Amphiebietje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:44:
Wellicht voor het ideologische deel inderdaad iets Marxistisch of vergelijkbaars, met de meer negatieve aspecten een beetje weggevijld - het moet wel duidelijk zijn dat er over is nagedacht, en dat er een poging is ondernomen om de meer, ah,
fantasievolle overmatig idealistische delen wat realistischer in te vullen (we willen niet het politieke equivalent van een
Bijlmerflat zijn sociale ruimtes worden).
Je kunt bijvijlen wat je wilt, maar alles wat jij wegvijlt plakken Wilders c.s. er zo weer aan (en daar doet de VVD vrolijk aan mee, overigens, want die leren heel snel hoe ze, door op de PVV te lijken, groot kunnen blijven!)
Even kijken of ik uit de losse pols klan invullen hoe Wilders (of elke anders spreekbuis van sado-populistisch rechts) jouw mooie idealen kan wegzetten als zaken die niemand wil...
Kwa beleid, vol inzetten op zaken waar de wereld echt beter van wordt, ofwel een massieve uitbreiding van het openbaar vervoer zodat auto's niet meer nodig zijn,
Dus jij wilt auto's gaan verbieden en iedereen het OV injagen! Daar gaat je vrijheid om jezelf te verplaatsen hoe en wanneer je dat wil!
(En ja, alle nadelen van het OV, echt of ingebeeld, kunnen vervolgens heel makkelijk opgesomd worden.)
het glazen plafond voor vrouwen bij wet verbieden en handhaven,
Oh ja, van dat feministische woke gedoe? Als die vrouwen meer verdienen, dan kunnen ze, als ze zo capabel zijn, dat prima zelf regelen.
Straks wil je zeker ook nog positieve discriminatie gaan invoeren? Nee, da's een lekker woke plan.
kentering van de belachelijk hoge beloningen van managers,
Je wilt de creme de la creme van het Nederlandse bedrijfsleven wegjagen uit Nederland? Dat is hartstikke slecht voor onze economie! Je veroorzaakt een brain-drain!
aanpak van kapitaalfraude (zal de EU ook blij mee zijn) door belastingontwijkers,
De regels zijn al prima, maar ze moeten gehandhaafd worden.
Nog strengere regels is gewoon mensen pesten die veel geld hebben / verdienen, en die ga je wegjagen. Zie boven.
verplichte ontharding van minimaal 30% en liefst 70% van de tuinen,
Betutteling!
boeren helpen over te stappen op stikstof-armere productiemethodes, etc.etc.etc.
Ok, die moet ik je geven. De BBB heeft dat luchtkasteel ook succesvol weten te verkopen.
Mensen die nadenken weten dat "stikstofarmere productiemethodes" betekent dat de veestapel drastisch moet inkrimpen. Dat vind ik zelf een fantastsich idee, maar zolang de boeren nog een status van heilige hebben ga je daar alleen maar boze boeren mee creeeren, en geen stemmen, laat staan dat je het voor elkaar gaat krijgen.
Daarbij gebruik makende van een laconieke benadering van (extreem-)rechtse partijen waarbij keer op keer de vinger exact op de zere plek wordt gelegd terwijl gelijktijdig die delen van Geert en co. hun politieke ideeën die wel degelijk sociaal progressief zijn worden gepromoot zodat ze hun riedeltje niet kunnen afspelen.
Ja, ik realiseer mij dat zo'n benadering eigenlijk neerkomt op Geert-trolling...

Mag ik Mark Twain quoten?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Geert Wilders heeft dat trollen niet uitgevonden, maar hij heeft er meer ervaring mee dan wie dan ook in de kamer (hij is het langstzittende kamerlid, inmiddels).
Onderschat daarnaast niet de positieve uitwerking die elke vorm van kritiek op Wilders heeft op zijn achterban: als Wilders wordt aangevallen, versterkt dat alleen maar het idee dat de grote leider door iedereen wordt tegengewerkt.
En als "links", of "de gevestigde orde" ergens tegen is, dan
moet het wel goed zijn. Immers heeft
iedereen in de politiek (behalve Geert zelf natuurlijk!) maar één doel, en dat is het tegenwerken van alle fantastische oplossing van Geert Wilders.
Nee, de kentering zal constructief moeten zijn, niet destructief. De vraag moet niet zijn hoe je Wilders schaadt, maar hoe je mensen ervan overtuigd dat complexe problemen geen simpele oplossingen hebben, en dat het simpelweg onmogelijk is om alle problemen die er zijn in één keer op te lossen.
En dat zijn twee heel pijnlijke feiten, die heel veel mensen zo pijnlijk vinden dat ze ze niet onder ogen willen zien. Maar daar ligt wel de uitdaging, niet bij het in diskrediet brengen van de grote verlosser die
wel simpele oplossingen belooft en die
wel belooft dat ie alles in één keep op kan lossen zolang hij maar niet wordt tegengewerkt - oftewel, iemand die belooft dat alle problemen de wereld (of in ieder geval Nederland) uit zijn als ie dictatortje mag spelen.