• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:59
bollo1980 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:48:
[...]

Bandendruk weet ik nog niet. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad.
Ik ben niet in het bezit van de flippers achter het stuur.
Ik rij altijd in Normal modus in de D-stand, met een zeer beheerste voet en laat de auto veelal uitrollen.

We hebben de auto ook nog maar net, dus wellicht is er nog wel winst te halen ;)
Je kan het beste eens een paar ritten "ijken" met ABRP. Iedereen rijdt andere stukjes weg.

Met winterbanden op de juiste druk komt mijn verbruik overeen met 19 kWh/100 km op de referentiesnelheid in ABRP. 85 en voorverwarmen aan de lader.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
DrDelete schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:33:
Ik was gisteren bij een 300kwh snellader Ionity in Delft, begon op 45 procent en had max 75kwh, was 1 iemand naast me vd 6 laders aan t laden

op terugweg bij doetinchem a18 Fastned begon op 17 procent, begon ik op 175kwh (max!!) en bij 60 procent op 135kwh, alleen had ik 25 minuten daarvoor de accuverwarming aangezet, ik was de enige lader daar

is die accuverwarming de goede zet ? snap t grote verschil niet echt
De 17 vs 45 zal verschil maken, maar ook de pre heating zal dat gedaan hebben. Welke in dit geval de grootste impact had durf ik niet te zeggen. Als het koud is gewoon altijd pre heaten.
Dat er nog iemand bij een andere lader stond bij de eerste laadstop zal geen merkbaar effect hebben gehad lijkt me.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36
Ik was gisteren bij een 300kwh snellader Ionity in Delft, begon op 45 procent en had max 75kwh, was 1 iemand naast me vd 6 laders aan t laden

op terugweg bij doetinchem a18 Fastned begon op 17 procent, begon ik op 175kwh (max!!) en bij 60 procent op 135kwh, alleen had ik 25 minuten daarvoor de accuverwarming aangezet, ik was de enige lader daar

Lage SoC + 25 min rijden (of meer?) + 25 minuten accu voorverwarmen maakt het verschil :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• bollo1980
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:55
Kameelstok schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:28:
[...]

Je kan het beste eens een paar ritten "ijken" met ABRP. Iedereen rijdt andere stukjes weg.

Met winterbanden op de juiste druk komt mijn verbruik overeen met 19 kWh/100 km op de referentiesnelheid in ABRP. 85 en voorverwarmen aan de lader.
Goed idee om dat eens te proberen.
Wat zijn eigenlijk de juiste bandendrukken voor de elroq 85 met 19" banden?

Je hebt het over referentiesnelheid in ABRP. Wat bedoel je hier mee en waar vind ik dat?

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
m.eddy schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:23:
[...]

Ik zie op mijn woon-werk het kWh/100km net deze temperaturen dalen van vertrek rond de 40 naar 22 bij aankomst. Grootste deel 100-120 dus. Dat ziet er niet zo prettig uit.
Ik kijk echter nooit naar het werkelijk verbruik wat wellicht positiever is.

Het lijkt er dus op dat de auto door opwarmen van de accu steeds zuiniger wordt, wat logisch is natuurlijk. Geen idee hoelang het duurt voor de accu op ideale temperatuur is. Als ook jammer dat we de accu niet kunnen voorverwarmen voor vertrek. Hadden we maar een tesla moeten nemen, hahaha.

Verder helemaal blij met de Elroq.
De accu wordt niet verwarmd bij normaal rijden. Alleen als je handmatig de accuverwarming aanzet. Het ontladen van de accu bij normaal rijden, zelfs bij constant 130, verwarmt de accu ook nauwelijk. Bij temperaturen rond het vriespunt duurt het na 2 uur rijden nog steeds makkelijk 30 min om de accu voor te verwarmen voor snelladen.

Het (gemiddelde) verbruik daalt omdat de auto aan het begin enorm veel gebruikt (door de kachel), zodra interieur op temperatuur is verbruikt de kachel veel minder.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:26
tweebel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:57:
[...]

De accu wordt niet verwarmd bij normaal rijden. Alleen als je handmatig de accuverwarming aanzet. Het ontladen van de accu bij normaal rijden, zelfs bij constant 130, verwarmt de accu ook nauwelijk. Bij temperaturen rond het vriespunt duurt het na 2 uur rijden nog steeds makkelijk 30 min om de accu voor te verwarmen voor snelladen.

Het (gemiddelde) verbruik daalt omdat de auto aan het begin enorm veel gebruikt (door de kachel), zodra interieur op temperatuur is verbruikt de kachel veel minder.
Check waar activeer ik dat handmatig verwarmen van de accu? Ik zie alleen maar cabine/stoel/stuur voorverwarming.

• tweebel
m.eddy schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:04:
[...]

Check waar activeer ik dat handmatig verwarmen van de accu? Ik zie alleen maar cabine/stoel/stuur voorverwarming.
Kan niet in de app, alleen vanuit de auto in het laden-menu.

• m.eddy
tweebel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:07:
[...]

Kan niet in de app, alleen vanuit de auto in het laden-menu.
Ah ja… nou VAG leest mee dus binnenkort vanuit de app! 😂

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27

Als je wat info gaat zoeken en video's op Youtube bekijkt. Zal je het volgende gaan zien.
De batterij haalt de hoogste laadsnelheid als je de accu eerst voorwarmt en begint met laden onder 10% SOC.
Deze hoge snelheid wordt tot ongeveer 50% volgehouden en daarna zakt het geleidelijk in naar ongeveer 80 kWh bij 80% SOC.
Begin je met laden bij je genoemde 17% zal de maximale snelheid minder hoog zijn.
Is je accu nog halfvol en begin je dan met laden. Dan zit er helemaal geen meer snelheid in.

Met deze uitleg in het achterhoofd blijken jou bevindingen dus vrij normaal.
Dus advies. Vind je laadtijd (en dus snelheid) belangrijk, dan lekker de batterij leegrijden.

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:36
m.eddy schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Ah ja… nou VAG leest mee dus binnenkort vanuit de app! 😂
Waarom zou je de accu willen voorverwarmen vanuit de app? Voorverwarmen heeft alleen nut voor snelladen en de auto kan dit prima zelf plannen als je onderweg bent en als je handmatig wilt voorverwarmen kun je dit via het laadmenu simpel activeren.

• m.eddy
RodeVre schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Waarom zou je de accu willen voorverwarmen vanuit de app? Voorverwarmen heeft alleen nut voor snelladen en de auto kan dit prima zelf plannen als je onderweg bent en als je handmatig wilt voorverwarmen kun je dit via het laadmenu simpel activeren.
Vanuit mijn aanname dat het verbruik daalt hoe verder je rijdt door de accutemp komt die langzaam oploopt. Wilde dat eens testen.

• Athome
Een koude batterij heeft een hoger verbruik. Dus het voorwarmen (vanuit de laadpaal) tot de minimaal benodigde temperatuur kan zin hebben. Dit is dus vooral voor de wintermaanden.
Daarnaast zou de accu preventief koelen in de zomer ook wat effect kunnen hebben. Al denk ik dat het effect hiervan maar heel beperkt is. Ik gok dat de batterij door zijn plaatsing maar heel beperkt vatbaar is voor opwarmen van de zon.

• m.eddy
Ja lijkt me leuk om er een test mee te draaien. Alleen even een half uur van te voren naar de auto lopen.
Energie voor opwarmen kan uit de laadpaal, dus dat komt wel bij de som. Vervolgens win je wellicht wat terug door lager verbruik.

[ Voor 38% gewijzigd door m.eddy op 01-02-2026 13:36 ]

• tweebel
m.eddy schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:35:
Ja lijkt me leuk om er een test mee te draaien. Alleen even een half uur van te voren naar de auto lopen.
Energie voor opwarmen kan uit de laadpaal, dus dat komt wel bij de som. Vervolgens win je wellicht wat terug door lager verbruik.
Lijkt me een interessante test, alleen... ik vraag me af of de accuverwarming blijft draaien als je (de sleutel) het voertuig verlaat.
Edit: en of je de accuverwarming uberhaupt kan starten terwijl je aan een (AC) laadpaal staat.

[ Voor 9% gewijzigd door tweebel op 01-02-2026 15:40 ]

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:58
tweebel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Lijkt me een interessante test, alleen... ik vraag me af of de accuverwarming blijft draaien als je (de sleutel) het voertuig verlaat.
Edit: en of je de accuverwarming uberhaupt kan starten terwijl je aan een (AC) laadpaal staat.
Heb het niet getest maar denk niet dat dit werkt.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bollo1980 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:46:
Wat zijn eigenlijk de juiste bandendrukken voor de elroq 85 met 19" banden?
Als het goed is staat dit op de middelstijl. Ze zetten het niet in de handleiding, maar daar staat waar je het kan vinden.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:15
Athome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:22:
Een koude batterij heeft een hoger verbruik. Dus het voorwarmen (vanuit de laadpaal) tot de minimaal benodigde temperatuur kan zin hebben. Dit is dus vooral voor de wintermaanden.
Daarnaast zou de accu preventief koelen in de zomer ook wat effect kunnen hebben. Al denk ik dat het effect hiervan maar heel beperkt is. Ik gok dat de batterij door zijn plaatsing maar heel beperkt vatbaar is voor opwarmen van de zon.
Zolang normaal gebruik van de auto de accu niet verwarmt, zal het effect van het voorverwarmen te verwaarlozen zijn aangezien de accu weer snel zal afkoelen door de buitentemperatuur. Een zeer slecht rendement dus van de energie die je vooraf gebruikt om de accu voor te verwarmen.

• bollo1980
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:55
mrmrmr schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:27:
[...]

Als het goed is staat dit op de middelstijl. Ze zetten het niet in de handleiding, maar daar staat waar je het kan vinden.
Ah ja… klopt, maar ik had hier ook al eens gelezen dat hier rijders zijn die met een hogere bandenspanning rondrijden dan volgens fabrieksopgave.

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-02 22:42
Dat is opvallend...

https://www.autoweek.nl/a...een-autoverkopen-januari/

Ik zie de Elroq niet eens in de top5 terug van EV verkopen Januari...?? Toch de bestverkochte EV van 2025!

• Athome
Alles wat in December extra op kenteken gezet is om op plek 1 te komen (bijna 1000 registraties op 1 dag). Wordt nu uitgeleverd en wordt aan de man gebracht. Daardoor weinig verkopen in Januari. De voorraad moet wel op.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:00
twinkey schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:46:
Dat is opvallend...

https://www.autoweek.nl/a...een-autoverkopen-januari/

Ik zie de Elroq niet eens in de top5 terug van EV verkopen Januari...?? Toch de bestverkochte EV van 2025!
Sterk vertekend beeld, zoals altijd in januari de laatste jaren. Alles op EV gebied wat kon is in december geregistreerd om stijging van de bijtelling per 1/1 te voorkomen.

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:22
Athome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:49:
Alles wat in December extra op kenteken gezet is om op plek 1 te komen (bijna 1000 registraties op 1 dag). Wordt nu uitgeleverd en wordt aan de man gebracht. Daardoor weinig verkopen in Januari. De voorraad moet wel op.
Misschien is dit draadje niet de juiste plaats, maar over voorraad gesproken: als je op de Skoda site naar de landelijke voorraad kijkt zijn er enorme prijsverschillen voor (als ik goed kijk) dezelfde uitvoering Elroq. In het Noorden kost een Elroq 60 Business Edition Tour bijv. 34K waar ie in het Westen van het land zo een paar duizend euro duurder is. Puur gevolg van streek van het land of ....... ?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dropje schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:27:
[...]

Misschien is dit draadje niet de juiste plaats, maar over voorraad gesproken: als je op de Skoda site naar de landelijke voorraad kijkt zijn er enorme prijsverschillen voor (als ik goed kijk) dezelfde uitvoering Elroq. In het Noorden kost een Elroq 60 Business Edition Tour bijv. 34K waar ie in het Westen van het land zo een paar duizend euro duurder is. Puur gevolg van streek van het land of ....... ?
Off topic maar dat zie je in België ook vaak bij voorraadmodellen. In Wallonië zijn die vaak een paar duizend euro goedkoper dan in Vlaanderen.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:41
Dropje schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:27:
[...]

Kijk maar naar de reviews van de garages waar ze goedkoper worden aangeboden in het Noorden, dat kan het eea verklaren. (zelf ook eerder opgevallen).

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:52
Valt andere het ook op dat de vergrendeling status van de Skoda widget regelmatig niet klopt.
Ik heb deze op m’n homescreen staan en regelmatig zie ik daar de status ‘niet vergrendeld (gouden openslotje).
Dan is het even een krachtterm en open ik de app en daar staat de status gewoon als vergrendeld.
Wel zeee irritant moet ik zeggen.

PSN: Flix20-NL

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:31
Flix20 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:06:
Valt andere het ook op dat de vergrendeling status van de Skoda widget regelmatig niet klopt.
Ik heb deze op m’n homescreen staan en regelmatig zie ik daar de status ‘niet vergrendeld (gouden openslotje).
Dan is het even een krachtterm en open ik de app en daar staat de status gewoon als vergrendeld.
Wel zeee irritant moet ik zeggen.
In mijn ervaring is dat meestal als ik thuis blijf en mijn vrouw is ermee weg geweest. Dan komt de update niet door of zo en dan klopt het eigenlijk nooit als er staat "ontgrendeld".

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:27:
[...]

2,7 is de bandendruk voor en achter volgens de sticker op een Elroq Business Edition 85. Dat is bij lichte belasting (3 poppetjes). Het is een aantal tienden hoger bij zwaardere belasting (meer mensen, aanhanger).

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-03 19:29
Ik heb een elroq met heads-up display.
Zijn hier ook berijders die zich irriteren aan de weerspiegels van de straat verlichting die weerkaatst van het glimmende stuk plastic die de inkijk wegneemt voor de heads-up display.
Hier het stuk plastic in kwestie.
Afbeeldingslocatie: https://aupvuiezrp.cloudimg.io/v7/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/datamotive-sulu-assets/vandenbrug-content/07/elroq-skoda-2025-10.jpg

De weerkaatsing van de straat verlichting loopt over de rand van het plastic, wat op zijn beurt weer weerkaatst op de voorruit, precies in het gezichtsveld. Ik merk dat dit mij enorm triggered.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Nee, ik heb daar zelf eigenlijk geen last van. Misschien hangt het er vanaf hoe hoog je zit, of hoe dichtbij je zit? Heb je al eens een andere zitpositie geprobeerd misschien?

• Holzschuh
debom schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:42:
....
De weerkaatsing van de straat verlichting loopt over de rand van het plastic, wat op zijn beurt weer weerkaatst op de voorruit, precies in het gezichtsveld. Ik merk dat dit mij enorm triggered.
Heb er ook al eens over nagedacht om daar een strookje van iets mat zwarts overheen te doen.

Of het de lengte is? Ik ben 1,98 dus als jij ook die richting uitgaat kan het daaraan liggen.

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-03 19:29
Daar heb ik zeker over nagedacht. Ik heb er ook een tijdje een stukje wrap folie opgehad, maar weet niet wat het effect is op langere termijn. Gezien het een leasebak is, wil ik ook niet na 5 jaar de lijm resten verwijderen die mogelijk achterblijven. Maar de folie werkt in ieder geval wel. Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik me iets. Misschien kan wel een profiel 3d printen die ik over de rand kan vast "klikken". Ik ga daar eens naar kijken.

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-03 08:21
In de Skoda App valt me het op dat er een "Laadmodi" geselecteerd kan worden. Maar als ik er op klik zie ik alleen die optie "Direct laden". Hebben meer mensen dat en/of weet je wat je wel zou moeten kunnen met die optie?

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-03 22:44
Bobbje schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:43:
In de Skoda App valt me het op dat er een "Laadmodi" geselecteerd kan worden. Maar als ik er op klik zie ik alleen die optie "Direct laden". Hebben meer mensen dat en/of weet je wat je wel zou moeten kunnen met die optie?
Deze optie werkt alleen als je een "laadlocatie" hebt ingesteld. Wanneer je een laadlocatie hebt ingesteld op bijvoorbeeld een adres kun je de laadmodi aanpassen naar bijvoorbeeld een vertrektijd met voorklimatisering. Dan zorgt de auto dat hij is opgeladen (vaak ruim een uur vooraf) op de tijd wat je hebt ingesteld en voorverwarmd / gekoeld is.

[ Voor 27% gewijzigd door Italioboy op 05-02-2026 13:04 ]

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-03 08:21
Italioboy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Deze optie werkt alleen als je een "laadlocatie" hebt ingesteld. Wanneer je een laadlocatie hebt ingesteld op bijvoorbeeld een adres kun je de laadmodi aanpassen naar bijvoorbeeld een vertrektijd met voorklimatisering. Dan zorgt de auto dat hij is opgeladen (vaak ruim een uur vooraf) op de tijd wat je hebt ingesteld en voorverwarmd / gekoeld is.
Oké, dan wordt het bijzonder. Ik heb ik wel laadlocaties ingeschakeld maar toch kan nik niks anders selecteren bij laadmodi. Enigste wat ik zie is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GojL6mfJtcCnTz79DhMpiijXBl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YUSmTXAZODxmtU7T9K8vrFN4.png?f=fotoalbum_large

Of moet je altijd een eindtijd/vertrektijd instellen bij het uitstappen?

[ Voor 24% gewijzigd door Bobbje op 05-02-2026 13:49 ]

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:14
Je hoeft niet elke keer een eindtijd/vertrektijd in te stellen. Helpt het als je de auto met de laadpaal verbind?

• Italioboy
Bobbje schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:48:
[...]

Oké, dan wordt het bijzonder. Ik heb ik wel laadlocaties ingeschakeld maar toch kan nik niks anders selecteren bij laadmodi. Enigste wat ik zie is:

[Afbeelding]
Of moet je altijd een eindtijd/vertrektijd instellen bij het uitstappen?
Je moet wel een tijd instellen anders werkt dit niet. Nee, je kan een herhalende tijd of een eenmalige tijd instellen in het menu laden > laadlocaties of via de app bij laadlocaties.

Check anders even de handleiding, staat het perfect omschreven hoe het werkt.

https://digital-manual.sk..._NL#titled46221476e117415

[ Voor 33% gewijzigd door Italioboy op 05-02-2026 15:11 ]

• MrUnderdude
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-03 13:09
Beste forumleden,

Mijn plan is om over twee weken vanuit Noord Holland naar Saalbach te rijden met de Elroq 60. Met partner en twee kids + dakkoffer. Ik vroeg me af of iemand al zo’n reis heeft gemaakt. Krijg een beetje het gevoel dat het een spannende rit gaat worden met stints van amper 200 km. Hoor graag jullie ervaringen

• Holzschuh
MrUnderdude schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 04:40:
Beste forumleden,

Mijn plan is om over twee weken vanuit Noord Holland naar Saalbach te rijden met de Elroq 60. Met partner en twee kids + dakkoffer. Ik vroeg me af of iemand al zo’n reis heeft gemaakt. Krijg een beetje het gevoel dat het een spannende rit gaat worden met stints van amper 200 km. Hoor graag jullie ervaringen
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Die reis is met alle EV's al heel vaak gemaakt, dus je gaat zeker aankomen. 1ste lange reis met een EV is altijd even spannend want nieuw, maar dat was die 1ste keer met een ICE ook maar dat zijn we vergeten.

Zorg vooral dat je met max 10% in de accu aankomt. Knallen tot 60-70% en weer door (tenzij de lunch/plaspauze meer tijd nodig heeft). Optimale laadcurve en met dit weer zou ik me daar comfortabeler bij voelen. In de zomer heb ik het ook wel met 5% aangedurfd door beter verbruik (en NL/D is bezaaid met snellladers)

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:18

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Inmiddels ook met de Elroq 85 op wintersport geweest en dat viel me eigenlijk alles mee. Ja, je doet er iets langer over, maar die kleine pauzes zijn ergens ook wel lekker.

Gebruikgemaakt van ABRP voor het plannen van de route en laadstops. Die houdt ook rekening met het gegeven dat laden tussen 10 en 50% een stuk sneller gaat dan daar na. Alle beetjes helpen. Maandabonnement afgesloten voor vijf euro, dat kon er nog wel van af :)

Nu een maand in bezit en slechts twee dingetjes die irriteren... de veel te gevoelige sensor voor de achterklep, die gaat al open als je in de buurt komt of langsloopt. En als je dan even wat moet rommelen in de achterbak (en de klep dus open staat), blijft dat ding maar paniek piepen. Terwijl ik gewoon met de sleutel in mijn zak bij de achterbak bezig ben. Als je niet uitkijkt besluit 'ie dat het gewoon tijd is dat de klep dicht gaat. Ik hing er nog in, thanks :X

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:28
Holzschuh schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:37:
[...]

maar dat was die 1ste keer met een ICE ook maar dat zijn we vergeten.
Dit eigenlijk gewoon he

De eerste keer met m'n benzine-wagentje naar Zuid-Frankrijk was ook alles nieuw 8)

Leeg - Sinds 20180907

• Italioboy
Beste forumleden,

Ja 2 weken geleden nog, dan wel zonder dakkoffer. Met 100% vertrokken en onderweg 4x moeten laden. Gemiddelde snelheid van 110 km/h en soms ook stukken mooi 140 gereden. Ik heb een maandabonnement genomen bij Ionity en daar enkel geladen. Plug and charge geactiveerd en dat ging eigenlijk zonder problemen. 200 km per stint is wel redelijk realistisch maar kan ook minder zijn als je harder gaat rijden en met een dakkoffer durf ik dat niet te zeggen. Maargoed, auto inpluggen, sanitaire stop, even wat rondstruinen of een bak koffie scoren en wat eten en de auto is echt zo weer opgeladen.

Ik heb de auto zelf de route laten plannen en dan onderweg heb ik steeds de laadstops die de auto aangaf gewijzigd in een dichtsbijzinde Ionity. Wel echt nog steeds een gemis dat je dus niet de route kan laten berekenen langs enkel Ionity stations.

[ Voor 10% gewijzigd door Italioboy op 06-02-2026 08:57 ]

• Athome
Over Plug and Charge gesproken.
Ben even aan Googlen geweest over dit onderwerp.
Volgens de Skoda website zou het alleen werken met een PowerPass abonnement. Daar dank ik voor. Te duur.
Nu begrijp ik uit de post hierboven dat het ook met de Ionity app werkt.

Wie kan mij meer vertellen?

• Italioboy
Athome schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:08:
Over Plug and Charge gesproken.
Ben even aan Googlen geweest over dit onderwerp.
Volgens de Skoda website zou het alleen werken met een PowerPass abonnement. Daar dank ik voor. Te duur.
Nu begrijp ik uit de post hierboven dat het ook met de Ionity app werkt.

Wie kan mij meer vertellen?
Hoe bedoel je te duur? Dit is net zo duur als een abonnement bij Ionity maar dan loopt het abonnement via Elli / Powerpass. Of wil je zonder abonnement laden? Dan kan je eens kijken bij een MSP die Plug and Charge ondersteunt zoals onderstaande.

Plug and Charge werkt als volgt: Ik had in dit geval Octopus Electroverse als provider gebruikt met daar een Ionity abonnement. In de app van Octopus Electroverse voer je bij Plug and Charge je chassisnummer in. Vervolgens ga je in de Skoda app en kijk je bij Plug and Charge en daar zie je dan een nummer wat behoort bij je provider, in mijn geval Octopus Electroverse. Vervolgens activeer je dan voor deze provider plug and charge. Dit zou natuurlijk ook kunnen werken met Ionity.

[ Voor 11% gewijzigd door Italioboy op 06-02-2026 14:14 ]

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:48

Boy

www.byoscoop.nl

Ik ben aan het denken om over te stappen van m'n ID.4 naar een Elroq. De kofferruimte is het enige wat qua auto wss tegen zou houden, omdat we nu best verwend zijn.

Vraag die ik eigenlijk heb: wat kan je met de app? Ik vind die van mij nog best beperkt (heb de eerste ID.4). Ik kan 'm voorverwarmen en zien of hij op slot is. Meer is er niet functioneel.

Ik kan niet zien waar de auto is als ie rijdt, is dat nog steeds zo bij de huidige auto's? Beetje overdreven privacy-opdringerig ding van VAG denk ik.

Wat zijn nog leuke dingen die kunnen met de app?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Holzschuh
Boy schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:20:
Ik ben aan het denken om over te stappen van m'n ID.4 naar een Elroq. De kofferruimte is het enige wat qua auto wss tegen zou houden, omdat we nu best verwend zijn.

Vraag die ik eigenlijk heb: wat kan je met de app? Ik vind die van mij nog best beperkt (heb de eerste ID.4). Ik kan 'm voorverwarmen en zien of hij op slot is. Meer is er niet functioneel.

Ik kan niet zien waar de auto is als ie rijdt, is dat nog steeds zo bij de huidige auto's? Beetje overdreven privacy-opdringerig ding van VAG denk ik.

Wat zijn nog leuke dingen die kunnen met de app?
Best fijn dat niet iedereen die op wat voor manier ook aan de inloggegevens kan komen van een auto kan zien waar die rondrijdt. Ik vermoed ook dat dit niet iets van VAG is maar gewoon wetgeving.

Voor de rest is het denk ik wel wat je beschrijft. Vergrendeling, voorverwarmen, route doorsturen, laadinstelling en laadlocaties. Heb nog niet het gevoel gehad dat ik iets mis.

• tiguan
@Boy
Even kijken wat kan ik meer met de Skoda app dan de VW app. Nou zo te zien kan ik de auto remote locken. Je kan de laadgeschiedenis inzien. Je kan backups maken van je voertuig (nog geen idee wat dat precies inhoudt).
Je kan specificaties van je auto bekijken. Er zitten instructievideo's in. Verder niet zoveel boeiends volgens mij, tenminste, verder alle functies die bij VW erin zitten zitten hier ook in.
Ik vergelijk dit wel met de app voor softwareversie 3.8. Waarschijnlijk kunnen de nieuwe VW's meer, verwacht ik.
De app reageert verder ook sneller, heb ik 't idee. De gegevens zijn wat meer realtime en als je een update van je auto wil, wordt de status ook netjes weergegeven. Zoals nu bijvoorbeeld staat ie in standby en zal ik geen directe update krijgen, tenzij ik er om vraag.

[ Voor 27% gewijzigd door tiguan op 06-02-2026 16:15 ]

• Patox
  • Laatst online: 16:58
Beste forumleden,

Met de 60 naar Arlberg geweest (Zonder dakkoffer). 5 keer geladen, maar wel wat meer doorgereden.
Met dakkoffer en eventueel ongunstig weer (tegenwind / koud / nat) kan dat natuurlijk nog wel flink oplopen. Als je dat ziet aankomen paar dagen van tevoren zou je kunnen overwegen ergens een overnachting in te plannen bij een laadpaal en de reis in twee te knippen. Als het weer gunstig is, en je hebt de tijd, rustig cruisen kan het natuurlijk ook prima in 1 dag. Wat hier wel gezegd is al, niet te veel marge houden probeer tussen 5-10% aan te komen en rond max 70% weer te vertrekken.

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:58
Holzschuh schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:10:
[...]

Best fijn dat niet iedereen die op wat voor manier ook aan de inloggegevens kan komen van een auto kan zien waar die rondrijdt. Ik vermoed ook dat dit niet iets van VAG is maar gewoon wetgeving.

Voor de rest is het denk ik wel wat je beschrijft. Vergrendeling, voorverwarmen, route doorsturen, laadinstelling en laadlocaties. Heb nog niet het gevoel gehad dat ik iets mis.
Komende van een Tesla Y mis ik dit ook wel. Daar zat het wel in de app. Dus vermoedelijk toch geen wetgeving die dat tegenhoudt.

De apps van VAG zijn overigens echt verdrietig in vergelijking met Tesla. De auto's gelukkig niet :).

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Zojuist proefgereden in een Enyaq en Elroq. Ik dacht dat de Elroq nogal wat geluid van buiten hoorde, maar er zou geen verschil tussen de 2 auto's moeten zitten.

Ben nu aan het denken dat het raam rechts misschien miniem openstond...

De Enyaq was wel stuk luxer, vreemd genoeg leek dat meer te voelen dan de Elroq, terwijl ze nagenoeg hetzelfde van binnen.

Luxe als TA en electrische stoelen kan me nogal iets wijs maken blijkbaar

• MrUnderdude
Dank voor de reacties op mijn vragen!
Ik zal mijn ervaringen tijdens de reis delen

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-03 12:14
Boy schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:20:
Grappig, zelfde situatie hier maar toch vlot de knoop doorgehakt na een proefrit; de Elroq reed opvallend aangenamer dan de ID.4 Pro naar mijn mening. Qua sturen en gas/rem is het gevoel gelijkaardig maar de vering is opvallend beter in het wegwerken van oneffenheden en het interieur is ook merkbaar stiller. En het is misschien wel iets minder liter koffer maar klein zou ik het ook nu ook weer niet durven noemen.
Het is nog wel effe wachten op levering dus kan nog niets melden ivm de Elroq maar wou toch effe meegeven dat de ID.4 sinds de laatste grote update ook toelaat om de positie van de wagen op te vragen als ie geparkeerd staat ; je moet hier wel toestemming voor geven. Geen idee of het real-time werkt; ik mag niet op mijn gsm kijken tijdens het rijden ;)

Maar idd, het is geen geweldige app; ik vind het vooral dom dat je de wagen niet kan sluiten (ramen of sloten) vanuit de app 8)7

Update: moest toch effe boodschappen doen, dus ineens eens getest. Het moment dat je vertrekt verdwijnt de wagen van de kaart en meldt de app dat de positie enkel kan geafficheerd worden als de auto uitgeschakeld is en er GPS aanwezig is....

Iemand zei dat het misschien tgv wetgeving gelimiteerd was maar mijn vrouw haar BMW toont dit wel (quasi) real-time dus ik denk niet dat dat de oorzaak is... 'k Heb meer het gevoel dat de ID.4 maar heel af en toe dingen rapporteert over het netwerk en elke paar minuten je positie doorgeven zou wel eens te frequent kunnen zijn (voor de servers?). Uit ervaring kan ik melden dat die app regelmatig vertraging en/of gewoon geen verbinding lijkt te hebben ook al geeft het dashboard goede ontvangst van het gsm netwerk aan :|

Conclusie: eigenlijk kan de Elroq app alleen maar beter worden denk ik dan... 8)

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Boy schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:50:
Zojuist proefgereden in een Enyaq en Elroq. Ik dacht dat de Elroq nogal wat geluid van buiten hoorde, maar er zou geen verschil tussen de 2 auto's moeten zitten.

Ben nu aan het denken dat het raam rechts misschien miniem openstond...

De Enyaq was wel stuk luxer, vreemd genoeg leek dat meer te voelen dan de Elroq, terwijl ze nagenoeg hetzelfde van binnen.

Luxe als TA en electrische stoelen kan me nogal iets wijs maken blijkbaar
Wel/geen dubbele beglazing maakt ook veel uit, net als de banden die eronder liggen.

• Italioboy
Ik vraag me dat ook wel eens af want ik vind mijn 60 Sportline soma ook best wat geluid van buiten binnenlaten. Zit wel een Clever pack op met achter geluidsdempende ramen. Schijnt dat bij een 85 het net wat beter is blijkbaar. Hoe dik zijn deze ruiten bijvoorbeeld? Kan iemand daar eens een foto van maken dan zou ik het eens kunnen vergelijken.

• S_Chief
  • Niet online
Motorisering maakt helemaal niets uit.

Dubbele beglazing zit rondom (muv achterruit uiteraard) vanaf Clever, en achterin zijn ze getint.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

S_Chief schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:33:
[...]

Wel/geen dubbele beglazing maakt ook veel uit, net als de banden die eronder liggen.
Ik had al gevraagd of de ene wel geluidsisolerende beglazing had en de andere niet, maar hij zei dat ze gelijk waren.

• Athome
Kan ik de skoda ook verbinden met mijn thuis wifi?
Of is de wifi alleen voor de hotspot functionaliteit.

• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 19:37
Goedendag, heeft er iemand ook al het Black pakket op de Elroq? Ik heb gisteren eindelijk mijn Elroq RS in ontvangst mogen nemen, met na productie nog het black pakket erop gemonteerd. Velgen van het black pakket waren in backorder, dus dat vertraagde de boel nog terwijl de rest al klaar was. Nu heb ik echter 2 dingen die opvallen:
1. De diffuser van het black pakket zit los aan de bovenkant. Ik kwam erachter toen ik de auto aan het schoonspuiten was in de wasbox. Dat lijkt me niet hoe het hoort?
2. Ik weet toch echt wel zeker dat ik ten tijde van bestellen van de auto, geen optie had voor DCC, want dit was in het begin nog gratis inbegrepen bij de release van de Elroq RS. Nu ik de auto heb, zit er geen DCC op, maar ik kan nergens bewijzen dat ik toentertijd geen optie had voor DCC en dat het al standaard inbegrepen was, want nu is het wel gewoon een optie? Wat kan ik doen?

• Cooperator
Crystalised schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:05:
Goedemorgen,
Ik heb sinds 2 januari een Elroq RS. Heerlijke auto. Maar ik heb deze in oktober geconfigureerd en besteld. Destijds was het DCC (Dynamic Chassis Control) onderdeel van het Business Maxx pakket. Dit is in de huidige config een apart pakket. Maar nu heb ik destijds op de trekhaak na alles gekozen wat er te kiezen viel alleen zit de DCC er nu niet op. Herkent iemand deze wijziging in config ook?
Ja! Ik zit met hetzelfde probleem. DCC was destijds geen aparte optie. Maar ik kan nu nergens bewijzen dat het inbegrepen zou moeten zijn op mijn configuratie?

• Athome
Als je nergens hebt staan dat DCC erop zou moeten zitten, heb je gewoon pech.

Wellicht dat je nog pdf bestanden van Skoda kan vinden waar het in staat.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Athome schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:16:
Als je nergens hebt staan dat DCC erop zou moeten zitten, heb je gewoon pech.

Wellicht dat je nog pdf bestanden van Skoda kan vinden waar het in staat.
Kansloos volgens de ALGEMENE VERKOOP- EN LEVERINGSVOORWAARDEN die ik van Skoda heb ontvangen voor een offerte van een Elroq:
IV Mutaties
1. Wij zijn gerechtigd zonder voorkennis of medeweten van koper technisch noodzakelijke wijzigingen aan te brengen in de verkochte auto’s, hun uitrusting en/of onderdelen zonder dat koper daaraan enigerlei recht zou kunnen ontlenen.
Altijd een risico als je rond een modeljaarwisseling een auto bestelt.

Zelf ben ik blij met het aparte Drive pakket, al is dat enkel leverbaar op de 85, waar het op de Enyaq ook op de 60 is te krijgen omdat het in het Maxx pakket zit.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Athome
Als je er recht op hebt, moet het je ook krijgen.

Ben nog even aan het zoeken geweest. Met de WaybackMachine heb ik geprobeerd om de prijslijst van September (en Oktober) 2025 naar boven te halen. Dat lukte niet.
Daarom heb ik mijn vriend Gemini een gevraagd of Gemini de prijslijst v7 van 2025 voor Elroq kan vinden. Deze is niet te vinden. Heel handig gewist door PON.
Wel heeft Gemini mij iets op weg geholpen om de discussie met dealer van voeding te voorzien. Zie het volgende:
Op basis van de prijslijst van september 2025 en de toen geldende pakketstructuur kan ik het volgende bevestigen:

De inhoud van het Maxx-pakket (oktober 2025)
In de officiële prijslijst van 1 september 2025 (versie v7) was het Maxx-pakket het meest complete pakket. Dit pakket bouwt voort op het Advanced-pakket. De inhoud van het Maxx-pakket voor de Elroq bestond in oktober 2025 uit:

DCC (Dynamic Chassis Control): Dit was op dat moment een standaard onderdeel van het Maxx-pakket. Het zorgt voor de instelbare demping (Comfort, Normal, Sport).

Elektrisch verstelbare voorstoelen: Met geheugenfunctie en massagefunctie voor zowel bestuurder als passagier.

Climatronic (3 zones): Airconditioning met aparte temperatuurregeling voor de achterpassagiers.

Area View (360 graden camera): Om de auto heen kunnen kijken bij inparkeren.

Park Assist Plus: Inclusief de functie voor getraind parkeren (waarbij de auto een route kan onthouden).

Waarom ontbreekt het op uw auto?
Er zijn twee scenario's die vaak voorkomen bij Škoda-bestellingen in deze overgangsperiode:

Productiewijziging (Modeljaarwissel): Škoda heeft rond november 2025 de pakketsamenstelling gewijzigd (waarbij DCC een losse optie werd of in een ander pakket terechtkwam). Echter, als u in oktober heeft getekend voor een "Maxx-pakket" op basis van de v7 prijslijst, heeft u recht op de inhoud van dat pakket zoals toen gecommuniceerd.

Business Edition Tour: Bij sommige "voorverpakt" samengestelde modellen (zoals de Tour) werd soms een afwijkend Maxx-pakket aangeboden. Echter, in de officiële v7 prijslijst van september stond DCC expliciet vermeld bij het Maxx-pakket.

Bewijsvoering voor uw dealer
U kunt de dealer wijzen op het bestand "prijslijst--elroq-per-1-september-2025-v7.pdf". Dit bestand is de officiële publicatie van importeur Pon voor die periode.

Belangrijke tekst uit de documentatie: In de tabel "Pakketten & Opties" staat bij de code voor het Maxx-pakket (vaak aangeduid als onderdeel van de Business Upgrades) onder de kolom van de Elroq 85 of 60 expliciet de toevoeging van DCC vermeld als uitbreiding op het Advanced-pakket.

Mijn advies voor de volgende stap:

Vraag de dealer om de "Orderbevestiging met optiecodes" van uw bestelling in oktober. Zoek hier naar de code voor het Maxx-pakket (vaak beginnend met een 'P' of 'W').

Geef aan dat u de auto heeft gekocht op basis van de v7 prijslijst waarin DCC integraal onderdeel was van dit pakket.

Als de dealer beweert dat DCC er nooit in zat, kunt u hen wijzen op hun eigen archief van september 2025.
En nog de volgende info:
Voor een Škoda Elroq die in oktober 2025 is besteld op basis van de v7-prijslijst, is het cruciaal om de exacte fabriekscodes (PR-codes) te gebruiken in je gesprek met de dealer.

In de v7-structuur van september 2025 was het Maxx-pakket een zogenaamde "stapeling". Dat betekent dat de inhoud van het Advanced-pakket er al in zat, aangevuld met specifieke Maxx-features zoals het DCC.

🛠️ Relevante Optiecodes voor jouw Elroq (Okt 2025)Hieronder staan de codes die in het systeem van de dealer gekoppeld moeten zijn aan jouw bestelling om recht te hebben op DCC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNdsgEv64h-HDjZSszBojCeVs6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nvR8oM5JSCVHe9RhWI9Donhd.png?f=fotoalbum_large

(De afbeelding nog even in tekst).
Onderdeel. Optiecode (PR-code). Toelichting
Maxx Pakket. WOC (of PDE). De verzamelcode voor het volledige pakket in de v7 prijslijst.
DCC (Adaptive Chassis Control). 1BP of 2H7. De specifieke code voor het onderstel met instelbare demping.
Drive Mode Select. 2I0. Altijd aanwezig i.c.m. DCC om de standen (Comfort/Sport) te kiezen.
Progressive Steering. 1N7. In september 2025 vaak gebundeld met DCC in het Maxx-pakket.

📄 Bewijsvoering: De v7 Prijslijst vs. LaterIn de prijslijst van 1 september 2025 (v7) staat bij het Business Upgrade Maxx pakket de volgende tekst (of zeer gelijkluidend):

"Bovenop Advanced pakket: Dynamic Chassis Control (DCC), elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen en massagefunctie, en 3-zone Climatronic."

Het probleem: Rond november 2025 (vaak aangeduid als 'Modeljaar 2026 update') heeft Škoda de pakketten versoberd om de basisprijs scherper te houden of leveringsproblemen met sensoren op te vangen. Hierbij is DCC vaak verplaatst naar een los "Drive Pakket" of een nog duurder pakket.

Wat je nu kunt doen:
1.
Vraag de "Systeemuitdraai" (VWE-scherm): Vraag je dealer om een uitdraai van jouw bestelling uit het systeem (niet de getypte offerte, maar de technische order). Zoek daar naar de code 1BP of 2H7.

2.
Controleer de knop "Chassis": In het infotainmentscherm van de auto, ga naar 'Auto' -> 'Instellingen' -> 'Rijprofiel'. Als daar bij 'Individual' geen schuifbalk staat voor de demping, maar alleen instellingen voor sturen en aandrijving, ontbreekt de hardware daadwerkelijk.

3.
Juridische stand van zaken: Aangezien je in oktober hebt getekend, is de dealer verplicht te leveren wat in de v7-documentatie stond. Als zij een auto zonder DCC leveren, is er sprake van een "non-conform product".
Heel veel info maar ik hoop dat het je wat op weg helpt

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-03 14:27
Athome schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:12:

Ben nog even aan het zoeken geweest. Met de WaybackMachine heb ik geprobeerd om de prijslijst van September (en Oktober) 2025 naar boven te halen. Dat lukte niet.
Daarom heb ik mijn vriend Gemini een gevraagd of Gemini de prijslijst v7 van 2025 voor Elroq kan vinden. Deze is niet te vinden. Heel handig gewist door PON.
Deze bedoel je ?:
https://www.ames.nl/media...r-1-september-2025-v7.pdf

Co-Pilot had hem zo gevonden 8)

• Cooperator
Athome schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:12:
Met Gemini kwam ik inderdaad ook tot zoiets. Het probleem ligt niet zozeer bij de dealer, maar bij Skoda zelf. Van Gemini heb ik ook vernomen dat achteraf DCC toevoegen aan je auto geen mogelijkheid is. Dat zou namelijk duizenden euro's kosten en tevens zou er een kabelboom verbinding missen?

Enige wat ik er dan nog uit zou kunnen halen wellicht, is een of andere compensatie..😒

• Athome
Het achteraf inbouwen inderdaad niet te doen. Dus een compensatie is op zijn plaats.

Onze RS is volgens dezelfde prijslijst besteld maar de configuatiepagina (stel 'm samen) voor de RS was bij bestellen om zeep geholpen en moest door importeur eerst opnieuw opgebouwd worden.
Na het opnieuw opbouwen stond de DCC er als losse optie in. Daarom hebben wij 'm als losse optie besteld.
Op basis van de huidige info ben ik blij dat het zo gegaan is.

De DCC is voor een hele doel bewuste optie. Als de DCC niet te bestellen zou zijn. Hadden we de Skoda niet eens gekocht.
We zijn destijds speciaal naar een andere dealer geweest om een proefrit te maken met de DCC om te ervaren of het is wat we zochten.

• Athome
Grappig.
Gemini gevraagd waarom de prijslijst niet gevonden kon worden terwijl deze bij Ames op de website staat.
Een excuses was het antwoord met de uitleg waarom het niet gevonden kon worden.
Met toevoeging Ames had Gemini het document ook direct gevonden.

• Athome
Cooperator schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:22:
[...]

... Het probleem ligt niet zozeer bij de dealer, maar bij Skoda zelf. ....
Dat doet er niet. Daar is de dealer verantwoordelijk voor.
Jouw overeenkomst en dus ook de inhoud daarvan heb je met de dealer. Niet met de fabriek. Dus de dealer moet met een oplossing komen. Jij moet er in aller redelijkheid alleen met instemmen.
Dus een volledige nieuwe auto bestellen zal waarschijnlijk niet gaan lukken. Maar is wel het proberen waard.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Proberen kan altijd, maar vrees dat de dealer gewoon de ALGEMENE VERKOOP- EN LEVERINGSVOORWAARDEN voor gaat leggen.

Daarmee ben je namelijk akkoord gegaan bij de aankoop.

Echter het staat wel als 1 zin achter technisch noodzakelijke wijzigingen. Lijkt me sterk dat DCC daaronder valt.

Lijkt me dan Non-conformiteit namelijk.

[ Voor 62% gewijzigd door Mars Warrior op 07-02-2026 21:13 ]

• Athome
Je kan hele mooie algemene voorwaarden opstellen als verkoper. De koper gaat er uiteraard mee akkoord.
Maar als blijkt dat (een deel van) de algemene voorwaarden in strijd met de wet is. Gelden deze voorwaarden (of het specifieke deel) gewoon niet. Ook al ben je er mee akkoord te gaan. Boven de wet staan kan gewoon niet.

In dit voorbeeld.
Het is gewoon niet toegestaan dat een partij eenzijdig recht neemt om dingen aan een besteld product te wijzigen waar de andere partij mee gedwongen akkoord moet gaan (geen keuze of inspraak heeft).

• Mars Warrior

Mars Warrior

Athome schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:51:
Je kan hele mooie algemene voorwaarden opstellen als verkoper. De koper gaat er uiteraard mee akkoord.
Maar als blijkt dat (een deel van) de algemene voorwaarden in strijd met de wet is. Gelden deze voorwaarden (of het specifieke deel) gewoon niet. Ook al ben je er mee akkoord te gaan. Boven de wet staan kan gewoon niet.

In dit voorbeeld.
Het is gewoon niet toegestaan dat een partij eenzijdig recht neemt om dingen aan een besteld product te wijzigen waar de andere partij mee gedwongen akkoord moet gaan (geen keuze of inspraak heeft).
Dan lijkt mij dit dus een non-conformiteits issue. Die gaat inderdaad boven verkoop voorwaarden.

Dit is functioneel en niet technisch.

• Smoonshine
  • Laatst online: 20:57

Smoonshine

Feyenoord!!

Ik mag me binnenkort trotse eigenaar van een Elroq noemen in Timiano Green. We hebben een 60 Business Edition uit 2025 op de kop weten te tikken voor een mooie prijs. Iets meer dan 1000km op de teller dus eigenlijk praktisch nieuw!

Vandaag weer even een stuk proefgereden en wat een comfort en ruimte vergeleken met de Jeep Avenger die we nu rijden. Nu alleen nog een paar weken wachten tot de levering!

uhm...

• Cooperator
Mars Warrior schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:53:
[...]

Dan lijkt mij dit dus een non-conformiteits issue. Die gaat inderdaad boven verkoop voorwaarden.

Dit is functioneel en niet technisch.
Contactpersoon van de dealer op de app gesproken en volgens hem zou het erop moeten zitten en wees me erop waar ik in de instellingen naartoe moet. Zit er niet op hoor. Ik moest toch voor een ander iets terug naar de garage en daar gelijk de product expert de vraag gesteld en laten zien en het zit er inderdaad niet op. Hij heeft daarna naar de verkoopofferte gekeken en mij aangegeven dat het er inderdaad wel op had moeten zitten. Hij gaat het melden bij onze contactpersoon. Betreft namelijk een zakelijk aangeschafte auto voor mij als werknemer. Geen idee wat ik/wij nu mogen verwachten ter compensatie. Ik vind het wel een echt gemis eigenlijk, dat DCC. Korting levert mijn werkgever dan wel wat op, maar mij dan weer niet.

Wellicht het achteraf toevoegen van de wegklapbare trekhaak (niet dat ik er regelmatig gebruik van ga maken, maar het kan ooit handig zijn) en het laten aanbrengen van een professionele keramische lak coating is misschien wel een aardige ter compensatie. Vooral de coating zou dan wat gebruiksgemak in het schoonhouden en schoonmaken van de auto teweegbrengen.

[ Voor 15% gewijzigd door Cooperator op 09-02-2026 14:37 ]

• DS31
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-03 13:40
SInds afgelopen vrijdag bezitter van BE tour 60. Enige wat ik tot nu toe heb gehad, is dat eenmalig het auto niet automatisch in het slot ging. Dit was op een druk parkeerterrein, dus wellicht was daar een signaalblokker ofzo aan het werk. sleutels zijn in mijn broekzak, niet bij mijn telefoon.

Het is dat ik naar de spiegels keek en zag dat deze niet inklapte, anders stond mijn auto dus gewoon open. Ben benieuwd waar dit in kan zitten... frequentie?

• Cooperator
DS31 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:59:
SInds afgelopen vrijdag bezitter van BE tour 60. Enige wat ik tot nu toe heb gehad, is dat eenmalig het auto niet automatisch in het slot ging. Dit was op een druk parkeerterrein, dus wellicht was daar een signaalblokker ofzo aan het werk. sleutels zijn in mijn broekzak, niet bij mijn telefoon.

Het is dat ik naar de spiegels keek en zag dat deze niet inklapte, anders stond mijn auto dus gewoon open. Ben benieuwd waar dit in kan zitten... frequentie?
Ik heb hetzelfde. Al een paar keer gehad. Ik kan dus niet vertrouwen op deze functie. Het automatisch ontgrendelen had ik al uit laten zetten, want dat lijkt me niet altijd handig, maar automatisch op slot gaan wel, mocht je het vergeten. Maar dat is dus ook geen 100% failsafe. Zelf altijd maar op het knopje drukken denk ik dan?

• Holzschuh
Cooperator schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:10:
[...]

Ik heb hetzelfde. Al een paar keer gehad. Ik kan dus niet vertrouwen op deze functie. Het automatisch ontgrendelen had ik al uit laten zetten, want dat lijkt me niet altijd handig, maar automatisch op slot gaan wel, mocht je het vergeten. Maar dat is dus ook geen 100% failsafe. Zelf altijd maar op het knopje drukken denk ik dan?
Het is voor een automatisme even langs de portiergreep te vegen bij het dichtmaken van de auto. Daar zit een sensor (klein ovaaltje kun je zien) en daarma sluit je de auto. De sensor voor het openen zit aan de binnenkant van de portiergreep.

Gaat eigenlijk altijd goed, alleen mijn telefoon wil wel eens storen. Kan me de laatste keer niet herinneren dat die open was blijven staan. Maar mijn vorige was ook een Skoda en die handgreep aaien is automatisme ondertussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Holzschuh op 09-02-2026 14:28 ]

• DS31
Holzschuh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Het is voor een automatisme even langs de portiergreep te vegen bij het dichtmaken van de auto. Daar zit een sensor (klein ovaaltje kun je zien) en daarma sluit je de auto. De sensor voor het openen zit aan de binnenkant van de portiergreep.

Gaat eigenlijk altijd goed, alleen mijn telefoon wil wel eens storen. Kan me de laatste keer niet herinneren dat die open was blijven staan. Maar mijn vorige was ook een Skoda en die handgreep aaien is automatisme ondertussen.
En dan de kessy functie volledig uitschakelen via infotainment?

• Holzschuh
DS31 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:54:
[...]

En dan de kessy functie volledig uitschakelen via infotainment?
Goede vraag, dit is in theorie natuurlijk de essentie van keyless entry dus ik weet niet of je kessy kunt uitzetten zonder de handgreepfunctionaliteit te verliezen. Ik heb het iig aanstaan maar op het knopje drukken doe ik vrij weinig. Als die het al niet vanzelf zou doen dan als ik de handgreep vastpak. Dicht gaat die 99% van de gevallen door mijn veeg.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Cooperator schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:39:
[...]
Contactpersoon van de dealer op de app gesproken en volgens hem zou het erop moeten zitten en wees me erop waar ik in de instellingen naartoe moet. Zit er niet op hoor. Ik moest toch voor een ander iets terug naar de garage en daar gelijk de product expert de vraag gesteld en laten zien en het zit er inderdaad niet op. Hij heeft daarna naar de verkoopofferte gekeken en mij aangegeven dat het er inderdaad wel op had moeten zitten. Hij gaat het melden bij onze contactpersoon. Betreft namelijk een zakelijk aangeschafte auto voor mij als werknemer. Geen idee wat ik/wij nu mogen verwachten ter compensatie. Ik vind het wel een echt gemis eigenlijk, dat DCC. Korting levert mijn werkgever dan wel wat op, maar mij dan weer niet.

Wellicht het achteraf toevoegen van de wegklapbare trekhaak (niet dat ik er regelmatig gebruik van ga maken, maar het kan ooit handig zijn) en het laten aanbrengen van een professionele keramische lak coating is misschien wel een aardige ter compensatie. Vooral de coating zou dan wat gebruiksgemak in het schoonhouden en schoonmaken van de auto teweeg brengen.
Ik heb eerder vanwege zo'n probleem een Peugeot 508 (ook lease) gewoon in laten nemen en een nieuwe besteld. De leasemaatschappij gaf namelijk aan dat ze die "foute" uitvoering binnen een week weer kwijt waren aan iemand anders...

Als je 4-5 jaar moet rijden in een auto, lijkt me DCC toch wel een gemis, zeker met (wat ik vond bij de proefrit) het bonken van de achterkant in de auto zonder DCC bij hobbels.

Ook op de snelwegen merk ik het grote verschil: asfalt netjes vlak leggen lijkt niet altijd te lukken 8)

Het comfort van een Superb met DCC gaat de Elroq volgens mij nooit halen, maar comfort is toch wel een stuk beter met dan zonder DCC.

• GeertMR
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-03 07:54

Dit heb ik ook regelmatig, en na een tip van vrouwlief gaat het beter;
Het lijkt erop dat het soms te snel gaat vanaf het moment dat ik de deur dichtgooi en wegloop/ kessy geactiveerd wordt, hier moet iets meer tijd tussen zitten, dan lijkt het tot nu toe iedere keer nog goed te gaan.

• S_Chief
  • Niet online
Sinds een paar dagen heb ik in de app twee functies on demand voor sfeerverlichting.. maar de mijne bevat al alle opties. 8)7 Gaat iets niet goed daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h76Z1gA5HQ7xzXXC4OHqiHrAVpY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gDY5KAIGDoI26tDtHjTmxM1x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door S_Chief op 09-02-2026 17:51 ]

• tiguan
Vandaag een paar keer gehannes gehad met de achterklep. Eerste keer knop indrukken en hij ging niet open, tweede poging ging wel goed. Vervolgens toen ik op werk alles in de kofferbak had gestopt en 'm dicht had gedaan, ging ie weer open uit zichzelf.
Heb 'm net 2 weken, begint het gehannes nu al :P.
Vind 't overigens ook wel raar dat 't knopje, om 'm dicht te doen aan de passagierskant zit. Als ik een beetje netjes tegen een muur parkeer kan je er niet lekker bij vanaf de bestuurderskant.
Zijn er nog andere mogelijkheden om de klep te bedienen behalve met knopjes en voet?

• S_Chief
  • Niet online
Sleutel en knop in bestuurdersdeur.

• pkrielen
S_Chief schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:51:
Sinds een paar dagen heb ik in de app twee functies on demand voor sfeerverlichting.. maar de mijne bevat al alle opties. 8)7 Gaat iets niet goed daar.

[Afbeelding]
Ik zie dezelfde opties.
Vraag me alleen wel af als ik de omschrijving zo lees (nog niet in de auto kunnen kijken) of dit toch niet iets nieuws is. In mijn beleving kreeg je vorig jaar toen je bestelde vanaf een bepaald pakket "alle kleuren".
Maar hier lees ik iets over "kleur bij je voeten" in het ene pakket en "veranderende kleur in sport mode" bij de andere.
Iets staat me bij dat ik wel het hele kleurengamma kan kiezen, maar dacht dat bij de voeten bij mij altijd wit is. Kan wel de helderheid ervan veranderen.
De veranderende kleur in sport en rood bij geopende deuren is me ook nog nooit opgevallen, maar rij ook bijna nooit in sport.
Zal morgen eens kijken in de auto of hij dat nu al doet zonder dat ik de opties heb aangeklikt.

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-03 06:03

[Afbeelding]
Uit nieuwsgierigheid heb ik die opties toch eens erbij genomen (er was toen korting) - ik heb al het Maxx-pakket, maar met de opties erbij knipperen de ledstroken in de portieren als die geopend worden en als je in sportmodus rijdt, veranderen de kleuren van de sfeerverlichting naarmate je sneller rijdt, maar dat is het zowat. Instellingen voor de verlichting bij de voeten heb ik niet gevonden. Niet echt wereldschokkende extra's dus.

• S_Chief
  • Niet online
@Elpenoor Bedoel je dat de sfeerverlichting groen/rood wordt bij openen/sluiten? Dat heb ik nu ook al (net als het geknipper in het rood bij het openen van de deur als er iets aankomt).

Verlichting bij de voeten is alleen het opbergvak onder de middenconsole, de rest heeft geen RGB (gewoon wit).

Zal dit weekend ook eens kijken wat de mijne qua kleur doet bij Sport en hoeveel kleuren er precies op zitten (weet wel dat het de 'uitgebreide' variant is). Ergste geval kan ik het een maandje gratis proberen.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:01

Pinjataaa

Hit me!

Mijn ervaring met moderne auto’s is 0.0, dus ik vraag het maar gewoon:
Zullen er in de toekomst ook nog functie aanvullende updates komen in de software voor de Elroq? Zoiets kan je nergens terugvinden of wel? Elke software update is een verrassing?

Als je kijkt naar de nieuwe Skoda Epiq bijvoorbeeld, die krijgt TravelAssist 3.0 waarmee ie stoplichten kan herkennen. Dat zou ik heerlijk vinden op de Elroq. Qua techniek lijkt het mij niet iets bijzonders, lijkt mij echt een software dingetje.

• Smoonshine
  • Laatst online: 20:57

Smoonshine

Feyenoord!!

Pinjataaa schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:03:
Mijn ervaring met moderne auto’s is 0.0, dus ik vraag het maar gewoon:
Zullen er in de toekomst ook nog functie aanvullende updates komen in de software voor de Elroq? Zoiets kan je nergens terugvinden of wel? Elke software update is een verrassing?

Als je kijkt naar de nieuwe Skoda Epiq bijvoorbeeld, die krijgt TravelAssist 3.0 waarmee ie stoplichten kan herkennen. Dat zou ik heerlijk vinden op de Elroq. Qua techniek lijkt het mij niet iets bijzonders, lijkt mij echt een software dingetje.
Dat ligt er een beetje aan of die stoplichtherkenning gebeurt met de al aanwezige sensoren, of dat er een speciale sensor voor ontwikkeld is die er vanaf de Epiq in komt.

Wat je meestal ziet is dat vooraf beloofde functionaliteiten wel worden toegevoegd achteraf, maar iets compleet nieuws heb ik nog niet zien gebeuren. Vaak hangt het ook wel samen met verbeterde of toegevoegde hardware die er eerder om wat voor reden dan ook niet in is gezet.

uhm...

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-03 06:03
S_Chief schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:16:
@Elpenoor Bedoel je dat de sfeerverlichting groen/rood wordt bij openen/sluiten? Dat heb ik nu ook al (net als het geknipper in het rood bij het openen van de deur als er iets aankomt).
Nee, met de extra functie knipperen de stroken in de portieren nu altijd als het portier gewoon open is, ook op bv. mijn oprit als er niks aan komt rijden ;)

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-03 12:34

Ligt niet aan een signaalblocker, VAG Keyless is gewoon ruk. Ik kan op kantoor aankomen en ik kijk ondertussen altijd of de wagen op slot gaat (of spits mijn oren voor het piepje van het alarm). Ik kan op exact dezelfde plek parkeren elke dag en soms doet ie het wel en soms doet ie het niet.

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• Shanquish
  • Niet online

[Afbeelding]
ik ook, en sinds kort ook een nieuwe app om te kijken wat de temperatuur is van het accupakket.

• MrUnderdude
FibeR06! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Zijn er nog andere opties/ervaringen voor sneeuwkettingen voor mijn Elroq 85 bandenmaat achter 235/55R19?
Net de RUD GRIP 4090 gekocht. €126

• pkrielen
S_Chief schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:16:

Verlichting bij de voeten is alleen het opbergvak onder de middenconsole, de rest heeft geen RGB (gewoon wit).

Zal dit weekend ook eens kijken wat de mijne qua kleur doet bij Sport en hoeveel kleuren er precies op zitten (weet wel dat het de 'uitgebreide' variant is). Ergste geval kan ik het een maandje gratis proberen.
Zojuist die maand proberen actief gemaakt.
Zo te zien inderdaad wat meer kleuren en de optie om bij open deuren de kleur van de deur op rood te krijgen. Nog niet in sport gereden ermee, maar dat zal vast ook werken.
De kleuren vind ik geen 29,- waard, maar mogelijk de deurenoptie wel, heb nog 29 dagen om er over na te denken..
Kortom, het zijn dus weldegelijk "nieuwe" opties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NI1ZyZZ4I8wqC-ykgsdqu1s3SwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnQXlseAqsnP0OfNqk1ZplPn.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhcBjX-AOgAfEQEpqtwLTVnSkHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffGbX196BBjwCcGhWHaVHcKB.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGCTulYwZ-5kSshdc1lcicVnm0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrkzdWZsAjvtsgA3K0KMTuD7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcN3Wtlak2kM6g_FMu1XEC9UTgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mD9s9AZMa01gotHl0PI6DykK.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JydBzwSQSsabN60TOl7lSzp4Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bulv3oI1VmsThlSK1jT9qvZ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GktKjPyZJbyTwFuCeqSWPI1VKfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6h2ENZx1nVF6pynQ8JP98WM.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx6LL8Y1TTivRq_gn4mNUJvtWz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA9KVgnbTZEaY4FXGyVmNipj.jpg?f=fotoalbum_large

• S_Chief
  • Niet online
@pkrielen Thx voor de foto's.

• twinkey
  • Laatst online: 28-02 22:42
pkrielen schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:09:
[...]

Zojuist die maand proberen actief gemaakt.
Zo te zien inderdaad wat meer kleuren en de optie om bij open deuren de kleur van de deur op rood te krijgen. Nog niet in sport gereden ermee, maar dat zal vast ook werken.
De kleuren vind ik geen 29,- waard, maar mogelijk de deurenoptie wel, heb nog 29 dagen om er over na te denken..
Kortom, het zijn dus weldegelijk "nieuwe" opties.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Misschien een domme vraag hoor, maar is dit standaard op een business edition 85 modeljaar 2026? of zit dit op een optiepakket?

• pkrielen
twinkey schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:30:
[...]

Misschien een domme vraag hoor, maar is dit standaard op een business edition 85 modeljaar 2026? of zit dit op een optiepakket?
Ik heb een SL60 van Juni 2025 en de getoonde opties zijn bij mij sinds een paar dagen via OTA beschikbaar gekomen om additioneel aan te schaffen.

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:26
Mijn BE 60 Advanced van juli 2025 heeft deze 2 opties vanaf dag 1 als extra opties in de "store" staan om aan te schaffen. Echter heb ik dit vooralsnog niet gedaan omdat de opties van die "additionele functies" al werkzaam zijn in mijn advanced pakket. Tenminste de strip is rood als de deur open is / niet goed gesloten is. En ook als ik de deur open terwijl er iets aankomt, hoor ik een piepje en knippert de strip zover ik me kan herinneren. Ook het instellen dat de verlichting mee moet gaan met de rijmodes kan ik in en uitschakelen.

Voor wat betreft de kleuren, Ik zal woensdag even opnieuw moeten kijken of die eruit ziet als voor jouw activatie of na de activatie @pkrielen. Want dat weet ik niet meer zeker uit het hoofd. Rij een blauwe Elroq, en dus heb vanaf dag 1 die kleur op donker blauw gezet zodat het met de lak overeen komt 😁

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:49
Op mijn BE 60 Tour gaat de deurverlichting ook op rood bij geopende deuren

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:24
JB076 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:25:
Op mijn BE 60 Tour gaat de deurverlichting ook op rood bij geopende deuren
Idem hier BE 85 + Clever

• DS31
Hier ook een optie voor Grootlichtassistant. 294 euro eenmalig.

Ik vind het nogal wat voor iets wat met veiligheid te maken heeft en imo gewoon een standaard moet zijn op deze auto.

• Shanquish
  • Niet online
je hoeft niet met grootlicht te rijden, de standaard LED verlichting is al veel beter als de gemiddelde frikandel automobilist die met waxinelichtjes rondrijdt.
cptspekkie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 00:56:
Mijn BE 60 Advanced van juli 2025 heeft deze 2 opties vanaf dag 1 als extra opties in de "store" staan om aan te schaffen. Echter heb ik dit vooralsnog niet gedaan omdat de opties van die "additionele functies" al werkzaam zijn in mijn advanced pakket. Tenminste de strip is rood als de deur open is / niet goed gesloten is. En ook als ik de deur open terwijl er iets aankomt, hoor ik een piepje en knippert de strip zover ik me kan herinneren. Ook het instellen dat de verlichting mee moet gaan met de rijmodes kan ik in en uitschakelen.

Voor wat betreft de kleuren, Ik zal woensdag even opnieuw moeten kijken of die eruit ziet als voor jouw activatie of na de activatie @pkrielen. Want dat weet ik niet meer zeker uit het hoofd. Rij een blauwe Elroq, en dus heb vanaf dag 1 die kleur op donker blauw gezet zodat het met de lak overeen komt 😁
klopt, in mijn BE met pluspakket ook, maar met de additionele functies gaat de ledbalk bij een geopende portier knipperen, waarbij die eerder enkel rood brandde.

[ Voor 7% gewijzigd door Shanquish op 11-02-2026 10:07 ]

• TomasE
  • Laatst online: 04-03 23:48
In december ging het storingslampje van de SOS noodoproepfunctie (eCall) branden. Direct een afspraak bij de garage gemaakt, waarbij vandaag de eerste mogelijkheid was. Dus nog ruim anderhalve maand mee gereden.

De auto heb ik moeten laten staan. Blijkbaar mag er niet gereden worden als deze module defect is. Het moet vanuit de fabriek op chassis-nummer gemaakt worden, dus kan eventueel een aantal weken duren is me verteld.

Als ik online zoek, zie ik juist dat er gewoon gereden mag worden als deze functie ontbreekt. Het moet alleen gefixt zijn voor APK. De auto is van oktober 2025.

Heb nu een VW T-Cross (benzine) als vervangend vervoer mee... dan merk je wel weer hoe luxe de Elroq rijdt.
Pagina: 1 ... 66 ... 68 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa