• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:46
Andrehj schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Nee. De bel doet het op elke spanning tussen de 12 en 24 V. Dus je sluit de ene kabel richting de bel op de nul aan, en de andere op de 12. Het zit nu dus goed.
Maar is de deurbel AC of DC

Dat maakt nogal wat uit. De bel is AC......... :X

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 14:28
Heb de nieuwe groepenkast ondertussen helemaal voorbereid voor installatie. Nu nog even een mooie dag zoeken binnenkort om het geheel te installeren. Heb gekozen voor ABB vanwege de 1-module brede alamats en de OSB. Wel in een Hager kast vanwege het buisinvoerstuk met DIN rail. Deze is nodig voor een drietal groepen, op die manier kan ik 2 bestaande lasdozen laten vervallen. Alleen tussen de rails zit dezelfde ruimte als bij andere kasten, en die is bij werken met een kamrail en 10mm2 draad erg beperkt. Vandaar de aftakking naar de 1 fase groepen in 6mm2 gedaan.

Verder ook een invoerstuk aan de onderkant meegenomen, mocht de huidige aansluiting van de energiemeter te kort zou zijn. Mocht het wel lang genoeg zijn dan sluit ik het direct aan op de hoofdschakelaar en komen die aansluitblokken te vervallen. Wanneer de drie fase aansluiting wordt gedaan wordt het sowieso direct aangesloten. Aan de linker kast komt nog een buisinvoerstuk en/of 1-DIN module aan de onderzijde, maar die doe ik later pas (komt wel nog een afdekkapje op).

Op zich best tevreden met het resultaat, ook een hoop van geleerd. Op deze manier volledig voorbereid op de toekomst, en zelfs nog wat extra uitbreidingsruimte beschikbaar. Zodra het hangt zal ik nog wel een keer een post maken ter lering en vermaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mmuykIl96QFl0oGHunEhs8aQcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAX14YP0I3FQmudiNUfHtrF7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door AR34 op 28-03-2026 14:28 ]

devriesjande schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:30:
@N1ckk
Waar komt de voeding van de transformator vandaan? Aan de hand van de foto is er niets over te zeggen.
De afgaande kant richting bel is laagspanning. Dit moet worden gescheiden van de 230V bedrading.
Beide valt onder laagspanning ;)
>1000V AC of >1500V DC = laagspanning, ik denk dat je ELV (Extra Laag Voltage) bedoelt ;)

Verder wel correct de AC en DC met het redelijk grote potentiaalverschil moet zoveel mogelijk gescheiden worden

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

ELV is een te onhandige term in normaal taalgebruik, die niemand kent en moeilijk op te zoeken is. En vind je het, dan word je meteen geconfronteerd met varianten zoals PELV en SELV. Zo blijven mensen ten onrechte denken dat "laagspanning" hetzelfde is als aanraakveilige spanning. Een woord, geen afkorting, zou denk ik beter blijven hangen.

Het zou handig zijn als we in het Nederlands de term kleinspanning zouden introduceren, naar Duits voorbeeld. Kleinspanning is spanning tot 50 V AC of 120 V DC, en identiek aan wat bij ons ELV heet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0ZYop6bOHgdundG4tRL5SBbdps=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zl1THDBtieWqLAunn1IPdy9I.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 28-03-2026 16:01 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Juerd schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:59:
ELV is een te onhandige term in normaal taalgebruik, die niemand kent en moeilijk op te zoeken is, en zo blijven mensen ten onrechte denken dat "laagspanning" hetzelfde is als aanraakveilige spanning.

Het zou handig zijn als we in het Nederlands de term kleinspanning zouden introduceren, naar Duits voorbeeld. Kleinspanning is spanning tot 50 V AC of 120 V DC, en identiek aan wat bij ons ELV heet.

[Afbeelding]
het probleem bij dit soort taalkundige termen is dat bv de term laagspanning vaak als "ongevaarlijk"wordt aangezien terwijl deze gewoon dodelijk kan zijn.
idem met de term hoogspanning, wat formeel al boven de 1000V begint, dus 1 kV, terwijl men in de volksmond dan eerder richting 100kV of hoger denkt.
Ook zie je de oude term middenspanning, die zelfs nog door de netbeheerders veelvuldig wordt gebruikt echter conform de normen helemaal niet meer bestaat.
Ik ben het met je eens, maar de term "laagspanning" is nu eenmaal in gebruik voor gevaarlijke dingen, en dus niet meer te fixen.
Jan-tweak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:04:
Ook zie je de oude term middenspanning, die zelfs nog door de netbeheerders veelvuldig wordt gebruikt echter conform de normen helemaal niet meer bestaat.
Ja en nee, in de BEI-BHS wordt nog steeds gesproken over middenspanning >1kV & <25kV alles boven de 25kV valt onder de "echte" hoogspanning

• Jan-tweak
  • Nu online
Annuk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:59:
[...]

Ja en nee, in de BEI-BHS wordt nog steeds gesproken over middenspanning >1kV & <25kV alles boven de 25kV valt onder de "echte" hoogspanning
dat zijn aanwijzingen en vakopleidingen (die eigenlijk nog van vroeger stammen) , voluit De Bedrijfsvoering van Elektrische Installaties Branche HoogSpanning (BEI-BHS), de term middenspanning kont hier eigenlijk in de benaming al niet meer voor, in de documentie spreekt men echter wel nog van middenspanning. (die overigens ook hier tussen haakjes staat).
(aangepast en mijn foutieve verwijzing richting Belgie verwijderd).

[ Voor 45% gewijzigd door Jan-tweak op 28-03-2026 17:51 ]

Jan-tweak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:17:
[...]

dat is Belgie, die hebben de EN normen nog niet gelezen. :+
Ehm.... Nee hoor, Check hier zelf maar eens even...
https://www.beiviag.nl/bei-bhs/bei-bhs-bijlagen

Of hier:
https://www.ckb.nl/opleid.../1/scopeId/8/stepAmount/2

Daar staat voor NL toch echt middenspanning hoor
Edit:
En hier de officiële opleiding om in de middenspanning bezig te zijn voor de netbeheerders

https://www.rocva.nl/volw...iddenspanningsdistributie

[ Voor 20% gewijzigd door Annuk op 28-03-2026 17:39 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
Annuk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:34:
[...]

Ehm.... Nee hoor, Check hier zelf maar eens even...
https://www.beiviag.nl/bei-bhs/bei-bhs-bijlagen

Of hier:
https://www.ckb.nl/opleid.../1/scopeId/8/stepAmount/2

Daar staat voor NL toch echt middenspanning hoor
Edit:
En hier de officiële opleiding om in de middenspanning bezig te zijn voor de netbeheerders

https://www.rocva.nl/volw...iddenspanningsdistributie
klopt, maar dat zijn weer in feite nog de oude benamingen voor de functies die echter in de EN normen niet meer overeenkomen.
er is bv geen middenspanningsnorm meer, alles wat meer is dan 1000V AC valt onder hoogspanning, dus ook deze "middenspannings vakeisen en aanwijzingen". dat zie je overigens ook terug in de benamingen binnen de netbeheer bedrijven, ook daar wordt nog gewoon over middenspanning gesproken, oude vaktermen zijn nu eenkeer erg lastig uit te roeien.
Echter eenduidigheid is wel erg belangrijk, tenminste is dat mijn insteek.
ik heb overigens mijn vorige foute opmerking aangepast, krijg je als je maar half aan het lezen bent, sorry.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 28-03-2026 17:52 ]

Jan-tweak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:45:
[...]

klopt, maar dat zijn weer in feite nog de oude benamingen voor de functies die echter in de EN normen niet meer overeenkomen.
er is bv geen middenspanningsnorm meer, alles wat meer is dan 1000V AC valt onder hoogspanning, dus ook deze "middenspannings vakeisen en aanwijzingen". dat zie je overigens ook terug in de benamingen binnen de netbeheer bedrijven, ook daar wordt nog gewoon over middenspanning gesproken, oude vaktermen zijn nu eenkeer erg lastig uit te roeien.
Echter eenduidigheid is wel erg belangrijk, tenminste is dat mijn insteek.
Middenspanning valt inderdaad onder de noemer en regels van de hoogspanning als in hoger dan 1kV.
Maar wel frappant dat er dan Europa breed nog steeds over middenspanning wordt gesproken door opleiding instanties, netbeheerders en fabrikanten.
Het is en blijft nog steeds gewoon een norm en grens om onderscheid te maken maar het is inderdaad opgenomen in de HS omdat er veel overlap in zit bij <25kV en >25kV en dat dan dus makkelijker is ook m.b.t. aanwijzingen.

Maar je zult het zo te lezen uiteindelijk beter weten dan alle geleerden die alles samenstellen.

• Jan-tweak
  • Nu online
Annuk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:06:
[...]

Middenspanning valt inderdaad onder de noemer en regels van de hoogspanning als in hoger dan 1kV.
Maar wel frappant dat er dan Europa breed nog steeds over middenspanning wordt gesproken door opleiding instanties, netbeheerders en fabrikanten.
Het is en blijft nog steeds gewoon een norm en grens om onderscheid te maken maar het is inderdaad opgenomen in de HS omdat er veel overlap in zit bij <25kV en >25kV en dat dan dus makkelijker is ook m.b.t. aanwijzingen.

Maar je zult het zo te lezen uiteindelijk beter weten dan alle geleerden die alles samenstellen.
Ik ga wel met je mee dat men voor bepaalde zaken een onderscheid wil gaan maken en toen ik aan de opleiding begon was het ook nog gewoon middenspanning en hoogspanning, en vergeet niet, die mensen die dat bepalen hebben veelal dat ook nog meegemaakt en heel veel voorschriften en regels stammen ook nog uit die tijd, zijn uiteraard wel aangepast aan de nieuwe wetgeving en normen, maar die term middenspanning blijkt toch lastig om deze niet te gebruiken, m’n ook omdat deze het wat je zelf ook aangeeft het in de praktijk makkelijk maakt.
Bij Tennet wordt volgens mij overigens ook nog het verschil <150kV en >150kV gemaakt.
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste