Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:13
DropjesLover schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:00:
[...]
CO2 duurder maken beweegt iedereen dat er ook minder verbruikt/uitgestoten wordt, dat overstappen op andere technieken (die ook gesubsidieerd worden, met de opbrengsten van de CO2 beprijzing) loont. Onder de streep minder energie verbruiken en goedkoper en schoner zijn. Waarom zou je dat niet willen? Ja, de aanschaf is duurder, maar verder...

Elektrische auto's beginnen nu ook prima op de 2e hands markt te komen en zijn voor een groot deel
(niet 100% maar toch zeker 80% van Nederland) prima afdoende en goedkoper in energie en onderhoud.

Maar nu ga ik in met argumenten, en dat werkt bij velen niet, het gaat immers puur om het gevoel ;(
De overheid voert campagne om de druk op het net te verlichten omdat de elektrificering zorgt voor problemen. En jij wilt nog meer elektrificeren? Daarnaast, elektrificering zonder saldering en terugleverboete blijkt verschrikkelijk duur te gaan worden voor de meeste mensen.

Laat ze eerst maar eens beginnen met faciliteren zodat men goed en betaalbaar kan overstappen i.p.v. dat aloude stimuleren straffen en die "we laten de oplossing aan de markt over" gedachtegoed.

Daarnaast ben ik niet van mening dat het bedrijfsleven maar gespaard moet blijven omdat het goedkoper is. Waarom moeten Henk en Ingrid tienduizenden Euro's investeren, bovenop dat het structureel vele malen duurder zal worden voor ze, en het bedrijfsleven maar niet...

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenNietDoen op 03-06-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-06 17:03
Stoney3K schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Is het PvdA/GL die nee zegt? Of is het Timmermans in zijn rol als kamervoorzitter die zegt dat er nu geen mogelijkheden zijn om in zijn algemeenheid een minderheidskabinet te vormen? Ik kreeg de indruk van het laatste.
Ik ga er toch wel vanuit dat Frans dat niet even op eigen houtje beslist en dat hier van te voren wel over nagedacht is door de partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:27
Stoney3K schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Is het PvdA/GL die nee zegt? Of is het Timmermans in zijn rol als kamervoorzitter fractievoorzitter die zegt dat er nu geen mogelijkheden zijn om in zijn algemeenheid een minderheidskabinet te vormen? Ik kreeg de indruk van het laatste.
Een brede (minderheids)kabinet zou wellicht nog wel een goede optie zijnBijv VVA +Gl/PVDA + NSC (of ipv daarvan CDA, wat de facto 90% hetzelfde is) ? Vertegenwoordigen redelijk het centrum van het politieke spectrum. Deze samen een visie op de toekomst vna het land laten maken, om van daaruit beleid te gaan maken en evt nieuwe verkiezingen over hoe die visie vorm te geven?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
DirtyBird schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:06:
Ergens wel jammer dat PVDA/GL meteen de deur dichtgooit. Aangezien NSC en BBB nieuwe verkiezingen niet of nauwelijks gaan overleven, zijn zij mogelijk bereid om een hoop water bij de wijn te doen.
Daarnaast is met het vertrek van de PVV dé grote probleemfactor weg uit het kabinet.

Als Timmermans tenminste zou gaan praten met de 3 overige partijen kun je in ieder geval kijken of je verkiezingen kunt voorkomen en daarmee ook het risico op een nog grotere PVV.
Al eens teruggelopen door de geschiedenis hoe het eindigt wanneer je geen media bereik hebt en je consistent neergezet kunt worden als medeschuldige bliksemafleider?

Het probleem wringt binnen rechts en conservatief. Niet elders. Het is een probleem geworden van machtspolitiek die het bestel niet onderschrijft, zelfs afbreekt, bewust, wat dominant is. En de aanwezige conforme politiek, die het bestel wel onderschrijft en wel behartiging voor de kiezer zoekt, staat de facto buiten spel.

Het meest stupide wat je kan doen als je geen beheersing hebt over hoe je gezien wordt en hoe jouw identiteit gevormd wordt, is meedoen met anderen die daar misbruik van maken en er gebruik van maken om alles onderuit te halen en de lijnen telkens weer op te laten schuiven.

Kijk eens een naar reflectieve collectieven perceptie ten aanzien van een spreekwoordelijke links. Tijdens het historische drama van de derde weg school deden ze mee, effectief volgden ze de frames en lijnen van wat toen al non-conforme politiek was.

En nu nog steeds is dat links de schuld van alles.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06

DirtyBird

Praktiserend denker

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Maar een nog grotere PVV haalt zetels weg bij partijen zoals de VVD. Dan krijg je dus een zwakkere VVD bij eventuele onderhandelingen en juist het anti PVV effect dat stemmers naar PvdA/GL kan trekken.

Verder wat heeft Timmermans precies te winnen bij samenwerking met de BBB en NSC?
BBB hun standpunten over landbouw zijn onoverbrugbaar met GL. NSC kan je misschien nog mee praten, maar die hebben ook geen zetels in de Eerste Kamer. En is die partij wel zo stabiel zonder Omtzigt? Of zo meegaand met wat Timmermans wil?
Dat zijn zaken waar je alleen achterkomt als je gaat praten volgens mij. We hebben van de BBB gezien dat die er ook al achter zijn gekomen dat het met de boeren en stikstofgedoe allemaal iets ingewikkelder ligt dan ze tijdens hun campagne deden voorkomen.
Met de PVDA/GL erbij is er volgens mij alsnog een krappe meerderheid en ik denk dat de 3 partijen ook wel snakken naar een stabielere partner dan Wilders.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
DirtyBird schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Wat wil je hiermee nou zeggen? Wie is 'een' burgermeester? Femke Halsema? En waarom moeten we nog zo spastisch doen over terminologie en juridisch geneuzel, Israël heeft zelf al te kennen gegeven dat ze Gaza van de kaart willen vegen en alle Palestijnen eruit willen hebben, dus we hoeven volgens mij echt niet moeilijk te doen over de term genocide.
Deze discussie past hier dus niet, waar ik op doel is dat het standpunt op dat dossier enorm polariserend werkt en daarmee naar mijn idee wel eens behoorlijk negatief aan GL/PvdA kan kleven.
En ja, ik zou van actieve politici uiterste terughoudendheid willen vragen over juridische zaken die nog niet voor de rechter zijn afgetikt. In die zin zie ik inhoudelijk geen verschil tussen de situatie in Gaza tov een moordverdachte die nog in hechtenis zit voordat er een uitspraak is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:57

TheDudez

Usenet stofzuiger!

killercow schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Hahahaha, juist.
Onze politiek heeft inflatie veroorzaakt. Zelfs in het buitenland, en uiteraard, de belastingverhogingen (welke precies) zijn lineair te koppelen aan de inflatiecijfers. Heh wat?

Links wil c02 uitstoot belasten omdat dat het meeste directe middel is om c02 belasting (you guessed it) te belasten zodat bedrijven er minder van uitstoten. Precies wat er nodig is om aan opwarming te ontkomen. En ja, ook import van c02 intensieve producten uit het buitenland wordt zo belast.
Uiteraard mogen subsidies ook niet, want de overheid moet gewoon dingen (die ze niet zelf maken) goedkoper maken. Punt. Of wacht, waren subsidies misschien een oplossing om dingen die (nog) te duur zijn vanuit overheidswege goedkoper te maken, of de ontwikkeling er van te stimuleren, danwel een markt te creëren?

Echt, en dan andere mensen dom noemen. Hoe droevig kan het worden.
Ja zeker is onze politiek er verantwoordelijk voor we hebben 1 van de hoogste inflaties van Europa.
*knip* s.v.p. geen videodrop en let s.v.p. op brongebruik en onderbouw je standpunten.

[ Voor 32% gewijzigd door defiant op 04-06-2025 20:46 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:58

Stoney3K

Flatsehats!

Robkazoe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Ik ga er toch wel vanuit dat Frans dat niet even op eigen houtje beslist en dat hier van te voren wel over nagedacht is door de partij.
Ik bedoelde meer te zeggen: Is het statement van Frans er ééntje van "De PvdA wil niet proberen om mee te werken aan een minderheidskabinet" in zijn rol als lijstrekker, of is het er één van zijn functie als kamervoorzitter die zegt "Ik ga niet eens het proces opstarten om een minderheidskabinet proberen te vormen omdat dat nu geen zin heeft", ongeacht of de PvdA daarin wel of niet meedoet.

Je moet zijn functie als kamervoorzitter los zien van zijn lijsttrekkerschap.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Stoney3K Kamervoorzitter? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
D-e-n schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Sowieso is het vreemd dat bij een kabinetsval bijna altijd nieuwe verkiezingen volgen. Ik zou zeggen: we hebben die kamer gekozen en ze doen het er maar mee. Stel wat mij betreft verplicht dat de kamer een X aantal jaren moet zitten.
Eens. Dan is de drempel om te breken ook flink wat hoger.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:57

TheDudez

Usenet stofzuiger!

brothermaynard schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Bij een flink deel van de bevolking zit ook wrijving over de standpunten rondom Gaza. Een burgermeester en een partij leider die het over 'genocide' hebben en 'te soft' zich opstellen naar XR en pro-palestina betogers geeft een behoorlijke 'you hate them or you love them' verhouding met het stemgerichtigde deel van het volk. Ik vermoed dat dat nog aardig aan ze gaat kleven de komende maanden.
Het milieustandpunt zullen veel mensen nog wel redelijk slikken (hoewel het prettig zou zijn als voorbeeldfiguren in de betrokken partijen het ook in daad beleiden en niet alleen in woord)

(semi offtopic: uiteraard vind ik de situatie in Gaza totaal ge-escaleerd en zou ik graag een goede oplossing met einde van het geweld zien. Het past mijns inziens een actief politicus (burgemeesters/kamerleden) niet om de (juridisch zeer minitieus beschreven term) genocide in de mond te nemen totdat er een definitieve juridische uitspraak is (iets met trias politica en scheiding van machten))
We moeten er buiten blijven beiden partijen zijn geen lieverdjes. Uiteraard geen oorlogs materiaal meer leveren. Maar verder lekker daar uitzoeken.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:33
Fractievoorzitter denk ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:58
TheDudez schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Ja zeker is onze politiek er verantwoordelijk voor we hebben 1 van de hoogste inflaties van Europa.*knip*
https://nos.nl/artikel/25...gestegen-dan-vaste-lasten
Huishoudens met een inkomen tussen de 21.000 en 70.000 euro hadden in 2023 meer geld vrij te besteden dan in 2019, ondanks de sterke prijsstijgingen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). De stijging van het besteedbaar inkomen liep harder op dan de kosten voor vaste lasten en noodzakelijke uitgaven.

Gemiddeld stegen de uitgaven aan vaste lasten en noodzakelijke kosten van 21.000 euro in 2019 naar ruim 23.000 euro in 2023. Tegelijkertijd groeide het gemiddelde besteedbare inkomen met 10.000 euro tot 55.000 euro. Hierdoor daalde de zogenoemde lastenquote, het deel van het inkomen dat opgaat aan vaste en noodzakelijke kosten, van 50 naar 46 procent.

De stijging van de uitgaven komt vooral door hogere energieprijzen en duurdere boodschappen. De woonlasten bleven gemiddeld genomen stabiel. Door de stijgende lonen hielden huishoudens uiteindelijk meer over.
Kijk uit voor het inflatie narratief in die zin dat er wel degelijk inflatie is, maar ook compensatie. Kun je wat van vinden, maar ik begrijp dat mensen vinden dat ze eraan gaan terwijl de realiteit is dat ze meer te besteden hebben.

En ja, statistieken houden geen rekening met uitzonderingen en groepen die buiten de boot vallen - alleen het 'we gaan er allemaal aan' verhaal is dus niet waar.

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 04-06-2025 20:47 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:03
DirtyBird schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:13:
[...]

Dat zijn zaken waar je alleen achterkomt als je gaat praten volgens mij. We hebben van de BBB gezien dat die er ook al achter zijn gekomen dat het met de boeren en stikstofgedoe allemaal iets ingewikkelder ligt dan ze tijdens hun campagne deden voorkomen.
Met de PVDA/GL erbij is er volgens mij alsnog een krappe meerderheid en ik denk dat de 3 partijen ook wel snakken naar een stabielere partner dan Wilders.
Nou, de BBB aanhangers in mijn familie zijn daar zeker niet van overtuigd. Die vinden dat hele huizen bouwen gebeuren maar irritant en vinden dat de stikstofruimte die er nu is volledig naar de boeren moet gaan.

En huizen bouwen doen we later wel ....

De BBB is er voor de (grote) landbouw bedrijven en ze gebruiken de boeren om zogenaamd voor ze op te komen. Die worden bij de komende verkiezingen niet plotseling relevanter.
Ook de BBB heeft bewezen dat populisme wel stemmen kan trekken, maar niet met oplossingen kan komen. Want oplossingen zijn bijna nooit simpel ...

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik heb even opnieuw gekeken, Bosma is kamervoorzitter, niet Timmermans, dat is waar ik fout ben gegaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

De dag die je wist dat zou komen. 8)

Eindelijk deze lijdensweg voorbij. Nu echt nooit meer met Wilders regeren, als die les nu nog niet geleerd is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:25
wildhagen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:57:
[...]

Oh, ze hebben genoeg bereikt hoor!

- De stikstofcrisis is nóg nijpender geworden dan hij al was
- De woningcrisis is nóg nijpender geworden dan hij al was, zowel qua prijzen als de aantallen
- De energiecrisis is nóg nijpender geworden dan hij al was
- De inflatie is nog verder opgelopen en daarmee de kosten voor de burgers ook
- De verduurzaming is fors vertraagd

Dit kabinet heeft dat allemaal voor elkaar gekregen, die eer mogen me best toegewezen krijgen.
De meeste van die punten waren waarschijnlijk ook met elk ander kabinet niet verbeterd, op verduurzaming na wellicht. Er zijn veel te veel factoren die dit beïnvloeden, dus je kunt niet dit kabinet de schuld van alles geven. Zonder meerderheid in de 1e Kamer en met alle regels uit de EU, zit dit land muurvast. Maar ik ben benieuwd wat een eventuele toekomstige centrum-linkse regering, dan wel voor elkaar gaat krijgen op deze gebieden.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Fractievoorzitter in de 2e kamer of als lijsttrekker. Dat zijn de twee rollen van Timmermans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:58
dawg schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:26:

Eindelijk deze lijdensweg voorbij. Nu echt nooit meer met Wilders regeren, als die les nu nog niet geleerd is…
Denk dat hij erop gokt beloond te worden voor zijn 'strategie'. Misschien zien we Musk binnenkort wel verschijnen om iedereen op te roepen op Wilders te stemmen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Ozzy schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:06:
Ik zou het wel stoer vinden als bijvoorbeeld een Coenradie gewoon blijft zitten op haar post. Die was al helemaal klaar met Wilders natuurlijk.
Ik begreep dat Agema al wel is opgestapt als vice-premier. Zelfs tegen zijn eigen bewindsvoeders, behalve Faber, heeft Wilders oppositie gevoerd.Ik zou het wel een sterk signaal vinden als één of meerdere van de "PVV"-bewindvoerders zich niet terugtrekken.
Eens.

Wilders heeft wel gezegd dat alle bewindslieden zich terugtrekken, maar daartoe is Wilders helemaal niet bevoegd:
'Wilders niet bevoegd om bewindslieden terug te trekken'
PVV-leider Wilders zei vanochtend dat alle bewindslieden van zijn partij zich terugtrekken uit het kabinet. Volgens Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit Leiden, is Wilders helemaal niet bevoegd om dat te doen.

Ministers en staatssecretarissen beslissen zelf of ze blijven zitten in een demissionair kabinet, zegt Voermans tegen persbureau ANP. "Wilders is niet bevoegd ze te ontslaan, dat kan alleen de koning doen." Toch verwacht hij wel dat de meeste PVV-bewindslieden gehoor geven aan de oproep van Wilders. "Maar wat gaat staatssecretaris Coenradie doen? Of minister Madlener? Hij heeft nog een grote opgave. Ze maken hun eigen afweging."

Het gebeurt volgens Voermans wel vaker dat bewindslieden direct opstappen als een kabinet ten val komt. Op hun plaats kan dan een demissionair minister worden aangewezen. Ook kunnen vrijgevallen portefeuilles worden verdeeld over andere bewindslieden.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-86547092
Laat wel zien hoe ongezond zo'n eenmanspartij is. Wilders is niet gewend dat zijn bewindspersonen een eigen mening hebben, laat staan dat ze deze mogen uitdragen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nocalimero
Stoney3K schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Ik heb even opnieuw gekeken, Bosma is kamervoorzitter, niet Timmermans, dat is waar ik fout ben gegaan. :)
Grappig dat je juist die 2 door elkaar haalt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Herman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Eens.

Wilders heeft wel gezegd dat alle bewindslieden zich terugtrekken, maar daartoe is Wilders helemaal niet bevoegd:

[...]

Laat wel zien hoe ongezond zo'n eenmanspartij is. Wilders is niet gewend dat zijn bewindspersonen een eigen mening hebben, laat staan dat ze deze mogen uitdragen.
Tot nu toe heeft Wilders zich door een "Ja maar dat mag helemaal niet!" natuurlijk niet laten tegenhouden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:42

Punkrocker

Mostly harmless

Ozzy schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Ik vind hem als voorzitter wel goed, al mogen die gedichten wel achterwege blijven, werk aan de winkel. Sowieso de beste van de voorzitters die er nu zitten. Ik vind zijn gedachtengoed verwerpelijk, maar ik vind dat hij best neutraal het voorzitterschap deed.
Ik schaam me rot op 4 mei.
Dat hij met zijn gedachtegoed een rol krijgt bij de herdenking.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mnarijnm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-06 19:21
Wil ten eerste iedereen bedanken voor alle informatieve discussies en informatie die hier altijd gedeeld wordt. Zelf ben ik een stille trouwe lezer.

Persoonlijk houd ik mijn hart vast voor de aankomende verkiezingen.
Ik geloof er niet in dat VVD nee zegt tegen een derde samenwerking met de PVV.
Ze voeren allebei machtspolitiek uit. Daarnaast wat mij aangeleerd is door dit forum te volgen in afgelopen jaren is dat velen proberen het hardst A te roepen maar puntje bij paaltje B doen. Dus velen, inclusief de VVD zelf, kunnen wel roepen dat ze niet met de PVV gaan samenwerken. Maar ik zie het nog gebeuren dat ze het zo spinnen dat zij allebei genoeg zetels krijgen om een regering te kunnen vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
NOS heeft nu weer een livestream met vragen van kijkers. Wanneer zijn er verkiezingen? Duurt minimaal 3 maanden en zomerreces telt niet mee. Waarschijnlijk pas in november 2025 aldus NOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mnarijnm schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:29:
Maar ik zie het nog gebeuren dat ze het zo spinnen dat zij allebei genoeg zetels krijgen om een regering te kunnen vormen.
"The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results."

Als de VVD dat probeert en het klapt nog een keer (want dat weet je dan van te voren) dan gooien ze gelijk hun hele achterban voor de bus. Daar zouden ze echt héél stom voor moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:20
Robkazoe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:31:
NOS heeft nu weer een livestream met vragen van kijkers. Wanneer zijn er verkiezingen? Duurt minimaal 3 maanden en zomerreces telt niet mee. Waarschijnlijk pas in november 2025 aldus NOS.
En dus kun je nog niets zinnigs zeggen over welke kant het op zal gaan. Er kan nog zoveel in der wereld gebeuren in de tussentijd wat directe invloed kan/zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:40

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Punkrocker schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Ik schaam me rot op 4 mei.
Dat hij met zijn gedachtegoed een rol krijgt bij de herdenking.
Daar heb je wel gelijk in inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:38
[...]
Ja zeker is onze politiek er verantwoordelijk voor we hebben 1 van de hoogste inflaties van Europa. Hier een expert aan het woord. https://www.youtube.com/watch?v=SwPusQDH1Q0&t=89s
*knip* geen AI-generated content

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 03-06-2025 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
alexbl69 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Eens. Dan is de drempel om te breken ook flink wat hoger.
Technisch gezien wordt er door iedereen 'voor zijn beurt' gesproken. De fractievoorzitter van de grootste partij trekt de stekker uit de samenwerking. Maar het kabinet was extra-parlementair, dus die hoeven zich daar eigenlijk niets van aan te trekken. Dat zou pas echt nieuwe politiek zijn, als het kabinet (evt - een of meer PVV-leden) gewoon blijft zitten onder de visie 'we hebben teveel op het bord om nu te stoppen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
De Lotgenoten Podcast komt vaker naar boven als een medium wat het niet heel hoog heeft staan op waarheden en waar desinformatie graag gedeeld wordt... Ik zeg niet dat het bij deze is, maar sceptisch blijven ook al zegt een bron wat je wilt horen is geen goede bron. N = 1 is N = geen

[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 03-06-2025 13:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzy

Ozzy

Wil ten eerste iedereen bedanken voor alle informatieve discussies en informatie die hier altijd gedeeld wordt. Zelf ben ik een stille trouwe lezer.

Ze voeren allebei machtspolitiek uit. Daarnaast wat mij aangeleerd is door dit forum te volgen in afgelopen jaren is dat velen proberen het hardst A te roepen maar puntje bij paaltje B doen. Dus velen, inclusief de VVD zelf, kunnen wel roepen dat ze niet met de PVV gaan samenwerken. Maar ik zie het nog gebeuren dat ze het zo spinnen dat zij allebei genoeg zetels krijgen om een regering te kunnen vormen.
Eens, ik ben zelf ook vooral aan het lurken. Alleen bij dit soort gebeurtenissen, waarvan je zou willen dat het niet te vaak gebeurt, ben ik wat actiever. Iedereen in campagne modus immers ;) .

Ik zie de VVD altijd als een kameleon dat meekleurt met de fractievoorzitter en zelfs de coalitie. Als je Rutte en Yesilgoz met elkaar vergelijkt bijvoorbeeld dan is de laatste een heel stuk rechtser en conservatiever. Rutte: ik ga nooit (meer) samenwerken met Wilders.
Yesilgoz: Ik sluit niemand uit.

Bij de VVD zie je ook grote clashes tussen die twee kampen in de VVD bij het kiezen van partijleiders en er zit best een groot verschil tussen die twee kampen, van een liberale bijna-middenpartij, tot een zeer rechts-conservatief blok.

Ik ben wel benieuwd of er een nieuwe partijleiderskandidaat bij de VVD durft op te staan. Dus deels eens met jou, als Yesilgoz de partijleider blijft dan zal de VVD geen nee zeggen tegen samenwerking met de PVV. Als er een Rutte-achtige partijleider komt (geen idee wie overigens hoor), dan kan dat heel anders zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Virtuozzo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:12:
[...]
(...)
En nu nog steeds is dat links de schuld van alles.
En die frame werkt!!!
Terwijl het laatste (echt) linkse kabinet dat we hebben gehad in 1977 de laatste rochels heeft laten horen.
Met andere woorden, een aanzienlijk deel van de huidige Tweakers heeft - bij leven - nog nooit een links kabinet meegemaakt...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 16:41
Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:52:
[...]
Blijf het herhalen; stikstof is de sleutel. Minder stikstof is meer ruimte voor bouwen is meer ruimte voor doorstroom, ook voor statushouders en haal je overal de angel uit.

En nee, niet alles ligt aan de boeren, er is ook nog een hele (binnen)vaart industrie die aangepakt kan worden, maar het gaat wel veel helpen
Ik zie die sleutel nog een stap eerder, namelijk veeteelt. Dat levert het grootste aandeel in het stikstofprobleem, maar ook in vervuiling van oppervlaktewater, stankoverlast. Daarnaast neemt het meer dan 50% van onze landbouwgrond in beslag m.v.t veevoer zoals mais en gras. Er is dan ook weer ruimte voor andere landbouwgewassen zodat we beter onze in onze eigen behoefte kunnen voorzien.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
DropjesLover schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:20:
[...]

Daarom vind ik Timmermans ook erg goed, hij weet dat soort dingen te vermijden en meer een vergezicht of visie neer te zetten dan "beter uitleggen".
Maar hij is ook zeker geen "man van het volk" met zijn 7 talen, jaren in Brussel en toch ietwat belerende/hautaine manier van praten.
Dat is door rechts te makkelijk te gebruiken.

En inderdaad, de media hebben zeker ook een rol.

Immigratie kan je echt wel draaien naar mensenrechten en de tegenstander beschuldigingen van tegen mensenrechten te zijn, met deportaties en de glijdende schaal daar van. Zeker met de VS van nu als voorbeeld.
Wie zijn dan wel een man van het volk?

Pim Fortuyn een extreem elitaire en excentrieke persoon

Geert Wilders heeft nooit iets anders gezien dan de Haagse arena. Het vak geleerd van zijn mentor Mark Rutte. Hij is een product van de Haagse politiek.

Thierry Baudet een zelfbenoemde intellectueel die in het latijn staat te oreren in de tweede kamer. En een product is van de “linkse” universitaire cultuur.

Timmermans kan zich met 7 talen prima man van het volk noemen. Het betekent immers niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Wéér een gevallen kabinet.
Lijkt me zeer sterk dat dit bevoordelijk is voor de opkomst bij de volgende Verkiezingen.

Denk echt een lagere opkomst de volgende keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

*knip* geen ai generated content, hoeft dus ook niet geanalyseerd te worden

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 03-06-2025 13:10 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzy

Ozzy

Jester-NL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:48:
[...]

En die frame werkt!!!
Terwijl het laatste (echt) linkse kabinet dat we hebben gehad in 1977 de laatste rochels heeft laten horen.
Met andere woorden, een aanzienlijk deel van de huidige Tweakers heeft - bij leven - nog nooit een links kabinet meegemaakt...
Alhoewel ik helemaal voor een echt links-progressief kabinet zou zijn, heeft dat ook een grote kans van vastlopen in polarisatie. Ik denk dat "mijn" ideale kabinet een linkshangend-middenkabinet is. Links-progressief genoeg om vooruit te komen, maar midden-genoeg om rechts niet helemaal te laten afhaken. Er zitten op links ook al hele grote verschillen kent, vergelijk een SP met een GL/PVDA. En zelfs binnen de GL/PVDA zie je een groen en een rood kamp.
Als ik het voor het zeggen zou hebben, zou ik voor een kabinet vanaf PvdD tot aan Volt, D66 willen gaan. We mogen dromen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC

Niemand gaat de komende jaren nog met de PVV regeren. BBB en NSC zijn zo dadelijk gedecimeerd, dus dan heb je GL/PvdA, D66 en/of het CDA nodig voor een kabinet. Dus als… en dat is een hele grote als… de VVD zou overwegen om nogmaals met de PVV te gaan regeren, dan krijgen ze nooit een meerderheidskabinet bij elkaar.Verder is nu ook wel pijnlijk duidelijk geworden dat de PVV onvoldoende kwalitatieve mensen kan leveren om ministers en staatssecretarissen te leveren, op Coenradie na dan.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
dawg schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:26:

Yesilgoz sluit het niet uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik zit even na te denken over de toekomst. We gaan het vanmiddag meemaken, maar mij bekruipt het gevoel dat ze met z'n drieën, met een minderheid van 51 zetels, proberen door te gaan. Gewoon, omdat het kan - en de alternatieven, zeker voor NSC en BBB, existentieel zijn.

51 is wel héél erg weinig. Wat er volgens mij in het eerste debat moet gebeuren is dat er een motie van wantrouwen tegen het gehele kabinet komt. Je zou kunnen nadenken over een motie van vertrouwen, maar daar bestaat voor zover ik weet niet echt een precedent voor - en dat is nu eenmaal niet hoe onze parlementaire democratie werkt. Dan blijkt heel snel of het kabinet überhaupt de ruimte heeft om steun te zoeken voor in ieder geval voldoende gedoogsteun om te proberen verder te gaan. Ironisch genoeg verwacht ik ook dat de Koning van de Motie die dan zelf indien - de doodsteek tegen zijn voormalige partners.

Het Rompkabinet is op zoek naar 25 extra zetels om nieuwe verkiezingen te voorkomen; en ik zie nu even niet waar die vandaan zouden moeten komen...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robkazoe
PatrickC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Niemand gaat de komende jaren nog met de PVV regeren. BBB en NSC zijn zo dadelijk gedecimeerd, dus dan heb je GL/PvdA, D66 en/of het CDA nodig voor een kabinet. Dus als… en dat is een hele grote als… de VVD zou overwegen om nogmaals met de PVV te gaan regeren, dan krijgen ze nooit een meerderheidskabinet bij elkaar.Verder is nu ook wel pijnlijk duidelijk geworden dat de PVV onvoldoende kwalitatieve mensen kan leveren om ministers en staatssecretarissen te leveren, op Coenradie na dan.
CDA heeft al aangegeven niet met de PVV te willen samenwerken. Enige manier hoe PVV en VVD dan nog kunnen samenwerken is als zij groeien naar 35-40 zetels toe. Maar dat lijkt ook niet echt realistisch. Slimste wat VVD nu kan doen is de deur dichtgooien voor PVV, roepen dat zijzelf wel realistisch een zwaar asielbeleid neer kunnen zetten en hopen dat ze zieltjes kunnen winnen in het PVV kamp om de grootste te worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
PatrickC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:26:
[...]

De meeste van die punten waren waarschijnlijk ook met elk ander kabinet niet verbeterd, op verduurzaming na wellicht. Er zijn veel te veel factoren die dit beïnvloeden, dus je kunt niet dit kabinet de schuld van alles geven. Zonder meerderheid in de 1e Kamer en met alle regels uit de EU, zit dit land muurvast. Maar ik ben benieuwd wat een eventuele toekomstige centrum-linkse regering, dan wel voor elkaar gaat krijgen op deze gebieden.
Er waren door provincies en belanghebbenden verregaande plannen uitgewerkt in het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Met het wegvallen van de financiering (keuze van dit kabinet) is daar een streep doorheen gehaald. Eindelijk was er een samenhangende aanpak op een aantal van deze gebieden. Stappen om de stikstofcrisis op te lossen, had ook ruimte gegeven om meer woning te bouwen en voor de energietransitie.

Er was een begin, dat er niet is doorgezet is volledig te wijten aan dit kabinet. Zij hebben de stekker eruit getrokken, zonder zelfs maar een alternatief te leveren. Het ligt niet aan de regels van de EU of aan de Eerste Kamer, het ligt toch echt aan dit kabinet.Dit land zit muurvast omdat dit kabinet niet aan oplossingen wil werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:48
Zo lang de kiezers niet door krijgen hoe onze huidige problemen echt in elkaar steken en dat er heel snel heel harde keuzes moeten worden gemaakt en blijvend gevoerd worden met onwaarheden, propaganda en polarisatie gaat er helemaal niets veranderen.

Alle issues worden uitgevochten op het bord van de kiezer in plaats van het bredere probleem te schetsen en uit te leggen dat niets doen geen optie is.

De eeuwige vlees discussie is een mooi voorbeeld. Ze pakken mijn biefstuk af, nee we moeten alleen stoppen met teveel biefstuk produceren in ons kleine land.

Dan kan de consument nog prima biefstuk eten.
Maar dat verhaal is te ingewikkeld en krijgt men niet verkocht. De marketing machine is het enige leidende. Oplossingen en vertellen dat het even moeilijk gaat worden verkoopt niet.

Gebakken lucht en vijanden des te beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:49

hamsteg

Species 5618

[...]

Ja zeker is onze politiek er verantwoordelijk voor we hebben 1 van de hoogste inflaties van Europa*knip*
Tja, selectief shoppen is dit, negatief beeld proberen te creëren en ondertussen polariseren.
Inflatie moet je afzetten tegen koopkracht. Koopkracht is "de verhouding" tussen wat je binnenkrijgt en wat je uit kunt geven; om vervolgens landen te vergelijken zijn verschillende methoden mogelijk maar een snelle eenvoudige is de McDonald hamburger check (hoeveel hamburgers kun je kopen).

In Nederland zijn naar inflatie ook de lonen hard gestegen. Erger nog, de lonen zijn meer gestegen dan de inflatie en op dit moment neemt de koopkracht gemiddeld toe (ook door verhoging minimumloon). Afgelopen jaar staan wij aan top van salarisstijgingen (o.a. door de arbeidskrapte), ik meende 6% tegenover een inflatie van 3.75% (getallen uit het hoofd, tegen buikgevoel stellingen hoef ik ook niet de exacte cijfers op te zoeken). Grootste probleem binnen Nederland is wel de (scheve)belastingdruk voor de middenmoot (tot €25-€75k) die het verschil in deze twee percentages behoorlijk kleiner maakt. Scheef omdat de grote jongens en het "grotere"bedrijfsleven op geen enkele manier in relatie meebetaalt, beursgenoteerde bedrijven profiteren bovenmatig van voordelen/niet bijdragen. Naast salarisverhoging is ook het minimumloon verhoogd en dit is nu gelukkig ook positief van invloed op de sociale voorzieningen, zij het dat deze iets trager verloopt (1 jan 2,75%, 1 jul 2.40%).

TLDR; leuk die hoge inflatiecijfers, maar de salarissen stijgen harder en puur naar deze twee elementen kijkend is hier niets aan de hand. De problemen liggen op andere vlakken, met name in de belastinghoek/belastingdruk tax-gap. Met een VVD in het (toekomstige) kabinet zie ik dit niet opgelost gaan worden.

[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 04-06-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36

*knip* ai generated content gaan we ook niet bespreken

[ Voor 74% gewijzigd door polthemol op 03-06-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11

Player1S

Probably out in the dark

c-nan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Als puntje bij paaltje komt sluit bijna niemand het uit. Uiteindelijk hebben ze zo'n beetje allemaal de integriteit van een natte krant als het op dat punt aan komt.

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Helixes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:59:
Ik zit even na te denken over de toekomst. We gaan het vanmiddag meemaken, maar mij bekruipt het gevoel dat ze met z'n drieën, met een minderheid van 51 zetels, proberen door te gaan. Gewoon, omdat het kan - en de alternatieven, zeker voor NSC en BBB, existentieel zijn.
NSC en BBB zullen dit zeker willen. Maar heel plat: Waarom zou VVD willen optrekken met de "sukkkeltjes" van het schoolplein? BBB en NSC zitten al in het hoekje waar de (virtuele) klappen zijn gevallen. Dat kan alleen maar slecht afstralen op de VVD.

En wat je zelf al zegt: Als PVV de stekker eruit trekt en PvdA/GL ziet geen heil, dan wordt het eigenlijk onmogelijk. Beter voor de VVD om weer sterk te verschijnen bij de volgende verkiezingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nocalimero
[...]

En daarom ben ik zo benieuwd of er binnen de VVD een evaluatie gaat komen van de afgelopen 2 jaar. Dilan is een Wilders knuffelaar geworden. Door haar weigering de PVV uit te sluiten heeft ze Wilders van ca. 15 zetels in de peilingen ruim 2 x zo groot gemaakt. En de VVD juist 10 zetels kleiner ...
Die moet of haar conclusies gaan trekken en vertrekken of zichzelf opnieuw uitvinden.

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Joris748 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:02:
[...]

Er waren door provincies en belanghebbenden verregaande plannen uitgewerkt in het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Met het wegvallen van de financiering (keuze van dit kabinet) is daar een streep doorheen gehaald. Eindelijk was er een samenhangende aanpak op een aantal van deze gebieden. Stappen om d de stokstofcrisis op te lossen, had ook ruimte gegeven om meer woning te bouwen en voor de energietransitie.

Er was een begin, dat er niet is doorgezet is volledig te wijten aan dit kabinet. Zij hebben de stekker eruit getrokken, zonder zelfs maar een alternatief te leveren. Het ligt niet aan de regels van de EU of aan de Eerste Kamer, het ligt toch echt aan dit kabinet.Dit land zit muurvast omdat dit kabinet niet aan oplossingen wil werken.
Plannen zijn mooi, maar waren ze ook realistisch? Maar als er zo dadelijk weer een regering zit, die die plannen wel ziet zitten, dan haal die plannen aub maar weer zsm uit de kast en dan zijn een aantal grote problemen opgelost. Ik ben zeer benieuwd !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:43
wildhagen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:57:
[...]

Oh, ze hebben genoeg bereikt hoor!

- De stikstofcrisis is nóg nijpender geworden dan hij al was
- De woningcrisis is nóg nijpender geworden dan hij al was, zowel qua prijzen als de aantallen
- De energiecrisis is nóg nijpender geworden dan hij al was
- De inflatie is nog verder opgelopen en daarmee de kosten voor de burgers ook
- De verduurzaming is fors vertraagd

Dit kabinet heeft dat allemaal voor elkaar gekregen, die eer mogen me best toegewezen krijgen.
*knip* hou het s.v.p. respectvol., voor alle genoemde crises ligt de verantwoordelijkheid in hoofdzaak bij de Nederlandse regering(en) van de afgelopen jaren, met name de kabinetten-Rutte. Structurele beleidskeuzes, uitblijvende of gebrekkige maatregelen en soms zelfs beleidsversoepelingen hebben geleid tot het verergeren van deze problemen. Externe factoren (zoals oorlog en internationale handel) spelen bij energie en inflatie ook een rol, maar de kwetsbaarheid van Nederland is mede het gevolg van binnenlands beleid van de afgelopen 12 jaar.

[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 03-06-2025 13:34 ]

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Jester-NL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:48:
[...]

En die frame werkt!!!
Toch lijkt mij - als centrumlinkse burger - een links kabinet net zo slecht als een rechts kabinet. Het beste blijft een centrumkabinet met zowel rechts als links, die elkaar in balans houden.

Helaas is dat lastig met een partij die niet meer onafhankelijk zelfstandig is (VVD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Ik bedoelde meer te zeggen: Is het statement van Frans er ééntje van "De PvdA wil niet proberen om mee te werken aan een minderheidskabinet" in zijn rol als lijstrekker, of is het er één van zijn functie als kamervoorzitter die zegt "Ik ga niet eens het proces opstarten om een minderheidskabinet proberen te vormen omdat dat nu geen zin heeft", ongeacht of de PvdA daarin wel of niet meedoet.

Je moet zijn functie als kamervoorzitter los zien van zijn lijsttrekkerschap.
Timmermans is geen kamervoorzitter hoor.......denk dat je wat zaken door elkaar haalt.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Barfman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:17:
[...]

*knip* voor alle genoemde crises ligt de verantwoordelijkheid in hoofdzaak bij de Nederlandse regering(en) van de afgelopen jaren, met name de kabinetten-Rutte. Structurele beleidskeuzes, uitblijvende of gebrekkige maatregelen en soms zelfs beleidsversoepelingen hebben geleid tot het verergeren van deze problemen. Externe factoren (zoals oorlog en internationale handel) spelen bij energie en inflatie ook een rol, maar de kwetsbaarheid van Nederland is mede het gevolg van binnenlands beleid van de afgelopen 12 jaar.
Je hebt gelijk dat de verantwoordelijkheid in hoofdzaak ligt bij de kabinetten-Rutte. Maar je kunt niet ontkennen dat Schoof I de problemen nog groter heeft gemaakt, door niks te doen. Het is dus geen 'gelul' dat Schoof I de problemen "nog nijpender" heeft gemaakt.

[ Voor 1% gewijzigd door defiant op 03-06-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Uit het NOS liveblog
Welke gevolgen de val heeft, is voor het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) nog afwachten. Het opvangorgaan zegt dat het 'aan de politiek is' wat er nu gaat gebeuren. PVV's asielminister Marjolein Faber zou binnenkort haar nieuwe asielwetten in de Tweede Kamer bespreken. Voor Wilders ging het invoeren van strenge asielwetten niet snel genoeg.
Vlucht naar voren van Wilders, omdat hij wist dat hij weer niet kon leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 07:21
Van het liveblog van NRC:
Het kabinet-Schoof heeft „faliekant gefaald”. Dat zegt Mauk Bresser, voorzitter van de liberale jongerenbeweging JOVD, dinsdag in een reactie op het uiteenvallen van de coalitie. Volgens Bresser moet de VVD niet nog een keer „op deze manier” samenwerken met de PVV. ”Wilders is niet in staat om capabele bewindspersonen te leveren. En als het dan niet lukt, trekt hij zijn keutel weer in,” zegt hij. ”Daar mag de VVD zich niet nog een keer voor laten lenen.”
Wie gelooft de JOVD nog? Ik niet...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:49

hamsteg

Species 5618

Barfman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:17:
[...]

*knip* voor alle genoemde crises ligt de verantwoordelijkheid in hoofdzaak bij de Nederlandse regering(en) van de afgelopen jaren, met name de kabinetten-Rutte. Structurele beleidskeuzes, uitblijvende of gebrekkige maatregelen en soms zelfs beleidsversoepelingen hebben geleid tot het verergeren van deze problemen. Externe factoren (zoals oorlog en internationale handel) spelen bij energie en inflatie ook een rol, maar de kwetsbaarheid van Nederland is mede het gevolg van binnenlands beleid van de afgelopen 12 jaar.
Moh, dit is buikgevoel met feiten mixen. In 1968 is er al gesproken over het inkorten van de veestapel omdat omwille van milieu dit verstandig zou zijn. Er is toen al gesproken over uitkopen van boeren (door o.a.
de VVD 8)7 ). Met de boerenbeloftes dat alles goed zou komen is dit niet aangepakt, vervolgen zijn jaren verloren gegaan bij verschillende regeringen totdat de mestboekhouding enige orde op zaken moest stellen. De VVD van de laatste 2, 3 decennia is inderdaad meer gericht op macht (en het uitdelen van voordeeltjes bij machtsvriendjes) dan dat het gericht is op grondige oplossingen maar de credits voor alle van die crisissen kun je hen niet allemaal doen toekennen.

[ Voor 1% gewijzigd door defiant op 03-06-2025 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bananenplant schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:22:

[...]

Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie zou er nou eens een jaar of 8 in de oppositie moeten zitten in dit land?

Zelfreflectie staat volgens mij niet in het woordenboek van “de liberalen” van de VVD/JOVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online

[...]

Ik geloof de JOVD wel. VVD gaat wel op een andere manier samenwerken met de PVV, mits Wilders capabele bewindspersonen levert. Dus er wordt voldoende ruimte gehouden om samenwerking niet expliciet uit te sluiten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:19
Joris748 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:19:
Je hebt gelijk dat de verantwoordelijkheid in hoofdzaak ligt bij de kabinetten-Rutte. Maar je kunt niet ontkennen dat Schoof I de problemen nog groter heeft gemaakt, door niks te doen. Het is dus geen 'gelul' dat Schoof I de problemen "nog nijpender" heeft gemaakt.
Soit. Maar laten we ook stilstaan bij alle goede dingen die dit kabinet wél bereikt heeft.

...zodra ik iets heb laat ik het weten.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
MneoreJ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Soit. Maar laten we ook stilstaan bij alle goede dingen die dit kabinet wél bereikt heeft.

Ik ping je over een jaartje nog wel een keer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 23:14
MneoreJ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:26:
[...]

130 op de afsluitdijk :+

minderheidskabinet lijkt me kansloos, want groot deel van de oppositie wil nieuwe verkiezingen, dus 1 motie van wantrouwen en 't is alsnog over

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:48
dawg schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:25:
[...]

Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie zou er nou eens een jaar of 8 in de oppositie moeten zitten in dit land?

Zelfreflectie staat volgens mij niet in het woordenboek van “de liberalen” van de VVD/JOVD.
De VVD heeft maar 1 doel, macht behouden. Vandaar ook de actie die het laatste kabinet Rutte deed klappen. We weten hoe die gok heeft uitgepakt. Nu hopen ze weer op dezelfde manier te blijven zitten.

We moeten als samenleving weer oplossingen willen zoeken en uitvoeren. Niet net als de afgelopen decennia gokken op een technologisch wonder en ondertussen proberen het gat boekhoudkundig op te vullen. En alles aan het einde van de band op te willen lossen.

Er moeten een langdurige visie op wat Nederland moet zijn als samenleving en daarbij de projecten die uitgevoerd worden. En ja dan gaan er wat mis, maar al doende leert men.

Het is flauw maar als wij als Nederlanders geen water zien zijn we blijkbaar blijvend in staat om problemen vooral vooruit te willen schuiven.

In plaats van voorlopen, kennis opdoen en die verkopen. Want ook economisch is het echt oplossen van problemen een heel erg goed idee. Evenals een open goed geoutilleerde samenleving.

Maar wij kijken liever naar een excel waarin alles stilstaand klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:08

[...]

"Op deze manier", die is natuurlijk variabel uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38

SomerenV

It's something!

_Bailey_ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:55:
Wéér een gevallen kabinet.
Lijkt me zeer sterk dat dit bevoordelijk is voor de opkomst bij de volgende Verkiezingen.

Denk echt een lagere opkomst de volgende keer
Mijn vertrouwen in de politiek was al niet hoog, maar het wordt er zo niet beter op. Heel eerlijk he, maar wat is er nou de afgelopen 10 jaar bereikt? Werkelijk overal zijn de systemen volledig vast aan het lopen en naar mijn idee wordt er nauwelijks wat aan gedaan, behalve wat ideeën die geopperd worden. Alsof je naar een groepje pubers kijkt die vooral allemaal hun eigen ego willen strelen en verder vooral met elkaar lopen bekvechten.

Ik blijf wel stemmen, maar dan wel blanco.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Qwerty-273

Meukposter

Voor mensen die per post in(uit?) het buitenland stemmen gaat dit wel oplopen kwa kosten om elke keer die envelop op te sturen voldoende gefrankeerd. :+ Het zou fijn zijn als ze de termijn vol zouden maken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:41

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Als verkiezingstactiek. Wil de PVV achterban inpikken, niet schofferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Ik zit het interview aan te horen van minister Reinette Klever. Wat een handpop van Wilders. Die zelfde domme retroriek, ze lijkt het zelf nog te geloven ook dat het allemaal aan de anderen ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

CornermanNL schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:31:
[...]

De VVD heeft maar 1 doel, macht behouden. Vandaar ook de actie die het laatste kabinet Rutte deed klappen. We weten hoe die gok heeft uitgepakt. Nu hopen ze weer op dezelfde manier te blijven zitten.

We moeten als samenleving weer oplossingen willen zoeken en uitvoeren. Niet net als de afgelopen decennia gokken op een technologisch wonder en ondertussen proberen het gat boekhoudkundig op te vullen. En alles aan het einde van de band op te willen lossen.

Er moeten een langdurige visie op wat Nederland moet zijn als samenleving en daarbij de projecten die uitgevoerd worden. En ja dan gaan er wat mis, maar al doende leert men.

Het is flauw maar als wij als Nederlanders geen water zien zijn we blijkbaar blijvend in staat om problemen vooral vooruit te willen schuiven.

In plaats van voorlopen, kennis opdoen en die verkopen. Want ook economisch is het echt oplossen van problemen een heel erg goed idee. Evenals een open goed geoutilleerde samenleving.

Maar wij kijken liever naar een excel waarin alles stilstaand klopt.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Helemaal mee eens, heb laatst zelf ook wat geschreven over een visie ontwikkelen en zulks. Het potentieel wat Nederland nog steeds (!), nog wel, heeft is echt groot.

Zolang we ons niet gek laten maken door een non-issue als migratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:41

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ook wel bijzonder trouwens hoe vergelijkbaar de situaties zijn...
VVD liet het Kabinet vallen vanwege 'migratie', terwijl coalitiegenoten totaal verrast waren en vonden dat de verschillen niet onoverbrugbaar waren
PVV laat nu het Kabinet vallen vanwege 'migratie', terwijl coalitiegenoten stellen dat er helemaal geen meningsverschillen zijn

Prutsers

Ik had niet gedacht dat ik nog minder zou kunnen vinden van Faber, maar dat vrolijke kop waarmee ze aan komt lopen schiet bij mij helemaal in het verkeerde keelgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Robkazoe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:37:
Ik zit het interview aan te horen van minister Reinette Klever. Wat een handpop van Wilders. Die zelfde domme retroriek, ze lijkt het zelf nog te geloven ook dat het allemaal aan de anderen ligt.
Appel valt niet ver van de boom..

Maar grootste winst van deze val is dat nu alle PVV minsters weg zijn. (de rest aan het einde van de dag demissionair)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:43

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

dawg schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:37:
[...]

Ik ben het niet met je eens dat migratie een non-issue is. Dit is wel degelijk een van de grote onderwerpen die bij Nederlanders leeft. Een stuk minder bij hoogopgeleide Nederlanders wellicht. Maar geen antwoord hebben op migratie en het afdoen als een non-issue is de grootste fout die linkse partijen kunnen maken.

Ik ben benieuwd wanneer partijen big tech en AI in hun programma opnemen. Ik ben bang dat het nog te vroeg is voor deze verkiezingen. En over 4 jaar wellicht te laat.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
dawg schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:37:
[...]

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Helemaal mee eens, heb laatst zelf ook wat geschreven over een visie ontwikkeling en zulks. Het potentieel wat Nederland nog steeds (!), nog wel, heeft is echt groot.

Migratie is wel een belangrijk issue. Hoe houden we de ecomische motor van Nederland draaiende bij tekort aan personeel of welke sectoren zouden het met minder migranten moeten doen. En welke economische kosten zijn we dan bereid te nemen.

Asiel migratie is maar 7% van de migratie momenteel. En DE Nederlander laar zich inderdaad gijzelen door deze subset, wat eigenlijk niet een heel groot issue is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Ik zit het via de NOS app te volgen, maar de verslaggeving van de NOS is echt allerbelabberdst…gestuntel met camera’s en microfoons, verslaggevers die echt geen idee hebben en dan gaan ze kijkersvragen behandelen zoals: “Hoe gaat het eigenlijk met jullie de verslaggevers ter plekke? Tot gisteravond laat al moeten werken en dan nu vandaag dit.” Serieus?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Waar ik dus wél kwaad om kan worden, van NOS:
Ministers maken harde verwijten aan PVV-leider Wilders

Meerdere ministers maken harde verwijten aan Wilders, omdat de PVV-leider de stekker uit de coalitie trekt. "Ik vind dat Geert Wilders Nederland verraadt", zei BBB-minister Keijzer (Volkshuisvesting). "Hij heeft uiteindelijk zichzelf op nummer 1 gezet, in plaats van Nederland."

Ook VVD-minister Van Weel (Justitie en Veiligheid) is "boos, teleurgesteld en verdrietig" over de stap van Wilders. "Het is compleet onnodig. Dit lijkt vooropgezet spel, alsof hij de verantwoordelijkheid niet meer wilde dragen."

"Ik ben zeer teleurgesteld", zegt ook NSC-minister Van Hijum (Sociale Zaken). "Dit is een politieke schwalbe van Geert Wilders."
Deja vu. Ze hadden het kunnen weten, maar men is willens en wetens in dit kabinet gestapt. Vooral VVD heeft in mijn optiek geen recht van spreken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:28
Hoop dat VVD met iemand anders komt dan Yeşilgöz maar ben er bang voor.

Ze is niets beter dan Wilders. Net zo populistisch rechts. Ik hoop dat partijen juist van deze farce leren en er korte metten gemaakt wordt met populisme.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:08
Mog schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Ik ben het niet met je eens dat migratie een non-issue is. Dit is wel degelijk een van de grote onderwerpen die bij Nederlanders leeft. Een stuk minder bij hoogopgeleide Nederlanders wellicht. Maar geen antwoord hebben op migratie en het afdoen als een non-issue is de grootste fout die linkse partijen kunnen maken.

Ik ben benieuwd wanneer partijen big tech en AI in hun programma opnemen. Ik ben bang dat het nog te vroeg is voor deze verkiezingen. En over 4 jaar wellicht te laat.
Linkse partijen hebben prima een antwoord op migratie. Dat antwoord sluit alleen niet aan bij de foutieve beeldvorming omtrent asielzoekers...want ze pakken migratie breed aan (arbeidsmigratie..kuch kuch), en niet alleen die paar procenten van de migratie welke door asielzoekers gevormd wordt.

Wat verwacht je van die partijen dan? Dat ze meegaan in de populistische drek van extreem rechts?

[ Voor 8% gewijzigd door eric.1 op 03-06-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Hertog_Martin schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:48:

Ze is niets beter dan Wilders. Net zo populistisch rechts. Ik hoop dat partijen juist van deze farce leren en er korte metten gemaakt wordt met populisme.
Daar moet eerst echt een hele slechte verkiezingsuitslag komen voor VVD voordat zij weggaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Asielmigratie is een non-issue. Mensen zijn afgelopen 10 jaar door PVV & VVD he-le-maal gek gemaakt door woorden als tsunami, nareis op nareis en meer van dat soort extreme overdrijvingen.

Dat afgelopen 25 jaar onze politiek niets substantieels tot stand heeft gebracht maakte dat extra makkelijk door zondebokpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Hertog_Martin schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:48:

Wat? Als er al enige les getrokken wordt is dat populisme werkt, want het levert stemmen op. Dat is nou net precies waarom de boel is zoals die is. Wat een kabinet netto bereikt en of de boel klapt maakt onderaan de streep niet uit, het gaat erom hoe je het kunt spinnen.

De rest van de coalitie wijst naar Wilders want die stapte eruit, Wilders wijst naar de rest want die werkte tegen, de oppositie kan er sowieso schande van spreken, en de kiezer mag bepalen welk verhaaltje ze het mooist vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door MneoreJ op 03-06-2025 13:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DirtyBird schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:13:
[...]

Wederom, wat wint PvdA-GL hier precies mee?
Die staan juist goed in de peilingen als het alternatief. Ze hebben ook niks te maken hebben gehad met dit rampzalig incompetente kabinet dat niks voor elkaar kreeg. En ze willen veel meer dan een slap compromis sluiten. Je gaat die wooncrisis gewoon niet oplossen met de BBB. De BBB is ook geen boerenpartij. Het is vanaf het begin een voedsel verwerkers partij geweest die ook gefinancierd word door dat soort bedrijven en lobby organisaties.

En dat zijn nu juist dezelfde groepen die tegen al die boeren hebben gezegd, dat ze flink moesten uitbreiden en de stikstof wel konden afvangen met "moderne technieken" die dus niet werken. Toen hebben veel boeren zich diep in de schulden gestoken bij de Rabobank en nu zitten ze met de ellende. Er is een reden dat die uitkoopregelingen populair zijn. Veel boeren kiezen na jaren van wanbeleid en leugens gewoon voor het geld. Ik kan het ze niet kwalijk nemen. Het kwalijke is dat zo wel gemeenschapsgeld weer naar privaat grootbedrijf vloeit. Ik zeg het even scherp, want ik denk dat je hier misschien een zaak tegen de Rabobank hebt rondom het verzaken van hun zorgplicht bij het verstrekken van die leningen. Dit rondom het afschaffen van het melkquotum van de EU en de enorme expansie die toen gefinancierd is. Dit terwijl de stikstofproblemen al decennia bekend waren.

Een PvdA-GL en nog veel meer de PvdD, zou hier liever ecologisch houdbare landbouw voor terug hebben. Dan gaat ook niet elke boer zijn bedrijf het overleven, maar dan krijg je tenminste iets houdbaar dat niet elke paar jaar met nieuwe regels te maken krijgt. En je kan zo ook die boerenbedrijven wat decentraler houden en dus vermogens verdelen en ze marktmacht geven tegen de voedselverwerkers. Dat gaat al helemaal niet lukken als je noodgedwongen consolidatie krijgt omdat steeds meer boeren financieel omvallen of ermee stoppen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
[...]

Dat migratie voor hoogopgeleide (relatief rijke) Nederlanders (aan de Linkse kant van het spectrum) nauwelijks tot niet leeft snap ik dan weer wel.
Helemaal als ik kijk hier bij mij in de stadsdelen Zuid en Centrum (grachtengordel) van Amsterdam waar Links het goed doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:28
MneoreJ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Wat? Als er al enige les getrokken wordt is dat populisme werkt, want het levert stemmen op. Dat is nou net precies waarom de boel is zoals die is. Wat een kabinet netto bereikt en of de boel klapt maakt onderaan de streep niet uit, het gaat erom hoe je het kunt spinnen.
Hopelijk leert ook het volk vandaag wat beter wat ze krijgen als ze zich door populisme laten leiden. Populisme won PVV de verkiezingen. De les léék inderdaad dat andere partijen ook populistischer moeten opstellen om van een PVV te winnen. Maar ik hoop dat dit kabinet toch wel eens voldoende hard bewijs was dat het enkel bedrog is en men weer wat meer waardering krijgt voor realistische voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:38

nwagenaar

God, root. What's the differen

[...]
JOVD was al sinds het begin tegen samenwerking met de PVV. JOVD heeft samen met de Liberale VVD vleugel binnen de VVD (zeg maar de Frans Weisglas adepten) dit op diverse manieren duidelijk gemaakt richting de partijtop als richting het publiek.

Ik heb tijdens de het VVD congres ook niet voor gestemd om samen met de PVV in zee te gaan en heb ook de petitie vanuit de Liberale VVD ondertekend. Maar ja, we weten allemaal hoe dat is verlopen.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Bailey_ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Dat migratie voor hoogopgeleide (relatief rijke) Nederlanders (aan de Linkse kant van het spectrum) nauwelijks tot niet leeft snap ik dan weer wel.
Helemaal als ik kijk hier bij mij in de stadsdelen Zuid en Centrum van Amsterdam waar Links het goed doet
Dat dossier is sowieso een chaos... En iedereen pikt zn stokpaardjes eruit...

- Het leeuwendeel van de daadwerkelijke migratie is arbeidsmigraite
- Het leeuwendeel van de migranten in NL heeft inmiddels een status
- Dat er geen woningen zijn is niet zozeer een migratieprobleem alswel een volkshuisvestingsprobleem
- Voor zover er een issue is met de instroom van asielzoeekers is dat eerder een europees probleem. Waar inmiddels ook grote meerderheiden voor zijn. Ga daar dan aan de slag.

En zo kan ik nog wel even doorgaan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

_Bailey_ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Helemaal als ik kijk hier bij mij in de stadsdelen Zuid en Centrum van Amsterdam waar Links het goed doet
Links is (terecht) kritisch over arbeidsmigratie omdat dat de arbeidsmarkt en huizenmarkt verdringt. Denk aan de expats van ASML die de halve regio Eindhoven opkopen voor expat-huisvesting, of de bouw, transport en de landbouw waar arbeiders wegbezuinigd worden voor goedkope Polen.

Asielmigratie is in verhouding maar een mug die door populistische partijen opgeblazen wordt tot een olifant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hertog_Martin schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Hopelijk leert ook het volk vandaag wat beter wat ze krijgen als ze zich door populisme laten leiden. Populisme won PVV de verkiezingen. De les léék inderdaad dat andere partijen ook populistischer moeten opstellen om van een PVV te winnen. Maar ik hoop dat dit kabinet toch wel eens voldoende hard bewijs was dat het enkel bedrog is en men weer wat meer waardering krijgt voor realistische voorstellen.
Vrees dat het voor de meesten enkel een bevestiging van de eerdere narratieven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Hertog_Martin schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:54:
Gegeven de lange, lange staat van dienst van de PVV, inclusief zelfs ook eerdere regeringsdeelname, denk ik dat je het vermogen van de kiezer om de hand in eigen boezem te steken en toe te geven dat men op het verkeerde heeft gestemd schromelijk overschat.

Niet dat ik je dat bijzonder kwalijk neem, want ook dat is een terugkerend thema. Maar de kiezer draait feitelijk een programma af dat ongeveer zo gaat: 1) stem op de persoon die het luidst roept dat de grens bereikt is, dat de rest incompetent/kwaadwillend is en dat er simpele oplossingen zijn die zij in de praktijk gaan brengen; 2) zie dat er niets verandert en raak boos en teleurgesteld; 3) keer terug naar 1, al dan niet met keuze voor een nieuw poppetje.

En belangrijk hierbij is dat men de simpelste uitleg voor het uitblijven van resultaat graag gelooft: mijn poppetje was OK, maar de rest werkte tegen. Volgende keer krijgt mijn poppetje meer macht en dan lukt het wel. Het idee is goed, alleen de uitwerking nog even.

[ Voor 9% gewijzigd door MneoreJ op 03-06-2025 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 07:21
nwagenaar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:56:
[...]

JOVD was al sinds het begin tegen samenwerking met de PVV. JOVD heeft samen met de Liberale VVD vleugel binnen de VVD (zeg maar de Frans Weisglas adepten) dit op diverse manieren duidelijk gemaakt richting de partijtop als richting het publiek.

Ik heb tijdens de het VVD congres ook niet voor gestemd om samen met de PVV in zee te gaan en heb ook de petitie vanuit de Liberale VVD ondertekend. Maar ja, we weten allemaal hoe dat is verlopen.
Dat dit soort geluiden nog uit die partij komen kan ik intussen niet meer anders zien dan als een strategie om de schijn op te houden dat de VVD nog een partij conform het bestel is.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

nwagenaar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Even heel hard hoor, maar is het dan nu geen tijd om uit de VVD te stappen? Dit is al de tweede keer dat VVD de extremisten in het zadel heeft geholpen. Waar ligt de grens voor de nog liberale VVD-leden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Qwerty-273

Meukposter

Het leeft doordat het wordt aangewezen als zondebok voor andere problemen in de samenleving. het is een zeer kleine groep die tegen de pure migratie ansich is. De rest wilt gewoon een soepele en werkende huizenmarkt, voldoende baanzekerheid, toegang tot sociale voorzieningen etc. etc. Dat al die gebieden door politiek spel totaal uitgekleed worden of de puinhoop in geracet worden, dat heeft niets met migratie te maken. Het is alleen wel een makkelijke zondebok die keer op keer aangewezen wordt (door die zelfde politiek die alleen maar bezuinigt en bezuinigt - en eigen parade paardje probeert neer te zetten).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:34
dawg schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:59:
[...]

Even heel hard hoor, maar is het dan nu geen tijd om uit de VVD te stappen? Dit is al de tweede keer dat VVD de extremisten in het zadel heeft geholpen. Waar ligt de grens voor de nog liberale VVD-leden?
Ze kunnen altijd nog naar d66 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:40
MikeyMan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:57:
[...]

Dat dossier is sowieso een chaos... En iedereen pikt zn stokpaardjes eruit...

- Het leeuwendeel van de daadwerkelijke migratie is arbeidsmigraite
- Het leeuwendeel van de migranten in NL heeft inmiddels een status
- Dat er geen woningen zijn is niet zozeer een migratieprobleem alswel een volkshuisvestingsprobleem
- Voor zover er een issue is met de instroom van asielzoeekers is dat eerder een europees probleem. Waar inmiddels ook grote meerderheiden voor zijn. Ga daar dan aan de slag.

En zo kan ik nog wel even doorgaan ook.
geen migratieprobleem? Elk jaar komt er op een of andere manier(asiel/arbeiders/expats) een grote stad aan mensen bij. Dat helpt nou niet bepaald bij het oplossen van woningproblemen. De zorg en de druk bij de Politie worden ook niet bepaald minder doordat er steeds meer mensen bij komen. Waarvan grote groepen gewoon zorgen voor een grote druk op de zorg en bijvoorbeeld bij de Politie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Als verkiezingstactiek. Wil de PVV achterban inpikken, niet schofferen.
Is de PVV niet zo groot geworden omdat Yesilgoz de deur heeft opengehouden voor de PVV? Waarom zou ze dan opnieuw zo een fout maken?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bouke-p schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:04:
[...]

geen migratieprobleem? Elk jaar komt er op een of andere manier(asiel/arbeiders/expats) een grote stad aan mensen bij. Dat helpt nou niet bepaald bij het oplossen van woningproblemen. De zorg en de druk bij de Politie worden ook niet bepaald minder doordat er steeds meer mensen bij komen. Waarvan grote groepen gewoon zorgen voor een grote druk op de zorg en bijvoorbeeld bij de Politie.
Ga nu niet de schuld van het tekort aan woningen etc in de schoenen van de migrant schuiven, dat is simpelweg een leugen.

Wederom, het was VVD (sorry) die ministerie Volkshuisvesting af heeft geschaft, dus geen regie meer. Het was CDA wat decennia lang stikstofmaatregelen heeft getraineerd en in plaats daarvan de PAS heeft ingevoerd en natuurbeleid afgeschaft. Het zijn VVD en BBB (voorheen CDA) wiens achterban teert op arbeidsmigranten.

Leg de schuld waar deze hoort.

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 03-06-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
Qwerty-273 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:00:
[...]

Het leeft doordat het wordt aangewezen als zondebok voor andere problemen in de samenleving. het is een zeer kleine groep die tegen de pure migratie ansich is. De rest wilt gewoon een soepele en werkende huizenmarkt, voldoende baanzekerheid, toegang tot sociale voorzieningen etc. etc. Dat al die gebieden door politiek spel totaal uitgekleed worden of de puinhoop in geracet worden, dat heeft niets met migratie te maken. Het is alleen wel een makkelijke zondebok die keer op keer aangewezen wordt (door die zelfde politiek die alleen maar bezuinigt en bezuinigt - en eigen parade paardje probeert neer te zetten).
Het leeft, omdat er toch al niet heel veel huizen zijn. Door elke persoon die extra het land binnenkomt, word die druk alleen maar groter.

Onbeperkt bijbouwen zou dat, theoretisch, misschien oplossen maar nog los van alle praktische bezwaren zie ik het persoonlijk niet zitten als heel nederland zo vol word als de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
dawg schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:08:
[...]

Ga nu niet de schuld van het tekort aan woningen etc in de schoenen van de migrant schuiven, dat is simpelweg een leugen.

Wederom, het was VVD (sorry) die ministerie Volkshuisvesting af heeft geschaft, dus geen regie meer. Het was CDA wat decennia lang stikstofmaatregelen heeft getraineerd en in plaats daarvan de PAS heeft ingevoerd en natuurbeleid afgeschaft.

Leg de schuld waar deze hoort.
ah, typisch. Het jaar na jaar na jaar binnenhalen van een flinke stad kwa aantallen heeft geen gevolgen voor de woningcrisis.

inderdaad, leg de schuld waar deze hoort!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11

Player1S

Probably out in the dark

MikeyMan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:57:

Ben wel benieuwd wie het hardste hierover klagen. Dat de asielzoekers woningen in pikken.
Bij mij in het dorp is het ook drama met huurhuis krijgen. Maar hier wonen nauwelijks asielzoekers dus dat is de oorzaak niet.

Mijn eigen onderbuik zegt echter dat mensen in dorpen zoals de mijne hier juist wel het hardste om schreeuwen terwijl ze er eigenlijk helemaal geen last van hebben (dat asielzoekers woningen inpikken).

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bouke-p schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:10:
[...]

ah, typisch. Het jaar na jaar na jaar binnenhalen van een flinke stad kwa aantallen heeft geen gevolgen voor de woningcrisis.

Ja, inderdaad.

Wie haalt nou al decennia goedkope arbeid naar Nederland? Wie is begonnen met de gastarbeiders?

En welke partijen zijn daar vanaf dag 1 al kritisch op?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bouke-p schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:10:
[...]

Hoe is dit een reactie op wat ik schrijf? En wat is er precies typisch?
Pagina: 1 ... 39 ... 47 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic