Nee. Er zijn 2 standaarden voor perilex, en die komen allebei neer op dat in het midden de aarde zit, linksboven een nul zit, en dat de andere 3 contacten fasen zijn. Alleen de fasevolgorde is anders (en om het leuk te houden, staat er op Wikipedia al vele jaren een plaatje met weer een 3e fasevolgorde!). Geen van die drie standaarden zegt dus iets over twee aparte nulcontacten.
En ik moet toch weer even zeiken over de term "2 fase": die term zou niemand ooit moeten gebruiken, want exact dezelfde term wordt voor 2 tegenovergestelde dingen gebruikt en zulke spraakverwarring is niet onschuldig. In dit geval gaat het duidelijk over een enkelfase-installatie waarbij dezelfde fase dubbel wordt gebruikt, maar de term wordt ook gebruikt voor een installatie waarbij 2 van de 3 beschikbare fasen van een meerfaseinstallatie worden gebruikt. Bij beide is Perilex helaas gebruikelijk, en als je ze door elkaar haalt, werkt het niet of slechts gedeeltelijk, zet je 400 V op een deel van een kookplaat dat maar 230 V aankan, en/of heb je een brandgevaarlijke situatie.
Maar er is
geen standaard voor hoe je een 2e nulcontact bedraadt, hooguit "dit is hoe ik het altijd doe", of "dit is het plaatje dat ik op internet vond", maar dat maakt het nog geen standaard. Je hebt 3 keuzes voor de plaats van het 2e nulcontact, en vervolgens nog 2 keuzes voor welk fasecontact bij welk nulcontact hoort. Dat maakt in totaal 6 verschillende aansluitmogelijkheden, die allemaal even (in)correct zijn. In die context is het niet raar dat menigeen zich ook niet houdt aan de voorgeschreven plek voor dat ene nulcontact, wat het aantal configuraties met dubbel nulcontact dat je tegen zou kunnen komen verder vergroot naar 12.
En vervolgens zijn ze allemaal alsnog incorrect als je de draadkleuren van een snoer met stekker erbij betrekt: één van de fasedraden zou eigenlijk blauw moeten zijn. Daarbij krijg ik zelf de meeste kriebels van bruin als nuldraad, en de minste kriebels van grijs als nuldraad, maar beide zijn natuurlijk technisch gezien net zo fout. In het algemeen komt "jouw" methode neer op bruin als nuldraad bij een snoer met aangegoten perilexstekker, en bij de aansluitmethode van @
Padje87 zal het waarschijnlijk de grijze zijn. De snoeren met aangegoten stekker hebben namelijk in het algemeen bruin rechtsboven, grijs linksonder. (Maar als het snoeren conform de oudere standaard zijn, andersom.)
Al deze oplossingen zijn niet conform de NEN 1010 te maken, aangezien je je moet houden aan de voorschriften van de fabrikant en dus niet zomaar een nul mag aansluiten op een contact gelabeld L1, L2, of L3, om het over bruine nuldraden maar niet te hebben. Da's best ironisch, aangezien Perilex voor een enkelfase-installatie vroeger verplicht was volgens de toenmalige versies van de NEN 1010.
Ik zie op internet namelijk altijd plaatjes dat beide nullen op de bovenzijde worden aangesloten en zo doe ik het eigenlijk ook altijd.
Om het een beetje lullig te verwoorden: vooral de mensen die niet weten dat er geen standaard is, gebruiken de plaatjes, en denken daardoor dat er wel een standaard is...

. Dat maakt 't allemaal nog erger.
Tot overmaat van ramp is Perilex ook in gebruik voor meerfase, en zelfs voor ventilatiesystemen (en ja, soms met de contactdoos in de keuken!) waarbij twee van de fasecontacten geschakeld zijn.
Perilex is een hopeloos gevaarlijk idee, omdat een stopcontact de indruk geeft dat een stekker die in de contactdoos past, daar ook veilig in gebruikt kan worden. Dat is geenszins het geval.
Maar ondanks dat deze manier van installeren gewoon glashard tegen de norm ingaat, zorgt voor bergen verwarring, en regelmatig nieuwe en vooral ook tweedehands kookplaten vernietigt, is het voor velen ondenkbaar om kooktoestellen gewoon aan te sluiten met een
aansluitdoosje zoals buiten Nederland al veel langer gedaan wordt. Zo'n doosje voorkomt de schijnveiligheid van een stopcontact. Je kunt nog steeds fouten maken, natuurlijk, maar het dwingt tot nadenken bij het aansluiten.
Waarom de schrijvers van de NEN 1010 vroeger ooit "het systeem Perilex" hebben verplicht voor "de aansluiting van driefasen-kooktoestellen op tweegeleiderinstallaties" (los van de eventuele discussie over wat precies een "driefasen-kooktoestel" is), heb ik nooit ergens kunnen vinden, maar we zitten nu met de gebakken peren. Er zijn prima alternatieven, maar die zijn zo onbekend dat we nog heel lang zitten opgescheept met de gevolgen van de voormalige verplichting van iets dat eigenlijk altijd al een krankzinnig slecht idee is geweest.
[
Voor 9% gewijzigd door
Juerd op 02-12-2024 18:49
]