Dat 20-80 principe wordt ook de Skoda aanbevolen. Idealiter is het voor deze accu het beste om zo veel mogelijk de + en - in evenwicht te houden dus de SoC zoveel mogelijk rond de 50% houden. Dat is niet altijd praktisch voor de veelrijders en dus hebben ze er 20-80 van gemaakt. Buiten deze grenzen komt er telkens extra "schade" aan de accu wat in de loop van de tijd z'n tol gaat eisen.ytr81 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:37:
[...]
Daaropvolgend. Is het voor het BMS (wat meen ik zorgt dat de SoC zo correct mogelijk weergegeven blijft) nog zinvol om periodiek te laden tot 100%? Of is dit een achterhaald principe? En als dit laden tot 100% dan zinvol is moet dit dan vanaf een zo laag mogelijk SoC (van pak hem beet 10%)?
Wat ik eigenlijk alleen doe momenteel is de accu zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% SoC houden.
Wat ik begreep is tussen de 30%-70% houden en 1x pm even van bijna leeg naar vol (calibratie BMS) het allerbeste, maar 20%-80% wordt aanbevolen ivm de range en ook idd helemaal prima is.Elroq85 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:54:
[...]
Dat 20-80 principe wordt ook de Skoda aanbevolen. Idealiter is het voor deze accu het beste om zo veel mogelijk de + en - in evenwicht te houden dus de SoC zoveel mogelijk rond de 50% houden. Dat is niet altijd praktisch voor de veelrijders en dus hebben ze er 20-80 van gemaakt. Buiten deze grenzen komt er telkens extra "schade" aan de accu wat in de loop van de tijd z'n tol gaat eisen.
Is dat "leeg naar vol" niet alleen bij LFP accu's? Ik heb dit bij NMC nooit gehoord eerlijk gezegd.Whiskey48 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:06:
[...]
Wat ik begreep is tussen de 30%-70% houden en 1x pm even van bijna leeg naar vol (calibratie BMS) het allerbeste, maar 20%-80% wordt aanbevolen ivm de range en ook idd helemaal prima is.
Ja, kreeg ik door van een collega die een Tesla heeft met NMC batterijen, dat Tesla dit duidelijk aangeeft in de instructiesElroq85 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:19:
[...]
Is dat "leeg naar vol" niet alleen bij LFP accu's? Ik heb dit bij NMC nooit gehoord eerlijk gezegd.
https://nl.help.tessie.co...battery-management-system
Zelf kreeg ik dat ook als antwoord bij Perplexity deep research op de Skoda Elroq 85 (met NMC batterijen idd) hoe om te gaan met de accu.
https://www.perplexity.ai...-m3vL0RWwRg222Mk6y1hWlg#0
[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 15-10-2025 15:21 ]
Deze instructie is m.i. voornamelijk van toepassing op de LFP varianten van de Tesla's.Whiskey48 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:20:
[...]
Ja, kreeg ik door van een collega die een Tesla heeft met NMC batterijen, dat Tesla dit duidelijk aangeeft in de instructies
https://nl.help.tessie.co...battery-management-system
Omdat bij LFP door het zeer vlakke spannings plateau afwijkingen snel optreden.
Bij NMC speelt dit veel minder. De afgelopen 3 jaar heb ik bij mijn Audi met NMC cellen nooit een significante afwijking gezien, waardoor een "hercalibratie" nodig zou zijn.
Ik laad slechts enkele keren per jaar naar 100% en ga 1 a 2 keer per jaar naar 5-10%.
Misschien is dit ook voldoende om de SOC bepaling nauwkeurig genoeg te houden.
Heb dit even doorgelezen en dit is AI gegenereerde info en komt rommelig over.Whiskey48 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:20:
[...]
Zelf kreeg ik dat ook als antwoord bij Perplexity deep research op de Skoda Elroq 85 (met NMC batterijen idd) hoe om te gaan met de accu.
https://www.perplexity.ai...-m3vL0RWwRg222Mk6y1hWlg#0
Heb er niet zoveel vertrouwen in.
Sommige bronnen waar naar verwezen worden zijn indirect en niet wetenschappelijk onderbouwd. Dit bevestigd mijn mening dat AI gegenereerde technische informatie zeer kritisch bekeken moet worden.
De wetenschappelijke artikelen die ik gelezen (en gezien) heb, zeggen inderdaad een klein laadvenster is beter, maar ga dan wel rond de 50% zitten en vermijdt hoge temperaturen. Een venster van 70-80% vind ik aan de hoge kant. Zeker in de zomer als de auto regelmatig in de volle zon staat (Zelf houd ik 30-60% aan)
Als je daarmee kunt leven heb je naar verwachting een iets langere levensduur. Maar altijd tussen 70-80% houden zal je batterij echt niet in korte tijd vernielen maar ik als prive rijder probeer het maximale qua levensduur eruit te halen.
Het plating wat beschreven wordt treedt op vooral op bij laden op zeer lage temperaturen (<0°C) en als ik het goed heb is LFP gevoeliger hiervoor dan NMC.
[ Voor 21% gewijzigd door deboss65 op 15-10-2025 16:13 ]
Is de standaardwaarde van 160 W/km in ABRP een beetje realistisch? Ik ben een ritje naar Berlijn aan het plannen (max 150) met de 85 vanuit centraal NL en volgens ABRP moet ik na 250km al aan de lader omdat ie bijna leeg is. Herken ik niet echt... Rekent ABRP zo voorzichtig of gaat het echt zo hard als je iets harder rijdt?
Ik weet de exacte waarden niet, maar met 150 gaat het echt heel hard.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Met 100 en niet al te koude of heel warme omstandigheden makkelijk. Met 150 niet. Ik heb de 60 en als ik 130 rij dan zit de auto echt wel op 220-240 W/KmKameelstok schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:18:
Is de standaardwaarde van 160 W/km in ABRP een beetje realistisch? Ik ben een ritje naar Berlijn aan het plannen (max 150) met de 85 vanuit centraal NL en volgens ABRP moet ik na 250km al aan de lader omdat ie bijna leeg is. Herken ik niet echt... Rekent ABRP zo voorzichtig of gaat het echt zo hard als je iets harder rijdt?
Zal niet perse kloppen maar een indicatie wat 'iets harder' rijden doet met de benodigde energie
/f/image/WLz57x1Bm8yTPevAo657uJqZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Kaasbroodje op 15-10-2025 20:37 ]
Afhankelijk van de laadsnelheid (mijn granny charger kan 3.6KW aan) 21u tot vol ;-)!JPD68 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:56:
[...]
Dat ligt eraan hoeveel je rijdt per dagMaar als je met 10% thuiskomt dan duurt het iets meer dan 24 uur tot 80% gok ik zo.
Ik ben wel benieuwd of mensen herkennen dat, op het moment dat je de kachel via de app aanzet terwijl de auto nog aan de paal staat (met max ingestelde laadniveau bereikt), het laden ook verder gaat en je dan boven de max ingestelde waarde uit kan komen.P_de_B schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:35:
Heb ik ook, ik laad tot max 80 maar 's ochtends is het wel eens een paar procent meer.
Alsof de auto de stroom voor het verwarmen uit de paal trekt, maar wel direct max vermogen vd paal vraagt en de rest in de accu pompt.
Dit lijkt mij op zich logisch. Verwarming vereist vermogen maar ongetwijfeld minder dan het minimum vermogen van de paal. Zeker bij 3-fase palen met enkelvoudig relais.tweebel schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:22:
[...]
Ik ben wel benieuwd of mensen herkennen dat, op het moment dat je de kachel via de app aanzet terwijl de auto nog aan de paal staat (met max ingestelde laadniveau bereikt), het laden ook verder gaat en je dan boven de max ingestelde waarde uit kan komen.
Alsof de auto de stroom voor het verwarmen uit de paal trekt, maar wel direct max vermogen vd paal vraagt en de rest in de accu pompt.
Goedendag,
Weet iemand of de Skoda Elroq RS verlichte dorpelsierlijsten heeft? En of er een Skoda logo wordt geprojecteerd op het asfalt vanuit de spiegels, als je de deuren open zet? Zoals de Cupra Tavascan bijvoorbeeld wel heeft?
Weet iemand of de Skoda Elroq RS verlichte dorpelsierlijsten heeft? En of er een Skoda logo wordt geprojecteerd op het asfalt vanuit de spiegels, als je de deuren open zet? Zoals de Cupra Tavascan bijvoorbeeld wel heeft?