Dan maak je gebruik van de enige niet gebsubsidieerde woonvorm, huren in de vrije sector.Mawlana schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:43:
[...]
Yep. Bij mij is het in vijf jaar tijd van €1379 naar €1712 gegaan. Dat is bijna 25%. Zo sterk is mijn inkomen niet gestegen helaas.
Ik heb in 2020 gekocht en 30 jaar vast voor 1.8%. met zelfs NHG garantie.
Echt iedereen die voor 1.6% voor 5 jaar heeft gekozen is gewoon aan het gokken geweest en hoeven echt geen medelijden te krijgen.
Juist die huren die zo verhoogd zijn en de overige lasten die de lucht in schieten zit het probleem. Die enkele duizenden gokkers hebben simpelweg verkeerd gegokt. Maar hebben in die 5 jaar tijd wel al een enorme overwaarde kunnen opbouwen waardoor de LTV laag is en de schade best meevalt.
Ik ben in die tijd zelf helaas ernstig ziek geworden waardoor mijn salaris 1/3 gedaald is inmiddels. Maar nog steeds zijn mijn hypotheek kosten niet de kosten waar ik mijn hoofd maandelijks over breek.
Ik zal nooit gelijkwaardig kunnen huren voor dit geld. (€700 ongeveer aan hypotheek voor een eengezinswoning die mooi uitgebouwd is.) Uiteraard heb ik zelf onderhoud etc. maar ik heb exact deze woning eerst gehuurd. Toen betaalde ik eerst €1000 en later €1100. Daar kan ik mooi onderhoud voor uitvoeren. Dat heeft de huisbaas in die tijd niet gedaan.
Blij toe dat het nu gewoon van ons is.
Echt iedereen die voor 1.6% voor 5 jaar heeft gekozen is gewoon aan het gokken geweest en hoeven echt geen medelijden te krijgen.
Juist die huren die zo verhoogd zijn en de overige lasten die de lucht in schieten zit het probleem. Die enkele duizenden gokkers hebben simpelweg verkeerd gegokt. Maar hebben in die 5 jaar tijd wel al een enorme overwaarde kunnen opbouwen waardoor de LTV laag is en de schade best meevalt.
Ik ben in die tijd zelf helaas ernstig ziek geworden waardoor mijn salaris 1/3 gedaald is inmiddels. Maar nog steeds zijn mijn hypotheek kosten niet de kosten waar ik mijn hoofd maandelijks over breek.
Ik zal nooit gelijkwaardig kunnen huren voor dit geld. (€700 ongeveer aan hypotheek voor een eengezinswoning die mooi uitgebouwd is.) Uiteraard heb ik zelf onderhoud etc. maar ik heb exact deze woning eerst gehuurd. Toen betaalde ik eerst €1000 en later €1100. Daar kan ik mooi onderhoud voor uitvoeren. Dat heeft de huisbaas in die tijd niet gedaan.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Echt niet, of is dat maar een gevoel?Mawlana schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:43:
[...]
Yep. Bij mij is het in vijf jaar tijd van €1379 naar €1712 gegaan. Dat is bijna 25%. Zo sterk is mijn inkomen niet gestegen helaas.
Modaal inkomen 2020 € 36.500
Modaal inkomen 2025 € 46.500
+27%
Wikipedia: Modaal inkomen
[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 04-06-2025 22:22 ]
Zag een post voorbij komen online over de spotprenten die buiten Wilder z'n spreekkamer op de muur hangen. Die kwamen veelvuldig in beeld toen de fractievoorzitters voor zijn kamer interviews gaven....
:strip_exif()/f/image/5YpJR3wcKOSoIIGr6BSxTvNm.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een meid van Halal moet weten... Iets over omtmaagding en anale seks...
En een spotprent over Hezbollah kinderlijkjes...
Wat een nare, nare partij is die PVV... Gatverdamme
:strip_exif()/f/image/5YpJR3wcKOSoIIGr6BSxTvNm.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een nare, nare partij is die PVV... Gatverdamme
Je snapt dat dat een gemiddelde stijging is, en het lang niet in elke sector (*kuch* uitgeverijbedrijf *kuch*) zo'n feest is?mitsumark schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:17:
[...]
Echt niet, of is dat maar een gevoel?
+27%
Intentionally left blank
Los daar van, ik heb nog nooit de gemiddelde cao stijging gehad , en mijn cao's liepen altijd af in dat deel van het jaar met de minste stijging lijkt het wel.crisp schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:48:
[...]
Je snapt dat dat een gemiddelde stijging is, en het lang niet in elke sector (*kuch* uitgeverijbedrijf *kuch*) zo'n feest is?
Kleinmetaal en sinds 2 jaar de zoetwaren...
En bij de overstap ook precies niet de cao verhoging gekregen (getekend onder oude cao begonnen met werken toen er een nieuwe was). -5% daar dus

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
He??DropjesLover schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:10:
En bij de overstap ook precies niet de cao verhoging gekregen (getekend onder oude cao begonnen met werken toen er een nieuwe was). -5% daar dus
Nog nooit gehad of gedaan (als leidinggevende). Wat raar.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dat zijn die prenten van Gregorius Nekschot, die destijds door (ik meen) Hirsch-Ballin van z'n bed gelicht is. Eenvoudiger tijden, toen heel Nederland nog op z'n kop stond dat de politie aanbelde bij een cartoonist.HollovVpo1nt schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:46:
Andere tijden. De VVD, toen nog niet de gedoodverfde regeringspartij met onervaren lijsttrekker Mark Rutte, opende een vrijdenkersruimte. Tegenspraak moest gekoesterd worden. Dat is nu niet meer voor te stellen.
Dat is bruto. Even een deurtje verder in het middeninkomentopic en dan blijkt dat je daar netto waarschijnlijk weinig van overhoudt.mitsumark schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:17:
[...]
Echt niet, of is dat maar een gevoel?
+27%
Als dat een gevoel is, dan is dat waarschijnlijk terecht.
Ja maar ligt dat aan een sociaal systeem?aljooge schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:24:
[...]
Het topic het onbestaan van het middeninkomen staat dat uitgebreid uitgelegd wat er gebeurd als het systeem te sociaal is. Je gaat meer verdienen maar netto schiet het niet echt op. Wanneer je niks verdiend krijg je overal subsidies op en wanneer je gewoon werkt vervalt dat allemaal.
Nederland geeft bijvoorbeeld 50 miljard per jaar uit aan bijstandsuitkeringen en 50 miljard aan fossiele subsidies. De bijstandsuitkeringen hebben maatschappelijk en ethisch nut, ze voorkomen dat mensen dakloos worden en mensen spenderen het doorgaans aan eerste levensbehoeftes. Terwijl de fossiele subsidies juist honderden miljarden maatschappelijke klimaatschade veroorzaken terwijl een handvol aandeelhouders hun zakken vullen.
Zorg zelfde verhaal, we mopperen over zorgtoeslagen voor kettingsrokers met een laag inkomen maar ondertussen ligt de supermarkt vol met suiker en alcohol en lachen de aandeelhouders van Pepsico en Ozempic zich een breuk terwijl het zorgsysteem zucht en er miljarden aan gezondheidsschade worden veroorzaakt.
De sociale subsidies zijn een mager zoethoudertje van een verziekt systeem voor de minderbedeelden wat als bij effect zorgt voor een tax gap. Iets waar rechts weer handig op inspeelt want 'werken loont niet !! omdat die bijstandstrekker jouw belastinggeld cadeau krijgt'. Maar de oplossing is dan niet om te klagen over het zoethoudertje, de oplossing is om het verziekte systeem te genezen en die oplossing ligt bij links/progressief. De oplossing is om het geld weg te halen bij de rijken, de maatschappij gezonder te maken en dan vervalt de noodzaak voor subsidies.
Half, de VVD voerde oppositie en profileerde zich ook zo. Deze ruimte is medio 2011 direct opgedoekt toen de VVD aan de macht kwam.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:20:
[...]
Andere tijden. De VVD, toen nog niet de gedoodverfde regeringspartij met onervaren lijsttrekker Mark Rutte, opende een vrijdenkersruimte. Tegenspraak moest gekoesterd worden. Dat is nu niet meer voor te stellen.
Opportunisme is de VVD niet vreemd en vrijheid van meningsuiting is er niet echt veilig.
Vanuit dat topic: en dan dus even 2024 vs 2021 voor de eenverdiener omdat die tabellen er toevallig in staan.Cid Highwind schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:31:
[...]
Dat is bruto. Even een deurtje verder in het middeninkomentopic en dan blijkt dat je daar netto waarschijnlijk weinig van overhoudt.
Als dat een gevoel is, dan is dat waarschijnlijk terecht.
2021: 38000 bruto (modaal 37500) = 32377 netto --> minus de huur van 1300 hou je 16k over
2024: 45000 bruto (modaal 44500) = 40829 netto --> minus de huur van 1700 hou je 20k over
bruto +18%
netto +26%
netto na huur +25%
Ja, niet iedereen heeft "exact" de modale groei meegekregen. Maar toch durf ik in zn algemeenheid te zeggen dat niet alles veel te duur / onbetaalbaar geworden is, en mocht je dat argument willen inbrengen, dan toch ook de werknemers...
n=1, mn vrouw is apothekersassistente en die liep rond de kerst (remember
Als je de scherpe kantjes van de armoede af wil halen, is de keerzijde dat mensen worden afgeremd op het moment dat ze uit de armoede klimmen. De hoge marginale "belastingdruk" werkt twee kanten op.aljooge schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:24:
Het topic het onbestaan van het middeninkomen staat dat uitgebreid uitgelegd wat er gebeurd als het systeem te sociaal is. Je gaat meer verdienen maar netto schiet het niet echt op. Wanneer je niks verdiend krijg je overal subsidies op en wanneer je gewoon werkt vervalt dat allemaal.
Je kunt erover debatteren of we de scherpe kantjes wel van de armoede af moeten halen, en er zitten wel wat rare zijstraten in ons belastingen / toeslagensysteem (volgens mij is de >100% marginale belastingdruk door het wegvallen van de huurtoeslag pas dit jaar afgeschaft). Maar dit is gewoon hoe het systeem ontworpen is.
