I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Bedankt voor jullie snelle antwoord.
En duidelijk, verkeerde schakelaar dus..
En duidelijk, verkeerde schakelaar dus..
Hmm, post weg, nieuwe poging...
De kabel is vrijwel nergens zichtbaar, dus kan niks aflezen, maar ik kon wel de dikte meten, 10 mm. Maar geen idee hoeveel mm2 kern dat is...
De kabel is vrijwel nergens zichtbaar, dus kan niks aflezen, maar ik kon wel de dikte meten, 10 mm. Maar geen idee hoeveel mm2 kern dat is...
Dat zal waarschijnlijk 3G2,5 mm² zijn.Mike85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:13:
Hmm, post weg, nieuwe poging...
Dat is omdat de omvormer de spanning moet opdrijven met de spanningsval om de stroom de juiste kant op te duwen.Mike85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:20:
Overigens zie ik ook dat de p1 meter een lagere netspanning weergeeft dan de omvormer. Geen groot verschil, 1-2 Volt. Maar hij geeft dus wel 253V aan, terwijl de P1 vandaag max 252.0 aangeeft.
Een verschil van 2 V bij 2,5 mm² zou bijvoorbeeld kunnen komen door een stroom van 10 A en een kabel van 13 meter lang. Maar het is nog keurig binnen de 1%-vuistregel.
Het beïnvloedt natuurlijk niet de hele netspanning, maar wel de spanning die je meet in je groepenkast, en dat is ook de spanning waar je omvormer op besluit uit te schakelen of niet.Ben(V) schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:22:
Dat is afhankelijk van waar je de netspanning meet, wat je meet zijn de kabelverliezen.
En een PV omvormer die klappert is gewoon defect, hij hoort pas uit te schakelen als er gemiddeld over 10 minuten meer dan 253 V is en pas weer in te schakelen als dat gemiddeld over 10 minuten weer lager is dan 253 V.
Dus klapperen kan helemaal niet.
Als zulke kleine vermogens echt de netspanning zouden beïnvloeden zou dat samen met zulke invloeden van je buren de boel echt in elkaar laten klappen als je pech hebt.
Het oplopen van de spanning bij veel zon komt echt niet door de zonnepanelen van een enkel huis, pas bij de optelsom van veel huizen met panelen loopt de boel op.
En omgekeerd met belastingen is dat precies zo.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ok bedankt tot dusverre. Als ik het goed begrijp is het dus zinvol om de automaat van de lader om te zetten. Dus fase 1 en fase 3 wisselen. Ik zal een elektricien benaderen. Helaas reageert de installateur van de laadpaal niet, die had ik dit in juni '25 al voorgelegd...
@Makrolon Nou nee, de omvormer besluit dat op basis van de spanning aan z'n klemmen. En dat is wat anders dan de spanning in de meterkast.
De spanning aan de klemmen zou je best nog kunnen verlagen door een grote verbruiker op dezelfde kabel aan te sluiten (zoals een laadpaal), maar als die grote verbruiker vanaf de meterkast op z'n eigen kabel zit, dan is het effect al heel veel kleiner. Zo klein, dat het effect in de praktijk nihil is.
De spanning aan de klemmen zou je best nog kunnen verlagen door een grote verbruiker op dezelfde kabel aan te sluiten (zoals een laadpaal), maar als die grote verbruiker vanaf de meterkast op z'n eigen kabel zit, dan is het effect al heel veel kleiner. Zo klein, dat het effect in de praktijk nihil is.
Maar hoe verklaar je dan dat de spanning van bijvoorbeeld 251V naar 248V gaat op fase 3, wanneer de Quooker á 2kW aan gaat?Out.of.Control schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:53:
@Makrolon Nou nee, de omvormer besluit dat op basis van de spanning aan z'n klemmen. En dat is wat anders dan de spanning in de meterkast.
Dan zit je ofwel op een lange en/of hele dunne distributiekabel aangesloten of er is iets anders aan de hand, want dit is niet gebruikelijk.
Als ik (net getest) een 2kW waterkoker aan zet, is dat niet te zien aan de spanning in de meterkast.
Als ik (net getest) een 2kW waterkoker aan zet, is dat niet te zien aan de spanning in de meterkast.
Daar kan ik weinig aan doen? Aankaarten bij Enexis? Mijn ervaring is dat je daar ook niet verder komt...Out.of.Control schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:51:
Dan zit je ofwel op een lange en/of hele dunne distributiekabel aangesloten of er is iets anders aan de hand, want dit is niet gebruikelijk.
Daar kun je zelf inderdaad niets aan doen. In welke periode zijn de huizen in je straat gebouwd? Dat zegt iets over de leeftijd van de kabels in de straat. De komende jaren gaan er nog heel wat straten open om oude kabels te vervangen door dikkere kabels, maar ik denk niet dat je invloed kunt uitoefenen op de planning daarvan.
Dat is afgelopen jaar gedaan... huizen zijn uit 2011, maar de huizen aan de overzijde van de straat zijn dan weer veel ouder.Out.of.Control schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:38:
Daar kun je zelf inderdaad niets aan doen. In welke periode zijn de huizen in je straat gebouwd? Dat zegt iets over de leeftijd van de kabels in de straat. De komende jaren gaan er nog heel wat straten open om oude kabels te vervangen door dikkere kabels, maar ik denk niet dat je invloed kunt uitoefenen op de planning daarvan.
Kabel is dus zwaarder en zou nu geen probleem meer moeten zijn, werd gezegd...
Net nog even gekeken. 231V, Q aan, 229V, Q uit, terug naar 231V.
Nou oke, spanning in de omvormer dan. Ook die spanning gaat mee naar beneden als de spanning in je meterkast daalt.Out.of.Control schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:53:
Maar nu dreigt t weer een beetje gemierenneuk te worden op keuze van woorden, daar heb ik geen zin in. Feit is dat je de spanning aan je omvormer prima met een paar volt kan verlagen door een auto aan het laden te zetten en dat dat net het verschil kan maken tussen wel en niet uitschakelen van de omvormer.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Dat is gewoon prima. Ik zie dit ook met een kachel van 3kW en de 10kV trafo staat in de kelder van de (nieuwbouw)flat dus een lange kabel naar de groepenkast zal het niet zijnMike85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:43:
[...]
Dat is afgelopen jaar gedaan... huizen zijn uit 2011, maar de huizen aan de overzijde van de straat zijn dan weer veel ouder.
Kabel is dus zwaarder en zou nu geen probleem meer moeten zijn, werd gezegd...
Net nog even gekeken. 231V, Q aan, 229V, Q uit, terug naar 231V.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning