Sensai schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:07:
Wij gaan over twee weken van 1x 25 A naar 3x 25A
We hebben een 35 jaar oude meterkast met smeltzekeringen en ferraris meter

We willen gelijk overgaan naar inductie koken en zonnepanelen en batterij nemen.
We willen ook voorbereid zijn op een laadpaal, airco en warmtepomp.

Eerste wat moet gebeuren is vervanging van de meterkast...

We hebben een eerste offerte gehad:

3 fase kast van het merk ABB.
48 module.
1x hoofdschakelaar.
3x aardlekschakelaar.
10x installatieautomaat.
1x kracht groep tbv inductie koken.
1x kracht groep tbv pv systeem.
1x kracht groep tbv laadpaal.
Totaal voor deze groepenkast inclusief montage 935 euro exclusief btw

Is dit voldoende voor wat we willen? Kunnen we later krachtgroepen toevoegen?

En is AAB een A-merk?

Kunnen we beter gelijk de aansluiting voor de inductiekookplaat , een perilex stopkontakt, laten installeren?
Zeker omdat je behalve PV ook aan een accu denkt, is het verreweg het beste om alles met alamats te doen. Dan hoef je niet na te denken over een remautomaat of zwaardere aardleks. Wel 6 of 10mm bedrading maar liefst en het simpelst met kamrails.

2x abb-lege-groepenkast-22x33cm-hld33
1x abb-hoofdschakelaar-mistral-lijn-4-p-40a-sd204-40
10x abb-aardlekautomaat-b16-1p-n-30ma-1-module
3x krachtgroep kook, pv, accu: abb-aardlekautomaat-3p-n-b16-ds-203nc-b16-0-03
1x (laadpaal) abb-aardlekautomaat-3p-n-b20-ds-203nc-b20-0-03

(edit: kamrails hangen af van plaatsing.)

eventueel : abb-overspanningsbeveiliging-4-polig-ovr-t2 , dan heb je 1 24 unts kast vol met 3fase elementen, en bijna de bovenste rij van de andere kast. En daar de onderste rij nog vrij. Ja dit is wat duurder, maar dan ben je helemaal het heertje en goed op alles voorbereid.

Of alle 3fase op de onderste rij en nog meters om accu en pv te meten boven deze alamats. Nog 6 units vrij.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:14
Vraag 1
Momenteel is dit mijn groepenkast. Op korte termijn wil ik graag 1 of 2 groepen toevoegen. Is het zo simpel als stroom eraf en dan links onderin erbij klikken? Ik twijfel omdat daar de krachtgroepen zijn geplaatst en wellicht maakt dat nog iets uit, maar dat weet ik dus niet.

Vraag 2
Als ik toch wil laten uitbreiden zou ik links nog een 22x33 kwijt kunnen. Is het dan zo simpel als een voorgeconfigureerde kast kopen en de elektricien trekt van rood omcirkeld de 4 aders door naar de nieuwe kast?

Vraag 3
Ik kan het maar niet duidelijk vinden op internet, hoe werkt het met de verdeling van fases/groepen met dit busboard systeem? Is het zo simpel als je begint linkt van de rail en de eerste 4 groepen is fase 1 dan 4 groepen fase 2 etc?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03lssl1Y0xTeeszfuOOsd_RjIlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4K9DmWEb9FT5x4JC46yhsHI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG2OmeSXjh2jhUnfg9UAuEuKJ2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icbdueC7RCIWAnmYuWyYoW5N.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt :)
@racemichel
vraag 1: dat is zo simpel, als dat busboard is aangesloten.
vraag 2: ja dat kan. Maar stroom eraf en je kan het in principe ook zelf.
vraag 3: er zijn meerdere types buboard, daar hangt het van af. Een duidelijke foto van de onderkant van de 3fase groepen waar de draden van het busboard ook goed te volgen zijn helpt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:14
@onetime

Dank voor de reactie.

M.b.t. vraag 1. De rechter krachtgroep is aangesloten (kookplaat). Kan ik dan de aanname doen dat die gehele rail is 'aangesloten'?

Onderkant groepen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XNED4QnNtDu5nlC39pqF1ckF5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISWb8IW3eksgq6bySOpXHL0m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnnXhpz2YvqsUIqdO3nuEur4Kxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20mM74Tc7zwRNTwYGiDArNXN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5beQg89R5drfXc6GExf_57i94-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZCHIQD8UHw4LKrCDL97etZI.jpg?f=fotoalbum_large

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-12 07:56
onetime schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Zeker omdat je behalve PV ook aan een accu denkt, is het verreweg het beste om alles met alamats te doen. Dan hoef je niet na te denken over een remautomaat of zwaardere aardleks. Wel 6 of 10mm bedrading maar liefst en het simpelst met kamrails.

2x abb-lege-groepenkast-22x33cm-hld33
1x abb-hoofdschakelaar-mistral-lijn-4-p-40a-sd204-40
10x abb-aardlekautomaat-b16-1p-n-30ma-1-module
3x krachtgroep kook, pv, accu: abb-aardlekautomaat-3p-n-b16-ds-203nc-b16-0-03
1x (laadpaal) abb-aardlekautomaat-3p-n-b20-ds-203nc-b20-0-03

(edit: kamrails hangen af van plaatsing.)

eventueel : abb-overspanningsbeveiliging-4-polig-ovr-t2 , dan heb je 1 24 unts kast vol met 3fase elementen, en bijna de bovenste rij van de andere kast. En daar de onderste rij nog vrij. Ja dit is wat duurder, maar dan ben je helemaal het heertje en goed op alles voorbereid.

Of alle 3fase op de onderste rij en nog meters om accu en pv te meten boven deze alamats. Nog 6 units vrij.
Dank voor de adviezen, ik wil het graag in een keer goed doen!

Er is in de offerte geen rekening gehouden met een aparte krachtgroep voor de accu, ik had geen idee dat dat nodig was...

Met 4 krachtstroom alamats en 10 1 fase alamats gaat het wel een stuk duurder worden....

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-12 07:56
jadjong schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Ja.
Vraag om een 63A kast (je hebt nu waarschijnlijk 40A) of gebruik gecombineerde aardlekeautomaten in plaats van losse aardlek met een installatieautomaat. Wanneer je netvoeding (25A) plus PV (16A?) plus batterij (ook 16A) en misschien nog een bidirectionele auto samenvoegt moet je alle vermogens bij elkaar optellen en de kast daar voor geschikt maken.
Dank voor je antwoord, dus een 63A kast is niet nodig als alleen maar Alamats gebruikt worden?

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sensai schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:38:
[...]

Dank voor je antwoord, dus een 63A kast is niet nodig als alleen maar Alamats gebruikt worden?
Dan moet je nog rekening houden met de dikte van de interne bekabeling. Makkelijkste optie is om dan alsnog een 63/80A kast te specificeren. Dan krijg je een redelijk nutteloze 80A hoofdschakelaar naar het net, maar de meerprijs is nog geen tientje.
@Sensai Met jouw gedachte aantal panelen kon het weleens beter zijn om een 3fase omvormer te hebben, en dan is een 3fase accu ook een goed idee. Als die accu ook stroom uitval kan opvangen, wil je waarschijnlijk je hele huis van stroom kunnen voorzien. Dus ook 3fase.
Met mijn voorstel kan de prijs van de panelen installatie iets omlaag, want de alamat is al geregeld. (moet de omvormer wel toekunnen met 30mA lekstroom, je kunt ook meteen een 300mA versie nemen.)

De rest beantwoord @jadjong net tijdens het schrijven.

@racemichel Je alamat 14 heeft wel voeding maar geen aangesloten verbruiker,
Maar de aansluiting van de busboard kan ik niet zien.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
De groepen voor vaste installatie of dedicated stopcontacten.

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-12 08:25
Septillion schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:32:
[...]

De groepen voor vaste installatie of dedicated stopcontacten.
Dit hangt dan nog steeds af van de voorschriften van de fabrikant. Laatst ook een omvormerfabrikant welke een 100mA aardlekbeveiliging voorschrijft.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
marcop23 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:19:
[...]

Ik snap dat de vervanging zelf vrij vlot kan gaan, vooral als de kast dezelfde grootte blijft. Hier denk ik alleen wel dat die hoger wordt, dan moet je misschien de afgaande groepen inkorten en als je pech hebt verlengen (als ze van onderen komen).

Hoeveel reken jij voor de vervanging van een groepenkast door eentje van ABB dan?
Ik hou rekening met 250-500 euro marge, dat is in mijn ogen prima verdient per groepenkast. Prijs uiteraard afhankelijk van de grootte van de kast, maar laten we uitgaan van standaard een enkele kast of dubbel en dan zit je tussen de 250-350 euro en dan beur ik voor mezelf prima :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• Septillion
MrBas schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

Dit hangt dan nog steeds af van de voorschriften van de fabrikant. Laatst ook een omvormerfabrikant welke een 100mA aardlekbeveiliging voorschrijft.
Klopt, had er ook nog bij gemogen. Maar lees mijn tekst vooral dus als "geen aardlekbeveiliging mag niet zomaar dus ga ma of de offerte dat meeneemt".

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-12 23:09
Vraagje over Wago 221-613. Ik wil die gebruiken om 6mm2 YMvK kabel te verbinden met 6mm2 soepel (Neopreen) maar als ik een 6mm2 aderhuls monteer op de Neopreen past die niet in de Wago. Op de Wago site staat dat meeraderige en fijnaderige geleiders tot 6mm2 toegestaan zijn betekent dit dat ik de soepele aders zonder aderhuls kan monteren in de Wago's?

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
misja schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:40:
Vraagje over Wago 221-613. Ik wil die gebruiken om 6mm2 YMvK kabel te verbinden met 6mm2 soepel (Neopreen) maar als ik een 6mm2 aderhuls monteer op de Neopreen past die niet in de Wago. Op de Wago site staat dat meeraderige en fijnaderige geleiders tot 6mm2 toegestaan zijn betekent dit dat ik de soepele aders zonder aderhuls kan monteren in de Wago's?
Yes, dat is het mooie van de 221 serie

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-12 23:09
Dartlink schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Yes, dat is het mooie van de 221 serie
Fijn

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Korte vraag: is er een bezwaar om in het CAP in de badkamer WAGO 221-615’s te gebruiken in plaats van de welbekende badkamer aardrails?
@Ethiron Ik zou denken dat door het kleinere contact oppervlak corrosie eerder kans heeft om de verbinding teveel te beïnvloeden. Maar als je het datablad en de materiaal gegevens erbij zoekt beweren ze dat zeelucht ook geen belangrijke invloed heeft. Op grond daarvan kan je denken waarom niet. Maar ik zou toch liever voor het oude vertrouwde aardblok kiezen.

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@onetime thanks voor je reactie. Het punt is een beetje dat het aardblok dat ik heb gekocht qua breedte niet in de inbouwdoos past. Het is een blok van zeven posities (heb er zes nodig).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Ijzerzaag?
@Ethiron Een van 6 breed halen? En anders na de zaag met een vijl de hoeken afronden, voor zover nodig.

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@onetime correctie, het is al een blok van zes, dus dan moet ik links en rechts inderdaad een stukje afzagen. Voelt wat omslachtig, maar inderdaad een optie.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-12 10:25

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

misja schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:40:
Zonder is zelfs beter, voor de 221 serie in het algemeen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Rimco schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Zonder is zelfs beter, voor de 221 serie in het algemeen.
Dat ligt volgens mij veel genuanceerder.

Met een 4-puntsmeting bleek de overgangsweerstand met een adereindhuls significant lager te zijn, en bij dunne draden (1,5 mm²) zelfs fenomenaal lager, vermoedelijk doordat de druk van de veerklem hoger is door de grotere diameter. Een adereindhuls beschermt ook een groter deel tegen corrosie: het contactoppervlak tussen de draad en de vertinde koperen strip in de lasklem is weliswaar gasdicht, maar de rest niet. Omdat een 221 herbruikbaar is, is het nuttig om ook het adereind herbruikbaar te maken door die ook te voorzien van een vertind koperen bescherming, oftewel een adereindhuls.

Dit gezegd hebbend: voor binnen in niet-vochtige omgevingen gebruik ik 221's meestal zonder adereindhulzen. De verbinding is ruim goed genoeg, en corrosie van het koper is in moderne huizen niet zo'n issue. Dat de overgangsweerstand wat hoger is bij dunne draden maakt me ook niet zo veel uit, want dunne draden gebruik je in het algemeen juist voor dingen met een kleine stroom en het is nog ruim laag genoeg om geen zorg te zijn.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
Ik ben voor mijn ABB Mistral kastje in mijn schuur op zoek naar 2 kleine verdeelblokken voor de nul draad.

Tot mijn verbazing blijkt volgens de Nederlandse ABB Mistral Productcatalogus enkel een blauwkleurig verdeelblok met 16 aansluitingen te bestaan: ABB NK/S16 (artikelnummer 1SPE007715F0733), zie pagina 53 onderaan.

Van de groene voor de aarde zijn allerhande versies beschikbaar, zowel met schroef- als steekaansluitingen.

Gezieb de productnummering leek het me logisch dat er naast de PEK/S06 (groen met 6 aansluitingen) er dan ook een NK/S06 moest in de kleur blauw.
Die bestaat inderdaad:
ABB Mistral klemmenblok blauw - NK/S06
Maar kom enkel linkjes tegen naar Griekse of Russische websites. :?

Het 6 voudige steekblok is er ook in het blauw en heet dan ZK51B ipv ZK51G.
ABB Mistral klemmenblok blauw - ZK51B
Deze is wat dichterbij huis te krijgen, namelijk in duitsland maar dan betaal je heel veel verzendkost :|

Iemand die weet waar bovenstaande blokjes betaalbaar te krijgen zijn of een goed alternatief voor deze blokjes?

Zelf zat ik er aan te denken de groene te kopen en dan met merkstift blauw te maken >:)

Maar een DIN rail klemmenblokje zou ook nog een alternatief kunnen zijn maar vind ik ook wel zonde van de ruimte daarop.
Momenteel heb ik nog ruimte over maar mocht ik later nog willen uitbreiden dan heb ik wel een uitdaging.

Edit:
Was even vergeten te vermelden dat deze blokjes op een speciale brug vastgezet worden:
ABB Mistral groepenkasten - exploded view
Is het bovenste kastje dat ik heb waarbij nummer 8 de brug is.

Echte foto van het kastje:
ABB Mistral kastje met toebehoren
Waarbij die brug er hier nog los in ligt, hoort op de twee nokjes boven of onderin de kast.

Een klemmenblok wordt dan zo vastgezet op de brug:
ABB Mistral brug met klemmenblok erop

[ Voor 22% gewijzigd door Vliegvlug op 13-08-2025 09:24 ]

@Vliegvlug Kan je https://www.sandervunderink.nl/ eens vragen of hij ze in het assortiment kan opnemen?
Ik wil ze nm ook hebben, aarde heeft hij al, nu nog blauw, bruin, grijs en zwart.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:26
Vliegvlug schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:34:
Ik ben voor mijn ABB Mistral kastje in mijn schuur op zoek naar 2 kleine verdeelblokken voor de nul draad.

Tot mijn verbazing blijkt volgens de Nederlandse ABB Mistral Productcatalogus enkel een blauwkleurig verdeelblok met 16 aansluitingen te bestaan: ABB NK/S16 (artikelnummer 1SPE007715F0733), zie pagina 53 onderaan.

Van de groene voor de aarde zijn allerhande versies beschikbaar, zowel met schroef- als steekaansluitingen.

Gezieb de productnummering leek het me logisch dat er naast de PEK/S06 (groen met 6 aansluitingen) er dan ook een NK/S06 moest in de kleur blauw.
Die bestaat inderdaad:
[Afbeelding: ABB Mistral klemmenblok blauw - NK/S06]

[Afbeelding: ABB Mistral klemmenblok blauw - ZK51B]
Deze is wat dichterbij huis te krijgen, namelijk in duitsland maar dan betaal je heel veel verzendkost :|

Iemand die weet waar bovenstaande blokjes betaalbaar te krijgen zijn of een goed alternatief voor deze blokjes?

Zelf zat ik er aan te denken de groene te kopen en dan met merkstift blauw te maken >:)

Maar een DIN rail klemmenblokje zou ook nog een alternatief kunnen zijn maar vind ik ook wel zonde van de ruimte daarop.
Momenteel heb ik nog ruimte over maar mocht ik later nog willen uitbreiden dan heb ik wel een uitdaging.
Goedkoopste oplossing.
Zo’n wago houder voor wago 221 klemmen, die liggen bij de hornbach en sommige gamma’s
@leonbong Die kan je niet op die brug klemmen, bovenin en/of onderin.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:12

Die bestaat inderdaad:

Er is een reden dat ze hier niet te krijgen zijn: Niemand is ze nodig.

In NL gaan ook de nuldraden via de groepsautomaten. Dus afgaand mag je ze sowieso niet koppelen.

Onder de automaten is het een kwestie van waar mogelijk kamrails gebruiken, dan kom je altijd weg met je bedrading.

Tenzij je de kast natuurlijk als lasdoos wilt gebruiken, maar in dat geval kun je beter een ruime lasdoos halen en gewoon met lasklemmen werken.

[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 13-08-2025 08:13 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13

Ethirty

Who...me?

Die bestaat inderdaad:

Zoietsvan Pollman voor op de DIN rail?
https://amzn.eu/d/c7KIInl

Ik heb laats voor de aarde hun HLAK blok gekocht en voelt erg solide.

[ Voor 87% gewijzigd door Ethirty op 13-08-2025 09:17 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Vliegvlug
onetime schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 01:38:
@leonbong Die kan je niet op die brug klemmen, bovenin en/of onderin.
Was inderdaad vergeten te vermelden dat de verdeelblokjes op een specifieke ABB Mistral brug moeten klemmen, mijn post inmiddels aangevuld.

• Vliegvlug
hesselbeertje schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

Er is een reden dat ze hier niet te krijgen zijn: Niemand is ze nodig.
In het buitenland is het blijkbaar opeens wel weer nodig ;)
Ze zijn daar namelijk wel degelijk te krijgen. :)
In NL gaan ook de nuldraden via de groepsautomaten. Dus afgaand mag je ze sowieso niet koppelen.
Gaat in dit geval juist om de afgaande nul draad want ik wil wat DIN rails Shelly’s gaan toepassen en een tijdklok voor de verlichting

• Vliegvlug
Ethirty schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Zoietsvan Pollman voor op de DIN rail?
https://amzn.eu/d/c7KIInl

Ik heb laats voor de aarde hun HLAK blok gekocht en voelt erg solide.
Dat ziet er ook wel interessant uit, dank voor de suggestie (y)
Vliegvlug schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

In veel landen worden dan ook 1-polige automaten gebruikt waarbij de nul niet wordt geschakeld. Alle afgaande nuldraden worden dan verbonden met 1 rail net zoals de aardrail, of er worden kleinere rails gebruikt per aardlekschakelaar.
Gaat in dit geval juist om de afgaande nul draad want ik wil wat DIN rails Shelly’s gaan toepassen en een tijdklok voor de verlichting
Ik weet natuurlijk niet wat je precies allemaal moet aansluiten maar vaak kom je ook een eind met een aftakblokje op de automaat en dan vervolgens de "stuurstroom" (voeding van Shelly's en tijdklok) maken met soepele draad en dubbele adereindhulzen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21
Voor een nieuwe keuken wil ik een WCD verplaatsen omdat de opstelling qua inbouwapparaten net wat anders wordt. Ik ben van plan hier een opdekstopcontact voor te plaatsen op de juiste plek. Er is voldoende ruimte onder/achter de pootjes van de keukenkastjes.

Installatiedraden volledig vervangen tot de meterkast en door nieuwe elektrobuis naar nieuwe WCD leggen heeft niet mijn voorkeur, ook omdat de WCD totaal uit het zicht achter de plint van de keuken zit.

Hoe sluit ik op een goede manier de installatiedraden aan van de huidige inbouwdoos naar het nieuwe opdekstopcontact 2 meter verderop? Koppeling van installatiedraden gaat uiteraard met wago's, nieuwe bedrading netjes via PVC elektrobuis.

Maar hoe werk ik het geheel netjes af? Een lasdoos zou op zich prima kunnen, maar ik denk niet dat ik deze op de huidige inbouwdoos kan bevestigen? Ik denk dat hier een betere oplossing voor bestaat?
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.46048350.jpg?dvid=8

Ter inspiratie een foto van de huidige WCD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzG85VCL7dREm9Gf1fxTQ8GzVkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YbZf0XL1Bfz50KWds4mQBur.jpg?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:29
@chielmi Het is handig om een lasdoos te hebben met een achteringang, kan je niet zoiets gebruiken en dan netjes met een buis verder naar je opbouwstopcontact?
https://www.elektramat.nl...dingsrand-met-deksel-3514

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21
@jeeedeee Inderdaad, dat is exact wat ik zoek. Met deze zoekterm kan ik prima vooruit. Dank :)

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:45
Of een kniedeksel.https://www.elektramat.nl..._source_id=80264482548701
Wartel er in en met kabel naar de nieuwe WCD.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ethirty schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:26:
Iemand hier ervaring met ingebouwde groepenkasten zoals de Hager Volta? Met de inbouwdiepte lijkt zelfs een muur van 10cm dik aan de krappe kant.

Bij een verbouwing heeft onze elek nogal een spaghetti van buizen aangelegd waardoor ik elektra van de bovenetage vrijwel onmogelijk beneden ga krijgen. Dus ik overweeg maar een onderverdeler boven. Hoef ik alleen een voeding boven zien te krijgen. Alleen ik heb geen plek/rekening gehouden met plek voor een opbouw, dus inbouw lijkt me netter en veiliger.
Niemand?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

@Ethirty Ik heb die inbouw dingen in Brussel en Frankrijk gezien, verder geen ervaring mee.
Als je een gat in de muur moet maken kan dat, als het geen dragende muur is. En dan afwerken. 2 kanten.

• leonbong
Vliegvlug schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

[...]

Klopt maar DLD en bij voorbeeld UK gebruiken 1 polige automaten die dus geen N afschakelen. In NL gebruiken een 1+N of 2 polig.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12 14:27
Ik denk dat die dingen vaak ook in houtskeletwanden zitten. Dan is het natuurlijk makkelijk.

In een stenige muur (vaak 11 cm dik) zal het lastig zijn om een groot gat van 9 cm diep te maken. Je kan er dan beter doorheen zagen, en aan de achterkant een gipsplaatje terugplaatsen. Mijn niet-bouwkundige onderbuik denkt dat het kan zonder latei, maar misschien dat je een simpelen (houten) latei boven moet plaatsen om de metselstenen te ondersteunen. Maar nee, geen ervaring mee, helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 13-08-2025 17:50 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ga niet iets wat ik haat (metselen, stucken) combineren met iets wat ik wel leuk vind. :P Dus kasten komen gewoon op de muur, liefst iets van hout zodat je niet hoeft te boren. :+

• marcop23
Nog een idee: is half inbouwen een optie?

Een gat maken van 5 cm diep moet wel lukken, zonder de muur te doorbreken of een latei te hoeven plaatsen. Dat lukt immers ook als je inbouwdozen plaatst. Vervolgens plaats je om het gat een lijst van 4 cm dik, en tada, je hebt een gat van 9 cm diep.

• MrBas
marcop23 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:31:
[...]

Nog een idee: is half inbouwen een optie?

Een gat maken van 5 cm diep moet wel lukken, zonder de muur te doorbreken of een latei te hoeven plaatsen. Dat lukt immers ook als je inbouwdozen plaatst. Vervolgens plaats je om het gat een lijst van 4 cm dik, en tada, je hebt een gat van 9 cm diep.
Hangt er echter van af hoe diep de buisaansluitingen zitten in de verdeler…

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ja, dat is een ander ding, die buisaansluiting is niet zoals we in NL gewend zijn. Meer gemaakt op de Belgische/Duitse manier van je kabels insmeren en dan een likje verf op de muur.

Eerst maar eens muren zetten en dan op zoek naar een goede oplossing. Want tenzij ik een manier vind om meer PVC naar beneden te krijgen moet ik het doen met 2x 19mm. Aan de andere kant, misschien is het ook wel genoeg voor slaapkamers. Moet ik alleen nog iets bedenken voor ethernet en een bus-kabel.

#team_UTC+1

• Vliegvlug
Xander schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

In veel landen worden dan ook 1-polige automaten gebruikt waarbij de nul niet wordt geschakeld. Alle afgaande nuldraden worden dan verbonden met 1 rail net zoals de aardrail, of er worden kleinere rails gebruikt per aardlekschakelaar.
Daar had ik niet bij stilgestaan, dat zal wel de reden zijn dat ze hier niet te krijgen zijn.
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat je precies allemaal moet aansluiten maar vaak kom je ook een eind met een aftakblokje op de automaat en dan vervolgens de "stuurstroom" (voeding van Shelly's en tijdklok) maken met soepele draad en dubbele.
Ben niet zo’n fan van die aftakblokjes maar heb ze nog wel liggen.
Dacht gewoon makkelijk weg te komen zonder al teveel vooruit te denken door gewoon zo’n blauw verdeelblokje te kopen en dan ben ik gelijk ook klaar voor toekomstige uitbreidingen, hoewel het gewoon meer luiheid is natuurlijk. ;)

Zal eens kijken of ik er met een aftakblokje en doorlussen ook kom, waarschijnlijk wel.
Dubbele adereindhulzen heb ik dan echter weer niet, laat staan een tang om ze mee te knijpen.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
leonbong schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:33:
Klopt maar DLD en bij voorbeeld UK gebruiken 1 polige automaten die dus geen N afschakelen. In NL gebruiken een 1+N of 2 polig.
Voordeel is dat wanneer een automaat uit staat, je nimmer een onverwachte stroomstoot krijgt doordat de nul via andere groepen is gaan zweven (met spanning erop dus).

Heeft wel opmerkelijke gevolgen bij aanschaf van een kast. Ik kocht uiteindelijk een pools model onderverdeler, via een (Poolse) handelaar op Amazon.nl. Na lang inlezen constateerde ik nl. dat ik voor de 'Polose prijspeil korting' eigenlijk alleen een nul-blokje extra erbij kreeg.

(Het zit er momenteel nog in. Wanneer die kast volledig in gebruik genomen wordt, gaat het vermoedelijk als overbodig / verwarrend terzijde. We zullen zien..)

En helaas, @Vliegvlug, een Hager (Univers) kast, geen ABB.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 13-08-2025 20:53 ]

• leonbong
Ethirty schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:26:
Iemand hier ervaring met ingebouwde groepenkasten zoals de Hager Volta? Met de inbouwdiepte lijkt zelfs een muur van 10cm dik aan de krappe kant.

Bij een verbouwing heeft onze elek nogal een spaghetti van buizen aangelegd waardoor ik elektra van de bovenetage vrijwel onmogelijk beneden ga krijgen. Dus ik overweeg maar een onderverdeler boven. Hoef ik alleen een voeding boven zien te krijgen. Alleen ik heb geen plek/rekening gehouden met plek voor een opbouw, dus inbouw lijkt me netter en veiliger.
Ik heb ervaring met deze kast. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen modificaties aan de installatie zijn hierdoor niet eenvoudig.
Maar deze kast hangt niet in een meterkast maar in de berging dus het toont wel mooier daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Cl-3BMAytuww-W34fajB14AwhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iMoRCuNaJopbZ3CkrbxSl1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFsaIH4fX3GOhzSL06JleUY-2OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tL4kKfi5Uys0MyczsOalH2ut.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is in dit geval een extra handicap dat alle buizen aan de onderkant weg gaan.

Ps Deze kast is niet in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 13-08-2025 21:33 ]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:31

dragonhaertt

@_'.'

leonbong schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:28:
[...]

Ik heb ervaring met deze kast. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen modificaties aan de installatie zijn hierdoor niet eenvoudig.
Maar deze kast hangt niet in een meterkast maar in de berging dus het toont wel mooier daar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu is in dit geval een extra handicap dat alle buizen aan de onderkant weg gaan.

Ps Deze kast is niet in Nederland.
Het ziet er netjes uit, al die draden gebundeld en aan elkaar getaped, maar het niet is zo goed voor de warmteontwikkeling in die draden.

De toegestane stroom in een bundel van 15 draden is ongeveer de helft van een enkele draad. Bij 2.5mm2 is dat ongeveer 12A

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• FredvZ
  • Laatst online: 23:28
dragonhaertt schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:09:
De toegestane stroom in een bundel van 15 draden is ongeveer de helft van een enkele draad. Bij 2.5mm2 is dat ongeveer 12A
Je kijkt met een Nederlandse bril naar een kast die niet in Nederland staat ;)

En in Nederland hebben we veel conservatievere normen dan elders in de wereld.

Spel en typfouten voorbehouden

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

leonbong schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:28:
[...]

Precies mijn punt om het toch te vragen. Ik heb boven nergens een extra meterkast voorzien maar moet dus wel alle leidingen ergens samen laten komen in een onderverdeler. Misschien krijg ik nog creatieve inzichten als de ruwbouw wat verder is.

#team_UTC+1

• Arjo
  • Laatst online: 14-11 14:50
Binnenkort ga ik een warmtepomp plaatsen, waarvoor de meterkast iets uitgebreid moet. Het idee is om een extra verdeler op de zolder te plaatsen, waar dan de zonnepanelen en de warmtepomp op aangesloten worden. Daarvoor heb ik het volgende schema getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uksZu01TuhxVqufjZpW0p8T95dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQiVt8thaaAWOBf1ecMFdE8j.png?f=fotoalbum_large

Huidige situatie is dat de zonnepanelen in de meterkast zijn aangesloten met een B16/0.03A Alamat (die ik verplaats naar de zolder verdeler straks),

1) Ziet iemand nog gekke dingen die niet voldoen?
2) Ben ik met die C20 selectief (genoeg) tov van de hoofdzekering? Want dat zijn nog ouderwetse smeltpatronen die ik niet zelf terug aan kan zetten. (kun je die laten vervangen door automaten?)
3) Zijn er opmerkingen over het schema / symbolen / is het duidelijk / correct? Was namelijk nogal zoeken naar de juiste symbolen!
4) Suggesties / tips voor een nette onderverdeelkast die fijn werkt, plaats heeft voor 24 modules en waar iets van een klepje voor deurtje voor zit?

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Ik gooi het even hier neer.

Ik heb een bestaande houten wand waar ik een voorzet wand heb geplaatst. Ik heb nu met flex beide kabels naar een gat lopen en wilde daar een lichtschakelaar maken, echter zit er maar 20mm speling tussen de houtenwand en de voorzetwand, dus daar past geen enkele wandcontactdoos in.

Mag je flex direct aansluiten op een opbouw schakelaar vanuit de muur?

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-12 10:25

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@flaskk Alhoewel het volgens de specs net te groot is, wellicht is dit een optie? Of iets in die richting?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

FredvZ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:13:
[...]

Je kijkt met een Nederlandse bril naar een kast die niet in Nederland staat ;)

En in Nederland hebben we veel conservatievere normen dan elders in de wereld.
Dit is een natuurkundig fenomeen die beschreven staat in MIL-STD-975
Een Amerikaanse militaire standaard. Dat heeft dus niks met de Nederlandse norm te maken.

Het is gewoon een heads up, iets om rekening mee te houden.
Veel mensen weten niet dat warmte zo op kan bouwen en gaan ervan uit dat je altijd 25A door een 2.5mm2 kan pompen, ongeacht van de omgeving en andere omstandigheden.

• FredvZ
dragonhaertt schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 06:59:
Dit is een natuurkundig fenomeen die beschreven staat in MIL-STD-975
Een Amerikaanse militaire standaard. Dat heeft dus niks met de Nederlandse norm te maken.

Het is gewoon een heads up, iets om rekening mee te houden.
Veel mensen weten niet dat warmte zo op kan bouwen en gaan ervan uit dat je altijd 25A door een 2.5mm2 kan pompen, ongeacht van de omgeving en andere omstandigheden.
Ik snap dat de natuurkundige wetten beperkingen opleggen. Maar díé wetten schrijven niet voor wat toegestaan is. Dat is een term die voortvloeit uit politieke wetgeving en normering.

Dus ondanks dat het natuurkundige elders niet anders is, kan het nog steeds zo zijn dat het wel bij wet en regelgeving wel is toegestaan om grotere aantallen stroomdraden te bundelen dan we in Nederland gewend zijn.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Rimco schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:57:
@flaskk Alhoewel het volgens de specs net te groot is, wellicht is dit een optie? Of iets in die richting?
Ah dat is niet helemaal wat ik zocht(moeten 2x 16mm in, maar kwam wel op een ander ding uit wat wellicht gaat werken

https://www.legrand.be/nl...hroevenspanklauwen-080131

Deze is namelijk ook vrij ondiep

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

FredvZ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:37:
[...]

Ik snap dat de natuurkundige wetten beperkingen opleggen. Maar díé wetten schrijven niet voor wat toegestaan is. Dat is een term die voortvloeit uit politieke wetgeving en normering.

Dus ondanks dat het natuurkundige elders niet anders is, kan het nog steeds zo zijn dat het wel bij wet en regelgeving wel is toegestaan om grotere aantallen stroomdraden te bundelen dan we in Nederland gewend zijn.
Zoals ik al zei gaat het hier niet om een Nederlandse norm.
De natuurkunde geeft natuurlijk wel een beperking, zodra die isolatie begint te smelten.

Nu heeft de mil-spec ook veiligheidsmarge, maar als je constant 19A door die draden gaat jagen dan gaan je automaten er niet uit, maar worden je draden wel veel te warm.
2.5mm2 bundelen is gewoon niet zo verstandig in een warme omgeving zoals een meterkast.

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-12 09:26
dragonhaertt schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:18:
[...]

Zoals ik al zei gaat het hier niet om een Nederlandse norm.
De natuurkunde geeft natuurlijk wel een beperking, zodra die isolatie begint te smelten.

Nu heeft de mil-spec ook veiligheidsmarge, maar als je constant 19A door die draden gaat jagen dan gaan je automaten er niet uit, maar worden je draden wel veel te warm.
2.5mm2 bundelen is gewoon niet zo verstandig in een warme omgeving zoals een meterkast.
Ik zie dit inderdaad ook steeds vaker voorkomen. De mindset "2,5mm² is altijd goed" geldt helaas niet meer als je kijkt naar hoe we onze systemen tegenwoordig belasten. PV-panelen, inductiekookplaten, boilers, warmtepompen, batterijen.
Voor een lampje en een wcd'tje durf ik wel te stellen dat het veilig is en blijft, voor de rest niet.

Enige manier om dat iemand aan het verstand te brengen is door ze de warmtebeelden te laten zien van hun eigen meterkast, dan schrikken ze toch wel vaak.

https://dylight3dprints.etsy.com

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:08

Roy

Hobbies?

Na een grote verbouwing werd het hier ook tijd voor een update van de meterkast, uiteindelijk heb ik alles maar vervangen, zodat ik klaar ben voor de komende jaren. De oude kast was 25 jaar oud, en gedurende de jaren was er van alles bij aangeknoopt en aangepast, waardoor het onoverzichtelijk mix geworden was. Toen ik dan ook nog een EV lader er bij wou plaatsen was ik er wel klaar mee ;)

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh1ScRwH6Y3xXfkZNOIFy9plUHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frS9yBJa2Xm5qcjWQo10HdGb.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBdMcERtJL1jUtr7d5Qh6D4Ika8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xRaGDp70CORmwXrQDbap34d.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad...

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
Arjo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:07:
Binnenkort ga ik een warmtepomp plaatsen, waarvoor de meterkast iets uitgebreid moet. Het idee is om een extra verdeler op de zolder te plaatsen, waar dan de zonnepanelen en de warmtepomp op aangesloten worden. Daarvoor heb ik het volgende schema getekend:

[Afbeelding]

Huidige situatie is dat de zonnepanelen in de meterkast zijn aangesloten met een B16/0.03A Alamat (die ik verplaats naar de zolder verdeler straks),

2) Ben ik met die C20 selectief (genoeg) tov van de hoofdzekering? Want dat zijn nog ouderwetse smeltpatronen die ik niet zelf terug aan kan zetten. (kun je die laten vervangen door automaten?)
3) Zijn er opmerkingen over het schema / symbolen / is het duidelijk / correct? Was namelijk nogal zoeken naar de juiste symbolen!
4) Suggesties / tips voor een nette onderverdeelkast die fijn werkt, plaats heeft voor 24 modules en waar iets van een klepje voor deurtje voor zit?
Voor zover ik weet moet een laadpaal achter een eigen ALS. Maar dat is simpel op te lossen door de kookplaat op een aardlekautomaat te zetten.

Qua selectiviteit is er denk ik niet heel veel verschil t.o.v. de huidige situatie. Als de kortsluitstroom hoog genoeg is om het magnetisch deel van de automaat te laten trippen, dan is een C20 niet langzamer dan een B16. En die kans is best groot. Volledige selectief zijn is sowieso een utopie voor een huisinstallatie.

Ik heb laatst een Mistral kastje geplaatst als onderverdeler en die vond ik best prettig werken. Te koop als IP65 en IP44 uitvoering, net wat je nodig hebt.

• marcop23
[...]

Het ziet er netjes uit, al die draden gebundeld en aan elkaar getaped, maar het niet is zo goed voor de warmteontwikkeling in die draden.

Toch moet je wel een érg hoge gelijktijdigheid hebben, wil je hier bovenuit komen. Je zou eigenlijk naar de hoofdzekering moeten kijken of het kan of niet.

In dit geval is de hoofdzekering mogelijk 63 A. Dan zou je in theorie wel op iedere groep 15 A kunnen trekken, en daarmee de draadbundel te zwaar belasten. Maar of dat in de praktijk ook kan gebeuren...

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-12 06:53

[Afbeelding]

Volgens mij moeten je kookplaat en laadpaal ieder apart achter een aardlek, althans lijkt mij wenselijk.
Weet je de vermogens van de warmtepomp installatie?
De aardlek voor je zolder groep hoeft er niet te zitten.
Ik weet niet of je beter kan verzwaren naar 3x35 ivm selectiviteit én wat je uiteindelijk gaat verbruiken?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• leonbong
[...]

Je maakt je druk om niks, deze hele kast kan maximaal voor 32A worden belast daarmee is hij voorgezekerd (C32 automaat). Dus die twaalf groepen kunnen nooit allemaal >12A vragen.

Dat soort normen is voor industriekasten/verdelers waarbij de gelijktijdigheid soms op één staat.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-12 15:15
Dylanf97 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:34:
De mindset "2,5mm² is altijd goed" geldt helaas niet meer als je kijkt naar hoe we onze systemen tegenwoordig belasten. PV-panelen, inductiekookplaten, boilers, warmtepompen, batterijen.
Ook al was dit voorheen misschien een bruikbare mindset voor woninginstallaties, in de NEN1010 staat duidelijk dat voor bepaling van de maximale stroomsterkte rekening moet worden gehouden met de omgevingstemperatuur, met de wijze waarop de bedrading is geïnstalleerd enz...

• Gwaihir
  • Niet online

12A gemiddeld bedoel je dan, toch? Da's zat!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mag je een aardlekschakelaar gebruiken als hoofdschakelaar? Dus de hoofdschakelaar laten vervallen.

Betreft een woning met 1-fase aansluiting 35A, één aardlekschakelaar 30 mA met daarachter 3 groepen B16.
  • De aardlekschakelaar is een (last)scheider, en dus geschikt om de spanning voldoende te scheiden.
  • Met de aardlekschakelaar kan je met één handeling de meterkast spanningsloos maken.
Meer eisen ken ik niet :?

Ik kan eigenlijk geen reden verzinnen waarom je nog een hoofdschakelaar zou toevoegen. Iemand die weet of het kan en mag om de aardlekschakelaar te gebruiken als hoofdschakelaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 14-08-2025 19:19 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:14
Dre schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:18:
Mag je een aardlekschakelaar gebruiken als hoofdschakelaar? Dus de hoofdschakelaar laten vervallen.

Betreft een woning met 1-fase aansluiting 35A, één aardlekschakelaar 30 mA met daarachter 3 groepen B16.
  • De aardlekschakelaar is een (last)scheider, en dus geschikt om de spanning voldoende te scheiden.
  • Met de aardlekschakelaar kan je met één handeling de meterkast spanningsloos maken.

Ik kan eigenlijk geen reden verzinnen waarom je nog een hoofdschakelaar zou toevoegen. Iemand die weet of het kan en mag om de aardlekschakelaar te gebruiken als hoofdschakelaar?
Omdat je volgens de norm bij >1 groep al tenminste 2 aardlekschakelaars nodig bent om te verdelen, en daarvoor moet dus een HS zitten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Arjo
Out.of.Control schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Voor zover ik weet moet een laadpaal achter een eigen ALS. Maar dat is simpel op te lossen door de kookplaat op een aardlekautomaat te zetten.

Qua selectiviteit is er denk ik niet heel veel verschil t.o.v. de huidige situatie. Als de kortsluitstroom hoog genoeg is om het magnetisch deel van de automaat te laten trippen, dan is een C20 niet langzamer dan een B16. En die kans is best groot. Volledige selectief zijn is sowieso een utopie voor een huisinstallatie.

Ik heb laatst een Mistral kastje geplaatst als onderverdeler en die vond ik best prettig werken. Te koop als IP65 en IP44 uitvoering, net wat je nodig hebt.
Dankje! Dan wordt het zo'n Mistral kastje - die was ik inderdaad ook al tegengekomen. Zou de C20 wel sneller zijn als de hoofdzekering? tussen boven/beneden vind ik eigenlijk minder belangrijk. Voor die laadpaal ga ik nog even uitzoeken, en dat is inderdaad makkelijk op te lossen.
Serpz0r schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Volgens mij moeten je kookplaat en laadpaal ieder apart achter een aardlek, althans lijkt mij wenselijk.
Weet je de vermogens van de warmtepomp installatie?
De aardlek voor je zolder groep hoeft er niet te zitten.
Ik weet niet of je beter kan verzwaren naar 3x35 ivm selectiviteit én wat je uiteindelijk gaat verbruiken?
Warmtepomp moet volgens de installateur 3x B16 hebben. De compressor (buitenunit) is geloof ik ~2kW, de binnenunit heeft een 3kW backup heater, en het boilervat heeft ook een 3kW backup heater ingebouwd. Ik moet eigenlijk de aardverspreidingsweerstand eens (laten) meten, kan het m.i. geen kwaad om die aardlek er tussen te laten zitten.

Verzwaren wil ik proberen te voorkomen ivm vastrecht. Idee is om de laadpaal en de warmtepomp te gaan sturen a.d.h.v. belasting en prijs. Maar dat is een projectje voor het na verbouwen van de zolder :). Als ie er een keer uitvliegt kan dat altijd nog :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Arjo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

Warmtepomp moet volgens de installateur 3x B16 hebben. De compressor (buitenunit) is geloof ik ~2kW, de binnenunit heeft een 3kW backup heater, en het boilervat heeft ook een 3kW backup heater ingebouwd. Ik moet eigenlijk de aardverspreidingsweerstand eens (laten) meten, kan het m.i. geen kwaad om die aardlek er tussen te laten zitten.
Kans is groot dat de heater uit je boiler via de binnenunit loopt en de groep deelt met de backup heater. Dat was hier ook zo en de installateur dácht ook 3 groepen nodig te hebben. 2 was genoeg. Maar goed, hij dacht ook dat 1,5mm2 genoeg was voor 16A terwijl de handleiding en normen toch duidelijk 2,5mm2 voorschrijven. Ik heb uiteindelijk een 3 fase aardlek en 3 groepen vervangen door 2 aardlekautomaten. Van 7 naar 2 plaatsen in de groepenkast scheelt ook nog eens een berg ruimte.

Moraal van mijn mini-verhaal: geloof een installateur niet blind :)

#team_UTC+1

• Arjo
Ethirty schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Haha nou ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen straks! Kom er vanzelf achter, in het ergste geval een aardlekautomaat teveel gekocht :) Klinkt wel een stuk logischer t.o.v. twee van die verwarmingselementen :)

• leonbong
Dre schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:18:

Heel België doet/deed dat een 300mA ALS voor de gehele woning. Daarachter vaak nog wel gewone 30mA daarachter voor de algemeengebruiks groepen.

• Septillion
@Dre Volgens mij is het eerder langs gekomen met de conclusie dat het prima is. Alleen zou ik niet mijn hele huis achter dezelfde ALS willen hebben. Alleen als dit echt een type S is misschien. Anders is er 0 selectiviteit als er een goed lek ontstaat.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
Arjo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:26:
[...]
Zou de C20 wel sneller zijn als de hoofdzekering? tussen boven/beneden vind ik eigenlijk minder belangrijk.
Dat durf ik niet te zeggen. De karakteristieken van smeltzekeringen en automaten zijn heel anders, zeker in het kortsluitbereik.
Ik vermoed dat een automaat sneller is, voor wat het waard is.
Als de kortsluitstroom groter is dan 200A (10 x 20A), dan gaat een C20 'direct' uit, net als een B16 zou doen met een dergelijke kortsluitstroom. Dus dan is er geen verschil met de huidige situatie. En ik verwacht dus dat je dan sneller bent dan de hoofdzekering.
Als de kortsluitstroom lager is, dan zou het kunnen zijn dat het magnetisch deel niet aanspreekt, maar het thermisch deel. En dat duurt wat langer. Of je dan sneller bent dan de hoofdzekering weet ik niet. Maar dat is alleen van belang voor een kortsluiting op een plek tussen de C20 en B16 automaat. Hoe groot is die kans? En dus ook alleen als je een relatief lage kortsluitstroom hebt, want vanaf 10 x In (200A voor C20) moet het magnetisch deel trippen.

De grootte van de kortsluitstroom kun je schatten door op het einde van de kabel die wordt beveiligd door de C20 de spanning te meten met en zonder een grote belasting. Dus bijvoorbeeld een waterkoker of frietpan aan/uit te schakelen. Als je tegelijkertijd de stroom meet, kun je de netimpedantie berekenen. En daarmee de kortsluitstroom.
Als voorbeeld: stel er loopt 10 A met de belasting ingeschakeld en je meet 3V verschil, dan is de netimpedantie 0,3 Ohm. Met een botte kortsluiting heb je dan ca. 230/0,3=767 A kortsluitstroom. Ruim voldoende voor directe afschakeling van een C20 automaat. Nu is dit niet heel precies en bij een minder botte kortsluiting zaak de kortsluitstroom lager zijn, maar het geeft een aardige eerste inschatting.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ethirty schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Kans is groot dat de heater uit je boiler via de binnenunit loopt en de groep deelt met de backup heater. Dat was hier ook zo en de installateur dácht ook 3 groepen nodig te hebben. 2 was genoeg. Maar goed, hij dacht ook dat 1,5mm2 genoeg was voor 16A terwijl de handleiding en normen toch duidelijk 2,5mm2 voorschrijven. Ik heb uiteindelijk een 3 fase aardlek en 3 groepen vervangen door 2 aardlekautomaten. Van 7 naar 2 plaatsen in de groepenkast scheelt ook nog eens een berg ruimte.

NEN1010 zegt over 1,5mm2 dat er 23A doorheen mag bij 2 belaste aders en installatiemethode B1.(zie tabel 52.B.3 op pagina 672 van NEN1010 2020).

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-10 08:52
Hallo, binnenkort komt Enexis bij mij thuis de aansluiting van de ene meterkast naar de andere verplaatsen. Ik ga dan ook over van 3x35 smeltveiligheden + analoge kWh meter naar 3x25 automaat met een slimme meter.
Alleen weet iemand of je aan de gebruikerszijde de bekabeling zo kan aansluiten of zit dat achter verzegeld "gebied". Als het niet verzegeld is kan ik een kabel van de ene meterkast naar de andere leggen, anders moet ik een kastje regelen met hoofdschakelaar en aansluitdraden.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-12 16:51
Norinco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:23:
Hallo, binnenkort komt Enexis bij mij thuis de aansluiting van de ene meterkast naar de andere verplaatsen. Ik ga dan ook over van 3x35 smeltveiligheden + analoge kWh meter naar 3x25 automaat met een slimme meter.
Alleen weet iemand of je aan de gebruikerszijde de bekabeling zo kan aansluiten of zit dat achter verzegeld "gebied". Als het niet verzegeld is kan ik een kabel van de ene meterkast naar de andere leggen, anders moet ik een kastje regelen met hoofdschakelaar en aansluitdraden.
Met een kop koffie kom je een heel eind :) en een losse hoofdschakelaar, gemonteerd in de oude kast, waar ze op afmonteren hebben ze bij mij al 2x gedaan zonder enig probleem.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:45
Norinco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:23:
Dat laatste is het geval. De netbeheerder sluit zijn bedrading vanaf de kWh meter aan op een hoofdschakelaar van de klant.
Dus een hoofdschakelaar moet wel aanwezig zijn in de nieuwe meterkast.

[ Voor 6% gewijzigd door devriesjande op 15-08-2025 11:03 ]

• marcop23
Dre schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:55:
[...]

NEN1010 zegt over 1,5mm2 dat er 23A doorheen mag bij 2 belaste aders en installatiemethode B1.(zie tabel 52.B.3 op pagina 672 van NEN1010 2020).
Het zal vast kunnen (onder de meeste omstandigheden), maar in Nederland is de praktijk dat alle "generieke" groepen in woonhuizen met 2,5 mm2 bedraad worden. Waarom zou je een apparaat dat 2000 kWh per jaar gaat verstoken aansluiten met dunnere bedrading?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:09
Dre schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:55:
[...]

Moet je niet een pagina eerder kijken bij de PVC buizen? Daar is het 17,5A. Of is hier idd een XLPE buis gebruikt? Dat kan ik gemist hebben. In elk geval, voor zwaardere apparatuur minder dan 2,5mm2 gebruiken klinkt niet professioneel.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 15-08-2025 11:24 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-10 08:52
devriesjande schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:01:
[...]

Dat laatste is het geval. De netbeheerder sluit zijn bedrading vanaf de kWh meter aan op een hoofdschakelaar van de klant.
Dus een hoofdschakelaar moet wel aanwezig zijn in de nieuwe meterkast.
Dan wordt het een los kastje met alleen een hoofdschakelaar. Weet nog niet hoe ik e.e.a. gaat verwarmen (gas, gas+warmtepomp, warmtepomp of heatpipes+elektrische boiler). Dus een nieuwe groepenkast weet ik nog niet wat het gaat worden.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-12 16:51
Als de oude kast nog hangt, monteer je daar toch even een hoofdschakelaar in, al is het er 1 via marktplaats. Je geeft zelf aan dat ze automaten gaan plaatsen onder de meter. Dus als je eenmaal wel weet wat je wil schakel je de boel af en kan je helemaal je eigen plan trekken.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:14
Jfwiet schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:29:
Als de oude kast nog hangt, monteer je daar toch even een hoofdschakelaar in, al is het er 1 via marktplaats. Je geeft zelf aan dat ze automaten gaan plaatsen onder de meter. Dus als je eenmaal wel weet wat je wil schakel je de boel af en kan je helemaal je eigen plan trekken.
@Norinco Nee de HS moet binnen 55cm vanaf de (nieuwe) hoofdmeter zitten, aangezien de draden niet langer zijn. Wat je vanaf je HS gaat doen is aan jezelf en niet aan de netbeheerder.
Oftewel wat @devriesjande ook al zegt er moet een HS zijn waarop de boel wordt aangesloten.
Oftewel een 22x11cm kastje met >8 module plekken plaatsen waar de nieuwe meter komt met een HS en je bent klaar voor nu.

waarom direct een 22x11cm kastje met >8 module plekken? Dan kan je als je dat wenst direct daar een overspanningsbeveiliging plaatsen bij je HS, en kan je sowieso vanaf daar er boven verder bouwen naar wat er verder nog nodig is

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-12 15:15
marcop23 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:06:Het zal vast kunnen (onder de meeste omstandigheden), maar in Nederland is de praktijk dat alle "generieke" groepen in woonhuizen met 2,5 mm2 bedraad worden. Waarom zou je een apparaat dat 2000 kWh per jaar gaat verstoken aansluiten met dunnere bedrading?
Juist omdat het geen generieke groep is, en omdat 2,0 kW pakweg de helft is van de verwachte 3,6 kW van een generieke groep.

• Gwaihir
  • Niet online
arievz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
Juist omdat het geen generieke groep is, en omdat 2,0 kW pakweg de helft is van de verwachte toegestane 3,6 kW van een generieke groep.
De verwachting is echt geen 3680 W per groep maar véél lager. Er zijn ook voorschriften over de toegestane spanningsval. Afhankelijk van de draadlengte knal jij daar wellicht al tegenaan met jouw plan.

Dat voorschrift is 5%, als ik me niet vergis. Stel je blijft daar net binnen en je gebruikt inderdaad jaarlijks 2000 kWh met dat apparaat. Dan gooi je dus 105 kWh weg omdat je graag een dunne draad legde.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

[Afbeelding]

Misschien domme vraag maar zou je in theorie niet teveel stroom naar je groepen kunnen hebben? Weet hoeveel vermogen je zonnepanelen hebben. Maar als je veel verbruikt op je eind groepen en veel invoed aan zonnestroom en stroom via het net?
Je zou de vertakking naar de zonnepanelen nog iets eerder kunnen plaatsen en een 40A automaat kunnen plaatsen?

• FredvZ
Mr_gadget schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:31:
Misschien domme vraag maar zou je in theorie niet teveel stroom naar je groepen kunnen hebben? Weet hoeveel vermogen je zonnepanelen hebben. Maar als je veel verbruikt op je eind groepen en veel invoed aan zonnestroom en stroom via het net?
Je zou de vertakking naar de zonnepanelen nog iets eerder kunnen plaatsen en een 40A automaat kunnen plaatsen?
Die 40A automaten zouden dan voor de 40A aardleks moeten komen.
Mits de zonnepanelen daadwerkelijk meer dan 15A aan stroom aanleveren, per fase.
En als het zoveel zonnepanelen liggen dan is het misschien ook wel verstandig om 5x4 ipv 5x2,5 te gebruiken.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:59
Gwaihir schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

De verwachting is echt geen 3680 W per groep maar véél lager. Er zijn ook voorschriften over de toegestane spanningsval. Afhankelijk van de draadlengte knal jij daar wellicht al tegenaan met jouw plan.

Dat voorschrift is 5%, als ik me niet vergis. Stel je blijft daar net binnen en je gebruikt inderdaad 2000 kWh met dat apparaat. Dan gooi je dus 105 kWh weg omdat je graag een dunne draad legde.
Ik denk dat je geen kWh bedoelt maar kW :D

• Gwaihir
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:46:
Ik denk dat je geen kWh bedoelt maar kW :D
Nope. Volgens marcop23 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" gaat dit 2000 kWh per jaar verbruiken.

[Ik heb ter verduidelijking "jaarlijks" toegevoegd in mijn vorige post.]

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 16-08-2025 15:14 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:59
Gwaihir schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

Nope. Volgens marcop23 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" gaat dit 2000 kWh per jaar verbruiken.

[Ik heb ter verduidelijking "jaarlijks" toegevoegd in mijn vorige post.]
2000kWh op jaarbasis.
Stel dat men 100 dagen verwarmd, 24 uur per dag.
2000kWh /2400 uur = 830Watt gemiddeld.

Dat zou dan geen probleem zijn.

Het wordt een ander verhaal als er een back-up heater aan gaat van 2 of 3 kW
Naar natuurlijk gooi je er gewoon 2,5mm2 in ipv 1,5.
Annuk schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Omdat je volgens de norm bij >1 groep al tenminste 2 aardlekschakelaars nodig bent om te verdelen, en daarvoor moet dus een HS zitten.
+5, dus blijkbaar ten minste 6 mensen die het nieuws gemist hebben dat dit sinds NEN 1010:2020 niet meer voorgeschreven is.

In NEN 1010:2015 stond nog: "531.2.3/.4 (...) n Installaties met twee of meer eindgroepen mogen niet door één toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA in hun geheel worden uitgeschakeld.". In de editie van 2020 is deze eis, die sinds 1996 in de NEN 1010 stond, niet meer teruggekomen.

Het antwoord op de vraag @Dre is daarom volgens mij ja, dat mag. Ik zou het zelf echter nooit zo doen. Meerdere 30 mA aardlekschakelaars hebben heeft veel voordelen. (Zo veel zelfs, dat wie het geld ervoor overheeft, vaak kiest voor alles uitvoeren met aardlekautomaten.)

Overigens was binnen de oude regel een hoofdaardlekschakelaar van 300 mA, zoals in België verplicht is, in Nederland ook al toegestaan.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:50
Juerd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

+5, dus blijkbaar ten minste 6 mensen die het nieuws gemist hebben dat dit sinds NEN 1010:2020 niet meer voorgeschreven is.

In NEN 1010:2015 stond nog: "531.2.3/.4 (...) n Installaties met twee of meer eindgroepen mogen niet door één toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA in hun geheel worden uitgeschakeld.". In de editie van 2020 is deze eis, die sinds 1996 in de NEN 1010 stond, niet meer teruggekomen.

Het antwoord op de vraag @Dre is daarom volgens mij ja, dat mag. Ik zou het zelf echter nooit zo doen. Meerdere 30 mA aardlekschakelaars hebben heeft veel voordelen. (Zo veel zelfs, dat wie het geld ervoor overheeft, vaak kiest voor alles uitvoeren met aardlekautomaten.)

Overigens was binnen de oude regel een hoofdaardlekschakelaar van 300 mA, zoals in België verplicht is, in Nederland ook al toegestaan.
Goed antwoord. In dit specifieke geval is het misschien beter om te gaan voor hoofdschakelaar en een paar alamats.
Want het eerder genoemde argument, bij een aardfout je hele woning spanningsloos lijkt me niet prettig. Top dat het niet meer hoeft maar het zou mijn keuze niet zijn.
Maar als je dan wil verdelen over 2 aardlekschakelaars zit je wel weer vast aan een hoodschakelaar, en dan zou ipv hoofdschakelaar/2 aardlekschakelaars/eindgroepen -> hoofdschakelaar/alamats weleens de goedkopere optie kunnen zijn.
Zijn hoofdschakelaars duur geworden in de paar weken dat ik weg was? Ik snap niet helemaal waarom iemand die zou willen weglaten :)

• MrBas
https://www.elektrototaal...m-aardlekautomaat-4183127

De 1 unit alamats van ABB zijn in prijs verlaagd naar 34 euro incl, doe er je voordeel mee zou ik zeggen….

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

MrBas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:15:
https://www.elektrototaal...m-aardlekautomaat-4183127

De 1 unit alamats van ABB zijn in prijs verlaagd naar 34 euro incl, doe er je voordeel mee zou ik zeggen….
Hoezo staat daar afgeprijsd vanaf €217 op die website :?

• habbekrats
  • Nu online
dragonhaertt schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

180 euro is de ABB catalogus prijs ex btw maar als je op de ean code 8012542359852 zoekt met google dan zie je dat er best wel prijs verschillen zijn die de moeite van shoppen waard zijn.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• MrBas
dragonhaertt schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Zal inderdaad de advies prijs vanuit ABB zijn denk ik...

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-12 12:26

apt

Juerd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:20:
[...]
Meerdere 30 mA aardlekschakelaars hebben heeft veel voordelen. (Zo veel zelfs, dat wie het geld ervoor overheeft, vaak kiest voor alles uitvoeren met aardlekautomaten.)
Ik moet die keuze binnenkort ook weer maken, ik zie het voordeel qua ruimte in de kast van de combinatie en het feit dat elke groep onafhankelijk is. Maar waar ik tegenop zie is dat ik bij een storing niet weer of ik naar een aardlek moet zoeken of een kortsluiting. Ik zit me nu dus af te vragen in hoeverre je anders gaat zoeken wanneer je wel of niet weet welke soort fout je hebt...

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:28
apt schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Ik moet die keuze binnenkort ook weer maken, ik zie het voordeel qua ruimte in de kast van de combinatie en het feit dat elke groep onafhankelijk is. Maar waar ik tegenop zie is dat ik bij een storing niet weer of ik naar een aardlek moet zoeken of een kortsluiting. Ik zit me nu dus af te vragen in hoeverre je anders gaat zoeken wanneer je wel of niet weet welke soort fout je hebt...
Op de ABB aardlekautomaat (bijv de DS301C) zit een aardfoutindicator. Deze verandert van grijs naar blauw indien hij getript is vanwege een aardfout.
Afbeeldingslocatie: https://media.elektroshopwagner.de/images/90/33/f9/305236_0_0.jpg
Pagina: 1 ... 38 ... 56 Laatste