen met Wilders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:26
Marrtijn schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:45:
[...]

Is dat die partij die de PvDA elitair vondt omdat hun ministers wachtgeld kregen? Die partij die een verkiezing won omdat mevrouw niet op het geld kon wachten? :')

Bedoel jij deze partij?

https://www.bnnvara.nl/jo...-wilders-daar-schande-van

8)7

Laten "we" duidelijk zijn. De PVV is net zoals de BBB een partij van zelfverrijkende elitaire criminelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Grunwold op 21-06-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:42

dr.lowtune

Deugt niet

Amphiebietje schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:36:
[...]

...om in plaats daarvan op een pro-genocide partij te stemmen (om het maar gechargeerd te stellen...)?

Ik zou toch iets meer verwachten op dit forum dan dit soort reductionistische zwart-wit stellingen; dat is wat ik verwacht op Fox News o.i.d. :/
Volgens mij is het prima samen te vatten zoals ik net heb gedaan. De huidige partijleiders nemen er ook geen afstand van. Dan kan je mij challengen dat ik niveau van het verheven Tweakers niet haal, maar het feit blijft toch echt dat PVDA-GL in de huidige vorm van mening is dat er geen (defensieve) steun naar Israel mag.

Dat er een gedachte achter zit die wellicht niet eens zo gek is, tja dat is zo, maar PVDA-GL wil dus wel bewust de (ook onschuldige) burgers van Israel gebruiken als leverage. Dat is gewoon oog om oog en volgens mij zijn we daar ook al een hele tikd vanaf gestapt.

Ik trek me wel weer terug uit de discussie overigens, want ik was weer even vergeten dat het niet hip is om hier zo’n stelling te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
dr.lowtune schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Volgens mij is het prima samen te vatten zoals ik net heb gedaan. De huidige partijleiders nemen er ook geen afstand van. Dan kan je mij challengen dat ik niveau van het verheven Tweakers niet haal, maar het feit blijft toch echt dat PVDA-GL in de huidige vorm van mening is dat er geen (defensieve) steun naar Israel mag.

Dat er een gedachte achter zit die wellicht niet eens zo gek is, tja dat is zo, maar PVDA-GL wil dus wel bewust de (ook onschuldige) burgers van Israel gebruiken als leverage. Dat is gewoon oog om oog en volgens mij zijn we daar ook al een hele tikd vanaf gestapt.

Ik trek me wel weer terug uit de discussie overigens, want ik was weer even vergeten dat het niet hip is om hier zo’n stelling te nemen.
Jij kunt nu wel verongelijkt doen, maar jij bent degene die chargeert.

Wat is er mis met het onthouden van defensieve steun aan een agressor? Ben je het met me eens dat Israël de agressor is in het conflict?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Ik vind het jammer dat PvdA-GL mee doet met het polariseren en daarmee meegaat met het niveau van de PVV op het Israël en Palestina conflict. Ik denk het het stemmen gaat kosten, zeker nu D66 zich genuanceerder neer lijkt te zetten. Ik denk dat D66 en het CDA op deze manier behoorlijk veel stemmers kan trekken door meer het midden en nuance op te zoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Joris748 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:12:
[...]
Wat is er mis met het onthouden van defensieve steun aan een agressor? Ben je het met me eens dat Israël de agressor is in het conflict?
Waar Israël nu de agressor is, is Hamas, Hezbollah en andere terreurorganisaties dat al decennia. Ik snap Israël wel dat ze er voor eens en voor altijd een einde aan willen maken voor hun inwoners! En het is toch echt hamas die laf tussen de burgers zich schuil houden en raketten afschieten…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
PatrickC schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 01:23:
[...]
Ik zie de laatste tijd bij WNL ook vaker Jetten aanschuiven (maar die zul jij dan wel rechts vinden?)
De VVD-ers liepen en open ook de deur plat bij talkshows van BNNVara. Zelfs in de tijden van Witteman hadden Zalm en Rutte het er al heel gezellig. Dus welke gasten er zitten zegt geen bal over de insteek van de talkshow of de ideologische grondslag.
en bij VI eerder deze week ook Pechtold, of nog eerder Lilian Marijnissen en Renske Leijten.
VI nodigt vooral politici uit die niet te moeilijk doen. Sander Schimmelpenninck waagde het ooit tegengas te geven en werd nooit meer uitgenodigd.
En bij VI schromen ze ook niet om flinke kritiek te hebben op rechts en het huidige demissionaire kabinet.
En vervolgens is het weer de schuld van Timmermans en wordt de nieuwe rechtse messias weer door Derksen op het podium gehesen. Ik ben benieuwd wie het nu weer is.
In linkse georiënteerde programma’s op TV zie ik zelden of nooit kritiek (of satire) op linkse politici.
Ten eerste let je dan niet op. Laatste nam Lubach de SP nog op de hak. Ten tweede zijn er nu eenmaal meer linkse cabaretiers dan rechtse (ik heb daar wel een verklaring voor maar die laat ik maar even) en ligt de macht al decennia bij het rechter deel van de politiek. En satire gaat nu eenmaal vaak over de machthebbers. In China zouden ze, mocht dat worden toegestaan, vast heel veel rechtse cabaretiers hebben.
maar ik vind haar qua onderwerpen en gasten wel naar links opgeschoven.
Wat zijn linkse onderwerpen? Is klimaat of racisme links?

En hoe links is het als gast Timmermans het van Jinek per se moet hebben over asiel? Ze bleef laatst maar door zeiken.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 21-06-2025 10:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
spijkerhoofd schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:14:
Ik vind het jammer dat PvdA-GL mee doet met het polariseren en daarmee meegaat met het niveau van de PVV op het Israël en Palestina conflict. Ik denk het het stemmen gaat kosten, zeker nu D66 zich genuanceerder neer lijkt te zetten. Ik denk dat D66 en het CDA op deze manier behoorlijk veel stemmers kan trekken door meer het midden en nuance op te zoeken.
Maar daar snijd je ook een maatschappelijk probleem aan: zo'n oorlog wordt opgeblazen tot iets wat enorm belangrijk is voor de Nederlandse politiek terwijl we er amper invloed op hebben. Oekraïne is wat dat betreft belangrijker.

Mensen die, bewust en inhoudelijk, op PvdA-GL stemmen zouden never nooit niet uit moeten kunnen komen bij CDA of D66 want op zaken waar de politiek wél wat kan betekenen zijn het echt andere partijen.

Ik herhaal nogmaals: er moet meer aandacht komen voor de verdeling van kapitaal, de toekomstige verdeling van arbeid, de desastreuze uitzuigerij van private in met name de zorg, de macht van consultancy in het publieke domein en de afbraak daarvan. Dat is uiteindelijk wat onze maatschappij instabiel gaat maken en dat maakt dat de toekomst van burgers onzeker. Ik zeg het even hard: fuck die hele cultuurstrijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
dr.lowtune schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Dat er een gedachte achter zit die wellicht niet eens zo gek is, tja dat is zo, maar PVDA-GL wil dus wel bewust de (ook onschuldige) burgers van Israel gebruiken als leverage.
het doel van die motie is toch uiteindelijk gewoonweg zieltjes winnen voor de nieuwe Verkiezingen die er aankomen?
Piri wist heus wel dat die motie never nooit aangenomen zou worden.

Nee, Piri/PvdA-GL zet nu Israel-Iran in om meer zieltjes te winnen hier in oktober, net zoals Wilders met zn eeuwige asielzoekers verhaal/drek.
Zo heeft iedere politieke partij z'n tactiek(en) om meer zielen binnen te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 21-06-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dennis schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:44:
[...]

Welnee joh, wat je nu suggereert is puur populisme.

Er zijn gewoon regels wanneer voorlopige hechtenis mag worden toegepast en de rechter zal dat hier hebben getoetst en geconcludeerd dat er niet aan is voldaan.

En reken maar dat die vrijlating onder voorwaarden is dat als hij dit nu opnieuw doet hij alsnog wordt vastgezet.
Hoewel het vallen van doden misschien inderdaad wat overdreven is, weet je volgens mij ook dat dit soort types anderen aanjagen om hetzelfde te gaan doen. Zie bv. de clubs rond COVID, Wilders met z'n heks, enz, enz, enz.

Vrijlaten onder voorwaarden is daarom voor hem privé een gevaar, maar dat geldt dus alleen voor hem. Anderen kunnen gewoon door en de kans dat die steeds verder in hun extremistische uitingen gaan is gezien het verleden niet klein.

Dus wat dat betreft vind ik de uitspraak van @Amphiebietje niet eens zo heel ver gezocht qua gewonden en zeker qua motivatie voor het "aanpakken" van dingen waar die mensen een hekel aan hebben, wat meestal helaas toch neerkomt op de zaken die doorgaans wat genuanceerder liggen dan "alle mensen met andere huidskleur of geloof zijn slecht".

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
PatrickC schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Naast de opmerking van @D-e-n: Even Tot Hier en Lubach zijn geen talkshows of programma's die zélf met het brengen of het actief bespreken van nieuws te maken hebben. Het zijn "clowns" (zoals Lubach het laatst zelf overigens omschreef) die het gebruiken als uitgangspunt, maar er is geen discussie.

Dat ze hun research gemiddeld genomen beter doen en er wel eens gepoogd wordt om standpunten aan te pakken is iets wat inherent aan "minder rechts" is en komt doordat ze doorgaans meer op o.a. de cijfertjes zitten.

Zelfs een PowNed gaat notabene steeds meer mee in de wat meer informerende docu's e.d. gebaseerd op zaken die wat meer onderbouwd lijken te worden omdat het gat anders niet kan worden opgevuld. Tja...

Gaan we nu weer terug naar het nieuws, dan is er echt behoorlijk veel rechts hoor. Check de gids voor vandaag. Zo draait er nu iets van Max (pretendeert midden te zijn... links?), straks komt Jort weer langs (zeker niet links), Radio 1 Journaal (probeert pijnlijk neutraal te blijven), Argos (yes, links'ig), Goed Ingelichte Kringen met Maaike Timmerman (rechts dus), WNL in de Kantine (rechts), De Onmogelijke Oorlogseconomie met Marianne Zwagerman (mede-oprichter van PowNed en WNL, dus rechts), enz.

De zaterdag is dus behoorlijk rechts gevuld en de rest is voornamelijk gekneuter of nachtelijke nonsens.

Hoezo, geconfronteerd met het tegenovergestelde?

edit:
Ik merk net dat ik in bovenstaande opeens een erg plotselinge overstap van TV naar radio maak. In een eerder versie van de reactie sneed ik aan dat rechtse media buiten TV om sowieso een stuk groter is en dat je daar ook naar moet kijken voor een compleet beeld, maar dat is weggevallen om het wat korter te houden :$

[ Voor 8% gewijzigd door Stukfruit op 21-06-2025 11:24 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

[...]
Oud partijleden zijn niet de kiezer. Los van of ze een punt hebben: het valt me op dat de vijftig plussers altijd in de meerderheid zijn bij dit soort stellingnames. Zitten we ook niet naar een generatiekloof te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
D-e-n schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Maar daar snijd je ook een maatschappelijk probleem aan: zo'n oorlog wordt opgeblazen tot iets wat enorm belangrijk is voor de Nederlandse politiek terwijl we er amper invloed op hebben. Oekraïne is wat dat betreft belangrijker.

Mensen die, bewust en inhoudelijk, op PvdA-GL stemmen zouden never nooit niet uit moeten kunnen komen bij CDA of D66 want op zaken waar de politiek wél wat kan betekenen zijn het echt andere partijen.

Ik herhaal nogmaals: er moet meer aandacht komen voor de verdeling van kapitaal, de toekomstige verdeling van arbeid, de desastreuze uitzuigerij van private in met name de zorg, de macht van consultancy in het publieke domein en de afbraak daarvan. Dat is uiteindelijk wat onze maatschappij instabiel gaat maken en dat maakt dat de toekomst van burgers onzeker. Ik zeg het even hard: fuck die hele cultuurstrijd.
En daar ben ik het volledig mee eens! De hele oorlog word opgeblazen maar zeker door rechts gebruikt als bliksemafleider om het niet of minder te hebben op de maatschappelijke problemen, kapitaal en sociale zaken die voor de burger van belang is. VVD spint daar de meeste garen bij gezien zij het kapitaal en de rijke elite als achterban hebben, bij de vvd is denk ik daarom de grootste angst op links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[b]D-e-n schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:28 Zitten we ook niet naar een generatiekloof te kijken?
Goed punt want je hier maakt, een erg onderbelicht punt, we hebben in Nederland te maken met een enorme generatie kloof qua alles! Over wensen van arbeid, over studies, over wonen, duurzaamheid etc. Zeker 50+ zit enorm te zeiken over Millennials en nog meer over Gen z.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Stukfruit schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Dat ze hun research gemiddeld genomen beter doen en er wel eens gepoogd wordt om standpunten aan te pakken is iets wat inherent aan "minder rechts" is en komt doordat ze doorgaans meer op o.a. de cijfertjes zitten.
Dat is de reden waar ik dus niet over wilde uitweiden. Maar inderdaad: cabaretiers als Lubach en Derks zijn vrij goed op de hoogte. In het verleden ook een Lebbis (van Lebbis en Jansen). De beste man heeft gewoon economie gestudeerd en is dus niet iemand die zomaar wat roept.

Edit:
Ik vind Lebbis eerlijk gezegd ook leuker dan Jansen, vooral ook solo.
De zaterdag is dus behoorlijk rechts gevuld en de rest is voornamelijk gekneuter of nachtelijke nonsens.
Het is zo jammer dat de echt goede docu's amper bekeken worden. Ze zitten laat op de avond en/of je kunt ze enkel terugkijken op Youtube. In de afgelopen weken heb ik zeker al drie Tegenlicht uitzendingen gezien die iedereen zou moeten kijken. Het woord "links" of "rechts" komt er amper in voor en politici ook niet maar je ziet ontwikkelingen die je uiteindelijk kunnen doen nadenken hoe de maatschappij is ingericht (en dat is naar een rechts neoliberaal model)

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 21-06-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
_Bailey_ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:38:
[...]

ik denk dat na de Piri motie, de partij PvdA-GL , Denk van van Baerle (vrijwel) helemaal gaat leeg eten.
Wellicht kan Denk als 3e partij fuseren met PvdA-GL.
Ik betwijfel, DENK was ontstaan toen PvdA "racistisch" was tegen Turkse Nederlanders. https://www.ad.nl/binnenl...-bij-integratie~a6155597/ tenzij ze ook een korte geheugen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:44

HollovVpo1nt

I like gadgets

D-e-n schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Vergis je niet in hoeveel invloed je hebt. Wellicht geen directe materiële invloed, maar als de staat Nederland zich uitspreekt, dan wordt dat Europees nieuws en kan er een keten aan reacties kon. Een Noorwegen die Ben Gvir en Smotrich sancties opleggen heeft misschien weinig invloed, maar het is wel groter blok nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Mevrouw Piri beweerde een paar weken het tegenovergestelde op sociale media (ik heb citaat uit een krant en kon de bron op social media niet vinden):
De consequentie van het niet langer functioneren van de Iron Dome is dat tienduizenden joden, Palestijnen, druzen en christenen in Israël zouden worden gedood
En dat zorgt ervoor dat ook binnen haar eigen partij ook tegenstemmen opgaan. Vanouds was de PVDA een partij waar best wel wat Joden onderdak hadden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit meer een GL geluid is (al is Piri gewoon PVDA), maar iig is de partij niets eensluidend. Ik vind de gevolgen van de draai bepaald niet genuanceerd.

[ Voor 3% gewijzigd door kdekker op 21-06-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Goed punt want je hier maakt, een erg onderbelicht punt, we hebben in Nederland te maken met een enorme generatie kloof qua alles! Over wensen van arbeid, over studies, over wonen, duurzaamheid etc. Zeker 50+ zit enorm te zeiken over Millennials en nog meer over Gen z.
Ik voel me niet aangesproken ;w . Met dit taalgebruik geef je wellicht aanleiding ;) (het woord 'zeiken' is bepaald niet complimenteus).

[ Voor 5% gewijzigd door kdekker op 21-06-2025 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
_Bailey_ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:24:
[...]

het doel van die motie is toch uiteindelijk gewoonweg zieltjes winnen voor de nieuwe Verkiezingen die er aankomen?
Piri wist heus wel dat die motie never nooit aangenomen zou worden.

Nee, Piri/PvdA-GL zet nu Israel-Iran in om meer zieltjes te winnen hier in oktober, net zoals Wilders met zn eeuwige asielzoekers verhaal/drek.
Zo heeft iedere politieke partij z'n tactiek(en) om meer zielen binnen te halen.
Maar hoe dan? Er werd een paar dagen geleden al geroepen door een Tweaker dat dit een complete splijtzwam ging worden en dat is uitgekomen. PvdA heeft altijd al een Joodse/Israelische connectie gehad. Maar tegelijkertijd omarmen ze ook de Arabische/islamaanhangers. Kies je voor Israël, dan valt de Arabische aanhang weg. Kies je voor Gaza of Iran dan valt de Joods/Israelische aanhang weg.

Beide kanten hebben veel bloed aan hun handen. Het was beter geweest om op dit onderwerp niet de mediaaandacht op te zoeken.

En qua winst: waar zit de winst dan in voor de PvdA/GL? Bij D66 (en verder op rechts) gaan ze geen zieltjes winnen. PvdD en Denk staan te ver ideologisch van PvdA/GL af. Dan zij het misschien een paar stemmers van SP. Dat maakt de schade die je bij de Joods/Israelische achterban oploopt niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

...die weer over 50+ zeiken en ze soms wegzetten met "argumenten" zoals "Geef ze allemaal maar een spuitje want het zijn toch allemaal racisten/profiteurs/idealisten/ex-hippies die aan het dementeren zijn" waarbij geheel uit het oog wordt verloren dat hun ouders vaak tegen diezelfde leeftijd aanhikken (en dan is het plots een ander verhaal...).

Een deel van de kritiek - van beide kanten van de kloof! - houdt zeker wel stand, maar een hoop is ook gewoon onderbuikgewauwel waarbij enerzijds vergeten jeugdig gedrag en anderzijds een tekort aan (toekomstige) ervaring een flinke rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Dat is de reden waar ik dus niet over wilde uitweiden. Maar inderdaad: cabaretiers als Lubach en Derks zijn vrij goed op de hoogte. In het verleden ook een Lebbis (van Lebbis en Jansen). De beste man heeft gewoon economie gestudeerd en is dus niet iemand die zomaar wat roept.

Edit:
Ik vind Lebbis eerlijk gezegd ook leuker dan Jansen, vooral ook solo.
Het grappige is dat ik ze allemaal eigenlijk niet eens heel leuk vind :P Maar dat zit 'm meer in de manier waarop de humor wordt gebracht, want qua onderwerpen en de research erachter zitten ze inderdaad opvallend vaak "op de cijfers" (tussen aanhalingstekens als referentie naar m'n vorige reactie en niet om correctheid te bagatelliseren) ipv in zaken die niet bewezen kunnen worden.
Het is zo jammer dat de echt goede docu's amper bekeken worden. Ze zitten laat op de avond en/of je kunt ze enkel terugkijken op Youtube.
Dat over het tijdstip wilde ik inderdaad ook nog noemen. Iets waar niemand naar kijkt kan "superlinks" zijn, maar... boeiend?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
kdekker schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Mevrouw Piri beweerde een paar weken het tegenovergestelde op sociale media (ik heb citaat uit een krant en kon de bron op social media niet vinden):

[...]

En dat zorgt ervoor dat ook binnen haar eigen partij ook tegenstemmen opgaan. Vanouds was de PVDA een partij waar best wel wat Joden onderdak hadden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit meer een GL geluid is (al is Piri gewoon PVDA), maar iig is de partij niets eensluidend. Ik vind de gevolgen van de draai bepaald niet genuanceerd.
Kijk even naar de tijdslijn. Dat was voordat Israël aanvallen uitvoerde op Iran. Actie is reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:03
[...]

Het valt me ook op dat vooral de oudere generatie PvdA'ers het allemaal maar niets vindt. De Speld kopte nog "PvdA-mastodonten bang dat er in fusiepartij met GroenLinks geen aandacht meer is voor PvdA-mastodonten".

Uiteraard moet je de mening van mensen met veel (levens)ervaring niet zomaar negeren, maar ik verwacht juist van een progressieve partij als PvdL dat jongeren de koers bepalen. En ja, dat stuit op weerstand van de oude garde.

Als je de columns van een Diederik Samsom leest zijn er ook genoeg die het wel scherp zien, maar een Oudkerk of Melkert zijn naar mijn mening vooral conservatieve zeurders aan het worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Robkazoe schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:18:
[...]

Maar hoe dan? Er werd een paar dagen geleden al geroepen door een Tweaker dat dit een complete splijtzwam ging worden en dat is uitgekomen. PvdA heeft altijd al een Joodse/Israelische connectie gehad. Maar tegelijkertijd omarmen ze ook de Arabische/islamaanhangers. Kies je voor Israël, dan valt de Arabische aanhang weg. Kies je voor Gaza of Iran dan valt de Joods/Israelische aanhang weg.

Beide kanten hebben veel bloed aan hun handen. Het was beter geweest om op dit onderwerp niet de mediaaandacht op te zoeken.

En qua winst: waar zit de winst dan in voor de PvdA/GL? Bij D66 (en verder op rechts) gaan ze geen zieltjes winnen. PvdD en Denk staan te ver ideologisch van PvdA/GL af. Dan zij het misschien een paar stemmers van SP. Dat maakt de schade die je bij de Joods/Israelische achterban oploopt niet goed.
Er wonen richting een miljoen islamieten in Nederland en er wonen richting de 50.000 joden in Nederland. Hoe groot is die joods/Israëlische achterban van de PvDA/GL? Ik heb er zelf geen idee van hoe groot deel van de partij dat is.

Bovendien wordt er nergens gekozen voor Iran of Gaza of tegen Israel. Maar vooral terecht tegen het optreden van Netanyahu. Polarisering helpt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

PatrickC schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 01:23:
In linkse georiënteerde programma’s op TV zie ik zelden of nooit kritiek (of satire) op linkse politici. .
De functie van satire is vooral om de zittende macht uit te dagen. Dat was al in de dagen van de nar.

En je kunt links van alles de schuld geven (binnenkort in de wet opgenomen), maar niet dat ze de zittende macht zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

[...]

Joods != Israël

Die twee moeten toch echt eens los van elkaar gezien worden en de staat Israël beoordelen op wat het doet...

Maar dat is niet zo makkelijk als gelijk "antisemitisme" roepen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:15
FreakNL schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 06:27:
[...]

*knip* Jij denkt dat er vrede in die regio mogelijk is? Het zal altijd een brandhaard blijven en des te meer Israël en/of Amerika daar de boel opschudden des te meer vluchtelingen krijgen we hier. Waar rechts dan weer lekker mee kan scoren.
*knip*, reactie op geknipt deel.
Ik vrees ook dat het een brandhaard blijft. Toch verkies ik dan steun te bieden aan een land wat democratisch en naar westerse normen vrij opereert (de regering is zacht gezegd geen lieverdje en ik ben ook ongelukkig met een deel van de keuzes, maar daar zal ze zich na de volgende verkiezingen zich wellicht ook nog intern moeten verantwoorden. En anders is er ook nog een internationaal strafhof) boven allerlei op mij als primitief overkomende culturen ( polygamie, slavernij, onderdrukking van vrouwen, lijfstraffen of erger voor ongepast gedrag etc.)

Los van deze discussie: de motie was politiek gezien onnavolgbaar dom. Volledig symbolisch:
1. zou het niet halen bleek tijdens het debat in de commissie
2.zelfs als hij het zou halen … ik geef je op een briefje dat het kabinet hem naast zich zou neerleggen
3. Zelfs al zou hij worden uitgevoerd, dan zou het voor >90% zekerheid geen enkel verschil maken in de werking van de dome.
4. Je krijgt wel de beeldvorming tegen dat je liever Israël voor de bus gooit ( met bijpassende antisemitische verwijten).

Om dan op een dergelijke emotionele manier in een toch al gepolariseerde discussie je zin door te drijven? Dan heb je naar mijn indruk geen antenne voor politiek en geef je je politieke tegenstanders een honkbalknuppel om je de komende tijd mee te laten slaan. Daarnaast beschadig je je eigen achterban EN je politiek ( en potentieel maatschappelijk) belang. Zowel Piri als ook Timmermans ( maar met een unanieme fractie eigenlijk de hele fractie) hebben zichzelf de das om gedaan en zijn wat mij betreft afgeserveerd
(Iets met ‘pick your battles’)

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 21-06-2025 20:01 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 21:34
brothermaynard schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:56:
[...]

*knip*
Ik vrees ook dat het een brandhaard blijft. Toch verkies ik dan steun te bieden aan een land wat democratisch en naar westerse normen vrij opereert (de regering is zacht gezegd geen lieverdje en ik ben ook ongelukkig met een deel van de keuzes, maar daar zal ze zich na de volgende verkiezingen zich wellicht ook nog intern moeten verantwoorden. En anders is er ook nog een internationaal strafhof) boven allerlei op mij als primitief overkomende culturen ( polygamie, slavernij, onderdrukking van vrouwen, lijfstraffen of erger voor ongepast gedrag etc.)

Los van deze discussie: de motie was politiek gezien onnavolgbaar dom. Volledig symbolisch:
1. zou het niet halen bleek tijdens het debat in de commissie
2.zelfs als hij het zou halen … ik geef je op een briefje dat het kabinet hem naast zich zou neerleggen
3. Zelfs al zou hij worden uitgevoerd, dan zou het voor >90% zekerheid geen enkel verschil maken in de werking van de dome.
4. Je krijgt wel de beeldvorming tegen dat je liever Israël voor de bus gooit ( met bijpassende antisemitische verwijten).

Om dan op een dergelijke emotionele manier in een toch al gepolariseerde discussie je zin door te drijven? Dan heb je naar mijn indruk geen antenne voor politiek en geef je je politieke tegenstanders een honkbalknuppel om je de komende tijd mee te laten slaan. Daarnaast beschadig je je eigen achterban EN je politiek ( en potentieel maatschappelijk) belang. Zowel Piri als ook Timmermans ( maar met een unanieme fractie eigenlijk de hele fractie) hebben zichzelf de das om gedaan en zijn wat mij betreft afgeserveerd
(Iets met ‘pick your battles’)
Ik denk juist dat het volk al enige tijd zich laat horen. PvdA 100 afmeldingen 300 aanmeldingen vooralsnog.

Ik ben het eens met je punten mbt democratie en samenlevingsnivo, maar het moedwillig afslachten van een compleet volk, en dat ook uitspreken is voor mij een hele grote nono.
Daarbij wordt Israël niet voor de bus gegooid (welke bus? waar ze zelf mee door de massa mensen rijdt?), maar neemt een democratisch volk een standpunt in (overigens in NL: er wordt niets veranderd aan de steun, gisteren keurig voor gestemd). 3 Partijen hebben aangegeven dat Netanyahu een rode lijn is gepasseerd, en ik sta daar achter. PvdA weet ook wel dat de Iron Dome niet wordt geraakt door deze motie, maar geeft moreel een standpunt aan.
En je hebt gelijk, daar kunnen anderen lekker op inhakken. Hierbij worden veel fatsoensnormen overtreden, en Timmermans heeft daar schijt aan. Daarom is hij in mijn ogen goed bezig.

De discussie mbt de arabische regio, Israel, Joden en de manier waarop Netanyahu zichzelf positioneert is een heeeele grote discussie die niet 1 2 3 wordt opgelost. Alhoewel, de manier waarop netanyahu het nu doet zorgt ervoor dat ze voor de komende decennia genoeg martelaren hebben gekweekt.

Overigens wil ik graag onderscheid maken tussen de radicale malloten van Netanyahu en het Israelische volk wat vreselijk klem zit nu. Met Trump achter zich voelt Netanyahu zich nog veilig, maar daar komt een keer een einde aan...

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 21-06-2025 20:01 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Trishul
Vergeet niet dat de politieke partijen er voor het volk horen te zitten en niet voor andere rare stakeholders. Althans, dat was het idee van een democratie.

We hebben de afgelopen weken enorme historische demonstraties gezien met wel 150k+ mensen hier in NL die het niet eens zijn met het standpunt en de houding van onze regering inzake het blinde steun geven aan het Israëlische beleid in de omgeving.

Wat dat betreft is het niet gek dat er dan een grote politieke partij is die wel de oren laat hangen naar de wil van het volk. De steun voor dat ridicule standpunt van onze regering heeft allang geen meerderheid meer bij het volk: https://www.volkskrant.nl...el-en-palestina~b93840d8/. De bevolking wil dat onze steun aan het gewelddadige regime in Israël stopt, simpel.

De politieke partijen die daar niet naar luisteren laten hiermee eigenlijk zien dat ze niet handelen in het belang van het volk maar voor andere stakeholders. En dat mag een weldenkend mens inmiddels niet verbazen als je kijkt naar het stemgedrag van PVV, VVD, BBB, NSC, JA21, SGP, FVD. Deze partijen zitten er niet voor het volk maar gebruiken frames (asielzoekers!!!) om hun belangen te behartigen (rijke elite, big-agro, huizenbezitters, industrie, rechts-extremisten/white supremacists in het buitenland, enz).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marrtijn
wowly schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:11:
[...]
PvdA weet ook wel dat de Iron Dome niet wordt geraakt door deze motie, maar geeft moreel een standpunt aan.
En je hebt gelijk, daar kunnen anderen lekker op inhakken. Hierbij worden veel fatsoensnormen overtreden, en Timmermans heeft daar schijt aan. Daarom is hij in mijn ogen goed bezig.
Een motie indienen die het nooit gaat halen en compleet onmogelijk is, maar alleen bedoeld is om te polariseren?

Dit klinkt verdacht veel als PVV-populisme. Toch interessant om te zien dat ook hardcore anti-populisten eigenlijk net zo manipuleerbaar zijn als de PVV-kiezer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Trishul schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:11:
Vergeet niet dat de politieke partijen er voor het volk horen te zitten en niet voor andere rare stakeholders. Althans, dat was het idee van een democratie.
Met een aanmerking: uitgaande van de eigen idealen. Als de helft van het volk wel wat voelt voor een autocratie hoor je als politicus ook te kunnen zeggen: dat gaat tegen mijn principes en dat gaan we niet doen. Wat je niet wilt is de kille marketing politiek van de VVD die onderzoekt welke oneliners scoren en daar hun doen en laten op aanpassen.

Een goede politicus heeft een eigen visie en zoekt en motiveert de kiezers die daar bij passen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Marrtijn schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:30:
[...]

Een motie indienen die het nooit gaat halen en compleet onmogelijk is, maar alleen bedoeld is om te polariseren?

Dit klinkt verdacht veel als PVV-populisme. Toch interessant om te zien dat ook hardcore anti-populisten eigenlijk net zo manipuleerbaar zijn als de PVV-kiezer.
Het is bedoeld om Israel tot de orde te roepen? Israel heeft zich ook gewoon aan het oorlogsrecht te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 15:55
HEY_DUDE schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:35:
[...]
Het is bedoeld om Israel tot de orde te roepen? Israel heeft zich ook gewoon aan het oorlogsrecht te houden
Precies, dat doen ze al niet, maar vooralsnog is het sanctiebeleid niet van toepassing...
De motie is dus een manier om wel sancties in te zetten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op de vraag hoe rechts Nederland is hoef je nu maar te kijken naar de motie van Piri. Teveel media en teveel politieke partijen bemoeien zich met wat de PvdA/GL moet vinden. Alsof de partij geen eigen mening erop na mag houden.

Ik neem even de BBB erbij, zij hebben een mening over stikstofbeleid en die mening wordt door verschillende rechtelijke uitspraken afgedwongen en toch kiest de partij/minister ervoor om het tegendeel te doen. Buitelt daar media/politiek Nederland over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Cranberry schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:30:
Onwenselijk en onverstandig naar mijn mening dat de SP openlijk pro-russische partijen verwelkomt op een anti-NAVO bijeenkomst in de Tweede Kamer:

https://www.bnr.nl/nieuws...-kamer-met-pro-russische-
Schijnt overigens niet te kloppen:
https://www.bnr.nl/nieuws...et-pro-russische-partijen

Lijkt me erg belangrijk om.die clubs uit te sluiten. Types als Wagenknecht zijn de evenknieen van Wilders en co.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Delerium schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:47:
Op de vraag hoe rechts Nederland is hoef je nu maar te kijken naar de motie van Piri. Teveel media en teveel politieke partijen bemoeien zich met wat de PvdA/GL moet vinden. Alsof de partij geen eigen mening erop na mag houden.

Ik neem even de BBB erbij, zij hebben een mening over stikstofbeleid en die mening wordt door verschillende rechtelijke uitspraken afgedwongen en toch kiest de partij/minister ervoor om het tegendeel te doen. Buitelt daar media/politiek Nederland over?
Het is allemaal wel heel opzichtig inderdaad. Beetje treurig vind ik het.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:31

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

[...]
Die paar weken zijn essentieel. Dat was voor Israël Iran binnenviel. Dat kunnen en durven ze, omdat ze dekking van het iron dome hebben. Daarmee investeer je in de verdediging van de agressor, waarbij je je terecht af kan vragen of die agressor dit ook zonder verdediging had gekund of gedurfd.

Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar het is niet a) het tegenovergestelde en b) heeft niets met het maar dood willen van alle joden oid te maken. Die tweede roep jij overigens niet, maar hoort helaas wel bij het frame.

De vraag is denk ik: had Israël zonder Iron Dome ook Iran aangevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
ZieMaar! schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Die paar weken zijn essentieel. Dat was voor Israël Iran binnenviel. Dat kunnen en durven ze, omdat ze dekking van het iron dome hebben. Daarmee investeer je in de verdediging van de agressor, waarbij je je terecht af kan vragen of die agressor dit ook zonder verdediging had gekund of gedurfd.
Er was weinig te durven geweest als er geen iron dome zou zijn. In april 2024 schoot Iran 170 drones, 30 kruisraketten en 120 ballistische raketten op Israel en de Golan, en daar bovenop nog de raketten van Hezbollah en de Houthi's.

Het is onvoorstelbaar wat voor bloedbad dat geweest zou zijn als niet 99% neergehaald zou zijn geworden.

Daarnaast is de enige reden dat Israel *nu* Iran aanvalt omdat ze eindelijk een veilige luchtcorridor hebben naar Iran door de chaos in Syrië.

[ Voor 8% gewijzigd door Marrtijn op 21-06-2025 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Marrtijn schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Er was weinig te durven geweest als er geen iron dome zou zijn. In april 2024 schoot Iran 170 drones, 30 kruisraketten en 120 ballistische raketten op Israel en de Golan, en daar bovenop nog de raketten van Hezbollah en de Houthi's.

Het is onvoorstelbaar wat voor bloedbad dat geweest zou zijn als niet 99% neergehaald zou zijn geworden.

Daarnaast is de enige reden dat Israel *nu* Iran aanvalt omdat ze eindelijk een veilige luchtcorridor hebben naar Iran door de chaos in Syrië.
De enige manier om door Iron Dome heen te komen is door overbelasting. Zonder Iron Dome waren het geen 170 drones, 30 kruisraketten en 120 ballistische raketten geweest.

Als Israël gewoon ongehinderd kan bombarderen met 100% hitrate moet je met 1% hitrate heel veel terugschieten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 21:34
Marrtijn schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:30:
[...]

:) Ik vond het niet polariserend, maar anderen mogelijk wel. Ik denk dat het goed is dat partijen laten zien waar ze voor staan. Politiek is niet vaak je gelijk krijgen, maar verdunnen, compromissen makende. En ik denk wel degelijk dat het mogelijk is. Na nog wat beelden van ontplofte kinderen, of kinderen die worden gebruikt om mensen te lokken om ze vervolgens af te schieten (indien gewenst kan ik de link delen alhier), en dan gaan ook de CDA's om, en vervolgens de SP-ers en ga zo maar door. Het tegengeluid moet ergend beginnen en het lijkt erop dat Timmermans gestart is. Hij heeft gezien dat het Overton-window is verschoven naar rechts, en neemt weer stelling in om dit meer naar links te verplaatsen.

Populisme gaat helemaal niet over regeren of ondersteunen. Dat gaat doorgaans vooral over eigen belang (en dat van hun financiers)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Dit is hypothetisch. Zelfs al had Nederland gestart met een wapenembargo dan zou Israel niet zonder materieel komen te zitten, ook niet voor hun raketschild.

Dus laten we niet doen alsof iemand binnen GLPvdA de illusie had dat dit verschil zou maken, het was en is niets meer dan een signaal om de druk op te voeren.

Wat misschien wél verschil had gemaakt als Nederland al veel eerder met het internationaal recht in de hand gepleit had voor sancties, dan waren er wellicht minder onschuldige slachtoffers gevallen. Maar daar gaat het niet over. Is er iemand in het rechtse kamp die zich daar om bekommerd heeft?

Echt, de hypocrisie is stuitend. Bah. We hebben afgelopen jaren al gezien dat rechts met de rechtsstaat hun reet afveegt. Ik vind het walgelijk en een ieder die dit allemaal goed blijft praten (niet enkel Israel maar dat hele schuingemarcheer met onze rechtsstaat) moet eens ernstig in de spiegel kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door dawg op 21-06-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
wowly schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:14:
[...]
Het tegengeluid moet ergend beginnen en het lijkt erop dat Timmermans gestart is. Hij heeft gezien dat het Overton-window is verschoven naar rechts, en neemt weer stelling in om dit meer naar links te verplaatsen.
Dat is dan wel een kwestie van de lange adem. Zeker als we het over sociaaleconomische kwesties hebben zal dat zeker niet iets zijn waar je de komende verkiezingen resultaat mee haalt. En dan bedoel ik dat je die verandering ook in de nieuwe coalitie terug gaat zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Het is vrij kortzichtig om dat als enige reden te beschouwen. Er zijn meerdere factoren, waaronder een verzwakt Rusland die met Oekraïne druk is. Rusland heeft weinig kunnen betekenen voor Syrië en zal weinig kunnen betekenen voor Iran.

Maar, wat een wapenboycott en de defensieboycott betreft
richting Israel, natuurlijk zullen er onschuldige doden vallen als ze geen Iron dome hebben. Maar de voorwaarde voor het ondersteunen van zo'n staat zou natuurlijk moeten zijn dat zij geen oorlogsmisdaden plegen en geen soevereine staat aanvallen. Je zou in een situatie kunnen komen waarbij je de verdediging van een land aan het steunen bent waarvan je het niet eens bent met dienst aanval. De steun aan de Iron dome is geen verplichting voor Nederland en als partijen vinden dat Israël offensief gezien heel fout bezit is, waarom zou je dan diens verdediging steunen.

Het zou toch heel raar zijn om de pestkop van het schoolplein te verdedigen als die alle kinderen om zich heen aan het slaan is? Regel zelf je verdediging dan maar. En als de consequentie is dat onschuldige burgers dood zullen gaan, dan zou dat juist het argument moeten zijn voor Israël om gewoon normaal te doen en geen oorlogshitser te zijn.

Ik snap best de PvdA/GL vindt dat Israël maar zelf hun shit moeten regelen als zij allerlei conflicten starten en escaleren. Ironisch gezien gebruiken zij nu zelf hun eigen burgers als 'human shield', maar dan in politieke en chanterende zin, "Als jullie ons niet steunen in onze agressie en misdaden, dan zullen onze burgers daar het slachtoffer van zijn!".

[ Voor 8% gewijzigd door HollovVpo1nt op 21-06-2025 15:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
[...]

Als Israël niet de Iraanse ambassade in Damascus had gebombardeerd had Iran dat ook niet gedaan. De Golan is trouwens door Israël illegaal bezet gebied in Syrië.

Het is voor Israël heel eenvoudig om zijn burgers te beschermen zonder Iron Dome, door niet zelf iedereen in de buurt aan te vallen... Als het dan alsnog nodig is helpt de VS toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
Helixes schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Ten eerste rekt Israël de norm voor wat er mogelijk is zonder repercussies heel ver op. Ik hoef ze hier niet op te noemen. Zulke acties van China, of Rusland, of vul maar in, kunnen dus uit worden gevoerd zonder reactie te verwachten. Reclamaties van het Westen zullen hol en hypocriet zijn.

Ten tweede - verdeel en heers.
Alleen ter informatie. Chinezen netizen op hun sociale media hebben 0 iets met Israël. Zij hebben niet de bias (of schuldgevoel) can de mensen of politiek in het westen met Israël. Ze vinden het vooral vervelend en bully wat Israël doet.

On topic op dit. Denk de situatie in gaza en israël gaat ons land alleen verder splitsen. Ik denk nuance en middelweg is er wel maar onze huidige structuur van ons politiek en media kent geen repercussies. Je kunt lullen wat je wilt met 0 gevolgen. We veranderen onze mensen in politiek maar het beleid verandert niets of wordt er alleen slechter op. Ondertussen is het eigen zaken vullen of die van de lobby groep en de normale mens schiet 0 op (en gaat zelfs op achteruit: lage middel of hoge klassen modaal inkomen: we worden tegen elkaar opgezet of afgeleid).

1 politiek partij ondervindt problemen? Laat gewoon het kabinet vallen. Zie 2013 en 2023 met VVD. Nu met Geertje.

Spookkabinetleden? 144.000 euro verdienen en niets doen? Het kan hier in Nederland.

Zeggen wat je wilt in verkiezingscampagne. 0 van halen. Liegen en blamen op anderen. Het kan in Nederland.

Governance heeft een update nodig.

Uiteindelijk na 5? Of 10? Jaar hetzelfde resultaat. Niets behaald in Nederland. Misschien ben ik te cynisch. Europe is hard bezig met behoud van hun eigen welvaart (op roof van destijds) want echt voorspoed of progressie voor normale man maken we niet. Just blame it again on 'asielzoekers', meanwhile all other problems remain. Echt uiterst absurd en vervelend.

[ Voor 7% gewijzigd door Hexxagon op 21-06-2025 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Hexxagon schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:08:
[...]

On topic op dit. Denk de situatie in gaza en israël gaat ons land alleen verder splitsen. Ik denk nuance en middelweg is er wel maar onze huidige structuur van ons politiek en media kent geen repercussies. Je kunt lullen wat je wilt met 0 gevolgen.
Het is 'by design'. Het is gelukkig in Nederland nog niet zo erg gesteld als in de VS waar Israël een aanzienlijke invloed op de Amerikaanse politiek heeft links en rechts. Maar, de grootste partij van Nederland, PVV, dient volgens Machiel de Graaf (waarschuwing, Ongehoord Nederland link) Israëlische belangen.
Wat ook by design is, is kritiek op het staatsbeleid en staatshoofden van Israël gelijk te stellen aan antisemitisme. Dat zijn de dooddoeners van debatten.

Zo'n onderwerp verdeelt Nederland omdat er geen debat over te voeren is op de inhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Cyberpope schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:34:
[...]

De functie van satire is vooral om de zittende macht uit te dagen. Dat was al in de dagen van de nar.

En je kunt links van alles de schuld geven (binnenkort in de wet opgenomen), maar niet dat ze de zittende macht zijn.
Dus dan mag je alleen maar de draak steken met partijen die in het kabinet zitten? Hoe zat dat destijds dan met b.v. Kaag? Ik zou nog eens wat seizoenen Even Tot Hier moeten terugkijken hoe vaak die is aangepakt in dat programma. Ik kan het mij niet herinneren. Wel jammer dat Even Tot Hier nu niet op TV is… ik had wel eens willen zien wat ze nu gedaan zouden hebben met de motie Piri en alle commotie die hierdoor ontstaan is binnen de PvdA. Maar ja… tijdens de laatste uitzendingen was al duidelijk welk standpunt dit programma inneemt als het gaat om Israel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

HollovVpo1nt schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Het is 'by design'. Het is gelukkig in Nederland nog niet zo erg gesteld als in de VS waar Israël een aanzienlijke invloed op de Amerikaanse politiek heeft links en rechts. Maar, de grootste partij van Nederland, PVV, dient volgens Machiel de Graaf (waarschuwing, Ongehoord Nederland link) Israëlische belangen.
Wat ook by design is, is kritiek op het staatsbeleid en staatshoofden van Israël gelijk te stellen aan antisemitisme. Dat zijn de dooddoeners van debatten.

Zo'n onderwerp verdeelt Nederland omdat er geen debat over te voeren is op de inhoud.
Mjah, volgens mij kan je het "argument" dat gegronde kritiek op Israel gelijk staat aan antisemitisme redelijk snel de grond in boren door er op de wijzen dat gegronde kritiek op Nederland niet direct gelijk staat aan anti-Nederlandse haat (en zo ook voor elk ander land ter wereld). Als mensen er dan op staan dat de twee niet vergelijkbaar zijn omdat Israel wordt gezien als een Joodse staat en NL geen religie is, dan wijs ik naar het Vaticaan. Het Vaticaan is een Christelijke staat, met een religieus vertegenwoordiger aan de leiding. Gegronde kritiek op het Vaticaan staat niet gelijk aan Christenhaat. Einde discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
HollovVpo1nt schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Daarom denk ik dat onze governance moet veranderen. Een oplossing echter heb ik niet. Zit er niet zo diep in behalve dat ik merk dat dingen om ons heen slechter worden (duurder of kwaliteit achteruit).

Btw als ons rolmodellen al niet discussiëren op inhoud hoe gaan zij dan het land voor ons verbeteren?

Misscchien ben ik 1 van de weinigen maar ik heb liever een iets autoritair iemand met IQ 500 en die overwegend weet wat hij of zij doet voor landsbelang dan 10 debielen in ons regering die het 2 jaar duidelijk verkut (ondergeschikt aan functie). Dan is duidelijk iets mis met het huidige systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Stukfruit schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Naast de opmerking van @D-e-n: Even Tot Hier en Lubach zijn geen talkshows of programma's die zélf met het brengen of het actief bespreken van nieuws te maken hebben. Het zijn "clowns" (zoals Lubach het laatst zelf overigens omschreef) die het gebruiken als uitgangspunt, maar er is geen discussie.

Zelfs een PowNed gaat notabene steeds meer mee in de wat meer informerende docu's e.d. gebaseerd op zaken die wat meer onderbouwd lijken te worden omdat het gat anders niet kan worden opgevuld. Tja...

Gaan we nu weer terug naar het nieuws, dan is er echt behoorlijk veel rechts hoor. Check de gids voor vandaag. Zo draait er nu iets van Max (pretendeert midden te zijn... links?), straks komt Jort weer langs (zeker niet links), Radio 1 Journaal (probeert pijnlijk neutraal te blijven), Argos (yes, links'ig), Goed Ingelichte Kringen met Maaike Timmerman (rechts dus), WNL in de Kantine (rechts), De Onmogelijke Oorlogseconomie met Marianne Zwagerman (mede-oprichter van PowNed en WNL, dus rechts), enz.

Hoezo, geconfronteerd met het tegenovergestelde?

edit:
Ik merk net dat ik in bovenstaande opeens een erg plotselinge overstap van TV naar radio maak. In een eerder versie van de reactie sneed ik aan dat rechtse media buiten TV om sowieso een stuk groter is en dat je daar ook naar moet kijken voor een compleet beeld, maar dat is weggevallen om het wat korter te houden :$
Wat maakt het uit of iets een talkshow is of niet? Even Tot Hier en Lubach hebben veel kijkers en die krijgen dan een stortvloed aan linkse satire over zich uitgestort, zonder dat ook maar iemand weerwoord kan bieden. En wat betreft die ‘goede’ research die dergelijke programma’s doen… laat me niet lachen… ik heb Lubach zaken horen roepen die echt volledig los van de werkelijkheid stonden. Ik had destijds toevallig ‘inside information’ over een persoon die hij belachelijk maakte en wat hij zei sloeg echt helemaal nergens op… ze gingen gewoon aan de haal met wat een journalist van het NRC had gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:40
Hexxagon schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Daarom denk ik dat onze governance moet veranderen. Een oplossing echter heb ik niet. Zit er niet zo diep in behalve dat ik merk dat dingen om ons heen slechter worden (duurder of kwaliteit achteruit).

Btw als ons rolmodellen al niet discussiëren op inhoud hoe gaan zij dan het land voor ons verbeteren?

Misscchien ben ik 1 van de weinigen maar ik heb liever een iets autoritair iemand met IQ 500 en die overwegend weet wat hij of zij doet voor landsbelang dan 10 debielen in ons regering die het 2 jaar duidelijk verkut (ondergeschikt aan functie). Dan is duidelijk iets mis met het huidige systeem.
Was het maar 2 jaar :X
Pagina: 1 ... 59 ... 63 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic