Ben(V) schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:30:
Klopt had de verkeerde geplaatst., moet deze zijn:
[Afbeelding]
Ook niet :). Het normale naijlen zoals van de N in de meeste 3P+N's heeft geen haakse hoek in het vaste deel en een lijntje de andere kant op in het bewegende deel. Zie foto hierboven, met het pijltje.

Het symbooltje dat jij als tweede postte is denk ik een voor-ijlende normally closed, maar ik heb die combinatie nog niet eerder gezien.
Ook zou ik persoonlijk er niet op vertrouwen dat apparatuur een kortstondige spanning piek van 400 V aankunnen.
Kan het wel. Zelfs hoger, als het maar kort genoeg duurt.
Verder begon het verhaal met een foto van vier automaten die niet fysiek gekoppeld waren om als drie fasen automaat te dienen.
Daar moet je dus nooit aan beginnen want dan kun je door alleen de nul uit te schakelen alles op 400V zetten.
Dat is inderdaad zeer onwenselijk.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04
Electronica kan daar echt niet tegen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

@Ben(V) Dus nu is alles dat op die manier geschakeld wordt, en dat is echt heel veel, met terugwerkende kracht kapot gegaan? Hoe werkt dat?

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:40:
Electronica kan daar echt niet tegen.
Gelukkig wel, anders had je heel veel vaker defecte elektronica. Korte pieken van duizenden volts is zelfs geen probleem voor veel elektronica, wordt weg gefilterd namelijk.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat maakt de Hager ADM416G dus een gekke ondanks dat hij de standaard lijk voor een Hager krachtgroep.

De CDA440D heeft het ook niet en ook bij ABB lijk ik het bij de aardlekschakelaars niet te zien. Laat staan dat ik het voor de gemiddelde werkschakelaar kan vinden.
Ben(V) schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:30:
Verder begon het verhaal met een foto van vier automaten die niet fysiek gekoppeld waren om als drie fasen automaat te dienen.
Daar moet je dus nooit aan beginnen want dan kun je door alleen de nul uit te schakelen alles op 400V zetten.
:? Welke foto?

Daar moet je inderdaad niet aan beginnen, maar een dergelijke foto zie ik nergens staan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:29
Goh dat symbool is mij nooit opgevallen.

Echter hoe zit dat dan bij bijvoorbeeld een 1f aardlekschakelaar waarbij niet specifiek is aangegeven wat de N moet zijn.

Ps dat symbool wordt niet gebruikt op ABB aardlekschakelaars zowel 1f als 3f, althans niet zichtbaar op de google foto’s.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 17-03-2026 18:00 ]

leonbong schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:56:
Echter hoe zit dat dan bij bijvoorbeeld een 1f aardlekschakelaar waarbij niet specifiek is aangegeven wat de N moet zijn.
Dan maakt het niet uit. Een fase mag niet op een N-contact, maar een nul mag wel op een P-contact. Dus als het 2P is voor fase en nul, en er staat geen N bij een pool, dan mag je in principe zelf kiezen welke je waar doet (wel dezelfde polariteit aan de andere kant, natuurlijk).
Ps dat symbool wordt niet gebruikt op ABB aardlekschakelaars zowel 1f als 3f, althans niet zichtbaar op de google foto’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-l_KKSfD-Q_02jZFyHauqatLrS8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U3mJWtCDZ6s5DclFRxhlk2PG.png?f=user_large

Daar staat een ander symbooltje bij de N-pool: een kruisje (1). Dat betekent dat die pool een kortsluitstroom mag schakelen, en dus dat de N tegelijkertijd ("substantially together") met de rest mag schakelen. Het is wel een 3P+N, geen 4P, omdat de N-pool niet thermisch (2) en magnetisch (3) beveiligd is.

[ Voor 22% gewijzigd door Juerd op 17-03-2026 19:08 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0weigrJ4aSy46XPoN2WDEICAXck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E90aCWtp672cZomD5wdIEYqC.png?f=fotoalbum_large
Bijgevoegd een ABB 1f aardlekschakelaar
Hoe zit dit dan?

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 17-03-2026 19:06 ]

leonbong schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:03:
[Afbeelding]
Bijgevoegd een ABB 1f aardlekschakelaar
Hoe zit dit dan?
Dit is 2P. Geen N aangegeven, dus zelf kiezen.

• Septillion

Septillion

@Juerd Maar ABB geeft dus niet aan de de N first to make, last to break is qua symbool.

En op werkschakelaars lijk ik het ook niet te zien.

Waarom is voltallige documentatie voor de fabrikanten zo lastig...
Septillion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:57:
@Juerd Maar ABB geeft dus niet aan de de N first to make, last to break is qua symbool.
Wel waar dat van toepassing is, zie de eerder geposte foto, die kwam van 'n ABB 3P+N installatieautomaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3klwI8OTbwsJn4s-eBojIfyW-o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/luP6UeGvH076M7e4aSEfk2Iv.png?f=user_large

• Septillion

Septillion

@Juerd Ik had het dan ook op de 4P aardlekschakelaar verwacht. En op de alamat hierboven. Of zie ik dat verkeerd?

En blijft dus o er dat Hager dit dus niet doet? Of is de gangbare "kracht"alamat dus eigenlijk niet correct?
Septillion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:50:
@Juerd Ik had het dan ook op de 4P aardlekschakelaar verwacht. En op de alamat hierboven. Of zie ik dat verkeerd?
Bij die componenten is de N dus ook niet "first to make, last to break".
En blijft dus o er dat Hager dit dus niet doet? Of is de gangbare "kracht"alamat dus eigenlijk niet correct?
Heel veel fabrikanten doen dit bij heel veel componenten niet. Blijkbaar zijn de fabrikanten nog niet op de hoogte dat je hier alle elektronica mee sloopt. :+ Of het valt misschien toch mee met die spookverhalen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Septillion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:50:
Ik heb het idee dat we een beetje in cirkels gaan...

Citerend uit m'n eigen post eerder vandaag: "De voornaamste reden voor het na-ijlen van de nulpool is dat die geen kortsluitstroom kan schakelen, en dus pas mag worden geschakeld nadat de stroom al nul is. Bij een 4P bestaat dat probleem niet: de 4e pool kan ook een kortsluitstroom schakelen en dus hoeft de N niet later te verbreken of eerder te verbinden. Er zijn overigens ook 3P+N's waarbij de N wel degelijk een kortsluitstroom kan schakelen, en ook geen naijlende nul heeft. Dan schakelen de 4 polen net als bij een 4P nagenoeg tegelijkertijd. "

Het is doorgaans het een óf het ander: de 3P+N installatieautomaten hebben een naijlende nul, de 3P+N aardlekautomaten hebben een N-pool die kortsluitvast is, althans de exemplaren die zojuist voorbijgekomen zijn. Misschien zijn er nog andere configuraties waarbij de N kortsluitvast is én naijlend, maar die heb ik zo snel niet kunnen vinden.
Automaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjK9qVMVVSYZA0zr-hNrW3vLcWE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aAGCU82vcSVYRQMCd2jJq7SL.png?f=user_large

Een 3P+N aardlekautomaat van Hager kan ik zo snel niet vinden, alleen 4P...

• Septillion

Septillion

@Juerd Doordat ik weer begon te lezen bij mijn quote had ik de tekst erboven even gemist :+ Want ik stond er ook wel in dat het zo snel gaat dat zaken er wel tegen moeten kunnen. Maar toen ging de discussie daarna over zwevende N door. Nu valt je opmerking over kortsluitstroom mogen schakelen ook beter :D

Qua Hager doelde ik op de facto standaard ADM416G. Maar als het doel dus niet is wegens zwevende N maar kortsluitstroom dan is het dus compleet logisch. Ik werd hier gewoon aan het twijfelen gebracht :+
@Septillion De ADM416G is 4P en heeft dus inderdaad (net als alle(?) 4P's) geen naijlende nul omdat dat niet nodig is. Wellicht dat @WargamingPlayer en @Ben(V) 'm daarom niet zullen durven toepassen, maar een 3P+N aardlekautomaat zoals in hun overtuiging beter zou zijn, lijkt door Hager niet te worden gemaakt (ik kan ze althans niet vinden). Maar ik denk dat 4P in het algemeen gewoon beter is dan 3P+N.
Pagina: 1 ... 72 73 Laatste