• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:00
bollo1980 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:48:
[...]

Bandendruk weet ik nog niet. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad.
Ik ben niet in het bezit van de flippers achter het stuur.
Ik rij altijd in Normal modus in de D-stand, met een zeer beheerste voet en laat de auto veelal uitrollen.

We hebben de auto ook nog maar net, dus wellicht is er nog wel winst te halen ;)
Je kan het beste eens een paar ritten "ijken" met ABRP. Iedereen rijdt andere stukjes weg.

Met winterbanden op de juiste druk komt mijn verbruik overeen met 19 kWh/100 km op de referentiesnelheid in ABRP. 85 en voorverwarmen aan de lader.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:29
DrDelete schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:33:
Ik was gisteren bij een 300kwh snellader Ionity in Delft, begon op 45 procent en had max 75kwh, was 1 iemand naast me vd 6 laders aan t laden

op terugweg bij doetinchem a18 Fastned begon op 17 procent, begon ik op 175kwh (max!!) en bij 60 procent op 135kwh, alleen had ik 25 minuten daarvoor de accuverwarming aangezet, ik was de enige lader daar

is die accuverwarming de goede zet ? snap t grote verschil niet echt
De 17 vs 45 zal verschil maken, maar ook de pre heating zal dat gedaan hebben. Welke in dit geval de grootste impact had durf ik niet te zeggen. Als het koud is gewoon altijd pre heaten.
Dat er nog iemand bij een andere lader stond bij de eerste laadstop zal geen merkbaar effect hebben gehad lijkt me.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik was gisteren bij een 300kwh snellader Ionity in Delft, begon op 45 procent en had max 75kwh, was 1 iemand naast me vd 6 laders aan t laden

op terugweg bij doetinchem a18 Fastned begon op 17 procent, begon ik op 175kwh (max!!) en bij 60 procent op 135kwh, alleen had ik 25 minuten daarvoor de accuverwarming aangezet, ik was de enige lader daar

Lage SoC + 25 min rijden (of meer?) + 25 minuten accu voorverwarmen maakt het verschil :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• bollo1980
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:57
Kameelstok schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:28:
[...]

Je kan het beste eens een paar ritten "ijken" met ABRP. Iedereen rijdt andere stukjes weg.

Met winterbanden op de juiste druk komt mijn verbruik overeen met 19 kWh/100 km op de referentiesnelheid in ABRP. 85 en voorverwarmen aan de lader.
Goed idee om dat eens te proberen.
Wat zijn eigenlijk de juiste bandendrukken voor de elroq 85 met 19" banden?

Je hebt het over referentiesnelheid in ABRP. Wat bedoel je hier mee en waar vind ik dat?

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:40
m.eddy schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:23:
[...]

Ik zie op mijn woon-werk het kWh/100km net deze temperaturen dalen van vertrek rond de 40 naar 22 bij aankomst. Grootste deel 100-120 dus. Dat ziet er niet zo prettig uit.
Ik kijk echter nooit naar het werkelijk verbruik wat wellicht positiever is.

Het lijkt er dus op dat de auto door opwarmen van de accu steeds zuiniger wordt, wat logisch is natuurlijk. Geen idee hoelang het duurt voor de accu op ideale temperatuur is. Als ook jammer dat we de accu niet kunnen voorverwarmen voor vertrek. Hadden we maar een tesla moeten nemen, hahaha.

Verder helemaal blij met de Elroq.
De accu wordt niet verwarmd bij normaal rijden. Alleen als je handmatig de accuverwarming aanzet. Het ontladen van de accu bij normaal rijden, zelfs bij constant 130, verwarmt de accu ook nauwelijk. Bij temperaturen rond het vriespunt duurt het na 2 uur rijden nog steeds makkelijk 30 min om de accu voor te verwarmen voor snelladen.

Het (gemiddelde) verbruik daalt omdat de auto aan het begin enorm veel gebruikt (door de kachel), zodra interieur op temperatuur is verbruikt de kachel veel minder.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:01
tweebel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:57:
[...]

De accu wordt niet verwarmd bij normaal rijden. Alleen als je handmatig de accuverwarming aanzet. Het ontladen van de accu bij normaal rijden, zelfs bij constant 130, verwarmt de accu ook nauwelijk. Bij temperaturen rond het vriespunt duurt het na 2 uur rijden nog steeds makkelijk 30 min om de accu voor te verwarmen voor snelladen.

Het (gemiddelde) verbruik daalt omdat de auto aan het begin enorm veel gebruikt (door de kachel), zodra interieur op temperatuur is verbruikt de kachel veel minder.
Check waar activeer ik dat handmatig verwarmen van de accu? Ik zie alleen maar cabine/stoel/stuur voorverwarming.

• tweebel
m.eddy schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:04:
[...]

Check waar activeer ik dat handmatig verwarmen van de accu? Ik zie alleen maar cabine/stoel/stuur voorverwarming.
Kan niet in de app, alleen vanuit de auto in het laden-menu.

• m.eddy
tweebel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:07:
[...]

Kan niet in de app, alleen vanuit de auto in het laden-menu.
Ah ja… nou VAG leest mee dus binnenkort vanuit de app! 😂

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50

Als je wat info gaat zoeken en video's op Youtube bekijkt. Zal je het volgende gaan zien.
De batterij haalt de hoogste laadsnelheid als je de accu eerst voorwarmt en begint met laden onder 10% SOC.
Deze hoge snelheid wordt tot ongeveer 50% volgehouden en daarna zakt het geleidelijk in naar ongeveer 80 kWh bij 80% SOC.
Begin je met laden bij je genoemde 17% zal de maximale snelheid minder hoog zijn.
Is je accu nog halfvol en begin je dan met laden. Dan zit er helemaal geen meer snelheid in.

Met deze uitleg in het achterhoofd blijken jou bevindingen dus vrij normaal.
Dus advies. Vind je laadtijd (en dus snelheid) belangrijk, dan lekker de batterij leegrijden.

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:55
m.eddy schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Ah ja… nou VAG leest mee dus binnenkort vanuit de app! 😂
Waarom zou je de accu willen voorverwarmen vanuit de app? Voorverwarmen heeft alleen nut voor snelladen en de auto kan dit prima zelf plannen als je onderweg bent en als je handmatig wilt voorverwarmen kun je dit via het laadmenu simpel activeren.

• m.eddy
RodeVre schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Waarom zou je de accu willen voorverwarmen vanuit de app? Voorverwarmen heeft alleen nut voor snelladen en de auto kan dit prima zelf plannen als je onderweg bent en als je handmatig wilt voorverwarmen kun je dit via het laadmenu simpel activeren.
Vanuit mijn aanname dat het verbruik daalt hoe verder je rijdt door de accutemp komt die langzaam oploopt. Wilde dat eens testen.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Een koude batterij heeft een hoger verbruik. Dus het voorwarmen (vanuit de laadpaal) tot de minimaal benodigde temperatuur kan zin hebben. Dit is dus vooral voor de wintermaanden.
Daarnaast zou de accu preventief koelen in de zomer ook wat effect kunnen hebben. Al denk ik dat het effect hiervan maar heel beperkt is. Ik gok dat de batterij door zijn plaatsing maar heel beperkt vatbaar is voor opwarmen van de zon.

• m.eddy
Ja lijkt me leuk om er een test mee te draaien. Alleen even een half uur van te voren naar de auto lopen.
Energie voor opwarmen kan uit de laadpaal, dus dat komt wel bij de som. Vervolgens win je wellicht wat terug door lager verbruik.

[ Voor 38% gewijzigd door m.eddy op 01-02-2026 13:36 ]

• tweebel
m.eddy schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:35:
Ja lijkt me leuk om er een test mee te draaien. Alleen even een half uur van te voren naar de auto lopen.
Energie voor opwarmen kan uit de laadpaal, dus dat komt wel bij de som. Vervolgens win je wellicht wat terug door lager verbruik.
Lijkt me een interessante test, alleen... ik vraag me af of de accuverwarming blijft draaien als je (de sleutel) het voertuig verlaat.
Edit: en of je de accuverwarming uberhaupt kan starten terwijl je aan een (AC) laadpaal staat.

[ Voor 9% gewijzigd door tweebel op 01-02-2026 15:40 ]

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:51
tweebel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Lijkt me een interessante test, alleen... ik vraag me af of de accuverwarming blijft draaien als je (de sleutel) het voertuig verlaat.
Edit: en of je de accuverwarming uberhaupt kan starten terwijl je aan een (AC) laadpaal staat.
Heb het niet getest maar denk niet dat dit werkt.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bollo1980 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:46:
Wat zijn eigenlijk de juiste bandendrukken voor de elroq 85 met 19" banden?
Als het goed is staat dit op de middelstijl. Ze zetten het niet in de handleiding, maar daar staat waar je het kan vinden.
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa