Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:07
Mittavic schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:55:
In december gaan wij met het gezin naar Disneyland Parijs. Dat wordt voor mij de eerste keer naar het buitenland met de Elroq. Dat gaat helemaal goed komen ga ik vanuit maar hebben jullie misschien nog tips?
Naar Disney zal weinig issues opleveren, verwacht ik.

Ik ben in de zomer naar en door Spanje (+Belgie en Frankrijk) gereden; Heen en terug naar zuid Duitsland.
En vorige week nog vakantie in Frankrijk.

Frankrijk - zeker langs de grote snelwegen - kan je echt prima laden.
Bij veel snelweg-tankstations ook rijtjes met snelladers, ook soms bij parkeerplekken langs de snelweg zonder tankstation trouwens.
Ik heb een MTC pas en tot nu toe alleen die hoeven gebruiken.

Persoonlijk vind ik dat de Skoda eigen navigatie prima volstaat voor de route en snelladers vinden.
Voor Spanje ABPR ook gebruikt. Maar was toen al zo-zo. Vorige week Frankrijk gewoon alles vanuit Skoda navigatie en -app gedaan. Ging goed.
Gewoon de route met voorgestelde laders overnemen, maar daarvoor steeds de route en kaart een beetje in de gaten houden of je niet nog andere laad-opties ziet (bijvoorbeeld gecombineerd met eet-/plas-mogelijkheden of gewoon om je percentage niet te ver te laten zakken onder 20 in het buitenland voor de zekerheid)
Ik heb thuis een laadpaal en hoef eigenlijk nooit openbaar te laden. Heb ik overigens ook nog nooit gedaan
Bij de Skoda-cursus electrisch rijden, raadden ze me aan om dat toch even een keertje te doen voor de 'grote rit'.

Even zonder haast en stress oefenen en kijken hoe een snellader nou precies gaat en werkt,
is toch fijner dan wanneer je dat moet doen, wanneer je na een lang stuk rijden langs een Belgische/ Franse snelweg staat. ;)

Snelladen is niet heel lastig, of heel veel anders dan 'normaal'.
Maar ik vond dat een goede tip. En was zelf toch blij dat ik het al een keer bij de plaatselijke BP had 'geoefend'.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javo1994
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:24
Ik ben afgelopen week in Duitsland geweest. Op enkele laadpleinen vindt je meerdere merken laadpalen waarbij het mij verbaasde dat ANWB veelal een stuk duurder is dan Shell. Bij een laadpaal van Shell nabij Koblenz voor €0,59/kWh laden terwijl met dezelfde ANWB pas dit €0,89kWh was. Scheelt 'maar' €0,30, maar op basis van 40kWh snelladen was dit toch weer €12,-. Bij de overige palen ging het vaker om een paar cent verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:07
Voordeel voor mij is dat mijn MultiTankCard van de zaak ik, en ik me niet druk hoef te maken over de kosten.
Dus daar kijk ik dan ook niet naar. :P

Maar kan inderdaad een hele hoop schelen. Als je zelf betaald kan even uitzoeken echt de moeite zijn.
In Spanje gezien, ik pakte steeds de laadpalen recht voor de ingang van een winkelcentrum want makkelijk. Maar even doorkijken bleek dat het rijtje palen 100 meten verderop, gewoon op het parkeerterrein, bijna de helft goedkoper was...

---
Wat ik zelf meer van belang vind om op te letten is de snelheid van de snelladers.
Op de kaart /in de apps staat wel een overzicht van de KW's waarmee de lader kàn laden.
Maar vaak is dat ook een gedeeld totaal voor het hele rijtje dat een leverancier heeft neergezet...

En dan kan daar in een app wel leuk aangegeven staan dat de paal max 300 KW kan leveren. Maar als er dan 6 aansluitingen zijn, die allemaal bezet zijn, zie je soms de snelheid ineens gedeeld door 6 gaan.. en sta je nog maar met 50 KW per stuk te laden. En dan is je stop langs de snelweg een heel stuk langer dan gepland.

Vervelend. En gewoon onjuiste info, zou je zeggen. Daar moeten ze wat mij betreft nog wel wat op verzinnen.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:46
javo1994 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:24:
Ik ben afgelopen week in Duitsland geweest. Op enkele laadpleinen vindt je meerdere merken laadpalen waarbij het mij verbaasde dat ANWB veelal een stuk duurder is dan Shell. Bij een laadpaal van Shell nabij Koblenz voor €0,59/kWh laden terwijl met dezelfde ANWB pas dit €0,89kWh was. Scheelt 'maar' €0,30, maar op basis van 40kWh snelladen was dit toch weer €12,-. Bij de overige palen ging het vaker om een paar cent verschil.
Ik heb afgelopen zomermaanden zo'n 5000 km in Frankrijk gereden en alleen maar bij Tesla geladen (ben prive rijder). Kosten tussen 38 en 46 cent per kWh. Iets verder van de snelweg af maar verder top dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:27
javo1994 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:24:
Met name in Duitsland zijn de verschillen groot, zeker als je rekening houdt met abbonementen zoals bijvoorbeeld Ionity ze aanbiedt. Eigenlijk schandalig want keuze/duidelijke informatie is er niet altijd. Een benzinestation waar je 4 euro/liter betaald trekt geen klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sozinga
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:54
Volgens mij wijken we een beetje af van de topic heren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittavic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:12
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Dat gaat helemaal goed komen zo. Ik moet het gewoon gaan ervaren.

3 december heb ik de training op het programma staan dus benieuwd of ik daar nog iets ga leren. Ik heb het idee dat ik nu te weinig gebruik maak van alle systemen/mogelijkheden.

(P)ACC gebruik ik bijvoorbeeld vrijwel nooit. Kan daar nog niet zo goed aan wennen maar misschien moet ik dat eens langer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterShoe
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:55
Mittavic schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:55:
In december gaan wij met het gezin naar Disneyland Parijs. Dat wordt voor mij de eerste keer naar het buitenland met de Elroq. Dat gaat helemaal goed komen ga ik vanuit maar hebben jullie misschien nog tips?

Ik ben net terug uit Disneyland Parijs. Laden gaat prima met anwb of shell. Wel heb ik een tolpasje/ zender van bip&go aangeschaft met een abonnement dat je alleen de maand van gebruik betaald met een gratis laadpas. Super bij de tolpoorten 30km/h rijden en het poortje gaat

Ik heb thuis een laadpaal en hoef eigenlijk nooit openbaar te laden. Heb ik overigens ook nog nooit gedaan 😶

Ik heb 2 laadpassen van ANWB en Shell. Is een derde pas nog aan te raden? Zo ja, welke? Eventueel een Franse pas?

Ik heb ABRP veel genoemd zien worden om de route/laadstops uit te stippelen. Net de app even gedownload en al even rond gekeken zonder account. Dat ziet er echt goed en gebruiksvriendelijk uit. Hebben jullie hier nog tips voor om de juiste instellingen mee te geven? Korte of lange sessies etc.? Ik neem in december dan wel een maand abonnement voor de extra mogelijkheden. Een dongle voor 1 keer lijkt me weer wat overdreven.

Qua navigatie gebruik ik zelf altijd Google Maps en dan kan ik op het scherm met Apple Carplay switchen tussen GM & ABRP.

Een privé bericht mag anders ook om dit topic niet te vervuilen.
Ik ben net terug uit Disneyland Parijs. Laden gaat prima met anwb of shell. Wel heb ik een tolpasje/ zender van bip&go aangeschaft met een abonnement dat je alleen de maand van gebruik betaald met een gratis laadpas. Super bij de tolpoorten 30km/h rijden en het poortje gaat open. Laden met deze pas is iets goedkoper dan anwb of shell. Meer dan genoeg snellader via de skoda navigatie met automatisch voorverwarmen, dus geen stress wat dat betreft.

Veel plezier alvast.

[ Voor 18% gewijzigd door MisterShoe op 22-10-2025 21:29 ]

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste