• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:04:
@True Er zijn draaiveld meters. Met zo een ding bepaal je in welke volgorde je de draden moet aansluiten.
Of je probeert het gewoon. Zegt de Zappi er niets over als je hem hebt aangesloten?
Ik kan het ook met mijn Duspol, dat is het probleem niet. Maar er is nu nog 1-fase en ik dacht als ik de fasen alvast op de aardlekautomaat in de juiste volgorde aansluit voorkom ik twee keer monteren, vandaar de vraag :)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:14
True schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:12:
[...]

Ik kan het ook met mijn Duspol, dat is het probleem niet. Maar er is nu nog 1-fase en ik dacht als ik de fasen alvast op de aardlekautomaat in de juiste volgorde aansluit voorkom ik twee keer monteren, vandaar de vraag :)
Na de hoofdschakelaar is grof gezegd je eigen "probleem".
Klinkt lomp maar de netbeheerder sluit het aan zoals standaard in de wijk en de rest is voor jezelf.
Meer info kan ik je er zo niet over geven.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
timpel_800 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:12:
Iemand bekend met deze connectors?

Ik wil graag de datasheet vinden, maar er staat geen nummer op de connector. Ik heb de site van PC helemaal doorgelopen maar kan nergens iets vergelijkbaars vinden. Het is een phoenix contact stekker.
Ik wil graag weten hoeveel mm2 ik max in de stekker mag invoeren.
Google lens helpt ook niet.

[Afbeelding]
Waar gebruik je die connector voor?
Heb je een link naar het orginele plaatje in je post?

Spel en typfouten voorbehouden

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:50
[...]

Het draaiveld bepaal je onder de hoofdschakelaar, in de hele kast moet die het zelfde zijn. Dus nu gewoon zelfde volgorde aanhouden als boven de hoofdschakelaar en dan als de netbeheerder komt na meten en anders om laten wisselen onder de hoofdschakelaar.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Annuk
Makrolon schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:00:
[...]

Het draaiveld bepaal je onder de hoofdschakelaar, in de hele kast moet die het zelfde zijn. Dus nu gewoon zelfde volgorde aanhouden als boven de hoofdschakelaar en dan als de netbeheerder komt na meten en anders om laten wisselen onder de hoofdschakelaar.
@True
Dit zeg je eigenlijk verkeerd....
Je meet het aangeboden draaiveld onder de hoofdschakelaar en bepaald uiteindelijk aan de afgaande kant (bovenkant) of er gedraaid moet gaan worden en zo ja hoe.
Bij compleet nieuwe aanleg zal het als het goed is rechts draaiveld zijn, maar geen garanties.

• FredvZ
  • Nu online
Aziona schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:53:
Bijna al mijn groepen hebben een aparte ABB kwh meter die twee breed zijn. Daarnaast wil ik ze allemaal op een aardlek automaat zetten dus dan is iedere groep vier breed. Met twee WP's, twee omvormers, een WPB, een EV, twee formuisgroepen en de normale groepen wordt dat wel erg veel. Plan nu al twee kasten met ieder 3x12 plekken. Ik ga overigens zelden over de 9kWh heen dus 3-fase heeft voor mijn geen toegevoegde waarde.
Je wil dus meten per groep?
Dan is een 3-fase meter eigenlijk niet geschikt. Het is wel mogelijk een werkende situatie te creëren, maar dat is dan geen veilige situatie. Je moet dan na de aardlekautomaat de groepen weer combineren op hetzelfde apparaat (de meter) en das niet de bedoeling.

Je kan mogelijk wel ruimte besparen door een smallere aardlekautomaat te gebruiken. Die heeft ABB tegenwoordig ook in het assortiment.
De Eastron SDM120 Modbus is een smallere kwh meter met modbus.
Met die twee beperk je de ruimte per groep tot twee.

Blijft nog wel de vraag of het onder aan de streep niet goedkoper is om een grotere kast pakken.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:30
Ivm een of meerdere toekomstige thuisaccu’s wil ik een onderverdeler plaatsen in een tuinhuisje. T.z.t. zal ik dat hier wel posten.

Nu komen in het tuinhuisje 2 grondkabels binnen (zitten allebei op een aparte groep in de groepenkast). De vorige eigenaar van onze woning heeft deze gelegd. Ze liggen niet in een buis ofzo, los in de grond.

Nu zijn de kabels in het tuinhuisje te kort (laag bij de grond afgeknipt) om de onderverdeler op een fatsoenlijke hoogte te hangen. Ze moeten dus eigenlijk een meter ofzo langer.

Ik neem aan dat er niets anders op zit dan graven en de kabels opnieuw leggen? Of is er een manier om de bestaande kabels veilig te verlengen?

Bedankt!

• FredvZ
  • Nu online
JeroenVerweij schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:06:
Ik neem aan dat er niets anders op zit dan graven en de kabels opnieuw leggen? Of is er een manier om de bestaande kabels veilig te verlengen?
Hoeveel lengte heb je nog over boven de vloer?

Met een lasdoos zoals in deze post kan je veilig verlengen:
timpel_800 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Ook voor een nieuwe kabel valt iets te zeggen. Dan weet je in elk geval zeker wat er ligt en kan je (afhankelijk van wat er nu ligt) een kabel met dikkere aders toepassen of (alvast) een kabel gebruiken met extra aders voor 3 fase.
(en als je dan toch bezig bent kan je ook gelijk een netwerkkabel er bij leggen om de accu's makkelijk uit te kunnen lezen)

• JeroenVerweij
FredvZ schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:13:
[...]

Hoeveel lengte heb je nog over boven de vloer?

Met een lasdoos zoals in deze post kan je veilig verlengen:
timpel_800 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Ook voor een nieuwe kabel valt iets te zeggen. Dan weet je in elk geval zeker wat er ligt en kan je (afhankelijk van wat er nu ligt) een kabel met dikkere aders toepassen of (alvast) een kabel gebruiken met extra aders voor 3 fase.
(en als je dan toch bezig bent kan je ook gelijk een netwerkkabel er bij leggen om de accu's makkelijk uit te kunnen lezen)
Dank voor de tip voor het verlengen! De kabels komen misschien 30cm boven de vloer uit 8)7 Je brengt me wel aan het twijfelen! 3-fase zou wel gelijk top zijn, dan hoef ik de accu’s ook niet over verschillende plekken in huis te verdelen. Of ik doe de 2 kabels in het tuinhuisje allebei op een aparte fase, dan kan ik iig 2 accu’s op de ideale locatie plaatsen en heb ik al 2 van de 3 fasen in gebruik.

Hmmmm, vergt iets meer denkwerk. Dankjewel in ieder geval!

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenVerweij op 11-07-2025 08:22 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52
Ik zou een mof maken, oftewel 2 doosjes naast het tuinhuis in de grond en die giet je vol met hars nadat je de nieuwe grondkabel hebt verbonden met de oude hierin. Zorg wel dat je Wago of draailassen gebruikt want je komt er hierna natuurlijk niet meer bij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Betreffende een: DS203NC via https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G57iS9Xhpz_lKZkhz7327KzsSIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zeHufTft8H6ZhCbabTYVtInu.png?f=fotoalbum_large

Interpreteer ik het testschema op deze manier goed:
  • test gaat tussen de 2e en 3e aansluiting en werkt alleen als je hier 3-fasen op hebt aangesloten
  • bij het tijdelijk gebruiken van een brug (op de hoofdschakelaar) in een 3-fase kast op 1-fase aansluiting (voor een verzwaring) zal er geen kortsluiting tussen 2 en 3 zijn met de testknop doordat het dezelfde fase betreft

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
@JeroenVerweij Op zich kan je ze gewoon verlengen, eventueel met een gietmof.

Beide kabels zijn 1-fase? Met idee naar verschillende fases? Dan is wel prima.

Doe je het op een 3-fase kabel met verbruik en levering moet je wel opletten.

• Septillion
@True Kortsluiting zou ik het niet willen noemen met zo'n weerstand er tussen. Maar verder correct ja.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Een heel ander ding trouwens, afgelopen weekend was ik aan het helpen met zoeken van een fout in een elektrische installatie - blijkbaar had de vorige bewoner ooit door een buis geboord en omdat enkel de fase defect was de fase op een andere manier naar de groep gebracht. Hierdoor hadden we 1 buis met de aangesloten nul en PE en een andere buis (waarvan we niet wisten waar die heen ging) met de fase.

Ik heb 10 minuten in de trapkast gestaan en mijn hoofd gebroken over het feit waarom ik met mijn Duspol een weerstand/circuit aan het meten was tussen de nul en de fase op een WCD. Totdat ik mij bedacht dat de verlichting werkt middels een omgekeerde drukknop op de deur: deur open, drukknop gaat uit en circuit.

Uiteindelijk bleek de fase in de aanbouw aangesloten te zijn op een WCD waar de draad van was losgeschoten .. natuurlijk ook nog een elektabuis die op ongeveer 1,5m hoogte uit de spouw kwam en daarna tot 30 cm WCD hoogte in het gips zat.
Wat mij betreft mogen ze de vorige bewoner aansprakelijk stellen voor dit prutswerk, gewoonweg gevaarlijk.

Oh en wat is een Duspol toch een fijn gereedschap om mee te werken, misschien wel mijn meest gewaardeerde elektra-gereedschap.

• Makrolon
Jim423 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:21:
Ik zou een mof maken, oftewel 2 doosjes naast het tuinhuis in de grond en die giet je vol met hars nadat je de nieuwe grondkabel hebt verbonden met de oude hierin. Zorg wel dat je Wago of draailassen gebruikt want je komt er hierna natuurlijk niet meer bij.
Waarom zou je een mof in de grond gaan stoppen waar je nooit mee bij kan als er gewoon 30cm kabel is om een lasdoos in het huisje boven de grond aan de muur te maken?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• JeroenVerweij
Septillion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:25:
@JeroenVerweij Op zich kan je ze gewoon verlengen, eventueel met een gietmof.

Beide kabels zijn 1-fase? Met idee naar verschillende fases? Dan is wel prima.

Doe je het op een 3-fase kabel met verbruik en levering moet je wel opletten.
Dank. Idd, beide 1 fase en verschillende fases mogelijk daardoor

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
True schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:22:
Betreffende een: DS203NC via https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch

[Afbeelding]

Interpreteer ik het testschema op deze manier goed:
  • test gaat tussen de 2e en 3e aansluiting en werkt alleen als je hier 3-fasen op hebt aangesloten
  • bij het tijdelijk gebruiken van een brug (op de hoofdschakelaar) in een 3-fase kast op 1-fase aansluiting (voor een verzwaring) zal er geen kortsluiting tussen 2 en 3 zijn met de testknop doordat het dezelfde fase betreft
Correct. Al moet je sowieso goed oppassen dat je de nul niet overbelast als je een 3-fasen apparaat op deze manier aansluit.
En verder maakt de testknop geen kortsluiting tussen fase 2 en 3, maar een kleine stroom via een weerstand buiten de meetspoel om. Hiermee creëer je een verschilstroom die net boven de drempel ligt waarbij de aardlekschakelaar z'n werk moet doen. Als je een kortsluiting zou maken ben je ook twee van de drie hoofdzekeringen kwijt.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:15

pvg

JeroenVerweij schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:50:
[...]

Dank. Idd, beide 1 fase en verschillende fases mogelijk daardoor
Wat voor thuisaccu (kW laden/ontladen) heb je in gedachten?
Dat bepaalt ook of de huidige kabel dik genoeg is… Ook toevallig plannen voor enkele zonnepanalen?

• JeroenVerweij
pvg schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Wat voor thuisaccu (kW laden/ontladen) heb je in gedachten?
Dat bepaalt ook of de huidige kabel dik genoeg is… Ook toevallig plannen voor enkele zonnepanalen?
In het tuinhuisje komen uiteindelijk (in fases wellicht) 2 stapels Zendure SolarFlow 2400 AC. 1 stapel per groep. Die gaan op maximaal 2400 watt terugleveren (nooit tegelijk met de zonnepanelen).

Zonnepanelen heb ik al

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Out.of.Control schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Correct. Al moet je sowieso goed oppassen dat je de nul niet overbelast als je een 3-fasen apparaat op deze manier aansluit.
En verder maakt de testknop geen kortsluiting tussen fase 2 en 3, maar een kleine stroom via een weerstand buiten de meetspoel om. Hiermee creëer je een verschilstroom die net boven de drempel ligt waarbij de aardlekschakelaar z'n werk moet doen. Als je een kortsluiting zou maken ben je ook twee van de drie hoofdzekeringen kwijt.
Dat eerste (nul overbelasten) lijkt mij niet relevant gezien ik nu maar 1 v.d. 3 aansluitingen daadwerkelijk gebruik tot ná het verzwaren (1x40A -> 3x25A), correct?

Dat tweede volg ik niet helemaal. Dit is een schematische weergave van hoe het nu geïnstalleerd is.
Je ziet de hoofdschakelaar met brug aan de onderkant, boven de hoofdschakelaar is het al 3-fase 'klaar'. Dus bij verzwaring brug verwijderen en dan de L2 en L3 op de EVSE 3P+N (kracht)aardlekautomaat aansluiten en EVSE op 3-fasen instellen. De L2 en L3 afgaande zijn nu niet aangesloten op de 3P+N en inkomend is het allemaal dezelfde fase.

Zou zonder L2 en L3 afgaand de testknop op inkomend 3x dezelfde fase dan wél of niet moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7H9M5fFyYXPybuDYBGZIIkbWWFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xHF8hwQD5ePHJcuvR4mc57j3.png?f=fotoalbum_large

• Septillion
@True Als je hem nu gewoon als 1-fase groep gebruikt is dat correct ja. Maar je ziet dus ook wel eens dat er dan ook al wat op alle 3 de fases gehangen wordt. Denk dat de meeste EVSE niet kijken naar faseverschuiving en dus gewoon dan willen laden over alle drie de "fases" en dus een enorme N stroom geeft.

Zou je er een kookplaat aan hangen kan je L3 dan ook N maken zodat je de plaat 2L+2N kunt aansluiten zolang je 1-fase hebt. Met als extra voordeel dat de testknop dan waarschijnlijk ook werkt. Zeg waarschijnlijk omdat dan de weerstand laag genoeg moet zijn dat deze ook op 230V genoeg lekt. Maar moet de kookplaat kan dus ook wisselen na de overgang naar 3-fase.

Tweede punt is dus zelfde als ik al aangaf, het is geen kortsluiting. Er zit een weerstand om een gecontroleerd lek te creëren.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:41
FredvZ schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:00:
[...]

Waar gebruik je die connector voor?
Heb je een link naar het orginele plaatje in je post?
Het is van een Sigenergy batterij omvormer.

Ik heb al een mailtje gestuurd naar Phoenix Contact, zij belde direct dat ze de stekker nog nooit gezien had en ze zelfs dacht aan namaak, maar ze ging het uitzoeken bij haar collega's in Duitsland.

Dit plaatje had via google Lens gekregen nadat ik een foto van de stekker had gemaakt. Dit komt van een Poolse website.
https://archiwum.allegro....contact-i11043967796.html

Resultaten Google Lens

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:28
True schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:35:
Oh en wat is een Duspol toch een fijn gereedschap om mee te werken, misschien wel mijn meest gewaardeerde elektra-gereedschap.
Goed om te lezen dat mensen het een fijn stuk gereedschap vinden, ik zou de duspol of dubbelpolige spanningsaanwijzer direct weg doen als het niet verplicht zou zijn :9

Geef mij maar een van de betere fluke multemeters :9

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-12 22:00

marapuru

db.

Edit: verkeerde topic.

[ Voor 95% gewijzigd door marapuru op 11-07-2025 16:01 ]

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:13

TGEN

Hmmmx_

timpel_800 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Ik heb al een mailtje gestuurd naar Phoenix Contact, zij belde direct dat ze de stekker nog nooit gezien had en ze zelfs dacht aan namaak, maar ze ging het uitzoeken bij haar collega's in Duitsland.

Dit plaatje had via google Lens gekregen nadat ik een foto van de stekker had gemaakt. Dit komt van een Poolse website.

Resultaten Google Lens
Ze verkopen ook een nieuwe/vervangende variant voor 100 zloty: https://allegro.pl/oferta...oenix-contact-13119647526

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Jim423
Makrolon schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Waarom zou je een mof in de grond gaan stoppen waar je nooit mee bij kan als er gewoon 30cm kabel is om een lasdoos in het huisje boven de grond aan de muur te maken?
Als je een laadbox tegen de gevel zet, maak je toch ook geen doos vlak boven de grond?
Maar ik ben het ermee eens dat een lasdoos ook kan mits deze niet bij de ingang zit.
JeroenVerweij schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:42:
[...]

In het tuinhuisje komen uiteindelijk (in fases wellicht) 2 stapels Zendure SolarFlow 2400 AC. 1 stapel per groep. Die gaan op maximaal 2400 watt terugleveren (nooit tegelijk met de zonnepanelen).

Zonnepanelen heb ik al
Waarom heb je een onderverdeler in gedachten? Voor verlichting en een stopcontact?
Voor de accu's ansich is het niet nodig namelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-12 13:06
timpel_800 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Resultaten Google Lens
Zo'n connector zit volgens mij op mijn Huawei 10KTL. Zie deze handleiding vanaf pagina 42: https://ske-solar.com/pro...-M1_V17_2024-01-12_EN.pdf
Ik kan geen specificatie van de connector vinden. Wel dat Huawei 4 tot 6 mm² aanraad. Ik heb er zelf 2,5 mm² in.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• JeroenVerweij
Jim423 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:54:
[...]

Waarom heb je een onderverdeler in gedachten? Voor verlichting en een stopcontact?
Voor de accu's ansich is het niet nodig namelijk.
De accu’s mogen alleen op een eigen groep tot 2400W ontladen. Daarom een onderverdeler, aangezien er ook wat licht en wat WCD’s in het tuinhuisje zitten.

Qua vermogen zou het prima zo kunnen maar ik kreeg hier eerder de tip om een onderverdeler te plaatsen

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-12 10:58
Annuk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:07:
[...]

Voordat je tot aanschaf over gaat kan je je voorgestelde idee eerst nog even een maand oid uitvoeren, nieuwe bestellen kan altijd (met evt andere waardes), maar je kunt altijd je 30mA ABB alamat ff testen.
Dan kan je evt ondertussen mogelijk het antwoord van Sessy nog ff afwachten.
Na 5 weken geen problemen met de AAB 30ma Aardlekautomaat ging hij eergister toch eruit.
Het gaat dus wel beter met een merk automaat maar toch niet goed genoeg.

Nu een Eaton 300ma binnengekregen, vanavond even vervangen als de zon weg is.
Zo luidde dus ook het advies van Sessy, 300mA inbouwen.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ik dacht als ik de fasen alvast op de aardlekautomaat in de juiste volgorde aansluit voorkom ik twee keer monteren, vandaar de vraag :)
Ik heb begrepen dat bruin-zwart-grijs de standaard volgorde is. Maar ook dat men in de meterkast tegenwoordig vaak alleen (nog) maar zwart gebruikt voor (alle) fase.
Annuk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:13:
Bij compleet nieuwe aanleg zal het als het goed is rechts draaiveld zijn, maar geen garanties.
Ik raad je aan dat wel gelijk goed te doen.

Hier is het, als je het bruin-zwart-grijs in de bedrading volgt, linksdraaiend aangesloten en niet in overeenstemming met wat de slimme meter als fase L1-L2-L3 rapporteert. Kan ik nu niet (eenvoudig) meer integraal omgooien, maar levert maar hoofdbrekens op. Hoofdbrekens die voor mijn gevoel niet nodig waren geweest, maar het kon de elektricien van destijds (vorige bewoner) kennelijk niet schelen.

• Vliegvlug
  • Laatst online: 22:11
Gwaihir schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:21:
[...]

Hier is het, als je het bruin-zwart-grijs in de bedrading volgt, linksdraaiend aangesloten en niet in overeenstemming met wat de slimme meter als fase L1-L2-L3 rapporteert.
Dat laatste heb ik hier ook en vind ik wel irritant maar meer omdat mijn aardlekschakelaars nu niet mooi op volgorde van links naar recht 1-2-3 zitten.

Waarom is de draaiveldrichting voor jou van belang eigelijk, heb je elektromotoren staan die daarvan afhankelijk zijn?
Kan ik nu niet (eenvoudig) meer integraal omgooien, maar levert maar hoofdbrekens op. Hoofdbrekens die voor mijn gevoel niet nodig waren geweest, maar het kon de elektricien van destijds (vorige bewoner) kennelijk niet schelen.
Denk dat die elektricien er inderdaad geen nacht slecht door geslapen heeft. :+

Maar welke hoofdbrekens levert dit jou op?
Ik ga het bij mij denk ik maar aan de bovenkant van de hoofdschakelaar oplossen als ik er een keer aan toe kom.
Of ik wacht op de vervanging van mijn hoofdschakelaar en het gelijk bijplaatsen van een OSB, dan los ik het wel aan de onderkant van de hoofdschakelaar op :)

• Gwaihir
  • Niet online
@Vliegvlug De draaiveldrichting is inderdaad van belang voor een drie fase motor, van de beregening. (En die was onlangs kapot, inclusief een probleem in de stroomvoorziening. Dat geklooi maakte troubleshooting warriger.)

Verder had ik een keurig schema met wat op welke fase zit in huis, gemaakt samen met de (huidige) installateur, maar stemde de L1-L2-L3 op dat schema niet overeen met wat de P1 van de slimme meter bleek te rapporteren, toen ik begon die volledig uit te lezen. (Inmiddels rechtgetrokken, nieuwe print in de meterkast gehangen.)

Tot slot meet ik op meerdere plekken aan drie fase groepen (PV - MID meter, PV - zelf, WP - MID meter). Ook daar moet de fase-aanduiding wel gelijk zijn voor een inzichtelijk resultaat.

En dat meten (van genoemde en andere zaken) wordt gebruikt voor actieve regeling. Ter beveiliging, omdat we nu al wel genoeg in huis hebben om de hoofdzekering te overbelasten, en steeds meer ook ter optimalisatie (eigen gebruik PV, eerste kleine thuisaccu).

• maarten2333
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-11 18:52
Na het ordenen en wat trekken van kabels in de kruipruimte tot in de meterkast, komt nu het werk voor de electricien.

Eigenlijk zou ik twee of drie groepen erbij willen, maar als ik dit zo zie dan is dat toch niet mogelijk omdat er geen aardlek-schakelaar meer bijpast? Ook zou ik een beltrafo nog willen voor de Eufy, maar die past er dus ook niet meer bij.

Zou een nieuwe groepenkast nodig zijn?

Disclaimer, ik zit hier verder niet aan, geen verstand van, maar slechts puur om een beetje de kosten inzichtelijk te krijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjqyCqKNPC4iYQ8Ke0-OOdalkCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALD1yMSmGfqRYdAJilCV9CzH.jpg?f=fotoalbum_large
@maarten2333 Haal die (afgeraden) 3fase aardleks eruit, doe er 3 1fase aardleks in, en je hebt zelfs 2 posities gewonnen. Dan hergebruik je alles behalve de aardleks.

Als je meer ruimte nodig hebt en er kan geen kast naast dan zou je de aardleks en automaten kunnen vervangen door alamats. Duurder, maar heeft het voordeel dat alle groepen helemaal onafhankelijk zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:07
Kun je een Hager ADM470G 4P aardlekautomaat ook tijdelijk alleen met 1 fase en een nul gebruiken zonder dat de aardlekbescherming niet werkt?

https://www.sandervunderi...automaat-4-polig-c20.html

Voor een zaptec go installatie wordt de groepenkast ook vervangen voor een hager vision en 3 fase ready gemaakt. Totdat Liander komt om de verandering door te voeren van 1 fase naar 3 fase stel ik de zaptec go eerst op 1 fase af. Dat zou betekenen dat alleen de meest linker pool de fase en meest rechtse pool de nul verbonden zal hebben. Ik vraag me af of er dan nog wel beveiliging is bij een lekstroom?

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:27
maarten2333 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:41:
Na het ordenen en wat trekken van kabels in de kruipruimte tot in de meterkast, komt nu het werk voor de electricien.

Eigenlijk zou ik twee of drie groepen erbij willen, maar als ik dit zo zie dan is dat toch niet mogelijk omdat er geen aardlek-schakelaar meer bijpast? Ook zou ik een beltrafo nog willen voor de Eufy, maar die past er dus ook niet meer bij.

Disclaimer, ik zit hier verder niet aan, geen verstand van, maar slechts puur om een beetje de kosten inzichtelijk te krijgen.[Afbeelding]
2x de 3 fase aardlek eruit, 3x 1 fase aardlek erin. Elke aardlek 1 fase aansluiten en dan kan je bij je nieuwe aardlek 4 nieuwe groepen erbij plaatsen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

blackshelve schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:58:
Kun je een Hager ADM470G 4P aardlekautomaat ook tijdelijk alleen met 1 fase en een nul gebruiken zonder dat de aardlekbescherming niet werkt?

Voor een zaptec go installatie wordt de groepenkast ook vervangen voor een hager vision en 3 fase ready gemaakt. Totdat Liander komt om de verandering door te voeren van 1 fase naar 3 fase stel ik de zaptec go eerst op 1 fase af. Dat zou betekenen dat alleen de meest linker pool de fase en meest rechtse pool de nul verbonden zal hebben. Ik vraag me af of er dan nog wel beveiliging is bij een lekstroom?
Waarom kies je hier voor een C20? Er is nul reden voor een C-kar uitschakelkarakteristiek bij een EVSE.
Of die met een 4P beveiligd is weet ik niet en hierin houd ik mij dan ook afzijdig.

• blackshelve
True schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:02:
[...]

Waarom kies je hier voor een C20? Er is nul reden voor een C-kar uitschakelkarakteristiek bij een EVSE.
Of die met een 4P beveiligd is weet ik niet en hierin houd ik mij dan ook afzijdig.
Het wordt aangeraden bij een hoge belasting zoals constant 11kw trekken bij een laadpaal om een 20 ampere voorbeveiliging te gebruiken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

blackshelve schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:09:
[...]

Het wordt aangeraden bij een hoge belasting zoals constant 11kw trekken bij een laadpaal om een 20 ampere voorbeveiliging te gebruiken.
Ik herhaal mijzelf:
Er is nul reden voor een C-kar uitschakelkarakteristiek bij een EVSE.
Ik ben bekend met de 80% vuistregel van fabrikanten waarbij je inderdaad bij een belasting van continu 16A een 20A automaat plaatst.

• blackshelve
True schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:43:
[...]

Ik herhaal mijzelf:

[...]

Ik ben bekend met de 80% vuistregel van fabrikanten waarbij je inderdaad bij een belasting van continu 16A een 20A automaat plaatst.
Wat betreft de C karakteristiek. Je kunt B nemen, C is ook toegestaan als de kabel naar de laadpaal niet al te lang is. Ik weet niet welk auto de klant zal nemen. Als er een hoge inschakelpiek is bij de toekomstige auto dan is dat gedekt. Verder wil ik daar niet op verder ingaan.

Ik nam ook nog even de zaptec go installatiehandleiding door. Daar wordt een C-karakteristiek aanbevolen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXMbn98c6FGStIstUO-JpgYB_js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwykF7FSqQxLcyhXQ6m1vRNz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door blackshelve op 13-07-2025 23:04 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

blackshelve schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:55:
[...]

Wat betreft de C karakteristiek. Je kunt B nemen, C is ook toegestaan als de kabel naar de laadpaal niet al te lang is. Ik weet niet welk auto de klant zal nemen. Als er een hoge inschakelpiek is bij de toekomstige auto dan is dat gedekt. Verder wil ik daar niet op verder ingaan.

Ik nam ook nog even de zaptec go installatiehandleiding door. Daar wordt een C-karakteristiek aanbevolen.

[Afbeelding]
Tja, als de fabrikant het voorschrijft 8)7 .

• blackshelve
blackshelve schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:58:

Voor diegenen die hier ook graag een antwoord op willen. Ik heb het aan hager zelf gevraagd, hierbij het verlossend antwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZSr3Mjoi5EjteACQpvUbPVLE2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dl99yrJFXnGhzUDah0gP4Jep.jpg?f=fotoalbum_large

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:20

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb inmiddels beide panelen leveranciers gesproken en over één ding zijn ze het beide eens. De gene met 'load' en 'line' erop is absoluut niet geschikt voor zonnepanelen en dient dus vervangen te worden. Dat werd ook bevestigd door Elektramat.

Bij navraag hoe het zat met de spanningsafhankelijkheid (E3) gaf Elektramat te kennen dat de minimale spanning 40V bedraagt, iets wat je (inmiddels) ook kan terugvinden in sommige van de datasheet:
Minimale benodigde spanning (V) 40
Neemt niet weg dat ik inmiddels alles vervangen heb voor Hager en mijn geld heb teruggekregen van de load/line alamat.

• vincentvs93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-10 16:13
Ik heb ook bewust gekozen voor een alamat die Werking onafhankelijk v/d voedingsspanning heeft ipv de elektramat. Toch weer extra veiligheid, hoewel de maat van 1 unit zo small wel fijn was

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-12 10:25

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

blackshelve schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:08:
[...]

Voor diegenen die hier ook graag een antwoord op willen. Ik heb het aan hager zelf gevraagd, hierbij het verlossend antwoord:

[Afbeelding]
Zelfs de testknop kan werken zolang je de N op een van de polen aansluit waar de weerstand aan hangt. Dat zou bij deze moeten kunnen omdat het een echte 4P is, niet 3P+N. Maar in de praktijk is het wellicht alsnog handiger om de normale volgorde aan te houden, ook voor evt kamrails en te leven met een testknop die tijdelijk niet werkt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Makrolon
maarten2333 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:41:

Disclaimer, ik zit hier verder niet aan, geen verstand van, maar slechts puur om een beetje de kosten inzichtelijk te krijgen.[Afbeelding]
Dat loze kastje onder de groepenkast er tussenuit, en daar een 110x220 kast met din rail voor terug. Kan de hoofdschakelaar naar beneden en heb je extra ruimte. De 3 fase aardlekschakelaars vervangen door 1 fase varianten is ook een optie..als het mijn kast was deed ik beide, hou je teminste nog wat ruimte over.

• vincentvs93
"Alamat" is een afkorting voor aardlekautomaat, een type elektrische beveiliging in een groepenkast. Het combineert de functies van een aardlekschakelaar en een installatieautomaat, en beschermt tegen zowel lekstromen (foutstromen naar aarde) als overstroom (kortsluiting en overbelasting).

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:20
vincentvs93 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:03:
[...]
"Alamat" is een afkorting voor aardlekautomaat, een type elektrische beveiliging in een groepenkast. Het combineert de functies van een aardlekschakelaar en een installatieautomaat, en beschermt tegen zowel lekstromen (foutstromen naar aarde) als overstroom (kortsluiting en overbelasting).
Hahaha.. lol... :D :D :+

@vincentvs93 :

*kuch*.. hint..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQYY6Hlaw03ttx_5M5ywweiMl3s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nSPdhrBgsLJ3TVtgyZtca4ns.png?f=user_large

KLIK even op die alamat opmerking van @onetime ... das een link..
... en is een reactie op jouw opmerking hier:
hoewel de maat van 1 unit zo small wel fijn was
(Ok, vooruit.... mee eens dat die link wat lastiger herkenbaar is vanwege de eveneens als link aangeduide username die er direct voor staat.. maar goed)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Vliegvlug
BrainCrash schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:19:
[...]

(Ok, vooruit.... mee eens dat die link wat lastiger herkenbaar is vanwege de eveneens als link aangeduide username die er direct voor staat.. maar goed)
Ik moet zeggen dat ik het in eerste instantie ook een verwarrend opmerking vond maar niet vanwege de link want daar heb ik wel op geklikt en begreep toen uiteindelijk wel wat er bedoeld werd, maar had echt wel wat duidelijker gekund met een paar woorden meer.

• vincentvs93
My bad, link volledig gemist en daarmee ook de opmerking. Klopt idd dat er wel nog wat opties zijn, maar heb alles bij elektramat besteld en daar was 1 unit alleen de emat. De Eaton die ik nu heb is 2 units:)

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:23
vincentvs93 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:57:
maar heb alles bij elektramat besteld en daar was 1 unit alleen de emat. De Eaton die ik nu heb is 2 units:)
Foutieve versie vermeld, zie link in onderstaand bericht

[ Voor 37% gewijzigd door Simple mind op 18-07-2025 23:41 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:35:
[...]

Dan heb je het oude, spanningsafhankelijke model.

De nieuwe hebben ze ook: https://www.elektramat.nl...hankelijk-ds301c-b16-a30/
En voor €12 minder (!) ook prima elders te krijgen: https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html

• blackshelve
Ik sta er altijd versteld van hoe goedkoper sandervunderink is op componenten als je het vergelijkt met elektramat. Elektramat vind ik qua kabels wel altijd scherper geprijsd.
Duh, de discussie waar ik op reageer begint met exact die link. ;) Maar nu ging het specifiek over het assortiment van elektramat...

• vincentvs93
Xander schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:35:
[...]

Dan heb je het oude, spanningsafhankelijke model.

De nieuwe hebben ze ook: https://www.elektramat.nl...hankelijk-ds301c-b16-a30/
Bijna goed;) ik had een 40A versie nodig, in 16a is het er idd wel.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

vincentvs93 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:05:
[...]

Bijna goed;) ik had een 40A versie nodig, in 16a is het er idd wel.
Louter interesse, waarvoor heb je een 40A 1-fase aardlekautomaat nodig in een consumentengroepenkast? M.u.v. een bizar grote PV-installatie kan ik mij geen veilige en courante installatie voorstellen binnen een groepenkast met 1x40A of 3x25A aansluitingen.
Ik heb ook even gezocht, maar je hebt hierover niets gepost in dit topic.

• vincentvs93
Voor een 1 fase 7.4kw laadpaal, en omdat mijn gateway ver van de meterkast komt, zet ik er ook nog 1 op de inkomende gridaansluiting voor die naar de gateway gaat. Ik heb een 1x40a aansluiting

• Jim423
Dat is een DC laadpaal neem ik aan?

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23
32kW???
Dat is 32000/230=139 Ampère.
Dan heb je niets aan een 40A Alamat.
Ik denk dat je de documentatie van de laadpaal nog even door moet lezen.

• vincentvs93
devriesjande schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:00:
32kW???
Dat is 32000/230=139 Ampère.
Dan heb je niets aan een 40A Alamat.
Ik denk dat je de documentatie van de laadpaal nog even door moet lezen.
Het was al laat;), dat moest natuurlijk 7.4kw op 1 fase zijn. Aangepast

• Jim423
Hou er rekening mee dat veel auto's maar op 16A kunnen laden geen 32A. M.u.v. Tesla e.d. dus.
Het is wel goed dat je een iets zwaardere automaat pakt als je echt op 32A gaat laden echter heb je natuurlijk geen selectiviteit met je hoofdzekering. Gezien dit een automaat is is dit natuurlijk geen ramp.

• vincentvs93
Zeker, is bekend. Ik heb een audi etron met 22kw boordlader dus dat komt goed:)

• maarten2333
  • Laatst online: 12-11 18:52
maarten2333 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:30:
Om de kruipruimte te ordenen voor het plaatsen van vloerisolatie moeten er wat kabels verlegd worden. Zo ook de inkomende COAX kabel. Deze moet eigenlijk halverwege doorgeknipt worden en tussen een hoop leidingen door weer vrijgemaakt worden. Na het doorknippen wil ik deze weer met elkaar verbinden middels een F-Connector.

Nu kan ik echter nergens een goede connector vinden? Ik zoek er één die op 11 mm coax past en het liefst een krimpvrije stekker.

Zijn deze ergens te krijgen in Nederland?
Wel zo netjes om even het eindresultaat te laten zien.

Heb vaak zat naast Ziggo monteurs te kijken hoe die een kapotte kabel in de grond repareerden en ik geloof dat mijn kunsten niet veel onderdoen. Ik geloof dat het wel mee zal vallen met storingen op deze manier. Bovendien is alles met door Ziggo goedgekeurde materialen gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YWND5oZzduPNQLeS4P_KMLzU5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEtZz8eVZtwI5mrGwlx4SNOB.jpg?f=fotoalbum_large

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:57
vincentvs93 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:32:
Zeker, is bekend. Ik heb een audi etron met 22kw boordlader dus dat komt goed:)
Dat klopt van die 22 kilowatt onboard lader die heb ik ook maar die vlieger gaat alleen maar op als je een drie fase laadstation heb.
dit wordt dan drie keer 25 ampère.
Opgenomen vermogen uit het net

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Edje44magnum schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Dat klopt van die 22 kilowatt onboard lader die heb ik ook maar die vlieger gaat alleen maar op als je een drie fase laadstation heb.
offtopic:
Het hebben van een 22 kW onboard lader in een EV impliceert dat je ook met 1-fase op ~7,4 kW kunt laden. Daarmee heb je een gedegen alternatief om relatief snel te laden met een 1-fase aansluiting in de woning. En kan met dus relatief goedkoop (een 1-fase EVSE of een 3-fase EVSE die ook 1-fase 7,4kW, lees een 22 kW EVSE) zonder verzwaring vrij snel thuisladen.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:34
Edje44magnum schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Ik denk dat je 32 A bedoelt.

• badkuip
  • Laatst online: 21:00
In mijn nieuw aangelegde tuin komt er elektra bij de poort.
Ik heb een 4mm2 3 aderige kabel in een mantelbuis van de schuur naar dat punt toe gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUOv5W4HDbh-TOZTSAIu4LklW_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHT5Nq52zlSCERHE2pQHxAIS.jpg?f=fotoalbum_large
In de toekomst wordt deze aansluiting misschien gebruikt voor een laadpaal.

Tot die tijd wil ik de kabel gaan gebruiken voor een normaal stopcontact voor het kunnen aansluiten van 12v tuinverlichting. En dus ook de flexibiliteit houden om het in de toekomst nog te gebruiken voor een laadpaal.
Ik heb ook rekening te houden met 2x UTP kabels die daar de grond uit komen.
Hoe kan ik dit het beste toekomstbestedig monteren?

Het eerste waar ik aan zat te denken is een kabeldoos zonder of met stopcontact tegen de schutting aan te zetten. Dan moet ik nog iets verzinnen voor de UTP-aansluitingen.

De tweede gedachte was een complete kast te plaatsen zodat ik ook meteen 2x UTP kabel daarin kan wegwerken (voor een accesspoint of camera). Ook kan dan een voeding of trafo voor de 12v verlichting (nog aan te schaffen) daarin gelegd worden.
Niet de meest subtiele manier in de tuin maar wel de meest praktische.

Hoe kijken jullie hiertegen aan en wat zou jullie advies zijn?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Dat had een vijf aderige kabel moeten zijn als je dat effectief voor een laadpaal wil kunnen gebruiken.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
3x4mm2 kan je prima 1fase 25a mee laden.
Snel zat

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

@badkuip De complete kast is van metaal en zal op termijn gaan roesten.
Ook zal een accespoint erin niet werken.

vincentvs93 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:03:
[...]

"Alamat" is een afkorting voor aardlekautomaat, een type elektrische beveiliging in een groepenkast.
Toevoeging: Alamat was een merknaam van de eerste generaties aardlekautomaten van Holec, en waarschijnlijk de eerste aardlekautomaten die op de markt zijn gebracht. Deze waren spanningsafhankelijk en unidirectioneel, en ze hadden een aansluiting voor de aarde ("functionele aarde") die als backup diende in het geval van een zwevende nul.

Alamats werden na een tijdje onbetrouwbaar en zelfs gevaarlijk. Ik weet niet of dat is waarom Holec/Eaton die merknaam niet meer gebruikt, maar het zou me in elk geval niet verbazen als dat de reden was om er van af te stappen.

Zelf gebruik ik daarom de term "alamat" niet als algemeen synoniem voor "aardlekautomaat". Het waren specifieke dingen met ongewenste eigenschappen (spanningsafhankelijk, unidirectioneel, gevaarlijk) en dat is heel wat anders dan de moderne spanningsonafhankelijke, bidirectionele, en betrouwbare aardlekautomaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 22-07-2025 20:52 ]

• Vliegvlug
Ben nu op vakantie en vind het altijd interessant om te zien hoe de elktra in andere landen zit.

Ben nu in Denemarken maar wat ik tot nu toe ben tegengekomen vind ik wel schokkend (pun intended)
Had van tevoren even snel opgezocht of ik nog een reisstekker nodig had maar antwoord was dat ‘nederlandse’ stekkers gewoon passen.

Nu ik hier een paar dagen ben blijkt dat inderdaad in basis wel te kloppen want het Deense geaarde stopcontact ziet er zo uit:
Stopcontact type K (Denemarken & Groenland)
(Wel een vrolijke pareidolia trouwens :) )

Dus alle stekkers passen er wel in maar niet met aangesloten aarde wanneer het een schuko stekker is, gelukkig heeft alleen mijn laptop voeding die dus dat is niet een heel groot probleem.

Wat me alleen wel ronduit verbaasd is dat bijna alle apparatuur hier ook van schuko stekkers voorzien is.

Zoals bijvoorbeeld deze wandkachel in de badkamer op 1,5m van het douchegordijn:
Elektrische wandkachel in badkamer in Denemarken
Welke op dit stopcontact aangesloten was:
Stopcontact in badkamer in Denemarken
:X

Of deze wandkachel in de slaapkamer:
Deense wandkachel
Die op dit ongeaarde stekkerblok was aangesloten:
Stekkerdoos Denemarken
Die op zijn beurt weer op een andere stekkerdoos is aangesloten die zo in het stopcontact zit:
Niet geaard stopcontact Denemarken
:X
Mooi ook dat aansluitsnoer van max 0,75 mm2 wat zo netjes op die stekker zit gemonteerd ;(
Lekker veilig allemaal.

Het doorlussen via ongeaarde stekkerblokken en slecht monteren van de stekker is trouwens niet waar het me voornamelijk om gaat maar wel dat er schuko stekkers in die deense stopcontacten worden gebruikt.

Het lijkt namelijk niet incidenteel te zijn want ben nu in twee verschillende huisjes geweest en bij allebei waren zaken als waterkoker, magnetron, broodrooster, strijkijzer en andere huishoudelijke apparaten voorzien van schuko stekkers. Waarbij de magnetron en ook de twee eerder getoonde wandkachels voor de deense markt bedoeld zijn en dus niet door iemand uit het buitenland zijn meegenomen.

Lijkt me dat er ook Denemarken toch wel voorschriften zullen zijn dat je geacht wordt een geaard apparaat op een manier aan te sluiten waarbij de aarde ook daadwerkelijk is verbonden.

Vraag me af waarom er dan niet een dergelijke adapter tussen wordt gezet:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51-28Wg9x+L._AC_SX679_.jpg
Europa naar Denemarken/Groenland Stekkeradapter, EU Schuko-Stekker

In de supermarkt nog even gekeken maar kon dergelijke adapters niet vinden en ook geen geaarde stekkerdozen trouwens, enkel ongeaarde wat ik wel opvallend vond.

Misschien dat ik een vertekend beeld heb omdat de huisjes waar ik ben zich op het Deense platteland bevinden en al oud zijn en dat alle moderne huizen inmiddels worden voorzien van schuko wcd.
Dat hoop ik tenminste en zou verklaren waarom losse apparatuur hier van schuko stekkers is voorzien.

De enige apparatuur hier die wel van de juiste stekkers voorzien zijn zijn de koelkast en split-airconditioning welke gezamenlijk dit 3-voudige opbouwstopcontact delen met de magnetron die wel een schuko stekker heeft:
Deens geaard opbouwstopcontact drievoudig
(de zwarte is de schuko stekker van de magnetron, de losse witte van de airco en de ingeplugde van de koelkast)
Valt me op dat beiden van deze juiste stekkers er los op gezet zijn en niet aangegoten.

Iemand die meer weet van elektra in Denemarken die hier wat over kan zeggen?
Want veilig is dit natuurlijk niet.

• Septillion
Vliegvlug schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:30:
Vraag me af waarom er dan niet een dergelijke adapter tussen wordt gezet:
Waarschijnlijk de bekende "Maar het werkt toch?" :X

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
,

[ Voor 100% gewijzigd door Chaki op 23-07-2025 22:26 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zoek de goedkoopste (Hornbach, Bauhaus, Gamma, Praxis, SanderVunderink - of online) schakelaar die een buiten WCD mag schakelen zodat in de wintermaanden de spanning (fase & nul) volledig afgeschakeld kan worden.
Maar mijn zoektocht gaat al snel naar B-merk werkschakelaars voor (voornamelijk) PV- en WP-installaties. Zie ik nog iets over het hoofd wat ook zou voldoen? De schakelaar komt overigens binnen dus hoeft niet waterafstotend te zijn.

https://www.sandervunderi...-rlo25-2pm-d1-z33-sw.html
Nog heel iets goedkoper (ook wel op te halen in mijn regio meen ik, maar .. EMAT): https://www.elektramat.nl...aar-2-polig-25a-85013000/

Ik heb nog een oude 2P hoofdschakelaar dus dan zou ik het met een opbouwkastje ook goedkoop kunnen oplossen: https://www.sandervunderi...roepenkast-2-modules.html maar liever heb ik een schakelaar die door elke schoonmoeder ook als schakelaar wordt aangezien.

True schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:56:
Ik zoek de goedkoopste (Hornbach, Bauhaus, Gamma, Praxis, SanderVunderink - of online) schakelaar die een buiten WCD mag schakelen zodat in de wintermaanden de spanning (fase & nul) volledig afgeschakeld kan worden.
Maar mijn zoektocht gaat al snel naar B-merk werkschakelaars voor (voornamelijk) PV- en WP-installaties. Zie ik nog iets over het hoofd wat ook zou voldoen? De schakelaar komt overigens binnen dus hoeft niet waterafstotend te zijn.
Zoek je bewust naar werkschakelaars?

Waarom niet gewoon een normale schakelaar? Die maken ze ook 2-polig en geschikt voor 16A. Bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...zonder-wip-2000-2-us-101/
Of opbouw natuurlijk afhankelijk van waar / hoe je het precies wilt installeren.

• leonbong
  • Nu online
@True
Ik gebruik gewoon een tweepolige schakelaar om mijn buiten WCD uit te zetten. Van het merk Merten elke Gamma heeft dat.
Ps als je dat perse met een werkschakelaar wil doen kan ook zijn niet duur van bijvoorbeeld Schneider / Eaton

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 23-07-2025 23:08 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:02:
[...]

Zoek je bewust naar werkschakelaars?

Waarom niet gewoon een normale schakelaar? Die maken ze ook 2-polig en geschikt voor 16A. Bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...zonder-wip-2000-2-us-101/
Of opbouw natuurlijk afhankelijk van waar / hoe je het precies wilt installeren.
Die is dan wel duurder dan de werkschakelaars die ik linkte, komt in een garage dus hoeft er niet uit te zien en opbouw is daar al de standaard.
leonbong schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:07:
@True
Ik gebruik gewoon een tweepolige schakelaar om mijn buiten WCD uit te zetten. Van het merk Merten elke Gamma heeft dat.
Ps als je dat perse met een werkschakelaar wil doen kan ook zijn niet duur van bijvoorbeeld Schneider / Eaton
Welke jij bedoelt kan ik niet vinden, maar deze is ook opbouw en 2-polig. https://www.gamma.nl/asso...aterdicht-zwart/p/B252979 ik houd het maar op het feit dat ik blijkbaar meer moeite gestopt heb in een post in het topic dan in mijn zoekopdracht 8)7 of ik zocht gisteren gewoon naar het verkeerde. Hiermee kan ik wel uit de voeten voor 6€.

Bedankt beiden!

• leonbong
  • Nu online
Bij deze
https://www.gamma.nl/asso...c5r86VBMCIMwaAgy5EALw_wcB
Dat is Merten (merk van Schneider )

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik vond 'm niet omdat die onder SE hangt als merk op de website. Maar hij is 3x zo duur als de Handson (huismerk Gamma) die ik ook gevonden had, denk niet dat voor wie ik 'm installeer dat geld er voor over heeft.

True schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:15:
Welke jij bedoelt kan ik niet vinden, maar deze is ook opbouw en 2-polig. https://www.gamma.nl/asso...aterdicht-zwart/p/B252979 ik houd het maar op het feit dat ik blijkbaar meer moeite gestopt heb in een post in het topic dan in mijn zoekopdracht 8)7 of ik zocht gisteren gewoon naar het verkeerde. Hiermee kan ik wel uit de voeten voor 6€.
Verschil is wel dat deze schakelaar maar voor 10A geschikt is. Ik weet niet waar je de contactdozen voor gaat gebruiken maar in beginsel zou ik voor contactdozen met een 16A voorbeveiliging ook een 16A schakelaar willen toepassen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heeft je schoonmoeder geen kerstverlichting buiten?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:37:
[...]

Verschil is wel dat deze schakelaar maar voor 10A geschikt is. Ik weet niet waar je de contactdozen voor gaat gebruiken maar in beginsel zou ik voor contactdozen met een 16A voorbeveiliging ook een 16A schakelaar willen toepassen.
Het zal een grasmaaier of een bladblazer zijn, beetje dat idee. Dat zijn volgens mij ook altijd maximaal 10A apparaten. Maar ik ben het met je eens, dat is wel passender - hoewel een buiten WCD meestal ook maar geschikt is voor 10A en niet voor 16A.
Die Mertens van @leonbong is overigens ook maar 10A.

Deze: https://www.hornbach.nl/p...olig-ip44-zwart/10686105/ is met €10 wél geschikt voor 16A: https://produkte.kopp.eu/...-schakelaar-ip44-zwart-2/ overigens rottig dat Hornbach dat er niet gewoon bij heeft staan.

True schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:58:
hoewel een buiten WCD meestal ook maar geschikt is voor 10A en niet voor 16A.
Heb je daar een voorbeeld bij? :? Ik heb dat werkelijk nog nooit gezien.
Deze: https://www.hornbach.nl/p...olig-ip44-zwart/10686105/ is met €10 wél geschikt voor 16A: https://produkte.kopp.eu/...-schakelaar-ip44-zwart-2/ overigens rottig dat Hornbach dat er niet gewoon bij heeft staan.
Ook rottig dat Kopp het niet consequent heeft staan...
ProAQA – 2-polig schakelaar 10A IP44 zwart
[...]
Nom. (meet)stroom 16,00 A
Right. :+

Vliegvlug schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:30:
Iemand die meer weet van elektra in Denemarken die hier wat over kan zeggen?
Want veilig is dit natuurlijk niet.
Ikke, nadat ik me erin verdiept omdat ik soortgelijke vragen had na een tripje naar Denemarken. Meer geleerd dan ik zou willen... Over stopcontacten en de verscheidenheid aan manieren om daarbij geen aarding te hebben, maar ook hoe dat samenhangt met culturele aspecten.

De samenvatting: Nederlanders maken er een potje van met hun vele ongeaarde stopcontacten, maar de Deense situatie is pas echt bizar.

Zoals je al hebt vastgesteld: apparatuur in Denemarken wordt verkocht met CEE 7/7 (randaarde/penaarde hybride) en die stekkers passen wel in Deense stopcontacten, maar dan heb je geen aardeverbinding. Vroeger werden apparaten wel met Deense stekker verkocht, maar dat was natuurlijk erg duur gezien de kleine markt.

Schuko-contactdozen zijn al sinds 14 jaar toegestaan, en penaarde contactdozen (Belgisch/Frans/Tsjechisch) zelfs al sinds 2008, maar ze zijn uitermate zeldzaam. Hoewel je nu keuze hebt uit 3 soorten stopcontacten (op zichzelf ook niet echt een handige situatie) en alle apparatuur verkocht met een stekker die maar met 2 van de 3 veilig is, kiest praktisch iedereen nog steeds voor de Deense lachebekjes. Ook in nieuwbouw worden de buitenlandse niet of nauwelijks gebruikt, behalve heel soms als een immigrant zelf wat laat bouwen. Ik heb me laten vertellen dat de gemiddelde Deen dermate nationalistisch is (vakantiespelletje: tel Deense vlaggen en rood/witte dingen) dat een Deens ding altijd beter is dan een buitenlands ding. Als je geen Deense stopcontacten hebt, dan heb je toch iets uit te leggen.

Het schijnt ook dat de buitenlandse stopcontacten lelijk worden gevonden. Penaardestopcontacten zijn dieper dan Deense, en schuko is nog dieper. Dat maakt vervanging ook niet altijd even makkelijk. Over diepte gesproken: Deense inbouw-wcd's worden zonder universele inbouwdoos geïnstalleerd, en er zijn verschillende vormen in omloop dus je moet maar net iets vinden dat zonder al te veel moeite zou passen. Het helpt ook niet mee dat de tot ca. 2010 verkrijgbare rechthoekige tweepolige Deense stekkers (lijkt op onze platte eurostekkers) strak tegen een aardpen van een penaardestopcontact zitten, of strak tegen de platte zijkanten in een schuko-stopcontact; de nieuwe hebben een inkeping voor een aardpen en zijn iets smaller, maar het duurt natuurlijk nog een hele tijd voordat de oude stekkers echt zeldzaam zijn.

Deense stopcontacten en stekkers zijn raar ontworpen. Dan heb ik het niet over de aardepin die om geen enkele functionele reden is afgeplat, maar dat het de enige stekker ter wereld is (zover ik kon vinden) met een aardpin die KORTER is dan de overige pinnen. Ze hebben gelukkig redelijk snel ontdekt dat dat onhandig is, en het ontwerp van de contactdoos aangepast: de klem voor de aardpin ligt vlak achter een dun frontplaatje. Er zijn dus in het algmeen 2 frontplaatjes: een heel dunne puur voor het mooi, en daar achter een dikke voor de veiligheid; uit de dikke plaat is een groot gat gehouden zodat de hele klem van de aardpin daarin past, zodat de aarde alsnog als eerste verbindt ondanks de significant kortere pin. Het resultaat is dat als het sierplaatje weg is, het schattige gezichtje ineens verandert in een schrikbarende verschijning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp1tkkXxe4i2yp-SerjntVGE6j4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/silBhAD9LlRFEydKwmucm1Hv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_EXpRMFWWITaOE7i9UscxGL32c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9U8iGDQKsSAXmT4Yxl6EFi8q.jpg?f=fotoalbum_tile

Ze zijn ook duur en er is weinig concurrentie, want op het Deense stopcontact rust een patent van het merk Lauritz Knudsen. Ik heb een aantal stekkers van dat merk gekocht om zelf voor op vakantie verloopjes te maken en de kwaliteit viel me enorm tegen. En dat is dan het merk dat iedereen gebruikt.

Over "wat iedereen doet" gesproken: om wel een veilige aansluiting te krijgen, moet je dus je stekker of je contactdoos vervangen. Maar contactdozen vervangen is dus zoals gezegd niet zo makkelijk.

Stekker verwisselen dan? Nope, want men is (als ik het goed begrijp: ten onrechte!) bang dat daarmee de garantie op het apparaat vervalt. Wie toch zelf een stekker ergens aanzet, doet dat blijkbaar altijd zonder adereindhulzen. Waar die bij ons ook lang niet altijd gebruikt worden, is men in Denemarken zo gewend zelf stekkers aan dingen te zetten, en dat ging altijd zonder adereindhulzen, dat het moeilijk te verkopen is dat daar iets mis mee zou zijn. Maar hoe die cognitieve dissonantie precies werkt, snap ik niet, want oververhitte stopcontacten zijn blijkbaar wel een bekend fenomeen, en als ik Deense nerds mag geloven, toch wel vooral iets met zelfgeschroefde stekkers.

Enfin, wat je dus steeds tegenkomt zijn geaarde contactdozen en geaarde stekkers, maar ongeaarde stopcontacten in de klassieke betekenis van stopcontact: fase en nul aangesloten, maar geen contact voor de aarde. In keukens, in badkamers, en in de rest van het huis. Verloopjes kosten ongeveer 2,50 € per stuk, dus aan de kosten hoeft het ook niet te liggen. De verloopjes zijn overigens praktisch allemaal penaarde, niet schuko, geen idee waarom. Denen die ik erover sprak begonnen over dat schuko omkeerbaar is en dus minder veilig, maar da's bullshit in de context van dat de meeste landen met penaarde geen vaste volgorde voor fase/nul hebben en dat ongeaarde Deense stekkers ook gewoon 180° gedraaid passen. Oh, trouwens, als je zo'n verloopje koopt op vakantie, let dan op: ze bestaan ook in een uitvoering die met weerhaakjes permanent op je stekker blijft zitten!

In Deense bouwmarkten liggen tweeaderige verlengsnoeren, verdeeldozen, en haspels met een plastic gat zodat je er tenminste wel je geaarde stekker in kunt steken. Ik was secondenlang sprakeloos toen ik dat zag. Bij ons ken ik het vooral andersom: ongeaarde "tuinverlengsnoeren" waar juist opzettelijk geen geaarde stekker in past. Enfin, een Deen hoeft zelf geen plastic nokjes weg te snijden om een onveilig verlengsnoer te maken, die koop je gewoon kant-en-klaar. Random plaatjes van het internet, maar representatief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lx-mUR9BwhKLYkL7m-ngOQuVDf4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQ9dnd2zJ1VXe2Vx9DJHXQ9E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JEN4ZwYUAKtw4W4-1f6BEAHRJM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/H1NKIjHge90J6HMvouDAzaWI.webp?f=fotoalbum_tile

De enige geaarde haspel die ik kon vinden bij de eerste bouwmarkt die we bezochten was 25 meter en 3G1,0... Yikes, toch maar even verder zoeken. Dat brengt me op het andere onderwerp: dunne snoertjes. Holy shit, naast aarding zijn spanningsval en kortsluitvastheid blijkbaar ook al niet zo relevant daar.

Dat was ook goed te merken bij Bornhack, waar ik 2 keer geweest ben (dit jaar helaas niet). Honderden meters 5G6, maar wel van aluminium dus ongeveer vergelijkbaar met 5G2,5. En dat dan op 32 A afgezekerd. Aan het einde van de kabel tussen de 150 en 190 V. Water koken wordt een oefening in geduld. Kortsluitveilig (binnen de gangbare definitie op basis van magnetische afschakeling) zal dat zeker niet zijn geweest. Nou is 1 evenement natuurlijk een nogal kleine sample size. Maar wat me daar weer opviel: Denen, ook die elektra snappen, zijn niet onder de indruk van dunne snoeren of ongeaarde elektra (in een tentenkamp met gras en water!!), het waren blijkbaar toch vooral de aanwezige Nederlanders en Duitsers die zich er toch wel ongemakkelijk bij voelden. (Overigens, als je je hier overheen kunt zetten: Bornhack is wel echt erg leuk en gezellig.)

In de tussentijd probeert het Deense veiligheidsinstituut met folders en voorlichtingsfilmpjes mensen een beetje bewust te maken van de risico's, niet in de laatste plaats omdat 7% van de aardlekschakelaars niet goed blijkt te werken (onderzoek, engels). Ze bieden de informatie al jaren aan. Ik heb niet de indruk dat 't werkt.

De risicobereidheid is erg groot als mensen het risico niet erkennen. Iedereen kent wel iemand die schokken heeft gehad, maar "ze leven toch nog?" De meeste elektrische schokken worden immers overleefd (althans, in eerste instantie). Datzelfde "argument" hoor je in Nederland omtrent onze ongeaarde stopcontacten die pas sinds 1997 niet meer in nieuwbouw mogen komen, terwijl menig ander land decennia eerder was met zulke regelgeving.

Er zijn nu Deense treinen met schuko-wcd's voor reizigers, maar vooralsnog lijkt dat helaas geen begin te zijn van een nieuwe trend.

Er is nog meer te vertellen over Deense stopcontacten, dus zoek zelf gerust eens naar groene en roodgroene stekkers, speciale computerstopcontacten (worden weinig meer gebruikt), de oude driefasestekkers, meningen over schakelaars bij stopcontacten, etc, etc.

Dit was mijn spreekbeurt :P

(NB: ondanks meerdere pogingen de taal te leren, kan ik nog steeds geen Deens verstaan, en lezen gaat me ook niet goed af, dus ik heb bijna alle informatie van horen zeggen en van machinevertalingen. Het zou dus heel goed kunnen dat ik hierboven her en der feitelijke onwaarheden verkondig. Als iemand het beter weet, dan hoop ik dat die reageert met correcties!)

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 25-07-2025 12:19 ]

• leonbong
  • Nu online
Xander schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:37:
[...]

Klopt ik heb eigenlijk deze maar ik kon die niet zo snel vinden die is wel 16aA.
https://www.gamma.nl/asso...-ip55-antraciet/p/B132961

Oorspronkelijk had ik die andere die maar 10A is. Na enkele weken mijn 13A autolader inpluggen was die intern gedeeltelijk gesmolten. Toen heb ik die andere gekocht nadat ik had uitgezocht welke geschikt zijn voor 16A dat is heel lang goed gegaan.

Inmiddels heb ik een echte laadpaal dus wordt het wcd niet meer gebruikt voor dat doel. Maar ik schakel het WCD nog wel uit omdat hij aan de voorkant dicht bij straat zit. Als iemand er iets in steekt schakelt mijn aardlekschakelaar uit daarom schakel ik duppelpolig uit dan heb je dat risico niet.

PS Die Schneider/Merten spullen zijn aanmerkelijk beter dan huismerk gamma. In het begin van mijn huis had ik huismerk WCD's buiten na één a twee jaar aardlek problemen. Het plastic was van de huismerk WCD's was al broos met alle vochtproblemen van dien. Toen Merten geplaatst die zijn nu nog steeds goed, 18 jaar later.

[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 24-07-2025 09:43 ]

• misja
  • Laatst online: 21-12 23:09
Vraagje over Neopreen en YMvK kabel:
Omdat er weinig plaats is voor de verschillende benodigde bochten overweeg ik om vanwege de kleinere buigradius in plaats van voor 3x 6mm2 YMvK kabel voor 3x 6mm2 Neopreen kabel te kiezen (van en naar Victron omvormer). Mag ik Neopreen kabel op dezelfde manier als YMvK gebruiken in een vaste installatie, dus als vaste verbinding en gedeeltelijk (rechte stukken) in elektra pijp? Gaat de kabel net zo lang mee? Moet ik me zorgen maken over de flink lagere max temperatuur (60 i.p.v. 90 graden)? YMvK is, heb ik begrepen, moeilijk brandbaar hoe zit dat met Neopreen? Andere overwegingen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 00:08:
[...]

Heb je daar een voorbeeld bij? :? Ik heb dat werkelijk nog nooit gezien.
Geen idee ook eigenlijk, daar klopt niets van. Denk dat ik wat eerder naar bed had gemoeten :P
[...]

Ook rottig dat Kopp het niet consequent heeft staan...

[...]

Right. :+
Oh ja, dat is ook niet handig zo.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28

pietje63

RTFM

misja schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:32:
Vraagje over Neopreen en YMvK kabel:
Omdat er weinig plaats is voor de verschillende benodigde bochten overweeg ik om vanwege de kleinere buigradius in plaats van voor 3x 6mm2 YMvK kabel voor 3x 6mm2 Neopreen kabel te kiezen (van en naar Victron omvormer). Mag ik Neopreen kabel op dezelfde manier als YMvK gebruiken in een vaste installatie, dus als vaste verbinding en gedeeltelijk (rechte stukken) in elektra pijp? Gaat de kabel net zo lang mee? Moet ik me zorgen maken over de flink lagere max temperatuur (60 i.p.v. 90 graden)? YMvK is, heb ik begrepen, moeilijk brandbaar hoe zit dat met Neopreen? Andere overwegingen?
Volgens ChatGPT niet aanbevolen
https://chatgpt.com/s/t_68820d396cb88191baf01d1dd84ec4dc
maar wellicht weet iemand het hier beter

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• leonbong
  • Nu online
Niet ideaal, ik zou dan als echt niet anders kan PUR-kabel nemen of een afgeschermde stuurstroomkabel die laatste heeft namelijk ook soepele aders en mag over algemeen veel hogere temperaturen hebben.

Lapp /Helukabel heeft vast een één of andere stuurstroomkabel die wel 1000V isolatie is met soepele 6mm2 aders.

Bijvoorbeeld een JZ-600 (3G6) is wel 1000V maar klasse5 (fijnaderige aders). De toepassing van deze is ook aansluit kabel nou dat is verdedigbaar voor kabel van een doos naar de omvormer.

Maar waarom niet gewoon YMVK?

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 24-07-2025 13:15 ]

• misja
  • Laatst online: 21-12 23:09
Twee redenen om geen YMvK te gebruiken:
1. de kabel moet een paar krappe bochten maken
2. Victron schrijft voor om de aansluitingen te maken met soepele aders dus bij YMvk moet er een las bij de Victron komen en dan verder met soepele aders naar de omvormer. Dan lijkt volle 5 meter Neopreen een logische oplossing.
Brandbaarheid is dan wel nadeel maar aan de andere kant als er brand uitbreekt is de accu waarschijnlijk veel groter probleem.
Max temp is ook nog al een verschil maar de 6mm2 is ruim bemeten dus het zal niet warm worden.
Alternatief vanwege de krappe bochten is misschien 4mm2 YMVK dat kan volgens de tabel ook en die is waarschijnlijk iets makkelijker in de bochten te krijgen of maakt dat weinig uit? Ik heb alleen ervaring met 1.5 en 2.5mm2 dus weet eigenlijk niet hoe moeilijk het echt gaat worden. Maar dan zit ik nog steeds met het Victron voorschrift.

• FredvZ
  • Nu online
misja schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:52:
Victron komen en dan verder met soepele aders naar de omvormer.
[...]
Alternatief vanwege de krappe bochten is misschien 4mm2 YMVK dat kan volgens de tabel ook
Wat gaat die omvormer allemaal aan vermogen afnemen/leveren?

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:04
Heeft er iemand de tip hoe om te gaan met vervangen van de groepenkast waarbij er geen automaat is om het geheel stroomloos te maken? Mijn broer wil een nieuwe groepenkast en heeft nu nog 1 fase. Ik wil de kast voorbereiden op 3 fase met een bruggetje tot hij driefase heeft aangevraagd. Hij heeft de netbeheerder gebeld of hij de verzegeling mag verbreken en na afloop mag bellen voor opnieuw verzegelen, maar dat weigeren ze, ze geven aan dat er een installateur met zegelrecht moet komen.
Zelf maar zegel verbreken, groepenkast vervangen en dan driefase aanvragen en doen alsof hij van niets weet van een verbroken zegel?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Annuk
manusjevanalles schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:15:
Heeft er iemand de tip hoe om te gaan met vervangen van de groepenkast waarbij er geen automaat is om het geheel stroomloos te maken? Mijn broer wil een nieuwe groepenkast en heeft nu nog 1 fase. Ik wil de kast voorbereiden op 3 fase met een bruggetje tot hij driefase heeft aangevraagd. Hij heeft de netbeheerder gebeld of hij de verzegeling mag verbreken en na afloop mag bellen voor opnieuw verzegelen, maar dat weigeren ze, ze geven aan dat er een installateur met zegelrecht moet komen.
Zelf maar zegel verbreken, groepenkast vervangen en dan driefase aanvragen en doen alsof hij van niets weet van een verbroken zegel?
Een installateur vragen met zegelrecht.
Aangezien er nu naar geïnformeerd is is de kans dat je aangemerkt wordt voor fraude hoog bij overgang naar 3F.
En van dergelijke bedragen kan je je installateur minstens 10x betalen inclusief complete plaatsing.

Tevens is het de vraag wat voor aansluitkast en kabel er hangt over hoe veilig het mogelijk kan...
Het zegel hangt er niet alleen maar voor fraude maar ook voor veiligheid.

• Makrolon
manusjevanalles schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:15:
Het word niet opeens veilig als je de zegel verbreekt en de hoofdzekering er uit draait. Daar zitten ongeïsoleerde actieve delen vlak in de buurt, als je die raakt of nog erger, onder de hoofdzekering sluiting maakt word dat geen pretje.

• manusjevanalles
Annuk schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:30:
[...]

Een installateur vragen met zegelrecht.
Aangezien er nu naar geïnformeerd is is de kans dat je aangemerkt wordt voor fraude hoog bij overgang naar 3F.
En van dergelijke bedragen kan je je installateur minstens 10x betalen inclusief complete plaatsing.

Tevens is het de vraag wat voor aansluitkast en kabel er hangt over hoe veilig het mogelijk kan...
Het zegel hangt er niet alleen maar voor fraude maar ook voor veiligheid.
Hmm, dan toch maar iemand zoeken. Hopelijk wil iemand het zegel verbreken, zodat wij de kast kunnen installeren, en dan weer terug komen, op dezelfde dag.

• Annuk
manusjevanalles schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Hmm, dan toch maar iemand zoeken. Hopelijk wil iemand het zegel verbreken, zodat wij de kast kunnen installeren, en dan weer terug komen, op dezelfde dag.
Ga er maar niet vanuit, iets met risicos en de naam die eraan hangt bij een zegel.
Tip: 22x11 kastje door de installateur laten plaatsen met de/een hoofdschakelaar en dan de rest van de installatie er zelf boven plaatsen.
Dan kan hij direct weer afzegelen en kunnen jullie verder zelf de rest doen.

Edit: ik zou er persoonlijk iig niet op de door jou voorgestelde manier mijn zegels aan willen hangen (en ja ik heb ze)

[ Voor 9% gewijzigd door Annuk op 24-07-2025 20:45 ]

• manusjevanalles
Annuk schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Ga er maar niet vanuit, iets met risicos en de naam die eraan hangt bij een zegel.
Tip: 22x11 kastje door de installateur laten plaatsen met de/een hoofdschakelaar en dan de rest van de installatie er zelf boven plaatsen.
Dan kan hij direct weer afzegelen en kunnen jullie verder zelf de rest doen.
Zoiets? Goede tip, ik zie 22x11 alleen bij Eaton en wilde voor ABB gaan. Maar kan natuurlijk ook alles in Eaton doen. Maar die heeft geen alamats van 1 DIN-breedte.

Pagina: 1 ... 35 ... 56 Laatste