• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:35
Xander schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:55:
[...]

Juist niet de PV en accu achter een extra automaat zetten, maar de rest van de installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7knXeG-RLTxO-DDBvW-l0aToBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LMxIpOKsQsJdNKND5awnXeb5.png?f=fotoalbum_large
Links is wat ik in gedachte had, rechts is dus beter? Anders wordt idd die 16A de bottleneck, en kun je nooit meer dan dat terugleveren.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zie ook: https://search.abb.com/li...ocumentID=1SPC801280B3101
ABB KENNISDOCUMENT
Voorkom grote problemen bij het aansluiten van PV-panelen

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

Zwartoog schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:03:
[...]

[Afbeelding]
Links is wat ik in gedachte had, rechts is dus beter? Anders wordt idd die 16A de bottleneck, en kun je nooit meer dan dat terugleveren.
Rechts, maar dan wel een C40 automaat o.i.d. De afname van de hele woning tot 16A beperken is ook wat overdreven. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
Als je maar een fase hebt dan is punt A in je eerste tekening enkel een bus bar die moet dan 32A aankunnen.
Invoeden en afnemen tellen niet op maar trekken van elkaar af.

Als je een drie fasen systeem hebt ligt het eraan hoe je het een en ander aangesloten hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:09
Zwartoog schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:34:
Een discussie die ik nog niet echt heb langs zien komen.

Nu met de groeiende aanwezigheid van thuisaccus, krijg je meerdere invoerende stromen in de groepenkast. Ik vroeg me af hoe zich dat manifesteert en welke aandachtspunten er zijn.

Ter ondersteuning in een simpel schematje gemaakt:
[Afbeelding]

Met alleen PV was de situatie nog redelijk inzichtelijk: je had 25A van het net en 16A invoering, waardoor er max 41A door de kast (punt A) loopt. Dat geeft met automaten die op 40A gemaakt zijn geen problemen.

Met invoer van een thuisaccu krijg je het risico dat er zowel PV als accu wordt ingevoerd, met een potentiëel van 25+16+16 = 57A door de kast.
je gaat hierbij dus wel uit dat je zowel de PV 16A kan leveren, als ook de thuis-battij gaat leveren !!! en je verbruikers de volle 25A uit het net gaan trekken en je dus dan aan de verbruiker kant 57A aan het verbruiken bent. (dat zijn 3,5 groepen op vol vermogen, cq meer groepen die dan gezamelijk die 57A gaan trekken.
Mijn vraag is hoe hiernaar te kijken:
1) Als er meerdere gebruiksgroepen veel gebruiken, zeg 4x16A = 64A, én op een goed moment zowel de accu als PV terugleveren, dan loopt al deze stroom door de kast (punt A), zonder de zekeringen te trippen. De interne bedrading/kamrail moet hierop berekend zijn.
nee, je maximale stroom in je meterkast is beperkt door a) je hoofdaansluiting, die dus niet boven de 25A kan komen, zeker op langere tijd, b) door het vermogen wat je PV kan leveren, dit dit geval in ieder geval beperkt door die 16A maar mogelijk al eerder door de vermogensbeperking van je omvormer. c) door je TB, die wel een zekering van16A heeft maar als we even de gemiddelde PiB nemen op 10A begrenst is (2400W).
Dus je zou 16A+10A+25A=51A kunnen krijgen, dus dat lijkt te veel voor je standaard 40A groepenkast, echter voor de juiste bepaling dien je gebruik te maken van de gelijktijdigheidsregels. En daarom moet je als je daar te weinig kennis van hebt dit ook niet zelf willen, maar laat dit gewoon door een deskundige uitvoeren.
2) Ook als deze 4 groepen achter een 40A aardlekschakelaar zit, dan geeft dit problemen.
de vraag is eerder of je niet over meerdere aardlekschakelaars beschikt, je moet bij het ontwerp van je groepen (verbruikers) daar al rekening mee houden.
3) Hoe zit dit met de hoofdschakelaar? (HS) Die is meestal ook op 40A beoogd, maar er loopt geen 40A door de HS, alleen langs. Is dit een probleem?
die loopt gewoon doorheen en dus niet langs, tenslotte kun je met een hoofdschakelaar de gehele achterliggende installatie uit schakelen.
echter gaat de stroom alleen vanuit je net of naar het net toe door de hoofdschakelaar, dus dat is maximaal 25A
Anderzijds:
4) De kans dat je 4 groepen tegelijk maximaal belast is beperkt. Dat deed je zonder accu ook al niet. Anderzijds is het spreekwoordelijke feestje met een rits frituurpannen op een zonnige dag geen hypothetische situatie. Mag je ervan uit gaan dat de gebruikers een beetje nadenken?

5) PV invoer en accu invoer gaan zelden gelijktijdig. Daarnaast zijn de PV en accu beperkt in vermogen (afhankelijk van je omvormer/aantal panelen). Accu's vaak tot 10-11A (2,4 kW). Mag je hiermee rekening houden, of moet je uitgaan van mogelijk systeemfalen (bv omvormers die niet goed werken)? Anderzijds, knappe omvormer die ineens het dubbele gaat leveren aan vermogen zonder.

6) Indien bij 5) "Ja", dan zou je eigenlijk de accu willen koppelen aan het opwekken van de PV, zodat PV+accu teruglevering beperkt blijft tot bv 20A. Ik ken geen systeem die dit ondersteund...

7) Ik ben hier uit gegaan van een enkele fase van 25A. Van oudsher worden er bij enkelfasige installaties met een 40A hoofdzekering ook rustig een 16A PV groep bijgezet zonder de componenten aan te passen (is hier al vaker ter discussie gesteld).

Beknopt:
8 ) Klopt bovenstaande redenatie een beetje?

9) Wat is een redelijk advies hierin? Alle componenten upgraden naar hoger vermogen, of mag het iets pragmatischer?

• Jan-tweak
Zwartoog schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:03:
[...]

[Afbeelding]
Nee, die extra B16 zou eigenlijk een B40 moeten zijn, dus dat is de begrenzing voor je groepenkast achter de verbruikersgroepen.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:51

pvg

Dat PV en accu tegelijk maximaal terug gaan leveren hoeft helemaal niet zo uitzonderlijk te zijn: met een EV laadpaal, een oven, een inductie kookplaat en nog even de quooker aan ontstaan er gemakkelijk situaties waarbij een remautomaat van pas komt…
Merk op dat veel laadpalen loadbalancing doen via p1 meter en dus niet alle load zien (PV en accu gaat dan niet door de meter).

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:56
Jan-tweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:58:
[...]

je gaat hierbij dus wel uit dat je zowel de PV 16A kan leveren, als ook de thuis-battij gaat leveren !!! en je verbruikers de volle 25A uit het net gaan trekken en je dus dan aan de verbruiker kant 57A aan het verbruiken bent. (dat zijn 3,5 groepen op vol vermogen, cq meer groepen die dan gezamelijk die 57A gaan trekken.
Het idee van beveiligingen is natuurlijk dat je situaties die niet voor horen te komen alsnog tegenhoud. Daarnaast, de situatie van meer dan 40A over kabels en apparaten (ook aardlekschakelaars zelf) die daar niet op berekend zijn, kan ervoor zorgen dat deze niet meer betrouwbaar werken. Kabels kan de isolatie van verzwakken, aardlekken kunnen zichzelf vastzetten. Je beveiliging zelf is dan niet meer te vertrouwen.

[ Voor 22% gewijzigd door OnTracK op 04-04-2026 20:07 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Zwartoog
True schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:15:
Zie ook: https://search.abb.com/li...ocumentID=1SPC801280B3101
ABB KENNISDOCUMENT
Voorkom grote problemen bij het aansluiten van PV-panelen
Thanks! Dit document behandelt nagenoeg al m'n overpeinzingen :)

Ook anderen bedankt voor hun feedback!

Door de gedachtewisselingen bedacht dat het voor mijn situatie heel eenvoudig is om het probleem te beperken door slechts één invoer per fase te organiseren.

Ik heb nu een PV-installatie van Enphase, waarbij de panelen in 3 sets zijn verdeeld, elk op een fase. Nu zijn de maximale terugleveringen zo'n 10,3, 3,6 en 3,6 per fase. Als ik die laatste twee sets op 1 fase samenbreng, dan komt er een fase "vrij" voor accu-invoering. Op deze manier blijft de invoer beveiligd op max 16A per fase, waardoor er geen bijzondere situatie onstaat mbt te hoge stromen.

Nu heel concrete vraag voor mijn installtie: PV zit nu op een 3F alamat, waar na herschikking 2 fasen voor PV worden gebruikt. Is het een probleem om de accu op de 3e fase van deze automaat aan te sluiten?

Je krijgt zo een groep die PV en accu bediend, dus 1 groep die de invoeding bediend. Volgens mij technisch geen probleem, maar wellich zie ik iets over het hoofd :)
Zwartoog schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:52:
[...]

Door de gedachtewisselingen bedacht dat het voor mijn situatie heel eenvoudig is om het probleem te beperken door slechts één invoer per fase te organiseren.

Ik heb nu een PV-installatie van Enphase, waarbij de panelen in 3 sets zijn verdeeld, elk op een fase. Nu zijn de maximale terugleveringen zo'n 10,3, 3,6 en 3,6 per fase. Als ik die laatste twee sets op 1 fase samenbreng, dan komt er een fase "vrij" voor accu-invoering. Op deze manier blijft de invoer beveiligd op max 16A per fase, waardoor er geen bijzondere situatie onstaat mbt te hoge stromen.

Nu heel concrete vraag voor mijn installtie: PV zit nu op een 3F alamat, waar na herschikking 2 fasen voor PV worden gebruikt. Is het een probleem om de accu op de 3e fase van deze automaat aan te sluiten?

Je krijgt zo een groep die PV en accu bediend, dus 1 groep die de invoeding bediend. Volgens mij technisch geen probleem, maar wellich zie ik iets over het hoofd :)
Dat lijkt een idee, maar je wilt mijns inziens je accu's vol-laden met je PV en niet zoals je het dus nu wilt aansluiten met voeding uit het net.
Zeker als tzt het intern salderen over de fases er ook uit gaat.
Oftewel globaal gerekend met je PV waardes: 3 accu's op L1, en op L2 en L3 ieders 1 accu.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Zwartoog
Annuk schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:58:
[...]

Dat lijkt een idee, maar je wilt mijns inziens je accu's vol-laden met je PV en niet zoals je het dus nu wilt aansluiten met voeding uit het net.
Zeker als tzt het intern salderen over de fases er ook uit gaat.
Oftewel globaal gerekend met je PV waardes: 3 accu's op L1, en op L2 en L3 ieders 1 accu.
Idealiter wel, maar dan heb ik een extra groepenkast nodig om het netjes te krijgen voor een regeling waar op dit moment nog weinig concrete plannen voor zijn. Het beëindigen van interne saldering lost geen noemenswaardig (belasting)technisch probleem op, itt de dag/nacht of seizoenssaldering van nu. Capaciteitstarief kan een rol gaan spelen, maar als ik de Belgische situatie begrijp is dat nu ook een de over de fasen gesaldeerde piekbepasting.

Maar jouw idee volgend: gezien de beperkte max invoer op een fase (3,6A) en max invoer van een accu (11A) zou ik inderdaad ook de PV+accu samen kunnen aansluiten, maar dan komen ze wel samen voor de automaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywUkiT86C4lF2VkIVdmRK0NXwuc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m6ShtpJpwCQUAp2wohi6XP9r.png?f=user_large
Bij een defect is de PV technisch niet in staat meer te leveren dan die 3,6A. Accu mogelijk wel, maar dan moeten zowel de beveiligingen in de omvormer als de BMS gelijktijdig falen.

• Jan-tweak
Zwartoog schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:52:
[...]

Ik heb nu een PV-installatie van Enphase, waarbij de panelen in 3 sets zijn verdeeld, elk op een fase. Nu zijn de maximale terugleveringen zo'n 10,3, 3,6 en 3,6 per fase. Als ik die laatste twee sets op 1 fase
samenbreng, dan komt er een fase "vrij" voor accu-invoering. Op deze manier blijft de invoer beveiligd op max 16A per fase, waardoor er geen bijzondere situatie onstaat mbt te hoge stromen.

afhankelijk welke eisen je PV steld mbt je aardlek, eigenlijk wil je deze twee niet gaan mixen ook omdat een PV alleen maar levert, echter een TB naast levering ook een verbruiker is.
Infeite is het gebruik van een 3-Fase alamat op 3 verschillende 1-fase toestellen al geen goed idee, dus dat was al in het begin zeker geen goede zaak, nu wil je het alleen nog erger maken.
fijne pasen nog aan iedereen.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:10
Wat is er dan inhoudelijk erg aan in deze casus? Want het klinkt goed doordacht.

• Zwartoog
Jan-tweak schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:38:
[...]

afhankelijk welke eisen je PV steld mbt je aardlek, eigenlijk wil je deze twee niet gaan mixen ook omdat een PV alleen maar levert, echter een TB naast levering ook een verbruiker is.
Infeite is het gebruik van een 3-Fase alamat op 3 verschillende 1-fase toestellen al geen goed idee, dus dat was al in het begin zeker geen goede zaak, nu wil je het alleen nog erger maken.
Is ook zo, maar daar is PV niet uniek in. Ook met de meeste inductiekookplaten is het 2 pitten per fase.

Edit: Alleen EV is een huissituatie goed in staat om te load-balancen per fase. Bij thuisaccus ken ik alleen Victron met 3 fase omvormers en load-balancing, maar dan zit je al semi-prof.

[ Voor 13% gewijzigd door Zwartoog op 05-04-2026 11:52 ]

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:13

Pizzalucht

Snotneus.

Annuk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:37:
[...]

Dan zou de Shelly 1 mini Gen4 ook al wel lukken schat ik zo (max 10A schakelen, maar je zit op ong 1A gemiddeld)
Om hier nog even op terug te komen, ik heb dit nu met een aantal Shelly 1 Mini Gen3 gedaan (12-13 euro per stuk), werkt echt top. 2 verdelers zitten een stuk verwijderd van de zoneklep dus die kon ik helaas (onverwacht) niet fysiek aan elkaar verbinden, dus dat heb ik gedaan dmv een Shelly aan beide kanten, dat werkt ook heel goed maar maakt het dus wel iets duurder.

Als de zoneklep open gaat, schakelt de Shelly de pomp in, als de zoneklep dicht gaat, schakelt de Shelly de pomp na 5 minuten uit. Daarbij zet de Shelly de pomp elke nacht een kwartiertje aan om vastlopen in de zomer tegen te gaan. Bedankt voor de tip dus, best mooi spul die Shelly's voor die prijs! En fijn dat het op zichzelf draait, geen Home Assistant oid nodig om een vrij simpel iets te automatiseren.
@Pizzalucht
offtopic:
Als je die pomp nu eens per week en overdag inschakelt, gebruik je minder energie en ook nog eens groene energie ipv fossiel. (tenzij het die nacht lekker waait) Ik dacht ooit ergens mee te hebben gekregen dat eens in de maand genoeg zou zijn, dus voor jou er tussen in,; eens per week

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Zwartoog schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:48:
[...] Is ook zo, maar daar is PV niet uniek in. Ook met de meeste inductiekookplaten is het 2 pitten per fase.[...]
Maar bij een inductieplaat heb je alleen verbruikers; een accu kan zowel afnemen als teruggeven, als hij afneemt terwijl je PV teruglevert, gaat de stroom door de nul waarschijnlijk te hoog worden.
Het effect van faseverschuiving en tegelijk afnemen en terugleveren op verschillende fases.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Zwartoog
onetime schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:36:
[...]

Maar bij een inductieplaat heb je alleen verbruikers; een accu kan zowel afnemen als teruggeven, als hij afneemt terwijl je PV teruglevert, gaat de stroom door de nul waarschijnlijk te hoog worden.
Het effect van faseverschuiving en tegelijk afnemen en terugleveren op verschillende fases.
Die wil ik graag beter begrijpen.

Als er op 1 fase zowel bv 5A wordt ingevoed en 5A word afgenomen, dan loopt er toch geen stroom door de nul (terug het net in)?

Dan fase onbalans bij 3 fasen, m'n kennis mag hier aangevuld worden. Als je bij 3F tegelijk 16A afneemt, is de nul stroom 0A. Bij 2F 16A is dit 8A. Wat gebeurt er als je op 1 fase terug levert met 16A? Wat gaat er dan door de nul?
Zwartoog schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:05:
[...]

Dan fase onbalans bij 3 fasen, m'n kennis mag hier aangevuld worden. Als je bij 3F tegelijk 16A afneemt, is de nul stroom 0A.
Klopt.
Bij 2F 16A is dit 8A.
Klopt niet. Dit is 16 A.
Wat gebeurt er als je op 1 fase terug levert met 16A? Wat gaat er dan door de nul?
Als dat het enige is, dan gaat er 16 A door de nul.

Maar als op de andere twee fasen 16 A wordt opgenomen vanuit het net, dan is de stroom door de nul 32 A. Bij +25 A, +25 A, en -25 A (oftewel verbruiken op 2 fasen, terugleveren op de resterende fase), heb je een nulstroom van 50 A. Ik heb dat hier met plaatjes uitgelegd.

• Zwartoog
Juerd schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:28:
[...]

Klopt.

[...]

Klopt niet. Dit is 16 A.

[...]

Als dat het enige is, dan gaat er 16 A door de nul.

Maar als op de andere twee fasen 16 A wordt opgenomen vanuit het net, dan is de stroom door de nul 32 A. Bij +25 A, +25 A, en -25 A (oftewel verbruiken op 2 fasen, terugleveren op de resterende fase), heb je een nulstroom van 50 A. Ik heb dat hier met plaatjes uitgelegd.
Thanks! Heldere uitleg ook in je post. Die had ik eerder gezien, maar kon hem niet meer vinden. :) 32A is aanzienlijk ja. Als alles afneemt of alles levert gaat het in principe goed, problemen ontstaan pas als er 1 fase iets anders doet.

Maar dan is de gedachte om een fase met beperkte PV invoer te combineren met een accu dus juist een goed idee. Als er met zonnestroom geladen wordt, is er minder onbalans. Wordt er gebruikt, dan blijft een goed gedeelte binnenshuis.

Mijn situatie zou dan op zoiets uitkomen:
F1: 11A PV
F2: 4A PV + 11A TB
F3: 4A PV

waarbij je alsnog allerlei theoretische overschrijdingen kunt krijgen als op F1 en F2 vol wordt teruggeleverd, en op F3 via verbruikers vol wordt gebruikt. Maar die situatie is niet anders dan wanneer die TB nog meer PV was geweest (en dan slecht verdeeld is aangesloten). Met een TB worden de problemen juist kleiner, aangezien bij PV de TB meestal laadt.

Bovenstaand lijkt me een beter alternatief dan:
F1: 11A PV
F2: 8A PV
F3: 11A TB
aangezien je dan vaak 11A+8A teruglevert, en F3 van alles kunt gebruiken, bovenop die 11A.
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste