ThomasG schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:42:
Het zou goed zijn als links zichzelf wat vaker de vraag stelt:
waarom lukt het niet om vertrouwen te winnen, ook niet bij mensen die baat zouden hebben bij sociaal progressieve politiek? Wat mist er in toon, taal, timing of overtuiging? Alles steeds maar afschuiven op rechts is wel heel erg makkelijk.
Het antwoord is gewoon bruut simpel.
Links, progressief, alles niet rechts-conservatief heeft gewoon het bereik niet bij signaalmechanismen om beheersing te hebben over eigen identiteit, verhaal, vertaalslag.
Zeker, vorm. Maar ik heb zat opnames gezien bij onderzoeken waar nota bene VVD kiezers enthousiast werden, totdat ze het vlaggetje zagen. En werkelijk, ik heb bijeenkomsten bijgewoond waar ik bij Bosma een woordenboek nodig had, en bij een VVD bij het fantastische doel van verkwanselen Nederlandse huizenmarkt aan buitenlandse belangen waar de zaal geen idee had wat überhaupt gezegd werd, zo complex, technisch en omslachtig was het verhaal.
Vergeet heel serieus niet hoe reactief alles niet-rechts/conservatief de facto is als resultaat van dominantie van dat rechts-conservatief niet enkel binnen beeldvorming, opinie en verslaggeving. Maar ook juist omdat al sinds de jaren '90 die arena van perceptie management dat oplegt.
Misschien wat simplistische vergelijking, à la Star Wars. Mon Mothma (Timmermans, heh) heeft zeker de mond vol van moeilijke termen, maar ze lijken moeilijk omdat al veertig jaar de arena zo schraal is - de spreekwoordelijke arbeider van voor die tijd snapte dezelfde taal met dezelfde vorm prima. En Al die andere sprekers van de Rebel Alliance zijn vol vuur en vlam maar komen gewoon niet door de filters heen.
Ondertussen wijzen al die volgelingen van het Imperium alles af want dat is wat hen geleerd is af te wijzen. Puur middels stupide herhaling en prikkel.
Plastisch, zeker, als soort van vergelijking. Maar ik heb echt heel serieus het idee dat we als samenleving echt eens terug moeten naar de jaren '90 om door te krijgen hoe diep we de nek in de strop van hypernormalisatie hebben.
Laat ik het zo ietwat simplistisch stellen: het probleem is niet een kwestie van dit of dat vlaggetje, wel dat teveel van de vlaggetjes democratie, functionele economie en open samenleving al heel lang niet meer onderschrijven, en van mening zijn dat regels iets voor anderen zijn.
Bot gezegd, de perceptie rondom de conforme aanwezige politiek, het bestel wel onderschrijvend, wordt gevormd door wat conform lijkt, maar in aard, gedrag en doelen non-conform is.
En ja, als we het dan hebben over behartigen en het zekeren van collectieve belangen, dan zijn de lessen uit de geschiedenis zowel consistent als bruut. Non-conform schept én wordt altijd toxisch. En dan worden die collectieve belangen een buffet voor parasitisme. En uiteindelijk erger dan dat.
Dat proces van hypernormalisatie maakt ons blind voor de Big Picture. Het zit op het pluche dus het moet wel conform zijn ook al roept het extreem .. want het zit er toch ..
Ondertussen staart ons publiek debat zich blind op het micro niveau. En dus wordt het genomen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Virtuozzo op 07-06-2025 18:19
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.