Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Holk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:47:
[...]

Juist wel. Politiek het enige juiste. Ze reduceert daarmee de PVV tot de 25 extreem rechtse stemmers en pakt zelf die 10 rechtse zetels. Rutte 2012/2014 all over.
En Wilders kan de rest van zijn politieke leven boze en rascistische tweets vanuit een (door een rechtsstaat aangeboden) safe house blijven sturen.

De PVV is een volledig mislukt project. De man kan niet samenwerken en kent alleen haat en rancune dat werkt in Nederland niet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:33
Ik keek daarnet de laatste aflevering van Buitenhof, waarin David van Reybrouck plaatsnam. Op aangeven van de presentator, die zei dat veel mensen in Nederland, ogenschijnlijk, maar wat graag die democratsiche rechtsstaat van zich af zouden werpen, zei hij iets moois. Hij zei, en ik moet hem even parafraseren, dat het fascime voelt als lente, weg van de ketenen en tekortkomingen van de democratie.

Maar, op die lente volgt niet de zomer. Op die lente volgt de winter.

Veel beter kan ik het niet verwoorden, en daar wil ik het graag bij laten.

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:16 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:03
Helixes schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:56:
Merk ook even op dat Dilan geen afstand doet van de PVV, of diens extremistische gedachtegoed, of diens banden met vijanden van de rechtsstaat, *knip*

Dilan doet het op dezelfe manier als Mark dat ook deed: De man is niet te vertrouwen.

A propos, mocht Wilders terugtreden, heeft de VVD ogenschijnlijk geen enkel probleem meer met de PVV.
Als ze Wilders zegt dan bedoelt ze natuurlijk ook de PVV. En… zonder Wilders is er geen PVV.

En waarom zou ze afstand moeten doen van alles wat de PVV vindt? In het hoofdlijnen akkoord stond volgens mij niets rechts extremistisch? Want dat had zeker ook een NSC nooit goed gevonden. Ze heeft wel openlijk kritiek geleverd op al die kwalijke gasten in het buitenland waar Wilders nog recentelijk mee op de foto is gegaan volgens mij.

[ Voor 1% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:14 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:04
*knip* reactie op mbr'ed post.

[ Voor 61% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:16 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:27
Ik word zelf vrij moe van die grote monden van boeren die het land terroriseren met trekkers op de snelweg, asbest in brandend bouwafval gooien en politie aanvallen. Maarja, als je daar wat van vindt, dan ben je een linkse milieudrammer.

En onder aan de streep bezetten die boeren de snelweg puur uit eigenbelang en liggen XR er voor de samenleving.

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 23:22

epo

Helixes schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Ik keek daarnet de laatste aflevering van Buitenhof, waarin David van Reybroeck plaatsnam. Op aangeven van de presentator, die zei dat veel mensen in Nederland, ogenschijnlijk, maar wat graag die democratsiche rechtsstaat van zich af zouden werpen, zei hij iets moois. Hij zei, en ik moet hem even parafraseren, dat het fascime voelt als lente, weg van de ketenen en tekortkomingen van de democratie.

Maar, op die lente volgt niet de zomer. Op die lente volgt de winter.

Veel beter kan ik het niet verwoorden, en daar wil ik het graag bij laten.
*knip* s.v.p. niet een persoon zo wegzetten zonder onderbouwing.

Je kan inderdaad de boeren noemen, daar is ook niets van goed te praten, idem voor voor protesten van nu.
Naar mijn gevoel wat links aan het doen is als je het al niet met ze eens bent krijg je een waslijst van termen en namen wat je bent refererend naar de WOII.

@D-e-n nee maar wel op een gedeelte van zijn post.

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:26 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• D-e-n
PatrickC schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:04:
[...]

Als ze Wilders zegt dan bedoelt ze natuurlijk ook de PVV. En… zonder Wilders is er geen PVV.

En waarom zou ze afstand moeten doen van alles wat de PVV vindt? In het hoofdlijnen akkoord stond volgens mij niets rechts extremistisch? Want dat had zeker ook een NSC nooit goed gevonden. Ze heeft wel openlijk kritiek geleverd op al die kwalijke gasten in het buitenland waar Wilders nog recentelijk mee op de foto is gegaan volgens mij.
Ze neemt enkel afstand omdat hij "onbetrouwbaar" is. Zijn fascistische trekjes, autocratische vriendjes, haatzaaierij en ondemocratische en antirechtstatelijke voorstellen zijn kennelijk geen probleem. En ondertussen voedt ze de haat tegenover links door inhoudelijke verschillen met Timmermans en co als problematischer voor te stellen dan het afbreken van de rechtstaat.

Dan is ze wat mij betreft net zo verdorven als Wilders zelf.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• D-e-n
Waarom is hij een extremist? Wil hij net als Wilders de rechtsstaat afbreken? Discrimineert hij? Heeft hij fascistische vrienden?

Er is geen sprake van een "both sides" hier.

[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
D-e-n schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:16:
[...]

Ze neemt enkel afstand omdat hij "onbetrouwbaar" is. Zijn fascistische trekjes, autocratische vriendjes, haatzaaierij en ondemocratische en antirechtstatelijke voorstellen zijn kennelijk geen probleem. En ondertussen voedt ze de haat tegenover links door inhoudelijke verschillen met Timmermans en co als problematischer voor te stellen dan het afbreken van de rechtstaat.

Dan is ze wat mij betreft net zo verdorven als Wilders zelf.
Rutte noemde hem ook alleen een wegloper, zelfde recept.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
PatrickC schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:04:
In een bijdrage van inmiddels twee weken geleden liet ik zien dat zes van de tien punten van Wilders tegen de rechtsstatelijkheidsverklaring inging. We kunnen kort zijn: die staan niet in het coalitieakkoord, en voor zover we het weten, is de VVD daar ook gewoon tegen. Ik verwijs naar de handtekening van Dilan daaronder.

Edit: hiero

Helixes in "De landelijke Nederlandse politiek 2025"

[ Voor 6% gewijzigd door Helixes op 09-06-2025 21:35 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:42
Het geheugen bij de bruine/rechtse/conservatieve kiezer blijkt erg kort te zijn als ik naar pakweg de laatste 20 posts kijk hier.

Goeie genade, we zullen na de verkiezingen nog verder afglijden als de VVD weer 30+ zetels haalt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:45
Het is inderdaad een godswonder dat na 14 jaar wanbeleid de kiezer nog steeds de VVD wenst te belonen met 25+ zetels.

Hebben ze goed gespint zo, die irreeële angst voor alles wat links van de VVD zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:36

hamsteg

Species 5618

LZ86 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:22:
Het is inderdaad een godswonder dat na 14 jaar wanbeleid de kiezer nog steeds de VVD wenst te belonen met 25+ zetels.

Hebben ze goed gespint zo, die irreeële angst voor alles wat links van de VVD zit.
Veel te veel credits over spinnen enzo. Er is geen democratische keuze op rechts dus blijf je daar. GL/PvdA samensmelting gaat hetzelfde krijgen, twee stromingen in de partij maar geen keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:47
Slim van de VVD. En kon eigenlijk ook niet meer uit blijven. Dit betekent dat een stem op de PVV een verloren stem. De trouwe PVV stemmer zal dat niet boeien, maar de zwevende stemmer wel.

Dit gaat een nek-aan-nekrace worden met GroenLinks-PvdA. Spannend!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
hamsteg schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:27:
[...]
Veel te veel credits over spinnen enzo. Er is geen democratische keuze op rechts dus blijf je daar.
Er is ook nog zoiets als het CDA. Ik ben ondertussen ook wel klaar met de smoezen op rechts om op bepaalde clubs te stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo

epo

D-e-n schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Waarom is hij een extremist? Wil hij net als Wilders de rechtsstaat afbreken? Discrimineert hij? Heeft hij fascistische vrienden?

Er is geen sprake van een "both sides" hier.
Ja prima dat kan jij vinden, respecteer ook iemand anders zijn mening. Wilders en Fortuyn allemaal racisten en ik blijkbaar dan ook hoewel niet op beiden heb gestemd (althans nog niet). Met een GL krijg je een NL als in Amsterdam (en Utrecht), en daar heb ik mijn bedenkingen bij. *knip* onderbouw s.v.p. deze claim en let s.v.p. op de startpost voor duiding van politieke partijen: De landelijke Nederlandse politiek 2025

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Cheezborger schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:27:
Slim van de VVD. En kon eigenlijk ook niet meer uit blijven. Dit betekent dat een stem op de PVV een verloren stem. De trouwe PVV stemmer zal dat niet boeien, maar de zwevende stemmer wel.

Dit gaat een nek-aan-nekrace worden met GroenLinks-PvdA. Spannend!
Dit soort redenaties zijn de dood van de inhoudelijke politiek. Politiek enkel als sport, als een spannend spel. Als een voetbalwedstrijd waarbij leven en dood op het spel staan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

D-e-n schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:33:
[...]

Er is ook nog zoiets als het CDA. Ik ben ondertussen ook wel klaar met de smoezen op rechts om op bepaalde clubs te stemmen.
Je kan zelfs op NSC stemmen, en D66 bestaat ook nog.

De keuze is reuze in ons landje. Voor bijna ieder niche is wel een partij te vinden.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• D-e-n
epo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:34:
[...]

Ja prima dat kan jij vinden, respecteer ook iemand anders zijn mening. Wilders en Fortuyn allemaal racisten en ik blijkbaar dan ook hoewel niet op beiden heb gestemd (althans nog niet). Met een GL krijg je een NL als in Amsterdam (en Utrecht), en daar heb ik mijn bedenkingen bij. *knip*
Het punt is dat het niet zomaar om een mening gaat. Het gaat om een partij die onze democratische waarden niet respecteert. Die mensen tot zondebok maakt. Die journalisten en rechters verdacht maakt. Die alles heeft van een autocratische beweging. En in zo'n autocratie zijn vandaag de LHBTI mensen en moslims de klos, morgen de journalisten maar daarna kom jij wellicht aan de beurt.

Dat vind ik niet extreem. Dat IS extreem. Het heeft geen pas dit op één hoop te gooien met iemand die toevallig wat anders vindt over belasting of klimaat.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:47
D-e-n schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Dit soort redenaties zijn de dood van de inhoudelijke politiek. Politiek enkel als sport, als een spannend spel. Als een voetbalwedstrijd waarbij leven en dood op het spel staan
Als uitkomsten dicht bij elkaar liggen is het per definitie spannend.

Dat de partij met de beste (inhoudelijke) campagne de grootste mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Cheezborger schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Als uitkomsten dicht bij elkaar liggen is het per definitie spannend.

Dat de partij met de beste (inhoudelijke) campagne de grootste mag worden.
Ik verheug me er anders totaal niet op. Zo'n tweestrijd leidt overigens altijd tot ellende. Strategische stemmen leiden tot teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC

Heb je een beter alternatief op rechts dan? Want je kunt niet gaan verwachten dat iedereen ineens links gaat stemmen, zeker niet omdat een meerderheid in NL nog steeds rechts stemt volgens mij.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo

epo

D-e-n schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:42:
[...]

Het punt is dat het niet zomaar om een mening gaat. Het gaat om een partij die onze democratische waarden niet respecteert. Die mensen tot zondebok maakt. Die journalisten en rechters verdacht maakt. Die alles heeft van een autocratische beweging. En in zo'n autocratie zijn vandaag de LHBTI mensen en moslims de klos, morgen de journalisten maar daarna kom jij wellicht aan de beurt.

Dat vind ik niet extreem. Dat IS extreem. Het heeft geen pas dit op één hoop te gooien met iemand die toevallig wat anders vindt over belasting of klimaat.
*knip* s.v.p. niet alleen statements, onderbouw deze ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing

[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik gok dat veel mensen goed rechts op het politieke spectrum zitten de uitspraak van Yesilgoz zien als een soort van gratis stemadvies.
En die gaat niet goed uitpakken voor haar (partij)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
hamsteg schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:27:
[...]
Veel te veel credits over spinnen enzo. Er is geen democratische keuze op rechts dus blijf je daar. GL/PvdA samensmelting gaat hetzelfde krijgen, twee stromingen in de partij maar geen keuze.
CDA en D66 zijn rechts. En dan heb je voor de refo's onder ons ook nog de SGP.

Rechts zat allemaal. Slap excuus dat er geen keuze zou zijn. De VVD is erg rechts, zit er niet voor de burger, maar voor de multinationals en de rijken. Beetje zoals de GOP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:40

DevWouter

Creator of ThenNext

RobinHood schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat die escalatie sowieso wel komt, de trein van extreemrechts heeft een vrij bekende route, en hij stopt niet als links braaf zijn vingertje gaat opsteken voordat ze de beurt krijgen.

Door een vuist te maken zal de escalatie hooguit eerder plaatsvinden, maar ook vooral veel zichtbaarder, luider en duidelijker. Want je speelt niet meer mee met hun spelletje, dus ze moeten improviseren, en daar zijn ze niet goed in. Dan dwing je ze stappen te zetten waarvoor het systeem nog helemaal niet klaar voor is.

En dat is waar je de trein kan laten ontsporen.

Dat ding rustig laten voortstomen en pas aan de noodrem trekken als station "Geen vrije verkiezingen meer" in zicht komt, sorry, maar dan ben je te laat.

Amerika is een prima voorbeeld, de Nationale Garde was hoe dan ook wel eens ingezet bij "protesten", maar de schok is nu veel groter dan als het over 2 jaar gebeurde. Dan waren er al zoveel protesten tot moes geslagen dat de NG erbij halen een veel kleinere stap is dan nu.

De escalatie is er al, we hebben al wannabe bruinhemden in Ter Apel, geen enkel land is autocratisch geworden omdat normale mensen te hard vochten voor hun vrijheden.
Het verschil is dat extremisten de escalatie willen en daar beter op voorbereid zijn.

Overigens de bruinhemd die de puinhoop bij de grens veroorzaakt heeft een naam: Jan Huzen. Bekend van het zoeken naar lijken en undercoveragent in gevaar te brengen door ze te doxen. Staat op verschillende sites bekend als “beroepswappie”.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PatrickC
LZ86 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:51:
[...]

CDA en D66 zijn rechts. En dan heb je voor de refo's onder ons ook nog de SGP.

Rechts zat allemaal. Slap excuus dat er geen keuze zou zijn. De VVD is erg rechts, zit er niet voor de burger, maar voor de multinationals en de rijken. Beetje zoals de GOP
D66 rechts???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-08_br7uT91OtDAxMt_PR6dTZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BquPVn0vmkpAidqTSc9xunYA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• D-e-n
De orthodoxe Islam is niet compatibel maar dat geldt net zo goed voor andere extreme uitingen van geloof. Bestrijdt dat dan.
*knip*
Er wordt jou echt helemaal niets opgedrongen. Hun recht om te besraan kost jou helemaal niks
*knip*
Die mensen zijn gewoon Nederlander. Niets wat Wilders voorstelt gaat die problemen oplossen

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
DevWouter schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:51:
[...]

Overigens de bruinhemd die de puinhoop bij de grens veroorzaakt heeft een naam: Jan Huzen. Bekend van het zoeken naar lijken en undercoveragent in gevaar te brengen door ze te doxen. Staat op verschillende sites bekend als “beroepswappie”.
Hij heeft het over "blanke Nederlander" dus het is gewoon een racist

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:16
Het gedachtengoed van de SGP is ook niet compatibel met de westerse wereld.

De problemen met de 2de en 3de generatie los je niet op door de grenzen te sluiten en criminelen uit te zetten. Door ze als tweederangsburgers weg te zetten.

Dat los je op door sociale cohesie terug te brengen in de maatschappij. Dat de plek van je wieg niet bepalend is voor de je uiteindelijke plek op de maatschappelijke ladder. Door buurthuizen open te houden, door ervoor te zorgen dat jongeren een nuttige tijdsbesteding hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

[...]

Het verschil is dat extremisten de escalatie willen en daar beter op voorbereid zijn.

Maar dat geldt dan zowel voor de linkse als rechtste extremisten zoals we nu zien met de huidige protesten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
Haal je conservatief en progressief niet door de war met links en rechts?

Dat kieskompas slaat nergens op. Hoezo staat de PVV niet op extreem rechts bij de FVD en JA21? Wat Doet BBB in het midden? NSC links conservatief? Laat me niet lachen....

Lees anders gewoon even de partijprogramma's en praat dan verder.

[ Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 09-06-2025 21:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
LZ86 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:59:
[...]

Dat kieskompas slaat nergens op. Hoezo staat de PVV niet op extreem rechts bij de FVD en JA21? Wat Doet BBB in het midden? NSC links conservatief? Laat me niet lachen....

PVV is al tijden een redelijk links programma met een extreem rechtse rand. Sociaal voor de minima, maar zonder buitenlanders (om even de retoriek te gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:06
HEY_DUDE schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:54:
[...]

En Wilders kan de rest van zijn politieke leven boze en rascistische tweets vanuit een (door een rechtsstaat aangeboden) safe house blijven sturen.

De PVV is een volledig mislukt project. De man kan niet samenwerken en kent alleen haat en rancune dat werkt in Nederland niet.
De PVV wel. Maar ondertussen heeft Wilders wel laten zien
- dat er een grote kiezers'markt' is die bereid is op een radicaal rechtse (of erger) partij te stemmen
- dat de normale rechtse partijen, met name VVD, geen enkel principieel bezwaar hebben tegen samenwerking met zo'n partij
- dat zijn gedachtengoed genormaliseerd is en door grote groepen mensen nu openlijk wordt uitgedragen

Ik ben blij dat Wilders een egoïstische schreeuwer is die vooral zichzelf saboteert maar het is wachten tot er een charismatische populist opstaat die wel de intelligentie van een Orbán of Erdogan heeft en niet alleen die stemmen weet binnen te harkrn maar er ook op te kapitaliseren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:25
Ja d66 is centrumrechts. Dit kieskompas plaatje is gebaseerd op een 30 tal vragen. Niet op waar de partijen werkelijk voor staan .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
Holk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:00:
[...]

PVV is al tijden een redelijk links programma met een extreem rechtse rand. Sociaal voor de minima, maar zonder buitenlanders (om even de retoriek te gebruiken)
Nee, dat is de frame die de andere rechtse partijen hebben gecreeërd om de PVV minder aantrekkelijk te maken.

Het woord "links" toevoegen.
Het programma van de PVV is niet links. Het is polulistische drek. Gratis bier en onhaalbare onzin staat erin, waarvan ieder weldenkend mens snapt dat het onzin is, verzonnen om de minder ge:informeerden binnen te harken en zieltjes te winnen. Maar het is hartstikke rechts verder.

In de praktijk stemt de PVV met ongeveer alles mee met de VVD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Na 2 kabinetten waar Wilders een rol speelde kunnen we wel concluderen dat die zogenaamde linkse punten niets meer zijn dat wortels aan stokje om de konijnen het hol binnen te lokken om die punten vervolgens als wisselgeld in te ruilen. En die konijnen? Al komen ze om van de honger, de vos zal er niet om malen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:59

DropjesLover

Dit dus ->

Helixes schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:56:
Merk ook even op dat Dilan geen afstand doet van de PVV, of diens extremistische gedachtegoed, of diens banden met vijanden van de rechtsstaat, *knip*

Dilan doet het op dezelfe manier als Mark dat ook deed: De man is niet te vertrouwen.

A propos, mocht Wilders terugtreden, heeft de VVD ogenschijnlijk geen enkel probleem meer met de PVV.
Wilders IS de PVV, als enig lid, voorzitter, etc.
Amphiebietje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Overigens zou een echt kabinet Wilders I wel een manier zijn om van hem af te komen, als hij er een totale puinzooi van maakt zonder daar de VVD, NSC, en BBB voor nodig te hebben.
Dat zou de ultieme (en gevaarlijke) "call" van zijn bluf zijn, want zodra zijn voorstellen werkelijkheid dreigen te worden , met zijn naam er aan, loopt hij weg. Hij heeft ook nog nooit een (levensvatbaar) wetsvoorstel ingediend. Wel mede, en gesteund, maar niks van Geert zelf.

Ik denk dat de echt belangrijke achterban van de VVD een zwaarder wegende mening heeft dan het doorsnee lid dat gepeild werd.
Ik moet het haar nageven, ze heeft ook in de hoogste emotie haar hoofd koel genoeg gehouden om de PVV niet al direct uit te sluiten. Dat lukt lang niet iedereen.
[...]

Links en rechts zijn vooral gedefinieerd op basis van sociaal vs liberaal economische plannen. En daar klopt dit plaatje bij.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:15 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
Geloof wordt al ten aller tijden gebruikt en misbruikt voor politiek gewin. Nu de uitwassen in het islamitische geloof, maar dat Trump daar voornamelijk vanwege z’n conservatieve christelijke achterban zit hoor je dan niet. Laten we het niet hebben over de ultra-conservative regeringsleden in Israël..

Je mixt een aantal zaken door elkaar, een homoseksueel stel zal gewoon man-man of (lesbisch) vrouw-vrouw zijn. Gender en geslacht is wat anders dan gevoel voor iemand.

Ik merk in de meeste van je teksten dat je alleen maar herhaalt wat vooral Wilders en z’n achterban graag roepen, zonder ook maar enige kennis te hebben van wat de echte problemen zijn. Eenkennigheid is goud stof voor populisten

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
[...]

Misschien moet jij je eens wat verder verdiepen in de partijen? PVV is op een aantal gebieden behoorlijk links. Maar de (extreem) rechtse standpunten op een aantal gebieden, daar wordt vaak op ingezoomd. Gemiddeld zit de PVV dan rechts van het midden. FVD en JA21 zijn echts rechts, want al hun standpunten zijn rechts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

epo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:59:
[...]

Maar dat geldt dan zowel voor de linkse als rechtste extremisten zoals we nu zien met de huidige protesten.
Dûh! Echter Linkse extremisten organiseren en gedragen zich compleet anders. bron: NCTV, staat bijna in elke kwartaal publicatie die er over gaat. Linkse extremisten en Rechtse extremisten gaan niet met elkaar op de vuist.

Het probleem is het ongelijk speelveld en hoe gewoon links/rechts de interactie aangaat met ongewoon links/rechts. Er is een reden waarom mensen van rechts de mensen van links zeurpieten vinden.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
De enige echt linkse (tot het extreme) waar ik echt helemaal niets van moet hebben is Bij1. Blij dat die wegzijn.

Dát was de linkerversie van de PVV. Verder valt het in NL reuze mee met links. Eigenlijk geen extreme partijen, die elk hun sporen in het parlement hebben verdiend.

Daarbij opgeteld dat (centrum) links 50 jaar geleden voor het laats aan de macht is geweest en je mag met recht spreken van de puinhopen van rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
LZ86 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:04:
[...]

Nee, dat is de frame die de andere rechtse partijen hebben gecreeërd om de PVV minder aantrekkelijk te maken.

Het woord "links" toevoegen.
Het programma van de PVV is niet links. Het is polulistische drek. Gratis bier en onhaalbare onzin staat erin, waarvan ieder weldenkend mens snapt dat het onzin is, verzonnen om de minder ge:informeerden binnen te harken en zieltjes te winnen. Maar het is hartstikke rechts verder.

In de praktijk stemt de PVV met ongeveer alles mee met de VVD
Afschaffen eigen risico, huren bevriezen, etc etc.
Dat ze meestemmen met VVD is de praktijk, maar vanuit een partij programma zijn ze wel degelijk meer aan de linker kant dan bijvoorbeeld de VVD is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

Er gaat zoveel fout in dat plaatje dat het niet meer leuk is.

SGP die minder conservatief is dan D66 progressief is, is ook wel een trip.

Zit er zoveel PFAS in het water daar bij het kieskompas dat ze geen grip meer hebben op de werkelijkheid? :X
[...]

Klopt, dus de escalatie komt er sowieso, ik geloof er dan in dat je het heft in eigen handen moet nemen, en ze moet dwingen om luid en duidelijk hun intenties te tonen, in de hoop dat dat mensen wakker schudt.

Ook omdat dan nog niet al hun plannen tot uitwas zijn gekomen, zoals totale controle over de media, waardoor de massa simpelweg niet of extreem gekleurd meekrijgt wat er nou gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:14
Alleen in hun marketing is de PVV sociaal voor de minima, zeker in aanloop naar verkiezingen maar in de praktijk stemmen ze meestal mee met de voorstellen van de VVD.

Voor sociale thema's is het waar ze net mee weg mee denken te komen, zie ook het eigen risico in de zorg afschaffen, veel bombarie voor de verkiezingen, uiteindelijk maar voor een stukje en dan ook nog eens pas halverwege 2027. En inmiddels een zogeheten nothing burger, naja dat was het eigenlijk al.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

Holk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:08:
[...]

Dat ze meestemmen met VVD is de praktijk, maar vanuit een partij programma zijn ze wel degelijk meer aan de linker kant dan bijvoorbeeld de VVD is
Wel vreemd dat ze dan telkens tegen stemmen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Een kieskompas op basis van stemgedrag zou zinvoller zijn dan dit kieskompas. Dit is op basis van een stuk of 30 vragen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-06 10:05

boesOne

meuh

PatrickC schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:07:
[...]

Misschien moet jij je eens wat verder verdiepen in de partijen? PVV is op een aantal gebieden behoorlijk links. Maar de (extreem) rechtse standpunten op een aantal gebieden, daar wordt vaak op ingezoomd. Gemiddeld zit de PVV dan rechts van het midden. FVD en JA21 zijn echts rechts, want al hun standpunten zijn rechts.
De linksheid in het programma is een wassen neus als je het stemgedrag van de PVV er naast legt.
De PVV gaat de gewone man op geen enkele manier helpen. Trap er niet in. Het is een net zo'n vehikel als de Republikeinen in de USA die door middel van de schuld geven van alle problemen aan buitenlanders de ontevredenen op haar laten stemmen en dan vervolgens alleen afbraak beleid doorvoeren, ten gunste van pandjesbazen, eigenaren van uitzendburo's en oliehandelaren.

De PVV is een bende leugenaars.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:06
[...]

Je kan best linkse punten roepen zonder linkse ideologie (het bekende "links lullen, rechts vullen").

Als je de PVV puur scoort op de antwoorden op een aantal vragen van het kieskompas kunnen ze er zomaar eens links uitkomen ja. Maar er is helemaal niets sociaals aan. Links wil gelijke kansen voor iedereen en niet alleen als je de juiste huidskleur hebt, geld halen bij bedrijven en vervuilers in plaats van andere burgers en daadwerkelijke persoonlijke vrijheid in plaats van alleen maar in de naam van de partij.

[ Voor 7% gewijzigd door Compuchip87 op 09-06-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

LZ86 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:07:
De enige echt linkse (tot het extreme) waar ik echt helemaal niets van moet hebben is Bij1. Blij dat die wegzijn.

Dát was de linkerversie van de PVV. Verder valt het in NL reuze mee met links. Eigenlijk geen extreme partijen, die elk hun sporen in het parlement hebben verdiend.

Daarbij opgeteld dat (centrum) links 50 jaar geleden voor het laats aan de macht is geweest en je mag met recht spreken van de puinhopen van rechts.
Ja BIJ1 en DENK is dramatisch, net als FVD. Links is gewoon aan de macht in de grote steden.
En ik zie D66 als links dus recentelijk. En 50 jaar klopt ook niet helemaal ;)
Ik zie graag het oude PVDA terugkeren, maar niet met GL. Niet dat ik daar op ga stemmen, maar qua ministers hebben zij een aantal toppers geleverd.

En puinhopen? NL is nog steeds een van de meest welvarende landen van de wereld met een aantal issues.

@DevWouter ik snap niet precies wat je zegt, rechts zoek meer de confrontatie? Ik heb het over NL niet over de US.

[ Voor 5% gewijzigd door epo op 09-06-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Vrietje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:03:
[...]

Ja d66 is centrumrechts. Dit kieskompas plaatje is gebaseerd op een 30 tal vragen. Niet op waar de partijen werkelijk voor staan .
Nope… D66 is een partij in het centrum. In een rechts kabinet (bv Rutte 4) worden ze dan centrum-rechts, maar hun programma is centrum links.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
Holk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:08:
[...]

En beide punten zijn niet haalbaar met een PVV, gratis bier om stemmen te trekken. Huren bevriezen kan niet samen met de wens meer woningen te bouwen.

Dat eigen risico afschaffen hartstikke leuk, maar als je dat vervolgens nergens mee wenst te betalen......
De PVVers begonnen al te brommen toen bleek dat het afschaffen eigen risico betekende dat ze per maand fors meer mogen afdragen aan premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

RobinHood schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Je kan zelfs op NSC stemmen, en D66 bestaat ook nog.

De keuze is reuze in ons landje. Voor bijna ieder niche is wel een partij te vinden.
NSC zal worden verpulverd en ik vind D66 centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:58
Even door de VVD-bril, maar linksonder ligt toch een enorme markt? Ik denk zomaar 50 zetels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hamsteg schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:15:
[...]
NSC zal worden verpulverd en ik vind D66 centrum.
Vast, maar je kan wél op ze stemmen :Y)

Er is altijd een alternatief.
Harry Nak schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:16:
[...]

Even door de VVD-bril, maar linksonder ligt toch een enorme markt? Ik denk zomaar 50 zetels.
Probleem is dat conservatisme gewoon heel slecht mengt met "socialisme". Socialisme, en de sociaal-democratie, is eigenlijk in alles het tegenovergestelde van wat conservatievelingen willen.

Socialisme is juist ontstaan als wapen tegen de status-quo, tegen conservatieven die het wel best vonden dat het werkvolk arm en dom was.

De oude liberalen draaien ook hard genoeg in hun graf om groene energie mee op te wekken als ze zien wat de "liberalen" van anno nu uitspoken :X

Dat links-conservatief niet bestaat verbaast mij weinig, ik sta er altijd meer van te kijken dat er geen echte liberale partij meer is, want dat is gewoon iets wat wél kan.

[ Voor 64% gewijzigd door RobinHood op 09-06-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
epo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:13:
[...]

Ja BIJ1 en DENK is dramatisch, net als FVD. Links is gewoon aan de macht in de grote steden.
En ik zie D66 als links dus recentelijk. En 50 jaar klopt ook niet helemaal ;)
Ik zie graag het oude PVDA terugkeren, maar niet met GL. Niet dat ik daar op ga stemmen, maar qua ministers hebben zij een aantal toppers geleverd.

En puinhopen? NL is nog steeds een van de meest welvarende landen van de wereld met een aantal issues.

@DevWouter ik snap niet precies wat je zegt, rechts zoek meer de confrontatie? Ik heb het over NL niet over de US.
Klopt niet? Wanneer was volgens jou het laatste linkse kabinet dan?

Was DENK inderdaad vergeten. Zou ik ook totaal niet missen mochten die verdwijnen inderdaad

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
PatrickC schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:14:
[...]

Nope… D66 is een partij in het centrum. In een rechts kabinet (bv Rutte 4) worden ze dan centrum-rechts, maar hun programma is centrum links.
Sociaaleconomisch zijn ze behoorlijk rechts, in elk geval rechts van het midden. In de zorg hebben ze bijna dezelfde fixatie met concurrentie als de VVD.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:27
Misschien een goed moment om deze site weer onder de aandacht te brengen: https://www.partijgedrag.nl/

Verschillende overzichten om het daadwerkelijk stemgedrag van partijen inzichtelijk te maken.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

epo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:34:
[...]

Ja prima dat kan jij vinden, respecteer ook iemand anders zijn mening. Wilders en Fortuyn allemaal racisten en ik blijkbaar dan ook hoewel niet op beiden heb gestemd (althans nog niet). Met een GL krijg je een NL als in Amsterdam (en Utrecht), en daar heb ik mijn bedenkingen bij. *knip*
Maar hebben Amsterdam en Utrecht, maar ook Rotterdams en eigenlijk alle grote steden niet gewoon last van exact dezelfde problemen, redelijk ongeacht wie de burgemeester of het college vormen?
Het gaat in Utrecht en Amsterdam moet slechter dan in Rotterdam of Eindhoven...
En helaas ook niet echt beter.

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 09-06-2025 23:44 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

RobinHood schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:16:
[...]

Nog beter, dat doe ik al maar verandert niet aan mijn statement dat buiten de VD er niet echt wat op rechts is (democratisch en van enige omvang, dus nee ook geen JA21).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
boesOne schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:11:
[...]

De linksheid in het programma is een wassen neus als je het stemgedrag van de PVV er naast legt.
De PVV gaat de gewone man op geen enkele manier helpen. Trap er niet in. Het is een net zo'n vehikel als de Republikeinen in de USA die door middel van de schuld geven van alle problemen aan buitenlanders de ontevredenen op haar laten stemmen en dan vervolgens alleen afbraak beleid doorvoeren, ten gunste van pandjesbazen, eigenaren van uitzendburo's en oliehandelaren.

De PVV is een bende leugenaars.
Ik trap er zeker niet in… ik zal ook nooit op de PVV stemmen. Het probleem is dat veel mensen stemmen obv de stemwijzer en/of kieskompas. Dat is dus op een aantal standpunten waar partijen van elkaar verschillen. Er zijn maar weinig kiezers die de volledige programma’s gaan doorspitten of het stemgedrag van de partijen in de 2e Kamer gaan bestuderen.

Wat betreft leugenaars… zijn ze dat dan niet allemaal? Ze beloven namelijk allemaal dingen die ze niet waarmaken. De ene misschien wat meer dan de andere, maar toch…

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-06 10:05

boesOne

meuh

PatrickC schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:46:
[...]
Wat betreft leugenaars… zijn ze dat dan niet allemaal? Ze beloven namelijk allemaal dingen die ze niet waarmaken. De ene misschien wat meer dan de andere, maar toch…
Populisten zijn wat mij betreft een aparte klasse leugenaars. Ze misbruiken de politiek, verkrachten het vertrouwen dat ze van de kiezers krijgen. Ze maken alles alleen maar erger.

Dus in die zin vind ik ze toch echt anders dan een conforme partij die in onderhandelingen water bij de wijn moet doen. Die zijn niet uit op het willens en wetens laten falen van het hele bestel om meer macht te krijgen.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

RobinHood schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:16:
[...]

Er is altijd een alternatief.

[...]

Probleem is dat conservatisme gewoon heel slecht mengt met "socialisme". Socialisme, en de sociaal-democratie, is eigenlijk in alles het tegenovergestelde van wat conservatievelingen willen.

Socialisme is juist ontstaan als wapen tegen de status-quo, tegen conservatieven die het wel best vonden dat het werkvolk arm en dom was.

De oude liberalen draaien ook hard genoeg in hun graf om groene energie mee op te wekken als ze zien wat de "liberalen" van anno nu uitspoken :X

Dat links-conservatief niet bestaat verbaast mij weinig, ik sta er altijd meer van te kijken dat er geen echte liberale partij meer is, want dat is gewoon iets wat wél kan.
Liberaal loopt eigenlijk altijd tegen een soort van tolerantie-paradox aan. En met de liberale conservatieve focus op macht, is de oplossing daarvan automatisch het illiberaliseren van de rest.

Net zoals dat het socialisme ook te vaak uitmondde in iedereen is gelijk maar sommigen zijn gelijker dan anderen.
Conservatief is het kiezen van een era van vroeger. De robber barons staal magnaten van het begin van de industriële revolutie, maar ook het jaren 50-80 tijdperk. Sociaal conservatief zou ondertussen bijna PvdA met christendemocraat zijn...
boesOne schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:58:
[...]

Populisten zijn wat mij betreft een aparte klasse leugenaars. Ze misbruiken de politiek, verkrachten het vertrouwen dat ze van de kiezers krijgen. Ze maken alles alleen maar erger.

Dus in die zin vind ik ze toch echt anders dan een conforme partij die in onderhandelingen water bij de wijn moet doen. Die zijn niet uit op het willens en wetens laten falen van het hele bestel om meer macht te krijgen.
Populisten zijn de makkelijk roepen vanaf de zijlijn (oppositie) en vanwege het gebrek aan bestuurlijke ervaring het roepen van makkelijke oplossingen.
Daarom dat Geert ook wegliep, hij liep tegen de bestuurlijke realiteit aan, de stroperige, trage molen met regels en bestaande wetten. Ook hij kon en wilde die niet veranderen, en daar mee werken gaat direct tegen zijn wensen en beloften in.
En als het er wel doorheen zou komen (de politieke meerderheid was er immers), dan zou het ook realiteit worden, met zijn naam er onder. Die situatie heeft hij al 20 jaar weten te voorkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door DropjesLover op 09-06-2025 23:16 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
D-e-n schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:23:
[...]
Sociaaleconomisch zijn ze behoorlijk rechts, in elk geval rechts van het midden. In de zorg hebben ze bijna dezelfde fixatie met concurrentie als de VVD.
Ja, ik vond D'66 eigenlijk altijd de typische neoliberale partij. Vanaf het begin zijn ze daar keihard op ingesprongen. Concurrentie, marktwerking, dat hele verhaal. Ze begonnen als "sociaal-liberale" (een zelf uitgevonden term) partij maar schoven al snel op toen het neoliberalisme in zwang kwam.

Sociaal zijn ze wat minder rechts en daar worden ze veel op aangevallen door de achterban van de VVD en ander rechts, maar ik zie ze ook niet bij links passen. Totaal niet. Bij "Paars" destijds wel want dat is precies hun identiteit.

PS: Hun stokpaardje uit 1966 de gekozen burgemeester hebben ze nog steeds niet :') Persoonlijk is dat ook niet iets dat me zo boeit eigenlijk. Ik denk dat er al zoveel gestemd moet worden dat dat het stemgedrag alleen maar meer laat verwateren.

[ Voor 11% gewijzigd door Llopigat op 09-06-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:10:
[...]
Populisten zijn de makkelijk roepen vanaf de zijlijn (oppositie) en vanwege het gebrek aan bestuurlijke ervaring het roepen van makkelijke oplossingen.
Daarom dat Geert ook wegliep, hij liep tegen de bestuurlijke realiteit aan, de stroperige, trage molen met regels en bestaande wetten. Ook hij kon en wilde die niet veranderen, en daar mee werken gaat direct tegen zijn wensen en beloften in.
En als het er wel doorheen zou komen (de politieke meerderheid was er immers), dan zou het ook realiteit worden, met zijn naam er onder. Die situatie heeft hij al 20 jaar weten te voorkomen.
Zoals je zegt heeft Wilders geen gebrek aan bestuurlijke ervaring. Hij zit al decennia in de kamer, heeft al eerder deel uitgemaakt van een "gedoog" kabinet. Die molens kent hij echt wel. Ik denk dat het meer is dat hij ook wel weet dat zijn plannen niet kunnen en dat ze bovendien zijn achterban laten verwateren als hij echt problemen gaat oplossen. Zijn partij drijft op woede en ontevredenheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Llopigat op 09-06-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Llopigat schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:19:
[...]

Zoals je zegt heeft Wilders geen gebrek aan bestuurlijke ervaring. Hij zit al decennia in de kamer, heeft al eerder deel uitgemaakt van een "gedoog" kabinet. Die molens kent hij echt wel. Ik denk dat het meer is dat hij ook wel weet dat zijn plannen niet kunnen en dat ze bovendien zijn achterban laten verwateren als hij echt problemen gaat oplossen. Zijn partij drijft op woede en ontevredenheid.
Weten hoe het werkt en ervaren hoe het werkt zijn 2 verschillende dingen, ook al sta je al 20 jaar vanaf de zijlijn commentaar te geven.

In het gedoog-kabinet deed Geert ook helemaal niks, de anderen moesten met voorstellen komen en uitwerken.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
boesOne schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:58:
[...]

Mee eens. Maar vergeet niet dat er op links net zo goed populisten (kunnen) zijn. Er zijn er zelfs die beweren dat Frans Timmermans een populist zou zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik vind wel dat hij met zijn uitspraken soms wel polarisatie aanwakkert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
PatrickC schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:35:
[...]

Mee eens. Maar vergeet niet dat er op links net zo goed populisten (kunnen) zijn. Er zijn er zelfs die beweren dat Frans Timmermans een populist zou zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik vind wel dat hij met zijn uitspraken soms wel polarisatie aanwakkert.
In Frankrijk en Duitsland zijn er inderdaad politici op links die je als populistisch of zelfs extreem kan zien. Denk aan mevr. Wagenknecht. Maar hier in Nederland dus niet. De linkse partijen hier in de kamer bewegen over het algemeen keurig binnen de lijntjes van de democratie en zijn niet constant bezig met het wegzetten van andere burgers als minderwaardig of het heulen met autocraten elders.

DENK heeft zich met name onder de vorige fractievoorzitter behoorlijk misdragen richting politici van Turkse afkomst maar DENK is meer gericht op de moslim achterban dan dat ze nu zo intrensiek links zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
hamsteg schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:33:
[...]
Nog beter, dat doe ik al maar verandert niet aan mijn statement dat buiten de VD er niet echt wat op rechts is (democratisch en van enige omvang, dus nee ook geen JA21).
Op links zijn er ook talloze kiezers met een dillema. Ze missen al jaren linkser sociaaleconomisch beleid en die ene keer dat de PvdA meedoet levert de partij niet. Dus waaieren de kiezers uit. Maar in jouw redenatie zouden ze eigenlijk allemaal uit wanhoop op een nieuwe Communistische Partij moeten gaan stemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
D-e-n schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:55:
[...]

In Frankrijk en Duitsland zijn er inderdaad politici op links die je als populistisch of zelfs extreem kan zien. Denk aan mevr. Wagenknecht. Maar hier in Nederland dus niet. De linkse partijen hier in de kamer bewegen over het algemeen keurig binnen de lijntjes van de democratie en zijn niet constant bezig met het wegzetten van andere burgers als minderwaardig of het heulen met autocraten elders.

DENK heeft zich met name onder de vorige fractievoorzitter behoorlijk misdragen richting politici van Turkse afkomst maar DENK is meer gericht op de moslim achterban dan dat ze nu zo intrensiek links zijn.
*knip* geen AI generated content

[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 10-06-2025 08:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 10:03

Inderdaad. Het laat vooral zien hoe egocentrisch / naïef veel stemmers zijn, dat je nog steeds VVD durft te stemmen.

Ik verwacht dat het CDA + VVD + andere centrum partijen aan de macht wordt (PvdA-GL?), met Bontebal als premier. Sympathieke man, alleen enorm triest dat er straks hoogst waarschijnlijk weer een vooral (centrum-)rechts kabinet krijgen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

epo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:13:
Extremisten (ongeacht politiek oriëntatie) hebben "strijd" nodig, dus elke escalatie geeft hun de mogelijkheid om hun "strijd" te vorderen.

Jouw eerdere opmerking stelt Links en Rechts gelijk aan elkaar, maar dat is onjuist omdat Links Extremisme en Rechts Extremisme andere methodes hanteren. Zie https://www.aivd.nl/onder...2024/nationale-dreigingen voor meer.

Verder had ik het ook over NL. Verder kan ik terug lezen waar ik aangeef dat Links/Rechts meer de confrontatie zoekt. Dat soort vergelijken laat ik meestal achterwege tenzij ik de moeite neem om het te onderbouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

offtopic:
@PatrickC Je veel beter een link naar Wikipedia: Populisme kunnen raadplegen. Daar staat correctere en relevantere informatie in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Het is duidelijk dat je met Yesilgoz en de VVD gewoon dezelfde agenda krijgt als de afgelopen jaren. Wil je hetzelfde, stem op VVD. Voor iedereen die nu nog denkt dat de VVD een redelijke centrumrechtse partij, wordt het nu hopelijk duidelijk.

https://nos.nl/artikel/25...-meer-regeren-met-wilders
Yesilgöz zegt over de opstelling van Wilders dat er helemaal geen verschil van inzicht over de koers was. "Wilders is voor de tweede keer weggelopen", daarmee doelend op het kabinet Rutte I, toen de PVV 'gedoogpartij' was en Wilders met het kabinet brak toen er fors moest worden bezuinigd.
Het campagnethema is duidelijk: "lefts are bad people". Het is evident dat die verschillen enorm zijn geworden als de VVD een PVV light is geworden.
"De inhoudelijke verschillen met GL-PvdA zijn enorm, maar die bestrijd ik op inhoud." Zij noemt als voorbeeld de Hamasaanval op Israël van 7 oktober en spreekt van een "flinke radicale tak, met name bij GL".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Joris748 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:58:
Het is duidelijk dat je met Yesilgoz en de VVD gewoon dezelfde agenda krijgt als de afgelopen jaren. Wil je hetzelfde, stem op VVD. Voor iedereen die nu nog denkt dat de VVD een redelijke centrumrechtse partij, wordt het nu hopelijk duidelijk.

https://nos.nl/artikel/25...-meer-regeren-met-wilders

[...]

Het campagnethema is duidelijk: "lefts are bad people". Het is evident dat die verschillen enorm zijn geworden als de VVD een PVV light is geworden.

[...]
Hoe groot is de kans dat JA21 in het vacuum van de PVV duikt?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

crisp

Devver

Pixelated

Joris748 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:01:
[...]

Hoe groot is de kans dat JA21 in het vacuum van de PVV duikt?
Nu.nl sorteert daar al op voor door JA21 als "fatsoenlijk alternatief" aan te dragen - tot zover de neutraliteit van onze media...

Intentionally left blank

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lol, JA21 als "fatsoenlijk alternatief" benoemen met een lijsttrekker als Eerdmans?

Een job-hopper pur sang (LPF, LR, EénNL, FVD, JA21) die als opportunist bij elke partij opduikt waar hij denkt zetels te kunnen halen.

Een keer van partij wisselen dat moet kunnen, maar dit is al (minimaal!!) zijn 5e partij.

Ik heb dan wat moeite om je partij serieus te nemen zeg maar. En dat is dan nog los van inhoudelijke punten, wat bij JA21 ook al niet heel denderend is allemaal, imho.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:39

Thompson

Beeromaniac

crisp schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Nu.nl sorteert daar al op voor door JA21 als "fatsoenlijk alternatief" aan te dragen - tot zover de neutraliteit van onze media...
"Voorman Joost Eerdmans profileert zich sinds 2021 als het fatsoenlijke alternatief op rechts"

Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar volgens mij bedoelen ze dat dat dus zijn woorden zijn en niet zozeer de mening van nu.nl? Dus dan lijkt me jouw beschuldiging (althans zo vat ik media niet neutraal noemen wel op) niet terecht.

Ik vind het lastig, ik match qua standpunten best aardig met JA21. Vind Joost Eerdmans ook echt geen verkeerd politicus voor zover ik dat kan beoordelen. Die Annabel Nanninga ben ik minder kapot van. Maar het lijkt erop dat Ingrid Coenradi zich ook bij hen aansluit en dat spreekt me dan wel weer aan.
Als JA21 redelijk wat stemmen lijkt te krijgen en een beetje in toom gehouden kan worden door bijv CDA, VVD, CU, SGP dan zie ik dat best een kabinet worden. Al is zelfs dat een groot vraagteken voor een meerderheid.

De 3 grootste partijen zoals het er nu naar uit ziet willen of kunnen absoluut niet samen. Nieuw formatierecord incoming? Of geen eens een formatie maar in 2026 wéér verkiezingen? We staan er internationaal lekker op zeg.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Thompson schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:15:
[...]

"Voorman Joost Eerdmans profileert zich sinds 2021 als het fatsoenlijke alternatief op rechts"

Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar volgens mij bedoelen ze dat dat dus zijn woorden zijn en niet zozeer de mening van nu.nl? Dus dan lijkt me jouw beschuldiging (althans zo vat ik media niet neutraal noemen wel op) niet terecht.

Ik vind het lastig, ik match qua standpunten best aardig met JA21. Vind Joost Eerdmans ook echt geen verkeerd politicus voor zover ik dat kan beoordelen. Die Annabel Nanninga ben ik minder kapot van. Maar het lijkt erop dat Ingrid Coenradi zich ook bij hen aansluit en dat spreekt me dan wel weer aan.
Als JA21 redelijk wat stemmen lijkt te krijgen en een beetje in toom gehouden kan worden door bijv CDA, VVD, CU, SGP dan zie ik dat best een kabinet worden. Al is zelfs dat een groot vraagteken voor een meerderheid.

De 3 grootste partijen zoals het er nu naar uit ziet willen of kunnen absoluut niet samen. Nieuw formatierecord incoming? Of geen eens een formatie maar in 2026 wéér verkiezingen? We staan er internationaal lekker op zeg.
Ben bang dat veel mensen het verschil niet meer de betekenis kennen van "...". Die lezen alleen dat Eerdmans een fatsoenlijk alternatief is.

Edit: er stonden geen quotes in het artikel. Toch vind ik de manier van brengen niet helemaal kosjer.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 10-06-2025 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Als het de woorden van Eerdmans zijn mag Nu.nl beter haar best doen. Klakkeloos dit soort zaken overnemen van eenieder politicus is nogal meelopen en niet het verslaan van nieuws. Dat soort uitspraken kopieren en plakken is alles behalve productief, zeker als je er wat kanttekeningen kan zetten ( en die taak heb je dan tot bepaalde hoogte als zichzelf respecterend mediaplatform ).
Nanninga is alles behalve een verbinder, ze acteert op eenzelfde niveau als Wilders en lijkt vooral te focussen op ophef / incidenten en daarmee andere groepen weg te zetten als onredelijk. Nee, zij past niet heel goed in een partij die claimt een redelijk alternatief te zijn. Coenradi wellicht maar die gaat niet hoger op de lijst staan dan één van de twee oprichters.
Dat is natuurlijk makkelijker dan een grote partij als de PVV in toom houden maar je bankiert wel op redelijkheid die er niet per definitie is met als risico dat een kleine partij vertrekt en de coalitie de meerderheid zou kwijtraken. Het is en blijft redelijk lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:18:
[...]

Ben bang dat veel mensen het verschil niet meer de betekenis kennen van "...". Die lezen alleen dat Eerdmans een fatsoenlijk alternatief is.
Er staat in het artikel van nu.nl geen "..."'s

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Ook in "fatsoenlijke" bewoordingen kun je de meest vreselijke dingen voorstaan. En elke partij waarbij het gebruik van het woord "dobberneger" (door Nanninga) geen ophef oplevert lijkt me in de kern al onfatsoenlijk.

Eerdmans is sowieso ongeschikt. Die liep nog achter Baudet aan toen zelfs Johan Derksen was afgeknapt op het antisemitisme en die verdedigde Trump nog toen al lang en breed duidelijk was dat die weinig met democratie heeft. Dat is of onkunde of opportunistische kwaadaardigheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Als je dit soort dingen verbatim plaatst zonder verdere duiding dan geef je een platform, maar verzuim je je journalistieke taak. Sowieso de keuze om juist (alleen) JA21 uit te lichten is natuurlijk al bijzonder dubieus.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:51

Marijnissen stond in de jaren '70 nog worsten te draaien in de fabriek in Oss, die is pas eind jaren '80 SP-lijsttrekker geworden.
*knip* de AI discussie gaan we hier niet voeren

Koekoek is een prototype van een typisch Nederlands soort rechts-populisme; aan de ene kant de draak steken met de politiek om afstand tussen jezelf en het Haagse gekonkel te creëren, maar tegelijkertijd natuurlijk rücksichtlos je tegenstanders proberen beschadigen. Je ziet dat nog steeds bij politieke bewegingen als Powned en Geenstijl.

[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 10-06-2025 09:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
*kniop* een TR aanmaken volstaat Los daarvan vind ik het label "populisme" niet zo interessant in deze discussie. Het wel of niet doen van ondemocratische, autocratische, discriminerende, anti rechtsstatelijke etc... voorstellen wel. Dat maakt dat we toch echt enkel ter rechterzijde extreme partijen hebben in de kamer.

Wellicht zou het de "nette" partijen ter rechterzijde sieren als daar eens wat meer afstand van wordt genomen. Dan hoeven we dit soort discussies ook niet meer te hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door polthemol op 10-06-2025 09:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

marapuru

db.

*knip* een TR aanmaken volstaat

[ Voor 59% gewijzigd door polthemol op 10-06-2025 09:27 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20
PatrickC schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:35:
[...]

Tegenwoordig wordt iedere klank van links vrijwel direct weggezet als polariserend. Technisch gezien klopt dat ook, aangezien rechts zich dusdanig heeft afgezet van van het midden, en iedere vorm van inhoudelijk debat en het vinden van compromissen, dat iedere tegenklang als een directe “polar opposite” klinkt.

Maar Timmermans populist? In welk opzicht heeft hij beloftes en uitspraken gedaan die bij voorbaat kansloos zijn omdat er, A. geen mogelijkheid is deze binnen de rechtsstaat te implementeren? En / of B. er geen enkele financiële dekking voor is, noch dat deze überhaupt is doorgerekend door de experts?

Dat hij een populist zou zijn is een schoolvoorbeeld van hoe extreem rechts fake news en halve waarheden inzet om het publieke debat te framen. En het werkt helaas nog ook.

Edit: bij echt polariserend op links denk ik vooral aan Sylvana Simons, en hoe Kuzun zo af en toe te werk ging. Beiden eigenlijk in de vergetelheid geraakt. En bij Simons stoorde ik me persoonlijk vooral aan de toon en vorm, die dus haar werkelijke doel ondermijnden. Veel geschreeuw en overtrokken argumenten, waar een nuchterder kijk waarschijnlijk meer had bereikt. Hetzelfde dus als bij Wilders / Yeşilgöz. Waarbij ik dus ook de vraag had of Simons er vooral voor haarzelf zat, of oprecht voor haar missie. In tegenstelling tot bij Wilders, zou ik haar daar dan tenminste nog het voordeel van de twijfel willen gunnen. Ze deed het immers niet reeds meer dan 20 jaar…

[ Voor 21% gewijzigd door Cid Highwind op 10-06-2025 12:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:28

HollovVpo1nt

I like gadgets

Helixes schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:38:
[...]

Dat besef, dat we met afschuw naar de ontwikkelingen in de VS kijken, maar zelf er niet alleen in slagen om onze eigen bedreigingen in die zin af te slaan - maar überhaupt het verband te leggen, is tergend. [..]

Dát is de toekomst die we niet kunnen - maar moeten verwachten mocht Wilders de kans krijgen. Eenieder die gruwelt bij Trump, doorziet dat Trump zijn eigen land kapot aan het maken is, tesamen met de pax americana en de internationale wereldorde, zal zijn electorale plicht moeten doen op 29 oktober.
Al leg je dat verband, het maakt niet uit. Wij moeten zo snel mogelijk erkennen en beseffen dat een heel groot gedeelte van de mensen de praktijken uit de VS juist in de Nederland ook wil. Die willen meer macht naar Wilders, die vinden al dat hij te veel tegengewerkt is. Je wil niet weten hoeveel mensen ik heb gesproken die vinden dat Wilders maar net als Trump allerlei decreten moet doorvoeren. Vergis je niet, Trump's populariteit is gedaald vanwege het economisch beleid, niet de manier waarop de rechtstaat wordt geschonden. Dat boeit een te groot deel van de VS niks, als hun problemen maar opgelost worden. Die bewegen zie je ook hier.

Het maakt niet uit welke partijen afstand nemen van PVV en hoe, het zal PVV juist versterken. In de ogen van PVV stemmer zijn de gevestigde partijen het probleem, als die partijen zich distantiëren van PVV dan is juist bevestiging dat PVV tegen de gevestigde partijen is en oplossingen wil.

Je kunt daar niet van winnen, dat hebben we in veel Europese landen gezien. Het enige waar je op kunt hopen is het niet-PVV collectief groot genoeg wordt om zonder PVV een Kabinet te kunnen vormen.
crisp schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Annabel Nanninga haalt Marjolein Faber links is als racistische hork. Fatsoenlijk rechts m'n reet.

[ Voor 11% gewijzigd door HollovVpo1nt op 10-06-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:07
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Het maakt niet uit welke partijen afstand nemen van PVV en hoe, het zal PVV juist versterken. In de ogen van PVV stemmer zijn de gevestigde partijen het probleem, als die partijen zich distantiëren van PVV dan is juist bevestiging dat PVV tegen de gevestigde partijen is en oplossingen wil.

Je kunt daar niet van winnen, dat hebben we in veel Europese landen gezien. Het enige waar je op kunt hopen is het niet-PVV collectief groot genoeg wordt om zonder PVV een Kabinet te kunnen vormen.
Met de vorige verkiezingen trok de PVV een significant deel van de proteststemmen naar zich toe. Het is bekend dat die stemmen niet lang blijven haken bij één partij. De vraag is dus waar die heen vertrekken, en of die überhaupt weer gaan stemmen. In dat opzicht zie ik het niet zo snel gebeuren dat de PVV groter wordt dan dat ze waren bij TK2023.

Alleen zal niet-PVV niet zo snel om de VVD heen kunnen, denk ik zo. Maar de VVD profileert zich nu wel hetzelfde als de PVV, in bepaalde opzichten. Dat wordt hoe dan ook lastig, wat formeren betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

[...]

De laatste overstap van Eerdmans was van de FvD naar JA21. Nu pleit het voor hem dat 'ie niet meer met Baudet in een club wil, maar het feit dat het wel gedaan heeft weegt voor mij wat zwaarder. (@wildhagen wikipedia somt 8 partijen op...)
Anderzijds... meneer heeft zoveel gehopt dat ie waarschijnlijk nog sneller dan Wilders wegrent en zich elders (achter) verschuilt.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44
[...]
Al leg je dat verband, het maakt niet uit. Wij moeten zo snel mogelijk erkennen en beseffen dat een heel groot gedeelte van de mensen de praktijken uit de VS juist in de Nederland ook wil. Die willen meer macht naar Wilders, die vinden al dat hij te veel tegengewerkt is. Je wil niet weten hoeveel mensen ik heb gesproken die vinden dat Wilders maar net als Trump allerlei decreten moet doorvoeren. Vergis je niet, Trump's populariteit is gedaald vanwege het economisch beleid, niet de manier waarop de rechtstaat wordt geschonden. Dat boeit een te groot deel van de VS niks, als hun problemen maar opgelost worden. Die bewegen zie je ook hier.
Is dat ook niet heel erg het gevolg van de afgelopen kabinetten die ook zoveel niet opgelost hebben / afgebroken hebben, aangevuld met een aantal schandaaltjes?

Die proteststem is wat het is, een proteststem. Die proteststem bestaat omdat de politiek ergens dingen niet oplost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Is dat ook niet heel erg het gevolg van de afgelopen kabinetten die ook zoveel niet opgelost hebben / afgebroken hebben, aangevuld met een aantal schaaltjes?

Die proteststem is wat het is, een proteststem. Die proteststem bestaat omdat de politiek ergens dingen niet oplost.
Het is het gevolg van het ruim 20 jaar conditioneren van de voor populisme gevoelige onderlaag, inmiddels aangevuld met semi-intellectuelen uit op onverschillig eigen gewin.

“Het moet anders, maar het moet wel rechts! Want met links gaan we naar de kloten”

offtopic:
Zo heeft de profeet Fortuyn dat immers geschreven en daar wordt niet aan getoornd.

Natuurlijk steekt er een hoop protest achter, men is immers ontevreden. Dat laatste is een behoorlijk stuk common ground. Maar wanneer een significant deel van de stemgerechtigden dusdanig slecht onderlegd is, of dusdanig onverschillig, dat men alsnog kiest voor een destructieve politiek, kan men protesteren tot men een kans weegt, het zal niet beter worden. Voor hen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:28

HollovVpo1nt

I like gadgets

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Is dat ook niet heel erg het gevolg van de afgelopen kabinetten die ook zoveel niet opgelost hebben / afgebroken hebben, aangevuld met een aantal schandaaltjes?

De afgelopen kabinetten hebben de BBB's en PVV's eigenhandig groot gemaakt, eens. Neemt niet weg dat we anno '25 in een heel ander politiek klimaat en - misschien nog belangrijker - medialandschap zitten. Als de proteststem is dat dingen niet opgelost worden, dan zal die proteststem juist aangesproken worden door Wilders dat hij tegengehouden is in het problemen niet op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:24:
[...]
dan zal die proteststem juist aangesproken worden door Wilders dat hij tegengehouden is in het problemen niet op kunnen lossen.
Exact. Het grote vraagstuk is hoe krijg je mensen tot inzien dat sommige partijen baat hebben bij het in stand houden van een probleem omdat ze over het algemeen daar hun bestaansrecht door hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:16
eric.1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Met de vorige verkiezingen trok de PVV een significant deel van de proteststemmen naar zich toe. Het is bekend dat die stemmen niet lang blijven haken bij één partij. De vraag is dus waar die heen vertrekken, en of die überhaupt weer gaan stemmen. In dat opzicht zie ik het niet zo snel gebeuren dat de PVV groter wordt dan dat ze waren bij TK2023.

Alleen zal niet-PVV niet zo snel om de VVD heen kunnen, denk ik zo. Maar de VVD profileert zich nu wel hetzelfde als de PVV, in bepaalde opzichten. Dat wordt hoe dan ook lastig, wat formeren betreft.
Ik denk dat de leus :”een stem op Dilan is een stem op Frans”, ze er van gaat weerhouden op vvd te stemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Hunegaart schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Ik denk dat de leus :”een stem op Dilan is een stem op Frans”, ze er van gaat weerhouden op vvd te stemmen
En die leus doet weinig recht aan de realiteit maar is niet ene onlogische spin die de PVV er aan geeft dan wel poogt te geven. Dit soort leuzen plaatsen zonder connotatie dat het weinig recht doet aan de werkelijkheid helpt overigens niet. De VVD bij monde van Yeşilgöz geeft zelf al aan dat het door de delta's in visie al lastig wordt.

De VVD had hierin dan ook expliciet kunnen zijn waarom de samenwerking met de PVV ongewenst is. Als dat enkel de onbetrouwbaarheid van Wilders daar de grondslag aan is dan begeef je je wel in een twijfelachtig situatie waarmee je dus de minder - lees niet - democratische uitspraken van Wilders en de discriminerende standpunten van de PVV blijkbaar wel acceptabel geacht worden e.g. de VVD heeft daar geen moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Napo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:53:
[...]

En die leus doet weinig recht aan de realiteit maar is niet ene onlogische spin die de PVV er aan geeft dan wel poogt te geven. Dit soort leuzen plaatsen zonder connotatie dat het weinig recht doet aan de werkelijkheid helpt overigens niet. De VVD bij monde van Yeşilgöz geeft zelf al aan dat het door de delta's in visie al lastig wordt.

De VVD had hierin dan ook expliciet kunnen zijn waarom de samenwerking met de PVV ongewenst is. Als dat enkel de onbetrouwbaarheid van Wilders daar de grondslag aan is dan begeef je je wel in een twijfelachtig situatie waarmee je dus de minder - lees niet - democratische uitspraken van Wilders en de discriminerende standpunten van de PVV blijkbaar wel acceptabel geacht worden e.g. de VVD heeft daar geen moeite mee.
Aangezien het huidige VVD met Yeşilgöz zowel toon en middelen van de PVV overneemt voor populistisch-electoraal succes, zou ik er van opkijken wanneer het onder haar leiding überhaupt een andere weg in zou slaan.

Als de partij een andere koers wil varen is de eerste stap het benoemen van een andere kapitein. De huidige geniet nu al nul geloofwaardigheid, laat staan wanneer ze nog eens zou gaan draaikonten richten de partijen die een week geleden nog voor rotte vis werden uitgemaakt. Je kan er dan inderdaad vergif op innemen dat Wilders dat juist voor eigen succes zal spinnen.

Maar tenzij het binnen de VVD echt rommelt en men een plan heeft, zie ik hen geen schoon schip maken, wanneer de kans op electoraal succes met de huidige koers als hoger wordt ingeschat.

Ik zou me er wel zorgen over maken, aangezien ik de echte PVV’er niet snel op de VVD over zie stappen. En gezien de toon naar Wilders toe, denk ik dat men zich intern ook wel zorgen maakt. De brug naar links is verbrand, de brug naar Wilders spekglad. Dat wordt dus azen op de zetels van het NSC en hopen dat er niet teveel liberale VVD’ers afzwaaien naar D66.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
[...]

Wilders, net als Trump, is the whole package. Economische teloorgang ligt ons net zo goed in het verschiet als we Wilders de kans geven.

Verder heb ik niet direct zicht op de populariteit van Trump in Nederland, en onder PVV-stemmers in het bijzonder. Heb je daar getallen bij? Je hebt gelijk dat er best veel Wilders-stemmers zijn die de wol inmiddels zo ver over de ogen is getrokken dat een lokale Trump een goed idee zou kunnen lijken, maar ik ben er niet van overtuigd dat dat geldt voor een pluraliteit. Er zitten gewoon ook een hoop opportunisten tussen.

Persoonlijk lijkt het me dat niet alle PVV-stemmers van 2023 op voorhand per se geradicaliseerd zijn. Er was ook een heel contingent die in Wilders de volgende populaire voorman hebben gezien, of - allicht ten onrechte - hebben gedacht dat PVV ook gewoon een partij is.

Maar mijn punt is ook een beetje dat, in ieder geval zolang de VVD geen afstand nam van de PVV, zij net zo goed het Trumpisme in Nederland zouden inluiden door hun bereidheid tot samenwerking. Die mensen moeten in meerderheid toch echt niks hebben van Trump, denk ik zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Helixes op 10-06-2025 11:30 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:25

Fanta

FordPerformance™️

Smartphones zouden niet alleen verboden moeten worden in de klas, maar ook in de pauzes en op schoolpleinen. Dat voorstel doet D66 en een meerderheid van de Tweede Kamer voelt wel iets voor zo'n 'thuis of in de kluis-systeem'. Het zal leiden tot minder afleiding en minder ruzies die weer gesust moeten worden door leerkrachten, is de verwachting.
Bron: NOS

Goed idee. Maar dan ook in de Tweede Kamer graag.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Fanta schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Bron: NOS

Goed idee. Maar dan ook in de Tweede Kamer graag.
Volledig mee eens. Hoe respectloos is het als iemand aan het woord is en de geadresseerde zit op zijn telefoon te loeren. Afgelopen week bij de debatten ook, liet een kamerlid schijnbaar een grappig kattenplaatje aan diegene naast hem zien, beide lol. Dat kan echt niet.
Pagina: 1 ... 52 ... 55 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic