• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:49

JT

VETAK y0

onetime schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:03:
[...]

Afgelopen maanden zolder bij vriendin geïsoleerd; meteen vanaf lichtpunt-doos naar beide kanten een pijp met draden, inclusief geschakelde draad. Nu in alle vier de hoeken elektra beschikbaar.
Op zolder heb ik nog wel wat opties voor 1-fase. Maar nu draait het om 3-fase :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:50
surcharge schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:20:
Hoi, ik woon landelijk in Zweden.

Ik heb een meterkast (3x35A) aan een paal buiten, waarna een 16mm² grondkabel van ca 30 meter naar huis doorloopt en daar eindigt in een groepenkast. Hierna loopt een 6? 10? mm² grondkabel van ca 70 meter naar de groepenkast van de 24 kW PV-installatie en de schuur.

Ik heb nu last van te hoge spanning, de spanning aan de kant van de netbeheerder loopt op tot ca 243V als ik 30A teruglever, waarna de spanning bij de omvormer een minuut lang boven de 253V en de omvormer afslaat. Terwijl de generatie stopt, valt de spanning op de meter ook gelijk met 7v naar beneden. Er is dus sprake van een hoge impedantie aan de netbeheerder kant.

Heeft het zin om de tweede kabel te vervangen voor een 16mm² en wat zou dat ongeveer kosten als je zelf een graafmachine kunt regelen? Of heeft het alleen zin als de netbeheerder eerst het net versterkt?
Even omdenken, je kan de dc en omvormer misschien ook richting meterkast verplaatsen?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:38
surcharge schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:20:
Hoi, ik woon landelijk in Zweden.

Ik heb een meterkast (3x35A) aan een paal buiten, waarna een 16mm² grondkabel van ca 30 meter naar huis doorloopt en daar eindigt in een groepenkast. Hierna loopt een 6? 10? mm² grondkabel van ca 70 meter naar de groepenkast van de 24 kW PV-installatie en de schuur.

Ik heb nu last van te hoge spanning, de spanning aan de kant van de netbeheerder loopt op tot ca 243V als ik 30A teruglever, waarna de spanning bij de omvormer een minuut lang boven de 253V en de omvormer afslaat. Terwijl de generatie stopt, valt de spanning op de meter ook gelijk met 7v naar beneden. Er is dus sprake van een hoge impedantie aan de netbeheerder kant.

Heeft het zin om de tweede kabel te vervangen voor een 16mm² en wat zou dat ongeveer kosten als je zelf een graafmachine kunt regelen? Of heeft het alleen zin als de netbeheerder eerst het net versterkt?
Met kabel calculator narekenen hoeveel dat kan schelen.
Kostprijs gaat vooral over die kabel (wellicht op zweedse marktplaats?)
Het zal zeker zin hebben. Ik weet niet wat de zweedse norm is, maar in nl is er pas actie van de netbeheerder bij 253volt op de electra meter.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:38
jeeedeee schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:07:
[...]

Even omdenken, je kan de dc en omvormer misschien ook richting meterkast verplaatsen?
dc kabel is minder makkelijk te beveiligen als ac!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:52
Onze PV-installatie heeft 3 strengen met ieder ca 10 kW 960 volt en nog wat extra vereisten door de verzekering omdat het in een schuur zit waar knaagdieren voor kunnen komen.

Liever zit ik er niet aan dus. Ik vind 230v AC niet zo heel erg om mee te spelen, maar 960v DC is andere koek.

Even een saaie calculator gepakt. ( https://www.rapidtables.c...tage-drop-calculator.html )
35 meter met diameter 4,51mm (16mm²) geeft 2,3 volt. Dus over 105 meter 6,9 volt. Als ik 120 meter reken, 7,8 volt.
70 meter met diameter 3,57mm (10mm²) geeft 7,3 volt, dus 9,6 volt samen.
70 meter met diameter 2,76mm (6mm²) geeft 12,2 volt, dus 14,5 volt samen.

Bij wat ik gemeten heb zit ik op iets van 9 volt verlies bij 30A, dus ca 11v bij 35A. De geschatte afstanden zullen wel niet helemaal kloppen. Dus aan de zijde van netbeheerder mag het nu 242 volt zijn bij volle teruglevering om geen problemen te veroorzaken. Met vervanging naar 16mm², 245 volt.

Op dit moment krijg ik al 245 volt bij de netbeheerder bij 30A terugleveren, dus het gaat helaas niet dé oplossing zijn.
Ik vermoed dat ik beter het teveel in de auto stop, of de omvormer afknijp. Ik ben nog aan het uitzoeken of ik het dan uiteindelijk weer uit de auto kan trekken voor eigen verbruik of teruglevering in de donkere uurtjes.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:07
Zo de laatste dingen voor de zomervakantie gereed gemaakt met onze meterkast.

- Keerschakelaar gemaakt voor mogelijk wisseling tussen netstroom en/of aggregaat bij eventueel stroomuitval.
- Alamat groep voor buitenverlichting, Deze is als reserve want de huidige kabel zit half op de woongedeelte en dat willen we niet(moet nog uitgezocht/aangepast worden in de toekomst)
- Ruimte gemaakt voor krachtgroep voor mogelijk andere warmtepomp.
- er was een 3x2,5 kabel naar mijn enphase gateway gemaakt (dat was toen prima) maar deze is vervangen voor 5x2,5 voor mogelijke toekomstige accu.
-alles wat netter gemaakt en ruimte creëren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKP6wb2J9pztLlEjd5l3mSBCTWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrUDhnCPcCAodnbE4IYAjW92.jpg?f=fotoalbum_large

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
Ik wil m'n 3P automaat (links) voor de laadpaal aansluiten, maar de kamrails zijn al vol (1x in en 3x uit per fase). Wat is nu de netste oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxX_o6oY4tfsKMizvHA9c2cPqIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyrDD9VXJfzfFSDOdRTifb14.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y5rGg0y2eJ983kSWhGqN9du3Dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rw28gHZhYegAaccVxKfQn4wh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4inv89EE8F2PAgapfiUkwYOsabk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoSIcw2mEQxifJf6rAavXPiV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 06-03-2026 15:32 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Krissiejj schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:43:

- Keerschakelaar gemaakt voor mogelijk wisseling tussen netstroom en/of aggregaat bij eventueel stroomuitval.
- Alamat groep voor buitenverlichting, Deze is als reserve want de huidige kabel zit half op de woongedeelte en dat willen we niet(moet nog uitgezocht/aangepast worden in de toekomst)
- er was een 3x2,5 kabel naar mijn enphase gateway gemaakt (dat was toen prima) maar deze is vervangen voor 5x2,5 voor mogelijke toekomstige accu.

[Afbeelding]
Is een omkeerschakelaar en hoofdschakelaar niet dubbelop? Of is dat bij deze omkeerschakelaar verplicht?

Hoe beperk je de stroom door de aardlekschakelaars tot 40A?

• Krissiejj
mitsumark schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:49:
Ik wil m'n 3P automaat (links) voor de laadpaal aansluiten, maar de kamrails zijn al vol (1x in en 3x uit per fase). Wat is nu de netste oplossing?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
probeer adereindhulzen te gebruiken waar je 2x4 of 2x6mm draad op aan kan sluiten. (kan niet goed zien welk draad je hier gebruikt)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Krissiejj
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Is een omkeerschakelaar en hoofdschakelaar niet dubbelop? Of is dat bij deze omkeerschakelaar verplicht?

Hoe beperk je de stroom door de aardlekschakelaars tot 40A?
Volgens mij hoeft je niet perse een hoofdschakelaar er voor te hebben maar vind het wel net zo fijn en heb de ruimte.

wat wil je beperken?

• bjusterbaarlik
  • Niet online
@mitsumark Die Emat aardlekautomaat wat zit daar achter? Deze is namelijk niet geschikt voor een apparaat dat stroom kan leveren zoals een accu of omvormer.

@Krissiejj Je hebt zo te zien 5 groepen van 16A op een aardlekschakelaar die een maximale belasting mag hebben van 40A. Als je dan bijvoorbeeld 25A van het net beschikbaar hebt, 20A van je omvormer en 16A van de accu dan zit je op 61A wat door je aardlekschakelaar van 40A kan lopen als je de 5 groepen er achter 61A vragen. Daar is die aardlekschakelaar niet voor gemaakt, dat zou dan een 63A aardlekschakelaar moeten zijn. Ook moet je rekeninghouden met de juiste draaddiktes in zo'n geval. Of er voor zorgen dat de stroom niet groter dan 40A kan worden door een remautomaat.

• Krissiejj
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:06:
@mitsumark Die Emat aardlekautomaat wat zit daar achter? Deze is namelijk niet geschikt voor een apparaat dat stroom kan leveren zoals een accu of omvormer.

@Krissiejj Je hebt zo te zien 5 groepen van 16A op een aardlekschakelaar die een maximale belasting mag hebben van 40A. Als je dan bijvoorbeeld 25A van het net beschikbaar hebt, 20A van je omvormer en 16A van de accu dan zit je op 61A wat door je aardlekschakelaar van 40A kan lopen als je de 5 groepen er achter 61A vragen. Daar is die aardlekschakelaar niet voor gemaakt, dat zou dan een 63A aardlekschakelaar moeten zijn. Ook moet je rekeninghouden met de juiste draaddiktes in zo'n geval. Of er voor zorgen dat de stroom niet groter dan 40A kan worden door een remautomaat.
enigszins heb je daarin gelijk, Maar het is ook de reden dat ik daarom het hele zonnepanelen en mogelijk accu apart heb gevoed en aardlekautomaten heb gebruikt. Deze zitten niet achter de aardlekschakelaar van de woning.

Ik heb dit wel eens in het achterhoofd gehad kwa vermogen incl teruglevering panelen, maar met de berekening zou ik met alleen piek vermogens indien mogelijk net 41A over de hoofdschakelaar kunnen krijgen. Dit is in de 3 jaar dat ik er woon nog niet voorgekomen, En anders zou deze hoofdschakelaar idd aangepast moeten worden.

Lijstje bijgevoegd, wat ik kwa piekvermogens een beetje inschat. Dan moet wel alles vol draaien;).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0kUbqo0ANqQve5M3X5Q3SAgEHA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QbziUHEIdrltaiyZWnYonfWF.png?f=fotoalbum_large
L3 moet natuurlijk 30 A zijn;)

[ Voor 13% gewijzigd door Krissiejj op 06-03-2026 15:04 ]

mitsumark schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is wel even iets meer werk, maar ik zou een kamrail bovenop de hoofdschakelaar plaatsen en de 3F+N aardlekschakelaars, en dan vanuit de onderkant van de aardlekschakelaars naar je automaten bovenin.
Dan kan je bij in de klem aan de bovenkant van de aardlekschakelaars de draden steken naar de andere 3F+N alamat.
P.S hoe de fuck een B32 Alamat? Lijkt me wel heel extreem voor een laadpaal

[Edit]
dan heb je dus vanaf de bovenkant HS + de 2 aardlekschakelaars 3x3F+N waar je kunt "aftakken" zonder dubbele hulzen oid te hoeven gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 06-03-2026 14:50 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:06

Illusion

(the art of)

eens met hierboven. Zet een kamrail op de aardlekschakelaars rechtsonder, dan kan je daar aftakken.

[ Voor 83% gewijzigd door Illusion op 06-03-2026 17:00 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

[Afbeelding]
Persoonlijk had ik hier de reguliere hoofdschakelaar uit gehaald, zorgt mogelijk voor meer verwarring in deze. En zolang je geen aggregaat hebt aangesloten op je invoedings wcd ben je alsnog gewoon spanningsloos als je de omschakelaar omgooit.

[Edit]
Let wel op met je PV installatie dat je die afschakeld als je een aggregaat aansluit anders gaat je aggregaat kadoek als die geen loadbanks heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Annuk op 06-03-2026 14:55 ]

• mitsumark
Krissiejj schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:53:
[...]
probeer adereindhulzen te gebruiken waar je 2x4 of 2x6mm draad op aan kan sluiten. (kan niet goed zien welk draad je hier gebruikt)
Dan moet ik ook wel een tang kopen.
Ik zat te denken aan zo'n setje: https://www.sandervunderi...sbeveiliging-4-polig.html
1 draad van hoofdschakelaar naar kamrail, ander naar direct naar laadpaal automaat.
Het is nu 4mm2, maar 6mm2 kan dan ook wel?

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Krissiejj schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:30:
[...]

enigszins heb je daarin gelijk, Maar het is ook de reden dat ik daarom het hele zonnepanelen en mogelijk accu apart heb gevoed en aardlekautomaten heb gebruikt. Deze zitten niet achter de aardlekschakelaar van de woning.

Ik heb dit wel eens in het achterhoofd gehad kwa vermogen incl teruglevering panelen, maar met de berekening zou ik met alleen piek vermogens indien mogelijk net 41A over de hoofdschakelaar kunnen krijgen. Dit is in de 3 jaar dat ik er woon nog niet voorgekomen, En anders zou deze hoofdschakelaar idd aangepast moeten worden.
De stroom zal niet over de hoofdschakelaar lopen, als je hoofdzekeringen 3x25A zijn zal dat de stroom maximaal door de drie fases zijn. Alleen de nul stroom door de hoofdschakelaar kan dan hoger zijn. Bijvoorbeeld doordat je op één fase 20A levert en de andere fases volledig belast. Dan krijg je een te hoge stroom door de nul.

Ik zou het overigens gelijk goed doen. Als je het niet gelijk doet vergeet je het na een tijdje als je eens meer zware apparaten aansluit. Kans is idd niet groot dat het mis gaat, maar is wel degeljik aanwezig en dan heb je een groepenkast brand als het tegenzit.

• mitsumark
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:06:
Zitten zonnepanelen achter, zo gemaakt door de installateur, is al 10 jaar onveilig...
Heb het me een paar weken geleden ook laten vertellen, bedankt voor de oplettendheid, ik bestel de juiste gelijk mee.
(alles duurt langer dan gewenst)
mitsumark schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:35:
[...]
Dan moet ik ook wel een tang kopen.
Ik zat te denken aan zo'n setje: https://www.sandervunderi...sbeveiliging-4-polig.html
1 draad van hoofdschakelaar naar kamrail, ander naar direct naar laadpaal automaat.
Het is nu 4mm2, maar 6mm2 kan dan ook wel?
Mijn shoppinglist in jou geval zou zijn:
3F+N Kamrail 3 modules voor verbinden van de hoofdschakelaar met de aardlekschakelaars
2x 6mm2 aansluitdraden van 265mm zwart 2x fase vanaf HS/Aardlekschakelaars naar je aardlekautomaat links boven
1x 6mm2 aansluitdraden van 265mm/185mm zwart 1x fase vanaf je HS/Aardlekschakelaars naar je aardlekautomatEN links boven (de 3F + de 1F)
1x 6mm2 aansluitdraden van 265mm/185mm blauw idem met bovenstaande maar dan voor de nul
6x 6mm2 aansluitdraad zwart 175mm afgaande fases vanaf je aardlekschakelaars naar de eindgroepen
2x 6mm2 aansluitdraad blauw 175mm idem met hierboven maar dan voor de nul
1x C20 30mA aardlekautomaat 1 module breed ter vervanging van je Emat gevalletje

• mitsumark
Annuk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Is wel even iets meer werk, maar ik zou een kamrail bovenop de hoofdschakelaar plaatsen en de 3F+N aardlekschakelaars, en dan vanuit de onderkant van de aardlekschakelaars naar je automaten bovenin.
Dan kan je bij in de klem aan de bovenkant van de aardlekschakelaars de draden steken naar de andere 3F+N alamat.
P.S hoe de fuck een B32 Alamat? Lijkt me wel heel extreem voor een laadpaal

[Edit]
dan heb je dus vanaf de bovenkant HS + de 2 aardlekschakelaars 3x3F+N waar je kunt "aftakken" zonder dubbele hulzen oid te hoeven gebruiken.
Is wel een wat ingrijpender oplossing, wel mooier inderdaad. Ik weet niet of ik het de moeite waard vindt, het valt me bij elkaar nog niet mee, alleen het boren al..
Is deze oplossing ook veiliger dan hierboven gelinkte "uitbreidingsset"?

Ik wilde incl zonnestroom zo snel mogelijk kunnen laden, 1 auto ondersteunt 1x32A, andere auto 3x16A.
Via P1 loadbalancing en instellingen laadpaal zal ik ervoor zorgen dat ik de 3x25A aansluiting niet overbelast.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 06-03-2026 15:59 ]

mitsumark schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:54:
[...]

Is wel een wat ingrijpender oplossing, wel mooier inderdaad. Ik weet niet of ik het de moeite waard vindt, het valt me bij elkaar nog niet mee, alleen het boren al..
Is deze oplossing ook veiliger dan hierboven gelinkte "uitbreidingsset"?

Ik wilde incl zonnestroom zo snel mogelijk kunnen laden, 1 auto ondersteunt 1x32A, andere auto 3x16A.
Hoe bedoel je de moeite waard vinden?
Om het in 1x wat netter en strakker te maken? Kost je nu eenmalig €26 ongeveer + verzendkosten, en kan je alles zo kant en klaar aansluiten als je m'n shoppinglist volgt ;)

En wat voor probleem heb je met boren? Voor je kabel voor je laadpaal?
Goed gereedschap + goede boren doen wonderen :+

Ik snap je gedachte, maar lijkt me niet heel ideaal, tenzij je alles heel goed kunt afregelen m.b.t. laden op zonnestroom op 1F maar met beetje pech knappen je hoofdzekeringen als het niet goed is afgeregeld, zou die lader echt op max 16A afknijpen (uitgaande van 1 lader voor beide autos).

• mitsumark
Annuk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:59:
Hoe bedoel je de moeite waard vinden?
Om het in 1x wat netter en strakker te maken? Kost je nu eenmalig €26 ongeveer + verzendkosten, en kan je alles zo kant en klaar aansluiten als je m'n shoppinglist volgt ;)
Ja, vooral de uren, een professional doet dit in 3 uurtjes, ik ben er al 6 uur mee bezig en moet de helft nog :+
De 26 euro is het probleem niet, 400 euro installatie kosten vond ik wel veel, maar achteraf gezien.. Ben nu ook 200 euro + 8 uur kwijt.
HEEL erg bedankt voor de boodschappenlijst in ieder geval.
En wat voor probleem heb je met boren? Voor je kabel voor je laadpaal?
Goed gereedschap + goede boren doen wonderen :+
Vooral m'n machine was ondergeschikt, en de afstand en diameter werkte niet mee, maar het gat zit erin, en PVC buis met 6mm2 YMVK en netwerk kabel zitten er doorheen d:)b

/ lief dagboek
Ik snap je gedachte, maar lijkt me niet heel ideaal, tenzij je alles heel goed kunt afregelen m.b.t. laden op zonnestroom op 1F maar met beetje pech knappen je hoofdzekeringen als het niet goed is afgeregeld, zou die lader echt op max 16A afknijpen (uitgaande van 1 lader voor beide autos).
Dat afregelen moet goed lukken via P1 DSMR5.5.
De fase die ik ga gebruiken voor >16A laden sluit ik alleen m'n zonnepanelen op aan, verder geen andere verbruikers, dat moet ik ook nog wel "even" doen.
De oude granny ga ik ook niet meer/tegelijk gebruiken.
mitsumark schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Ja, vooral de uren, een professional doet dit in 3 uurtjes, ik ben er al 6 uur mee bezig en moet de helft nog :+
De 26 euro is het probleem niet, 400 euro installatie kosten vond ik wel veel, maar achteraf gezien.. Ben nu ook 200 euro + 8 uur kwijt.
HEEL erg bedankt voor de boodschappenlijst in ieder geval.
Dit kan je in principe ombouwen in een ruim uur met deze spullen mits je alles klaar hebt liggen.
[...]
Vooral m'n machine was ondergeschikt, en de afstand en diameter werkte niet mee, maar het gat zit erin, en PVC buis met 6mm2 YMVK en netwerk kabel zitten er doorheen d:)b

/ lief dagboek

[...]
Dat afregelen moet goed lukken via P1 DSMR5.5.
De fase die ik ga gebruiken voor >16A laden sluit ik alleen m'n zonnepanelen op aan, verder geen andere verbruikers, dat moet ik ook nog wel "even" doen.
De oude granny ga ik ook niet meer/tegelijk gebruiken.
Oke, hoop voor je dat dit allemaal goed gaat en dat niet de netbeheerder met regelmaat bij je op de stoep komt te staan, gaat ook flink in de papieren lopen en met pech gebeurt dit dan een>3e keer op vrijdag eind van de middag, dan ben je maandagmorgen om 8u hopelijk de eerste.

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
Vandaag de eerste onderdelen gekregen voor de ombouw van de groepenkast. Heb even alles uitgepakt, nagelopen en gekeken hoe alles het beste zou passen. Maar wat voornamelijk opviel is dat 10mm2 geen 10mm2 lijkt te zijn. Mogelijk heb ik gewoon de verkeerde verwachtingen, maar in principe lijkt het concept van breedte x dikte = xx mm2 me vrij helder. Ik heb deze OEM kam en deze ABB kam. De OEM is 3,9x1,3mm = 5mm2 en de ABB is 4,1x1,05mm = 4,3mm2. Zie ik hier iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE3KH48UxpNf4NAJ-5LLUk3jErk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLCeH4ScHMYU2OnPbwLYFhvA.jpg?f=fotoalbum_large
AR34 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:10:
Vandaag de eerste onderdelen gekregen voor de ombouw van de groepenkast. Heb even alles uitgepakt, nagelopen en gekeken hoe alles het beste zou passen. Maar wat voornamelijk opviel is dat 10mm2 geen 10mm2 lijkt te zijn. Mogelijk heb ik gewoon de verkeerde verwachtingen, maar in principe lijkt het concept van breedte x dikte = xx mm2 me vrij helder. Ik heb deze OEM kam en deze ABB kam. De OEM is 3,9x1,3mm = 5mm2 en de ABB is 4,1x1,05mm = 4,3mm2. Zie ik hier iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept met de kamrails, maar schat eigenlijk in dat het meer om de koperenstrip die in de afscherming zit gaat, de pinnen zullen dus rond de 4 a 5qmm zitten, maar de strip zelf zal als goed is meer rondom de 10qmm zitten.

• AR34
  • Nu online
Annuk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept met de kamrails, maar schat eigenlijk in dat het meer om de koperenstrip die in de afscherming zit gaat, de pinnen zullen dus rond de 4 a 5qmm zitten, maar de strip zelf zal als goed is meer rondom de 10qmm zitten.
Heb de strips zelf even nagemeten, en die zijn inderdaad 8x1,3 voor de OEM en 10x1,05 voor de ABB. Maar de rail zelf is niet hetgeen dat verbinding maakt met de componenten, dus het lijkt me alsnog gewoon een raar verhaal. Heb uit interesse ook nog even een 2,5mm2 en 1,5mm2 VD draad gemeten, en die komen op 2,25 en 1,4 mm2 uit. Dus zo'n 10% minder dan de maatvoering, maar niet zo schokkend als 60% minder.
AR34 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:51:
[...]

Heb de strips zelf even nagemeten, en die zijn inderdaad 8x1,3 voor de OEM en 10x1,05 voor de ABB. Maar de rail zelf is niet hetgeen dat verbinding maakt met de componenten, dus het lijkt me alsnog gewoon een raar verhaal. Heb uit interesse ook nog even een 2,5mm2 en 1,5mm2 VD draad gemeten, en die komen op 2,25 en 1,4 mm2 uit. Dus zo'n 10% minder dan de maatvoering, maar niet zo schokkend als 60% minder.
Nee maar de hoofdstroom gaat wel via de strip naar de verdelingspunten.
Even omgedraaid he, als de pinnen 10qmm zouden zijn en onderling verbonden met 2,5qmm zou je beter vinden? ;)

Het gaat in mijn optiek juist om waar de meeste stroom zou kunnen lopen en dat is over de rail zelf, je automaten begrenzen zichzelf op 16A (normaal gesproken), maar je rail gaat wel max 4x16A (of mogelijk nog meer bij aardlekautomaten) over en dat gaat niet over elke contact-pen, want die zijn in principe begrensd.

Annuk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:21:
[...]

Nee maar de hoofdstroom gaat wel via de strip naar de verdelingspunten.
Euh en hoe komt de stroom in de kamrail?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Xander schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Euh en hoe komt de stroom in de kamrail?
Daar heb je inderdaad een punt die ik even over het hoofd heb gezien 8)7
Dat gaat inderdaad veelal via die pennen.

Begin mezelf nu wel af te vragen hoeveel verschil er zit tussen de 10qmm kamrails en de 16qmm kamrails, rail zal dikker zijn maar de contactpennen.

Anderzijds nu even hardop denkend, hoe dik is de koppeling in wago's bij de max rated current of b.v. rijgklemmen

• AR34
  • Nu online
Annuk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Even omgedraaid he, als de pinnen 10qmm zouden zijn en onderling verbonden met 2,5qmm zou je beter vinden? ;)
Dat niet, maar het gaat me om het principe. Als ze 10mm2 neerzetten moet het mijns inziens ook 10mm2 zijn.
Het gaat in mijn optiek juist om waar de meeste stroom zou kunnen lopen en dat is over de rail zelf, je automaten begrenzen zichzelf op 16A (normaal gesproken), maar je rail gaat wel max 4x16A (of mogelijk nog meer bij aardlekautomaten) over en dat gaat niet over elke contact-pen, want die zijn in principe begrensd.
Dat klopt, in het geval van automaten op de rail. Maar de kams worden ook ingezet van hoofdschakelaar naar naastgelegen alamats/OSB/etc.
Annuk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:35:
[...]

Begin mezelf nu wel af te vragen hoeveel verschil er zit tussen de 10qmm kamrails en de 16qmm kamrails, rail zal dikker zijn maar de contactpennen.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zal maandag eens bellen naar Sandervunderink. Ik ga in ieder geval wel de 10mm2 hoofd kamrail vervangen voor een 16mm2 versie.

[ Voor 21% gewijzigd door AR34 op 06-03-2026 18:47 ]

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:04
Heb deze kamrail ook in de offerte laten opnemen ABB 3-fase kamrail 10mm2 voor 12 aardlekautomaten DS301C 1P+N 18mm PSc 3/24/10 N,

Neem aan dat hier wel overna is gedacht qua mm3
surcharge schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:05:
Onze PV-installatie heeft 3 strengen met ieder ca 10 kW 960 volt en nog wat extra vereisten door de verzekering omdat het in een schuur zit waar knaagdieren voor kunnen komen.

Liever zit ik er niet aan dus. Ik vind 230v AC niet zo heel erg om mee te spelen, maar 960v DC is andere koek.

Even een saaie calculator gepakt. ( https://www.rapidtables.c...tage-drop-calculator.html )
35 meter met diameter 4,51mm (16mm²) geeft 2,3 volt. Dus over 105 meter 6,9 volt. Als ik 120 meter reken, 7,8 volt.
70 meter met diameter 3,57mm (10mm²) geeft 7,3 volt, dus 9,6 volt samen.
70 meter met diameter 2,76mm (6mm²) geeft 12,2 volt, dus 14,5 volt samen.

Bij wat ik gemeten heb zit ik op iets van 9 volt verlies bij 30A, dus ca 11v bij 35A. De geschatte afstanden zullen wel niet helemaal kloppen. Dus aan de zijde van netbeheerder mag het nu 242 volt zijn bij volle teruglevering om geen problemen te veroorzaken. Met vervanging naar 16mm², 245 volt.

Op dit moment krijg ik al 245 volt bij de netbeheerder bij 30A terugleveren, dus het gaat helaas niet dé oplossing zijn.
Ik vermoed dat ik beter het teveel in de auto stop, of de omvormer afknijp. Ik ben nog aan het uitzoeken of ik het dan uiteindelijk weer uit de auto kan trekken voor eigen verbruik of teruglevering in de donkere uurtjes.
Je kan nog iets doen; maar dan moet je goed weten wat je doet. Je kunt simpel met een trafo die maximaal het spanningsverlies van de kabel compenseert je omvormer een lagere spanning laten zien...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

[Afbeelding]
Ik zie 2 problemen; geen rem-automaat en een kookgroep in plaats van een krachtgroep.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste