Dat 20-80 principe wordt ook de Skoda aanbevolen. Idealiter is het voor deze accu het beste om zo veel mogelijk de + en - in evenwicht te houden dus de SoC zoveel mogelijk rond de 50% houden. Dat is niet altijd praktisch voor de veelrijders en dus hebben ze er 20-80 van gemaakt. Buiten deze grenzen komt er telkens extra "schade" aan de accu wat in de loop van de tijd z'n tol gaat eisen.ytr81 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:37:
[...]
Daaropvolgend. Is het voor het BMS (wat meen ik zorgt dat de SoC zo correct mogelijk weergegeven blijft) nog zinvol om periodiek te laden tot 100%? Of is dit een achterhaald principe? En als dit laden tot 100% dan zinvol is moet dit dan vanaf een zo laag mogelijk SoC (van pak hem beet 10%)?
Wat ik eigenlijk alleen doe momenteel is de accu zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% SoC houden.
Wat ik begreep is tussen de 30%-70% houden en 1x pm even van bijna leeg naar vol (calibratie BMS) het allerbeste, maar 20%-80% wordt aanbevolen ivm de range en ook idd helemaal prima is.Elroq85 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:54:
[...]
Dat 20-80 principe wordt ook de Skoda aanbevolen. Idealiter is het voor deze accu het beste om zo veel mogelijk de + en - in evenwicht te houden dus de SoC zoveel mogelijk rond de 50% houden. Dat is niet altijd praktisch voor de veelrijders en dus hebben ze er 20-80 van gemaakt. Buiten deze grenzen komt er telkens extra "schade" aan de accu wat in de loop van de tijd z'n tol gaat eisen.
Is dat "leeg naar vol" niet alleen bij LFP accu's? Ik heb dit bij NMC nooit gehoord eerlijk gezegd.Whiskey48 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:06:
[...]
Wat ik begreep is tussen de 30%-70% houden en 1x pm even van bijna leeg naar vol (calibratie BMS) het allerbeste, maar 20%-80% wordt aanbevolen ivm de range en ook idd helemaal prima is.
Ja, kreeg ik door van een collega die een Tesla heeft met NMC batterijen, dat Tesla dit duidelijk aangeeft in de instructiesElroq85 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:19:
[...]
Is dat "leeg naar vol" niet alleen bij LFP accu's? Ik heb dit bij NMC nooit gehoord eerlijk gezegd.
https://nl.help.tessie.co...battery-management-system
Zelf kreeg ik dat ook als antwoord bij Perplexity deep research op de Skoda Elroq 85 (met NMC batterijen idd) hoe om te gaan met de accu.
https://www.perplexity.ai...-m3vL0RWwRg222Mk6y1hWlg#0
[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 15-10-2025 15:21 ]
Deze instructie is m.i. voornamelijk van toepassing op de LFP varianten van de Tesla's.Whiskey48 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:20:
[...]
Ja, kreeg ik door van een collega die een Tesla heeft met NMC batterijen, dat Tesla dit duidelijk aangeeft in de instructies
https://nl.help.tessie.co...battery-management-system
Omdat bij LFP door het zeer vlakke spannings plateau afwijkingen snel optreden.
Bij NMC speelt dit veel minder. De afgelopen 3 jaar heb ik bij mijn Audi met NMC cellen nooit een significante afwijking gezien, waardoor een "hercalibratie" nodig zou zijn.
Ik laad slechts enkele keren per jaar naar 100% en ga 1 a 2 keer per jaar naar 5-10%.
Misschien is dit ook voldoende om de SOC bepaling nauwkeurig genoeg te houden.
Heb dit even doorgelezen en dit is AI gegenereerde info en komt rommelig over.Whiskey48 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:20:
[...]
Zelf kreeg ik dat ook als antwoord bij Perplexity deep research op de Skoda Elroq 85 (met NMC batterijen idd) hoe om te gaan met de accu.
https://www.perplexity.ai...-m3vL0RWwRg222Mk6y1hWlg#0
Heb er niet zoveel vertrouwen in.
Sommige bronnen waar naar verwezen worden zijn indirect en niet wetenschappelijk onderbouwd. Dit bevestigd mijn mening dat AI gegenereerde technische informatie zeer kritisch bekeken moet worden.
De wetenschappelijke artikelen die ik gelezen (en gezien) heb, zeggen inderdaad een klein laadvenster is beter, maar ga dan wel rond de 50% zitten en vermijdt hoge temperaturen. Een venster van 70-80% vind ik aan de hoge kant. Zeker in de zomer als de auto regelmatig in de volle zon staat (Zelf houd ik 30-60% aan)
Als je daarmee kunt leven heb je naar verwachting een iets langere levensduur. Maar altijd tussen 70-80% houden zal je batterij echt niet in korte tijd vernielen maar ik als prive rijder probeer het maximale qua levensduur eruit te halen.
Het plating wat beschreven wordt treedt op vooral op bij laden op zeer lage temperaturen (<0°C) en als ik het goed heb is LFP gevoeliger hiervoor dan NMC.
[ Voor 21% gewijzigd door deboss65 op 15-10-2025 16:13 ]
Is de standaardwaarde van 160 W/km in ABRP een beetje realistisch? Ik ben een ritje naar Berlijn aan het plannen (max 150) met de 85 vanuit centraal NL en volgens ABRP moet ik na 250km al aan de lader omdat ie bijna leeg is. Herken ik niet echt... Rekent ABRP zo voorzichtig of gaat het echt zo hard als je iets harder rijdt?
Ik weet de exacte waarden niet, maar met 150 gaat het echt heel hard.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Met 100 en niet al te koude of heel warme omstandigheden makkelijk. Met 150 niet. Ik heb de 60 en als ik 130 rij dan zit de auto echt wel op 220-240 W/KmKameelstok schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:18:
Is de standaardwaarde van 160 W/km in ABRP een beetje realistisch? Ik ben een ritje naar Berlijn aan het plannen (max 150) met de 85 vanuit centraal NL en volgens ABRP moet ik na 250km al aan de lader omdat ie bijna leeg is. Herken ik niet echt... Rekent ABRP zo voorzichtig of gaat het echt zo hard als je iets harder rijdt?
Zal niet perse kloppen maar een indicatie wat 'iets harder' rijden doet met de benodigde energie
[ Voor 26% gewijzigd door Kaasbroodje op 15-10-2025 20:37 ]
Afhankelijk van de laadsnelheid (mijn granny charger kan 3.6KW aan) 21u tot vol ;-)!JPD68 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:56:
[...]
Dat ligt eraan hoeveel je rijdt per dagMaar als je met 10% thuiskomt dan duurt het iets meer dan 24 uur tot 80% gok ik zo.
Ik ben wel benieuwd of mensen herkennen dat, op het moment dat je de kachel via de app aanzet terwijl de auto nog aan de paal staat (met max ingestelde laadniveau bereikt), het laden ook verder gaat en je dan boven de max ingestelde waarde uit kan komen.P_de_B schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:35:
Heb ik ook, ik laad tot max 80 maar 's ochtends is het wel eens een paar procent meer.
Alsof de auto de stroom voor het verwarmen uit de paal trekt, maar wel direct max vermogen vd paal vraagt en de rest in de accu pompt.
Dit lijkt mij op zich logisch. Verwarming vereist vermogen maar ongetwijfeld minder dan het minimum vermogen van de paal. Zeker bij 3-fase palen met enkelvoudig relais.tweebel schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:22:
[...]
Ik ben wel benieuwd of mensen herkennen dat, op het moment dat je de kachel via de app aanzet terwijl de auto nog aan de paal staat (met max ingestelde laadniveau bereikt), het laden ook verder gaat en je dan boven de max ingestelde waarde uit kan komen.
Alsof de auto de stroom voor het verwarmen uit de paal trekt, maar wel direct max vermogen vd paal vraagt en de rest in de accu pompt.
Goedendag,
Weet iemand of de Skoda Elroq RS verlichte dorpelsierlijsten heeft? En of er een Skoda logo wordt geprojecteerd op het asfalt vanuit de spiegels, als je de deuren open zet? Zoals de Cupra Tavascan bijvoorbeeld wel heeft?
Weet iemand of de Skoda Elroq RS verlichte dorpelsierlijsten heeft? En of er een Skoda logo wordt geprojecteerd op het asfalt vanuit de spiegels, als je de deuren open zet? Zoals de Cupra Tavascan bijvoorbeeld wel heeft?
Verlichte dorpelsierlijsten heb ik voor de Elroq nog niet gezien, zowel niet de standaard Elroq als de RS versie. De enige 2 sierlijsten die ik gezien heb zijn de zilveren en de zwarte met de letters Elroq erop. Staan in de accessoire brochure.
Voor wat betreft projectie van een Skoda logo op de grond, ja dat zit er zeker in. Want zelfs de business edition en sportline hebben dit al standaard. Echter projecteert ie al bij het ontgrendelen van de deuren, niet alleen wanneer je ze opent. Want het wordt vanuit de onderkant van de spiegels geprojecteerd.
Voor wat betreft projectie van een Skoda logo op de grond, ja dat zit er zeker in. Want zelfs de business edition en sportline hebben dit al standaard. Echter projecteert ie al bij het ontgrendelen van de deuren, niet alleen wanneer je ze opent. Want het wordt vanuit de onderkant van de spiegels geprojecteerd.
Ik vind dat nog vrij voorzichtig zelfs. Om met de 85 een beetje fatsoenlijk in midden-Frankrijk te komen (600km) moest ik maximaal 110 rijden. Geen probleem overigens, maar langzaam is het welKameelstok schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:18:
Kan niet stoppen met ontploffen!
Hier ook niet echt happy met het bereik van de Elroq, toegegeven dat ik maar een 60 heb.
Waar ik met mijn vorige wagen (E-Niro MY21) eigenlijk nooit echt nadacht over de accu als ik ritjes moest maken zit ik met de Elroq toch inmiddels al regelmatig met tegenzin naar verre ritjes te kijken.
Ding jekkert de accu er als een malle doorheen voor mijn gevoel.
Ik woon regio Leiden, moet een keer per week naar Amersfoort bijvoorbeeld, dat kost me al 50% van de accu heen en terug, dat is netjes 102 op de CC met de auto in ECO stand buiten de file tijden.
Met mijn Nero kon ik makkelijk naar Amersfoort, dan door naar Kleve Duitsland en dan weer terug naar huis op 1 lading.
Dat ga ik echt niet redden met de Elroq als ik kijk naar wat ik nu meegemaakt heb, de echte test zal waarschijnlijk over 2 maandagen zijn.
Ritjes Luxemburg zien er in mijn hoofd nog slechter uit, dat red ik nog geeneens heen met 1 lading als ik kijk naar de navigatie en wat de auto denkt te rijden.
Ja ik weet van de afrondingen, de KIA naar beneden en Skoda naar boven, maar zelfs als ik 10% rijbereik zou toevoegen kom ik echt niet bij de KIA waardes in de buurt.
Waar ik met mijn vorige wagen (E-Niro MY21) eigenlijk nooit echt nadacht over de accu als ik ritjes moest maken zit ik met de Elroq toch inmiddels al regelmatig met tegenzin naar verre ritjes te kijken.
Ik woon regio Leiden, moet een keer per week naar Amersfoort bijvoorbeeld, dat kost me al 50% van de accu heen en terug, dat is netjes 102 op de CC met de auto in ECO stand buiten de file tijden.
Met mijn Nero kon ik makkelijk naar Amersfoort, dan door naar Kleve Duitsland en dan weer terug naar huis op 1 lading.
Dat ga ik echt niet redden met de Elroq als ik kijk naar wat ik nu meegemaakt heb, de echte test zal waarschijnlijk over 2 maandagen zijn.
Ritjes Luxemburg zien er in mijn hoofd nog slechter uit, dat red ik nog geeneens heen met 1 lading als ik kijk naar de navigatie en wat de auto denkt te rijden.
Ja ik weet van de afrondingen, de KIA naar beneden en Skoda naar boven, maar zelfs als ik 10% rijbereik zou toevoegen kom ik echt niet bij de KIA waardes in de buurt.
Banden een keer oppompen? Bij mij 2.9 bar rondom. Op de snelweg bij 100-110 en van 100% naar 10% accu haal ik 300km. Dat is wel bij wat mildere temperaturen.miniterror schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:04:
Hier ook niet echt happy met het bereik van de Elroq, toegegeven dat ik maar een 60 heb.
@miniterror Wat voor batterijpakket zat er in die E-Niro? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Auto is 2 weken geleden geleverd, mag toch hopen dat die vanuit de aflevering wel met de juiste bandenspanning geleverd is.Patox schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:07:
[...]
Banden een keer oppompen? Bij mij 2.9 bar rondom. Op de snelweg bij 100-110 en van 100% naar 10% accu haal ik 300km. Dat is wel bij wat mildere temperaturen.
Kan ook zo snel even niet in het menu vinden waar ik de spaning kan uitlezen van de banden.
Iets groter dan de Elroq, maar het verschil in rijden voelt aanzienlijk groter dan wat er hier gegeven word.tiguan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:50:
@miniterror Wat voor batterijpakket zat er in die E-Niro? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Tuurlijk haalde ik die waardes ook niet me de Niro, maar de 380 rijbereik kon ik zeker halen als ik 102 op de CC reed in ECO stand.
Met de Elroq heb ik al moeite om 300 te halen op een volle accu.
Lol, dus de Elroq is best wel onzuinig als we het zo bekijken. Ach ja, ik heb lease, dus het maakt mij niet zoveel uit. Maar vooral particulieren zullen wel 2 x nadenken bij de aanschaf verwacht ik.
Net even gekeken naar de genoemde bandenspanning, hij is rondom 2.4bar, dat is wel wat anders dan de 2.9 welke Patox benoemd.
Als ik naar het label kijk staat er 2.7 voor en 2.7 tot 3.3 voor achter afhankelijk van de belading.
Misschien dan de oorzaak?
Bedacht me dat ik een foto had gemaakt afgelopen maandag na mijn ritje Amersfoort en terug.
Dit was dus 102 op de CC, durf geen eens gas te geven met inhalen omdat de KM's er dan afschieten.
Dit was begonnen met 83%, dam red je echt geen 300 veilig rijden zonder met geknepen billen een supercharge zoeken.
Als ik naar het label kijk staat er 2.7 voor en 2.7 tot 3.3 voor achter afhankelijk van de belading.
Bedacht me dat ik een foto had gemaakt afgelopen maandag na mijn ritje Amersfoort en terug.
Dit was dus 102 op de CC, durf geen eens gas te geven met inhalen omdat de KM's er dan afschieten.
Dit was begonnen met 83%, dam red je echt geen 300 veilig rijden zonder met geknepen billen een supercharge zoeken.
17.1 kWh/100 km is anders toch meer dan 400 km op een volle accu als je de 85 hebt. Lijkt mij netjes. Bandjes goed oppompen ga je zeker merken maar verwacht geen wonderen.miniterror schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:54:
Net even gekeken naar de genoemde bandenspanning, hij is rondom 2.4bar, dat is wel wat anders dan de 2.9 welke Patox benoemd.
[Afbeelding]
600 km op een lading? Met een dergelijke afstand ga ik er vanuit dat ik iets voorbij de helft gewoon even stekker naar 80%. En misschien wel 2 keer maar het zou met 1x moeten lukken..Bob Popcorn schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:47:
[...]
Ik vind dat nog vrij voorzichtig zelfs. Om met de 85 een beetje fatsoenlijk in midden-Frankrijk te komen (600km) moest ik maximaal 110 rijden. Geen probleem overigens, maar langzaam is het wel
[ Voor 18% gewijzigd door Kameelstok op 16-10-2025 18:53 ]
Ik krijg mijn RS morgen, maar volgens mij geen verlichte dorpellijst. Wel logo op de weg.Cooperator schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:14:
Goedendag,
Bij mij niet, ik heb een Easee laadpaal (3 fase max 22kW)Kameelstok schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:28:
[...]
Dit lijkt mij op zich logisch. Verwarming vereist vermogen maar ongetwijfeld minder dan het minimum vermogen van de paal. Zeker bij 3-fase palen met enkelvoudig relais.
Als hij gaat verwarmen, wordt er ik dacht ca 180 a 200 watt verbruikt en de accu blijft op 70%
Tuurlijk niet, met 110 is met max 500km de koek wel op. Maar ik kon niet op locatie laden dus moest ook nog wel een stuk terug kunnen. Als je dan 150 gaat rijden moet je 3x per enkele reis laden. Dan is de snelheidswinst van 150 rijden negatief.Kameelstok schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:48:
[...]
17.1 kWh/100 km is anders toch meer dan 400 km op een volle accu als je de 85 hebt. Lijkt mij netjes. Bandjes goed oppompen ga je zeker merken maar verwacht geen wonderen.
[...]
600 km op een lading? Met een dergelijke afstand ga ik er vanuit dat ik iets voorbij de helft gewoon even stekker naar 80%. En misschien wel 2 keer maar het zou met 1x moeten lukken..
[ Voor 3% gewijzigd door Bob Popcorn op 16-10-2025 21:37 ]
Kan niet stoppen met ontploffen!
Momenteel heb ik 3711km met de Elroq 60 BE gereden en in al die tijd is mijn gemiddelde gebruik nu iets om en nabij de 16,3 kWh / 100 km. Dit zou beteken dat met de 59 kWh netto capaciteit van de batterij ik een 360 km zou kunnen rijden.
Maar dit is een gemiddelde wat ik nu behaald heb met alleen rijden in de normaal stand, dus geen eco geneuzel. overdag 105 op de CC en savonds 110 a 120 km/u. Zelfs zo nu en dan een kort stukje 130 op de snelweg.
Al met al ben ik dus zeker niet ontevreden met dit bereik gezien de manier waarop ik rijd.
Als ik een beetje oplet en me beperk tot 105 km/u en een gecombineerde rit van snelweg en buiten de bebouwde kom wegen en de temperatuur buiten rond de 20 graden zit, haal ik eerder 380 a 400 km. Wat ik zelfs gewoon goed durf te noemen.
Half november ga ik voor de eerste keer op een midweek vakantie naar België met de auto, en dan zal de temperatuur nog wat lager zijn en dus ongunstiger voor het verbruik. Ben benieuwd wat ik er dan van vind. Maar ik verwacht geen problemen.
Maar dit is een gemiddelde wat ik nu behaald heb met alleen rijden in de normaal stand, dus geen eco geneuzel. overdag 105 op de CC en savonds 110 a 120 km/u. Zelfs zo nu en dan een kort stukje 130 op de snelweg.
Al met al ben ik dus zeker niet ontevreden met dit bereik gezien de manier waarop ik rijd.
Als ik een beetje oplet en me beperk tot 105 km/u en een gecombineerde rit van snelweg en buiten de bebouwde kom wegen en de temperatuur buiten rond de 20 graden zit, haal ik eerder 380 a 400 km. Wat ik zelfs gewoon goed durf te noemen.
Half november ga ik voor de eerste keer op een midweek vakantie naar België met de auto, en dan zal de temperatuur nog wat lager zijn en dus ongunstiger voor het verbruik. Ben benieuwd wat ik er dan van vind. Maar ik verwacht geen problemen.
Gisteren mijn Skoda Elroq 85 BE - Tour in Timiano groen mogen ophalen.
Het is echt een heel fijne auto en zelfs de vrouw blijft enthousiast, vanmiddag als de jongens uit school komen maar even een stukje rijden met zijn allen.
Wat betreft laden aan de publieke palen,zal dat hier in de buurt zal geen probleem zijn, maar nu ook maar even kijken naar een eigen laadpaal op onze eigen parkeerplaats naast het huis. Dat is toch nog een stuk goedkoper zo met zonnepanelen op het huis.
En ook maar even bekijken of ik Powerpass ga activeren, volgens mij hoef je bij openbare palen daar alleen het basistarief te betalen.
Het is echt een heel fijne auto en zelfs de vrouw blijft enthousiast, vanmiddag als de jongens uit school komen maar even een stukje rijden met zijn allen.
Wat betreft laden aan de publieke palen,zal dat hier in de buurt zal geen probleem zijn, maar nu ook maar even kijken naar een eigen laadpaal op onze eigen parkeerplaats naast het huis. Dat is toch nog een stuk goedkoper zo met zonnepanelen op het huis.
En ook maar even bekijken of ik Powerpass ga activeren, volgens mij hoef je bij openbare palen daar alleen het basistarief te betalen.
Net even die van mij kunnen bekijken, ik heb de wagen nu 16 dagen, heb al een paar 'lange' ritten gehad waar ik dus 102 op de CC rijd in ECO stand.cptspekkie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:12:
Momenteel heb ik 3711km met de Elroq 60 BE gereden en in al die tijd is mijn gemiddelde gebruik nu iets om en nabij de 16,3 kWh / 100 km. Dit zou beteken dat met de 59 kWh netto capaciteit van de batterij ik een 360 km zou kunnen rijden.
1629KM op de teller, 19.4kWh/100KM is wat mijn teller aangeeft.
Ben benieuwd of dit nu omlaag gaat na het oppompen van de banden.
Heb achter maar 3 bar gepompt en voor naar 2.8 waar ik gister 2.4 rondom zag met mijn Xiaomi pompje.
Eerste ritje net leek wel makkelijker rollend aan te voelen, of misschien toch placebo omdat ik verbetering wil zien/voelen in het rijgedrag.
hoe rijk is de standaard business edition 85 uitgerust? in principe past de 85 in het leasebudget incl warmtepomp (die wil je graag hebben voor zover ik kan zien), alleen is er dan geen ruimte om nog pakketten etc aan te klikken. Is dit standaard meer dan prima uitgerust of mis ik dan echt iets?
De standaard uitrusting van een business edition is natuurlijk prima te vinden op de verschillende Skoda sites, en of jij daar dan iets aan mist is een kwestie van persoonlijke voorkeuren. Hetzelfde geldt voor een warmtepomp: ikzelf heb deze niet nodig voor m’n dagelijkse gebruik aangezien de range range ruim voldoende is en ik thuis en op locatie kan laden, maar ook dat zal voor ieder anders zijn.doebbalapoent11 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:31:
hoe rijk is de standaard business edition 85 uitgerust? in principe past de 85 in het leasebudget incl warmtepomp (die wil je graag hebben voor zover ik kan zien), alleen is er dan geen ruimte om nog pakketten etc aan te klikken. Is dit standaard meer dan prima uitgerust of mis ik dan echt iets?
Dus om je vraag echt te kunnen beantwoorden zou je wat specifieker moeten zijn waar je behoefte aan hebt.
Mijn bedoeling was meer of er zonder pakketten echt iets "mist" dat je (algemeen genomen) echt zou willen hebben normaliter op een auto van dit caliber. Nu weet ik dat bijvoorbeeld adaptive CC gewoon er standaard op zit, bedoel dus of er dingen als dat missen in de BE standaard. Dat je zit met een auto zonder automatische climate control o.i.d. (ook dat zit er standaard op blijkbaarStevendGraaf schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:56:
[...]
De standaard uitrusting van een business edition is natuurlijk prima te vinden op de verschillende Skoda sites, en of jij daar dan iets aan mist is een kwestie van persoonlijke voorkeuren. Hetzelfde geldt voor een warmtepomp: ikzelf heb deze niet nodig voor m’n dagelijkse gebruik aangezien de range range ruim voldoende is en ik thuis en op locatie kan laden, maar ook dat zal voor ieder anders zijn.
Dus om je vraag echt te kunnen beantwoorden zou je wat specifieker moeten zijn waar je behoefte aan hebt.
Je kan in de configurator toch gewoon een pakket aanvinken en kijken of daar opties staan die je zou missen?doebbalapoent11 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
Mijn bedoeling was meer of er zonder pakketten echt iets "mist" dat je (algemeen genomen) echt zou willen hebben normaliter op een auto van dit caliber. Nu weet ik dat bijvoorbeeld adaptive CC gewoon er standaard op zit, bedoel dus of er dingen als dat missen in de BE standaard. Dat je zit met een auto zonder automatische climate control o.i.d. (ook dat zit er standaard op blijkbaar)
De meeste hier hebben nog de oude configuraties. ACC was toen bijvoorbeeld nog niet standaard.
ik persoonlijk heb nooit een auto nieuwer dan 2015 gereden, ik heb dus werkelijk geen idee wat de verschillende opties nou echt toevoegen en wat de opties zijn waar je echt enorm veel plezier van kan hebben. Ik hoopte eigenlijk dat mensen die het rijden daar wat meer ervaring over konden delen, zodat ik niet zonder die essentiele rijplezier opties kom te zittenLa1974 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:11:
[...]
Je kan in de configurator toch gewoon een pakket aanvinken en kijken of daar opties staan die je zou missen?
De meeste hier hebben nog de oude configuraties. ACC was toen bijvoorbeeld nog niet standaard.
maar inderdaad, ik heb al even gekeken op de configurator etc. alleen weet ik gewoon niet heel goed wat nu echt iets toevoegt, en wat meer marketing is
[ Voor 9% gewijzigd door doebbalapoent11 op 17-10-2025 12:14 ]
Ik vind parkeersensoren persoonlijk wel handig. De auto is best groot en onoverzichtelijk. Die zitten dus in een pakket.doebbalapoent11 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:13:
[...]
ik persoonlijk heb nooit een auto nieuwer dan 2015 gereden, ik heb dus werkelijk geen idee wat de verschillende opties nou echt toevoegen en wat de opties zijn waar je echt enorm veel plezier van kan hebben. Ik hoopte eigenlijk dat mensen die het rijden daar wat meer ervaring over konden delen, zodat ik niet zonder die essentiele rijplezier opties kom te zitten
maar inderdaad, ik heb al even gekeken op de configurator etc. alleen weet ik gewoon niet heel goed wat nu echt iets toevoegt, en wat meer marketing is
Parkeersensoren voor en achter zitten gelukkig standaard op de business edition.La1974 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
Ik vind parkeersensoren persoonlijk wel handig. De auto is best groot en onoverzichtelijk. Die zitten dus in een pakket.
dat had ik inderdaad gezien! wat denkt men over de waterpomp? ik hoor er altijd van alles over, maar als ik dan in het excel document kijk dat hier in de startpost staat zie ik amper warmtepompen worden besteldStevendGraaf schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:59:
[...]
Parkeersensoren voor en achter zitten gelukkig standaard op de business edition.
Wat betreft warmte pomp zijn de meningen erg verdeeld. Maar als je niet dagelijks lange afstanden rijdt dan is het een onnodige optie en zou ik meer in wat conformdoebbalapoent11 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:20:
[...]
dat had ik inderdaad gezien! wat denkt men over de waterpomp? ik hoor er altijd van alles over, maar als ik dan in het excel document kijk dat hier in de startpost staat zie ik amper
warmtepompen worden besteld
Opties kiezen.
En het is weer iets wat kapot kan gaanavdw76! schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:25:
[...]
Wat betreft warmte pomp zijn de meningen erg verdeeld. Maar als je niet dagelijks lange afstanden rijdt dan is het een onnodige optie en zou ik meer in wat conform
Opties kiezen.
Weet niet hoeveel waarde je hecht aan audiobeleving?doebbalapoent11 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:31:
Standaard geluid is naar horen zeggen niet voor iedereen genoeg.
Als je nooit nieuwer dan 2015 hebt gereden denk ik dat je vooral even moet kijken wat je handig lijkt om te hebben van wat er tegenwoordig mogelijk is.doebbalapoent11 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:13:
[...]
ik persoonlijk heb nooit een auto nieuwer dan 2015 gereden, ik heb dus werkelijk geen idee wat de verschillende opties nou echt toevoegen en wat de opties zijn waar je echt enorm veel plezier van kan hebben. Ik hoopte eigenlijk dat mensen die het rijden daar wat meer ervaring over konden delen, zodat ik niet zonder die essentiele rijplezier opties kom te zitten
Je kunt bij een dealer langslopen, die hebben meestal toch het meest uitgebreide model en dan je laten vertellen wat er allemaal kan. Kun je op basis daarvan kijken wat je zeker wil hebben en wat er binnen de financiële ruimte mogelijk is.
Ik was ondertussen gewend aan een elektrische achterklep en muziek vind ik wel een ding dus ik kwam op het advanced pakket uit. Daar zitten dan nog wat andere leuke extra's bij die achteraf gezien wel comfort meebrengen (electrische voorstoel, 360, HUD, matrix verlichting) waar ik over 5 jaar vast niet meer zonder wil als deze lease is afgelopen
En vwb warmtepomp, met een 85 moet je toch een heel eind kunnen komen. Die 1K kun je ook wat comfort voor krijgen.
Ik rijd particulier en scoor overall 15,3 kWh en dat vind ik prima met 75% snelweg.tiguan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:27:
Lol, dus de Elroq is best wel onzuinig als we het zo bekijken. Ach ja, ik heb lease, dus het maakt mij niet zoveel uit. Maar vooral particulieren zullen wel 2 x nadenken bij de aanschaf verwacht ik.
Ik heb geen warmtepomp genomen omdat ik geen hele grote afstanden rij. Winterpakket overgeslagen want ik kan de auto voorverwarmen. Zit voor 90% alleen in de auto dus verwarmde achterbank en 3 zone climate control overbodig.doebbalapoent11 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:31:
Het advance pakket genomen omdat ik toch wel een goed geluid in de auto wil en de andere extraatjes wel handig vind.
De auto zelf in laten parkeren vind ik weer een beetje te ver gaan. Maar ik denk dat iedereen zelf moet kijken welke extraatjes hij wel leuk/handig vind en natuurlijk of dit in het budget past.
Als ik dan even snel een overzicht maak o.b.v. het excel bestand in de openingspost, dan zie ik in de data de volgende verdeling:
:strip_exif()/f/image/tInwYblzeU4yI5OMYp1XxvIp.png?f=user_large)
eigenlijk is dus de 85 populairder dan de 60, maar ook is advanced populairder dan clever.
Plus is helemaal niet zo populair, (maxx ook niet, maar die is natuurlijk gewoon erg duur) terwijl deze wel goedkoper is dan advanced. In dat geval toch maar eens kijken of ik advanced kan laten werken. Tevens zou de 60 variant voor mijn gebruik ook wel genoeg kunnen zijn om heel eerlijk te zijn. Heb ik echt meer dan 400km range nodig..
:strip_exif()/f/image/tInwYblzeU4yI5OMYp1XxvIp.png?f=user_large)
eigenlijk is dus de 85 populairder dan de 60, maar ook is advanced populairder dan clever.
Plus is helemaal niet zo populair, (maxx ook niet, maar die is natuurlijk gewoon erg duur) terwijl deze wel goedkoper is dan advanced. In dat geval toch maar eens kijken of ik advanced kan laten werken. Tevens zou de 60 variant voor mijn gebruik ook wel genoeg kunnen zijn om heel eerlijk te zijn. Heb ik echt meer dan 400km range nodig..
Ik heb een SL 60 met Plus, omdat het budget een BE 85 met Advanced niet trokdoebbalapoent11 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:05:
Als ik dan even snel een overzicht maak o.b.v. het excel bestand in de openingspost, dan zie ik in de data de volgende verdeling:
[Afbeelding]
En gezien dat bedget werd het ook de trekhaak ipv warmtepomp..
[ Voor 3% gewijzigd door pkrielen op 17-10-2025 16:17 ]
Dat is dus precies hoe ik erin zit. een standaard 85 met misschien nog een trekhaak of warmtepomp gaat. maar meer niet. de 60 met advanced pakket past geloof ik nog net wel. lastig lastigpkrielen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:17:
[...]
Ik heb een SL 60 met Plus, omdat het budget een BE 85 met Advanced niet trok
En gezien dat bedget werd het ook de trekhaak ipv warmtepomp..
Uiteraard persoonlijk, maar gezien mijn dagelijkse rijafstanden en het overschot aan laadpalen was de keuze voor meer luxe en minder accu niet zo heel moeilijk. Ook wilde de vrouw absolut geen stoffen dashboard (of Orange gordels) dus daarom de SL ipv de BE.doebbalapoent11 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:18:
[...]
Dat is dus precies hoe ik erin zit. een standaard 85 met misschien nog een trekhaak of warmtepomp gaat. maar meer niet. de 60 met advanced pakket past geloof ik nog net wel. lastig lastig
zeker persoonlijk idd. ik kom natuurlijk wel van een auto uit 2015, dus elk dingetje dat op deze nieuwe auto zit is voor mij al ontzettende luxe (stuurverwarming, stoelverwarming, ACC, you name it). Momenteel zit er amper wat oppkrielen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:21:
[...]
Uiteraard persoonlijk, maar gezien mijn dagelijkse rijafstanden en het overschot aan laadpalen was de keuze voor meer luxe en minder accu niet zo heel moeilijk. Ook wilde de vrouw absolut geen stoffen dashboard (of Orange gordels) dus daarom de SL ipv de BE.
In de prijslijst wel ja. In de configurator worden die nog apart genoemd in het Clever pakket. Slordig.StevendGraaf schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:59:
[...]
Parkeersensoren voor en achter zitten gelukkig standaard op de business edition.
Was een beetje hetzelfde voor mij, ik kwam uit een Yaris van 2012. Ik zou sowieso voor 85 met BE pakket gaan, ipv een iets dikkere 60. BE is echt luxe zat wmb.doebbalapoent11 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
zeker persoonlijk idd. ik kom natuurlijk wel van een auto uit 2015, dus elk dingetje dat op deze nieuwe auto zit is voor mij al ontzettende luxe (stuurverwarming, stoelverwarming, ACC, you name it). Momenteel zit er amper wat op
Vandaag mijn Elroq weer terug.
Vorige week weg geweest om de afleverschade te fixne (beschadigde velgen, duikje kofferbak en krassen moterkap), En de laatse 3 dagen voor de bumper. Dit zou .5 dag zijn, maar is in totaal 3 geworden door chaos hersteller... marja, het is gefixt, en hij is weer als nieuw XD
AFgelopen dagen weer met een bezine en schakel auto gereden, was weer even wennen XD Zeker omdat deze ook best stil was qua motor (seat nog wat suvtje).
Vanmiddag 3x gezocht om de koppeling in mijn elroq
Hopelijk nu meer dan 1 maand rijden zonder geneuzel
Vorige week weg geweest om de afleverschade te fixne (beschadigde velgen, duikje kofferbak en krassen moterkap), En de laatse 3 dagen voor de bumper. Dit zou .5 dag zijn, maar is in totaal 3 geworden door chaos hersteller... marja, het is gefixt, en hij is weer als nieuw XD
AFgelopen dagen weer met een bezine en schakel auto gereden, was weer even wennen XD Zeker omdat deze ook best stil was qua motor (seat nog wat suvtje).
Vanmiddag 3x gezocht om de koppeling in mijn elroq
Hopelijk nu meer dan 1 maand rijden zonder geneuzel
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Heb inmiddels 8000 km achter de rug en twee ergernissen:
- Voortrein kraakt bij optrekken en tot stilstand komen. Lijkt op de bekende VAG draagarmrubbers, maar dat hoor je normaal ook bij drempels.
- Ventilatierooster voor de zijruiten (die op het dashboard dus, niet de verstelbare) kraakt al een tijd aan de bestuurderszijde en sinds vandaag ook aan de passagierskant.
Zal 'ie maar voor terug moeten gaan. Moet eens kijken of de Enyaq soortgelijke issues kent.
- Voortrein kraakt bij optrekken en tot stilstand komen. Lijkt op de bekende VAG draagarmrubbers, maar dat hoor je normaal ook bij drempels.
- Ventilatierooster voor de zijruiten (die op het dashboard dus, niet de verstelbare) kraakt al een tijd aan de bestuurderszijde en sinds vandaag ook aan de passagierskant.
Zal 'ie maar voor terug moeten gaan. Moet eens kijken of de Enyaq soortgelijke issues kent.
Een update nav onze storing van een maand geleden, handig om te weten mochten meer Elroq-ers hier last van krijgen.
Storing display: "Elektrosysteem werkt niet correct, garage opzoeken alstublieft"
Lampje brandde eerst oranje en vlakbij de garage rood. Mochten niet verder uiteraard. Helaas was er geen HV specialist dus diagnose duurde langer. Na uitlezen en overleg importeur bleek dat de storing kwam door een defect verwarmingselement (gebruikt voor de preconditionering). Deze is vervangen en melding is idd weg.
Op vakantie een paar weken eerder niks gemerkt van een mogelijk defect overigens, ook geen storingen. Snelladen ging toen top met max 165kw. Tijdens reparatie hebben we een benzineauto als vervangend vervoer gehad, maar je bent dan toch snel gewend aan (of verwend door) EV merk ik, brandstof voelde echt als een stap terug
We rijden weer met de Elroq en dat is echt fijn, zijn we nog steeds blij mee.
Dit lampje betrof het. brandde eerst oranje, daarna rood:
Storing display: "Elektrosysteem werkt niet correct, garage opzoeken alstublieft"
Lampje brandde eerst oranje en vlakbij de garage rood. Mochten niet verder uiteraard. Helaas was er geen HV specialist dus diagnose duurde langer. Na uitlezen en overleg importeur bleek dat de storing kwam door een defect verwarmingselement (gebruikt voor de preconditionering). Deze is vervangen en melding is idd weg.
Op vakantie een paar weken eerder niks gemerkt van een mogelijk defect overigens, ook geen storingen. Snelladen ging toen top met max 165kw. Tijdens reparatie hebben we een benzineauto als vervangend vervoer gehad, maar je bent dan toch snel gewend aan (of verwend door) EV merk ik, brandstof voelde echt als een stap terug
Dit lampje betrof het. brandde eerst oranje, daarna rood:
Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge
Ik zit met mijn Elroq 85 momenteel op 9867km en heb dit met een gemiddelde van 16,5kWh/100km gedaan. Gemiddelde snelheid 53 km/h. Dat is inclusief een reis naar Italië van 2500km
[ Voor 6% gewijzigd door Maikie18 op 19-10-2025 08:44 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Iemand ervaring met Van Mossel Private Lease?
Ben daar een beetje aan het samenstellen gegaan op de website.
Als je wil leasen kan ik je ook broekhuis aanraden.hmvanmol schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:11:
Iemand ervaring met Van Mossel Private Lease?
Even gekeken daar, maar zie qua PL alleen een Selectionen een Business Edition daar.Deman23 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:39:
[...]
Als je wil leasen kan ik je ook broekhuis aanraden.
Maasdekoning zat gemiddeld 40 euro onder de configurator prijs. Ik had bij hun besteld als de configurator toen zelf niet ineens de prijs 70 euro had gedropt voor een periode. Toen kreeg ik overal dezelfde prijs, van Udenhout deed er nog wel 10 euro af maar dat was meer een foutjehmvanmol schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:58:
[...]
Even gekeken daar, maar zie qua PL alleen een Selectionen een Business Edition daar.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Bij de ANWB heb je de sportline en selection in het assortiment.hmvanmol schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:58:
[...]
Even gekeken daar, maar zie qua PL alleen een Selectionen een Business Edition daar.
Of je lost het op zoals deze man het doet...DennisMoore schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:22:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groot was mijn vreugde toen ik eindelijk een lege garage tot m'n beschikking kreeg en kon proberen of ik de Elroq mbv Remote Parking naar binnen kon laten rijden. De garage is namelijk te smal, pardon, de Elroq is namelijk te breed (achterlijke trend van steeds bredere auto's) om in de garage het portier nog te kunnen openen om uit te stappen. En ik heb niet zo'n zin om telkens over de achterbank te klauteren.
Groot was mijn teleurstelling toen de Elroq vrijwel meteen protesteerde en weigerde verder te rijden, "Obstruction detected". Ja, dat zie ik ook wel, maar het pást, ik sta perfect uitgelijnd en ik sta er vlak naast om te kijken of alles goed gaat met m'n vinger op de knop.
Wat is dan in hemelsnaam het nut van deze feature?! Is het enkel mogelijk om een parkeerplek te verláten als je te krap werd ingeparkeerd door anderen? Weet iemand een manier om deze flauwekul (waarschijnlijk voortkomend uit aansprakelijkheidsgeneuzel) te overrulen?
(Een mailtje hierover aan Skoda zelf verdwijnt helaas in een groot zwart 'customer service'-gat, Skoda kan/wil deze eenvoudige vraag over hun €50k kostende auto niet beantwoorden.)
YouTube: Old man parks his car (ENGLISH SUBTITLES)
Volgens mij is het zo dat hoe lager het batterijniveau is, hoe sneller hij kan laden. 😉MrUnderdude schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:58:Iemand een idee waar dit aan ligt?
Hoe vol was je accu op dit moment? Ik gok 55%? Naarmate je accu leger is hoe sneller hij kan snelladen.MrUnderdude schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:58:
Op de een of andere manier lukt het me niet om sneller te laden dan ongeveer 70kW. Bij optimaliseren staat dan: optimaliseren tot 74kw mogelijk. [Afbeelding]
Iemand een idee waar dit aan ligt?
Tot 20% accu capaciteit laad hij ongeveer met 170kw, daarna valt hij terug.
klopt, dat heeft te maken met de laadcurve omUlrichT schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:26:
[...]
Volgens mij is het zo dat hoe lager het batterijniveau is, hoe sneller hij kan laden. 😉
de accu te sparen.
dat is de reden dat ik bij lange reizen bewust kies voor minder stops en lager in percentage aankomen bij de dc lader
Zaterdagochtend was het dan zo ver! Het lange wachten werd beloond en ik mocht mijn Elroq SL gaan ophalen
We mochten de auto zelf onthullen en kregen daarna ruime uitleg over hoe en wat.
Daarbij kwamen ze ook door het menu heen en gaven ze aan dat er opties zijn die je kan aankopen.
Zo lieten ze de optie zien van extra kleuren en modi van de interne ledstrips. Daarop gingen de kids natuurlijk aan.
Heb wat zitten zoeken wat je voor de €29,00 krijgt, maar kan het niet echt vinden. Iemand ervaring wat je dan krijgt? Echt enkel alleen meer kleurtjes? Want die zitten er al genoeg in
Het was mijn eerste rit ooit in een electrische auto, maar het rijdt echt heerlijk! Wat een heerlijke zit, fijne wegligging, lekker vermogen en luxe door alle opties. Nu de komende dagen/weken de auto verder ontdekken, instellen en vooral genieten!
We mochten de auto zelf onthullen en kregen daarna ruime uitleg over hoe en wat.
Daarbij kwamen ze ook door het menu heen en gaven ze aan dat er opties zijn die je kan aankopen.
Zo lieten ze de optie zien van extra kleuren en modi van de interne ledstrips. Daarop gingen de kids natuurlijk aan.
Heb wat zitten zoeken wat je voor de €29,00 krijgt, maar kan het niet echt vinden. Iemand ervaring wat je dan krijgt? Echt enkel alleen meer kleurtjes? Want die zitten er al genoeg in
Het was mijn eerste rit ooit in een electrische auto, maar het rijdt echt heerlijk! Wat een heerlijke zit, fijne wegligging, lekker vermogen en luxe door alle opties. Nu de komende dagen/weken de auto verder ontdekken, instellen en vooral genieten!
Bij een hogere stroomtoevoer loopt het voltage in een cel op.DrDelete schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
klopt, dat heeft te maken met de laadcurve om
de accu te sparen.
dat is de reden dat ik bij lange reizen bewust kies voor minder stops en lager in percentage aankomen bij de dc lader
Een cel mag absoluut niet over een te hoog voltage heen, anders ontploft deze zeg maar.
Bij een lege accu heb je veel speling. Deze speling wordt kleiner als de accu voller raakt.
Tijdens de gratis "cursus" werd het mooi uitgelegd met vergelijk van een glas water vullen.Whiskey48 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:08:
[...]
Bij een hogere stroomtoevoer loopt het voltage in een cel op.
Een cel mag absoluut niet over een te hoog voltage heen, anders ontploft deze zeg maar.
Bij een lege accu heb je veel speling. Deze speling wordt kleiner als de accu voller raakt.
In het begin kan de kraan best ver open zonder knoeien maar dichter bij de rand gaat de kraan verder dicht om ellende te voorkomen.
Een 2e die ik ken is het vergelijk met een parkeerplaats. Als die nog ver leeg is heb je zo een plek, maar als er nog maar een paar plekken vrij zijn moet je wat langer rondjes rijden voor je die plek gevonden hebt.
Extra is nog als het kouder wordt (en mogelijk natter en gladder) rijd je nog voorzichtiger/langzamer.
[ Voor 6% gewijzigd door pkrielen op 20-10-2025 11:31 ]
wel mooie metaforen om het wat duidelijker te maken
Leeg - Sinds 20180907
Goede vraag, welke uitvoering heb je?WernerH schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:52:
In mijn BE Plus zitten die LED strips die van deur tot deur over het dashboard lopen. Daar kun je alle kleuren van de regenboog voor instellen. 1* die strip en 1* de verlichting van die stortbak/opbergruimte tussen de voetenruimte van de voorste stoelen.
Als je nu al al die kleuren hebt ben ik ook wel benieuwd wat je dan nog extra krijgt. Anders is het maar de vraag. Heb er in het begin wel mee gespeeld maar nu staat die standaard op paars om te matchen met mijn Cheshire Cat
Soc was 35% daarom vond ik het zo gekjavo1994 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:04:
[...]
Hoe vol was je accu op dit moment? Ik gok 55%? Naarmate je accu leger is hoe sneller hij kan snelladen.
Tot 20% accu capaciteit laad hij ongeveer met 170kw, daarna valt hij terug.
stating the obvious here maar was de accu voorverwarmd (via navigatie naar de lader of manueel via het oplaadmenu). Want dat help ook natuurlijk. Op 35% zou je hoger moeten zitten. Tenzij de paal bvb max 150kw aan kan en er al iemand anders aan het opladen was aan dezelfde paal. Dan wordt het vermogen in principe door 2 gedeeld voor beide aansluitpunten.
Hi mede tweakers!
Sinds afgelopen vrijdag mag ik van de zaak rondrijden in een BE Tour uitvoering
Auto rijdt prettig, zit lekker en is redelijk stil binnen, al vond ik de KIA Ev6 AIR uitvoering die ik hier voor mocht rijden wel een stuk stiller, maar goed dat is misschien ook appels met peren vergelijken
Wat me wel opviel is dat zowel mijn Iphone (prive toestel) als Android telefoon (werk) niet opladen, maar ook niet leeglopen als ik ze voor bedraad aansluit (gebruik graag Android Auto of Carplay). Ik zie op het scherm van beide toestellen wel het charging icoontje, maar los van bijladen worden de telefoons niet opgeladen. Vanmorgen zat ik 1,5 uur in de auto en bij vertrek het Android toestel 59% batterij en bij aankomst nog net zo. Op de terugweg heb ik de Iphone achter aangesloten op usb c en deze was bij thuiskomst wel volledig opgeladen. Heb ze overigens niet gelijktijdig voor aangesloten, dat kan ik morgen nog wel eens testen.
Hebben andere dit ook en wat zou het kunnen zijn?
Sinds afgelopen vrijdag mag ik van de zaak rondrijden in een BE Tour uitvoering
Wat me wel opviel is dat zowel mijn Iphone (prive toestel) als Android telefoon (werk) niet opladen, maar ook niet leeglopen als ik ze voor bedraad aansluit (gebruik graag Android Auto of Carplay). Ik zie op het scherm van beide toestellen wel het charging icoontje, maar los van bijladen worden de telefoons niet opgeladen. Vanmorgen zat ik 1,5 uur in de auto en bij vertrek het Android toestel 59% batterij en bij aankomst nog net zo. Op de terugweg heb ik de Iphone achter aangesloten op usb c en deze was bij thuiskomst wel volledig opgeladen. Heb ze overigens niet gelijktijdig voor aangesloten, dat kan ik morgen nog wel eens testen.
Hebben andere dit ook en wat zou het kunnen zijn?
Je kunt ook een proefperiode van 30 dagen starten, geheel kosteloos. Dat heb ik zelf ook gedaan. Ik merkte geen verschil en heb de functie daarna laten verlopen.[b]WernerH in "Het grote Škoda Elroq-topic"Heb wat zitten zoeken wat je voor de €29,00 krijgt, maar kan het niet echt vinden. Iemand ervaring wat je dan krijgt? Echt enkel alleen meer kleurtjes? Want die zitten er al genoeg in
Viel mij vanmorgen op, toen ik in het donker reed, dat de voetruimte ook verlicht is.UlrichT schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:16:
[...]
Je kunt ook een proefperiode van 30 dagen starten, geheel kosteloos. Dat heb ik zelf ook gedaan. Ik merkte geen verschil en heb de functie daarna laten verlopen.
Kan je die toevallig dan ook van kleur voorzien, want die was nu gewoon wit?
Maar dank voor de tip, ga ik dat eens proberen
Heb m net opgehaald, Elroq 85. Advanced, met trekhaak, id de kleur mooi rood is niet lelijk......
Moet nog zoeken waar de verschillende instellingen zitten, kom uit een Kia eniro, dus net even alles iets anders.....
Rijdt lekker, alleen m'n scherm geeft een achtergrondkleur ipv informatie tijdens het rijden, bij parkeren wel weer netjes camarabeeld, dus mogelijk een instelling waar ik vanaf had moeten blijven....
Even zoeken, anders toch maar de garage bellen.
Moet nog zoeken waar de verschillende instellingen zitten, kom uit een Kia eniro, dus net even alles iets anders.....
Rijdt lekker, alleen m'n scherm geeft een achtergrondkleur ipv informatie tijdens het rijden, bij parkeren wel weer netjes camarabeeld, dus mogelijk een instelling waar ik vanaf had moeten blijven....
WernerH schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:25:
[...]
Viel mij vanmorgen op, toen ik in het donker reed, dat de voetruimte ook verlicht is.
Kan je die toevallig dan ook van kleur voorzien, want die was nu gewoon wit?
Maar dank voor de tip, ga ik dat eens proberen
Holzschuh schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:26:
[...]
Daar kun je alle kleuren van de regenboog voor instellen. 1* die strip en 1* de verlichting van die stortbak/opbergruimte tussen de voetenruimte van de voorste stoelen.
Voetenruimte zelf blijft altijd wit.
[ Voor 3% gewijzigd door Holzschuh op 21-10-2025 11:55 ]
Jammer, was mooie geweest als je dat wat kon dimmen of kon laten mee kleuren...Holzschuh schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:55:
[...]
[...]
Voetenruimte zelf blijft altijd wit.
Dimmen kan, meekleuren helaas niet.WernerH schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:09:
[...]
Jammer, was mooie geweest als je dat wat kon dimmen of kon laten mee kleuren...
Druk even op de aan/uit knop onder het scherm.StonyT schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:47:
Heb m net opgehaald, Elroq 85. Advanced, met trekhaak, id de kleur mooi rood is niet lelijk......
Gister avond voor het eerst een klein probleempje met mijn eigen Elroq bemerkt.
Namelijk de voorste lampjes in het gehemelte willen niet reageren op aanraking. Evenals ook niet de knoppen met I (info) en het sleuteltje (service center bellen)
De middelste in het dak reageerden wel meteen bij aanraking.
Uitzetten en opnieuw aanzetten van de auto hielp niet. Al heb ik niet eerst 15 min gewacht om te zien wat er gebeurde als de auto in "rust" stand kwam te staan. Ik zal dus later deze week nog eens moeten testen om te zien wat de lampjes voorin doen.
Ze gingen overigens wel branden als ik de deur opende.
Andere toevallig hier ook al dit meegemaakt?
Namelijk de voorste lampjes in het gehemelte willen niet reageren op aanraking. Evenals ook niet de knoppen met I (info) en het sleuteltje (service center bellen)
Uitzetten en opnieuw aanzetten van de auto hielp niet. Al heb ik niet eerst 15 min gewacht om te zien wat er gebeurde als de auto in "rust" stand kwam te staan. Ik zal dus later deze week nog eens moeten testen om te zien wat de lampjes voorin doen.
Zoals iemand al zei, de aan/uit knop gebruiken. In stand-by zie je namelijk de 'screensaver' of hoe dat dit precies heet. Wat ook kan zijn is dat je een leeg homescreen hebt toegevoegd. Heb je toevallig van die 'pagina puntjes' onderin het scherm? Dan kun je proberen te swipen. Ik heb namelijk een keer lopen spelen met die homeschermen en één bleef leeg. Al lijkt dat normaal niet te kunnen dus het kan een bug zijn geweest.StonyT schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:47:
Was vandaag aan het laden (thuis AC) van een soc van rond de 48% naar 70%. Op moment dat de accu 70% bereikte gaf de MySkoda app aan bij accu “bezig met conserveren”. De laadpaal gaf aan nog een doorgifte te hebben van zo’n 100w.
Iemand dit wel eens gezien en die weet wat dit inhoudt?
Iemand dit wel eens gezien en die weet wat dit inhoudt?
De Aan/Uit knop hielp niet bij het oplossen van mijn "screensaver" probleem, maar toen ik na mijn werk de auto weer gebruikte was alles weer goed, en ook niet meer teruggekomen. Of het was een eerste opstartprobleempje, of ik heb toen op de onjuiste knoppen gedrukt.
Hoe dan ook, als het niet terugkomt is het voor mij goed. (Dank voor de reacties hierop)
Ben nu aan het spelen met en zoeken naar de beste indeling van de verschillende schermen.
Waar ik tot op heden sowieso enthousiast over ben zijn de verlichting (Matrix-LED), de HUD, en het rijgeluid.
Komende vanuit een KIA is de bediening een beetje wennen, de cruisecontrol etc, maar ik neem aan dat na twee weekjes deze ook blind te vinden zijn.
Rood is wel een opvallende kleur, niet iedereen vind m even mooi, maar ik hoef niet te zoeken op de parkeerplaats.
Hoe dan ook, als het niet terugkomt is het voor mij goed. (Dank voor de reacties hierop)
Ben nu aan het spelen met en zoeken naar de beste indeling van de verschillende schermen.
Waar ik tot op heden sowieso enthousiast over ben zijn de verlichting (Matrix-LED), de HUD, en het rijgeluid.
Komende vanuit een KIA is de bediening een beetje wennen, de cruisecontrol etc, maar ik neem aan dat na twee weekjes deze ook blind te vinden zijn.
Rood is wel een opvallende kleur, niet iedereen vind m even mooi, maar ik hoef niet te zoeken op de parkeerplaats.
Kom ook uit een E-Niro, de CC is inmiddels blind te doen en geen problemen meer mee.StonyT schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:49:
De Aan/Uit knop hielp niet bij het oplossen van mijn "screensaver" probleem, maar toen ik na mijn werk de auto weer gebruikte was alles weer goed, en ook niet meer teruggekomen. Of het was een eerste opstartprobleempje, of ik heb toen op de onjuiste knoppen gedrukt.
Zal je zeker aan wennen
Nah...StonyT schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:49:
Ik heb nog af en toe wel eens dat ik knipperlicht-pook en cruisecontrol-pook verwissel als ik niet oplet/ te vlug wil zijn...
Dus knipperen in plaats van de snelheid aanpassen. Of andersom, snelheid wijzigen ipv richting aangeven.
Ik kom dan niet vanuit een Kia, maar in de vorige paar auto's zat de cruisecontrol ook óp het stuur en niet als apart pookje.
Maar ach... zo erg is het ook weer niet
Leeg - Sinds 20180907
Eergisteren ging er een passagierslampje op het verhemelte tijdens het rijden de hele rit langzaam aan en uit. Ik kreeg het ook niet uit door het aanraken van het lampje.cptspekkie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:19:
Gister avond voor het eerst een klein probleempje met mijn eigen Elroq bemerkt.
De volgende dag was dat niet meer het geval.
Herkenbaar XD. Groot licht gaat vaker aan dan dat ik de CC aan zetChillz schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
Nah...
Ik heb nog af en toe wel eens dat ik knipperlicht-pook en cruisecontrol-pook verwissel als ik niet oplet/ te vlug wil zijn...
Dus knipperen in plaats van de snelheid aanpassen. Of andersom, snelheid wijzigen ipv richting aangeven.
Ik kom dan niet vanuit een Kia, maar in de vorige paar auto's zat de cruisecontrol ook óp het stuur en niet als apart pookje.
Maar ach... zo erg is het ook weer niet
Vind het gewoon slecht opgelost. Waarom niet 2 knopjes op het stuur, is toch een stuk beter?
Zelf heb ik met een opneem/ophang knop, die heb ik ook niet op het stuur. moet altijd via scherm.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Vind ik dus niet beter, CC Knopjes op het stuur vind ik een ramp (ervaring met o.a. een recente Tiguan). Moet toch steeds kijken waar ik druk. En ik moet dan mijn hand verplaatsen. Die hou ik normaal in de buurt van de hendel. Die bedien ik dan ook blindelings. Deze zit toch een stuk lager dan de grootlicht hendel dus ik herken mij er niet in dat ik "mis trek"Renegade666 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:29:
[...]
Herkenbaar XD. Groot licht gaat vaker aan dan dat ik de CC aan zet![]()
Vind het gewoon slecht opgelost. Waarom niet 2 knopjes op het stuur, is toch een stuk beter?
Zelf heb ik met een opneem/ophang knop, die heb ik ook niet op het stuur. moet altijd via scherm.
Is dus heel persoonlijk
Dat kan idd. Kom ook van een kia namelijk. Werkte echt beter😅deboss65 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:35:
[...]
Vind ik dus niet beter, CC Knopjes op het stuur vind ik een ramp (ervaring met o.a. een recente Tiguan). Moet toch steeds kijken waar ik druk. En ik moet dan mijn hand verplaatsen. Die hou ik normaal in de buurt van de hendel. Die bedien ik dan ook blindelings. Deze zit toch een stuk lager dan de grootlicht hendel dus ik herken mij er niet in dat ik "mis trek"![]()
Is dus heel persoonlijk
En het kan altijd erger... 
De bediening van de radio/ muziek gaat bij Renault via een aparte pook.
Veel vervelender
De bediening van de radio/ muziek gaat bij Renault via een aparte pook.
Veel vervelender
Leeg - Sinds 20180907
Ja, ook al gehad, samen met het irritante klikkende geluid van het aan- en uitgaan van het lampje. Schijnt wel vaker voor te komen (afgaande op posts op Facebook), zeker bij vochtig weer.Broederbas schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:02:
[...]
Eergisteren ging er een passagierslampje op het gehemelte tijdens het rijden de hele rit langzaam aan en uit. Ik kreeg het ook niet uit door het aanraken van het lampje.
De volgende dag was dat niet meer het geval.
Weet iemand toevallig of je het geluid dat je hoort bij uitstappen uit kunt zetten?
volgens mij heeft iemand een keer vermeld dat hij uit kon, maar kan die post niet meer terug vinden.
ben er 6 maanden nog steeds niet achter...;)
volgens mij heeft iemand een keer vermeld dat hij uit kon, maar kan die post niet meer terug vinden.
ben er 6 maanden nog steeds niet achter...;)
In december gaan wij met het gezin naar Disneyland Parijs. Dat wordt voor mij de eerste keer naar het buitenland met de Elroq. Dat gaat helemaal goed komen ga ik vanuit maar hebben jullie misschien nog tips?
Ik heb thuis een laadpaal en hoef eigenlijk nooit openbaar te laden. Heb ik overigens ook nog nooit gedaan 😶
Ik heb 2 laadpassen van ANWB en Shell. Is een derde pas nog aan te raden? Zo ja, welke? Eventueel een Franse pas?
Ik heb ABRP veel genoemd zien worden om de route/laadstops uit te stippelen. Net de app even gedownload en al even rond gekeken zonder account. Dat ziet er echt goed en gebruiksvriendelijk uit. Hebben jullie hier nog tips voor om de juiste instellingen mee te geven? Korte of lange sessies etc.? Ik neem in december dan wel een maand abonnement voor de extra mogelijkheden. Een dongle voor 1 keer lijkt me weer wat overdreven.
Qua navigatie gebruik ik zelf altijd Google Maps en dan kan ik op het scherm met Apple Carplay switchen tussen GM & ABRP.
Een privé bericht mag anders ook om dit topic niet te vervuilen.
Ik heb thuis een laadpaal en hoef eigenlijk nooit openbaar te laden. Heb ik overigens ook nog nooit gedaan 😶
Ik heb 2 laadpassen van ANWB en Shell. Is een derde pas nog aan te raden? Zo ja, welke? Eventueel een Franse pas?
Ik heb ABRP veel genoemd zien worden om de route/laadstops uit te stippelen. Net de app even gedownload en al even rond gekeken zonder account. Dat ziet er echt goed en gebruiksvriendelijk uit. Hebben jullie hier nog tips voor om de juiste instellingen mee te geven? Korte of lange sessies etc.? Ik neem in december dan wel een maand abonnement voor de extra mogelijkheden. Een dongle voor 1 keer lijkt me weer wat overdreven.
Qua navigatie gebruik ik zelf altijd Google Maps en dan kan ik op het scherm met Apple Carplay switchen tussen GM & ABRP.
Shell is meer dan zat, ik ben met de shell pas tot Barcelona gekomen zonder ook maar één probleemMittavic schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:55:
In december gaan wij met het gezin naar Disneyland Parijs. Dat wordt voor mij de eerste keer naar het buitenland met de Elroq. Dat gaat helemaal goed komen ga ik vanuit maar hebben jullie misschien nog tips?
Ik gebruik helemaal geen passen en laad bij de Tesla superchargers. Goedkoop en altijd plek.Mittavic schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:55:
Er is een speciaal topic voor lange ritten in Europa, mogelijk een naslagwerk: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in EuropaMittavic schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:55:
Je zou met een abonnement op bv. Ionity wat tientjes kunnen besparen maar aangezien je naar Disney gaat zijn dat net 2 flesjes frisdrank en 1 koekje dus of die besparing je de moeite waard is
Dan is de vrijheid om gewoon te laden waar het je uitkomt ook handig. Kijk wat je route is op ABRP, zoek je een paar laadpleinen uit om de 150/200 km (als je wensen hebt qua voorzieningen). Anders gewoon gaan rijden en de planner van de auto gebruiken. Het zal heen en terug zijn dus dan is het allemaal niet zo spannend.
Ik ben met alleen een shell recharge pas en mijn Elroq navigatie verschillende keren probleemloos in het buitenland geweest. Meestal tussen de 15% en 20% leeggereden en daarna tot 80% of 100% opgeladen.
Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder
Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
:strip_exif()/f/image/mSxusSI2gSt0hymyAKjPGQRo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7DmE8T66IWlI2f0DLXi7gcUF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fv9R7QO0L62u2MeYeoTDVZYm.jpg?f=fotoalbum_large)