Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Fluffyx92 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:01:
Ik heb sinds een maand een Škoda Enyaq 85 Sportline (zonder extra pakketten, paste niet binnen het leasebudget). Ik mis wel keyless entry en draadloos opladen, maar wat me echt tegenvalt zijn twee dingen:

1) Actieradius
Bij 80% geeft de auto ~366 km aan. Ik rijd vooral naar werk en vaak in file / stapvoets verkeer. Gemiddeld kom ik uit op zo’n 18–19 kWh/100 km. Ik had op basis van reviews en mijn verwachtingen toch op een hogere actieradius gerekend. Is ~366 km bij 80% normaal voor deze uitvoering, of zie ik iets over het hoofd?

2) Sound System standaard
Het standaard geluid in de Sportline vind ik erg vlak: weinig emotie of diepgang. Zijn er mensen die de audio (laten) upgraden via een tuning- of audioshop? Zo ja: welke shop en welk pakket raden jullie aan (bijv. betere speakers, subwoofer, versterker)? En wat hebben de kosten/ervaren winst in geluidskwaliteit ongeveer gedaan?
Die eerste dingen mis ook erg, kon mij ook niet anders (85 BE).
Speakers waren beetje meh, beetje aangepast, maar nu ze een paar weken in gespeeld zijn, valt het mij niet tegen. (draait het nodige metal :P) alleen het geluids beeld is in het midden van de auto, als ik dat aanpas, wordt het er niet beter op...

Qua radius, merk wel dat het heel afhankelijk hoe je rijd. de ene keer bij 100% was het 370, maar nu een beetje ingereden, je eigen tempo zoeken, zit ik nu ook rond de 430. En zoals @Elroq85 zegt, kan het nog beter, maar dat moet je mar kunnen :X

Maar zijn zoveel factoren wat mee speelt. Weg, weer, rijdgedrag, velg grote/banddikte.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-10 21:19
Correct me if I'm wrong, maar de auto maakt de berekening o.b.v. je vorige rit. (kan dit even niet terug vinden in het boekje)
Dus het kan maar zo zijn dat je 's avonds lekker doorgereden hebt en je met 50% nog maar 200km kan rijden, je vervolgens rustig aan boodschappen gaat doen en 'm met 45% weer weg zet, de volgende keer instappen je 220km range hebt.
Dit is me al een aantal keer opgevallen.

PSN: Flix20-NL

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-10 15:06
Flix20 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:43:
Correct me if I'm wrong, maar de auto maakt de berekening o.b.v. je vorige rit. (kan dit even niet terug vinden in het boekje)
Dus het kan maar zo zijn dat je 's avonds lekker doorgereden hebt en je met 50% nog maar 200km kan rijden, je vervolgens rustig aan boodschappen gaat doen en 'm met 45% weer weg zet, de volgende keer instappen je 220km range hebt.
Ja klopt idd, dat zie ik ook wel eens gebeuren

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-10 16:52
Zo, bestelling is de deur uit. Sportline 60 in Steel Grey met Advanced pakket.

Als actuele levertijd wordt 14 weken genoemd. Daarmee komt de levering waarschijnlijk in week 1. Wordt dan wel voor 1/1 al op kenteken gezet ivm de nieuwe bijtelling tarieven.

Helaas geen Honeymoon link bij Auto Hoogenboom. Ik wordt via de lease maatschappij op de hoogte gehouden.

Ik heb de sheet ingevuld.

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:40
Flix20 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:43:
Klopt. Voor 'VAG' EV's geldt dat het voorgaande gebruik geëxtrapoleerd wordt om het geschatte rijbereik weer te geven. Ook als daar een dag (of meer) tussen zit en/of een laadbeurt, ongeacht tot welk SoC %. Er zijn merken die dit anders doen, maar deze methode is volgens mij het fijnst. Evengoed blijft het een guess-o-meter (GOM) :)

iRacing Profiel

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:40
MetaalMan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:13:
[...]

Klopt. Voor 'VAG' EV's geldt dat het voorgaande gebruik geëxtrapoleerd wordt om het geschatte rijbereik weer te geven. Ook als daar een dag (of meer) tussen zit en/of een laadbeurt, ongeacht tot welk SoC %. Er zijn merken die dit anders doen, maar deze methode is volgens mij het fijnst. Evengoed blijft het een guess-o-meter (GOM) :)
Wat ook grappig is om te zien is als je op bv 60% en 212 km staat en je maakt een route naar punt A dat hij makkelijk dan van 212km naar 160 km kan springen en naar route B er 190km van maakt in zijn schatting

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:31
@Fluffyx92 heeft het ook over een enyaq

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
We hebben hier al geruime tijd het probleem dat de auto in accubeschermingsmodus gaat. De status van de auto wordt dan niet meer bijgewerkt in de app, en de auto is ook niet meer te bedienen via de app. Sinds kort nog een probleem erbij; de keyless entry doet het vaker niet dan wel.

Dit probleem speelt al een tijdje, maar we dachten dat het ermee te maken zou hebben dat we de auto relatief weinig gebruikten, ongeveer een/twee keer per week. Inmiddels gebruiken we de auto bijna dagelijks, en het probleem is eerder erger dan beter geworden.

Inmiddels een afspraak gemaakt bij de dealer; we kunnen er pas over 2 maanden terecht, dat valt me wel tegen. Zijn er andere Elroq-gebruikers die ook het accubeschermingsmodus-probleem hebben?

• Elroq85
upje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:06:
We hebben hier al geruime tijd het probleem dat de auto in accubeschermingsmodus gaat. De status van de auto wordt dan niet meer bijgewerkt in de app, en de auto is ook niet meer te bedienen via de app. Sinds kort nog een probleem erbij; de keyless entry doet het vaker niet dan wel.

Dit probleem speelt al een tijdje, maar we dachten dat het ermee te maken zou hebben dat we de auto relatief weinig gebruikten, ongeveer een/twee keer per week. Inmiddels gebruiken we de auto bijna dagelijks, en het probleem is eerder erger dan beter geworden.

Inmiddels een afspraak gemaakt bij de dealer; we kunnen er pas over 2 maanden terecht, dat valt me wel tegen. Zijn er andere Elroq-gebruikers die ook het accubeschermingsmodus-probleem hebben?
Nee nog niet gezien gedurende de 6 maanden dat ik de auto heb. Maar bizar dat de dealer bij dit soort problemen niet eerder tijd heeft. Lijkt me niet juist.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:01
upje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:06:

Nog niet gezien. Heb wel een werkplaatsticket ingeschoten bij Skoda voor wat anders en merkte dat ik ook een recall achtig iets met de 12V accu kon aanklikken. Ook maar gedaan dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-10 10:07
Vandaag de gratis cursus elektrisch rijden gehad. Was vooral voor de Mrs want die leest hier niet mee en kijkt eigenlijk ook geen YT over auto's enzo. Het is meer een uitgebreide uitleg van alle mogelijkheden dan echt rijden, maar met 7K km op de teller en een verbruik van 15kWh/100km zou dat ook een beetje mosterd na de maaltijd zijn.
Het enige dat ik niet wist is dat je de autogegevens (km-stand/verbruik) ook op het dashboard kon krijgen met de pijltjes rechtsonder op het stuur. En het was wel gezellig :)

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:02
Vandaag bericht van de dealer dat de auto aangekomen is in Nederland. Begin juni besteld, wat duurde het wachten toch lang. 8 Oktober eindelijk ophalen! (zal de sheet bijwerken)

• fabier
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-10 10:23
Kleine teleurstelling bij het ophalen van de Elroq 85 Tour. Ik was in de veronderstelling dat het net voor de hoedenplank was inbegrepen, maar het blijkt een bagagescheidingsnet (stond overigens wel zo benoemd). Helaas is het net onder de hoedenplank (nog) niet los leverbaar.

