• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:45
Maikie18 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:11:
[...]

Anders gewoon in B zetten als je dat graag wilt. Je krijgt die pijltjes ook alleen in sport mode
Je kan de paddles ook gebruiken in de andere modi maar dan keert ie na het gebruik terug naar de automatische modus; dat doet hij in sportmodus niet.

• GJPL69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-11 20:14
Hoi sinds 1,5 week nu de Skoda Elroq in bezit, moet wel zeggen ben er nog niet uit of dit wat is EV rijden maar heb ook nog niet zoveel gereden. denk zo'n 150 Km. Maar waar ik niet uitkom, ik heb een MTC card waarbij tesla laden is uitgesloten. kan ik in de navigatie van Skoda het ook zo instellen dat er bepaalde laad aanbieders niet worden opgenomen in de route. b.v. bij lange routes waarbij onderweg moet worden opgeladen dat er geen Tesla locaties wordt opgenomen.

volgende week naar luxemburg kijken hoe ik dan over de auto denk.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28
GJPL69 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:13:
Hoi sinds 1,5 week nu de Skoda Elroq in bezit, moet wel zeggen ben er nog niet uit of dit wat is EV rijden maar heb ook nog niet zoveel gereden. denk zo'n 150 Km. Maar waar ik niet uitkom, ik heb een MTC card waarbij tesla laden is uitgesloten. kan ik in de navigatie van Skoda het ook zo instellen dat er bepaalde laad aanbieders niet worden opgenomen in de route. b.v. bij lange routes waarbij onderweg moet worden opgeladen dat er geen Tesla locaties wordt opgenomen.

Het schijnt dat je mtc kaart kan koppelen met de app van tesla die je nodig hebt op te laden. Dan kun je daar gewoon laden.

Blijkbaar kan juist MTC nou net niet :(
https://www.elektrischeau...evoegen-aan-de-tesla-app/

[ Voor 7% gewijzigd door Renegade666 op 05-10-2025 16:59 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
Elpenoor schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

Je kan de paddles ook gebruiken in de andere modi maar dan keert ie na het gebruik terug naar de automatische modus; dat doet hij in sportmodus niet.
Bij mij niet, wellicht omdat ik wanneer ik niet in sport rij in de b rij en dan werkt het misschien niet

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Elpenoor
Maikie18 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:08:
[...]

Bij mij niet, wellicht omdat ik wanneer ik niet in sport rij in de b rij en dan werkt het misschien niet
In de B-stand werkt het inderdaad niet.

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04
GJPL69 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:13:

ik heb een abo op abrp en daar kun je filteren op fastned en ionity die beiden werken op je mtc e druppel

abo is nodig voor carplay integratie, maar je kunt bijv 1 maand doen

• MrJones
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:11
Kan ik met de ingebouwde gps kiezen om de meest ecologische route te selecteren?
Want deze stuurt me anders dan google maps en zelfs met de meest onnodige snelwegen.

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
S_Chief schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:53:
Nooit? Staat ie dan wel goed ingesteld?
Dat was hem!
Het was me nog niet opgevallen dat je kan swipen door het instellingen scherm :F

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12 11:34
pkrielen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Nog even wachten op software 5.6, zodat je die kofferdeksel niet meer op je hoofd krijgt..
YouTube: Škoda Software 5.6 for ENYAQ & ELROQ: Big Version, Small Impact
Leuke tirade aan het einde.... O-)

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• hmvanmol
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05:06
Hoe groot is het luisterverschil tussen de standaard audio en het Canton audio systeem?
Iemand ervaring ermee?

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04
Ik had afgelopen week aantal keren dat de smartlink connectie uitviel tijdens rijden en ik was toevallig deze ochtend bij de skoda dealer en hij zei iets interessants

blijkbaar is t een bekend issue dat als er iemand bij je in de auto zit die een android toestel heeft, jou als iphone connected smartlink gebruiker er af kickt

en dat was precies t geval bij mij

dat echt vreemd weer 🙈

• Fluffyx92
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 28-11 12:05
hmvanmol schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:35:
Hoe groot is het luisterverschil tussen de standaard audio en het Canton audio systeem?
Iemand ervaring ermee?
Heel erg groot als je het mij vraagt! Sinds een maand nu de Skoda Elroq 85 Sportline als leaseauto, maar het geluid van de standaard audio valt mij echt zwaar tegen. Heb spijt dat ik niet gekozen heb voor de upgrade.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:03
Fluffyx92 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Heel erg groot als je het mij vraagt! Sinds een maand nu de Skoda Elroq 85 Sportline als leaseauto, maar het geluid van de standaard audio valt mij echt zwaar tegen. Heb spijt dat ik niet gekozen heb voor de upgrade.
Heb je dan ook ervaring met het Canton systeem? Dat standaard audio tegenvalt maakt nog niet dat Canton goed is. Heb nog niemand kunnen betrappen op positieve geluiden m.b.t. de sub bijvoorbeeld.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12 15:13
Homer-Simpson schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Heb je dan ook ervaring met het Canton systeem? Dat standaard audio tegenvalt maakt nog niet dat Canton goed is. Heb nog niemand kunnen betrappen op positieve geluiden m.b.t. de sub bijvoorbeeld.
Zal wel aan de muziek liggen maar ik heb regelmatig de volumeknop aardig opengedraaid op mijn Canton systeem en dan knalt alles lekker. Of het nu zware gitaren of een boinkyboinky nummer is.

Dus geen idee wat mensen nog zouden kunnen missen bij Canton. Het is nu eenmaal geen concertzaal.

• Fluffyx92
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 28-11 12:05
[...]

Tijdens mijn proefrit zat ik in een model waar het Canton systeem in zat, dat was niet de sportline maar de 'gewone' 85 met het Canton systeem. Als ik dit met elkaar vergelijk vind ik het een groot verschil. Het geluid is veel minder 'vlak' en 'emotieloos'.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
PFf, vandaag/deze week even een ID3 mee. Wel een beetje achteruit gang XD De elroq is een stuk stiller, software is ook wat beter qua GUI. Wel heb ik nu even keyless entry, is wel zo prettig :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:57
Iemand enig idee hoe ik dit werkend kan krijgen?
Heb een SL met Advanced pakket maar dit nog niet gezien (lane change assist).
YouTube: Škoda ENYAQ & ELROQ: assistance systems explained - pACC, Travel Ass...
Zie er ook niet een specifieke benaming voor staan in de optielijst van Oktober 2024

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Zal alleen op Maxx zitten, want daar heb je de sensoren aan de zijkant voor nodig. Zelfde geldt voor side protection (of hoe ze dat ook precies noemen) en intelligent park assist.

• TomasE
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 23:56
[...]

Het Canton systeem vind ik waanzinnig. Op 3/4 van de volume slider staat ie voor mij net onder de pijngrens, maar klinkt alles nog heel gedefinieerd. De sub voel je goed, zonder dat er wat in het interieur rammelt oid. Ik luister o.a. heavy metal, en de kick + baspartijen komen erg goed over.

Heb wel wat aan de instellingen gesleuteld. Zo uit m'n hoofd staat ie o.a. tussen stereo en surround in, en de focus op de voorstoelen middenin.

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-11 08:34
TomasE schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:40:
[...]

Het Canton systeem vind ik waanzinnig. Op 3/4 van de volume slider staat ie voor mij net onder de pijngrens, maar klinkt alles nog heel gedefinieerd. De sub voel je goed, zonder dat er wat in het interieur rammelt oid. Ik luister o.a. heavy metal, en de kick + baspartijen komen erg goed over.

Heb wel wat aan de instellingen gesleuteld. Zo uit m'n hoofd staat ie o.a. tussen stereo en surround in, en de focus op de voorstoelen middenin.
Oei...dan hoor je het Elroq toetertje van de auto achter je niet meer denk ik?? ;-)

• TomasE
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 23:56
Elroq85 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:40:
[...]

Oei...dan hoor je het Elroq toetertje van de auto achter je niet meer denk ik?? ;-)
Haha ja, niet al het geluid dat uit de Elroq komt is overtuigend. Het is werkelijk een droeftoeter...

• avdw76!
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-11 22:22
miniterror schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:40:
Iemand enig idee hoe ik dit werkend kan krijgen?
Heb een SL met Advanced pakket maar dit nog niet gezien (lane change assist).
YouTube: Škoda ENYAQ & ELROQ: assistance systems explained - pACC, Travel Ass...
Zie er ook niet een specifieke benaming voor staan in de optielijst van Oktober 2024
Ervaring is dat het niet heel veel toevoegd rij een SL met maxx pakker maar het even snel zelf sturen werkt veel beter en vlotter je moet ook je handen aan het stuur houden.

• JPD68
avdw76! schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:37:
Ervaring is dat het niet heel veel toevoegd rij een SL met maxx pakker maar het even snel zelf sturen werkt veel beter en vlotter je moet ook je handen aan het stuur houden.
Gebruik het juist heel veel, je hoeft één hand losjes op het stuur hebben liggen en de Elroq rijdt als vanzelf. Hier en daar wat schokkerig, vooral bij wegversmallingen op een 80 KM weg.

• MrUnderdude
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04:39
Gisteren de auto opgehaald bij Broekhuis. Wat een vette bak zeg! Ik kon hem eerst niet vinden, ze hadden hem helemaal onder een doek verstopt hahahaha.

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-12 11:54
22e mag ik op cursus bij de lokale Skoda dealer. Ben heel benieuwd.

• avdw76!
  • Laatst online: 24-11 22:22
JPD68 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Gebruik het juist heel veel, je hoeft één hand losjes op het stuur hebben liggen en de Elroq rijdt als vanzelf. Hier en daar wat schokkerig, vooral bij wegversmallingen op een 80 KM weg.
De travelassist gebruik ik ook die is heel fijn. Maar het ging hierover het automatisch wisselen van de rijbaan.

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-12 13:48
wsn1979 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:26:
22e mag ik op cursus bij de lokale Skoda dealer. Ben heel benieuwd.
Ik heb deze cursus ook gedaan, nadat ik een maand of 3 in een Cupra Born had gereden als tijdelijke auto en al ruim 2 maanden mijn Elroq had. Toch nieuwe inzichten opgedaan over de verschillende systemen en hoe de auto zuinig en comfortabel te gebruiken. Dus ondanks dat ik zelf al veel had uitgezocht en geprobeerd vond ik mijn instructeur heel waardevol.

• Holzschuh
Kaasbroodje schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb deze cursus ook gedaan, nadat ik een maand of 3 in een Cupra Born had gereden als tijdelijke auto en al ruim 2 maanden mijn Elroq had. Toch nieuwe inzichten opgedaan over de verschillende systemen en hoe de auto zuinig en comfortabel te gebruiken. Dus ondanks dat ik zelf al veel had uitgezocht en geprobeerd vond ik mijn instructeur heel waardevol.
Ik reed een weekje of 2 in de Elroq. Ik had de hele Speicher serie gezien dus heel veel nieuws had die niet over hoe de auto werkt en welke instellingen er zijn.

Maar efficiënter rijden in een electrische auto was wel heel nuttig. In mijn ICE liet ik de auto al meestal uitrollen maar nu rem ik juist iets eerder af waardoor die langzamer naar het verkeerslicht rolt.

• Broederbas
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:04
Ik kan volgende week mijn Elroq 85 Business uitvoering ophalen.
Ik heb wat tijd om op internet vergelijkingen te maken voor een autoverzekering. Ik zie bij die vergelijkingen op verschillende sites soms als uitvoering Sportline verschijnen als ik het kenteken heb in gevoerd. Ik heb dus een Business uitvoering en verzekering maatschappijen halen de gegevens denk ik op bij het RWD.
Hebben die kentekenregistratienummers daar iets mee van doen. Ik heb de volgende nummers
Variant ABLEDFAD7PX2 en Uitvoering
O0PE1MP001N01AA kan iemand zeggen welke uitvoering dat is?

• fabier
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-10 09:57
Broederbas schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:14:
Ik kan volgende week mijn Elroq 85 Business uitvoering ophalen.
Ik heb wat tijd om op internet vergelijkingen te maken voor een autoverzekering. Ik zie bij die vergelijkingen op verschillende sites soms als uitvoering Sportline verschijnen als ik het kenteken heb in gevoerd. Ik heb dus een Business uitvoering en verzekering maatschappijen halen de gegevens denk ik op bij het RWD.
Hebben die kentekenregistratienummers daar iets mee van doen. Ik heb de volgende nummers
Variant ABLEDFAD7PX2 en Uitvoering
O0PE1MP001N01AA kan iemand zeggen welke uitvoering dat is?
Dit is de Business Edition Tour. Heb precies deze gegevens op mijn kentekenbewijs.

[ Voor 3% gewijzigd door fabier op 08-10-2025 10:21 ]

• hmvanmol
Even een vraag qua private lease...

Is er nog iets mogelijk qua korting, als je een auto wilt gaan bestellen?
Kun je dit opgooien bij een dealer? Of is het de prijs die de configuratie aangeeft, en daar valt niets mee te doen?
Wij willen gaan voor de Elroq, en zouden de auto dan in het nieuwe jaar willen hebben.
Ook gaan tegen die tijd de prijzen omhoog vanwege de wegenbelasting.

Het zou dan gaan om een 60 mnd/15000 km PL.

[ Voor 5% gewijzigd door hmvanmol op 08-10-2025 11:03 ]

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 10:30

DennisMoore

Alles went...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI_vK5N_ztLKUjYOJ6mG5Vrs9-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBwyCji7L8GoQjAaDNglPa7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZmLfKvSBhEZTykUzeYWiAVQ1O8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1jbWmrRRrM6rn1jTTd2AqFB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TWhl-3ysg4KsJN4J5JP3eldsGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQeKaw9Wrf0GRCbEuMOjz4m4.jpg?f=fotoalbum_large

Groot was mijn vreugde toen ik eindelijk een lege garage tot m'n beschikking kreeg en kon proberen of ik de Elroq mbv Remote Parking naar binnen kon laten rijden. De garage is namelijk te smal, pardon, de Elroq is namelijk te breed (achterlijke trend van steeds bredere auto's |:( ) om in de garage het portier nog te kunnen openen om uit te stappen. En ik heb niet zo'n zin om telkens over de achterbank te klauteren.

Groot was mijn teleurstelling toen de Elroq vrijwel meteen protesteerde en weigerde verder te rijden, "Obstruction detected". Ja, dat zie ik ook wel, maar het pást, ik sta perfect uitgelijnd en ik sta er vlak naast om te kijken of alles goed gaat met m'n vinger op de knop.

Wat is dan in hemelsnaam het nut van deze feature?! Is het enkel mogelijk om een parkeerplek te verláten als je te krap werd ingeparkeerd door anderen? Weet iemand een manier om deze flauwekul (waarschijnlijk voortkomend uit aansprakelijkheidsgeneuzel) te overrulen?

(Een mailtje hierover aan Skoda zelf verdwijnt helaas in een groot zwart 'customer service'-gat, Skoda kan/wil deze eenvoudige vraag over hun €50k kostende auto niet beantwoorden.)

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-12 16:37
Ik snap wel dat ze wel een bepaalde marge inbouwen als het gaat om het automatisch inparkeren.
Stel dat je 'm toch niet helemaal lekker hebt staan en hij prakt 'm wel in een te smalle plek en de spiegel klapt eraf komt heir een heel ander bericht te staan.

PSN: Flix20-NL

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:24
hmvanmol schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:55:
Even een vraag qua private lease...

Is er nog iets mogelijk qua korting, als je een auto wilt gaan bestellen?
Kun je dit opgooien bij een dealer? Of is het de prijs die de configuratie aangeeft, en daar valt niets mee te doen?
Wij willen gaan voor de Elroq, en zouden de auto dan in het nieuwe jaar willen hebben.
Ook gaan tegen die tijd de prijzen omhoog vanwege de wegenbelasting.

Het zou dan gaan om een 60 mnd/15000 km PL.
Je kan het altijd proberen, als er een dealer zijn target nog moet halen weet je nooit wat er mogelijk is. Wij hebben destijds onze Seat Ibiza in Heerenveen geregeld via Private Lease en die was toen goedkoper dan andere dealers.

Wanneer de wegenbelasting omhoog gaat wordt dit verrekend met de maandelijkse bedrag. Dus als de wegenbelasting hoger wordt ga je maandelijks meer betalen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Flix20 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:30:
Ik snap wel dat ze wel een bepaalde marge inbouwen als het gaat om het automatisch inparkeren.
Stel dat je 'm toch niet helemaal lekker hebt staan en hij prakt 'm wel in een te smalle plek en de spiegel klapt eraf komt heir een heel ander bericht te staan.
Nouja, het idee lijkt me dat de gebruiker verantwoordelijk wordt voor die inschatting als hij zijn vinger op de knop moet houden.

Dat ie één keer remt en zegt dat je de situatie extra moet controleren om daarna verder te kunnen, prima. Maar dat de sensoren mij overrulen is flauwekul.

[ Voor 13% gewijzigd door DennisMoore op 08-10-2025 12:33 ]

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-12 14:52
DennisMoore schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Nouja, het idee lijkt me dat de gebruiker verantwoordelijk wordt voor die inschatting als hij zijn vinger op de knop moet houden.

Dat ie één keer remt en zegt dat je de situatie extra moet controleren om daarna verder te kunnen, prima. Maar dat de sensoren mij overrulen is flauwekul.
Long press park to continue al geprobeerd dan?

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Italioboy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:50:
[...]

Long press park to continue al geprobeerd dan?
Natuurlijk. Dat is wat er staat dat je moet doen...
Maar de 'obstructie' is daarmee niet verdwenen, dus hij blijft weigeren.

• JPD68
avdw76! schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:14:
De travelassist gebruik ik ook die is heel fijn. Maar het ging hierover het automatisch wisselen van de rijbaan.
Die gebruik ik ook met veel plezier 😀

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:12

MLLL

Palm Treo 650

DennisMoore schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Natuurlijk. Dat is wat er staat dat je moet doen...
Maar de 'obstructie' is daarmee niet verdwenen, dus hij blijft weigeren.
Wel gaaf als de app/server er weer eens uit ligt en de Elroq staat in zo'n smalle garage, sta je dan met de Elroq en kun je door de achterklep naar binnen :P

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:38
MLLL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Wel gaaf als de app/server er weer eens uit ligt en de Elroq staat in zo'n smalle garage, sta je dan met de Elroq en kun je door de achterklep naar binnen :P
Zo te lezen is de auto zo slim dat hij zich niet in die situaltie laat geraken, door er niet in te willen. :X

• Dennis85pr
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:04
🚗 Van Volvo naar Škoda – onze Elroq Sportline 85 is besteld! ⚡

Na jaren met veel plezier in onze Volvo V40 D4 gereden te hebben, werd het tijd voor iets nieuws. De Volvo heeft altijd prima dienst gedaan — betrouwbaar, comfortabel en lekker vlot — maar de tijd staat niet stil. De wegenbelasting voor een diesel loopt inmiddels aardig op, en de auto begint qua technologie en opties wat achter te lopen.

Daarbij merkte ik dat ik toe was aan iets moderners, met wat meer vermogen, up-to-date assistentiesystemen.

We zijn eerst gaan kijken bij de Peugeot e-2008. Leuke auto, maar het design en interieur waren mij iets té futuristisch. Daarna bij de Volvo EX30 gekeken — mooi concept, maar uiteindelijk wat aan de krappe kant, vooral achterin.

En toen kwamen we uit bij de Škoda Elroq. Dat voelde meteen goed: ruim, solide, strak afgewerkt en met de Sportline-uitvoering ook nog eens een sportieve uitstraling. Precies het evenwicht dat we zochten tussen comfort, prestaties en uitstraling.

Op 24 september heeft de dealer de bestelling bij de fabriek geplaatst met de volgende samenstelling:

Uitvoering: Elroq Sportline 85
Kleur: Graphite Grey metallic
DCC
Business Upgrade Pakket – maxx
Winterpakket
Velours mattenset (Elroq/Enyaq)

Volgens Mijn Škoda staat de levering gepland voor week 51.

• Elpenoor
Heeft iemand een suggestie voor een telefoonhouder met Magsafe voor in de Elroq? De meeste die ik zie, hinderen de knoppenrij onder de ventilarieroosters. Ik had er eentje van Ugreen met een draaibare arm, maar de haak is niet lang genoeg om achter de ventilatieroosters te haken ...

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:38
Elpenoor schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:34:
Heeft iemand een suggestie voor een telefoonhouder met Magsafe voor in de Elroq? De meeste die ik zie, hinderen de knoppenrij onder de ventilarieroosters. Ik had er eentje van Ugreen met een draaibare arm, maar de haak is niet lang genoeg om achter de ventilatieroosters te haken ...
Ben wel benieuwd, wat wil je op je telefoonscherm zien tijdens het rijden ?
Persoonlijk ligt bij mij de telefoon op te laden op de lader in de middenconsole en heb ik de functionaliteit die ik van de telefoon nodig heb beschikbaar via Android Auto. Dus ik heb er zelf geen functioneel doel meer voor en ben blij dat ik dus ook geen houder meer nodig heb ervoor.

• Elpenoor
pkrielen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Ben wel benieuwd, wat wil je op je telefoonscherm zien tijdens het rijden ?
Persoonlijk ligt bij mij de telefoon op te laden op de lader in de middenconsole en heb ik de functionaliteit die ik van de telefoon nodig heb beschikbaar via Android Auto. Dus ik heb er zelf geen functioneel doel meer voor en ben blij dat ik dus ook geen houder meer nodig heb ervoor.
Ja, ik gebruik de telefoon tijdens het rijden eigenlijk ook nooit, maar ik heb enkele shortcuts op mijn iPhone om onze poort en voordeur te openen, en die werken enkel als de telefoon ontgrendeld is, en dan moet ik 'm altijd uit m'n tas halen (ja, ik weet het, first world problem ;) ).

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:15
Elpenoor schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:23:
[...]

Ja, ik gebruik de telefoon tijdens het rijden eigenlijk ook nooit, maar ik heb enkele shortcuts op mijn iPhone om onze poort en voordeur te openen, en die werken enkel als de telefoon ontgrendeld is, en dan moet ik 'm altijd uit m'n tas halen (ja, ik weet het, first world problem ;) ).
Met Carplay kun je een HomeAssistant dashboard bedienen vanuit de auto voor die zaken. Wellicht ook met Android Auto?

• Elpenoor
m.eddy schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

Met Carplay kun je een HomeAssistant dashboard bedienen vanuit de auto voor die zaken. Wellicht ook met Android Auto?
Home Assistant heb ik helaas niet ... Maar ik heb bv. wel de Nuki Carplay widget geïnstalleerd, maar die verschijnt in Carplay alleen als ik het scherm van mijn iPhone activeer (zonder daarom te telefoon te ontgrendelen), anders blijft de widget vervaagd.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:51
Ik heb die van Belkin
(bijv: link)

kabel vervangen voor een met een haakse aansluiting naar achteren
Hij blokkeert net de knoppen voor alarmlicht en deurvergrendeling. Maar die heb je niet zo heel vaak nodig, en zolang je het weet is het makkelijk gevonden (omhoog kantelen en je kunt wel bij de knop)

Leeg - Sinds 20180907

• Kaasbroodje
DennisMoore schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:22:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groot was mijn vreugde toen ik eindelijk een lege garage tot m'n beschikking kreeg en kon proberen of ik de Elroq mbv Remote Parking naar binnen kon laten rijden. De garage is namelijk te smal, pardon, de Elroq is namelijk te breed (achterlijke trend van steeds bredere auto's |:( ) om in de garage het portier nog te kunnen openen om uit te stappen. En ik heb niet zo'n zin om telkens over de achterbank te klauteren.

Groot was mijn teleurstelling toen de Elroq vrijwel meteen protesteerde en weigerde verder te rijden, "Obstruction detected". Ja, dat zie ik ook wel, maar het pást, ik sta perfect uitgelijnd en ik sta er vlak naast om te kijken of alles goed gaat met m'n vinger op de knop.

Wat is dan in hemelsnaam het nut van deze feature?! Is het enkel mogelijk om een parkeerplek te verláten als je te krap werd ingeparkeerd door anderen? Weet iemand een manier om deze flauwekul (waarschijnlijk voortkomend uit aansprakelijkheidsgeneuzel) te overrulen?

(Een mailtje hierover aan Skoda zelf verdwijnt helaas in een groot zwart 'customer service'-gat, Skoda kan/wil deze eenvoudige vraag over hun €50k kostende auto niet beantwoorden.)
Ik heb geen verstand van dit systeem want ik heb het niet. Maar al eens achteruit erin geprobeerd? Al heeft dat dus wel het risico als de app/verbinding niet werkt dat je er nooit meer in komt... Als ik langzaam rol naar een verkeerslicht of stilstaand verkeer hoor ik de sensors voor wel eens piepen omdat er dan iets van een blaadje langs komt waaien. Misschien is dat sprietje op de grond het probleem? Ze zouden bij de laadpoort of kofferbak eigen een bekabelde afstandsbediening moeten monteren, dan kun je het handmatig doen. Veel beter dan een app.

• Elpenoor
Chillz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:54:
Ik heb die van Belkin
(bijv: link)

kabel vervangen voor een met een haakse aansluiting naar achteren
Hij blokkeert net de knoppen voor alarmlicht en deurvergrendeling. Maar die heb je niet zo heel vaak nodig, en zolang je het weet is het makkelijk gevonden (omhoog kantelen en je kunt wel bij de knop)
Lekker, die ben ik dus vergeten mee te nemen uit mijn vorige wagen toen ik die verkocht 🤪

• jaapjanvd
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-12 15:25
Zittingen Lodge interieur

Hallo allemaal,

Afgelopen dinsdag mijn Elroq opgehaald en ondertussen 400km verder. Fijne auto, mooie upgrade voor mijn ID.3 First.

Wat wel tegenvalt, is het motief/reliëf van het Lodge interieur. Die voel ik goed zitten en dat zijn natuurlijk precies de zitvlakken.

Tijdens de proefrit dit helemaal niet opgemerkt, maar dat was ook een auto met meer kilometers.

Herkent iemand dit? Is het nog de stijve nieuwigheid of moet ik -helaas- aan een los zitkussen gaan denken? Of gewoon kwestie van wennen?☺️

• jeroenstaman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-12 16:19
jaapjanvd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:09:

Wat wel tegenvalt, is het motief/reliëf van het Lodge interieur. Die voel ik goed zitten en dat zijn natuurlijk precies de zitvlakken.

Tijdens de proefrit dit helemaal niet opgemerkt, maar dat was ook een auto met meer kilometers.

Herkent iemand dit? Is het nog de stijve nieuwigheid of moet ik -helaas- aan een los zitkussen gaan denken? Of gewoon kwestie van wennen?☺️
Heb net deze week de business met loft bekleding. Lodge nooit in t echt gezien maar loft heeft leder aan de (iets opstaande)randen en een soort denim stof in de zitting. Door die randen voelt het afentoe een beetje alsof de stoel eigenlijk iets te smal is, je voelt die tand de heel tijd aanwezig zijn. Geen idee of je de zelfde ervaring hebt, maar ik hoop dat dit met de tijd wat zachter word of uitloopt, want het zit afentoe best een beetje vervelend. 😄

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Kaasbroodje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:29:
[...]

Als ik langzaam rol naar een verkeerslicht of stilstaand verkeer hoor ik de sensors voor wel eens piepen omdat er dan iets van een blaadje langs komt waaien. Misschien is dat sprietje op de grond het probleem?
Zou het 😄? Ik ging er helemaal vanuit dat de sensoren in paniek raakten van de muurtjes, maar inderdaad staan er ook nog wat onkruidsprieten. Ik ga het binnenkort meteen proberen 👍!
Ze zouden bij de laadpoort of kofferbak eigen een bekabelde afstandsbediening moeten monteren, dan kun je het handmatig doen. Veel beter dan een app.
Moet wel een lange kabel zijn dan, waarmee je zowel voor, achter als naast de auto kunt staan 🙂.

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Elpenoor schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:51:
[...]

Home Assistant heb ik helaas niet ... Maar ik heb bv. wel de Nuki Carplay widget geïnstalleerd, maar die verschijnt in Carplay alleen als ik het scherm van mijn iPhone activeer (zonder daarom te telefoon te ontgrendelen), anders blijft de widget vervaagd.
Misschien iets te regelen via een spraakopdracht?
(Ik opende zo m'n poort door de Google Assistant (Android) een 'flow' op m'n Homey te laten starten die dan de poort opende.)

• Elpenoor
DennisMoore schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 04:33:
[...]

Misschien iets te regelen via een spraakopdracht?
(Ik opende zo m'n poort door de Google Assistant (Android) een 'flow' op m'n Homey te laten starten die dan de poort opende.)
Via Siri kan ik mijn Nukislot wel bedienen, maar dat werkt niet altijd goed. Siri is nog altijd mijn spraakassistent, en als ik via Siri een opdracht via Google Assistant wil laten verlopen, dan moet ik alsnog mijn telefoon ontgrendelen. Afijn, het is geen ramp uiteraard - en ik vermoed dat we hier wat off-topic aan het gaan zijn (excuses!).

• Holzschuh

Zit ook op lodge maar na 7K+ inclusief wat 600+ ritjes kan ik niet zeggen dat ik iets voel/merk.
Weet niet of het met het model van de bestuurder te maken heeft, kan zijn dat ik met 2 mtr en 110 kg wat meer tegendruk op het stoelmodel geef :+

• jaapjanvd
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-12 15:25
Holzschuh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:29:
[...]

Zit ook op lodge maar na 7K+ inclusief wat 600+ ritjes kan ik niet zeggen dat ik iets voel/merk.
Weet niet of het met het model van de bestuurder te maken heeft, kan zijn dat ik met 2 mtr en 110 kg wat meer tegendruk op het stoelmodel geef :+
Bedankt voor je reactie en ervaring, nee, dat gewicht red ik niet.
Het zijn vooral deze vlakken die je goed voelt omdat het allemaal kleine bobbeltjes zijn. Wat mij betreft hadden ze dáár de gladde stof gedaan en het ruwe op de stukken waar je niet zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gl9LKbtvv1e8-FcpZMuD8vh6jPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E2YRGHbRbClawLU7EnajLIxn.png?f=fotoalbum_large

Maar laten we het maar even op de nieuwigheid houden! Of iemand moet nog andere inzichten hebben.

• S_Chief
  • Niet online
Ik merk er niets van. Ligt er ook aan hoe dik je broek is.

• Elroq85
S_Chief schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:53:
Ik merk er niets van. Ligt er ook aan hoe dik je broek is.
En misschien ook wel hoe gevoelig je achterste is _/-\o_

• S_Chief
  • Niet online
Elroq85 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

En misschien ook wel hoe gevoelig je achterste is _/-\o_
Zolang 'ie maar dik genoeg is. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsplC_zfAkmyT-eZXSTjm-b0VC0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2PwqLWg0kv0oNeCCRqCpVINW.jpg?f=user_large

• Elroq85
S_Chief schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Zolang 'ie maar dik genoeg is. :+

[Afbeelding]
Dat zit wel goed ;-)

• DM0206
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-12 11:41
TeBo schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:50:
[...]

Heeft de dealer iets kunnen vinden ten aanzien van het brom geluid rond de 100 km per uur ?
Ik heb namelijk een soortgelijke ervaring.
Uiteindelijk is het geluid verdwenen na een bezoek bij de dealer om de airco na te laten kijken.
Ik had namelijk ook problemen met het krijgen van koude lucht. Ze hebben de airco geleegd en opnieuw gevuld. Hierna is het bromgeluid ook niet meer voorgekomen. Ik vermoed dat de brom van de airco unit afkwam.

• Kaasbroodje

Hallo allemaal,

Afgelopen dinsdag mijn Elroq opgehaald en ondertussen 400km verder. Fijne auto, mooie upgrade voor mijn ID.3 First.

Nu je het zegt, dat zat wel wat stevig/stug in het begin. Nu ruim 6000km verder voel ik het niet of ik heb me er naar aangepast. Ik zit er in ieder geval comfortabel in.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42
Er is trouwens een Facebook groep voor de geïnteresseerden:

https://www.facebook.com/groups/skodaevlounge

Ben zelf lid van de VW ID Drivers Club en daar krijg je toch wel vrij snel nuttige info over je auto. Dus mocht je FB hebben dan kan ik dit best handig zijn.

• S_Chief
  • Niet online
Wel jammer het niet op z'n minst read-only is zonder account. Maar goed, dat is Facebook.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:51
Met Facebook-account kun je nog niet zomaar wat zien.
Ligt aan de instellingen van de groep. Deze staat op Prive - Dan moet je eerst lid worden, pas dan kan je uberhaubt wat inzien.

Leeg - Sinds 20180907

• Amuser
  • Laatst online: 29-11 13:54
Ik heb ‘m ook eindelijk binnen en ik moet zeggen dat ik eigenlijk weinig tot niets herken van de hier genoemde ‘problemen’. Ben wel iemand die graag zelf in controle is en daardoor minder gebruik maakt van de hulpsystemen. Ik kwam van een Peugeot e208 en daar wel de nodige technische problemen mee gehad, dus dat speelt ook mee denk ik.
Al met al zeer tevreden, wat een fijne auto is het!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg55MZvUqc4QBPN5Wqkzm9rqtYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kM5hSnMMsukN5OFLm11UtbMg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Amuser op 11-10-2025 07:34 ]

• bartvries
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:22
Ik heb de auto sinds 8 oktober en nu al een probleem met de sleutel. De reservesleutel inzet viel spontaan uit de sleutelhouder en klikt niet meer vast. De 2e sleutel die mijn vrouw gebruikt werkt wel goed op dit vlak. Het lijkt alsof een veertje intern kapot is. Heel fragile trouwens... meer mensen die gehad en betekend dat een hele sleutel vervangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loFSWWrwMRXK-XY3Kl9EogkqvrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvXHwsfi5MaZiMUBP6ZpVSjc.jpg?f=fotoalbum_large

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb dat wel 's gehad met een seat leon huurauto met zo'nzelfde sleutel, het mechaniekje intern is echt heel fragiel, werkt met een soort haakje en een veertje inderdaad.

laat de dealer het maar oplossen, lijkt me een garantiedingetje, iets met dat een sleutel langer als een week moet meegaan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Shanquish op 11-10-2025 16:25 ]

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-12 10:56
upje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:06:
We hebben hier al geruime tijd het probleem dat de auto in accubeschermingsmodus gaat. De status van de auto wordt dan niet meer bijgewerkt in de app, en de auto is ook niet meer te bedienen via de app. Sinds kort nog een probleem erbij; de keyless entry doet het vaker niet dan wel.

Dit probleem speelt al een tijdje, maar we dachten dat het ermee te maken zou hebben dat we de auto relatief weinig gebruikten, ongeveer een/twee keer per week. Inmiddels gebruiken we de auto bijna dagelijks, en het probleem is eerder erger dan beter geworden.

Inmiddels een afspraak gemaakt bij de dealer; we kunnen er pas over 2 maanden terecht, dat valt me wel tegen. Zijn er andere Elroq-gebruikers die ook het accubeschermingsmodus-probleem hebben?
Wij hebben lekker ongelukkig onze elroq 3 dagen voor de vakantie ontvangen. En ik zag op dag 2 van de vakantie deze melding ook voorbij komen en hechtte tot jouw bericht niet heel veel waarde daar aan. Hopelijk is het een eenmalig iets maar daar gaan we pas na de vakantie achterkomen.

• Elroq85
bartvries schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:53:
Ik heb de auto sinds 8 oktober en nu al een probleem met de sleutel. De reservesleutel inzet viel spontaan uit de sleutelhouder en klikt niet meer vast. De 2e sleutel die mijn vrouw gebruikt werkt wel goed op dit vlak. Het lijkt alsof een veertje intern kapot is. Heel fragile trouwens... meer mensen die gehad en betekend dat een hele sleutel vervangen?
[Afbeelding]
Bij mij ligt die houder elke week wel een keer op de grond....rare constructie vind ik.

• MrUnderdude
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1runoyYG-xr0fB2CFICvw4dn8MI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fFjDsXrWZ2DSbQ5ralSFlRR6.png?f=fotoalbum_large

Onderste deel van km stand valt weg in de HUD. Meer mensen last van?

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:07
MrUnderdude schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:19:
[Afbeelding]

Dit kan je aanpassen in je HUD instellingen via de voertuig instellingen. Daar kan je de positie van het HUD aanpassen naar jouw voorkeuren, zoals een tikkie omhoog zetten zodat er niks wegvalt binnen jouw zichtveld. ;)

• Underdude
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:47
dat heb ik al geprobeerd, maar de vage plek verdwijnt hier niet door helaas

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
Underdude schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:09:
dat heb ik al geprobeerd, maar de vage plek verdwijnt hier niet door helaas
Ligt er niet iets voor?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• MrUnderdude
Was het maar waar

• Joey_B
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-12 11:13
MichielJ schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:59:
Gisteren de bevestiging ontvangen dat mijn Elroq is besteld door de lease maatschappij (zakelijk). Daarin stond dat de auto naar verwachting eind mei geleverd wordt.
Ik ben gegaan voor de Elroq Business Edition (85) in het zwart met de volgende paketten:
  • Lodge interieur
  • Business Upgrade pakket Advanced
  • Adaptive Chassis control + Drive Mode Select
  • Winter pakket
  • Warmtepomp
  • Electrisch inklapbare trekhaak
Dan is het ineens niet een hele goedkope auto meer maar wel heel gaaf.. Het is heel jammer dat er alleen maar pakketten te krijgen zijn want heel veel opties zouden er van mij niet op hoeven omdat ik een bepaalde optie wel graag wil zoals het duurdere audio systeem..
Vette configuratie! Ik had hetzelfde 'issue' en ben voor Sportline gegaan met business pakket.

Ben dan net € 1.600,- goedkoper uit en krijg nog net wat kleine extras van de Sportline.

• Broederbas
  • Laatst online: 23:04
Ik heb dus een 85 business met Cleverpakket, trekhaak en sportstuur met toebehoren.
Zou graag willen weten waar al die nummers mee corresponderen. https://www.kentekenradar.nl/auto/skoda/elroq/#variant
fabier schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

Dit is de Business Edition Tour. Heb precies deze gegevens op mijn kentekenbewijs.

• Holzschuh
Al in die bak gekeken waar de HUD uit projecteert, ligt misschien iets in de weg?
Had ook al gedacht dat het de positie was, misschien 1 graad horizontaal verkeerd ipv verticaal?

• lbunt
  • Laatst online: 02-12 13:48
Het lijkt alsof mijn rechter spiegel niet 'dimt' bij achterliggend verkeer in het donker. De binnenspiegel en linker spiegel wel (komt een soort blauwe waas overheen). Meer mensen die daar last van hebben?

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:31
MrUnderdude schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:19:
[Afbeelding]

Bij mij heb ik helemaal links de ACC symbolen staan en daar valt ook een soort schaduw over aan de onderkant. In de HUD settings de boel iets naar rechts roteren maakt het weer zichtbaar maar dan staat de hele HUD balk wat naar rechts geroteerd. Lijkt toch een uitlijn issue te zijn. Ga er tzt wel even mee naar de dealer.
lbunt schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:00:
Het lijkt alsof mijn rechter spiegel niet 'dimt' bij achterliggend verkeer in het donker. De binnenspiegel en linker spiegel wel (komt een soort blauwe waas overheen). Meer mensen die daar last van hebben?
Omdat de dim functie niet op de rechter spiegel zit als ik de documentatie mag geloven. (Doet ie bij mij ook alleen links)
Het lijkt er een beetje op alsof de kaasschaaf over diverse zaken is gehaald om de Elroq prijstechnisch gunstig te kunnen positioneren.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:43
Hier sinds eind vorige week ook in het bezit na 3 maanden wachten *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbwvgAPAsV64_Vvcegmg20gK2bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQ3pIlto7HbxeGNc1r4tqhFk.jpg?f=fotoalbum_large

Elroq BE 85
Steel Grey
Suite interieur
Trekhaak
Clever pakket
Welkomstpakket (dakdragers en all weather matten)

Eerste dagen bevallen prima. Nog wel even wennen aan al die rijsystemen als Travel Assist en (P)ACC en wat de verschillen nu precies zijn...

Ook heb ik nog wel wat ruzie met de Skoda App (IOS) Auto is vaker niet verbonden dan wel....

• cptspekkie
Dit is normaal, de rechter buitenspiegel heeft geen dim functie. Als je goed naar het glas kijkt zie je ook niet de lijn die ongeveer een minimeter of 4 naar binnen zit vanaf de rand gezien. Deze lijn die je wel bij de binnenspiegel en de linker spiegel.

De gedachte hierachter is dat je van de rechter spiegel niet zo snel last hebt als van verblinding bij be linker of binnenspiegels. En dus is het weglaten goedkoper voor de fabrikant. Zo ook bij Audi overigens het geval. Er zijn wel mensen met eerdere Skoda's waar de rechter spiegel al niet meer dimmend was, die de spiegel vervangen hebben voor een dimmende, maar of dat ook bij de Elroq gaat werken weet ik niet.

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:31
cptspekkie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:13:
[...]
Zo ook bij Audi overigens het geval. Er zijn wel mensen met eerdere Skoda's waar de rechter spiegel al niet meer dimmend was, die de spiegel vervangen hebben voor een dimmende, maar of dat ook bij de Elroq gaat werken weet ik niet.
Is dat bij de huidige Q4 zo? Mijn Q4 van 2022 had beide spiegels dimmend.
Had verwacht dat dat bij mijn Elroq ook zo zou zijn. Was een (hele lichte) teleurstelling.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:57

Bob Popcorn

Plop!

Klopt, heeft mijn Octavia ook. De rechterspiegel verblindt je dan ook eigenlijk nooit. Het is meer een budget overweging dan dat er iets mis is dus.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• cptspekkie
deboss65 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

Is dat bij de huidige Q4 zo? Mijn Q4 van 2022 had beide spiegels dimmend.
Had verwacht dat dat bij mijn Elroq ook zo zou zijn. Was een (hele lichte) teleurstelling.
Kan ik wel snappen, maar je kan het ook als een meevaller zien dat je linker buiten spiegel nog wel dimmend is. Want als je specifiek naar de specificatielijsten gaat kijken worden dimmende buiten spiegels nergens beschreven, :P

Was voor mij ook echt een meevaller want ik las eerst in verschillende bronnen dat ie het niet zou hebben en bleek toch wel het geval te zijn.

• hmvanmol
Wat voor laadkabel zit er standaard eigenlijk bij een Elroq?
Of moet je eentje bij bestellen/kopen?

• Kaasbroodje
hmvanmol schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:34:
Wat voor laadkabel zit er standaard eigenlijk bij een Elroq?
Of moet je eentje bij bestellen/kopen?
Een kabel voor openbare AC laadpalen, lvl 2 geloof ik. Die kun je niet thuis in het stopcontact steken (dat zou lvl1 zijn).
Zo iets als deze maar volgens mij zijn ze standaard geel. Die van mij in ieder geval
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIgh3KsQkU4htJbpohoELlAkfNk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i1Q3fSeep0IZXykKxAYtAZnH.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Kaasbroodje op 13-10-2025 17:53 ]

• hmvanmol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwMqrzkEfeApHD1-1nNlse_Ura0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/O3mdBnEvNoSCEvbGNrVdVn7m.jpg?f=user_large
Laadkabel type 2 230V, mode 2
€ 274

Dan zou je deze er dus bij moeten bestellen, of zelf kopen?

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01:21
@hmvanmol dat is een kabel om thuis te laden op 10A.
Er zit een wel een kabel bij om AC te laden, voor als je thuis een laadpaal hebt of langs de straat.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:57

Bob Popcorn

Plop!

hmvanmol schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:03:
[Afbeelding]
Laadkabel type 2 230V, mode 2
€ 274

Dan zou je deze er dus bij moeten bestellen, of zelf kopen?
Dit is een zogenaamde "granny charger", en die heb je nodig als je thuis aan een gewoon stopcontact wil laden. Maar doe je zelf een lol en ga aan een openbare paal laden of koop een laadpaal, want met de Elroq 85 ben je denk ik 2 dagen bezig met laden met een granny charger :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Underdude
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:47
[quote]deboss65 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Bij mij heb ik helemaal links de ACC symbolen staan en daar valt ook een soort schaduw over aan de onderkant. In de HUD settings de boel iets naar rechts roteren maakt het weer zichtbaar maar dan staat de hele HUD balk wat naar rechts geroteerd. Lijkt toch een uitlijn issue te zijn. Ga er tzt wel even mee naar de dealer.

Ahum, je hebt helemaal gelijk. Herinner mij nu ook dat ik de projectie in eerste instantie wat scheef vond staan en bij heb gedraaid. 😏
Teruggedraaid en nu is het weer volledig leesbaar..

[ Voor 4% gewijzigd door Underdude op 13-10-2025 19:59 ]

• hmvanmol
Bob Popcorn schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:23:
[...]

Dit is een zogenaamde "granny charger", en die heb je nodig als je thuis aan een gewoon stopcontact wil laden. Maar doe je zelf een lol en ga aan een openbare paal laden of koop een laadpaal, want met de Elroq 85 ben je denk ik 2 dagen bezig met laden met een granny charger :p
Volgend jaar willen we gaan verhuizen naar een appartement, dus een laadpaal koop ik zowieso (nog) niet. (Weet niet of dat bij een appartement mogelijk is, als je een vaste parkeerplek hebt).
Bij ons op het werk staat wel een aansluiting om je elec. auto op te laden, maar dit is dus een met een gewoon stopcontact. Mijn collega laadt daar ook zijn Born op.
Daarom was mijn vraag over de kabel.
Ik zal woensdag eens informeren hoeveel hij bij ons bijlaadt in een dienst.

• JPD68
Bob Popcorn schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:23:
Dat ligt eraan hoeveel je rijdt per dag ;) Maar als je met 10% thuiskomt dan duurt het iets meer dan 24 uur tot 80% gok ik zo.

• JPD68
hmvanmol schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:05:
Volgend jaar willen we gaan verhuizen naar een appartement, dus een laadpaal koop ik zowieso (nog) niet. (Weet niet of dat bij een appartement mogelijk is, als je een vaste parkeerplek hebt).
Bij ons op het werk staat wel een aansluiting om je elec. auto op te laden, maar dit is dus een met een gewoon stopcontact. Mijn collega laadt daar ook zijn Born op.
Daarom was mijn vraag over de kabel.
Ik zal woensdag eens informeren hoeveel hij bij ons bijlaadt in een dienst.
Als het een nieuwbouwappartement is dan moeten er voorzieningen getroffen worden voor het kunnen aanleggen van een lader bij een vaste parkeerplaats.
Had de aannemer/installateur zich hier in vergist. Die vroeg een belachelijk prijs voor een lader (>€5000) en kwam er later achter dat het groot deel van de aanleg verplicht was. Uiteindelijk voor €1700,- een lader laten installeren door een onafhankelijke installateur.

• bartvries
Herkend iemand dit? Mijn auto staat ingesteld op 80% maximaal laden. Vandaag aan de AC lader zag ik in de app dat hij inmiddels op 83% zat terwijl daar ook staat "beperkt tot 80%".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQMAxMTjpg49DaT0uGso4c_z9-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AW2qJSOfHho1GxkJ9z3gwaeK.jpg?f=fotoalbum_large

Aangekomen bij de auto stond de schuif op maximaal 100%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7IM9YhCw7sk-QLnOWHCnSm8MHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XA7lXRGtHsWG3aFGrHXUlUpm.jpg?f=fotoalbum_large

Toen via pasje op de laadpaal het laden gestopt. Sprong de weergave vanzelf weer op die maximaal 80%???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfwQam5QwbbqVaby0TAqU92uLH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pvGH12zHgBNgOHxxQYy8Qzv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door bartvries op 14-10-2025 14:50 ]

• Holzschuh
Heb je geen laadlocatie ingesteld waardoor die aanpast naar 100%?

Dat terugspringen doet die automatisch, als je dan eens naar 90 of 100 hebt geschoven gaat de auto automatisch terug naar 80% na de 1st volgende laadsessie.

[ Voor 7% gewijzigd door Holzschuh op 14-10-2025 14:55 ]

• bartvries
Zelfs bij die laadlocatie staat ie op 80%. Maar ik zal die eens verwijderen. Ik kan alleen op straat laden, dus niet veel toegevoegde waarde.

• Kaasbroodje
bartvries schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:46:
Herkend iemand dit? Mijn auto staat ingesteld op 80% maximaal laden. Vandaag aan de AC lader zag ik in de app dat hij inmiddels op 83% zat terwijl daar ook staat "beperkt tot 80%".
[Afbeelding]

Aangekomen bij de auto stond de schuif op maximaal 100%.
[Afbeelding]

Toen via pasje op de laadpaal het laden gestopt. Sprong de weergave vanzelf weer op die maximaal 80%???
[Afbeelding]
Wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat de SoC niet altijd klopt. Met een limiet tot 80% laad de auto wel eens op tot 84~% aan de laadpaal. En vandaag nog had ik een laadstatus van 65% volgens de auto maar eenmaal aangekoppeld aan de laadpaal was dit 67%. Geen groot verschil maar toch.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb ik ook, ik laad tot max 80 maar 's ochtends is het wel eens een paar procent meer.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:43
Kaasbroodje schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:29:
[...]

Wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat de SoC niet altijd klopt. Met een limiet tot 80% laad de auto wel eens op tot 84~% aan de laadpaal. En vandaag nog had ik een laadstatus van 65% volgens de auto maar eenmaal aangekoppeld aan de laadpaal was dit 67%. Geen groot verschil maar toch.
Daaropvolgend. Is het voor het BMS (wat meen ik zorgt dat de SoC zo correct mogelijk weergegeven blijft) nog zinvol om periodiek te laden tot 100%? Of is dit een achterhaald principe? En als dit laden tot 100% dan zinvol is moet dit dan vanaf een zo laag mogelijk SoC (van pak hem beet 10%)?

Wat ik eigenlijk alleen doe momenteel is de accu zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% SoC houden.
Pagina: 1 ... 55 ... 60 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa