spijkerhoofd schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:27:
[...]
Dat de tijden veranderd zijn klopt inderdaad, maar uit eigen ervaring was mijn studentenleven toch een stuk relaxter dan het werkende leven, ik had in die tijd veel meer vrije tijd, zeker later in de studie dan nu en dan werk ik nu 32 uur. Tijdens de studie hadden we daarnaast veel vakanties, zeker in de gehele zomer, nu moeten de meeste het doen met 25 dagen op fulltime.
Toen was de afstudeerdruk totaal anders, die was er namelijk niet, althans niet vanuit de uni. Nu wel, en dan is er nog de leendruk voor de studenten uit armere nesten.
Het zal best anders zijn dan het werkende leven, en er zijn zeker studenten die het niet zo serieus nemen (en die krijgen dan ook geen diploma, of hebben geld van pappie en mammie waardoor de druk er inderdaad niet is), maar de meesten werken wel gewoon.
En een universitaire bachalor duurt 3 jaar trouwens, wil je door naar je PHD dan duurt dat inderdaad langer dan 5 jaar, maar in de meeste studierichtingen is dat optioneel en geen must.
Het aantal studenten dat na een bachelor stopt is heel afhankelijk van richting, in de exacte richtingen komt het bijv. weinig voor, en zijn ingangseisen dus ook zelden op bachelorniveau. Tuurlijk, er zit schifting, maar het is een feit dat ingangseisen flink zijn toegenomen tov de generatie van mijn ouders, en zeker van mijn grootouders.
[...]
Nou dan kwam jij niet uit een arbeidersgezin, want mijn vader komt uit 1955 en de eerste 15 jaar was er geen tv en geen auto, de eerste auto kwam er in de jaren 70 toen mijn vader 17 was oid. En een tv had mijn vader pas in de jaren 80.
Misschien kwam jij uit een armer gezin dan dat van mijn beide ouders, maar daar waren de kostwinners resp. soldaat en gemeentelijk ambtenaar, dus vetpotten waren het zeker niet. En idd, de TV en auto kwamen pas eind jaren 50, midden 60 (ambtenaren verdienden kennelijk beter dan soldaten).
Maar hij kwam. En er kwam steeds meer. En dat wist je. En daar hoefde je niets bijzonder voor te doen. En dat is nu helemaal anders.
Dat de jongeren generatie minder welvaart krijgt vind ik niet gek, wellicht zit er een top aan wat welvaart kan krijgen, maar gezien zelfs anno 2025 jonge mensen veel op vakantie gaan, weekendjes weg gaan etc. zie ik niet in dat er heel veel minder welvaart is.
Wederom leg je dingen naast elkaar die niet zomaar te vergelijken zijn. En leggen ze een aantal biasses van je bloot die je niet confronteert. Een vliegreis nu is zo normaal en zeker zo goedkoop als een busreis toen, wat mijn grootouders eigenlijk meer deden dan autovakanties (altijd maar naar dat Sauerland

). Idem weekendjes weg: de toeristische sector is geëxplodeerd tov van 60 jaar geleden, en daarmee ook de opties voor een klein budget. Je kunt daar evenveel of weinig aan aflezen als aan hoe mensen toen hun geld uitgaven: grotendeels bepaald door de opties die je hebt. Vroeger ging je vaker met een tentje naar de Veluwe, maar kwa relatieve kosten is een Ryanair ticket naar Barcelona nu even duur. Dus doen mensen dat.
Het feit dat stelt dat er wellicht een top aan welvaart zou (moeten) zitten verraad ook iets: een frame waarbij kennelijk die welvaart een top zou kunnen hebben. Dat is natuurlijk onzin. Want welvaart is iets dat we zelf verzinnen, en dat op plekken
wel meetbaar toeneemt. Miljardairs gaan inmiddels routineus de ruimte in. In de jaren 60 had je gezegd: dan kunnen gewone mensen dat over 10, 20 jaar dus ook. Zoals het ging met auto's en toen luchtvaart. Nu lijkt dat niet zo, en dat is in eerste plaats omdat actief de welvaartsongelijkheid vergroot wordt. Het is namelijk helemaal geen vanzelfsprekendheid dat er een top is, en ook niet dat die. voor de jongere generaties af gaat nemen.
Als je dus eerst een betere analyse had gedaan, had je kunnen ontdekken dat onze kinderen iets afgenomen wordt dat er wel is.
[...]
Ik zie het weldegelijk als bashen, ook de frame dat ze onnodig te grote huizen bezet houden, terwijl meerdere keren toch echt duidelijk was dat zij niet kleiner kunnen wonen omdat er geen aanbod is, of enkel hele dure aanbod.
Kijk, jij mag dingen framen zoals je wil, de vraag is of je het frame van anderen kunt zien, en of je de feiten iets meer sec kunt bekijken. Ik weet het, niets menselijk dan problemen die je zelf niet hebt bagatelliseren, maar daarmee doe je nog geen waarheidsvinding.