• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-04 23:51
Chillz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:09:
[...]

Ik heb het idee dat wanneer je de pieper/ 'geluidsindicatie' uitzet, dat hij daarmee ook de noodstop deactiveert

Bij de sportclub parkeer ik meestal op parkeervakken bij een strookje gras, altijd achteruit.
Als dat gras te hoog wordt, reageren de sensoren daar al op, terwijl ik eigenlijk gewoon nog achteruit kan over de grassprieten heen. Paar keer noodstop gehad voor niks, schrok me rot...
Wanneer ik daar nu sta en bij het achteruitrijden het geluid uitzet, heb ik het idee dat óf de marge een stuk ruimer wordt óf je daarmee de sensoren+noodstop helemaal overruled. Want nu geen last meer van ongewenste stops. Dan let ik nu gewoon goed op de camera, geeft ook genoeg info
Goeie tip. Je bedoelt dat symbooltje rechtsonder toch wanneer je hem in achteruit zet he?

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04 10:18
Tomskii5 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Goeie tip. Je bedoelt dat symbooltje rechtsonder toch wanneer je hem in achteruit zet he?
Ja, volgens mij wel ja. Dr staat in ieder geval zo'n speaker-icoontje op

Leeg - Sinds 20180907

• Tomskii5
Chillz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:38:
[...]

Ja, volgens mij wel ja. Dr staat in ieder geval zo'n speaker-icoontje op
Ja dan spreken we over hetzelfde idd. I'll try it out!

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-03 06:43
Boy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:55:
[...]

Ok, m'n ID.4 was nogal onbetrouwbaar als ik AC aanzetten; kon goed gaan, maar zolang hij geen verbinding had, ging het sowieso fout, altijd even wachten tot hij verbinding had, maar dat is dus met de Elroq niet zo? Ik heb het uitgeschakeld, hopelijk helpt het!
Ik heb in mijn 9 maanden met de Elroq nog nooit meegemaakt dat de AC niet aangegaan was, Alleen merkte ik op dat de resterende timer niet altijd precies 30 minuten was vergeleken met het tijdstip van aanzetten waardoor ik concludeerde dat de auto pas na enkele minuten was begonnen met klimatiseren. In mijn geval niet erg.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:46
Whiskey48 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Bekende issue bij Tibber, staat ergens op hun site
Even skoda app er af halen en opnieuw er op. Dan opnieuw verbinden in de Tibber app, dan pakt hij hem weer.
Bij mij gooit ie hem er dan heel snel weer af. Meerdere keren toegevoegd.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:35

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb een Maxx met remote parking. Zal het niet vaak nodig hebben, maar als liefhebber van dit soort tech, wil ik het wel werkend hebben :p

Eerst kreeg ik de app niet gekoppeld met de auto via de QR code, constante spinner.

Ik sluit de app af / open opnieuw: nu krijg ik een scherm dat hij verbinding wil maken met de telefoon, maar die hangt ook vast.

Iemand bekend met die problemen? @DennisMoore jij had het wel werkend, toch?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Tomskii5
Boy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Heb het geprobeerd, omlaag swipen blijft bij mij spinnen; dus de auto lijkt weer geforceerd offline te zijn, alleen kan ik dat nu niet zien in de app (blijft in standby).
Als hij geforceerd offline is zie je normaalgezien een rood cirkeltje bovenaan. Hou er rekening mee dat naar beneden swipen en de auto activeren makkelijk 1 min of 2 kan duren soms. (daar was BMW toch een stuk beter in moet ik zeggen).

• Leendert_s
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:37
Tomskii5 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:55:
Zo na 8.5 maanden en 20.000 km verder hier ook even een update:

pluspunten:

- De wagen rijdt aangenaam en is erg vlot in het verkeer
- De range is voor mij meer dan voldoende (85) en zelfs zonder lader thuis zou ik de wagen aanraden
- Infotainment werkt gewoon zoals het moet en met de toevoeging van de spotify app (ondanks dat ik vooral Apple Carplay gebruik) is het redelijk compleet

minpunten
- Kessy die af en toe niet doet wat je zou moeten verwachten (ik heb geleerd actief om te kijken en te luisteren naar het biepje
- Trillingen in interieur door subwoofer/Canton pakket (dit is niet opgelost door de garage en ik denk ook dat het nooit opgelost zal geraken).
- De Hankook banden af fabriek zijn luidruchtiger dan de Pirelli winterbanden die ik van de lease kreeg (klein minpunt)
- De lane assist is mijn insziens iets te agressief voor mijn rijgedrag. Ik rij op de linkerrijstrook liever iets linkers om iets meer overzicht te hebben maar dat vind de wagen niet leuk en dan begint hij (soms) eens te janken
- De automatische noodstop bij achteruitrijden pakt soms wat te veel marge. Als ik achterwaards mijn garage in rijdt gebeurt het meer wel dan niet dat ie denkt dat ik tegen de garagepoort ga rijden terwijl ik links en rechts 20-30 cm marge heb.
EDIT: DIE ***** AUTOMATISCH SLUITENDE/OPENDE KOFFER (ik zit op 5.4 en nog altijd geen 5.6 aangeboden, dus geen idee wanneer dit opgelost geraakt)

Verder ben ik erg tevreden van de wagen, hij is erg comfortabel. De assisted braking (remmen als je gas loslaat en er een auto voor je afremt) vind ik ook erg aangenaam rijden. Mocht het niet voor de trillingen van het interieur zijn en de afhandeling hiervan door de dealer/importeur dan zou ik opnieuw een Elroq overwegen te bestellen. Mijn vorige wagens (Volvo & BMW) waren echter beter afgewerkt in dat prijssegment en hadden hier geen last van. Dat vind ik jammer.

Desalniettemin is de auto qua prijs/kwaliteit niet te kloppen en vooral de binnenruimte is een absolute verademing.
leuk weetje, mijn auto is af fabriek gemonteerd met Conti banden maar door Pon zijn er banden van Kumho onder gezet, ik had namelijk mijn auto bekeken toen hij daar binnen was. na veel boze belletjes en mails kreeg ik de reactie dat dit een keuze van de lease maatschappij was. Dikke bullshit..

• Tomskii5
Leendert_s schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:14:
[...]

leuk weetje, mijn auto is af fabriek gemonteerd met Conti banden maar door Pon zijn er banden van Kumho onder gezet, ik had namelijk mijn auto bekeken toen hij daar binnen was. na veel boze belletjes en mails kreeg ik de reactie dat dit een keuze van de lease maatschappij was. Dikke bullshit..
Dat is niet echt oké idd.

Ik heb overigens niets tegen de Hankooks verder is een prima band van de conti groep stal. Maar qua rolgeluid is hij beduidend luider. En als je dat dan vergelijkt met de winterband (die in principe luider zou moeten zijn). Dan stel je je wat vragen natuurlijk.

• Flix20
  • Laatst online: 07-04 20:17
[...]

Hier heb ik de winter/zomerwissel ook zo laat als mogelijk ingepland omdat ik dan weer terug naar de kumhos moet ;(

PSN: Flix20-NL

• DS31
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:31
[...]

Bel je de leasmaatschappij even op... Ik weet bij mijn vorige auto dat ik 2 weken op een nieuwe set banden moest wachten, omdat de voorkeurbanden van de leasemaatschappij niet op voorraad waren. Dus het zou zomaar kunnen.

Rij nu de Elroq met conti all-season, heerlijk rustig.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

DS31 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Bel je de leasmaatschappij even op... Ik weet bij mijn vorige auto dat ik 2 weken op een nieuwe set banden moest wachten, omdat de voorkeurbanden van de leasemaatschappij niet op voorraad waren. Dus het zou zomaar kunnen.

Rij nu de Elroq met conti all-season, heerlijk rustig.
Jij hebt onderzoek gedaan naar de beste banden? Ben wel benieuwd voor wanneer ik nieuwe nodig heb, dus een tip is welkom. Ik twijfel nog of ik voor zomer/winter wissel ga, ivm mss richting / door Duitsland in de winter

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:16
Whiskey48 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Bekende issue bij Tibber, staat ergens op hun site
Even skoda app er af halen en opnieuw er op. Dan opnieuw verbinden in de Tibber app, dan pakt hij hem weer.
Ja, klopt maar vandaag is de verbinding weer weg.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:37
Anme schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Ja, klopt maar vandaag is de verbinding weer weg.
Ah wat gek, bij mij niet meer.
Heb je de app van Skoda verwijderd? Ik had bij Tibbber ook mijn auto laten verwijderen uit de Tibner app (via de chat) ... Misschien dat dit helpt?

• Leendert_s
  • Laatst online: 14:37
Flix20 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:39:
[...]

Hier heb ik de winter/zomerwissel ook zo laat als mogelijk ingepland omdat ik dan weer terug naar de kumhos moet ;(
Ik heb ze sinds dinsdag er weer onder, echt drama! Neem bochten als een aso om z.s.m. nieuwe eronder te krijgen. Doel is voor de zomer vakantie :)

• MrUnderdude
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:49
Zijn er ook gebruikers die met AC laden tegen problemen aanlopen? Sinds een week wordt het laden steeds “uitgeschakeld”. Ik heb geen schema’s ingesteld. Laadpaal van Zonneplan. Volgens Zonneplan wordt het laden op initiatief van de Elroq afgebroken. De dealer kan de auto pas over twee weken uitlezen. Publieke laadpaal geeft dezelfde problemen. Snellladen kan gelukkig wel. Tips zijn welkom.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Boy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 06:33:
Ik heb een Maxx met remote parking. Zal het niet vaak nodig hebben, maar als liefhebber van dit soort tech, wil ik het wel werkend hebben :p

Eerst kreeg ik de app niet gekoppeld met de auto via de QR code, constante spinner.

Ik sluit de app af / open opnieuw: nu krijg ik een scherm dat hij verbinding wil maken met de telefoon, maar die hangt ook vast.

Ok, telefoon gekoppeld gekregen. Auto heb ik naar voren kunnen bewegen na heel veel moeite.

Daarna op straat gezet, met automatisch parkeren op de oprit (een geheugenlocatie, werkt prima als ik erin zit).
Remote parking ingeschakeld: app geeft constant verbindingsprobleem...

Ik zou er nog niet op vertrouwen :P

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-04 11:03
Badname2 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:53:
[...]

Heb je Goodyear Vector all season eronder? Die zijn vrij luid op elke auto die ik gehad heb! Vergeleken met mn Continental all season die zijn veel stiller op de Enyaq.
Dat is het helaas niet, ik heb er ook Continental all seasons onder zitten.

• Flix20
Boy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Jij hebt onderzoek gedaan naar de beste banden? Ben wel benieuwd voor wanneer ik nieuwe nodig heb, dus een tip is welkom. Ik twijfel nog of ik voor zomer/winter wissel ga, ivm mss richting / door Duitsland in de winter
Je hebt tegenwoordig ook All-season's met 3PMSF (sneeuwvlok) marking en dus goedgekeurd voor Duitsland met winterse omstandigheden.
Er staan op YT best veel vergelijkings video's waaronder, de naam zegt het al Trye review
Daarnaast is het ook wel deels persoonlijk. De een zweert bij Conti's (waaronder ondertegekend) en de ander weer Michellin.

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-04 14:44
Holzschuh schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:24:
[...]
Kapje dat eigenlijk op de rails van de stoel hoort?
Confirmed!

Afbeeldingslocatie: https://www.skoda-parts.com/data/items/292/5dc020a67e019_xl.jpg

/edit
Zie nu pas dat ik op een heel oud bericht zit te reageren, sorry! 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door MOOS op 20-03-2026 10:54 ]

• DS31
Boy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Nee, geen onderzoek, deze zijn wederom toegekend door de mijn (nieuwe) leasemaatschappij . Ik kon voor meerprijs zomer/winter nemen, maar aangezien ik goede ervaringen met all season heb, is dit prima. De banden hebben ook sneeuwvlok, dus mogen in Duitsland ingezet worden.

• DS31
X-Field schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Dat is het helaas niet, ik heb er ook Continental all seasons onder zitten.
Gevoelig gehoor gekregen?;)

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04 20:15
Update mbt de accubeschermingsmodus in mijn auto: de auto is vandaag bij de dealer geweest. De Elroq is nu 1 jaar oud en ongeveer een half jaar geleden is de auto bij de dealer geweest voor dezelfde klachten. De accu is toen doorgemeten en daaruit bleek dat de accu in orde was, maar de dealer heeft de accu toch maar vervangen in de hoop dat dit het probleem zou verhelpen. Dat was dus helaas niet het geval.

Vandaag is de accu opnieuw doorgemeten. Op aanwijzing van Skoda is er een andere meetmethode gebruikt. Naar aanleiding van deze afwijkende test is er nu wel een probleem geconstateerd. Om het probleem op te lossen is er een ander type accu geplaatst. Skoda (de fabriek en/of importeur) is er dus van op de hoogte dat de accubeschermingsmodus in sommige auto's problematisch is, en denkt dus de oplossing te hebben door een ander type accu te monteren.

We zijn uiteraard benieuwd of dit het probleem definitief oplost.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

upje schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:01:
Update mbt de accubeschermingsmodus in mijn auto: de auto is vandaag bij de dealer geweest. De Elroq is nu 1 jaar oud en ongeveer een half jaar geleden is de auto bij de dealer geweest voor dezelfde klachten. De accu is toen doorgemeten en daaruit bleek dat de accu in orde was, maar de dealer heeft de accu toch maar vervangen in de hoop dat dit het probleem zou verhelpen. Dat was dus helaas niet het geval.

Vandaag is de accu opnieuw doorgemeten. Op aanwijzing van Skoda is er een andere meetmethode gebruikt. Naar aanleiding van deze afwijkende test is er nu wel een probleem geconstateerd. Om het probleem op te lossen is er een ander type accu geplaatst. Skoda (de fabriek en/of importeur) is er dus van op de hoogte dat de accubeschermingsmodus in sommige auto's problematisch is, en denkt dus de oplossing te hebben door een ander type accu te monteren.

We zijn uiteraard benieuwd of dit het probleem definitief oplost.
Bedankt voor de upjedate!

Laat het vooral weten; ik heb voor nu de 'activeren bij openen app' uitgeschakeld. Ik zie de melding niet, maar weet ook niet of er dan geen probleem is.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-04 18:50

Ik heb hetzelfde probleem.
Kan de QR code wel scannen maar vervolgens blijft de app hangen. De constante spinner zoals jij het zo mooi noemt.
Na ongeveer 40 sec laat de infotainment systeem van de Skoda zien dat het te lang duurt voordat er een verbinding tot stand komt en breekt het proces af.
De dealer heeft het probleem doorgespeeld richting de support van Skoda zelf (in Tsjechie volgens mij).

Als iemand een goede werkwijze heeft om het aan de praat te krijgen, houden we ons aanbevolen.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Athome schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:31:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem.
Kan de QR code wel scannen maar vervolgens blijft de app hangen. De constante spinner zoals jij het zo mooi noemt.
Na ongeveer 40 sec laat de infotainment systeem van de Skoda zien dat het te lang duurt voordat er een verbinding tot stand komt en breekt het proces af.
De dealer heeft het probleem doorgespeeld richting de support van Skoda zelf (in Tsjechie volgens mij).

Als iemand een goede werkwijze heeft om het aan de praat te krijgen, houden we ons aanbevolen.
Ik heb een tip gebruikt die ik online vond door het raam open te doen en de telefoon buiten de auto te houden. Ook heb ik Android Auto niet verbonden gehad / verbroken. Ik heb 2 telefoons uiteindelijk kunnen connecten.
Het parkeren zelf heb ik nog voor geen meter succesvol kunnen doen; de auto wel wat naar voren kunnen laten rijden na veel moeite. Ik hoop dat dit nog verbeterd gaat worden. Het hoet er natuurlijk niet persé op te zitten, maar als ze het verkopen als een feature, moet ie het wel dóen.

• Athome
Top idee.
Hoe verzin je het. Raam open en telefoon buiten de auto en verbinding is zo gemaakt.
Nu de rest van het proces nog.

• La1974
Boy schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Ik heb een tip gebruikt die ik online vond door het raam open te doen en de telefoon buiten de auto te houden. Ook heb ik Android Auto niet verbonden gehad / verbroken. Ik heb 2 telefoons uiteindelijk kunnen connecten.
Het parkeren zelf heb ik nog voor geen meter succesvol kunnen doen; de auto wel wat naar voren kunnen laten rijden na veel moeite. Ik hoop dat dit nog verbeterd gaat worden. Het hoet er natuurlijk niet persé op te zitten, maar als ze het verkopen als een feature, moet ie het wel dóen.
Simply Clever :)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Athome schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:04:
Top idee.
Hoe verzin je het. Raam open en telefoon buiten de auto en verbinding is zo gemaakt.
Nu de rest van het proces nog.
Benieuwd hoe het voor jou werkt om buiten de auto 'm te laten parkeren of wat dan ook te laten doen. Als je daar de juiste hoek weet te vinden hoe je de telefoon moet houden of de sleutel moet vasthouden, hoor ik het graag.

• Athome
Ben nog even bezig geweest.
Ik heb de auto in beweging gekregen.

Voordat je de remote park assist wil gebruiken moet je eerst in het infotainment systeem bij Park Assist het symbool voor je telefoon indrukken. Je krijgt dan na een paar seconden een melding dat Remote Park Assist geactiveerd is.
Stap vervolgens uit en start de Skoda app en vervolgens de optie voor Remote Park assist. Dat is het makkelijke gedeelte.
Probeer nu verbinding met de auto te maken. Bij mij ging was de beste plek vlak bij de laadpoort van de auto.
Doe vervolgens wat de app zegt en zie hier de auto gaat bewegen.
Helaas is de Bluetooth verbinding zeer gevoelig waardoor de verbinding al snel verbroken wordt. Tenminste bij mij.
Deze video geeft wel duidelijk wat ik bedoel:
YouTube: Remote Park Assist: Good to know how to use it

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Athome schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:36:
Ben nog even bezig geweest.
Ik heb de auto in beweging gekregen.

Voordat je de remote park assist wil gebruiken moet je eerst in het infotainment systeem bij Park Assist het symbool voor je telefoon indrukken. Je krijgt dan na een paar seconden een melding dat Remote Park Assist geactiveerd is.
Stap vervolgens uit en start de Skoda app en vervolgens de optie voor Remote Park assist. Dat is het makkelijke gedeelte.
Probeer nu verbinding met de auto te maken. Bij mij ging was de beste plek vlak bij de laadpoort van de auto.
Doe vervolgens wat de app zegt en zie hier de auto gaat bewegen.
Helaas is de Bluetooth verbinding zeer gevoelig waardoor de verbinding al snel verbroken wordt. Tenminste bij mij.
Deze video geeft wel duidelijk wat ik bedoel:
YouTube: Remote Park Assist: Good to know how to use it
Ja, exact, dat is het punt: de Bluetoothverbinding kapt er bij mij al snel mee, als ik al in het scherm in de app kom om de auto te laten bewegen.

• MOOS
Weet iemand hoe het zit met V2L? Ik zou graag mijn e-bike opladen. Kan ik in mijn Elroq 85 gewoon zo'n V2L adapter (naar schuko) gebruiken?

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
MOOS schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:45:
Weet iemand hoe het zit met V2L? Ik zou graag mijn e-bike opladen. Kan ik in mijn Elroq 85 gewoon zo'n V2L adapter (naar schuko) gebruiken?
Heb je al eens op V2L gezocht in dit topic?

• MOOS
S_Chief schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:27:
[...]
Heb je al eens op V2L gezocht in dit topic?
Ja, het wordt in een aantal berichten genoemd. Daarnaast heb ik deze pagina van Skoda gevonden:
https://www.skoda.nl/elektrisch-rijden/bidirectioneel-laden

Voor zover ik begrijp wordt het momenteel nog niet ondersteund. Opvallend is echter dat er in de auto zelf al wel bepaalde menu’s en opties zichtbaar zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fujWwxKr41QOrPyEjqD01uZjHwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/stf9wxUZvMS7ECyBJTesCOe7.png?f=fotoalbum_large

• Athome
Er zijn 3 termen:
V2L, V2H en V2G.
Vehcile 2 Load
Vehicle 2 Home
Vehicle 2 Grid

Het exacte verschil tussen de laatste 2 weet ik eigenlijk niet. (niet in verdiept).
V2L is dat je een verloopstekker in de laadpoort stopt en dan bijvoorbeeld je fiets oplaadt.
V2H is dat je auto als thuisbatterij gebruikt kan worden.
Volgens mij spreek Skoda alleen over V2H en niet over V2L.

V2H zou in de loop van dit jaar beschikbaar worden. Je thuislader moet hiervoor ook geschikt zijn.
Voor zover ik het begrepen heb, Ondersteunt Skoda V2H alleen via DC. Daar hebben de meeste thuisgebruikers dus helemaal niets aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Athome op 22-03-2026 12:15 ]

• DM0206
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:07
De Elroq krijgt wat updates.

https://www.autoweek.nl/a...gen-goedkopere-lfp-accus/

Zullen sommige updates ook op bestaande elroq's komen zoals de software?

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-03 12:39
DM0206 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:21:

Ik zat hem toevallig ook te lezen zojuist. Ze hebben de voor mij enige echte minpuntjes opgelost: échte one pedal driving en de V2L functie. Helaas denk ik niet dat de One Pedal Driving via een software update komt, en voor de V2L heb je hardware nodig. :'(

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:56
TweakTom92 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Ik zat hem toevallig ook te lezen zojuist. Ze hebben de voor mij enige echte minpuntjes opgelost: échte one pedal driving en de V2L functie. Helaas denk ik niet dat de One Pedal Driving via een software update komt, en voor de V2L heb je hardware nodig. :'(
Inderdaad! En een frunk voor de laadkabel. Echt alle minpunten (puntjes) worden opgelost. Goede zaak maar jammer dat dit net te laat komt voor mijn vorige week afgeleverde auto

• Flix20
Ik snap persoonlijkheid die obsessie met de frunk écht niet.
Skoda heeft er m.i. een zoveel superieur oplossing voor bedacht; het netje onder de hoedenplank.

Lijkt me alleen maar omslachtiger;
Naar de voorkant v/d auto lopen, k*t, weer vergeten de motorkap te openen, terug naar de bestuurderskant, terug naar de motorkap en dan naar de achterkant te lopen.

• javo1994
  • Laatst online: 02-04 14:23
Heeft iemand ervaring of de dakdragers van een Skoda Enyaq (mj 2020-2024) passen op een Skoda Elroq? Ik las eerder in het forum dat die van een Seat Leon KL identiek waren aan de Elroq en daardoor pasten

Alvast bedankt!

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-03 06:43
Flix20 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:45:
Skoda heeft er m.i. een zoveel superieur oplossing voor bedacht; het netje onder de hoedenplank.

Naar de voorkant v/d auto lopen, k*t, weer vergeten de motorkap te openen, terug naar de bestuurderskant, terug naar de motorkap en dan naar de achterkant te lopen.
Ik snap die noodzaak voor dat beetje extra ruimte aan de voorkant bij de Elroq ook echt niet. Misschien zou ik het nog handig vinden om de ruitensproeier kannen daar op te bergen maar daar zou ik echt niet een meerprijs voor willen (gaan) betalen.

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-03 12:39
Op het Skoda Storyboard kan je er meer informatie van vinden:
https://www.skoda-storybo...ceive-model-year-updates/

Het lijkt erop dat er zowel een 230 aansluiting aan de binnenkant komt plus de mogelijkheid via een adapter aan de laadpoort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6n8oc8-t_kixxmgip1jejk9c6Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrQej68rd3ls0BDDihOawNI7.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien de huidige Elroq 85 al 'voorbereid is op V2H', zou je zeggen dat de kans bestaat dat die adapter gaat werken . Denk dat ik niet teveel hoop moet hebben. ;)

Edit: Ik heb Skoda Nederland een mail gestuurd om te vragen of deze adapter op bestaande Elroq's gaat werken. :)

[ Voor 11% gewijzigd door TweakTom92 op 23-03-2026 14:22 ]

• MOOS

Eens. Mijn Model 3 had een ruime frunk maar in 5 jaar tijd heb ik die maar een paar keer gebruikt, eigenlijk alleen op vakantie wanneer de auto echt helemaal vol zat.

De laatste keer ook nog vergeten hem leeg te halen… maanden mijn jas kwijt geweest, tot ik de sproeiervloeistof moest bijvullen 8)7

• Upgraded
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:12

Denk dat wij (huidige eigenaren) geen profijt van de updates gaan hebben.
Ik citeer: "making these advancements exclusive to newly produced vehicles" (Bron)
Nieuwe infotainment die op Android draait? Waarbij ik een Youtube icoon kan zien voor gebruik tijdens het laden? Zou super zijn. Net als de Digital Key, vooral voor onze auto die helaas zonder Kessy is geleverd...
Hoop wel dat V2L wel voor ons beschikbaar wordt met de "stekker".

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:58

"Daarnaast kun je het tweetal voortaan met je smartphone ontgrendelen"
Kan nu ook al met de app. Als dit betekent dat ik met de telefoon in de buurt via nfc/BT dit ook kan weet ik niet eens of ik daat vrolijk van zou worden. En starten zal nog altijd alleen met de sleutel kunnen lijkt me.

• cptingreenfield
MOOS schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:08:
[...]

Eens. Mijn Model 3 had een ruime frunk maar in 5 jaar tijd heb ik die maar een paar keer gebruikt, eigenlijk alleen op vakantie wanneer de auto echt helemaal vol zat.

De laatste keer ook nog vergeten hem leeg te halen… maanden mijn jas kwijt geweest, tot ik de sproeiervloeistof moest bijvullen 8)7
Zo zie je maar weer, zoveel mensen zoveel wensen :P .

Ik vond het ideaal voor de laadkabel, vieze schoenen, kibbeling (geen geurtjes in de cabine _/-\o_ ). Vooral voor de laadkabel vind ik het echt een gemis. Die gebruik ik bijna nooit (want vaste kabel thuis), maar heb ik liever ook niet onder de vloer van de kofferruimte. Dan moet eerst alle bagage er uit als ik wel moet opladen.

Ik kan er prima mee leven, maar toch jammer. Vooral als je ziet hoeveel ruimte er eigenlijk is onder die motorkap. Beetje efficiënt omgaan met de ruimte en er had een prima frunk in gepast.

• S_Chief
  • Niet online
Die frunk is denk ik wel te retrofitten.

• La1974

Superieure oplossing ja. Alleen leveren ze hem alleen bij de duurste pakketten. Dus, jammer genoeg, kunnen weinig mensen genieten van deze oplossing.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:37

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_XE5_DuF2Hash4Y-GTTblL5wfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrwUEw18QP4hdavp1UBr6Z8V.jpg?f=fotoalbum_large

Niet mee eens; ik heb nu een grote Frunk, echt ideaal! (Was €190 incl verzendkosten ... Qua kosten te doen)

3m gele laadkabel, 230V losse opladernkrt 6m snoer, 10m extra 2,5mm2 verlengsnoer, ehbo set, startaccu ... Alles in gepleurd en nog voldoende ruimte over!

Achterin de auto heb ik nu een verzameling boodschappentassen.

[ Voor 29% gewijzigd door Whiskey48 op 23-03-2026 18:27 ]

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:24

Die batterij wijzigingen zijn vooral om de marges voor VW groep beter te maken. Zit voor de kopers weinig verbetering in.. (als de prijs gelijkt blijft)

• Flix20
Whiskey48 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:19:
[...]

[Afbeelding]

Niet mee eens; ik heb nu een grote Frunk, echt ideaal! (Was €190 incl verzendkosten ... Qua kosten te doen)

3m gele laadkabel, 230V losse opladernkrt 6m snoer, 10m extra 2,5mm2 verlengsnoer, ehbo set, startaccu ... Alles in gepleurd en nog voldoende ruimte over!

Achterin de auto heb ik nu een verzameling boodschappentassen.
Gelukkig ben je er blij mee.

Maar ik zie hier vooral een hoop onnodige zooi op een onhandig te bereiken locatie. En dan moet je nog je motorkap stang erbij zetten om niet de motorkap op je pan te krijgen.
La1974 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:18:
[...]

Superieure oplossing ja. Alleen leveren ze hem alleen bij de duurste pakketten. Dus, jammer genoeg, kunnen weinig mensen genieten van deze oplossing.
niet helemaal waar. Zit/zat al in het eerste upgrade pakket. Maar vond het ook wel een echte VAG keus om die in een pakket te proppen.

• Tomskii5
Puur op gebied van infotainment is het me wel weer duidelijk dat je niet bij de VAG moet zijn voor regelmatige updates en nog minder voor het blijven ondersteunen van software in hun auto’s 😅.

• La1974
Flix20 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:48:
[...]

Gelukkig ben je er blij mee.

Maar ik zie hier vooral een hoop onnodige zooi op een onhandig te bereiken locatie. En dan moet je nog je motorkap stang erbij zetten om niet de motorkap op je pan te krijgen.

[...]
niet helemaal waar. Zit/zat al in het eerste upgrade pakket. Maar vond het ook wel een echte VAG keus om die in een pakket te proppen.
Ik heb de eerste Business Edition met Clever pakket. Daar zit/zat het niet bij. Misschien in latere modeljaren.

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:10

DennisMoore

Alles went...

Mja. Bij mij was verbinding maken niet echt een probleem. Hoewel verbinding hoúden betekent dat je belachelijk dicht bij de auto moet blijven staan.

Ik had gehoopt dmv remote parking de auto in m'n nauwe garage te kunnen parkeren. Dat lukt helaas nog steeds niet vanwege "obstruction detected" 🥴. Laatst heb ik 'm eens zelf naar binnen gereden, ben via de achterklep naar buiten geklauterd 🙃 en heb geprobeerd om de auto vervolgens remote naar buiten te rijden. Werkt opnieuw niet! Terwijl me dat toch vergelijkbaar lijkt met de situatie waarbij iemand je te strak heeft ingeparkeerd, iets waarvoor deze gimmick (!) nou juist bedoeld is 🥴.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI_vK5N_ztLKUjYOJ6mG5Vrs9-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBwyCji7L8GoQjAaDNglPa7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TWhl-3ysg4KsJN4J5JP3eldsGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQeKaw9Wrf0GRCbEuMOjz4m4.jpg?f=fotoalbum_large

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:43

RobertowNL

For your gear!

RobertowNL schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:46:
[...]

Nou, begin januari dus afgesleept naar Heerenveen. De 31e januari kon ik de auto weer ophalen. Er was iets vervangen van het hoog voltage systeem dat de laadstroom omzet (iccu?)

Maar ik was nog weer thuis en kreeg weer een foutmelding.
[Afbeelding]

Auto opgeladen en weer teruggebracht. Helaas ging de foutmelding toen weer weg tijdens het rijden. De maandag erop ben ik gebeld door de garage. Ze konden de foutmelding niet uitlezen dus ik kon de auto weer ophalen.

Woensdag weer opgehaald en vrijdag weer de foutmelding. Gebeld en afgesproken dat ik hem kon langskomen bij de dealer in Zwolle waar de auto vandaan komt (Ipv Heerenveen)

Afgelopen week tijd gehad om langs te gaan met de foutmelding actief. Ondetussen was ik er achter dat afhankelijk van de temperatuur, regen en batterijpercentage (70%) de foutmelding wel of niet actief was.

Helaas heb ik hem daar weer achter mogen laten. De auto gaf (wederom) een isolatiefout in het hoog voltage systeem. Daardoor mocht ik per direct niet meer verder rijden.

Ben benieuwd wanneer ik de auto weer terug heb. Bij pouw in Zwolle hebben ze blijkbaar maar 1 monteur dit aan de hoog voltage systemen mag sleutelen..
Ruim een maandje verder. Maar nog steeds geen auto terug :X
Blijkbaar is er iets met de kabelboom nu en Skoka heeft wat moeite met uitleveren.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

DennisMoore schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:28:
[...]

Mja. Bij mij was verbinding maken niet echt een probleem. Hoewel verbinding hoúden betekent dat je belachelijk dicht bij de auto moet blijven staan.

Ik had gehoopt dmv remote parking de auto in m'n nauwe garage te kunnen parkeren. Dat lukt helaas nog steeds niet vanwege "obstruction detected" 🥴. Laatst heb ik 'm eens zelf naar binnen gereden, ben via de achterklep naar buiten geklauterd 🙃 en heb geprobeerd om de auto vervolgens remote naar buiten te rijden. Werkt opnieuw niet! Terwijl me dat toch vergelijkbaar lijkt met de situatie waarbij iemand je te strak heeft ingeparkeerd, iets waarvoor deze gimmick (!) nou juist bedoeld is 🥴.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verbinding heb ik momenteel wel kunnen maken, maar idd, ik heb geen enkele keer of situatie de auto kunnen verplaatsen, behalve een keer op mijn oprit recht vooruit. Toevalstreffer denk ik

• S_Chief
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:48:
[...]
Het opbergnet zit erin vanaf Plus, dus het tweede pakket. Clever (eerste) heeft 'm niet.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:58
Holzschuh schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:01:
[...]"Daarnaast kun je het tweetal voortaan met je smartphone ontgrendelen"
Kan nu ook al met de app. Als dit betekent dat ik met de telefoon in de buurt via nfc/BT dit ook kan weet ik niet eens of ik daat vrolijk van zou worden. En starten zal nog altijd alleen met de sleutel kunnen lijkt me.
nieuws: Skoda verruilt eigen software voor Android in nieuwe Elroq en Enyaq
De smartphone als sleutel werkt via de eigen MySkoda-app. Daarmee kunnen klanten de auto vergrendelen, ontgrendelen en starten. Ook is het mogelijk de auto uit te lenen via de app.
Oh, toch starten met de telefoon. Benieuwd hoe stabiel dat zal zijn. Loop regelmatig langs mijn auto zonder dat ik erin hoef. Sleutel heb je niet altijd bij je, maar die telefoon. Ben nog niet overtuigd.

• Flix20
S_Chief schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 01:45:
[...]

Het opbergnet zit erin vanaf Plus, dus het tweede pakket. Clever (eerste) heeft 'm niet.
Clever bestaat niet meer, begint nu bij Plus

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:03
Holzschuh schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:00:
[...]

nieuws: Skoda verruilt eigen software voor Android in nieuwe Elroq en Enyaq

[...]

Oh, toch starten met de telefoon. Benieuwd hoe stabiel dat zal zijn. Loop regelmatig langs mijn auto zonder dat ik erin hoef. Sleutel heb je niet altijd bij je, maar die telefoon. Ben nog niet overtuigd.
In het Ford Explorer-topic wist iemand te melden (n.a.v. de informatie die dealers hebben gekregen) dat de Android software (die ook naar de Explorer komt) gepaard gaat met andere hardware. Dat zal dan wel identiek zijn voor Skoda.

Ik ben er daarmee bang voor dat de oude software de facto EOL is, aangezien de ontwikkelcapaciteit nu al zeer beperkt lijkt - laat staan als ze twee platformen zouden willen ondersteunen. Maar wie weet breiden ze het team een keer uit...

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:13
betekent deze upgrade van de accu dat er minder rijbereik en vermogen is voor de 60, of moet ik dat anders zien?

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-03 22:48
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:31:
betekent deze upgrade van de accu dat er minder rijbereik en vermogen is voor de 60, of moet ik dat anders zien?
Waar haal je dat uit? Als ik naar Tesla kijk is de LPF accu echt geweldig, het geeft je zoveel meer rijbereik. Vermogen was hetzelfde, had zelfs iets meer bereik dan de oudere accu technologie. Hangt ook af hoeveel kw de nieuwe accu is.

[ Voor 4% gewijzigd door -Splash- op 24-03-2026 10:17 ]

• doebbalapoent11
-Splash- schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Waar haal je dat uit? Als ik naar Tesla kijk is de LPF accu echt geweldig, het geeft je zoveel meer rijbereik. Vermogen was hetzelfde, had zelfs iets meer bereik dan de oudere accu technologie. Hangt ook af hoeveel kw de nieuwe accu is.
vermogen gaat naar 190pk blijkbaar, ipv de 205pk nu. Netto accucapaciteit wordt 58kwh, dat was 59kwh (bron: EV database), als ik lees over de snellaadsnelheid is dat nu 105kwh ipv wat ik lees 110kwh van de oude accu.

• -Splash-
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:24:
[...]

vermogen gaat naar 190pk blijkbaar, ipv de 205pk nu. Netto accucapaciteit wordt 58kwh, dat was 59kwh (bron: EV database), als ik lees over de snellaadsnelheid is dat nu 105kwh ipv wat ik lees 110kwh van de oude accu.
Helaas is de laadsnelheid wel wat minder, maar ga je dat erg merken? Ik denk dat het nog een erg goede vooruitgang is (meer range voor hetzelfde (?)) geld. Wel vraag ik mij af wat het met het trekvermogen doet. Ik neem aan dat de motoren hetzelfde blijven.

• doebbalapoent11
-Splash- schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Helaas is de laadsnelheid wel wat minder, maar ga je dat erg merken? Ik denk dat het nog een erg goede vooruitgang is (meer range voor hetzelfde (?)) geld. Wel vraag ik mij af wat het met het trekvermogen doet. Ik neem aan dat de motoren hetzelfde blijven.
ik vraag me af of er wel meer range is, lijkt me dat ze het dan wel zouden hebben genoemd ipv niks over rijbereik vermelden, omdat het netto dezelfde capaciteit is. Ja je kan deze batterij naar 100% laden elke dag, ipv 80-90%, maar de netto capaciteit is nagenoeg gelijk. Laadsnelheid die minder is is gewoon een beetje jammer. Vooral nu allerlei andere EV's meer piekvermogen krijgen, ranges groter worden etc. Het is niet erg dat dit de keuzes zijn die zijn gemaakt, maar wel jammer ;)

• -Splash-
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:41:
[...]

ik vraag me af of er wel meer range is, lijkt me dat ze het dan wel zouden hebben genoemd ipv niks over rijbereik vermelden, omdat het netto dezelfde capaciteit is. Ja je kan deze batterij naar 100% laden elke dag, ipv 80-90%, maar de netto capaciteit is nagenoeg gelijk. Laadsnelheid die minder is is gewoon een beetje jammer. Vooral nu allerlei andere EV's meer piekvermogen krijgen, ranges groter worden etc. Het is niet erg dat dit de keuzes zijn die zijn gemaakt, maar wel jammer ;)
Als je op vakantie gaat dan zou je minder range kunnen hebben (aangezien je dan vaker tot 100% zal laden). Maar over het algemeen ga je 20% erop vooruit (er vanuit gaande dat je zuinig op je batterij bent), volgens mij hebben ze ook minder last van degradatie. En ze zijn veiliger en beter voor het milieu.

Ze zijn wel zwaarder, dat is wellicht een minpunt. Nou ja je kan er fan van zijn of niet. ;)
Als ik een keuze had had ik mijn Enyaq gelijk ingeruild voor de nieuwe Enyaq straks. Frunk, LPF accu, kan mijn vouwwagen aan de auto hangen, beter entertainment gebeuren, voelt gewoon als een solide update die hij al gehad had moeten hebben.

• laurens0619
  • Laatst online: 18:58
Ik had al een tijdje de Elroq als optie staan om te bestellen maar wil het denk ik met deze wijzigingen wel doorzetten.

Iemand enig idee of de nieuwe prijzen al bekend zijn?

CISSP! Drop your encryption keys!

• doebbalapoent11
-Splash- schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Als je op vakantie gaat dan zou je minder range kunnen hebben (aangezien je dan vaker tot 100% zal laden). Maar over het algemeen ga je 20% erop vooruit (er vanuit gaande dat je zuinig op je batterij bent), volgens mij hebben ze ook minder last van degradatie. En ze zijn veiliger en beter voor het milieu.
Klopt, in mijn geval betreft het binnenkort een leasecontract, dan laadt men hem toch vaker tot 100% op (iets met, is niet je eigendom ofzo). Tijdens vakantie heb je dus (wellicht) iets minder range en ook een iets lager snellaadvermogen, lijkt me gewoon een beetje jammer vooral omdat:
Ze zijn wel zwaarder, dat is wellicht een minpunt. Nou ja je kan er fan van zijn of niet. ;)
hij dan ook nog ietsjes zwaarder is (zal de efficientie niet ten goede komen)
Als ik een keuze had had ik mijn Enyaq gelijk ingeruild voor de nieuwe Enyaq straks. Frunk, LPF accu, kan mijn vouwwagen aan de auto hangen, beter entertainment gebeuren, voelt gewoon als een solide update die hij al gehad had moeten hebben.
Alle updates buiten de accutechniek/aandrijving om lijken me ook een nobrainer, erg goede updates. Ik hoop alleen dat het bereik en het vermogen niet merkbaar minder zijn. Het is natuurlijk allemaal wel speculatief, misschien is de nieuwe elektromotor wel een stuk zuiniger. Maar dan had ik verwacht dat ze dit zouden vermelden, i.p.v. helemaal niets over range uitlaten

edit: ik zie dat in de specs nu 8.5 seconde sprint naar de 100 wordt genoemd voor de 60, waar dat eerst 8.0 was.

[ Voor 3% gewijzigd door doebbalapoent11 op 24-03-2026 11:08 ]

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:24
Ik wil toch even reageren op de hardnekkige uitspraken dat je LFP altijd tot 100% kunt laden...
100% lading is ook voor een LFP accu levensduur beperkend.
t.o.v. NMC en NCA is dit wel minder schadelijk, maar nog steeds is het beter om alleen tot 100% te laden als dit voor je rit handig is.
In die zin verschilt LFP niet veel van de andere chemieen.

Ik krijg de indruk dat velen LFP zien als de nieuwe heilige graal terwijl de LFP accutechniek commercieel gezien net zo oud is als de NMC techniek.
Elke chemie heeft zijn voor en nadelen. LFP heeft inderdaad voordelen, (o.a. veiligheid, kosten, cycle life) maar dit gaat altijd ten koste van andere eigenschappen die voor inzet in de elektomobiliteit handig zijn. (o.a laadsnelheid, temperatuur bereik, energie dichtheid)
Gelukkig staan de ontwikkelingen niet stil. Ik werk al meer dan15 jaar met LFP cellen en zie terdege vooruitgang maar het toepassen van de LFP techniek in de mobiliteit is op dit moment ook niet een hele grote technische stap voorwaarts. (vanzelfsprekend wel t.o.v. loodaccus)

• tweebel
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:41:
[...]

De Ford Explorer werd op papier (volgens WLTP) marginaal zuiniger door deze update. ev-database geeft echter een iets lagere efficientie voor de LFP versie.
Kanttekening: de Explorer ging van een 52 kWh NMC naar een 58 kWh LFP, bijna 90kg gewicht erbij.
In de praktijk zal het voor de Elroq waarschijnlijk erg weinig uitmaken. De nieuwe motor is iets efficiënter, maar het gewicht is iets hoger.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:30

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Het is na de aankondiging van de modeljaarupdate zeker ff wachten voordat de nieuwe prijslijst en configuratie bekend zijn.

Ik moet namelijk eerdaags een auto gaan bestellen van mijn werkgever. Als de prijs flink hoger is, dan loop ik weer uit mijn budget natuurlijk. Maar als dat meevalt, dan heb ik juist alle voordelen te pakken voor de komende 5 jaar :9~

Als ze halverwege dit jaar uitgeleverd worden, dan mag je verwachten (met 3 maanden levertijd) dat je ze eerdaags al kan bestellen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• gijsph
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-04 22:46
deboss65 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:16:
Zo, net thuis van een rit vanuit ons vakantie adres in zuid Duitsland naar huis.
Net onder Keulen had de navigatie zoiets van "doe het zelf maar" en was de GPS positie volledig kwijt.
Daarna vielen de SOS functies en sommige assistent systemen uit (snelheids waarschuwingen etc..)
Navigeren naar een laadstation zat er ook even niet in. Lekker handig op een lange reis naar huis :-(

Geen leven in te krijgen dus ik dacht schakel over op android auto en google maps navigatie.
Zelfde verhaal! Android auto uitschakelen en google maps alleen op de telefoon gebruiken gaf wel de juiste GPS positie en er was enigzins te navigeren.
Blijkbaar krijgt google maps tijdens gebruik van android auto de GPS data van de auto.
Omdat deze compleet gestoord was werkte het dus niet. Was nieuw voor me.
De app werkte ook niet (geen verbinding met auto) dus feest was compleet.
Welkom in de digitale buggy wereld.

Thuisgekomen en nadat de auto een tijdje afgesloten was geweest vond het systeem weer een GPS positie en werkte alle systemen weer.

Verdere ervaringen tijdens de rit:
- Spraak herkenning via Laura is ruk.. Een opdracht geven om naar een bepaalde laadstation in de buurt van Keulen te navigeren werd begrepen als "wilt u navigeren naar Fastned huppeldepup in Nederland"
Ruim buiten het bereik. hoe dan?

- Zoeken naar een specifiek laadstation (enbw) langs de route is ook onbruikbaar of niet mogelijk.

- Een keuze maken uit diverse aangegeven routes via de kaart is ook sub-optimaal moet ik zeggen.
De kaart detaillering is ondanks het grote scherm en hoge resolutie beroerd. Kleine plaatsnamen worden weergegeven maar grotere (bekende) vaak niet zodat je soms geen idee hebt hoe de route loopt.
Dit was in mijn vorige EV (audi Q4) in mijn ervaring beter opgelost, ondanks het kleinere scherm.
En het zoeken naar laadstations werkte in de Q4 ook beter.

Kortom het infotainment systeem heeft mij niet geheel overtuigd.

Maar het rijden an sich is me heel goed bevallen. Heb behoorlijk doorgereden en de power van de 85 is subliem. Even versnellen om in te halen gaat als de brandweer.
De ACC werkte ook prima maar de travel assist ga ik niet meer gebruiken.
Hier wordt ik kriegel van het nerveuze gestuur, lichte ge-ping pong in de rijstrook, het continue getrek aan het stuurwiel en de melding "handen aan het stuur houden". Hier heb ik zoiets van: of het systeem stuurt, of ik. En niet samen.
Mijn Q4 had dit allemaal niet en met de ervaringen van nu zou ik de travel assist ook niet als een belangrijke optie kiezen als dit niet in een pakket zou zitten. De (P)ACC is wel heel fijn.

Samengevat: Een hele fijn rijdende auto maar de assistent systemen en solide werking zijn sub-optimaal zal ik maar zeggen.
Vandaag mijn Skoda Elroq 85 opgehaald.

Winter pakket
Warmtepomp
Business upgrade pakket - advanced

Nu mijn vraag: Laura reageert prima op allerlei spraakopdrachten. Telefoon is gekoppeld.
Echter: Maar de opdracht: bel "naam" of varianten hierop kent ze totaal niet.
Wat kan er aan de hand zijn?

Vast veel dank voor je hulp!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:24
gijsph schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:48:
[...]
Nu mijn vraag: Laura reageert prima op allerlei spraakopdrachten. Telefoon is gekoppeld.
Echter: Maar de opdracht: bel "naam" of varianten hierop kent ze totaal niet.
Wat kan er aan de hand zijn?

Vast veel dank voor je hulp!
Kent Laura de opdracht "bellen" niet of naam van diegene die gebeld moet worden?
Voor dat 2e kan ik me zo voorstellen dat de contactpersonen niet bij het infotainment systeem bekend zijn.
Normaal gesproken worden die "geimporteerd" bij het koppelen.
Deze opnieuw ophalen kan misschien helpen. (weet even zo niet uit het hoofd hoe, maar het kan. Even de handleiding doorspitten zou ik zeggen)

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:02
deboss65 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:56:
[...]

Kent Laura de opdracht "bellen" niet of naam van diegene die gebeld moet worden?
Voor dat 2e kan ik me zo voorstellen dat de contactpersonen niet bij het infotainment systeem bekend zijn.
Normaal gesproken worden die "geimporteerd" bij het koppelen.
Deze opnieuw ophalen kan miscchien helpen. (weet even zo niet uit het hoofd hoe, maar het kan. Even de handleiding doorspitten zou ik zeggen)
Ik had iets soortgelijks . "Navigeer naar Pa" ging ze niet snappen, maar toen ik de naam aan had gepast ging "Navigeer naar mijn Pa" prima.
Heb ook de aanroep aangepast naar "he lieverd".. Dat levert nog steeds grappige reacties op als je passagiers bij hebt :*)

• -Splash-
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Klopt, in mijn geval betreft het binnenkort een leasecontract, dan laadt men hem toch vaker tot 100% op (iets met, is niet je eigendom ofzo). Tijdens vakantie heb je dus (wellicht) iets minder range en ook een iets lager snellaadvermogen.
Dat is per persoon verschillend inderdaad, ik ken mensen die het 'dont be gentle, its a rental'-principe hanteren. Die laden altijd 100%, want na 2 a 4 jaar is hij toch weer weg. Ik ben zelf meer van het 'ga ermee om zoals je ook met je eigen spullen om gaat' dus laad altijd tot 80% tenzij ik lang moet rijden en dan nooit overnacht laten staan. De volgende eigenaar heeft dan ook een (poging tot) goede accu en hoeft dan niet snel iets te vervangen. Of wellicht wil ik de auto wel overnemen.

Overigens, de dealer zei op een vraag hierover: Is het een leaseauto? Dan zou ik gewoon tot 100% laden. Dus blijkbaar is er wel een dergelijk sentiment. :P

• -Splash-
deboss65 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:17:
Ik wil toch even reageren op de hardnekkige uitspraken dat je LFP altijd tot 100% kunt laden...
100% lading is ook voor een LFP accu levensduur beperkend.
t.o.v. NMC en NCA is dit wel minder schadelijk, maar nog steeds is het beter om alleen tot 100% te laden als dit voor je rit handig is.
In die zin verschilt LFP niet veel van de andere chemieen.

Ik krijg de indruk dat velen LFP zien als de nieuwe heilige graal terwijl de LFP accutechniek commercieel gezien net zo oud is als de NMC techniek.
Elke chemie heeft zijn voor en nadelen. LFP heeft inderdaad voordelen, (o.a. veiligheid, kosten, cycle life) maar dit gaat altijd ten koste van andere eigenschappen die voor inzet in de elektomobiliteit handig zijn. (o.a laadsnelheid, temperatuur bereik, energie dichtheid)
Gelukkig staan de ontwikkelingen niet stil. Ik werk al meer dan15 jaar met LFP cellen en zie terdege vooruitgang maar het toepassen van de LFP techniek in de mobiliteit is op dit moment ook niet een hele grote technische stap voorwaarts. (vanzelfsprekend wel t.o.v. loodaccus)
Goed punt! Ik ben wat dat betreft ook maar een simpele gebruiker. Dank voor je insteek!

• DM0206
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:07
Ik zie nu in de skoda app bij voertuigsoftware dat er een update binnenkort beschikbaar is namelijk de 5.4.4.
De installatie gaat 65 minuten duren volgens de release notes.
Een voorbode voor software update 5.6?

Zien jullie deze update ook in jullie app staan?

[ Voor 5% gewijzigd door DM0206 op 25-03-2026 11:20 ]

• p.selker
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:40
Ja, deze melding heb ik inmiddels ongeveer al 2 weken in de app staan. Tot op heden nog geen melding in de auto dat ik een update moet starten. De dealer wees mij er 1,5 maand geleden al op dat er een update zat aan te komen. We wachten nog rustig af...

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 21:59
p.selker schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:23:
Ja, deze melding heb ik inmiddels ongeveer al 2 weken in de app staan. Tot op heden nog geen melding in de auto dat ik een update moet starten. De dealer wees mij er 1,5 maand geleden al op dat er een update zat aan te komen. We wachten nog rustig af...
Melding komt in de auto bij het uitzetten van de auto, dan kan je de update starten. Heb ik gisteravond gedaan en vanmorgen inderdaad versie 5.4.4

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:17
Ik heb de auto eind december gekregen op versie 5.6 en ik begrijp niet dat sommige auto's nu pas een update krijgen naar 5.4.4

Hoe werkt zo'n software beleid vraag je je af.

Skoda Elroq | OnePlus Nord 5

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb vorige week de 5.4.4 al geinstalleerd gekregen (nadat ik de auto 4 dagen in bezit had)

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04 10:18
Jur gen schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:55:
Ik heb de auto eind december gekregen op versie 5.6 en ik begrijp niet dat sommige auto's nu pas een update krijgen naar 5.4.4

Hoe werkt zo'n software beleid vraag je je af.
waarschijnlijk is het antwoord iets als "slecht", of "niet"

Skoda (net als bijna autoproducten) blijft een fabrikant van auto's, ze zijn geen softwareleverancier.
En ondanks dat het met moderne auto's toch eigenlijk echt wel die kant op gaat, zal bij die grote concerns waarschijnlijk nog altijd de beleving liggen dat het geld wordt verdiend aan de fysieke auto. Software is bijzaak.
-Splash- schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:27:
Dat is per persoon verschillend inderdaad, ik ken mensen die het 'dont be gentle, its a rental'-principe hanteren. Die laden altijd 100%, want na 2 a 4 jaar is hij toch weer weg. Ik ben zelf meer van het 'ga ermee om zoals je ook met je eigen spullen om gaat' dus laad altijd tot 80% tenzij ik lang moet rijden en dan nooit overnacht laten staan. De volgende eigenaar heeft dan ook een (poging tot) goede accu en hoeft dan niet snel iets te vervangen. Of wellicht wil ik de auto wel overnemen.

Overigens, de dealer zei op een vraag hierover: Is het een leaseauto? Dan zou ik gewoon tot 100% laden. Dus blijkbaar is er wel een dergelijk sentiment. :P
Eens
Ik zit er een beetje tussenin.
Aan de ene kant maakt het weinig uit, want de kans is het grootst dat de auto binnen 5 jaar niet meer van mij is en ik me er niet druk over hoef te maken.
Aan de andere kant ga ik graag goed met mijn spullen om, dus ook onderhoud.

En je moet toch ook een beetje de "doomscenario's" in je achterhoofd houden; Wat als het ineens slecht gaat met het bedrijf/ de economie en je moet ineens gedwongen langer met je auto gaan doen; of inderdaad je besluit om welke reden dan ook je auto na leaseperiode over te nemen... Ook dan wil je niet zelf ineens met een afgeragde auto zitten

Leeg - Sinds 20180907

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Chillz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:16:

[...]
Aan de ene kant maakt het weinig uit, want de kans is het grootst dat de auto binnen 5 jaar niet meer van mij is en ik me er niet druk over hoef te maken.
Aan de andere kant ga ik graag goed met mijn spullen om, dus ook onderhoud.
Ik heb mijn ID.4 zo goed mogelijk proberen te houden, ik gun de nieuwe eigenaar een auto in de beste staat, dus heb alleen naar 100% geladen wanneer het nodig was, echt bewust.

Goed omgaan met toekomstige spullen van anderen is voor mij vanzelfsprekend.

[ Voor 56% gewijzigd door Boy op 25-03-2026 13:28 ]

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15:44
Ik heb mijn auto sinds 23-1-2026 en had sindsdien voertuigsoftware versie 5.6...

• Tomskii5
Mars Warrior schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:25:
Het is na de aankondiging van de modeljaarupdate zeker ff wachten voordat de nieuwe prijslijst en configuratie bekend zijn.

Ik moet namelijk eerdaags een auto gaan bestellen van mijn werkgever. Als de prijs flink hoger is, dan loop ik weer uit mijn budget natuurlijk. Maar als dat meevalt, dan heb ik juist alle voordelen te pakken voor de komende 5 jaar :9~

Als ze halverwege dit jaar uitgeleverd worden, dan mag je verwachten (met 3 maanden levertijd) dat je ze eerdaags al kan bestellen.
Daar zou ik niet op rekenen. Zo'n updates worden meestal doorgevoerd na de productiestop in de zomer. Dus geldt pas op auto's geproduceerd na die productiestop.

• Jpnl
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-04 10:08
Ik heb bij de dealer een plaatje gezien van Skoda Nederland waarin stond dat productie vanaf wk 22 over gaat naar my2027, was schijnbaar eerder in het jaar dan normaal. Hij gaf ook aan dat de prijs ca 500 euro hoger gaat zijn.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:15
Gisteren 5.4.4 update gedaan.
Bij de aankondiging in de app wordt aangegeven dat je een melding krijgt dat de app je verteld wanneer de update klaar is. Echter achteraf zie je dat je in de auto de online modus weer moet bevestigen. De app is dus na de start van de update ontkoppeld en je krijgt geen melding dat de update klaar is.
Na de update ging ik laden en vanochtend pas rijden en moest nogmaals de update finish bevestigen.

Toen kwam de auto weer in de app online.

Proces dus niet perfect maar alles werkt weer en de auto rijd ook gewoon :)

• tweebel
Jpnl schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:45:
Ik heb bij de dealer een plaatje gezien van Skoda Nederland waarin stond dat productie vanaf wk 22 over gaat naar my2027, was schijnbaar eerder in het jaar dan normaal. Hij gaf ook aan dat de prijs ca 500 euro hoger gaat zijn.
Ford gaat met de Explorer ergens half april dezelfde wijzigingen doorvoeren, dus het zal te overzien zijn.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Jpnl schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:45:
Aha. Dat zou weer overeenkomen met leveringen vanaf juni / halverwege 2026. Dat is namelijk week 23. Dat is ook ruim voor de zomervakantie.

Maar enig idee wanneer je MY2027 of een MY2026 update dan kunt bestellen? Is dat al bekend ergens?
Met levertijden van 3 maanden zou je namelijk zo ongeveer nu wel moeten bestellen.
Kan zijn dat ze eerst de productielijn tot week 22 gevuld willen hebben voordat dit kan.

Van mijn dealer hoorde ik wel maand geleden al dat ze blij zullen zijn als die vele klachten over het infotainment systeem ophouden. Lijkt dan hiermee te maken te hebben. Men hoopt dus dat nieuw en anders uiteindelijk beter is.

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 26-03-2026 09:55 ]

• laurens0619
  • Laatst online: 18:58
Ik heb inderdaad dezelfde terugkoppeling gekregen:
- Modeljaar 27 beschikbaar zijn na week 21
- Prijs impact 500 euro hoger

Als ik het topic zo lees dan lees ik gevallen dat mensen die bestellen, 2-3 maanden later notificatie krijgen van start productie en 3-4 maanden later oplevering.
Productie start dus 2-3 maanden na bestelling. De wijziging staan gepland voor over 2 maanden

Zal natuurlijk wel van model afhangen en drukte maar ik denk als je nu het bestelproces in gaat dat je wel bij het nieuwe model uitkomt.
Moet natuurlijk wel de nieuwe prijslijst beschikbaar zijn :P

CISSP! Drop your encryption keys!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb deze video bekeken, net als de afgeloen 5 jaar bij m'n ID.4 zijn er geen grote dingen waar je op hoeft te wachten met software updates: YouTube: Škoda Software 5.6 for ENYAQ & ELROQ: Big Version, Small Impact

Dus staar je niet blind op software updates of welke versie je hebt en wat er komt; zolang er in de release notes geen mooie wijzigingen staan of gecommuniceerd wordt, vooral niet bij stilstaan.

• DS31
Ik zou het wel fijn vinden als ze een update uitbrengen, dat OPD echt OPD is. Nu is het nog steeds doorrollen bij het stoplicht.

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:21
laurens0619 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:37:
Ik heb inderdaad dezelfde terugkoppeling gekregen:
- Modeljaar 27 beschikbaar zijn na week 21
- Prijs impact 500 euro hoger

Als ik het topic zo lees dan lees ik gevallen dat mensen die bestellen, 2-3 maanden later notificatie krijgen van start productie en 3-4 maanden later oplevering.
Productie start dus 2-3 maanden na bestelling. De wijziging staan gepland voor over 2 maanden

Zal natuurlijk wel van model afhangen en drukte maar ik denk als je nu het bestelproces in gaat dat je wel bij het nieuwe model uitkomt.
Moet natuurlijk wel de nieuwe prijslijst beschikbaar zijn :P
Momenteel is de levertijd een stuk korter. Die van ons hebben we besteld (met PL, dus 2 weken bedenktijd, dus dan wordt die auto echt niet besteld) op 22 januari, bevestiging contract 26 januari, dan nog 2 weken, dus 9 feb is hij pas definief besteld. 13 maart op in productie, auto is klaar, op transport en gaat 1 april door de dealer gepoetst etc worden, 7 april ophalen ivm Pasen.

Weet t soms wel beter

• cptingreenfield
basjuh schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Momenteel is de levertijd een stuk korter. Die van ons hebben we besteld (met PL, dus 2 weken bedenktijd, dus dan wordt die auto echt niet besteld) op 22 januari, bevestiging contract 26 januari, dan nog 2 weken, dus 9 feb is hij pas definief besteld. 13 maart op in productie, auto is klaar, op transport en gaat 1 april door de dealer gepoetst etc worden, 7 april ophalen ivm Pasen.
Kan zelfs nog sneller.
Die van ons ook besteld op 22 januari (private lease). Hij zou eind februari geproduceerd worden en uiteindelijk kon ik hem 5 maart al ophalen bij de dealer.

Maar het zou natuurlijk kunnen dat de dealer hem al besteld had en dat de productie al gepland was.

• Mars Warrior

Mars Warrior

basjuh schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:12:
[...]
Op mijn vraag aan de dealer gisteren wanneer ik weet of ik de nieuwe versie krijg als ik bestel kreeg ik ook dit antwoord: levertijden zijn momenteel 4-6 weken (bestellen --> productie).

Dus zeker nu nog niet gaan bestellen. Wanneer dan wel was weer onbekend. Tenzij Skoda simpelweg de nieuwe versie op de site zet, dan mag je wel verwachten dat je die auto krijgt als je dan besteld.

De vraag is dan wordt dat 1 april of zelfs 1 mei 8)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Mijn auto heeft nu een "zoemend" geluid als mensen spreken op radio 1 en 2. Op 3 minder last van.
Zou de vorige eigenaar de muziek wat hard gezet hebben?

Ik heb alleen wat zitten spelen met de equalizer settings en m eens op 80% volume gezet (omdat dat me een veilige max lijkt).

Ik heb de Canton speakers. Auto net 1,5 week in bezit, was een demo model.

Kan me niet herinneren dat ik dit eerder gehoord heb, maar heb ook nog geen radio 1 en 2 geluisterd en net voor het eerst een lange rit gemaakt.

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:19
Op https://www.skoda-auto.cz/modely/elroq/elroq staat inmiddels de MY2027 configurator online.

WLTP van de 60 is gegaan naar 449km.... dat is toch best een stap vooruit. Nieuwe motor is dus echt wel zuiniger.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:58
Ik kreeg hem daarnet ook binnen Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lZ5A8OC.jpeg. Gisteren ook ineens weer iets vreemd, bij uitstappen het afsluitgeluidje op maximaal volume, een keer of 3 achter elkaar. Na een uur uit te hebben gestaan was het weer normaal. Ik heb ook heel af en toe, denk nu in de afgelopen 9 maanden 3 keer gehad dat het geluid heel erg vervormd klinkt en niet te verstaan, ook gewoon bij laag volume, heb gemerkt dat als je dan in de geluid instellingen zit, weet niet meer precies welke optie zolang je dan aan het verschuiven bent klinkt het normaal. En dan als laatste ook 3x gehad inmiddels dat het beeld "scrollt" langzaam van beneden naar boven met allemaal strepen erin

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:59
Zojuist een video in mijn youtube aanbevelingen waarin de veranderingen getoond worden op de Elroq en Enyaq. Inclusief een doorloop van de nieuwe infotainment. Taal is Duits, maar zeker interessant om te kijken.
(Denk dat veel van onze verbeteringswensen hierin verwerkt zijn, alleen jammer dat uiteraard iedereen die de auto al heeft dit niet gaat terug zien)

YouTube: Skoda Enyaq & Elroq Update 2026: Frunk, V2G, Magsafe, One-Pedal uvm.

• gijsph
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-04 22:46
cptspekkie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:43:
Zojuist een video in mijn youtube aanbevelingen waarin de veranderingen getoond worden op de Elroq en Enyaq. Inclusief een doorloop van de nieuwe infotainment. Taal is Duits, maar zeker interessant om te kijken.
(Denk dat veel van onze verbeteringswensen hierin verwerkt zijn, alleen jammer dat uiteraard iedereen die de auto al heeft dit niet gaat terug zien)

YouTube: Skoda Enyaq & Elroq Update 2026: Frunk, V2G, Magsafe, One-Pedal uvm.
Ik mis in het scherm op de video van het infotainment de knoppenrij horizontaal onderin. Waar tot nu toe heel gemakkelijk direct onderin, onder andere de beide stoelverwarmingen, verwarming links en rechts staan.
Als dit het nieuwe scherm wordt, vind ik het absoluut geen verbetering !
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa