De landelijke Nederlandse politiek 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 120 Laatste
Acties:
  • 594.702 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:45
DeKever schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:10:
[...]

Op dit moment hoef je niet meer naar VS voor de sloophamer. Onze oosterburen lijken de rechtspraak en wetten wat losser te interpreteren wanneer het aankomt op asiel.
Volgens mij worden ze bij de buren ook gewoon teruggefloten door de rechter; Net zoals in de VS; En dat is dus niet de schuld van de rechter, want die toetst aan de wet/ internationale verdragen waaronder we een handtekening hebben gezet.

Een partij moet dan dus ook niet naar de rechter wijzen, maar het onderliggende probleem oplossen. Vinden we aspecten uit mensenrechtenverdragen niet fijn? Dan moeten partijen een meerderheid zoeken die uit dat verdrag willen stappen, maar ook de consequenties daarvan accepteren.

Dat is net zoals met de EU. In West-Europa hebben we, zeer waarschijnlijk dankzij de EU, al 80 jaar vrede. Dat is echt ongekend lang voor zo'n grote regio. Die veiligheid is er dankzij de verdragen en dat heeft z'n opbrengsten, maar ook z'n kosten.

Is die vrede het ons waard? Of stappen we uit zo'n verdrag met het risico dat een buurland weer een stukje van ons land/ onze rijkdom in wil pikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:33
polthemol schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:56:
een quote van 14 jaar geleden, waarbij we ondertussen al wat diepere inzichten hebben in hoe socio-economische omstandigheden werken en dat die wel eens kunnen werken op specifieke groepen.
Flauwekul. De socio-economische verklaring voor criminaliteit is er al decennia, hij ligt gewoon niet lekker bij een bepaald deel van de kiezers. Ook wel logisch, op het moment dat je nagesist wordt op straat heb je niet zoveel mogelijkheden om de sociaal-economische gezinsomstandigheden van de sisser te verbeteren; dan heb je meer aan een politieagent die zichtbaar aanwezig is.

De PvdA ging in die verkiezingen los op het thema migratie, met "straatcoach" Samsom die stoere taal uit ging slaan over Marokkanen. Daar werden ze voor beloond met 38 zetels.

Links heeft het thema eerst genegeerd, toen obsessief opgepakt, en toen weer laten liggen.

Wat op dit moment bizar is dat sociale problemen met migrantengroepen niet kunnen worden besproken op een manier die recht doet aan de grote groep volwassen tweede- en derdegeneratiemigranten; veertigers en vijftigers die al hun hele leven hier wonen, en gewoon een baan hebben als bagagemedewerker, huisarts of voorzitter van de VVD.

Voor de stereotype VI-kijker is het nog steeds een grote groep die je over één kam kunt scheren. Voor hen bestaan migranten niet anders dan als sissende rotjochies en vrouwen in beige regenjassen op de markt.

Dat is de generatie die ook weigert te accepteren dat hun wijkagent, huisarts of verpleegkundige een ander kleurtje heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:47
Het is duidelijk dat Wilders al direct in campagnestand is gegaan. Het is zo doorzichtig, maar het werkt waarschijnlijk helaas wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:36
Ja die stream loopt vaak vast. F5 doet wonderen dan.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:42

Marc H

- - Is wakker - -

carpebios schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:40:
Ja die stream loopt vaak vast. F5 doet wonderen dan.
Debat direct? hier ook.

Tip, pak de NOS stream ;) die stottert niet.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09 19:20
Meneer van Denk geeft Wilders onbedoeld een podium. Zwak optreden en nu zie je waarom veel mensen op Geert stemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Marc H schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Debat direct? hier ook.

Tip, pak de NOS stream ;) die stottert niet.
Nee via de NOS, maar die valt na een 5 minuten uit of vast. En dan na een F5 doet hij het weer. Maar nu loopt hij al een tijdje, dus misschien hebben ze iets gefixt :)

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:04
Holk schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:42:
Meneer van Denk geeft Wilders onbedoeld een podium. Zwak optreden en nu zie je waarom veel mensen op Geert stemmen
Voor denk kiezers is dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:44
welvaartsbuik schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:58:
[...]

Relatief tot delen Afrika is het natuurlijk hoog, relatief tot grote delen west Europa/Scandinavie/Asie is het gewoon bagger.

Als je van Spier naar Borger wil met het OV, ben je zomaar anderhalf uur onderweg. Met de auto is het nog geen half uur. Het klinkt misschien als een raar voorbeeld, maar dit is gewoon de realiteit. Twee dorpen die hemelsbreed maar 30 kilometer uit elkaar liggen, en toch is er bijna geen doen aan met de bus.

Neem ook Bakkeveen en Drachten. Met de auto ben je er in nog geen 20 minuten, maar met het OV ben je al snel 40 minuten kwijt. En dan is Bakkeveen een forensendorp voor Drachten, en een plek waar veel toeristen komen vanwege de natuur, campings en de bekende rommelmarkt.

Pesse naar het ziekenhuis in Hoogeveen. Dat duurt met de bus zo’n 32 minuten. Vanaf het station ben je namelijk sneller als je 22 minuten naar het ziekenhuis loopt, dan wanneer je op de volgende bus wacht. En dat allemaal voor afstanden die eigenlijk helemaal niet zo groot zijn.

Het zijn stuk voor stuk voorbeelden waaruit blijkt dat het OV in deze regio gewoon niet werkt zoals het zou moeten. Het gaat niet om grote afstanden, maar om slechte verbindingen, slechte frequentie en vaak rijd de bende ook niet op tijden dat de meeste mensen die er gebruik van zouden willen maken er gebruik van kunnen maken.
Dat heeft voornamelijk met de financiële haalbaarheid van dat soort verbindingen te maken helaas. Als noordeling heb ik me tijdens mijn studie tijd ook vaak afgevraagd waarom er niet meer regionale verbindingen zijn om vervolgens te zien dat vrijwel elke bus/trein vrijwel leeg is buiten de spitsuren.

Dat is ook meteen de reden dat de NS hier de regionale treintjes niet meer doet. De verbindingen in de randstad zijn simpelweg beter omdat dezelfde investeringen daar zichzelf wel terugverdienen.

Laten we de discussie mbt de high-speed naar Groningen maar niet opnieuw gaan starten :+
:+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Superman schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Met respect voor die 4 zetels, het gaat om die 25+ van PVV

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:21

HollovVpo1nt

I like gadgets

Centrum Rotterdam is Mekka of Istanbul volgens Wilders. Deze man is totaal maar dan ook totaal sociaal geïsoleerd en heeft geen idee waar die het over heeft. Ik vind het zelfs gevaarlijk om iemand die niet actief deel kan nemen de samenleving - waar ik van alles van vind - te laten bepalen hoe de samenleving vormgegeven moet worden. Deze man komt niet buiten joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:05
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Voor de stereotype VI-kijker is het nog steeds een grote groep die je over één kam kunt scheren. Voor hen bestaan migranten niet anders dan als sissende rotjochies en vrouwen in beige regenjassen op de markt.

Dat is de generatie die ook weigert te accepteren dat hun wijkagent, huisarts of verpleegkundige een ander kleurtje heeft.
Ik vermoed dat als je meer meer personen met een migratieachtergrond in aanraking komt, duidelijk wordt dat het niet allemaal sissende aso's op scooters zijn. Dat zou wel verklaren waarom in grote steden met niet massaal op pvv stemt, terwijl dat wel heel veel personen met migratie achtergrond wonen.

Hoewel je ziet dat in stadsdelen waar met wat armer is en de meerderheid bestaat uit personen met een migratieachtergrond, pvv wel de grootste is. Voor die groep heb ik zeker wel begrip. Als je het niet breed hebt moet je veel meer terug vallen op je omgeving. Culturele verschillen worden dan veel meer een probleem. Zeker omdat de autotoon en allochtonen bewoners in deze buurten helaas niet de mentale capaciteiten hebben om hier flexibel mee om te gaan.

Dit kaart van de uitslag in amsterdam per stembus is wel interessant: https://maps.amsterdam.nl/verkiezingen_tk23/. Denk en PVV stemmers leven vaak dicht bij elkaar in de buurt.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:24

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Flauwekul. De socio-economische verklaring voor criminaliteit is er al decennia, hij ligt gewoon niet lekker bij een bepaald deel van de kiezers. Ook wel logisch, op het moment dat je nagesist wordt op straat heb je niet zoveel mogelijkheden om de sociaal-economische gezinsomstandigheden van de sisser te verbeteren; dan heb je meer aan een politieagent die zichtbaar aanwezig is.

De PvdA ging in die verkiezingen los op het thema migratie, met "straatcoach" Samsom die stoere taal uit ging slaan over Marokkanen. Daar werden ze voor beloond met 38 zetels.

Links heeft het thema eerst genegeerd, toen obsessief opgepakt, en toen weer laten liggen.
Samson is van 14 jaar geleden, dat achterhoedegevecht is de discussie niet waard.
De impact van socio-economische omstandigheden is in de laatste jaren nog heel wat onderzoek over bij gekomen, het afschuiven als onzin is dan een erg sterk statement daarover. Oa. Pikety zijn werk gaat ook deels erover en zo zijn er nog studies te vinden.
Wat op dit moment bizar is dat sociale problemen met migrantengroepen niet kunnen worden besproken op een manier die recht doet aan de grote groep volwassen tweede- en derdegeneratiemigranten; veertigers en vijftigers die al hun hele leven hier wonen, en gewoon een baan hebben als bagagemedewerker, huisarts of voorzitter van de VVD.

oh zeker, men blijft maar in de onderbuik roeren. Ook talkshows zijn daar bijzonder giftig in, want ze moeten voor ophef zorgen, maar ook lekker gezellig blijven natuurlijk en natuurlijk zo neutraal mogelijk dus kan quasi alles en iedereen uit de politiek daar aan tafel komen om zonder noemenswaardige weerklank zaken te spuien. Als je dan 'pech' (danwel geluk) hebt, heb je die dag ook nog Gerard Joling of de Meilandjes aan tafel die los gaat over hoe links hun belastinggeld wil aftroggelen. Probeer je dan maar staande te houden als je nog met een serieus plan wil komen wat in gaat tegen dat beeld.

VI is dan van een dermate tenenkrommend, inhoudsloos niveau dat je je moet afvragen waarom TV-zenders niet wat meer verantwoordelijkheid willen nemen voor de impact van hun content. Ronduit eens op dat punt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:55
Superman schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:43:
[...]

PVV en Denk hebben elkaar nodig voor elk van hun achterban/zieltjes te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:44
[...]
heeft.
Als VI-kijker, ben ik toch wel benieuwd naar de definitie van de stereotype VI-kijker, aangezien deze inmiddels een paar keer terugkomt in deze discussie :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

HollovVpo1nt schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:46:
Centrum Rotterdam is Mekka of Istanbul volgens Wilders. Deze man is totaal maar dan ook totaal sociaal geïsoleerd en heeft geen idee waar die het over heeft. Ik vind het zelfs gevaarlijk om iemand die niet actief deel kan nemen de samenleving - waar ik van alles van vind - te laten bepalen hoe de samenleving vormgegeven moet worden. Deze man komt niet buiten joh.
Nee joh, dit is pure framing, verkiezingretoriek. Hoor dit aan met in je achterhoofd: "Dit is de reden waarom jij op de PVV" moet stemmen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
SGP pro PVV-asielwetten? Dat vind ik niet passen bij een gelovige partij. *ligt vooral aan mij onwetendheid.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Het is geen goede strategie om PVV door te zagen op hun ideeën over Asiel of Moslims. Zowel Jetten als van Baarle (van wie ik het snap), bevragen Wilders daarop. Je hebt nu bij uistek een gouden kans om Wilders en PVV op bestuurlijke onkunde door te zagen: 37 zetels, niets waargemaakt. Ik zou het nu juist NIET over moslims over asiel hebben, omdat dat juist een sentiment van steun aanwakkert bij Wilders en PVV. "oh ja, daarom had ik op PVV gestemd!".

Je moet nu duidelijk maken dat ongeacht wat de ideeën an PVV zijn of hoe groot ze ook zullen worden, ze kunnen het niet. Gouden kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

carpebios schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:51:
SGP pro PVV-asielwetten? Dat vind ik niet passen bij een gelovige partij. *ligt vooral aan mij onwetendheid.
Meer moslims is procentueel minder Christenen. Zie hier de reden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:03
HollovVpo1nt schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:35:
Bij jullie ook de Livestream vastgelopen?
Dat alles vast zou lopen met dit kabinet lag in de lijn der verwachtingen maar deze stond niet op m’n bingokaart :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:55
Het eigen geloof beschermen en de intolerantie naar andere geloofsovertuigingen. Als je nieuwe culturen toelaat via migratie dan vinden zij dat bedreigend.

Wat @Marc H zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ooh, daar trapt Wilders in het valletje van Timmermans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 22:57
Timmermans hoeft niet via de voorzitter te spreken?

En plots doet ie het wel

[ Voor 25% gewijzigd door Sup4rdurt op 04-06-2025 10:58 ]

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:37
Kunnen we deze poppenkast in het debat niet gewoon overslaan?
Laten we direct bespreken hoe de belangrijkste onderwerpen demissionair doorgang moeten vinden, en dan door naar de verkiezingen. Dit is zo zonde van de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
Cheezborger schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:57:
Laten we direct bespreken hoe de belangrijkste onderwerpen demissionair doorgang moeten vinden, en dan door naar de verkiezingen. Dit is zo zonde van de tijd.
Helaas is deze kleuterklas de politiek geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Dit is ronde één in de verkiezingsstrijd. Dit wordt straks breed uitgemeten in nieuwsuitzendingen en talkshows. Gratis reclame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Idealiter wel. Maar conflict is inmiddels de valuta van het moderne socale landschap. Onze maatschappij is verrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Ik lees dat dat hier offtopic is.*

[ Voor 81% gewijzigd door carpebios op 04-06-2025 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:04

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik vind dat Timmermans zich hier wel laat meeslepen in gerrymandering filibusteren van Wilders. Hij maakte een punt dat Wilders met zijn vertrek de gewone Nederlander in de kou laat, Wilders steekt een heel betoog af over Israel en in plaats van m terug te fluiten en te laten reageren op zn initiele punt gaat ie mee in een discussie over Israel.

Hier valt toch niks te halen op deze manier?

Edit: gerrymandering is een andere term. Filibusteren komt meer in de buurt van wat ik bedoel.

[ Voor 13% gewijzigd door DirtyBird op 04-06-2025 11:09 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Besef je dat conservatieve christenen de motoren zijn achter radicaal rechtste politieke stromingen. Dat zie je in de VS (Trump / GOP), Hongarije (Orban / Fidesz), Polen (Nawrocki / PIS). Dat de SGP consequent meestemt ligt geheel in lijn der verwachting. Het gaat niet over naastenliefde, maar over verspreiding van hun conservatieve denkbeelden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
DirtyBird schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:04:
Ik vind dat Timmermans zich hier wel laat meeslepen in gerrymandering filibusteren van Wilders. Hij maakte een punt dat Wilders met zijn vertrek de gewone Nederlander in de kou laat, Wilders steekt een heel betoog af over Israel en in plaats van m terug te fluiten en te laten reageren op zn initiele punt gaat ie mee in een discussie over Israel.

Hier valt toch niks te halen op deze manier?

Edit: gerrymandering is een andere term. Filibusteren komt meer in de buurt van wat ik bedoel.
Israel is gewoon een gemakkelijk stokpaardje om de aandacht af te leiden van de daadwerkelijke problemen. Zie Tierry, totaal geen inhoudelijke vragen compleet nutteloze dingen "Heeft u spijt van onderhandelen, heeft u wel opgelet?" etc etc. En dan ook nog insinueren dat het kabinet is gevallen vanwege Israel

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Helemaal mee eens. Standaard praatjes wat niets toevoegt aan wat er gisteren is gezegd.

Ga aan het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
poeh, die blik van van Baerle zonet. Wat een intense haat. En zoals gewoonlijk als het om Israel-Hamas gaat, Hamas totáál negeert.
Bij van Baerle heb ik telkens sterk het idee dat hij 100% achter de acties van Hamas staat.

[ Voor 26% gewijzigd door _Bailey_ op 04-06-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:04

DirtyBird

Praktiserend denker

corset schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Israel is gewoon een gemakkelijk stokpaardje om de aandacht af te leiden van de daadwerkelijke problemen. Zie Tierry, totaal geen inhoudelijke vragen compleet nutteloze dingen "Heeft u spijt van onderhandelen, heeft u wel opgelet?" etc etc. En dan ook nog insinueren dat het kabinet is gevallen vanwege Israel
Die vragen van Baudet zijn toch juist relevant en opzich een prima punt om m op te pakken. Helaas is Baudet niet zo scherp als Wilders en die lult zich daar prima uit waarna Baudet weer met zn pik in zn hand terug naar zn stoel kan gaan.
Ik denk dat een Bontebal of Ouwehand hem met deze vragen beter in een hoek had gekregen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:04
Is dit een Gaza debat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• welvaartsbuik
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:23
Bossie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Dat heeft voornamelijk met de financiële haalbaarheid van dat soort verbindingen te maken helaas. Als noordeling heb ik me tijdens mijn studie tijd ook vaak afgevraagd waarom er niet meer regionale verbindingen zijn om vervolgens te zien dat vrijwel elke bus/trein vrijwel leeg is buiten de spitsuren.

Dat is ook meteen de reden dat de NS hier de regionale treintjes niet meer doet. De verbindingen in de randstad zijn simpelweg beter omdat dezelfde investeringen daar zichzelf wel terugverdienen.

Laten we de discussie mbt de high-speed naar Groningen maar niet opnieuw gaan starten :+
Het punt blijft: dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Beter openbaar vervoer levert vaak op andere manieren veel meer op dan alleen geld. Een goede verbinding maakt een regio aantrekkelijker om te wonen, werken en investeren. Het helpt om het land beter te spreiden, mensen makkelijker toegang te geven tot voorzieningen, en het zorgt ervoor dat dorpen niet verder leeglopen, maar juist de kans krijgen om te groeien. En tegelijkertijd haalt het druk van de grote steden.

Kijk bijvoorbeeld naar de route Rolde – Zernikecomplex in Groningen. Met de auto ben je er in 30 minuten, maar met het OV doe je er zomaar anderhalf tot twee uur over. En dat wordt niet veel beter als je uit omliggende dorpen als Vries, Eelde of Tynaarlo komt. Jongeren uit die regio’s, die hemelsbreed maar 30 of 40 kilometer van de stad wonen, worden zo bijna gedwongen om op kamers te gaan. Gevolg: extra druk op de kamermarkt.

Of neem Diever waar de havo/vwo niet verder gaat dan jaar 3 en de laatste jaren naar Meppel moet. Dan ben je ineens bijna anderhalf uur kwijt in de bus. Veel jongeren/ouders kiezen dan toch maar voor het vmbo dichterbij, terwijl ze misschien meer in hun mars hebben. Dat is zonde van het talent alleen vanwege reistijd of de extra kosten voor ouders.

Dit is gewoon groten deels het gevolg van de Wet personenvervoer 2000. Sinds de invoering is het OV hard achteruitgegaan. Alles moest ineens marktgericht en rendabel zijn. Maar openbaar vervoer moet helemaal niet perse winstgevend zijn. Het is een basisvoorziening, net als politie, brandweer, wegen of een gemeentehuis. Je verdient er niet direct aan, maar het is wel essentieel voor de leefbaarheid.

En als er iets is die het OV op lange termijn rendabel kan maken, dan is het de overheid. Niet door per ritje of per jaar te rekenen, maar door te kijken naar de maatschappelijke winst over jaren: minder leegstand, betere kansen voor jongeren, minder files, gezondere regio’s. Dit zie je niet terug op de balans van een commerciële club.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trishul
  • Laatst online: 12:47
SGP is er niet voor de Nederlandse waarden. Ze zijn ook niet loyaal aan NL. Berucht is dat tv fragment waarin een presentatrice een SGP partijlid vroeg welke vlag die zou opspelden op zijn pak. Die beste man antwoordde serieus, 'de vlag van Israël'. De presentatrice vroeg nog verbaasd 'niet de Nederlandse?'

Of het feit dat ook bij de laatste SGP vergadering besloten is dat er geen SGP vrouwen in de politiek komen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
SP na gebonk op de tafeltjes als applaus vanuit de PVV voor antwoord Wilders:

“37 mensen die 144.000 per jaar verdienen. En niet eens op komen dagen bij debatten.
Blijf maar lekker klepperen op je bankje…”

[edit] het betreffende stukje:

[Twitter: https://x.com/JeremievZeist/status/1930194813590073356]

[ Voor 27% gewijzigd door breew op 04-06-2025 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:09
polthemol schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:56:
een quote van 14 jaar geleden, waarbij we ondertussen al wat diepere inzichten hebben in hoe socio-economische omstandigheden werken en dat die wel eens kunnen werken op specifieke groepen.
Zeker, dat is hier ook vaak voorbij gekomen. Maar toch lijken we dat probleem maar niet op te kunnen lossen. Ook dit jaar waren er weer problemen met overlast op kermissen. Ook recent waren er weer rellen in Scheveningen.

De diepere inzichten zijn er misschien wel, maar waarom kan dat niet worden omgezet in effectief beleid. Het antwoord daarop hier zal natuurlijk zijn dat de huidige politieke partijen het niet willen oplossen en misschien is dat ook wel zo. Maar daarom ben ik wel benieuwd of het dan de linkse partijen wél zou lukken dit probleem volledig te adresseren. Ik heb daar nog steeds weinig vertrouwen in, omdat bij mij het gevoel leeft dat linkse partijen het niet als probleem zien (en dus ook vinden dat het niet opgelost hoeft te worden).
ja, je bent bevooroordeeld en het is een n=1 casus. Ik ervaar dat namelijk niet. Ik ervaar overlast van kinderen uit rijkere gezinnen die evenveel overlast veroorzaken met hun fatbikes.
Precies, maar ik veroordeel jou niet omdat jij die specifieke overlast ervaart. Als het overigens een n=1 casus was, dan was mijn beeld hier denk ik heel anders over geweest. Helaas is het dat niet.
de zorg is valide, wederom is gekend dat socio-economische omstandigheden een grote rol spelen. Het is niet bepaald handig om mensen opgesloten te houden in een uitzichtsloze situatie. Vandaar oa. de spreidingswet.
Een grote rol, maar hoe groot is die precies? Dat weten we wetenschappelijk ook niet helemaal volgens mij. Ik heb wat problemen met de uitzichtloze situatie, want dat doet mij denken aan jeugd die klaagt over buurthuizen die gesloten zijn en dat als oorzaak noemt van het feit dat ze overlast veroorzaken. Ja, misschien is het beter als buurthuizen open zijn, maar ik ben niet per se fan van de gedachte dat wij als maatschappij vermaak moeten bieden omdat jij en/of je ouders niet jezelf/jou kunnen vermaken.

Ik mis ook wel een beetje de link met landen met een ruimhartig beleid. Duitsland, waar onder Merkel en ook onder Duitsers heel ruimhartig met vluchtelingen werd omgegaan. Maar zeker ook Zweden. Waarom is het daar dan zo mislukt?
Je zorg kan dus terecht zijn, de manier hoe je er verder invulling aan geeft hoeft dat absoluut niet zo te zijn.
Maar toch ervaar ik niet dat mijn zorg terecht is ;). Zou een verhaal van links waarin deze zorgen (expliciet) worden erkend en waarin een goed gemotiveerde oplossing (als in beleid) de kiezer misschien kunnen overtuigen? En dan heb ik het niet over de asielaanvragen, want daar heb je net al iets over gezegd en daar is de spreidingswet waarschijnlijk de oplossing, maar de overlast in de publieke ruimte door jongeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 25-07 13:11
Dat wordt er wel van gemaakt. Want laten we vooral eerst onze eigen shit in het land oplossen. Dat zou logisch zijn. Alleen heeft de PVV dat nooit gewild. Ze willen rellen en schoppen, geen realistische oplossingen. En nu ze er op gepakt worden is het "ja maar hunnie!"

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Laatst online: 27-09 22:57
corset schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:22:
Dat wordt er wel van gemaakt. Want laten we vooral eerst onze eigen shit in het land oplossen. Dat zou logisch zijn. Alleen heeft de PVV dat nooit gewild. Ze willen rellen en schoppen, geen realistische oplossingen. En nu ze er op gepakt worden is het "ja maar hunnie!"
Ik denk dat DENK er ook niet echt op uit is hoor

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
HansvDr schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Helemaal mee eens. Standaard praatjes wat niets toevoegt aan wat er gisteren is gezegd.

Ga aan het werk.
Daar gaat het niet om, aan het werk betekent iets doen aan de problemen die wanneer ze (deels) opgelost worden je bestaan als partij klaar is omdat je dan niets meer hebt om tegenaan te schoppen. En angst aan te jagen.

En we zitten nog steeds vast in het neo liberale & derde weg denken dus de “oplossing” is vooral een incentive in de richting afgeven en zitten wachten tot iemand de handschoen oppakt. De cynicus zou zeggen tot iemand de subsidie pot ontdekt en verder niets oplevert.

Het begint met heel anders kijken naar hoe we als samenleving problemen willen oplossen. Als samenwerking tussen overheid, burgers en bedrijfsleven waarbij de overheid de lange termijn bewaakt en zorgt voor afdekken van risico’s die private partijen niet kunnen dragen en expertise in uitvoering en kennis die we niet ergens anders kunnen waarborgen.

Zie een samenwerking zoals de delta werken en in vroeger tijden andere grote projecten. En op het gebied van innovatie onderwijs en zorg.

De hele insteek en het start punt is nu compleet verkeerd. We raken zo economisch en sociaal compleet achter. Er is zo geen geld meer te verdienen en geen brede welvaart op te bouwen. Dit is een race naar de bodem en een afbraak van alles wat Nederland zo goed maakt.

De focus moet echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:09
D-e-n schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:20:
Dat je zelf al toegeeft dat het een gezegde is maakt het argument niet sterker. En als dat een "klimaat" heeft geschapen neem ik aan dat jij Geert Wilders ook verantwoordelijk houdt voor de bedreigingen van Sigrid Kaag?
De uitspraken van Geert Wilders dragen zeker bij aan een vijandig klimaat. Volgens mij wiebel ik op dit onderwerp niet en ben ik groot tegenstander van verruwing in zowel politiek als maatschappij.
Er is overigens ook sprake van een selectief geheugen. Prominente VVD-ers vergeleken Fortuyn met Mussolini, noemden hem een "pleefiguur" en een "gevaarlijke gek". Dat maakt dan kennelijk niet uit? Wel typisch VVD om de dans weer te ontspringen.
Ik had dat niet scherp, dus dank om me hier op te wijzen.

Moet wel eerlijk zeggen dat mij het meest is bijgebleven wat Marcel van Dam destijds zei. Ik neem aan dat iedereen die uitspraak kent en daarna is hij eigenlijk direct uit het publieke debat verdwenen. En terecht.
Omdat het andere politici zijn wellicht? Wellicht besluit het achterkleinkind van Yesilgoz ooit om in de politiek te gaan voor een linkse partij. Die gaan we dan ook cancelen vanwege haar oma danwel de uitspraken van PvdA-ers van decennia terug?

En belangrijker: ik zie nul discussie over de SP. Dus in hoeverre is "links" het probleem hier als er over de meest linkse partij niks te klagen valt?

Als er straks nog één lid van een linkse partij in de kamer zit zal er nog worden geprobeerd hem of haar de schuld van alle problemen in de schoenen te schuiven. Ik ben daar wel klaar mee.

Het asielbeleid schuift al een behoorlijke tijd op naar rechts. Sociaaleconomisch is er al decennia een overwegend rechtse koers. Als we werkelijk iets anders zouden willen lijkt meer rechts me dan niet de eerste gedachte.
Ik heb zelf vaak genoeg op de SP gestemd en vind dat ze een goed verhaal hebben. Ik vond Lilian overigens geen sterk politiek dier dus wie weet dat het weer wat beter wordt nu er iemand anders zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
ThomasG schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:41:
[...]
Het ligt er inderdaad aan waar je woont, maar ook waar je heen wilt. Vooral in het Noorden en Oosten van Nederland is het vrij slecht. Wat daarbij ook niet meehelpt is dat veel plannen voor beter OV gewoon zijn geschrapt, vaak om het voor de auto beter te maken. Zo was bijvoorbeeld de afsluitdijk bedoeld om naast de tweebaans autoweg een tweesporige spoorverbinding te hebben, van Leeuwarden naar Amsterdam. Maar ze hebben ervoor gekozen om daar een vierbaans weg van te maken. Je kunt op bijvoorbeeld Google Maps nog steeds hoe de spoorlijn zou zijn doorgelopen.
Dat is niet eens uniek voor OV. Ook voor rijkswegen zie je dat er logische trajecten geschrapt zijn waarbij je de geplande route ook nog steeds kan zien. Zie bijvoorbeeld de Rijksweg A3.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Monkeydancer schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:46:
Ik heb geen flauw idee op welke partij ik ga stemmen. Ik vind er geen een goed op dit moment. De problemen in het onderwijs, veiligheid en justitie, zorg en wonen blijft alleen maar groeien, maar ondertussen zijn we niks opgeschoten. Ik zit zelf meer in het politiek midden (na meerdere malen kieswijzer ingevuld te hebben) maar ook daar vind ik geen goede partij. Ik wil ook niet op een partij stemmen die een kamp kiest (links of rechts) en doodleuk mee doet aan polarisatie en alles afkeurt wat niet binnen hun politieke orientatie past.
Dat komt omdat je focus ligt bij de problemen en niet de oplossingen. Tuurlijk moet je bewust zijn van de problemen, maar "een probleem zonder oplossing is geen probleem" (kom ik zo op terug).

Mijn advies is om vooral de programma's van de politieke partijen door te scannen (inclusief een paar die je totaal niet aanstaat, puur om breder beeld te krijgen) en vervolgens de partij te kiezen wiens oplossing jou het meest aanstaat. Dat is namelijk de richting die jij wilt.

De reden waarom de meeste mensen het niet doen is omdat oplossingen vaak stuk complexer zijn dan problemen benoemen. Denk maar aan de grap "mijn vinger doet zeer als ik tegen mijn neus duw dus de dokter zei dat ik niet meer mijn neus moet aanraken".
En dit is ook wat veel politieke partijen doen, nou ja, alle partijen doen: Ze benoemen vooral het probleem en een zeer simplistisch oplossing.

En dus kom je in de overtuiging dat er "problemen zonder oplossingen zijn" en dat vinden de partijen geen probleem, want daardoor hoeven sommige (en dit keer niet alle partijen) niks te doen en kunnen ze blijven hameren op dat zij het probleem gaan oplossen (terwijl ze in werkelijkheid amper wat doen).

Wat betreft kieswijzers: Die zijn niet nuttig tenzij jezelf weet wat je wilt. Handiger is om gewoon een groot verkiezingsprogramma te pakken (zo'n 1 van 100 pagina's) en dan de onderwerp te kiezen die jij belangrijk vind. Vaak staat er ook heel veel randzaken in waar je nog niet bewust van ben.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:05
Dennis schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Zeker, dat is hier ook vaak voorbij gekomen. Maar toch lijken we dat probleem maar niet op te kunnen lossen. Ook dit jaar waren er weer problemen met overlast op kermissen.
Volgens mij is het vechten op kermissen ook een favoriete hobby van roomblanke tokkies.
De diepere inzichten zijn er misschien wel, maar waarom kan dat niet worden omgezet in effectief beleid. Het antwoord daarop hier zal natuurlijk zijn dat de huidige politieke partijen het niet willen oplossen en misschien is dat ook wel zo. Maar daarom ben ik wel benieuwd of het dan de linkse partijen wél zou lukken dit probleem volledig te adresseren. Ik heb daar nog steeds weinig vertrouwen in, omdat bij mij het gevoel leeft dat linkse partijen het niet als probleem zien (en dus ook vinden dat het niet opgelost hoeft te worden).

... Ja, misschien is het beter als buurthuizen open zijn, maar ik ben niet per se fan van de gedachte dat wij als maatschappij vermaak moeten bieden omdat jij en/of je ouders niet jezelf/jou kunnen vermaken.

[...]
De oplossing vanuit links zit in de hoek van het openen van buurthuizen, of beter gezegd: zorgen dat er wat te doen is. Ook hier is preventie effectiever en efficiënter dan bestrijden.
Als je het probleem wil oplossen zal je over je eigen morele opvattingen over dit vraagstuk, heen moeten stappen. Anders is mijn conclusie dat je niet zozeer uit bent op het oplossen maar op morele genoeg doening.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik loop een beetje achter, ben aangekomen op de interruptie van Baudet van Wilders. Op de vraag of Wilders niet goed heeft onderhandeld beantwoordt Wilders, en ik parafraseer, dat hij niet alleen asielstop à la Duitsland eiste, maar het meteen eiste. Meteen/nu. Wilders wilden niet eerst dat het 'uitgezocht' zou worden, omdat Duitsland het al deed.

Ik zou de vraag terug gesteld hebben: Als er blijkbaar al een precedent was en de andere coalitiepartijen wilden dat eerst uitzoeken, waarom ga je daar dan niet mee akkoord? Het resultaat zou dan waarschijnljik bereikt worden. Door het kabinet te laten klappen weet je zeker dat het niet meteen, snel of überhaupt kan omdat er verkiezingen tussen zitten. Dus waarom niet de tijd nemen om je coalitiepartijen tot een conclusie te komen waar blijkbaar al precedent voor is, in plaats van het Kabinet te laten klappen met een veel grotere kans dat je je zin niet krijgt?

Zo totaal onlogisch.. en niemand die deze vraag stelt (tot nu toe).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Zeker, dat is hier ook vaak voorbij gekomen. Maar toch lijken we dat probleem maar niet op te kunnen lossen. Ook dit jaar waren er weer problemen met overlast op kermissen. Ook recent waren er weer rellen in Scheveningen.
Dit jaar waren er ook rellen in Katwijk en die hadden niks te maken met asielzoekers.

Het is de maatschappij die steeds sneller om niks trammelant lijkt te willen schoppen, niet alleen een groep asielzoekers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
waarom schreeuwt Dassen in zijn betoog? vreemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
CornermanNL schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Daar gaat het niet om, aan het werk betekent iets doen aan de problemen die wanneer ze (deels) opgelost worden je bestaan als partij klaar is omdat je dan niets meer hebt om tegenaan te schoppen. En angst aan te jagen.

En we zitten nog steeds vast in het neo liberale & derde weg denken dus de “oplossing” is vooral een incentive in de richting afgeven en zitten wachten tot iemand de handschoen oppakt. De cynicus zou zeggen tot iemand de subsidie pot ontdekt en verder niets oplevert.

Het begint met heel anders kijken naar hoe we als samenleving problemen willen oplossen. Als samenwerking tussen overheid, burgers en bedrijfsleven waarbij de overheid de lange termijn bewaakt en zorgt voor afdekken van risico’s die private partijen niet kunnen dragen en expertise in uitvoering en kennis die we niet ergens anders kunnen waarborgen.

Zie een samenwerking zoals de delta werken en in vroeger tijden andere grote projecten. En op het gebied van innovatie onderwijs en zorg.

De hele insteek en het start punt is nu compleet verkeerd. We raken zo economisch en sociaal compleet achter. Er is zo geen geld meer te verdienen en geen brede welvaart op te bouwen. Dit is een race naar de bodem en een afbraak van alles wat Nederland zo goed maakt.

De focus moet echt anders.
Ik vind een debat zoals vandaag nergens voor nodig en tijdverspilling, dat is alles.

Wilders wil niet meer, kabinet is gevallen. Daar hoef je verder geen woorden meer aan vuil te maken.

Schrijf nieuwe verkiezingen uit, klaar. Die campagnetaal kan over een paar maanden wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Waaj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:36:
[...]

Dit is het werkelijke migratieprobleem: Hoe trekken wij de komende decennia voldoende migranten aan, en welke migranten moeten wij aantrekken, om onze welvaart op peil te houden.

Ik ben benieuwd welke politicus dit de komende maanden hardop durft te zeggen.
Japan is een goed voorbeeld. Daar zijn ze gewoon niet op tijd met immigratie begonnen.

Ik word verdrietig als ik mensen hoor klagen over buitenlanders die wel een baan hebben en proberen mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:23
_Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:48:
waarom schreeuwt Dassen in zijn betoog? vreemd
Het geluid uit de zaal valt wat weg, maar er werd veel gelachen om en gepraat over zijn betoog. Dassen probeerde onbewust boven dat geluid uit te komen.

Vond zijn start matig, maar zijn verkooppraatje voor Volt daarna spreekt mij dan wel aan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Wow, ik hoorde zojuist Baudet voor het eerst een punt maken dat hout snijdt... _O-

Hij suggereerde dat lafbek Wilders en zijn cronies een absurd theaterstukje opvoeren om maar koste wat kost te vermijden dat er een beslissing over de standpunten van het rariteitenkabinet ten aanzien van Israël / Gaza moest worden genomen.

Dat is zowaar een realistisch scenario... _/-\o_

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:03
Ramzzz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:57:
Wow, ik hoorde zojuist Baudet voor het eerst een punt maken dat hout snijdt... _O-

Hij suggereerde dat lafbek Wilders en zijn cronies een absurd theaterstukje opvoeren om maar koste wat kost te vermijden dat er een beslissing over de standpunten van het rariteitenkabinet ten aanzien van Israël / Gaza moest worden genomen.

Makkelijk scoren natuurlijk. Alleen jammer dat we allemaal wel weten hoe Baudet zelf in de wedstrijd zit. De vijand van m’n vijand is in dit geval niet automatisch mijn vriend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ramzzz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:57:

Mjah, Baudet. Wie neemt die nog serieus?

Die man is dikke vriendjes met Putin, heeft de inval in Oekraïne ook staan verdedigen enzo. Die hele Uil van Minerva-club wordt echt door niemand meer serieus genomen.

Wilders laat zijn (gebrek aan) niveau wel weer even zien hoor:
Wilders slaat terug met een sneer. Hij zegt dat NSC ook voor 'Nederlandse Sabotage Club' had kunnen staan. ,,Uw partij heet Nieuw Sociaal Contract, maar als het zou heten 'Nederlandse Sabotage Club, dan had het ook geklopt."
(AD Liveblog, https://www.bndestem.nl/p...e-sabotage-club~a43b0dd3/)

Echt, wat een niveautje weer. Zelf saboteert hij tot 2x toe het hele land, door 2 verschillende regeringen te laten klappen, en dan verwijt hij een andere partij iets van sabotage?

Takes one to know one, zeker?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Cid Highwind schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:27:
[...]
Makkelijk scoren natuurlijk. Alleen jammer dat we allemaal wel weten hoe Baudet zelf in de wedstrijd zit. De vijand van m’n vijand is in dit geval niet automatisch mijn vriend.
wildhagen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Mjah, Baudet. Wie neemt die nog serieus?

Die man is dikke vriendjes met Putin, heeft de inval in Oekraïne ook staan verdedigen enzo. Die hele Uil van Minerva-club wordt echt door nieman meer serieus genomen.

Wilders laat zijn (gebrek aan) niveau wel weer even zien hoor:

[...]

(AD Liveblog, https://www.bndestem.nl/p...e-sabotage-club~a43b0dd3/)

Echt, wat een niveautje weer. Zelf saboteert hij tot 2x toe het land, door 2 verschillende regeringen te laten klappen, en dan verwijt hij een andere partij iets van sabotage?

Takes one to know one, zeker?
Het eerste dat ik er hier thuis zelf van zei, was dat een stilstaande klok ook 2x per dag de juiste tijd lijkt aan te geven. ;)

Dat een totaal corrupte bruinhemd niet per se voor Israël zou zijn, lijkt me geen verwondering te hoeven wekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 04-06-2025 12:42 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ramzzz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:41:
[...]

[...]

Het eerste dat ik er hier thuis zelf van zei, was dat een stilstaande klok ook 2x per dag de juiste tijd lijkt aan te geven. ;)
<cynisme>Inderdaad, de eerste paar dagen valt zo'n stilstaande klok altijd tegen, maar afgelopen week had die wel 14 keer gelijk in totaal! En vorige maand had een totaal van 62 keer!</cynisme>

Ik ben trouwens benieuwd welke partij nog serieus met Wilders in een kabinet wil zitten. Dat de VVD het niet van te voren uitsluit is om vooral ex-PVV'ers binnen te halen die hun identiteit koppelen aan de partij op wie ze stemmen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze nog een keer met de PVV in het kabinet wilde, niet alleen omdat Wilders het kabinet heeft laten vallen, maar ook vanwege de drama die de hele tijd aanwezig was en de meerdere pogingen van Wilders om het kabinet te gijzelen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Jebus4life schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:46:
Mag ik als Vlaming nogmaals opmerken dat het gebrek aan een kiesdrempel coherente coalitievorming en beleid toch echt in de weg lijkt te staan in NL... Bij jullie vorige verkiezingen heb ik dat ook aangehaald (en werd dat niet direct positief onthaald...) maar jullie hebben gewoon echt teveel (voor bestuursvorming) irrelevante partijen.

Als ik naar de peilingen in NL kijk hebben jullie 10 partijen die op maximaal 5% peilen... Principieel ben ik echt tegen een kiesdrempel, maar op een bepaald moment moet je concluderen dat het gewoon niet langer werkbaar is... Ter vergelijking: België heeft 12 partijen in ons parlement (equivalent tweede kamer) en wij hebben dan nog eens aparte kieskringen die je bij elkaar moet optellen waardoor er 5 partijen zijn waarop ik als Vlaming niet eens kan stemmen, maar enkel Waalse burgers vertegenwoordigt...

Ik snap dat diversiteit is in het kieslandschap nodig is, maar de nadelen beginnen toch serieuze proporties aan te nemen...
Dit is de Nederlandse cultuur. Al 500 jaar is het hier "everyone against everyone all the time".

De PVV vertelt het sprookje van een homogene samenleving. Nu Nederland is nooit homogeen geweest.
Ruzie maken, elkaar voor rotte vis uitmaken maar uiteindelijk tot de conclusie komen dat er geen alternatief is want anders worden we een provincie van Frankrijk of Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:18

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Relatief tot delen Afrika is het natuurlijk hoog, relatief tot grote delen west Europa/Scandinavie/Asie is het gewoon bagger.

Als je van Spier naar Borger wil met het OV, ben je zomaar anderhalf uur onderweg. Met de auto is het nog geen half uur. Het klinkt misschien als een raar voorbeeld, maar dit is gewoon de realiteit. Twee dorpen die hemelsbreed maar 30 kilometer uit elkaar liggen, en toch is er bijna geen doen aan met de bus.

Neem ook Bakkeveen en Drachten. Met de auto ben je er in nog geen 20 minuten, maar met het OV ben je al snel 40 minuten kwijt. En dan is Bakkeveen een forensendorp voor Drachten, en een plek waar veel toeristen komen vanwege de natuur, campings en de bekende rommelmarkt.

Pesse naar het ziekenhuis in Hoogeveen. Dat duurt met de bus zo’n 32 minuten. Vanaf het station ben je namelijk sneller als je 22 minuten naar het ziekenhuis loopt, dan wanneer je op de volgende bus wacht. En dat allemaal voor afstanden die eigenlijk helemaal niet zo groot zijn.

Het zijn stuk voor stuk voorbeelden waaruit blijkt dat het OV in deze regio gewoon niet werkt zoals het zou moeten. Het gaat niet om grote afstanden, maar om slechte verbindingen, slechte frequentie en vaak rijd de bende ook niet op tijden dat de meeste mensen die er gebruik van zouden willen maken er gebruik van kunnen maken.
Maar dat soort slechte verbindingen zijn ook in de Randstad te vinden. Bijvoorbeeld, probeer maar eens van oost naar west te reizen met het OV in het zuiden van Den Haag (of van Rijswijk naar Kijkduin). Je kan grofweg uit twee opties kiezen:
- bus of tram naar Den Haag HS of CS, en overstappen op bus of tram naar het zuiden van Den Haag. Kost je minimaal 40 minuten wegens slechte aansluitingen.
- boemelbus nemen die door woonwijken zigzagt, en dan nog moet je overstappen op een andere lijn. 30-40 minuten. Als je niet ergens in de file belandt omdat de bus geen vrije busbaan heeft en er een stel bottlenecks zijn op de route...
Met de fiets kost het mij 20-30 minuten...

Terwijl er langs het zuiden van Den Haag een mooie grote weg loopt waar perfect een snelbus overheen zou kunnen razen met bushaltes ter hoogte van de eindpunten van alle lijnen die noord-zuid rijden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
TheBrut3 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:13:
Debat Direct staat klaar, de popcorn ook... Het grootste moddergooidebat van het jaar kan beginnen.

Hoe kijkt men hier eigenlijk tegen zetelroof aan? En dan in de zin van iemand die vrijwillig de partij verlaat en de zetel meeneemt, terwijl diegene tijdens de verkiezingen niet voldoende voorkeursstemmen heeft behaald voor een individuele zetel.
Persoonlijk ben ik van mening dat zonder voorkeursstemmen die zetel aan de partij behoort, en niet aan het kamerlid wat er op zit. Maar om dat mogelijk te maken moet er het eea op de schop; juridisch zit iedereen daar op persoonlijke titel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
edie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Volkomen terecht. Er wordt namelijk gestemd op een persoon, niet een partij. Zetels worden gegeven aan personen, niet partijen.
Dat blijkt niet uit de cijfers. De meerderheid van de kamer zit daar enkel omdat hun partij (mn de lijstrekker) voldoende stemmen had voor hun aantal zetels, niet omdat er op die persoon gestemd is. (38 van de 150 had voldoende voorkeurstemmen...)

(en ja, dat dit wettelijk wel zo werkt is een andere discussie. Dat lijtk me niet 'volkomen terecht' gezien dergelijke cijfers).

[ Voor 16% gewijzigd door ijdod op 04-06-2025 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
ijdod schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:02:
[...]

Persoonlijk ben ik van mening dat zonder voorkeursstemmen die zetel aan de partij behoort, en niet aan het kamerlid wat er op zit. Maar om dat mogelijk te maken moet er het eea op de schop; juridisch zit iedereen daar op persoonlijke titel.
Dat klinkt heel logisch. Maar dat betekent ook dat een partij een kamerlid onder druk kan zetten, opstappen hoeft niet geheel vrijwillig te gebeuren. Vanwege partijen in de kamer die machtspolitiek bedrijven, zou ik helemaal niets veranderen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:26

marapuru

db.

Ik zit te kijken naar de livestream nu en hoor Dassen Yesilguz en de VVD terecht op haar plek zetten.

Maar hoe kan er nu voorkomen worden dat de PVV snel uit de schijnwerpers komt te staan en dat de VVD juist vreselijk gaat inkrimpen. M.a.w. gaat de PVV van de VVD afsnoepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 14:48

Herman

FP ProMod
marapuru schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:13:
Ik zit te kijken naar de livestream nu en hoor Dassen Yesilguz en de VVD terecht op haar plek zetten.

Maar hoe kan er nu voorkomen worden dat de PVV snel uit de schijnwerpers komt te staan en dat de VVD juist vreselijk gaat inkrimpen. M.a.w. gaat de PVV van de VVD afsnoepen?
Frrame: Wilders komt nooit meer in een regering. Wilt u VVD of Timmermans?

Zoiets? O-)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Herman schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Frrame: Wilders komt nooit meer in een regering. Wilt u VVD of Timmermans?

Zoiets? O-)
Ja, en wie gaat dat uitspreken dan? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
marapuru schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:13:

Ik denk dat wilders niet eens meer in de regering wilt. Hij kan het namelijk niet. Mocht de PVV de grootste worden, en Wilders wordt premier, dan zal zijn kabinet snel uit elkaar vallen. Hij kan geen mensen managen, hij kan geen regering of überhaupt mensen aansturen. Dat is ook waarom de PVV geen leden heeft (op Wilders na).

Zo vertelde Coenradie dat zij al maanden geen contact heeft gehad met Wilders, en dat ze via de media moest vernemen dat de PVV zich terugtrok. De paar bekwame mensen die de PVV in de regering had zitten, werden allemaal verast en zijn niet zo blij met wat Wilders ze heeft aangedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

ThomasG schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:22:
[...]
Ik denk dat wilders niet eens meer in de regering wilt. Hij kan het namelijk niet. Mocht de PVV de grootste worden, en Wilders wordt premier, dan zal zijn kabinet snel uit elkaar vallen. Hij kan geen mensen managen, hij kan geen regering of überhaupt mensen aansturen. Dat is ook waarom de PVV geen leden heeft (op Wilders na).

Zo vertelde Coenradie dat zij al maanden geen contact heeft gehad met Wilders, en dat ze via de media moest vernemen dat de PVV zich terugtrok. De paar bekwame mensen die de PVV in de regering had zitten, werden allemaal verast en zijn niet zo blij met wat Wilders ze heeft aangedaan.
Ja dat begrijpen ík en jij. Maar hoe begrijpen mensen dat die PVV hebben gestemd of die dat overwogen te doen? Want die krijgen nu in hun informatie bubbel enkel te horen: Links frustreert… etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Joris748 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:13:
[...]

Dat klinkt heel logisch. Maar dat betekent ook dat een partij een kamerlid onder druk kan zetten, opstappen hoeft niet geheel vrijwillig te gebeuren. Vanwege partijen in de kamer die machtspolitiek bedrijven, zou ik helemaal niets veranderen.
Dat gebeurt toch wel. Ik heb meer dan eens discussies gehad met kamerleden over stemgedrag waarin ze aangaven persoonlijk een ander standpunt te hebben, maar toch met hun partij meestemden. Maw, ik denk niet dat dit echt verandert, en belangrijker wellicht, als die persoon daar zit omdat er op zijn of haar partij is gestemd, dat een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
ThomasG schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:46:
[...]
Ik denk dat het punt dat ik probeerde te maken niet helemaal duidelijk is. Er worden namelijk weer zaken bij gehaald wat ik namelijk niet bedoelde.

Wat ik bedoelde is dat de gewone burger zijn buurt en leefomgeving zag veranderen. Niet alleen op gebied van migratie, maar op allerlei vlakken. Rechts kwam dan heel slim en stellig "Wij zien je problemen, en hebben de oplossing". Het is wel gebleken dat die oplossing er vaak helemaal niet was. De indruk die links bij heel veel mensen gewekt heeft, en zeker niet alleen in Nederland, was niet "Wij zien jullie problemen (ook), en onze oplossing is beter" maar in veel gevallen "Rechts moet niet zo schreeuwen". Alle mooie oplossingen en ideeën van links zijn daardoor nooit (goed) bij de gewone burger terecht gekomen. Vergeet niet dat veel kiezers alleen het laatste debat zien, en de rest helemaal niet meekrijgen of geen interesse in hebben.

Het mooie plaatje van links is dus nooit goed geland. Veel mensen geven daar rechts de schuld van. Ik vind dat een deel van die schuld ook bij links ligt.
Meer correct, rechts heeft gezien dat je de burger bij de neus kon nemen, dat je donors kon belonen, en dus heeft men lijnen doorgezet om problematiek te scheppen en te verergeren, zowel reële als vermeende problematiek.

Dit is heel serieus de moeite waard om eens door te spitten op een tijdlijn, voor onderwerpen als:

Sociale geografie
Onderwijs
Verticale mobiliteit

Wat we links noemen is een periode medeschuldig geweest, als product van het internaliseren van de zogeheten derde weg school, die op zijn beurt een product was van consultancy binnen rechtse en conservatieve netwerken. Een paar jaar geleden is hier nog een academische conferentie over geweest, neoliberalisme, de derde weg e.d., de onderzoeksbasis ligt er. Toenmalig links heeft zich in de luren laten leggen door een gericht ontworpen narratief met bijbehorende lobby.

We wijzen dan naar links en hun medeschukdigheid. Maar ik vraag mij wel eens af wat erger is. Een linkse politiek die dom was en een nieuwe weg zicht nadat de toenmalige grote multinationals links en verbonden ecosysteem gebroken haddenm de jaren den Uyl en de crises van die periode ... Of een netwerkdynamiek van rechts en groot zakelijk wat bewust geïnvesteerd heeft in narratief en lobby voor manipulatie.

Inderdaad, rechts en conservatief predikt en prikkelt beter. Logisch, het ontwerp is dat van een kerk. Het gaat om gebruik van gedrag voor behartiging van wat niet in de kerk zit, maar van waar de priesters op diner bij komen.

Er ligt gewoon een enorme inertie in dat probleem van hypernormalisatie en verwrongen perceptie ten aan zien van de functionele realiteit van wat aanwezig is in het politieke spectrum. We zien het reflexief allemaal als conform, dat klopt echter niet, maar we hebben een genestelde reflex van een boeman. En dus is de bandbreedte te beperkt om te toetsen wat wel en niet conform is. Wanneer we het wel doen, het is geen prettige oefening.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dat de VVD/Yeşilgöz nu PVV/Wilders verwijt "om niks" weg te lopen is natuurlijk wel... apart.
Niemand die haar daar even aan herinnert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Nou, in het VK en de VS heeft menigeen vergelijkbare verwachtingen gehad. Maar dit is geen conforme politiek, het correspondeert niet aan het verwachte patroon. Cyclus van autoritarisme, zoals Karen Stenner dat omschrijft, het consolideert juist macht middels chaos en afbraak.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:31
Mijn god, wat is die Yesilgoz goed in realiteit 180 graden te draaien. Dat is toch wel een van de grootste pathologische leugenaars van de kamer. Wat een kansloos antwoord op Timmermans.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:51
Timmermans probeert Amsterdam te paaien met woorden die ze in Amsterdam goed kennen. "Helemaal niets". Misschien niet zo slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Diever - Meppel is 45 minuten. Rolde - Zernike is 1 uur. Niet zo lang als jij zegt. Waarschijnlijk kijk jij op Google Maps.

Een auto wint het eigenlijk altijd van OV, als je naar comfort en reistijd kijkt. Er zijn uitzonderingen maar zeker in dunbevolkte streken is de auto altijd sneller. Ook al ga je 4x per uur van Rolde naar Zernike rijden, dan nog is de auto sneller.

En verder is OV ook nu niet winstgevend. Dat een QBuzz winst maakt betekent niet dat OV winstgevend is. Wat de reizigers betalen is niet genoeg, bij lange na niet, om de kosten te dekken. Zowel voor als na Wet personenvervoer 2000 moest de rijksoverheid altijd bijdragen. Dat begon met het dekken van verlies en nu zijn we dus op een punt gekomen dat we gewoon via de belastingen betalen voor OV.

Wat mij betreft is het goed dat er een voorziening is voor mensen die niet van de auto gebruik kunnen/mogen/willen maken. Dus mensen die een auto te duur vinden, mensen die niet mogen rijden (te jong, ziektes), mensen die geen geld hebben voor een auto.

Maar je krijgt het nooit helemaal goed. Er zullen altijd bepaalde verbindingen niet worden aangeboden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
toolkist schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:30:
Dat de VVD/Yeşilgöz nu PVV/Wilders verwijt "om niks" weg te lopen is natuurlijk wel... apart.
Je wens is zojuist vervuld door Timmermans

En Yesilgoz gooit er meteen een jij-bak in ala Wilders. Yesilgoz gedraagt zich nu gewoon als Wilders. Beste mensen, een stem op een VVD onder Yesilgoz is een voortzetting van PVV 'beleid'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:04
[...]

Denk dat hij dat wel wil. Maar met enkel zijn eigen partij. Dat zal ook wel de boodschap worden bij de verkiezingen: ander partijen frustreren enkel onze plannen en ideeën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Ha mooie reactie van Timmermans over het in de oppositie zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
MrOleo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:32:
Mijn god, wat is die Yesilgoz goed in realiteit 180 graden te draaien. Dat is toch wel een van de grootste pathologische leugenaars van de kamer. Wat een kansloos antwoord op Timmermans.
Tja, het opereert als een kerk van perceptie management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Toevallig heb ik eerder deze week Hayek's Bastards besteld en ben erg benieuwd hoe herkenbaar dingen gaan zijn.

Sowieso heb ik nog een dikke backlog aan boeken, door omstandigheden nog niet aan toegekomen helaas :/.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Je wens is zojuist vervuld door Timmermans

En Yesilgoz gooit er meteen een jij-bak in ala Wilders. Yesilgoz gedraagt zich nu gewoon als Wilders. Beste mensen, een stem op een VVD onder Yesilgoz is een voortzetting van PVV 'beleid'
Tja, nu maar hopen dat de talkshow en de kranten en de radio het eindelijk een shot en hard durven te benoemen.

Het was één ecosysteem, het functioneert als dat, het kan enkel macht hebben als dat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Virtuozzo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:32:
[...]

Nou, in het VK en de VS heeft menigeen vergelijkbare verwachtingen gehad. Maar dit is geen conforme politiek, het correspondeert niet aan het verwachte patroon. Cyclus van autoritarisme, zoals Karen Stenner dat omschrijft, het consolideert juist macht middels chaos en afbraak.
Je kunt het VK en de VS niet echt met Nederland vergelijken. De VS heeft twee partijen, en het VK drie (waarvan een kleine). In Nederland is er niet een partij groot genoeg om iets te kunnen doen wat in het VK of de VS wél kan. De PVV zal dus afhankelijk zijn van andere partijen, en het zal dus een kwestie van tijd zijn voor het weer uit elkaar valt. Tenzij de PVV 76 zetels haalt, maar dat betwijfel ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trishul
  • Laatst online: 12:47
toolkist schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:30:
En zelf was ze ook een na reiziger....
Yesilgoz liegt misschien nog wel meer dan Rutte.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 13:59
DevWouter schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:47:
[...]

<cynisme>Inderdaad, de eerste paar dagen valt zo'n stilstaande klok altijd tegen, maar afgelopen week had die wel 14 keer gelijk in totaal! En vorige maand had een totaal van 62 keer!</cynisme>

Ik ben trouwens benieuwd welke partij nog serieus met Wilders in een kabinet wil zitten. Dat de VVD het niet van te voren uitsluit is om vooral ex-PVV'ers binnen te halen die hun identiteit koppelen aan de partij op wie ze stemmen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze nog een keer met de PVV in het kabinet wilde, niet alleen omdat Wilders het kabinet heeft laten vallen, maar ook vanwege de drama die de hele tijd aanwezig was en de meerdere pogingen van Wilders om het kabinet te gijzelen.
Een Nee tegen Wilders is een expliciet Ja tegen Timmermans op dit moment. En PVDA/GL ligt bij de VVD gewoon slechter dan de PVV om de een of andere reden. Ze hebben er jarenlang redelijk prima mee geregeerd, omgang is prima, je kan er afspraken mee maken etc. etc. Dat zijn allemaal zaken die blijkbaar niet tellen voor de VVD. Na de vorige verkiezingen is er pertinent geweigerd bij de VVD om die optie te verkennen. Zag gister Yesilgoz op TV en heb haar alleen maar het woord rechts horen zeggen. Er is geen enkel inzicht bij de VVD dat je met PVDA/GL een land wel fatsoenlijk kan besturen.

Laten we ook vooral niet vergeten date we dit theater ALLEMAAL aan de VVD en Yesilgoz in het bijzonder te danken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
ThomasG schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:39:
[...]
Je kunt het VK en de VS niet echt met Nederland vergelijken. De VS heeft twee partijen, en het VK drie (waarvan een kleine). In Nederland is er niet een partij groot genoeg om iets te kunnen doen wat in het VK of de VS wél kan. De PVV zal dus afhankelijk zijn van andere partijen, en het zal dus een kwestie van tijd zijn voor het weer uit elkaar valt. Tenzij de PVV 76 zetels haalt, maar dat betwijfel ik.
De technische dynamiek is niet relevant. Het is een probleem van gedrag, gedragskader en gedragsdynamiek. En dat is wat het is, menselijke sociale psychologie is wat het is. Daarbij, al zijn er verschillen in structuren, de ideologische bases zijn functioneel verwant en geënt op dezelfde frames en stimuli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
henri86 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Denk dat hij dat wel wil. Maar met enkel zijn eigen partij. Dat zal ook wel de boodschap worden bij de verkiezingen: ander partijen frustreren enkel onze plannen en ideeën.
Zelfs al haalt de PVV in haar eentje een meerderheid, het lukt de PVV nu al niet om een handje vol ministers en staatssecretarissen te managen. Faber was een aanfluiting, de rest stond er alleen voor. Wilders liet zijn eigen PVV keihard tegen het PVV beleid van Agema en Madlener ingaan. Meer dan eens. Ze hebben zelf ook helemaal niets te zeggen binnen de partij. Ik verwacht dat als het al gebeurt het één grote aanfluiting wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Het gedrag van Yesilgoz is beneden alle peil, ze vraagt ongeveer om applause.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:39:
[...]

Een Nee tegen Wilders is een expliciet Ja tegen Timmermans op dit moment. En PVDA/GL ligt bij de VVD gewoon slechter dan de PVV om de een of andere reden. Ze hebben er jarenlang redelijk prima mee geregeerd, omgang is prima, je kan er afspraken mee maken etc. etc. Dat zijn allemaal zaken die blijkbaar niet tellen voor de VVD. Na de vorige verkiezingen is er pertinent geweigerd bij de VVD om die optie te verkennen. Zag gister Yesilgoz op TV en heb haar alleen maar het woord rechts horen zeggen. Er is geen enkel inzicht bij de VVD dat je met PVDA/GL een land wel fatsoenlijk kan besturen.

Laten we ook vooral niet vergeten date we dit theater ALLEMAAL aan de VVD en Yesilgoz in het bijzonder te danken hebben.
De VVD kan prima gebruik maken van welk links dan ook, en dat staat ook centraal, zo langs als het dat links maar kan beheersen, medeschuldig maken, en in collectieve perceptie afzetveren. Wie herinnert zich nog hoe verontwaardigd mensen waren toen een GL weigerde om zijn nek in die strop te steken?

Machtspolitiek. That's it. De kiezer is gereedschap, daar heb je geen relatie mee behoudens die van gebruik.

En ja het is allemaal het product van de VVD, maar kijk eens naar het media debat. "Ja maar Links"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:30
Ik geloof dat mensen spontaan Rutte beginnen te missen na het hele fiasco wat er nu live op TV te zien is. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

HEY_DUDE schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:39:

De VVD heeft dan ook een flinke ruk naar rechts gemaakt, Rutte was uiteindelijk van de liberalere tak van de VVD, die nog wel *iets* had met samenwerking en mogelijke opbouw.

Maar ik deel wel met @Virtuozzo dat de VVD nu meer dan ooit toch wel redelijk de weg van de tories is ingeslagen, en dan ben je uiteindelijk toch wel knap losgezongen van de werkelijkheid, en boeit het je nog maar weinig wat er nou echt gebeurt met het land.
mprkooij schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:47:
Ik geloof dat mensen spontaan Rutte beginnen te missen na het hele fiasco wat er nu live op TV te zien is. :+
Daar zat tenminste wat intellect in :X

[ Voor 16% gewijzigd door RobinHood op 04-06-2025 13:49 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Teflon Mark is ook moeilijke te evenaren. Je kunt veel van hem vinden, maar hij kwam er toch altijd weer mee weg. Die "kwaliteit" hebben de andere partijleiders niet 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:45:
Het gedrag van Yesilgoz is beneden alle peil, ze vraagt ongeveer om applause.
Maar als toepassing werkt dit.

Ze laat de arena zo opschuiven als geheel. Ze reduceert bandbreedte voor daadwerkelijk functioneel debat en handelen. There's nothing more effective than bad PR, juist wanneer de arena van media debat al frames en memes van boemannen ter afleiding en reductionisme heeft. Als je als verslaggever het over inhoud moet hebben maar het poppetje rept daar niet over, dan valt de verslaggever terug op copypasta van verleden, wat geen raakvlak met realiteit heeft of heeft gehad. En dat functioneert dan weer als mechanismen van propageren en amplificatie.

Binnen eigen kerk lopen er nu wat mensen rond die prikkelen voor frames. Daarbuiten is het gewoon netwerken.

De crux is dat dit werkt zolang als media niet als brute poortwachter functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welvaartsbuik
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:23
Het was niet altijd mijn grootste held, verre van. Maar wat er nu voor show staat is toch echt dramatisch.... En dit verdient meer 3x modaal (jaja het is officeel schadeloosheid maar toch!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Ja, ik mis beide als kiespijn.

VVD is, imho, geen haar beter dan de PVV. En beide niet in de regering lijkt mij best eens een leuk experiment.
Kan ook dat fout gaan? Zeker. Maar na deze puinhoop kan het bijna niet slechter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

DeKever schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:33:
Timmermans probeert Amsterdam te paaien met woorden die ze in Amsterdam goed kennen. "Helemaal niets". Misschien niet zo slim.
offtopic:
Vind je? mijn stem heeft die daardoor :P :P :P

[ Voor 3% gewijzigd door HollovVpo1nt op 04-06-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:48:
[...]

De VVD heeft dan ook een flinke ruk naar rechts gemaakt, Rutte was uiteindelijk van de liberalere tak van de VVD, die nog wel *iets* had met samenwerking en mogelijke opbouw.

Maar ik deel wel met @Virtuozzo dat de VVD nu meer dan ooit toch wel redelijk de weg van de tories is ingeslagen, en dan ben je uiteindelijk toch wel knap losgezongen van de werkelijkheid, en boeit het je nog maar weinig wat er nou echt gebeurt met het land.

[...]

Daar zat tenminste wat intellect in :X
Tja, wie herinnert zich nog hoe Rutte van de liberale tak aan zijn oor getrokken werd na iets minder dan twee jaar? Weg met het narratief van liberale VVD, hup, niet zeuren, uitvoeren van illiberale agenda. En dat deed hij, volgzaam.

Het is hier wel eens voorbij gekomen, interviews en zelfs een Oh Oh Den Haag uitzending. Het is niet dat het onbekend is. Het is dat er het vergeten omdat we zo makkelijk te prikkelen zijn voor afleiding en geloofsartikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Marc H schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Ja, ik mis beide als kiespijn.

VVD is, imho, geen haar beter dan de PVV. En beide niet in de regering lijkt mij best eens een leuk experiment.
Kan ook dat fout gaan? Zeker. Maar na deze puinhoop kan het bijna niet slechter.
Ik denk dat je bijna niet om de VVD heen kunt, tenzij het CDA weer groeit ten koste van NSC. Ik vraag me af of CDA, D66 en GL/PvdA samen genoeg zetels zullen halen. Én of ze er wel uit zullen komen bij onderhandelingen. Ik denk dat zij het niet aandurven met de NSC en BBB er bij. Dan kom je dus weer uit bij de VVD.

Ik denk dus dat we of CDA/D66/VVD krijgen, óf Paars III.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:24

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Ruime meerderheid van Kamer wil door met asielwetten

Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer wil door met de strengere asielwetten. In het debat geven in elk geval PVV, VVD, NSC, CDA, BBB, SGP en JA21 aan door te willen met de plannen die door voormalig minister Faber in de steigers zijn gezet.
https://nos.nl/collectie/...sval-door-met-asielwetten

Tja, dus hij loopt nu wel weg ervan, maar kan, als er ook maar iets zou worden doorgevoerd, succes claimen als PVV zijnde, het zijn immers 'hun' asielwetten. Dit zijn dan oko nog de plannen van Faber, waar geen bal van is terechtgekomen en uitvoerende organisaties al vanaf de start aangeven dat de realiteit niet zo werkt als zij steeds riep

Zie ook de nieuwe 'redelijke' partner om de PVV te vervangen eventueel: CDA. Want asiel is niet controversieel geworden ondanks alles, men duwt het netjes terug op de verkiezingsagenda en Bontenbal doet gretig mee.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Is Yesilgoz nu aan het reflecteren op wat er mis is gegaan of is ze vol de aanval op alles wat links is te zetten?

Ze legt trouwens ook haarfijn uit dat ze gewoon doet wat de kiezer wil. Oftewel onverbloemd populisme.

Ouwehand is Yesilgoz nu aan het filleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Joris748 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:05:
Is Yesilgoz nu aan het reflecteren op wat er mis is gegaan of is ze vol de aanval op alles wat links is te zetten.

Ze legt trouwens ook haarfijn uit dat ze gewoon doet wat de kiezer wil. Oftewel onverbloemd populisme.

Ouwehand is Yesilgoz nu aan het filleren.
"Denkt mevrouw Yesilgoz dat de kiezer op zijn achterhoofd is gevallen?"

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-09 20:47
Zo, Ouwehand is hier wel sterk zeg.

EU DNS: 86.54.11.100

Pagina: 1 ... 44 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic