En niet eens een antwoord van Yesilguz. Treurig.c-nan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:07:
Zo, Ouwehand is hier wel sterk zeg.
Ze is imho altijd super sterk, zet iemand van dat kaliber in de PvdA/SP en binnen een jaar leren de kinderen De Internationale op schoolc-nan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:07:
Zo, Ouwehand is hier wel sterk zeg.
People as things, that’s where it starts.
Welkom terug mevrouw Ouwehand! 
Best sterk, en dan 'dit is het van Yesilgoz.' . Lijkt me inderdaad wel voldoende.
Best sterk, en dan 'dit is het van Yesilgoz.' . Lijkt me inderdaad wel voldoende.
En daar heeft ze gelijk in, anders hadden we dit kabinet nooit gehad. En hadden we zeker 2 kabinetten geleden het roer al omgegooid als kiezers zijnde. Wij geloven gewoon graag in het “ik doe alles zelf wel” sprookje. En iedereen die dat komt verstoren is een sta in de weg. Al het succes is van mij en alle tegenslag de schuld van de ander.RobinHood schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:06:
[...]
"Denkt mevrouw Yesilgoz dat de kiezer op zijn achterhoofd is gevallen?"
De overheid is de vijand totdat men vindt dat ze gered moeten worden. Dan is het ineens “daar betaal ik toch belasting voor”.
Veel verder gaat het tegenwoordig niet.
Wilders heeft deze kwaliteit ook. Ik vind dat het hem vaak goed lukt om kritiek en kritische vragen te pareren dus ik snap wel dat hij veel stemmen trekt. De inhoud is denk ik relatief een klein deel van zijn succes. Als je hem op tv ziet (niet noodzakelijk in kamerdebatten) is hij zelfverzekerd, snel, grappig...dat werkt gewoon goed (veel woorden om populisme te beschrijven wellicht).ThomasG schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:50:
[...]
Teflon Mark is ook moeilijke te evenaren. Je kunt veel van hem vinden, maar hij kwam er toch altijd weer mee weg. Die "kwaliteit" hebben de andere partijleiders niet
Ik vind dat van de andere partijen, zover ik heb gezien, alleen Ouwehand en Bontebal de kwaliteit hebben om altijd het laatste woord te hebben en ballen terug te kaatsen, al hebben we beiden nog niet gezien in de verdediging.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Maar haar antwoord op de vraag was nee...CornermanNL schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:09:
[...]
En daar heeft ze gelijk in, anders hadden we dit kabinet nooit gehad. En hadden we zeker 2 kabinetten geleden het roer al omgegooid als kiezers zijnde. Wij geloven gewoon graag in het “ik doe alles zelf wel” sprookje. En iedereen die dat komt verstoren is een sta in de weg. Al het succes is van mij en alle tegenslag de schuld van de ander.
De overheid is de vijand totdat men vindt dat ze gered moeten worden. Dan is het ineens “daar betaal ik toch belasting voor”.
Veel verder gaat het tegenwoordig niet.
Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl
Ik vind hem wel altijd een vrije agressieve wijze van uitspraak hebben. Hij spuugt het er vaak uit. Dat maakt hem niet fijn om mee in discussie te gaan of mee samen te werken. Er valt vaak weinig constructiefs te bediscussiëren als een gesprekspartner bij elk woord je het idee geeft dat hij je aanvalt.DirtyBird schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:11:
[...]
Wilders heeft deze kwaliteit ook. Ik vind dat het hem vaak goed lukt om kritiek en kritische vragen te pareren dus ik snap wel dat hij veel stemmen trekt. De inhoud is denk ik relatief een klein deel van zijn succes. Als je hem op tv ziet (niet noodzakelijk in kamerdebatten) is hij zelfverzekerd, snel, grappig...dat werkt gewoon goed (veel woorden om populisme te beschrijven wellicht).
Dit dus.
"No Problem"

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Uiteraard, maar ze denkt het wel. Of sterker ze weet het. En Wilders weet het. Je hoeft alleen gevat gebakken lucht te verkopen. Zo simpel is het.
En iedere tegenstander die we iets wil bereiken moet ook vertellen wat er moeilijk aan de oplossing is. En daar kan je dan weer gevat over doen met allerlei trucjes en halve en hele leugens en one liners.
En de kiezer trapt er in, en juicht erbij.
Het blijft verwonderlijk - niet onlogisch - juist dit moment pakt om het gebruik van Engels te benoemen. Meerdere kamerleden hebben het gedaan maar weer zoeken naar het meest oppertunistische moment...
In de NOS liveblog nu precies de bevestiging van wat ik gisteravond al zei, dat een stem op de NSC en CDA echt niet een stem is op een middenpartij zoals Volt.
Ondanks de acties van de heer Wilders willen de NSC en CDA samen met extreem rechts graag door met de omstreden plannen van mevrouw Faber. De bevestiging dat dit vooral hefboompartijen zijn voor extreemrechts.Ruime meerderheid van Kamer wil door met asielwetten
Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer wil door met de strengere asielwetten. In het debat geven in elk geval PVV, VVD, NSC, CDA, BBB, SGP en JA21 aan door te willen met de plannen die door voormalig minister Faber in de steigers zijn gezet.
Ik zag dat net inderdaad ook. Ik dacht op basis van eerdere beelden dat hij aantekeningen aan het maken was, maar het is gewoon een groot blauw vlak wat hij aan het inkleuren istoolkist schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:23:
Wat voor kleurplaat zou Wilders aan het inkleuren zijn?
Begrijp VVD niet zelf hoe hypociet het is dat ze PVV niet uitsluiten vanwege 'DemOcRatIe eN stEm vAn hEt vOlK" maar vervolgens keihard PvdA/GL uitsluit? Dat is toch niet uit te leggen? Ik begrijp best dat het ideologisch moeilijk zal zijn voor de partijen om common ground (voor BBB, een gemeenschappelijke basis) te vinden, maar dat is op inhoud.. maar uitlsuiten.. hypocrieten
omdat ze Timmermans nu wegzet als 'elitair'. Goedkoop trucje maar waarschijnlijk redelij ksuccesvolNapo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:24:
[...]
Het blijft verwonderlijk - niet onlogisch - juist dit moment pakt om het gebruik van Engels te benoemen. Meerdere kamerleden hebben het gedaan maar weer zoeken naar het meest oppertunistische moment...
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Fixed that for you.ThomasG schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:44:
Zelfs al haalt de PVV in haar eentje een meerderheid, het lukt de PVV Wilders nu al niet om een handje vol ministers en staatssecretarissen te managen. Faber was een aanfluiting, de rest stond er alleen voor. Wilders liet zijn eigen PVV keihard tegen het PVV beleid van Agema en Madlener ingaan. Meer dan eens. Ze hebben zelf ook helemaal niets te zeggen binnen de partij. Ik verwacht dat als het al gebeurt het één grote aanfluiting wordt.
Dat was nog met Schoof die hand en spandiensten verrichtte, als wilders ook al die zaken erbij zou krijgen, wel hoe lang zou ie dat volhouden? Dat is een extra reden waarom constructies als de PVV verboden zouden moeten zijn, single point of failure.
Daarbij, dan zou de PVV aan de slag moeten met asielmigratie, dit keer ongehinderd door dwarsliggende coalitiegenoten en zo zelf hun bestaansreden onderuit halen. Maar goed, hypothetische discussie.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ach wat een gejank van die van der Plas... omdat mensen Engelse woroden gebruiken en daar een grapje van maken... man man man
En ook heerlijk van Bosma om haar gejank af te sluiten met 'no problem'.
En ook heerlijk van Bosma om haar gejank af te sluiten met 'no problem'.
[ Voor 22% gewijzigd door HollovVpo1nt op 04-06-2025 14:30 ]
Trots zijn op het ondermijnen van de Nederlandse kenniseconomie, je moet het maar kunnen
heb serieus B1 leerlingen die dit vloeiender kunnen voorlezen ook, met minder fouten, kolere

heb serieus B1 leerlingen die dit vloeiender kunnen voorlezen ook, met minder fouten, kolere

*knip*, de mensen in het topic beoordelen is niet nodig.
Wil je een écht rechts kabinet, kan je dan niet beter PVV kiezen ipv VVD bij de eerstvolgende Verkiezingen?
Heb zelf sterk het idee dat een stem voor VVD bij de volgende Verkiezingen eentje is voor Timmermans 1
Wil je een écht rechts kabinet, kan je dan niet beter PVV kiezen ipv VVD bij de eerstvolgende Verkiezingen?
Heb zelf sterk het idee dat een stem voor VVD bij de volgende Verkiezingen eentje is voor Timmermans 1
[ Voor 35% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:17 ]
Als je een transcriptie van de bijdragen van Yesilgoz leest, zou je zeggen dat Wilders aan het woord was.cheiron schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:30:
De reactie van Yesilguz op de spreektijd van Denk is wel sprekend voor haar aanpak; vol in de aanval zonder enige vorm van zelfreflectie.
(Los van wat je van Denk vindt overigens)
Ergo de hefboom is uitgewerkt, VVD is PVV geworden.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Na GL/PvdA nu ook de (P)VV(D)Joris748 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:33:
[...]
Als je een transcriptie van de bijdragen van Yesilgoz leest, zou je zeggen dat Wilders aan het woord was.
Ergo de hefboom is uitgewerkt, VVD is PVV geworden.
Dan zit je echt naar een ander debat te kijken._Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:32:
*knip*
Ze zegt nog net niet letterlijk dat ze niet met PvdA/GL gaat regeren. Maar gooit de deur niet dicht voor de PVV.
Yesilgoz zet Timmermans en PvdA/GL weg als het kwaad. Er zit geen enkele inhoudelijke kritiek in.
[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:14 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Hoe lang zit Yesilguz nu al in de situatie? 20 uur? 22 uur? 23 en een half uur?
/sarcasm
/sarcasm
[ Voor 7% gewijzigd door marapuru op 04-06-2025 14:37 ]
Wilders is extreemrechts. Daar zouden ook rechtse mensen afstand van moeten willen nemen. Democratische waarden zouden belangrijker moeten zijn dan politieke meningsverschillen._Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:32:
Als "links" of "rechts" je enige motivatie is om op een partij te stemmen wel. Maar PVV heeft toch laten zien compleet incompetent te zijn? Dat ze "de kiezer" (jemig, wat word ik moe van het "de burger" en "de kiezer" gewijs) jarenlang hebben wijsgemaakt dat er makkelijke oplossingen zijn voor de zorg, asielbeleid, woningnood terwijl hartstikke duidelijk is dat die makkelijke oplossingen er niet zijn?_Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:32:
*knip*
Ja, dan kun je op PVV stemmen, om over anderhalf jaar weer gedesillusioneerd naar de stembus te gaan.
[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:15 ]
Flickr PSN ID= cheironnl
Dus in die zin toch beter op een VVD stemmen wil je een rechts kabinet?D-e-n schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:37:
[...]
Wilders is extreemrechts. Daar zouden ook rechtse mensen afstand van moeten willen nemen. Democratische waarden zouden belangrijker moeten zijn dan politieke meningsverschillen.
Ervan uitgaande dat er dus getwijfeld wordt tussen welke v de 2
[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 04-06-2025 14:40 ]
Sowieso, wat is "echt rechts"?
Ik ken mensen die nog net geen Engelse auto kopen omdat ze ook rechts in de auto willen zitten, maar stemmen vervolgens D66 want "dat is écht rechts, want zij steunen tenminste wel vrijheid en liberalisme, en rechts betekent dat"
Als "echt rechts" PVV-rechts is, dan is er toch wel iets foutgegaan denk ik.
Ik ken mensen die nog net geen Engelse auto kopen omdat ze ook rechts in de auto willen zitten, maar stemmen vervolgens D66 want "dat is écht rechts, want zij steunen tenminste wel vrijheid en liberalisme, en rechts betekent dat"
Als "echt rechts" PVV-rechts is, dan is er toch wel iets foutgegaan denk ik.
Hangt ervanaf wat jij belangrijk vind. Wil je dat het land vooruit gaat, dan zou ik eens kritisch kijken wat de afgelopen 20/30 jaar VVD beleid heeft teweeg gebracht in het land. Wilders heeft nu ook een aantal keren mogen meedoen, met in het afgelopen kabinet zelfs met afstand de meeste zetels. Wat hebben zij bereikt?_Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:32:
*knip*
De vraag zou dan niet moeten zijn of je een rechts kabinet wil omdat het 'rechts' moet zijn. Partijen als PVV en VVD zijn zo'n beetje extreemrechts te noemen namelijk. Van Links hoef je niks te vrezen, die hebben de media aandacht niet mee en saboteren zichzelf met rare fratsen (DENK die bv PVDA-GL vaker een dolk in de rug heeft gestoken, PVDA dat fuseert met GL terwijl veel kiezers van PVDA daar niet op zitten te wachten, enz.).
Ik snap dan ook niet waar de angst voor een kabinet Timmermans 1 vandaan komt.
[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:15 ]
Aangezien ik daar ook wel wat over heb gezegd:Bossie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:50:
[...]
Als VI-kijker, ben ik toch wel benieuwd naar de definitie van de stereotype VI-kijker, aangezien deze inmiddels een paar keer terugkomt in deze discussie
Zeker nadat het niet of nauwelijks meer over voetbal ging, is voor mij de stereotype VI-kijker de boze witte man of vrouw. Mensen die vinden dat je ´tegenwoordig niets meer mag zeggen´, dat ons dingen worden afgepakt (zwarte piet) en iets vinden van ´woke´ en transgenders. En makkelijk beïnvloedbaar.
Dat laatste vond ik erg duidelijk in de periode dat Sigrid Kaag zo belaagd werd. Johan Derksen (m.i. een onverbeterlijke racist, misogynist en reactionair) zat haar daar avond aan avond door het slijk te halen (¨arrogant¨, ¨ze kijkt op het volk neer¨) en dat hoorde ik letterlijk terug in mijn omgeving, van mensen die echt niets met politiek hebben. Dat hadden ze niet van Wilders, maar van Derksen. Ik gun iedereen z´n simpele vermaak, maar dit is een kwaadaardig programma.
Je zult vast niet aan mijn stereotypering voldoen en ik hoop dat je je niet beledigd voelt
Dat. En wat is nou het probleem met Timmermans? Alsof Geertje en dat zooitje de afgelopen tijd het allemaal zo goed hebben gedaan... Heerlijk die polarisatie altijd. Links is slecht. Links heeft het gedaan. Wat dat betreft zijn die 'rechtse' types maar sneu volk dat ze elke keer met dit argument komen. Hoewel hebben ze überhaupt een 'argument'?D-e-n schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:37:
[...]
Wilders is extreemrechts. Daar zouden ook rechtse mensen afstand van moeten willen nemen. Democratische waarden zouden belangrijker moeten zijn dan politieke meningsverschillen.
[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 04-06-2025 17:49 ]
van Vroonhoven, bedankt voor het opblazen van het NSC.
Sorry, maar die partij kan je toch niet meer serieus nemen? de vergelijking met "kip zonder kop" is te frappant om niet te maken.
Sorry, maar die partij kan je toch niet meer serieus nemen? de vergelijking met "kip zonder kop" is te frappant om niet te maken.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
DENK zie ik ook niet als "echt links", net zo min als de PVV dan "echt rechts" zou zijn.Trishul schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:43:
[...]
DENK die bv PVDA-GL vaker een dolk in de rug heeft gestoken,
Scoren met linkse economische punten omdat je conservatieve achterban dat goed uitkomt maakt je nog niet links.
Van Vroonhoven die schuld in de schoenen schuiven is wel bijzonder, de partij is bij het aangaan van de coalitie al op zo'n manier gepositioneert dat de levensvatbaarheid zo goed als onmogelijk werd.Marc H schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:46:
Laat ik hem omdraaien, stel PVV haalt in haar ééntje genoeg stemmen om alleen te mogen regeren. Wat doet jou in hemelsnaam denken dat zij ook maar iets van hun beloften voor elkaar kunnen krijgen?_Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:32:
*knip*
[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:16 ]
Misschien kunnen ze fuseren met een partij waar ze enorm op lijken, CDA is denk ik wel een goede partner.Marc H schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:46:
Nieuw Sociaal CDA?
Maar ja, die partij had op deze manier natuurlijk nooit enige vorm van levensvatbaarheid, misschien wel in een normaal kabinet, misschien hadden ze toch even echte oppositie moeten voeren zodat ze niet full plofkip gingen.
Zoals al gezegd: de partij was eigenlijk al ten dode opgeschreven toen ze met de PVV in zee gingen. Hoe kun je roepen dat je een betrouwbare, eerlijke overheid en rechtstaat wil, om vervolgens met de VVD [die het gezicht zijn van de onbetrouwbare overheid] en de pvv [rechtstaat iemand?] in zee te gaan.
Waar ik nou nieuwsgierig naar ben, waarom wil je een echt rechts kabinet? Wat gaat een echt rechts kabinet leveren wat een centrum of links kabinet niet zou kunnen leveren? Overigens denk ik dat de meeste mensen in dit topic niet zozeer politiek links/centrum links zijn maar vooral gewoon meer kijken naar de feiten. Feit is nu eenmaal dat een centrum of links beleid beter is voor de hele maatschappij met investeringen in zaken die geld kosten maar wel maatschappelijke waarde opleveren zoals arme mensen, zorg, milieu, onderwijs en veiligheid. De praktijk leert dat rechts vooral de inkomensongelijkheid in stand houdt en de zakken van een zeer select groepje welgestelden vult. Jij behoort tot die groep dan neem ik aan?_Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:32:
*knip*
[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:16 ]
Strategisch stemmen kan zich ook tegen je keren. Kies gewoon waar je je het beste mee kan identificeren._Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:32:
*knip*
Afhankelijk van je definitie van rechts zijn er genoeg opties. Als er 1 ding is wat nu wel duidelijk is: Wilders is niet geschikt om te regeren. Dat is niet per definitie erg ofzo. Ik zie de SGP of JA21 ook niet zo snel in een regering terecht komen. Maar wel iets om rekening mee te houden.
[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:16 ]
Goed punt.HollovVpo1nt schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:50:
[...]
Laat ik hem omdraaien, stel PVV haalt in haar ééntje genoeg stemmen om alleen te mogen regeren. Wat doet jou in hemelsnaam denken dat zij ook maar iets van hun beloften voor elkaar kunnen krijgen?
Sowieso ben ik wel klaar met Wilders en zijn ploeg.
De laatste 11 maanden hebben dat wel aangetoond
Verkeerde aanname. Ik kom er nog niet eens in de buurt vanSilvos schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:53:
[...]
Waar ik nou nieuwsgierig naar ben, waarom wil je een echt rechts kabinet? Wat gaat een echt rechts kabinet leveren wat een centrum of links kabinet niet zou kunnen leveren? Overigens denk ik dat de meeste mensen in dit topic niet zozeer politiek links/centrum links zijn maar vooral gewoon meer kijken naar de feiten. Feit is nu eenmaal dat een centrum of links beleid beter is voor de hele maatschappij met investeringen in zaken die geld kosten maar wel maatschappelijke waarde opleveren zoals arme mensen, zorg, milieu, onderwijs en veiligheid. De praktijk leert dat rechts vooral de inkomensongelijkheid in stand houdt en de zakken van een zeer select groepje welgestelden vult. Jij behoort tot die groep dan neem ik aan?
Gedeeltelijk een match, aangezien ik wel een witte-man benPiggen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:43:
[...]
Aangezien ik daar ook wel wat over heb gezegd:
Zeker nadat het niet of nauwelijks meer over voetbal ging, is voor mij de stereotype VI-kijker de boze witte man of vrouw. Mensen die vinden dat je ´tegenwoordig niets meer mag zeggen´, dat ons dingen worden afgepakt (zwarte piet) en iets vinden van ´woke´ en transgenders. En makkelijk beïnvloedbaar.
Dat laatste vond ik erg duidelijk in de periode dat Sigrid Kaag zo belaagd werd. Johan Derksen (m.i. een onverbeterlijke racist, misogynist en reactionair) zat haar daar avond aan avond door het slijk te halen (¨arrogant¨, ¨ze kijkt op het volk neer¨) en dat hoorde ik letterlijk terug in mijn omgeving, van mensen die echt niets met politiek hebben. Dat hadden ze niet van Wilders, maar van Derksen. Ik gun iedereen z´n simpele vermaak, maar dit is een kwaadaardig programma.
Je zult vast niet aan mijn stereotypering voldoen en ik hoop dat je je niet beledigd voelt
Het programma is simpelweg entertainment, maar er zal idd een categorie zijn de het gezwam serieus nemen.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Strategisch stemmen ben ik in 2012 definitief vanaf gestapt._Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:32:
Wat gebeurde er: was nek-aan-nek tussen VVD en PvdA. De meeste kiezers wilden niet dat één van beide partijen zou meedoen (rechts wilde PvdA niet, Links de VVD niet). Dus veel stemmers die 'normaal' SP of GL stemden, gingen voor de PvdA, en klein(er) rechts (en ook een deel PVV) stemde VVD.
Wat gebeurde: PvdA en VVD werden (uiteraard) de twee grootste partijen en verkondigden:
De kiezer heeft gesproken. Wij zijn de twee grootste partijen, dus de kiezer wil dat wij samen het land gaan regeren... voila, Rutte 2.
nooit meer...
Ja21 is ook absoluut niet mijn partij, maar als kleine partij zie ik ze wel meeregeren.Kalentum schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:55:
[...]
Strategisch stemmen kan zich ook tegen je keren. Kies gewoon waar je je het beste mee kan identificeren.
Afhankelijk van je definitie van rechts zijn er genoeg opties. Als er 1 ding is wat nu wel duidelijk is: Wilders is niet geschikt om te regeren. Dat is niet per definitie erg ofzo. Ik zie de SGP of JA21 ook niet zo snel in een regering terecht komen. Maar wel iets om rekening mee te houden.
Maar als die opeens 20 zetels krijgen bij de volgende verkiezingen en in de regering terechtkomen, klapt dat ook snel uit elkaar.
Toch altijd wel een probleem van partijen die vrij radicaal zijn. BBB heeft ook moeite om stabiel te blijven, Bij1 was ook een shitshow, maar ook een al wat oudere partij als de PvdD gaat interessante tijden tegemoet als die opeens 25 zetels krijgen en in de regering komen.
Sorry maar ik ben rechts, altijd rechts geweest. Ik ben voor sterke defensie, tegen te veel migratie, hou niet van te snelle progressie. Het probleem is dat er op de rechterflank alleen maar afbraak en machtspolitieke troep zit. Er is geen enkel redelijk geluid te vinden op rechts voor mensen met het minimaalste moreel kompas. Dus stem ik links, al jaren, op partijen die wel plannen hebben, die wel problemen willen oplossen, die wel voor mens en maatschappij staan ipv afbraak._Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:32:
*knip*
[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:17 ]
erutangiS
Hier nog zo'n iemand. Ik kom de laatste tijd dan bij JA21 uit, wel rechts, maar niet (zo) extreem.MrOleo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:01:
[...]
Sorry maar ik ben rechts, altijd rechts geweest. Ik ben voor sterke defensie, tegen te veel migratie, hou niet van te snelle progressie. Het probleem is dat er op de rechterflank alleen maar afbraak en machtspolitieke troep zit. Er is geen enkel redelijk geluid te vinden op rechts voor mensen met het minimaalste moreel kompas.
Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1
interessante vraag is dan misschien ook wel wanneer je nu rechts/links bent. Het is een label wat makkelijk geplakt wordt. Als je wel voor het goede zorgen van elkaar bent bv, voor een sterk natuurbeleid, maar pertinent tegen immigratie, maakt dat je dan links of rechts?MrOleo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:01:
[...]
Sorry maar ik ben rechts, altijd rechts geweest. Ik ben voor sterke defensie, tegen te veel migratie, hou niet van te snelle progressie. Het probleem is dat er op de rechterflank alleen maar afbraak en machtspolitieke troep zit. Er is geen enkel redelijk geluid te vinden op rechts voor mensen met het minimaalste moreel kompas. Dus stem ik links, al jaren, op partijen die wel plannen hebben, die wel problemen willen oplossen, die wel voor mens en maatschappij staan ipv afbraak.
Dat is het moeilijk met dat alles niet op inhoud, maar op label aan de kant wordt gesmeten: het is nu politiek inhoudelijk meer 'dit is links, weg ermee!' ipv 'dit is een slecht plan want <argumenten en feiten>' (en vice versa al is dat wat moeilijk gezien er weinig partijen die als links worden weggezet die effectief hebben geregeert).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Hoe zie je dat niet zo extreme in combinatie met Nanninga?Jeroenvde89 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:04:
[...]
Hier nog zo'n iemand. Ik kom de laatste tijd dan bij JA21 uit, wel rechts, maar niet (zo) extreem.
Buiten defensie wellicht maar dit is niet specifiek heel erg rechts. Welke partij is niet tegen te veel migratie? Welke partij wil er niet een glooiend pad naar progressie? Te vaak - en ik impliceer niet specifiek jou - wordt er gedaan alsof partijen die niet rechts zijn voor veel migratie zijn maar ook dat is feitelijk niet de realiteit. Idem met progressie dat dat snel zou moeten zijn, ja het is sneller dan niets veranderen maar menig transitie wordt initieel voorgesteld met een lang pad om daar te komen, het wordt problematisch als de problemen steeds tastbaarder worden en het wel opeens snel zou moeten gaan.MrOleo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:01:
[...]
Sorry maar ik ben rechts, altijd rechts geweest. Ik ben voor sterke defensie, tegen te veel migratie, hou niet van te snelle progressie.
Dat vermoeden had ik, daarom ben ik oprecht benieuwd waarom je dan graag een echt rechts kabinet wilt. Niet bedoeld als trollen, ik wil ben gewoon serieus benieuwd want in mijn beleving is er geen goede reden om rechts te stemmen._Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:58:
[...]
Verkeerde aanname. Ik kom er nog niet eens in de buurt van
Is het niet meer dat in Nederland het begrip rechts extreem aan het opschuiven is, wat tegenwoordig als rechts benoemd wordt valt meer onder populistisch/niet traditionele politiek.MrOleo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:01:
[...]
Het probleem is dat er op de rechterflank alleen maar afbraak en machtspolitieke troep zit. Er is geen enkel redelijk geluid te vinden op rechts voor mensen met het minimaalste moreel kompas.
Met een beetje goede wil kun je onder de traditionele politieke partijen ook wel een een verdeling links/rechts maken, van sp (links) via pvda/groenlinks (midden) naar volt/d66 (rechts), en progressief conservatief is ook met een beetje goede wil te vinden, al kom je dan voor conservatief dan al snel op de christelijke partijen uit.
Het is jammer dat in Nederland de VVD ver is afgegleden naar niet traditionele politiek, en daardoor een partij is die je niet in het centrum van de macht wil hebben, en dat tegelijkertijd partijen als bbb/pvv het label rechts zo misbruiken. Een veel te groot deel van de volksvertegenwoordiging diskwalificeert zichzelf op deze manier, maar door gezamenlijk de term rechts te kapen wordt het wel gezien als de enige rechtse optie.
Maar die Eerdmans is een grotere populist dan Yesilgoz. Die had nog niet door dat Trump en Baudet idioten waren toen werkelijk iedere kleuter dat al kon zien. Dan ben je of zelf een idioot of je hebt de mensenkennis van een augurkJeroenvde89 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:04:
[...]
Hier nog zo'n iemand. Ik kom de laatste tijd dan bij JA21 uit, wel rechts, maar niet (zo) extreem.
Het topic het onbestaan van het middeninkomen staat dat uitgebreid uitgelegd wat er gebeurd als het systeem te sociaal is. Je gaat meer verdienen maar netto schiet het niet echt op. Wanneer je niks verdiend krijg je overal subsidies op en wanneer je gewoon werkt vervalt dat allemaal.Silvos schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:16:
[...]
Dat vermoeden had ik, daarom ben ik oprecht benieuwd waarom je dan graag een echt rechts kabinet wilt. Niet bedoeld als trollen, ik wil ben gewoon serieus benieuwd want in mijn beleving is er geen goede reden om rechts te stemmen.
Zie mijn vriendin, die is rechts, vindt dat Ayn Rand prima ideeën heeft bijvoorbeeld.polthemol schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:06:
[...]
interessante vraag is dan misschien ook wel wanneer je nu rechts/links bent. Het is een label wat makkelijk geplakt wordt. Als je wel voor het goede zorgen van elkaar bent bv, voor een sterk natuurbeleid, maar pertinent tegen immigratie, maakt dat je dan links of rechts?
Die vulde laatst een stemwijzer in, en daaruit kwam op nummer 1: Bij1
Dat topic is met dit soort redenaties dan ook vaak stuurloos. Toeslagen zijn niet "te sociaal" maar noodzakelijk omdat we de maatschappij op een bepaalde manier (lees sociaaleconomisch rechts) hebben ingericht. Het willen laten vervallen van de zorgtoeslag vereist aanpassing van de manier waarop we de verzekering regelen.aljooge schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:24:
[...]
Het topic het onbestaan van het middeninkomen staat dat uitgebreid uitgelegd wat er gebeurd als het systeem te sociaal is. Je gaat meer verdienen maar netto schiet het niet echt op. Wanneer je niks verdiend krijg je overal subsidies op en wanneer je gewoon werkt vervalt dat allemaal.
Maar dit is allemaal vanuit links oogpunt bekeken. Er zijn heel veel rechtse kiezers die er volledig van overtuigd zijn dat het helemaal niet zo slecht is gegaan afgelopen 30 jaar. Tenminste, het ging niet goed, maar het had NOG SLECHTER gegaan als links aan de macht was geweest en het is dat de VVD nog wat kon bijsturen in de jaren dat de 'linkse' D'66 (ja echt) en PvdA in de regering zaten anders was dat ook helemaal fout afgelopen voor het land. Een gevalletje 'all the good bits were VVD, all the bad bits were left' om Trump te quoten.Trishul schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:43:
[...]
Hangt ervanaf wat jij belangrijk vind. Wil je dat het land vooruit gaat, dan zou ik eens kritisch kijken wat de afgelopen 20/30 jaar VVD beleid heeft teweeg gebracht in het land. Wilders heeft nu ook een aantal keren mogen meedoen, met in het afgelopen kabinet zelfs met afstand de meeste zetels. Wat hebben zij bereikt?
De vraag zou dan niet moeten zijn of je een rechts kabinet wil omdat het 'rechts' moet zijn. Partijen als PVV en VVD zijn zo'n beetje extreemrechts te noemen namelijk. Van Links hoef je niks te vrezen, die hebben de media aandacht niet mee en saboteren zichzelf met rare fratsen (DENK die bv PVDA-GL vaker een dolk in de rug heeft gestoken, PVDA dat fuseert met GL terwijl veel kiezers van PVDA daar niet op zitten te wachten, enz.).
Ik snap dan ook niet waar de angst voor een kabinet Timmermans 1 vandaan komt.
Dit dus.
ik, en vele andere Nederlanders, zijn onderhand de totale wetteloosheid en absolute minachting voor alles en iedereen in Nederland van een bepaalde groep mensen, helemaal beu.Silvos schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:16:
[...]
Dat vermoeden had ik, daarom ben ik oprecht benieuwd waarom je dan graag een echt rechts kabinet wilt. Niet bedoeld als trollen, ik wil ben gewoon serieus benieuwd want in mijn beleving is er geen goede reden om rechts te stemmen.
Zodra dat ter sprake komt in bijv de Tweede Kamer ervaar ik dat vooral partijen als PVV, JA21 en de VVD daarop verder in discussie (en nee, niet altijd fair/ tactisch, of wellicht extremistisch soms) willen gaan en partijen als PvdAGL erg goed kunnen ontwijken of wegwuiven (krijg vaak sterk het idee dat dit onderwerp niet zo relevant is voor bijvoorbeeld een PvdaGL)
Dat is één van de redenen dat ik zelf aan de rechterkant van het spectrum zit.
[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 04-06-2025 15:33 ]
*knip*, offtopic.RobinHood schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:26:
[...]
Zie mijn vriendin, die is rechts, vindt dat Ayn Rand prima ideeën heeft bijvoorbeeld.
[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:51 ]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Tja, wie wil er nu niet veiligere wijken, meer politie op straat, respect voor de hulpverleners, en een harde aanpak criminele organisaties. De VVD / PVV (en VVD heeft eigenlijk altijd veiligheid justitie) lijken er niks mee te doen behalve roepen dat het zo erg is, en die punten die ik noem, komen rechtstreeks uit het pvds/gl verkiezingsprogramma_Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:30:
[...]
ik, en vele andere Nederlanders, zijn onderhand de totale wetteloosheid en absolute minachting voor alles en iedereen in Nederland van een bepaalde groep mensen, helemaal beu.
Zodra dat ter sprake komt in bijv de Tweede Kamer ervaar ik dat vooral partijen als PVV, JA21 en de VVD daarop verder in discussie (en nee, niet altijd fair/ tactisch, of wellicht extremistisch soms) willen gaan en partijen als PvdAGL erg goed kunnen ontwijken of wegwuiven (krijg vaak sterk het idee dat dit onderwerp niet zo relevant is voor een PvdaGL)
Volgens mij zijn JA21 halve libertariers en kneiterdje rechts, al verpakken ze het goed. Ik zou eens met Virtuozzo pratenJeroenvde89 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:04:
[...]
Dit dus.
*knip*, reactie op geknipte reactie.
[ Voor 80% gewijzigd door NMH op 04-06-2025 19:51 ]
In mijn omgeving zie ik genoeg Nederlanders met een migratieachtergrond (en moslim..) die het óók eens zijn met bepaalde standpunten van VVD en zelfs PVV. Het probleem zit 'm vaak in het generaliseren en de extremistische uitspraken._Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:30:
[...]
ik, en vele andere Nederlanders, zijn onderhand de totale wetteloosheid en absolute minachting voor alles en iedereen in Nederland van een bepaalde groep mensen, helemaal beu.
Zodra dat ter sprake komt in bijv de Tweede Kamer ervaar ik dat vooral partijen als PVV, JA21 en de VVD daarop verder in discussie (en nee, niet altijd fair/ tactisch, of wellicht extremistisch soms) willen gaan en partijen als PvdAGL erg goed kunnen ontwijken of wegwuiven (krijg vaak sterk het idee dat dit onderwerp niet zo relevant is voor bijvoorbeeld een PvdaGL)
Ik kan me zo nu en dan identificeren met Wilders, maar het volgend moment walg ik weer van hem.
Aldus een geboren en getogen Nederlander met Turkse roots. 🤷♂️
zo sta ik er inmiddels ook wel in, maar neig meer en meer naar de walging kant.Mawlana schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:38:
[...]
Ik kan me zo nu en dan identificeren met Wilders, maar het volgend moment walg ik weer van hem.
Maar ik hoor en zie partijen als PvdAGL (en de andere bekende partijen) nauwelijks tot niet na bijvoorbeeld de zoveelste rellen zoals in Scheveningen.
En prima dat je daar verder niet over uitlaat als partij (of in mijn ogen wegmoffelt), maar dan hoef je mijn stem niet te verwachten bij volgende Verkiezingen. Dan heb je Veiligheid (in eigen land!) niet hoog zitten, imho.
[ Voor 20% gewijzigd door _Bailey_ op 04-06-2025 15:44 ]
Damn, augurken aller landen verenigt u - @D-e-n beledigt u...D-e-n schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:20:
[...]
Maar die Eerdmans is een grotere populist dan Yesilgoz. Die had nog niet door dat Trump en Baudet idioten waren toen werkelijk iedere kleuter dat al kon zien. Dan ben je of zelf een idioot of je hebt de mensenkennis van een augurk
offtopic:
@D-e-n
Een augurkenleger, glanzend van de pekel, marcheert in strakke formaties over een zonovergoten aanrecht dat als slagveld dient. Elke augurk—kort, groen en vastberaden—houdt een cocktailprikker als lans vast of een schild gemaakt van een cocktailparapluutje. Hun helmen zijn van metalen olijvenkapjes, gedeukt en door de strijd getekend.
Met een schel gepekeld strijdkreet stormen ze op een versterkte positie af, gebouwd uit gestapelde Ritzcrackers en omgeven door een gracht van gesmolten kaas. Kersentomaatkatapulten vuren klodders ketchup naar beneden, maar de augurken deinzen niet terug. Hun leider, een bijzonder gerimpelde cornichon met een mantel van laurierblad, zwaait met een met mosterd bevlekte servet als vaandel.
Kleine augurkentanks—gemaakt van deksels op dopwieltjes—rollen vooruit, geflankeerd door elite dillecommando’s die door geulen van bleekselderij duikelen.
Het augurkenleger is meedogenloos.
Geen sandwich is veilig. Geen hamburger blijft onge-augurkt.
De overwinning is doordrenkt van azijn.
/f/image/i8yfWxWrYEPfvSUOiWe7fWYX.png?f=fotoalbum_large)
@D-e-n
Een augurkenleger, glanzend van de pekel, marcheert in strakke formaties over een zonovergoten aanrecht dat als slagveld dient. Elke augurk—kort, groen en vastberaden—houdt een cocktailprikker als lans vast of een schild gemaakt van een cocktailparapluutje. Hun helmen zijn van metalen olijvenkapjes, gedeukt en door de strijd getekend.
Met een schel gepekeld strijdkreet stormen ze op een versterkte positie af, gebouwd uit gestapelde Ritzcrackers en omgeven door een gracht van gesmolten kaas. Kersentomaatkatapulten vuren klodders ketchup naar beneden, maar de augurken deinzen niet terug. Hun leider, een bijzonder gerimpelde cornichon met een mantel van laurierblad, zwaait met een met mosterd bevlekte servet als vaandel.
Kleine augurkentanks—gemaakt van deksels op dopwieltjes—rollen vooruit, geflankeerd door elite dillecommando’s die door geulen van bleekselderij duikelen.
Het augurkenleger is meedogenloos.
Geen sandwich is veilig. Geen hamburger blijft onge-augurkt.
De overwinning is doordrenkt van azijn.
/f/image/i8yfWxWrYEPfvSUOiWe7fWYX.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door Ramzzz op 04-06-2025 16:17 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Omdat dat geen zin heeft. Moet elke politicus bij elke voetbalwedstrijd die uit de hand loopt ook naar de interruptie microfoon?_Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:41:
[...]
Maar ik hoor en zie partijen als PvdAGL (en de andere bekende partijen) nauwelijks tot niet na bijvoorbeeld de zoveelste rellen zoals in Scheveningen.
Waarom zou een partij als PVDAGL daar iets over moeten gaan roeptoeteren? Ze zijn geen populistische partij zoals de PVV en BBB. Het staat gewoon in hun partijprogramma hoe ze dat willen aanpakken._Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:41:
[...]
zo sta ik er inmiddels ook wel in, maar neig meer en meer naar de walging kant.
Ik hoor PVV en BBB ook niet over witte jongens op fatbikes die joggende dames op hun billen slaan, of witte jongens op kermissen die lopen te rotzooien. Of blanke voetbal hooligans die de boel op stelten zetten. Vechtpartijen door rechts-extremisten in Katwijk. Pedofielen die vaak blanke mannen zijn. Enz.
We schieten als maatschappij er niks mee op als we dit soort momenten willen aangrijpen voor politiek gewin. Symboolpolitiek en populisme hebben we niks aan. Er wachten tig crisissen om opgelost te worden.
Ik ben de wetteloosheid in Nederland ook behoorlijk beu. Maar voor mij juist de reden dergelijke partijen met een grote boog te mijden, aangezien hun gehele politiek op wetteloosheid gestoeld is. En dan heb ik het nog niet eens over het in stand willen houden van migratieproblemen om vooral hun eigen selling point niet te ondergraven._Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:30:
[...]
D-e-n schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:27:
[...]
Dat topic is met dit soort redenaties dan ook vaak stuurloos. Toeslagen zijn niet "te sociaal" maar noodzakelijk omdat we de maatschappij op een bepaalde manier (lees sociaaleconomisch rechts) hebben ingericht. Het willen laten vervallen van de zorgtoeslag vereist aanpassing van de manier waarop we de verzekering regelen.
offtopic:
plus als je leest hoe er in dat topic over uitkeringsgerechtigden gesproken wordt, daar lusten de honden geen brood van.
plus als je leest hoe er in dat topic over uitkeringsgerechtigden gesproken wordt, daar lusten de honden geen brood van.

Toch zou dat eigenlijk wel moeten, om de trend te breken. Het hellend vlak te resetten, zogezegd. Zolang als de VVD dominant is, en dat is het vanuit overwicht electoraal en instrumentatie beschikbaar dankzij die kerk van electoraat, zal de lijn bij cyclus van autoritarisme doorzetten.ThomasG schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:03:
[...]
Ik denk dat je bijna niet om de VVD heen kunt, tenzij het CDA weer groeit ten koste van NSC. Ik vraag me af of CDA, D66 en GL/PvdA samen genoeg zetels zullen halen. Én of ze er wel uit zullen komen bij onderhandelingen. Ik denk dat zij het niet aandurven met de NSC en BBB er bij. Dan kom je dus weer uit bij de VVD.
Ik denk dus dat we of CDA/D66/VVD krijgen, óf Paars III.
Ik heb het idee dat we te vaak te zeer ons op micro en meso niveaus richten bij verkenningen van politiek landschap en ontwikkelingen van politieke economie. Het is iets wat ik andere landen helaas van dichtbij heb kunnen observeren bij onderzoek en -uitwisselingsprogramma's. Zonder een meta perspectief uit te werken, de Big Picture zogezegd, is het voor menselijke analyse bij consumptie van informatie extreem moeilijk om verder te kijken dan aanwezige reflex bij geconstrueerde perceptie.
Anders gezegd, zonder meta en termijn perspectief zijn we uiterst laagdrempelig reflexief en reductionistisch, kwetsbaar voor het aldus niet vanzelfsprekend onderscheid maken van discrepanties tussen geloofsartikelen en geloofsvalstrikken.
We zitten in een cyclus van autoritarisme. Het is moeilijk om ons dat voor te stellen. We kunnen prima de academische en historische onderzoeksbasis op tafel leggen, maar we zien het patroon niet bewust in ons redeneren want alle input is van micro en meso niveau.
Hoe breek je een cyclus van autoritarisme. Hoe voorkom je dat het als trenddynamiek zich consolideert. Dat is een verkenning die toch elke keer weer neerkomt op gevoeligheid. Het zit hem minder, veel minder helaas, in correcties van structuren en kaders en landschappen. Het zit hem veel meer in equivalent van paradox van Tolerantie.
Zolang als toxisch en non-conform bereik vanuit aanwezigheid heeft zal het niet herkend worden als non-conform en toxisch. Omdat het geen grenzen heeft, geen kaders deelt met conform, ligt er aldus een zowel instinctieve als bewuste als onbewuste als berekenende impetus tot dominantie. En dan komen we helaas toch uit bij analyse van wat volgt vanuit die predisposities bij non-conform en toxisch. Predisposities voor autoritarisme. We staan eigenlijk voor een uiteindelijke confrontatie met hyperparasitisme.
Natuurlijk is het meer complex dan dit. Er liggen ook vraagstukken als hoe zit het met het vullen van het geslagen gat wanneer non-conform en toxisch niet langer dominant mogen zijn. Maar goed, dan komt weer dat probleem van geschapen perceptie, ten aanzien van wat aanwezig is en conform is.
We zijn niet gewend dit soort meta analyses te maken. De mens puzzelt, functioneert absoluut in patroonherkenning, maar in een naar binnen gerichte reflex van detail en data, gecorreleerd met reflex tot bouwen en leven. Onze signaalmechanismen hebben hun lessen gehad in deze bij vorige cycli van autoritarisme, helaas zijn vanuit mantra van marktwerking en commercialiteit van condities opgelegd aan nota bene een cruciale macht binnen ons bestel (anders dan bij media doen we dit absoluut niet bij rechtspraak of politiek, laat ik het zo zeggen) er gaten geslagen in zowel bewustzijn van als procedures voor functies als poortwachter. Onze normale dagdagelijkse gedragingen die daarin constructief en lonend zijn worden aldus niet gecompenseerd of gestimuleerd om een meta perspectief te maken. Terwijl meso en micro wel daar op volgen.
Dit is altijd het probleem bij cycli van autoritarisme. Toxisch en non-conform kennen vanuit predisposities en disfuncties juist instinctieve reflex om op meta niveau te opereren. Terwijl wij proberen te leven, te functioneren, te redeneren, te werken en analyseren zonder besef van hoe meta bepalend is voor meso en micro.
Don't get me wrong. Dit is absoluut geen non-topic, maar als discussie is het beperkt in bereik en draagvlak. Zat onderzoeksbasis, en ook binnen overheden is het gekend, juist vaak integrale component bij buitenland beleid. Maar ja, exceptionalisme. De ander. Het eigen is beter. Niet kwetsbaar.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Schway schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:21:
[...]
"Yo we wonen samen in 1 huis, laten we het netjes houden zodat we er nog jaren kunnen wonen"
"Maat, we moeten wel het vuilnis opruimen, dat kan neit blijven staan"
"Deze ramen zijn vies, laten we die schoonmaken"
"We moeten wat doen aan de schimmel in de badkamer"
"huisgenoten, als we niet beter met de woning omgaan worden we eruit gezet"
Klimaat drammers.
En we kunnen nergens anders heen.
En stel, stel dat de drammer ongelijk heeft en we worden er niet uitgezet.
Wil je in een vies huis wonen?
offtopic:
@TheDudez heeft natuurlijk wel gelijk in dat de meeste mensen dat niet willen horen. Zoals de meeste kinderen niet willen horen dat ze hun kamer moeten opruimen of hun broccoli moeten opeten.
@TheDudez heeft natuurlijk wel gelijk in dat de meeste mensen dat niet willen horen. Zoals de meeste kinderen niet willen horen dat ze hun kamer moeten opruimen of hun broccoli moeten opeten.
Dit, en dat is en blijft ook deels het probleem. Er zijn genoeg partijen zoals de PVV, VVD, en zo is er nog wel een aantal op te noemen die zodra er een kans is om hun punt over de buhne te krijgen meteen de megafoon pakken om zich hard te distantiëren van de gedragingen. De politiek is middels deze partijen meer gaan richten op uitspreken dan op oplossen. Uitspreken dat het gedrag onacceptabel is voordat de feiten bekend zijn, uitspreken dat migratie een oorzaak is voordat de feiten bekend zijn. Het hele reageren ( en regeren ) op basios van symptomen helpt niemand, of mja. Niemand behalve de partijen / populatie die graag een wij / zij cultuur willen creeeren.D-e-n schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:47:
[...]
Omdat dat geen zin heeft. Moet elke politicus bij elke voetbalwedstrijd die uit de hand loopt ook naar de interruptie microfoon?
En dan vervolgens wel tegen een vuurwerkverbod stemmen terwijl je een moment daarvoor volledig achter de politie zegt te staan
[ Voor 6% gewijzigd door Napo op 04-06-2025 15:57 ]
Deze hele double down is verwerpelijk in iedere vorm. Niet dat ik er van sta te kijken wanneer je partijleidster een personificatie van hypocrisie is, reeds vanaf dag 1 nadat de stekker uit het vorige kabinet werd getrokken.HollovVpo1nt schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:26:
Begrijp VVD niet zelf hoe hypociet het is dat ze PVV niet uitsluiten vanwege 'DemOcRatIe eN stEm vAn hEt vOlK" maar vervolgens keihard PvdA/GL uitsluit? Dat is toch niet uit te leggen? Ik begrijp best dat het ideologisch moeilijk zal zijn voor de partijen om common ground (voor BBB, een gemeenschappelijke basis) te vinden, maar dat is op inhoud.. maar uitlsuiten.. hypocrieten
Wat ik me vooral afvraag is waarom de VVD als partij hier nog zo in meegaat dat het inmiddels effectief meer een aftakking van de PVV lijkt, dan andersom.
Jong VVD is gisteren al ter sprake gekomen, ik kon me vroeger goed in hun standpunten vinden. Duidelijk de tak waar men nog waarde hecht aan liberaal gedachtegoed, daar waar de grote partij simpelweg rechts-conservatief te noemen is.
Als ik Yeşilgöz in dit debat hoor, vraag ik me oprecht af of Jong VVD er niet goed aan doet zich van deze rotte tak af te splitsen en als eigen partij verder te gaan die wél open staat voor een coalitie over het midden. Is men bang om openlijk pro-Europees te varen en gedecimeerd te worden door de zelfgecreëerde afkeer hiervan? Heeft men de hoop dat het tij zich keert, ondanks dat er van alle kanten wordt gepoogd ieder initiatief hiertoe de kop in te drukken?
Misschien ben ik te cynisch, maar:Cid Highwind schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:56:
[...]
Deze hele double down is verwerpelijk in iedere vorm. Niet dat ik er van sta te kijken wanneer je partijleidster een personificatie van hypocrisie is, reeds vanaf dag 1 nadat de stekker uit het vorige kabinet werd getrokken.
Wat ik me vooral afvraag is waarom de VVD als partij hier nog zo in meegaat dat het inmiddels effectief meer een aftakking van de PVV lijkt, dan andersom.
Jong VVD is gisteren al ter sprake gekomen, ik kon me vroeger goed in hun standpunten vinden. Duidelijk de tak waar men nog waarde hecht aan liberaal gedachtegoed, daar waar de grote partij simpelweg rechts-conservatief te noemen is.
Als ik Yeşilgöz in dit debat hoor, vraag ik me oprecht af of Jong VVD er niet goed aan doet zich van deze rotte tak af te splitsen en als eigen partij verder te gaan die wél open staat voor een coalitie over het midden. Is men bang om openlijk pro-Europees te varen en gedecimeerd te worden door de zelfgecreëerde afkeer hiervan? Heeft men de hoop dat het tij zich keert, ondanks dat er van alle kanten wordt gepoogd ieder initiatief hiertoe de kop in te drukken?
Omdat de baten nog altijd opwegen tegen de kosten.
Zie ook waarom mensen zo lang rond figuren als Baudet en Wilders blijven plakken.
Eerdmans moet hebben geweten dat Baudet knettergek was, maar het gaf hem simpelweg lange tijd niet genoeg schade. Pas toen Baudet [meen ik] begon te kakelen over dat al zijn goede vrienden anti-semiet zijn, werd het hem te heet onder de voeten. Dat zou hem zo beschadigen dat het exit Eerdmans zou zijn.
Het feit dat mensen Eerdmans nu zien als fatsoenlijk rechts, laat zien dat dat een "goede" afweging was. Lang genoeg blijven plakken om momentum te krijgen, snel genoeg van de bandwagen gesprongen om niet onder de pek en veren te komen.
Zo ook met JOVD en veel liberale VVD'ers [niet de stemmers, maar mensen echt in de partijtop]: eruit stappen kost hun persoonlijk meer dan erin blijven.
Dingen als normalisatie en whatever, daar denken ze toch niet aan. Niemand* denkt daar aan.
Waarom zit je daarom aan de rechter kant van het spectrum? Neem een VVD. VVD zit al 15 jaar achtereenvolgend achter het stuur. Als we gaten van 4 jaar in acht nemen zijn ze al sinds 1982 niet weg te denken uit een kabinet. Rechts heeft Nederland gestuurd. Dat is hoe het is._Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:30:
[...]
Als je nu het gedrag van een groep mensen helemaal beu bent...dan moet je juist een partij als de VVD daar keihard op afrekenen; zij konden er iets aan doen, hebben dit dus klaarblijkelijk niet voldoende gedaan in jouw optiek.
Waarom zou je dan in hemelsnaam naar rechts leunen? Die hebben de situatie niet kunnen sturen op een manier dat jij er tevreden over bent. Ze kunnen roepen wat ze willen. Doen is een ander verhaal.
Het is onderbuik. Nee, niet mijn woorden. In de podcast De Spindoctors zat afgelopen weken een voormalig spindoctor van VVD (niet Raymond Mens) die gewoon aangaf dat VVD sociaal psychologen ingeschakeld heeft jaren geleden (rond de begintijd van Rutte) om de VVD bij te spijkeren hoe daarop (de onderbuik dus) in te spelen.eric.1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:03:
[...]
Waarom zit je daarom aan de rechter kant van het spectrum? Neem een VVD. VVD zit al 15 jaar achtereenvolgend achter het stuur. Als we gaten van 4 jaar in acht nemen zijn ze al sinds 1982 niet weg te denken uit een kabinet. Rechts heeft Nederland gestuurd. Dat is hoe het is.
Als je nu het gedrag van een groep mensen helemaal beu bent...dan moet je juist een partij als de VVD daar keihard op afrekenen; zij konden er iets aan doen, hebben dit dus klaarblijkelijk niet voldoende gedaan in jouw optiek.
Waarom zou je dan in hemelsnaam naar rechts leunen? Die hebben de situatie niet kunnen sturen op een manier dat jij er tevreden over bent. Ze kunnen roepen wat ze willen. Doen is een ander verhaal.
Dat heeft dus niets meer te maken met landsbelang, en alles met partijbelang. En dan specifiek de lieden die van buiten die de top van de VVD in hun zak hebben.
Zo, de SP komt weer met een paar gratis bier moties. Ik vind het lastig om zo'n partij serieus te nemen.
Precies.D-e-n schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:47:
[...]
Omdat dat geen zin heeft. Moet elke politicus bij elke voetbalwedstrijd die uit de hand loopt ook naar de interruptie microfoon?
Ik verwacht van een Wilders of Yesilgöz ook niet dat ze zich telkens distantiëren van blanke misdadigers met een racistisch motief. De landelijke politiek moet zich gaan bezighouden met het besturen van het land, niet reageren op incidenten. Als er sprake is van een patroon/probleem (en dus geen incident), dan moet men dat probleem aanpakken. Maar goed, dat is niet makkelijk scoren.
Jammer dat Van der Plas het twitteren heeft ontdekt na de boerenprotesten.
De PVV methode dus.DeKever schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:15:
Zo, de SP komt weer met een paar gratis bier moties. Ik vind het lastig om zo'n partij serieus te nemen.
Yesilgoz herhaalde het ook iedere keer bij haar reacties op interrupties: "de kiezers willen dit" rechtse beleid.dawg schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:11:
[...]
Het is onderbuik. Nee, niet mijn woorden. In de podcast De Spindoctors zat afgelopen weken een voormalig spindoctor van VVD (niet Raymond Mens) die gewoon aangaf dat VVD sociaal psychologen ingeschakeld heeft jaren geleden (rond de begintijd van Rutte) om de VVD bij te spijkeren hoe daarop (de onderbuik dus) in te spelen.
Dat heeft dus niets meer te maken met landsbelang, en alles met partijbelang. En dan specifiek de lieden die van buiten die de top van de VVD in hun zak hebben.
Hiermee bevestigt ze dat de VVD alleen inspeelt op sentimenten in de samenleving om zo groot mogelijk te blijven.
Doet met denken aan Volkswagen en Toyota. Volkswagen wilde de grootste worden, Toyota de beste. Dat heeft gevolgen voor de kwaliteit.
Tsja, je zou ook eens verder kunnen kijken naar de reden van "Scheveningen" en welke politiek daar verantwoordelijk voor is, in plaats van alleen maar roepen dat er direct streng gestraft moet worden, terwijl je net weer een kaasschaaf over politie en sociale zekerheid/zorg haalt...._Bailey_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:41:
[...]
zo sta ik er inmiddels ook wel in, maar neig meer en meer naar de walging kant.
En prima dat je daar verder niet over uitlaat als partij (of in mijn ogen wegmoffelt), maar dan hoef je mijn stem niet te verwachten bij volgende Verkiezingen. Dan heb je Veiligheid (in eigen land!) niet hoog zitten, imho.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Klopt, Ja21 is heel libetarisch en dat is voor mij een reden om te overwegen daar volgende keer op te stemmen ipv op de PVV. Ik stem al jaren PVV vanwege migratie maar de PVV is economisch kneiterlinks en behoorlijk conservatief en dat ben ik allebei totaal niet, ik zoek dan ook al jaren een progressieve partij die wat aan de migratie wil doen, de overheid wil verkleinen en het sociale stelsel tegelijk met de belastingen kleiner wil maken.FunkyTrip schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:36:
[...]
Volgens mij zijn JA21 halve libertariers en kneiterdje rechts, al verpakken ze het goed. Ik zou eens met Virtuozzo praten
Net als de economisch linkse kiezer die migratie een issue vindt nergens terecht kan zo kan iemand die migratie een issue vindt en economisch rechts is ook niet echt ergens terecht.
Je zou willen dat het een meme is, maar dit zijn dus de aantekeningen die Geert maakt tijdens een debat.
spoiler:
Hij kleurt zijn papiertje in..
:strip_exif()/f/image/QSu4jSTEYMcmDdjizkMy3miZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Eens. Echter zijn er in deze twee ‘partijen’; de VVD en de mensen die VVD stemmen. Ik begin toch ernstige parallellen te zien tussen VVD(&PVV)stemmers en MAGA-achterban. Waar ligt de grens? Is er überhaupt wel een grens? Ik twijfel daar sinds vorige verkiezingscampagne oprecht aan.Joris748 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:34:
[...]
Yesilgoz haalde het ook iedere kaar bij haar reacties op interrupties: "de kiezers willen dit" rechtse beleid.
Hiermee bevestigt ze dat de VVD alleen inspeelt op sentimenten in de samenleving om zo groot mogelijk te blijven.
Doet met denken aan Volkswagen en Toyota. Volkswagen wilde de grootste worden, Toyota de beste. Dat heeft gevolgen voor de kwaliteit.
Excuus hoor, maarMetro2002 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:37:
[...]
Klopt, Ja21 is heel libetarisch en dat is voor mij een reden om te overwegen daar volgende keer op te stemmen ipv op de PVV. Ik stem al jaren PVV vanwege migratie maar de PVV is economisch kneiterlinks en behoorlijk conservatief en dat ben ik allebei totaal niet, ik zoek dan ook al jaren een progressieve partij die wat aan de migratie wil doen, de overheid wil verkleinen en het sociale stelsel tegelijk met de belastingen kleiner wil maken.
Net als de economisch linkse kiezer die migratie een issue vindt nergens terecht kan zo kan iemand die migratie een issue vindt en economisch rechts is ook niet echt ergens terecht.

Progressief zijn en dan JA21 stemmen? In mijn hoofd gaat dat niet samen.
Daarnaast zou ik wel onderbouwing willen zien van die laatste alinea. Tot noch toe lees ik van een aantal van de rechtse stemmers hier enkel nagepraat van (extreem)rechtse frames.
Stemmen op PVV kan ik helaas geen respect voor opbrengen, hoe hard ik ook probeer.
De "overheid verkleinen" is het mantra van de laatste decennia. Kijk hoe dat in de praktijk heeft gewerkt. En kijk hoe dat in de VS nog veel extremer werkt. Werkt niet dus.Metro2002 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:37:
[...]
de overheid wil verkleinen en het sociale stelsel tegelijk met de belastingen kleiner wil maken.
Ik vind dat zo een dooddoener. De kiezer heeft op hen gestemd om problemen op te lossen, klein detail wat structureel wordt genegeerd.Joris748 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:34:
[...]
Yesilgoz haalde het ook iedere kaar bij haar reacties op interrupties: "de kiezers willen dit" rechtse beleid.
Kennelijk is ze ook vergeten dat de kiezer wou dat de VVD gereduceerd werd in belang ten faveure van andere partijen.
Het is inderdaad vol, inhoudsloos populisme waar op in wordt gezet. Campagnetaal terwijl het eigen falen onderwerp van het debat is.
En ze passen hier hun media optredens flink op aan. Ik heb dit inderdaad ook opgepikt van die podcast.dawg schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:11:
[...]
Het is onderbuik. Nee, niet mijn woorden. In de podcast De Spindoctors zat afgelopen weken een voormalig spindoctor van VVD (niet Raymond Mens) die gewoon aangaf dat VVD sociaal psychologen ingeschakeld heeft jaren geleden (rond de begintijd van Rutte) om de VVD bij te spijkeren hoe daarop (de onderbuik dus) in te spelen.
Nu ik het weet zie ik Yesilgulz en er gewoon van die ingestuurde oneliners uitgooien omdat ze weet dat ze het goed doen bij de achterban. Het is extreem ingestudeerd. Het maakt het voor mij volledig onauthentiek, en dat gaat nu eigenlijk op voor alle VVD partijleiders.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
migchiell schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:54:
[...]
offtopic:
offtopic:
ik las zijn bericht niet alsof hij over iemand anders sprak
ik las zijn bericht niet alsof hij over iemand anders sprak
Die motie van Timmermans waar nu met spoed over gestemd gaat worden is toch nutteloos?
Ik bedoel, iedereen wil zo snel mogelijk verkiezingen.
Welke moties? En waarom gratis bier? Het is campagne tijd dus iedereen doet dat continue. Ik lees af en toe deze forum en volg niet het hele debat. Zou wel fijn gevonden hebben als je kort aangeeft welke zinloze motie ze deden.DeKever schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:15:
Ja beetje jammer. Wat brullen maar vervolgens geen onderbouwing.mnarijnm schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:54:
[...]
Welke moties? En waarom gratis bier? Het is campagne tijd dus iedereen doet dat continue. Ik lees af en toe deze forum en volg niet het hele debat. Zou wel fijn gevonden hebben als je kort aangeeft welke zinloze motie ze deden.
Ik denk de motie om het bevriezen van de huren, maar toch stichtingen voldoende geven om nieuwbouw te realiseren.mnarijnm schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:54:
[...]
Welke moties? En waarom gratis bier? Het is campagne tijd dus iedereen doet dat continue. Ik lees af en toe deze forum en volg niet het hele debat. Zou wel fijn gevonden hebben als je kort aangeeft welke zinloze motie ze deden.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Minimaal 100 dagen na gisteren, dus uitgaande van een woensdag is dat 17 september.TheBrut3 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:53:
Die motie van Timmermans waar nu met spoed over gestemd gaat worden is toch nutteloos?
Dat gezeik over recess, vakantie, talkshows etc. mag wat mij betreft achterwege blijven. Beetje doorwerken, je had gisteren al kunnen beginnen en voor de kerst een nieuw kabinet.
Maar het zal wel gerekt worden tot eind oktober of november. Nederland heeft al jaren geen urgentie meer in Den Haag.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ja21 is een heel stuk progressiever dan de PVV, minder overheidsbemoeienis betekent ook *knip* dit behoefte grondige onderbouwing.dawg schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:42:
[...]
Excuus hoor, maar
Progressief zijn en dan JA21 stemmen? In mijn hoofd gaat dat niet samen.
Daarnaast zou ik wel onderbouwing willen zien van die laatste alinea. Tot noch toe lees ik van een aantal van de rechtse stemmers hier enkel nagepraat van (extreem)rechtse frames.
Een echt progressieve partij zoals D66 is er simpelweg niet op rechts (en nee, D66 is écht niet rechts sorry)
Wat valt er te onderbouwen aan de laatste alinea? Welke linkse partij wil echt wat doen aan migratie en welk rechtse partij (op de liberatrische partij en Ja21 na) is echt economisch rechts? Daar valt toch niks aan 'te onderbouwen', die zijn er gewoon niet. En nee, een SP die stel dat we naar maximaal 50k migranten willen noem ik geen partij die de migratie serieus wil inperken (dus naar 0!)
Dat heb ik met Groenlinks stemmers, geen idee wat dit verder toevoegd aan de discussieStemmen op PVV kan ik helaas geen respect voor opbrengen, hoe hard ik ook probeer.
[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 04-06-2025 20:53 ]
Voor september kan ook niet, ze gaan toch niet tijdens de zomervakantie verkiezingen houden.Bastien schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:03:
[...]
Minimaal 100 dagen na gisteren, dus uitgaande van een woensdag is dat 17 september.
Dat gezeik over recess, vakantie, talkshows etc. mag wat mij betreft achterwege blijven. Beetje doorwerken, je had gisteren al kunnen beginnen en voor de kerst een nieuw kabinet.
Maar het zal wel gerekt worden tot eind oktober of november. Nederland heeft al jaren geen urgentie meer in Den Haag.
Elke partij die zegt dat het naar nul kan liegt.Metro2002 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:04:
[...]
die de migratie serieus wil inperken (dus naar 0!)
JA21 is instabiel als ze te veel zetels halen.
Wat een geleuter. Er is helemaal geen gedachtenpolitie.Metro2002 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:04:
[...]
Ja21 is een heel stuk progressiever dan de PVV, minder overheidsbemoeienis betekent *knip*
Een echt progressieve partij zoals D66 is er simpelweg niet op rechts (en nee, D66 is écht niet rechts sorry)
Wat valt er te onderbouwen aan de laatste alinea? Welke linkse partij wil echt wat doen aan migratie en welk rechtse partij (op de liberatrische partij en Ja21 na) is echt economisch rechts? Daar valt toch niks aan 'te onderbouwen', die zijn er gewoon niet. En nee, een SP die stel dat we naar maximaal 50k migranten willen noem ik geen partij die de migratie serieus wil inperken (dus naar 0!)
[...]
Dat heb ik met Groenlinks stemmers, geen idee wat dit verder toevoegd aan de discussie
Migratie naar 0, dat bestaat niet. Nergens, op Noord-Korea na. Bestond in het verleden ook niet. Mensen migreren nu eenmaal.
Groenlinks wil de democratie niet opzij schuiven. Dat ligt toch echt bij PVV.
[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 04-06-2025 20:54 ]
Dat maakt niet uit. In ons politiek stelsel is de machtigste partij niet noodzakelijk de grootste partij, maar de partij(en) die noodzakelijk zijn om een coalitie te vormen. Die kunnen namelijk de onderhandelingspartners tegen elkaar uitspelen.Joris748 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:36:
Dan zit je echt naar een ander debat te kijken.
Ze zegt nog net niet letterlijk dat ze niet met PvdA/GL gaat regeren. Maar gooit de deur niet dicht voor de PVV.
Yesilgoz zet Timmermans en PvdA/GL weg als het kwaad. Er zit geen enkele inhoudelijke kritiek in.
Een coalitie zonder PvdAGL is denkbaar. Een coalitie zonder PVV is denkbaar. Maar zoals de zaken er nu voorstaan gaat het volgende kabinet eentje met CDA én VVD zijn.
Als je een écht rechts kabinet wil, moet je eigenlijk zorgen dat er met PvdAGL geen kabinet te vormen is. Maar dat heb je als rechtse kiezer niet in de hand, of je moet de stempas van je linkse buurman stelen.
Naar 0? Je beseft je dat geen enkele coalitie-partij (of voorheen coalitiepartij) dit wilt? Rechts is niet tegen migratie. Rechts (voornamelijk extreem rechts) is tegen asielzoekers. Een relatief klein deel van de gehele migratiestroom. VVD...VVD en hun achterban leven van arbeidsmigratie. BBB en hun big-agri achterban? De winst wordt mede mogelijk gemaakt door de goedkope Oost-Europeanen.Metro2002 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:04:
[...]
Ja21 is een heel stuk progressiever dan de PVV, minder overheidsbemoeienis betekent *knip*
Nee, rechts is niet tegen migratie. In dat opzicht kun je beter bij links terecht. Voor een scheve focus op asielzoekers, daarvoor zit je bij de huidige kliek inderdaad goed.
[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 04-06-2025 20:54 ]
Migratie naar 0
Dus er mag helemaal niemand immigreren of emigreren..
Behalve dat dit een volledige economsche zelfmoord is, verander je NL in een absolute gevangenis.
Dit is exact hetzelfde als de complete rechtstaat afschaffen om de criminaliteit te beteugelen
Dus er mag helemaal niemand immigreren of emigreren..
Behalve dat dit een volledige economsche zelfmoord is, verander je NL in een absolute gevangenis.
Dit is exact hetzelfde als de complete rechtstaat afschaffen om de criminaliteit te beteugelen
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
En daar ging de milieuvergunning van Schiphol:
https://www.nu.nl/stiksto...-te-weinig-onderzoek.html
https://www.nu.nl/stiksto...-te-weinig-onderzoek.html
Natuurlijk gaat Schiphol in beroep bij de Raad van State. Gezien eerdere besluiten over vergelijkbare zaken door diezelfde RvS vermoed ik dat ook daar "onvoldoende onderzoek" is gedaan door Schiphol en/of het ministerie.De rechtszaak over de natuurvergunning van Schiphol was aangespannen door meerdere natuur- en milieuorganisaties. Ze vinden dat de vergunning in 2023 ten onrechte is afgegeven. Schiphol kreeg de vergunning in dat jaar, nadat het jarenlang - tegen de regels - geen vergunning had.
De rechter vindt dat de vergunning niet voldoende is voorbereid en niet goed genoeg is onderbouwd. Stikstof staat daarin centraal. De stikstofuitstoot van vliegtuigen komt terecht op tien beschermde natuurgebieden. Om dat te compenseren kocht Schiphol onder meer negen boeren uit.
Mobilisation for the Environment (MOB) maakte daar bezwaar tegen. De Nederlandse organisatie vindt dat eerst minder stikstof op de beschermde natuur terecht moet komen. Pas daarna mag Schiphol gebruikmaken van de 'stikstofruimte' die is vrijgekomen door de uitkoop van boeren.
De rechter vindt dat bij het verlenen van de vergunning door het ministerie van Landbouw niet goed is gekeken of de natuur die stikstofruimte nodig heeft en veegt de vergunning dus van tafel.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic