Zwartoog schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:34:
Een discussie die ik nog niet echt heb langs zien komen.
Nu met de groeiende aanwezigheid van thuisaccus, krijg je meerdere invoerende stromen in de groepenkast. Ik vroeg me af hoe zich dat manifesteert en welke aandachtspunten er zijn.
Ter ondersteuning in een simpel schematje gemaakt:
[
Afbeelding]
Met alleen PV was de situatie nog redelijk inzichtelijk: je had 25A van het net en 16A invoering, waardoor er max 41A door de kast (punt A) loopt. Dat geeft met automaten die op 40A gemaakt zijn geen problemen.
Met invoer van een thuisaccu krijg je het risico dat er zowel PV als accu wordt ingevoerd, met een potentiëel van 25+16+16 = 57A door de kast.
je gaat hierbij dus wel uit dat je zowel de PV 16A kan leveren, als ook de thuis-battij gaat leveren !!! en je verbruikers de volle 25A uit het net gaan trekken en je dus dan aan de verbruiker kant 57A aan het verbruiken bent. (dat zijn 3,5 groepen op vol vermogen, cq meer groepen die dan gezamelijk die 57A gaan trekken.
Mijn vraag is hoe hiernaar te kijken:
1) Als er meerdere gebruiksgroepen veel gebruiken, zeg 4x16A = 64A, én op een goed moment zowel de accu als PV terugleveren, dan loopt al deze stroom door de kast (punt A), zonder de zekeringen te trippen. De interne bedrading/kamrail moet hierop berekend zijn.
nee, je maximale stroom in je meterkast is beperkt door a) je hoofdaansluiting, die dus niet boven de 25A kan komen, zeker op langere tijd, b) door het vermogen wat je PV kan leveren, dit dit geval in ieder geval beperkt door die 16A maar mogelijk al eerder door de vermogensbeperking van je omvormer. c) door je TB, die wel een zekering van16A heeft maar als we even de gemiddelde PiB nemen op 10A begrenst is (2400W).
Dus je zou 16A+10A+25A=51A kunnen krijgen, dus dat lijkt te veel voor je standaard 40A groepenkast, echter voor de juiste bepaling dien je gebruik te maken van de gelijktijdigheidsregels. En daarom moet je als je daar te weinig kennis van hebt dit ook niet zelf willen, maar laat dit gewoon door een deskundige uitvoeren.
2) Ook als deze 4 groepen achter een 40A aardlekschakelaar zit, dan geeft dit problemen.
de vraag is eerder of je niet over meerdere aardlekschakelaars beschikt, je moet bij het ontwerp van je groepen (verbruikers) daar al rekening mee houden.
3) Hoe zit dit met de hoofdschakelaar? (HS) Die is meestal ook op 40A beoogd, maar er loopt geen 40A door de HS, alleen langs. Is dit een probleem?
die loopt gewoon doorheen en dus niet langs, tenslotte kun je met een hoofdschakelaar de gehele achterliggende installatie uit schakelen.
echter gaat de stroom alleen vanuit je net of naar het net toe door de hoofdschakelaar, dus dat is maximaal 25A
Anderzijds:
4) De kans dat je 4 groepen tegelijk maximaal belast is beperkt. Dat deed je zonder accu ook al niet. Anderzijds is het spreekwoordelijke feestje met een rits frituurpannen op een zonnige dag geen hypothetische situatie. Mag je ervan uit gaan dat de gebruikers een beetje nadenken?
5) PV invoer en accu invoer gaan zelden gelijktijdig. Daarnaast zijn de PV en accu beperkt in vermogen (afhankelijk van je omvormer/aantal panelen). Accu's vaak tot 10-11A (2,4 kW). Mag je hiermee rekening houden, of moet je uitgaan van mogelijk systeemfalen (bv omvormers die niet goed werken)? Anderzijds, knappe omvormer die ineens het dubbele gaat leveren aan vermogen zonder.
6) Indien bij 5) "Ja", dan zou je eigenlijk de accu willen koppelen aan het opwekken van de PV, zodat PV+accu teruglevering beperkt blijft tot bv 20A. Ik ken geen systeem die dit ondersteund...
7) Ik ben hier uit gegaan van een enkele fase van 25A. Van oudsher worden er bij enkelfasige installaties met een 40A hoofdzekering ook rustig een 16A PV groep bijgezet zonder de componenten aan te passen (is hier al vaker ter discussie gesteld).
Beknopt:
8 ) Klopt bovenstaande redenatie een beetje?
9) Wat is een redelijk advies hierin? Alle componenten upgraden naar hoger vermogen, of mag het iets pragmatischer?