• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:03

Copitano

Hoorn NH

Copitano schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 01:40:
[...]

Ik heb het alsvolgt opgelost:
  • Lamp en deksel van de centraaldoos in het plafond gedemonteerd
  • Draden ca. 50 cm teruggetrokken uit de centraaldoos (Dat ging nog lang niet zo makkelijk. Een voor een lukt uiteindelijk wel.)
  • Met zo'n wurgdraadje bedoeld voor het doorzagen van pvc rioolbuis voorzichtig een groefje om de buis heen gezaagd
  • Buis afgebroken. (Niet helemaal perfect recht afgebroken, maar ging voldoende in de tule van de inbouwdoos)
  • Draden weer een voor een teruggetrokken
De isolatie van de draden was weliswaar onbeschadigd, maar ik heb ze toch allemaal afgeknipt en met lasklemmen doorverbonden in verschillende richtingen. Inbouwdoos wel een beetje vol, maar het paste precies :)
Het smeerwerk moet ik nog even fatsoeneren. Met het snelgips moest ik net even te snel werken, maar dat komt helemaal goed met een beetje Roodband.
Alle andere meedenkers ook bedankt voor jullie suggesties :Y

[Afbeelding]

Die losse draden zijn nog niet aangesloten ;) Het is overigens niet de zelfde leiding van de vorige foto.. Die is namelijk wel al aangesloten via een dubbele tule aan de bovenkant van de doos. De leiding die je nu ziet gaat naar een nieuw te plaatsen centraaldoos in het toilet dat onder de trap gaat komen.
Niet helemaal de bedoeling om jezelf te quoten, maar deze is toch wel de moeite waard en een waarschuwing. Toevallig kwam ik er via een foto achter dat de isolatie van de fasedraad ernstig beschadigd is. Vermoedelijk door het heen en weer trekken van de draden. Gelukkig was er nog een stukje overlengte waardoor ik de draad tot achter de beschadigen kon inkorten. Was wel even schrikken :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KS4UJWxoMZtVG3_pePL--9ZxP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Exs63t8WDRpAdtTbCvjAwb3v.jpg?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:09
Even een check vraag: ik merk dat (verkopers van) elektrische installatie (wps ed) vaak niet begrijpen wat fasen zijn, en dat aansluitingen en dus bekabeling anders zijn wanneer je de (wat zwaardere apparaten of systemen van verschillende apparaten netjes wil verdelen (en ook 1x19mm kanalen wil hergebruiken).

Mijn vraag is: gaan ook de installateurs flippen als ze een werkschakelaar vinden met daar 1x blauw (N), 1x grijs (F2) en 1x zwart (F2)? En in de andere werkschakelaar 1x blauw (N), 1x bruin (F1)?

Situatie: het wp systeem zijn 3 apparaten (1 binnen, 2 buiten) en ik wilde dat netjes en efficient verdelen over 3 fasen, dus heb het zo aangesloten. Maar uiteraard snappen verkopers alleen 'kookgroepen' (ik moest al uitleggen dat ik met mijn 3x25A aansluiting ik niet 1x 20A groep voor de twee buitenmachines kon aanleggen), maar ik weet niet hoe zich dat doorvertaald naar de installateurs dus.

Kan ik beter buiten gewoon alvast de tweede blauwe N trekken (inbouwdoos direct aan andere kant muur, is zo gepiept, installeert ook wel weer iets sneller) en evt de grijs en zwart bruin labellen met stukje tape? Of snappen deze jongens dit? Helaas heb ik geen NEN documentje om even op de CTRL-Fen...

(Grappen zoals de "2-fase" perilex heb ik hierom ook vermeden, en heb mijn kookplaat zelf aangesloten met WAGO klemmen in een inbouwdoos, zodat daar ik aan de kleur meteen kan zien hoe het in de meterkast is aangesloten, mits je tenminste van meerfase groepen en bijbehorende kleurcodering afweet :P)

[ Voor 13% gewijzigd door Brent op 04-08-2025 09:46 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Brent Neem aan dat je bij de grijs of zwart F3 bedoelt.

Zeker je dit dan in de groepenkast af op een 3f alamat? En komen die werkschakelaars naast elkaar?

Zo niet, zou ik het los van elkaar doen. Dus een 3f voor je buitenunit en een 1f voor je binnenuit.

• Brent
Beekforel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:57:
@Brent Neem aan dat je bij de grijs of zwart F3 bedoelt.

Zeker je dit dan in de groepenkast af op een 3f alamat?
Uiteraard.
En komen die werkschakelaars naast elkaar?
Nee, want die willen ze altijd in zicht. Dus 1F schakelaar binnen, en een 2F (eigenlijk 3F maar met slechts 2 fasen aangevoerd) buiten.
Zo niet, zou ik het los van elkaar doen. Dus een 3f voor je buitenunit en een 1f voor je binnenuit.
Want? Omdat je erop rekent dat de installateurs idd zullen flippen?

Ik vind het heel overzichtelijk om met 1 groep (idd een 3f alamat) het geheel te installeren, want dat weet ik 100% zeker dat elk deel op een andere fase zit, en is gewoon conform voor zover ik weet. Het is alleen in NL wat ongebruikelijk ivm kennisgat dat er over meerfase blijkt te bestaan. Ga ik er een groep bij doen, dan moet ik weer heel goed nalopen in de meterkast of ik de losse 1f wel precies op de fase heb zitten die ik dan niet gebruik in de 2F buiten. Bovendien veranderd dit niets aan de kleuren in de werkschakelaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Brent op 04-08-2025 10:49 ]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Brent schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Uiteraard.

[...]

Nee, want die willen ze altijd in zicht. Dus 1F schakelaar binnen, en een 2F (eigenlijk 3F maar met slechts 2 fasen aangevoerd) buiten.

[...]

Want? Omdat je erop rekent dat de installateurs idd zullen flippen?

Ik vind het heel overzichtelijk om met 1 groep (idd een 3f alamat) het geheel te installeren, want dat weet ik 100% zeker dat elk deel op een andere fase zit, en is gewoon conform voor zover ik weet. Het is alleen in NL wat ongebruikelijk ivm kennisgat dat er over meerfase blijkt te bestaan. Ga ik er een groep bij doen, dan moet ik weer heel goed nalopen in de meterkast of ik de losse 1f wel precies op de fase heb zitten die ik dan niet gebruik in de 2F buiten. Bovendien veranderd dit niets aan de kleuren in de werkschakelaar.
Ja, valt wat voor te zeggen dat je het in 1 keer kunt afschakelen met een alamat.

Ik denk dat een installateur niet heel snel flipt. Degene die naar de WP komt kijken wil gewoon dat ding stroomloos kunnen maken en degene die naar je meterkast komt kijken heeft geen idee hoe het in de werkschakelaars zit.

Dat kennisgat op gebied van meerfase herken ik verder niet echt. Ik vraag mij wel af of het splitsen van een 3fase "groep" gebruikelijk en 'conform' is. Maar ik heb geen diepgaande nen1010 kennis.

• Brent
Beekforel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

Ja, valt wat voor te zeggen dat je het in 1 keer kunt afschakelen met een alamat.

Ik denk dat een installateur niet heel snel flipt. Degene die naar de WP komt kijken wil gewoon dat ding stroomloos kunnen maken en degene die naar je meterkast komt kijken heeft geen idee hoe het in de werkschakelaars zit.
En dat werkt natuurlijk helemaal goed. OK, dus over de kleuren hoef ik me geen zorgen te maken?
Dat kennisgat op gebied van meerfase herken ik verder niet echt. Ik vraag mij wel af of het splitsen van een 3fase "groep" gebruikelijk en 'conform' is. Maar ik heb geen diepgaande nen1010 kennis.
Het is precies ook hoe je huis op het net zit ;)

Ik geloof dat het wel wordt aangeraden, indien het om (elektrisch) gescheiden apparaten gaat, het alleen te doen als ze in als 1 geheel werken, of anderszins 'iets' met elkaar te maken hebben. Daar voldoet het m.i. aan. (Ik heb de ongebruikte fase bij de kookplaat bijv op de oven gezet. Dat noem ik nou een 'kookgroep' ;)). Het gaat er denk ik om (heb helaas ook geen kopie NEN1010 of IEC 60364) dat als er 1 apparaat flipt, ze allemaal uit mogen, of zelfs moeten. En dat lijkt me in deze situatie ook niet slecht. Met doorslaan van een van de wp units, wil je wss niet dat de rest door blijft draaien.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Brent schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

[...]

(Ik heb de ongebruikte fase bij de kookplaat bijv op de oven gezet. Dat noem ik nou een 'kookgroep' ;))
Dit lijkt mij niet ok.

• Brent
En nu weet je wat ik bedoel met kennisgat :P

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:14
Brent schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

En dat werkt natuurlijk helemaal goed. OK, dus over de kleuren hoef ik me geen zorgen te maken?

[...]

Het is precies ook hoe je huis op het net zit ;)

Ik geloof dat het wel wordt aangeraden, indien het om (elektrisch) gescheiden apparaten gaat, het alleen te doen als ze in als 1 geheel werken, of anderszins 'iets' met elkaar te maken hebben. Daar voldoet het m.i. aan. (Ik heb de ongebruikte fase bij de kookplaat bijv op de oven gezet. Dat noem ik nou een 'kookgroep' ;)). Het gaat er denk ik om (heb helaas ook geen kopie NEN1010 of IEC 60364) dat als er 1 apparaat flipt, ze allemaal uit mogen, of zelfs moeten. En dat lijkt me in deze situatie ook niet slecht. Met doorslaan van een van de wp units, wil je wss niet dat de rest door blijft draaien.
Dan zou ik evt zelfs overwegen om een 3F alamat in de groepenkast te plaatsen, vanaf daar als 3F+N naar de werkschakelaar bij de buitenunit(s), en vanaf daar met een 1F+N kabel naar een 1F werkschakelaar binnen bij de binnen-unit.

Oftewel in mk of bij buitenunit schakel je alles uit, moet je alleen binnen bezig gaat alleen die uit.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Brent
Annuk schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Dan zou ik evt zelfs overwegen om een 3F alamat in de groepenkast te plaatsen, vanaf daar als 3F+N naar de werkschakelaar bij de buitenunit(s), en vanaf daar met een 1F+N kabel naar een 1F werkschakelaar binnen bij de binnen-unit.

Oftewel in mk of bij buitenunit schakel je alles uit, moet je alleen binnen bezig gaat alleen die uit.
En waarom zou je dat overwegen?

• Annuk
Brent schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:19:
[...]

En waarom zou je dat overwegen?
Zodat het duidelijk(er) is waar de spanningen weg komen en geen vreemde aftakkingen hebt, je bent niet de eerste die toevallig makkelijk even ergens op die lasdoos aftakt waar blijkbaar ook de XXX op zit.

Oftewel vanuit mk rechtstreeks naar de eerste werkschakelaar (de 3F+N) en vanuit daar rechtstreeks door naar de 1F werkschakelaar.

• Brent
Annuk schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Zodat het duidelijk(er) is waar de spanningen weg komen en geen vreemde aftakkingen hebt, je bent niet de eerste die toevallig makkelijk even ergens op die lasdoos aftakt waar blijkbaar ook de XXX op zit.

Oftewel vanuit mk rechtstreeks naar de eerste werkschakelaar (de 3F+N) en vanuit daar rechtstreeks door naar de 1F werkschakelaar.
De fase draden gaan al rechtstreeks (ononderbroken vanaf de groep in de meterkast), maar ik kan idd even de lasdoos (waar N en aard worden vertakt) duidelijk labellen als zijnde enkel en alleen daarvoor bedoelt. Lijkt je dat ook duidelijk genoeg?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
Brent schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:41:
Even een check vraag: ik merk dat (verkopers van) elektrische installatie (wps ed) vaak niet begrijpen wat fasen zijn, en dat aansluitingen en dus bekabeling anders zijn wanneer je de (wat zwaardere apparaten of systemen van verschillende apparaten netjes wil verdelen (en ook 1x19mm kanalen wil hergebruiken).

Mijn vraag is: gaan ook de installateurs flippen als ze een werkschakelaar vinden met daar 1x blauw (N), 1x grijs (F2) en 1x zwart (F2)? En in de andere werkschakelaar 1x blauw (N), 1x bruin (F1)?

Situatie: het wp systeem zijn 3 apparaten (1 binnen, 2 buiten) en ik wilde dat netjes en efficient verdelen over 3 fasen, dus heb het zo aangesloten. Maar uiteraard snappen verkopers alleen 'kookgroepen' (ik moest al uitleggen dat ik met mijn 3x25A aansluiting ik niet 1x 20A groep voor de twee buitenmachines kon aanleggen), maar ik weet niet hoe zich dat doorvertaald naar de installateurs dus.

Kan ik beter buiten gewoon alvast de tweede blauwe N trekken (inbouwdoos direct aan andere kant muur, is zo gepiept, installeert ook wel weer iets sneller) en evt de grijs en zwart bruin labellen met stukje tape? Of snappen deze jongens dit? Helaas heb ik geen NEN documentje om even op de CTRL-Fen...

(Grappen zoals de "2-fase" perilex heb ik hierom ook vermeden, en heb mijn kookplaat zelf aangesloten met WAGO klemmen in een inbouwdoos, zodat daar ik aan de kleur meteen kan zien hoe het in de meterkast is aangesloten, mits je tenminste van meerfase groepen en bijbehorende kleurcodering afweet :P)
Dit wordt een verwarrende installatie zo. Jij denkt dat zo met kleuren omgaan verhelderend werkt maar het schept verwarring.

Als jij het over drie fase wil verdelen prima maar los dat op in de meterkast. De kabels naar de apparaten “normaal” uitvoeren.

Dus buitenunit gewoon een 3f kabel die je helemaal (alle aders) tot aan de werkschakelaar.
Binnenunit idem maar dan met 1f kabel.

Of als je vd-draad gebruikt alle fases zwart en dan kan je doen wat je wil.
Een echte installateur kijkt naar schema’s en gaat niet gokken op basis van kleuren.

Ik denk dat ik vanaf de alamat zwart draad plus blauwnaar een paar rijgklemmen zo doen en daar kabels zou aansluiten met de fase verdeling die jij wil.

• Brent
leonbong schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:44:
[...]

Dit wordt een verwarrende installatie zo. Jij denkt dat zo met kleuren omgaan verhelderend werkt maar het schept verwarring.
En waar schept het dan welke verwarring?
Als jij het over drie fase wil verdelen prima maar los dat op in de meterkast. De kabels naar de apparaten “normaal” uitvoeren.
De huidige installatie is normaal, als in NEN1010 norm. Je bedoelt misschien iets anders (en wellicht de informele normen die juist of niet courant lijken onder installateurs): maar welke norm is dat dan?
Dus buitenunit gewoon een 3f kabel die je helemaal (alle aders) tot aan de werkschakelaar.
En dat is nu net hoe dit begon: een verkoper die, slecht geinformeerd, of zich baserend op informele (juist of niet) normen, en voorstelde een 2F+2N erin te hebben (zoals de Perilex stekker ook volgens normen enkel in Nederland 'misbruikt' wordt).

Zo is het nu ook al aangelegd (heb de 2e N maar vast vanaf de lasdoos getrokken), behalve dan dat het geen 2x bruine F is. Is dat dan wat je verwarrend noemt? Want dat was mijn eerste vraag: zal ik over die grijs en zwart een stuk bruin tape wikkelen?
Binnenunit idem maar dan met 1f kabel.
Dat is al zo (want hoe anders?).
Of als je vd-draad gebruikt alle fases zwart en dan kan je doen wat je wil.
Maar dat is toch weer niet volgens norm?
Een echte installateur kijkt naar schema’s en gaat niet gokken op basis van kleuren.
Neuh, nouja, dat is prima, dan is het duidelijk dat het netjes is gebeurd, maar niet volgens informele normen, wel NEN.
Ik denk dat ik vanaf de alamat zwart draad plus blauwnaar een paar rijgklemmen zo doen en daar kabels zou aansluiten met de fase verdeling die jij wil.
In de meterkast al afwijken van blauw+zwart+grijs+bruin? Dat vind ik heel vreemd, dan weet ik toch niet meer wat ik bij de lasdoos zou hebben (met meerdere zwart)? Dat lijkt mij nu juist verwarrend.

@Brent Het schijnt niet letterlijk verplicht te zijn, maar ik vind de verschillende fases hun eigen kleur duidelijker, en laat duidelijkheid nu net gewenst (mede doel) door de norm te zijn.
Bovendien is het dan een stuk duidelijker dat er 400V tussen de draden staat ipv 0V...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13

Ethirty

Who...me?

Gewoon een normale 3f kabel trekken ben je toch in 1x klaar? Hoef je je niet druk te maken om de kleuren.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• leonbong
Precies een normale 3f kabel eventueel de fase verdelen in de groepenkast.
Hiervoor kan je in groepenkast een aardlekautomaat met dubbele klemmen toepassen dan kan je beide kabels direct in de gewenste fase steken. Desnoods doe je dan 3x zwart plus blauw vanaf de hoofdschakelaar naar de aardlekautomaat en dan is het prima.

Edit: in mijn eerdere post leg ik het wat ongelukkig uit.

Ps onder andere ABB heeft dubbele klemmen en hager ook.

[ Voor 91% gewijzigd door leonbong op 05-08-2025 14:36 ]

• Brent
Ethirty schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:06:
Gewoon een normale 3f kabel trekken ben je toch in 1x klaar? Hoef je je niet druk te maken om de kleuren.
Ik dacht dat ik dat had opgeschreven en inmiddels een aantal keer bevestigd: die ligt er ook. T/m een verdeeldoos, vanwaar enkel N en aarde gesplitst worden, en de fase draden ononderbroken doorheen gaan naar de twee werkschakelaars (beide ca. 30cm van de verdeeldoos vandaan.

Ik kan @leonbong's oproep daarom niet begrijpen: een normale 3F kabel (als in: de vijf juiste kleuren?), maar dan vervolgens toch alles zwart tussen verdeeldoos en groepenkast uitvoeren? Dat is niet conform NEN. Gaan we niet doen.

@onetime Zo zit ik er zelf ook in: als je weet wat grijs en zwart zijn (en zwart is alleen wat anders in lichtschakelaars/-punten), dan weet je precies wat je hebt.

Maar, zoals maar weer duidelijk wordt, meerfase = kortsluiting in toch heel wat hoofdjes :) Vandaar dat ik ze evt best blauw wil labellen aan het einde, als er een goede kans is dat de installateurs het, zoals vaak, niet snappen. (Want ik denk dat sommigen hier dat bedoelen met 'normaal': de NEN conforme fasekleuren 'verbergen' en daarmee eigenlijk juist informatie mee weghalen.)

• leonbong
Alle fases zwart of bruin in de groepenkast is gewoon toegestaan.
Fabrikanten zoals ABB en Hager doen dat gewoon bij hun kant en klare kasten.

• Brent
leonbong schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:33:
Alle fases zwart of bruin in de groepenkast is gewoon toegestaan.
Fabrikanten zoals ABB en Hager doen dat gewoon bij hun kant en klare kasten.
Alleen vanaf de hoofdaansluiting tot en met de groep. Niet verder (want dat zit er ook niet bij in kant en klare kasten).

Nog eens even Het grote kookplaat aansluiten topic erop nageslagen: zie kopje Kleuren van installatiedraad.

Nu weet ik niet of die 1-fase kleurcodering ook uit de NEN komt, maar dat is dus precies waarom ik dacht: misschien de grijs en zwart even bruin labellen, dan kom je daarop uit. Toch blijft het vreemd, die tabel, want als je de optionele zwart en grijs gebruikt, dan is grijs opeens een N, en geen F :?

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 05-08-2025 15:36 ]

• Annuk
Brent schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:34:
[...]

Alleen vanaf de hoofdaansluiting tot en met de groep. Niet verder (want dat zit er ook niet bij in kant en klare kasten).

Nog eens even Het grote kookplaat aansluiten topic erop nageslagen: zie kopje Kleuren van installatiedraad.

Nu weet ik niet of die 1-fase kleurcodering ook uit de NEN komt, maar dat is dus precies waarom ik dacht: misschien de grijs en zwart even bruin labellen, dan kom je daarop uit. Toch blijft het vreemd, die tabel, want als je de optionele zwart en grijs gebruikt, dan is grijs opeens een N, en geen F :?
In/sinds de laatste NEN1010 (nog niet vereist volgens het BBL) is er geen kleurcodering meer nodig met uitzondering van de aarde, deze is en moet groen/geel blijven en mag ook niet voor iets anders gebruikt/misbruikt worden.
Verder mag je dus 4x bruin gebruiken voor de 3 fases + nul en dan GG erbij voor de aarde.
Wordt het daar beter van? Nee in mijn ogen niet maar het mag tegenwoordig.

Volgens mij is het wel een vereiste dat je kabel geheel ononderbroken door moet naar je werkschakelaar, en daar dus geen lasdoos tussen mag zitten.

• Brent
Annuk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

In/sinds de laatste NEN1010 (nog niet vereist volgens het BBL) is er geen kleurcodering meer nodig met uitzondering van de aarde, deze is en moet groen/geel blijven en mag ook niet voor iets anders gebruikt/misbruikt worden.
Verder mag je dus 4x bruin gebruiken voor de 3 fases + nul en dan GG erbij voor de aarde.
Wordt het daar beter van? Nee in mijn ogen niet maar het mag tegenwoordig.
Hmm, dat is dan nieuws voor mij. Maar het lijkt me geen 'upgrade', meer een tegemoetkoming aan iets... Aangezien ik alles al in 5 kleuren heb liggen, laat ik dat ook lekker zo.
Volgens mij is het wel een vereiste dat je kabel geheel ononderbroken door moet naar je werkschakelaar, en daar dus geen lasdoos tussen mag zitten.
Kijk, dat is mij nieuws, en vervelend ivm de gedeelde nul. Heb je een NEN artikelnummer? Ik kan hier zogauw geen andere bron van vinden.

@Brent Die onderbreking zit in de doos naast de werkschakelaar. Ik zie het probleem niet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn ouders hebben nog een groepenkast met smeltzekeringen. Deze wordt binnenkort vervangen door een erkende, bevriende elektricien. Ik koop de nieuwe groepenkast en hij sluit alles aan. Dat is het plan.

Mijn ouders hebben een 3x25A hoofdzekering.

Ik heb zelf een Hager kast waar ik heel tevreden over ben en daar was de elektricien ook blij mee dus dat merk heb ik nu voor ogen.

ze hebben nu 10 normale groepen + een later toegevoegde 20A 1p Alamat voor zonnepanelen (Chint).
Er moet een laadpaal binnenkort gaan komen, dat wordt waarschijnlijk een 11kW Zappi maar dit is een voorbereidende stap op de laadpaal.

Ik ben van plan om een Hager 3f kast te bestellen met het volgende:
1x Hoofdschakelaar
3x aarlekschakelaars met elk 4x 16A groepen (12 totaal, 2 reserve voor de toekomst)
1x 20A alamat (nu wel een Hager, alles gelijk en nieuw voelt gewoon beter) voor de zonnepanelen (4000W SMA 1 fase omvormer).
1x 20A 3f Alamat voor de laadpaal (type ADM420G)
1x overspanningsbeveiliging (dan is alles meteen up to date met de nieuwste NEN norm).

2 vragen:
Heb ik het juiste type alamat voor een 11kW laadpaal aansluiting (Zappi dus)? idee van de 20A is dat continu 16A door een 16A zekering laten stromen veel meer warmte oplevert dan 16A stroom door een 20A Alamat. Juiste gedachtegang?

Welk type overspanningsbeveiliging heb ik nodig? Het huis heeft geen bliksemafleider. Dus een type 2 (of type 2+3??). Standaard woonhuis elektra dus TN-S, 4 polig. Maar dan nog zijn er zo veel types te vinden...

Ik zat hier te kijken:
https://www.elektramat.nl...iders_excl_aarde%5B0%5D=4
De Eaton of de Schneider zijn beiden redelijk normaal geprijsd en gerenommeerde merken. Er is een smalle (2 module) versie van Raycap welke dan type 2+3 is, is dat een goede oplossing? beter dan alleen type 2?
5 verschillende van Dehn, met enorme prijs verschillen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat advies wordt hier zeker gewaardeerd (graag met een onderbouwing)

Overige tips voor de groepenkast zijn uiteraard welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:04
Wabs schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:38:

2 vragen:
Heb ik het juiste type alamat voor een 11kW laadpaal aansluiting (Zappi dus)? idee van de 20A is dat continu 16A door een 16A zekering laten stromen veel meer warmte oplevert dan 16A stroom door een 20A Alamat. Juiste gedachtegang?
Ik kan hem in ieder geval heel goed volgen en heb onze beide laadpalen nadat ik de warmte van de 16A groep echt niet fijn vond nu ook op 20A zitten en dat scheelt een klap. Maar het blijft hier elke keer weer een discussie tussen volg je je verstand of de NEN1010 (die ik op dit punt niet meer bij de tijd vind). Een zekering beveiligt de bekabeling dus zolang die het prima kan hebben zit je goed, selectiviteit is bij automaten toch geen gegeven.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:29
Mijn ouders hebben nog een groepenkast met smeltzekeringen. Deze wordt binnenkort vervangen door een erkende, bevriende elektricien. Ik koop de nieuwe groepenkast en hij sluit alles aan. Dat is het plan.

Ik heb zelf een Hager kast waar ik heel tevreden over ben en daar was de elektricien ook blij mee dus dat merk heb ik nu voor ogen.

ze hebben nu 10 normale groepen + een later toegevoegde 20A 1p Alamat voor zonnepanelen (Chint).
Er moet een laadpaal binnenkort gaan komen, dat wordt waarschijnlijk een 11kW Zappi maar dit is een voorbereidende stap op de laadpaal.

1x Hoofdschakelaar
3x aarlekschakelaars met elk 4x 16A groepen (12 totaal, 2 reserve voor de toekomst)
1x 20A alamat (nu wel een Hager, alles gelijk en nieuw voelt gewoon beter) voor de zonnepanelen (4000W SMA 1 fase omvormer).
1x overspanningsbeveiliging (dan is alles meteen up to date met de nieuwste NEN norm).

2 vragen:

Welk type overspanningsbeveiliging heb ik nodig? Het huis heeft geen bliksemafleider. Dus een type 2 (of type 2+3??). Standaard woonhuis elektra dus TN-S, 4 polig. Maar dan nog zijn er zo veel types te vinden...

Ik zat hier te kijken:
De Eaton of de Schneider zijn beiden redelijk normaal geprijsd en gerenommeerde merken. Er is een smalle (2 module) versie van Raycap welke dan type 2+3 is, is dat een goede oplossing? beter dan alleen type 2?
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat advies wordt hier zeker gewaardeerd (graag met een onderbouwing)

Hier de Zappi ook eerst met 3x20A afgezekerd op een 3x25A aansluiting. Inmiddels is deze geüpgraded naar een 3x32A zekering zodat ik wat makkelijker bij wisselende zon/bewolking op 1 fase kan opladen met alleen groene stroom. Zodoende ook voorbereid op de volgende auto die met 22 kW kan opladen(zonnepanelen wekken max zo’n 17 kW op)

Ik zou de elektricien in elk geval de Zappi zo laten aansluiten dat fase 1 gecombineerd zit op dezelfde fase als de zonnepanelen zodat je ook echt op je eigen zonne-energie kan opladen(en het net niet dubbel belast)

• Brent

Mijn panelen installateur weigerde dit. Je kunt iets vinden van 1,6, maar 1,25 komt toch wel dichtbij 1, en daar valt niets van te vinden.
1x Hoofdschakelaar
Een reden dat je niet alles alamat pakt? Ik keek eerst ook naar hager, maar heb uiteindelijk ABB gepakt omdat ik dan voor hetzelfde geld overal alamats had.
2 vragen:
Ik zie deze vuistregel wel terug, maar was is de fysica erachter? Je zou zeggen dat bij gelijke stroom, de weerstand in de geleiders en dus de warmteontwikkeling gelijk is?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:39:
Ik zie deze vuistregel wel terug, maar was is de fysica erachter? Je zou zeggen dat bij gelijke stroom, de weerstand in de geleiders en dus de warmteontwikkeling gelijk is?
Automaten hebben een interne weerstand die warmte opwekt en zo er voor zorgt dat het ding af slaat. De weerstandswaarde bij een 20A is lager dan die van 16A, dus bij gelijke doorvoer ontwikkelt een 20A minder warmte.

• Brent
De weerstand van de spoel bedoel je dan? Ik dacht altijd dat je de automaat met de magneet 'tuned': de spoel is niet/hoeft niet anders te zijn. Een iets sterkere magneet betekent bij een kleiner veld en dus stroom afslaan.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 23:19
Brent schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:50:
De weerstand van de spoel bedoel je dan? Ik dacht altijd dat je de automaat met de magneet 'tuned': de spoel is niet/hoeft niet anders te zijn. Een iets sterkere magneet betekent bij een kleiner veld en dus stroom afslaan.
Er zitten twee circuits in een automaat. Een traag (thermisch) circuit, wat reageert op een langdurige (relatief kleine) overbelasting en een snel circuit wat direct reageert op een grote overbelasting (kortsluiting). Deze video legt het wel aardig uit:
YouTube: How a Circuit Breaker Works in Slow Motion - Warped Perception - 4K

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Brent
Andrehj schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Er zitten twee circuits in een automaat. Een traag (thermisch) circuit, wat reageert op een langdurige (relatief kleine) overbelasting en een snel circuit wat direct reageert op een grote overbelasting (kortsluiting). Deze video legt het wel aardig uit:
YouTube: How a Circuit Breaker Works in Slow Motion - Warped Perception - 4K
Ik kende alleen de versie met twee spoel, niet bimetaal.

Evengoed, het gaat niet om de warmte in het bimetaal, je kunt (moet!) hem tunen met relatieve diktes. Oftewel: het hoeft niet per se zo te zijn dat er meer warmte vrijkomt in verschillende zwaarte zekeringen (bij gelijke stroom). Sterker nog, ik zie nog steeds niet waar die extra warmte dan vandaan zou komen in een 16A tov 20A. Misschien doordat er een van de metalen slechts dikker wordt uitgevoerd, er daardoor een dikkere 'draad' is, en daardoor iets minder warmteontwikkeling? Toch lijkt me dat je een zekering niet zo uitspecced dat hij rondom trippunt ±honderd graden gaat worden, toch?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 23:19
Brent schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:32:
Sterker nog, ik zie nog steeds niet waar die extra warmte dan vandaan zou komen in een 16A tov 20A. Misschien doordat er een van de metalen slechts dikker wordt uitgevoerd, er daardoor een dikkere 'draad' is, en daardoor iets minder warmteontwikkeling?
Simpel. Het langzame (thermische circuit) heeft bij een grotere automaat een wat lagere weerstand, zodat het pas bij een grotere stroom de uitschakeltemperatuur bereikt. Daarom is van een grotere automaat (bij een gelijke stroom) dus ook het warmteverlies kleiner.
Bekijk de datasheets van de betere fabrikanten (Hager bijvoorbeeld) maar eens. Die bevestigen dit.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 06-08-2025 09:42 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Wabs
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:51:
[...]
Ik zou de elektricien in elk geval de Zappi zo laten aansluiten dat fase 1 gecombineerd zit op dezelfde fase als de zonnepanelen zodat je ook echt op je eigen zonne-energie kan opladen(en het net niet dubbel belast)
Bedankt voor de tip, goeie om de panelen ook op fase 1 te zetten.
Mijn panelen installateur weigerde dit. Je kunt iets vinden van 1,6, maar 1,25 komt toch wel dichtbij 1, en daar valt niets van te vinden.
Ja, ik snap je gedachtegang maar dit zit wel al jaren zo aangesloten. Ik denk dat ze nooit boven de 3600W uit komen met de 10 panelen die ze hebben en de huidige ligging. Qua selectiviteit zou het netter zijn om 16A te pakken of om de aansluiting naar 3x32A aan te passen maar aangezien het al jaren wel zo werkt laat ik het zoals het is.
Een reden dat je niet alles alamat pakt? Ik keek eerst ook naar hager, maar heb uiteindelijk ABB gepakt omdat ik dan voor hetzelfde geld overal alamats had.
Goeie, als dat inderdaad het zelfde kost bij ABB dan kunnen we net zo goed overal alamats pakken voor die prijs. Ga ik even in duiken. 8)

Hoe dat precies zit met de 20A alamat voor een laadpaal die minder warm wordt dan een 16A weet ik niet. Ik heb alleen het wel al vaak gehoord en van meerdere mensen begrepen dat het significant scheelt in warmte. Dus dan lijkt er ergens wel een oorzaak te zijn. :+

Heeft er iemand nog wat advies over die overspanningsbeveiliging?
Ik neig nu naar deze omdat dit type 2+3 is en geen hele idiote prijs is.
Heb er alleen niet enorm veel kennis van, dus wat feedback is zeker welkom :)

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-12 14:50
Ik heb een 3x25A aansluiting. Op zolder heb ik 1 loze leiding over waar ik graag 3 WCD's naast elkaar op zou willen aansluiten, elk op een aparte fase. Ik wil een stekkeraccu van HomeWizard aanschaffen en later misschien nog een tweede of zelfs derde. Om meer dan 800W te mogen leveren moeten ze op aparte fasen worden aangesloten.
Mijn vraag is of ik deze 3 WCD's in de meterkast op één 3fase automaat mag aansluiten of dat ik 3 aparte 1fase groepen moet plaatsen. Met andere woorden, mag ik de nul en aarde draden delen over 3 WCD's?
@Blurk62 Als je op zolder een 3fase onderverdeler plaatst met 3 automaten mag je die nul en aarde "delen", zonder onderverdeler weet ik niet, maar lijkt me niet omdat het niet gebruikelijk en duidelijk is.

• Brent
@onetime @Blurk62 En als je het zonder wcd's doet, maar direct aansluit? 1 accu groep is op zich een logische groepering.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
@Blurk62 Op zich verstandig maar niet nodig het over meerdere fases te doen. De 800W is de invoer per groep die vroeger in de NEN stond er wat door de stekkeraccu fabrikanten nog aangehouden wordt. Zo ver ik weet is het volgens de huidige NEN gewoon niet meer toegestaan en dient het via een vaste aansluiting te gebeuren.

En dat zou ik voor hier ook gewoon aanraden, maak het een vaste aansluiting. Dan mogen ze zelfs op een enkele groep maar is ook makkelijk als je ze wilt spreiden over de fases. Dan kan het met een enkele 3-fase groep zonder dat je na hoeft te denken over eventuele beveiliging van de N.

• Annuk
Wabs schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Bedankt voor de tip, goeie om de panelen ook op fase 1 te zetten.

[...]

Ja, ik snap je gedachtegang maar dit zit wel al jaren zo aangesloten. Ik denk dat ze nooit boven de 3600W uit komen met de 10 panelen die ze hebben en de huidige ligging. Qua selectiviteit zou het netter zijn om 16A te pakken of om de aansluiting naar 3x32A aan te passen maar aangezien het al jaren wel zo werkt laat ik het zoals het is.

[...]

Goeie, als dat inderdaad het zelfde kost bij ABB dan kunnen we net zo goed overal alamats pakken voor die prijs. Ga ik even in duiken. 8)

Hoe dat precies zit met de 20A alamat voor een laadpaal die minder warm wordt dan een 16A weet ik niet. Ik heb alleen het wel al vaak gehoord en van meerdere mensen begrepen dat het significant scheelt in warmte. Dus dan lijkt er ergens wel een oorzaak te zijn. :+

Heeft er iemand nog wat advies over die overspanningsbeveiliging?
Ik neig nu naar deze omdat dit type 2+3 is en geen hele idiote prijs is.
Heb er alleen niet enorm veel kennis van, dus wat feedback is zeker welkom :)
Kijk voor ABB ook eens ff bij Sandervunderink.nl die is beduidend goedkoper dan EM.
Voor je overspanningsbeveiliging deze eens bekijken

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-12 14:50
@onetime , @Brent , @Septillion bedankt voor jullie reacties.
Het handige van zo'n stekkeraccu is natuurlijk de stekker. Ik wil zo'n HW ding niet al te serieus nemen maar omdat ik al meer HW spul heb is het leuk om daar eens mee te beginnen. Als ik het goed begrepen heb is die 800W grens softwarematig aan te passen en het meest veilig is dan dat je ze aansluit op verschillende fases. Twee van die accu's is leuker dan een, een derde is misschien onzin. Over een paar jaar nog eens kijken naar iets beters.
De goedkoopste oplossing is om in huis uit te zoeken welke WCD op welke fase zit en ze dan in verschillende ruimtes te zetten. Een onderverdeler is hartstikke mooi maar lijkt mij een te dure oplossing. Er een vaste aansluiting van maken begrijp ik niet helemaal. Dan bedoelen jullie de stekker eraf knippen en verbindingen maken met Wago klemmen? Ik zie dan het verschil niet zo met 3 opbouw WCD's strak naast elkaar.
Een aparte 3fase automaat wil ik eigenlijk sowieso doen om hier later (2027?) een grotere thuisaccu op aan te sluiten.

• Brent
Blurk62 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:32:Dan bedoelen jullie de stekker eraf knippen en verbindingen maken met Wago klemmen?
Juist ;)

Het probleem van WCD's is dat ze bestaan om makkelijk andere apparaten aan te kunnen sluiten. Andere bewoners zouden zich hier mee kunnen vergissen. Ook weet ik niet hoe lekker het is 2 a 3 kW potentieel langdurig door een WCD te jagen. Andere apparaten is dat meestal maar korte piekjes (wasmachines ed). Ik ken de NEN niet op dit punt. Misschien is een duidelijk label op de WCD's al genoeg. In elk geval om de huisgenoten te waarschuwen.

Buiten dit aandachtspunt lijkt het me een goed idee, een die ik in het achterhoofd hou als het hier zover is ;)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:31

dragonhaertt

@_'.'

Brent schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Ik kende alleen de versie met twee spoel, niet bimetaal.

Evengoed, het gaat niet om de warmte in het bimetaal, je kunt (moet!) hem tunen met relatieve diktes. Oftewel: het hoeft niet per se zo te zijn dat er meer warmte vrijkomt in verschillende zwaarte zekeringen (bij gelijke stroom). Sterker nog, ik zie nog steeds niet waar die extra warmte dan vandaan zou komen in een 16A tov 20A. Misschien doordat er een van de metalen slechts dikker wordt uitgevoerd, er daardoor een dikkere 'draad' is, en daardoor iets minder warmteontwikkeling? Toch lijkt me dat je een zekering niet zo uitspecced dat hij rondom trippunt ±honderd graden gaat worden, toch?
Zeker maakt de zwaarte van van de automaat wel uit.
Het bimetaal wordt op 120% belasting heet genoeg om de automaat uit te laten vallen.
Dat is bij een 16A automaat precies dezelfde temperatuur als bij een 20A automaat.

Bij een belasting van 80% wordt er dus maar 80% van die warmte gedissipeerd die nodig is om te trippen.
Bij een belasting van 60% nog veel minder.

Een belasting van 16A is procentueel gezien hoger op een 16A automaat, (100%) dan op een 20A automaat (80%) en zal op een 20A automaat dus ook minder warmte ontwikkelen.

In de industrie wordt ook wel gebruik gemaakt van "100% continuous load breakers". Dit zijn zekeringen die 100% van hun trip waarde continu belast mogen worden.
Over het algemeen geldt dat de meeste automaten tot 80% continu belast mogen worden om excessieve warmte ontwikkeling te voorkomen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Septillion
@Blurk62 Zoals gezegd, fases is wel handig qua verdeling, maar heeft niets met de 800W te maken. Dat is puur de limiet die de fabrikanten aanhoudt voor invoer via stekker. Dit omdat die vermogen boven op het vermogen komt dat de beveiliging van de groep toestaat. En je met stekkers dus ook andere zaken / verbruikers aan kunt sluiten. Ook door leken met verlengsnoeren etc. Vandaar dat NEN ook zegt, doe maar niet. En is dat in een vaste installatie anders.

Je zou 3 stopcontacten op een enkele 3-fase groep kunnen plaatsen en bijvoorbeeld met 6A afzekeren. Dan kan de N-stroom maximaal 12A worden als die stopcontacten toch voor levering en verbruikt gebruikt worden en dat is voor 2,5qmm prima.

Maar persoonlijk zou ik dus niet eens klooien met stekkers. Zou ik gewoon een 3-fase groep naar een lasdoos trekken, daar 3 kabelinvoeren / wartels in en SNIP met de stekkers. Heb je puur een groep voor invoer en kan je plenty aan vermogen plaatsen etc zonder risico op verbruikers in de mix. Is nog simpeler en goedkoper in aanleg ook.

• Annuk

1x Hoofdschakelaar

2 vragen:

Ik zat hier te kijken:

Als je voor compleet ABB aardlekautomaten gaat heb ik denk ik hier je bestel lijstje compleet:
https://www.sandervunderi...0bae04081eb1a8fa043099f8f

Moet je mogelijk alleen nog even VDS 6mm2 toevoegen en enkele en duo adereind-hulzen (+tang) toevoegen.

Edit:
Heb hier voor een kleine kast onder de standaard kast gekozen waar je je HS, 3F+N alamat en OSB kunt plaatsen, dan heb je in de bovenste kast nog 11 modules vrij, je kunt ook zeggen voor €23 meer pak ik 2 normale 22x33 kasten naast elkaar en houd ik nog meer uitbreidings ruimte over (23 modules).

Dit ook wel al met het oog op wat @Septillion in het bericht hier onder heeft staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 06-08-2025 16:10 ]

• Septillion
@Wabs Met 25A net + 20A PV moet je dus eigenlijk ook naar 63A aardlekschakelaars, een REM automaat of all alamat.

En elektrisch koken en/of WP zijn (nog) niet in beeld?

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:29
Hallo allemaal,

Bij het testen van de aardlekautomaat merkte ik dat deze kapot is, hij schakelt niet af als je het knopje indrukt. Ik heb dit topic doorgespit en zie dat deze EMAT 300ma C16-32 alamats berucht zijn vanwege hun unidirectionele werking en spanningsafhankelijkheid en dat ie daarom ook is kapotgegaan vanwege ongeschiktheid voor PV. Ik wil het liefste natuurlijk de boel zo snel mogelijk vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ms4--uyyJfI2Ehs8yRrS26AZk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqVx5E65fDRCUCjGmraO9IFB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit alleen met een paar vraagjes.
De EMAT aardlekautomaat loopt naar een PV-verdeler toe. Hierin zit een B16 installatie automaat van ETI voor de zonnepanelen (SolarEdge 1-fase 3000H) en een B16 0.03a ETI aardlekautomaat voor de wasmachine. Bij het testen sloeg deze wel correct af (kwam een redelijke vonk vanaf) en hierna zat het schakelaartje wat losjes (kreeg hem dus niet meer naar boven. Moest hem hard naar beneden drukken en daarna weer omhoog, toen deed ie het weer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XydcY5zKryru2ZpcXwxIXvJ2njs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo73z7Spne0x838Bf5oH0LxT.jpg?f=fotoalbum_large

Dus eigenlijk zou ik ook deze ETI componenten moeten vervangen. Echter vroeg ik mij af of het niet beter is om de gehele PV verdeler weg te halen en dan de wasmachine en droger op dezelfde groep te zetten en op die manier een aparte PV groep te creëren. (Wasmachine en droger zijn op dit moment apart) Het is een warmtepompdroger (trekt nooit meer dan ~750 watt, wasmachine doet 2000w) dus zou dit op dezelfde groep kunnen? Zoniet, dan is er ook nog de mogelijkheid om de droger op de groep van de Quooker te zetten (die trekt 1600w) of de groep van de bijkeuken zelf.

Ik begrijp dat als ik deze werkzaamheden zelf wil uitvoeren dat ik een moment schroevendraaier nodig heb en eventueel ook een duspol? Zijn hierin nog eventuele aanraders qua gereedschap/merken?

Voor de vervangende PV aardlekautomaat: gewoon 300ma B16 aanhouden zoals die er nu ook is? Dit lees ik ook terug uit de datasheet van SolarEdge. Alleen zijn hier volgensmij geen versies op die 1 module breed zijn. Dan moet er wat worden verplaatst om ruimte te maken.

Ook heb ik mijn twijfels bij al die lasdopjes die daar bovenin zijn gebruikt. Dat mag volgensmij helemaal niet. Verder is ook alleen de eerste aardlekschakelaar boven en de netbeheerkant van de hoofdschakelaar met adereindhulzen voorzien (en de kapotte EMAT ook) maar voor de rest zijn ze nergens te bekennen. Ook hoe de kookgroep is afgewerkt voel ik me niet zo prettig bij met dat koper zo bloot.

• Septillion
@D0ubleD0uble Al je het testknopje gebruikt zouden er geen vonken mogen zijn... Wasmachine en droger bij elkaar en dan losse groep voor PV is inderdaad een mooie oplossing en kan de PV verdeler weg.

En dan een 300mA B16 van Hager pakken en gaan :) Zou ik hem gewoon op de onderste rij plaatsen.

Maaruhh, gezien ik een grijs-zwart combo zie. Vormen de twee automaten rechts onder een kookgroep? Zo ja, dan heb je nog wat te doen als je dan toch bezig gaat :+

edit:
@jeronimo Had mijn handen per ongeluk omgedraaid :+ Links is waar de duim rechts zit :+

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 06-08-2025 19:47 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
Annuk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:00:
[...]

Als je voor compleet ABB aardlekautomaten gaat heb ik denk ik hier je bestel lijstje compleet:

Moet je mogelijk alleen nog even VDS 6mm2 toevoegen en enkele en duo adereind-hulzen (+tang) toevoegen.

Edit:
Heb hier voor een kleine kast onder de standaard kast gekozen waar je je HS, 3F+N alamat en OSB kunt plaatsen, dan heb je in de bovenste kast nog 11 modules vrij, je kunt ook zeggen voor €23 meer pak ik 2 normale 22x33 kasten naast elkaar en houd ik nog meer uitbreidings ruimte over (23 modules).

Dit ook wel al met het oog op wat @Septillion in het bericht hier onder heeft staan.
Mooi lijstje, ik zou alleen de HLD16 vervangen door een HLD22 als je de ruimte hebt. Die kamrail past maar net in de HLD16, als ik me goed herinner krijg je hem er niet eens in als de componenten op de DIN rail zitten. Met een HLD22 past het allemaal net wat lekkerder.

• Wabs
  • Niet online
Annuk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:00:
[...]

Edit:

Bedankt voor je tips! Zeker een interessante oplossing om het zo te doen!
Septillion schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:04:
@Wabs Met 25A net + 20A PV moet je dus eigenlijk ook naar 63A aardlekschakelaars, een REM automaat of all alamat.

En elektrisch koken en/of WP zijn (nog) niet in beeld?
Ik begrijp niet helemaal waarom die 63A nodig zou zijn. Is dat omdat je in theorie op 1 fase nu 20A van de panelen en 25A van het net kan krijgen en dat samen meer dan 40A is? of zit daar een andere logica achter?
25+16 is namelijk ook (net) meer dan 40A.

Nee, ik zie mijn ouders niet op korte tijd overstappen op elektrisch koken of een WP. Wel gaan we denk ik voor 2 kasten naast elkaar met daardoor veel reserve ruimte voor toekomst uitbreiding. Verschil in prijs is nihil en voor de toekomst wel zo makkelijk.

• Septillion
@Wabs Correct. En strikt genomen is 16+25 inderdaad ook al te veel. Maar dat scharen de meesten onder afronding omdat maar 1 significant getal afwijkt.

• Wabs
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg.

Dus als je 25A van het net + 20A van de panelen op bijvoorbeeld fase 1 krijgt, dan heb je een 63A aardlekschakelaar nodig voor de andere groepen op fase 1. De Aardlekschakelaar zit tussen de automaten en de aanvoer van de theoretische 45A. Als ik dan 4 automaten van elk 16A achter de Aardlekschakelaar heb dan kunnen die dus gezamenlijk meer vragen (en krijgen) dan 40A. Zo ver snap ik het verhaal volgens mij.

Ik probeer even (in theorie) te begrijpen wat er dan gebeurt bij een All-Alamat oplossing.
Waarom heb ik dat probleem niet als ik all-alamat zou nemen? Daar zit ook een aardlekschakelaar ingebouwd toch? Die gaat maar tot 16A als ik een 16A Alamat pak neem ik aan? Maar er kan 20+25A aangevoerd worden.
Is het dan zo omdat er maar 16A verbruikt kan worden (en dus niet een theoretische optelling van 4x 16A) dat het met een All-alamat opstelling wel veilig is?

Sowieso is een all-alamat oplossing denk ik fijner om in huis te hebben dan 3x een aardlekschakelaar en 4 groepen per aardlekschakelaar toch? Als er ergens een aardlek is, dan gaan meteen 4 groepen uit. Met all-alamats gaat er maar 1 groep uit.

• Septillion
@Wabs Probleem is dat een aardlekschakelaar alleen kijkt naar de aardlek / verschilstroom. De absolute stroom doet hij niets tegen dus ook als je er 100A door zou trekken blijft hij gewoon aan ondanks dat hij dan zwaar overbelast is. Daarom moet hij extern tegen beveiligd worden. In een klassieke (non-PV) opstelling werd dat gedaan door de hoofdzekeringen gezien die 25/35/40A waren.

Een alamt kijkt naast naar de verschilstroom zelf ook naar de absolute stroom en grijpt ook daar op in. Dus als je dan te veel trekt schakelt hij zelf uit en beveiligt zichzelf dus al tegen overstroom. Dat zijn in een standaard opstelling dan inderdaad al netjes maximaal 16A zijn.

En ja, dat is het grote voordeel van alles in alamat. Maar de prijs was eerst wel veel hoger en waren ze nog 2-units breed ook. Het is nog steeds duurder maar prijsverschil is wel enorm afgenomen. En nu ABB en Siemens ook spanningsonafhankelijke 1-unit brede modules hebben is de ruimte ook minder een ding. Helaas waren de ABB's nog niet uit toen ik hier de meterkast vervangen heb :(

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-12 14:35
Septillion schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:44:
@D0ubleD0uble Al je het testknopje gebruikt zouden er geen vonken mogen zijn... Wasmachine en droger bij elkaar en dan losse groep voor PV is inderdaad een mooie oplossing en kan de PV verdeler weg.

En dan een 300mA B16 van Hager pakken en gaan :) Zou ik hem gewoon op de onderste rij plaatsen.

Maaruhh, gezien ik een grijs-zwart combo zie. Vormt de automaat links rechts onder een kookgroep? Zo ja, dan heb je nog wat te doen als je dan toch bezig gaat :+
FTFY :)

• Wabs
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:00:
@Wabs Probleem is dat een aardlekschakelaar alleen kijkt naar de aardlek / verschilstroom. De absolute stroom doet hij niets tegen dus ook als je er 100A door zou trekken blijft hij gewoon aan ondanks dat hij dan zwaar overbelast is. Daarom moet hij extern tegen beveiligd worden. In een klassieke (non-PV) opstelling werd dat gedaan door de hoofdzekeringen gezien die 25/35/40A waren.

Een alamt kijkt naast naar de verschilstroom zelf ook naar de absolute stroom en grijpt ook daar op in. Dus als je dan te veel trekt schakelt hij zelf uit en beveiligt zichzelf dus al tegen overstroom. Dat zijn in een standaard opstelling dan inderdaad al netjes maximaal 16A zijn.

En ja, dat is het grote voordeel van alles in alamat. Maar de prijs was eerst wel veel hoger en waren ze nog 2-units breed ook. Het is nog steeds duurder maar prijsverschil is wel enorm afgenomen. En nu ABB en Siemens ook spanningsonafhankelijke 1-unit brede modules hebben is de ruimte ook minder een ding. Helaas waren de ABB's nog niet uit toen ik hier de meterkast vervangen heb :(
Duidelijk, thanks!

Laatste vraag. De 20A Alamat die er nu in zit is een Eaton, geen chint. 300mA versie ook zag ik. Wellicht hergebruik ik die, daar zit ik nog over te dubben. Is pas 2 of 3 jaar oud.

De vraag is, wanneer gebruik je nou 30mA en wanneer 300mA?
En wanneer gebruik je een B caracteristiek en wanneer C? Is dat ergens makkelijk terug te vinden?
Voor een laadpaal, 3 fase 20A 30mA B? En voor de PV groep (1fase)?

• Septillion
@Wabs Voor plekken waar een leek dingen in het stopcontact kan steken is 30mA nodig. Daar dient het primair als beveiliging voor personen. Op andere plekken waar het wel om beveiliging van de infra voor een aadlek gaat kan 300mA gepakt worden. En op zich is minder daar ook niet erg. Maar apparaten als omvormers willen nog wel eens wat lek hebben. Dus schrijven veel fabrikanten daarom niet lager voor. Maar er zijn wel omvormers die prima onder de 30mA blijven.

• inquestos
  • Laatst online: 01:49
Busch-Jaeger roept alle WCD's met Safety+ beveiliging van het afgelopen half jaar terug...

Maar als consument mag je ze niet omruilen maar moet je contact opnemen met een erkend installateur, ook al heb je ze nog niet geinstalleerd... 8)7 Alsof monteurs het niet druk genoeg hebben. Wordt wel vergoed overigens....

https://www.busch-jaeger.nl/recall-gebruikers
https://www.busch-jaeger.nl/recall-elektroprofessionals/

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-12 10:25

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

inquestos schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:01:
Busch-Jaeger roept alle WCD's met Safety+ beveiliging van het afgelopen half jaar terug...

Maar als consument mag je ze niet omruilen maar moet je contact opnemen met een erkend installateur, ook al heb je ze nog niet geinstalleerd... 8)7 Alsof monteurs het niet druk genoeg hebben. Wordt wel vergoed overigens....

Eindgebruikers kunnen producten die nog niet zijn geïnstalleerd terugsturen naar hun leverancier en krijgen dan een vervangend product of hun geld terug.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-12 10:25

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Blurk62 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:32:
@onetime , @Brent , @Septillion bedankt voor jullie reacties.
...
Als ik het goed begrepen heb is die 800W grens softwarematig aan te passen en het meest veilig is dan dat je ze aansluit op verschillende fases.
...
De goedkoopste oplossing is om in huis uit te zoeken welke WCD op welke fase zit en ze dan in verschillende ruimtes te zetten. Een onderverdeler is hartstikke mooi maar lijkt mij een te dure oplossing. Er een vaste aansluiting van maken begrijp ik niet helemaal.
...
Je lijkt een cruciaal punt verkeerd te hebben begrepen: De limiet voor 800W per accu is vooral verzonnen om de andere stopcontacten in die groep niet per ongeluk te overbelasten. Ik ga er van uit dat je het over HomeWizard hebt en dan beperken ze standaard ook alle accu's samen op 800W voor het geval dat ze op dezelfde en gemengde groep zitten. Je kan er prima meer dan 1 op 1 groep aansluiten, zolang er alleen maar (gekoppelde) accu's op zitten. Zie ook https://helpdesk.homewiza...eerdere-plug-in-battery-s. Daarnaast kan je ook op dezelfde fase, maar met meerdere groepen een hoger vermogen gebruiken, zolang het maar per (gemengde) groep beperkt blijft tot 800W.

Toch zou ik de grenzen niet opzoeken en gewoon 1 aparte groep regelen voor "de accu('s)". En als je later nog meer wilt, laat dan maar gewoon meteen een 3-fase groep ergens plaatsen en dan ben je al voorbereid op de toekomst. In principe kan dat prima met 1 3-fase groep die je dan uitsplitst naar 3 accu's. Als die 3 zich onafhankelijk van elkaar kunnen gedragen wel graag een 4P automaat ipv 3P+N, om de N ook goed te beveiligen.

Nog beter: Sla gewoon die overdreven dure stekkeraccu over en bespaar nog meer geld. Een simpele Deye van 12kW samen met 15kWh opslag kost je tegenwoordig nog geen 4000 euro. Voor dat geld kan je niet eens 3 HomeWizard accu's kopen maar heb je wel direct 2x zo veel opslagcapaciteit.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-12 05:55

Lekker dan. Net een verbouwing achter de rug eindelijk klaar en nu mogen we 42 WCD's vervangen.

Edit: never mind. Wij hebben niet de Safety+ modules.

[ Voor 4% gewijzigd door harrr op 06-08-2025 22:06 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:29
Septillion schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:44:
@D0ubleD0uble
Laat Hager dan toevallig net geen B16 300mA maken, of in ieder geval geen twee polige. Maar goed, dan plaats ik er wel eentje van Eaton of ABB. Nu nog die momentschroevendraaier, dat kost ook een fortuin voor zo'n klein klusje :-(
Maaruhh, gezien ik een grijs-zwart combo zie. Vormen de twee automaten rechts onder een kookgroep? Zo ja, dan heb je nog wat te doen als je dan toch bezig gaat :+
Staat ook nog op de planning, alleen dan gaat het wel heel vol worden. Met de komst van een EV, warmtepomp die ik ook op een eigen aardlekautomaat wil en dan ook nog de juiste kookgroep bouw ik liever gelijk een hele nieuwe meterkast. De huidige is namelijk zo krap dat er niks meer inpast en geen echte uitbreiding mogelijk is :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OurKQetqJFuuTAKkbLAJiMAUPjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEVLIBw9vcKmi7afrujNGo80.jpg?f=fotoalbum_large
niet geschikt voor de claustrofoob :X

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-12 09:26
D0ubleD0uble schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:53:
[...]

Laat Hager dan toevallig net geen B16 300mA maken, of in ieder geval geen twee polige. Maar goed, dan plaats ik er wel eentje van Eaton of ABB. Nu nog die momentschroevendraaier, dat kost ook een fortuin voor zo'n klein klusje :-(

[...]

Staat ook nog op de planning, alleen dan gaat het wel heel vol worden. Met de komst van een EV, warmtepomp die ik ook op een eigen aardlekautomaat wil en dan ook nog de juiste kookgroep bouw ik liever gelijk een hele nieuwe meterkast. De huidige is namelijk zo krap dat er niks meer inpast en geen echte uitbreiding mogelijk is :+

[Afbeelding]
niet geschikt voor de claustrofoob :X
Kun je deze dan niet beter aanpassen en ergens anders een onderverdeler kwijt?
Een grotere kast daarin proppen lijkt me ook een uitdaging. Dan heb je een nieuwe kast met net zo weinig ruimte...

https://dylight3dprints.etsy.com

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-12 13:04
[...]

Nu nog die momentschroevendraaier, dat kost ook een fortuin voor zo'n klein klusje :-(
Wellicht vloek ik nu in de kerk, maar ik heb elektriciens nog nooit een momentschroevedraaier zien gebruiken.
Waarom is gewoon stevig handvast draaien onveilig?

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-12 08:25
wlmpie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

Wellicht vloek ik nu in de kerk, maar ik heb elektriciens nog nooit een momentschroevedraaier zien gebruiken.
Omdat voor de 1 handvast, vaster is dan voor een ander. Daarnaast is het component niet volgens fabrikantsvoorschriften geïnstalleerd waardoor een goede verbinding niet gegarandeerd is en er dus een overgangsweerstand kan ontstaan. Dit kan als de verbinding te los of te vast is aangedraait.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• wlmpie
Nu zou ik graag een grafiekje zien van overgangs weerstand op de y-as en moment op de y-as.
Ik vermoed dat dit eruit ziet als een plateau en niet als driehoek.

Leuk onderwerp voor een profielwerkstuk natuurkunde op de middelbare school. En dan ook meten bij diverse belastingen (bijv. 5A en 15A) en Iets dat aan de kabels trekt en juttert om een slechte verbinding ook daadwerkelijk open te trekken.

[ Voor 42% gewijzigd door wlmpie op 07-08-2025 13:21 ]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:49
[...]
https://www.elektramat.nl...er-2-4-4-0nm-05075876001/ valt mee toch?

Gewoon eentje kopen en dan heb je hem tenminste :P Gaat je hele leven mee en je zal vast nog wel eens een groepenkast aanpassen :)

HD4Life @ Full-HD

• wlmpie
Davidshadow13 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Gewoon eentje kopen en dan heb je hem tenminste :P Gaat je hele leven mee en je zal vast nog wel eens een groepenkast aanpassen :)
Niet als je maar 1x per 10 jaar aan je groepenkast sleutelt.
En ga je die momentschroevedraaier dan ook jaarlijks laten ijken? Anders is het nog steeds niet nauwkeurig.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:45
[...]

Dat klopt hoor.
Ik werk niet meer. Pas bij aders van 10 mm2 en meer maakten wij gebruik van een momentsleutel.
Daaronder op gevoel vastzetten.
@D0ubleD0uble Past deze: https://www.sandervunderi...18-modules-res18x320.html , dan heb je genoeg ruimte. Alle aardleks en gewone groepen op de bovenste rij, lekker de ruimte eronder voor de rest.

edit: gewoon bestaande Hager onderdelen over zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 07-08-2025 15:06 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12 16:22
[...]

Bij mijn groepenkast heeft de monteur alles nagedraaid met een momentschroevendraaier.
Ik vond hem via YouTube en filmt dan ook alles waarbij dit altijd een onderdeel is.
Omdat het te los, maar ook te vast kan zitten.
Los snappen we allemaal waarschijnlijk wel maar te vast kan zomaar de ader kunnen beschadigen met grote gevolgen.

• leonbong

Dat gaat ABB een hoop geld kosten.
Voor de spreekwoordelijke twee WCD’s van 30€ die ze een DHZ hebben verkocht komt een monteur vervangen die max 75€ per uur mag rekenen plus 45€ voorrijkosten.

• Annuk
[...]

Omdat ik zelf al heb gezien bij bepaalde producten dat waar 4,5nm voor voorgeschreven staat en bij hand vast bij de ene persoon de bouten letterlijk kapot knappen, en bij een ander je juist de draden zo eruit trekt omdat die persoon juist totaal geen kracht in de handen/polsen heeft (of te voorzichtig was). Bij beide uiteindelijk risico op doorbranden door een slechte overgangsweerstand.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:24
Hier onlangs zelf 27 stuks van geïnstalleerd.. zucht.

If it ain't broken, tweak it!

• jeronimo
Davidshadow13 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Qua range vond ik die net niet optimaal. De gewone ABB automaten vragen 1.2Nm, hun aardlekautomaat 2.8Nm.
Daarom heb ik deze genomen.
https://www.elektramat.nl...rm-1-2-3-0nm-05074701001/
Samen met wat PZ1 en PZ2 bitjes.
https://www.sandervunderink.nl/sanders-bit-modulair.html

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:07

ericplan

5180 Wp PV

Annuk schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:56:
[...]
Omdat ik zelf al heb gezien bij bepaalde producten dat waar 4,5nm voor voorgeschreven staat en bij hand vast bij de ene persoon de bouten letterlijk kapot knappen, en bij een ander je juist de draden zo eruit trekt omdat die persoon juist totaal geen kracht in de handen/polsen heeft (of te voorzichtig was). Bij beide uiteindelijk risico op doorbranden door een slechte overgangsweerstand.
Had mezelf ook al willen tracteren op een mooie momentschroevendraaier, maar ga nu waarschijnlijk voor de ABB Flexline serie Nog even een configurator uitzoeken waar ik dat kant en klaar in een kast kan kopen.

A'dam PVOutput

• jeronimo
ericplan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:06:
[...]

Had mezelf ook al willen tracteren op een mooie momentschroevendraaier, maar ga nu waarschijnlijk voor de ABB Flexline serie Nog even een configurator uitzoeken waar ik dat kant en klaar in een kast kan kopen.
Ik denk dat je de goede leverancier al gelinkt had. SV heeft scherpe prijzen voor ABB materiaal.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

Milmoor

Footsteps and pictures.

D0ubleD0uble schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:17:
De EMAT aardlekautomaat loopt naar een PV-verdeler toe. Hierin zit een B16 installatie automaat van ETI voor de zonnepanelen (SolarEdge 1-fase 3000H) en een B16 0.03a ETI aardlekautomaat voor de wasmachine. Bij het testen sloeg deze wel correct af (kwam een redelijke vonk vanaf) en hierna zat het schakelaartje wat losjes (kreeg hem dus niet meer naar boven. Moest hem hard naar beneden drukken en daarna weer omhoog, toen deed ie het weer).
De vonk hoort natuurlijk niet, dat klik gedrag wel. Ik moet mijn EMAT’s na testen ook weer “opspannen” door eerst naar beneden te klikken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-12 23:09
Graag jullie mening: ik moet een las maken tussen 6mm2 YMvK kabel en 6mm2 soepel neopreen om de backup uitgang van een Multiplus-II omvormer te verbinden met de groepenkast. Achter deze verbinding 2 maal 16A aardlekautomaat. Ik heb hiervoor een lasdoos met klemrail 6mm2 aangeschaft dat leek me een goede methode maar ik heb mijn bedenkingen over de klemrail die lijkt niet me niet een heel goede verbinding te garanderen maar misschien ben ik te wantrouwig. In elke bus komen dus een harde ader van de YMvK kabel en een soepele ader met aderhuls van de Neopreen kabel op elkaar. Zie hieronder de klemrail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USYdIhIKVBdmttnn0LgA3tknpDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45d2ogk1D29egjFNW5OSMGUj.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9i5V6aadwxMuDD4OtyLsaPIRSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYomASdgJmeIbAbb2dCYm2Rt.jpg?f=fotoalbum_large

Hoor graag of dit volgens jullie gaat voldoen of dat ik toch beter Wago's of iets anders kan gebruiken

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:41
Zou je niet voor elke fase een aftakklem gebruiken? Wel zo netjes.

https://www.vekto.nl/hlak...kklem-1x35mm-1x25mm-blauw

Of deze

https://www.vekto.nl/aans...geel-groen-1-5mm-t-m-16mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC2Xq-a-V5SGYcrqegU6joN_E7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ms1U0NnRuPInK90pVEUfhPn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door timpel_800 op 08-08-2025 02:41 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Tijdens het renoveren van mijn badkamer weer een pareltje beunwerk van de vorige bewoner tegengekomen.

Ik wilde een nieuwe schakeldraad naar de lichtschakelaar trekken. Vanuit de centraaldoos vertrokken vier draden. In de inbouwdoos van de schakelaar kwamen er 7 draden uit… er moest dus ergens nog een verborgen lasdoos zitten.

En jawel…

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met als bonus nog een losliggende nul in de lasdoos… :(

[ Voor 24% gewijzigd door Ethiron op 08-08-2025 10:41 ]

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-12 07:56
Wij gaan over twee weken van 1x 25 A naar 3x 25A
We hebben een 35 jaar oude meterkast met smeltzekeringen en ferraris meter

We willen gelijk overgaan naar inductie koken en zonnepanelen en batterij nemen.
We willen ook voorbereid zijn op een laadpaal, airco en warmtepomp.

Eerste wat moet gebeuren is vervanging van de meterkast...

We hebben een eerste offerte gehad:

3 fase kast van het merk ABB.
48 module.
1x hoofdschakelaar.
3x aardlekschakelaar.
10x installatieautomaat.
1x kracht groep tbv inductie koken.
1x kracht groep tbv pv systeem.
1x kracht groep tbv laadpaal.
Totaal voor deze groepenkast inclusief montage 935 euro exclusief btw

Is dit voldoende voor wat we willen? Kunnen we later krachtgroepen toevoegen?

En is AAB een A-merk?

Kunnen we beter gelijk de aansluiting voor de inductiekookplaat , een perilex stopkontakt, laten installeren?

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sensai schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:07:

En is AAB een A-merk?

Kunnen we beter gelijk de aansluiting voor de inductiekookplaat , een perilex stopkontakt, laten installeren?
Ja.
Vraag om een 63A kast (je hebt nu waarschijnlijk 40A) of gebruik gecombineerde aardlekeautomaten in plaats van losse aardlek met een installatieautomaat. Wanneer je netvoeding (25A) plus PV (16A?) plus batterij (ook 16A) en misschien nog een bidirectionele auto samenvoegt moet je alle vermogens bij elkaar optellen en de kast daar voor geschikt maken.

• Septillion
@Sensai ABB valt zeker onder de A-merken :)

Maar netjes dat er een krachtgroep voor de kookplaat op staat :) Alleen zou mijn vraag zijn, zijn het aardlekautomaten?

En PV is 3x16A?

Verder zou je ook kunnen overwegen voor all alamat te gaan met de 1-unit brede units van ABB. Is wel meerprijs maar lang niet zo veel meer als vroeger.

En bijplaatsen kan altijd. Hoe makkelijk is beetje afhankelijk. Als het met een busbar kan of ze plaatsen de verdeler blokjes, dan is het allemaal erg makkelijk. Maar voor zaken die je op korte termijn wilt zou ik dat lekker nu al plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 08-08-2025 11:24 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:28
Ethiron schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:36:
In de inbouwdoos van de schakelaar kwamen er 7 draden uit… er moest dus ergens nog een verborgen lasdoos zitten.
Wel knap dat-ie 7 draden door één zo'n buisje heeft gekregen.

Spel en typfouten voorbehouden

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12 14:27
ericplan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:06:
[...]

Sander Vunderink heeft een aantal kant en klare kasten op hun website staan, maar ze kunnen ook veel extra dingen op verzoek maken door ze een mailtje te sturen. Zoals gezegd zijn de prijzen daar erg scherp voor ABB-spullen. De hipste configurator is natuurlijk die van Elektramat, maar daar zijn ABB-spullen een stuk duurder.

• Annuk
marcop23 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

Sander Vunderink heeft een aantal kant en klare kasten op hun website staan, maar ze kunnen ook veel extra dingen op verzoek maken door ze een mailtje te sturen. Zoals gezegd zijn de prijzen daar erg scherp voor ABB-spullen. De hipste configurator is natuurlijk die van Elektramat, maar daar zijn ABB-spullen een stuk duurder.
Je kunt natuurlijk de configurator van EM/Groepenkastbestellen.nl ff gebruiken voor een voorbeeld en dit naar SV sturen voor een offerte ;)
En dan goed aangeven wat je wenst (63A of 80A HS en bedrading + kamrails b.v.

• devriesjande
Sensai schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:07:
Wij gaan over twee weken van 1x 25 A naar 3x 25A
We hebben een 35 jaar oude meterkast met smeltzekeringen en ferraris meter
Zit er in de huidige groepenkast al een hoofdschakelaar?
Anders moet je er voor zorgen dat de nieuwe groepenkast is geplaatst voordat de netbeheerder de meter en hoofdzekeringen vervangt.

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

FredvZ schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Wel knap dat-ie 7 draden door één zo'n buisje heeft gekregen.
Inderdaad.. in een 16mm buis zat 2x 2,5 (fase en nul) en 5x 1,5 (schakeldraden).

Er zat een dubbele schakelaar in voor twee lampen in de badkamer (fase + 2 schakeldraden) en de schakelaar ernaast was een hotelschakeling voor het licht op de overloop van de zolder (3 schakeldraden)

De nuldraad was ongebruikt (de losliggende nul in de lasdoos).

Uiteindelijk ben ik in de badkamer terugggegaan naar parallel geschakelde spotjes, dus daardoor kon één schakeldraad verwijderd worden.

Voor de wisselschakelaar heb ik besloten om aansluiting van de twee schakelaars om te draaien: dus de schakelaar op zolder heeft nu drie schakeldraden i.p.v. twee met een fase.

Daardoor kon ik bij de schakelaar naast de badkamer nog een schakeldraad verwijderen en de fase doorlussen van de linkerschakelaar.

Uiteindelijk nog de nul verwijderd en nu zitten er keurig 4 draden in de 16mm buis.

• Sensai
devriesjande schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

Zit er in de huidige groepenkast al een hoofdschakelaar?
Anders moet je er voor zorgen dat de nieuwe groepenkast is geplaatst voordat de netbeheerder de meter en hoofdzekeringen vervangt.
Nee de huidige groepenkast heeft geen hoofdschakelaar.
Plan is dat eerst de groepenkast vervangen wordt door een met een hoofdschakelaar.

• Sensai
Septillion schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:23:
@Sensai ABB valt zeker onder de A-merken :)

Maar netjes dat er een krachtgroep voor de kookplaat op staat :) Alleen zou mijn vraag zijn, zijn het aardlekautomaten?

En PV is 3x16A?

Verder zou je ook kunnen overwegen voor all alamat te gaan met de 1-unit brede units van ABB. Is wel meerprijs maar lang niet zo veel meer als vroeger.

En bijplaatsen kan altijd. Hoe makkelijk is beetje afhankelijk. Als het met een busbar kan of ze plaatsen de verdeler blokjes, dan is het allemaal erg makkelijk. Maar voor zaken die je op korte termijn wilt zou ik dat lekker nu al plaatsen.
Is het beter om alle krachtgroepen met aardlekautomaten te doen?

PV is nog in het offertestadium, het worden maar 8 tot 10 panelen, moet kiezen of het een 3 fasen inverter wordt, inverter moet ook goed samengaan met battery die ook gelijk erbij komt

We willen het liefst gelijk goed doen

Is bus bar beter dan verdeler blokjes (noem je dit din rail?) ?

Aanvulling op offerte:
De kast zal 440 breed en 390 hoog zijn.
Je krijgt 3 x 2 polige aardlekschakelaars waar max 4x afgaande groep per aardlek op mogen..

Dit is wat we nu hebben :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLzqHQhLOhX9vrDFEfAzrDZMuK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUfkOwVc8huomgRfAkSRCqaO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Sensai op 08-08-2025 13:31 ]

• devriesjande
Sensai schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Nee de huidige groepenkast heeft geen hoofdschakelaar.
Plan is dat eerst de groepenkast vervangen wordt door een met een hoofdschakelaar.
Dan mag je wel opschieten. Twee weken zijn zo voorbij. Als je al een installateur kan vinden in deze vakantietijd.

• Sensai
devriesjande schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

Dan mag je wel opschieten. Twee weken zijn zo voorbij. Als je al een installateur kan vinden in deze vakantietijd.
Ik heb er al een die het kan en wil doen zie quote hierboven

Maar is 935 ex btw een schappelijke prijs?

• devriesjande
Bij Elektramat kom ik voor de kast alleen op 803 Euro ex BTW. Wel met aardlekautomaten voor de 3 fase krachtgroepen Dat moet je navragen want onduidelijk in de offerte.

Aanvullend, Met 10 1 fase aardlekautomaten i.p.v. de 3 aardlekschakelaars en 10 1 fase automaten is de prijs 781 Euro ex.BTW.
Dat lijkt mij een betere oplossing. Zeker omdat je het vermogen van de zonnepanelen nog niet weet. En daardoor misschien wel een remautomaat moet plaatsen.

[ Voor 45% gewijzigd door devriesjande op 08-08-2025 14:30 ]

• marcop23
Sensai schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Ik heb er al een die het kan en wil doen zie quote hierboven

Maar is 935 ex btw een schappelijke prijs?
Je zult standaard groepen + losse aardlekschakelaars hebben voor die prijs (en zo te lezen in jouw aanvulling). Dan kost de kast ca €400 inclusief BTW, zeg €100 kleine meuk, en dan €630 inclusief BTW voor arbeid ( ~8 uur).

8 uur arbeid vind ik niet zo gek voor de installatie van een groepenkast, als je de uren voor uitzoekwerk en offerte er bij telt. Dus ja, prima prijs. Misschien dat je na goed zoeken €100 kunt besparen, maar ik zou de moeite besparen, als het werk over 2 weken klaar moet zijn.

Lees wel de reactie van @jadjong en @Septillion. Met die potentiële terugleving wil je aardlekschakelaara van > 40 A, of als je bereid bent om een paar €100 extra uit te geven, overal aardlekautomaten. 100% aardlekautomaten is in mijn ogen wel echt de "mooie" optie.

• Septillion
@Sensai Extra beveiliging is natuurlijk altijd veiliger.

Als de aardweerstand laag genoeg is mag aardlekbeveiliging voor dat soort groepen weggelaten worden. Dus of in een TN stelsel (aarde door netbeheerder) of de elektricien moet deze nameten.

Maar bedoelde vooral ook dat je voor de 1-fase groepen ook alles met automatically kunt overwegen. Dan heb je de drie losse aardlekschakelaars niet nodig.

10 panelen gaat ruim onder de 3x16A blijven. Blijft de accu over maar gok die ook wel.

En busbar en verdeelblokjes kan je mengen. Busbar is wel makkelijk en strak maar moet dat wel zo uitkomen. Dus meerdere automaten op een rij met dezelfde voeding. Verdeelblokjes kan je gewoon altijd heen met een draad.

Qua kast is het om het even. Zou verwachten dat ze gewoon voor 2x een ABB HLD33 zouden gaan maar die is wat lager...

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:45
Septillion schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:55:
@Sensai

Qua kast is het om het even. Zou verwachten dat ze gewoon voor 2x een ABB HLD33 zouden gaan maar die is wat lager...
39cm hoog klinkt als Schneider, kosten goed de helft van een Eaton kast.

Edit: en ongeveer €20 goedkoper als een ABB HLD33

[ Voor 7% gewijzigd door AtRi op 08-08-2025 16:09 . Reden: spelfout en toevoeging ]

• leonbong
Als aanvulling ik zou zorgen dat de krachtgroep voor er eventuele laadpaal 20A is. Omdat als er 11kW laadpaal komt deze langdurig op 16A wordt belast.

Ohja ik zou vragen of alle krachtgroepen aardlekautomaten kunnen zijn.

• MrBas
marcop23 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Je zult standaard groepen + losse aardlekschakelaars hebben voor die prijs (en zo te lezen in jouw aanvulling). Dan kost de kast ca €400 inclusief BTW, zeg €100 kleine meuk, en dan €630 inclusief BTW voor arbeid ( ~8 uur).

8 uur arbeid vind ik niet zo gek voor de installatie van een groepenkast, als je de uren voor uitzoekwerk en offerte er bij telt. Dus ja, prima prijs. Misschien dat je na goed zoeken €100 kunt besparen, maar ik zou de moeite besparen, als het werk over 2 weken klaar moet zijn.

Lees wel de reactie van @jadjong en @Septillion. Met die potentiële terugleving wil je aardlekschakelaara van > 40 A, of als je bereid bent om een paar €100 extra uit te geven, overal aardlekautomaten. 100% aardlekautomaten is in mijn ogen wel echt de "mooie" optie.
Sorry maar een installateur (waaronder ikzelf) vervangt de kast in om en na bij de 1-2 uurtjes, 630 euro is dan leuk verdient. Uitzoekwerk valt wel mee, over het algemeen standaard kasten die soms licht bewerkt worden.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
AtRi schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:04:
[...]

39cm hoog klinkt als Schneider, kosten goed de helft van een Eaton kast.

Edit: en ongeveer €20 goedkoper als een ABB HLD33
Kan ook gewoon de ABB SN201L serie zijn, die is ook 39cm hoog.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
Septillion schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:55:
@Sensai Extra beveiliging is natuurlijk altijd veiliger.

Als de aardweerstand laag genoeg is mag aardlekbeveiliging voor dat soort groepen weggelaten worden.
Voor welke groepen?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• marcop23
MrBas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

Sorry maar een installateur (waaronder ikzelf) vervangt de kast in om en na bij de 1-2 uurtjes, 630 euro is dan leuk verdient. Uitzoekwerk valt wel mee, over het algemeen standaard kasten die soms licht bewerkt worden.
Ik snap dat de vervanging zelf vrij vlot kan gaan, vooral als de kast dezelfde grootte blijft. Hier denk ik alleen wel dat die hoger wordt, dan moet je misschien de afgaande groepen inkorten en als je pech hebt verlengen (als ze van onderen komen).

Hoeveel reken jij voor de vervanging van een groepenkast door eentje van ABB dan?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13

Ethirty

Who...me?

Iemand hier ervaring met ingebouwde groepenkasten zoals de Hager Volta? Met de inbouwdiepte lijkt zelfs een muur van 10cm dik aan de krappe kant.

Bij een verbouwing heeft onze elek nogal een spaghetti van buizen aangelegd waardoor ik elektra van de bovenetage vrijwel onmogelijk beneden ga krijgen. Dus ik overweeg maar een onderverdeler boven. Hoef ik alleen een voeding boven zien te krijgen. Alleen ik heb geen plek/rekening gehouden met plek voor een opbouw, dus inbouw lijkt me netter en veiliger.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Pagina: 1 ... 37 ... 56 Laatste