Annuk schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:40:
[...]
Heb zelf altijd een voorkeur voor 3/4" + 5/8" buis erin kunnen, voor alleen spotjes is in principe 5/8" buis genoeg +
VMVL-snoer naar je spotjes.
[...]
Vanuit je centraal doos gewoon maximaal buis naar de plaatsen brengen waar je (ongeveer) je spotjes gaat plaatsen, dat kan allemaal vanuit je centraaldoos, of van centraaldoos naar spot en dan weer door naar volgende spot.
Daar VMVL snoer door halen met ruime lussen (inkorten kan altijd nog) en dan je spotjes netjes monteren, b.v. met de Wago 221-serie in een mini lasdoosje (hoef je namelijk ook geen adereind-hulzen te persen op de VMVL snoer).
Super. 3/4 buis moet lukken voor aanvoer naar de centraaldoos. 5/8 buis is wel groot genoeg voor draad naar de spotjes toe.
Hoe zou jij ze vastzetten? Gewoon met drukzadels (die versie zonder kapje) of met spijkerclips vastzetten op de balken? Heb het idee dat die drukzadels wat hoger zijn waardoor de buizen wat minder strak tegen tegen het houtwerk aan komen te zitten.
Ik wil een plan met jullie delen van wat ik wil maken.
Het gaat om een plafond in deze zolderkamer.
Daarvoor heb ik dit schema bedacht:
Toelichting.
1. De foto is genomen vanuit de deur. De elektra in de zolderkamer komt binnen boven de deur, net boven het plafond. Daar zijn meerdere gaten in de stenen muur geboord voor doorvoer.
2. Over de tekening: de aanvoerbuis buigt af naar de rechtercentraaldoos. Deze rechtercentraaldoos is verbonden met de linkercentraaldoos.
3. Waarom twee centraaldozen links en rechts? Nou, misschien gaan we deze zolderkamer in de toekomst opdelen in twee kamers. Er komt dan een wand precies in het midden over de kamer. Hoe ik dat met die een deur oplos die ik moet veranderen in twee deuren, dat zie ik later nog wel. Hoef ik nu niet over na te denken.
4. Aan de linkerkant van de deur plaats ik een schakelaar voor de lichtspotjes. Deze bedient alles.
5. Op de wand rechts naast de deur (waar nu een 1 genoteerd staat) plaats ik nu een WCD die ik in de toekomst kan vervangen voor een schakelaar. Als de wand gezet wordt dan moet daar het licht nog wel bediend kunnen worden. Hier moet een zwarte schakeldraad meteen meegetrokken worden die ik eerst niet gebruik bij de WCD. Afdoppen beide kanten in de dozen. Ik wilde er niet meteen twee schakelaars maken, een links en een rechts van de deur, zonder dat er een wand staat. Dat lijkt me zo stom.
6. Bij het plaatsen wand moet de installatie aangepast worden zodat het licht afzonderlijk bediend kan worden.
7. Ik wil rekening houden met een toekomstige plaatsing van een airco-buitenunit. Hiervoor leg ik alvast een 3/4 buis (aangegeven met 2) van boven de deur naar de buitenmuur. Draden leg ik er ook alvast in en dop ik af. Mijn idee was om deze buis niet via een centraaldoos te laten lopen omdat dat eigenlijk niet nodig is. Ik moet wel met de buigveer een bocht buigen in deze leiding omdat deze een andere elektrabuis moet kruisen. Maar mag dat? Mag je een leidingen kruisen? Alternatief is dat ik deze buis boven op de vliering leg.
Over het eerst hebben van een WCD en later kunnen aanpassen naar een schakelaar, ja dat wordt goed nadenken bij het trekken van draden. Is het netjes om het zo te doen en is het toegestaan?
[
Voor 55% gewijzigd door
badkuip op 10-03-2026 21:44
]