Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmvanmol
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 00:54
P_de_B schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:33:
[...]

Met 15K per jaar is EV denk ik een goede keuze. Ik heb inmiddels 13K km in een 60 gereden en echt nog niks tekort gekomen. Hoeveel rijd je dagelijks? Dat is denk ik belangrijk. Je wilt niet iedere dag onderweg naar je werk opladen, maar in Nederland kan ik me niet voorstellen dat dat het geval is.

Vakantie en zo is in in ieder geval west Europa echt geen probleem. Als je alleen een ICE koopt omdat je 1x per jaar op vakantie gaat in Spanje en je dan 2 uur langer onderweg bent, ben je gek wmb.
Werk is 3.5 km, die ga ik eigenlijk altijd met de fiets.
Werk van mijn vrouw is 7.5 km, gaat ze bijna altijd met scooter.
Of het moet echt slecht weer zijn, dan pakt zij de auto en ik de scooter. We hebben maar 1 auto :)
Vakantie is meestal Italie met tussenstop Oostenrijk/Zwitserland, en regelmatig weekendje weg in de Benelux.

[ Voor 6% gewijzigd door hmvanmol op 15-09-2025 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18-10 11:29
Renegade666 schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:07:
[...]

Ik heb Myskoda gekoppeld aan HomeAssistent, krijg nogal wat meer data terug dan via de skoda app zelf..
Maar na bijna 2 week, moet ik over 710 dagen voor inspectie. Dus ik denk dan ruigweg 2 jaar.
Thanks voor de tip! Ook even geinstalleerd, je krijgt hier inderdaad echt een bak aan info, heel gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heriox
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:00
hmvanmol schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:03:
Is er iemand die mij kan zeggen wat de realistische actieradius is wat de betreft de 63 en de 82 KwH Elroq is?
https://www.whattherange....e-auto/121442/Skoda-Elroq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-10 20:40
draayertje schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:33:
[...]

Ik heb deze trilling ook, heel irritant. Inderdaad muziek gerelateerd. Ik heb nu de paraplu naar de bijrijderszijde verplaatst, wellicht dat deze het veroorzaakt....
Ik ga dit sffs onderweg naar huis eens uitzoeken haha. Als dat het effectief is word ik helemaal gek :-D. (ik heb er 2 gekregen van de dealer, dus dan steek ik hem wel gewoon in de sidepocket aan de binnenkant haha)

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:14
Grote issue met daar een getal op zetten is het onderscheid tussen warm/koud weer en snelweg/stadsverkeer.
Tweede wat men vaak weglaat is dat men normaliter niet tot 100% laadt en niet tot 0% leeg rijdt.
Het hangt van veel teveel factoren af (en iemand zijn persoonlijke situatie) om daar een goed antwoord op te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door pkrielen op 15-09-2025 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Underdude
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-10 23:22
https://ev-database.org/n...60#long-distance-detailed

Deze link verwijst naar mooie data waaronder een test met van 100 naar 10% leegrijden en dan 15 minuten laden en weer naar 10% leegrijden. Is theoretisch maar geef wel een goed beeld denk ik. Voor de 85 is de test uitgevoerd: YouTube: Skoda Elroq 85 - EV-Reisgeschiktheidstest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-10 10:49
ZeeEzel schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:42:
Goedemorgen,

Inmiddels 13000km verder in paar maanden tijd en ik kachel nog steeds vrolijk door!
Ik heb een vraag, weet iemand de onderhoudsintervallen die Skoda aanraad? Ik kan het namelijk nergens vinden in het instructie boekje! 😊

Dank!
Staat ook in de app bij Status > Service. Deze telt af en je kunt een automatische serviceplanning instellen.

Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomskii5
draayertje schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:33:
[...]

Ik heb deze trilling ook, heel irritant. Inderdaad muziek gerelateerd. Ik heb nu de paraplu naar de bijrijderszijde verplaatst, wellicht dat deze het veroorzaakt....
Het was dus idd de paraplu 😅. Los daarvan nog altijd een licht getik dat ik bij aflevering ook al had maar dit is een pak draagbaarder 😊 thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik las dat de batterijen van het NMC type zijn.

Ik vraag me af: wat zou het beste zijn voor de batterijen van de Elroq BE 85:
• na elke rit laden tot 80%
• gebruik boven 20% en voldoende laden voor de volgende rit, max 60-65%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:57
mrmrmr schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:46:

Aanbeveling volgens chatgtp;
Beperk volledig opladen tot:

Maximaal eenmaal per maand voor calibratie.
Voorafgaand aan een lange rit (> 300 km) of vakantie.
Blijf verder dagelijks laden tussen 20–80% om degradatie te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5

Even ter zijde er zijn zoveel onderzoeken die elkaar tegenspreken dat zelfs de fabrikanten het niet meer weten. Ik laad gewoon op tot 100% wanneer ik dezelfde dag/volgende ochtend (indien ik em 's avonds laat opladen) de wagen nog ga gebruiken. Anders laat ik em gewoon tot 80% opladen wat in de meeste gevallen (voor mij) enkel bij een fastcharger is.

[ Voor 0% gewijzigd door Tomskii5 op 16-09-2025 11:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:05

Volgens de wetenschappelijke artikelen zijn kleine cycles die de extremen vermijden het minst belastend voor de accu.
Ikzelf houd de accu tussen de 30 en 60% , wat voldoende is voor mijn normale gebruik.

Indien nodig laad ik hem verder op tot 80% of (zelden) tot 100% en ontlaad hem bij lange ritten tot 10%.

Belangrijk is de continue grote cycles te vermijden.
En daar is de wetenschap niet onduidelijk in
Alleen zijn kleine cycles niet altijd handig.
Maar elke dag tot 80% laden is niet altijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Tomskii5 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:03:
[...]

Even ter zijde er zijn zoveel onderzoeken die elkaar tegenspreken dat zelfs de fabrikanten het niet meer weten.
Dat is onzin. Ze weten het heel goed en de adviezen die ze geven zijn een grove richtlijn.
Er zijn echter onderzoeken die meer inzicht geven in hoe je de levensduur kunt maximaliseren. Dat is niet tegenstrijdig maar is voortschrijdend inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:03
Tomskii5 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:03:
[...]

Even ter zijde er zijn zoveel onderzoeken die elkaar tegenspreken dat zelfs de fabrikanten het niet meer weten. Ik laad gewoon op tot 100% wanneer ik dezelfde dag/volgende ochtend (indien ik em 's avonds laat opladen) de wagen nog ga gebruiken. Anders laat ik em gewoon op 80% opladen wat in de meeste gevallen (voor mij) enkel bij een fastcharger is.
bij afleveren gaf de verkoper aan dat laden tot 90% gewoon kan, en dat doe ik als ik tegen de 30 procent zit (thuis)

100% doe ik alleen als ik zeker weet dat ik de volgende dag lang stuk moet rijden (thuis)

snelladen alleen in acute situaties

heb een MTC leasedruppel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
deboss65 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:24:
[...]

Volgens de wetenschappelijke artikelen zijn kleine cycles die de extremen vermijden het minst belastend voor de accu.
Ikzelf houd de accu tussen de 30 en 60% , wat voldoende is voor mijn normale gebruik.

Indien nodig laad ik hem verder op tot 80% of (zelden) tot 100% en ontlaad hem bij lange ritten tot 10%.

Belangrijk is de continue grote cycles te vermijden.
En daar is de wetenschap niet onduidelijk in
Alleen zijn kleine cycles niet altijd handig.
Maar elke dag tot 80% laden is niet altijd nodig.
Mag je onzin noemen, be my guest. Genoeg onderzoeken op wagens die altijd volgeladen zijn uit de afgelopen 10 jaar die niet bepaald meer degradatie hebben dan een wagen die netjes volgens richtlijnen opgeladen werd.

Dat gezegd zijnde, ik wil me er niet bezig mee hoeven te houden. Wil niet zeggen dat iemand anders dat wel belangrijk mag vinden.

Bij mijn dealer werd alvast gezegd: laad em gewoon op in functie van benodigdheden. Ik rij wekelijks meer dan 1 volle batterij leeg dus in mijn geval is de keuze van gewoon lekker helemaal vol te laden indien ik em toch de ochtend erop weer nodig heb.

EDIT: mss erbij vermelden dat ik niet thuis oplaad maar enkel aan publieke palen (dat maakt ook een verschil in laadgedrag neem ik aan)

[ Voor 5% gewijzigd door Tomskii5 op 16-09-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJones
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-10 18:36
Denk niet dat het voor leasing zoveel zal uitmaken. Na 5 jaar is dat mss een paar procent merkbaar?
Zelf laad ik altijd tot 90%. 80% zou ik wel willen, maar is nefast voor mijn laadstress. (Laad niet thuis)
100% nog niet gedaan, maar zal wel eens voorkomen voor een lange rit. Af en toe lijkt me dit zelfs gezond voor idd calibratie ed.

Belangrijkste lijkt mij:
- niet 100% opladen en dan dagen/weken laten staan. Zeker in warme zon.
- snelladen is nefast voor degradatie. Dat voelde ik meteen aan mijn smartphone ook 😅. Dus niet dagelijks doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-10 08:10
pkrielen schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:38:
[...]

Hier heb ik op het forum al heel verhaal over geschreven.
Samenvatting:
Bij mij stond bij allevering de F52 zekering in de onderste stand en heb ik daarmee continue 12V.
Als ik hem omhoog zet krijg ik met geen mogelijkheid er spanning op.
Dealer "snapt het niet goed" en wil de auto live zien om te kijken wat ik bedoel.

Mijn uiteindelijke doel was een dashcam permanent aansluiten en nu de hardwirekabel binnen is welke een cut-off voltage heeft is het voor mij geen probleem meer, neemt niet weg dat de vraag nog steeds onbeantwoord is.
In mijn ID3 liet ik de (compressor) koelkast dagen aanstaan zonder problemen. de hoge volt accu vult de 12v accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
mark1978 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:26:
[...]

In mijn ID3 liet ik de (compressor) koelkast dagen aanstaan zonder problemen. de hoge volt accu vult de 12v accu
Ik zie aan de slimme hardwirekabel op mijn Dashcam dat de spanning na afsluiten auto vaak op 14,64v begint en dan na een uurtje al tegen 13v aanzit. dan kan hij vanaf daar gerust 2 dagen modig hebben om langzaam te zakken tot 12,4v waarbij dan die kabel de dashcam preventief uitzet (en dus ook mijn beeld in het voltage). Dus mijn conclusie daar is dat met het minimale verbruik van die cam het best dagen kan. Of een Koelbox dat ook haalt betwijfel ik.
Ik heb wel gezien als ik iets met de app doe en de auto "wakker" wordt de spanning weer terug schiet naar 13v, dus dat triggert wel iets.
Dat de hoogvolt accu de 12v accu bijlaad en dat ook bij laden van de auto de 12v accu geladen wordt is wel op veel plekken vaag beschreven, maar heb (voor de Skoda's) nog nergens een betrouwbaar antwoord kunnen vinden. Ook de dealer (even daargelaten of je die zo hard op technische kennis kunt vertrouwen) geeft aan dat je weldegelijk de 12v accu leeg kunt trekken door er apparaten aan te laten hangen die stroom verbruiken. Denk dat de ANWB er ook wel een boekje over open kan doen van mensen die ze om die reden hebben moeten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
pkrielen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:10:
[...]

Ik zie aan de slimme hardwirekabel op mijn Dashcam dat de spanning na afsluiten auto vaak op 14,64v begint en dan na een uurtje al tegen 13v aanzit. dan kan hij vanaf daar gerust 2 dagen modig hebben om langzaam te zakken tot 12,4v waarbij dan die kabel de dashcam preventief uitzet (en dus ook mijn beeld in het voltage). Dus mijn conclusie daar is dat met het minimale verbruik van die cam het best dagen kan. Of een Koelbox dat ook haalt betwijfel ik.
Ik heb wel gezien als ik iets met de app doe en de auto "wakker" wordt de spanning weer terug schiet naar 13v, dus dat triggert wel iets.
Dat de hoogvolt accu de 12v accu bijlaad en dat ook bij laden van de auto de 12v accu geladen wordt is wel op veel plekken vaag beschreven, maar heb (voor de Skoda's) nog nergens een betrouwbaar antwoord kunnen vinden. Ook de dealer (even daargelaten of je die zo hard op technische kennis kunt vertrouwen) geeft aan dat je weldegelijk de 12v accu leeg kunt trekken door er apparaten aan te laten hangen die stroom verbruiken. Denk dat de ANWB er ook wel een boekje over open kan doen van mensen die ze om die reden hebben moeten helpen.
Lege 12V was het probleem bij elektrische autos bij de anwb idd. Ze hebben hier veel werk aan hoorde ik in de vakantie op het journaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
pkrielen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:10:
[...]

Is in mijn tijdelijke Cupra Born en in mijn helaas total loss ID3 gewoon een vinkje dat ie met de HC-accu de LV-accu bijhoud. werkt prima. Zal in de Skoda niet anders zijn.
schuifje zou standaard aan moeten zijn. scheelt ANWB veel werk :)

[ Voor 3% gewijzigd door mark1978 op 16-09-2025 14:58 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1978
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfJQYedfTzpqElHeF5zYIMGQrKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nOBnnHe6nL1hdD0B1jBq902I.png?f=fotoalbum_large
Staat bij de Seat (Cupra) dus ook standaard uit, zo ben ik net achter gekomen. Dat zou eigenlijk standaard aan moeten staan. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom het uit zou staan – toch niet alleen voor die 5 km minder actieradius?

[ Voor 30% gewijzigd door mark1978 op 16-09-2025 15:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• avdw76!
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18-10 11:02
Kreeg vandaag bericht dat mijn elroq mogelijk eerder geleverd gaat worden tussen 25 en 30 sept ipv 13 okt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
mark1978 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:58:
[Afbeelding]
Staat bij de Seat (Cupra) dus ook standaard uit, zo ben ik net achter gekomen. Dat zou eigenlijk standaard aan moeten staan. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom het uit zou staan – toch niet alleen voor die 5 km minder actieradius?
Maargoed ik snap dat VAG over het algemeen veel hetzelfde heeft, maar concreet heb ik het dus bij de Skoda Elroq niet gezien. Het blijven dus tot nu toe aannames voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heriox
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:00
avdw76! schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:34:
Kreeg vandaag bericht dat mijn elroq mogelijk eerder geleverd gaat worden tussen 25 en 30 sept ipv 13 okt.
Dat is altijd leuk! Ben benieuwd of die van mij ook nog eerder geleverd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sozinga
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-10 19:18
heriox schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:55:
[...]

Dat is altijd leuk! Ben benieuwd of die van mij ook nog eerder geleverd gaat worden.
Gemiddelde levertijd in de excel is vanaf bestellingen in juli zo rond de 15 weken, laten we hopen dat dat nog iets daalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-10 15:06
In de afgelopen weken een 2e keer de Route Soleil gereden, dit keer gewoon 130-135 aangehouden met pieken tot 150. Wat een heerlijke auto toch. Verbruik uiteraard hoger dan ik gewend ben. Was over de 2700 km ongeveer 18.5 kWh/100 km. Met deze snelheden vind ik absoluut goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:11
Zo dan is de 85 echt een stuk efficiënter dan de 60 . Ik heb het gevoel dat als ik 130 rij ik ook echt maar 130 km ver kom. Het verbruik schiet dan iig direct boven de 20.

• Modalen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-10 13:22
m.eddy schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:27:
Zo dan is de 85 echt een stuk efficiënter dan de 60 . Ik heb het gevoel dat als ik 130 rij ik ook echt maar 130 km ver kom. Het verbruik schiet dan iig direct boven de 20.
Dat geldt bij mij voor de 85 ook hoor. Boven de 120/130 wordt hij snel een stuk minder zuinig en gaat het verbruik richting 20-25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
m.eddy schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:27:
Die 18.5 die ik noemde was het gemiddelde over de hele 2700 km, dus incl snelweg maar ook rest van kms. Dus snelweg apart zal ook wel boven 20 kWh terecht komen hoor ;-)

• jaapjanvd
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-10 06:12
Verbruik verschilt volgens diverse websites toch niet heel veel tussen de 60 & 85.
Zie o.a. https://evkx.net/de/models/skoda/elroq/ voor een mooi vergelijk tussen de verschillende modellen.

Klik hier voor een directe vergelijkingstabel.

[ Voor 26% gewijzigd door jaapjanvd op 17-09-2025 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
Hebben jullie trouwens ook het idee dat het stuur een heel klein beetje "naar links gedraaid" staat als je gewoon rechtuit rijdt? Of is dat optisch bedrog omdat de stikselnaad op het dashboard achter het stuur iets naar beneden loopt van links naar rechts?

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-10 12:54
Elroq85 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:19:
Hebben jullie trouwens ook het idee dat het stuur een heel klein beetje "naar links gedraaid" staat als je gewoon rechtuit rijdt? Of is dat optisch bedrog omdat de stikselnaad op het dashboard achter het stuur iets naar beneden loopt van links naar rechts?
Dat idee had ik ook inderdaad, al vanaf het begin

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
Bij mij staat ie een heel klein beetje naar rechts.
Weet van mijn Q4 dat de uitlijning af fabriek soms voor verbetering vatbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
Maikie18 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:54:
[...]

Dat idee had ik ook inderdaad, al vanaf het begin
Mmm....wellicht te weinig voor 1 tandje naar rechts maar ik ga toch even langs de dealer denk ik. Als je het eenmaal hebt gezien blijft het mij irriteren ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocomann
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14-10 08:07
Net gebeld door de dealer voor de aflevering. Staat gepland op 29-09, productiedatum was 01-09

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GJPL69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-10 12:33
Nog zes dagen dan begint voor mij ook het EV avontuur, wat kan wachten toch lang duren :😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• avdw76!
  • Laatst online: 18-10 11:02
Chocomann schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:20:
Net gebeld door de dealer voor de aflevering. Staat gepland op 29-09, productiedatum was 01-09
Hier ook 29ste naar Hoogenboom in Rotterdam dan mooi ritje richting Ede

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CBGerard
  • Laatst online: 21:09
Probeer dat eens te checken door op dezelfde weg aan de linkerkant te rijden. Dit verschijnsel kan te maken hebben met de wegverkanting.

• Elroq85
CBGerard schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:36:
[...]

Probeer dat eens te checken door op dezelfde weg aan de linkerkant te rijden. Dit verschijnsel kan te maken hebben met de wegverkanting.
Ja zal ik proberen maar ik denk dat het niet uit maakt. Fenomeen is er trouwens al vanaf aflevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khy-d7Z3f0Q2o0sfqOXkEYSGBAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slDmzJvmXVVuGNEzfQig875O.jpg?f=fotoalbum_large

336Wh verbruikt over 42km
De Elroq kan best zuinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-10 08:19

Pinjataaa

Hit me!

In de Bergen kan je gratis rijden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
In mijn geval een hoogte verschil van ca 880m over 42 km.
Toch indrukwekkend hoe weinig energie je dan nodig hebt en hoe efficiënt de aandrijflijn is.
En de airco stond ook gewoon aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkrielen
deboss65 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:39:
In mijn geval een hoogte verschil van ca 880m over 42 km.
Toch indrukwekkend hoe weinig energie je dan nodig hebt en hoe efficiënt de aandrijflijn is.
En de airco stond ook gewoon aan.
Post ook maar een plaatje van dezelfde route de andere kant uit 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sozinga
Vandaag te horen gekregen dat mijn Elroq RS al bij PON in Amersfoort staat.
Over 4 weken wordt hij afgeleverd...
Kan hem gewoon 8 weken eerder gaan rijden dan gedacht. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
pkrielen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:00:
[...]

Post ook maar een plaatje van dezelfde route de andere kant uit 8)
Heb geen plaatje maar was zo rond de 26kWh/100 km
<tweakers mode aan>
Heb het even nagerekend:
880m hoogte verschil terugwinnen levert theoretisch bij een auto van ca 2.2 ton 19MJ energie op.
Omgerekend naar verbruik is dit 12,56kWh/100km
Aangezien het verbruik bijna nul was zou de auto op deze afstand op een vlakke weg ca dit verbruik gehad moeten hebben. (Recuperatie verliezen niet meegenomen)
Heel netjes.
Wordt bevestigd door het verbruik sinds laden: over 222 km 13,1kWh/100km
<tweakers mode uit>

Al met al ben ik tevreden met het verbruik.
Totaal sind begin van de vakantie zit ik op 18,1kWh/100km waarbij ik op de snelweg zeer regelmatig lange stukken 130 echte km/h gereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
deboss65 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:46:
[...]

Heb geen plaatje maar was zo rond de 26kWh/100 km
<tweakers mode aan>
Heb het even nagerekend:
880m hoogte verschil terugwinnen levert theoretisch bij een auto van ca 2.2 ton 19MJ energie op.
Omgerekend naar verbruik is dit 12,56kWh/100km
Aangezien het verbruik bijna nul was zou de auto op deze afstand op een vlakke weg ca dit verbruik gehad moeten hebben. (Recuperatie verliezen niet meegenomen)
Heel netjes.
Wordt bevestigd door het verbruik sinds laden: over 222 km 13,1kWh/100km
<tweakers mode uit>

Al met al ben ik tevreden met het verbruik.
Totaal sind begin van de vakantie zit ik op 18,1kWh/100km waarbij ik op de snelweg zeer regelmatig lange stukken 130 echte km/h gereden heb.
Ja dit verbruik heb ik ook ongeveer gemiddeld incl. snelweg 130. Erg netjes idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:17
Vandaag een lang heen en weer rit gehad. totaal 381km, en had nog 17%/81km over. Dus vond ik niet raar om eerlijk te zeggen. 16.9 kwh/100km. De eerste met deze auto. Vanaf 100%.

En ik reed op de snelweg voornamelijk 130km/u. Laatste stukje terug zelf iets sneller. maar gemiddeld was de snelheid 80 km/h.

Zal vast beter kunnen, maar ik rijd niet als een oude lul :P

Zelf nog even een poep in de broek momentje gehad, paar autos voor mij hadden botsing ofzo, dus de rest in de ankers.. Nou, dat kan deze ook wel. Schoot in de antibots modus, riem strak en ankere maar... Dan sta je snel stil met 2 ton aan gewicht :X De duitse Octavia achter mij had ik iets meer moeite had ik het idee, dat scheelde niet veel en die lag in mijn kofferbak...
Alleen mijn tas op de achterbank ging vliegen, dus zal zo nog even kijken als de laptop nog heel is :X

Moet wel zeggen dat na 45 min/ 1uur de stoelen wel als een plank beginnen te voelen. Was blij dat ik er op gegeven moment uit kon. Nog een beetje spelen met de stoel, maar denk niet dat het veel beter word.
Zat dinsdag even in de nieuwe Opel grandland van mijn collega, die AGR stoelen blijven een stuk beter (ooit ook gehad in mijn Astra). meer ondersteuning onder de knieën oa.

En binnenkort mag de auto ook weer na de dealer.. Kunnen ze hun schade punten even oplossen.
Geleverd met deukje in kofferbak, (zag het pas een dag later, was nat/slecht weer bij levering). maar afgelopen zaterdag had ik even met de hand gewassen en in de ceramic seal gedaan, maar toen zag ik dat ook alle 4 velgen beschadigd (lijkt op transport schade van op de truck) waren en nog een cluster aan krassen op de motorkap... Dus dat gaan ze even oplossen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-10 12:27
Ik heb ongeveer 2x per week een 80km enkele rit naar kantoor, 160 retour dus. Vooral snelweg, ruim 70 km van de enkele rit wel. Ik kan alleen publiek laden, dat doe ik dan meestal op het werk want dat kan gelukkig, en anders staat de paal aan straat ook maar een 100 meter verder, dus dat is totaal geen ramp. Gemiddeld verbruik 16kwh/100KM. Ik gebruik de ACC op 100 en soms wacht ik wat langer dan meesten om iets in te halen dus mijn gemiddelde is dan ook lager dan dat van andere bestuurders gok ik zo. Ik heb de 59Kwh accu en snelladen van 40 tot 80 procent gaat gemiddeld in een 21 minuten of 88Kw gemiddeld. De laadcurve is wel erg lineair heb ik tot nu toe gemerkt. 110-115 KW bij 40 en loopt af naar de 70-80kw bij 80%. Het laden gaat in het begin dus al wel met "15km per minuut" volgens de auto, dat is voor mij snel genoeg en als dat dan afzakt tot 10km per minuut kan ik alleen maar denken dat die auto 6x sneller kan laden dan ik mag rijden. Voor mij een heerlijke auto zonder stress over actieradius. Als ik nog een eindje moet/wil rijden in stukken Nederland die ik niet goed ken ga ik alvast kijken voor een DC lader langs de snelweg bij 40%, gewoon alleen op de borden niet eens via de navigatie. Dat wordt een optie bij 20% actueel/10% bij aankomst.

TLDR: auto vergeten op te laden en tegen de tijd dat ik een sanitaire stop kon maken en moest wachten op mijn broodje was de auto al weer vol genoeg voor alles wat ik er die dag mee moest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathan77
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-10 12:28
Is de maximale snelheid van de adaptieve cruisecontrol altijd 130 km/h, of kun je deze ergens aanpassen naar bijvoorbeeld 135 km/h?

• MrUnderdude
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:15
@Renegade666 welke versie heb jij? Je oordeel van de stoelen triggerde me. Ik verwacht eerdaags de BE in dacht op basis van de proefrit dat het comfort wel goed was. Meestal vind ik stoelen van de sportline wat stijver. Ben benieuwd

• Renegade666
MrUnderdude schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 07:50:
@Renegade666 welke versie heb jij? Je oordeel van de stoelen triggerde me. Ik verwacht eerdaags de BE in dacht op basis van de proefrit dat het comfort wel goed was. Meestal vind ik stoelen van de sportline wat stijver. Ben benieuwd
Ik heb de 85 BE (zonder enkele optie pakken :-( )

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYB31w7puv4qhj8mcXDeDcXfqn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MksMzFWu42nfjr8KjpcXMbPS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekKyVFag1Bce-q6_aM6wZ3m1LNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuOyBUECp2KZqmHkp0cVYPWN.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben de Skoda Elroq business 85 tour edition met opgehaald, heel erg blij mee!

Er is een soort net meegeleverd. ... Iemand een idee hoe je dit monteert?? :|

Edit: ah gevonden!!

[ Voor 26% gewijzigd door Whiskey48 op 20-09-2025 12:43 ]

• Markzoethout
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-09 18:13
Zie geen donkere achterruiten, zelfs niet met cleverpakket (op Tour-versie)?

• Whiskey48
Markzoethout schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:17:
Zie geen donkere achterruiten, zelfs niet met cleverpakket (op Tour-versie)?
Jawel donker achterruiten (zie je beter van buiten naar binnen ipv binnen naar buiten denk ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sozinga
Even een reminder.

Vergeten jullie niet het excel document op pagina 1 in te vullen/bij te houden...
Het is erg leuk om te zien wat er besteld wordt en handig om te zien wat de werkelijke levertijd ongeveer is in de praktijk.
Er zijn vast leden die dit nog niet hebben gedaan.
Kan mij namelijk niet indenken dat er de afgelopen 3 weken geen Elroq is besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
snip: dit is niet de bedoeling

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 22-09-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tung-pi
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-10 08:31
Onze Elroq BE 85 - Tour is ook in aantocht. Levering zou rond 10 Oktober zijn.
12 September was de aanvraag goedgekeurd, dus nog even wachten en dan is het zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tung-pi schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:23:
Onze Elroq BE 85 - Tour is ook in aantocht. Levering zou rond 10 Oktober zijn.
12 September was de aanvraag goedgekeurd, dus nog even wachten en dan is het zover.
Dit model zou uit voorraad geleverd worden. Is dit toch een zelf geconfigureerd model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tung-pi
mrmrmr schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:40:
[...]

Dit model zou uit voorraad geleverd worden. Is dit toch een zelf geconfigureerd model?
Klopt, is voorraad. Ik snap het ook niet, maar kreeg van de dealer (Pouwals rede dat de suto ergens anders vandaan moest komen en het niet hun voorraad was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wollufje
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-10 09:56
Tung-pi schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:43:
[...]

Klopt, is voorraad. Ik snap het ook niet, maar kreeg van de dealer (Pouwals rede dat de suto ergens anders vandaan moest komen en het niet hun voorraad was.
Ik krijg ook een Elroq BE tour editie van Pouw. Besteld op 1 september en komende vrijdag de levering. Ook deze was niet bij Pouw op voorraad en moest ook ergens anders vandaan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tung-pi
wollufje schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:45:
[...]

Ik krijg ook een Elroq BE tour editie van Pouw. Besteld op 1 september en komende vrijdag de levering. Ook deze was niet bij Pouw op voorraad en moest ook ergens anders vandaan komen
Dat is 25 dagen, dat zou voor mijn situatie dan 7 Oktober zijn. Eens even kijken wat ze zeggen als ik maandag bel en naar de status van de bestelling vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeBo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-10 17:16
DM0206 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:53:
Na 2 bijna 2 maanden rijden met de Elroq zijn er toch wat issue's ontstaan waardoor er een afspraak is gemaakt met de dealer voor controle.

- Krakend, piepende rempedaal. Lijkt alleen te gebeuren met wat steviger remmen. Lijkt ook al een issue bij de Enyaq te zijn.
- Brom geluid bij snelheden boven de 100 km per uur. Vooral in "vrije" lucht. Als ik achter een auto rijd is het niet te horen.
- Airco maakt een sissend geluid.
Heeft de dealer iets kunnen vinden ten aanzien van het brom geluid rond de 100 km per uur ?
Ik heb namelijk een soortgelijke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-10 13:44
nathan77 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:59:
Is de maximale snelheid van de adaptieve cruisecontrol altijd 130 km/h, of kun je deze ergens aanpassen naar bijvoorbeeld 135 km/h?
Laatst na een concert in Düsseldorf stond die gewoon op 150 O-)

Vanmorgen met 9c buiten op ECO, zonder AC en ingesteld op 18c kwam het verbruik binnen de bebouwde kom niet onder de 22/100. Benieuwd of het dit gaat worden voor de komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Holzschuh schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:38:
[...]

Vanmorgen met 9c buiten op ECO, zonder AC en ingesteld op 18c was het verbruik binnen de verbouwde kom kwam het verbruik niet onder de 22/100. Benieuwd of het dit gaat worden voor de komende maanden.
Viel mij gisteren ook op. verbruik is aardig hoger, en is nauwlijks kouder :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:02

Bob Popcorn

Plop!

Hebben jullie Laura al zover gekregen dat ze antwoord geeft met ChatGPT? Wat was daar voor nodig?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 21:19
Chillz schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:13:
[...]

Het enige dat ik heb, is dat er aan beide portieren een Lifehammer (Smart) is bevestigd,
en ik ondertussen merk dat bij harde bassen die in de rechterdeur meetrilt en geluid maakt...

Maar dat is dus niet de deur zelf
Die lifehammers kan je trouwens ook weer retour dealer doen en vragen of ze een ander alternatief hebben voor het gelaagd glas (spoiler, dat hebben ze niet)

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Chillz schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:13:
[...]

Het enige dat ik heb, is dat er aan beide portieren een Lifehammer (Smart) is bevestigd,
en ik ondertussen merk dat bij harde bassen die in de rechterdeur meetrilt en geluid maakt...

Maar dat is dus niet de deur zelf
Ah dat merkte ik ook, en had ook zo'n vermoeden dat het die dingen waren, maar had er nog niet naar gekeken.
Straks wel even weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkrielen
Renegade666 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:18:
[...]

Ah dat merkte ik ook, en had ook zo'n vermoeden dat het die dingen waren, maar had er nog niet naar gekeken.
Bij mij zitten de lifehammers tegen de middenconsole bij beide kanten.
Je kunt ze voor zover ik weet alleen bij de achterruit gebruiken (die niet gelaagd is) en om je gordel door te snijden.
Dus niet helemaal nutteloos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwVCu-o358xDWJheCxyhZ2d1PVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QR1GOObltjZ7tXxh2X0FDp5O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door pkrielen op 22-09-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
pkrielen schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:35:
[...]

Bij mij zitten de lifehammers tegen de middenconsole bij beide kanten.
Je kunt ze voor zover ik weet alleen bij de achterruit gebruiken (die niet gelaagd is) en om je gordel door te snijden.
Dus niet helemaal nutteloos.
[Afbeelding]
Volgens mij zijn die van mij niet gelaagt, was volgens mij een optie in van die pakketen (die ik helaas niet heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Bob Popcorn schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:06:
Hebben jullie Laura al zover gekregen dat ze antwoord geeft met ChatGPT? Wat was daar voor nodig?
Dat gaat automatisch als ze het niet zelf weet

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Vraag; als ik achteruit rij, krijg ik de achteruitrijcamera in beeld.

Als ik dan voorruit weg rij, blijft de achteruitrijcamera nog een paar honderd meter in beeld. ... Is dit een instelling oid of bewust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Whiskey48 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:33:

Als ik dan voorruit weg rij, blijft de achteruitrijcamera nog een paar honderd meter in beeld. ... Is dit een instelling oid of bewust?
bij mij wel even, meter of 5 a 10. maar geen 100+ meter..
Dus of ergens een verdwaalde instelling, of stuk?

En als je handmatig even op het knopje drukt, gaat hij dan wel weg?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Heeft met je snelheid te maken. Boven de 20kmh gaat ie geloof ik weg, maar kan ook 15 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Maikie18 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:40:
[...]

Dat gaat automatisch als ze het niet zelf weet
Werkt bij mij niet, kan gerust vragen hoe zwaar een olifant is maar krijg geen antwoord helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Renegade666 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:18:
[...]

Je kan ze ook wat beter aandraaien met een torxbitje, lost het ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Bob Popcorn schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:03:
[...]

Werkt bij mij niet, kan gerust vragen hoe zwaar een olifant is maar krijg geen antwoord helaas.
Wat krijg je dan als antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Renegade666 schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:01:
[...]

bij mij wel even, meter of 5 a 10. maar geen 100+ meter..
Dus of ergens een verdwaalde instelling, of stuk?

En als je handmatig even op het knopje drukt, gaat hij dan wel weg?
Dan gaat het weg idd
Bob Popcorn schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:02:
[...]

Heeft met je snelheid te maken. Boven de 20kmh gaat ie geloof ik weg, maar kan ook 15 zijn.
Ahhh .... Woonerf ... Stapvoets :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Maikie18 schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:41:
[...]

Wat krijg je dan als antwoord?
Iets van "daar kan ik nog geen antwoord op geven"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Whiskey48 schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:44:
[...]

Dan gaat het weg idd

[...]

Ahhh .... Woonerf ... Stapvoets :p
Dan blijft 'ie aan idd. Heeft met steken te maken, dan is het nog wel chill dat je achter je kan kijken. Ik vind het ook te lang, vooral omdat je muziek gemute blijft :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Bob Popcorn schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:42:
[...]

Iets van "daar kan ik nog geen antwoord op geven"
Is de 4g verbinding wel gewoon in orde? Weet niet of begin setup nog van toepassing is, wellicht heb je daar ergens vanwege privacy toegang moeten geven ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Maikie18 schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:03:
[...]

Is de 4g verbinding wel gewoon in orde? Weet niet of begin setup nog van toepassing is, wellicht heb je daar ergens vanwege privacy toegang moeten geven ofzo
Ja is allemaal prima in orde. Heb hem al sinds 5 juni dus die setup is volgens mij ook wel een keer klaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-10 13:44

Mogelijk een ontwerpkeuze die afhankelijk van het pakket wel of niet raar is. Ik heb de 360 camera en als ik naar voren begin te rollen springt die meteen over naar de voorste camera en terug naar achter als het die kant op gaat.
Maar als je alleen de achterste hebt kan die niet omspringen en hebben ze maar de achterste aan laten staan?

Steken doe je toch max met stapvoets dus zou verwachten dat als je boven de 10 kmh uitkomt dat je de aanname kunt doen als systeem dat je klaar bent met heen en weer rijden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Holzschuh schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:08:
[...]

Mogelijk een ontwerpkeuze die afhankelijk van het pakket wel of niet raar is. Ik heb de 360 camera en als ik naar voren begin te rollen springt die meteen over naar de voorste camera en terug naar achter als het die kant op gaat.
Maar als je alleen de achterste hebt kan die niet omspringen en hebben ze maar de achterste aan laten staan?

Steken doe je toch max met stapvoets dus zou verwachten dat als je boven de 10 kmh uitkomt dat je de aanname kunt doen als systeem dat je klaar bent met heen en weer rijden :?
Ja idd. Of ik druk op een knopje in het scherm dan gaat hij er ook weer af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:36
Ik krijg sinds een aantal dagen een foutmelding bij Pay to Park in de auto. De melding luidt: sorry, er is iets misgegaan. Er is een fout opgetreden bij het zoeken naar parkeerlocaties. Hebben andere dit probleem ook en evt. een oplossing gevonden? In de Skoda app op de telefoon werkt het wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• miniterror
  • Laatst online: 23:07
Net gebeld door de dealer, 1 Oktober gaat die van mij thuis afgeleverd worden. *O*
Racing BLUE Sportline met Advanced pakket :9~

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bartvries
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44
Lachen man! heb precies dezelfde en komt ook deze week van A-point. Heb ook winterpaket/DCC/warmtepomp en trekhaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomskii5
Zo ik kan eens vergelijken. Wagen is binnen voor een herstelling (na ongeval - helaas-) en Alphabet heeft een ID5 Business Pro Premium voor mij ter beschikking gesteld. De voornaamste verschillen/dingen die ik opmerk zijn:

- ID5 heeft Harman Kardon maar de geluidskwaliteit is minder goed dan het Canton systeem in de Elroq (ik zou zelfs durven zeggen dat ik de kwaliteit slechter vindt dan de inloper T-Cross die ik 3 maanden gereden heb. De subwoofer in de koffer is ook de helft kleiner dan die in onze Skoda's.
- Zelfde kwaaltje als de Elroq wel qua deurtrillingen door de bassen van de muziek
- Uiterlijk van de wagen is sowieso minder mijn ding
- Wagen is mooi afgewerkt, al vind ik de Elroq praktischer ingedeeld. Ik zou durven zeggen (en das geen geheim in de VW groep) dat de Skoda beter afgewerkt is.
- Wagen veert hetzelfde ondanks 19" vs 20" op mijn Skoda, ik blijf ze wat hard vinden rijden (maar niet storend hard)
- Systemen in de ID5 zijn een stuk ouder dan de Elroq, dat merk je vooral aan hou alles ingedeeld is
- De gear lever aan het stuur op de ID5 went makkelijk, ik zou durven zeggen dat ie zelfs iets makkelijker is dan de Elroq manier. Maar das puur gewoonte.
- De ID5 lijkt iets meer koppel te hebben ofzo ondanks dat het dezelfde uitvoering is (286pk 77kwh).

Al bij al fijne wagen, maar ik ben toch wel echt blij dat ik een Skoda Elroq heb en geen VW ID serie (eender welke)

[ Voor 3% gewijzigd door Tomskii5 op 23-09-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Bob Popcorn schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:08:
[...]

Ja is allemaal prima in orde. Heb hem al sinds 5 juni dus die setup is volgens mij ook wel een keer klaar...
Ik bedoeld de keuzes die tijdens de setup zijn gemaakt maar heb net even voor je gekeken daar komt het niet voorbij. Probeer eens op het huisje dan op het groene bolletje bij Laura en vervolgens op I rechts boven. Geeft hij aan dat je online bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tomskii5 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:27:
Zo ik kan eens vergelijken. Wagen is binnen voor een herstelling (na ongeval - helaas-) en Alphabet heeft een ID5 Business Pro Premium voor mij ter beschikking gesteld. De voornaamste verschillen/dingen die ik opmerk zijn:

- ID5 heeft Harman Kardon maar de geluidskwaliteit is minder goed dan het Canton systeem in de Elroq (ik zou zelfs durven zeggen dat ik de kwaliteit slechter vindt dan de inloper T-Cross die ik 3 maanden gereden heb. De subwoofer in de koffer is ook de helft kleiner dan die in onze Skoda's.
- Zelfde kwaaltje als de Elroq wel qua deurtrillingen door de bassen van de muziek
- Uiterlijk van de wagen is sowieso minder mijn ding
- Wagen is mooi afgewerkt, al vind ik de Elroq praktischer ingedeeld. Ik zou durven zeggen (en das geen geheim in de VW groep) dat de Skoda beter afgewerkt is.
- Wagen veert hetzelfde ondanks 19" vs 20" op mijn Skoda, ik blijf ze wat hard vinden rijden (maar niet storend hard)
- Systemen in de ID5 zijn een stuk ouder dan de Elroq, dat merk je vooral aan hou alles ingedeeld is
- De gear lever aan het stuur op de ID5 went makkelijk, ik zou durven zeggen dat ie zelfs iets makkelijker is dan de Elroq manier. Maar das puur gewoonte.
- De ID5 lijkt iets meer koppel te hebben ofzo ondanks dat het dezelfde uitvoering is (286pk 77kwh).

Al bij al fijne wagen, maar ik ben toch wel echt blij dat ik een Skoda Elroq heb en geen VW ID serie (eender welke)
En de ID.5 heeft een flapperende spoiler als je de koffer toeklapt. Dat vond ik altijd zo goedkoop aanvoelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
Admiral Freebee schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:28:
[...]

En de ID.5 heeft een flapperende spoiler als je de koffer toeklapt. Dat vond ik altijd zo goedkoop aanvoelen :X
Los daarvan is het zicht naar achteren toe ook niet geweldig (die spoiler helpt al helemaal niet ;-)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:15

Heimdallr

Asgard

Holzschuh schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:38:
[...]

Vanmorgen met 9c buiten op ECO, zonder AC en ingesteld op 18c kwam het verbruik binnen de bebouwde kom niet onder de 22/100. Benieuwd of het dit gaat worden voor de komende maanden.
Vanmorgen vroeg geen last van gehad binnen de bebouwde kom en snelweg :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYmPvet5fgszO7ek5iQtaoWX5co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SudhyOw4IuwV4okIX3jF6eUK.jpg?f=fotoalbum_large

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Heimdallr schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:33:
[...]

Vanmorgen vroeg geen last van gehad binnen de bebouwde kom en snelweg :)
[Afbeelding]
Koet stukje snelweg of file rijden, want gemiddeld onder 60 is niet bepaald snel🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:15

Heimdallr

Asgard

Renegade666 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:40:
[...]

Koet stukje snelweg of file rijden, want gemiddeld onder 60 is niet bepaald snel🙈
Vol in de spits :(

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Sinds gister onze nieuwe Elroq 60 in Velvet Red mogen ophalen! Uiteraard een heerlijke wagen, maar vandaag viel mij iets op;

De Side Assist kijkt linksachter veel verder (en gaat dus eerder aan) dan rechts of rechtsachter. Bij het links inhalen, dus de andere auto rechts, gaat hij eigenlijk niet aan. Detecteert dus niets. Pas bij een stoplicht, waar je écht dicht op elkaar staat, wordt aan de rechterkant een auto waargenomen.
Links doet hij het gewoon echt beter. Ziet andere auto's véél eerder en op veel grotere afstanden.

Ervaren jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
stefanvverk schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:53:
Sinds gister onze nieuwe Elroq 60 in Velvet Red mogen ophalen! Uiteraard een heerlijke wagen, maar vandaag viel mij iets op;

De Side Assist kijkt linksachter veel verder (en gaat dus eerder aan) dan rechts of rechtsachter. Bij het links inhalen, dus de andere auto rechts, gaat hij eigenlijk niet aan. Detecteert dus niets. Pas bij een stoplicht, waar je écht dicht op elkaar staat, wordt aan de rechterkant een auto waargenomen.
Links doet hij het gewoon echt beter. Ziet andere auto's véél eerder en op veel grotere afstanden.

Ervaren jullie dit ook?
Ik probeer daar al enige tijd een logica in te ontdekken ik krijg bij links inhalen bijna nooit het lampje te zien. Terwijl als auto’s mij voorbij komen hij links continue aan gaat. Ik dacht dat dit misschien o.a. te maken het met welke kant verkeer je hebt ingesteld. Voor de rest heb ik nog niks kunnen ontdekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Niet online
Maikie18 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:58:
[...]

Ik probeer daar al enige tijd een logica in te ontdekken ik krijg bij links inhalen bijna nooit het lampje te zien. Terwijl als auto’s mij voorbij komen hij links continue aan gaat. Ik dacht dat dit misschien o.a. te maken het met welke kant verkeer je hebt ingesteld. Voor de rest heb ik nog niks kunnen ontdekken
Ik zou het een gemis vinden wanneer het zo werkt (daar lijkt het voor ons beide nu wel op), want als ik iemand heb ingehaald helpt het mij ook bij het op tijd weer opschuiven naar rechts.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pkrielen
stefanvverk schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:01:
[...]

Ik zou het een gemis vinden wanneer het zo werkt (daar lijkt het voor ons beide nu wel op), want als ik iemand heb ingehaald helpt het mij ook bij het op tijd weer opschuiven naar rechts.
Volgens de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1JvxmNxJWlTqNO1AR0j1EBtiwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DNZSjx91n9lzrstnhClXPqPa.png?f=fotoalbum_large

Volgens Co-Pilot:
Ja, daar zit zeker logica achter — en het heeft alles te maken met hoe het **dodehoekwaarschuwingssysteem** werkt en welke situaties het als risicovol beschouwt. Hier is hoe het zit:

### 🧠 Hoe werkt dodehoekdetectie?
De meeste systemen gebruiken **radarsensoren** in de achterbumper of zijkanten van de auto. Die detecteren voertuigen in de zogeheten “blind spot” — het gebied naast en iets achter je auto dat je niet goed kunt zien in je spiegels.

### 🔄 Verschil tussen inhalen en ingehaald worden
- **Bij ingehaald worden**:
Een andere auto komt van achteren en blijft relatief lang in jouw dode hoek. Het systeem ziet dat als een potentieel risico — vooral als jij van rijstrook zou willen wisselen. Daarom gaat het lampje in je spiegel branden zodra die auto in je dode hoek komt en blijft daar zolang hij er is.

- **Bij zelf inhalen**:
Jij rijdt sneller dan de andere auto. Daardoor zit die andere auto maar **kort** in jouw dode hoek. Het systeem detecteert hem wel, maar omdat je hem snel voorbijgaat, verdwijnt hij ook snel uit het detectiegebied. Sommige systemen hebben een **snelheidsdrempel** (bijv. 10 km/h verschil) waarbij ze geen waarschuwing geven als jij duidelijk sneller rijdt.

### 🧩 Extra logica en beperkingen
- **Groepsverkeer**: Als je een rij auto's tegelijk inhaalt, kan het systeem die als één lang object zien en daardoor niet elke afzonderlijke auto detecteren.
- **Sensorbereik**: De hoek en het bereik van de sensoren zijn geoptimaliseerd voor voertuigen die je naderen van achteren — niet per se voor voertuigen die jij actief nadert.

### 🚦Waarom dit logisch is
Het systeem is ontworpen om **jou te waarschuwen voor gevaar bij rijstrookwissel**. Als jij aan het inhalen bent, is de kans klein dat je ineens naar rechts stuurt. Maar als je ingehaald wordt, is het risico groter dat je onbewust naar links zou willen gaan — en dan is die waarschuwing cruciaal.

Als je wilt, kan ik ook uitleggen hoe dit verschilt per automerk of hoe je het systeem optimaal gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Niet online
pkrielen schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:28:
[...]

Volgens de handleiding:
[Afbeelding]

Volgens Co-Pilot:

[...]
Geweldige info dit, super bedankt!!

• Fluffyx92
  • Laatst online: 17-10 10:31
Ik heb sinds een maand een Škoda Elorq 85 Sportline (zonder extra pakketten, paste niet binnen het leasebudget). Ik mis wel keyless entry en draadloos opladen, maar wat me echt tegenvalt zijn twee dingen:

1) Actieradius
Bij 80% geeft de auto ~366 km aan. Ik rijd vooral naar werk en vaak in file / stapvoets verkeer. Gemiddeld kom ik uit op zo’n 18–19 kWh/100 km. Ik had op basis van reviews en mijn verwachtingen toch op een hogere actieradius gerekend. Is ~366 km bij 80% normaal voor deze uitvoering, of zie ik iets over het hoofd?

2) Sound System standaard
Het standaard geluid in de Sportline vind ik erg vlak: weinig emotie of diepgang. Zijn er mensen die de audio (laten) upgraden via een tuning- of audioshop? Zo ja: welke shop en welk pakket raden jullie aan (bijv. betere speakers, subwoofer, versterker)? En wat hebben de kosten/ervaren winst in geluidskwaliteit ongeveer gedaan?

Rectificatie: In mijn eerdere bericht stond de Enyag, het moet de Elroq zijn uiteraard :)!

[ Voor 5% gewijzigd door Fluffyx92 op 24-09-2025 14:10 ]

• Elroq85
Fluffyx92 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:01:
Ik heb sinds een maand een Škoda Enyaq 85 Sportline (zonder extra pakketten, paste niet binnen het leasebudget). Ik mis wel keyless entry en draadloos opladen, maar wat me echt tegenvalt zijn twee dingen:

1) Actieradius
Bij 80% geeft de auto ~366 km aan. Ik rijd vooral naar werk en vaak in file / stapvoets verkeer. Gemiddeld kom ik uit op zo’n 18–19 kWh/100 km. Ik had op basis van reviews en mijn verwachtingen toch op een hogere actieradius gerekend. Is ~366 km bij 80% normaal voor deze uitvoering, of zie ik iets over het hoofd?

2) Sound System standaard
Het standaard geluid in de Sportline vind ik erg vlak: weinig emotie of diepgang. Zijn er mensen die de audio (laten) upgraden via een tuning- of audioshop? Zo ja: welke shop en welk pakket raden jullie aan (bijv. betere speakers, subwoofer, versterker)? En wat hebben de kosten/ervaren winst in geluidskwaliteit ongeveer gedaan?
Nou, met die actieradius zou ik ook niet blij zijn, zeker niet met een flink deel stadsverkeer. Ik rijd juist in verhouding veel snelweg (ca 75%) en met 100 km/u kom ik makkelijk aan 500 km. Gemiddels verbruik ca. 15.3 kWh/100 km.Toch maar even naar de dealer zou ik zeggen. De geluidskwaliteit van de standaard set vind ik zelf voldoende maar dat is persoonlijk natuurlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qR8txjfAlynp80Q1a3iTA0AyEd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVi202XcD6nP0K1UIGpBW8tU.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 52 ... 56 Laatste