lp77 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:16:
Beste forumleden
Voor wandcontactdozen en verlichting in mijn tuin heb ik zes grondkabels (2.5mm2) gebruikt die samenkomen in de meterkast.
In de groepenkast heb ik één aparte groep voor tuinelektra. Deze aansluiting bestaat uit een kabel 3x2.5mm2 Ik heb dit weergegeven in een schets.
[Afbeelding]
Wat ik wil doen is een schakel/ verdeelkast tussen de kabel uit de groepenkast en de zes kabels die naar buiten gaan. Voor het schakelen van de verlichting wil ik gebruik maken van een astronomische tijdschakelaar. Van de verdeelkast zoals ik voor ogen heb heb ik ook een schets gemaakt.
[Afbeelding]
Waar ik wat moeite mee heb is om een boodschappenlijstje samen te stellen van benodigde onderdelen.
- Hoe groot moet de verdeelkast zijn?
- Moet deze een DIN rail hebben?
- Wat kan ik gebruiken als verdeelblokken, geschikt voor 2.5mm2 en DIN rail
- Een astro tijdschakelaar is nog het makkelijkste.
Wat ik tot nog toe heb gevonden:
-
Verdeelkast
-
Verdeelblok (maar kan ik hier gewoon 2.5mm2 insteken?)
-
Astro tijdschakelaar
Zou dit een goede samenstelling kunnen zijn om mijn doel te bereiken? Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
toon volledige bericht
Weet niet exact welke kabel je hebt liggen in/naar je tuin, maar ik vermoed gezien je tekening 4x2,5mm
2 + AS (aardscherm) of 5x2,5mm
2 (standaard 5 aderige installatie kabel), correct?
In beide gevallen zou ik opteren voor:
•
Behuizing
•
Astroklok
•
Wago 2002-140X rijgklemmen
•
Wago 2-voudige kambrug voor rijgklemmen
•
Tussenplaat
•
Eindklem
• Wartels
Bijbehorende uitleg:
Behuizing > royaal genoeg voor de klok (2 modules breed) + een aantal rijgklemmen die op de DIN-rail komen
Astroklok > Direct iets meer investeren in een 2 kanaals klok, zodat je mogelijk (als je wenst) 2 verschillende tijdsprogramma's kunt laten schakelen (b.v. een deel alleen 's avonds, en een deel wat ook 's ochtends aan moet).
Rijgklemmen > heb nu de blauwe 4 voudige gelinkt, je bent al tenminste 7 aansluitingen kwijt voor je bedrading die je getekend hebt, en er moet een blauwe (nul) en een bruine (fase) naar je klok voor voeding, tevens moet er nog een 2e bruine naar je klok als voeding van het schakelende contact(en).
Dan uitgaande van je klok 1 of 2 schakel-poorten naar de klemmen waarop je zwarte en/of grijze draad aangesloten gaan worden.
Kambrug > om de 2 blauwe (of andere kleuren) aan elkaar te koppelen
Tussenplaat > van de rijgklemmen is netjes 1 kant gesloten, en 1 kant open, je wilt de tussenplaat op de open kant plaatsen alvorens je verder gaat met de volgende "type" klem, dit is optioneel, maar verkleind wel het gevaar van per-ongeluk aanraken.
Eindklem > deze plaats je als laatste op de din-rail zodat de klemmen niet onbedoeld kunnen gaan schuiven.
Nu mag/moet je voor jezelf even kijken wat je exact wenst. Persoonlijk zou ik zeggen:
2x blauw voor de nul + 2-voudige kambrug
3x grijs (2002-1401) + 3-voudige kambrug voor de inkomende fase
2x zwart (2002-1405) + 2-voudige kambrug voor de afgaande schakeldraad
2x rood (2002-1403) + 2-voudige kambrug voor secundaire schakeldraad
De aarde kan je in het gelinkte kastje wel doorkoppelen, wil je die ook in net zo'n klem hebben moet je 2x de 2002-1407 hebben + 2-voudige kambrug
Als ik mijn lijstje zo even na-kijk ben je namelijk in de breedte al 2 modules kwijt voor de klok en 4,5 modules breedte voor de klemmen (uitgezonderd aarde), komt die er wel bij is het 5,5 modules breedte.
(deze rijgklemmen zijn per stuk zo ongeveer een halve module breed

)
Edit: aangezien fotos meer zeggen dan tekst
p.s. let niet op dat alles niet netjes is, dit was een snel klusje en nog een work in progress
[
Voor 12% gewijzigd door
Annuk op 28-11-2024 20:24
]