• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:14
manusjevanalles schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:51:
[...]

Zoiets? Goede tip, ik zie 22x11 alleen bij Eaton en wilde voor ABB gaan. Maar kan natuurlijk ook alles in Eaton doen. Maar die heeft geen alamats van 1 DIN-breedte.
Ff doorzoeken bij SanderV ;)

Deze dan kan er evt nog een overspanning beveiliging bij in, of direct deze (ook verkrijgbaar in 63A uitvoering).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:04
Annuk schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Ff doorzoeken bij SanderV ;)

Deze dan kan er evt nog een overspanning beveiliging bij in, of direct deze (ook verkrijgbaar in 63A uitvoering).
Dank, ik zocht op 22x11 ipv 220x110 8)7

Edit: voor het monteren van dit kastje moet eerst de oude kast gedemonteerd worden, anders is er geen ruimte. Het demonteren moet dan door de installateur gebeuren, en als dit kleine kastje past, dan kan hij toch net zo goed een volledige kast installeren met alleen de hoofdschakelaar, die wij al klaar hebben liggen dan?

[ Voor 24% gewijzigd door manusjevanalles op 24-07-2025 21:33 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-12 23:09
FredvZ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:47:
[...]

Wat gaat die omvormer allemaal aan vermogen afnemen/leveren?
Omvormer: weinig want is alleen voor noodstroom als grid uitvalt en dan ga ik geen zware belastingen aanzetten (5000W accu).
Maar er zitten twee 16A groepen achter de omvormer (een ervan is de keuken). Als het grid beschikbaar is gaat alles direct heen en terug door de kabels en dan kan de belasting makkelijk een paar duizend Watt zijn. de Victron kan 32A doorvoeren maar aangezien ik 25A hoofdzekering heb (1 fase) kan het nooit meer zijn dan 25A. Ik heb voor hele appartement nooit meer dan ongeveer 4000W gezien (4 groepen) dus het gaat denk ik niet eens 20A worden.
De aansluiting heen en terug is elk minder dan 5m dus totale lengte iets van 10m dus 4mm2 is volgens rekentool voldoende maar ik weet niet of 4mm2 zo veel makkelijker buigt dan 6mm2 (heb beide maten nooit in mijn handen gehad).
Misschien moet ik gewoon eerst 5m 4mm2 kopen en het proberen (kost niet veel immers). Maar dan moet ik dus officiëel wel lasdozen toevoegen en het laatste stukje soepel gebruiken vanwege het Victron voorschrift.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:07

ericplan

5180 Wp PV

In welk Europees land is dit de norm? (Ik vraag dit voor een vriend.)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hjxxh0AiCoC84bmogpOEgEM5rRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbJMJ10TuIScdUgAi20Zw5KD.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:50
misja schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:12:
[...]

Omvormer: weinig want is alleen voor noodstroom als grid uitvalt en dan ga ik geen zware belastingen aanzetten (5000W accu).
Maar er zitten twee 16A groepen achter de omvormer (een ervan is de keuken). Als het grid beschikbaar is gaat alles direct heen en terug door de kabels en dan kan de belasting makkelijk een paar duizend Watt zijn. de Victron kan 32A doorvoeren maar aangezien ik 25A hoofdzekering heb (1 fase) kan het nooit meer zijn dan 25A. Ik heb voor hele appartement nooit meer dan ongeveer 4000W gezien (4 groepen) dus het gaat denk ik niet eens 20A worden.
De aansluiting heen en terug is elk minder dan 5m dus totale lengte iets van 10m dus 4mm2 is volgens rekentool voldoende maar ik weet niet of 4mm2 zo veel makkelijker buigt dan 6mm2 (heb beide maten nooit in mijn handen gehad).
Misschien moet ik gewoon eerst 5m 4mm2 kopen en het proberen (kost niet veel immers). Maar dan moet ik dus officiëel wel lasdozen toevoegen en het laatste stukje soepel gebruiken vanwege het Victron voorschrift.
De omvormer kan toch ook stroom toevoegen? Dus 25a uit t net, 7a uit die Victron en dan heb je wel die 32a.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:33
ericplan schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:16:
In welk Europees land is dit de norm? (Ik vraag dit voor een vriend.)[Afbeelding]
Hopelijk een land van 'aardige' mensen.

• Annuk
manusjevanalles schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:00:
[...]

Dank, ik zocht op 22x11 ipv 220x110 8)7

Maar ben wel benieuwd waarom je onze voorgestelde werkwijze niet zou willen zegelen?
Ik verbind mijn naam eraan, dat betekend als ik ze knip en verwijder en dan weg ga en er gebeurt iets ben ik verantwoordelijk voor jullie schade, of in het ergste geval jullie dood.

Je hz is misschien 25A of 35A maar voor je hz zit een zekering van bv 160A, geen aardlek beveiliging en afhankelijk van de lengte van kabel etc gaat er een flinke kortsluitstroom lopen die mogelijk lang duurt als er iets mis gaat.
En ja ik heb dingen gezien die je niemand toewenst....

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:04
Annuk schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:37:
[...]

Ik verbind mijn naam eraan, dat betekend als ik ze knip en verwijder en dan weg ga en er gebeurt iets ben ik verantwoordelijk voor jullie schade, of in het ergste geval jullie dood.

Je hz is misschien 25A of 35A maar voor je hz zit een zekering van bv 160A, geen aardlek beveiliging en afhankelijk van de lengte van kabel etc gaat er een flinke kortsluitstroom lopen die mogelijk lang duurt als er iets mis gaat.
En ja ik heb dingen gezien die je niemand toewenst....
Helder, ik wil ook absoluut geen risico nemen, dat is het niet waard. Maar wat ik nog niet voor me zie: als we een installateur dat kleine kastje met alleen een hoofdschakelaar laten plaatsen, dan moet daarvoor door de installateur eerst de oude kast gedemonteerd worden om ruimte te maken. Dan kan toch net zo goed een volledige kast met alleen HS gemonteerd worden, waarna wij de rest doen?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• misja
Makrolon schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:22:
[...]

De omvormer kan toch ook stroom toevoegen? Dus 25a uit t net, 7a uit die Victron en dan heb je wel die 32a.
Ja dat is mogelijk inderdaad maar dat zal lijkt me alleen gebeuren bij een kortsluiting en dan zal één van de beide 16A alamats in de uitgaande kabel aanspreken of de 20A alamat die vóór de Victron zit. Kortsluiting zal dus lijkt me geen probleem opleveren of denk ik verkeerd? Zoals ik eerder schreef de aangesloten belasting zal ook (ruim) onder de 20A blijven dus in bedrijf zal er lijkt me ook niets tegen 3x 4mm2?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:50
misja schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:06:
[...]

Ja dat is mogelijk inderdaad maar dat zal lijkt me alleen gebeuren bij een kortsluiting en dan zal één van de beide 16A alamats in de uitgaande kabel aanspreken of de 20A alamat die vóór de Victron zit. Kortsluiting zal dus lijkt me geen probleem opleveren of denk ik verkeerd? Zoals ik eerder schreef de aangesloten belasting zal ook (ruim) onder de 20A blijven dus in bedrijf zal er lijkt me ook niets tegen 3x 4mm2?
Het gaat er niet om wat jij waarschijnlijk acht dat de maximale belasting gaat zijn, het gaat er om wat theoretisch kan. En dat is 2x16 ampère.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Annuk
manusjevanalles schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:53:
[...]

Helder, ik wil ook absoluut geen risico nemen, dat is het niet waard. Maar wat ik nog niet voor me zie: als we een installateur dat kleine kastje met alleen een hoofdschakelaar laten plaatsen, dan moet daarvoor door de installateur eerst de oude kast gedemonteerd worden om ruimte te maken. Dan kan toch net zo goed een volledige kast met alleen HS gemonteerd worden, waarna wij de rest doen?
Beetje afhankelijk van wat voor kast er nu hangt, kan je in ieder geval al zoveel mogelijk demonteren, zodat de installateur zo min mogelijk nog hoeft te doen.
En voordeel als je je HS straks in een los kastje hebt, je kunt er boven altijd "doen wat je wilt" mits je dan dus de afgaande draden uit de HS haalt en deze uitschakelt.

• misja
Makrolon schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 05:36:
[...]

Het gaat er niet om wat jij waarschijnlijk acht dat de maximale belasting gaat zijn, het gaat er om wat theoretisch kan. En dat is 2x16 ampère.
Ok, ik ga dan toch maar 3x 6mm2 proberen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

manusjevanalles schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Hmm, dan toch maar iemand zoeken. Hopelijk wil iemand het zegel verbreken, zodat wij de kast kunnen installeren, en dan weer terug komen, op dezelfde dag.
In mijn regio zijn Enexis en Coteq netbeheerders, beiden willen voor zo'n 80€ de aansluiting spanningsloos maken. Dan kun jij er een paar uur aan werken en komen ze het weer aansluiten.

Veilig en zonder fraude. Kost je wel een paar tientjes, dat wel.

Aangenomen dat je alles boven de meter wel fatsoenlijk zelf kunt natuurlijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
manusjevanalles schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:53:
wat ik nog niet voor me zie: als we een installateur dat kleine kastje met alleen een hoofdschakelaar laten plaatsen, dan moet daarvoor door de installateur eerst de oude kast gedemonteerd worden om ruimte te maken. Dan kan toch net zo goed een volledige kast met alleen HS gemonteerd worden, waarna wij de rest doen?
Ik zou 't liever van de muur halen noemen dan demonteren. Jij kunt alle uitgaande draden al los maken. Installateur haalt de inkomende draden los en jullie pakken 't ding van de muur.

Omgekeerd is 't mijn beeld dat een installateur ook die kast eerst klaar zal maken (of kant en klaar koopt), alvorens er spanning op te zetten, ook al is het maar spanning op de hoofdschakelaar. Vooral omdat 't gewoon makkelijk werkt met die kast op 'n tafel, met aflegruimte eromheen, zonder enige zorg over spanning.

Wat ik niet helemaal snap, in de reactie van @Annuk: net zoals @True aangeeft dat sommige netbeheerders het spanningsloos voor je maken en later de spanning er weer op zetten, kan een installateur met zegelrecht dat toch ook doen? Kijk ik naar de situatie hier: trek de hoofdzekeringen eruit en doe dat zekeringskastje weer dicht - desnoods met een zegel voor die dag - en iemand kan volkomen veilig aan de kast werken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gwaihir schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:41:
[...]
Kijk ik naar de situatie hier: trek de hoofdzekeringen eruit en doe dat zekeringskastje weer dicht - desnoods met een zegel voor die dag - en iemand kan volkomen veilig aan de kast werken.
Dat doen ze wel, maar die vraag is niet gesteld. Het ging direct al richting een mogelijke fraude zaak - hoe weet de netbeheerder nu of het vandaag van zegels is ontdaan of al drie jaar geleden? Nog los van de gezondheidsrisico's.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
Juerd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 02:57:
[...]

Ikke, nadat ik me erin verdiept omdat ik soortgelijke vragen had na een tripje naar Denemarken. Meer geleerd dan ik zou willen... Over stopcontacten en de verscheidenheid aan manieren om daarbij geen aarding te hebben, maar ook hoe dat samenhangt met culturele aspecten.

De samenvatting: Nederlanders maken er een potje van met hun vele ongeaarde stopcontacten, maar de Deense situatie is pas echt bizar.

Zoals je al hebt vastgesteld: apparatuur in Denemarken wordt verkocht met CEE 7/7 (randaarde/penaarde hybride) en die stekkers passen wel in Deense stopcontacten, maar dan heb je geen aardeverbinding. Vroeger werden apparaten wel met Deense stekker verkocht, maar dat was natuurlijk erg duur gezien de kleine markt.

Schuko-contactdozen zijn al sinds 14 jaar toegestaan, en penaarde contactdozen (Belgisch/Frans/Tsjechisch) zelfs al sinds 2008, maar ze zijn uitermate zeldzaam. Hoewel je nu keuze hebt uit 3 soorten stopcontacten (op zichzelf ook niet echt een handige situatie) en alle apparatuur verkocht met een stekker die maar met 2 van de 3 veilig is, kiest praktisch iedereen nog steeds voor de Deense lachebekjes. Ook in nieuwbouw worden de buitenlandse niet of nauwelijks gebruikt, behalve heel soms als een immigrant zelf wat laat bouwen. Ik heb me laten vertellen dat de gemiddelde Deen dermate nationalistisch is (vakantiespelletje: tel Deense vlaggen en rood/witte dingen) dat een Deens ding altijd beter is dan een buitenlands ding. Als je geen Deense stopcontacten hebt, dan heb je toch iets uit te leggen.

Het schijnt ook dat de buitenlandse stopcontacten lelijk worden gevonden. Penaardestopcontacten zijn dieper dan Deense, en schuko is nog dieper. Dat maakt vervanging ook niet altijd even makkelijk. Over diepte gesproken: Deense inbouw-wcd's worden zonder universele inbouwdoos geïnstalleerd, en er zijn verschillende vormen in omloop dus je moet maar net iets vinden dat zonder al te veel moeite zou passen. Het helpt ook niet mee dat de tot ca. 2010 verkrijgbare rechthoekige tweepolige Deense stekkers (lijkt op onze platte eurostekkers) strak tegen een aardpen van een penaardestopcontact zitten, of strak tegen de platte zijkanten in een schuko-stopcontact; de nieuwe hebben een inkeping voor een aardpen en zijn iets smaller, maar het duurt natuurlijk nog een hele tijd voordat de oude stekkers echt zeldzaam zijn.

Deense stopcontacten en stekkers zijn raar ontworpen. Dan heb ik het niet over de aardepin die om geen enkele functionele reden is afgeplat, maar dat het de enige stekker ter wereld is (zover ik kon vinden) met een aardpin die KORTER is dan de overige pinnen. Ze hebben gelukkig redelijk snel ontdekt dat dat onhandig is, en het ontwerp van de contactdoos aangepast: de klem voor de aardpin ligt vlak achter een dun frontplaatje. Er zijn dus in het algmeen 2 frontplaatjes: een heel dunne puur voor het mooi, en daar achter een dikke voor de veiligheid; uit de dikke plaat is een groot gat gehouden zodat de hele klem van de aardpin daarin past, zodat de aarde alsnog als eerste verbindt ondanks de significant kortere pin. Het resultaat is dat als het sierplaatje weg is, het schattige gezichtje ineens verandert in een schrikbarende verschijning:

[Afbeelding][Afbeelding]

Ze zijn ook duur en er is weinig concurrentie, want op het Deense stopcontact rust een patent van het merk Lauritz Knudsen. Ik heb een aantal stekkers van dat merk gekocht om zelf voor op vakantie verloopjes te maken en de kwaliteit viel me enorm tegen. En dat is dan het merk dat iedereen gebruikt.

Over "wat iedereen doet" gesproken: om wel een veilige aansluiting te krijgen, moet je dus je stekker of je contactdoos vervangen. Maar contactdozen vervangen is dus zoals gezegd niet zo makkelijk.

Stekker verwisselen dan? Nope, want men is (als ik het goed begrijp: ten onrechte!) bang dat daarmee de garantie op het apparaat vervalt. Wie toch zelf een stekker ergens aanzet, doet dat blijkbaar altijd zonder adereindhulzen. Waar die bij ons ook lang niet altijd gebruikt worden, is men in Denemarken zo gewend zelf stekkers aan dingen te zetten, en dat ging altijd zonder adereindhulzen, dat het moeilijk te verkopen is dat daar iets mis mee zou zijn. Maar hoe die cognitieve dissonantie precies werkt, snap ik niet, want oververhitte stopcontacten zijn blijkbaar wel een bekend fenomeen, en als ik Deense nerds mag geloven, toch wel vooral iets met zelfgeschroefde stekkers.

Enfin, wat je dus steeds tegenkomt zijn geaarde contactdozen en geaarde stekkers, maar ongeaarde stopcontacten in de klassieke betekenis van stopcontact: fase en nul aangesloten, maar geen contact voor de aarde. In keukens, in badkamers, en in de rest van het huis. Verloopjes kosten ongeveer 2,50 € per stuk, dus aan de kosten hoeft het ook niet te liggen. De verloopjes zijn overigens praktisch allemaal penaarde, niet schuko, geen idee waarom. Denen die ik erover sprak begonnen over dat schuko omkeerbaar is en dus minder veilig, maar da's bullshit in de context van dat de meeste landen met penaarde geen vaste volgorde voor fase/nul hebben en dat ongeaarde Deense stekkers ook gewoon 180° gedraaid passen. Oh, trouwens, als je zo'n verloopje koopt op vakantie, let dan op: ze bestaan ook in een uitvoering die met weerhaakjes permanent op je stekker blijft zitten!

In Deense bouwmarkten liggen tweeaderige verlengsnoeren, verdeeldozen, en haspels met een plastic gat zodat je er tenminste wel je geaarde stekker in kunt steken. Ik was secondenlang sprakeloos toen ik dat zag. Bij ons ken ik het vooral andersom: ongeaarde "tuinverlengsnoeren" waar juist opzettelijk geen geaarde stekker in past. Enfin, een Deen hoeft zelf geen plastic nokjes weg te snijden om een onveilig verlengsnoer te maken, die koop je gewoon kant-en-klaar. Random plaatjes van het internet, maar representatief:

[Afbeelding][Afbeelding]

De enige geaarde haspel die ik kon vinden bij de eerste bouwmarkt die we bezochten was 25 meter en 3G1,0... Yikes, toch maar even verder zoeken. Dat brengt me op het andere onderwerp: dunne snoertjes. Holy shit, naast aarding zijn spanningsval en kortsluitvastheid blijkbaar ook al niet zo relevant daar.

Dat was ook goed te merken bij Bornhack, waar ik 2 keer geweest ben (dit jaar helaas niet). Honderden meters 5G6, maar wel van aluminium dus ongeveer vergelijkbaar met 5G2,5. En dat dan op 32 A afgezekerd. Aan het einde van de kabel tussen de 150 en 190 V. Water koken wordt een oefening in geduld. Kortsluitveilig (binnen de gangbare definitie op basis van magnetische afschakeling) zal dat zeker niet zijn geweest. Nou is 1 evenement natuurlijk een nogal kleine sample size. Maar wat me daar weer opviel: Denen, ook die elektra snappen, zijn niet onder de indruk van dunne snoeren of ongeaarde elektra (in een tentenkamp met gras en water!!), het waren blijkbaar toch vooral de aanwezige Nederlanders en Duitsers die zich er toch wel ongemakkelijk bij voelden. (Overigens, als je je hier overheen kunt zetten: Bornhack is wel echt erg leuk en gezellig.)

In de tussentijd probeert het Deense veiligheidsinstituut met folders en voorlichtingsfilmpjes mensen een beetje bewust te maken van de risico's, niet in de laatste plaats omdat 7% van de aardlekschakelaars niet goed blijkt te werken (onderzoek, engels). Ze bieden de informatie al jaren aan. Ik heb niet de indruk dat 't werkt.

De risicobereidheid is erg groot als mensen het risico niet erkennen. Iedereen kent wel iemand die schokken heeft gehad, maar "ze leven toch nog?" De meeste elektrische schokken worden immers overleefd (althans, in eerste instantie). Datzelfde "argument" hoor je in Nederland omtrent onze ongeaarde stopcontacten die pas sinds 1997 niet meer in nieuwbouw mogen komen, terwijl menig ander land decennia eerder was met zulke regelgeving.

Er zijn nu Deense treinen met schuko-wcd's voor reizigers, maar vooralsnog lijkt dat helaas geen begin te zijn van een nieuwe trend.

Er is nog meer te vertellen over Deense stopcontacten, dus zoek zelf gerust eens naar groene en roodgroene stekkers, speciale computerstopcontacten (worden weinig meer gebruikt), de oude driefasestekkers, meningen over schakelaars bij stopcontacten, etc, etc.

Dit was mijn spreekbeurt :P
Dank voor je uitgebreide spreekbeurt! d:)b

Die stekkerdozen en verlengsnoeren waar je wel een geaarde stekker in kan doen maar aan de andere kant een ongeaarde stekker hebben was ik ook al tegen gekomen, erg bizar.

Dat de Deense overheid verkopers van apparatuur met een afwijkende stekker niet verplicht om er zo’n verloopstekker bij te leveren verbaast me echt.

Want tegelijkertijd zijn ze blijkbaar wel heel streng wat werken aan de elektrische installatie betreft, je mag als Deen blijkbaar niet eens zelfs een nieuw stopcontact thuis aanleggen:
Electricity - What can I do myself?
(Een google vertaling van deze Deense Schneider Electric pagina, blijkbaar is Laurtiz Knudsen van SE tegenwoordig)
Je mag enkel bestaande stopcontacten en schakelaars vervangen en daar houdt het wel op.

Dat de gebruikte bedrading hier zo dun is verklaard mogelijk wel waarom de waterkoker hier zo traag is, was toch een model van 1800W maar dat gaat thuis een stuk sneller. Zal best kunnen dat de aansluiting in dat huisje ook van ver moest komen, heb in elk geval een stoppenkast of iets in het huisje aangetroffen.

In het nieuwe huisje waar ik nu zit viel me ook op dat ze speciale stopcontacten in het plafond hebben voor plafondlampen:
Deens stopcontact en stekker voor aansluiten plafond lampen
Je moet de stekker die aan de lamp zit erin steken en dan een klein beetje draaien, dan haakt hij erin vast. Op de stekker staat 10/250 en 2.5 Kg.
Wel handige manier van een plafondlamp ophangen: erin pluggen, draaien en je lamp hangt! :)
(NB: ondanks meerdere pogingen de taal te leren, kan ik nog steeds geen Deens verstaan, en lezen gaat me ook niet goed af, dus ik heb bijna alle informatie van horen zeggen en van machinevertalingen. Het zou dus heel goed kunnen dat ik hierboven her en der feitelijke onwaarheden verkondig. Als iemand het beter weet, dan hoop ik dat die reageert met correcties!)
Heb begrepen dat Deens ook een erg moeilijke taal is om te leren omdat hoe het geschreven wordt weinig relatie heeft met hoe het wordt uitgesproken.
Blijkbaar is het voor Zweden ook een running joke dat Denen elkaar zelf niet eens kunnen verstaan

[ Voor 100% gewijzigd door Vliegvlug op 25-07-2025 22:34 ]

• Septillion
  • Laatst online: 20:07
@Vliegvlug Verklaard wel waarom ze het maar gewoon brak doorlussen. De maas om niet aan de vaste installatie te klussen :+

Een van de redenen waarom ik het hele "mag alleen door een installateur gedaan worden" altijd zo BS vind. Het wordt er dan niet veiliger van.

• Vliegvlug
Septillion schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:35:
@Vliegvlug Verklaard wel waarom ze het maar gewoon brak doorlussen. De maas om niet aan de vaste installatie te klussen :+
Nou inderdaad dit huisje is net als het vorige maar matig voorzien van stopcontacten per kamer maar dat wordt volledig goed gemaakt door stekkerdozen met tweelingsnoer die op de plint zijn vastgezet en vrolijk worden doorgelust tot de hele kamer in elke hoek van een aantal aansluitpunten is voorzien. :F
Een van de redenen waarom ik het hele "mag alleen door een installateur gedaan worden" altijd zo BS vind. Het wordt er dan niet veiliger van.
Nou inderdaad, ben ik met je eens.
Vooral ook omdat de mensen die de meeste problemen veroorzaken door te gaan beunen ook degene zijn die zich weinig aan regeltjes gelegen laten.

Maar op deze manier durven juist de goedbedoelenden het ook niet meer zelf netjes op te lossen omdat het niet mag en laten doen te duur is en grijpen dan maar naar de doorlus optie.

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:03

Copitano

Hoorn NH

Ik hoop dat dit het juiste forum is om mijn vraag te stellen.

Eerst maar even een foto van de situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHfIMuX1eo3Jv3Rdlq0nZIbSsKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQ2uPzVvI9lsLhXZCk4UOKnr.jpg?f=fotoalbum_large

In de bestaande leiding wil ik een extra inbouwdoos maken. De buis naar beneden gaat naar een combi dubbele schakelaar met stopcontact. In de buis zitten: fase, nul, aarde en twee schakeldraden. De schakeldraden schakelen twee lampen in de ruimte ernaast. De ruimte is nu zo gesplitst dat de verlichting die aan en van de schakeldraden hangt in aparte ruimte met een eigen toegang. Ik wil die schakeldraad dus verleggen en tevens voor de nieuw gemaakte ruimte een schakelaar met wcd monteren. De grijze flexleiding is bedoeld voor het verleggen. Vanaf de bestaande combi wil ik ook nog een nieuw lichtpunt maken onder de trap, waar een nieuw te maken toilet gepland is. Ofwel vanuit de nieuw te plaatsen inbouwdoos, ofwel met een eigen pijp als de eerste teveel draden oplevert voor één 16 mm pijp.

Nu mijn vraag:
Is er een manier om de bestaande pijp naar de bestaande combi ter plaatse van de nieuw te plaatsen inbouwdoos in te korten zonder de draden te beschadigen? (Uiteraard spanningloos ;) ) Of ben ik veroordeeld om met gezonde tegenzin allemaal nieuw draden te moeten trekken?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

@Copitano Aan één van de twee kanten van de pijp de draden losmaken en terugtrekken naar waar je de pijp onderbreekt en dan uit de inbouwdoos laten hangen totdat je de pijpen en doos hebt geplaatst en dan de draden terug erin trekken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Gwaihir
  • Niet online
True schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:58:
Dat doen ze wel, maar die vraag is niet gesteld. Het ging direct al richting een mogelijke fraude zaak - hoe weet de netbeheerder nu of het vandaag van zegels is ontdaan of al drie jaar geleden? Nog los van de gezondheidsrisico's.
We praten langs elkaar, denk ik, want ik heb geen idee wat je bedoelt. Wie de zegels verbreekt en spanningsloos maakt, weet wanneer hij dat gedaan heeft.

Mijn punt: het maakt toch niet uit of de netbeheerder dat komt doen, of een installateur met zegelrecht, qua duidelijkheid daarover en (ontbreken van) veiligheidsrisico's?

Ik vraag me zelfs af of die installateur er sneller op aangekeken wordt dan de netbeheerder, wanneer deze een brakke installatie onder spanning zou zetten. Ik zou persoonlijk een kleine eindkeuring door de professional sowieso toch wel fijn vinden.

• Septillion
@Copitano Makkelijkste als je de draden terug kunt trekken inderdaad. En anders heel voorzichtig met een mesje de pijp snijden. Maar dat is altijd wel een gepiel.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:20
Septillion schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:49:
@Copitano Makkelijkste als je de draden terug kunt trekken inderdaad. En anders heel voorzichtig met een mesje de pijp snijden. Maar dat is altijd wel een gepiel.
Je kunt evt voorzichtig een ontbraamde koperen buis 12mm in de PVC buis schuiven, om de draden heen. De buis beschermt de draden dan als je de pijp doorsnijdt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Annuk
Gwaihir schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:46:
[...]

We praten langs elkaar, denk ik, want ik heb geen idee wat je bedoelt. Wie de zegels verbreekt en spanningsloos maakt, weet wanneer hij dat gedaan heeft.

Mijn punt: het maakt toch niet uit of de netbeheerder dat komt doen, of een installateur met zegelrecht, qua duidelijkheid daarover en (ontbreken van) veiligheidsrisico's?

Ik vraag me zelfs af of die installateur er sneller op aangekeken wordt dan de netbeheerder, wanneer deze een brakke installatie onder spanning zou zetten. Ik zou persoonlijk een kleine eindkeuring door de professional sowieso toch wel fijn vinden.
Dat maakt in principe niet uit nee, en als je het voor elkaar krijgt via de netbeheerder is vermoedelijk goedkoper dan via een installateur.
Punt is als een particulier uitvraagt om zegel te komen knippen zodat ze zelf nieuwe kast kunnen ophangen is het antwoord vaker/eerder nee, dan wanneer een installateur zonder zegelrecht dat vraagt.
Ligt tevens ook aan de persoon die je aan telefoon krijgt vanuit de netbeheerder en zijn/haar beoordeling.
P.S. ik denk dat als je het via de netbeheerder voor elkaar kunt krijgen dat dat goedkoper is dan via een installateur ;)

Als ik uiteindelijk de melding/vraag doorkrijg vanuit meldkamer om zegel te knippen voor vernieuwing van kast ga ik gewoon heen, beoordeel de situatie ter plekke en moet foto's maken.
Komt later de vraag om dan zegels te komen plaatsen wederom dezelfde check + foto's.
Poosje terug een melding van installateur die ergens kwam maar daar waren zegels geknipt en professorisch terug gehangen.. bleek dus wel dat de (vorige) bewoners zelf aan de knutsel waren geweest.

In NL is de gehele installatie boven de meter verantwoording van de bewoner/eigenaar zelf, woon je in een huurwoning dus van de verhuurder. En ook een installateur kan niet alles zien wat er in "gebeunhaasd" is en wat b.v. weg gesmeerd is in de muren.

• Gwaihir
  • Niet online
@Copitano Op zich volstaat het voor jou ook al wanneer de draden iets omhoog en iets omlaag kunnen. In wat nu het midden is, wil je ze toch doorknippen en aansluiten. Dus mocht je daar de isolatie alvast beschadigen, ach..

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:26
offtopic:
@Vliegvlug je zou eens moeten opzoeken hoe Denen getallen uitspreken. Je moet een halve wiskundige zijn.

• Vliegvlug
leonbong schreef op zondag 27 juli 2025 @ 00:11:
offtopic:
@Vliegvlug je zou eens moeten opzoeken hoe Denen getallen uitspreken. Je moet een halve wiskundige zijn.
offtopic:
Dat had ik inderdaad al gehoord; iets en een half keer twintig om bij bepaalde tientallen uit te komen 8)7
offtopic:
quatre-vingt-dix, tegenwoordig ook wel neuf-nantes. Voordat ik het ooit hoorde had ik dat ook al bedacht als logisch in de reeks.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Gwaihir
  • Niet online
offtopic:
Da's toch nonantes, waar alleen de Fransen zelf niet aan willen?

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik wil de pv installatie bij mij op het platte dak toch gaan aarden. Het zijn eigenlijk twee installaties op twee verschillende daken. Ik zat te denken om dit netjes met een potentiaalvereffeningsrail te doen, bij EM hebben ze deze in verschillende (prijs) uitvoeringen. Optisch zie ik niet meer verschil dan behalve de kleur (boeit mij niet) en de prijs (een factor 5). Moet je bij buitengebruik echt zoveel dieper in de buidel tasten?

https://www.elektramat.nl...ten-188-mm-zwart-5015105/

https://www.elektramat.nl...eningsrail-188mm-5015073/

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tehh schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:54:
Ik wil de pv installatie bij mij op het platte dak toch gaan aarden. Het zijn eigenlijk twee installaties op twee verschillende daken. Ik zat te denken om dit netjes met een potentiaalvereffeningsrail te doen, bij EM hebben ze deze in verschillende (prijs) uitvoeringen. Optisch zie ik niet meer verschil dan behalve de kleur (boeit mij niet) en de prijs (een factor 5). Moet je bij buitengebruik echt zoveel dieper in de buidel tasten?

https://www.elektramat.nl...ten-188-mm-zwart-5015105/

https://www.elektramat.nl...eningsrail-188mm-5015073/
Zoeken op EAN en dan deze twee pagina's vergelijken:
https://www.obo.nl/produc...2-44-5-zwart-5015105.html
https://www.obo.nl/produc...2-44-5-grijs-5015073.html

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
Situatie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYvhoholsMf8eL1JW6zbsHFDMJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPgcBT1n3rIuIQrjfKdFCLRC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDiIGSmgoiXuInh2ihGDkRLYqQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAAen70Hai7IedVGIBNDnUJG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNX7gO_iXgFgjvTcRgQtjW_Fp_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sE5dFkIpMSAgELEFpwvKhTcx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een klusvraag: ik heb aan de achterkant van mijn huis geen aansluiting voor een buitenlamp, ook heb ik aan de achterkant van mijn huis dus ook geen wandschakelaar daarvoor.
Aan de achterkant van het huis zit de keuken en er hangt nog een zonnescherm, welke via een stekkerdoos stroom krijgt die bij het plaatsen van de keuken bovenop het keukenkastje ligt, bijna verborgen. Verder zit hier een onderbouwlampje op aangesloten, die met de stekker achter het keukenkastje door loopt.
Mijn idee is het volgende aan klus spulletjes:Dus hoe zou ik het willen aansluiten:
Buitenlamp buiten -> draad naar binnen door de buitenmuur, isolatie en binnenmuur -> stekker er aan -> in de KlikAanKlikUit schakelaar -> in de stekkerdoos. Via de draadloze schakelaar (op een handige plek) de lamp aan/uit schakelen, deze werkt op een klein batterijtje. Verder de buitendraad met siliconenkit binnen en buiten waterdicht afkitten.

Maar, wat is hier het beste om te doen?

En hoe zou dit officieel volgens de elektrotechnische (bouw)normen moeten?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jorn1986 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:13:
Situatie foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een klusvraag: ik heb aan de achterkant van mijn huis geen aansluiting voor een buitenlamp, ook heb ik aan de achterkant van mijn huis dus ook geen wandschakelaar daarvoor.
Aan de achterkant van het huis zit de keuken en er hangt nog een zonnescherm, welke via een stekkerdoos stroom krijgt die bij het plaatsen van de keuken bovenop het keukenkastje ligt, bijna verborgen. Verder zit hier een onderbouwlampje op aangesloten, die met de stekker achter het keukenkastje door loopt.
Mijn idee is het volgende aan klus spulletjes:Dus hoe zou ik het willen aansluiten:
Buitenlamp buiten -> draad naar binnen door de buitenmuur, isolatie en binnenmuur -> stekker er aan -> in de KlikAanKlikUit schakelaar -> in de stekkerdoos. Via de draadloze schakelaar (op een handige plek) de lamp aan/uit schakelen, deze werkt op een klein batterijtje. Verder de buitendraad met siliconenkit binnen en buiten waterdicht afkitten.

Maar, wat is hier het beste om te doen?

En hoe zou dit officieel volgens de elektrotechnische (bouw)normen moeten?
Los van de elektrotechnische (bouw)normen.
Als je zoiets boort, boor van buiten laag naar binnen hoog zodat water altijd naar buiten loopt. Of je dan wel of geen goede kit hebt over 20jr heb je geen onverwacht last van vocht. Hoeft helemaal niet extreem, als het maar iets naar buiten afloopt.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 23:19
Jorn1986 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:13:
• Een klein metertje buitendraad (ymvk 3x2,5mm)
• Een stekker om op de buitendraad binnen te monteren
Afgezien van de normen: xmvk of ymvk is niet geschikt om in een stekker te monteren. In een stekker hoort soepele draad (uiteraard gemonteerd met adereindhulsjes).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-12 13:04
Zo te zien heeft je zonnescherm ook al een kabel naar buiten met permanent stroom. Daar zou je ook van kunnen aftappen. Alleen dat klikaan klikuit stopcontact kun je dat beter vervangen door een Shelly ofzo.

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
True schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:22:
[...]

Los van de elektrotechnische (bouw)normen.
Als je zoiets boort, boor van buiten laag naar binnen hoog zodat water altijd naar buiten loopt. Of je dan wel of geen goede kit hebt over 20jr heb je geen onverwacht last van vocht. Hoeft helemaal niet extreem, als het maar iets naar buiten afloopt.
Bedankt voor de tip, heb je misschien nog een tip hoe ik ongeveer kan bepalen waar ik buiten moet beginnen met boren om binnen een beetje in de buurt uit te komen? En hoe ik dat schuin een beetje kan bepalen op zo'n muur van 25-30 cm dik (buitenmuur, spouwmuur en binnenmuur opgeteld)?
Ik wil natuurlijk liever niet achterin het keukenkastje eindigen ;)
Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Afgezien van de normen: xmvk of ymvk is niet geschikt om in een stekker te monteren. In een stekker hoort soepele draad (uiteraard gemonteerd met adereindhulsjes).
Bedankt voor de tip, moet het dan nog een specifiek soort soepele draad zijn om ook voor buiten geschikt te zijn? Welke soort raad je me aan?
wlmpie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:47:
Zo te zien heeft je zonnescherm ook al een kabel naar buiten met permanent stroom. Daar zou je ook van kunnen aftappen. Alleen dat klikaan klikuit stopcontact kun je dat beter vervangen door een Shelly ofzo.
Ja ik heb er inderdaad over nagedacht om die te gebruiken, maar dan zou ik buiten een lasdoos er tussen moeten zetten en die met lasklemmen moeten splitsen, en dan moet ik daarbinnen nog iets laten schakelen voor de lamp.
Als alternatief voor een draadloze schakelaar zit ik nog te denken aan een tijdsschakelaar in het stopcontact, en dan bijv. instellen 's avonds 19:00 uur (voor de winter) en om 07:00 's morgens weer uit. Staat het LED'je altijd aan in het donker.
Mocht je nog tips hebben voor een beter setje stopcontact schakelaar en draadloze schakelaar dan de KlikAanKlikuit dan zie ik het graag. Liever betaal ik iets meer voor kwaliteit op de lange termijn dan iets goedkoper dan vaak stuk gaat.

Is een Ikea TRETAKT nog interessant misschien om te overwegen?

[ Voor 3% gewijzigd door Jorn1986 op 27-07-2025 16:27 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Een appartement uit 1963 met NeHoBo-vloer wordt geheel gerenoveerd en moet dus aan de huidige regelgeving voldoen.

Er wordt een droogbouw vloerverwarming aangelegd op basis van Fermacell 2E26 vloerplaten (9mm vilt, 2x 12mm Fermacell) waar de vloerverwarming ingefreesd wordt en bovenop een vlakke Fermacelplaat van 10mm. In de badkamer komen tegels. Moet hier wel of geen aardingsmat komen?

Zoeken op internet levert geen eenduidig resultaat, AI maakt het nog erger.

A'dam PVOutput

• Vliegvlug
Die dikke ongeaarde stekkers in Denemarken hebben wel één voordeel kwam ik achter, ze maken hiervoor namelijk mooie ongeaarde splitters waar precies twee usb laders in kunnen:

Deense ongeaarde splitter
d:)b
En dat voor slechts 9,98 Deense kronen, oftewel €1,34. Gelijk twee gekocht! :)
En ze voelen erg degelijk aan en zijn gecertificeerd voor 3600W - 16A MAX 250V ~

In Nederland heb ik alleen dergelijke niet-geaarde tweeweg splitters kunnen vinden:
Nederlandse ongeaarde splitter
Waar je alleen wat aan hebt met van die platte eurostekkers maar waar twee laders niet naast elkaar in passen. ;(

Dan moet je uitwijken naar geaarde tweeweg splitters:
Nederlandse geaarde splitter
Die echt onnodig veel ruimte innemen en bij een dubbel stopcontact ook nog eens de naastliggende kunnen blokkeren afhankelijk van de oriëntatie van de splitter of de stopcontacten.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
Vliegvlug schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:08:
Die dikke ongeaarde stekkers in Denemarken hebben wel één voordeel kwam ik achter, ze maken hiervoor namelijk mooie ongeaarde splitters waar precies twee usb laders in kunnen:

[Afbeelding: Deense ongeaarde splitter]
En ze voelen erg degelijk aan en zijn gecertificeerd voor 3600W - 16A MAX 250V ~

In Nederland heb ik alleen dergelijke niet-geaarde tweeweg splitters kunnen vinden:
[Afbeelding: Nederlandse ongeaarde splitter]
Waar je alleen wat aan hebt met van die platte eurostekkers maar waar twee laders niet naast elkaar in passen. ;(

[Afbeelding: Nederlandse geaarde splitter]
Die echt onnodig veel ruimte innemen en bij een dubbel stopcontact ook nog eens de naastliggende kunnen blokkeren afhankelijk van de oriëntatie van de splitter of de stopcontacten.
Action heeft laders met meerdere usb poorten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Vliegvlug
BarryH schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:13:
[...]

Action heeft laders met meerdere usb poorten
Ikea ook en daar heb ik al een van maar kan je niet alle poorten op max snelheid gebruiken, bovendien heb ik nog genoeg van die usb laadblokjes liggen en zonde om dan weer een nieuwe lader te kopen. En heb ook USB blokjes met hogere laadsnelheden, denk aan 30W en meer.
Die splitter is multifunctioneel inzetbaar en veel flexibeler in gebruik. :)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:16:
In welk Europees land is dit de norm? (Ik vraag dit voor een vriend.)[Afbeelding]
Uit dezelfde serie, weggewerkt achter een gipswandje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQ5rZ4aP24eaTT6-yY560y1E9aA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1vTOtVLpYeHAFrW7VKxOwAc.jpg?f=fotoalbum_large
En zonder mantelbuis door een betonnen blok, net als de koperen hoofdwaterleiding en meerlagenbuis voor warm en koud water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdBzqg8ywoz77HEQ78KwWC-iOC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPkpifa9Iz4Pdmc2KH9lNRsI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door ericplan op 27-07-2025 19:21 ]

A'dam PVOutput

• leonbong
Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Ik ken genoeg kwaliteits stekkers waarin WAGO achtige aansluitingen in zitten dan zou ik zeker geen hulsjes toepassen.

Mennekes / PCE heeft CEE stekkers met klemmen in assortiment Schneider heeft ze ook normale stekkers.

• Andrehj
@ericplan Dat is nog in het buitenland. Herinner je je deze post van mij nog, met daarin wat een vriend van mij (in NL) in zijn huis aantrof? Andrehj in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Daar had iemand bijna consequent zoveel mogelijk verschillende kleuren in de lasklemmen aangesloten.... 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:58:
@ericplan Dat is nog in het buitenland. Herinner je je deze post van mij nog, met daarin wat een vriend van mij (in NL) in zijn huis aantrof? Andrehj in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Daar had iemand bijna consequent zoveel mogelijk verschillende kleuren in de lasklemmen aangesloten.... 8)7
Dit is Utrecht 😇

A'dam PVOutput

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12

timovd

Voorsprong door techniek

maartend schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:43:
Kan het dat ik op een niet aangesloten aansluiting van een perilex een 0,2 V meet?
Je meet dit tussen L3 en N. Zit er spanning op de andere aders? Dan is het vrij normaal namelijk.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

leonbong schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Ik ken genoeg kwaliteits stekkers waarin WAGO achtige aansluitingen in zitten dan zou ik zeker geen hulsjes toepassen.

Mennekes / PCE heeft CEE stekkers met klemmen in assortiment Schneider heeft ze ook normale stekkers.
Ken je ook een normale randaardestekker met veerklemmen? Ik sta erg open voor een tip.
Vliegvlug schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:08:

[Afbeelding: Deense ongeaarde splitter]
Ze zijn vast heel nuttig, maar ik zou ze liever niet gebruiken. Gezien de enorme hefboom komt er makkelijk een kracht op de klemmen van de contactdoos, waar ze niet voor gemaakt zijn. In Denemarken heb ik precies zo'n zelfde splitter behoorlijk scheef zien hangen, ik wel eigenlijk niet weten of die wcd nog wel geschikt is voor andere dingen.
In Nederland [...]
[Afbeelding: Nederlandse geaarde splitter]
Die hebben wel als voordeel dat de plastic nokjes aan de zijkant van de schuko een deel van de krachten overbrengen naar het plastic en zo het messing sparen.

(In het oorspronkelijke ontwerp van de schuko-stekker, en in o.a. hedendaagse ABL-stekkers nog steeds, zijn die nokjes overigens te kort om een noemenswaardig mechanisch voordeel te hebben, maar bij dit soort splitters zijn ze praktisch altijd wel over de hele diepte aanwezig.)

• Vliegvlug
Juerd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 02:25:
[...]

Ze zijn vast heel nuttig, maar ik zou ze liever niet gebruiken. Gezien de enorme hefboom komt er makkelijk een kracht op de klemmen van de contactdoos, waar ze niet voor gemaakt zijn. In Denemarken heb ik precies zo'n zelfde splitter behoorlijk scheef zien hangen, ik wel eigenlijk niet weten of die wcd nog wel geschikt is voor andere dingen.
Uiteraard ga ik daar op letten in gebruik, zal ze voornamelijk gebruiken aan het einde van een verlengsnoer, deze splitters gaan namelijk in mijn ‘elektronica’-reistas, waarin allerlei spullen zitten die handig zijn op reis. :)

Daarin zitten standaard twee lange verlengsnoeren, twee stekkerdozen (1 geaarde, 1 ongeaarde met platte stekker), geaarde splitters in verschillende configuraties, lange en korte ethernet kabel, mifi router, multiport lader met 3m snoer, losse laders, uiteraard allerlei verschillende laadkabels, adapters voor betreffende land, hdmi & display port kabel en usb dock (primair voor de nintendo switch)

De nieuwe Deense tweeweg splitter is sowieso honderd keer beter dan deze ondingen :r
Slechte ongeaarde driewegsplitter

Als je iets wilt hebben wat slecht in een stopcontact blijft zitten moet je die dingen hebben.
En het stomste is nog dat ze vaak niet eens contact maken, ligt naar mijn idee aan die dunne pootjes met klein contactoppervlak op het uiteinde.
Je moet de splitter dan iets terugtrekken voordat ze contact maken, wat er voor zorgt dat ze nog wiebiliger in het stopcontact zitten.

En de middelste aansluiting van de adapter zelf heeft hetzelfde probleem, als je daar een stekker helemaal insteekt maakt hij soms ook geen contact.

Die deense splitter heeft ook enkel contactoppervlak op het uiteinde maar de pootjes zijn wel veel dikker zoals een normale stekker met volledige metalen pootjes, waardoor hij ook een stuk beter blijft zitten.

Ik heb me altijd wel afgevraagd waarom die platte stekkers en adapters van die dunne pootjes hebben, dat het niet helemaal metaal is is vast een kostenbesparing vanuit het feit dat er toch geen 16A overheen gaat, maar waarom dunner :?

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
Die dunne pootjes zijn voor stekkers met een lagere maximale stroom. Ik weet niet precies wat dat maximum is, iets van 8A dacht ik Niet dus, 2,5 A.
Er zijn dus ook speciale WCD's met kleinere gaatjes, zoals dit soort splitters. Dat passen de normale stekkers met dikkere pootjes dus ook niet in.

[ Voor 4% gewijzigd door Out.of.Control op 29-07-2025 20:23 ]

@Out.of.Control Weet je dat ergens gedocumenteerd?

• Out.of.Control
Even googelen naar CEE 7/16 levert wel het een en ander op, ik weet geen officiële openbare bron.
En ik zie dat het maximaal 2,5 A is, geen 8 A wat ik hierboven noemde.

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:47
Goedenavond,

Heeft iemand toevallig wel eens een uitgebreide buisinvoer aan de onderkant van een ABB HLD33 gemaakt? Dus degene die normaliter bovenop zit, maar dan onderop?

Ik moet ergens een groepen kast uitbreiden en gezien het meeste van onder gaat komen zou het prettig zijn als dit er rechtstreeks in gaat.
Het zou leuk zijn als we niet over moeten op een Hager Vision oid gezien de huidige kast +- 5 jaar zit. In prima conditie nog.

In mijn beleving was de hele kast rondom gespiegeld, maar volgens een bekende webshop past het om een reden toch niet?

Iemand eens geprobeerd, gedaan, bekeken? En gezien waarop het stuk loopt? Of past het gewoon? Ik zou het graag horen voor ik bestel..

Bedankt voor de moeite!
@milo-vs De kast is zeker niet symmetrisch, aan de bovenzijde is niet alleen de onderbak maar ook het deksel uitgespaard voor het buisinvoerstuk.

Deze ga je zeker niet passend krijgen: https://www.abbconnect.nl...ountry=nl&ShowBorder=True

Deze past officieel ook niet: https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl
Maar die laatste kun je wel passend krijgen door in de kast een klein randje weg te snijden/vijlen.

Als je de officiële route volgt heb je maximaal 5 invoeren aan de onderzijde: https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 29-07-2025 21:47 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kan je er geen HLD11 op zijn kop onder zetten?
jadjong schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:56:
Kan je er geen HLD11 op zijn kop onder zetten?
Daar gaat het 175-05 invoerstuk sowieso ook niet in passen, dan moet je een HLD22 of HLD33 hebben. Die zou je wel ondersteboven kunnen monteren in theorie, zo lang je geen busboard wilt gebruiken.

Geen idee of het 175-04R invoerstuk op een HLD11 past. Volgens SanderVunderink past ook deze alleen op een HLD22 of HLD33 (maar hij staat wel bij de gerelateerde producten bij een HLD16...).

• Out.of.Control
@milo-vs Als je een paar dagen geduld hebt kan ik wel kijken of een 175-05 op een HLD16 past. Ik ben van plan om dit weekend een HLD16 uit te bouwen, dan kan ik testen of het past.

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:00
Ik meen ooit een keer ergens gelezen te hebben dat met wat knipwerk de 175-05 wel zou passen aan de onderkant van de HLD33, maar ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd.

In het verleden is wel eens gemeld dat de 175-04R past met minimale aanpassingen:
WVL_KsZeN in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Ik heb zelf wel ooit de HLD22 op zijn kop onder een HLD33 gezet, precies voor deze toepassing (meer onderinvoer).

[ Voor 26% gewijzigd door KoHa op 29-07-2025 23:29 . Reden: Link naar eerdere informatie ]

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:03

Copitano

Hoorn NH

onetime schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:05:
@Copitano Aan één van de twee kanten van de pijp de draden losmaken en terugtrekken naar waar je de pijp onderbreekt en dan uit de inbouwdoos laten hangen totdat je de pijpen en doos hebt geplaatst en dan de draden terug erin trekken.
Ik heb het alsvolgt opgelost:
  • Lamp en deksel van de centraaldoos in het plafond gedemonteerd
  • Draden ca. 50 cm teruggetrokken uit de centraaldoos (Dat ging nog lang niet zo makkelijk. Een voor een lukt uiteindelijk wel.)
  • Met zo'n wurgdraadje bedoeld voor het doorzagen van pvc rioolbuis voorzichtig een groefje om de buis heen gezaagd
  • Buis afgebroken. (Niet helemaal perfect recht afgebroken, maar ging voldoende in de tule van de inbouwdoos)
  • Draden weer een voor een teruggetrokken
De isolatie van de draden was weliswaar onbeschadigd, maar ik heb ze toch allemaal afgeknipt en met lasklemmen doorverbonden in verschillende richtingen. Inbouwdoos wel een beetje vol, maar het paste precies :)
Het smeerwerk moet ik nog even fatsoeneren. Met het snelgips moest ik net even te snel werken, maar dat komt helemaal goed met een beetje Roodband.
Alle andere meedenkers ook bedankt voor jullie suggesties :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y0Je-D43gvOJ80gEEWXqP9B2Rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iABjmnQfh3wMPra6xI3cAIOT.jpg?f=fotoalbum_large

Die losse draden zijn nog niet aangesloten ;) Het is overigens niet de zelfde leiding van de vorige foto.. Die is namelijk wel al aangesloten via een dubbele tule aan de bovenkant van de doos. De leiding die je nu ziet gaat naar een nieuw te plaatsen centraaldoos in het toilet dat onder de trap gaat komen.

[ Voor 25% gewijzigd door Copitano op 30-07-2025 02:05 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:47
Bedankt voor de reacties.

Verwacht, maar wel teleurstellend, dat ABB dus echt geen goede oplossing in hun assortiment heeft..

Ik ga eens kijken of we de kast gaan aanpassen, of een HLD33 pakken met een HLD22 ondersteboven er tegenaan. Want laten we eerlijk wezen… het oog wil ook wat..
Tja, die voldoen volgens mij aan geen enkele norm. Ik vermoed dat 't twijfelachtige import uit China is en misschien zelfs niet eens gemaakt voor de Europese markt.

Een splitter moet altijd de volledige dikte (4,8 mm) aan pinnen hebben, omdat elk van de platte contactdozen 2,5 A mag hebben en de dunne pinnen (4 mm) ook maar tot 2,5 gaan. Omdat 5 > 2,5 kan dat dus niet.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Kwam dit tijdens kamperen tegen(belgie) camping had douch waar je muntje in moest gooien en dan ging deze klep voor warm water open. Geen idee of hier ook tijdens bekrachtigen 230 op staat maar lijkt mij niet helemaal jovel? Vooral om dat er koper te zien was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzRXhmC48HZwK5Ui6siSScSsfyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihOZcYQ5zqJYWL9xVWM54OIS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcJ4rEvRRnnrsWCytITJojP99Cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIDbjFnY7Kn2GQBUDy3hs974.jpg?f=fotoalbum_large

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:57
Als dat een coil is van 230 volt is het niet erg netjes .
de wartel kan niet aangedraaid worden want hij mist het losse deel.
en dit is vmvk met massieve kern dat is ook moeilijk aansluiten

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:26
Lijkt me eerder dat ze een 3-aderige YMVK-kabel als 0-10 V signaalkabel hebben gebruikt,

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45

dragonhaertt

@_'.'

Lijkt me een 12 of 24V klep, niet erg logisch om daar 230 toe te passen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:21
Het lijkt wel op hij op het punt staat stuk te gaan of dat hij al is overleden. Aan de boven kan van foto 1 zie je een voor dit type Danfoff een kenmerkende uitstulping.

Gesmolten spoel.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12 14:32
Het is een danfoss, maar kan niet precies herkennen welke. Lijkt wel op een EV220B als klep maar welke actuator weet ik zo niet.

Ze leveren ze voor 24 V AC en voor 240 V AC.

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:57
Als je zelf dan een 24 volt coil meenemen van thuis en een accu kan je gratis warm douchen

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:21
Edje44magnum schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:52:
Als je zelf dan een 24 volt coil meenemen van thuis en een accu kan je gratis warm douchen
Er zijn voor deze kleppen losse magneten verkrijgbaar, spoel er af magneet er op en je hebt onbeperkt warm water.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Andrehj
Op LinkedIn kwam ik een mooie post tegen met een meterkast die niet zo netjes was afgewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/v2/D4E22AQGLusKl6yrDcg/feedshare-shrink_2048_1536/B4EZg2yuFpGcAs-/0/1753265923105?e=1756944000&v=beta&t=eQZMPpo53lhYGdKmIe56kZeDnv_-69w2jDuqbYbPKAQ
:X
(Ter leering ende vermaeck)

• Septillion
Lijkt er bijna op dat iemand dat gedaan heeft of anderszins heeft zitten klooien. Want schroef deel van de wartel zit er gewoon op. En het blote koper lijkt me op het eerste gezicht een ongebruikte ader.

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:49
Andrehj schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:32:
Op LinkedIn kwam ik een mooie post tegen met een meterkast die niet zo netjes was afgewerkt:
[Afbeelding]
Naja niets meer aan doen toch. Valt me mee dat er wel de juiste kleur tape is gebruikt.

• Vliegvlug
Juerd schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:27:
[...]

Tja, die voldoen volgens mij aan geen enkele norm. Ik vermoed dat 't twijfelachtige import uit China is en misschien zelfs niet eens gemaakt voor de Europese markt.
Ik weet wel zeker dat ik het niet zelf uit China heb laten overkomen en als ik zou moeten gokken komt die splitter uit een franse supermarche want daar ging ik vroeger veel op vakantie.

Er staan geen keurmerken of iets op, enkel een logo van een G met twee puntjes en een ® symbool, een type aanduiding GF-FZB3 en dat hij Max. 1320W 230V~ aankan, 6A dus:
Slechte ongeaarde driewegsplitter - markeringen

Heb het logo en het typenummer niet kunnen herleiden tot een merk helaas.
Een splitter moet altijd de volledige dikte (4,8 mm) aan pinnen hebben, omdat elk van de platte contactdozen 2,5 A mag hebben en de dunne pinnen (4 mm) ook maar tot 2,5 gaan. Omdat 5 > 2,5 kan dat dus niet.
Heb hier geen schuifmaat bij de hand maar zo op het ook zijn de pinnen van de splitter even dik als die van die standaard platte stekkers waar inderdaad 2.5A op vermeld staat.

Wel valt me op dat de metalen uiteinden bij de splitter zeker 2mm korter zijn, wat goed zou kunnen verklaren waarom hij geen goed contact maakt wanneer hij helemaal in een stopcontact wordt geduwd maar pas als hij een klein stukje wordt teruggetrokken.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13

TGEN

Hmmmx_

Andrehj schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:32:
[Afbeelding]
> alleen maar flexbuizen

Het is wel duidelijk ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Beekforel
  • Registratie: November 2001

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Stel ik wil mijn schuur voorbereiden om thuisaccu's te plaatsen, bijvoorbeeld de Marstek Venus. Ik zou er op elke fase 1 willen zetten bijvoorbeeld. Mag ik dan een 5x6 kabel van meterkast naar schuur leggen en deze in de schuur onderverdelen in 3 losse fasen? Hoe moet ik dit in de meterkast aansluiten?

En wanneer ik de accu's ook voor backup wil gebruiken een zelfde kabel voor de terugweg?

Of moet je dit scheiden en dus 6 kabels leggen?

[ Voor 19% gewijzigd door Beekforel op 01-08-2025 00:05 ]

• leonbong
In de meterkast hiervoor een krachtgroep of krachtalamat toepassen.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Beekforel schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 00:02:
Stel ik wil mijn schuur voorbereiden om thuisaccu's te plaatsen, bijvoorbeeld de Marstek Venus. Ik zou er op elke fase 1 willen zetten bijvoorbeeld. Mag ik dan een 5x6 kabel van meterkast naar schuur leggen en deze in de schuur onderverdelen in 3 losse fasen? Hoe moet ik dit in de meterkast aansluiten?

En wanneer ik de accu's ook voor backup wil gebruiken een zelfde kabel voor de terugweg?

Of moet je dit scheiden en dus 6 kabels leggen?
Inderdaad 2x 5g6 kabel leggen. Dat is in orde voor 3x25A. Wat is de afstand van meterkast naar schuur? 5g4 zou eventueel ook kunnen maar waarom zou je, als je je kabel toch nog moet kopen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Tanuki schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:58:
[...]

Inderdaad 2x 5g6 kabel leggen. Dat is in orde voor 3x25A. Wat is de afstand van meterkast naar schuur? 5g4 zou eventueel ook kunnen maar waarom zou je, als je je kabel toch nog moet kopen.
Denk iets van 20 meter, misschien 25.

Ik zou liever 5g4 doen maar dat is meer omdat dat beter te verwerken is. Die 5g6 kabels zijn vervelende hufters maar wel verstandig en wat meer toekomstvast.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13

Ethirty

Who...me?

Ik zou dan sowieso 2 kabels trekken. 1 voor voeding vanaf het net en aan voor retour naar je huis. Misschien gebruik je het nu niet, maar als je over een paar jaar wel iets met noodstroom zou willen doen, dan ligt de kabel er al.

Een onderverdeler altijd ook voorzien van een hoofdschakelaar en eigen groepen voor wat je er op wil aansluiten. Ik zou denk ik nooit gaan voor 3 losse accu's en omvomers maar een 3-fase systeem. Uiteraard bepaalt juist die keuze welke soort groepen nodig zijn om eea aan te sluiten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Beekforel schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:45:
[...]

Denk iets van 20 meter, misschien 25.

Ik zou liever 5g4 doen maar dat is meer omdat dat beter te verwerken is. Die 5g6 kabels zijn vervelende hufters maar wel verstandig en wat meer toekomstvast.
Neem H07RN-F, kost je twee euro per meter extra en scheelt 1000 euro aan frustratie.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jadjong schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Neem H07RN-F, kost je twee euro per meter extra en scheelt 1000 euro aan frustratie.
Dat is wel een goeie tip inderdaad. Kost toch al geld, dan maar een beetje extra.

• Gwaihir
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:58:
Want?

Ik zie een soepele kabel met een heel stroeve mantel. Twee dingen die niet fijn zijn voor kabel trekken.

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-12 14:43
Gwaihir schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Want?

Ik zie een soepele kabel met een heel stroeve mantel. Twee dingen die niet fijn zijn voor kabel trekken.
Makkelijker verwerken wel dan massieve aders. Alleen het strippen is iets minder. Als er een ruime mantelbuis in ligt zou YMVK ook zeker wel te doen moeten zijn. Zou dan zeker wel kabelglijmidel gebruiken.

• Gwaihir
  • Niet online
Dat inderdaad ook, @PotatoChip, als we het over een schuur ergens op het erf hebben, dan moet er een gepaste (grond)buitenkabel gebruikt worden.

En ik zie nu pas de orginele vraag van @Beekforel: als je losse groepen uit je meterkast gebruikt, moet je inderdaad ook losse kabels gebruiken. Een onderverdeler in de schuur ligt voor de hand..

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:10
Stukje terug ook wat gevraagd over een onderverdeler voor mn garage. Heb nu een beetje een plan gemaakt, net nog even dubben over de kabels die ik wil gaan trekken.

Hoofdzekering is nu 3x25A. Sluit niet uit dat dat ooit 3x35A gaat worden ivm gereedschappen in de garage. Voor nu wil ik 't zo afzekeren:

Hoofdzekering 3x25A -> 3 fase Hoofdschakelaar (uit m'n hoofd 40A zit er in nu) -> B20 0,3A alamat in de MK -> Hoofdschakelaar onderverdeler 40A -> subgroepen afzekeren met 16A 0,03A alamat

Ik heb een 19mm vaste buis liggen, afstand is 15-20m. Ik begreep uit het topic dat 5x2,5mm2 voldoende moet zijn in die buis? (tevens ook gelijk 'de max')

Of kan ik beter gelijk 5x4mm2 YMVKas leggen via de kruipruimte? Ben immers toch van plan om gelijk 5x6mm2 YMVKas te leggen ter voorbereiding op een toekomstige laadpaal, rechtstreeks gevoed vanaf de meterkast.

[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 01-08-2025 12:55 ]

@Frantic Neem dan alleen een 5x6mm2 naar een onderverdeler. Goedkoper en alles heeft voordeel van de lagere weerstand.

• Frantic
onetime schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:18:
@Frantic Neem dan alleen een 5x6mm2 naar een onderverdeler. Goedkoper en alles heeft voordeel van de lagere weerstand.
En dan gelijk door naar de laadpaal bedoel je?

Traject MK -> laadpaal is korter (voorkant garage) dan onderverdeler (achterkant garage) -> laadpaal. Vandaar dat die rechtstreeks uit de MK zal komen.
Dan maak je een primaire en secundaire onderverdeler? Of toch aan de voorkant van de garage?

• Frantic
Xander schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Heb je foto's van die AEG kast van jou zonder deksel? Met de ABB kasten ben ik wel voldoende bekend om je de eventuele verschillen aan te wijzen. ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Frantic
onetime schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:35:
Dan maak je een primaire en secundaire onderverdeler? Of toch aan de voorkant van de garage?
Mja denk dat ik toch met 2 kabels ga werken vanuit de MK dan. Wil vanuit de achterkant van de garage ook de tuin in e.d.
Die kasten zijn inderdaad gewoon identiek aan ABB's HLD33 kasten. Ook het basisrek is hetzelfde dus je zou hier zelfs een busboard in kunnen plaatsen.

De componenten (automaten en schakelaars) zijn wel afwijkend.

• Annuk
Frantic schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Mja denk dat ik toch met 2 kabels ga werken vanuit de MK dan. Wil vanuit de achterkant van de garage ook de tuin in e.d.
Zou een C25 300mA alamat plaatsen in je hoofdverdeler, vanaf daar een enkele 4x6mm2-As naar de verdeler in je garage, en vanuit die verdeler (die je opbouwt als basis groepenkast met een hoofdschakelaar, 30mA aardlekschakelaars en normale 16A automaten (of alles in alamats)).
En vanuit die onderverdeler en 5G4mm2 naar je laadpaal.

• Frantic
Xander schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:22:
[...]

Die kasten zijn inderdaad gewoon identiek aan ABB's HLD33 kasten. Ook het basisrek is hetzelfde dus je zou hier zelfs een busboard in kunnen plaatsen.

De componenten (automaten en schakelaars) zijn wel afwijkend.
Met t busboard klik je de automaten er gewoon op zonder kam rails als ik t goed begrijp?
Frantic schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Met t busboard klik je de automaten er gewoon op zonder kam rails als ik t goed begrijp?
Klopt. Dat is natuurlijk niet zinvol om achteraf te installeren, je hebt dan naast het busboard ook andere automaten nodig. Ik gaf het meer aan om te verduidelijken dat het kunststof binnenwerk daadwerkelijk identiek is, de klemmen waar het busboard mee vast zit zijn voorbereid.

• Frantic
Xander schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:08:
[...]

Klopt. Dat is natuurlijk niet zinvol om achteraf te installeren, je hebt dan naast het busboard ook andere automaten nodig. Ik gaf het meer aan om te verduidelijken dat het kunststof binnenwerk daadwerkelijk identiek is, de klemmen waar het busboard mee vast zit zijn voorbereid.
Ik overweeg t evt voor de onder verdeler 😅

• Annuk
Frantic schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:09:
[...]

Ik overweeg t evt voor de onder verdeler 😅
Busboard? Zou ik persoonlijk niet doen.
Je bent dan "altijd" gebonden aan de busboard indeling, en 3F+N automaten moet je alsnog gewoon met kamrails en bedrading aansluiten.
Tis een klein stukje "gemak" mijns inziens maar je betaalt er flink extra voor, ook voor de automaten volgens mij t.o.v. de normale automaten.

• FredvZ
  • Laatst online: 23:28
Beekforel schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 00:02:
Bedoel je daarmee de noodstroomfunctie van de accu?
De kans dat die exact synchroon lopen is erg klein. de output daarvan kan je niet zomaar combineren tot een 3fase systeem.

Sowieso heb je ook nog iets nodig in je meterkast die specfieke groepen kan voeden met de noodstroom op het moment dat de stroom uitvalt.

Spel en typfouten voorbehouden

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

FredvZ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Bedoel je daarmee de noodstroomfunctie van de accu?
De kans dat die exact synchroon lopen is erg klein. de output daarvan kan je niet zomaar combineren tot een 3fase systeem.

Sowieso heb je ook nog iets nodig in je meterkast die specfieke groepen kan voeden met de noodstroom op het moment dat de stroom uitvalt.
Ja, precies weet ik het nog niet maar als ik nu ga graven wil ik het wel graag goed doen. Vandaar m'n gedachte om 2 keer 5g6 neer te leggen.

Er zal inderdaad ook iets moeten komen in de meterkast. Maar misschien is dat in eerste instantie wel iets met drie stopcontacten, als ik bijvoorbeeld zou gaan voor Marstek accu's.

• FredvZ
  • Laatst online: 23:28
Beekforel schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:01:
Ja, precies weet ik het nog niet maar als ik nu ga graven wil ik het wel graag goed doen. Vandaar m'n gedachte om 2 keer 5g6 neer te leggen.
Die tweede 5 aderige kabel gaat dus niet zonder meer werken. De accu’s hebben genereren elk hun eigen 50Hz sinus voor de noodstroom en als ze niet exact gelijk lopen kan je ze niet combineren in een 5 aderige kabel. Je moet dan voor elke omvormer afzonderlijk een eigen nul aanleggen om de noodstroom weer veilig in je huis te krijgen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-12 10:25

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Beekforel Als je het hele huis incl. mogelijke 3 fase groepen wilt afvangen met noodstroom moet je een systeem hebben met fase synchronisatie (Victron) of een alles in 1 oplossing voor 3-fase zoals Deye doet.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Out.of.Control
Out.of.Control schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:45:
@milo-vs Als je een paar dagen geduld hebt kan ik wel kijken of een 175-05 op een HLD16 past. Ik ben van plan om dit weekend een HLD16 uit te bouwen, dan kan ik testen of het past.
Om mezelf maar even te quoten: Een 175-05 past probleemloos op de bovenkant van de HLD16. Ik heb het idee dat er weinig (of zelfs geen) verschil zit tussen de HLD16, HLD22 en HLD33, op de lengte en het aantal rails na uiteraard. Maar de uitsparingen aan de onder- en bovenzijde en aan de deksel lijken identiek.
Een 175-05 past in ieder geval bij alle drie aan de bovenkant.

Aan de onderkast past de 175-05 ook op de HLD16 als je het invoerstuk 2 mm naar beneden schuift. Er zitten 2 riggels op het invoerstuk, waarvan je normaliter de bovenste gebruikt om het invoerstuk in de bak te schuiven. Maar met dat andere riggeltje past hij ook goed, zonder randjes weg te halen. Je moet dan wel de deksel onderste boven monteren, want alleen aan de bovenzijde is er een uitsparing in de deksel die past op het invoerstuk. En eigenlijk kun je dan net zo goed de hele kast onderste boven monteren, dan sluit het invoerstuk net wat mooier aan.

Bij de HLD22 werkt dat niet, omdat de rail niet symmetrisch zit: het invoerstuk past pas wel met dezelfde truc aan de onderzijde, maar de deksel past dan niet. Dus dan heb je alleen de keus om de hele kast incl deksel om te draaien.
Voor de HLD33 geldt denk ik hetzelfde als voor de HLD22.

Ik heb hier geen 175-04R, dus daar kan ik niets over zeggen.
Pagina: 1 ... 36 ... 56 Laatste