Niet helemaal de bedoeling om jezelf te quoten, maar deze is toch wel de moeite waard en een waarschuwing. Toevallig kwam ik er via een foto achter dat de isolatie van de fasedraad ernstig beschadigd is. Vermoedelijk door het heen en weer trekken van de draden. Gelukkig was er nog een stukje overlengte waardoor ik de draad tot achter de beschadigen kon inkorten. Was wel even schrikkenCopitano schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 01:40:
[...]
Ik heb het alsvolgt opgelost:De isolatie van de draden was weliswaar onbeschadigd, maar ik heb ze toch allemaal afgeknipt en met lasklemmen doorverbonden in verschillende richtingen. Inbouwdoos wel een beetje vol, maar het paste precies
- Lamp en deksel van de centraaldoos in het plafond gedemonteerd
- Draden ca. 50 cm teruggetrokken uit de centraaldoos (Dat ging nog lang niet zo makkelijk. Een voor een lukt uiteindelijk wel.)
- Met zo'n wurgdraadje bedoeld voor het doorzagen van pvc rioolbuis voorzichtig een groefje om de buis heen gezaagd
- Buis afgebroken. (Niet helemaal perfect recht afgebroken, maar ging voldoende in de tule van de inbouwdoos)
- Draden weer een voor een teruggetrokken
![]()
Het smeerwerk moet ik nog even fatsoeneren. Met het snelgips moest ik net even te snel werken, maar dat komt helemaal goed met een beetje Roodband.
Alle andere meedenkers ook bedankt voor jullie suggesties
[Afbeelding]
Die losse draden zijn nog niet aangeslotenHet is overigens niet de zelfde leiding van de vorige foto.. Die is namelijk wel al aangesloten via een dubbele tule aan de bovenkant van de doos. De leiding die je nu ziet gaat naar een nieuw te plaatsen centraaldoos in het toilet dat onder de trap gaat komen.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
:strip_exif()/f/image/gqVx5E65fDRCUCjGmraO9IFB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fo73z7Spne0x838Bf5oH0LxT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eEVLIBw9vcKmi7afrujNGo80.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/45d2ogk1D29egjFNW5OSMGUj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KYomASdgJmeIbAbb2dCYm2Rt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ms1U0NnRuPInK90pVEUfhPn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MUfkOwVc8huomgRfAkSRCqaO.jpg?f=fotoalbum_large)