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:59
Renegade666 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:34:
[...]

Die eerste dingen mis ook erg, kon mij ook niet anders (85 BE).
Speakers waren beetje meh, beetje aangepast, maar nu ze een paar weken in gespeeld zijn, valt het mij niet tegen. (draait het nodige metal :P) alleen het geluids beeld is in het midden van de auto, als ik dat aanpas, wordt het er niet beter op...

Qua radius, merk wel dat het heel afhankelijk hoe je rijd. de ene keer bij 100% was het 370, maar nu een beetje ingereden, je eigen tempo zoeken, zit ik nu ook rond de 430. En zoals @Elroq85 zegt, kan het nog beter, maar dat moet je mar kunnen :X

Maar zijn zoveel factoren wat mee speelt. Weg, weer, rijdgedrag, velg grote/banddikte.
Welke equalizer settings gebruik jij? Bij mij klinkt rock en metal niet goed.

• Renegade666
  • Nu online
fabier schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:18:
Kleine teleurstelling bij het ophalen van de Elroq 85 Tour. Ik was in de veronderstelling dat het net voor de hoedenplank was inbegrepen, maar het blijkt een bagagescheidingsnet (stond overigens wel zo benoemd). Helaas is het net onder de hoedenplank (nog) niet los leverbaar.
Die is wel los leverbaar, heb er ook naar gevraagd. Is onderdeel van het transport pakket. En als je hem los wilt hebben, kost het je 260 euro, dan krijg je een nieuwe hoedenplank met dst netje.

Heb ondertussen self wat geprint en getest. Moet nog even wat finetuning hebben, maar dan zit hij er bij mij ook onder😅

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
remcodh078 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:19:
[...]

Welke equalizer settings gebruik jij? Bij mij klinkt rock en metal niet goed.
Bas +9, andere 2 -9.

Muziek komt vanuit plexamp, en meestal 320mp3 of flac (oudere meuk soms in wat lager). Maar klinkt wel prima nu zo.

• 1980Wouter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:40
Ik heb eigenlijk nog een vraagje. We hebben nu een tijdje onze Elroq. Ik vraag me af of het een instelling of iets dergelijks is of dat het gewoon niet aanwezig is maar bij het achteruit inparkeren heb ik allerlei sensoren en piepjes aan de achterkant, maar ik mis eigenlijk de sensoren aan de voorzijde van de auto.
Zit dat überhaupt wel op de Elroq en staat het nog niet aan? Ik bedoel, er zitten genoeg sensoren aan de voorkant want bijvoorbeeld wanneer je rijdt remt hij ook al af als de voorligger zachter rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkrielen
1980Wouter schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:22:
Ik heb eigenlijk nog een vraagje. We hebben nu een tijdje onze Elroq. Ik vraag me af of het een instelling of iets dergelijks is of dat het gewoon niet aanwezig is maar bij het achteruit inparkeren heb ik allerlei sensoren en piepjes aan de achterkant, maar ik mis eigenlijk de sensoren aan de voorzijde van de auto.
Zit dat überhaupt wel op de Elroq en staat het nog niet aan? Ik bedoel, er zitten genoeg sensoren aan de voorkant want bijvoorbeeld wanneer je rijdt remt hij ook al af als de voorligger zachter rijdt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hz7Cjdz3JoukSJIM0Z8g60wq5bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7gQV2f6ye0b1NXVcTVKTv0c.png?f=fotoalbum_large

• hmvanmol
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:58
waar kun je deze lijst met opties ergens vinden?

Update: Laat maar, al gevonden O-)

[ Voor 5% gewijzigd door hmvanmol op 24-09-2025 19:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-10 13:44
YouTube: Škoda Software Update 5.6 Review: Only Bugfixes, No Real Changes

Nieuwe software zit in de pijplijn; 5.6.
Maar behalve dat door Easy Open de klep niet meer op je kop landt is er nauwelijks iets veranderd.

• 1980Wouter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:40
Thanks. Helaas zit die er dus bij ons niet op. Toch vreemd met al die sensoren die er wel op zitten die al in de gaten houden wat er voor je rijdt en hoe hard etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
1980Wouter schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:26:
[...]

Thanks. Helaas zit die er dus bij ons niet op. Toch vreemd met al die sensoren die er wel op zitten die al in de gaten houden wat er voor je rijdt en hoe hard etc.
Dat is appels met peren vergelijken denk ik. Zijn twee (of meer) verschillende systemen.
En vanuit commercieel punt moet men natuurlijk wat dingen weglaten om de duurdere opties te kunnen slijten.

• Broederbas
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:28
Renegade666 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:20:
[...]

Die is wel los leverbaar, heb er ook naar gevraagd. Is onderdeel van het transport pakket. En als je hem los wilt hebben, kost het je 260 euro, dan krijg je een nieuwe hoedenplank met dst netje.

Heb ondertussen self wat geprint en getest. Moet nog even wat finetuning hebben, maar dan zit hij er bij mij ook onder😅
Klopt dit wel, als je de auto configureert met een transportpakket dan zie ik geen netje onder de hoedenplank. ( zie foto)

[ Voor 24% gewijzigd door Broederbas op 24-09-2025 23:19 ]

• Broederbas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmacDVB7du87obANiDxuhhbVQmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNiMJf0Fmqv4YkTxHhTpVoPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amuser
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18-10 07:24
Klopt niet, je krijgt die hoedenplank met opbergnet pas vanaf het Pluspakket.

• remcodh078
Renegade666 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:24:
[...]

Bas +9, andere 2 -9.

Muziek komt vanuit plexamp, en meestal 320mp3 of flac (oudere meuk soms in wat lager). Maar klinkt wel prima nu zo.
Bedankt. Ik zal het eens proberen, maar kan me niet voorstellen dat het met deze settings goed klinkt voor mij haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
remcodh078 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:57:
[...]

Bedankt. Ik zal het eens proberen, maar kan me niet voorstellen dat het met deze settings goed klinkt voor mij haha.
Denk het ook niet, omdat ik mijn ogen vol stront had...

Deze heb ik🙈
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wN6mcCc1/20250924-152224.jpg

• Flix20
Renegade666 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:20:
[...]

Net onder de hoedeplak is geen onderdeel van het transportpak maar van het plus pakket.
Holzschuh schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:26:
YouTube: Škoda Software Update 5.6 Review: Only Bugfixes, No Real Changes

Nieuwe software zit in de pijplijn; 5.6.
Maar behalve dat door Easy Open de klep niet meer op je kop landt is er nauwelijks iets veranderd.
Nou die update is wel heel welkom. Wat heb ik maar wat vaak al staan vloeken dat ik in de achterbak bezig ben en dat ding begint te piepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Flix20 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:36:
[...]

Net onder de hoedeplak is geen onderdeel van het transportpak maar van het plus pakket.
[...]
Hmm, dacht echt dat zo was. Marja, beide keren, je kunt hem los krijgen voor zak geld..

• remcodh078
Renegade666 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:28:
[...]

Deze heb ik🙈
[Afbeelding]
Kijk dat lijkt er meer op thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusvos0306
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-10 12:09
In april 2025 de Skoda Elroq besteld via zakelijk lease bij Wittebrug. Leverdatum rond 12 november door inlevering huidige lease auto. Ik heb het excel sheet ingevuld. Werkgever had gevraagd of de mogelijkheid was om de auto eerder aan te leveren maar volgens Wittebrug was dat niet mogelijk. Ook nog nagevraagd of er nog een trekhaak bijgesteld kan worden maar dat kon ook niet. Ik zie wel dat er al trekhaak voorbereiding opzit. Hoe zit dat precies?

• ZeeEzel
  • Laatst online: 13-10 21:41
jusvos0306 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:46:
In april 2025 de Skoda Elroq besteld via zakelijk lease bij Wittebrug. Leverdatum rond 12 november door inlevering huidige lease auto. Ik heb het excel sheet ingevuld. Werkgever had gevraagd of de mogelijkheid was om de auto eerder aan te leveren maar volgens Wittebrug was dat niet mogelijk. Ook nog nagevraagd of er nog een trekhaak bijgesteld kan worden maar dat kon ook niet. Ik zie wel dat er al trekhaak voorbereiding opzit. Hoe zit dat precies?
Dat heeft met het systeem te maken, het is achteraf super moeilijk om in het systeem de trekhaak in te progammeren.

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:09
Zo, net thuis van een rit vanuit ons vakantie adres in zuid Duitsland naar huis.
Net onder Keulen had de navigatie zoiets van "doe het zelf maar" en was de GPS positie volledig kwijt.
Daarna vielen de SOS functies en sommige assistent systemen uit (snelheids waarschuwingen etc..)
Navigeren naar een laadstation zat er ook even niet in. Lekker handig op een lange reis naar huis :-(

Geen leven in te krijgen dus ik dacht schakel over op android auto en google maps navigatie.
Zelfde verhaal! Android auto uitschakelen en google maps alleen op de telefoon gebruiken gaf wel de juiste GPS positie en er was enigzins te navigeren.
Blijkbaar krijgt google maps tijdens gebruik van android auto de GPS data van de auto.
Omdat deze compleet gestoord was werkte het dus niet. Was nieuw voor me.
De app werkte ook niet (geen verbinding met auto) dus feest was compleet.
Welkom in de digitale buggy wereld.

Thuisgekomen en nadat de auto een tijdje afgesloten was geweest vond het systeem weer een GPS positie en werkte alle systemen weer.

Verdere ervaringen tijdens de rit:
- Spraak herkenning via Laura is ruk.. Een opdracht geven om naar een bepaalde laadstation in de buurt van Keulen te navigeren werd begrepen als "wilt u navigeren naar Fastned huppeldepup in Nederland"
Ruim buiten het bereik. hoe dan?

- Zoeken naar een specifiek laadstation (enbw) langs de route is ook onbruikbaar of niet mogelijk.

- Een keuze maken uit diverse aangegeven routes via de kaart is ook sub-optimaal moet ik zeggen.
De kaart detaillering is ondanks het grote scherm en hoge resolutie beroerd. Kleine plaatsnamen worden weergegeven maar grotere (bekende) vaak niet zodat je soms geen idee hebt hoe de route loopt.
Dit was in mijn vorige EV (audi Q4) in mijn ervaring beter opgelost, ondanks het kleinere scherm.
En het zoeken naar laadstations werkte in de Q4 ook beter.

Kortom het infotainment systeem heeft mij niet geheel overtuigd.

Maar het rijden an sich is me heel goed bevallen. Heb behoorlijk doorgereden en de power van de 85 is subliem. Even versnellen om in te halen gaat als de brandweer.
De ACC werkte ook prima maar de travel assist ga ik niet meer gebruiken.
Hier wordt ik kriegel van het nerveuze gestuur, lichte ge-ping pong in de rijstrook, het continue getrek aan het stuurwiel en de melding "handen aan het stuur houden". Hier heb ik zoiets van: of het systeem stuurt, of ik. En niet samen.
Mijn Q4 had dit allemaal niet en met de ervaringen van nu zou ik de travel assist ook niet als een belangrijke optie kiezen als dit niet in een pakket zou zitten. De (P)ACC is wel heel fijn.

Samengevat: Een hele fijn rijdende auto maar de assistent systemen en solide werking zijn sub-optimaal zal ik maar zeggen.

• GJPL69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-10 12:33
Sinds een paar dagen in het bezit van een
Elroq fijne auto maar door zakelijke lease weinig opties. nu wilde ik via de skoda app wel eens ACC voor een maand proberen. maar elke keer krijg ik de melding Uw factuur adres kon niet worden gevalideerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2dn3bHMmk7Tl3dj3YKGdOn-ezI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9m2M0KZLIztGN4INfkEyAGg.jpg?f=fotoalbum_large
Weet iemand waar dit fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
GJPL69 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:45:
Elroq fijne auto maar door zakelijke lease weinig opties. nu wilde ik via de skoda app wel eens ACC voor een maand proberen. maar elke keer krijg ik de melding Uw factuur adres kon niet worden gevalideerd.
[Afbeelding]
Dat probleem heb ik ook🙄
Zo geweldig dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Ik heb het gevoel dat er een kaarten update geweest is.
Waar ik voorheen altijd de bekende foutmelding kreeg dat alle hulpsystemen uitgevallen zijn bij afrit Vinkeveen van de A2, kreeg ik deze vandaag zowaar een keer niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:20

Pinjataaa

Hit me!

GJPL69 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:45:
[Afbeelding]
Je moet een spatie gebruiken bij jouw postcode

1234 AB

• GJPL69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-10 12:33
Pinjataaa schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:10:
[...]

1234 AB
perfect dat was het dus. ontzettend bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:02
[...]

1234 AB
Welke UX goon bij VW verzint dit 8)7

• Flix20
ytr81 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:26:
[...]

Welke UX goon bij VW verzint dit 8)7
Software is al een aantal jaar niet het sterkste punt bij de VAG…

• Renegade666
  • Nu online
[...]

1234 AB
Hmm, volgens mij had ik dat ook geprobeerd.
Later wel eens proberen als mijn auto terug is van de dealer straks, anders ben ik week kwijt van gratis testen.

• Tomskii5
  • Laatst online: 15-10 20:40
Ik merkte vandaag op in de ID5 (zie vorige post) die ik als leenauto heb dat de HUD daar dus wel apart te besturen is qua content. Daarvoor moet je op het pijltje omhoog duwen op het stuur. Iemand bij de Elroq al tegengekomen hoe die aan te passen is? Voor zover ik al heb liggen proberen in mijjn Elroq is dat absoluut niet mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Tomskii5 op 25-09-2025 20:43 ]

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robi-One
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:42:
Ik heb het gevoel dat er een kaarten update geweest is.
Waar ik voorheen altijd de bekende foutmelding kreeg dat alle hulpsystemen uitgevallen zijn bij afrit Vinkeveen van de A2, kreeg ik deze vandaag zowaar een keer niet!
Dat idee heb ik ook. Bij een vast punt waar ik eerder de meldingen kreeg is dit ook verleden tijd sinds ongeveer een week.

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:59
De medewerker die verzonnen heeft dat er een spatie tussen de cijfers en letters van de postcode nodig is, zou een oud Apple ontwerper kunnen zijn. Bij Apple in je account moet je ook altijd een spatie gebruiken in de postcode. :P

En de HUD is bij de Elroq niet met het stuurwiel aan te passen. Ik heb Speicher in een video horen benoemen dat dit ten tijden van de Enyaq wel kon met het scrol wiel aan de rechter kant. Maar die functie in een latere software versie is weggehaald. Wellicht dat het te lastig was of voor problemen zorgde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
deboss65 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:16:...
- Zoeken naar een specifiek laadstation (enbw) langs de route is ook onbruikbaar of niet mogelijk.
...
De ACC werkte ook prima maar de travel assist ga ik niet meer gebruiken.
Hier wordt ik kriegel van het nerveuze gestuur, lichte ge-ping pong in de rijstrook, het continue getrek aan het stuurwiel en de melding "handen aan het stuur houden". Hier heb ik zoiets van: of het systeem stuurt, of ik.
Hoe bedoel je het zoeken naar een laadstation? Ik heb bij mijn vakantie alleen EnBW gebruikt van de zomer en eigenlijk steeds zonder problemen bij het adres uit de EnBW app ook het laadstation gevonden bij de Elroq.

Die Travel Assist melding over handjes aan het stuur is puur juridisch aangezien de auto niet mag rijden dus moet je blijven opletten. Heb die ook gebruikt richting Zuid-Duitsland en na een paar keer proberen had ik de juiste plek gevonden waar 1 hand losjes aan het stuur voldoende was. Als die al ging mopperen was even knijpen voldoende :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
cptspekkie schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:16:
De medewerker die verzonnen heeft dat er een spatie tussen de cijfers en letters van de postcode nodig is, zou een oud Apple ontwerper kunnen zijn. Bij Apple in je account moet je ook altijd een spatie gebruiken in de postcode. :P

En de HUD is bij de Elroq niet met het stuurwiel aan te passen. Ik heb Speicher in een video horen benoemen dat dit ten tijden van de Enyaq wel kon met het scrol wiel aan de rechter kant. Maar die functie in een latere software versie is weggehaald. Wellicht dat het te lastig was of voor problemen zorgde?
Thanks voor de toelichting (HUD), jammer wel. Kan me voorstellen dat het wat verward maar toch jammer dat je daar niets in kan aanpassen (al was het dan via infotainment bvb los van de positie van de HUD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo123
  • Laatst online: 08-10 22:30
Renegade666 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:28:
[...]

Deze heb ik🙈
[Afbeelding]
Ik heb zelf nu de app Wavelet geïnstalleerd op telefoon, aangezien de EQ van de Elroq wel erg basic is en ik er niets goed van gemaakt krijg. In wavelet kun je iets beter de EQ tweaken en dat i.c.m. de EQ van de Elroq (i know niet ideaal 2x EQ) krijg je er wel redelijk goed geluid uit. De standaard EQ van Spotify werd ieder liedje weer gereset/gedeactiveerd.

Het is natuurlijk niet te vergelijken met het Beats Audio systeem wat ik in mij Leon ST (5F) had, maar dit was te verwachten.

Het valt me wel tegen dat het systeem al heel snel de limiter erin gooit, dus gaat niet echt hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBB4Tuf3M_o13JgXjOA22vOKfwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obxbtyt8xWKytZdOqkp3o3SS.jpg?f=fotoalbum_large

sinds vandaag kan ik mijn Elroq niet bereiken terwijl ie gewoon onder de carport staat

zou dat met een cloud service down vandoen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
DrDelete schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:40:
[Afbeelding]

sinds vandaag kan ik mijn Elroq niet bereiken terwijl ie gewoon onder de carport staat

Doet bij gewoon. Maar sta niet onder carport.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WernerH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-10 23:17
Zojuist mail gehad dat ik een afspraak voor aflevering kan inplannen :)
Eerste afspraak mogelijkheid is dan 17 oktober, dus als nog even wat weekjes wachten.

(Excel bijgewerkt)

[ Voor 6% gewijzigd door WernerH op 26-09-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Holzschuh schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:47:
[...]

Hoe bedoel je het zoeken naar een laadstation? Ik heb bij mijn vakantie alleen EnBW gebruikt van de zomer en eigenlijk steeds zonder problemen bij het adres uit de EnBW app ook het laadstation gevonden bij de Elroq.

Die Travel Assist melding over handjes aan het stuur is puur juridisch aangezien de auto niet mag rijden dus moet je blijven opletten. Heb die ook gebruikt richting Zuid-Duitsland en na een paar keer proberen had ik de juiste plek gevonden waar 1 hand losjes aan het stuur voldoende was. Als die al ging mopperen was even knijpen voldoende :)
Bij een lange reis ga ik rijden en bepaal dan onderweg waar ik ongeveer wil gaan stoppen en laden.
De variabelen zijn: blaas , verbruik (stevig doorgereden of rustig aan) en gewoon zin om te stoppen.
Dus de keuze van de volgende laadstop door de navigatie vanaf start is eerste instantie een laadstop die ik meestal niet wil.
door deze laadstop te selecteren en een ander laaddoel in een lijst te kiezen krijg ik alles te zien wat in de buurt van de in eerste instantie geselecteerde laadpaal zit. Dus ook laadpalen redelijk ver buiten de route.
Die lijst kan ik niet filteren dus moet ik daar tijdens het rijden met het handje doorheen. Bijzonder afleidend en ongewenst.
De andere optie is bij zoeken en de icoontjes voor bijzondere reisdoelen, laadpalen langs de route te selecteren. Dit is al iets bruikbaarder maar ook moet ik hier een lange lijst door. Want ook hier kan ik niets filteren.
Dus probeer ik het via Laura. Die bakt er helemaal niets van. Die kiest ergens in de buurt van de route een EnbW laadpaal terwijl ik voor een specifieke route toevallig weet dat er sowieso één bruikbare direct aan de snelweg ligt. Kortom ook niet bruikbaar.

Ik heb ook de EnbW app en daar zou ik kunnen zoeken , maar dan moet ik los de telefoon bedienen of android auto hebben draaien. Die heb ik meestal niet aanstaan, maar stel dat dat wel zo is moet ik de locatie opzoeken en in de Skoda navigatie in zien te voeren. Want ik wil wel de laadpaal daarin hebben want met de temperaturen van de afgelopen week is voorverwarmen (optimaliseren) van de accu nodig om een beetje laadsnelheid te krijgen.

Waar het mij om gaat is dat de Skoda navigatie dit goed moet regelen en dat ik niet moet uitwijken naar aparte apps etc... Allemaal bijzonder afleidend.

Verder ben ik niet tevreden over de performance van EnbW. Zeer regelmatig doe de laadpaal het niet, moet opnieuw opgestart worden, breekt het laden spontaan af en moet ik opnieuw de boel weer initialiseren, of het Laadvermogen is naadje omdat de meeste EnbW laadpalen het vermogen verdeeld.
In de vorige jaren had ik betere ervaringen met Ionity en Tesla.
Wat ik nu ook veel gebruik is de ad-hoc laden app. Die laat laadpalen zien met prijzen beneden de 50ct/kWh die je zonder laadpas, app en abbonnement kunt gebruiken, Gewoon met je pinpas of credit card.
Nadeel is dat deze niet langs de snelwegen liggen. Maar voor lokaal gebruik (in Duitsland) perfect en net zo duur als sommige niet al te dure abonnementen.

Over de travel assist: Het vastpakken van het stuur is niet mijn primaire ergernis. Het is de onrustige wegbepaling. en ik ben continue bezig het systeem te bewaken. Dus blijf ik bij mijn mening: Of de auto stuurt betrouwbaar en zuiver, of ik doe het. Tot nu toe doe ik het beter 8)

[ Voor 11% gewijzigd door deboss65 op 26-09-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
deboss65 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:06:
[...]

Bij een lange reis ga ik rijden en bepaal dan onderweg waar ik ongeveer wil gaan stoppen en laden.
De variabelen zijn: blaas , verbruik (stevig doorgereden of rustig aan) en gewoon zin om te stoppen.
Dus de keuze van de volgende laadstop door de navigatie vanaf start is eerste instantie een laadstop die ik meestal niet wil.
door deze laadstop te selecteren en een ander laaddoel in een lijst te kiezen krijg ik alles te zien wat in de buurt van de in eerste instantie geselecteerde laadpaal zit. Dus ook laadpalen redelijk ver buiten de route.
Die lijst kan ik niet filteren dus moet ik daar tijdens het rijden met het handje doorheen. Bijzonder afleidend en ongewenst.
De andere optie is bij zoeken en de icoontjes voor bijzondere reisdoelen, laadpalen langs de route te selecteren. Dit is al iets bruikbaarder maar ook moet ik hier een lange lijst door. Want ook hier kan ik niets filteren.
Dus probeer ik het via Laura. Die bakt er helemaal niets van. Die kiest ergens in de buurt van de route een EnbW laadpaal terwijl ik voor een specifieke route toevallig weet dat er sowieso één bruikbare direct aan de snelweg ligt. Kortom ook niet bruikbaar.

Ik heb ook de EnbW app en daar zou ik kunnen zoeken , maar dan moet ik los de telefoon bedienen of android auto hebben draaien. Die heb ik meestal niet aanstaan, maar stel dat dat wel zo is moet ik de locatie opzoeken en in de Skoda navigatie in zien te voeren. Want ik wil wel de laadpaal daarin hebben want met de temperaturen van de afgelopen week is voorverwarmen (optimaliseren) van de accu nodig om een beetje laadsnelheid te krijgen.

Waar het mij om gaat is dat de Skoda navigatie dit goed moet regelen en dat ik niet moet uitwijken naar aparte apps etc... Allemaal bijzonder afleidend.

Over de travel assist: Het vastpakken van het stuur is niet mijn primaire ergernis. Het is de onrustige wegbepaling. en ik ben continue bezig het systeem te bewaken. Dus blijf ik bij mijn mening: Of de auto stuurt betrouwbaar en zuiver, of ik doe het. Tot nu toe doe ik het beter 8)
Bij een lange reis (deze zomer 2x vanuit NL naar Zuid-Frankrijk) laad ik altijd bij Tesla (zonder abo). Langs deze route zijn er in BE en FR meer dan voldoende Tesla plekken. En er is altijd plaats. En dat voor rond de 40 eurocent per kW. Dus ik voer alleen maar een paar adressen in en dat is het ;-)...heel simpel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Elroq85 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:14:
[...]

Bij een lange reis (deze zomer 2x vanuit NL naar Zuid-Frankrijk) laad ik altijd bij Tesla (zonder abo). Langs deze route zijn er in BE en FR meer dan voldoende Tesla plekken. En er is altijd plaats. En dat voor rond de 40 eurocent per kW. Dus ik voer alleen maar een paar adressen in en dat is het ;-)...heel simpel dus.
Dat geloof ik graag, alleen in Duitsland zit je in de regel al aan de 60ct/kWh

(Zie ook mijn bijgewerkte reactie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broederbas
WernerH schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:53:
Zojuist mail gehad dat ik een afspraak voor aflevering kan inplannen :)
Eerste afspraak mogelijkheid is dan 17 oktober, dus als nog even wat weekjes wachten.

(Excel bijgewerkt)
Wat was jouw productie- en transport datum??
Ik zit met mijn Elroq rond de zelfde datum denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
deboss65 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:18:
[...]

Dat geloof ik graag, alleen in Duitsland zit je in de regel al aan de 60ct/kWh

(Zie ook mijn bijgewerkte reactie)
Ja idd ik zie het. Wat zou de reden zijn dat het gewoon 50% duurder is dan in FR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-10 23:17
Broederbas schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:21:
[...]

Wat was jouw productie- en transport datum??
Ik zit met mijn Elroq rond de zelfde datum denk ik.
Geen idee, heb ik nergens gezien.
Had alleen een portal waar de verwachte leverweek inzichtelijk was/is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
[...]Ik heb ook de EnbW app en daar zou ik kunnen zoeken
Weet niet hoe jou situatie was maar ik had 1 route heen en terug en rond de Bodensee waren er enkele laadpleinen die ik kon gebruiken. Dus ik had thuis al eens gekeken welke laadpleinen ik wilde gebruiken langs de route zo rond de +/- 150km en dan opslaan. Kon ik vanuit de auto op de kaart kijken waar de volgende laadfavoriet was.

Maar dit is wel een bekende ergernis van de Skoda navi. In de laatste update heeft Speicher dat ook als voornaamste punt benoemd. Dit wordt al heel lang gevraagd door de klant maar de filtering op laadstations komt er maar niet in de software.
Verder ben ik niet tevreden over de performance van EnbW.
Die performance herken ik niet, heb toen alleen DC laden gedaan maar die deden het allemaal zonder problemen en als iemand de 2de kabel ging gebruiken schakelde de paal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
Holzschuh schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:02:
[...]

Weet niet hoe jou situatie was maar ik had 1 route heen en terug en rond de Bodensee waren er enkele laadpleinen die ik kon gebruiken. Dus ik had thuis al eens gekeken welke laadpleinen ik wilde gebruiken langs de route zo rond de +/- 150km en dan opslaan. Kon ik vanuit de auto op de kaart kijken waar de volgende laadfavoriet was.

Maar dit is wel een bekende ergernis van de Skoda navi. In de laatste update heeft Speicher dat ook als voornaamste punt benoemd. Dit wordt al heel lang gevraagd door de klant maar de filtering op laadstations komt er maar niet in de software.

[...]

Die performance herken ik niet, heb toen alleen DC laden gedaan maar die deden het allemaal zonder problemen en als iemand de 2de kabel ging gebruiken schakelde de paal bij.
Het doet me wat vermoeden dat het VAG concern IONITY voornamelijk naar voor wil duwen aangezien dat een broekzak vestzak operatie is. Maar vanuit eindgebruiker idd jammerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Elroq85 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:22:
[...]

Ja idd ik zie het. Wat zou de reden zijn dat het gewoon 50% duurder is dan in FR?
Zal wel met concurrentie en of belastingen te maken hebben of misschien is de atoomstroom in Frankrijk gewoon een stuk goedkoper.
[...]
Dat heb ik in het verleden ook gedaan maar ik vind dat tegenwoordig niet meer kunnen.
Het is geen rocket science. Je wordt tegenwoordig om de oren geslagen met AI en alles zou allemaal veel makkelijker moeten zijn maar simpel zoeken naar een specifieke laadpaal provider langs de route is blijkbaar een brug te ver.
[...]
Dit zijn mijn ervaringen over de afgelopen jaren, met name langs de autobanen 3 en 5.
Daar staan vaak wat oudere systemen.
Maar gisteren in Langenfeld bij Kaufland stonden vrij nieuwe palen, Stond er alleen aan een paal en ook daar plots een afgebroken lading.
Kan ook aan de auto liggen want die heb ik pas een maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-10 17:04
[...]

Onrustig?
Weet je dan zeker dat TA in de juiste mode staat?
Want als ik die aanzet blijft hij toch echt wel goed strak op zijn plek in de baan.

alleen in sommige bochten voelt het soms wat hortend en stotend aan, maar dan stuur je gewoon zelf (of houdt het stuur wat strakker vast) en is er ook niks aan de hand
Holzschuh schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:47:
[...]

Ben afgelopen weekend ook naar Zuid-Duitsland gereden (Munchen en terug).

Conclusie: Topsnelheid is gelimiteerd op 187
En Nederland en Frankrijk staan zeker nog boven Duitsland als het gaat om snelladen langs de snelweg.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Chillz schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:55:
alleen in sommige bochten voelt het soms wat hortend en stotend aan, maar dan stuur je gewoon zelf (of houdt het stuur wat strakker vast) en is er ook niks aan de hand
Dat merk ik ook, maar ik vind niet dat er dan niets aan de hand is. Het stoort toch de concentratie.

Midden op de weg rijden met hoge snelheid op een 2-baans weg vind ik overigens raar. Ik rijd vaak aan de rechterkant van de baan op wegen met zo'n onderbroken streep aan de rechterzijde die te ver naar links staat. Ik kan goed sturen, het is niet alsof ik van de weg zou raken. Ik houd me aan de maximum snelheid.

Hoewel ACC wel aan staat als middel om snelheid continu te houden, vind ik dat het systeem te vaak nodeloos ingrijpt met rijbaancorrecties. Soms grijpt die weer niet in, het is niet consistent.

Een eenmalig voorval: in een vaak gereden slalom s-bocht (overgang 50km weg naar 60km) dacht de auto bij 40km in het midden ineens dat er hard geremd moest worden, wat niet zo was. De doordringende piep haalt je wel uit de concentratie.

Andere problemen die ik vond zijn:
• soms onverwacht hard remmen ter hoogte van een fietser op naastgelegen fietspad (zelfde rijrichting)
• soms remmen bij het oprijden van een rotonde
• soms een 30 km waarschuwing bij werkzaamheden, het systeem snapt niet dat het niet meer geldt na de eerste zijweg of kruising.
• een paar keer 70km waarschuwing wordt doorgezet op een 80 km baan na een rotonde
• einde alle verboden op een 60km zone maakt de maximum snelheid 80
• niet automatisch uit stilstand optrekken achter een voorganger voor een verkeerslicht (te lang stilgestaan?)

Als iemand die er al vroeg (2016) een hard hoofd in had dat zulke systemen goed zullen gaan werken, snap ik dat we nog lang niet bij perfectie zijn van dergelijke hulpsystemen. Naar mijn mening komt die er niet in normale auto's de eerste 10 jaar. Dat dacht ik bij de eerste systemen overigens ook al.

Een verbetering die ik zou willen is het herkennen snelheidgebodseinden door zijwegen/kruisingen, en het ervoor te kunnen kiezen wat meer naar rechts op een baan te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-10 17:04
mrmrmr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:14:
[...]

en het ervoor te kunnen kiezen wat meer naar rechts op een baan te rijden.
Dit kan,
weet niet of het ook bij hogere snelheden is, (zal het eens moeten proberen)
maar bijvoorbeeld in de file met TA/ACC aan, kun je de auto ook links of rechts in de baan positioneren, dan houdt hij die positie aan

Leeg - Sinds 20180907

• Maikie18
mrmrmr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:14:
[...]

Dat merk ik ook, maar ik vind niet dat er dan niets aan de hand is. Het stoort toch de concentratie.

Midden op de weg rijden met hoge snelheid op een 2-baans weg vind ik overigens raar. Ik rijd vaak aan de rechterkant van de baan op wegen met zo'n onderbroken streep aan de rechterzijde die te ver naar links staat. Ik kan goed sturen, het is niet alsof ik van de weg zou raken. Ik houd me aan de maximum snelheid.

Hoewel ACC wel aan staat als middel om snelheid continu te houden, vind ik dat het systeem te vaak nodeloos ingrijpt met rijbaancorrecties. Soms grijpt die weer niet in, het is niet consistent.

Een eenmalig voorval: in een vaak gereden slalom s-bocht (overgang 50km weg naar 60km) dacht de auto bij 40km in het midden ineens dat er hard geremd moest worden, wat niet zo was. De doordringende piep haalt je wel uit de concentratie.

Andere problemen die ik vond zijn:
• soms onverwacht hard remmen ter hoogte van een fietser op naastgelegen fietspad (zelfde rijrichting)
• soms remmen bij het oprijden van een rotonde
• soms een 30 km waarschuwing bij werkzaamheden, het systeem snapt niet dat het niet meer geldt na de eerste zijweg of kruising.
• een paar keer 70km waarschuwing wordt doorgezet op een 80 km baan na een rotonde
• einde alle verboden op een 60km zone maakt de maximum snelheid 80
• niet automatisch uit stilstand optrekken achter een voorganger voor een verkeerslicht (te lang stilgestaan?)

Als iemand die er al vroeg (2016) een hard hoofd in had dat zulke systemen goed zullen gaan werken, snap ik dat we nog lang niet bij perfectie zijn van dergelijke hulpsystemen. Naar mijn mening komt die er niet in normale auto's de eerste 10 jaar. Dat dacht ik bij de eerste systemen overigens ook al.

Een verbetering die ik zou willen is het herkennen snelheidgebodseinden door zijwegen/kruisingen, en het ervoor te kunnen kiezen wat meer naar rechts op een baan te rijden.
Daarom heb ik gewoon uitgezet dat hij op dat soort dingen moet reageren. Als je ineens maar 30 mag dan doe ik dat zelf wel.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:09
DrDelete schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:40:
[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv279yIgd7l0e_3stNQQsTvcBfI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1rDGYSlEvKgVCV3x8fEGN2Ge.png?f=fotoalbum_large

Onder de carport :p
(Wel maar 25% accu)

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:51
Whiskey48 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:18:
[...]

[Afbeelding]

Onder de carport :p
(Wel maar 25% accu)
haha thx
dus server gedoe

maar niks nada noppes ergens een status te vinden 🤨 bij Skoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Maikie18 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:16:
[...]

Daarom heb ik gewoon uitgezet dat hij op dat soort dingen moet reageren. Als je ineens maar 30 mag dan doe ik dat zelf wel.
Ah hoe zet je dat uit? Ik vind die "slimme" herkennig van de snelheid op de weg bij Adaptive Cruise Control gewoon gevaarlijk, deze klopt vaak niet. Op mijn navigatie (waze / google maps) klopt de snelheid altijd op de meter perfect, maar de auto geeft vaak iets verkeerds aan.

We hebben de auto een week, ik heb er 2 ritten mee gemaakt maar ervaar al het volgende;

- A12 Galekoppenbrug (Utrecht) richting Amsterdam linker paralelbaan; Je mag 100 maar de auto denkt plots dat je 50 mag en gaat vol in de remmen (wegwerkzaamheden rechterparalelbaan waar je 70 mag).
- A12 Galekopenbrug (Utrecht) richting Arnhem linker paralelbaan na de werkzaamheden (trajectcontrole). Je mag van 70 naar 100 gaan maar hij wil 130 gaan rijden (sowieso een boete).
- A9 Amsterdam richting Schiphol: Plots 50 gaan rijden waar je 90 mag, vol in de remmen.
- N wegen waar je 80 mag maar er volgt een hele slappe bocht, wil hij met 40 door heen gaan.

Ik vind ACC ideaal als deze gewoon dom is, of zoals bij Tesla het gewoon goed werkt. Maar bij de Skoda levert het gewoon gevaarlijke situaties op. Als ik die stomme bordherkenning kan uitschakelen zou het een stuk comfortabeler en veiliger maken.

Verder is het een verademing deze auto tov onze vorige auto. Hij rijdt echt heerlijk, ziet er prachtig uit. Alle snufjes in de auto zijn prachtig (parkeergeld betalen vanuit de auto vind ik oa ook echt wel ideaal). Ook dat zachtjes bijsturen in de bochten heb ik geen problemen mee, vind ik wel veilig. Maar alleen die stomme snelheidherkenning is compleet mislukt. Hopen dat er een update oid komt die ervaring heeft met het dichtgemetselde NLD wegennet.

[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 27-09-2025 10:07 ]

• heriox
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-10 22:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPCKX1l9XswWr7uTMnjRVkGiTy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cARVqGPszElR7CrFNgNrNaTm.jpg?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
De waarschuwingen kan ik uitzetten, de dealer had dit gelijk als knop toegevoegd bovenin het scherm.

Maar kan je ook de ACC dommer maken dat hij wel afstand houd en je file kunt rijden ermee, maar hij niet uit zichzelf opeens harder of zachter gaat rijden omdat hij (foutief) denkt dat de maximaal snelheid veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heriox
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-10 22:00
Whiskey48 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:19:
[...]

De waarschuwingen kan ik uitzetten, de dealer had dit gelijk als knop toegevoegd bovenin het scherm.

Maar kan je ook de ACC dommer maken dat hij wel afstand houd en je file kunt rijden ermee, maar hij niet uit zichzelf opeens harder of zachter gaat rijden omdat hij (foutief) denkt dat de maximaal snelheid veranderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_yKvyHp5JLloYBVUJrCEt0_yPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMO7g3lu8CyRdFe5DOtHlTX0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Ohhhhwwww .... Thanks!!
Dan heb ik geen enkel minpunt meer over de Elroq, ontzettend blij mee!
(Net bij zwemles stonden mensen fotos te maken van de auto, die vonden hem ontzettend mooi, waren ook aan het oriënteren voor een nieuwe auto).
Had het gevoel dat ze hun keuze op uitstraling al hadden gemaakt :).

• Maikie18
Whiskey48 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:35:
[...]

Ohhhhwwww .... Thanks!!
Dan heb ik geen enkel minpunt meer over de Elroq, ontzettend blij mee!
(Net bij zwemles stonden mensen fotos te maken van de auto, die vonden hem ontzettend mooi, waren ook aan het oriënteren voor een nieuwe auto).
Had het gevoel dat ze hun keuze op uitstraling al hadden gemaakt :).
@heriox was me voor. Wat ik zelf nog regelmatig ervaar is met de lane assist dat hij plots aangeeft onbekende gebruiker handeling ofzo en dan gaan ook alle toeters en bellen af en inhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQTShSgXGCTj684HiNq5hawTQ-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjGx1WrcEyKeXRLJXzsTAxBf.jpg?f=fotoalbum_large

... Toch wel handig dat netje :)

• stefanvverk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik vraag graag jullie hulp omtrent mijn laadsnelheid.

Thuis hebben we;
  • Huisaansluiting 1x35A
  • Alfen Pro-Line laadpaal, ingesteld op max 32A (uiteraard gooi ik deze omlaag na deze proefperiode)
  • Elroq 60
De laadpaal geeft aan 7,4 kW maximaal vermogen te hebben (klopt bij 32A).
Het is een AC lader, waarmee de Elroq 11 kW max zou moeten aankunnen.

Mijn probleem;
Wat ik ook probeer, de auto wil niet anders laden dan op 4,1 kW. Maar dan ook echt precies 4,1 kW, niet sneller, niet langzamer. Alsof iets 'm begrenst.

Waar denken jullie aan en wat zou een eventueel stappenplan zijn om dit te troubleshooten?

• pkrielen
stefanvverk schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:43:
Ik vraag graag jullie hulp omtrent mijn laadsnelheid.

Thuis hebben we;
  • Huisaansluiting 1x35A
  • Alfen Pro-Line laadpaal, ingesteld op max 32A (uiteraard gooi ik deze omlaag na deze proefperiode)
  • Elroq 60
De laadpaal geeft aan 7,4 kW maximaal vermogen te hebben (klopt bij 32A).
Het is een AC lader, waarmee de Elroq 11 kW max zou moeten aankunnen.

Mijn probleem;
Wat ik ook probeer, de auto wil niet anders laden dan op 4,1 kW. Maar dan ook echt precies 4,1 kW, niet sneller, niet langzamer. Alsof iets 'm begrenst.

Waar denken jullie aan en wat zou een eventueel stappenplan zijn om dit te troubleshooten?
Is al eens eerder aan bod gekomen, maar niet echt een duidelijk antwoord in mijn beleving, men vermoed ergens een "de auto kan niet hoger dan 16A per fase" maar kan dat nergens met feiten hard maken.
eerder meer bronnen die zeggen dat 7,4Kw gewoon moet kunnen.
stefanvverk in "Het grote Škoda Elroq-topic"

• stefanvverk
  • Niet online
pkrielen schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:27:
[...]

Is al eens eerder aan bod gekomen, maar niet echt een duidelijk antwoord in mijn beleving, men vermoed ergens een "de auto kan niet hoger dan 16A per fase" maar kan dat nergens met feiten hard maken.
eerder meer bronnen die zeggen dat 7,4Kw gewoon moet kunnen.
stefanvverk in "Het grote Škoda Elroq-topic"
Scherp van je! Ik was alweer vergeten dat ik daar toen mee zat. Ook dat onderwerp voor mezelf maar weer eens oprakelen dan... *zucht

UPDATE:
Weer wat geleerd... Zie hier; https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
Samengevat: Heb je een 3-fase 16A laadkabel welke je in een 1-fase 32A laadpaal steekt, krijg je effectief 1x 16A. Dat lijkt bij mij te gebeuren, want ik check zojuist mijn laadkabel en dat is een 3-fase 20A.

[ Voor 26% gewijzigd door stefanvverk op 27-09-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
stefanvverk schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:30:
[...]

Scherp van je! Ik was alweer vergeten dat ik daar toen mee zat. Ook dat onderwerp voor mezelf maar weer eens oprakelen dan... *zucht

UPDATE:
Weer wat geleerd... Zie hier; https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
Samengevat: Heb je een 3-fase 16A laadkabel welke je in een 1-fase 32A laadpaal steekt, krijg je effectief 1x 16A. Dat lijkt bij mij te gebeuren, want ik check zojuist mijn laadkabel en dat is een 3-fase 20A.
Waar zit je laadpaal in de meterkast op aangesloten? Je huisaansluiting is 1x35 maar dat zegt niks over waar je de laadpaal op het aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Niet online
Maikie18 schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:49:
[...]

Waar zit je laadpaal in de meterkast op aangesloten? Je huisaansluiting is 1x35 maar dat zegt niks over waar je de laadpaal op het aangesloten.
Op een nieuwe, eigen groep en eigen aardlekschakelaar passend bij de voorschriften van de laadpaal (welke ik nu niet direct uit mn hoofd weet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmvanmol
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:58
Binnenkort nog maar eens een proefrit gaan maken in de Elroq.
We hebben er nog geen snelweg mee gedaan de vorige keer.

Ben lekker met die configurator aan het spelen, en het wordt er niet makkelijker op :-)
Het wordt onze 1e private lease, en 1e elektrische auto.

Qua keuzes zowieso het Plus-pakket.
En dan ligt het eraan of het de Business of de Sportline wordt, qua kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBGerard
  • Laatst online: 14:07
Is het niet mogelijk om vanaf de hoofdzekering (35A) twee of driemaal b.v. 10A naar de laadpaal te brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-10 10:55
CBGerard schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:41:
Is het niet mogelijk om vanaf de hoofdzekering (35A) twee of driemaal b.v. 10A naar de laadpaal te brengen?
Nee, want een 3 fasen systeem zijn de fases verschoven dus die vlieger gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Ik heb een easee laadpaal met Tibber.
Hij laadt enkel als re dynamische tarieven zijn, of met grid rewards alvast voor de laagste prijs die dag, als er in mijn regio een energie onbalans is.

Ook 11kW of ietsjes minder als bijvoorbeeld de kookplaat aan staat.

Echt ideaal! Voor €13 van 9% naar 100%!
(Ik heb zonnepanelen)

[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 28-09-2025 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:12
Voor vragen mbt laadpalen is er een mooi topic:

Thuisladen van je EV deel 2

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Whiskey48 schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:30:
Ik heb een easee laadpaal met Tibber.
Hij laadt enkel als re dynamische tarieven zijn, of met grid rewards alvast voor de laagste prijs die dag, als er in mijn regio een energie onbalans is.

Ook 11kW of ietsjes minder als bijvoorbeeld de kookplaat aan staat.

Echt ideaal! Voor €13 van 9% naar 100%!
(Ik heb zonnepanelen)
Zegt alsnog weinig tot helemaal niets als je daarbij niet óók de capaciteit van de HV Accu in de auto vermeldt?

91% van 58kW is ~53kW, met 77 kW wordt dat al ~70kW .... €0,245 óf €0.185 / kWh als je voor €13,- laadt :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Heeft iemand een aanbeveling voor instaplijsten? Zwart heeft mijn voorkeur (geen bling).

Dit is een link voor amazon.nl, maar er is geen enkele review
https://www.amazon.nl/s?k...motive&rh=n%3A16496383031
Het is moeilijk te beoordelen of de kwaliteit voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Will_M schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:50:
[...]

Zegt alsnog weinig tot helemaal niets als je daarbij niet óók de capaciteit van de HV Accu in de auto vermeldt?

91% van 58kW is ~53kW, met 77 kW wordt dat al ~70kW .... €0,245 óf €0.185 / kWh als je voor €13,- laadt :9
Ah uiteraard, de Elroq 85, dus zeg 70kW idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusvos0306
  • Laatst online: 15-10 12:09
Hoe is jullie ervaring met de snelheid van levertijd? Ik heb nu een definitieve productieplanning doorgekregen en die is op 20-10-2025. Weten jullie misschien hoe snel de auto op transport gaat? En ook hoe snel die geleverd kan worden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-10 10:55
mrmrmr schreef op maandag 29 september 2025 @ 00:23:
Heeft iemand een aanbeveling voor instaplijsten? Zwart heeft mijn voorkeur (geen bling).

Dit is een link voor amazon.nl, maar er is geen enkele review
https://www.amazon.nl/s?k...motive&rh=n%3A16496383031
Het is moeilijk te beoordelen of de kwaliteit voldoende is.
De originele uit de Skoda Shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jusvos0306 schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:45:
Hoe is jullie ervaring met de snelheid van levertijd? Ik heb nu een definitieve productieplanning doorgekregen en die is op 20-10-2025. Weten jullie misschien hoe snel de auto op transport gaat? En ook hoe snel die geleverd kan worden dan?
Zie excelsheet in de TS, meestal moet het met een week of 4-5 wel gelukt zijn.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:29
Rij nu ruim een week in de Elroq Tour editie 85, met 20" Vega velgen.
Moet zeggen dat de Elroq toch echt veel lawaai maakt van de 100km, ik kom uit een Peugeot E2008, deze maakte toch echt minder lawaai boven de 100km.

Valt me toch echt heel erg tegen, hebben jullie hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Freestuff schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:02:
Moet zeggen dat de Elroq toch echt veel lawaai maakt van de 100km, ik kom uit een Peugeot E2008, deze maakte toch echt minder lawaai boven de 100km.

Ik rijd ook de 85 met VEGA maar ik snap niet wat je bedoelt.
Wat maakt er dan lawaai? Ik hoor alleen steeds meer wind als ik harder ga rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:01
Freestuff schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:02:

Sluiten je deuren wel goed? :)
Ik heb met een Elroc 60 dat het passagierportier soms een flinke naad vertoond ennnnnnnnn soms ook niet. :'(
Waarschijnlijk door een robot met een hickup in elkaar gezet. Skoda gaat er binnenkort naar kijken.

In ieder geval komt er van die deur ook flink wat herrie als ie niet goed aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:29
Elroq85 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:07:
[...]

Ik rijd ook de 85 met VEGA maar ik snap niet wat je bedoelt.
Wat maakt er dan lawaai? Ik hoor alleen steeds meer wind als ik harder ga rijden....
Ik weet nog niet exact waar het geluid vandaan komt, dacht eerst de banden. Maar toch ook weer niet.
Ga kijken of ik er achter kan komen, trouwens wel afgelopen weekend een review gezien waar ook gesproken wordt over lawaai in het interieur vanaf 100km. De reviewer dacht dat Skoda had bezuinigd op isolatie.

Het geluid was me trouwens ook niet opgevallen tijdens de proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dank, die was ik al eens tegengekomen. Deze is decoratief voor de 2 voordeuren, je mag er niet op staan van Skoda.

Ik heb liever effen zwart (minimalistisch) dan emblemen of tekst, en voor alle deuren. Ik ben nu aan het kijken naar carbonlook plakstrips en stevige strips.

Wat betreft de vorm zou dit ok zijn:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/yy9kR3jrkrzV/NkLV3P2/550x564.jpg

https://www.bol.com/nl/nl...erlicht/9300000010715153/
https://www.bol.com/nl/nl...n-zwart/9300000016844199/

Ik moet nog eens goed kijken naar de auto of de dorpel recht genoeg is.

Ik heb inmiddels ook 3M 08582 (3M productpagina) transparante strips aangebracht voor de deuren. Het is niet echt "virtually invisible", je ziet het zitten. Het was niet makkelijk aanbrengen op de hoekige en glooiende deurrand. Je kan met 1 artikel 2 deuren doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
deboss65 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:31:
[...]

Zal wel met concurrentie en of belastingen te maken hebben of misschien is de atoomstroom in Frankrijk gewoon een stuk goedkoper.

[...]

Dat heb ik in het verleden ook gedaan maar ik vind dat tegenwoordig niet meer kunnen.
Het is geen rocket science. Je wordt tegenwoordig om de oren geslagen met AI en alles zou allemaal veel makkelijker moeten zijn maar simpel zoeken naar een specifieke laadpaal provider langs de route is blijkbaar een brug te ver.

[...]

Dit zijn mijn ervaringen over de afgelopen jaren, met name langs de autobanen 3 en 5.
Daar staan vaak wat oudere systemen.
Maar gisteren in Langenfeld bij Kaufland stonden vrij nieuwe palen, Stond er alleen aan een paal en ook daar plots een afgebroken lading.
Kan ook aan de auto liggen want die heb ik pas een maand.
Die heb ik zelf gister teovallig nog gehad bij de FastNEd en in het verleden ook wel eens gehad bij een BP (beide in NL.
Gister kwam ik er snel achter, maar de ander keer hadden we net ruim een half uur zitten lunchen en de kleine zitten vermaken om erachter te komen dat er maar 3% was bijgeladen en we dus nog 10min moesten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBGerard
  • Laatst online: 14:07
Italioboy schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:32:
[...]

Nee, want een 3 fasen systeem zijn de fases verschoven dus die vlieger gaat niet op.
Ik ging er van uit dat er drie afzonderlijke omvormers/laders in de auto aanwezig zijn, één voor elke fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:35
Nog 2 dagen en dan wordt die van mij geleverd.
Iemand toevallig al goede EQ settings voor de Canton set gevonden?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• avdw76!
  • Laatst online: 18-10 11:02
Vandaag mijn Elroq SL 60 opgehaald uit Rotterdam keurig geleverd met luxe platen vriendelijk ontvangst en uitleg van Skoda Hoogenboom. Direct een mooi ritje van zo’n 170 km gemaakt naar het huisAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yc1Yju_ApVhBI0ynoCWUc3cDWFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPoNeG54UEmj1Wd9Yt4Su9rO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
avdw76! schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:38:
Vandaag mijn Elroq SL 60 opgehaald uit Rotterdam keurig geleverd met luxe platen vriendelijk ontvangst en uitleg van Skoda Hoogenboom. Direct een mooi ritje van zo’n 170 km gemaakt naar het huis[Afbeelding]
Maxx pakket?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pkrielen
avdw76! schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:38:
Vandaag mijn Elroq SL 60 opgehaald uit Rotterdam keurig geleverd met luxe platen vriendelijk ontvangst en uitleg van Skoda Hoogenboom. Direct een mooi ritje van zo’n 170 km gemaakt naar het huis[Afbeelding]
Ook wel fijn, van die extra brede parkeervakken :P
Pagina: 1 ... 53 ... 56 Laatste