Mona Keijzer wil weer iets te graag. Eens een opportunist, altijd een opportunist. Waar komt die ongelofelijke geldingsdrang toch vandaan?
https://nos.nl/collectie/...-ers-vooral-asiel-in-trek
https://nos.nl/nieuwsuur/...-je-moet-nooit-nee-zeggenEr gaat een strijd losbarsten over de vraag wie de plek van minister Faber mag innemen op Asiel en Migratie. De VVD zal die post als grootste overgebleven coalitiepartij claimen, en de naam van Kamerlid Becker wordt dan veel genoemd. Maar ook BBB-vicepremier Keijzer zou interesse hebben.
Caroline van der Plas wil bij de volgende verkiezingen opnieuw lijsttrekker van BBB worden. Maar er is mogelijk een kaper op de kust: BBB-vicepremier Mona Keijzer sluit niet uit dat ze wordt gevraagd als nieuwe partijleider.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Het is individuele persoonlijke financiële welvaart (de boekhouders mentaliteit) van een VVD versus het streven naar brede welvaart en open samenleving met goede bereikbaarheid van infrastructuur (onderwijs, innovatie, zorg, enzovoort) voor zoveel mogelijk mensen wat ik liever heb.Mog schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:49:
[...]
Hetzelfde hier. Als ik zou stemmen voor wat goed voor mij was had ik VVD moeten stemmen.
@Metro2002 Hoewel ik het totaal niet met je eens ben, ben ik blij dat je jouw perspectief opschrijft.
En waar wij dan allemaal van profiteren. Ik heb er niets aan om “rijk” te zijn als alles om mij heen vervallen is.
Het probleem is dat ik dat bij weinig partijen echt zie. We kunnen als klein land heel veel, maar streven naar niets. Zitten vast in zielig doen en verlangen naar een niet bestaand verleden.
Een beetje meer ambitie en streven naar vooruitgang en excellentie zou veel schelen. Zie de ontstaansgeschiedenis van Singapore.
Maar we gaan nu een N=1 loonontwikkeling vergelijken met een N=1 kostenontwikkeling. Daar is geen beleid op te maken natuurlijkcrisp schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:48:
[...]
Je snapt dat dat een gemiddelde stijging is, en het lang niet in elke sector (*kuch* uitgeverijbedrijf *kuch*) zo'n feest is?
Beleid wordt gemaakt op basis van gemiddelden, en niet zonder reden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Is hier ook enige (objectieve) onderbouwing voor?Silvos schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 00:03:
[...]
Nederland geeft bijvoorbeeld [...] 50 miljard aan fossiele subsidies. [...] Terwijl de fossiele subsidies juist honderden miljarden maatschappelijke klimaatschade veroorzaken terwijl een handvol aandeelhouders hun zakken vullen.
Daarnaast klopt het economisch niet. Het is niet zo dat als Nederland deze 'subsidies' niet zou geven er 50 miljard extra beschikbaar is. Als fossiele brandstoffen 50 miljard duurder zouden worden gemaakt (want dat is het), zou dat een kostenstijging van bijna €2.800 per Nederlander betekenen, of bijna €6.000 per huishouden.
Dat geld is er natuurlijk niet extra, en zal dus ten koste gaan van andere bestedingen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Is hier ook enige (objectieve) onderbouwing voor?alexbl69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:03:
[...]
Daarnaast klopt het economisch niet. Het is niet zo dat als Nederland deze 'subsidies' niet zou geven er 50 miljard extra beschikbaar is. Als fossiele brandstoffen 50 miljard duurder zouden worden gemaakt (want dat is het), zou dat een kostenstijging van bijna €2.800 per Nederlander betekenen, of bijna €6.000 per huishouden.
Ik wil je best geloven maar ben ook erg benieuwd naar deze onderbouwing.
Je zou ook 'fossiele meerkosten' kunnen rekenen voor activiteiten die draaien daar op. Stel, je valt van de trap en moet met de ambulance worden vervoerd naar het ziekenhuis. Die ambulance rijdt op fossiele brandstof en dus heeft Shell mede jouw leven gered want anders had je zelf naar het ziekenhuis moeten kruipen wat je nooit overleefd had.
Wat is dan een eerlijke vergoeding voor de fossiele industrie? Vijf procent per quality-adjusted life year wat je nog hebt na je behandeling a 80k per jaar?
Dit lijkt absurd maar in sommige brekeningen worden de kosten van alle doden door verkeer opgeteld bij de berekeningen voor de subsidies van de fossiele industrie omdat die niet worden doorbelast.
https://esb.nu/aanpak-fos...nsluit-bij-klimaatbeleid/
Wat is dan een eerlijke vergoeding voor de fossiele industrie? Vijf procent per quality-adjusted life year wat je nog hebt na je behandeling a 80k per jaar?
Dit lijkt absurd maar in sommige brekeningen worden de kosten van alle doden door verkeer opgeteld bij de berekeningen voor de subsidies van de fossiele industrie omdat die niet worden doorbelast.
https://esb.nu/aanpak-fos...nsluit-bij-klimaatbeleid/
Belastingvrijstellingen en verschillen in belastingdruk komen wel terug in de effectieve CO2-prijzen, maar de gratis rechten onder het ETS niet. Ook wordt er geen rekening gehouden met andere externaliteiten, zoals milieueffecten en verkeersdoden als gevolg van autogebruik. Het Internationaal Monetair Fonds doet dit wel, en komt daarmee tot gedetailleerdere data per land.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Objectief of niet, maar grootverbruikers krijgen kortingwalletje-w schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:19:
[...]
Is hier ook enige (objectieve) onderbouwing voor?![]()
Ik wil je best geloven maar ben ook erg benieuwd naar deze onderbouwing.
Dat is heel normaal
Als appie 1 blikje cola verkoopt voor €1,00 en 6 voor €4,00
Dan koop jij er ook 6
Zou je het dan leuk vinden als je bij de kassa te horen krijgt
Meneer:” de transport kosten zijn 6 x 0,10 ipv 1x 0,10 want we mogen niet subsidiëren
Dus als Eneco dezelfde prijs per m3 betaalt als jij
Wat zou dan de stroomprijs zijn?
Die zogenaamde subsidie is jouw profijt!
[ Voor 10% gewijzigd door Hunegaart op 05-06-2025 08:36 ]
Bij beleid moet je toch ook rekening houden met spreiding en uitschieters, anders kan je simpelweg 1 persoon matsen en vervolgens zeggen "kijk, het gemiddelde is gestegen!"alexbl69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:56:
[...]
Maar we gaan nu een N=1 loonontwikkeling vergelijken met een N=1 kostenontwikkeling. Daar is geen beleid op te maken natuurlijk.
Beleid wordt gemaakt op basis van gemiddelden, en niet zonder reden.
Maar (cao)loonontwikkeling ligt natuurlijk wel deels buiten de invloedssfeer van de overheid (overigens lag de cao-loonontwikkeling bij de overheid hoger dan bij particuliere bedrijven).
Ik vond uiteindelijk deze dataset per sector waaruit blijkt dat de grafische industrie en uitgeverijen inderdaad achtergebleven zijn tov het gemiddelde; dat is in ieder geval mooie input voor de CAO onderhandelen dit jaar
Intentionally left blank
Laat ik zeggen dat het vooral ook een politieke keuze is dat de overheid daar geen invloed over heeft. Het is eenvoudig te verplichten een minimumfractie van de inflatie in een (eveneens verplichte) jaarlijkse inflatiecorrectie mee te nemen. De Nederlandse politiek (niet in de minste plaats door de dominante partijen in de afgelopen 20-30 jaar) hebben echter een broertje dood aan het inperken van de bewegingsvrijheid van bedrijven - deels gestoeld op het geloof in de onzichtbare hand van de vrije markt, en deels om de concurrentiepositie van bedrijven gevestigd in Nederland te handhaven.crisp schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:38:
Maar (cao)loonontwikkeling ligt natuurlijk wel deels buiten de invloedssfeer van de overheid (overigens lag de cao-loonontwikkeling bij de overheid hoger dan bij particuliere bedrijven).
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Die onderbouwing is er wel. Fossiele subsidies worden bijvoorbeeld gegeven voor het opwekken van energie met fossiele brandstoffen (bv. gas en kolen). Daardoor is er geen prikkel om te kijken naar milieuvriendelijkere alternatieven en dat draagt bij aan klimaatschade.alexbl69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:03:
[...]
Is hier ook enige (objectieve) onderbouwing voor?
Dat geld is er natuurlijk niet extra, en zal dus ten koste gaan van andere bestedingen.
Wat betreft het economische verhaal zie ik liever de optie 'minder winst voor bedrijven'. Ik vind dat het niet vanzelfsprekend moet zijn dat we bedrijven (waaronder multinationals) moeten blijven spekken omdat het anders duurder wordt voor de mensen - niet jouw woorden, mijn interpretatie. Ik wil daarin niet te naïef overkomen, want Nederland kan dit niet in z'n eentje maar het zou in Europa wel besproken moeten worden.
Solliciteren in januari, contract (met salaris) getekend in februari, in dienst in mei.Cyberpope schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:13:
[...]
He??
Nog nooit gehad of gedaan (als leidinggevende). Wat raar.
Ondertussen had mijn oude en nieuwe bedrijf een salarisverhoging / cao verhoging in april.
Maar dus in dienst in mei voor het getekende contract/salaris. Nagevraagd, "ja dat loopt een jaartje achter", jaar later, enkel de "gewone"cao verhoging.
De 5% die ik dacht er op vooruit te gaan bij wisselen (niet de hoofdreden), *poef*

Die fossiele subsidies zijn korting op de belastingen (en wat andere voordelen) voor bedrijven.alexbl69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:03:
[...]
Is hier ook enige (objectieve) onderbouwing voor?
De burger kent nauwelijks subsidie/belastingkorting, enkel in 2022 en 2023 toen de energieprijzen zo belachelijk stegen.
Is een btw-teruggave bij aanschaf zonnepanelen ook subsidie?
Of andersom, zou er ook zoveel verbruikt worden wanneer die belastingvoordelen er niet zouden zijn, of zou men toch minderen en dus minder dan die 50 miljard belasting in het laatje brengen?
Aan de andere kant, voor die 50 miljard (bij duizenden bedrijven) korting, heeft zeker impact op motivatie om in Nederland te blijven ipv te verhuizen naar landen met (structureel) lagere energiekosten.
Dan kan je ook kijken, waarom is het hier duurder? Dat is als ik het goed begrepen heb, omdat wij een netwerk hebben dat op piekbelasting uitgelegd is, met redundantie, en dus een uptime van 99,9999%. Dat kost geld.
Een goedkoper land zal meer kritisch zitten en een uptime van 99,9% kunnen garanderen. Een bedrijf (een CEO zonder technische kennis) kan dat ook goed genoeg vinden.
[ Voor 57% gewijzigd door DropjesLover op 05-06-2025 09:48 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Gemiddelde is sowieso een hele slechte maat, je moet eigenlijk naar de mediaan kijken. Wat het CBS bijvoorbeeld dus vaak doet.crisp schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:38:
[...]
Bij beleid moet je toch ook rekening houden met spreiding en uitschieters, anders kan je simpelweg 1 persoon matsen en vervolgens zeggen "kijk, het gemiddelde is gestegen!"
Precies. In Belgie is loon-indexering gewoon bij wet geregeld. Geen enkele politieke partij daar durft er zijn vingers aan te branden.Helixes schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:56:
[...]
Laat ik zeggen dat het vooral ook een politieke keuze is dat de overheid daar geen invloed over heeft.
Daar durft men dat niet af te schaffen uit angst voor de burger.hneel schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:42:
[...]
Precies. In Belgie is loon-indexering gewoon bij wet geregeld. Geen enkele politieke partij daar durft er zijn vingers aan te branden.
Hier durft men dat niet in te stellen omdat alles liberaal / rechts bang is voor de bedrijven.
Aan de andere kant, in België staakt men toch net iets vaker voor betere arbeidsvoorwaarden dan hier, was dus eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.
Hier staakt men nooit, terwijl in hoogtijdagen de lonen gematigd stijgen want concurrentie/vestigingsklimaat, en in moeilijke tijden "moet de broekriem aangehaald worden".
Ik heb het idee dat we in Nederland structureel 1-3% achter de reele economische inflatie aanlopen en en dus consequent iets op achteruit gaan. Maar te weinig om hard te merken.
Met de inflatie van afgelopen jaren tot 10% hebben we er maar 5% bij gekregen -> 5% koopkrachtverlies in de echte wereld.
BThGvNeOA
Plus:mitsumark schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 01:15:
[...]
Vanuit dat topic: en dan dus even 2024 vs 2021 voor de eenverdiener omdat die tabellen er toevallig in staan.
2021: 38000 bruto (modaal 37500) = 32377 netto --> minus de huur van 1300 hou je 16k over
2024: 45000 bruto (modaal 44500) = 40829 netto --> minus de huur van 1700 hou je 20k over
bruto +18%
netto +26%
netto na huur +25%
Ja, niet iedereen heeft "exact" de modale groei meegekregen. Maar toch durf ik in zn algemeenheid te zeggen dat niet alles veel te duur / onbetaalbaar geworden is, en mocht je dat argument willen inbrengen, dan toch ook de werknemers...
n=1, mn vrouw is apothekersassistente en die liep rond de kerst (remember) zo'n 20% achter op "de rest".
De arbeidsmarkt is oververhit en we hebben migratie nodig om plekken te vullen (niet alleen bij ongeschoold werk!).
Als je vind dat je te weinig salaris hebt moet je rond je heen kijken. Want het is nergens voor nodig om niet 25% extra salaris te hebben t.o.v. 2020..
Verder:
https://www.nu.nl/economi...an-de-woonrekeningen.html
[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 05-06-2025 10:34 ]
Misschien ben ik naïef maar BBB wordt toch gedecimeerd straks en van een ministerspost is helemaal geen sprake meer?Joris748 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:41:
Mona Keijzer wil weer iets te graag. Eens een opportunist, altijd een opportunist. Waar komt die ongelofelijke geldingsdrang toch vandaan?
[...]
https://nos.nl/nieuwsuur/...-je-moet-nooit-nee-zeggen
[...]
Blijkbaar heeft Keijzer andere verwachtingen voor de BBB. Ik kan niet in haar hoofd kijken.FreakNL schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:56:
[...]
Misschien ben ik naïef maar BBB wordt toch gedecimeerd straks en van een ministerspost is helemaal geen sprake meer?
Voor de ministerspost gaat het over wie de portefuille van Faber overneemt in het demissionaire kabinet.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Nou...DropjesLover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:53:
Hier staakt men nooit, terwijl in hoogtijdagen de lonen gematigd stijgen want concurrentie/vestigingsklimaat, en in moeilijke tijden "moet de broekriem aangehaald worden".
En ik heb hier dus last van: voor mijn werk moet ik volgende week dinsdag en donderdag treinen. Is nog maar de vraag of ik plaats van bestemming kom (en weer thuis...).
En dan de volgende quotes (uit voornoemd artikel):
2022: "Uiteindelijk werd een loonstijging van 9,25 procent afgesproken tot eind 2023."
2024: "een structurele loonstijging van gemiddeld 6,6 procent"
2025: "De bonden eisen een loonsverhoging van 6 procent"
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit toch aardig de inflatie dekt.
2023: 3,8%
2024: 3,3%
(Bron: CBS)
Ik zat vannacht nog even na te denken over een klein legertje PVV-ministers, die vanavond plots weer de piepers mogen jassen - in plaats van alweer een vergadering zien uitlopen tot half elf. Een aantal komen uit de Kamerfractie, en kunnen zich wellicht nauwelijks nog een tijd herinneren waarin ze géén betrokkenheid meer hadden met het proces in Den Haag.
Dat betekent dus dat ze zich vol over kunnen geven aan het genoegen dat rechtse politici het meeste ergert - steun trekken! In dit geval, natuurlijk, in de vorm van wachtgeld.
In het verleden is gebleken dat een maatschappelijke carrière nu niet meteen wou vlotten voor die politici die hun karretje aan dat van de PVV hadden gehaakt. Het is toch een behoorlijke smet gebleken, die nog best lang aan je kan blijven kleven. De vraag is nu vooral of dat, nu PVV min of meer salonfähig is geworden, nog steeds geldt. Natuurlijk - er zullen een paar ministers na de verkiezingen terugkeren naar de fractie - Agema, Madlehner. Maar dat zal voor de meerderheid toch niet gelden denk ik. Die zullen zich weer proberen in te werken in de verschillende bestuurlijke toplagen.
In het verleden stond een ministerspost vaak toch garant voor een mooie post die je karige bezoldiging als bewindspersoon een beetje kon compenseren. Na de chaos die we hebben gezien, en de reputatie die geldt voor de PVV, vraag ik me heel erg af wat daar van overblijft voor de scheidende ministers....
Dat betekent dus dat ze zich vol over kunnen geven aan het genoegen dat rechtse politici het meeste ergert - steun trekken! In dit geval, natuurlijk, in de vorm van wachtgeld.
In het verleden is gebleken dat een maatschappelijke carrière nu niet meteen wou vlotten voor die politici die hun karretje aan dat van de PVV hadden gehaakt. Het is toch een behoorlijke smet gebleken, die nog best lang aan je kan blijven kleven. De vraag is nu vooral of dat, nu PVV min of meer salonfähig is geworden, nog steeds geldt. Natuurlijk - er zullen een paar ministers na de verkiezingen terugkeren naar de fractie - Agema, Madlehner. Maar dat zal voor de meerderheid toch niet gelden denk ik. Die zullen zich weer proberen in te werken in de verschillende bestuurlijke toplagen.
In het verleden stond een ministerspost vaak toch garant voor een mooie post die je karige bezoldiging als bewindspersoon een beetje kon compenseren. Na de chaos die we hebben gezien, en de reputatie die geldt voor de PVV, vraag ik me heel erg af wat daar van overblijft voor de scheidende ministers....
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
@Helixes
Het zou mij niks verbazen als iemand als Agema niet terugkeert. Het is niet dat Wilders zijn ministers gesteund heeft, buiten Faber
Het zou mij niks verbazen als iemand als Agema niet terugkeert. Het is niet dat Wilders zijn ministers gesteund heeft, buiten Faber
Je ziet gewoon een enorm verschil in de kwaliteiten van de PVV ministers en staatssecretarissen. Faber was natuurlijk een aanfluiting. Agema en Madlener zijn PVVers van het eerste uur, en stelden partij belang boven alles. Terwijl bijvoorbeeld Beljaars en Coenradie dan meer toevallig bij de PVV zaten, maar wel gewoon hun best deden en ook volle inzet toonde. En zich ook gewoon normaal gedroegen tijdens de debatten, en bij journalisten.Helixes schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:12:
Ik zat vannacht nog even na te denken over een klein legertje PVV-ministers, die vanavond plots weer de piepers mogen jassen - in plaats van alweer een vergadering zien uitlopen tot half elf. Een aantal komen uit de Kamerfractie, en kunnen zich wellicht nauwelijks nog een tijd herinneren waarin ze géén betrokkenheid meer hadden met het proces in Den Haag.
als je idd niet voor >10-15 jr je hypotheek hebt vastgezet toen de rente tussen de 1 en 2 % hing (vooropgesteld dat dat kon) dan heb ik ook niet veel medelijden over stijgende woonlatewn. Zelf de hypotheek op 1,8% kunnen afsluiten voor 30 jr voor de aflossingsverije hypotheek. De opbouw spaarhypotheek komt dit jaar voor nieuwe rentetermijn voorbij, maar daar was het niet zo gunstg om die lang op een laag rentepercentage vast te zetten. Als die over 3 jr aflost hebben we tot einde looptijd een rentelast van 150€ bruot/mnd. Daar ga je nooit meer iets anders voor terugvindenDennis1812 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:50:
Ik heb in 2020 gekocht en 30 jaar vast voor 1.8%. met zelfs NHG garantie.
Precies. Dit zat ik ook al te denken. Nieuwsuur deed daar blijkbaar al een duit over in het zakje, door te stellen dat Wilders wellicht óók een speld in de coalitiebubbel heeft gestoken omdat hij het gevoel had de controle kwijt te raken over zijn onderlingen en/of dat ze hem in zijn positie zouden kunnen beconcurreren:D-e-n schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:21:
@Helixes
Deskundigen: karakter van 'controlfreak' Wilders staat samenwerking in de weg
Er zal een hard gesprek moeten plaatsvinden tussen Wilders en Agema - en Wilders en Madlener. Om te kijken of ze bereid zijn om zich weer onder het juk van de PVV - onder het juk van hém te scharen. Als dat niet, of maar deels, zo is, dan denk ik niet dat de "kieslijstcommissie" bij de PVV ze nog een keertje vraagt.Historicus Geerten Waling schreef in 2023 mee aan een biografie over Geert Wilders. Hij schetst een beeld van Wilders als een "controlfreak". "Er is één baas, één leider, en dat is Wilders. Hij is ook behoorlijk paranoïde: hij denkt continu dat mensen hem een loer willen draaien."
Dat Wilders uit het kabinet is gestapt, heeft volgens Waling voor een groot deel met zijn karakter te maken. "Hij was bang dat hij zijn mensen die in het kabinet zaten niet meer onder de duim had. Ministers als Agema en Madlener namen in het kabinet een heel bestuurlijke rol aan en genoten daar zichtbaar van. Hij had daar helemaal geen grip meer op, en dat was hij niet gewend. Ik denk dat dat de echte druppel was."
Als ze niet zulke verschrikkelijke wereldbeelden hadden, zou je ook bijna met ze te doen krijgen. Ze zijn zó verweven met het PVV-gedachtegoed, en weten feitelijk niets anders meer dan er bij te horen. Maar, daar buiten? Wat zouden ze moeten gaan doen precies? Het is niet alsof ze partner kunnen worden bij KPMG of zo, of zelfs maar docent aan een Universiteit of zo. Ze zien ze aankomen....
Gelukkig staat er in die gewraakte eerste 23 artikelen van de grondwet dat eenieder die niet in zijn eigen behoefte kan voldoen, recht heeft op bijstand
Ik was sowieso niet onder de indruk van de gemiddelde kwaliteit van de ministersploeg. Ja, er zaten een paar capabele personen - vooral van de VVD en NSC - op kritieke posten. Gelukkig, voeg ik daar graag aan toe.ThomasG schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:21:
Je ziet gewoon een enorm verschil in de kwaliteiten van de PVV ministers en staatssecretarissen. Faber was natuurlijk een aanfluiting. Agema en Madlener zijn PVVers van het eerste uur, en stelden partij belang boven alles. Terwijl bijvoorbeeld Beljaars en Coenradie dan meer toevallig bij de PVV zaten, maar wel gewoon hun best deden en ook volle inzet toonde. En zich ook gewoon normaal gedroegen tijdens de debatten, en bij journalisten.
Maar de inbreng van BBB en PVV was, in doorsnee, om te huilen.
Ik wil wel zeggen dat Agema zich best bestuurlijk heeft opgesteld, en daadwerkelijk iets heeft proberen te maken van haar periode als Minister. Wel moet je vaststellen dat ze werkelijk alles wat ze in de afgelopen decennia heeft lopen roepen en schreeuwen vanaf de kansel keurig netjes heeft opgedist gekregen - en weer smakelijk heeft mogen doorslikken. Maar ja, iets met een ander perspectief. Geen idee.
wat had ze een ruzie gehad met die eerdere incarnatie van zichzelf...

[ Voor 3% gewijzigd door Helixes op 05-06-2025 10:37 ]
Wat de PVV, of eigenlijk Wilders, gedaan heeft is sowieso een raadsel. De PVV heeft haar eigen ministers bijna constant af lopen zeiken tijdens de debatten. Vooral Agema kreeg het zwaar te voortduren van haar eigen partij.Helixes schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:36:
[...]
Ik was sowieso niet onder de indruk van de gemiddelde kwaliteit van de ministersploeg. Ja, er zaten een paar capabele personen - vooral van de VVD en NSC - op kritieke posten. Gelukkig, voeg ik daar graag aan toe.
Maar de inbreng van BBB en PVV was, in doorsnee, om te huilen.
Ik wil wel zeggen dat Agema zich best bestuurlijk heeft opgesteld, en daadwerkelijk iets heeft proberen te maken van haar periode als Minister. Wel moet je vaststellen dat ze werkelijk alles wat ze in de afgelopen decennia heeft lopen roepen en schreeuwen vanaf de kansel keurig netjes heeft opgedist gekregen - en weer smakelijk heeft mogen doorslikken. Maar ja, iets met een ander perspectief. Geen idee.
wat had ze een ruzie gehad met die eerdere incarnatie van zichzelf...![]()
Maar... wanneer bepaal je de uitslag dan?P_Tingen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:54:
In plaats van een kiesdrempel is "Stemmen op je verjaardag" een leuk gedachtenexperiment. Ik zeg dat expres erbij want de kans dat het ingevoerd gaat worden is nagenoeg 0.
Het idee is dat je 1x per jaar op (of rond) je verjaardag gaat stemmen. Dat haalt de hysterie van de verkiezingen met bijbehorende retoriek er behoorlijk af, want er gaan dan dus elke dag van het jaar mensen stemmen, zo ongeveer 45000 mensen (13.5 miljoen / 300 dagen).
Toen ik het idee voor het eerst hoorde, proestte ik bijna van het lachen, maar na het horen van de uitleg ben ik wel om. Zou er een volksreferendum voor komen, ik zou vóór stemmen
De Universiteit van Nederland heeft er een podcast over gemaakt:
https://www.universiteitv...p-je-verjaardag-goed-idee
offtopic:
Ook wel interessant om te zien of er een correlatie is tussen sterrenbeeld en stemgedrag. Dat Steenbokken overwegend PVV stemmen en Leeuwen vooral CDA, ofzo
Ook wel interessant om te zien of er een correlatie is tussen sterrenbeeld en stemgedrag. Dat Steenbokken overwegend PVV stemmen en Leeuwen vooral CDA, ofzo
Daar werd in het Parool ook aan gerefereerdHelixes schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:36:
[...]
Ik wil wel zeggen dat Agema zich best bestuurlijk heeft opgesteld, en daadwerkelijk iets heeft proberen te maken van haar periode als Minister. Wel moet je vaststellen dat ze werkelijk alles wat ze in de afgelopen decennia heeft lopen roepen en schreeuwen vanaf de kansel keurig netjes heeft opgedist gekregen - en weer smakelijk heeft mogen doorslikken. Maar ja, iets met een ander perspectief. Geen idee.]
Feit is dat ze worstelt met haar ministerschap. Agema zei zelf al dat ze in de eerste zes weken van haar nieuwe rol meer heeft geleerd dan in zeventien jaar Kamerlidmaatschap. Al zien de Kamerleden om haar heen vooral iemand die aanloopt tegen de bestuurlijke realiteit.
[ Voor 12% gewijzigd door Brunniepoo op 05-06-2025 10:58 ]
Agema kan altijd nog als zorgcowboy aan de slagHelixes schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:31:
[...]
Precies. Dit zat ik ook al te denken. Nieuwsuur deed daar blijkbaar al een duit over in het zakje, door te stellen dat Wilders wellicht óók een speld in de coalitiebubbel heeft gestoken omdat hij het gevoel had de controle kwijt te raken over zijn onderlingen en/of dat ze hem in zijn positie zouden kunnen beconcurreren:
[...]
Er zal een hard gesprek moeten plaatsvinden tussen Wilders en Agema - en Wilders en Madlener. Om te kijken of ze bereid zijn om zich weer onder het juk van de PVV - onder het juk van hém te scharen. Als dat niet, of maar deels, zo is, dan denk ik niet dat de "kieslijstcommissie" bij de PVV ze nog een keertje vraagt.
Als ze niet zulke verschrikkelijke wereldbeelden hadden, zou je ook bijna met ze te doen krijgen. Ze zijn zó verweven met het PVV-gedachtegoed, en weten feitelijk niets anders meer dan er bij te horen. Maar, daar buiten? Wat zouden ze moeten gaan doen precies? Het is niet alsof ze partner kunnen worden bij KPMG of zo, of zelfs maar docent aan een Universiteit of zo. Ze zien ze aankomen....
Gelukkig staat er in die gewraakte eerste 23 artikelen van de grondwet dat eenieder die niet in zijn eigen behoefte kan voldoen, recht heeft op bijstand
Niet anders dan anders. Je prikt een datum en die hanteer je als verkiezingsdag. Alle stemmen die vóór die dag zijn uitgebracht tellen mee.
Overigens zie ik ook gelijk zelf wel een groot nadeel aan dit systeem en dat is voor nieuwe partijen. Ik las ergens waarom het bij ons 5 maanden duurt tot aan de nieuwe verkiezingen en dat was onder andere om nieuwe partijen de kans te geven mee te doen. Met een verjaardags-stem-systeem kan dat niet zo makkelijk. Nu is het kabinet gevallen en in principe zou je met dit systeem zo ongeveer de volgende dag wel een nieuwe stemdag kunnen hanteren. Je hoeft namelijk verder geen stemlokalen en dergelijke te regelen want dat gebeurt door het jaar heen iedere dag.
Nieuwe partijen kunnen dan dus niet mee doen, tenzij ze al een tijdje aan de weg timmeren en zo in de achterliggende tijd al stemmen hebben verzameld.
... en gaat over tot de orde van de dag
Vind ik toch wel een (groot) nadeel: stel dat je 29 oktober prikt als verkiezingsdag, dan zijn er mensen die hun stem die dag uitbrengen, maar er zijn ook mensen die hun stem een jaar terug al hebben moeten uitbrengen. Dan heeft die stem dus betrekking op de standpunten en omstandigheden van een jaar terug. En in een jaar kan er veel veranderen, zeker in de (populistische) politiek.P_Tingen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:07:
[...]
Niet anders dan anders. Je prikt een datum en die hanteer je als verkiezingsdag. Alle stemmen die vóór die dag zijn uitgebracht tellen mee.
Overigens zie ik ook gelijk zelf wel een groot nadeel aan dit systeem en dat is voor nieuwe partijen. Ik las ergens waarom het bij ons 5 maanden duurt tot aan de nieuwe verkiezingen en dat was onder andere om nieuwe partijen de kans te geven mee te doen. Met een verjaardags-stem-systeem kan dat niet zo makkelijk. Nu is het kabinet gevallen en in principe zou je met dit systeem zo ongeveer de volgende dag wel een nieuwe stemdag kunnen hanteren. Je hoeft namelijk verder geen stemlokalen en dergelijke te regelen want dat gebeurt door het jaar heen iedere dag.
Nieuwe partijen kunnen dan dus niet mee doen, tenzij ze al een tijdje aan de weg timmeren en zo in de achterliggende tijd al stemmen hebben verzameld.
En hopelijk zou dat ervoor zorgen dat partijen veel consequenter standpunten innemen, uitdragen en in praktijk brengen (door hun stemgedrag), dat ze nooit meer campagne voeren maar gewoon hun werk doen, maar in de praktijk vrees ik dat ze juist alleen nog maar campagne voeren en nooit meer aan hun werk toekomen. Zoals de PVV en BBB eigenlijk altijd al doen, imho.
Interessant idee wel!
Ik heb eigenlijk zelden problemen met de trein gehad, toch redelijk wat tijden gedaan.Makaja schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:03:
[...]
Nou...
En ik heb hier dus last van: voor mijn werk moet ik volgende week dinsdag en donderdag treinen. Is nog maar de vraag of ik plaats van bestemming kom (en weer thuis...).
Alleen het stukje dat de hij maar 1x per half uur reed (op dat traject, vertrok 5 minuten na de stoptrein) en je er dus wel eens net te laat was, waardoor er weer redelijke tijd bij je woon-werk tijd komt...
Even aangevuld.En dan de volgende quotes (uit voornoemd artikel):
2022: "Uiteindelijk werd een loonstijging van 9,25 procent afgesproken tot eind 2023." In 2 jaar dus ~4,5%/jaar
2024: "een structurele loonstijging van gemiddeld 6,6 procent" Daar grepen velen naast en kregen 4-5% uitgedrukt in per jaar
2025: "De bonden eisen een loonsverhoging van 6 procent" Eisen, dat is altijd hoog inzetten. Zal me verbazen wanneer er meer dan 3% overblijft
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit toch aardig de inflatie dekt.
2023: 3,8%
2024: 3,3%
(Bron: CBS)
En NS, zeker niet standaard voor het bedrijfsleven. Doorgaans net wat beter, maar ook een paar jaar 0-lijn gehad en nu nog steeds personeelstekort, dus daar kan je als bond lekker op drukken.
brothermaynard schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:24:
[...]
als je idd niet voor >10-15 jr je hypotheek hebt vastgezet toen de rente tussen de 1 en 2 % hing (vooropgesteld dat dat kon) dan heb ik ook niet veel medelijden over stijgende woonlatewn. Zelf de hypotheek op 1,8% kunnen afsluiten voor 30 jr voor de aflossingsverije hypotheek. De opbouw spaarhypotheek komt dit jaar voor nieuwe rentetermijn voorbij, maar daar was het niet zo gunstg om die lang op een laag rentepercentage vast te zetten. Als die over 3 jr aflost hebben we tot einde looptijd een rentelast van 150€ bruot/mnd. Daar ga je nooit meer iets anders voor terugvinden
offtopic:
in 2018 woning gekocht, 20 jaar rente vastgezet voor 2,4%, 100% annuitair
In 2020 hypotheek overgesloten, resterende hypotheek + 20k renteboete + 80k verbouwing in aflossingsvrij voor 20 jaar vastgezet voor 1,4%, tegen exact dezelfde maandlasten.
Absoluut pervers, maar hey, als het werkt...
in 2018 woning gekocht, 20 jaar rente vastgezet voor 2,4%, 100% annuitair
In 2020 hypotheek overgesloten, resterende hypotheek + 20k renteboete + 80k verbouwing in aflossingsvrij voor 20 jaar vastgezet voor 1,4%, tegen exact dezelfde maandlasten.
Absoluut pervers, maar hey, als het werkt...
[ Voor 42% gewijzigd door DropjesLover op 05-06-2025 13:26 ]
BThGvNeOA
Ik denk niet dat het hier veel beter van wordt. Het is namelijk totaal niet te organiseren. Waar moeten mensen heen om te gaan stemmen? Te ver weg en ze gaan niet. Te lokaal in kleine gemeentes en je weet wie waar op gestemd heeft, om nog maar niet te spreken over de kosten om iedere dag duizenden stemkantoren open te hebben. Electronisch/online is al helemaal geen optie. Ofwel: leuk idee, maar daar blijft het ook bij.P_Tingen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:54:
In plaats van een kiesdrempel is "Stemmen op je verjaardag" een leuk gedachtenexperiment. Ik zeg dat expres erbij want de kans dat het ingevoerd gaat worden is nagenoeg 0.
Het idee is dat je 1x per jaar op (of rond) je verjaardag gaat stemmen. Dat haalt de hysterie van de verkiezingen met bijbehorende retoriek er behoorlijk af, want er gaan dan dus elke dag van het jaar mensen stemmen, zo ongeveer 45000 mensen (13.5 miljoen / 300 dagen).
Toen ik het idee voor het eerst hoorde, proestte ik bijna van het lachen, maar na het horen van de uitleg ben ik wel om. Zou er een volksreferendum voor komen, ik zou vóór stemmen
De Universiteit van Nederland heeft er een podcast over gemaakt:
https://www.universiteitv...p-je-verjaardag-goed-idee
Denk niet dat de zorg zit te wachten op een NEI coachJoris748 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Agema kan altijd nog als zorgcowboy aan de slagVoor Madlener is er vast wel een baantje in het bedrijfsleven.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Lobbyist voor de zorgPunkrocker schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:26:
[...]
Denk niet dat de zorg zit te wachten op een NEI coach
Die praktische kant is gemakkelijk in te vullen: in ieder gemeentehuis een permanent stemlokaaltje.ThomasG schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:19:
[...]
Ik denk niet dat het hier veel beter van wordt. Het is namelijk totaal niet te organiseren. Waar moeten mensen heen om te gaan stemmen? Te ver weg en ze gaan niet. Te lokaal in kleine gemeentes en je weet wie waar op gestemd heeft, om nog maar niet te spreken over de kosten om iedere dag duizenden stemkantoren open te hebben. Electronisch/online is al helemaal geen optie. Ofwel: leuk idee, maar daar blijft het ook bij.
En dat probleem heb je nu ook in bepaalde mate, dat is niet anders met dit systeem. Een oorlog die uitbreekt gedurende een regeringsperiode en je hebt direct een hekelpunt waar je dus op de volksvertegenwoordigers dient te vertrouwen dat ze in lijn met hun visie blijven werken ( dat een gedegen lange termijnvisie vaak ontbreekt is problematisch ). COVID-19 idem, en zo zijn er nog wel meer situaties die onvoorzien waren maar men wel met het mandaat van de kiezer maar zonder expliciet vooraf benoemd stelling in diende te nemen.migchiell schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:17:
[...]
Vind ik toch wel een (groot) nadeel: stel dat je 29 oktober prikt als verkiezingsdag, dan zijn er mensen die hun stem die dag uitbrengen, maar er zijn ook mensen die hun stem een jaar terug al hebben moeten uitbrengen. Dan heeft die stem dus betrekking op de standpunten en omstandigheden van een jaar terug. En in een jaar kan er veel veranderen, zeker in de (populistische) politiek.
Lastigheid zit hem wellicht meer in het potentiele mandaat dat een kiezer geeft voor vier jaar aan een volksvertegenwoordiger die gedurende dat jaar van partij kan wissellen of niet meer beschikbaar is voor een termijn als tweedekamerlid, de vraag is wat er dan met de stem gebeurt.
Met zo'n systeem kun je dus nooit meer op je verjaardag van huis zijn voor een vakantiereis oid
?
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Dan spreken we toch af dat je in de maand dat je jarig bent moet stemmen? Dit probleem had zelfs Faber op kunnen lossenBananenplant schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:31:
Met zo'n systeem kun je dus nooit meer op je verjaardag van huis zijn voor een vakantiereis oid?
Dan nog. Ik denk dat het dramatisch zal zijn voor de opkomst. Je kunt zeggen van campagnetijd wat je wilt, maar het zorgt er wel voor dat je het idee hebt dat je als maatschappij als geheel naar de stembus gaat. Als je het uitbrengen van stemmen gaat spreiden raak je dat kwijt.Joris748 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:34:
[...]
Dan spreken we toch af dat je in de maand dat je jarig bent moet stemmen? Dit probleem had zelfs Faber op kunnen lossen
De invloed van verkiezingscampagnes die allang niet meer om de inhoud gaan en van opiniepeilingen is ook niet geweldigBananenplant schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:39:
[...]
Dan nog. Ik denk dat het dramatisch zal zijn voor de opkomst. Je kunt zeggen van campagnetijd wat je wilt, maar het zorgt er wel voor dat je het idee hebt dat je als maatschappij als geheel naar de stembus gaat. Als je het uitbrengen van stemmen gaat spreiden raak je dat kwijt.
Sorry, ik zit de laatste dagen in een sarcastische modus door de poppenkast die populistische partijen ervan maken. En vanaf deze week schaar ik de VVD daar ook onder. Yesilgoz is definitief door de mand gevallen als usefull idiot ... sorry Caroline ... nuttige idioot.
If it behaves like a cult ...Helixes schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:31:
[...]
Precies. Dit zat ik ook al te denken. Nieuwsuur deed daar blijkbaar al een duit over in het zakje, door te stellen dat Wilders wellicht óók een speld in de coalitiebubbel heeft gestoken omdat hij het gevoel had de controle kwijt te raken over zijn onderlingen en/of dat ze hem in zijn positie zouden kunnen beconcurreren:
[...]
Er zal een hard gesprek moeten plaatsvinden tussen Wilders en Agema - en Wilders en Madlener. Om te kijken of ze bereid zijn om zich weer onder het juk van de PVV - onder het juk van hém te scharen. Als dat niet, of maar deels, zo is, dan denk ik niet dat de "kieslijstcommissie" bij de PVV ze nog een keertje vraagt.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ga maar eens meedraaien in een verkiezingsteam. Je hebt (denk ik) duidelijk geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Als het een kwestie was van een papiertje inleveren met je stem waren we zo klaar ja, maar dat is dus niet zo.Joris748 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:30:
Die praktische kant is gemakkelijk in te vullen: in ieder gemeentehuis een permanent stemlokaaltje.
Als je in je verjaardagsmaand mag stemmen heb je bij een opkomstpercentage van 60% in een 100.000+ gemeente alsnog 250 mensen per dag.
Wie gaat elke avond die stemmen tellen denk je? Proces-verbalen ondertekenen? De stembiljetten met beveiligd transport naar de kiesraad brengen?
Ik merk dat toch wel vaker bij mensen op, dat proces van bewustwording ten aanzien van het proces van onzelfstandigheid van alles in dat segment van het politieke spectrum. Her en der ook wel bij redacties, zo sprak ik vanochtend nog die wat terug zat te graven in het patroon van accelerationisme, en het telkens aan het oor getrokken worden van de VVD door de primaire donoren. @dawg refereerde eerder in het topic aan een voorbeeld daarvan, maar ja, het zegt toch wel iets dat die onzelfstandigheid een onderwerp aan het worden is.Joris748 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:52:
[...]
De invloed van verkiezingscampagnes die allang niet meer om de inhoud gaan en van opiniepeilingen is ook niet geweldig
Sorry, ik zit de laatste dagen in een sarcastische modus door de poppenkast die populistische partijen ervan maken. En vanaf deze week schaar ik de VVD daar ook onder. Yesilgoz is definitief door de mand gevallen als usefull idiot ... sorry Caroline ... nuttige idioot.
Niet verkeerd, integendeel. Drama in andere landen is vooruitlopend op lijnen die wij volgen veelal het resultaat van dat perceptieprobleem van non-conform zien alsof het conform is.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
En tegelijkertijd veel minder stembureaus. Dat zou lekker zijn, als je in een rurale gemeente woont en eerst een half uur naar het stembureau moet rijden, midden in een druilerige herfst...Dennis schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:29:
[...]
Als je in je verjaardagsmaand mag stemmen heb je bij een opkomstpercentage van 60% in een 100.000+ gemeente alsnog 250 mensen per dag.
Dan geef je toch gewoon een volmacht af?Bananenplant schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:31:
Met zo'n systeem kun je dus nooit meer op je verjaardag van huis zijn voor een vakantiereis oid?
Wel aan iemand die op die dag ook stemgerechtigd is natuurlijk
Ja, want te kleine locaties kan ook weer niet omdat dan het stemgeheim in de knel komt.Bananenplant schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:31:
En tegelijkertijd veel minder stembureaus. Dat zou lekker zijn, als je in een rurale gemeente woont en eerst een half uur naar het stembureau moet rijden, midden in een druilerige herfst...
En wie denkt dat opiniepeilingen verleden tijd zijn onderschat de media denk ik
Ik weet zeker dat als ik een maand de tijd heb om te stemmen ik vanzelf bedenk: "Crap, de maand is alweer voorbij!" voordat ik gestemd heb.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Ik vind het feit dat Wilders zo met zijn eigen medewerkers/fractie/niet-leden-maar-iets-anders omgaat eigenlijk nog erger dan wat hij inhoudelijk allemaal vindt en doet.Helixes schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:31:
Misschien sluit een Agema zich wel aan bij JA21 of zo.
Ook dat is op te lossen door een jaarlijks verjaardagscadeautje voor je verjaardag klaar te leggen. In persoon af te halen na het uitbrengen van je stem.Bananenplant schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:39:
[...]
Dan nog. Ik denk dat het dramatisch zal zijn voor de opkomst. Je kunt zeggen van campagnetijd wat je wilt, maar het zorgt er wel voor dat je het idee hebt dat je als maatschappij als geheel naar de stembus gaat. Als je het uitbrengen van stemmen gaat spreiden raak je dat kwijt.
Enige probleem zijn dan nog de Jehova's getuigen, want die vieren hun verjaardag niet. Maar ja, die stemmen ook niet, dus opgelost.
Dat is juist het achterliggende idee: dat het allemaal wat minder hijgerig wordt en dat je dus je partij meer kiest op hun langetermijngedrag in plaats van de beloftes die ze vlak voor de verkiezingen doen.migchiell schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:17:
[...]
Vind ik toch wel een (groot) nadeel: stel dat je 29 oktober prikt als verkiezingsdag, dan zijn er mensen die hun stem die dag uitbrengen, maar er zijn ook mensen die hun stem een jaar terug al hebben moeten uitbrengen. Dan heeft die stem dus betrekking op de standpunten en omstandigheden van een jaar terug. En in een jaar kan er veel veranderen, zeker in de (populistische) politiek.
En hopelijk zou dat ervoor zorgen dat partijen veel consequenter standpunten innemen, uitdragen en in praktijk brengen (door hun stemgedrag), dat ze nooit meer campagne voeren maar gewoon hun werk doen, maar in de praktijk vrees ik dat ze juist alleen nog maar campagne voeren en nooit meer aan hun werk toekomen. Zoals de PVV en BBB eigenlijk altijd al doen, imho.
Interessant idee wel!
Ik geef direct toe dat er in praktische zin genoeg hobbels te overwinnen zouden zijn als je dit in zou willen voeren, vandaar ook dat ik zei dat het vooral een gedachtenexperiment was
Ik gebruik overigens zelf vooral stemwijzers die het feitelijke stemgedrag van de partijen vergelijkt met mijn voorkeuren, zoals:
... en gaat over tot de orde van de dag
Uit Trouw:
Ik heb niets tegen Timmermans, toch denk ik dat het beter is wanneer ze een andere lijsttrekker kiezen, Timmermans is te makkelijk op te schieten. Ik zou Marjolein Moorman wel willen zien.De leden van GroenLinks en PvdA mogen deze week al stemmen over een fusie tussen de twee linkse partijen. De partijbesturen organiseren een online ledenreferendum en halen het principebesluit over de vorming van een gezamenlijke linkse partij daarmee opnieuw naar voren.
Leden kunnen vanaf vandaag online laten weten of zij vinden dat de partijen met één lijst moeten deelnemen aan de komende verkiezingen én of ze voor een fusie zijn in 2026. Volgende week donderdag wordt de uitslag bekendgemaakt. Vanwege de val van het kabinet eerder deze week en de verkiezingen die mogelijk al eind oktober plaatsvinden, is volgens de partijbesturen haast geboden.
De leden zouden op een gezamenlijk partijcongres op 21 juni het principebesluit nemen om samen te gaan. De daadwerkelijke juridische samensmelting staat gepland voor na de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.
[ Voor 38% gewijzigd door dawg op 05-06-2025 13:35 ]
Als Timmermans afzwaait zal denk ik eerder iemand uit GroenLinks-huize partijleider worden. Jesse dus.dawg schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:26:
Ik heb niets tegen Timmermans, toch denk ik dat het beter is wanneer ze een andere lijsttrekker kiezen, Timmermans is te makkelijk op te schieten. Ik zou Marjolein Moorman wel willen zien.
Hoe werkt het eigenlijk met mensen die op 29 februari jarig zijn?Kurkentrekker schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:14:
[...]
Ook dat is op te lossen door een jaarlijks verjaardagscadeautje voor je verjaardag klaar te leggen. In persoon af te halen na het uitbrengen van je stem.
Enige probleem zijn dan nog de Jehova's getuigen, want die vieren hun verjaardag niet. Maar ja, die stemmen ook niet, dus opgelost.
Dat gaan veel PvdA-ers nooit accepteren.Dennis schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:27:
[...]
Als Timmermans afzwaait zal denk ik eerder iemand uit GroenLinks-huize partijleider worden. Jesse dus.
Tegelijkertijd heeft Timmersmans al best een hoop gedaan.dawg schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:26:
Uit Trouw:
[...]
Ik heb niets tegen Timmermans, toch denk ik dat het beter is wanneer ze een andere lijsttrekker kiezen, Timmermans is te makkelijk op te schieten. Ik zou Marjolein Moorman wel willen zien.
Met z'n maagverkleining is hij niet meer "die elitaire dikke papzak"
Hij is na de verkiezingen en geen premier geworden te zijn niet weer teruggerend naar "Brussel" of een andere, meer betalende baantjescarrousel
Hij heeft zijn taalgebruik echt wel aangepast.
Rechts zal hem nog steeds zo proberen af te schilderen, maar na 2 jaar kleeft dat toch een stuk minder.
BThGvNeOA
Er zal door de leden gekozen worden en PvdA heeft volgens mij meer leden dan GL.Dennis schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:27:
[...]
Als Timmermans afzwaait zal denk ik eerder iemand uit GroenLinks-huize partijleider worden. Jesse dus.
Dat is waar.dawg schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:29:
Er zal door de leden gekozen worden en PvdA heeft volgens mij meer leden dan GL.
Tussen Timmermans en Yesilgoz botert het niet en dat lijkt me funest voor samenwerking in een (onvermijdelijke) coalitie.DropjesLover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:29:
[...]
Tegelijkertijd heeft Timmersmans al best een hoop gedaan.
Hij is na de verkiezingen en geen premier geworden te zijn niet weer teruggerend naar "Brussel" of een andere, meer betalende baantjescarrousel
Rechts zal hem nog steeds zo proberen af te schilderen, maar na 2 jaar kleeft dat toch een stuk minder.
Helaas blijft Links zichzelf saboteren. Althans, dat is mijn gevoel. PvdA zou groter kunnen zijn zonder GroenLinks. Iemand die voor PvdA kiest ziet bepaalde dingen toch anders dan GroenLinks. Bij GroenLinks denk ik aan een partij die te snel (niet duurzaam) naar een groenere wereld wil terwijl we ook onze economie in stand moeten houden.
Dat mag wel een flink cadeau zijn dan, waarmee het dus ook een erg dure oplossing wordt danKurkentrekker schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:14:
[...]
Ook dat is op te lossen door een jaarlijks verjaardagscadeautje voor je verjaardag klaar te leggen. In persoon af te halen na het uitbrengen van je stem.

Het is ook niet voor niets dat veel PvdAers tegen een daadwerkelijke fusie en/of nieuwe partij zijn.Trishul schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:34:
Helaas blijft Links zichzelf saboteren. Althans, dat is mijn gevoel. PvdA zou groter kunnen zijn zonder GroenLinks. Iemand die voor PvdA kiest ziet bepaalde dingen toch anders dan GroenLinks. Bij GroenLinks denk ik aan een partij die te snel (niet duurzaam) naar een groenere wereld wil terwijl we ook onze economie in stand moeten houden.
Amerikaanse data, maar er zijn meer loterij tickets verkocht dan mensen hebben gestemd.Bananenplant schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:40:
[...]
Dat mag wel een flink cadeau zijn dan, waarmee het dus ook een erg dure oplossing wordt dan.
Je zou na het stemmen een lot kunnen uitdelen waarbij op 1 lot 1 miljoen valt of iets dergelijks.
Zo zie ik het ook ja.dawg schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:31:
[...]
Tussen Timmermans en Yesilgoz botert het niet en dat lijkt me funest voor samenwerking in een (onvermijdelijke) coalitie.
Maar wie zit minder op de juiste plek voor zijn/haar partij, Yesilgoz of Timmermans?
Maar de (grotere) PvdA kan ook beter het groene verhaal temperen, en ook misschien beter de brug leggen naar hoe pro-milieu voor den arbeider (gezondheid ed) is en tegen het bedrijfsleven.Trishul schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:34:
Probleem is natuurlijk dat er eigenlijk weinig beweging is van kiezers tussen links en rechts. Het is alleen de vraag welke partij in het blok de grootste zal worden.
Persoonlijk denk ik dat de optie voor keuze / democratie belangrijk is, en dat een lijstverbinding (hoe dan ook samen regeren) in deze democratischer zou zijn, omdat het de keuze tussen PvdA en GL en verhoudingen weergeeft..
BThGvNeOA
Uiteindelijk bepaalt de kiezer... In het uiterste geval hebben ze samen >75 zetels. Dan moeten ze weldawg schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:31:
[...]
Tussen Timmermans en Yesilgoz botert het niet en dat lijkt me funest voor samenwerking in een (onvermijdelijke) coalitie.
Maar alle gekheid op een stokje; ik denk dat ook hier de Groen Links achterban het probleem wordt. Binnen GroenLinks-PvdA, maar evengoed voor de VVD.
Beiden niet onomstreden volgens mij.DropjesLover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:53:
[...]
Zo zie ik het ook ja.
Maar wie zit minder op de juiste plek voor zijn/haar partij, Yesilgoz of Timmermans?
Rob Oudkerk bron : vind dit (met wel steekhoudende argumenten geen goed idee:dawg schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:26:
Uit Trouw:
[...]
1. Nederland is niet 'opeens' veel linkser geworden na deze uitslag. fusie partij bediend daarmee een spectrum wat niet bij iedereen aan slaat (van gematigd links tot redelijk extreem links (ex communistische partij))
2. proces is niet democratisch: op het congres zou gestemd worden over 3 opties (federatie, fusie,alliantie), nu is er online 1 keuze (samen verder?)
3. er wordt energie gestoken in de vorm (fusie) ipv in de inhoud (hoe helpen we nederland vooruit, met de bijkomende wetenschap datje zeer waarschijnlijk 'iets' met rechts moet (stemmen snoepen en/of samenwerken)
Daar zeg je wat, al benader ik het dan net anders.DropjesLover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:53:
Persoonlijk denk ik dat de optie voor keuze / democratie belangrijk is, en dat een lijstverbinding (hoe dan ook samen regeren) in deze democratischer zou zijn, omdat het de keuze tussen PvdA en GL en verhoudingen weergeeft..
Ik denk dat het belangrijkste is dat er iemand aan het roer komt die verbindt, samenwerkt, compromissen maakt en meer van dat, ongeacht wat de richting nu precies is.
Dit fragment van LUBACH vond ik wel treffend.
Al die Kamerleden van de PVV die (vrijwel) niks doen... Hopelijk krijgt de doelgroep van de PVV dit ook mee. Hun stem leidt tot meer 'leegte' in de tweede kamer.
Wilders heeft in ieder geval weer een paar maanden om zijn lijst met stromannen kieslijst weer samen te stellen.
Al die Kamerleden van de PVV die (vrijwel) niks doen... Hopelijk krijgt de doelgroep van de PVV dit ook mee. Hun stem leidt tot meer 'leegte' in de tweede kamer.
Wilders heeft in ieder geval weer een paar maanden om zijn lijst met stromannen kieslijst weer samen te stellen.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
@DropjesLover Henri Kruithof, voormalig spindoctor VVD en thans lid van raad van bestuur WNL gaf gisteren in Nieuwsuur aan dat hij vindt dat Yesilgöz een te grote fout heeft gemaakt vorige campagne en daarom weg zou moeten. Maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren aangezien de hele VVD-fractie nog steeds achter haar staat.
En Timmermans, tja, helaas heeft de beste man de schijn tegen.
*knip*, dat mag wat minder lomp.DropjesLover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:29:
[...]
Tegelijkertijd heeft Timmersmans al best een hoop gedaan.
[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 05-06-2025 20:00 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Die stemmen alleen voor restzetels.autje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:28:
[...]
Hoe werkt het eigenlijk met mensen die op 29 februari jarig zijn?
Natuurlijk, maar als het niet botert tussen fractievoorzitters en een nieuwe coalitie valt daardoor voortijdig, lijkt me echt niet goed; 4 verkiezingen in minder dan 4 jaar.MikeyMan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:54:
[...]
Uiteindelijk bepaalt de kiezer... In het uiterste geval hebben ze samen >75 zetels. Dan moeten ze wel
Maar alle gekheid op een stokje; ik denk dat ook hier de Groen Links achterban het probleem wordt. Binnen GroenLinks-PvdA, maar evengoed voor de VVD.
Yesilgöz moest toen Rutte vertrok een gat vullen zowel als leider maar ook in de organisatie. Dat ging toen behoorlijk mis (zoals mensen die uitspraken deden voordat ze goedgekeurd waren door de top). Ik ga er vanuit dat die gaten (en daarmee dus ook die fouten) opgevuld zijn.dawg schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:58:
@DropjesLover Henri Kruithof, voormalig spindoctor VVD en thans lid van raad van bestuur WNL gaf gisteren in Nieuwsuur aan dat hij vindt dat Yesilgöz een te grote fout heeft gemaakt vorige campagne en daarom weg zou moeten. Maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren aangezien de hele VVD-fractie nog steeds achter haar staat.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Precies. Je zag vorige week al dat meer linksere leden zich roeren omdat ze het samen met de PvdA niet (ik noem het even zo) radicaal genoeg vinden.MikeyMan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:54:
Maar is dat niet een beetje het probleem? Dat er uiteindelijk schijt is aan de kiezer.dawg schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:00:
[...]
Natuurlijk, maar als het niet botert tussen fractievoorzitters en een nieuwe coalitie valt daardoor voortijdig, lijkt me echt niet goed; 4 verkiezingen in minder dan 4 jaar.
Op 28 februari ben je nog niet jarig geweest, dus je verjaart daarna en dus op 1 maart als er geen 29 dagen in februari zijn.autje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:28:
[...]
Hoe werkt het eigenlijk met mensen die op 29 februari jarig zijn?
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Moeilijke vind ik. Wellicht dat een aantal partijen er zo instaan maar met dergelijk cynisme schiet eigenlijk ook niemand wat op.MikeyMan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:09:
[...]
Maar is dat niet een beetje het probleem? Dat er uiteindelijk schijt is aan de kiezer.
Het is inderdaad wel echt een puinzooi geworden.

En aan de andere kant mekkeren de Ronald Plasterks ook, want die zijn bang dat er weer een echt links geluid komt.Dennis schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:07:
[...]
Precies. Je zag vorige week al dat meer linksere leden zich roeren omdat ze het samen met de PvdA niet (ik noem het even zo) radicaal genoeg vinden.
Er wordt sowieso wel veel getrokken aan die partij/partijen. Laat ze los van elkaar verder gaan, en ze worden telkens tegen elkaar uitgespeeld, en ze kunnen geen vuist maken omdat het 2 middelgrote partijen zijn.
Zet ze bij elkaar, en beide vleugels mekkeren, waar media/politici een wig in proberen zullen te drijven.
Wat zou het fijn zijn als "we" ons zo druk maakten over bijv. de verschillen in de VVD, CDA, of dat media constant zo hijgerig is op het ledenloze PVV

People as things, that’s where it starts.
@MikeyMan en @Dennis, @RobinHood en mogelijk ook anderen.
Waar komt die overtuiging dat er iets mis gaat/is tussen PVDA en GL vandaan?
Bij elke partij zijn er flanken die een andere richting willen. Zonder bronnen heb ik steeds meer het idee dat er een narratief gepusht/geëchood wordt.
Zo is Rob Oudkerk in mijn ogen niet echt de meest betrouwbare bron. Hetzelfde met Plasterk.
Bij elke partij zijn er flanken die een andere richting willen. Zonder bronnen heb ik steeds meer het idee dat er een narratief gepusht/geëchood wordt.
Zo is Rob Oudkerk in mijn ogen niet echt de meest betrouwbare bron. Hetzelfde met Plasterk.
[ Voor 5% gewijzigd door DevWouter op 05-06-2025 14:16 ]
Ik ben niet zozeer voorstander van de fusie maar linkse kiezers moeten echt ophouden met elkaar de maat nemen over het wel of niet radicaal genoeg zijn. Dat geldt voor de radicale linkse tak maar vooral ook voor de protesterende "boomers" op rechts. Oudkerk, Melkert: ze hebben weinig recht van spreken aangezien "hun" oude PvdA de boel juist verkwanseld heeft. Het zijn de oude mannen geworden waar ze zelf vroeger zo tegen hebben gestreden.Dennis schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:07:
[...]
Precies. Je zag vorige week al dat meer linksere leden zich roeren omdat ze het samen met de PvdA niet (ik noem het even zo) radicaal genoeg vinden.
Laat ik voorop stellen dat ik persoonlijk vind dat zowel PvdA als GL zich sociaaleconomisch eerder linkser dan rechtser moeten opstellen dan ze het laatste decennium hebben gedaan. Maar het is dus al niet zo dat GL daar altijd de linksere keuzes heeft gemaakt dan de PvdA.
En hoewel ik me kan vinden in het argument dat de PvdA en GL een heel ander imago hebben en daardoor beter zelfstandig een "eigen" links deel kunnen binnenhalen zouden ze echt wel moeten stoppen met zinloze twisten. Timmermans is niet de vijand, wat activistische jongeren zijn niet de vijand. Yesilgoz, Wilders, Van der Plas: dat is de vijand en die vijand is met meer.
@DevWouter
Plasterk is ook gewoon niet links meer. Ik hoor hem nooit over het zorgstelsel of de verdeling van kapitaal
[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 05-06-2025 14:18 ]
Nou, zelfs op het partijcongres ontstond flinke discussie over Israel/Gaza. Of het mis gaat is vraag twee, maar dat er twee achterbannen met een andere agenda bij elkaar gebracht worden maakt de zaak m.i. niet makkelijker.DevWouter schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:16:
@MikeyMan en @Dennis en mogelijk ook anderen.
Zo is Rob Oudkerk in mijn ogen niet echt de meest betrouwbare bron.
Als de partij dat als partij doorstaat, bestaat alsnog het risico dat dat kiezers kost.
Ook lokaal weten ze elkaar niet altijd te vinden, wat m.i. ook essentieel is voor een landelijk goed werkende partij.
Overigens zijn het buiten Rob Oudkerk ook personen als Melkert, Spekman, Verbeet, Rottenberg vanuit PvdA huize. En ook DWARS ligt dwars. Of dat een grote portie van de achterban vertegenwoordigt kan ik niet inschatten uiteraard.
Overigens zou ik het alleen maar fijn vinden als er een sterker links geluid komt. Niet dat ik er zelf voor zou kiezen, maar m.i. noodzakelijk voor een goed werkend politiek landschap.
[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 05-06-2025 14:23 ]
Dat is dus exact wat ik bedoel. Ik denk dat het allemaal wel meevalt, en dat hooguit wat mensen die zich lekker moeten gaan aansluiten bij PvdD of D66 echt lopen te mekkeren.DevWouter schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:16:
@MikeyMan en @Dennis, @RobinHood en mogelijk ook anderen.
Iig alle GLvdA stemmers die ik ken en spreek vinden het dikke prima, en begrijpen ook dat er van beide kanten wat water bij de wijn moet, en dat dat ook gewoon gunstig kan zijn.
Ze hoeven niet minder groen te worden, het alleen wat minder uitdragen bijvoorbeeld.
Israel/Gaza is misschien meer een ding, maar je maakt mij niet wijs dat die discussie niet in bijna iedere partij plaatsvind.
People as things, that’s where it starts.
@D-e-n ik zou er al (centrum)linkse partij wel voor waken dat we niet in termen van vijandschap gaan spreken. Het gaat om andere opvattingen, een andere kijk op de inrichting van onze maatschappij. De ander als vijand zien maakt dat de polarisatie enkel zal toenemen, zie de VS alwaar er tussen Dems & Reps (MAGA) geen normaal gesprek meer mogelijk is.
Ik denk dat het bij bijna elke partij het onderwerp Israel/Gaza zeer gevoelig onderwerp is. Misschien moeten zij de moderators van AWM eens lenenMikeyMan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:18:
[...]
Nou, zelfs op het partijcongres ontstond flinke discussie over Israel/Gaza. Of het mis gaat is vraag twee, maar dat er twee achterbannen met een andere agenda bij elkaar gebracht worden maakt de zaak m.i. niet makkelijker.
Als de partij dat als partij doorstaat, bestaat alsnog het risico dat dat kiezers kost.
Verder heb je wel een punt dat die partijen te verenigen zeer uitdagend is, maar dat is altijd als je twee brede ploegen hebt. Er zullen vast en zeker een paar mensen zijn die uit de partij stappen om vervolgens een nieuwe te vormen, dat zie je bij elke partij (zoals PVV, JA21, BBB, etc). Ook bij fusies in het verleden. Hoewel PVDA+GL wel een grotere fusie is, dus mogelijk dat bepaalde spelregels niet van toepassing zijn omdat het een andere schaal van grote is.
Qua kiezers weet ik het niet. Ik heb daar nu dusdanig veel voorspellingen van gehoord dat er altijd een tussen zit die klopt. Grootste voordeel: PVDA en GL kunnen door rechtse niet tegen elkaar uitgespeeld worden. Grootste nadeel: Er is geen keuze meer op links. Grootste voordeel: Er is een duidelijke linkse partij. Grootste nadeel: Er is een duidelijk doelwit. etc...
Ik vind radicaal ook geen goed woord. Zelfs onze meest linkse partij is niet radicaal. Ze zijn alsnog een stuk minder links dan links was in de jaren '80. Het lijkt een beetje radicaal omdat Nederland zo enorm naar rechts is opgeschoven en dan begint het buiten het overton window te vallen. Maar dat maakt het niet radicaal. Wat radicaal was, was de communistische partij bijvoorbeeld. De huidige linkse partijen willen alleen maar een balans tussen kapitalisme en welvaartsstaat en geen Amerikaanse maatschappij waar big business aan de touwtjes trekt.D-e-n schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:16:
[...]
Ik ben niet zozeer voorstander van de fusie maar linkse kiezers moeten echt ophouden met elkaar de maat nemen over het wel of niet radicaal genoeg zijn. Dat geldt voor de radicale linkse tak maar vooral ook voor de protesterende "boomers" op rechts. Oudkerk, Melkert: ze hebben weinig recht van spreken aangezien "hun" oude PvdA de boel juist verkwanseld heeft. Het zijn de oude mannen geworden waar ze zelf vroeger zo tegen hebben gestreden.
Maar de teloorgang is inderdaad een fout van "Nieuw Links" geweest, en die zijn ook meedogenloos afgeschaft. Paars, 'het poldermodel', 'de BV Nederland', het zijn allemaal dingen waar links aan heeft meegewerkt maar ze alle kaarten weggegeven hebben aan rechts en uiteindelijk niks over hebben gehouden. De modale Nederlander heeft de prijs betaald. Daar komt al die onvrede volgens mij ook vandaan, alleen steeds rechtser gaan stemmen maakt het alleen maar erger. Die boodschap kan links niet goed neerzetten.
Ik vind ook dat GL/PvdA niet weer dezelfde fout moet maken ondanks dat Nederlands nu rechtser is dan ooit. Een linkse partij die weer met paarsig gedoe aankomt zal ik niet steunen. Zelfs niet als dat betekent dat ze in de oppositie blijven. In een ineffectieve positie op het pluche zitten werkt niet, dat hebben de laatste decennia wel aangetoond.
En idd welke partij linkser is, hangt heel erg af van het onderwerp. Zie bijvoorbeeld Kunduz dat door groen links mogelijk is gemaakt (en allemaal voor niets is geweest, zodra de Amerikanen opstapten was de taliban weer helemaal terug

[ Voor 12% gewijzigd door Llopigat op 05-06-2025 14:28 ]
In het geval van de drie namen die ik noem gaat het niet om andere opvattingen maar om een rabiate obstructie van de democratie. Het is Yesilgoz die wat dat betreft polariseert door iemand gewoon die andere opvattingen heeft (Timmermans) als een groter gevaar af te schilderen dan Wilders. Daarmee is geen normaal gesprek meer mogelijkdawg schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:20:
@D-e-n ik zou er al (centrum)linkse partij wel voor waken dat we niet in termen van vijandschap gaan spreken. Het gaat om andere opvattingen, een andere kijk op de inrichting van onze maatschappij. De ander als vijand zien maakt dat de polarisatie enkel zal toenemen, zie de VS alwaar er tussen Dems & Reps (MAGA) geen normaal gesprek meer mogelijk is.
[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 05-06-2025 14:27 ]
Is Israel/Gaza nu dan nog een issue? Zelfs het CDA heeft nu kritiek op het optreden van Israel.
Volgens mij ziet iedereen op links het alsvolgt:
- Iedereen vindt dat Israel te ver gaat.
- Iedereen vindt dat de Palestijnen recht hebben op een levensvatbare staat.
- Niemand steunt Hamas
Let wel: ik wil hier verder geen inhoudelijke discussie over starten; daar zijn andere topics voor.
Maar heb ik het mis als ik denk dat iig iedereen binnen GL/PvdA het op die genoemde punten eens is?
Volgens mij ziet iedereen op links het alsvolgt:
- Iedereen vindt dat Israel te ver gaat.
- Iedereen vindt dat de Palestijnen recht hebben op een levensvatbare staat.
- Niemand steunt Hamas
Let wel: ik wil hier verder geen inhoudelijke discussie over starten; daar zijn andere topics voor.
Maar heb ik het mis als ik denk dat iig iedereen binnen GL/PvdA het op die genoemde punten eens is?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic