Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:31
Fluffyx92 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:01:
Ik heb sinds een maand een Škoda Enyaq 85 Sportline (zonder extra pakketten, paste niet binnen het leasebudget). Ik mis wel keyless entry en draadloos opladen, maar wat me echt tegenvalt zijn twee dingen:

1) Actieradius
Bij 80% geeft de auto ~366 km aan. Ik rijd vooral naar werk en vaak in file / stapvoets verkeer. Gemiddeld kom ik uit op zo’n 18–19 kWh/100 km. Ik had op basis van reviews en mijn verwachtingen toch op een hogere actieradius gerekend. Is ~366 km bij 80% normaal voor deze uitvoering, of zie ik iets over het hoofd?

2) Sound System standaard
Het standaard geluid in de Sportline vind ik erg vlak: weinig emotie of diepgang. Zijn er mensen die de audio (laten) upgraden via een tuning- of audioshop? Zo ja: welke shop en welk pakket raden jullie aan (bijv. betere speakers, subwoofer, versterker)? En wat hebben de kosten/ervaren winst in geluidskwaliteit ongeveer gedaan?
Die eerste dingen mis ook erg, kon mij ook niet anders (85 BE).
Speakers waren beetje meh, beetje aangepast, maar nu ze een paar weken in gespeeld zijn, valt het mij niet tegen. (draait het nodige metal :P) alleen het geluids beeld is in het midden van de auto, als ik dat aanpas, wordt het er niet beter op...

Qua radius, merk wel dat het heel afhankelijk hoe je rijd. de ene keer bij 100% was het 370, maar nu een beetje ingereden, je eigen tempo zoeken, zit ik nu ook rond de 430. En zoals @Elroq85 zegt, kan het nog beter, maar dat moet je mar kunnen :X

Maar zijn zoveel factoren wat mee speelt. Weg, weer, rijdgedrag, velg grote/banddikte.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:16
Correct me if I'm wrong, maar de auto maakt de berekening o.b.v. je vorige rit. (kan dit even niet terug vinden in het boekje)
Dus het kan maar zo zijn dat je 's avonds lekker doorgereden hebt en je met 50% nog maar 200km kan rijden, je vervolgens rustig aan boodschappen gaat doen en 'm met 45% weer weg zet, de volgende keer instappen je 220km range hebt.
Dit is me al een aantal keer opgevallen.

PSN: Flix20-NL

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:36
Flix20 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:43:
Correct me if I'm wrong, maar de auto maakt de berekening o.b.v. je vorige rit. (kan dit even niet terug vinden in het boekje)
Dus het kan maar zo zijn dat je 's avonds lekker doorgereden hebt en je met 50% nog maar 200km kan rijden, je vervolgens rustig aan boodschappen gaat doen en 'm met 45% weer weg zet, de volgende keer instappen je 220km range hebt.
Ja klopt idd, dat zie ik ook wel eens gebeuren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:11
Zo, bestelling is de deur uit. Sportline 60 in Steel Grey met Advanced pakket.

Als actuele levertijd wordt 14 weken genoemd. Daarmee komt de levering waarschijnlijk in week 1. Wordt dan wel voor 1/1 al op kenteken gezet ivm de nieuwe bijtelling tarieven.

Helaas geen Honeymoon link bij Auto Hoogenboom. Ik wordt via de lease maatschappij op de hoogte gehouden.

Ik heb de sheet ingevuld.

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:22
Flix20 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:43:
Klopt. Voor 'VAG' EV's geldt dat het voorgaande gebruik geëxtrapoleerd wordt om het geschatte rijbereik weer te geven. Ook als daar een dag (of meer) tussen zit en/of een laadbeurt, ongeacht tot welk SoC %. Er zijn merken die dit anders doen, maar deze methode is volgens mij het fijnst. Evengoed blijft het een guess-o-meter (GOM) :)

iRacing Profiel

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:30
MetaalMan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:13:
[...]

Klopt. Voor 'VAG' EV's geldt dat het voorgaande gebruik geëxtrapoleerd wordt om het geschatte rijbereik weer te geven. Ook als daar een dag (of meer) tussen zit en/of een laadbeurt, ongeacht tot welk SoC %. Er zijn merken die dit anders doen, maar deze methode is volgens mij het fijnst. Evengoed blijft het een guess-o-meter (GOM) :)
Wat ook grappig is om te zien is als je op bv 60% en 212 km staat en je maakt een route naar punt A dat hij makkelijk dan van 212km naar 160 km kan springen en naar route B er 190km van maakt in zijn schatting

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:40
@Fluffyx92 heeft het ook over een enyaq

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:07
We hebben hier al geruime tijd het probleem dat de auto in accubeschermingsmodus gaat. De status van de auto wordt dan niet meer bijgewerkt in de app, en de auto is ook niet meer te bedienen via de app. Sinds kort nog een probleem erbij; de keyless entry doet het vaker niet dan wel.

Dit probleem speelt al een tijdje, maar we dachten dat het ermee te maken zou hebben dat we de auto relatief weinig gebruikten, ongeveer een/twee keer per week. Inmiddels gebruiken we de auto bijna dagelijks, en het probleem is eerder erger dan beter geworden.

Inmiddels een afspraak gemaakt bij de dealer; we kunnen er pas over 2 maanden terecht, dat valt me wel tegen. Zijn er andere Elroq-gebruikers die ook het accubeschermingsmodus-probleem hebben?

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:36
upje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:06:
We hebben hier al geruime tijd het probleem dat de auto in accubeschermingsmodus gaat. De status van de auto wordt dan niet meer bijgewerkt in de app, en de auto is ook niet meer te bedienen via de app. Sinds kort nog een probleem erbij; de keyless entry doet het vaker niet dan wel.

Dit probleem speelt al een tijdje, maar we dachten dat het ermee te maken zou hebben dat we de auto relatief weinig gebruikten, ongeveer een/twee keer per week. Inmiddels gebruiken we de auto bijna dagelijks, en het probleem is eerder erger dan beter geworden.

Inmiddels een afspraak gemaakt bij de dealer; we kunnen er pas over 2 maanden terecht, dat valt me wel tegen. Zijn er andere Elroq-gebruikers die ook het accubeschermingsmodus-probleem hebben?
Nee nog niet gezien gedurende de 6 maanden dat ik de auto heb. Maar bizar dat de dealer bij dit soort problemen niet eerder tijd heeft. Lijkt me niet juist.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:02
upje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:06:

Nog niet gezien. Heb wel een werkplaatsticket ingeschoten bij Skoda voor wat anders en merkte dat ik ook een recall achtig iets met de 12V accu kon aanklikken. Ook maar gedaan dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:47
Vandaag de gratis cursus elektrisch rijden gehad. Was vooral voor de Mrs want die leest hier niet mee en kijkt eigenlijk ook geen YT over auto's enzo. Het is meer een uitgebreide uitleg van alle mogelijkheden dan echt rijden, maar met 7K km op de teller en een verbruik van 15kWh/100km zou dat ook een beetje mosterd na de maaltijd zijn.
Het enige dat ik niet wist is dat je de autogegevens (km-stand/verbruik) ook op het dashboard kon krijgen met de pijltjes rechtsonder op het stuur. En het was wel gezellig :)

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:17
Vandaag bericht van de dealer dat de auto aangekomen is in Nederland. Begin juni besteld, wat duurde het wachten toch lang. 8 Oktober eindelijk ophalen! (zal de sheet bijwerken)

• fabier
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:18
Kleine teleurstelling bij het ophalen van de Elroq 85 Tour. Ik was in de veronderstelling dat het net voor de hoedenplank was inbegrepen, maar het blijkt een bagagescheidingsnet (stond overigens wel zo benoemd). Helaas is het net onder de hoedenplank (nog) niet los leverbaar.

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:19
Renegade666 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:34:
[...]

Die eerste dingen mis ook erg, kon mij ook niet anders (85 BE).
Speakers waren beetje meh, beetje aangepast, maar nu ze een paar weken in gespeeld zijn, valt het mij niet tegen. (draait het nodige metal :P) alleen het geluids beeld is in het midden van de auto, als ik dat aanpas, wordt het er niet beter op...

Qua radius, merk wel dat het heel afhankelijk hoe je rijd. de ene keer bij 100% was het 370, maar nu een beetje ingereden, je eigen tempo zoeken, zit ik nu ook rond de 430. En zoals @Elroq85 zegt, kan het nog beter, maar dat moet je mar kunnen :X

Maar zijn zoveel factoren wat mee speelt. Weg, weer, rijdgedrag, velg grote/banddikte.
Welke equalizer settings gebruik jij? Bij mij klinkt rock en metal niet goed.

• Renegade666
fabier schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:18:
Kleine teleurstelling bij het ophalen van de Elroq 85 Tour. Ik was in de veronderstelling dat het net voor de hoedenplank was inbegrepen, maar het blijkt een bagagescheidingsnet (stond overigens wel zo benoemd). Helaas is het net onder de hoedenplank (nog) niet los leverbaar.
Die is wel los leverbaar, heb er ook naar gevraagd. Is onderdeel van het transport pakket. En als je hem los wilt hebben, kost het je 260 euro, dan krijg je een nieuwe hoedenplank met dst netje.

Heb ondertussen self wat geprint en getest. Moet nog even wat finetuning hebben, maar dan zit hij er bij mij ook onder😅

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Renegade666
remcodh078 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:19:
[...]

Welke equalizer settings gebruik jij? Bij mij klinkt rock en metal niet goed.
Bas +9, andere 2 -9.

Muziek komt vanuit plexamp, en meestal 320mp3 of flac (oudere meuk soms in wat lager). Maar klinkt wel prima nu zo.

• 1980Wouter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:26
Ik heb eigenlijk nog een vraagje. We hebben nu een tijdje onze Elroq. Ik vraag me af of het een instelling of iets dergelijks is of dat het gewoon niet aanwezig is maar bij het achteruit inparkeren heb ik allerlei sensoren en piepjes aan de achterkant, maar ik mis eigenlijk de sensoren aan de voorzijde van de auto.
Zit dat überhaupt wel op de Elroq en staat het nog niet aan? Ik bedoel, er zitten genoeg sensoren aan de voorkant want bijvoorbeeld wanneer je rijdt remt hij ook al af als de voorligger zachter rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:30
1980Wouter schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:22:
Ik heb eigenlijk nog een vraagje. We hebben nu een tijdje onze Elroq. Ik vraag me af of het een instelling of iets dergelijks is of dat het gewoon niet aanwezig is maar bij het achteruit inparkeren heb ik allerlei sensoren en piepjes aan de achterkant, maar ik mis eigenlijk de sensoren aan de voorzijde van de auto.
Zit dat überhaupt wel op de Elroq en staat het nog niet aan? Ik bedoel, er zitten genoeg sensoren aan de voorkant want bijvoorbeeld wanneer je rijdt remt hij ook al af als de voorligger zachter rijdt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hz7Cjdz3JoukSJIM0Z8g60wq5bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7gQV2f6ye0b1NXVcTVKTv0c.png?f=fotoalbum_large

• hmvanmol
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:05
waar kun je deze lijst met opties ergens vinden?

Update: Laat maar, al gevonden O-)

[ Voor 5% gewijzigd door hmvanmol op 24-09-2025 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
YouTube: Škoda Software Update 5.6 Review: Only Bugfixes, No Real Changes

Nieuwe software zit in de pijplijn; 5.6.
Maar behalve dat door Easy Open de klep niet meer op je kop landt is er nauwelijks iets veranderd.

• 1980Wouter
  • Registratie: Februari 2007
Thanks. Helaas zit die er dus bij ons niet op. Toch vreemd met al die sensoren die er wel op zitten die al in de gaten houden wat er voor je rijdt en hoe hard etc.
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste