• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:37
Dartlink schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Ik kan me enigszins voorstellen dat er data communicatie tussen accu's/BMS en een (P1) meter moet gebeuren. Je hebt geen UTP/glas liggen tussen schuur en huis?
een Zendure P1 dongle werkt via Lora tussen P1 en brigde, dus dat zou volgens mij prima kunnen, nadeel dat werkt natuurlijk alleen met een Zendure.
Via één van de fases zou je ook een Wifi via powerline adapters kunnen maken, dit is mogelijk de meest eenvoudige weg, in de schuur plaats je dan deen wifi-powerline adapter en in de hoofdgroepenkast idem, je zou zelfs speciaal voor de batterij een aparte wifi kanaal kunnen gaan gebruiken.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:14
Krissiejj schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:43:
Zo de laatste dingen voor de zomervakantie gereed gemaakt met onze meterkast.

- Keerschakelaar gemaakt voor mogelijk wisseling tussen netstroom en/of aggregaat bij eventueel stroomuitval.
- Alamat groep voor buitenverlichting, Deze is als reserve want de huidige kabel zit half op de woongedeelte en dat willen we niet(moet nog uitgezocht/aangepast worden in de toekomst)
- Ruimte gemaakt voor krachtgroep voor mogelijk andere warmtepomp.
- er was een 3x2,5 kabel naar mijn enphase gateway gemaakt (dat was toen prima) maar deze is vervangen voor 5x2,5 voor mogelijke toekomstige accu.
-alles wat netter gemaakt en ruimte creëren.

[Afbeelding]
Hoe heb je de aarding van de aggregaat geregeld? Dat is normaal gesproken een IT stelsel (dus zonder aarde) en volgens Nen1010 dien je een Isolatiebewaking te hebben omdat een aardlek-schakelaar/automaat niet werkt vanwege ontbrekende aarde. 9/10 staat in de handleiding van de aggregaat weer dat je een lekstroombeveiliging (lees aardlek-schakelaar/automaat) moet hebben bij gebruik van meer dan één apparaat :z
CV Ketels werken vaak ook niet zonder aarde.
N en PE gekoppeld en aangesloten aan op de huisinstallatie (inclusief aarde) en alles achter een aardlekschakelaar gezet?

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:58
@Workaholic
Afhankelijk van wat de ethernet eisen in de schuur zijn (het meeste embedded spul doet toch maar 100 Mbit) zou je de utp kabel kunnen splitsen en 2 aderparen voor ethernet gebruiken. Dan heb je nog 2 paren over voor iets anders als P1 data. Al vraag ik me af of dat goed gaat over 40m.

Beste oplossing is P1 data op een of andere manier via ethernet doen en dan gewoon in huis en de schuur een switch. Je hebt echt niet meerdere utp kabels nodig voor ethernet/data.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dank allen - UTP is niet het issue btw, ik heb er 2 liggen en 1 bestaand. Dus 3 totaal en een unify switch daar. Dus dat is goed nieuws als dit voldoende zou moeten zijn.

De installateur had het over een 2de stroomkabel voor de communicatie en batterij? Nu zou de batterij in het woonhuis moeten. Ik ga nog een keer terug..

[ Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 10-03-2026 17:10 ]

Mijn V&A

Juerd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 00:22:
De user interface is vergeleken met moderne installatietesters ronduit afschuwelijk, maar ik kan ermee overweg omdat ik er al ervaring mee heb.
Tja, mooi dat er tegenwoordig een full-color touchscreen op een installatietester zit, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de meting. ;)
Een andere functionaliteit die ontbreekt t.o.v. modernere is het kunnen testen van type B of F aardlekschakelaars. Ik heb nog nooit een type B of F van dichtbij gezien dus dat lijkt me voorlopig prima :)
Maar die functionaliteit ontbreekt ook nog op genoeg moderne testers. Met veel instapmodellen kun je ook geen type B of type F testen, of de 6mA DC lekstroombeveiliging in een laadpaal testen, of metingen doen aan de DC-zijde van een PV-installatie... Jouw profitester kan volgens mij ook geen aardverspreidingsweerstand meten (met sonde en hulpelektrode, zonder netspanning nodig te hebben)? Maar ook dat kunnen veel goedkope testers niet, en vaak maakt een Zs meting je net zo wijs... Ook met een splinternieuwe tester moet je keuzes maken en zullen niet alle functies erop zitten natuurlijk.
Ik was niet van plan de software ooit uit te proberen :). Ik denk overigens dat je de handleiding van een oudere versie te pakken hebt. De handleiding van de 0100-SII+ (hoewel op het apparaat als SII+|0100 geschreven...) beschrijft WinProfi ipv dat dosprogramma. De ZS met lage stroom voor meten achter een aardlekschakelaar is overigens ook een feature die z'n voorloper nog niet had.
Ik denk dat ik inderdaad de handleiding van een nog ouder model voor me had. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:58
Workaholic schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:05:
De installateur had het over een 2de stroomkabel voor de communicatie en batterij? Ik ga nog een keer terug..
Tweede stroomkabel is niet nodig. Tenzij je offgrid wilt kunnen.
SniperGuy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:03:
[...]

Hoe heb je de aarding van de aggregaat geregeld? Dat is normaal gesproken een IT stelsel (dus zonder aarde) en volgens Nen1010 dien je een Isolatiebewaking te hebben omdat een aardlek-schakelaar/automaat niet werkt vanwege ontbrekende aarde. 9/10 staat in de handleiding van de aggregaat weer dat je een lekstroombeveiliging (lees aardlek-schakelaar/automaat) moet hebben bij gebruik van meer dan één apparaat :z
CV Ketels werken vaak ook niet zonder aarde.
N en PE gekoppeld en aangesloten aan op de huisinstallatie (inclusief aarde) en alles achter een aardlekschakelaar gezet?
Als er TT aarding aanwezig is bij @Krissiejj en deze aarding is doorgekoppeld aan de invoeding voor de aggregaat + bij de aggregaat zelf is deze gewoon gekoppeld is het ook voldoende.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:00

pietje63

RTFM

Het zel wel een mij liggen, maar slaan we niet een beetje door met 2x UTP voor internet?

Zou je niet de huidige UTP kunnen gebruiken voor de P1 communicatie en een powerline kunnen gebruiken als alternatief voor de huidige UTP? Dan kun je iig de dataverbinding opzetten met beperkte kosten.

Ook zou ik onderzoeken of er alternatieve batterijen zijn die enkel UTP nodig hebben.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

pietje63 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:21:
Het zel wel een mij liggen, maar slaan we niet een beetje door met 2x UTP voor internet?
1 = geen in mijn optiek, beter nu voor marginale extra kosten direct een backup leggen (of dedicated voor een 2e doel).
Zou je niet de huidige UTP kunnen gebruiken voor de P1 communicatie en een powerline kunnen gebruiken als alternatief voor de huidige UTP? Dan kun je iig de dataverbinding opzetten met beperkte kosten.

Ook zou ik onderzoeken of er alternatieve batterijen zijn die enkel UTP nodig hebben.
Powerline staat maximaal garant voor ellende, en helemaal icm (goedkope) ledlampen, PV-omvormers en accu's, die krengen gooien zoveel "ruis" bij op de kabel dat ze meestal meer niet dan wel werken in een dergelijke omgeving.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Xander schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:08:Jouw profitester kan volgens mij ook geen aardverspreidingsweerstand meten (met sonde en hulpelektrode, zonder netspanning nodig te hebben)? Maar ook dat kunnen veel goedkope testers niet, en vaak maakt een Zs meting je net zo wijs... Ook met een splinternieuwe tester moet je keuzes maken en zullen niet alle functies erop zitten natuurlijk.
Klopt, de RE-stand heeft netspanning nodig. Het werkt wel met een sonde, maar geen hulpaarding. Voor mij goed genoeg want ik zal in principe alleen meten aan bestaande installaties (al dan niet na aanpassingen) die al zijn aangesloten, en dan bovendien op plekken waar je toch niet makkelijk een goede plek voor een sonde kunt vinden.

Zonder sonde aangesloten meet het ding overigens "RESchl", wat voor zover ik kan zien praktisch hetzelfde is als de ZS(chl), maar interessant genoeg iets langer bezig is en iets stabielere resultaten heeft als je meerdere keren achter elkaar test. In de handleiding staat dat "RE = RESchl - ZI / 2 - RB", met uitleg dat dit de aanname doet dat faseleiding en nulleiding dezelfde doorsnede hebben. Er staat ook bij dat je RB niet kan weten maar dat je dat kunt negeren omdat het een nuttige marge is. Ik vind het interessant dat zelfs een handleiding van een professioneel apparaat, dat in principe alleen voor mensen met genoeg kennis bedoeld is, nog behoorlijk wat van de theorie uitlegt.
Ik denk dat ik inderdaad de handleiding van een nog ouder model voor me had. :+
Ik heb 'm naast een (nog) ouder model gehad en de fysieke verschillen zijn subtiel. Andere kleuren plastic en opdruk, GMC werd GM met een iets simpeler logo, en er kwam een aansluiting voor een lekstroomtang bij (die ik niet heb). Misschien wel het meest interessante verschil is dat ie ineens CAT III geworden is terwijl de oude versie geen overspanningscategorie had.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 10-03-2026 17:50 ]

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51
Workaholic schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:05:
Dank allen - UTP is niet het issue btw, ik heb er 2 liggen en 1 bestaand. Dus 3 totaal en een unify switch daar. Dus dat is goed nieuws als dit voldoende zou moeten zijn.

De installateur had het over een 2de stroomkabel voor de communicatie en batterij? Nu zou de batterij in het woonhuis moeten. Ik ga nog een keer terug..
Zou wel helpen als je het type batterij er ook bij vermeldt. Het is zo een beetje gissen wat de situatie is (zoals je kunt zien aan de reacties over de UTP, was het niet duidelijk dat dat geen probleem was).
Workaholic schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:09:
[...] Alleen hoe kunnen we dan de communicatie opzetten tussen de P1 meter in de woning en de zonnepanelen en batterij in de schuur? De installateur zegt dat met maar 1 kabel+UTP, de batterij helaas in de woning moet en niet in de schuur kan.
Als je genoeg hebt aan een 100Mb verbinding kan je de utp kabel splitsen in 2x 2 paartjes draad.
Wil je meer dan heb je wel alle 8 draden uit de utp kabel per verbinding nodig.
Maar als je meer utp-kabels kunt trekken is dat beter.
Als de kabel vor iets anders wordt gebruikt heb je niets aan het splitsen de kabel, dan gaat het om het aantal draadjes.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

vinniefireman schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:09:
[...] Tweede stroomkabel is niet nodig. Tenzij je offgrid wilt kunnen.
Zelfs dat kan, maar met extra handelingen of schakel apparatuur.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08:45
Workaholic schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:57:
[...]

We hadden een rode 40mm mantelbuis maar dat bleek niet te werken met 40M. Stroomdraad veel te zwaar / stug met deze afstand. Een PVC buis oid was misschien wel een optie geweest.

Om terug te komen op de kabels, ik had begrepen dat het alleen nodig was bij een off-grid setup. Heb wel UTP liggen, dus mijn aanname was dat ik met 1 stroomkabel + UTP wel genoeg zou hebben om stroom op te slaan en terug te leveren via dezelfde dikke kabel. Nu maar even overwegen of ik er nog 40m extra stroomkabel bij gaan leggen en de boel weer ga openhalen. Enige idee welke dikte en type grondkabel ik dan het beste kan leggen hiervoor?
Heb bij mijn zwager vier mantelbuizen neergelegd naar loods over een lengte van 55meter. 2 gaan 5x10mm2 xmvk-as door, door 1 gaan 4 ethernet kabels en door 1 gaat gas en water. Geen enkel issue.

Waarom 2 x?
Omdat ik had gezegd dat daar de panelen ook liggen en ze straks een accu gaan kopen en ze dan makkelijker gelijk offgrid kunnen. In alle 4 ligt trouwens ook nog een 1,5mm schakeldraad om straks wat bij trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door WargamingPlayer op 10-03-2026 18:11 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Annuk schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Heb zelf altijd een voorkeur voor 3/4" + 5/8" buis erin kunnen, voor alleen spotjes is in principe 5/8" buis genoeg + VMVL-snoer naar je spotjes.

[...]

Vanuit je centraal doos gewoon maximaal buis naar de plaatsen brengen waar je (ongeveer) je spotjes gaat plaatsen, dat kan allemaal vanuit je centraaldoos, of van centraaldoos naar spot en dan weer door naar volgende spot.
Daar VMVL snoer door halen met ruime lussen (inkorten kan altijd nog) en dan je spotjes netjes monteren, b.v. met de Wago 221-serie in een mini lasdoosje (hoef je namelijk ook geen adereind-hulzen te persen op de VMVL snoer).
Super. 3/4 buis moet lukken voor aanvoer naar de centraaldoos. 5/8 buis is wel groot genoeg voor draad naar de spotjes toe.
Hoe zou jij ze vastzetten? Gewoon met drukzadels (die versie zonder kapje) of met spijkerclips vastzetten op de balken? Heb het idee dat die drukzadels wat hoger zijn waardoor de buizen wat minder strak tegen tegen het houtwerk aan komen te zitten.

Ik wil een plan met jullie delen van wat ik wil maken.
Het gaat om een plafond in deze zolderkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0Oll16maMap2PxV6CsY63q-Wwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dutyXYgzKXWLpyjymqvKADLc.jpg?f=fotoalbum_large

Daarvoor heb ik dit schema bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFb7VL5IBtzBhFjlqo9xXauz5AU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rN19tuarcJRnM3IX4p9x23RS.jpg?f=fotoalbum_large

Toelichting.
1. De foto is genomen vanuit de deur. De elektra in de zolderkamer komt binnen boven de deur, net boven het plafond. Daar zijn meerdere gaten in de stenen muur geboord voor doorvoer.
2. Over de tekening: de aanvoerbuis buigt af naar de rechtercentraaldoos. Deze rechtercentraaldoos is verbonden met de linkercentraaldoos.
3. Waarom twee centraaldozen links en rechts? Nou, misschien gaan we deze zolderkamer in de toekomst opdelen in twee kamers. Er komt dan een wand precies in het midden over de kamer. Hoe ik dat met die een deur oplos die ik moet veranderen in twee deuren, dat zie ik later nog wel. Hoef ik nu niet over na te denken.
4. Aan de linkerkant van de deur plaats ik een schakelaar voor de lichtspotjes. Deze bedient alles.
5. Op de wand rechts naast de deur (waar nu een 1 genoteerd staat) plaats ik nu een WCD die ik in de toekomst kan vervangen voor een schakelaar. Als de wand gezet wordt dan moet daar het licht nog wel bediend kunnen worden. Hier moet een zwarte schakeldraad meteen meegetrokken worden die ik eerst niet gebruik bij de WCD. Afdoppen beide kanten in de dozen. Ik wilde er niet meteen twee schakelaars maken, een links en een rechts van de deur, zonder dat er een wand staat. Dat lijkt me zo stom.
6. Bij het plaatsen wand moet de installatie aangepast worden zodat het licht afzonderlijk bediend kan worden.
7. Ik wil rekening houden met een toekomstige plaatsing van een airco-buitenunit. Hiervoor leg ik alvast een 3/4 buis (aangegeven met 2) van boven de deur naar de buitenmuur. Draden leg ik er ook alvast in en dop ik af. Mijn idee was om deze buis niet via een centraaldoos te laten lopen omdat dat eigenlijk niet nodig is. Ik moet wel met de buigveer een bocht buigen in deze leiding omdat deze een andere elektrabuis moet kruisen. Maar mag dat? Mag je een leidingen kruisen? Alternatief is dat ik deze buis boven op de vliering leg.

Over het eerst hebben van een WCD en later kunnen aanpassen naar een schakelaar, ja dat wordt goed nadenken bij het trekken van draden. Is het netjes om het zo te doen en is het toegestaan?

[ Voor 55% gewijzigd door badkuip op 10-03-2026 21:44 ]

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:53
badkuip schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:08:
[...]
Hoe zou jij ze vastzetten? Gewoon met drukzadels (die versie zonder kapje) of met spijkerclips vastzetten op de balken? Heb het idee dat die drukzadels wat hoger zijn waardoor de buizen wat minder strak tegen tegen het houtwerk aan komen te zitten.
Met spijkerclips moet je er op letten dat je geen rommel gebruikt. Heb zelf meegemaakt dat de clips na enkele weken spontaan afbraken en de buis dus los kwam te hangen. Gelukkig had ik de boel nog niet dicht gemaakt. Voor mijn eigen gemoedsrust gebruik ik nu die metalen zadels. Strak tegen houtwerk is smaak, belangrijkste is dat de buis op voldoende plekken gefixeerd is.
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste