Meegemaakt. De weerstand brandt door, maar veroorzaakt geen brand. Het is sowieso erg lastig om het plastic van groepenkastcomponenten in de fik te zetten. Daar is meer voor nodig.pvg schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:16:
[...]
Hmm. 41mA door die weerstand is dus een kleine 10W. Een kapotte aardlekschakelaar waarbij het testknopje continu wordt ingedrukt (in hoeveel meterkasten staan er wel geen bezems ed?), is dus ook een brandgevaar…
Ja, of een trilmotor, of een andere last met vaste weerstand.Gwaihir schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:21:
[...]
Lijkt me inderdaad dat de Duspol er net zo goed één vaste (en dus relatief forse) ingebouwde weerstand voor gebruikt. Begrijp ik het dan goed?
Even opgezocht: een Benning DUSPOL Digital gebruikt een last van 5 kΩ, mijn Fluke T-110 schakelt 7 kΩ bij. Dat vertaalt zich bij 230 V naar respectievelijk 46 en 33 mA. Het is dus redelijk vergelijkbaar met wat de testknop doet, maar de testknop is makkelijker
Ik gebruik de last van een duspol niet als alternatief voor de testknop van een aardlekschakelaar, maar voor om te checken of de aarde (bijv. van een wcd) is aangesloten en om fantoomspanning te kunnen onderscheiden van een niet-aanraakveilige situatie.
[ Voor 17% gewijzigd door Juerd op 01-09-2025 13:31 ]
Crosspost van nieuwbouw topic, werd hiernaartoe doorgestuurd.
Ik heb een ietwat gek vraagje, elektriciteit gerelateerd, wellicht heeft iemand hier ervaring mee.
Nieuwbouwwoning 2 jaar geleden de sleutel van ontvangen. Nu 2 jaar later al 6 (!!) lampen vervangen op de 1ste verdieping. Waren allemaal dezelfde lampen. Het gekke is, we hebben dezelfde lampen ook op de 2de verdieping hangen, maar die zijn niet kapot gegaan.
Kan er zoiets zijn als een verkeerd voltage o.i.d. waardoor lampen kapot kunnen gaan? Of kan er wat anders aan de hand zijn?
Ik heb een ietwat gek vraagje, elektriciteit gerelateerd, wellicht heeft iemand hier ervaring mee.
Nieuwbouwwoning 2 jaar geleden de sleutel van ontvangen. Nu 2 jaar later al 6 (!!) lampen vervangen op de 1ste verdieping. Waren allemaal dezelfde lampen. Het gekke is, we hebben dezelfde lampen ook op de 2de verdieping hangen, maar die zijn niet kapot gegaan.
Kan er zoiets zijn als een verkeerd voltage o.i.d. waardoor lampen kapot kunnen gaan? Of kan er wat anders aan de hand zijn?
@Blik1984 Dat kapot gaan van die lampen, was dat bij het in- of uitschakelen?
Ik heb jaren en jaren terug een stel goedkope Chinese ledlampen van verschillende types gehad, en bij het uitschakelen met dezelfde schakelaar explodeerde er letterlijk 1. Van hetzelfde type weer 1 erin, en die explodeerde ook meteen bij het uitschakelen. Ging niet samen met het andere type, (ging me om de licht kleur) die andere gaf dus een inductie piek bij het uitschakelen. Verder apart gebruikt en geen probleem.
Zit er bij jou verschil in hoe vaak ze worden in- en uit geschakeld?
Vonkt de ene schakelaar en de andere niet? (bij in- of uit schakelen.)
Ik heb jaren en jaren terug een stel goedkope Chinese ledlampen van verschillende types gehad, en bij het uitschakelen met dezelfde schakelaar explodeerde er letterlijk 1. Van hetzelfde type weer 1 erin, en die explodeerde ook meteen bij het uitschakelen. Ging niet samen met het andere type, (ging me om de licht kleur) die andere gaf dus een inductie piek bij het uitschakelen. Verder apart gebruikt en geen probleem.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dank voor je reactie. Ik vermoed dat de lamp er op een gegeven moment uitklapt bij het omzetten van de schakelaar. Daarna doet de lamp het nog wel, maar enkel heel zwak. Dit gebeurt dus niet meteen, maar na 6-12 maanden gebruik. Het zijn lampen van slaapkamers van de kinderen, dus worden wel regelmatig gebruikt maar het is ook weer niet zo als met de woonkamer bijvoorbeeld.onetime schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:18:
@Blik1984 Dat kapot gaan van die lampen, was dat bij het in- of uitschakelen?
Frappante is ook dat we exact dezelfde lamp boven op de ouderslaapkamer hebben hangen, en dat gaat al 2 jaar goed.
Het kan natuurlijk wat @onetime zegt zijn, maar ik lees nieuwbouwBlik1984 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:55:
[...]
Dank voor je reactie. Ik vermoed dat de lamp er op een gegeven moment uitklapt bij het omzetten van de schakelaar. Daarna doet de lamp het nog wel, maar enkel heel zwak. Dit gebeurt dus niet meteen, maar na 6-12 maanden gebruik. Het zijn lampen van slaapkamers van de kinderen, dus worden wel regelmatig gebruikt maar het is ook weer niet zo als met de woonkamer bijvoorbeeld.
Frappante is ook dat we exact dezelfde lamp boven op de ouderslaapkamer hebben hangen, en dat gaat al 2 jaar goed.
Toevallig seriematige bouw met prefab groepenkast en zonnepanelen op 1F in plaats van 3F?
En zo ja toevallig deze verlichting ook op dezelfde fase als de zonnepanelen?
Dan zou het ook kunnen zijn dat de lampen eigenlijk een te hoge spanning te verduren krijgen en daardoor sneller slijten, dit mogelijk in combinatie met slechte kwaliteit lampen zou het best kunnen zijn.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Sowieso alles op 3F.Annuk schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:59:
[...]
Het kan natuurlijk wat @onetime zegt zijn, maar ik lees nieuwbouw
Toevallig seriematige bouw met prefab groepenkast en zonnepanelen op 1F in plaats van 3F?
En zo ja toevallig deze verlichting ook op dezelfde fase als de zonnepanelen?
Dan zou het ook kunnen zijn dat de lampen eigenlijk een te hoge spanning te verduren krijgen en daardoor sneller slijten, dit mogelijk in combinatie met slechte kwaliteit lampen zou het best kunnen zijn.
Vermoed wel slechte kwaliteit lampen, want het is van lampenlicht.com, die kopen dit ook gewoon maar in China in.
Kijk dan evt eens hier voor in ieder geval goede kwaliteit lampenBlik1984 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:03:
[...]
Sowieso alles op 3F.
Vermoed wel slechte kwaliteit lampen, want het is van lampenlicht.com, die kopen dit ook gewoon maar in China in.
@Blik1984 Met wat ik nu heb gelezen denk ik aan een defecte weerstand die bij het inschakelen de inschakelpiek moet beperken. Als die weerstand hoger wordt door het kapot gaan / slijten gaat de lamp minder licht geven...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Even een check: worden de lampen (op een van de verdiepingen) veel dimmer of juist feller als je ergens een grotere verbruiker aanzet, bijvoorbeeld een stofzuiger?Blik1984 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:01:
In dat geval zou je een "zwevende nul" kunnen hebben. Kleine kans denk ik, want je zou dat vrij snel opmerken, maar het zou wel kunnen verklaren waarom één verdieping specifiek getroffen wordt.
Ik zou het eens moeten bekijken met die grootverbruikers. Zijn de kinderslaapkamers dus daar ben ik verder nauwelijks. Ik bedenk me net dat we op de logeerkamer op de 2de verdieping ook nog eens dezelfde lamp hebben hangen.marcop23 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:39:
[...]
Even een check: worden de lampen (op een van de verdiepingen) veel dimmer of juist feller als je ergens een grotere verbruiker aanzet, bijvoorbeeld een stofzuiger?
In dat geval zou je een "zwevende nul" kunnen hebben. Kleine kans denk ik, want je zou dat vrij snel opmerken, maar het zou wel kunnen verklaren waarom één verdieping specifiek getroffen wordt.
Situatie is dus zo.
Fase 1: slaapkamer 1 en 2 en logeerkamer
Fase 3: slaapkamer 3 en ouderslaapkamer
Slaapkamers 1-3 geven problemen, de logeerkamer en ouderslaapkamer niet.
En je bedoelt hiermee denk ik dat de defecte weerstand in de lamp zit?onetime schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:40:
@Blik1984 Met wat ik nu heb gelezen denk ik aan een defecte weerstand die bij het inschakelen de inschakelpiek moet beperken. Als die weerstand hoger wordt door het kapot gaan / slijten gaat de lamp minder licht geven...
Over Duspols: van het oud type Duspol (de grijze) paste de meetpen niet geheel in een CEE vorm krachtcontactdoos zodat je nooit spanning kon meten, Ik mocht deze nooit gebruiken, jaren geleden al weg gedaan.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ja. Maar door je vorige post vermoed ik dat de oorzaak zit in het vonken van de schakelaars. Dat geeft korte tijd achter elkaar meerdere pieken die veel groter kunnen zijn dan de inschakelpiek.Blik1984 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:24:
[...] En je bedoelt hiermee denk ik dat de defecte weerstand in de lamp zit?
Inschakelpiek: verbinding wordt gemaakt op een hoog punt in de sinus (max ~330V) en de condensator is leeg
Vonk-piek : condensator is andersom geladen dan netspanning (max ~660V) -> max 4x zoveel vermogen in de weerstand. (Meestal met korte tijd herhalingen!!!)
edit: gebruikelijke opbouw ledlamp: Fase - condensator - weerstand - diodes - condensator(elco) - Nul.
De leds worden dan aangesloten over de elco, de 1e condensator werkt als AC-weerstand om de spanning te verlagen zonder vermogens verlies, maar met fase verschuiving (cos-phi). De weerstand beperkt de "inrush".
[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 03-09-2025 10:27 ]
Ik ben qua elektriciteit een redelijke noob. Zou de vervolgactie wat jou betreft zijn om de schakelaars te checken/meten (zo ja, hoe dan, elektricien?). Of binnenwerk van de schakelaars te vervangen? Dat laatste kan ik zelf wel.onetime schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:07:
[...]
Ja. Maar door je vorige post vermoed ik dat de oorzaak zit in het vonken van de schakelaars. Dat geeft korte tijd achter elkaar meerdere pieken die veel groter kunnen zijn dan de inschakelpiek.
Inschakelpiek: verbinding wordt gemaakt op een hoog punt in de sinus (max ~330V) en de condensator is leeg
Vonk-piek : condensator is andersom geladen dan netspanning (max ~660V) -> max 4x zoveel vermogen in de weerstand. (Meestal met korte tijd herhalingen!!!)
edit: gebruikelijke opbouw ledlamp: Fase - condensator - weerstand - diodes - condensator(elco) - Nul.
De leds worden dan aangesloten over de elco, de 1e condensator werkt als AC-weerstand om de spanning te verlagen zonder vermogens verlies, maar met fase verschuiving (cos-phi). De weerstand beperkt de "inrush".
@Blik1984 Bekijk het binnenwerk van de schakelaars met de probleem lampen, en als je (meer) zwart geblakerde contacten ziet dan bij de probleemloze lampen zit er of een probleem in hoe ze bedient worden, of zijn de schakelaars echt niet helemaal lekker. (bedankt voor het weer on-topic brengen van dit draadje)
Probleem kan misschien ook worden opgelost met een heel kleine ontstoor condensator over de schakelaar...
(Die ontstoor condensator heeft waarschijnlijk ook een weerstand ingebouwd.)
Probleem kan misschien ook worden opgelost met een heel kleine ontstoor condensator over de schakelaar...
(Die ontstoor condensator heeft waarschijnlijk ook een weerstand ingebouwd.)
Ik probeer door dit forum te lezen te begrijpen wat mag/kan en ook natuurlijk waarom en heb nu een vraag. In de praktijk kom ik regelmatig een situatie tegen waarvan ik, na het lezen van dit forum denk dat ze niet juist kan zijn maar ik zie het veel dus waarschijnlijk maak ik een denkfout:
Het gaat om de krachtstroom verdelers (paddenstoelen) die gebruikt worden vooral bij evenenementen en in de bouw (dus tijdelijke installaties) maar ook wel in theaters of gebouwen vast toegepast. Wat ik tijdens het lezen hier tegenkom is dat het belangrijk is dat je meerfase aansluitingen tussen de fases belast (de nul is dan secundair) in verband met de stromen die kunnen lopen. Ik lees dat vooral bij de discussies over de verschillende (toegelaten) manieren van aansluiten van de kookgroep (als je 2 fase aansluit moet je ook 2 nul aders trekken). Als ik het goed begrijp is het probleem dat als je de fases splitst de stroom die door de 3 fases gebruikt wordt door de enkele nul retour moet en die is zelfde doorsnee als elke fase draad afzonderlijk dus die kan dan overbelast worden.
Paddestoelen zoals bijvoorbeeld:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NyvfjZOj29nt4piPOPPyeV6g.jpg?f=user_large)
hebben 32A in en 32A uit en splitsen naar 6 keer schuko 16A. Als die schuko's stevig belast worden zal het totaal gebruik daarvan (dus alle 3 fases) door de enkele nul retour moeten en daar is die ader dan mogelijk te dun voor of klopt die redenering niet? Hoor graag hoe het zit.
Het gaat om de krachtstroom verdelers (paddenstoelen) die gebruikt worden vooral bij evenenementen en in de bouw (dus tijdelijke installaties) maar ook wel in theaters of gebouwen vast toegepast. Wat ik tijdens het lezen hier tegenkom is dat het belangrijk is dat je meerfase aansluitingen tussen de fases belast (de nul is dan secundair) in verband met de stromen die kunnen lopen. Ik lees dat vooral bij de discussies over de verschillende (toegelaten) manieren van aansluiten van de kookgroep (als je 2 fase aansluit moet je ook 2 nul aders trekken). Als ik het goed begrijp is het probleem dat als je de fases splitst de stroom die door de 3 fases gebruikt wordt door de enkele nul retour moet en die is zelfde doorsnee als elke fase draad afzonderlijk dus die kan dan overbelast worden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NyvfjZOj29nt4piPOPPyeV6g.jpg?f=user_large)
hebben 32A in en 32A uit en splitsen naar 6 keer schuko 16A. Als die schuko's stevig belast worden zal het totaal gebruik daarvan (dus alle 3 fases) door de enkele nul retour moeten en daar is die ader dan mogelijk te dun voor of klopt die redenering niet? Hoor graag hoe het zit.
@misja Zo werkt 3-fasen niet en jouw redenering klopt ook niet. Volgens jouw redenering zou bij een woning die op 3x25A (met ook uiteraard slechts 1 nuldraad) aangesloten is, de nuldraad ook overbelast raken.
Maar dat doet ie niet. Sterker nog, als in die woning (of jouw paddenstoel, het principe is precies hetzelfde) de verdeling over de fasen perfect is, heb je helemaal geen stroom door de nul. Dat komt door de 120° fasenverdraaiing tussen de fasen.
Maar dat doet ie niet. Sterker nog, als in die woning (of jouw paddenstoel, het principe is precies hetzelfde) de verdeling over de fasen perfect is, heb je helemaal geen stroom door de nul. Dat komt door de 120° fasenverdraaiing tussen de fasen.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 03-09-2025 16:11 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dergelijke paddestoelen in welke vorm dan ook verdelen de 230V WCD's over de fases, oftewel kijk je naar je voorbeeld, 2 WCD's per fase.misja schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:01:
Ik probeer door dit forum te lezen te begrijpen wat mag/kan en ook natuurlijk waarom en heb nu een vraag. In de praktijk kom ik regelmatig een situatie tegen waarvan ik, na het lezen van dit forum denk dat ze niet juist kan zijn maar ik zie het veel dus waarschijnlijk maak ik een denkfout:
[Afbeelding]
Door de fase verschuivingshoek van 120 graden wordt de nul normaal nooit meer belast dan de verbruikte A's per fase.
mooi uitleg op YTAndrehj schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:11:
@misja Zo werkt 3-fasen niet en jouw redenering klopt ook niet. Volgens jouw redenering zou bij een woning die op 3x25A (met ook uiteraard slechts 1 nuldraad) aangesloten is, de nuldraad ook overbelast raken.
Kleine noot: als je een hele rare asymmetrische belasting hebt, b.v. verbruik op fase 1 en 2 en teruglevering op fase 3, dan kan je de nul wel overbelasten. Bij 2 x 16 A verbruik + 1 x 16 A teruglevering heb je 32 A door de nul.
Als je een sterk inductieve belasting op de ene fase hebt en een sterk capacitieve op de andere, kan het ook ongunstig uitpakken.
Maar goed: als je "gewoon" wat verbruikers hebt met een cos(phi) van > 0.8, zoals gebruikelijk, is er niets aan de hand. Dat is in de praktijk wel het geval.
Als je een sterk inductieve belasting op de ene fase hebt en een sterk capacitieve op de andere, kan het ook ongunstig uitpakken.
Maar goed: als je "gewoon" wat verbruikers hebt met een cos(phi) van > 0.8, zoals gebruikelijk, is er niets aan de hand. Dat is in de praktijk wel het geval.
Ha dank allemaal heel duidelijk en ik zag het dus verkeerd. Die fasedraaiing was volledig langs me heen gegaan ergens iets gemist in de basis dus. Nu weer wat geleerd heel fijn.
Vraag me dan wel af waarom soms heel moeilijk gedaan wordt als iemand een fornuis 2 fase aansluit met gebruik van één nul draad wat zie ik daar dan over het hoofd?
Vraag me dan wel af waarom soms heel moeilijk gedaan wordt als iemand een fornuis 2 fase aansluit met gebruik van één nul draad wat zie ik daar dan over het hoofd?
Dat is dan een verkeerde conclusiemisja schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:01:
Wat ik tijdens het lezen hier tegenkom is dat het belangrijk is dat je meerfase aansluitingen tussen de fases belast (de nul is dan secundair) in verband met de stromen die kunnen lopen.
Die tweede N is juist bij 3-fase niet nodig. Maar als je de twee "fases" kookplaat eigenlijk op dezelfde fase van het net aansluit dan heb je dus feitelijk twee verbruikers die dezelfde N delen. De stroom door de N is dus 2x de stroom door de L (uitgaande van gelijke belasting) ofwel 32A bij een 7,4kW kookplaat. En dat wil je dus niet door een 2,5qmm hebben. Dat is nu net de hele reden dat we het splitsen ver twee L. Ofwel, het moeten twee losse delen blijven, L1 met N1 en een L2 met een eigen N2.Ik lees dat vooral bij de discussies over de verschillende (toegelaten) manieren van aansluiten van de kookgroep (als je 2 fase aansluit moet je ook 2 nul aders trekken).
De magie van 3-fase is nu juist dat de stroom door de N 0A is bij gelijke belasting van de fases. Bij 3-fase belasting geldt dus altijd dat N <= L(max) is (N stroom lager of gelijk aan grootste L stroom).Als ik het goed begrijp is het probleem dat als je de fases splitst de stroom die door de 3 fases gebruikt wordt door de enkele nul retour moet en die is zelfde doorsnee als elke fase draad afzonderlijk dus die kan dan overbelast worden.
Waar het alleen "mis" gat is als je gaat leveren en terugleveren op verschillende fases. Dan kan de N stroom juist tot 2x de L stroom worden. Maar zolang alles in dezelfde richting is (dus of leveren of terugleveren op alle 3 de fases) is er niets aan de hand.
Daar zie je ook iets over het hoofd, en dat ligt ook geheel aan is het daadwerkelijk 2 fases met 2 losse aardlekschakelaars of alamats, of is het 1 fase met dubbele automaten (beruchte kookgroep), of is het een 3F aansluiting waarbij 2 fases + nul van een 3F+N groep wordt gebruikt.misja schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:04:
Ha dank allemaal heel duidelijk en ik zag het dus verkeerd. Die fasedraaiing was volledig langs me heen gegaan ergens iets gemist in de basis dus. Nu weer wat geleerd heel fijn.
Ha, zo fijn dat jullie zo goed kunnen uitleggen wat ik over het hoofd zie. Het is heel logisch als je alles mee neemt maar dat deed ik dus niet. En inderdaad als je dus kookgroep via twee aders op dezelfde fase aansluit gaat de fasedraaiing niet op en moet je dus ook 2 nul leidingen hebben. Duidelijk. Ook dat detail heb ik tijdens het lezen over het hoofd gezien (maar het is ook wel veel lezen dit forum als je laat instapt).Annuk schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:08:
[...]
Daar zie je ook iets over het hoofd, en dat ligt ook geheel aan is het daadwerkelijk 2 fases met 2 losse aardlekschakelaars of alamats, of is het 1 fase met dubbele automaten (beruchte kookgroep), of is het een 3F aansluiting waarbij 2 fases + nul van een 3F+N groep wordt gebruikt.
Daar zal dan ook niet moeilijk over gedaan worden...misja schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:04:
Zitten wel wat randvoorwaarde aan natuurlijk. Dingen als:
- de aardlek moet wel 3-fase zijn
- indien het een kookgroep over 2 fases, dan wel de N bruggen op de automaat.
- kan geen kookgroep van alamats zijn
- etc
Hier het grote struikelblok; veel mensen, ook "pro's", hebben het verschil tussen 2 fases en 2 fase draden niet helder. Ze begrijpen waarschijnlijk niet wat 3fase inhoud; 3 120° verschoven sinussen.misja schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:01:
[...] Ik lees dat vooral bij de discussies over de verschillende (toegelaten) manieren van aansluiten van de kookgroep (als je 2 fase aansluit moet je ook 2 nul aders trekken). Als ik het goed begrijp is het probleem dat als je de fases splitst de stroom die door de 3 fases gebruikt wordt door de enkele nul retour moet en die is zelfde doorsnee als elke fase draad afzonderlijk dus die kan dan overbelast worden.
[...] Hoor graag hoe het zit.
2 fase, betekent een verschil van 120° hier tussen en bij een 3x 230V een verschil van 400V hier tussen. Anders heb je niet 2fase maar één fase op twee draden.
De enige manier om de spraakverwarring op te lossen, is om de term "2 fase" helemaal te schrappen, want het wordt voor bovengenoemde 2 verschillende concepten gebruikt. Wel bruikbaar: "2 keer dezelfde fase" en "2 verschillende fasen". Oftewel, in cryptische kookgroep-aansluit-schema-benamingen, respectievelijk "2L2N~" en "2N~". Wie de term "2 fase" in de context van een kookplaat gebruikt zonder verdere verduidelijking, laat daarmee zien dat ie er geen verstand van heeft of niks geeft om nauwkeurige communicatie. En dat is dus vrijwel elke keukenboer, en verbazingwekkend veel elektriciens.
(In die cryptische benaming is "2L2N~" trouwens een vreemde eend in de bijt. Normaliter wordt het aantal fasen benoemd, en of er wel of niet een nul bij zit:
Maar ja, dat systeem kan geen 2e nuldraad encoderen in de benaming, dus daarvoor wijkt men uit naar een compleet ander schema, dat neerkomt op "2L2N~" of "2L/2N~". Het is eigenlijk een bijzondere vorm van "1N~", waarbij alles vanaf de groepenkast verdubbeld wordt en los van elkaar blijft, hooguit met gemeenschappelijke bediening.)
(In die cryptische benaming is "2L2N~" trouwens een vreemde eend in de bijt. Normaliter wordt het aantal fasen benoemd, en of er wel of niet een nul bij zit:
| 1N~ | 1× L, 1× N |
|---|---|
| 2N~ | 2× L (verschillende fasen), 1× N |
| 3N~ | 3× L (verschillende fasen), 1× N |
| 2~ | 2× L (verschillende fasen), geen nul (ongebruikelijk) |
| 3~ | 3× L (verschillende fasen), geen nul (klassieke elektromotor) |
[ Voor 74% gewijzigd door Juerd op 03-09-2025 20:14 ]
Misschien moeten we "2x(1N~)" introduceren.Juerd schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:04:
Maar ja, dat systeem kan geen 2e nuldraad encoderen in de benaming, dus daarvoor wijkt men uit naar een compleet ander schema, dat neerkomt op "2L2N~" of "2L/2N~". Het is eigenlijk een bijzondere vorm van "1N~", waarbij alles vanaf de groepenkast verdubbeld wordt en los van elkaar blijft, hooguit met gemeenschappelijke bediening.)
De gangbare notaties zijn voor leken ook onduidelijk. Op fora kom je nog wel eens iemand tegen die uit "2N~" juist haalt dat het met 2 nuldraden aangesloten moet worden, want er staat toch "2N"?...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
@Juerd Ik begrijp wat je zegt, maar degene die zegt 2 fase(s/n) heeft het over 2 van de 3 fases. Met dus ~400V tussen de fases. En als dat niet bedoeld wordt zegt hij het gewoon fout.
Dan moet er gezegd worden 2 fase draden. Dan is het ongedefinieerd of het wel / niet dezelfde fase is.
Bij 2 fase draden op dezelfde fase horen ook 2 N draden. Bij 2 fases niet. Mag wel.
Je moet op dit punt gewoon echt weten waar je het over hebt en wat je doet.
edit: Het is over het algemeen gebruikelijk dat je aangeeft waar het aantal op slaat, dus een getal zonder "L" is eigenlijk een beetje vreemd. Logisch dat niet ingevoerden het niet begrijpen.
Dan moet er gezegd worden 2 fase draden. Dan is het ongedefinieerd of het wel / niet dezelfde fase is.
Bij 2 fase draden op dezelfde fase horen ook 2 N draden. Bij 2 fases niet. Mag wel.
Je moet op dit punt gewoon echt weten waar je het over hebt en wat je doet.
edit: Het is over het algemeen gebruikelijk dat je aangeeft waar het aantal op slaat, dus een getal zonder "L" is eigenlijk een beetje vreemd. Logisch dat niet ingevoerden het niet begrijpen.
[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 03-09-2025 22:09 ]
@onetime Bij 2 verschillende fasen heb je ook 2 fasedraden, dus dat is niet de onderscheidende factor.
"Dubbele fase" in plaats van "2 fasen" ? Dan geeft het enkelvoud ook impliciet aan dat het om 1 fase gaat, dubbel uitgevoerd.
Precies, dan is het duidelijk dat er niets wordt gezegd over 1 of 2 fases. Alleen over de draden.Juerd schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:21:
@onetime Bij 2 verschillende fasen heb je ook 2 fasedraden, dus dat is niet de onderscheidende factor.
Ik denk dat een plaatje met
230 - 400 - 230
. . \ . . . . . / .
. . . . .0 . . . .
maar dan beter getekend de enige voor iedereen duidelijke oplossing is.
400 - 230
. | . . . |
230 - 0
Op zich goed punt, maar je wilt die hele kookgroep niet, je wilt een 3fase krachtgroep.Zwartoog schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:28:
"Dubbele fase" in plaats van "2 fasen" ? Dan geeft het enkelvoud ook impliciet aan dat het om 1 fase gaat, dubbel uitgevoerd.
Ik heb recent een nieuwe meterkast laten aanleggen en zou graag zelf de kabel van mijn laadpaal in de meterkast aansluiten (voor de gemiddelde elektricien is dat geen interessante klus)…
Ik heb een 5x6mm kabel getrokken met massieve kern en die moet in de meterkast komen op de aardlekautomaat die de elektricien al voorzien heeft bij de aanleg van de meterkast.
Voor mij leek het simpel de rechter aardlekautomaat heeft boven 5 schroefjes waar niets in zit. Maar ik vroeg het chat gtp en die zegt op basis van de foto dat er een kam geplaatst is en ik aan de onderkant moet aansluiten. Die kam kan ik -met mijn gebrek aan kennis- niet terugvinden.
Ik ga er vanuit dat ik de 4 kabels in de geel omcirkelde openingen kan plaatsen. De aarde in de gele aarde strip. Klopt dat of krijg ik dan vuurwerk?
:strip_exif()/f/image/4Gx6MNuPsVegkoFU8WwI72L5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FpMUDihNUqiXQB1A3Mta5bwi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een 5x6mm kabel getrokken met massieve kern en die moet in de meterkast komen op de aardlekautomaat die de elektricien al voorzien heeft bij de aanleg van de meterkast.
Voor mij leek het simpel de rechter aardlekautomaat heeft boven 5 schroefjes waar niets in zit. Maar ik vroeg het chat gtp en die zegt op basis van de foto dat er een kam geplaatst is en ik aan de onderkant moet aansluiten. Die kam kan ik -met mijn gebrek aan kennis- niet terugvinden.
Ik ga er vanuit dat ik de 4 kabels in de geel omcirkelde openingen kan plaatsen. De aarde in de gele aarde strip. Klopt dat of krijg ik dan vuurwerk?
:strip_exif()/f/image/4Gx6MNuPsVegkoFU8WwI72L5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FpMUDihNUqiXQB1A3Mta5bwi.jpg?f=fotoalbum_large)
chatGPT is fout in dit geval.FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:34:
Ik heb recent een nieuwe meterkast laten aanleggen en zou graag zelf de kabel van mijn laadpaal in de meterkast aansluiten (voor de gemiddelde elektricien is dat geen interessante klus)…
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt 4 schroefjes: daar moeten bruin, grijs en zwart in. In de meest rechtse van de 4 moet de blauwe.
De geel-groene moet boven de automaat in dat geel-groen blokje.
Niet wat je gevraagd hebt, maar waarom voor de kookplaat een kookgroep en ook geen 3 fasige aansluiting laten voorzien?
[ Voor 3% gewijzigd door Mschamp op 06-09-2025 14:44 . Reden: Aanvulling kookgroep ]
Iemand enig idee wat het verschil is bij een pulsdrukker met n-klem en zonder? Voor een pulsdrukker heb je geen nul nodig. Is dit puur een "parkeercontact", zodat je een lasdopje bespaard?
https://www.goedkopermets...-bevestigingsklauwen.html
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Dank je voor de reactie, dus ter dubbel check de kabel moet wel degelijk in het geel omcirkelde zoals ik in gedachten had?Mschamp schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:42:
[...]
chatGPT is fout in dit geval.
Je hebt 4 schroefjes: daar moeten bruin, grijs en zwart in. In de meest rechtse van de 4 moet de blauwe.
Niet wat je gevraagd hebt, maar waarom voor de kookplaat een kookgroep en ook geen 3 fasige aansluiting laten voorzien?
Voor de kookgroep, geen idee ik heb tegen de elektricien gezegd ik heb een laadpaal aansluiting nodig en voor de kookplaat…
Ja, klopt.FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:46:
[...]
Dank je voor de reactie, dus ter dubbel check de kabel moet wel degelijk in het geel omcirkelde zoals ik in gedachten had?
Voor de kookgroep, geen idee ik heb tegen de elektricien gezegd ik heb een laadpaal aansluiting nodig en voor de kookplaat…
Onderaan de automaat zit de toevoer, die is al aangesloten. bovenaan de automaat kan je jouw kabel aansluiten.
(Onderaan kan ook, maar dan heeft de automaat geen nut
[ Voor 18% gewijzigd door Mschamp op 06-09-2025 14:48 ]
Controlevragen:FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:34:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- weet je hoe ver je de aders moet strippen?
- weet je hoe je controleert of je de aders wel juist hebt aangesloten in de klem?
- weet je hoe strak je de schroeven moet aandraaien?
- als je weet hoe strak je ze moet draaien, heb je daar een momentschroevendraaier voor?
- gezien je een B20 automaat hebt, je hebt de EVSE ingesteld op 16A c.q. 11kW?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Wat ik uit de foto haal is er een aardlekautomaat gebruikt om de kookplaat op 2 verschillende fases te zetten (L2+L3) wat mij verder een goede oplossing is als de kookplaat niet op een andere manier aangesloten kan worden of dat men niet bij de kookplaat kan komen.Mschamp schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:42:
[...]
Misschien geen interessante klus voor de gemiddelde elektricien (al komt die er heus wel gewoon voor langs), maar je moet voor veilig werken in de groepenkast wel bepaalde kennis, inzicht, en gereedschap hebben. En je moet secuur kunnen werken.FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:34:
Laat ik, voor jouw veiligheid, heel duidelijk zijn: je mist vooralsnog de kennis en het inzicht. En vermoedelijk ook het gereedschap. (Heb je een duspol en momentschroevendraaier?)
Iemand met de juiste kennis zou nooit ChatGPT vragen om hulp hierbij. Iemand met kennis van dit onderwerp weet namelijk dat een LLM-AI voor elektra levensgevaarlijk is: een taalmodel kan (vooralsnog?) niet met alle belangrijke aspecten rekening houden, en komt vaak met instructies die leiden tot brand of elektrocutie.
mm².Ik heb een 5x6mm kabel
4.Voor mij leek het simpel de rechter aardlekautomaat heeft boven 5 schroefjes waar niets in zit.
Vraag nooit ChatGPT om hulp met elektra. Die komt aan de lopende band met levensgevaarlijke adviezen, zoals dit.Maar ik vroeg het chat gtp en die zegt op basis van de foto dat er een kam geplaatst is en ik aan de onderkant moet aansluiten.
adersIk ga er vanuit dat ik de 4 kabels (...)
In principe klopt dat. Ik heb een dubbel gevoel bij dat je dit vraagt. Aan de ene kant heb je duidelijk de kennis en ervaring nog niet en zou je wat mij betreft niet in een groepenkast moeten sleutelen. Dat is significant gevaarlijker dan bijvoorbeeld zelf stopcontacten aanleggen. Maar aan de andere kant heb je wel het inzicht gehad dat je dit even moet navragen. Vermoedelijk kom je er wel met wat meer zelfstudie (uren tot dagen), maar doe dat alsjeblieft niet met ChatGPT.in de geel omcirkelde openingen kan plaatsen. De aarde in de gele aarde strip. Klopt dat of krijg ik dan vuurwerk?
Met elektra kunnen kleine foutjes desastreuze gevolgen hebben en je moet op allerlei dingen letten die er anders vaak niet toe doen. Zelfs het vastdraaien van een schroef is, als je het goed en veilig wilt doen, iets waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt - niet zomaar een willekeurige passende schroevendraaier. Draden hebben een maximale buigradius. Een draad moet op een bepaalde lengte gestript worden. De volgorde van de fasen kan uitmaken. De (aardlek)automaat moet qua specificaties geschikt zijn voor het doel, waarbij ook de 80%-regel in acht genomen zou moeten worden. En dat moet je allemaal maar net weten, en dit lijstje is enorm incompleet.
[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 06-09-2025 15:22 ]
Niet alleen in dit geval, maar heel erg vaak. ChatGPT en andere AI moet je nooit gebruiken voor gevaarlijke dingen zoals elektra. Op het gebied van elektra maakt het ding bovendien nog veel meer fouten dan bij veel andere onderwerpen.
De gebruikelijke volgorde is bruin, zwart, grijs. (Een andere volgorde is strikt genomen niet fout.)Je hebt 4 schroefjes: daar moeten bruin, grijs en zwart in.
Bedankt voor de adviezen. Ik kan me er in vinden want eenmaal geïnstalleerd klapt hij er gelijk uit… ik dacht er wellicht te makkelijk over, ik heb 5 kabels, die stop ik in de 5 beschikbare gaten…
Ik heb wel het idee dat ik weet waarom het fout gaat, bij de hoofdschakelaar is de nummering niet op volgorde, vermoedelijk moet de volgorde van de kleuren daarom aangepast worden?
Strippen heb ik zo ver gedaan als de kabel er in past. Zo had ik het aangesloten::strip_exif()/f/image/xDat0jCmVuVHLvitjFQXyUi1.jpg?f=fotoalbum_large)
Later zag ik de nummering onder de hoofdschakelaar die 1 of 1 door lijkt te lopen (de linker automaat is dan weer wel op de normale volgorde):
:strip_exif()/f/image/7ooAN39rfGtE25toFuqBv2pm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou veel liever een elektricien hebben maar ik heb de moed een beetje opgegeven met vakmensen. Wij hebben hier alles verbouwd en ze rekenen allemaal de hoofdprijs, brengen matige kwaliteit, maken dingen niet af en kunnen al helemaal geen afspraken nakomen. Sorry ik generaliseer nu, ik begrijp dat er ook goede zijn maar die zijn vaak lastig te vinden en weinig tijd.
Ik heb wel het idee dat ik weet waarom het fout gaat, bij de hoofdschakelaar is de nummering niet op volgorde, vermoedelijk moet de volgorde van de kleuren daarom aangepast worden?
Strippen heb ik zo ver gedaan als de kabel er in past. Zo had ik het aangesloten:
:strip_exif()/f/image/xDat0jCmVuVHLvitjFQXyUi1.jpg?f=fotoalbum_large)
Later zag ik de nummering onder de hoofdschakelaar die 1 of 1 door lijkt te lopen (de linker automaat is dan weer wel op de normale volgorde):
:strip_exif()/f/image/7ooAN39rfGtE25toFuqBv2pm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou veel liever een elektricien hebben maar ik heb de moed een beetje opgegeven met vakmensen. Wij hebben hier alles verbouwd en ze rekenen allemaal de hoofdprijs, brengen matige kwaliteit, maken dingen niet af en kunnen al helemaal geen afspraken nakomen. Sorry ik generaliseer nu, ik begrijp dat er ook goede zijn maar die zijn vaak lastig te vinden en weinig tijd.
Heb je het andere uiteinde ook al aangesloten? En zo ja hoe?FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:36:
Bedankt voor de adviezen. Ik kan me er in vinden want eenmaal geïnstalleerd klapt hij er gelijk uit… ik dacht er wellicht te makkelijk over, ik heb 5 kabels, die stop ik in de 5 beschikbare gaten…
Strippen heb ik zo ver gedaan als de kabel er in past. Zo had ik het aangesloten: [Afbeelding]
[Afbeelding]
In je groepenkast zit het al fout.
Bovenaan: blauw hoort uiterst rechts, afhankelijk van hoe je draaiveld is moeten bruin, zwart, grijs allemaal 1 plaats naar links of er moet nog gedraaid worden, maar dan moet je eerst je draaiveld gaan meten.
Waarom doe je blauw aan de bovenkant niet op dezelfde plek als de onderkant?FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:36:
Je bent al zeker 1 stuk van het antwoord vergeten toepassen:FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:36:
Strippen heb ik zo ver gedaan als de kabel er in past. Zo had ik het aangesloten: [Afbeelding]
[Afbeelding]
Door deze manier van verbinden kan je heel veel schade gemaakt hebben.Mschamp schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:42:
[...]
Het is tijd om te stoppen en een elektricien te bellen. Je foto bevestigt waar ik al bang voor was: je mist zelfs de basiskennis.
Als je het in je hoofd haalt om het aan te sluiten zoals je hebt gedaan, met blauw op bruin en grijs op blauw, heb je werkelijk geen flauw idee waar je mee bezig bent. Je hebt geluk dat deze installatiefout tot snelle uitschakeling leidt. Andere fouten kunnen leiden tot brand of elektrocutie, soms pas jaren na installatie.
Voor je eigen veiligheid: STOP. Laat dit over aan iemand die weet hoe het moet.
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 06-09-2025 15:47 ]
Niet je huiswerk overschrijven van je klasgenoot als je klasgenoot een heel andere opdracht heeft gemaaktFFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:45:
Dom, ik heb de volgorde van de linker automaat gekopieerd.
@FFF
Het is dus niet fff een kabel aansluiten.
Vertel je de electricien wel dat je de blauwe ader verkeerd had aangesloten?
En dat hij bij het inschakelen van de groep rekening moet houden met vuurwerk bij de laadpaal?
Het is dus niet fff een kabel aansluiten.
Vertel je de electricien wel dat je de blauwe ader verkeerd had aangesloten?
En dat hij bij het inschakelen van de groep rekening moet houden met vuurwerk bij de laadpaal?
Wat me eerder nog niet was opgevallen: de groengele draad zit in een Hager QuickConnect-klem die geschikt is t/m 4 mm². Als de kabel werkelijk 6 mm² is, dan heb je dat contact nu misschien verpest: de veer van de klem kan zodanig zijn uitgelubberd dat ie nooit meer goed contact maakt. Misschien valt het mee, maar ik zou er niet meer op durven vertrouwen. Deze positie van het aardblok moet dus niet meer worden gebruikt; maak dat op een of andere manier duidelijk voor wie er in de toekomst nog in deze kast moet werken, of laat het aardblok vervangen.
Je hebt de draad ook nog eens in het verkeerde gat gestoken. Het vierkante gaatje is om een kleine schroevendraaier in te steken om de klem te openen. Draden moeten in de ronde gaatjes. De aardedraad maakt dus geen goed contact; dat zou op zichzelf al gevaarlijk zijn als de rest wel goed zou zijn aangesloten.
Voor dikke draden zitten er 4 schroefklemmen, waarvan er waarschijnlijk één al in gebruik is voor de aardedraad die vanaf de buitenkant ingestoken zit. (Bij deze klemmen moet je overigens ook oppassen dat de draad niet aan de verkeerde kant van de kooiklem ingestoken wordt. Nog zo'n ding wat je maar net moet weten - het staat wel in de handleiding maar wie denkt dat het een kwestie is van gewoon simpel vastschroeven, zal de handleiding niet lezen...)
[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 06-09-2025 16:43 ]
@Juerd Aangezien die aardedraad in het verkeerde gat is gestoken is de veer in het juiste gat nu toch niet uitgelubberd?
Met zo’n schroevendraaiertje zal je ook flink wat kracht kunnen uitoefenen dus vraag af of hierdoor het bijbehorende juiste gat echt niet meer bruikbaar is, ik gok dat het nog goed functioneert eigenlijk.
Met zo’n schroevendraaiertje zal je ook flink wat kracht kunnen uitoefenen dus vraag af of hierdoor het bijbehorende juiste gat echt niet meer bruikbaar is, ik gok dat het nog goed functioneert eigenlijk.
In beide gevallen komt het onder dezelfde veer terecht. De hoek is alleen totaal verkeerd om het draadeinde goed op de busstrip terecht te laten komen.Vliegvlug schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:16:
@Juerd Aangezien die aardedraad in het verkeerde gat is gestoken is de veer in het juiste gat nu toch niet uitgelubberd?
:strip_exif()/f/image/6jSis6hnNOAvowzKuqtMXXEg.png?f=user_large)
Dat vind ik een goed punt, en ik schreef al eerder: misschien valt het mee. Ik kan me dus ook voorstellen dat er niks aan de hand is. Maar er is iets geforceerd in een gat dat daar niet voor bedoeld is, en elektrisch contact is afhankelijk van een boel kleine details. Ik zou dit pas aandurven als ik zo'n klem opengewerkt van dichtbij bekeken heb.Met zo’n schroevendraaiertje zal je ook flink wat kracht kunnen uitoefenen dus vraag af of hierdoor het bijbehorende juiste gat echt niet meer bruikbaar is,
Misschien ben ik wat dit betreft een beetje raar, maar ik gok liever niet met elektra.ik gok dat het nog goed functioneert eigenlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 06-09-2025 17:48 ]
Nu lijkt de kookgroep op 2 fases te zijn aangesloten, dat is in een ombouw situatie van 1 naar 3 fase nog verdedigbaar, maar eigenlijk moet dat gewoon een 3fase krachtgroep zijn. Dan moet de aansluiting van de perilex en de kookplaat ook aangepast worden. Het grote kookplaat aansluiten topicFFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:46:
[...] Voor de kookgroep, geen idee ik heb tegen de elektricien gezegd ik heb een laadpaal aansluiting nodig en voor de kookplaat…
edit: de kleuren zijn voor 3fase, de NPR5310, schrijft blauwe markeringen op de grijze draad voor bij 2e Nul. [/]
p.s. Het is te hopen dat de laadpaal niet is opgeblazen door overspanning; 400V ipv 230V.
Met een beetje mazzel heeft een Metal Oxide Varistor (MOV) de paal beschermd.
[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 06-09-2025 18:18 ]
Moet dat? Volgens mij hoeft dat niet. Een 2×16 A kookgroep, mits verdeeld over 2 fasen, mag ook op een 3×25 A aansluiting. Een krachtgroep is netter, en ik weet niet waarom die hier niet is toegepast aangezien dat met dezelfde aardlekautomaat zou kunnen, maar waarom zou het verplicht zijn?onetime schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:13:
[...]
Nu lijkt de kookgroep op 2 fases te zijn aangesloten, dat is in een ombouw situatie van 1 naar 3 fase nog verdedigbaar, maar eigenlijk moet dat gewoon een 3fase krachtgroep zijn.
(Ik vermoed dat de toegang tot de kookplaat en aansluitdoos/perilex daarvan niet makkelijk is, en daarom 2L2N is gelaten na upgrade van 1 naar 3 fase. En dat lijkt mij prima.)
(Meta) Tja, die splitsing werkt niet echt lekker. Het gaat daar regelmatig over groepenkasten, en hier regelmatig over kookplaten. Niet gek, want ze hebben alles met elkaar te maken. Ik denk dat grote langdurige topics nooit zuiver kunnen worden opgesplitst als de onderwerpen overlappen. Af en toe wordt een rij posts verplaatst tussen deze twee topics... Gaat dat nu ook weer gebeuren?Het grote kookplaat aansluiten topic
Het blijft apart dat de NPR uitzonderingen verzint die niet in de NEN 1010 staan. Maar ok, omkleuren bij fornuisgroepen is zo gangbaar dat haast niemand er echt over zal vallen.edit: de kleuren zijn voor 3fase, de NPR5310, schrijft blauwe markeringen op de grijze draad voor bij 2e Nul.
Die uitzondering waarbij je een grijze draad mag omkleuren naar blauw gaat echter nadrukelijk over 5-aderige kabel, niet over installatiedraad, "Een vijfaderige kabel met twee blauwe aders is namelijk niet opgenomen in HD 308 S2".
Er staat zelfs "de aansluiting van een fornuisgroep gevoed uit een eenfasevoeding met een vijfaderige kabel" - apart dat omkleuren van een 2e nuldraad bij een echte meerfasevoeding niet zou mogen.
[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 06-09-2025 18:34 ]
Dat word een nieuwe laadpaal vrees ik, je hebt 400v gezet op een contact waar 230v op had gemoeten. Die printplaat heeft wat zwarte plekjes denk ik...FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:03:
Ik ga het advies opvolgen en een elektricien proberen te vinden die dit kan fixen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik ben zoals bekend niet kundig, maar op de paal staat 400V, 32A dus wellicht kan hij daar wel tegen?
Dat wordt een dure zo, nieuwe print/paal en een monteur die het prutswerk moet oplossen.Makrolon schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:28:
[...]
Dat word een nieuwe laadpaal vrees ik, je hebt 400v gezet op een contact waar 230v op had gemoeten. Die printplaat heeft wat zwarte plekjes denk ik...
Op het werk hoor ik wel eens: kleur op kleur en je bent elektromonteur.
[ Voor 9% gewijzigd door habbekrats op 06-09-2025 19:38 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:37:
Ik ben zoals bekend niet kundig, maar op de paal staat 400V, 32A. Kan hij er dan tegen of is het probleem dat het op 1 contact heeft gestaan?
Kan ik dat optisch zien aan de printplaat?
Hiervoor moet de paal open en goed kijken naar zwarte plekjes, brandgeur.
Je kunt natuurlijk strontmazzel hebben dat de boel het overleefd heeft. Elektronica is niet echt vergevingsgezind in dat opzicht.
Het ding is ontworpen voor 400V tussen 2 fasen, maar natuurlijk niet voor 400V tussen fase en nul (oftewel de draad die nul had moeten zijn...).FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:37:
Ik ben zoals bekend niet kundig, maar op de paal staat 400V, 32A dus wellicht kan hij daar wel tegen?
Jongens, voor alle paniek. Heeft hij die schakelaar wel aan gezet? Of vroeg hij het hier al ter controle?
Nvm, hij klapt er gelijk uit.
Nvm, hij klapt er gelijk uit.
[ Voor 16% gewijzigd door Theuno op 06-09-2025 19:58 ]
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Ik vrees echt van niet, welk merk lader heb je?FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:37:
Dat de aardlekautomaat er uit klapte is waarschijnlijk op kortsluiting. Dat is een teken dat er nu een kortsluiting in de lader zit.
De zappi kan er niet tegen weert ik helaas uit ervaring 😁
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Nee joh, rook en vuurwerk is al geweest.devriesjande schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:12:
Newmotion, ziet er wel relatief degelijk uit.Makrolon schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:59:
[...]
Ik vrees echt van niet, welk merk lader heb je?
Dat de aardlekautomaat er uit klapte is waarschijnlijk op kortsluiting. Dat is een teken dat er nu een kortsluiting in de lader zit.
De zappi kan er niet tegen weert ik helaas uit ervaring 😁
Zal de print binnenkort eens checken.
Denk het niet, die heeft de voeding rechtstreeks op de print zitten als ik het me goed herinner.FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:02:
[...]
Newmotion, ziet er wel relatief degelijk uit.
Zal de print binnenkort eens checken.
Waarschijnlijk wel ja. Maar dat moet de monteur wel weten.jadjong schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:01:
[...]
Nee joh, rook en vuurwerk is al geweest.
Hij is gemaakt voor 400 V tussen de fasen (bruin, zwart, grijs), maar waarschijnlijk niet voor 400 V tussen het nulcontact en een fasecontact (blauw en bijv. bruin).FFF schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:37:
Meestal wordt de elektronica van een laadpaal gevoed uit de eerste fase en de nul, waartussen 230 V staat. Dat zijn dan in het algemeen de bruine en blauwe draad. Omdat je de blauwe draad op een andere fase hebt aangesloten, is de spanning tussen die twee draden 400 V geweest.
:strip_exif()/f/image/NwFgtrjsjhrsoJZ2ilKWzFRc.png?f=user_large)
Links de normale situatie. Rechts hoe jij het hebt aangesloten: blauw heb je aangesloten op L1, bruin heb je aangesloten op L2, zwart heb je aangesloten op L3, grijs heb je aangesloten op N. De vetgedrukte waarden wijken daardoor af van normaal: bruin-grijs en zwart-grijs kregen 230 V terwijl dat normaal 400 V is. Niet goed, maar daar gaan dingen meestal niet van kapot. Maar bruin-blauw en zwart-blauw hebben nu 400 V gekregen terwijl dat normaal 230 V is. Dat kan wel stuk gaan, want dat is veel meer dan waar het voor gemaakt is.
Was het maar kleur op kleur aangesloten.habbekrats schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:37:
[...]
Dat wordt een dure zo, nieuwe print/paal en een monteur die het prutswerk moet oplossen.
Op het werk hoor ik wel eens: kleur op kleur en je bent elektromonteur.
Da's lastig met bruin/bruin/bruin aan de voedende kant en bruin/zwart/grijs aan de afgaande kantdevriesjande schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:16:
[...]
Was het maar kleur op kleur aangesloten.
Dat wel natuurlijk.Juerd schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:17:
[...]
Da's lastig met bruin/bruin/bruin aan de voedende kant en bruin/zwart/grijs aan de afgaande kant.
We weten overigens helemaal niet hoe de kabel op de paal is aangesloten. Misschien wel bruin op PE.
[ Voor 16% gewijzigd door devriesjande op 06-09-2025 20:22 ]
Staan gewoon netjes nummers op… L3 L1 L2 als ik het goed zag. Waarschijnlijk omdat de 3
Fase kookgroep maar 2 fasen belast dus L3 niet, bij een enkele fase auto is dit dus wel slim.
We hebben ook nog geen foto gezien hoe de kabel in de laadpaal zit, als blauw daar op een fase is aangesloten heb je mazzel gehad. Maar laat de Electricien beide kanten juist aansluiten en dan de boel testen…
Fase kookgroep maar 2 fasen belast dus L3 niet, bij een enkele fase auto is dit dus wel slim.
We hebben ook nog geen foto gezien hoe de kabel in de laadpaal zit, als blauw daar op een fase is aangesloten heb je mazzel gehad. Maar laat de Electricien beide kanten juist aansluiten en dan de boel testen…
[ Voor 36% gewijzigd door mjl op 06-09-2025 20:24 ]
-------
Of @FFF heeft alle aders nog in een lasklem zitten en nog helemaal niet aangesloten in de laadpaal.. dan knalt de aardlek/alamat in dit geval er ook zeker uit.
Ligt eraan in welke volgorde de draden bij de laadpaal van de buren zitten, denk ikdevriesjande schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:18:
[...]
Dat wel natuurlijk.
We weten overigens helemaal niet hoe de kabel op de paal is aangesloten. Misschien wel bruin op PE.
Maar inderdaad, ik heb in mijn uitleg de aanname gedaan dat de aders in de laadpaal op de gebruikelijke plekken zitten op basis van de kleuren.
[ Voor 17% gewijzigd door Juerd op 06-09-2025 20:46 ]
Met een beetje geluk zat er een overspanningsbeveiliging in de lader die z'n werk heeft gedaan door een kortsluiting te maken die dan vervolgens de aardlekautomaat eruit laat klappen.
Dat is wat @onetime bedoelde met:Tinusvolkel schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:53:
Met een beetje geluk zat er een overspanningsbeveiliging in de lader die z'n werk heeft gedaan door een kortsluiting te maken die dan vervolgens de aardlekautomaat eruit laat klappen.
onetime schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:13:
p.s. Het is te hopen dat de laadpaal niet is opgeblazen door overspanning; 400V ipv 230V.
Met een beetje mazzel heeft een Metal Oxide Varistor (MOV) de paal beschermd.
@FFF Op de bovenste foto zie je een losliggende aardekabel, eindigend in een oogje. Dat hoort zo natuurlijk niet. Kan potentieel kortsluiting maken op de PCB erboven.
En ook de manier van doorverbinden van die aardekabels in de klemmen verdient geen schoonheidsprijs, nu kun je niet meer een individuele kabel loshalen. Hiervoor zijn speciale doorverbinders te krijgen die je vanaf de voorkant in de klem duwt.
En ook de manier van doorverbinden van die aardekabels in de klemmen verdient geen schoonheidsprijs, nu kun je niet meer een individuele kabel loshalen. Hiervoor zijn speciale doorverbinders te krijgen die je vanaf de voorkant in de klem duwt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die blauwe dingen onder de lompe connector zijn waarschijnlijk varistors die onderdeel zijn van de overspanningsbeveiliging.
Normaal hoeft die aarde eigenlijk niet eens doorverbonden te worden mits een metalen/geleidende Din-rail.Andrehj schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:10:
@FFF Op de bovenste foto zie je een losliggende aardekabel, eindigend in een oogje. Dat hoort zo natuurlijk niet. Kan potentieel kortsluiting maken op de PCB erboven.
De officiële aardklemmen hebben namelijk metalen klemmen op de Din-rail die rechtstreeks aan de insteek contacten vast zit en geven op die manier de aard-verbinding ook door
Dit zie je bv ook nog wel eens in bedrijfs (sturings)kasten, rechts komt de kabel binnen en zit op een aarde-rijgklem, en uiterst links zit ook zo'n klem waaraan de metalen kast en deur gekoppeld zit voor de aarding, rest van de geleiding via de din-rail.
edit:
Ik vermoed dat die losse aardkabel met oogje nog aan de behuizing of deksel oid gemonteerd moet
[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 07-09-2025 12:19 ]
Je hebt gelijk, die doorverbinding zit idd al in een degelijke klem (maar geen idee of dat bij alle merken of typen aarde-klemmen zo is). Niet eens aan gedacht, terwijl ik die klemmen hier heb liggen.Annuk schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:18:
Normaal hoeft die aarde eigenlijk niet eens doorverbonden te worden mits een metalen/geleidende Din-rail.
De officiële aardklemmen hebben namelijk metalen klemmen op de Din-rail die rechtstreeks aan de insteek contacten vast zit en geven op die manier de aard-verbinding ook door
In alle gevallen is een losliggende kabel niet goed.
[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 07-09-2025 12:25 ]
Excuus, ik dacht dat je doelde op de doorverbinding met duo-hulzen, en dat deze los gehaald moest worden (dat sowieso trouwens, enkele aders in de klem), maar dat er alsnog weer een brug in de aardklemmen moest, en dat laatste doelde ik op dat dat niet hoeft i.v.m. de metalen din-rail in de kastAndrehj schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:20:
[...]
Dat weet ik, ik heb die klemmen hier liggen. Maar een extra klem was hier wel nodig, want de inkomende aarde wordt niet alleen doorverbonden met de uitgaande naar de auto, maar ook met de PCB.
Klopt, ik vermoed dat die of door @FFF is losgehaald of dat die inderdaad nog gemonteerd moet worden. Is de behuizing geheel van kunststof en ook geen plaats ervoor op het pcb ofzo dan dat draadje met oogje verwijderen.In alle gevallen is een losliggende kabel niet goed.
Leuke kritiek, voor de fabrikant... Het lijkt me althans dat deze bedrading af-fabriek al is gemonteerd...Andrehj schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:10:
@FFF Ik zie op deze foto's zo snel geen overduidelijke schade, maar dat is natuurlijk geen garantie dat het nog gaat werken... Op de 2e foto lijken die glaszekeringen wat donker, wellicht zijn die doorgebrand maar het kan ook schaduw zijn.
Welk model van Newmotion is dit precies? Zit er wel 6mA DC lekstroombeveiliging in? Bij alle laadpalen die ik tot nu toe heb gezien zie je hiervoor duidelijk een meettrafo om de bedrading naar de voertuigconnector, zoals bij deze laadpaal (ook Newmotion):
:strip_exif()/f/image/Lsh5l2NGselacYrxdZRGP7rr.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij jou zie ik zoiets niet.
Als de laadpaal geen 6mA DC lekstroombeveiliging heeft ingebouwd, dan heb je de verkeerde aardlekautomaat in de groepenkast. Je moet dan type B toepassen i.p.v. type A.
Ik heb het idee dat die rijgklemmen ook niet geschikt zijn voor 6mm2 adereindhulzen. Ze lijken er ook niet ver genoeg in te zitten.
Bedankt voor alle feedback.
De meeste feedback kan ik niet beantwoorden, want dit is zoals hij is de fabriek hem gemaakt heeft en een elektricien hem ooit geïnstalleerd heeft in mijn vorige huis (ook zonder dat oog met aarde te gebruiken).
Ik heb alleen in mijn nieuwe huis de laadpaal weer gemonteerd, aangezien de kabel langs de kruipruimte
Dit is een Newmotion Home Fast Cable 400V 32A. Lekspanning zie ik wel een groot zwart blok zitten met als waar de pijl in de eerdere foto op wijst. Zo te zien staat er 0,32A op als ik inzoom op de foto.
De meeste feedback kan ik niet beantwoorden, want dit is zoals hij is de fabriek hem gemaakt heeft en een elektricien hem ooit geïnstalleerd heeft in mijn vorige huis (ook zonder dat oog met aarde te gebruiken).
Ik heb alleen in mijn nieuwe huis de laadpaal weer gemonteerd, aangezien de kabel langs de kruipruimte
Dit is een Newmotion Home Fast Cable 400V 32A. Lekspanning zie ik wel een groot zwart blok zitten met als waar de pijl in de eerdere foto op wijst. Zo te zien staat er 0,32A op als ik inzoom op de foto.
[ Voor 28% gewijzigd door FFF op 07-09-2025 13:27 ]
Ja dat dacht ik dus al.FFF schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:23:
Bedankt voor alle feedback.
De meeste feedback kan ik niet beantwoorden, want dit is zoals hij is de fabriek hem gemaakt heeft
Hoort deze handleiding daarbij?Dit is een Newmotion Home Fast Cable 400V 32A.
Daar lees ik:
:strip_exif()/f/image/PVDRNj6k57R5FdOj4KPFTjyZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt er toch echt op dat jouw aardlekautomaat niet geschikt is.
Kenmerkend aan het zwarte blok waar de pijl op wijst in mijn afbeelding, is dat de draden er doorheen lopen.Lekspanning zie ik wel een groot zwart blok zitten met als waar de pijl in de eerdere foto op wijst. Zo te zien staat er 0,32A op als ik inzoom op de foto.
Jouw blok is een voeding die 12VDC maakt van 100-240VAC, om de elektronica in de lader van spanning te voorzien.
Dat zwarte voedingblok is te vervangen mocht hij stuk zijn. Goede kans dat de rest het wel overleeft heeft. Deze blokken bevatten een schakelvoeding die na gelijkrichting normaal rond de 320Vdc zit met 400Vac in gaat dat naar 560Vdc en dat vind de voeding niet fijn. Met een beetje geluk hebben de varistors de boel gered maar liggen dan vaak in sluiting waardoor je automaat uit ging. https://nl.aliexpress.com/item/1005006049685784.html
Het oogje is voor voor paal montage, daar mee aard je de montage paal via een vd bevestigingsbouten.
@FFF Ik denk gemetalliseerde glazen zekeringen te zien. Door een verdampend metaaldraadje. Dan zou hij nog in orde kunnen zijn door het ingrijpen van de MOV's met de zekeringen.
Welke bron heb jij dan nog gevonden? Beter dan de installatiehandleiding ga je het volgens mij niet vinden. Alleen is het dan natuurlijk wel de vraag of ik de juiste installatiehandleiding voor me had...FFF schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:39:
Wat betreft de DC foutdetectie spreken verschillend bronnen elkaar tegen maar ik begrijp te herkennen aan een zwarte ring waar de fase en de 0 doorheen moeten lopen.
Geen idee wat je daar ziet, maar nee dat lijkt me niet. Op jouw laatste foto zie je dat in ieder geval de nul hier niet doorheen loopt.
Ik zie online wel plaatjes die op die ring lijken als dc lekstroom sensor/beveiliging. Maar zo te zien is deze dan inderdaad niet goed aangesloten. Ik zag ook een los stekkertje, mogelijk is er in mijn huis een automaat gezet met lekstroom en is deze niet meer in gebruik genomen.
Al met al wordt het een te grote puzzel, ik ga maar kijken voor een nieuwe paal inclusief installatie.
Al met al wordt het een te grote puzzel, ik ga maar kijken voor een nieuwe paal inclusief installatie.
Iemand enig idee welk afdekplaatje voor Gira (Std 55) geschikt is voor een Rutenbeck Cat 6a? Het standaard Gira kapje trekt krom op het laatst omdat het schroefje 1mm te ver naar beneden zit.
Het geheel zit in een Gira standaard 55 opbouwdoos. Ik heb nu twee keer een plaatje besteld maar beide hebben hetzelfde probleem. Elders in huis heb ik de dubbele variant (Rutenbeck 2x Cat6A) waar de standaard Gira kapjes wél netjes op passen.
Mis ik iets?
:strip_exif()/f/image/0AsENfUVdjklSRa1TKIyQxRL.jpg?f=fotoalbum_large)
Het geheel zit in een Gira standaard 55 opbouwdoos. Ik heb nu twee keer een plaatje besteld maar beide hebben hetzelfde probleem. Elders in huis heb ik de dubbele variant (Rutenbeck 2x Cat6A) waar de standaard Gira kapjes wél netjes op passen.
Mis ik iets?
:strip_exif()/f/image/0AsENfUVdjklSRa1TKIyQxRL.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het goed is deze:Typhone schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:25:
Iemand enig idee welk afdekplaatje voor Gira (Std 55) geschikt is voor een Rutenbeck Cat 6a? Het standaard Gira kapje trekt krom op het laatst omdat het schroefje 1mm te ver naar beneden zit.
Mis ik iets?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.sandervunderi...nt-zuiver-wit-027003.html
Edit:
Zo te zien heb je je afwerkrand er ook niet goed op, als dat niet beter wil dan vraag ik me af of je inbouw frame (rutenbeck) er wel goed in zit, de afwerkrand hoort namelijk netjes aan te sluiten.
[ Voor 8% gewijzigd door Annuk op 08-09-2025 09:03 ]
Hehe ja die zit nog los nu om even een beeld te schetsen.Annuk schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:57:
[...]
Als het goed is deze:
https://www.sandervunderi...nt-zuiver-wit-027003.html
Edit:
Zo te zien heb je je afwerkrand er ook niet goed op, als dat niet beter wil dan vraag ik me af of je inbouw frame (rutenbeck) er wel goed in zit, de afwerkrand hoort namelijk netjes aan te sluiten.
Maar als je wilt haal eens je afwerkrand eraf en laat eens zien hoe het inbouw frame zit...Typhone schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:39:
[...]
Hehe ja die zit nog los nu om even een beeld te schetsen.
Heb wel vaker met de opbouw bakken van Gira gewerkt en dit nog nooit zo gehad. Heb alleen nog nooit deze combi gebruikt (opbouw bak + data).
Lichtpuntje is dat je dan ook gelijk een fatsoenlijke paal met moderne mogelijkheden kan uitzoeken. Ik heb ook een variant van de NewMotion/Shell en nu 50five en het is een drama ding. Aan of uit, that’s it.FFF schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:38:
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wel nee, echt niet nodig. Gewoon alles even netjes aan (laten) sluiten.[b]FFF in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"...
:strip_exif()/f/image/a2PHpEYPIUAqpeqLeEnvB2M7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1hanIS3o03UIl5nqqBAOCFsN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tBWX5SVNhfaYebBQ9bFi0RZ5.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/1JsdZ4IW40qAGTsNLsFKaSOV.png?f=fotoalbum_large)