Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:20
Trilliwilli schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:17:
[...]

Wat jij zoekt heet een omschakelaar: https://www.elektramat.nl...elaar-4-polig-63a-him406/

Is gewoon een driestandenschakelaar waarbij je twee ingaande zijdes hebt en één uitgaande.
Omdat uit in het midden zit kan het bij omschakelen niet mis gaan.
Dit is inderdaad precies wat ik zoek. Maar gaat nu niet meer passen in de net vernieuwde groepenkast.

De tijd zal het leren in de toekomst of ik dit nog eens verder ga perfectioneren. Voor nu is het wachten op de eerste keer dat de generator in actie moet komen.

Hopelijk nooit nodig en is alles weggegooid geld en moeite, net als die flessen water die ik op zolder heb staan.

Ik kom uit de zeevaart en daar 1 ding geleerd: Beter mee verlegen dan om verlegen. Midden op zee in de shit kun je ineens alles gebruiken, en kan dat vervangen "used but still good" onderdeel ergens onder in het schap toch ineens een lifesaver zijn. Mijn garage puilt dan ook uit van spullen die ik niet of nooit meer gebruik maar op zich nog steeds bruikbaar zijn. En soms ineens doe je een klusje en herinner je dat je nog ergens iets hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:11
Hieronder even fotos bijgevoegd. Op de factuur van Vandebron van afgelopen maand staat ook niks nuttigs te vinden hierover.

Aansluiting moet ooit vervangen worden maar pas als ze het verplichten en als er in de brief staat het moet ipv wij raden aan.
devriesjande schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:31:
Dit is een 3 fasemeter. Maar of de aansluiting 3 fase is dat valt zo niet te zeggen. Maak eens een foto van de groepenkast. En van de zekeringkast onder de meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQgIpETh8Sd2W-MfgbgUnZKObCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lj71YWvl4hji2dQaQdzy6pEb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4e9Qp8ihvr6qCkchlshDe1az6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZC2pSQNO1sc1PAM897Zy5im3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Snakeman123 op 01-12-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFd8tk1vJvPGxsFRZMBtjDZZTwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NqN9FNrzCUx5ypJnsCnamMv.jpg?f=fotoalbum_large

Oh dit is de aardlekschakelaar maar maakt het er niet duidelijker op. Binnenkort komen er zonnepanelen dan kan ik de electricien eens vragen wat er nou precies zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Snakeman123 op 01-12-2024 12:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:16
@Snakeman123 Ik zou deze ouwe meuk er uit kieperen (kan zo naar het museum), en vervangend door een moderne groepenkast, die je voor maximaal 50% vult, zodat je ruimte hebt voor toekomstige uitbreidingen (extra groepen naar de keuken, zonnepanelen, thuisaccu, elektrische auto, warmtepomp etc).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Snakeman123 Als dat geen 3fase is weet ik het niet meer...

Neem 2 nieuwe kasten van 2x 12 en neem meteen 12 alamats op de bovenste rij van kast 1.
(anders krijg je ook nog een rem-automaat of moet je aardlekschakelaars gaan aanpassen.)
Daaronder de hoofdschakelaar (met overspanningsbeveiliging?)
En het 3 fase spul en meer speciale in de andere kast.
Voor een echt uitgewerkt voorstel graag een eigen topic met alle details.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
Ja dit gaat allemaal weg binnenkort en komt een gehele nieuwe kast gelukkig. Maar de vraag was of ik kon afleiden of dit al 3 fase was of nog 1 aangezien ik het niet kan terug vinden bij Enexis of op factuur van de energie leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Snakeman123 Ik zie alleen maar aanwijzingen dat het 3fase is.
Die 3fase meter, de 3fase aardlekschakelaar met de 3 zekeringen van zijn groep.

Het past nu in 1 kast van 2x 12, maar neem het ruim, nu is het goedkoop, later krijg je spijt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:58
Over een paar maanden wordt een nieuwbouw opgeleverd, nu gaat de groepenkast al mis met een kookgroep in een 3 fase aansluiting (7.3Kwh kookplaat) maar is er ook wat te zeggen over de 3 fase aardlekschakelaar i.c.m. 1 fase eindgroepen?
Groepenverklaring heb ik nog niet kunnen inzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VeSXon2-IUzvR8bw2NqbItQS8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBoKJ6NRF3jelHY8B1wgbqWM.jpg?f=fotoalbum_large

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Padje87 schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:21:
Over een paar maanden wordt een nieuwbouw opgeleverd, nu gaat de groepenkast al mis met een kookgroep in een 3 fase aansluiting (7.3Kwh kookplaat) maar is er ook wat te zeggen over de 3 fase aardlekschakelaar i.c.m. 1 fase eindgroepen?

[Afbeelding]
Aangezien er 3F aardlekschakelaars aanwezig zijn (en mag gewoon) dat de kookgroep ook op 2 verschillende fases is aangesloten, maar dat is alleen uit te sluiten als je de kast(en) even opent en kijkt hoe de bedrading loopt.
Vind het minder fraai dat ze dat uitbreidingskastje niet op exact dezelfde hoogte hebben dan de "hoofdkast".
Persoonlijk had ik ook liever 2x een 22x33 kast naast elkaar gehad, zeker met het oog op toekomstige uitbreidingen, die kan je natuurlijk alsnog zelf aanschaffen, maar was fraaier geweest dat ze dat vanuit de aannemer/installateur direct hadden gedaan naar mijn mening.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snakeman123
onetime schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:40:
@Snakeman123 Ik zie alleen maar aanwijzingen dat het 3fase is.
Die 3fase meter, de 3fase aardlekschakelaar met de 3 zekeringen van zijn groep.

Het past nu in 1 kast van 2x 12, maar neem het ruim, nu is het goedkoop, later krijg je spijt.
Volgens mij kwam er kast met 24 of met in totaal 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Padje87 Over 3-fase aardlekschakelaars voor 1-fase eindgroepen valt inderdaad wat te zeggen: dat was heel kort niet toegestaan volgens de norm, later is dat afgezwakt tot een advies, en uiteindelijk is zelfs dat advies geschrapt. Het veronderstelde probleem (identieke lekstromen van de verschillende fasen heffen elkaar op) is erg theoretisch en zal in de praktijk bijna nooit voorkomen; de enige anekdote waar ik over heb gehoord, ging over een computerlokaal met exact gelijke belasting op de drie fasen, met computers met exact dezelfde ontwerp- of productiefout in de voedingen: het was moeilijk te beredeneren waarom de aardlekschakelaar wel tripte bij het inschakelen van een paar computers, maar niet bij alle tegelijk. En zelfs in die situatie zal 't niet gevaarlijk zijn geweest, omdat het lekstroom naar een aardedraad was, ipv via een mens. Lekstroom via levende wezens binnen tientallen milliseconden zo perfect balanceren over de 3 fasen zou echt heel knap zijn.

Vanuit de norm is het dus prima. Het is vanwege kosten en de vuistregel (voorheen echte regel) van 4 groepen per aardlekschakelaar wel vaak praktischer om 3 aardlekschakelaars met 2 polen te gebruiken voor de enkelfase eindgroepen. Maar als je dan een grote aardlekautomaat nodig hebt (of denkt te hebben) voor 'n fornuis kan de balans weer de andere kant op klappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 01-12-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Snakeman123 2x 12 = 24 is te klein voor uitbreidingen. 36 is misschien al krap. 2x 2x 12= 48, beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Padje87 schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:21:

[Afbeelding]
Ik zou dat kleine kastje meteen eruit laten werken en vervangen voor nog zo'n zelfde grote als er al hangt.

Veel makkelijker met uitbreidingen, en nu is het een klein klusje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
Martin M schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:57:
...

Stel, je wil aan je installatie werken en je hebt weinig daglicht in je meterkast. Of je werk duurt wat langer dan gepland en het wordt donker. Dan wil je een lampje aan doen.
...
Dit kun je plannen, dus kun je ook een lamp op volle batterij plannen, kost je de kop niet. En bij een incidenteel probleem zijn tegenwoordig legio mobiele telefoons met zaklamp voorhanden.

Veel krachtgereedschap is tegenwoordig ook op accu. Zeker als je gaat klussen (waarom ga je anders regelmatig aan je groepenkast werken?) is het z'n investering waard.

En anders net als vroeger: verlengkabel naar de buren.

Ik herken het probleem, maar het is onzinnig om hiervoor de norm te buiten te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04:21
Snakeman123 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:34:
Ja dit gaat allemaal weg binnenkort en komt een gehele nieuwe kast gelukkig. Maar de vraag was of ik kon afleiden of dit al 3 fase was of nog 1 aangezien ik het niet kan terug vinden bij Enexis of op factuur van de energie leverancier.
Je kunt het alleen vaststellen door de middelste kast boven de meter open te maken en heel voorzichtig te kijken. Er zal allemaal blank koper dat onder spanning (!!) staat te zien zijn. Maar ook kan je zien hoeveel draden er vanaf je het meterdeel omhoog gaan. Zijn dit er 2, dan heb je 1 fase, bij 4 draden vanuit het meterdeel zal je 3 fase hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-06 15:05
Annuk schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:17:
[...]

Net als dat velen een wcd vaak aansluiten met bRuin rechts en bLauw links. Geen verplichting oid maar velen doen het zo.
Nooit begrepen waarom in een wcd, meestal bLauw links en bRuin rechts gaat. Terwijl in een groepenkast bij de meeste componenten, bruin links zit en blauw rechts zit. Je zou toch verwachten dat, er een zelfde standaard zou worden gehanteerd in de elktra.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:02
Een tijdje terug vroeg ik hoe ik het beste de elektra voor m'n keuken kon organiseren. Ik heb alle elektra uit de hele keuken naar de achterwand getrokken waar 5 keukenkasten komen in een nis, maar dat betekende dat er wel zo'n 18 leidingen bij elkaar komen. Een aantal leidingen van een aparte groep naar vaatwasser, oven en koffiezetapparaat, maar ook veel leidingen van lichtpunten, schakelaar en raambekleding.

Inmiddels alles aangesloten op de achterwand, met de twee lasdozen op de plek waar het vuilniskastje komt. Daar zal ik de achterkant voor een deel uithalen zodat de lasdozen toegankelijk blijven mocht ik ooit nog wat willen wijzigen. Alle apparaten zullen draadloos worden aangestuurd, dus ik hoef ze alleen van stroom te voorzien wat het wel een stuk eenvoudiger maakt.

Overzicht van alles, ik heb zo'n 70cm tot de voorkant van de nis, en de kastjes zijn 58 diep dus zat ruimte voor opbouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZTnkQfybuzWzQmzKW4HadTZO0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuUIHhHn9wkDxnuR8apYNOoZ.jpg?f=fotoalbum_large

De inkomende lasdoos waar de leiding naar de meterkast binnenkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBOr-D4zHSQyziFqYGhqfIqVmUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fozCwmdUBBXv7RE0HwazGH1w.jpg?f=fotoalbum_large

De lasdoos voor alle verlichting. Uiteindelijk ervoor gekozen om alles op 1 groep te zetten, het is allemaal LED en ondanks dat ik meer groepen heb waar eventueel nog wat extra's aan kan, wilde ik het niet ingewikkelder maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A8aghMBDSSeK_RpeW1nUtikFYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6imAxxC3E2FYRJACYBWY4qJ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze lasdozen heb ik een beetje op de gok gekocht, maar bleken achteraf perfect te werken icm de buisinvoerwartels. Zat ruimte en mooi formaat, en met 5 ingangen aan de lange zijde was ik best flexibel met hoe ik het in kon richten.

Die rijgklemmen heb ik vooral gekocht omdat ze op voorraad waren bij Elektramat :+ . Het liefst had ik bruin, blauw en groengeel gehad maar die waren niet op voorraad. Plan was eerst om met dubbelzijdig tape het vast te plakken, maar dat bleek niet goed hechten dus uiteindelijk de DIN adapters misbruikt om de boel vast te schroeven. Mooier is om een DIN rail te monteren, maar dan wordt de boel behoorlijk veel hoger en past het niet meer in zo'n lasdoos. Ik had ook nog 3 blokjes van 19 aansluitingen, maar die waren te groot voor deze lasdoos. Dat alles precies uitkwam met een blok van 12 was puur geluk :') .

Mocht iemand nog op zoek zijn:

Rijgklemmen: https://www.elektramat.nl...ijs-ptfix-12x2-5-ns35-gy/
Kabeldoos: https://www.elektramat.nl...en-m16-m20-ip66-10541001/
Kabelinvoer: https://www.elektramat.nl...vestigingsschroef-akb-16/
Bijbehorende wartelmoeren: https://www.elektramat.nl...ichtgrijs-116-m20-lgr-pa/
Overigens bestaat er ook echte schroefmontage, maar die had ik natuurlijk niet besteld (want levertijd, en per 20 stuks): https://www.phoenixcontac...materiaal-ptfix-f-3274060

Relatief prijzige oplossing maar daarmee wel een mooie overzichtelijke installatie kunnen maken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
@TheJVH Lekker bezig geweest!, ziet er netjes uit. Erg handig die labels ook (y)

Nog een specifieke reden dat je voor flexbuis bent gegaan?
Zou het zelf in pvc hebben uitgevoerd want is allemaal redelijk recht met hier en daar een bocht.
Vooral bij die flexbuizen die een s-bocht maken zou opnieuw trekken wel eens een uitdaging kunnen zijn. Zou die nog extra fixeren in de grote bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:02
Vliegvlug schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:38:
@TheJVH Lekker bezig geweest!, ziet er netjes uit. Erg handig die labels ook (y)

Nog een specifieke reden dat je voor flexbuis bent gegaan?
Zou het zelf in pvc hebben uitgevoerd want is allemaal redelijk recht met hier en daar een bocht.
Vooral bij die flexbuizen die een s-bocht maken zou opnieuw trekken wel eens een uitdaging kunnen zijn. Zou die nog extra fixeren in de grote bocht.
Reden was vooral dat eigenlijk alle lichtpunten ergens in het plafond eindigen. Ik denk dat de meeste elektriciens dat aansluiten met flexibel aansluitkabel van 1.5mm2 oid. De leidingen naar de meterkast gaan vanuit de uitbouw door het originele huis naar de meterkast, door twee stenen muren met een sprong in het plafond. Eigenlijk niet te doen om het met PVC uit te voeren, en voorbedrade flex (want ik ga niet zelf VD draad in flexbuis proppen :+ ) is zoveel sneller werken. Dat een kabel niet opnieuw te trekken is neem ik voor lief. Ook is die voorbedrade flex niet heel veel duurder als je het per 100m online besteld.

In de rest van het huis heb ik ook heel veel elektra opnieuw getrokken, want het was een enorme zooi op sommige punten, geen aarde, lasdozen achter stucwerk, rare logica van groepen en kabels... Dus op heel veel plekken gewoon nieuwe voorbedrade flex aangelegd. In zo'n oud huis is het ook niet echt te doen om stugge leidingen te trekken in een verbouwing.

EDIT: Pic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhABteQlFtdwQ7twfZD50Gk80IQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hl7iBSbAebMzAnYhzmQTq1ng.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door TheJVH op 02-12-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
@TheJVH Ik dacht al dat het voorbedrade flexbuizen waren gezien de kleur maar had nog het idee dat de meterkast er vlak achter zou zitten en dat het feitelijk alleen om die wand ging, vandaar dat ik me de keuze afvroeg.
Als je heel veel lengte moet doen met moeilijke bochten snap ik wel dat het een heel stuk makkelijker en sneller werkt ja.
Nog steeds geen fan van overigens maar ik heb dat ook nog nooit zoveel over lange afstanden hoeven te doen.
Langste stuk was twee netwerkkabels door het halve huis moeten leiden om hemelsbreed 3 meter te overbruggen, had ik wel iets van tien keer zo lange netwerkkabels voor nodig om ze daar onzichtbaar te krijgen maar het grootste gedeelte wel gerealiseerd met vast pvc. De rest was door de kruipruimte en de schacht vanuit de kruipruimte omhoog naar de vliering.

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 02-12-2024 00:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MrBas schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:10:
[...]

Is er niet een standaard hoe een 2 fase perilex aangesloten dient te worden?
Nee. Er zijn 2 standaarden voor perilex, en die komen allebei neer op dat in het midden de aarde zit, linksboven een nul zit, en dat de andere 3 contacten fasen zijn. Alleen de fasevolgorde is anders (en om het leuk te houden, staat er op Wikipedia al vele jaren een plaatje met weer een 3e fasevolgorde!). Geen van die drie standaarden zegt dus iets over twee aparte nulcontacten.

En ik moet toch weer even zeiken over de term "2 fase": die term zou niemand ooit moeten gebruiken, want exact dezelfde term wordt voor 2 tegenovergestelde dingen gebruikt en zulke spraakverwarring is niet onschuldig. In dit geval gaat het duidelijk over een enkelfase-installatie waarbij dezelfde fase dubbel wordt gebruikt, maar de term wordt ook gebruikt voor een installatie waarbij 2 van de 3 beschikbare fasen van een meerfaseinstallatie worden gebruikt. Bij beide is Perilex helaas gebruikelijk, en als je ze door elkaar haalt, werkt het niet of slechts gedeeltelijk, zet je 400 V op een deel van een kookplaat dat maar 230 V aankan, en/of heb je een brandgevaarlijke situatie.

Maar er is geen standaard voor hoe je een 2e nulcontact bedraadt, hooguit "dit is hoe ik het altijd doe", of "dit is het plaatje dat ik op internet vond", maar dat maakt het nog geen standaard. Je hebt 3 keuzes voor de plaats van het 2e nulcontact, en vervolgens nog 2 keuzes voor welk fasecontact bij welk nulcontact hoort. Dat maakt in totaal 6 verschillende aansluitmogelijkheden, die allemaal even (in)correct zijn. In die context is het niet raar dat menigeen zich ook niet houdt aan de voorgeschreven plek voor dat ene nulcontact, wat het aantal configuraties met dubbel nulcontact dat je tegen zou kunnen komen verder vergroot naar 12.

En vervolgens zijn ze allemaal alsnog incorrect als je de draadkleuren van een snoer met stekker erbij betrekt: één van de fasedraden zou eigenlijk blauw moeten zijn. Daarbij krijg ik zelf de meeste kriebels van bruin als nuldraad, en de minste kriebels van grijs als nuldraad, maar beide zijn natuurlijk technisch gezien net zo fout. In het algemeen komt "jouw" methode neer op bruin als nuldraad bij een snoer met aangegoten perilexstekker, en bij de aansluitmethode van @Padje87 zal het waarschijnlijk de grijze zijn. De snoeren met aangegoten stekker hebben namelijk in het algemeen bruin rechtsboven, grijs linksonder. (Maar als het snoeren conform de oudere standaard zijn, andersom.)

Al deze oplossingen zijn niet conform de NEN 1010 te maken, aangezien je je moet houden aan de voorschriften van de fabrikant en dus niet zomaar een nul mag aansluiten op een contact gelabeld L1, L2, of L3, om het over bruine nuldraden maar niet te hebben. Da's best ironisch, aangezien Perilex voor een enkelfase-installatie vroeger verplicht was volgens de toenmalige versies van de NEN 1010.
Ik zie op internet namelijk altijd plaatjes dat beide nullen op de bovenzijde worden aangesloten en zo doe ik het eigenlijk ook altijd.
Om het een beetje lullig te verwoorden: vooral de mensen die niet weten dat er geen standaard is, gebruiken de plaatjes, en denken daardoor dat er wel een standaard is... :). Dat maakt 't allemaal nog erger.

Tot overmaat van ramp is Perilex ook in gebruik voor meerfase, en zelfs voor ventilatiesystemen (en ja, soms met de contactdoos in de keuken!) waarbij twee van de fasecontacten geschakeld zijn.

Perilex is een hopeloos gevaarlijk idee, omdat een stopcontact de indruk geeft dat een stekker die in de contactdoos past, daar ook veilig in gebruikt kan worden. Dat is geenszins het geval.

Maar ondanks dat deze manier van installeren gewoon glashard tegen de norm ingaat, zorgt voor bergen verwarring, en regelmatig nieuwe en vooral ook tweedehands kookplaten vernietigt, is het voor velen ondenkbaar om kooktoestellen gewoon aan te sluiten met een aansluitdoosje zoals buiten Nederland al veel langer gedaan wordt. Zo'n doosje voorkomt de schijnveiligheid van een stopcontact. Je kunt nog steeds fouten maken, natuurlijk, maar het dwingt tot nadenken bij het aansluiten.

Waarom de schrijvers van de NEN 1010 vroeger ooit "het systeem Perilex" hebben verplicht voor "de aansluiting van driefasen-kooktoestellen op tweegeleiderinstallaties" (los van de eventuele discussie over wat precies een "driefasen-kooktoestel" is), heb ik nooit ergens kunnen vinden, maar we zitten nu met de gebakken peren. Er zijn prima alternatieven, maar die zijn zo onbekend dat we nog heel lang zitten opgescheept met de gevolgen van de voormalige verplichting van iets dat eigenlijk altijd al een krankzinnig slecht idee is geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 02-12-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:06
@TheJVH Keurig die labels, maar mijn ervaring is dat de lijm van die labels na een aantal jaren uitdroogt en de labels er dan spontaan vanaf vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:21
@MrBas
Deze indeling die van @Padje87 komt overeen met de meeste kant en klare stekkers zoals die bij gamma liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2fYidNfClIh216w7nKSYGPfdYE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/skwWCXj1lry7JuSUlPvMSc6D.png?f=user_large

Onder N zit dan L3 (grijs) die je dan als tweede N kan gebruiken voor een 1 fase kookgroep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqydlc7EtVW4wVuxvDN06gWH7sI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cGXNfPNOCrk8lZdIJPwkhIq1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U21nEbISZNVEa2TkbLDqlJqxyNg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S0Z9PUGwYhFMVgPzPdFkyhYi.png?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door leonbong op 02-12-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Goedemorgen!

Ik gebruik, zoals velen, de merkloze ip54 wcd's die men overal heeft (bouwmarkt en geregeld Lidl en Aldi) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhExLLnwGMMKqBty8htdhpM4ZHY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TMtUBlPfMrYV2Au8d2Y8KLBV.jpg?f=user_large

Die dingen zijn zo vreselijk krap om te bedraden, ze gaan met moeite net dicht. Nu wil ik in de schuur het e.e.a. aan 70's troep vervangen met moderne wcd's maar die dingen zijn, in ieder geval voor mij, echt te krap om met 2,5 een las in te maken; en ik heb geen zin om een hoop lasdozen bij te plaatsen.

Is dat bij een merk, zoals gira o.i.d, beter? Kan iemand mij een buitenstopcontactenlijn aanraden waar
  • je zonder al te veel gepiel een las in kan maken
  • beetje kwaliteit plastic, het moet wel een jaar of 10 oké blijven
  • liefste met gewoon wartels i.p.v. zo'n snijrubber

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op maandag 2 december 2024 @ 02:03:
[...]

De snoeren met aangegoten stekker hebben namelijk in het algemeen bruin rechtsboven, grijs linksonder. (Maar als het snoeren conform de oudere standaard zijn, andersom.)
Omdat de nulcontacten vaak naast elkaar bovenin op de Perilex contactdoos worden aangesloten, bestel ik juist graag de aansluitsnoeren van Ratio.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxZVD-2gTyDJVlNfCOiomJdeLPk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GqVwmUZhsfGmqDn7IbYFSHgn.jpg?f=user_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonbong
Niko Hydro maakt echt mooi buitenspul met wartels.
Merten heeft ook goed buitenspul.

Ik had vroeger merkloos in de tuin na paar jaar altijd aardlekfouten. Nu heb ik merten al 15 jaar probleemloos op dezelfde locaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:20
silverball schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:59:
Goedemorgen!

Ik gebruik, zoals velen, de merkloze ip54 wcd's die men overal heeft (bouwmarkt en geregeld Lidl en Aldi) [Afbeelding]

Die dingen zijn zo vreselijk krap om te bedraden, ze gaan met moeite net dicht. Nu wil ik in de schuur het e.e.a. aan 70's troep vervangen met moderne wcd's maar die dingen zijn, in ieder geval voor mij, echt te krap om met 2,5 een las in te maken; en ik heb geen zin om een hoop lasdozen bij te plaatsen.

Is dat bij een merk, zoals gira o.i.d, beter? Kan iemand mij een buitenstopcontactenlijn aanraden waar
Het spatwaterdichte materiaal van gerenommeerde merken is doorgaans wat ruimer uitgevoerd maar die hebben over het algemeen geen echte wartels maar dat heb je voor toepassing binnen of onder een afdakje ook niet nodig. Bekijk Busch Jaeger, Gira, Jung, Kopp en dergelijke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik gebruik het liefst spatwaterdicht materiaal van Niko (New) Hydro. Heb helemaal niets met het merk Niko maar voor in de tuin maak ik graag een uitzondering. :+

Dit komt wel standaard met M20 wartels. Mocht je 4x2,5mm²+as willen gebruiken dan past dat net niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Xander
Zit ik bij jouw perilex plaatje naar de stekker of WCD te kijken?

Als het stekker is komt het overeen met wat eerder heb gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:13:
@Xander
Zit ik bij jouw perilex plaatje naar de stekker of WCD te kijken?
De stekker. En die staat op z'n kant om het makkelijk te maken.
Als het stekker is komt het overeen met wat eerder heb gepost.
Nee, bruin en grijs zijn andersom vergeleken met de meeste aangegoten stekkers. Let ook op de tekst rechts.

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 04-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goedemorgen!

Ik gebruik, zoals velen, de merkloze ip54 wcd's die men overal heeft (bouwmarkt en geregeld Lidl en Aldi) [Afbeelding]

Persoonlijke voorkeuren:
Peha
Niko

Peha standaard met insteek contacten, maar wel met open snijnippel, daar moet je zelf even wartels bij bestellen.
Niko niet per definitie standaard met insteek contact maar ook veel met schroef contact, daar dus even op letten bij bestellen als je er belang aan hecht.

[Edit]
@silverball
Voor zowel de Peha als de Niko zijn de wartelmaat beide M20 (zoals @Xander ook al zei voor de Niko:
Xander schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:12:
[...]

Dit komt wel standaard met M20 wartels. Mocht je 4x2,5mm²+as willen gebruiken dan past dat net niet lekker.
Je kunt evt. voor de Niko zwarte wartels M25 bij bestellen (en grijze wartel moeren 8)7 ), en dan wanneer nodig de M20 gaten opboren met een trappenboor naar M25.
Dit werkt natuurlijk ook voor de Peha maar de grijze wartels zijn iets minder schaars, daarom dat ik daar niet naar link.
Alles (m.u.v. de trappenboor) is wel verkrijgbaar bij de gelinkte website.

[ Voor 20% gewijzigd door Annuk op 04-12-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Niko Hydro, peha en gira zien er goed uit. Fijn dat ik eventueel ook gewoon versies met wartel kan krijgen; ik ben niet zo van die insteektroep in de volle regen.

Top, bedankt!

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Xander schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:18:
[...]

De stekker. En die staat op z'n kant om het makkelijk te maken.

[...]

Nee, bruin en grijs zijn andersom vergeleken met de meeste aangegoten stekkers. Let ook op de tekst rechts.
Eh.

In heel NL is L3 grijs.
Als je na de draadkleuren en hun posities kijkt is het wel hetzelfde.

In de WCD is het dan.
N Links boven
L3 Links onder (grijs draad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:08:
[...]

Eh.

In heel NL is L3 grijs.
Ja, behalve in die ratio snoeren dus, daar is L3 bruin.
Als je na de draadkleuren en hun posities kijkt is het wel hetzelfde.

In de WCD is het dan.
N Links boven
L3 Links onder (grijs draad)
Nee. Op de stekker is het dan N links boven (blauw draad) en L1 rechts boven (grijs draad).
L3 links onder (bruin draad) en L2 rechts onder (zwart draad).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0HtzQNVP8PyQJhcp_DvASc7rbk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/emTK8wz3JrmwKRPfBIGgVfFt.jpg?f=user_large
(Je kijkt op de pennen dus moet het nog spiegelen om naar de contactdoos te vertalen)

Ideaal dus als je een kookgroep hebt die zo is aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r2SBPvXUPpTJeKxoN5mDXRvuQA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9Av8tjQQuDpsdArrF8yrFrn3.png?f=user_large

Want dan komen de kleuren in het aansluitsnoer precies overeen met de kleuren in de contactdoos. En heb je tot in de kookplaat deze kleuren:
N1 = Blauw
N2 = Grijs
L1 = Bruin
L2 = Zwart

Met jouw aansluitsnoer eindig je met bruin als N2. Tenzij de contactdoos is aangesloten zoals bij bijvoorbeeld @Padje87 natuurlijk, dan zijn de standaard aansluitsnoeren juist weer mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:21:
[...]

Je kunt evt. voor de Niko zwarte wartels M25 bij bestellen (en grijze wartel moeren 8)7 ), en dan wanneer nodig de M20 gaten opboren met een trappenboor naar M25.
Dat gaat dan weer niet zomaar bij Niko Hydro. Het is geen M20 gat in een plaatje, het is een tuit met M20 schroefdraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQRbWBXbhcQU7nV685YoHloHZjw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ywKyGkIF1zBJCsoPahPAJKRu.jpg?f=user_large
Het onderste stuk is een vast onderdeel van de onderbak. In theorie kun je dat natuurlijk opboren wegboren met je trappenboor maar denk niet dat het er fraaier van wordt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Xander
Heerlijk die perilex permanente verwarring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@leonbong @Xander En dan te bedenken dat grijs als nul of bruin als nul puur een kwestie is van voorkeur. Qua norm zijn ze allebei net zo fout :).

Dat deel heeft overigens op zich niet veel met perilex te maken. Als je je perilex-stopcontact vervangt door een aansluitdoos lost dat voor het snoer nog niks op, behalve dat je niet meer speciaal dat ene merk hoeft te kopen als je liever grijs als tweede nul gebruikt.

Persoonlijk had ik graag gezien dat omkleuren gewoon algemeen werd toegestaan, overigens, hooguit niet voor geelgroen. En dan wel op zo'n manier omgekleurd dat je goed kunt zien dat er wat bijzonders aan de hand is, dus maar een relatief klein stukje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Juerd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:17:
@leonbong @Xander En dan te bedenken dat grijs als nul of bruin als nul puur een kwestie is van voorkeur. Qua norm zijn ze allebei net zo fout :).
NPR5310 schreef hier in het verleden trouwens wel over (t/m NPR 5310:2007+A6:2015, blad 41):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw4QdupT8QZe4SsJlVsWe5Pygk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQSIYByoPVB8lFvBLQyeiMjd.jpg?f=fotoalbum_large

Maar inderdaad; dat is geen norm. ;)

Dit zou sommige users in het grote kookplaat aansluiten topic wel blij maken trouwens, als het normtekst was geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPQjXwXRAXRve67m1SVyuG1tKN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlJK3gjCL4IZbgIWMxwIbi7q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xander Weet jij wat een "adertule" is? Ik heb ernaar gezocht maar het lijkt erop dat dat woord is uitgestorven; de enige verwijzingen die ik kan vinden leiden terug naar die oude NPR 5310. Ik vermoed dat het een niet-krimpende kous is, klopt dat?

[ Voor 28% gewijzigd door Juerd op 04-12-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juerd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:14:
@Xander Weet jij wat een "adertule" is? Ik heb ernaar gezocht maar het lijkt erop dat dat woord is uitgestorven; de enige verwijzingen die ik kan vinden leiden terug naar die oude NPR 5310. Ik vermoed dat het een niet-krimpende kous is, klopt dat?
Geen idee, NPR5310 heeft helaas ook geen hoofdstuk met termen en definities.

Een rektule misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even uit het algemene topic gepikt, ik neem het op in de startpost.
Ik lees dat "driefasenvoeding" als 3 fasen netaansluiting.

En verplaatst naar het juiste topic...

[ Voor 75% gewijzigd door onetime op 05-12-2024 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:40

Antonio di

a mi me dijeron que si

Juerd schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:14:
Zie voor "adertule" :
MadDog11 in "Draaddikte voor inductie 7200watt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat is ook een citaat uit diezelfde NPR5310 (blad 39 dan in dit geval). Maar waar bestel je zo'n ding? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Juerd @Xander https://www.technirub.nl/...belbeschermingstules.html

edit: zoeken naar rubber tule.

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 05-12-2024 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@onetime En daarmee de grijze ader als blauw markeren?! Ik vermoed dat dit niet is wat er bedoeld werd :)

Overigens heb ik zojuist thuis een stukje snoer door een boorgat in plaatstaal geleid en daar kon ik zo'n randbeschermer wel goed gebruiken, maar die had ik niet. Ik heb er zelf maar eentje gemaakt van een buffervloeistof-flesje van een coronatest. Die paste precies in het gat van 10 mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Juerd Dit zijn de tules die ik al 40 jaar ken. Jij noemt het nu randbeschermer, maar je hebt ze ook met een dunner wordende pijp / slang eraan tegen het knikken van de kabel die uit het apparaat komt.

Kijk eens bij conrad wat ze verder ook onder tule leveren. Messing, rvs, ...

Dus een draad-tule zal een stukje slang zijn om een draad om te kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:40

Antonio di

a mi me dijeron que si

Xander schreef op donderdag 5 december 2024 @ 00:11:
[...]

Ja, dat is ook een citaat uit diezelfde NPR5310 (blad 39 dan in dit geval). Maar waar bestel je zo'n ding? ;)
Adertule / Draad tule:
https://www.amazon.de/-/e...onstruction/dp/B0C46XNV6L
https://www.amazon.nl/-/e...onstruction/dp/B0C46XNV6L
https://www.conrad.nl/nl/...7.html#productDescription

[ Voor 10% gewijzigd door Antonio di op 05-12-2024 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Antonio di Dat is gewoon draad. Heel erg dun draad, maar wel met een geleider. Waarom zou dit "adertule" zijn om een ader in een ander snoer mee te markeren als nulader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op donderdag 5 december 2024 @ 01:14:
[...]
Dus een draad-tule zal een stukje slang zijn om een draad om te kleuren.
Klinkt logisch, en dat is ook wat ik bedoelde met een niet-krimpende kous. Maar dit blijft giswerk, het was leuk geweest als iemand het daadwerkelijk wist.

(En ik zou niet weten waar je zo'n blauw stukje slang zou kunnen kopen in Nederland; in het VK wordt veel omgekleurd en is "sleeving" een gangbaar ding dat elke elektricien bij zich heeft (vooral vele meters geelgroen, omdat de meeste van hun kabels een ongeïsoleerde aardedraad hebben maar de aardedraad in dozen wel moet worden geïsoleerd en geïdentificeerd).)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Juerd schreef op donderdag 5 december 2024 @ 01:47:
[...]

Klinkt logisch, en dat is ook wat ik bedoelde met een niet-krimpende kous. Maar dit blijft giswerk, het was leuk geweest als iemand het daadwerkelijk wist.

(En ik zou niet weten waar je zo'n blauw stukje slang zou kunnen kopen in Nederland; in het VK wordt veel omgekleurd en is "sleeving" een gangbaar ding dat elke elektricien bij zich heeft (vooral vele meters geelgroen, omdat de meeste van hun kabels een ongeïsoleerde aardedraad hebben maar de aardedraad in dozen wel moet worden geïsoleerd en geïdentificeerd).)
Ik denk dat zoiets het meest in de buurt komt: https://www.calpe.nl/nl/a...-o1-75-3-5mm-l-20mm-blauw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:48
Dat klipt @Xander
Ik heb ooit in een fabriek gewerkt waar in de hele installatie de fasekleuren rood-geel-blauw werden gebruikt. Dus bij alle aansluitingen werden de aders omgekleurd met dit soort tules.
De bijbehorende tang: https://www.calpe.nl/nl/a...g-ky-2-tbv-tulen-a1-a2-a3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52
Correctie: Verkeerd gekeken.

[ Voor 92% gewijzigd door ahbart op 05-12-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@devriesjande Dat zijn de kleuren van de kabels van de netbeheerder.
Die zijn daar dus door gezet in de eigen installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
devriesjande schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:01:
Dat klipt @Xander
Ik heb ooit in een fabriek gewerkt waar in de hele installatie de fasekleuren rood-geel-blauw werden gebruikt. Dus bij alle aansluitingen werden de aders omgekleurd met dit soort tules.
De bijbehorende tang: https://www.calpe.nl/nl/a...g-ky-2-tbv-tulen-a1-a2-a3
Zoals @onetime al zegt zijn dat de kleuren van de netbeheerders.
L1 = rood
L2 = geel
L3 = blauw
Nul/aarde = geel/blauw (net als in huis de geel/groen voor de aarde).

En ja in het netbeheer is het dus een PEN-leiding, en bij *AS kabel heb je in dit geval dus een dubbel retourpad (aardscherm en de nul-leider) mits alles goed is gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:48
onetime schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:37:
@devriesjande Dat zijn de kleuren van de kabels van de netbeheerder.
Die zijn daar dus door gezet in de eigen installatie.
Dat klopt. Bij dit soort installaties gaat de installatie van de netwerkbeheerder tot de middenspanningsaansluiting.Trafo's en de complete laagspanningsverdeling valt onder de verantwoording van de eigenaar van het pand/fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:23
Op een ABB DS301C aardlekautomaat wil ik graag 2 stroompunten met buitenstopcontacten aan (laten) sluiten. Naar elk stroompunt gaat een 2,5 mm2 YMVK kabel.

Kunnen er op een DS301C twee sets 2,5 mm2 draden worden aangesloten?

Ik kom er niet helemaal uit na het lezen van de specificaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 17:07
Frenkie567917 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:26:
Op een ABB DS301C aardlekautomaat wil ik graag 2 stroompunten met buitenstopcontacten aan (laten) sluiten. Naar elk stroompunt gaat een 2,5 mm2 YMVK kabel.

Ik kom er niet helemaal uit na het lezen van de specificaties...
Dat kan wel maar dat is niet zinvol en niet de manier (niet conform de norm). De volgorde is hoofdschakelaar, een of meer aardlekschakelaars en achter elke aardlekschakelaar een of meer (automatische) zekeringen (je groepen). Je buitenstopcontacten zet je dan op een groep, vertakkingen naar verschillende stopcontacten maak je pas buiten je meterkast, achter een groep.

Ik denk dat je beter eerst wat video's over het optuigen van een meterkast kan gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Martin M schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:46:
[...]

Dat kan wel maar dat is niet zinvol en niet de manier (niet conform de norm). De volgorde is hoofdschakelaar, een of meer aardlekschakelaars en achter elke aardlekschakelaar een of meer (automatische) zekeringen (je groepen). Je buitenstopcontacten zet je dan op een groep, vertakkingen naar verschillende stopcontacten maak je pas buiten je meterkast, achter een groep.

Ik denk dat je beter eerst wat video's over het optuigen van een meterkast kan gaan bekijken.
Ik denk dat mijn post niet helemaal duidelijk was.
De DS301 aardlekautomaat zal als eindgroep fungeren. Van waaruit 2 kabels naar de 2 eindpunten in de tuin gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Martin M Ik heb de indruk dat de woordenlijst uit de TS je verder kan helpen.
onetime in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 - Woordenlijst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
Frenkie567917 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:01:
[...]

De DS301 aardlekautomaat zal als eindgroep fungeren. Van waaruit 2 kabels naar de 2 eindpunten in de tuin gaan.
OK, het is een aardlekautomaat. Maar waarom zou je twee kabels onder 1 klem willen doen en de bedrading naar buiten dubbel willen trekken vanuit dezelfde automaat in plaats van het af te splitsen in een lasdoosje buiten of de stopcontacten door te lussen? Of heb ik dat ook niet goed begrepen en wil je gewoon een nul en een fase (is ook 2) aansluiten op die aardlekautomaat met een draad per klem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
[...]

Bij twijfel gewoon een aftakblokje gebruiken, dan ben je zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Waar wil je de DS301 plaatsen?
Zo ik het lees wil je een al beveiligde kabel die onder je overkapping oid uitkomt weer herbeveiligen aldaar en dan afsplitsen.
Klopt dat?

Zo ja, het heeft vermoedelijk weinig nut hoe je dat wilt doen aangezien je naar verwachting een gewone aardlekschakelaar + b16 automaat in je groepenkast hebt. Oftewel bij een aardfout of sluiting vliegt de boel in je groepenkast er alsnog gewoon uit.
Wat je in dit geval zou "moeten" doen is:
Ds301 in je groepenkast plaatsen, vanaf daar 1 kabel naar de plaats waar je wilt verdelen, daar een lasdoos en dan naar je stopcontacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:34
Beste,

Op dit moment hebben mijn vriendin en ik de volgende groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwf0_H2tozc6BM6TVe-VieDFlQo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u0MHuEDv5dHlR1VWRQieXh0E.jpg?f=user_large

In onze meterkast is helaas geen ruimte voor uitbereiding. Wel kan ik nog een los stopcontact maken en daarmee "3" plekken vrij krijgen. De behoefte voor deze plekken is ontstaan omdat wij volgend jaar een elektrische auto willen opladen met een granny charger. Deze oplader is instelbaar van 8a tot 16a. Hiervoor wil ik dus een nieuw stopcontact plaatsten om veilig 13a of als het nodig is 16a te kunnen laden.

Nu heeft Hager een aardlek automaat, dit is dus een automaatgroep en aardlek-schakelaar in 1, deze kost twee plekken.

Echter komt in maart ook onze homewizard thuisaccu. De verwachting is dat ik deze nog uit ga bereiden naar 2 of 3 accu's. Wij hebben namelijk 2 PV installaties liggen met een jaar opbrengst van totaal 4750 KwH. Dus zou ik eigenlijk nog een losse groep willen om deze accu op aan te sluiten zodat hij meer dan 800 watt mag en kan ontladen. Kan ik bijvoorbeeld een AEG aardlekautomaat plaatsen? zoals deze is mijn Hager Vision Groepenkast. Het liefst had ik alles van Hager gehouden maar die hebben enkel dubbele aardlekautomaten.

Graat advies, ook wel merk ik eventueel moet laten plaatsen. Bevriende elektricien zal het plaatsen.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-06 15:05
Leanderr schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:59:
Beste,

[Afbeelding]

In onze meterkast is helaas geen ruimte voor uitbereiding. Wel kan ik nog een los stopcontact maken en daarmee "3" plekken vrij krijgen. De behoefte voor deze plekken is ontstaan omdat wij volgend jaar een elektrische auto willen opladen met een granny charger. Deze oplader is instelbaar van 8a tot 16a. Hiervoor wil ik dus een nieuw stopcontact plaatsten om veilig 13a of als het nodig is 16a te kunnen laden.

Nu heeft Hager een aardlek automaat, dit is dus een automaatgroep en aardlek-schakelaar in 1, deze kost twee plekken.

Echter komt in maart ook onze homewizard thuisaccu. De verwachting is dat ik deze nog uit ga bereiden naar 2 of 3 accu's. Wij hebben namelijk 2 PV installaties liggen met een jaar opbrengst van totaal 4750 KwH. Dus zou ik eigenlijk nog een losse groep willen om deze accu op aan te sluiten zodat hij meer dan 800 watt mag en kan ontladen. Kan ik bijvoorbeeld een AEG aardlekautomaat plaatsen? zoals deze is mijn Hager Vision Groepenkast. Het liefst had ik alles van Hager gehouden maar die hebben enkel dubbele aardlekautomaten.

Graat advies, ook wel merk ik eventueel moet laten plaatsen. Bevriende elektricien zal het plaatsen.
Als je de ruimte hebt zou ik er nog zo'n kast bij plaatsen. In de toekomst loop je anders toch weer tegen het zelfde probleem aan, namelijk geen ruimte. Zelf heb ik ook 3 naast elkaar hangen, en ben dus future-proof. En ja zo'n kast kost iets meer, maar op de arbeid bespaar je vaak weer door dat je niet alles om gaat gooien.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Leanderr Kijk hier ook eens als je aan 3fase denkt: Het grote kookplaat aansluiten topic
Als je de kast niet kunt uitbreiden: https://www.sandervunderi...t-1p-n-30ma-1-module.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:34
RemmyB83 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:14:
[...]

Als je de ruimte hebt zou ik er nog zo'n kast bij plaatsen. In de toekomst loop je anders toch weer tegen het zelfde probleem aan, namelijk geen ruimte. Zelf heb ik ook 3 naast elkaar hangen, en ben dus future-proof. En ja zo'n kast kost iets meer, maar op de arbeid bespaar je vaak weer door dat je niet alles om gaat gooien.
Die ruimte is er dus helaas niet. Dit is echt het maximale wat past.

Gasmeter zit onhandig hoog geplaatst en het is een oud huis (1934) dus kleine meterkast.

Dit is de ruimte.... (deze kast is dus al vervangen). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ke7L5yF7F_-bVFg6AmWMXXecMj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DaTR8uAL6nE7JP20hG0aORM.jpg?f=fotoalbum_large

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Leanderr Daar past wel een half-brede kast naast. Desnoods vervang je de kast en zet de inhoud over.
Kan je functioneel dingen scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
Leanderr schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:59:

[Afbeelding]
Ik vind dat hoge kopstuk een beetje overdreven. Is het echt zo interessant wat daar achter zit? Als je dat vervangt door een VKG22Z van 330 mm hoog kom je minder hoog uit en heb je er een rij van 12 posities bij. Ik weet niet of dat blinde stuk alleen los kan, zo ja dan kun je alleen dat vervangen door een VKG21Z.

Kijk hier eens wat je bij elkaar kunt plakken:

https://hager.com/nl/cata...s-vision/lege-behuizingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leanderr schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:19:
[...]

Die ruimte is er dus helaas niet. Dit is echt het maximale wat past.

Gasmeter zit onhandig hoog geplaatst en het is een oud huis (1934) dus kleine meterkast.

Dit is de ruimte.... (deze kast is dus al vervangen). [Afbeelding]
Als ik zo kijk (en je hebt jammer genoeg geen foto van je nieuwe/huidige situatie geplaatst), zou je er net mee weg komen met 44cm breedte als je de kasten net decentraal boven je meterbord ophangt.
Ik kan het mis hebben hoor, dat zou je moeten nameten, maar zo op het oog zou dat nagenoeg moeten lukken.
Dan heb je de ene kast dus half boven je meterbord, en de andere kast ook.

P.S. wat @Martin M ook zegt, ik zou evt. kijken of het invoerstuk eraf kan, en dan daar een verhogings-rail op zetten.
Tevens zou ik het WCD uit de kast verwijderen en die los buiten de kast plaatsen. Dan evt. direct de HS vervangen (voorbereiden) op een 3F HS, en dan dus op je extra rail/extra kast de rest plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
@Annuk en @Martin M
Op 1 punt aan de buitenmuur zit nu een dubbele wcd. Vanaf hier gaat een Ymvk-as kabel naar de groepenkast, die zal worden aangesloten (fase en nul) op de DS301 in de groepenkast.

Op een ander punt in de tuin willen we nu ook een dubbele wcd. Aftakken van de al aanwezig wcd is niet praktisch, dan moet de bestrating open of een kabel over de gevel lopen.
Vandaar een ymvk kabel van deze nieuwe wcds naar de groepenkast.

Deze tweede kabel (fase en nul) zou ik ook graag op de DS301 willen aansluiten.

@pickboy
Mooi dat het kan met een aftakblokje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-06 22:50
In dat geval zou ik een lasdoos net buiten de groepenkast plaatsen en de boel met Wago's aan elkaar knopen. Dan zit je niet te prutsen met het aardscherm in de groepenkast.
Maar met aftakblokjes kan het ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:11

ericplan

5180 Wp PV

Out.of.Control schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:48:
In dat geval zou ik een lasdoos net buiten de groepenkast plaatsen en de boel met Wago's aan elkaar knopen. Dan zit je niet te prutsen met het aardscherm in de groepenkast.
Maar met aftakblokjes kan het ook.
Een lasdoos is ook wat simpeler storing zoeken als je een aardlekfout in die groep krijgt, dan koppel je het daar los. Aardlekfouten zijn immers een bekend fenomeen bij installaties buiten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
@Frenkie567917 Dit is duidelijk. Opties genoeg nu, als je maar niet twee draden in dezelfde klem doet. Dat aftakblokje zal de goedkoopste oplossing zijn. Als je ruimte genoeg hebt in je kast kun je nog overwegen een extra aardlekautomaat te plaatsen. Die zijn er al voor 23,40 Euro (Chint) en als je dan een aardlekprobleem hebt weet je meteen om welke WCD het gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Blijf weg bij chint. Je hebt nu Hager, een kwaliteitsmerk. ABB, ook een kwaliteitsmerk, heeft goede alamats van 1 unit breed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Martin M schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:28:
@Frenkie567917 Dit is duidelijk. Opties genoeg nu, als je maar niet twee draden in dezelfde klem doet. Dat aftakblokje zal de goedkoopste oplossing zijn. Als je ruimte genoeg hebt in je kast kun je nog overwegen een extra aardlekautomaat te plaatsen. Die zijn er al voor 23,40 Euro (Chint) en als je dan een aardlekprobleem hebt weet je meteen om welke WCD het gaat.
Ga nou asjeblieft hier niet zulke troep aanraden 8)7
@Frenkie567917 heeft het hier al over goed spul van een A-merk...

Maar verder inderdaad goedkoopste optie is 2 aftakblokjes, mooiste optie vind ik persoonlijk @Out.of.Control al zegt, lasdoosje waar de 2 kabels uit gaan naar je buiten wcd's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frenkie567917 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:26:
Het kan wel, maar het mag niet. Het mag alleen als de fabrikant zegt dat 't mag, en ABB geeft nooit aan dat je 2 draden in 1 gat mag doen; je bent dus afhankelijk van iets met dubbele klemmen, aftakblokjes, of gewoon een lasdoos buiten de groepenkast.

De nieuwere DSX301C heeft insteekklemmen en kan wel 2 sets draden aan, maar is wel ruim een tientje duurder. Deze is gemaakt voor het Flexline-systeem, maar je kan 'm aan de onderkant ook aansluiten met draden, dan moet je de plastic dopjes die de schroeven afdekken er uitwippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Annuk schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:11:
[...]

Weet niet exact welke kabel je hebt liggen in/naar je tuin, maar ik vermoed gezien je tekening 4x2,5mm2 + AS (aardscherm) of 5x2,5mm2 (standaard 5 aderige installatie kabel), correct?

In beide gevallen zou ik opteren voor:
Behuizing
Astroklok
Wago 2002-140X rijgklemmen
Wago 2-voudige kambrug voor rijgklemmen
Tussenplaat
Eindklem
• Wartels

Bijbehorende uitleg:
Behuizing > royaal genoeg voor de klok (2 modules breed) + een aantal rijgklemmen die op de DIN-rail komen
Astroklok > Direct iets meer investeren in een 2 kanaals klok, zodat je mogelijk (als je wenst) 2 verschillende tijdsprogramma's kunt laten schakelen (b.v. een deel alleen 's avonds, en een deel wat ook 's ochtends aan moet).
Rijgklemmen > heb nu de blauwe 4 voudige gelinkt, je bent al tenminste 7 aansluitingen kwijt voor je bedrading die je getekend hebt, en er moet een blauwe (nul) en een bruine (fase) naar je klok voor voeding, tevens moet er nog een 2e bruine naar je klok als voeding van het schakelende contact(en).
Dan uitgaande van je klok 1 of 2 schakel-poorten naar de klemmen waarop je zwarte en/of grijze draad aangesloten gaan worden.
Kambrug > om de 2 blauwe (of andere kleuren) aan elkaar te koppelen
Tussenplaat > van de rijgklemmen is netjes 1 kant gesloten, en 1 kant open, je wilt de tussenplaat op de open kant plaatsen alvorens je verder gaat met de volgende "type" klem, dit is optioneel, maar verkleind wel het gevaar van per-ongeluk aanraken.
Eindklem > deze plaats je als laatste op de din-rail zodat de klemmen niet onbedoeld kunnen gaan schuiven.

Nu mag/moet je voor jezelf even kijken wat je exact wenst. Persoonlijk zou ik zeggen:
2x blauw voor de nul + 2-voudige kambrug
3x grijs (2002-1401) + 3-voudige kambrug voor de inkomende fase
2x zwart (2002-1405) + 2-voudige kambrug voor de afgaande schakeldraad
2x rood (2002-1403) + 2-voudige kambrug voor secundaire schakeldraad
De aarde kan je in het gelinkte kastje wel doorkoppelen, wil je die ook in net zo'n klem hebben moet je 2x de 2002-1407 hebben + 2-voudige kambrug

Als ik mijn lijstje zo even na-kijk ben je namelijk in de breedte al 2 modules kwijt voor de klok en 4,5 modules breedte voor de klemmen (uitgezonderd aarde), komt die er wel bij is het 5,5 modules breedte.
(deze rijgklemmen zijn per stuk zo ongeveer een halve module breed ;) )

Edit: aangezien fotos meer zeggen dan tekst

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

p.s. let niet op dat alles niet netjes is, dit was een snel klusje en nog een work in progress
Vandaag alles aangesloten en alles werkt. @Annuk nogmaals dank voor je reactie op mijn vraag. Erg blij met het eindresultaat. Alleen nog even knappe labeltjes aan de kabels hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf7UPOffZxBwWmXW1tXbJL3eBtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHTOib0Dyf6QsNJCfbbDTepE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lN67DKvydb8UCcUQmHjDott0i-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNuYlkG2cK5WJFTUE8kBoLa6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lp77 Tip: een aardlitze moet geïsoleerd worden, en geïdentificeerd als aarde met de kleuren groen/geel. Beide kun je in 1 keer doen met groengele krimpkous of tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lp77 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:39:
[...]

Vandaag alles aangesloten en alles werkt. @Annuk nogmaals dank voor je reactie op mijn vraag. Erg blij met het eindresultaat. Alleen nog even knappe labeltjes aan de kabels hangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook fotos van de binnenkant?
Ben wel benieuwd namelijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:06
silverball schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:54:
Niko Hydro, peha en gira zien er goed uit. Fijn dat ik eventueel ook gewoon versies met wartel kan krijgen; ik ben niet zo van die insteektroep in de volle regen.

Top, bedankt!
Nog een tip, wellicht overbodig maar ik zie het bij foto’s van werkschakelaars ook nog geregeld mis gaan: plaats de wartels aan de onderkant. Op die manier kan er nooit vocht in lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
ThinkPad schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:56:
[...]

Nog een tip, wellicht overbodig maar ik zie het bij foto’s van werkschakelaars ook nog geregeld mis gaan: plaats de wartels aan de onderkant. Op die manier kan er nooit vocht in lopen.
Zo zou ik het ook doen als het kan.
Maar als het mooier van boven uitkomt zou dat toch ook gewoon moeten werken, dat is toch juist ook het idee van zo’n wartel?
Dat rubber zit er niet voor niets in lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:45:
[...]

Maar als het mooier van boven uitkomt zou dat toch ook gewoon moeten werken, dat is toch juist ook het idee van zo’n wartel?
Meestal komt het ook niet via het rubber, maar via de schroefdraad van de wartel in de behuizing

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 08-12-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-06 08:12
Vraag. Dochterlief heeft een woning gekocht en daar moet een nieuwe meterkast in. Ik moet ook onder de vloer om nieuwe groepen te maken / kabels te trekken voor inductie, zonnepanelen,airco etcetera. Ik verwachtte dat de woning een 1 x 35A aansluiting had (uitgaande van de foto in het taxatierapport) maar toen we (nu de koop gesloten is) vandaag nog een keer mochten kijken zat het toch anders. Zie de foto.
Het lijkt er dus op dat er al een 3 x 25A aansluiting is (de slimme meter toont 3 fasen) maar volgens de verkoper is er maar 1 fase hiervan gebruikt/aangesloten.

Nu kan ik dus wel zelf een 3-fase groepenkast aanschaffen, maar hoe krijg ik 3 fasen naar deze groepenkast?
Kan dit via een elektricien of moet dit via Liander (dit is in Hoorn, Noord Holland). So wie so was er geen aparte hoofdschakelaar “onder” de oude kast om spanningsloos te werken dus er moet so wie so een elektricien komen, alles boven de slimme meter moet uiteraard worden vervangen.

BTW het idee om een “keukengroep” te maken kan ik nu ook wel laten varen, het lijkt er dus op dat ik een 3-fase aansluiting voor de Perilex kan gaan maken. Dat is dan wel beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjSG3EJ9xfr3DTCNpqA6l5OTi94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnvledzrk4H6BNMshkbhLgag.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqCFo0ep19rVOUkkJEggt22aB-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAIpT2OvPmrjfFpjL84zFlZB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wg9Pqq5zAXbGweGshwun4DbqO18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkxafBD6Lk6AhmgX1zS5RZ4z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ribruijn Hoe zeker ben je dat er geen 3 fasen op de kast zijn aangesloten? Er zit ook een 4-polige aardlekschakelaar in dus dat zou gewoon kunnen.

Een elektricien met zegelrecht mag ook de draden vanaf de meter naar de kast vervangen, dus die kan je sowieso helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Dat weet ik niet. Scherp gezien overigens. De verkoper zei dat er maar 1 fase werd gebruikt en dat de andere fases niet waren aangesloten. Ik denk dus dat ik dat pas definitief weet als ze de sleutel krijgen, maar in elk geval kan ik wel vast een 3-fase kast aanschaffen, na overdracht nieuwe leidingen trekken, kijken of er 1 of 3 fases naar de hoofdschakelaar lopen en een elektricien met zegelrecht de boel laten aansluiten als ik klaar ben met “trekken”. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ribruijn schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:11:
Vraag. Dochterlief heeft een woning gekocht en daar moet een nieuwe meterkast in. Ik moet ook onder de vloer om nieuwe groepen te maken / kabels te trekken voor inductie, zonnepanelen,airco etcetera. Ik verwachtte dat de woning een 1 x 35A aansluiting had (uitgaande van de foto in het taxatierapport) maar toen we (nu de koop gesloten is) vandaag nog een keer mochten kijken zat het toch anders. Zie de foto.
Het lijkt er dus op dat er al een 3 x 25A aansluiting is (de slimme meter toont 3 fasen) maar volgens de verkoper is er maar 1 fase hiervan gebruikt/aangesloten.

Nu kan ik dus wel zelf een 3-fase groepenkast aanschaffen, maar hoe krijg ik 3 fasen naar deze groepenkast?
Kan dit via een elektricien of moet dit via Liander (dit is in Hoorn, Noord Holland). So wie so was er geen aparte hoofdschakelaar “onder” de oude kast om spanningsloos te werken dus er moet so wie so een elektricien komen, alles boven de slimme meter moet uiteraard worden vervangen.

BTW het idee om een “keukengroep” te maken kan ik nu ook wel laten varen, het lijkt er dus op dat ik een 3-fase aansluiting voor de Perilex kan gaan maken. Dat is dan wel beter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat @Xander ook al zegt... Er zit een 3F+N aardlekschakelaar...
Maak die eens open en kijk (en plaats fotos) van hoe die is aangesloten.
Met oog op de lengte van de draden (mits alles aanwezig is) zit het ook wel goed gezien het stukje buis tussen het meterbord en de kast van de aardlekschakelaar.
"Probleem" is alleen dat een monteur met zegelrecht die veilig spanningsloos kan en mag maken voor het plaatsen van een nieuwe kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Het is niet echt een probleem. Zodra we de sleutel hebben de boel openmaken en bekijken. Nieuwe groepen trekken en elektricien afspraak maken om aan te sluiten…. Ik kan niet veilig spanningsloos werken dus ga het zelf niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ribruijn schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:21:
Dat weet ik niet. Scherp gezien overigens. De verkoper zei dat er maar 1 fase werd gebruikt en dat de andere fases niet waren aangesloten. Ik denk dus dat ik dat pas definitief weet als ze de sleutel krijgen, maar in elk geval kan ik wel vast een 3-fase kast aanschaffen, na overdracht nieuwe leidingen trekken, kijken of er 1 of 3 fases naar de hoofdschakelaar lopen en een elektricien met zegelrecht de boel laten aansluiten als ik klaar ben met “trekken”. Correct?
Zou trouwens via de electricien met zegelrecht ook de kast aanschaffen... De meeste die ik ken zijn er niet zo happig op om een kast "van een ander" te installeren, aangezien zij wel garantie moeten geven op het geplaatste...
Of je moet evt de electricien een 22x11cm kastje laten plaatsen met alleen een HS, en zelf daarboven je eigen kast plaatsen en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04:21
Als je de elektricien gewoon een 3 fase hoofdschakelaar laat plaatsen direct boven de meter (dus zonder stukje buis) dan kun je daarna gewoon zelf alle electra aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Dit ga ik aan een elektricien vragen, inderdaad het beste idee. En dan een groepenkast met alleen 3 aardlekschakelaars en de benodigde groepen plaatsen.

Dank!

[ Voor 173% gewijzigd door Ribruijn op 08-12-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ribruijn Overweeg alamats in plaats van aardleks met automaten.
Het meeste wat je wilt toevoegen lijkt toch al op een alamat te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Uiteraard, dat heb ik thuis zelf ook zo gedaan. Ik bedoel ook aardlekautomaten, typo.

[ Voor 28% gewijzigd door Ribruijn op 08-12-2024 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin M
Chint.
Ga nou asjeblieft hier niet zulke troep aanraden
Wat is dit voor kul? Ik lees dit vaker, ook over EMAT. Beide merken hebben KEMA Keur.

[ Voor 5% gewijzigd door Martin M op 08-12-2024 20:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Martin M Als KEMA-KEUR het enige is waar je om geeft, ga ervoor. Maar dat is niet voor iedereen genoeg om vertrouwen te hebben in een merk, bijvoorbeeld in de context van veiligheidsproducten zoals groepenkast(component)en. Deze discussie is al vaak zat langsgekomen, dus als je de details wilt weten, stel ik voor dat je even aan de hand van de zoekfunctie in de archieven kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:45:
[...]

Tja, als wartels correct gebruikt worden... Maar dat gebeurt, denk ik, maar zelden. Een beetje zoals bij kroonsteentjes: met een goede kwaliteit kroonsteen en het juiste gebruik heb je een betrouwbare verbinding, maar veel mensen weten niet waar ze op moeten letten en hebben het juiste gereedschap niet. Dus zeggen we dat kroonsteentjes onbetrouwbaar zijn; gebruik maar gewoon altijd een lasklem, dat zal vast beter gaan. En installeer die wartel maar aan de onderkant, dat zal vast beter gaan.

Net als bij andere schroeven, worden wartels wel eens handvast aangedraaid, of juist veel te hard zodat het schroefdraad stuk gaat. Of ze worden vastgezet met een waterpomptang, die de wartel en/of wartelmoer eigenlijk al meteen vervormt bij het samenknijpen.

Eigenlijk zou een momentsleutel wel goed zijn misschien, maar welke fabrikant specificeert nou een aandraaimoment voor een stukje nylon? Haha, aandraaimomenten voor wartels! Stel je voor!

Enfin, voorgeschreven aandraaimomenten voor wartels zijn dus wel gewoon een ding, en daar zitten nog aanzienlijke verschillen tussen. Zo schrijft Wiska voor een M20 een moment van 8 Nm voor, Hensel specificeert 4 Nm voor de normale wartels, Lapp zit er tussenin met 6 Nm. Attema doet zo te zien niet mee aan dit concept, maar misschien is dat omdat ze maar tot IP65 gaan, in plaats van die andere 3 merken die IP68 of zelfs IP69 aandurven in combinatie met sommige dozen. Legrand is opmerkelijk in dit rijtje: IP68 met slechts 2 Nm, maar die spelen vals want zij gebruiken er een rubberen pakkingring bij :).

Maar het is altijd makkelijker om te zeggen dat een schroefverbinding gewoon niet betrouwbaar is, dan om je te verdiepen in hoe je 'm moet gebruiken, en eerlijk gezegd is dat wel terecht: ook al doe je alles perfect, er is altijd de kans dat iemand die na je komt het toch weer verpest.

Ik heb zelf overigens nog nooit een wartel op moment aangedraaid...

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 09-12-2024 05:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Geldt de regel voor dimensionering van installatieautomaten bij duurbelasting (0,8 * A) eigenlijk ook voor de hoofdzekering? Met andere woorden: zou je bij (EV) load balancing bij een 3x25A aansluiting moeten plannen op een maximale duurbelasting van de hoofdzekering van 20A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Recoil Als het hoofdautomaten zijn misschien. Maar dat zijn als het goed is geen <B> maar <C> of <D> karakteristiek -en- hebben ze rondom ruimte. Voor een echte smeltzekering denk ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
onetime schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:22:
@Recoil Als het hoofdautomaten zijn misschien. Maar dat zijn als het goed is geen <B> maar <C> of <D> karakteristiek -en- hebben ze rondom ruimte. Voor een echte smeltzekering denk ik niet.
Het gaat in dit geval om ABB 25A automaten met C-karakteristiek. Als consument zou ik denken “ik neem toch 3x25A en niet 3x25Apiek af”, maar tegelijk wil ik het zootje e-technisch ook goed inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 10:23
Als ik een ABB 0025-060 automaat
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401038476_1-jpg.png
los wil halen van het busboard om hem te verplaatsen of verwijderen, dan moet ik neem ik aan het zwarte palletje aan de onderkant naar voren bewegen om de vergrendeling te lossen en dan trek ik hem er zo van af ?. En als ie weer terug geplaatst moet worden er weer gewoon insteken op het busboard tot de vergendeling klikt en daarmee is de automaat is ook direct aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:51
exroosje schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:14:
Als ik een ABB 0025-060 automaat
[Afbeelding]
los wil halen van het busboard om hem te verplaatsen of verwijderen, dan moet ik neem ik aan het zwarte palletje aan de onderkant naar voren bewegen om de vergrendeling te lossen en dan trek ik hem er zo van af ?. En als ie weer terug geplaatst moet worden er weer gewoon insteken op het busboard tot de vergendeling klikt en daarmee is de automaat is ook direct aangesloten?
Ik vind dit spul ook allemaal heel interessant en vond direct:
https://www.youtube.com/watch?v=UppXbywBY1A&t=41s

Niet lullig bedoelt hoor maar als je dit moet vragen, moet je dit dan niet aan iemand overlaten die het al weet? Dat doe ik namelijk ook. :)
Pagina: 1 ... 3 ... 32 Laatste