• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
habbekrats schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:37:
[...]

180 euro is de ABB catalogus prijs ex btw maar als je op de ean code 8012542359852 zoekt met google dan zie je dat er best wel prijs verschillen zijn die de moeite van shoppen waard zijn.
Blijf dat een apart fenomeen vinden dat adviesprijzen, brutoprijzen of MSRP, noem het wat je wilt, bv 229 kan zijn voor iets wat uiteindelijk in de retail voor 35 wordt verkocht...

Waarom doen ze dat toch?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:40
Navi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:39:
[...]

Blijf dat een apart fenomeen vinden dat adviesprijzen, brutoprijzen of MSRP, noem het wat je wilt, bv 229 kan zijn voor iets wat uiteindelijk in de retail voor 35 wordt verkocht...

Waarom doen ze dat toch?
Vaak hebben ze te veel voorraad en en zit er een nieuw type aan te komen. Aan de andere kant zijn er ook nog shops die bijna 200 euro vragen, dat tikt lekker aan.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Navi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:39:
[...]

Waarom doen ze dat toch?
Omdat er een heel netwerk van importeurs, distributeurs en leveranciers tussen zit. Sinds we internet hebben kunnen producenten ook leverancier zijn en zakt heel dat kaartenhuis langzaam in elkaar.
Technische Unie vraagt bijvoorbeeld 10.- incl btw voor een PVC buis van vier meter. Hornbach wil voor diezelfde buis 2.65 hebben en als je er meer dan 24 koopt kan er nog eens 15 cent van de prijs af. Bij de TU moet je actief vragen om korting en dan gaat er 30% van af. Kan je lief lachen dan gaat er 70% af en wanneer je daadwerkelijk grote hoeveelheden koopt EN lief lacht kan er 90% van de oorspronkelijke prijs af. Je betaalt dan een euro voor die buis waarvan je dacht dat Hornbach de goedkoopste was. Er van uitgaande dat TU geen PVC weg geeft is de prijs bij Hornbach nog best aan de hoge kant....

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:07
post gewist

[ Voor 156% gewijzigd door natural colour op 23-08-2025 15:59 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:59
Ik heb een ABB 0903-40 (of 0903.40 zoals ABB 'm op hun website noemt) 3-fasen hoofdschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.productimages.abb.com/9PAA00000053553_400x400.jpg

Ik kan alleen nergens bij ABB of ergens anders vinden op welk moment ik de schroeven moet aandraaien.

Bij andere componenten van ABB staat dat in de spec sheets of op het component zelf maar bij de 0903-40 is dat helaas niet het geval.
Waarschijnlijk een wat ouder model.

Iemand die toevallig wel weet welk aandraaimoment ik moet hebben voor deze schakelaar?

Heb verder enkel dit generieke advies kunnen vinden om Hafonorm kasten op 2Nm na te draaien:
https://abb-elsupport.nl/...e-hafonorm-groepenkasten/
Maar dat is wat kort door de bocht want andere componenten waar het wel op staat hebben verschillende aandraaimomenten.

• jadjong
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:00:

Ik kan alleen nergens bij ABB of ergens anders vinden op welk moment ik de schroeven moet aandraaien.
Als de draden er in zitten......

Ik zou hetzelfde moment pakken als een 3f aardlekschakelaar. Zelfde afmeting, zelfde stroomsterkte.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:12

Toppe

Oké ✅

Toevallig iemand ervaring met dit soort klemmen? Ik ben bezig met de bedrading in de caravan en zoek een manier om alles netjes naast de verdeler samen te laten komen. Ik wil het gebruik van lasdozen op verschillende plekken zoveel mogelijk voorkomen.

Natuurlijk kan ik naar Wago’s kijken en ook rijgklemmen zijn een mogelijkheid maar deze oplossing lijkt me net wat beter omdat je geen gebruik hoeft te maken van rijgkammen en dergelijke.

Ik gebruik 3G2.5 rubber Nexans kabel :9

Andere opties zijn ook van harte welkom! Kom maar door met die tips 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8bvUtCw-9WA4VbBjwxgkEN3Z8I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fBRje4hmKiN21a8Zc0QutvTV.jpg?f=user_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Toppe Dit zijn toch gewoon rijklemmen? Of bedoel je dat er al meerdere gekoppeld kunnen zijn vs 1op1?

• jadjong
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:21:
Toevallig iemand ervaring met dit soort klemmen?
Onderstaande is fijn als je veel draden in een kleine behuizing overzichtelijk bij elkaar wilt knopen. Verkrijgbaar in verschillende kleuren en je kan er een voetje bij krijgen voor op een dinrail.

https://www.automation24....3273376-ptfix-6-18x2-5-bu

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:25
jadjong schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:17:
[...]
Als de draden er in zitten......
_/-\o_
Ik heb een ABB 0903-40 (of 0903.40 zoals ABB 'm op hun website noemt) 3-fasen hoofdschakelaar:
[Afbeelding]

Helemaal eens met @jadjong dat het moment dat de draden erin zitten, een goed moment is. Om dat specifieker te maken: doe het wel voordat je de schakelaar inschakelt.
Iemand die toevallig wel weet welk aandraaimoment ik moet hebben voor deze schakelaar?
Zucht, tja, ik vind ABB een fijn merk, maar op het gebied van vindbare aandraaimomenten hebben ze zich zelfs laten inhalen door EMAT.
Heb verder enkel dit generieke advies kunnen vinden om Hafonorm kasten op 2Nm na te draaien
Maar dit is geen Hafonorm-product. Net als overigens de SN201-lijn met schroeven: die moeten ook niet op 2 Nm, maar op 1,2 Nm. Maar ook dat zijn geen Hafonorm-producten, ook al ziet de kast er grotendeels hetzelfde uit als een Hafonorm-kast met flexomaten.

Bovendien gaat die 2 Nm om na-draaien, oftewel ter controle. Het juiste moment ligt voor de meeste grote kooiklemmen hoger.
jadjong schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:17:
Ik zou hetzelfde moment pakken als een 3f aardlekschakelaar. Zelfde afmeting, zelfde stroomsterkte.
De stroom is op zich niet relevant. Het gaat om de eigenschappen van het schroefdraad; het lijkt me inderdaad een redelijke aanname dat dat bij hetzelfde merk en dezelfde afmetingen, ook hetzelfde materiaal zal zijn. Dan kom je inderdaad op 2,8 Nm voor ABB-dingen met grote schroef (1 schroef per din-modulebreedte). Die vuistregel is echter niet universeel toepasbaar, want er zijn merken waarbij dat echt per product verschilt.

Wanneer een fabrikant niks aangeeft, kun je als vuistregel aanhouden, voor schroeven met een kop:
M30,5 Nm
M3,50,8 Nm
M41,2 Nm
M52,0 Nm
M62,5 Nm
M83,5 Nm
(Dit is een versimpelde versie van tabel 11 van IEC 60898-1. Het zijn de waarden die worden gebruikt bij het testen van installatieautomaten.)

Maar ja, dan moet je wel kunnen zien welke maat schroefdraad het is. En je hebt er niks aan bij heel bijzondere soorten schroeven, zoals ABB's speciale dubbele kooiklemmen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:32

ericplan

5180 Wp PV

Vanwege rampzalige stuc (die al van de muur valt als je er naar wijst) komt er in diverse kamers een voorzetwand bestaande uit gipsplaat van 12,5 mm op rachels van 21 mm. De muur zelf is van korrelbeton. Voorkeur gaat uit naar inbouwdozen van 50 mm diep, die dus circa 17 mm diep in het korrelbeton komen. Welke inbouwdozen zijn hiervoor het meest geschikt? De standaard hollewanddoos? Dat betekent meer hakwerk in de muur voor de lippen van de inbouwdoos. Of zijn er slimmere oplossingen?

A'dam PVOutput

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:54
ericplan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:48:
Vanwege rampzalige stuc (die al van de muur valt als je er naar wijst) komt er in diverse kamers een voorzetwand bestaande uit gipsplaat van 12,5 mm op rachels van 21 mm. De muur zelf is van korrelbeton. Voorkeur gaat uit naar inbouwdozen van 50 mm diep, die dus circa 17 mm diep in het korrelbeton komen. Welke inbouwdozen zijn hiervoor het meest geschikt? De standaard hollewanddoos? Dat betekent meer hakwerk in de muur voor de lippen van de inbouwdoos. Of zijn er slimmere oplossingen?
Plaats direct achterhout (osb of underlayment oid) en zorg dat je de diepte van de doos vrij hebt, ik kan je uit ervaring vertellen dat het anders enorm k*t is/wordt.

Doos er deels in drukken en afhankelijk van het merk eerst de stripjes iets aan trekken(ABB) of de schroeven iets aan draaien (Attema) en dan de doos er verder in steken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Vliegvlug
Weet iemand of dergelijke zwarte PVC buizen te buigen zijn zonder dat de kleur in de gebogen delen veranderd?

Pipelife low friction pvc buis 19 mm zwart
Pipelife low friction pvc buis19 mm zwart

Heb bij bepaalde plastic soorten wel gehad dat het wit uitslaat op de buigvlakken namelijk.

• Annuk
Vliegvlug schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:05:
Weet iemand of dergelijke zwarte PVC buizen te buigen zijn zonder dat de kleur in de gebogen delen veranderd?

[Afbeelding: Pipelife low friction pvc buis 19 mm zwart]
Pipelife low friction pvc buis19 mm zwart

Heb bij bepaalde plastic soorten wel gehad dat het wit uitslaat op de buigvlakken namelijk.
Durf niet met zekerheid te zeggen of ik dezelfde bij de hand heb gehad.
Maar het scheelde flink met verkleuren die ik boog door de eerst flink warm te wrijven in een doek alvorens te buigen.
De koude buiging werd wel echt iets lichter van kleur.

• Vliegvlug
Annuk schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:38:
[...]

Durf niet met zekerheid te zeggen of ik dezelfde bij de hand heb gehad.
Maar het scheelde flink met verkleuren die ik boog door de eerst flink warm te wrijven in een doek alvorens te buigen.
De koude buiging werd wel echt iets lichter van kleur.
Bedankt dat klinkt goed, ga ik dat proberen (y)
@Vliegvlug Of met een föhn of zo goed verwarmen. Dat wit zijn kleine scheurtjes. Die ontstaan minder als het materiaal zachter, "vloeibaarder" is. Achteraf verwarmen kan ook nog helpen.

edit: ook gewone pvc pijp buigen gaat veel simpeler als hij goed warm is. Dan houdt hij ook beter zijn vorm als hij is afgekoeld.

[ Voor 26% gewijzigd door onetime op 26-08-2025 22:12 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[Afbeelding]

Bij andere componenten van ABB staat dat in de spec sheets of op het component zelf maar bij de 0903-40 is dat helaas niet het geval.
Waarschijnlijk een wat ouder model.

Heb verder enkel dit generieke advies kunnen vinden om Hafonorm kasten op 2Nm na te draaien:
https://abb-elsupport.nl/...e-hafonorm-groepenkasten/
Maar dat is wat kort door de bocht want andere componenten waar het wel op staat hebben verschillende aandraaimomenten.
Toevallig zelf een ABB kast van het weekend in elkaar geschroefd en ik had de zelfde vraag. Welk aandraaimoment?

Ik heb een 4 polige 40A hoofdschakelaar uit de mistral lijn:
type: 2CDD284101R0040
als je bij bovenstaande link op meer informatie klikt kom je HIER.
Vervolgens kan je bij downloads het gegevensblad vinden en dat is dan DEZE
Daar staat in dat het aandraaimoment 2.8Nm is.
Ja, erg makkelijk te vinden! :+

Overigens was dit 2.8Nm voor alle 4 fase onderdelen in de kast (bij mij, naast deze hoofdschakelaar, een alamat en een overspanningsbeveiliging). Alle 1 f alamat's die ik heb moesten op 1.2Nm aangedraaid worden (dat voelde dan weer als te weinig.... maar stond wel in de datasheet).

Jouw specifieke hoofdschakelaar kon ik niet vinden maar ik gok dat die ook zomaar op 2.8Nm moet.
Stond hier overigens ook bij de alamats op de binnenkant van de doosjes. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Wabs op 26-08-2025 15:42 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-12 14:35
Ik heb hier een SN201B16 en een DS302NCB16A liggen en daar staan de momenten 1.2Nm en 2.8Nm gewoon op de zijkant van de behuizing.

• Vliegvlug
Wabs schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Toevallig zelf een ABB kast van het weekend in elkaar geschroefd en ik had de zelfde vraag. Welk aandraaimoment?

Ik heb een 4 polige 40A hoofdschakelaar uit de mistral lijn:
type: 2CDD284101R0040
als je bij bovenstaande link op meer informatie klikt kom je HIER.
Vervolgens kan je bij downloads het gegevensblad vinden en dat is dan DEZE
Daar staat in dat het aandraaimoment 2.8Nm is.
Ja, erg makkelijk te vinden! :+
Is inderdaad best een zoektochtje maar daar was ik op zich wel snel achter door te kijken naar andere componenten maar voor de 0903-40 werkt deze route helaas niet. :|
Overigens was dit 2.8Nm voor alle 4 fase onderdelen in de kast (bij mij, naast deze hoofdschakelaar, een alamat en een overspanningsbeveiliging). Alle 1 f alamat's die ik heb moesten op 1.2Nm aangedraaid worden (dat voelde dan weer als te weinig.... maar stond wel in de datasheet).
Jouw specifieke hoofdschakelaar kon ik niet vinden maar ik gok dat die ook zomaar op 2.8Nm moet.
2,8 Nm en 1,2Nm zijn inderdaad ook de waarden die ik in mijn groepenkast steeds tegenkwam dus ga er ook wel vanuit dat het 2,8 moet zijn net als de krachtgroepen maar maar zou wel fijn zijn om dat zeker te weten.

Ik heb de vraag daarom vandaag neergelegd bij de consumentenafdeling van ABB die tegen de huidige trend in enkel telefonisch te bereiken is (op 088-2600998) en niet via een contactformulier, chatbot of email.
Ben benieuwd waar zij mee terug komen.
Stond hier overigens ook bij de alamats op de binnenkant van de doosjes. :X
Ik heb geen doosje van die hoofdschakelaar. Hij is nog wel helemaal nieuw en heb ‘m al een paar jaar liggen maar zonder doosje en kan me ook niet meer exact herinneren hoe ik eraan gekomen ben.
Ik vermoed dat deze in een compleet voorgemonteerde groepenkast heeft gezeten waarvan ik de hoofdschakelaar niet nodig had en er dus uit gehaald heb.

• Vliegvlug
jeronimo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:01:
Ik heb hier een SN201B16 en een DS302NCB16A liggen en daar staan de momenten 1.2Nm en 2.8Nm gewoon op de zijkant van de behuizing.
Dat is bij de meeste ABB componenten die ik heb ook het geval maar niet bij deze hoofdschakelaar.

Uit mijn eerdere post:

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:29
onetime schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Zeker omdat je behalve PV ook aan een accu denkt, is het verreweg het beste om alles met alamats te doen. Dan hoef je niet na te denken over een remautomaat of zwaardere aardleks. Wel 6 of 10mm bedrading maar liefst en het simpelst met kamrails.

2x abb-lege-groepenkast-22x33cm-hld33
1x abb-hoofdschakelaar-mistral-lijn-4-p-40a-sd204-40
10x abb-aardlekautomaat-b16-1p-n-30ma-1-module
3x krachtgroep kook, pv, accu: abb-aardlekautomaat-3p-n-b16-ds-203nc-b16-0-03
1x (laadpaal) abb-aardlekautomaat-3p-n-b20-ds-203nc-b20-0-03

(edit: kamrails hangen af van plaatsing.)

eventueel : abb-overspanningsbeveiliging-4-polig-ovr-t2 , dan heb je 1 24 unts kast vol met 3fase elementen, en bijna de bovenste rij van de andere kast. En daar de onderste rij nog vrij. Ja dit is wat duurder, maar dan ben je helemaal het heertje en goed op alles voorbereid.

Of alle 3fase op de onderste rij en nog meters om accu en pv te meten boven deze alamats. Nog 6 units vrij.
Dit is het geworden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0hnSwCIwcYyHYjymF1jonHaxJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeA85mPwowssmm0X6pyI20Gu.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen maar automaten >:)
We hebben een 2 fase kookplaat aangeschaft, 3 fase kookplaten van 60 cm breed konden we niet vinden.
Gaskookplaat moet nog losgekoppeld worden...
PV en autolaadpunt gaan we nu over nadenken.
De automaat voor de PV is 16A/0,3A , die van de EV is 20A/0,03A
We hebben geen krachtgroep voor een accu want het plan is om een hybride inverter aan te schaffen en de accu en de zonnepanelen daar aan te hangen, 3 fase accu's zijn belachelijk duur!

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

• Annuk
Sensai schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:47:
[...]

Dit is het geworden:[Afbeelding]
Alleen maar automaten >:)
We hebben een 2 fase kookplaat aangeschaft, 3 fase kookplaten van 60 cm breed konden we niet vinden.
Gaskookplaat moet nog losgekoppeld worden...
PV en autolaadpunt gaan we nu over nadenken.
De automaat voor de PV is 16A/0,3A , die van de EV is 20A/0,03A
We hebben geen krachtgroep voor een accu want het plan is om een hybride inverter aan te schaffen en de accu en de zonnepanelen daar aan te hangen, 3 fase accu's zijn belachelijk duur!
Had persoonlijk wel gekozen voor een 3F+N alamat voor de kookplaat, deze heb je nu namelijk maar op 1F zitten met een kookgroep.

Dan had je op de resterende fase van je kookgroep 3F b.v. je oven kunnen plaatsen ;)

Annuk schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Had persoonlijk wel gekozen voor een 3F+N alamat voor de kookplaat, deze heb je nu namelijk maar op 1F zitten met een kookgroep.
Als de kleurcodering iets betekent gok ik toch echt dat de kookgroep op 2 fasen is aangesloten. ;)

@Annuk Mag een installateur zijn InstallQ zegels eigenlijk wel hiervoor gebruiken? :P

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 28-08-2025 12:26 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sensai
[...]

Dan had je op de resterende fase van je kookgroep 3F b.v. je oven kunnen plaatsen ;)
Ja dat had mogelijk geweest , niet aan gedacht , maar de oven zit nu op een aparte groep 0p fase 1 en de kookgroep zit op fase 2 en 3 dus niet op maat 1 fase toch?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

[...]

Zo te zien is dat de nieuwe 2P+2N alamat dus die is wel prima. Als die ook netjes over 2 fasen is verdeeld dan is het prima.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Sensai
Xander schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:24:
[...]

Als de kleurcodering iets betekent gok ik toch echt dat de kookgroep op 2 fasen is aangesloten. ;)
Ja netjes he met die kleurtjes :P

Sensai schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

Ja netjes he met die kleurtjes :P
Wel een beetje jammer dat je naast de hoofdschakelaar geen doorlopende gele streep hebt net zoals op de bovenste rij, dat je kookgroep 2 verschillende nummers heeft en dat de groepen voor PV en EV niet ook gewoon een groepsnummer hebben. :+ (Jaja zeuren op dit soort dingen is makkelijk)

Ik neem trouwens aan dat de aardrail tussen de behuizingen aan de binnenkant is doorverbonden? De hiervoor bedoelde verbindingsstrip zit er in ieder geval niet op.

• Sensai
Xander schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:31:
[...]

Wel een beetje jammer dat je naast de hoofdschakelaar geen doorlopende gele streep hebt net zoals op de bovenste rij, dat je kookgroep 2 verschillende nummers heeft en dat de groepen voor PV en EV niet ook gewoon een groepsnummer hebben. :+ (Jaja zeuren op dit soort dingen is makkelijk)

Ik neem trouwens aan dat de aardrail tussen de behuizingen aan de binnenkant is doorverbonden? De hiervoor bedoelde verbindingsstrip zit er in ieder geval niet op.
De hoofdschakelaar zou toch 3 kleurtjes moeten hebben?
Kookgroep met 2 verschillende nummers is slordig, ga ik regelen!
En nummers voor PV en EV ook...
Verbindingsstrip kaart ik ff aan bij de elektricien.
Bedankt voor het meedenken!!!

Sensai schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

De hoofdschakelaar zou toch 3 kleurtjes moeten hebben?
Ik bedoelde naast de hoofdschakelaar. Op de bovenste rij heb je een doorlopende groene en blauwe streep onder de groepen door, op de onderste rij naast de hoofdschakelaar heb je losse stukjes geel. :+ /OCD
Verbindingsstrip kaart ik ff aan bij de elektricien.
Bedankt voor het meedenken!!!
Als er aan de binnenkant met draad een doorverbinding zit is daar in principe ook niets mis mee.

• Annuk
Xander schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:24:
[...]

My Bad... Had niet al te goed gekeken dus blijkt 8)7

Annuk mompelt iets over pas geboren baby & weinig slaap momenteel
@Annuk Mag een installateur zijn InstallQ zegels eigenlijk wel hiervoor gebruiken? :P
Hahaha inderdaad dat viel me wel op, lijkt me niet geheel het juiste gebruik van de zegels, maar het kan 7(8)7
Had het persoonlijk in ieder geval niet gedaan, en er b.v. even een tapje overheen geplakt.

• Sensai
Xander schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Ik bedoelde naast de hoofdschakelaar. Op de bovenste rij heb je een doorlopende groene en blauwe streep onder de groepen door, op de onderste rij naast de hoofdschakelaar heb je losse stukjes geel. :+ /OCD

[...]

Als er aan de binnenkant met draad een doorverbinding zit is daar in principe ook niets mis mee.
Ik vind eigenlijk die losse stukjes duidelijker, maar je hebt gelijk alles moet hetzelfde zijn
En er is een interne doorverbinding

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Eerder werd hier een foto gedeeld van een groepenkast met enkel aardlekautomaten. Nu is er regelgeving / richtlijn over het hebben van een minimaal aantal aardlekschakelaars (met daarbij een aanbevolen maximum aantal groepen daarachter).

M.i. is een aardlekautomaat daadwerkelijk een aardlekschakelaar + installatieautomaat in één. Dus dan zou je voldoen. Maar is dat ook zo? Er zijn installateurs die ik heb horen zeggen "Dit is niet volgens norm".

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:19
Tanuki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:18:
Eerder werd hier een foto gedeeld van een groepenkast met enkel aardlekautomaten. Nu is er regelgeving / richtlijn over het hebben van een minimaal aantal aardlekschakelaars (met daarbij een aanbevolen maximum aantal groepen daarachter).

M.i. is een aardlekautomaat daadwerkelijk een aardlekschakelaar + installatieautomaat in één. Dus dan zou je voldoen. Maar is dat ook zo? Er zijn installateurs die ik heb horen zeggen "Dit is niet volgens norm".
Als het zo zou zijn laat het de stroperigheid van dit soort normen zien. Uiteindelijk zijn ze er voor de veiligheid, maar als de grens steeds de norm is komen we niet verder.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Nu is er regelgeving / richtlijn over het hebben van een minimaal aantal aardlekschakelaars
Oh?

De enige normtekst die ik ken, en die al niet meer in latere uitgaven van NEN1010 staat, luidt:
Installaties met meer dan twee eindgroepen mogen niet door één toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA in hun geheel worden uitgeschakeld.
Een kast met aardlekautomaten voldoet hier prima aan.

• Annuk

Zie natuurlijk @Xander z'n post hierboven.
En dit ging/gaat nog uit van de meer klassieke situatie van aardlekschakelaars en eindgroepen (al dan niet porselein of automaten).
De normen zijn niet altijd zo vlot als de ontwikkelingen op de markt, in dit geval m.b.t. aardlekautomaten. Desalniettemin zou ik wel altijd minimaal 2 aardlekschakelaars hanteren bij >1 eindgroep

@Annuk Maar natuurlijk ook goed als die in de automaat zelf zitten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Dat zijn dan monkey-see-monkey-do installateurs die niet weten waar ze mee bezig zijn. Weg met die types.

edit: of laat ze werken onder toezicht van iemand die wel weet wat hij doet.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 28-08-2025 17:34 ]

• Annuk
onetime schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:33:
@Annuk Maar natuurlijk ook goed als die in de automaat zelf zitten.
Mee eens inderdaad, doelde in deze alleen op de klassieke situaties, als je alles als aardlekautomaten uitvoert is dat ook afdoende mijns inziens.

Zou nogal overkill en flink onnodig zijn om alamats achter aardlekschakelaars te gebruiken, kost je onnodig extra ruimte + het heeft in principe geen toegevoegde waarde.

@Annuk Vanuit hoe elektra-installaties meestal worden gezien, heeft dat inderdaad geen toegevoegde waarde. Redundantie in beveiligingen wordt eerder gezien als probleem, want er is geen selectiviteit.

Als IT'er vind ik het toch wat lastiger dat we 30 mA aardlekbeveiligingen nooit in serie zetten. Die dingen moeten je leven redden bij bepaalde foutomstandigheden, maar zijn ook dermate onbetrouwbaar dat ze een testknop hebben en regelmatig moeten worden getest. De NEN 1010 schrijft ook voor dat ze uitgebreider moeten worden getest na eerste installatie en na hergebruik. Dat pleit allemaal voor extra van die dingen in serie zetten, om de kans groter te maken dat er minstens eentje werkt wanneer dat nodig is. In de IT maken we dingen redundant die niet eens een levensreddende functie hebben, maar vaak gewoon omdat 't weinig kost en de betrouwbaarheid vergroot.

Nou heb je met meerdere alamats achter je aardlekschakelaar geen betrouwbaarheidsvoordeel meer van je alamats, dus dat zou inderdaad raar zijn. Maar een extra aardlekschakelaar voor of na 1 alamat of aardlekschakelaar zou, vanuit m'n IT-ervaring gezien, eigenlijk helemaal geen gek idee moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 28-08-2025 19:10 ]

• habbekrats
  • Laatst online: 10:40
@Juerd De Belgen hebben standaard een 300mA als voorbeveiliging direct na de hoofdschakelaar.
Alamats en aardleks zijn tegenwoordig best betrouwbaar mits je ze regelmatig test. De bedoeling is dat het mechaniek soepel blijft.

Ik heb een tester die de stroom en tijd weergeeft bij een test. Een aardlek die 5 jaar in dezelfde stand staat schakelt de eerste keer dan aanmerkelijk langzamer. Test je een paar keer dan is het bijna altijd goed.

Er zijn in het verleden wel slechte series geweest Holec was destijds bekend om de luide plof bij drukken op de testknop.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-12 10:37
habbekrats schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:20:
@Juerd De Belgen hebben standaard een 300mA als voorbeveiliging direct na de hoofdschakelaar.
Alamats en aardleks zijn tegenwoordig best betrouwbaar mits je ze regelmatig test. De bedoeling is dat het mechaniek soepel blijft.
...
Ik denk dat dit een belangrijk punt is om onder de aandacht te brengen. Ook voor mij is dit nieuw. Je gaat namelijk van "kijken of ie het nog doet" (wat een beetje zinloos voelt) naar "kans vergroten dat hij het blijft doen". Dat geeft je actie meer zingeving.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:08
Zwartoog schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:11:
[...]

Ik denk dat dit een belangrijk punt is om onder de aandacht te brengen. Ook voor mij is dit nieuw. Je gaat namelijk van "kijken of ie het nog doet" (wat een beetje zinloos voelt) naar "kans vergroten dat hij het blijft doen". Dat geeft je actie meer zingeving.
Mooi klusje voor de zondagochtend na dat de klok verzet is. Kun je daarna gelijk de klok op de oven op de nieuwe tijd zetten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:10
Juerd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:09:
@Annuk Vanuit hoe elektra-installaties meestal worden gezien, heeft dat inderdaad geen toegevoegde waarde. Redundantie in beveiligingen wordt eerder gezien als probleem, want er is geen selectiviteit.

Als IT'er vind ik het toch wat lastiger dat we 30 mA aardlekbeveiligingen nooit in serie zetten. Die dingen moeten je leven redden bij bepaalde foutomstandigheden, maar zijn ook dermate onbetrouwbaar dat ze een testknop hebben en regelmatig moeten worden getest. De NEN 1010 schrijft ook voor dat ze uitgebreider moeten worden getest na eerste installatie en na hergebruik. Dat pleit allemaal voor extra van die dingen in serie zetten, om de kans groter te maken dat er minstens eentje werkt wanneer dat nodig is. In de IT maken we dingen redundant die niet eens een levensreddende functie hebben, maar vaak gewoon omdat 't weinig kost en de betrouwbaarheid vergroot.

Nou heb je met meerdere alamats achter je aardlekschakelaar geen betrouwbaarheidsvoordeel meer van je alamats, dus dat zou inderdaad raar zijn. Maar een extra aardlekschakelaar voor of na 1 alamat of aardlekschakelaar zou, vanuit m'n IT-ervaring gezien, eigenlijk helemaal geen gek idee moeten zijn.
De betrouwbaarheid van aarlekschakelaars is juist enorm hoog.
Echter als je nooit iets test weet je niet of werkt. Jij maakt de aanname dat omdat het testknop heeft dat het onbetrouwbaar is, met testen maak juist iets betrouwbaar omdat je zekerheid creëert.
Dat laatste gaat vaak mis bij IT dan moet het backup datacenter het overnemen in praktijk werkt dan dat niet. Vaak is de oorzaak de overgang niet vaak genoeg getest.
offtopic:
Ik heb vroeger veel te maken gehad met fabrieken waarin veiligheidssystemen/stroomvoedingen/PLC's enz enz redundant waren uitgevoerd. Echter als je bijvoorbeeld twee pompen plaatst voor redundantie dan moet je ze ook allebei, daar hebben statistici lang over over nagedacht in praktijk komt erop neer dat je eigenlijk elk uur/dag/week dan van pomp moet wisselen, als je twee keer 100% hebt opgesteld. Dat gebeurt meestal ook bij dat soort systemen.
Simpel voorbeeld een pompschakelaar van je vloerverwarming die niet periodiek je pomp laat draaien creëert een onbetrouwbare pomp, dan blijkt in de winter dat hij niet meer doet.
Ik heb systemen gemaakt met regelkleppen die minimaal 1x per 24 uur volledig dicht en open werden gestuurd om de werking te garanderen. Terwijl ze in normaalbedrijf bij altijd op dezelfde stand staan.
Onze nooddiesels werken elke maandagochtend gestart om ze testen. Echter dat was een gecontroleerde test met beperkte belasting, dus we lieten ook nog periodiek de trafo van de netbeheerder schakelen om een echte test te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 29-08-2025 09:22 ]

• PieterRichard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-11 17:32
Hallo tweakers,

Mijn vraag is volgens mij al extreem vaak gesteld, maar ondanks herhaaldelijk zoeken krijg ik mijn situatie niet gevonden.
Ik wil graag mijn oude groepenkast gaan updaten. Heb nu 6 groepen + een kookgroep en 1x35A hoofzekering.
Kookplaat is max 7.4 kW.

Ik zou graag van 1x35A naar 3x25A gaan (voorbereiden op toekomst met eventueel nog PV, WP of EV etc.), moet aanvraag nog indienen. Nu heb ik begrepen dat ik de meterkast kan voorbereiden op een 3 fase aansluiten. Met bijvoorbeeld deze indeling: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_P8I_7J93wkacTB5oWchaGOWKA8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EER2y9yICUzc2xrF3prBtxfr.jpg?f=user_large

Zolang de netbeheerder nog niet is langs geweest moet er een brug/klem onder de hoofdschakelaar.

Vraag: kan ik de kookplaat gewoon met 2N aansluiten op de gekozen 3P+N groep (er blijft dan dus 1 fase ongebruikt). Of moet dit eerst anders zolang de 3x 25A er nog niet is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yssiwbxXerTP95KrcDQEx8Ih5Qk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B627u2ODvzoQYEdwG1bUGmYx.jpg?f=user_large

Alvast bedankt.

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13-12 11:31

uaT

Je kan het zo gebruiken maar dan moeten er wel 2 nuladers naar de kookgroep lopen. Die 2e nul zou je dan tijdelijk op een ongebruikt fase van de kookgroep kunnen zetten, wel goed opletten wat je doet dan. Bij 3 fase is 1 nulader voldoende.

[ Voor 102% gewijzigd door uaT op 29-08-2025 10:36 ]

• PieterRichard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-11 17:32
uaT schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:31:
Je kan het zo gebruiken maar dan moeten er wel 2 nuladers naar de kookgroep lopen. Die 2e nul zou je dan tijdelijk op een ongebruikt fase van de kookgroep kunnen zetten, wel goed opletten wat je doet dan. Bij 3 fase is 1 nulader voldoende.
Je bedoeld 2L/2N aansluiten zoals het meest rechtse plaatje? Dat begrijp ik voor de huidige groepenkast met 1 fase.

Maar bij een 3F groepenkast die tijdelijk nog als 1F werkt kan ik de kookplaat wel alvast al 2N aansluiten?

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Annuk schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Annuk mompelt iets over pas geboren baby & weinig slaap momenteel
offtopic:
Herkenbaar, dat duurt ook nog wel even :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13-12 11:31

uaT

@PieterRichard Ja dat kan zo, wel dan met 2 nul aders. Als je op 3 fase gaat moeten de nullen wel worden verbonden, kan bv met brug in de kookplaat.

[ Voor 46% gewijzigd door uaT op 29-08-2025 12:38 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-12 10:25

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Annuk schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:31:
[...]
[...]
Ik hoop wel dat je kookplaat dan 2 losse aansluitingen heeft voor de nul, anders gaat dit alsnog niet werken. (En net als veel anderen vind ik een 3P+N oplossing nog altijd netter, dan kan je bij de kookplaat nog kiezen welke 2 v/d 3 je gebruikt.)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:41

Illusion

(the art of)

Toppe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:21:
Toevallig iemand ervaring met dit soort klemmen? Ik ben bezig met de bedrading in de caravan en zoek een manier om alles netjes naast de verdeler samen te laten komen. Ik wil het gebruik van lasdozen op verschillende plekken zoveel mogelijk voorkomen.

Natuurlijk kan ik naar Wago’s kijken en ook rijgklemmen zijn een mogelijkheid maar deze oplossing lijkt me net wat beter omdat je geen gebruik hoeft te maken van rijgkammen en dergelijke.

Ik gebruik 3G2.5 rubber Nexans kabel :9

Andere opties zijn ook van harte welkom! Kom maar door met die tips 8)
[Afbeelding]
Ja ik gebruik de phoenix ptfix mini voor diverse signaalkabels (0,5 en 0,35mm2)
Schurftig duur, maar ideaal. De mini heb je wel echt een kleine schroevendraaier voor nodig om de release in te drukken.
Ze klikken handig in elkaar, en meerdere manieren om te bevestigen: wand, dinrail vertikaal, dinrail dwars.
Fijn spul.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:08
In de regel kun je er vanuit gaan dat dit soort spul van Phoenix en Wago prima in elkaar steekt. Van de wago 221 en andere populaire producten kom ik ook steeds vaker Chinese kopieën tegen, dat durf ik persoonlijk niet aan.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkpQxV0Bi7A_4xmdkjPWBGZf9vc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UkiDVQZGpdop4kkaMEqw0JvA.jpg?f=user_large

We moeten over naar 3 fase ivm warmtepomp. Daarnaast moet er sowieso een groep bij voor de airco op de 1e verdieping. Gewoon een gehele nieuwe kast of uitbreiden?
leonbong schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

De betrouwbaarheid van aarlekschakelaars is juist enorm hoog.
Wat heb ik dan een pech, dat ik al meerdere defecte aardlekschakelaars ben tegengekomen.

En ook 7% van de Deense huishoudens had blijkbaar uitzonderlijke pech dat hun apparaatje met "enorm hoge betrouwbaarheid" niet correct werkte. 4% kwam niet door de test, terwijl die nog wel tripten bij gebruik van de testknop.
Echter als je nooit iets test weet je niet of werkt. Jij maakt de aanname dat omdat het testknop heeft dat het onbetrouwbaar is, met testen maak juist iets betrouwbaar omdat je zekerheid creëert.
Wie doet hier nou aannames? :)

Ik test aardlekschakelaars, waaronder met externe apparatuur. Ik lees me in op het onderwerp en ik heb zelf zo'n testapparat. Dat ik aardlekschakelaars onbetrouwbaar noem, is niet omdat het een testknop heeft, maar andersom: ik gebruik de testknop en de test-instructie van de fabrikant als illustratie van de onbetrouwbaarheid.

Testen creëert geen zekerheid. Het klopt zeker dat de betrouwbaarheid van aardlekschakelaars gebaat is bij testen en verkleving voorkomt. Dat komt ook terug in voorgenoemd Deense onderzoek, en eigen ervaring bevestigt het ook nog eens: ik heb ook al gezien dat aardlekschakelaars die niet meer snel genoeg reageren, na een paar keer schakelen weer binnen de toegelaten grens blijven. Maar dat geeft helemaal geen garantie. Een echt kapotte aardlekschakelaar kun je niet weer werkend krijgen met een test, en een verkleefde ook lang niet altijd.

Ik heb in de afgelopen 2 jaar meer kapotte aardlekschakelaars vervangen dan kapotte SSD's of harde schijven, en ik ben IT'er, niet elektricien... :P
Dat laatste gaat vaak mis bij IT dan moet het backup datacenter het overnemen in praktijk werkt dan dat niet. Vaak is de oorzaak de overgang niet vaak genoeg getest.
Bij veiligheden in serie, bijv. aardlekschakelaars in serie, hoef je overigens niet te testen of de "overgang" werkt, want ze zijn tegelijkertijd actief. (Uiteraard moet er nog wel getest worden om andere redenen.)

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12 21:07
Nyvlem schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:19:
[Afbeelding]

We moeten over naar 3 fase ivm warmtepomp. Daarnaast moet er sowieso een groep bij voor de airco op de 1e verdieping. Gewoon een gehele nieuwe kast of uitbreiden?
Gehele nieuwe kast. Verouderde aardlekschakelaars en installatieautomaten. Vervangen die boel.
@Nyvlem Vergeet niet om de smeltzekeringen ook te vervangen. Dan kan je een 3x 12 kast kwijt.
Als je dan met alle gedachte uitbreidingen nog ruimte tekort zou komen kan je ook kijken of een 3x 18 kast past, of je kunt je gewone groepen van alamats voorzien, dan heb je bij eventueel PV of accu ook niets te maken met een rem-automaat of de noodzaak voor 63A aardlekschakelaars.
Met abb-aardlekautomaat-b16-1p-n-30ma-1-module heb je nog meer ruimte en minder verlies en dus opwarming in je groepenkast.

Nyvlem schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:19:
[Afbeelding]

Weet je zeker dat je niet al 3 fasen hebt? Dit zijn zo te zien 4-polige aardlekschakelaars en die 3 smeltpatronen zouden zomaar een 3-fasen groep kunnen zijn?

Dit even los van het feit dat je die kast maar beter gewoon helemaal vervangt. ;)

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:39
Xander schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Weet je zeker dat je niet al 3 fasen hebt? Dit zijn zo te zien 4-polige aardlekschakelaars en die 3 smeltpatronen zouden zomaar een 3-fasen groep kunnen zijn?

Dit even los van het feit dat je die kast maar beter gewoon helemaal vervangt. ;)
Nee, want sleuteloverdracht moet nog plaatsvinden, maar hoe zie je dat het 4 polige lijken te zijn. Ik dacht 2 polig want je ziet steeds 2 schakelaars.
Nyvlem schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:55:
[...]

Nee, want sleuteloverdracht moet nog plaatsvinden, maar hoe zie je dat het 4 polige lijken te zijn. Ik dacht 2 polig want je ziet steeds 2 schakelaars.
Puur de maat van de aardlekschakelaars (4 modules breed).

Maar ik zeg niet voor niets "zo te zien", want deze oude F&G / Odink&Koenderink aardlekschakelaars hebben ze ook 2-polig gemaakt van 4 modules breed.

Vergelijk 4-polig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V99tleZJwc4gQb_bj52DDQK9rYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1Q0C6CkCrBG7cShuxZ24a7V.jpg?f=fotoalbum_large

Met 2-polig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZB5QMYupOZV7zbFu0KCsEBJGuQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/96fzOXRQ88Yq5kqNKpSD4be8.jpg?f=user_large

Dat verschil ga ik op jouw foto niet kunnen ontdekken. ;)

En ook al weet je zeker dat het 4-polige aardlekschakelaars zijn, dan nog hoeven ze natuurlijk niet op 3 fasen aangesloten te zijn.

Heb je meer foto's? Van de volledige groepenkast? Andere delen van de meterruimte (hoofdzekeringkast, meter)? Of misschien iets in een hogere resolutie?

Wat ik i.i.g. even wil meegeven: Ga er niet zomaar van uit dat het oud is en dus maar 1 fase zal zijn. Het zou ook al 3 fasen kunnen zijn. Dat zou je wat werkzaamheden (en wachttijd!) door de netbeheerder kunnen schelen.

Juerd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:09:

Als IT'er vind ik het toch wat lastiger dat we 30 mA aardlekbeveiligingen nooit in serie zetten. Die dingen moeten je leven redden bij bepaalde foutomstandigheden, maar zijn ook dermate onbetrouwbaar dat ze een testknop hebben en regelmatig moeten worden getest.
Los van 30mA aanvullende bescherming, zijn er in Nederland ook talloze woningen met TT-stelsel en een hoge aardverspreidingsweerstand waarbij aardlekbeveiligingen nodig zijn voor foutbescherming. Eigenlijk vind ik het best wel link dat je daarvoor afhankelijk bent van één component wat kan falen. Er hoeven maar 2 dingen fout te gaan en de gehele aardingsinstallatie staat onder spanning...

Ik zie in een TT-stelsel eigenlijk wel een meerwaarde om naast de 30mA aardlekbeveiliging voor de eindgroepen nog een 300mA selectieve aardlekbeveiliging te plaatsen voor de gehele installatie. Een beetje zoals in België dus.

@Nyvlem In aanvulling op @Xander ; toen mijn ouders hun huis 48 jaar terug kochten zat er al 3x 25A, er werd voorheen elektrisch gekookt. Dis sticker "OVEN" bij jou wekt ook die indruk, met die 3 smeltpatronen.

• Gwaihir
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:37:
Zou nogal overkill en flink onnodig zijn om alamats achter aardlekschakelaars te gebruiken, kost je onnodig extra ruimte + het heeft in principe geen toegevoegde waarde.
Ongewenst zelfs; je neemt de onafhankelijkheid van de groepen weer weg.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-12 15:47
Dat is dus maar net welke filosofie je volgt. Als je zekerheid wil dat bij een fout de beveiliging altijd inschakelt, dan zijn 2 in serie niet zo gek. En dat hebben we met groepen nu ook wel, de hoofdzekeringen en de eindgroepen. Wil je dat als er ergens iets fout gaat, dat zo min mogelijk andere installaties daar last van hebben dan is het inderdaad ongewenst.

Ik vind het wel een leuke gedacht om met ICT ogen naar een elektrische installatie te kijken .
Gwaihir schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:18:
[...]

Ongewenst zelfs; je neemt de onafhankelijkheid van de groepen weer weg.
Tenzij je 30mA aardlekautomaten achter een 300mA selectieve aardlekschakelaar plaatst, dan is het gewoon selectief.

Je hebt dan geen redundante 30mA aardlekbeveiliging. Maar in ieder geval nog wel iets van beveiliging als de 30mA faalt.

• Vliegvlug
Vliegvlug schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:29:
[...]

Is inderdaad best een zoektochtje maar daar was ik op zich wel snel achter door te kijken naar andere componenten maar voor de 0903-40 werkt deze route helaas niet. :|

[...]

2,8 Nm en 1,2Nm zijn inderdaad ook de waarden die ik in mijn groepenkast steeds tegenkwam dus ga er ook wel vanuit dat het 2,8 moet zijn net als de krachtgroepen maar maar zou wel fijn zijn om dat zeker te weten.

Ik heb de vraag daarom vandaag neergelegd bij de consumentenafdeling van ABB die tegen de huidige trend in enkel telefonisch te bereiken is (op 088-2600998) en niet via een contactformulier, chatbot of email.
Ben benieuwd waar zij mee terug komen.
Omdat ik na twee dagen nog niets gehoord had maar eens achter ABB aangebeld en kreeg te horen dat het aandraaimoment voor de ABB 0903-40 2,5Nm is. (wat nanometer genoemd werd :X, maar dat terzijde)
Degene die ik de tweede keer sprak was iemand anders dan de eerste keer maar die wist wel precies waar het over ging want ze hadden het in de groep er over gehad.
Ze hebben het uiteindelijk in een intern specificatie document kunnen vinden en vonden het ook vreemd dat het niet in de spec sheet op de website staat.

Dat ik nog niets gehoord had na twee dagen werd vreemd gevonden want ze bellen normaal snel terug. Achteraf zou het kunnen zijn dat ik wel gebeld ben maar niet opgenomen heb.
Ze gaven namelijk aan dat ze als bellen niet lukte me zouden mailen maar ik had niets in de email en de gemiste gesprekken die ik had waren allemaal van 06-nummers terwijl ik een belletje van het 088 nummer verwachtte. Maar blijkbaar gebruiken ze ook hun mobiel om terug te bellen als ze thuis aan het werk zijn.

• Gwaihir
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:24:
Tenzij je 30mA aardlekautomaten achter een 300mA selectieve aardlekschakelaar plaatst, dan is het gewoon selectief.
Dat zal je niet als nog NEN conform maken, als alamats op een of andere manier niet volstaan.

Ik vind het wel een interessante gedachte. Met één zo'n ding bij de hoofdschakelaar maak je de installatie waarschijnlijk een stuk extra veilig.

• Vliegvlug
Xander schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:24:
[...]

Je hebt dan geen redundante 30mA aardlekbeveiliging. Maar in ieder geval nog wel iets van beveiliging als de 30mA faalt.
Bedoel je met selectief dan een selectieve aardlekschakelaar met vertraagde werking of dat 300mA selectief is ten opzichte van de bovenliggende 30mA aardlekschakelaars?
Gwaihir schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:26:
[...]

Dat zal je niet als nog NEN conform maken, als alamats op een of andere manier niet volstaan.
Alamats zijn prima volgens NEN1010. Een "hoofdaardlekschakelaar" is volgens NEN1010 ook niet verboden trouwens zolang het ding maar geen 30mA is.
Ik vind het wel een interessante gedachte. Met één zo'n ding bij de hoofdschakelaar maak je de installatie waarschijnlijk een stuk extra veilig.
Ja, mijn gedachte. Maar dit is in Nederland dus totaal niet gebruikelijk.
Vliegvlug schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:31:
[...]

Bedoel je met selectief dan een selectieve aardlekschakelaar met vertraagde werking of dat 300mA selectief is ten opzichte van de bovenliggende 30mA aardlekschakelaars?
Met "selectieve aardlekschakelaar" bedoel ik uiteraard een selectieve aardlekschakelaar. :P Dus inderdaad met een tijdvertraging, te herkennen aan een vierkantje met een "S" op het component.

• Vliegvlug
Xander schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:24:
[...]

Met "selectieve aardlekschakelaar" bedoel ik uiteraard een selectieve aardlekschakelaar. :P Dus inderdaad met een tijdvertraging, te herkennen aan een vierkantje met een "S" op het component.
Dank voor de toelichting!
Maar wat is de reden in dit geval?
Ik dacht dat het alleen nodig was als er twee aardlekschakelaars van dezelfde rating achter elkaar worden gezet, beiden 30mA bijv, zodat je daarmee van te voren weet dat de degene het dichts bij uitschakelt en niet degene verderop met als gevolg dat er ongewenst meerdere groepen uit liggen.

Daar heb je toch meestal geen last van als de centrale 300mA is en die bij de groepen 30mA?
Of is dit zo’n gevalletje ”zware sluiting waar dan de hoofdzekering ook mee gaat en niet alleen de 16A groep” maar dan in de context van een aardlek?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:10
Vliegvlug schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:31:
[...]

Wat is nut het van 300mA? Voor persoonsbeveiliging is het veel te veel.
Vlamboogdetectie lijkt mij dan nuttiger.

• Vliegvlug
leonbong schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

Geen idee waarom je deze vraag aan mij stelt, is niet mijn idee. :P

Is mijn reactie hier op:
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Ik stel enkel de vraag wat de reden is in zo’n geval om specifiek een selectieve 300mA aardlekschakelaar te nemen en niet een normale 300mA ALS.
Vliegvlug schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Dank voor de toelichting!
Maar wat is de reden in dit geval?
Ik dacht dat het alleen nodig was als er twee aardlekschakelaars van dezelfde rating achter elkaar worden gezet, beiden 30mA bijv, zodat je daarmee van te voren weet dat de degene het dichts bij uitschakelt en niet degene verderop met als gevolg dat er ongewenst meerdere groepen uit liggen.

Daar heb je toch meestal geen last van als de centrale 300mA is en die bij de groepen 30mA?
Of is dit zo’n gevalletje ”zware sluiting waar dan de hoofdzekering ook mee gaat en niet alleen de 16A groep” maar dan in de context van een aardlek?
Dat laatste, maar niet per se een zware sluiting. Bij een plotselinge lekstroom groter dan 150mA (bijvoorbeeld door het inschakelen van een toestel met een lek) ben je anders niet zeker welke het eerste uitschakelt.

Jouw eerste alinea kan trouwens helemaal niet want er bestaan geen selectieve 30mA aardlekschakelaars.
leonbong schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

Het ging over een scenario met een TT-stelsel waarbij aardlekbeveiliging nodig is voor foutbescherming. Het nut is dat er dan iets uitschakelt bij een sluiting naar aarde.

Vlamboogdetectie is natuurlijk ook nuttig maar doet weer iets totaal anders. En ook al totaal onbekend in Nederland...

• Vliegvlug
Xander schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Dat laatste, maar niet per se een zware sluiting. Bij een plotselinge lekstroom groter dan 150mA (bijvoorbeeld door het inschakelen van een toestel met een lek) ben je anders niet zeker welke het eerste uitschakelt.
Ik bedoelde ook niet letterlijk een zwarte sluiting maar naar analogie van. :)
En dat is inderdaad de reden als ik jouw voorbeeld zo lees.
Jouw eerste alinea kan trouwens helemaal niet want er bestaan geen selectieve 30mA aardlekschakelaars.
Kijk, dat wist ik niet.
Weer wat geleerd! :)

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:40
[...]

[...]

Het ging over een scenario met een TT-stelsel waarbij aardlekbeveiliging nodig is voor foutbescherming. Het nut is dat er dan iets uitschakelt bij een sluiting naar aarde.

Vlamboogdetectie is natuurlijk ook nuttig maar doet weer iets totaal anders. En ook al totaal onbekend in Nederland...
Vlamboogdetectie is wel bekend. Maar ik vraag mij af hoeveel particulieren de meerprijs willen betalen voor deze extra veiligheid. Daarnaast neemt het weer extra ruimte in in de verdeler.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

John245 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:43:
[...]

Vlamboogdetectie is wel bekend. Maar ik vraag mij af hoeveel particulieren de meerprijs willen betalen voor deze extra veiligheid. Daarnaast neemt het weer extra ruimte in in de verdeler.
Wat heet "bekend". Ik ben het pas 1x in het wild tegengekomen. Maar ja, ik weet dat het bestaat. ;)

Ik vraag me af wat de installateurs er mee kunnen. Installeren? Ja, dat zeker. Testen? Ik betwijfel het. Foutopsporing als zo'n ding tript? Ik gok dat het trail&error gaat worden. Dat bedoel ik een beetje met dat men er niet bekend mee is.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:40
Xander schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

Wat heet "bekend". Ik ben het pas 1x in het wild tegengekomen. Maar ja, ik weet dat het bestaat. ;)

Ik vraag me af wat de installateurs er mee kunnen. Installeren? Ja, dat zeker. Testen? Ik betwijfel het. Foutopsporing als zo'n ding tript? Ik gok dat het trail&error gaat worden. Dat bedoel ik een beetje met dat men er niet bekend mee is.
Ik ben het al diverse keren bij bedrijven (nieuwbouw) tegengekomen.

Ik ga er van uit dat ze weten wat ze doen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

[...] Vlamboogdetectie is natuurlijk ook nuttig maar doet weer iets totaal anders. En ook al totaal onbekend in Nederland...
Nou totaal onbekend ... in de TS kan je AFDD toch al een tijdje terugvinden; Arc Fault Detection Device.

edit: zoals uit de andere reacties blijkt zeker niet -totaal- onbekend. Totaal is waar ik "over val".

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 30-08-2025 14:18 ]

• Annuk
onetime schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

Nou totaal onbekend ... in de TS kan je AFDD toch al een tijdje terugvinden; Arc Fault Detection Device.
Denk dat @Xander bedoelt dat het (nog) vrij onbekend is in HTK installaties zoals we hier in het topic bespreken.

Bij bedrijven zoals @John245 zegt kom je ze al veel meer tegen.

Ben ze tot op heden in thuis installaties waar ik bij geweest ben vanuit mijn werk-omgeving ook (nog) niet tegen gekomen.
Ben wel al eens iemand tegen gekomen (voordat het meer gemeengoed werd) met een flink pakket aan thuis-accu's en zelfs een 40KVa diesel aggregaat met een hele noodstroom regeling/sturing etc. in huis

onetime schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

In de woordenlijst... in het stukje componenten in de groepenkast staat het dan weer niet. En voor vandaag vind ik welgeteld 2 reacties in dit topic die er over gaan.

Val over mijn woordkeuze zoveel als je wilt maar volgens mij kan de bekendheid toch nog wel een flinke boost gebruiken. ;)

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-12 23:05
Xander schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:53:
[...]

In de woordenlijst... in het stukje componenten in de groepenkast staat het dan weer niet. En voor vandaag vind ik welgeteld 2 reacties in dit topic die er over gaan.

Val over mijn woordkeuze zoveel als je wilt maar volgens mij kan de bekendheid toch nog wel een flinke boost gebruiken. ;)
Als regelmatige lezer van dit topic zou het bij mij toch bij aanleggen nieuwe installatie even naar boven komen drijven…of dat nou echt waarde heeft in een verder redelijk standaard thuisinstallatie vraag ik mij wel weer af, net zoals het nut van een 300ma aardlek - leuk dat de boel niet afbrand, maar dood was ik toch al?
Met de a-merken aardlek heb ik er ook nog nooit 1 op kunnen betrappen dat ze niet uitschakelen, hooguit dat ze oud waren en te vroeg uitschakelen- maar ik heb er geen 100 in een meetbank gehad ofzo.
Als er daadwerkelijk ICT in de schakelaar zat zou ik daar wel anders over denken, laat staan als ze ook nog een update mogelijkheid hadden…ik snap de point of view…Lang leve domme hardware.
Lochnes schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:47:
Met de a-merken aardlek heb ik er ook nog nooit 1 op kunnen betrappen dat ze niet uitschakelen
Laat ik je dan uit die droom helpen: ik heb in het huidige kalenderjaar al te maken gehad met een nieuwe ABB die we niet met een installatietester of duspol konden trippen, een Schneider van ongeveer 10 jaar oud die te laat reageerde, en een nieuwe Eaton die een te grote lekstroom nodig had (31 mA, maar toch: da's te veel). Een oude Hager in een installatiekast buiten reageerde niet op de testknop, maar ik had geen testapparatuur bij me dus dat zou eventueel de knop zelf geweest kunnen zijn.

Sinds ik testapparatuur tot m'n beschikking heb, ontdek ik dat 't soms niet zo betrouwbaar is als ik altijd aannam. In installaties die werden ervaren als heel betrouwbaar blijken toch wel de nodige gebreken te schuilen. Maar ja, die ervaring was natuurlijk nergens echt op gebaseerd, behalve wellicht het gebruik van de testknop. Net zoals ik sinds ik met een PAT-apparaat aan de slag ben gegaan, ontdek dat allerhande Chinese import (verkocht wordt door Nederlandse winkels zoals HBM, Eleshop, Plotterie) niet of slecht geaard is, maar daar eerder nooit problemen mee ondervond omdat ik ze niet testte en blijkbaar geen fout heb meegemaakt.
Helemaal mee eens. Maar die domme hardware zit wel ongelooflijk vernuftig in elkaar en het is eigenlijk een wondertje dat het überhaupt werkt. Een muizenval aan een extreem gevoelige solenoïde, ik snap op zich best dat dat af en toe faalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 30-08-2025 20:05 ]

• Vliegvlug
Het gaat nu de hele tijd over aardlekschakelaars die niet afslaan of te laat of blijven plakken en dat je daarom regelmatig op de testknop moet drukken om het mechanisme soepel te houden.

Maar hoe zit dat eigenlijk met reguliere zekeringsautomaten?
Daar zit geen testknop op dus is blijkbaar niet nodig. Heeft dit te maken dat die een minder complex en betrouwbaarder mechanisme gebruiken en ze daarom geen testknop nodig hebben?

• Jim423
  • Laatst online: 22-12 21:52
Die kunnen net zo goed hangen.
Echter is een testknop iets lastiger, je zou dan een stroom moeten laten lopen van meer dan 100A bij een gangbare 16A automaat, dit is natuurlijk onwenselijk in een live installatie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Vliegvlug schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:34:
Het gaat nu de hele tijd over aardlekschakelaars die niet afslaan of te laat of blijven plakken en dat je daarom regelmatig op de testknop moet drukken om het mechanisme soepel te houden.

Maar hoe zit dat eigenlijk met reguliere zekeringsautomaten?
Daar zit geen testknop op dus is blijkbaar niet nodig. Heeft dit te maken dat die een minder complex en betrouwbaarder mechanisme gebruiken en ze daarom geen testknop nodig hebben?
Een enigszins verkleefde aardlekschakelaar of installatieautomaat doet langer over afschakelen. Bij een aardlekschakelaar van 30 mA moet het afschakelen bij AC-lekstroom van 150 mA gebeuren binnen 40 ms. Een installatieautomaat moet afschakelen binnen 400 ms (fout, NEN 1010 tabel 41.1, TN of TT met vereffening) of 100 ms (kortsluiting, EN 60898-1). En hoewel het binnen 0,4 of 0,1 seconde moet, is het niet meteen dodelijk als het toch eens wat langer duurt. Zelfs als ie helemaal weigert, heb je bij brand vaak nog wel een kans om het te overleven, terwijl een te trage aardlekschakelaar (zeker die van 30 mA of lager) je lot meteen kan bezegelen. Dat geeft installatieautomaten al een veel grotere marge voor defecten. (Voor het gemak van een makkelijkere uitleg ga ik ervan uit dat de aanraakspanning tijdens de fout laag genoeg blijft.)

Maar het grote verschil komt denk ik vooral van hoe het "muizenval"-mechanisme wordt getriggerd. Ik noem het een muizenval omdat het werkt met hetzelfde principe: het afschakelen zelf gaat met de veerkracht die in het ding is opgeslagen toen hij werd ingeschakeld, en mechanisch is er niet veel druk nodig om die kracht in één keer vrij te geven. Ook als je 'm handmatig afschakelt, worden de contacten inwendig met diezelfde veer geopend. Dat werkt, zolang het niet erg vervuild of extreem verouderd is, eigenlijk altijd wel.

Maar het automatisch triggeren van die muizenval wordt bij een aardlekschakelaar gedaan door een spoel die z'n energie ontleent aan dat kleine beetje lekstroom. Dat is relatief zwak ten opzichte van de kracht waarmee dat gebeurt bij overstroom in een installatieautomaat: bij overbelasting is dat door een sterke bimetalen strip en bij kortsluiting door een spoel waar dan de kortsluitstroom doorheen gaat.

Doordat het triggeren mechanisch zwakker is, kan een aardlekschakelaar ook dermate verkleefd zijn dat het 'm helemaal niet meer lukt om af te schakelen bij lekstroom. Bij mijn weten komt dat bij installatieautomaten niet of nauwelijks voor. (Maar al ruim voordat de aardlekschakelaar helemaal geen sjoege meer geeft, is ie al te traag geworden.)

[ Voor 22% gewijzigd door Juerd op 31-08-2025 15:59 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:32

pvg

Hier 2 3-fasen aardlekschakelaars (ABB 40A 30mA) in een onderverdeler in garage gehad die weigerden bij een test. Vervangen door nieuwe. Maar naruurlijk wil ik dan snappen wat er stuk is, dus open gemaakt. Tussen de “trafo” en de selenoid zat een gelijkrichter (enkele diodes). Alle diodes waren open contact… Ik vermoed door een blikseminslag (in de buurt?) oid.

Ik weet niet of alle aardlekschakelaars een gelijkrichter hebben, maar halfgeleiders zijn natuurlijk wel een zwakke schakel…

Edit: foto teruggevonden.
In de rode cirkel de diodes aan onderzijde van het printje op de selenoid. Onder zie je de “trafo” die op de verschilstroom werkt.

NB: mocht je zelf zo’n defect vinden, niet repareren maar geheel vervangen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnMmIpxi1gpUS0BCYaFw6eKSMYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJLM77J1R6upQdDJAuidRHWO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door pvg op 31-08-2025 11:16 ]

@pvg Bedankt voor de foto en het verhaal. Maar als je de specs kunt testen, kan je hem ook repareren...

edit: zoals Juerd al eerder aangeeft zijn er ook nieuwe die niet helemaal binnen spec zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door onetime op 31-08-2025 11:54 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:09

Indoubt

Always be indoubt until sure

Indoubt schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Om mijzelf even te quoten. (even feedback op hetgeen ik heb gevonden)

12 groepen waarvan 1 leeg(ook geen passchroef (moer) erin) , 10 struks zijn 6 A smeltzekeringen, slechts 1 is er een 10 A smeltzekering. Alle smelt zekeringen hebben de bijbehorende passchroef.

Aparte installatie waar in de toekomst vast nog eens wat aan gaat veranderen. De 3x16A netbeheerders aansluiting is natuurlijk wat apart en verklaart de 6A smeltzekeringen. Misschien kan die worden veranderd maar dan moet er ook wat aan de huisinstallatie gebeuren. Alle kabels lopen over de muur wat niet zo vreemd is bij massief houten balken muren.

Ik heb een doucheboiler geinstalleerd met 1500w vermogen maar electrisch is die nog niet aangesloten. Daarvoor zal 6A misschien al te krap zijn.
@Juerd en @onetime

Ik quote mijzelf nog maar even

Ik heb inmiddels contact gehad met een lokale installateur. Deze gaat voor mij volgend jaar een nieuwe moderne groepenkast plaatsen.

De oude keuken boiler met perilex stekker draaide waarschijnlijk op 2 fasen en iet op 3. Maakt niet uit want die is nu toch weg en vervangen door een eenfase 1500 watt doucheboiler.

Ik heb nog een apparaat gevonden met perilex stekker en wel de tweepits kookplaat met oven. Deze is mogelijk wel op 3 fasen aangesloten.

Selectiviteit zoals in NL geld hier niet. Het is zelfs toegestaan om een 16A "huis" zekering achter een 16A netwerkzekering te hangen. Je mag zelfs de netwerkzekering vervangen als dat nodig is al schijnen die wel wat robuuster en andere karakteristiek te hebben dan de groepenkast zekeringen. Inmiddels zijn dat trouwens automaten want ze zijn bij mij in juli ergens vervangen door de netbeheerder.

Echter: een "normaal" wandkontaktdoos mag maar met maximaal 13A afgezekerd zijn. Die mag dan wel weer op een 1,5mm^2 kabel mits volkoper. Die 13A door 1,5mm^2 is hier gebruikelijk.

Ik heb enkele stukken kabel reeds vervangen door de volkoper 1,5mm^2 om enkele wandkontakt dozen te vervangen. Soms zaten er ook doorverbindingsdozen tussen en dat vindt ik geen goed idee met wat zwaarder belaste stopkontakten. Hier staat een elektrische radiator op.

De kosten van vervanging van de groepenkast vallen mee, al moet ik de uiteindelijke prijs nog horen maar indicatie was 750-800€ (waarschijnlijk ex 25% BTW) maar inclusief plaatsing voor 3 fase kast met hoofdschakelaar en aardlek en 14 groepen. Klinkt veel maar hier gaat alles elektrisch, koken, warm water, verwarming en eigen waterpomp etc.

• Gwaihir
  • Niet online
Enigszins zuchten en steunend lees ik dat het bij tijd en wijle testen van aardlekschakelaars toch wel heel erg aan te raden is. (Ik haat 't zo maar ergens de stroom te (moeten) onderbreken.)

Begrijp ik goed dat ik daarbij beter m'n Duspol kan inzetten om een lekstroom te genereren, dan de testknop?

En is er nog iets bijzonders met drie losse fasen op één aardlek? (Dus géén krachtgroep, maar vier groepen op één aardlek, verspreid over de drie fasen. Zoals zo'n 15 jaar terug die kasten ingericht werden.) Daar het om verkleven gaat, lijkt me ook bij de schakelaars voldoende ze elk 1x af te laten slaan?

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-12 08:25
Gwaihir schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:21:
Enigszins zuchten en steunend lees ik dat het bij tijd en wijle testen van aardlekschakelaars toch wel heel erg aan te raden is. (Ik haat 't zo maar ergens de stroom te (moeten) onderbreken.)

Begrijp ik goed dat ik daarbij beter m'n Duspol kan inzetten om een lekstroom te genereren, dan de testknop?

En is er nog iets bijzonders met drie losse fasen op één aardlek? (Dus géén krachtgroep, maar vier groepen op één aardlek, verspreid over de drie fasen. Zoals zo'n 15 jaar terug die kasten ingericht werden.) Daar het om verkleven gaat, lijkt me ook bij de schakelaars voldoende ze elk 1x af te laten slaan?
Testknop zou afdoende moeten zijn om het gangbaar te houden, voor hoevaak ze getest moeten worden, zie voorschrift fabrikant. Sommige zeggen 1x per jaar, andere 2x per jaar (denk aan: zomertijd/wintertijd wissel) en andere 1x per maand.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• Gwaihir
  • Niet online
MrBas schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:52:
Testknop zou afdoende moeten zijn om het gangbaar te houden, voor hoevaak ze getest moeten worden, zie voorschrift fabrikant. Sommige zeggen 1x per jaar, andere 2x per jaar (denk aan: zomertijd/wintertijd wissel) en andere 1x per maand.
@Juerd heeft het hier, als ik het goed begrijp, over diverse exemplaren die wel op de testknop, maar niet op een echte lekstroom van 30mA reageerden...
Juerd schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:02:
Laat ik je dan uit die droom helpen: ik heb in het huidige kalenderjaar al te maken gehad met een nieuwe ABB die we niet met een installatietester of duspol konden trippen, een Schneider van ongeveer 10 jaar oud die te laat reageerde, en een nieuwe Eaton die een te grote lekstroom nodig had (31 mA, maar toch: da's te veel). Een oude Hager in een installatiekast buiten reageerde niet op de testknop, maar ik had geen testapparatuur bij me dus dat zou eventueel de knop zelf geweest kunnen zijn.
Gwaihir schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:21:

Nee, dat maakt op zich weinig uit. Je duspol en de testknop werken allebei door een last toe te voegen. Ze zullen niet dezelfde lekstroom veroorzaken, maar allebei als het goed is ruim voldoende. Je kan een duspol wel gebruiken om te checken of de randaarde van een stopcontact is aangesloten, maar wat betreft het testen van de werking van een aardlekschakelaar is het ongeveer gelijk aan het gebruik van de testknop.

Een aardlekschakelaartester (bijvoorbeeld een installatietester met die functie) werkt ook op ongeveer die manier, maar daarbij komt dan dat het ding ook de tijd meet. Een aardlekschakelaar die wel afslaat, maar net te laat, is beduidend minder geschikt om je leven te redden. Daar gaat het bij IΔ = 150 mA (AC) bij een aardlekschakelaar met IΔn = 30 mA om een grenswaarde van slechts 40 ms en dat kun je dus niet checken zonder externe apparatuur. Ook test je met een externe aardlekschakelaartester of ie werkt bij zowel 0° als bij 180°, of ie niet afslaat bij ½IΔn, of ie sneller dan 300 ms afslaat bij IΔn en sneller dan 40 ms bij 5IΔn. De betere kunnen nog wat extra tests doen met halve golven en DC-lekstromen, en met een oplopende lekstroom testen wat precies de grenswaarde is, maar de afschakeltijden blijven toch de belangrijkste meting.

Maar testen of een aardlekschakelaar überhaupt werkt, is al heel wat. Je checkt daarmee de basisfunctionaliteit en je houdt het mechanisme gangbaar, oftewel je voorkomt de gevreesde verkleving. Bij een net opgeleverde installatie zou de aardlekschakelaar wel uitgebreider moeten worden getest met externe apparatuur, en dat is wellicht handig om eens in de zoveel jaar te herhalen, maar daartussen lijkt het me alleszins redelijk om alleen de testknop te gebruiken.

Dit gezegd hebbende, heb ik dus wel één kapotte aardlekschakelaar (een nieuwe van ABB) meegemaakt die wel met de testknop triggerde, maar niet met een duspol of installatietester. Het gekke daarbij was dat het niks uitmaakte op welke lekstroom de installatietester was ingesteld: het ding sloeg ook niet af bij een veel grotere lekstroom dan de ongeveer 42 mA van de testknop, maar met de testknop steeds wel.
En is er nog iets bijzonders met drie losse fasen op één aardlek?
Nee, voor het testen is er daarbij niks bijzonders. Elke combinatie van verschillende polen (of aarde) geeft een onbalans waarbij die zou moeten afschakelen.
Gwaihir schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:06:
@Juerd heeft het hier, als ik het goed begrijp, over diverse exemplaren die wel op de testknop, maar niet op een echte lekstroom van 30mA reageerden...

[...]
Dat klopt. Ook in het eerder aangehaalde Deense onderzoek bleek meer dan de helft van de defecte exemplaren wel nog op de testknop te reageerden.

Een verklaring wordt niet gegeven, maar ik vermoed dat het te maken heeft met de grootte van de lekstroom. De testknop test vaak met veel meer dan 30 mA lekstroom, omdat het een vaste weerstand is en het ook moet werken met een bepaalde ondergrens aan spanning. Uit een datasheet van een gangbare ABB aardlekschakelaar zie ik een minimum testspanning van 170 V. Om daarbij 30 mA voor elkaar te krijgen heb je een weerstand van 5666 Ω nodig; de dichtstbijzijnde lagere E24-standaardwaarde is 5600 Ω. Bij 230 V geeft dat een lekstroom van 41 mA en dus ook iets meer kracht op het triggermechanisme dan wanneer je met 30 mA test.

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 01-09-2025 13:16 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:32

pvg

Juerd schreef op maandag 1 september 2025 @ 05:25:
[...]

Nee, dat maakt op zich weinig uit. Je duspol en de testknop werken allebei door een last toe te voegen. Ze zullen niet dezelfde lekstroom veroorzaken, maar allebei als het goed is ruim voldoende. Je kan een duspol wel gebruiken om te checken of de randaarde van een stopcontact is aangesloten, maar wat betreft het testen van de werking van een aardlekschakelaar is het ongeveer gelijk aan het gebruik van de testknop.

Een aardlekschakelaartester (bijvoorbeeld een installatietester met die functie) werkt ook op ongeveer die manier, maar daarbij komt dan dat het ding ook de tijd meet. Een aardlekschakelaar die wel afslaat, maar net te laat, is beduidend minder geschikt om je leven te redden. Daar gaat het bij IΔ = 150 mA (AC) bij een aardlekschakelaar met IΔn = 30 mA om een grenswaarde van slechts 40 ms en dat kun je dus niet checken zonder externe apparatuur. Ook test je met een externe aardlekschakelaartester of ie werkt bij zowel 0° als bij 180°, of ie niet afslaat bij ½IΔn, of ie sneller dan 300 ms afslaat bij IΔn en sneller dan 40 ms bij 5IΔn. De betere kunnen nog wat extra tests doen met halve golven en DC-lekstromen, en met een oplopende lekstroom testen wat precies de grenswaarde is, maar de afschakeltijden blijven toch de belangrijkste meting.

Maar testen of een aardlekschakelaar überhaupt werkt, is al heel wat. Je checkt daarmee de basisfunctionaliteit en je houdt het mechanisme gangbaar, oftewel je voorkomt de gevreesde verkleving. Bij een net opgeleverde installatie zou de aardlekschakelaar wel uitgebreider moeten worden getest met externe apparatuur, en dat is wellicht handig om eens in de zoveel jaar te herhalen, maar daartussen lijkt het me alleszins redelijk om alleen de testknop te gebruiken.

Dit gezegd hebbende, heb ik dus wel één kapotte aardlekschakelaar (een nieuwe van ABB) meegemaakt die wel met de testknop triggerde, maar niet met een duspol of installatietester. Het gekke daarbij was dat het niks uitmaakte op welke lekstroom de installatietester was ingesteld: het ding sloeg ook niet af bij een veel grotere lekstroom dan de ongeveer 42 mA van de testknop, maar met de testknop steeds wel.

[...]

Nee, voor het testen is er daarbij niks bijzonders. Elke combinatie van verschillende polen (of aarde) geeft een onbalans waarbij die zou moeten afschakelen.

[...]

Dat klopt. Ook in het eerder aangehaalde Deense onderzoek bleek meer dan de helft van de defecte exemplaren wel nog op de testknop te reageerden.

Een verklaring wordt niet gegeven, maar ik vermoed dat het te maken heeft met de grootte van de lekstroom. De testknop test vaak met veel meer dan 30 mA lekstroom, omdat het een vaste weerstand is en het ook moet werken met een bepaalde ondergrens aan spanning. Uit een datasheet van een gangbare ABB aardlekschakelaar zie ik een minimum teststroom van 170 V. Om daarbij 30 mA voor elkaar te krijgen heb je een weerstand van 5666 Ω nodig; de dichtstbijzijnde lagere E24-standaardwaarde is 5600 Ω. Bij 230 V geeft dat een lekstroom van 41 mA en dus ook iets meer kracht op het triggermechanisme dan wanneer je met 30 mA test.
Hmm. 41mA door die weerstand is dus een kleine 10W. Een kapotte aardlekschakelaar waarbij het testknopje continu wordt ingedrukt (in hoeveel meterkasten staan er wel geen bezems ed?), is dus ook een brandgevaar…
@Juerd Had ik van jou niet verwacht: "een minimum teststroom van 170V"

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:25
onetime schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:39:
En heel mooi duidelijk onderbouwd verhaal van juerd, en dan is dit waar je op reageert. 🙈

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

TGEN

Hmmmx_

Hij zegt dat ook niet, hij zegt dat dat in een datasheet van ABB staat.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Makrolon schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:02:
[...] En heel mooi duidelijk onderbouwd verhaal van juerd, en dan is dit waar je op reageert. 🙈
Ja, logisch toch, de rest valt echt helemaal niets op aan te merken, en dat duimpje had ik hem al gegeven.

• Gwaihir
  • Niet online
Juerd schreef op maandag 1 september 2025 @ 05:25:

Een verklaring wordt niet gegeven, maar ik vermoed dat het te maken heeft met de grootte van de lekstroom. De testknop test vaak met veel meer dan 30 mA lekstroom, omdat het een vaste weerstand is en het ook moet werken met een bepaalde ondergrens aan spanning.
Dank voor je uitgebreide antwoord!

Op mijn eerste lezen raakte ik je hier kwijt, leek dit stukje in tegenspraak met het voorgaande. Nu meen ik hieruit te begrijpen dat testknop vs. Duspol niet uitmaakt omdat alleen professionele(re) testapparatuur het beter doet als de testknop. Lijkt me inderdaad dat de Duspol er net zo goed één vaste (en dus relatief forse) ingebouwde weerstand voor gebruikt. Begrijp ik het dan goed?

• Gwaihir
  • Niet online
TGEN schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:08:
Hij zegt dat ook niet, hij zegt dat dat in een datasheet van ABB staat.
Zou er in die datasheet echt niet over een testspanning gesproken worden dan?

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

TGEN

Hmmmx_

Gwaihir schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:24:
[...]

Mogelijk, maar misschien staat daar dezelfde fout :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Au. Gefixt.
Gwaihir schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:24:
In die datasheet staat het natuurlijk wel goed.

[ Voor 38% gewijzigd door Juerd op 01-09-2025 13:23 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 56 Laatste