De landelijke Nederlandse politiek 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 120 Laatste
Acties:
  • 594.622 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:11

HollovVpo1nt

I like gadgets

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Volledig mee eens. Hoe respectloos is het als iemand aan het woord is en de geadresseerde zit op zijn telefoon te loeren. Afgelopen week bij de debatten ook, liet een kamerlid schijnbaar een grappig kattenplaatje als diegene naast hem zien, beide lol. Dat kan echt niet.
Vind ik een lastige. Als ik een vergadering zit waar iemand anders aan het woord is, zit ik soms ook wel eens op mijn laptop mijn mail te doen. Ik ben prima in staat twee dingen tegelijk te doen en in te springen wanneer het voor mij relevant wordt. Een telefoon kan een hulpmiddel zijn om productief te zijn in Kamerdebatten, mits je het inderdaad productief gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 17:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Fanta schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Bron: NOS

Goed idee. Maar dan ook in de Tweede Kamer graag.
Ik zou niet weten waarom je dat zou doen. Het probleem in de kamer is het Twittergedrag, maar pak dat dan gewoon aan. Ik kan me ook voorstellen dat je je telefoon (of tablet) gebruikt voor extra informatie, feiten, in een debat, etc. Dat lijkt me zelfs een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:32

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Fanta schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Bron: NOS

Goed idee. Maar dan ook in de Tweede Kamer graag.
Zucht... Ik denk dat D66 (en heel veel ouders) wat meer huiswerk moet doen.

Er zijn steeds meer twijfels of een smartphone verbod wel positief is. De voordelen die mensen denken dat er met zo'n verbod bereikt wordt maar niet bewezen of zijn niet significant genoeg. Dit terwijl er steeds meer bewijs voor de nadelen zijn.

Het is vooral de overtuiging dat het "zou moeten werken".

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

DevWouter schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:01:
[...]

Er zijn steeds meer twijfels of een smartphone verbod wel positief is. De voordelen die mensen denken dat er met zo'n verbod bereikt wordt maar niet bewezen of zijn niet significant genoeg. Dit terwijl er steeds meer bewijs voor de nadelen zijn.

Weet niet of het zo zeer 'zou moeten werken' is of 'zou moeten helpen'. Het is niet zo zeer de smartphone zelf, maar wat er via een smartphone wordt geraadpleegd. Veelal social media. Er is meer dan genoeg informatie over wat het social media infuus doet met de mens. Persoonlijk vind ik de effecten van de smartphones dermate negatief en zorgwekkend dat ik niet perse een peer reviewed onderzoek moet hebben om alvast maatregelen te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Ik denk dat ze bij de VVD inmiddels begrijpen dat PVV de baas wil zijn.
Over het algemeen hebben dictators geen tweede man. En in de extreem rechtse ideologie is er ook geen plaats voor meerdere partijen of ideologieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Weet niet of het zo zeer 'zou moeten werken' is of 'zou moeten helpen'. Het is niet zo zeer de smartphone zelf, maar wat er via een smartphone wordt geraadpleegd. Veelal social media. Er is meer dan genoeg informatie over wat het social media infuus doet met de mens. Persoonlijk vind ik de effecten van de smartphones dermate negatief en zorgwekkend dat ik niet perse een peer reviewed onderzoek moet hebben om alvast maatregelen te nemen.
Tuurlijk, maar er beginnen steeds meer onderzoeken te komen die duidelijk aangeven dat het beoogd effect er amper is en dat de neveneffect veel negatiever zijn dan verwacht.

Om het context te geven: Depressie onder kinderen gaat sneller omhoog dan de rapportcijfers. Het cyberpesten verdwijnt en wordt vervangen door fysiek pesten.

Bij dat soort onderzoeken (die lang lopend waren en gepeerreviewed zijn) zou ik eerder een stap op zijn plek verwachten. Maar ja, mensen zijn overtuigd dat het werkt (zonder bewijs) en er is ook onderzoek dat je dat soort mensen niet kan overtuigen met bewijs. Dus ik gooi dit op het zelfde hoopje als klimaat opwarming.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

DevWouter schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Tuurlijk, maar er beginnen steeds meer onderzoeken te komen die duidelijk aangeven dat het beoogd effect er amper is en dat de neveneffect veel negatiever zijn dan verwacht.
Kun je die delen?
Om het context te geven: Depressie onder kinderen gaat sneller omhoog dan de rapportcijfers. Het cyberpesten verdwijnt en wordt vervangen door fysiek pesten.

Bij dat soort onderzoeken (die lang lopend waren en gepeerreviewed zijn) zou ik eerder een stap op zijn plek verwachten. Maar ja, mensen zijn overtuigd dat het werkt (zonder bewijs) en er is ook onderzoek dat je dat soort mensen niet kan overtuigen met bewijs. Dus ik gooi dit op het zelfde hoopje als klimaat opwarming.
Als het onderzoek gericht was op pestgedrag n.a.v. smartphones, kan ik mij goed voorstellen dat je met het wegnemen van smartphones cyberpesten vervangt voor fysiek pesten. Maar de schadelijkheid van het gebruik van smarpthones gaat in mijn optiek veel verder dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-09 18:29
DevWouter schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:01:
[...]

Voordat we teveel kijken naar 'onderzoek' moet je eerst objectief kijken naar de methodiek, financiering en de achtergrond van de onderzoekers.

Vooral als het om dit soort gevoelige onderwerpen gaat waar enorme financiële belangen zitten bij de tegenstanders, zoals BigTech. Het is niet voor niks dat bv. Apple, Microsoft en Google graag bijna gratis hun producten en diensten opdringen aan scholen en leerlingen.
Daarnaast voegt social media (Meta en X) niks toe in de klas, zorgt alleen maar voor afleiding en achteruitgang in leerprestaties. En zo lopen kinderen uit Azië steeds verder uit op onze kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:51
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Kun je die delen?

[...]

Als het onderzoek gericht was op pestgedrag n.a.v. smartphones, kan ik mij goed voorstellen dat je met het wegnemen van smartphones cyberpesten vervangt voor fysiek pesten. Maar de schadelijkheid van het gebruik van smarpthones gaat in mijn optiek veel verder dan dat.
Als ik het wel heb hield het pesten vroeger op na schooltijd en is het probleem dat het nu via sociale media continu doorgaat. Als je na schooltijd weer toegang tot een smartphone hebt lost een telefoonverbod op school pesten iig niet op.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Stukfruit schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:47:
[...]

Hierbij pak ik graag de gelegenheid om mensen nog even te herinneren aan FvD en hun jeugdkampen die actief gaande zijn.
Sjongejonge, dat tussendoor gemonteerde shot van een bord "verboden linksaf te slaan" ook :o !

Er is iig geen JPVV... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
Bananenplant schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:33:
[...]

Als ik het wel heb hield het pesten vroeger op na schooltijd en is het probleem dat het nu via sociale media continu doorgaat. Als je na schooltijd weer toegang tot een smartphone hebt lost een telefoonverbod op school pesten iig niet op.
Nee hoor, na schooltijd ging dat gewoon door vroeger. Het is aan de school en ouders hoe daar mee om wordt gegaan. Onze school behandelde dat wel gewoon vroeger, maar er zijn ook scholen die zeggen "dingen na schooltijd zijn niet ons probleem", en ouders van met name pestkoppen staan daar ook zo in.

Je had mijn buurvrouw van 2 huizen verderop eens moeten horen toen school zich ging bemoeien met het pesten van de overbuurman na schooltijd. Hoe ze het in hun hoofd haalden om haar tere zieltjes daarop aan te spreken, want "school heeft hier niks mee te maken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Bananenplant schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Sjongejonge, dat tussendoor gemonteerde shot van een bord "verboden linksaf te slaan" ook :o !

Er is iig geen JPVV... toch?
Voor zover ik weet niet, maar inderdaad wat je zegt: ze presenteren het als "grapje" terwijl er bloedserieus dingen als feit worden gecommuniceerd die dat echt niet zijn.

Het is professioneel trollen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:24
DevWouter schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Ik kan in een kwartier zoeken eigenlijk niets vinden wat dit ondersteunt. Ja, van wat "informatica-geleerden"...die zien de bui natuurlijk al hangen dat de komende generatie minder raakvlak heeft met social media.

Cyberpesten naar fysiek pesten? Dat is een drempel die hoger wordt. Dat pestgedrag blijft bestaan lijkt me duidelijk, dat bestond 30 jaar geleden ook al, en ook toen waren er anti-pest campagnes op scholen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-09 11:35
Hier is een lijstje van aangewezen Jongerenorganisaties - de PVV staat er niet tussen.

Hier is een bericht waaruit blijkt dat er binnen de PVV-fractie is "gestemd", en dat er is besloten geen jongerenorganisatie wordt opgericht (cq aangewezen).

Jongerenorganisaties zijn een manier om politiek-geëngageerde jongeren aan je te binden, kennis te laten maken met de partij, en, hopelijk, ook geschikte kandidaten te laten doorstromen. Bovendien is het een manier om de stem van de jongere stemmer gehoord te laten worden. PVV - of, beter gezegd, Wilders, is in al die zaken niet geïnteresseerd.

Bovendien impliceert een jongerenorganisatie dat je er ook daadwerkelijk lid van kan worden. En dat is natuurlijk anathema binnen de PVV...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
Iets anders: hoe is het defunden van nationale parken niet controversieel :/ ?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 19:48

Dido

heforshe

De NRC heeft vandaag een interessant interview (paywall) met Bas Erlings, de oud-campagnestrateeg / spindoctor van de VVD / Rutte. Hij organiseerde de VVD-campagne in 2017.

Hij zegde zijn lidmaatschap van de VVD op op het moment dat de VVD met de PVV in een kabinet stapte, maar doet nu een interessant boekje open over hoe hij Rutte en de VVD hielp om Wilders / de PVV / de populisten in toom te houden.

Ik mag uiteraard niet het hele interview hier quoten, maar een paar delen zijn interessant, en in lijn met wat ik eerder schreef:
In zijn jaren bij de VVD heeft Erlings onderzocht wat níet helpt tegen populisme: jezelf verdedigen met redelijke argumenten, uitleggen waarom het populistische verhaal verkeerd is. Want dat doet een beroep op het deel van ons denken dat Erlings, naar het model van de Amerikaanse psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman, ‘systeem 2’ noemt: rationeel en analytisch, bewust.
In 2017 liet het VVD-campagneteam onder Erlings’ leiding zien hoe je misschien wel vooral door die kennis over het brein verkiezingen wint. Met hulp van de onderzoeksmethoden van de Oostenrijkste marketingstrateeg Grace Pardy, die heel precies wist hoe je een boodschap creeërt die ‘systeem 1’ raakt, en met de ideeën over leiderschap van de Amerikaanse filosoof Frances Frei. Volgens Frei hebben mensen drie vragen bij een leider: ‘vind ik jou leuk?’, ‘denk ik dat jij het kan?’ en ‘geef jij om mij?’.

De VVD werd in 2017 ruim de grootste met 33 zetels, de PVV was tweede met twintig zetels.
Maar hij doet ook aan introspectie:
De PVV had, zonder al jullie inspanningen in die campagne, al in 2017 de grootste kunnen worden?

„Ja. Of Jesse Klaver met GroenLinks. Ik denk dat dat echt had gekund en misschien was dat toen best goed geweest voor Nederland: zo’n jong iemand met grote dromen, die zálen vol wist te krijgen. Nu denk ik: misschien hebben wij hem wel enorm in de weg gezeten. We hebben hem, en ook Sybrand Buma van het CDA, in de campagne genegeerd.”
Hij geeft ook aan dat hij heeft onderschat hoe snel de polarisatie zou gaan en wat de gevolgen ervan zijn.

Ik ben heel erg benieuwd of de VVD de komende maanden iets gaat doen met deze inzichten, of dat ze vol gaan inzetten op het in stand houden van de polrisatie.

Ik hoop niet op dat laatste, want dat speelt de populisten uiteraard gewoon weer in de kaart, en dan gaat de VVD straks gewoon weer door de knieen voor een volgend kabinet met de PVV :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Yesilgöz na uitsluiten PVV: haast maken met asiel, straks kan het misschien niet meer
"Sinds Bolkestein, sinds Fortuyn, geven mensen al aan dat het op onderdelen heel anders moet met ons land", zegt Yesilgöz. "En de kiezer heeft bij de laatste verkiezingen opnieuw heel duidelijk die onvrede laten zien." De VVD vond het uit democratisch oogpunt logisch om met de grootste partij en de partij die deze onvrede agendeerde in gesprek te gaan. Yesilgöz: "Dat geldt ook voor de andere partijen die in beeld waren gekomen. De mensen thuis hadden laten zien: het moet anders dan anders."
Ze heeft gelijk, het wordt spannend.

De grote vraag die boven de markt hangt is of PVV gaat instemmen met de maatregelen waar het Kabinet mee gaat komen. Natuurlijk zijn zij bij uitstek de partij die geassocieerd wordt met asiel. Maar, na alles wat er is gebeurd, acht ik de kans ook groot dat Wilders het de coalitie - en de VVD specifiek - niet langer gunt om mooie sier te maken met het slagen van de asielwetten. Uiteindelijk is het ook zo dat kan worden gezegd dat Faber daarin is gefaald. Wilders zou kunnen zeggen dat men daar tegen stemt, omdat het hem allemaal niet streng genoeg is bijvoorbeeld. Of, dat hij er een andere reden voor verzint die zijn achterban goed in de oren ligt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Dido schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:50:

Ik ben heel erg benieuwd of de VVD de komende maanden iets gaat doen met deze inzichten, of dat ze vol gaan inzetten op het in stand houden van de polrisatie.
Die vraag is al beantwoord:
Dat hoofdlijnenakkoord is wat Yesilgöz betreft nog niet verloren. Het duurt nog vijf maanden tot de Tweede Kamerverkiezingen. "Tot die tijd hebben we de kans om ons rechts-liberale beleid voor elkaar te krijgen. Ik wil geen tijd verliezen. Straks heb je misschien een andere meerderheid in de Kamer en dan kunnen die plannen sowieso niet meer." De VVD-leider doelt daarmee onder meer op de asielagenda, waar de VVD zelf het vorige kabinet over liet vallen.
Het is nu of nooit...blijkbaar.

Tevens, ze sluiten de PVV een soort van uit (geloof er niets van)...maar eigenlijk ook GL-PvdA:
"Dat zie ik met GL-PvdA niet gebeuren nog. Als je ziet hoe ver hun gedachtegoed van ons afstaat: geen grote defensie-investeringen, geen kernenergie, geen groeiende economie maar staan te juichten als bedrijven vertrekken." De suggestie dat er voor haar partij maar twee opties zijn: PVV of fusiepartij GL-PvdA vindt zij niks. "Dat zou een treurige uitkomst van alles zijn."
Wat ze precies willen...het is mij een raadsel.

[ Voor 22% gewijzigd door eric.1 op 10-06-2025 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Dat zeg ik ook niet. Maar de schadelijkheid van een smartphone voor jongeren gaat heel veel verder dan pesten. Ik zeg het even bot: pesten is van alle tijden geweest. Maar een dopamineverslaving zoals nu, met het gevolg dat mensen tussen 30 seconden - 1 minuut offline kunnen zijn voordat ze naar hun toestel grijpen, dat heeft ook serieuze gevolgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wilders wil helemaal geen oplossing voor asiel, dat ondermijnt het enige bestaansrecht dat zijn partij heeft.

Maar volgens mij reageer je in het verkeerde topic ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

eric.1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:56:
[...]
Da's feest bij de PVV, dus.

Als de VVD erop staat om van asielbeleid het speerpunt van de verkiezingen te maken is er maar 1 partij die daar gegarandeerd flink van profiteert.

Wilders heeft gegokt door het kabinet te laten vallen, en hij kan dus inderdaad rekenen op zijn maatje Dilan om zijn gok goed uit te laten pakken.

Ik heb persoonlijk echt niets met de VVD en hun interpretatie van het liberale gedachtengoed (ik ben van huisuit "links" opgevoed, en heb, in tegenstelling tot veel anderen die ideeen niet achter me gelaten naarmate ik ouder werd), maar ik zou het toch wel fijn vinden als de VVD zijn eigen identiteit terug zou kunnen vinden (kort-door-de-bocht meer geld naar de rijken, en laat de arme sloebers maar stikken, die moeten maar gewoon harder werken). Je wist wat je eraan had, ze waren betrouwbaar, en ze wisten wat samenwerken inhield.

Maar dat lijkt dus godsonmogelijk zolang er een buitenlandse nareiziger met een vendetta tegen buitenlanders aan het roer staat bij die partij. Dilan Yeşilgöz is intussen een groter gevaar voor de Nederlandse rechtstaat dan Geert Wilders, botweg omdat de enige manier die zij kan verzinnen om de partij relevant te houden het normaliseren van Wilders' gedachtengoed is.

Ik heb er dan ook heel weinig vertrouwen in dat haar afwijzing van de PVV stand houdt als de PVV en de VVD dankzij haar eigen keuzes straks weer de grootste partijen zijn. Ze is ten slotte niet bepaald in haar eerste leugentje gestikt.

Maar goed, net zoals de PVV-stemmers het helemaal niet erg blijken te vinden als Geert Wilders inconsequent is, blijken veel VVD-stemmers ook heel tevreden te blijven, en tegen hun eigen belangen te willen stemmen als Dilan Yeşilgöz draait en liegt. De verschillen worden steeds kleiner, en "de kiezer" vindt het allemaal prima :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Hier is een lijstje van aangewezen Jongerenorganisaties - de PVV staat er niet tussen.

Hier is een bericht waaruit blijkt dat er binnen de PVV-fractie is "gestemd", en dat er is besloten geen jongerenorganisatie wordt opgericht (cq aangewezen).

Jongerenorganisaties zijn een manier om politiek-geëngageerde jongeren aan je te binden, kennis te laten maken met de partij, en, hopelijk, ook geschikte kandidaten te laten doorstromen. Bovendien is het een manier om de stem van de jongere stemmer gehoord te laten worden. PVV - of, beter gezegd, Wilders, is in al die zaken niet geïnteresseerd.

Bovendien impliceert een jongerenorganisatie dat je er ook daadwerkelijk lid van kan worden. En dat is natuurlijk anathema binnen de PVV...
offtopic:
Dank :) Ik was al aan het zoeken, maar m'n huidige Duitse bubbel maakt het soms wat meer werk.

En dat is ook waarom ik FvD steeds blijf benoemen. Ze lijken op de achtergrond te zijn geraakt, maar er wordt een nieuwe generatie baudetjes en wilders's klaargestoomd.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
eric.1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:56:
[...]

[...]

Het is niet meer en niet minder dan een valse voorstelling, zeker als de maatregelen nogal kritische adviesen krijgen van de Raad van State.

Dit soort zinnen zijn ook wel treurig:
"Ik had tot de laatste dag van de onderhandelingen over het hoofdlijnenakkoord niet verwacht dat we eruit zouden komen. Maar het is ons wel gelukt en we hebben als VVD op papier meer voor elkaar gekregen dan ooit tevoren. Dus we moesten er wel instappen om voor onze kiezers te kunnen leveren."
Op papier weten te realiseren? Ben ik dan te cynisch dat er weinig in de praktijk hiervan te zien is? Of hoe ineffectief zijn ze de afgelope kabinetten onder Rutte dan wel niet geweest? Wat een treurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CC: @eric.1

Staat in het oorspronkelijke artikel, maar deze is wat uitgebreider, ik quote even het meest relevante gedeelte voor mijn(!) argument, nadruk is van mij:
Docenten en ouders zijn na invoering positiever gaan denken over het verbod. Ze gaven na drie maanden een hoger cijfer aan de maatregel. Voor leerlingen geldt het tegenovergestelde. Zij geven nu een 4,8 als cijfer, net onvoldoende, voorafgaand was dat een 6,8.
Het tweede artikel waar ik naar wil verwijzen is https://www.digitaltrends...t-wellness-harm-research/ (en twee keer doorklikken en je bent bij het verslag)
[...]

Het waren onderzoek naar de maatregel en de gevolgen.
Trishul schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:24:
Voordat we teveel kijken naar 'onderzoek' moet je eerst objectief kijken naar de methodiek, financiering en de achtergrond van de onderzoekers.
Als je twijfel hebt aan de twee onderzoeken dan ik hierboven heb aangeleverd heb: Ga je gang, ik heb geen reden om te twijfelen.
Maar doe mij een plezier doe ook onderzoek naar degene die het voorstelde en bij hoog-en-laag beweren dat het werkt zonder bewijs.
[...]

Oef... Zeker alleen geplaagd? ;)

Maar nee, pesten gaat ook buiten school door. Vooral de effecten blijven aanwezig. Ik ga niet zeggen dat cyberpesten minder/erger is dan fysiek pesten. Het probleem van pesten is niet het medium, maar de impact.
Het medium is vooral een probleem omdat het voor buitenstaanders niet zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-09 18:29
Dido schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:07:
[...]

Da's feest bij de PVV, dus.

Als de VVD erop staat om van asielbeleid het speerpunt van de verkiezingen te maken is er maar 1 partij die daar gegarandeerd flink van profiteert.

Wilders heeft gegokt door het kabinet te laten vallen, en hij kan dus inderdaad rekenen op zijn maatje Dilan om zijn gok goed uit te laten pakken.

Ik heb persoonlijk echt niets met de VVD en hun interpretatie van het liberale gedachtengoed (ik ben van huisuit "links" opgevoed, en heb, in tegenstelling tot veel anderen die ideeen niet achter me gelaten naarmate ik ouder werd), maar ik zou het toch wel fijn vinden als de VVD zijn eigen identiteit terug zou kunnen vinden (kort-door-de-bocht meer geld naar de rijken, en laat de arme sloebers maar stikken, die moeten maar gewoon harder werken). Je wist wat je eraan had, ze waren betrouwbaar, en ze wisten wat samenwerken inhield.

Maar dat lijkt dus godsonmogelijk zolang er een buitenlandse nareiziger met een vendetta tegen buitenlanders aan het roer staat bij die partij. Dilan Yeşilgöz is intussen een groter gevaar voor de Nederlandse rechtstaat dan Geert Wilders, botweg omdat de enige manier die zij kan verzinnen om de partij relevant te houden het normaliseren van Wilders' gedachtengoed is.

Ik heb er dan ook heel weinig vertrouwen in dat haar afwijzing van de PVV stand houdt als de PVV en de VVD dankzij haar eigen keuzes straks weer de grootste partijen zijn. Ze is ten slotte niet bepaald in haar eerste leugentje gestikt.

Maar goed, net zoals de PVV-stemmers het helemaal niet erg blijken te vinden als Geert Wilders inconsequent is, blijken veel VVD-stemmers ook heel tevreden te blijven, en tegen hun eigen belangen te willen stemmen als Dilan Yeşilgöz draait en liegt. De verschillen worden steeds kleiner, en "de kiezer" vindt het allemaal prima :|
Ik denk dat het aanstellen van Yesilgoz als partijleider destijds enigzins logisch was om in ieder geval een tweetal redenen:
- De toeslagenaffaire drukte zwaar op het imago van de VVD. Veel slachtoffers van de toeslagenaffaire zijn mensen met buitenlandse roots. Met het aanstellen van Yesilgoz dachten ze de voedingsbodem weg te nemen voor het betichten van de VVD als racistische partij;
- Verdere normalisatie van (extreem) rechts ook richting kiezers met buitenlandse roots. Vrouw geboren in het buitenland aan het roer, zo erg zal de VVD en haar gedachtegoed dus niet zijn. Een soort Hirshi Ali 2.0 methode.

We weten allemaal dat VVD een puur machtspolitieke partij is geworden waar je makkelijk invloed kan kopen. Ze zullen er alles aan doen om maar in een regering te komen en te strijden voor de belangen van grote multinationals, buitenlandse regering(en)/denktanks en miljardairs.
Het zou een zegen zijn als de VVD gedecimeerd wordt tot 15 zetels bijvoorbeeld met de komende verkiezingen. Dan kan er eens broodnodig schoon schip gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:23

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

DevWouter schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:29:
[...]

Staat in het oorspronkelijke artikel, maar deze is wat uitgebreider, ik quote even het meest relevante gedeelte voor mijn(!) argument, nadruk is van mij:
Nou nou wat een verrassing! Je quote wel erg selectief. Als ik mijn dochter onbeperkt toegang tot snoep ontzeg is ze het ook oneens met de maatregel. (in geval dat ze dat überhaupt zou hebben, hetgeen uiteraard niet zo is)

Heb het artikel gelezen en mijn idee is dat het verbod over de gehele linie bekeken een succes is :)
Leerlingen zien minder pestgedrag en ze praten weer vaker met elkaar. Ook docenten benoemen voordelen. Ze zeggen dat leerlingen meer gefocust zijn en beter opletten. .
-edit- verkeerd gelezen, neemt niet weg dat het artikel spreekt over meerdere voordelen en nadelen waar de voordelen zwaarder wegen dan nadelen in mijn optiek.
"Verplicht socialiseren, daar heb ik persoonlijk vaak geen behoefte aan", laat een van de respondenten weten.
Dit is dus een voorbeeld van een drogreden om mobiel gebruik wel toe te staan

[ Voor 38% gewijzigd door Shadow_Agent op 10-06-2025 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Shadow_Agent schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Nou nou wat een verrassing! Je quote wel erg selectief. als ik mijn dochter onbeperkt toegang tot snoep ontzeg is ze het ook oneens met de maatregel.

Heb het artikel gelezen en mijn idee is dat het verbod over de gehele linie bekeken een succes is :)

[...]

Dus de prestaties van leerlingen verbeteren "duidelijk"
Wel kunnen lezen, er staat "Daar bleek niet dat prestaties van leerlingen duidelijk verbeteren" ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 19:43
Napo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:07:
Op papier weten te realiseren? Ben ik dan te cynisch dat er weinig in de praktijk hiervan te zien is? Of hoe ineffectief zijn ze de afgelope kabinetten onder Rutte dan wel niet geweest? Wat een treurigheid.
Ik denk dat je niet cynisch genoeg bent en dat het tekenend is voor het politieke klimaat dat een politicus zonder blikken of blozen zichzelf een veer in de reet steekt voor wat er op papier voor elkaar gekregen is. Als je het maar mooi opgeschreven hebt en je hebt genoeg stemmen van de kiezer gekregen om aan de macht te blijven, dan heb je het goed gedaan -- dat is de maatstaf van succes. Wat er daadwerkelijk gebeurt zijn details, en meestal maken die het proces alleen maar lastiger.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
[...]

Nou nou wat een verrassing! Je quote wel erg selectief. als ik mijn dochter onbeperkt toegang tot snoep ontzeg is ze het ook oneens met de maatregel.

[...]

Dus de prestaties van leerlingen verbeteren "duidelijk"
In Noorwegen volgens je quote niet dus ik vermoed dat het nodig is om even het bronmateriaal erbij te halen :)

Met dit soort uitspraken kun je overigens sowieso weinig:
"Leerlingen zien minder pestgedrag"
Een kind dat gepest wordt heeft daar doorgaans juist prive veel last van: de keren dat je bij de snackbar met de nek wordt aangekeken, het uitjoelen op straat als alleen "het clubje" er staat, enz.

Dat verdwijnt allemaal niet zodra de smartphone uit beeld is.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

-edit- verkeerd gelezen, neemt niet weg dat het artikel spreekt over meerdere voordelen en nadelen waar de voordelen zwaarder wegen dan nadelen in mijn optiek.
Voordelen zijn niet bewezen, ontkracht of statistisch niet significant genoeg. Er is nog geen hard bewijs dat het beter is terwijl hard bewijs voor de nadelen wel zijn.
De valkuil bij dit soort argumenten is dat men hun overtuiging gelijk stelt aan de werkelijkheid, maar geloof != weten.
Stukfruit schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:46:
Met dit soort uitspraken kun je overigens sowieso weinig:

[...]

Een kind dat gepest wordt heeft daar doorgaans juist prive veel last van: de keren dat je bij de snackbar met de nek wordt aangekeken, het uitjoelen op straat als alleen "het clubje" er staat, enz.

Dat verdwijnt allemaal niet zodra de smartphone uit beeld is.
Behalve dat, dat men het "minder ziet" betekent niet dat het "minder gebeurt". Voorheen keek men op de mobiel en zag men "alles" behalve de omgeving. Nu ziet men "niks" behalve de omgeving. De methode van observeren is dus anders en elke onderzoeker weet dat die resultaten lastig te gebruiken is, echter voorstanders van de maatregelen zien het als keihard bewijs dat het werkt. 🤷

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

MneoreJ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat je niet cynisch genoeg bent en dat het tekenend is voor het politieke klimaat dat een politicus zonder blikken of blozen zichzelf een veer in de reet steekt voor wat er op papier voor elkaar gekregen is. Als je het maar mooi opgeschreven hebt en je hebt genoeg stemmen van de kiezer gekregen om aan de macht te blijven, dan heb je het goed gedaan -- dat is de maatstaf van succes. Wat er daadwerkelijk gebeurt zijn details, en meestal maken die het proces alleen maar lastiger.
Ach, wat moet ze dan zeggen "Het klopt Timmermans, we hebben niets voor elkaar gekregen". De campagnemodus is aan. Ook als je verder leest "We moeten haast maken met asiel-beleid, want straks kan het niet meer". Dat is gewoon populisme en riekt nog steeds naar de noodwet, de spoedwet, over je graf heen regeren, autocratische trekjes. Het is eigenlijk heel bijzonder dat Yesilgoz en Wilders niet samen kunnen werken, want ze zitten op precies dezelfde manier in de wedstrijd, zowel qua stijl als op inhoud.

Dat het "straks niet meer kan" staat haaks op "de kiezer heeft gekozen voor een rechts beleid", maar als je nu zegt dat er straks geen rechts kabinet meer komt, dan zeg je eigenlijk dat er nu al geen steun voor is. De echte reden dat ze dat zegt is uiteraard, net als bij de vorige campagne, angst zaaien tegen "de linkse wolk".

Het is heel sneu om te constateren, maar links heeft geen goed verhaal nodig, maar een goede marketing campagne.

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:57

DropjesLover

Dit dus ->

De NRC heeft vandaag een interessant interview (paywall) met Bas Erlings, de oud-campagnestrateeg / spindoctor van de VVD / Rutte. Hij organiseerde de VVD-campagne in 2017.

Hij zegde zijn lidmaatschap van de VVD op op het moment dat de VVD met de PVV in een kabinet stapte, maar doet nu een interessant boekje open over hoe hij Rutte en de VVD hielp om Wilders / de PVV / de populisten in toom te houden.

Ik mag uiteraard niet het hele interview hier quoten, maar een paar delen zijn interessant, en in lijn met wat ik eerder schreef:

[...]

[...]
Eigenlijk wat ik (en anderen) al eerder hier constateerden. Links maakt de fout in blijven hangen in "beter uitleggen", dat doen ze ondertussen al 15 jaar / 5 verkiezingen.
Ze moeten harder campagne voeren met duidelijke keuzes en niet in het belerende / moreel verhevene terecht komen. Aanvallen terugkaatsen.

Als wij dat hier kunnen bedenken, waarom lukt dat "links" intern dan maar niet? Dit gaat om hun bestaansrecht...

[...]

Hij geeft ook aan dat hij heeft onderschat hoe snel de polarisatie zou gaan en wat de gevolgen ervan zijn.

Ik hoop niet op dat laatste, want dat speelt de populisten uiteraard gewoon weer in de kaart, en dan gaat de VVD straks gewoon weer door de knieen voor een volgend kabinet met de PVV :X
Geert geeft gewoon aan de absolute macht te willen, of net de eeuwige oppositie te willen voeren.
Ik zou Wilders bijna WACO (Wilders Always Chickens Out) noemen

Ik mis bij de VVD een soort groter plan / visie.
Het lijkt dat ze intern prima door hebben dat absolute macht ook niet gaat werken voor hun belangen. Want hun belangen zijn invloed en geld harken, maar dan wel vanuit een grote economie. Een autocratisch / dictatuur a la Trump, Putin, etc leidt tot een kleinere invloed en economie.
En een autocraat verzamelt meer en meer getrouwen om zich heen, sluit zich af van de bredere interne democratie en dus luisteren naar bredere belangen.
Beide kan de VVD niet hebben / past niet bij de VVD.
Wat willen ze dan wel?

En Wilders speelt niet leuk samen in de zandbak, alleen met zijn eigen denkbeeldige vriendjes.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

DevWouter schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:55:
[...]

Er is nog geen hard bewijs dat het beter is terwijl hard bewijs voor de nadelen wel zijn.
Bron? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DropjesLover schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:10:
[...]
Eigenlijk wat ik (en anderen) al eerder hier constateerden. Links maakt de fout in blijven hangen in "beter uitleggen", dat doen ze ondertussen al 15 jaar / 5 verkiezingen.
Ze moeten harder campagne voeren met duidelijke keuzes en niet in het belerende / moreel verhevene terecht komen. Aanvallen terugkaatsen.

Als wij dat hier kunnen bedenken, waarom lukt dat "links" intern dan maar niet? Dit gaat om hun bestaansrecht...
Omdat links vaak complex en complete oplossingen kent, en als men die in detail wilt bespreken dan zijn ze makkelijk vast te zetten. Zie alles rond vluchtelingen: Links heeft daar al jaren plan met keiharde keuze die niet mals zijn voor vluchtelingen, maar die vereisen wel infrastructuur. En rechts breekt gewoon infrastructuur af onder het motto "als het er niets is, kan de vluchteling er ook geen gebruik van maken".

Het enige wat Links nu echt kan doen is roepen dat Rechts er al jaren een puinhoop van maakt en dat zelfs de meest asielhatende partij in Nederland niks anders kon dan er een grotere puinhoop van maken. Maar ja, dan kom je weer bij de oplossing en dan krijgen we weer idioten zoals Faber die beweren dat Nederland omgevolkt wordt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Graag, het is jouw stelling, niet de mijne dat het werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door DevWouter op 10-06-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

DevWouter schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:20:
[...]

Graag, het is jouw stelling, niet de mijne dat het werkt.
DevWouter schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:55:
[...]
...terwijl hard bewijs voor de nadelen wel zijn.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Zie bronnen in DevWouter in "De landelijke Nederlandse politiek 2025"

Dat lezen begint nu wel een dingetje te worden ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

@DropjesLover Het is een beetje het probleem van mainstream links/progressief overal in de westerse wereld, een super zichtbaar voorbeeld zijn de Amerikaanse democraten, maar ook in Europa zie je het op veel plekken:

"wij verlagen ons niet tot hun niveau"

En dat is gewoon een dooddoener.

Het niveau is zoveel breder, niemand vraagt Links om met PVV-niveau aan plannen te komen, wat gevraagd wordt is ronkende retoriek, stevig aanwezig zijn op de socials, de bal terugkaatsen.

Ja, het was heel mooi geweest als dat niet nodig was, maar daar zijn we niet meer, en zijn we daar echt ooit geweest? "Sinterklaas bestaat en zit daar!" werd niet 5 jaar geleden geroepen.

Verander je plannen niet, verander je aanpak. Maar dat gaat zeker bij een logge, oude partij als PvdA niet gebeuren. En dat is mijn grootste angst voor de fusie, dat we het activistische van GL verliezen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
DevWouter schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:29:
[...]

[...]

Het tweede artikel waar ik naar wil verwijzen is https://www.digitaltrends...t-wellness-harm-research/ (en twee keer doorklikken en je bent bij het verslag)
Dan ben ik het inderdaad met je eens dat het niet zozeer de smartphone is die het probleem vormt. Maar goed, grip op Social Media krijgen we nog altijd niet. Wetgeving laat op zich wachten tot het te laat is, toezicht heeft te weinig capaciteit, en als er al wordt ingegrepen ben je weer 5 jaar verder. Kunnen we die twee elementen los van elkaar zien? Ik stel van niet. In mijn optiek Smartphone => Social Media.

Ik ben ook echt niet voor een verbod. Maar die wens komt natuurlijk niet uit de lucht vallen; er is in praktisch opzicht geen enkele grip op de digitale wereld. Tuurlijk zul je je kind moeten opvoeden, maar ook menig ouder is al gevangen door het doom-scrollen...daarvan hoef je het niet te verwachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

[...]

[...]

Goede post! Ik heb Bas Erlings ook al aangehaald, erg bruikbare inzichten. Het enige wat ik erop aan te merken heb is dat hij het niet heeft over hoe geconditioneerd de kiezer inmiddels is na ~25 jaar inhakken op linkse politici, en linkse politiek.

Toevallig kwam ik vandaag de naam Nina Zeelen tegen, een oud-redactrice van diverse talkshows, die sindsdien op social media probeert te laten zien hoe talkshows rechtse frames overnemen. Het feit dat dát nodig is, zegt eigenlijk wel genoeg. Zie het topic aangaande journalistiek en politiek.

offtopic:
Maar ja, de rechtse drek word je vanaf de vroege morgen tot aan de late avond zorgvuldig door WNL door de strot geduwd. Tot in het weekend aan toe. Hoe kan het ook anders met een Raad van Toezicht bestaande uit o.a. Loek Hermans (VVD), Henri Kruithof (VVD), Kees “ik ga de VVD keihard aanpakken!” Berghuis (VVD).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

dawg schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:48:
offtopic:
Maar ja, de rechtse drek word je vanaf de vroege morgen tot aan de late avond zorgvuldig door WNL door de strot geduwd. Tot in het weekend aan toe. Hoe kan het ook anders met een Raad van Toezicht bestaande uit o.a. Loek Hermans (VVD), Henri Kruithof (VVD), Kees “ik ga de VVD keihard aanpakken!” Berghuis (VVD).
Ja, hallo! Ga je nou met feiten het hele idee van die verrekte linkse MSM onderuit trekken? Doe ff normaal man! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@DevWouter Heb het onderliggende artikel er eens bij gepakt, vooral vanuit interesse. Wat te doen met het smartphone gebruik van onze kleintjes in de toekomst. En vooral ook omdat bij het proberen aan te pakken het plotselinge stotteren van onze oudste van 3, smartphonegebruik van de ouders als '1 van de oorzaken wordt genoemd.

Artikel van Radbout Universiteit is te vinden op:

https://www.ru.nl/sites/d...ing%20of%20broodnodig.pdf

Had misschien verwacht hier meer hapklare antwoorden in te vinden. Maar het hangt helaas een beetje in ''ik vind dat ik meer of minder afgeleid ben'' Perceptie achteraf dus ipv meetbare resultaten.

Puur een observatie van een zoekende ouder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Ozzy schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:58:
Ach, wat moet ze dan zeggen "Het klopt Timmermans, we hebben niets voor elkaar gekregen".
Tuurlijk niet, les 1 van politiek is dat je nooit de tegenstander benoemt anders dan om ze zwart te maken. En zelfs dat met mate, want je moet de aandacht niet van jezelf afleiden.

Maar ik bedoel, dit had ze op veel andere manieren kunnen zeggen: we waren goed op weg, de klus was bijna geklaard, met het mandaat van de kiezer zijn we ver gekomen, de VVD, eigenlijk best een goed idee (OK, dat laatste misschien niet) maar nee, zij koos specifiek voor de woordkeuze dat men "op papier" dingen "bereikt" had, en dat vond ik tekenend voor de houding. Ik denk ook oprecht dat ze dit volledig meende, in de zin dat de VVD het gewoon goed gedaan heeft. Naar de maatstaven van de VVD, that is.
Het is eigenlijk heel bijzonder dat Yesilgoz en Wilders niet samen kunnen werken, want ze zitten op precies dezelfde manier in de wedstrijd, zowel qua stijl als op inhoud.
Dat is dan ook precies de reden dat het niet kan: in een wedstrijd is er maar één winnaar. De rest krijgt misschien wel medailles, maar het zijn losers. Dat het niet zou moeten gaan om winnen en verliezen is iedereen al heel lang uit het oog verloren, de kiezer voorop.

Ach, ik slenter volgende keer wel weer meewarig naar het stemlokaal om op een partij te stemmen waarvan ik al blij ben als ze genoeg zetels hebben om enigszins oppositie te voeren, maar ik maak me geen illusies; voorlopig moet het echt nog wel wat graadjes erger worden voor het beter kan worden.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Amphiebietje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Overigens zou een echt kabinet Wilders I wel een manier zijn om van hem af te komen, als hij er een totale puinzooi van maakt zonder daar de VVD, NSC, en BBB voor nodig te hebben.
Dat dachten ze bij de Tories ook. Trump idem.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-09 17:02
Verwijderd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Heel dom, want bijna geen enkele VVD’er wil met GL of Frans in zee, dus die stemmen gaan net als de vorige keer naar de PVV.
Dan willen ze dus kennelijk liever een gevaarlijke autocraat aan de macht dan iemand die misschien wat andere ideeën heeft op het gebied van klimaat?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
Amphiebietje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Overigens zou een echt kabinet Wilders I wel een manier zijn om van hem af te komen, als hij er een totale puinzooi van maakt zonder daar de VVD, NSC, en BBB voor nodig te hebben.
Op het moment dat hij écht de macht heeft gaat hij heel veel kwaad doen aan de samenleving. Dan zul je als journalist echt op je tellen moeten passen wat je zegt. Zie Orban, zie Trump. Trump is misschien een prutser maar hij breekt wel de democratie af

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
D-e-n schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:07:
Dan willen ze dus kennelijk liever een gevaarlijke autocraat aan de macht dan iemand die misschien wat andere ideeën heeft op het gebied van klimaat?
Heel veel mensen voelen diep van binnen dat ze het liefst een sterke leider aan de macht zien die geen tegenstand hoeft te dulden en dus spijkers met koppen kan slaan, en stemmen daarnaar. Natuurlijk wel een leider die naar hun mening de goede dingen zegt en alleen de mensen op de korrel neemt van buiten onze groep, maar als aan die voorwaarden eenmaal voldaan is moet je verder niet gaan miepen met elitaire blabla als "gevaarlijke autocraat" of "checks and balances" en al dat soort vertragende onzin. Als het een goede leider is, wat is het probleem dan?

Stabiele democratie is een verworvenheid van lessen uit het verleden, maar als er iets is dat we van de geschiedenis kunnen leren dan is het wel dat we niets van de geschiedenis leren, en het in plaats daarvan in golven moet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
MneoreJ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Heel veel mensen voelen diep van binnen dat ze het liefst een sterke leider aan de macht zien die geen tegenstand hoeft te dulden en dus spijkers met koppen kan slaan, en stemmen daarnaar. Natuurlijk wel een leider die naar hun mening de goede dingen zegt en alleen de mensen op de korrel neemt van buiten onze groep, maar als aan die voorwaarden eenmaal voldaan is moet je verder niet gaan miepen met elitaire blabla als "gevaarlijke autocraat" of "checks and balances" en al dat soort vertragende onzin. Als het een goede leider is, wat is het probleem dan?
Dan komt deze weer om de hoek kijken
First they came for the Communists
And I did not speak out
Because I was not a Communist
Then they came for the Socialists
And I did not speak out
Because I was not a Socialist
Then they came for the trade unionists
And I did not speak out
Because I was not a trade unionist
Then they came for the Jews
And I did not speak out
Because I was not a Jew
Then they came for me
And there was no one left
To speak out for me
[...]

Stabiele democratie is een verworvenheid van lessen uit het verleden, maar als er iets is dat we van de geschiedenis kunnen leren dan is het wel dat we niets van de geschiedenis leren, en het in plaats daarvan in golven moet.
Het gevaar is dus dat we het straks niet meer terugkrijgen of dat dat enkel met geweld kan.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 10-06-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
D-e-n schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:21:
Dan komt deze weer om de hoek kijken
Ach, dat altijd. Als je je gewoon richt naar de heersende mores krijg je geen problemen hoor! :|
Het gevaar is dus dat we het straks niet meer terugkrijgen of dat dat enkel met geweld kan.
Dat is inderdaad de wal die het schip keert. Ook autocratie komt uiteindelijk weer ten val, maar dat kan wel even duren.

Dat geweld komt vanzelf, als we erin volharden om problemen niet op te lossen maar door te laten etteren, en dan vooral ook op mondiaal niveau. Ik zal het doemdenken beperken, want daar schiet je ook niet veel mee op, maar ik zei weinig redenen om positief gestemd te zijn over de ontwikkelingen, zeg maar. We zijn gewoon net even niet volwassen genoeg met z'n allen en hebben uitdagingen van jewelste voor de boeg.

Maar dit alles heeft nog maar zeer zijdelings met de lokale Nederlandse politiek te maken, dus ik ga weer m'n hok in.

[ Voor 6% gewijzigd door MneoreJ op 10-06-2025 16:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

“Voelen” is de kern inderdaad.

Mensen die hunkeren naar een sterke man (ahum) zouden eens een geschiedenisboek, of twee, moeten lezen, en dan vooral “invoelen” wat dat daadwerkelijk heeft betekend voor miljoenen anderen die ook zich lekker kek voelden bij een sterke man (ahum).

We kunnen heus wel van de geschiedenis leren. Hell, de waarschuwingen over en verwijzingen naar de recente geschiedenis zijn niet meer op één hand te tellen.

[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 10-06-2025 16:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:01
PVV stemt tegen hun eigen asiel plannen, https://www.nu.nl/politie...-en-bbb-stemmen-voor.html.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Niet verrassend, PVV wil niets oplossen, dan slacht ze de kip met de gouden eieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:28
Gisteren kwam het overzicht van het politieke landschap weer voorbij.

Heb een versie gemaakt met cirkels op basis van de laatste EenVandaag peiling. De oppervlakte van de cirkels geeft de grootte (in de peiling) van de partij weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ttbv-xVLO-jR7_rdd8bqVMYdHIE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MXiqeBudWbCsFD8bY998WIKh.png?f=user_large

PvdD staat niet in het origineel, die heb ik zelf maar een plekje gegeven.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
dawg schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:26:
Mensen die hunkeren naar een sterke man (ahum) zouden eens een geschiedenisboek, of twee, moeten lezen, en dan vooral “invoelen” wat dat daadwerkelijk heeft betekend voor miljoenen anderen die ook zich lekker kek voelden bij een sterke man (ahum).

We kunnen heus wel van de geschiedenis leren. Hell, de waarschuwingen over en verwijzingen naar de recente geschiedenis zijn niet meer op één hand te tellen.
Mensen denken domweg dat het zo'n vaart niet zal/kan lopen, precies omdat de geschiedenis nog recent is en ze de verschillen kunnen zien. Natuurlijk weten we nog dat dat erg was, je denkt toch niet dat we dat dan opnieuw gaan doen? We zijn niet stom hoor. En hou nou eens op met telkens die kaart te trekken, je doet dat alleen maar om ons tegen te werken. Goedkoop sentiment hoor.

Hier zit ook gewoon een hoop wensdenken bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Helixes
lol - dat had ik eerder vandaag al voorspeld;

Welliswaar in het verkeerde topic... :/

Helixes in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Cid Highwind schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:11:
[...]

Tegenwoordig wordt iedere klank van links vrijwel direct weggezet als polariserend. Technisch gezien klopt dat ook, aangezien rechts zich dusdanig heeft afgezet van van het midden, en iedere vorm van inhoudelijk debat en het vinden van compromissen, dat iedere tegenklang als een directe “polar opposite” klinkt.

Maar Timmermans populist? In welk opzicht heeft hij beloftes en uitspraken gedaan die bij voorbaat kansloos zijn omdat er, A. geen mogelijkheid is deze binnen de rechtsstaat te implementeren? En / of B. er geen enkele financiële dekking voor is, noch dat deze überhaupt is doorgerekend door de experts?

Dat hij een populist zou zijn is een schoolvoorbeeld van hoe extreem rechts fake news en halve waarheden inzet om het publieke debat te framen. En het werkt helaas nog ook.

Edit: bij echt polariserend op links denk ik vooral aan Sylvana Simons, en hoe Kuzun zo af en toe te werk ging. Beiden eigenlijk in de vergetelheid geraakt. En bij Simons stoorde ik me persoonlijk vooral aan de toon en vorm, die dus haar werkelijke doel ondermijnden. Veel geschreeuw en overtrokken argumenten, waar een nuchterder kijk waarschijnlijk meer had bereikt. Hetzelfde dus als bij Wilders / Yeşilgöz. Waarbij ik dus ook de vraag had of Simons er vooral voor haarzelf zat, of oprecht voor haar missie. In tegenstelling tot bij Wilders, zou ik haar daar dan tenminste nog het voordeel van de twijfel willen gunnen. Ze deed het immers niet reeds meer dan 20 jaar…
Even voor de duidelijkheid… ik heb gezegd dat ik Timmermans GEEN populist vind. Dus jouw vragen hierover aan mij begrijp ik niet helemaal.

Waarom ik hem polariserend noem is de wijze waarop hij af en toe debatten voert in de 2e Kamer. Bijvoorbeeld in de tirade die laatst eindigde in Faber voor prutser uit te maken. “U bent de grootste PRUTSER ooit in vak K!” Dat mag dan wellicht wel kloppen en ben ik het wel mee eens, maar ik vond het niet gepast op de manier waarop hij dat deed. Of wanneer hij zich aangevallen voelt en dan altijd met de kwalificatie ‘jij-bakken’ aan komt. Persoonlijk zou ik liever een andere politiek leider zien bij GL/PvdA, maar dat lijkt er niet van te komen voor de aankomende verkiezingen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:14

Punkrocker

Mostly harmless

alexbl69 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:44:
Gisteren kwam het [url="https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82641522#82641522"]
...

[Afbeelding]

Lijkt mij dat de PVV meer naar rechts moet in je plaatje. Extremer naar rechts. Bij FvD en JA21.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Punkrocker schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:21:
[...]

Lijkt mij dat de PVV meer naar rechts moet in je plaatje. Extremer naar rechts. Bij FvD en JA21.
Dit is gewoon die van het Kieskompas, maar dan wat aangepast.

Over de indeling vielen meerdere mensen, waaronder ik, gisteren al.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• D-e-n
PatrickC schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Waarom ik hem polariserend noem is de wijze waarop hij af en toe debatten voert in de 2e Kamer. Bijvoorbeeld in de tirade die laatst eindigde in Faber voor prutser uit te maken. “U bent de grootste PRUTSER ooit in vak K!” Dat mag dan wellicht wel kloppen en ben ik het wel mee eens, maar ik vond het niet gepast op de manier waarop hij dat deed. Of wanneer hij zich aangevallen voelt en dan altijd met de kwalificatie ‘jij-bakken’ aan komt. Persoonlijk zou ik liever een andere politiek leider zien bij GL/PvdA, maar dat lijkt er niet van te komen voor de aankomende verkiezingen.
Hier kan dus echt kwaad om worden. Dit soort stemmingmakerij is dus exact waarom dit land naar de autocratische kloten gaat. Laten we het maar even niet over de haatzaaierij van Wilders hebben maar heb je een beetje gevolgd wat mevrouw Yesilgoz de afgelopen jaren allemaal heeft uitgekraamd over "links"? Zelfs nu ze is uitgekotst door Wilders krijgt ze het niet uit de strot dat je beter met Timmermans kunt samenwerken dan met Wilders.

Iedereen roept wel eens wat maar er is in geen velden of wegen sprake van "both sides". De kwaadaardigheid komt van Wilders en zolang (zogenaamd.....) nette partijen als de VVD daar geen afstand van gaan nemen gaat dit gif zich alleen maar verder verspreiden over de samenleving.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

Heb een versie gemaakt met cirkels op basis van de laatste EenVandaag peiling. De oppervlakte van de cirkels geeft de grootte (in de peiling) van de partij weer.

[Afbeelding]

Blijft een gebrekkige plot. De PVV is eigenlijk een one issue partij en daarop extreem rechts. Dat ze daarnaast nog wat linkse punten in het programma hebben staan maakt ze niet een midden partij op de links rechts schaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
[...]

Het "chickens for KFC" komt weer naar boven drijven ;)

"Zolang het mij niet raakt boeit het me niets! Go Wilders/Trump."
En dan steen en been klagen als die extreem rechtse autocraat je wél raakt. Maar dan wel iedereen ermee opgezadeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
HEY_DUDE schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:32:
Blijft een gebrekkige plot. De PVV is eigenlijk een one issue partij en daarop extreem rechts. Dat ze daarnaast nog wat linkse punten in het programma hebben staan maakt ze niet een midden partij op de links rechts schaal.
Dat hele "programma" kan sowieso genegeerd worden en je kunt beter kijken naar stemgedrag (is ook al langs gekomen in het topic). Als je dat doet wordt het vrijwel onmogelijk de PVV verder links te plaatsen dan de VVD, ongeacht waar je die twee dan verder nog plaatst, want ze stemmen bijna altijd in het verlengde.

Echter, de discussie van exact waar op het spectrum iedere partij nu past wordt meestal puur gevoerd op basis van of het wel goed voelt, ook qua kamp waar we onszelf mee identificeren. Als je het grafiekje 90 graden draait of ondersteboven houdt verandert er niet plotseling iets aan wat partijen wel en niet zeggen en vooral doen. Het is natuurlijk wel typisch des kiezers om de hele keuze voor een partij te willen reduceren naar een x,y coördinaat. Maar plak het dan op een dartbord en gooi pijltjes, da's leuker.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
[...]

Even voor de duidelijkheid… ik heb gezegd dat ik Timmermans GEEN populist vind. Dus jouw vragen hierover aan mij begrijp ik niet helemaal.

Dus Timmermans, die via alle mogelijke kanten constant word aangevallen door Wilders, Plas en Yesilgoz (inclusief haatachterban). Over het algemeen totaal zonder inhoud, op de persoon en meestal ook onterecht voor leugenaar, dikzak, vluchtelingenknuffelaar etc etc etc word uitgemaakt mag nooit iets terugzeggen? Wat een totale onzin zeg. Ik ben blij dat die man een keer benoemd wat iedereen ziet en eens van zich afbijt. Maar nee, dat is meteen polariserend....... 8)7

Als hij inhoudelijk ergens op reageert komt daar weer die blonde populist m onderbreken met 1 liners die niet waar zijn. ( Denk aan dat afschaffen eigen risico, waar de PVDA gewoon een goed plan voor had, maar dat moest NU EN SNEL EN METEEN EN TIMMERMANS IS LINKS EN LINKS IS VOOR VLUCHTELINGEN EN HAAL HET GELD GEWOON WEG BIJ ASIELZOEKERS EN SLUIT DE GRENZEN)

Met redelijkheid en debat kom je er niet meer zolang er populisten in de kamer zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-09 19:18
[...]

Zo had ik jouw bericht ook gelezen. Wie de schoen past trekke hem aan :)

Ik vond de opmerkingen van hem in dit geval meer dan gepast. Zolang het inhoudelijk maar hout snijdt en mij staat in ieder geval geen recent voorbeeld bij van iemand die het predikaat meer verdiend dan Faber.

Is het de politiek die ik zou willen zien? Nee, niet per sé. Het is echter wel het enige juiste antwoord om het stemvolk te confronteren met de gevolgen van hun keuzes. Kies prutsers, krijg prutsers.

Het argument “maar wij hebben het nooit mogen proberen” gaat nu ook niet meer op. Vooral niet wanneer je je voorstellen nog niet eens bij de eerste kamer weet te krijgen, omdat ze in de kamer waar je wel een meerderheid hebt reeds sneuvelen.

Mijns inziens is men juist voor de vorige verkiezingen te lief geweest. Sowieso aan het adres van de VVD. Ga daar maar gewoon met twee gestrekte benen in, cijfers, data en feiten te over om het kracht bij te zetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
[...]

Ook dit is een probleem veroorzaakt door extreem rechts. Een jaar of 20 geleden, voor Wilders was dit soort taal ondenkbaar. Maar de omgangsvormen zijn door Wilders en consorten volledig uitgehold.

Het is lastig om niet terug te schelden als er voortdurend op je gescholden wordt. Is het fraai nee, maar om nou Timmermans als oorzaak van de polarisering toe te bedelen is wel ver gezocht of een gelegenheidsargument..

Verder heeft het midden en links enorm last dat zij langs een veel hogere standaard worden gelegd dan rechts. Dat is een universeel probleem ook in de V.S. Als je omgangsvormen belangrijk vindt dan kun je zowat alles wat rechts is afschrijven wellicht muv d66.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik begrijp niet hoe PVV in de peilingen nu weer omhoog gaat. Hij heeft werkelijk waar niets gepresteerd ondanks dat hij notabene de minister leverde en trekt daarna zelf de stekker eruit. Compleet onbetrouwbaar :( De gemiddelde kiezer is blijkbaar nog dommer dan ik al dacht :{

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Cartman! schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:54:
Ik begrijp niet hoe PVV in de peilingen nu weer omhoog gaat. Hij heeft werkelijk waar niets gepresteerd ondanks dat hij notabene de minister leverde en trekt daarna zelf de stekker eruit. Compleet onbetrouwbaar :( De gemiddelde kiezer is blijkbaar nog dommer dan ik al dacht :{
Vraag me vooral af of de PVV kiezer wel komt opdagen. Wellicht dat het daarom pas in Oktober plaatsvindt dan regent het vaak.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Die peiling is gedaan voordat de VVD Wilders uitsloot.
Gaat nog wel veranderen. Want in die zin proberen ze het nu al zo te spinnen dat een stem op de PVV een stem op PVDA/GL gaat zijn omdat de rechtse partijen niet meer met Wilders samen willen werken.

Maar ik denk dat veel mensen die Yesilgoz ook totaal niet pruimen. Slechte keus als lijsttrekker.
Een charismatisch iemand als Rutte had met gemak de PVV in kunnen halen.

Yesilgoz is een leugenaar. Nu is Wilders dat ook, maar Yesilgoz is natuurlijk een Turk en een nareiziger. Waar ze het WIlders niet kwalijk lijken te nemen dat ie incompetente mensen naar voren schuift en de hele boel bij elkaar liegt ligt dat bij Yesilgoz toch anders. Komt wellicht toch de xenofobie weer een beetje bovendrijven bij de rechtse stemmer

Ik denk dat het CDA best wel eens hoge ogen kan gaan gooien met Bontebal. Wellicht nog niet genoeg om de grootste te worden, maar als hij in de debatten als een goed rechts alternatief naar voren kan komen zullen er genoeg rechtse zwevers overstappen naar ze.

[ Voor 6% gewijzigd door LZ86 op 10-06-2025 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:28

ViezeVis

Sample Text

LZ86 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Gaat nog wel veranderen. Want in die zin proberen ze het nu al zo te spinnen dat een stem op de PVV een stem op PVDA/GL gaat zijn omdat de rechtse partijen niet meer met Wilders samen willen werken.
Interessant, ik denk juist dat er meer stemmen naar de PVV gaan om maar weer een 'signaal' af te geven...

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:49
Cid Highwind schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:44:
[...]
Zo had ik jouw bericht ook gelezen. Wie de schoen past trekke hem aan :)

Ik vond de opmerkingen van hem in dit geval meer dan gepast. Zolang het inhoudelijk maar hout snijdt en mij staat in ieder geval geen recent voorbeeld bij van iemand die het predikaat meer verdiend dan Faber.

Is het de politiek die ik zou willen zien? Nee, niet per sé. Het is echter wel het enige juiste antwoord om het stemvolk te confronteren met de gevolgen van hun keuzes. Kies prutsers, krijg prutsers.

Het argument “maar wij hebben het nooit mogen proberen” gaat nu ook niet meer op. Vooral niet wanneer je je voorstellen nog niet eens bij de eerste kamer weet te krijgen, omdat ze in de kamer waar je wel een meerderheid hebt reeds sneuvelen.

Mijns inziens is men juist voor de vorige verkiezingen te lief geweest. Sowieso aan het adres van de VVD. Ga daar maar gewoon met twee gestrekte benen in, cijfers, data en feiten te over om het kracht bij te zetten.
Eerste Kamer? Wetsvoorstellen bij de Tweede Kamer krijgen was al teveel gevraagd, laat staan aangenomen te krijgen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
De gemiddelde kiezer stemt blijkbaar nochtans geen PVV :Y)

Ik verbaas me evenwel niet over de populariteit van PVV, na deze publiciteitsstunt. Begrijp me niet verkeerd - het getuigt van weinig fantasie, en is zo doorzichtig als het negligé van een pornoster. Maar, veel mensen vallen er gewoon voor.

Waar ík me over verbaas is dat zo 17% van de bevolking niet heeft begrepen dat VVD een volstrekt waardeloze propositie had zolang het geen hom of kuit gaf over de PVV. Met, trouwens, naar mijn mening, een waardeloze lijsttrekker. Die, daarenboven, nog fulmineerde over een trucje dat zijzelf nog geen twee jaar geleden had opgevoerd.

Dát doet mij alle hoop in het electoraat opzeggen :r

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Feestboek gaat hem ook met politiek bemoeien?
Worden gouden tijden voor bepaalde partijen denk ik :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M73eEcFmFPec89tqQxGvytPxHIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnO6jiiiydXdkgBBotHKiqEe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ly705KiHC8i1ikSJc5Yp7ANvJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Y7nyiKOjFbjBouavrHNGelU.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[Afbeelding]

Wauw...

Als je dit vergelijkt me de vorige dan is het wel heel duidelijk dat overton venster naar rechts is geschoven. NSC links en zo'n beetje de minste oppervlakte?

Nee, dank u, dit wijkt wel heel erg af. Ik lees wel weer de partijprogramma's als het zo ver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Zolang het blijft gaan over problemen in plaats van oplossingen, zal het niet veranderen. De kunst is de discussie om te buigen.

Op het moment staan opgevers Yeşilgöz en Wilders nog in de spotlight. Dat beheersen ze natuurlijk goed. Iedere minuut mediatijd voor hen is er eentje minder voor de concurrentie om kritiek te kunnen leveren. Dat is veel belangrijker dan de inhoud op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:57

Amphiebietje

In de blubber

Virtuozzo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:02:
[...]

Dat dachten ze bij de Tories ook. Trump idem.
Laat ik het anders verwoorden: Kunnen ze voldoende personen vinden voor alle posten die ingevuld moeten worden als geen enkele andere partij hen steunt?

Eerst had ik "competente personen" geschreven, maar dat is toch al niet het geval... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
ViezeVis schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:03:
[...]

Interessant, ik denk juist dat er meer stemmen naar de PVV gaan om maar weer een 'signaal' af te geven...
Welk signaal willen ze afgeven?

Het hele politieke spectrum incl pvda gl is al naar rechts opgeschoven op gebied van migratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Ronald.42 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:05:
Feestboek gaat hem ook met politiek bemoeien?
Worden gouden tijden voor bepaalde partijen denk ik :X

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, de bullshit waarvan ze pakweg een maand geleden nog zeiden dat het alleen maar in de VS zou zijn...reken maar op een hoop extreemrechtse propaganda.

Hopelijk gaan ze zo over de schreef dat de EU ze gewoon verbied, samen met Twitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Amphiebietje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:30:
[...]

Ah, de bullshit waarvan ze pakweg een maand geleden nog zeiden dat het alleen maar in de VS zou zijn...reken maar op een hoop extreemrechtse propaganda.

Hopelijk gaan ze zo over de schreef dat de EU ze gewoon verbied, samen met Twitter.
Ja nu doe ik niet heel veel met Facebook.
Maar vond het wel bijzonder met de verkiezingen in aantocht deze mededeling.
Geen idee of iedereen die ook krijgt, hij stond wel standaard aan trouwens ik heb het schuifje maar uit gezet.
Sowieso komt er meer reclame en bullshit voorbij dan wat je contacten delen.
Wat dat betreft kun je er soms ook maar beter afscheid van nemen.

Nu zag ik vanmiddag een stukje op de politieke zender dat is dan in de kamer vandaag neem ik aan?
Over moties en debatten en al dan wel niet steun.
Ik had niet de indruk dat men daar nog heel gemotiveerd vooruit probeert te komen met wat ze nu nog als demissionair kabinet kunnen doen.

Wilders die daar dan ook weer wat papiertjes zit stuk te scheuren...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Nog meer dan dat, PVV wil hun eigen plannen niet eens uitwerken, NSC, VVD en BBB wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:44
LZ86 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Maar ik denk dat veel mensen die Yesilgoz ook totaal niet pruimen. Slechte keus als lijsttrekker.
Een charismatisch iemand als Rutte had met gemak de PVV in kunnen halen.

Yesilgoz is een leugenaar. Nu is Wilders dat ook, maar Yesilgoz is natuurlijk een Turk en een nareiziger. Waar ze het WIlders niet kwalijk lijken te nemen dat ie incompetente mensen naar voren schuift en de hele boel bij elkaar liegt ligt dat bij Yesilgoz toch anders. Komt wellicht toch de xenofobie weer een beetje bovendrijven bij de rechtse stemmer

Ik denk dat het CDA best wel eens hoge ogen kan gaan gooien met Bontebal. Wellicht nog niet genoeg om de grootste te worden, maar als hij in de debatten als een goed rechts alternatief naar voren kan komen zullen er genoeg rechtse zwevers overstappen naar ze.
Nee, dit is de nieuwe peiling die vanmorgen /vanmiddag gedaan is. Ik had een aangepaste in de bus namelijk :)

De peiling van vorige week van eenvandaag is niet gepubliceerd, dus ik kon vandaag wederom bij het opiniepanel m'n zaken invullen. Zie ook de beschrijving op de website.

[ Voor 11% gewijzigd door Adlermann op 10-06-2025 18:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:05:
[...]

De gemiddelde kiezer stemt blijkbaar nochtans geen PVV :Y)

Ik verbaas me evenwel niet over de populariteit van PVV, na deze publiciteitsstunt. Begrijp me niet verkeerd - het getuigt van weinig fantasie, en is zo doorzichtig als het negligé van een pornoster. Maar, veel mensen vallen er gewoon voor.

Waar ík me over verbaas is dat zo 17% van de bevolking niet heeft begrepen dat VVD een volstrekt waardeloze propositie had zolang het geen hom of kuit gaf over de PVV. Met, trouwens, naar mijn mening, een waardeloze lijsttrekker. Die, daarenboven, nog fulmineerde over een trucje dat zijzelf nog geen twee jaar geleden had opgevoerd.

Dát doet mij alle hoop in het electoraat opzeggen :r
Het electoraat is zo goed of slecht als het media debat met of zonder media als poortwachters.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Amphiebietje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:23:
[...]

Laat ik het anders verwoorden: Kunnen ze voldoende personen vinden voor alle posten die ingevuld moeten worden als geen enkele andere partij hen steunt?

Eerst had ik "competente personen" geschreven, maar dat is toch al niet het geval... :+
Waarom de verwachting dat non-conforme en toxische politiek zich aan conforme structuren en gedragskaders houdt.

Het punt gaat komen waarop stoelen onbezet blijven. Bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Cid Highwind schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:44:
Of het het enige juiste antwoord is vraag ik me af. Tot nu toe werkt het helaas niet echt namelijk en bij de verkiezingen in 2023 ook niet is gebleken. Kijk maar naar de laatste peilingen. Geert Wilders wil aandacht en krijgt die aandacht volop. Ik hoop echt dat partijen als GL/PvdA en D66 meer hun eigen verhaal laten zien en Wilders meer gaan negeren. Iets wat ik bij Bontenbal wel meer zie, terwijl kiezers van de PVV wellicht sneller geneigd zijn over te stappen naar het CDA dan GL/PvdA.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Virtuozzo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:50:
[...]

Het electoraat is zo goed of slecht als het media debat met of zonder media als poortwachters.
Zo zou het moeten zijn. Maar inmiddels weet ik dat als de media haar poortwachtersfunctie zou vervullen, Wilders de media voor de bus gooit als corrupt en daarmee zijn achterban kietelt.

De enige echte manier om Wilders permanent politiek onschadelijk te maken is die man in zijn eentje laten regelen met 76 zetels voor PVV. Er blijft dan geen enkel ander argument over voor zijn achterban om hem nog een kans te geven. Het enige waar ze nu aan vasthouden is dat hij tegengewerkt is.

Prima, laat het maar zien. Alsjeblieft, PVV 76 zetels. Het zal ons land terug in de tijd zetten, maar nog altijd beter dan waar we nu mee bezig zijn.

Meen ik oprecht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:08:
[...]

Zo zou het moeten zijn. Maar inmiddels weet ik dat als de media haar poortwachtersfunctie zou vervullen, Wilders de media voor de bus gooit als corrupt en daarmee zijn achterban kietelt.

De enige echte manier om Wilders permanent politiek onschadelijk te maken is die man in zijn eentje laten regelen met 76 zetels voor PVV. Er blijft dan geen enkel ander argument over voor zijn achterban om hem nog een kans te geven. Het enige waar ze nu aan vasthouden is dat hij tegengewerkt is.

Prima, laat het maar zien. Alsjeblieft, PVV 76 zetels. Het zal ons land terug in de tijd zetten, maar nog altijd beter dan waar we nu mee bezig zijn.

Meen ik oprecht.
Stelt u zich de democratie voor als een huis met huisgenoten. Eén huisgenoot wil het huis slopen in plaats van het onderhouden en verbeteren. Zou u deze huisgenoot volledige zeggenschap geven?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

De enige echte manier om Wilders permanent politiek onschadelijk te maken is die man in zijn eentje laten regelen met 76 zetels voor PVV.
En hem vrij spel geven het land te slopen? Pers en rechtspraak naar z'n hand te zetten? Recht op demonstratie slopen? Wilders is een autoritaire leider, en autoritaire leiders krijg je amper meer weg. Met PVV op 76 zetels is Nederland permanent naar de klote.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
[...]

Meen ik oprecht.
Je bedoelt net zoals Trump het nu regelt in de V.S.? Of de piz partij in Polen.

Ze maken een hoop kapot en het is lastig herstellen.

Zijn achterban gelooft nu ook nog dat het aan de oppositie ligt. In de V.S. Ligt het aan de rechterlijke macht. Of het ligt aan het ambtenaren apparaat of het ligt aan Brussel. Ook met 76 zetels zijn er voldoende escape goats voor zijn falen waar de achterban gewoon achter aan huppelt.

Alle escape goats uit de weg ruimen leidt tot absolute macht voor Wilders. Dit is natuurlijk ook een van de mechanismen waar extreem rechts zich van bediend op weg naar autoritair gezag. Het ligt niet aan hen maar aan de instituties.

Uitsluiten is de beste optie. Het is een utopie om te denken dat de achterban plotseling het licht gaat zien.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MneoreJ
En als hij wel aan de macht is dan wordt het argument, een moment, tromgeroffel alstublieft... dat hij tegengewerkt wordt.

Door linkse ambtenaren, linkse rechters, het linkse deel van de bevolking dat niet enthousiast genoeg meewerkt, immigranten die hier raddraaien, door de regeltjes in Brussel, door andere landen, door het weer. Maar wees niet bevreesd, want de recht(s)geaarde Nederlander zal zegevieren. Al moeten we een groot gedeelte van de bevolking opsluiten!

Dit soort "laten we het maar eens doen, dan vallen mensen de schellen wel van de ogen" praatjes zijn gevaarlijker dan je denkt. Als er ook maar iets is dat we van de kabinetsval zouden moeten leren is dat de perceptie regeert, en niet de daadwerkelijke uitkomsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
[...]

Meen ik oprecht.
Experiment Schoof 1 was een faliekante mislukking. Wilders 1 op basis van een absolute meerderheid zal enkel gebeuren onder corrupte omstandigheden, alleen daarom is dat eigenlijk al geen realistisch scenario.

Nog meer tijd, geld en slagkracht verliezen lijkt me bovendien absoluut geen optie. Ik vind de gedachtegang dus eigenlijk ook best gevaarlijk, het geeft de suggestie dat het Wilders een keer laten proberen (en dus te laten slopen wat er te slopen valt) een realistische is. Ik heb deze vaker gehoord, zowel voor als na direct de laatste verkiezingen, en het is in feite ook weer een stukje legitimering en onverschilligheid in een.

En juist die twee zaken zijn de doodsteek voor het bestel en de samenleving.

offtopic:
Als we er dan toch voor kiezen de democratie ten grabbel te gooien, dan liever het kiesgeheim en algemeen kiesrecht af te schaffen voordat een extreemrechtse partij dit doet, dan dát een extreemrechtse partij dit doet. Dan ben je immers te laat. Al is minder grof geschut wenselijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

MneoreJ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:21:
[...]

En als hij wel aan de macht is dan wordt het argument, een moment, tromgeroffel alstublieft... dat hij tegengewerkt wordt.

Door linkse ambtenaren, linkse rechters, het linkse deel van de bevolking dat niet enthousiast genoeg meewerkt, immigranten die hier raddraaien, door de regeltjes in Brussel, door andere landen, door het weer. Maar wees niet bevreesd, want de recht(s)geaarde Nederlander zal zegevieren. Al moeten we een groot gedeelte van de bevolking opsluiten!

Dit soort "laten we het maar eens doen, dan vallen mensen de schellen wel van de ogen" praatjes zijn gevaarlijker dan je denkt. Als er ook maar iets is dat we van de kabinetsval zouden moeten leren is dat de perceptie regeert, en niet de daadwerkelijke uitkomsten.
Oké fair enough, zo ver had ik nog niet doorgedacht. Er zal altijd iets of iemand zijn om de schuld te geven idd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
MneoreJ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:21:
[...]

Het is niet enkel voor die redenen gevaarlijk. Er zit ook reëel potentieel voor zelfversterkend effect bij.

Juist vanuit nihilisme. It's all shit so let it all go to hell.

Een van de primaire motivatie frames bij brede electorale segmenten. Nihilisme is motor van autoritarisme. De ironie is rauw, en zuur, want precies dat nihilisme is het product van neoklassieke economie/neoliberalisme.

The Road to Serfdom, Hayek's Bastards.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Cid Highwind schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:24:
[...]
Experiment Schoof 1 was een faliekante mislukking.
Voor wie. Voor wat niet. In termen van hypernormalisatie en context cyclus autoritarisme is Schoof I helaas behoorlijk instrumenteel geweest.

Uitermate verontrustend.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:36

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Cid Highwind schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:07:
[...]

Zolang het blijft gaan over problemen in plaats van oplossingen, zal het niet veranderen. De kunst is de discussie om te buigen.

Op het moment staan opgevers Yeşilgöz en Wilders nog in de spotlight. Dat beheersen ze natuurlijk goed. Iedere minuut mediatijd voor hen is er eentje minder voor de concurrentie om kritiek te kunnen leveren. Dat is veel belangrijker dan de inhoud op dit moment.
Inderdaad. Het hele ding is dat een populistische partij zoals de PVV helemaal geen problemen wil oplossen. De tactiek is vooruitschuiven en blijven roepen dat er een probleem is (en uiteraard herhalen dat ze bij het oplossen door anderen tegengewerkt worden). Hun hele bestaansrecht is afhankelijk van het voortbestaan van 'problemen'. Alle partijen in deze waardeloze coalitie stonden achter strengere asielwetgeving, maar het ging Geert niet snel genoeg omdat hij zogenaamd niet begrijpt dat het hier (gelukkig) een democratische rechtstaat is. Geert zou het liefst als autocraat/dictator besluiten doorvoeren, zoals 'ie het binnen z'n eigen 'partij' doet. Niet voor niets is hij fan van figuren zoals Trump, Orbán en Poetin. Nou kun je zeggen: "ja maar dan gebeurt er tenminste wat", en dat is uiteraard ook zo. Maar dat is alleen leuk als het beslissingen zijn waar je achter staat of voordeel van hebt. Als het volgende besluit is dat de zorgpremie naar 20k per jaar gaat zonder toeslagen, dan vindt de gemiddelde PVV stemmer het ineens allemaal wat minder leuk, vermoed ik. Ik ook trouwens :+
Naar mijn mening zijn de aantallen bij de asielinstroom niet het probleem, want die aantallen zijn een fractie van de immigratie, maar de snelheid van het beoordelen en afhandelen (incl. eventuele terugkeer) van aanvragen. Investeren in de IND (en wellicht mogelijkheden op bezwaar maken beperken) en Europese/internationale relaties, zo ongeveer het tegenovergestelde van wat de PVV wil. Daarnaast stikstofcrisis aanpakken en woningen bouwen.

Wat ik me ook nog afvraag: al die ex-kabinetsleden van de PVV, pakken die nou wachtgeld mee? Ik neem aan van niet, want dat kan beter naar de verlaging van het eigen risico. Of nou ja, dat afschaffen van het eigen risico bleek toch niet zo dringend als dat Geert destijds op TV deed voorkomen, aangezien dat pas in 2027 gehalveerd wordt (en via een verhoging van de premies dubbel en dwars terugbetaald wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Virtuozzo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Voor wie. Voor wat niet. In termen van hypernormalisatie en context cyclus autoritarisme is Schoof I helaas behoorlijk instrumenteel geweest.

Uitermate verontrustend.
Kan je wellicht toelichten wat je hier bedoelt met hypernormalistie in deze context? Cyclus autoritarisme is mij wel bekend maar ik vermoed dat er ook lezers zijn die dat niet zo veel zegt.

Overigens ter illustratie mijn interpretatie van het bovenstaande: 'Schoof 1 heeft vanuit het feit dat het extraparlementaire kabinet, vanuit de geschapen perceptie van neutraliteit en het zogenaamd opteren voor kundige bewindspersoon in plaats van zwaargewichten uit de regeringspartijen, en het daaropvolgende resultaat (geen oplossingen en meer chaos), er juist voor gezorgd dat het vertrouwen in de politiek en het systeem nog verder is afgebrokkeld'

Hele mond vol, laat het vooral weten als dat niet hetgeen is wat je bedoelde.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Virtuozzo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:52:
[...]

Waarom de verwachting dat non-conforme en toxische politiek zich aan conforme structuren en gedragskaders houdt.

Het punt gaat komen waarop stoelen onbezet blijven. Bewust.
Omdat ik waarschijnlijk een onderbewuste wens heb dat mensen rationeel zijn.

Helaas lijken er teveel mensen zo ongeveer rijp voor het gesticht te zijn (met dank aan gedachtendeformatie via social media en andere bubbels).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
[...]

Meen ik oprecht.
Dat wordt een ramp voor Nederland. Maar dan nog, dan hebben we 4 jaar PVV met wetten die ze naar de eerste kamer krijgen en daar sneuvelen. Worden ze weer tegengewerkt. Nog geen 2 jaar later bij de Provinciale Staten verkiezing dan BBB inruilen voor PVV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

.ScorpionSquad schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Kan je wellicht toelichten wat je hier bedoelt met hypernormalistie in deze context? Cyclus autoritarisme is mij wel bekend maar ik vermoed dat er ook lezers zijn die dat niet zo veel zegt.
Hypernormalistie klinkt indrukwekkend maar heeft geen echte definitie behalve 'iets slechts'. De term is bekend geworden door een documentaire van Adam Curtis met die titel en die heeft het weer van een boek over de jaren '90 in Rusland.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:57

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
De Volkskrant had vond ik wel een redelijk analyse van de VVD onder Yesilgöz:
Dilan Yesilgöz echter was in 2023 nauwelijks aangetreden als Ruttes opvolger of zij haalde de blokkade tegen de PVV van tafel. Over de rechtsstaat of ‘liberale kernwaarden’ heeft niemand haar sindsdien nog gehoord.

Ook in haar brief aan de VVD-leden kwamen ze zondagavond niet aan bod. De blokkade van de PVV is dan wel terug, maar Yesilgöz houdt het op de praktische bezwaren: met Wilders valt niet te werken. ‘Met zijn roekeloze gedrag, met zijn gebrek aan serieus uitgewerkte ideeën: keer op keer blijkt zijn eenmanspartij incapabel te zijn en niet te kunnen, maar vooral niet te wíllen leveren.’
[...]
Het is een teken aan de wand dat Yesilgöz zich in haar brief ideologisch scherper afzet tegen GroenLinks-PvdA dan tegen de PVV. Frans Timmermans krijgt het verwijt dat zijn partij ‘staat te juichen als er bedrijven vertrekken’, ‘het migratie- en integratieprobleem ontkent’, ‘geweld nuanceert wanneer dat in het ideologische straatje past’ en ‘eist dat gewone, hardwerkende Nederlanders hun leven aanpassen naar hoe de radicalen het willen’.
Het was mij ook al opgevallen dat de afwijzing van de PVV puur vanwege de onbetrouwbaarheid was en niet op inhoudelijke gronden. Daarna volgt er nog een typische rechts-populistische rant aan het adres van Timmermans (en eigenlijk links) waarin ze van alles in de schoenen wordt geschoven en die weinig met feiten te maken lijkt te hebben. Al met al dringt zich dan toch de vraag op hoeveel de VVD van Yesilgöz nou werkelijk verschilt van de PVV. Ik denk dat de liberale vleugel zich onderhand wel zorgen mag maken of hun partij niet van binnenuit verrot zoals gebeurd is met de GOP in de VS.

Wilders vindt het denk ik ondertussen wel prima. Hij is verlost van de verantwoordelijkheid voor het regeringsbeleid en kan weer vrijuit roepen vanuit de oppositie. En op deze manier hoeft hij ook niet in de regering te zitten om zijn ideeën uitgevoerd te krijgen; hij kan vanuit de oppositie de VVD als een magneet steeds verder naar rechts trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Amphiebietje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Omdat ik waarschijnlijk een onderbewuste wens heb dat mensen rationeel zijn.

Helaas lijken er teveel mensen zo ongeveer rijp voor het gesticht te zijn (met dank aan gedachtendeformatie via social media en andere bubbels).
Maar mensen zijn emotioneel, met het vermogen tot redeneren. Indien daartoe gevormd, en zelfs dan is er de vraag van vorm en functie geleerd hij redeneren (zie de valstrikken van magical thinking en predisposities).

We verwarren altijd concepten bij identiteit en aard. Freedom / agency. Liberty / structure. Rational / reasoning. Ga zo door. Waarom denk je dat onderwijs, breed onderwijs, theoretisch én praktisch onderwijs, altijd het eerste slachtoffer is in aanloop naar instigeren van een cyclus van autoritarisme. Waarom denk je dat op diezelfde tijdlijn het cultiveren van geloofsgedrag centraal staat.

Loop eens terug op de tijdlijn. Vanaf de jaren '90 tot nu. Geen samenzwering, ordinaire Netwerkfuncties, cumulatieve effecten, transitie van bankieren op geloofsartikelen naar geloofsvalstrikken, verschraling informatie ecosystemen, verschraling onderwijs, afbraak onder vlag en wimpel van ideologie met kruimels.

De grootste kracht van de mens zit hem in het vertellen en delen van verhalen. De grootste kwetsbaarheid in de keerzijde van die medaille. Narratief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
NMH schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 00:55:
De Volkskrant had vond ik wel een redelijk analyse van de VVD onder Yesilgöz:

[...]

Het was mij ook al opgevallen dat de afwijzing van de PVV puur vanwege de onbetrouwbaarheid was en niet op inhoudelijke gronden. Daarna volgt er nog een typische rechts-populistische rant aan het adres van Timmermans (en eigenlijk links) waarin ze van alles in de schoenen wordt geschoven en die weinig met feiten te maken lijkt te hebben. Al met al dringt zich dan toch de vraag op hoeveel de VVD van Yesilgöz nou werkelijk verschilt van de PVV. Ik denk dat de liberale vleugel zich onderhand wel zorgen mag maken of hun partij niet van binnenuit verrot zoals gebeurd is met de GOP in de VS.

Wilders vindt het denk ik ondertussen wel prima. Hij is verlost van de verantwoordelijkheid voor het regeringsbeleid en kan weer vrijuit roepen vanuit de oppositie. En op deze manier hoeft hij ook niet in de regering te zitten om zijn ideeën uitgevoerd te krijgen; hij kan vanuit de oppositie de VVD als een magneet steeds verder naar rechts trekken.
Het is geen landschap meer van vlaggetjes. Rechts en conservatief is één ecosysteem. Centraal staan de lijnen, de methodes, de afbraak, de misdirectie.

De top van de VVD is net zo happy als Geert. Maar die top zit gewoon niet langer binnen de structuur van de partij.

Die liberale vleugel van de VVD zit bruut vast in een loopgraaf van kruimeltjes, zodat ze niet zien wat op het veld gedaan wordt. En niet willen zien. Voor zover als ze het nog zouden kunnen zien. Immers, die transitie naar geloofsvalstrikken was onder Rutte I al voor de bakker.

Pagina: 1 ... 53 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic