Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lrsjg
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-09 20:33
Lurk al een tijdje, toch maar een account aangemaakt om m'n ervaringen te delen. Ik rijd ondertussen zo'n drie maanden in mijn Elroq 85 en hij zit nu op een kleine 10k kilometers. Allereerst de configuratie:

- Elroq 85 Intro Charlie (= BE + Pack Plus, Pack Klimaat, Trekhaak)
- Timiano Green + Lodge interieur + velg Asterion

Ik had graag een Sportline in Race Blue gehad, maar de dealer had een mega deal op deze auto waardoor het een beetje richting "offer you can't refuse" ging. Dat zou ook weer maanden wachttijd schelen dus waarom niet.

Die 10k bestaat uit pieken en dalen. Dit is mijn eerste EV en hij blinkt toch wel uit in soepelheid. Je cruiset lekker met het verkeer mee en hij kan er vlot van door als het moet. De kofferbak is praktisch en de trekhaak is ook al een paar keer van pas gekomen. Het netje voor de laadkabel en keyless open/go zijn super. De Asterion velgen (stonden eerst in de prijslijst, maar volgens mij zijn het nu accessoiresvelgen) zijn ook super vet, je ziet ze bijna niet. Ik ben in Duitsland een vrijwel identieke auto tegengekomen en toen hebben de bestuurder en ik elkaar wel even gegroet _/-\o_

Het wordt minder op lange ritten. Ik heb tot op heden nog geen goede zitpositie gevonden. Het niet kunnen kantelen van de zitting is een gemis. Er is te weinig steun voor mijn bovenbenen. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met dat het een EV is en dat de bodem iets hoger is. Het lodge interieur heeft lichte accenten, maar ik meen toch al een lichtblauwe waas op de stoel te zien. Ik ben benieuwd hoelang Lodge mooi blijft.

Ook hoor/voel ik een soort trilling uit het rempedaal als je de auto stilzet in een parkeervak. Volgens de dealer is dit een producteigenschap. De officiële lezing is dat het remsysteem overgaat van recuperatie naar hydrauliek waardoor de ABS-pomp zich volpompt met lucht. Irritant maar er is niets aan te doen. Die dealer is trouwens de grootste bron van ergernis. De auto is afgeleverd met (slecht herstelde) schade en ze doen moeilijk over het herstel. Uiteindelijk is het deels opgelost, maar ik kreeg de auto terug met schade op andere plaatdelen. Volgens de dealer kan dat gebeuren want "het is nou eenmaal teer plastic" en moet ik blij zijn dat ze het deels hebben kunnen herstellen... Nu erken ik dat we op veel vlakken richting een wegwerpmaatschappij gaan, maar een auto van 40k+? Kom op zeg. Gelukkig heb ik een wagenparkbeheerder achter mij staan om het te fixen en rijdt de auto er niet minder onder...

Ook wel interessant is dat alle rijhulpsystemen in storing gaan als ik één specifieke, ovale rotonde achtige verkeerssituatie nader. Als ik vervolgens gepasseerd ben lost de storing zichzelf op. Hopen op een OTA/kaart update?

Ik laad alleen op kantoor en incidenteel bij een publieke lader en dat werkt prima. Mijn gemiddelde verbruik is 16,8KWh/100km. In de praktijk zie ik rond de 480 KM actieradius bij 100%. Ik heb zelfs een keer 548 KM gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je kan de stoel prima afnemen met een vochtige microvezeldoek, dan is het blauwe gelijk weg. Stelt weinig voor.

Rempedaal herken ik wel ja (S_Chief in "Het grote Škoda Elroq-topic"). Weet niet hoe de techniek precies werkt maar ben er ook geen fan van (de e-Golf die ik hiervoor had kende dit 'probleem' niet).

Is alleen de elektrische stoel kantelbaar? Dat is wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:20
Johnmar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:36:
Vandaag de fitcamx dashcam geïnstalleerd en daarna onder de motorkap bezig geweest:

Heb mijn accu monitor en de aansluiting van mijn druppellader aangesloten in de zekeringkast onder de motorkap.

Heb Stop&Go 8 materafweer ((Acoustisch en electroshok) unit geïnstalleerd. Ultrasoon werkt al, maar de hoogspanningsleiding en contactpunten ben ik nog niet aan toegekomen.

[Afbeelding]

Daarna de Frunk er in. Deze zit met clips vast over de zwarte buis die de voor en achterkant van de motorruimte met elkaar verbindt:

[Afbeelding]

En daarin liggen nu:
- laadkabel
- druppellader
- starthulp/powerbank
- startkabels

[Afbeelding]
En nog aardig ruimte over.

Met accumonitor en alle andere zut zou ik toch moeten kunnen voorkomen dat ik strand met een lege 12v accu.. (dat is tenmiste wel de opzet). 8)

Ik had er ook nog een rubber vultrechter voor de ruitenwisservloeistof op gezet, maar in combinatie met de frunk, werkte dat wat minder (de uitsparing in de frunk was voor de rubberen trechter net even te smal). 8)7 Dus het origineel weer teruggezet en de rubberen trechter in de audi van mijn achterbuurman geplaatst
Vraag over de FitcamX: de voeding wordt verzorgd door de regensensor. Heeft deze een constante en een geschakelde voeding zodat de parkeermodus ook werkt? Of dien je nog een voeding te trekken vanaf je zekeringkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:15
Italioboy schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:49:
Vraag over de FitcamX: de voeding wordt verzorgd door de regensensor. Heeft deze een constante en een geschakelde voeding zodat de parkeermodus ook werkt? Of dien je nog een voeding te trekken vanaf je zekeringkast?
Is al voorbij gekomen: ;)
Chillz in "Het grote Škoda Elroq-topic"

Ik zocht in het topic naar "zekering" en kwam mn eigen bericht tegen :D

Nee

Zodra de auto uit is gaat de stroom er af en is de camera uit
(na parkeren iets nadat je er uit bent en de auto op slot gaat)

Af en toe zie je wel dat hij aan gaat.
Dat is wanneer de auto activeert. Dus bijvoorbeeld als je er langsloopt met de sleutel. Ook als hij door de app online komt.

Dit zal waarschijnlijk ook het geval zijn wanneer hij geparkeert is en er iemand/ iets hard genoeg tegenaan komt, dan zullen er ook wel sensoren (en dus de auto) actief schieten.
Maar dat heb ik uiteraard (en gelukkig) nog niet uitgetest :)

Er schijnt een manier te zijn om er constant stroom op te krijgen. Iets met zekeringen omzetten ofzo.
Daar ga ik mezelf in ieder geval niet aan wagen.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:03
Afgelopen week een voor het eerst met de Elroq naar Spanje gereden (Costa brava) een rit die we al meerdere keren elektrisch hebben gereden met de Cupra Born.

Vanwege het slechte weer in Frankrijk en het feit dat ik 2 fietsen meenam viel het verbruik een beetje tegen (21kW op 100km) met een gemiddelde snelheid van iets onder de 100. Hierdoor hebben we vaker moeten laden als gepland. In Nederland zitten we rond de 16,5kw. Ook hebben we met het slechte weer 2 keer een storing op alle rij sensoren gehad en gaf het dashboard licht als een goedversierde kerstboom en viel ook de cruise control uit. Dit herken ik overigens van mijn Cupra.

Wat een verrassing was dat de auto met ruim 176kwh kan opladen. Dit hadden we gezien de accu wissel in het productie proces niet verwacht bij onze auto maar was een positieve meevaller onderweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:59
mr.DJ95 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:08:
Afgelopen week een voor het eerst met de Elroq naar Spanje gereden (Costa brava) een rit die we al meerdere keren elektrisch hebben gereden met de Cupra Born.

Vanwege het slechte weer in Frankrijk en het feit dat ik 2 fietsen meenam viel het verbruik een beetje tegen (21kW op 100km) met een gemiddelde snelheid van iets onder de 100. Hierdoor hebben we vaker moeten laden als gepland. In Nederland zitten we rond de 16,5kw. Ook hebben we met het slechte weer 2 keer een storing op alle rij sensoren gehad en gaf het dashboard licht als een goedversierde kerstboom en viel ook de cruise control uit. Dit herken ik overigens van mijn Cupra.

Wat een verrassing was dat de auto met ruim 176kwh kan opladen. Dit hadden we gezien de accu wissel in het productie proces niet verwacht bij onze auto maar was een positieve meevaller onderweg.
Ik begrijp wat je wilt zeggen hoor. Maar je gebruikt kW en kWh precies verkeerd om. Eenheid van energie is kWh, je verbruik. De laadsnelheid is vermogen, kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmvanmol
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:44
Goedenavond iedereen,

Wij zijn aan het kijken voor een Skoda Elroq met private lease.
Het gaat hier om dit type:
Skoda Elroq BE 82 kWh
Graphite Grey
Velgen Regulus
Loft interieur
Upgrade pakket Plus

Hoeveel gaat het maandbedrag meer worden?
Vanwege de omhoog gaande wegenbelasting.
Heeft iemand hier een idee van?
Dit speelt wel een rol mee in de aanschaf hiervan.

Wij zijn vorige week proef wezen rijden met een 82kWh Sportline, en dit beviel ons heel goed.
Hopelijk heeft iemand een antwoord op mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnmar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:20
hmvanmol schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:49:
Goedenavond iedereen,

Skoda Elroq BE 82 kWh
Graphite Grey
Velgen Regulus
Loft interieur
Upgrade pakket Plus

Wij zijn vorige week proef wezen rijden met een 82kWh Sportline, en dit beviel ons heel goed.
Ik had eerst de vraag:

Mijn Elroq 85 heeft een 77kWh accupakket, geen 82. Zijn de specs per september gewijzigd?

Kwam er pas later achter dat van de 82kWh er 77 “bruikbaar” zijn volgens verschillende bronnen. Leest best vreemd zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:51
Johnmar schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:16:
[...]

Ik had eerst de vraag:

Mijn Elroq 85 heeft een 77kWh accupakket, geen 82. Zijn de specs per september gewijzigd?

Kwam er pas later achter dat van de 82kWh er 77 “bruikbaar” zijn volgens verschillende bronnen. Leest best vreemd zo..
Bruto is de accucapaciteit 82kwh. Netto bruikbaar 77kwh

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Johnmar schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:16:
[...]

Ik had eerst de vraag:

Die 82kWh is 'Bruto'. Daarvan houdt je 'Netto' 77 bruikbare kWh's over welke je dus actieradius bezorgen.

@hmvanmol

De verschillende maandtarieven zul je toch écht zelf even op moeten gaan opvragen (opzoeken) bij de diverse leasemaatschappijen welke het type Elroq wat jij wenst te gaan rijden (nog) in het assortiment hebben. Qua motorrijtuigenbelasting (in de volksmond wegenbelasting) moet je vooralsnog met de percentages uit onderstaand artikel rekening gaan houden maar daarbij krijg je van mij meteen de kanttekening dat die percentages aan verandering onderhevig kunnen zijn al naar gelang onze NL overheid geld nodig denkt te gaan hebben én daar een gereserveerd 'potje' voor denkt te moeten gaan openbreken.

https://ondernemersplein....ng-autos-zonder-uitstoot/

Op basis van deze vermelde percentages kun je het actuele bedrag qua motorrijtuigenbelasting zelf uitrekenen pér provincie (opcenten verschillen per provincie) en kun je vervolgens ook semi-herleiden wat dit gaat doen met de maandlasten in geval een Private Lease contract (de leasemaatschappijen rekenen dit soort kosten uiteraard gewoon door aan de berijder / contractnemer).

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 07-09-2025 00:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:07
Goedenavond iedereen,

Skoda Elroq BE 82 kWh
Graphite Grey
Velgen Regulus
Loft interieur
Upgrade pakket Plus

basis private leaseprijs kun je toch gewoon laten doorrekenen bij verschillende autobedrijven? tip -> wacht tot december, want dan moeten ze scoren en voorraaden wegboeken, dus vaak goede deals

wegenbelasting verhoging is op te zoeken, en kun je globaal zelf toch inschatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
Goedenavond iedereen,

Skoda Elroq BE 82 kWh
Graphite Grey
Velgen Regulus
Loft interieur
Upgrade pakket Plus

Dat is op te zoeken via de belastingdienst. Neem het gewicht van de Elroq en lees de schaal af en het bedrag en pas de korting toe welke voor 2026 tot 2028 nog maar 30% is. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sozinga
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:05
Goedenavond iedereen,

Skoda Elroq BE 82 kWh
Graphite Grey
Velgen Regulus
Loft interieur
Upgrade pakket Plus

Let wel op. De stoelen van de Sportline zitten anders dan die van de Business Edition. Dat je je dat wel realiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnmar
Let wel op. De stoelen van de Sportline zitten anders dan die van de Business Edition. Dat je je dat wel realiseert.
Voor ons de reden om de Sportline te skippen. Mijn meisje kwam bijna niet uit de Sportline stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:19
Johnmar schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:26:
[...]Ik gebruik de app zo min mogelijk om de auto niet steeds uit de slaap te halen. Gebruik hem alleen tijdens het laden (wat is de voortgang) en als ik wil voor climatiseren.
Dit kun je uitzetten. In je profiel zit de optie "voertuig wekken" bij openen app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

mr.DJ95 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:08:

Ik heb hetzelfde gezien, terwijl ik ook een geswapte accu zou moeten hebben. Doet me vermoeden dat mijn auto (of iig het onderstel/aandrijflijn) eerder geproduceerd is. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:18
R Mantel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:18:
[...]

Helaas geen geluk voor mij. De order was volgens de dealer "blijven hangen" hij wordt nu week 38 geproduceerd, aflevering 1e week van oktober. Wachten duurt lang..
Lijkt me best een enthousiaste doorlooptijd.
ik hoop dat gaat lukken voor je. Produceren / transport / rijklaar maken in 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:35
johanmooiweer schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:45:
Ik ben heel benieuwd: Zijn er ook mensen bij wie de binnenverlichting aan de hemel bij de achteruitkijkspiegel soms vanzelf aan en uit gaat?
Sinds ik mijn ID3 in 2020 heb gekregen alleen maar. Rechter leeslampje gaat met tijd en wijlen aan en uit met een interval van 2 seconden. Hebben ze nooit weg gekregen. Wordt erger met vochtig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUnderdude
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:50
Goedenavond, ik krijg volgende maand de Elroq 60 BE. Heeft iemand al ervaring met snelladen van 10-70 ipv 20-80? Ik benieuwd of dat tijdwinst oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
MrUnderdude schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:27:
Goedenavond, ik krijg volgende maand de Elroq 60 BE. Heeft iemand al ervaring met snelladen van 10-70 ipv 20-80? Ik benieuwd of dat tijdwinst oplevert.
Ik heb er nooit aan gemeten, maar ik ben van mening dat dit niet echt een relevante vraag is. Is het je eerste BEV?

Het scheelt misschien iets, maar in de praktijk kun je er moeilijk op sturen. Ik heb een BE60 en inmiddels 12.5K km gereden. De keren dat ik heb moeten snelladen (buiten de vakantie) is echt op één hand te tellen en ik woon nog eens in een uithoek van het land.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:59

Pinjataaa

Hit me!

MrUnderdude schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:27:
Dat is te verwaarlozen volgens mij. Op vakantie heb ik telkens van 10 tot 80 geladen.
Tot 10% rijden is makkelijk te doen, er zijn zoveel snelladers overal.

En het laden gaat zo snel dat ik soms te weinig tijd heb om wat te eten ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Pinjataaa op 08-09-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUnderdude
  • Registratie: Oktober 2006
Het zou alleen spelen bij onze winter- en zomervakantie. Verder denk ik dat we de stroom voor onze 20k per jaar v.r.n.l. via de thuislader de auto inwerken. Relevant voor twee vakanties dus. Was gewoon benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:14
Vraag; krijg je standaard een laadkabel bij de Elroq geleverd?? Zoja, hoe lang is deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Whiskey48 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:19:
Vraag; krijg je standaard een laadkabel bij de Elroq geleverd?? Zoja, hoe lang is deze?
Bij mij zat 1. Deze is 3 a 4 meter. Genoeg om vanaf de laadpaal voor de auto naar achter te doen. (Kon even niet achteruit er in parkeren😅)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Renegade666 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:20:
[...]

Bij mij zat 1. Deze is 3 a 4 meter. Genoeg om vanaf de laadpaal voor de auto naar achter te doen. (Kon even niet achteruit er in parkeren😅)
Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khupje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 01:28
Renegade666 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:20:
[...]

Dat kan je geen kabel noemen, dat is een kabeltje. Dan moet je de auto pal naast de laadpaal kunnen parkeren om te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
khupje schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:48:
[...]

Dat kan je geen kabel noemen, dat is een kabeltje. Dan moet je de auto pal naast de laadpaal kunnen parkeren om te kunnen laden.
Zoals ik zei. De paal stond voor mijn auto, dus bij de motor kap. En hij haalde zonder problemen de aansluiting.. dus ja, hij is lang genoeg...
Misschien dat 5meter is, maar heb daar niet meten🙄

Thuis heb ik 6m aan de paal en de snelladers zit ook 1 aan. Dusja. Zal hem niet veel gebruiken

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
khupje schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:48:
[...]

Heb een 22kW 10m kabel besteld, kan ik overal gewoon scheef parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:53
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld echter was het probleem zo nu en dan aanwezig.
Inmiddels een aantal weken verder en het probleem doet zich echt steeds vaker voor.

CarPlay verbreekt de verbinding met mijn iPhone (16 Pro op iOS 18.6.2) voor een aantal seconden. Je ziet Flitsmeister wegvallen en Spotify stopt met spelen. Je ziet het “mobiele verbindingen” scherm van Skoda en een seconde of 5 a 10 is ie weer verbonden en gaat alles verder waar ie gebleven is. Gebeurt dat 1x dan denk je van ja ach boeiend. Maar ik kom net terug van sporten, ritje van nog geen kwartier en hij is zeker 6x uitgevallen. Om gek van te worden!

CarPlay verbinding verwijderd van mijn iPhone. iPhone herstarten. Allemaal geprobeerd maar zonder resultaat.

Iemand die ditzelfde ervaart?
Of iemand met tips?

Ik wil best naar de dealer gaan maar het probleem doet zich niet altijd voor. Dus als ik daar ben zal het vast niet gebeuren…

In mijn vorige auto had ik wired CarPlay en echt zero problemen. Ik kan vast niet wired CarPlay is de Elroq krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door WRT54G op 08-09-2025 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:19
MrUnderdude schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:11:
Het zou alleen spelen bij onze winter- en zomervakantie. Verder denk ik dat we de stroom voor onze 20k per jaar v.r.n.l. via de thuislader de auto inwerken. Relevant voor twee vakanties dus. Was gewoon benieuwd
Voor als je het topic nog niet kent, kan interessant zijn: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Na een vakantie of 1-2 heb je je eigen weg gevonden voor wat werkt. Dit jaar zelf voor het eerst met de Elroq elektrisch op vakantie en soms tot 50%, soms tot 90% laten staan. Is maar net wat handig/nodig is en hoe het uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:41
Whiskey48 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:30:
[...]

Ik vind de standaard kabel prima, nog nooit meer dan de helft ervan aan lengte nodig gehad volgens mij in 3 maanden tijd. Meer kabel is ook weer meer oprollen en dan past hij ook niet lekker meer in het netje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
WRT54G schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:34:
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld echter was het probleem zo nu en dan aanwezig.
Inmiddels een aantal weken verder en het probleem doet zich echt steeds vaker voor.

CarPlay verbreekt de verbinding met mijn iPhone (16 Pro op iOS 18.6.2) voor een aantal seconden. Je ziet Flitsmeister wegvallen en Spotify stopt met spelen. Je ziet het “mobiele verbindingen” scherm van Skoda en een seconde of 5 a 10 is ie weer verbonden en gaat alles verder waar ie gebleven is. Gebeurt dat 1x dan denk je van ja ach boeiend. Maar ik kom net terug van sporten, ritje van nog geen kwartier en hij is zeker 6x uitgevallen. Om gek van te worden!

CarPlay verbinding verwijderd van mijn iPhone. iPhone herstarten. Allemaal geprobeerd maar zonder resultaat.

Of iemand met tips?

Ik wil best naar de dealer gaan maar het probleem doet zich niet altijd voor. Dus als ik daar ben zal het vast niet gebeuren…

In mijn vorige auto had ik wired CarPlay en echt zero problemen. Ik kan vast niet wired CarPlay is de Elroq krijgen?
Ik gebruik Wireless Android Auto en tot nu toe 0 problemen maar moet ik zeggen ook geen audio dan te gebruiken van de telefoon, maar toch ook eens geprobeerd hem aan de USB-C te hangen en dan is het gewoon wired Android Auto, dus ik zou aannemen dat het voor Carplay niet veel anders werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Dank voor het testen @pkrielen !
Ik ga eens een kabeltje opsnorren. 🤪

[update]
Het is gelukt!
Eerst werkte het niet maar dat kwam omdat de huidige CarPlay config nog actief was, deze stond op wireless.
Nadat ik de gehele CarPlay config verwijderd had (iPhone en in de Elroq) kon ik de kabel gebruiken voor een nieuwe CarPlay verbinding. Na het opzetten krijg je dan de melding of je CarPlay Wireless of via USB wilt gebruiken. Laatste gekozen en nu heb ik wired CarPlay.

Ga nog wat testjes doen met wireless maar mocht dat echt niet goed gaan en blijf ik disconnects krijgen dan heb ik i.i.g. een backup plan.

[ Voor 78% gewijzigd door WRT54G op 09-09-2025 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdw76!
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18:24
mark1978 schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:54:
[...]

Lijkt me best een enthousiaste doorlooptijd.
ik hoop dat gaat lukken voor je. Produceren / transport / rijklaar maken in 3 weken.
Kreeg net bericht van mijn werkgever dat ik mijn Elroq Sportline 60 kan 13 oktober kan verwachten productie zou eerste week van 1 september gestart zijn. Opzich best rap mijn Id.3 moest ik veel langer op wachten maar dat had met het tekort aan chips te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:18
avdw76! schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:10:
[...]

Kreeg net bericht van mijn werkgever dat ik mijn Elroq Sportline 60 kan 13 oktober kan verwachten productie zou eerste week van 1 september gestart zijn. Opzich best rap mijn Id.3 moest ik veel langer op wachten maar dat had met het tekort aan chips te maken.
Dan loopt jouw Elroq exact volgens hetzelfde schema als die van mij. De mijne is ook in week 36 van de band gerold en ik heb afgelopen zaterdag bericht ontvangen dat hij op transport gaat.
Mijn ID.3 heb ik helaas net niet tot het einde van het leasecontract kunnen rijden :-( , vanwege een garagebrand waarbij de auto beschadigd is geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnmar
Whiskey48 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:30:
[...]

Je weet dat je gewoon een type-2 kabel in een andere type-2 kabel kan steken en deze zo verlengen?

(Kijk maar: beide stekkers aan een type-2 kabel passen gewoon in elkaar 8)7 ).

[ Voor 3% gewijzigd door Johnmar op 09-09-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
Johnmar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:44:
[...]

Je weet dat je gewoon een type-2 kabel in een andere type-2 kabel kan steken en deze zo verlengen?

Just because you can, doesn't mean you should... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Johnmar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:44:
[...]

Haha wist ik niet eens!

Nee ik heb al een 6m die net wat kort was voor aan de lader thuis. Deze gaat de auto in. Dan thuis een 10m kabel voor naar ergens op de oprit zeg maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
WRT54G schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:34:

Of iemand met tips?

hmm, ik heb dan geen carplay, maar AA. En heb idee dat deze ook meer even weg is. Zeker in de eerste paar dagen. Want het slurp ook veel batterij van mijn telefoon. Ik heb nu oplaad kabeltje er aan, en nu geen issues meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:22
Ik had het ook al even in het lange ritten door Europa met elektrische autos topic geplaatst. Maar hier waarschijnlijk meer mensen met ervaring met PowerPass.

Ik heb Powerpass afgesloten met Ionity Power abbo. Ik heb ook Plug&Charge geactiveerd.

Daarnaast heb ik een abbo van Electra afgenomen en die hebben Autocharge.

De Electra palen staan in Powerpass kaartje weergegeven als de beschikking over Plug&Charge.

Hypothetisch als ik de stekker erin steek bij een Electra paal zou hij dus kunnen gaan laden met de veel te hoge Powerpass tarieven (0.54 cent) ipv de 0.29 cent van Electra.

Hoe regel ik dit het beste? Toch Plug&Charge maar uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:22
Oops foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Patox op 09-09-2025 20:11 ]

• Fluffyx92
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:24
Goedemorgen allen!

Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en momenteel heb ik de keuze tussen de Skoda Elroq Sportline 85 of de Skoda Elroq Business Tour 85. Mijn keuze was in eerste instantie gevallen op de sportline (via de leasemaatschappij het voordeligst te krijgen qua leasebedrag). De business edition viel daar duurder uit, maar via een andere leasemaatschappij (waar mijn werkgever geen afspraken mee heeft) kreeg ik een zeer gunstige offerte van de Businesss Edition Tour door. Maandelijks goedkoper én een lagere cataloguswaarde. Mijn werkgever twijfelt nu om in zee te gaan met de door mij uitgekozen leasemaatschappij (onderdeel van garage waar ik een proefrit heb gemaakt).

Ik vind het echter zeer lastig te bepalen welke voordelen de sportline heeft in vergelijking met de Business Tour. Qua prestaties zijn ze, voor zo ver ik het kan zien als leek zijnde, gelijk. Vertegenwoordigt de Sportline volgens jullie de extra maandelijkse kosten + de hogere catalogusprijs?

• javo1994
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:03
Fluffyx92 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:46:
Goedemorgen allen!

Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken en momenteel heb ik de keuze tussen de Skoda Elroq Sportline 85 of de Skoda Elroq Business Tour 85. Mijn keuze was in eerste instantie gevallen op de sportline (via de leasemaatschappij het voordeligst te krijgen qua leasebedrag). De business edition viel daar duurder uit, maar via een andere leasemaatschappij (waar mijn werkgever geen afspraken mee heeft) kreeg ik een zeer gunstige offerte van de Businesss Edition Tour door. Maandelijks goedkoper én een lagere cataloguswaarde. Mijn werkgever twijfelt nu om in zee te gaan met de door mij uitgekozen leasemaatschappij (onderdeel van garage waar ik een proefrit heb gemaakt).

Ik vind het echter zeer lastig te bepalen welke voordelen de sportline heeft in vergelijking met de Business Tour. Qua prestaties zijn ze, voor zo ver ik het kan zien als leek zijnde, gelijk. Vertegenwoordigt de Sportline volgens jullie de extra maandelijkse kosten + de hogere catalogusprijs?
Als je naar de volgende link gaat en de prijslijst opent https://www.skoda.nl/brochure-prijslijst/elroq dan vind je een fijn overzicht voor het vergelijken van een business en sportline zonder verdere opties. Het voordeel van de Tour versie is dat er een Clever-pakket opzit en je een bagagenet krijgt. Wanneer je steel grey als kleur kiest dan komen er standaard 20 vega zilver velgen bij. Bij andere kleuren heb je de standaard proteus versie.

Denk dat de belangrijkste vraag gaat zijn of hij voor 31-12-2025 geleverd gaat worden i.v.m bijtelling :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@javo1994 De auto hoeft niet geleverd te zijn vóór 01-01-2026 maar dient voor die datum op kenteken gezet te zijn (wezenlijk verschil). Technisch kun je een auto zelfs al laten voorzien van een kenteken op het moment dat de fabriek een VIN bekend gemaakt heeft.

Dat laatste doen importeurs / dealers vaak zodat er in de eerste maanden van een nieuw jaar nog tegen de oude bijtellingsregels en tarieven uit het vorige jaar geleverd kan blijven worden. Vooral toen de bijtelling van 4% naar 14% ging voor EV's stonden er veel nieuwe auto's te wachten op een afgifte deel-1 datum terwijl het kenteken al wel bekend was.

[ Voor 74% gewijzigd door Will_M op 10-09-2025 16:38 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 18:23
Goedemorgen allen!

Belangrijkste argument voor mij om eventueel voor de Sportline te kiezen waren de stoelen ("Sport Comfort" stoelen). Die stoelen zijn wat mij betreft veel fijner en met meer steun. Maar ieder z'n ding :). Verder is de Sportline 15mm verlaagd t.o.v. de Selection en Business. De overige verschillen zitten in uitrusting en uiterlijk.

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 18:15
Heb me uitvoerig in beiden verdiept. Persoonlijk had ik de voorkeur voor de Business Edition. Zat niet perse op sportstoelen en -onderstel te wachten. Maar die zwarte details van de SL vond ik wel weer heel cool. Heb geinformeerd maar geen enkele manier om dat op de BE te krijgen.

Daarom gisteren een dubbele proefrit gedaan. Eerst de BE, daarna de SL. Bewust gekozen voor een route in een woonwijk met veel drempels. Verschillen tussen de twee versie vielen me erg mee. Daarom wordt het voor mij toch de Sportline.

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 18:15
javo1994 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:12:
[...]
Denk dat de belangrijkste vraag gaat zijn of hij voor 31-12-2025 geleverd gaat worden i.v.m bijtelling :)
Actuele levertijd is op dit moment drie maanden, dus als het papierwerk snel op orde komt, dan moet dat net gaan lukken.

Had eerder al uitgevonden dat een dealer de auto al op kenteken mag zetten als het VIN nr bekend is.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
X-Field schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:13:
[...]

Heb me uitvoerig in beiden verdiept. Persoonlijk had ik de voorkeur voor de Business Edition. Zat niet perse op sportstoelen en -onderstel te wachten. Maar die zwarte details van de SL vond ik wel weer heel cool. Heb geinformeerd maar geen enkele manier om dat op de BE te krijgen.

Daarom gisteren een dubbele proefrit gedaan. Eerst de BE, daarna de SL. Bewust gekozen voor een route in een woonwijk met veel drempels. Verschillen tussen de twee versie vielen me erg mee. Daarom wordt het voor mij toch de Sportline.
Voor mij was ook het interieur de reden om voor de sportline te gaan

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• WRT54G
Ik heb meerdere foto’s gezien van Tweakers die boven de 100kW laden bij een snellader.

Het is mij nog nooit gelukt om boven de 92kW te komen. Ik dacht dat de Elroq (Business Edition - 60) toch max 165 kon laden?

Sta nu ook bij de lader, soc gaf aan nog 38% resterend. Laden gaat met +/- 90kW.
Dit is bij een 300kW lader (Fastned) en ik sta als enige aan de lader. Genoeg power zou je zeggen… Batterij is overigens ook op temperatuur. Opwarmen was niet nodig.

Is er iets mis met mijn Elroq? Of ben ik abuis?

• Renegade666
WRT54G schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:28:
Ik heb meerdere foto’s gezien van Tweakers die boven de 100kW laden bij een snellader.

Het is mij nog nooit gelukt om boven de 92kW te komen. Ik dacht dat de Elroq (Business Edition - 60) toch max 165 kon laden?

Sta nu ook bij de lader, soc gaf aan nog 38% resterend. Laden gaat met +/- 90kW.
Dit is bij een 300kW lader (Fastned) en ik sta als enige aan de lader. Genoeg power zou je zeggen… Batterij is overigens ook op temperatuur. Opwarmen was niet nodig.

Die van mij kan max 135 tegenwoordig. Ik haalde dinsdag 108 als max.

Ik wou eigenlijk nog even het net voor de hoedenplank zodat de laad kabel er onder kan. Maar die moet even 250 euro kosten..
Dus dat heb ik maar bedankt.
Dus zal kijken als ik even wat kan 3d printen zodat iets van een spin ofzo kan gebruiken om hem daar onder te houden.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:03

Ik heb met een BE60 164kW geladen, maar mijn SOC was toen lekker laag, iets van 5% toen het laden startte. Dat doet ie maar even hoor. Gaat snel naar beneden.

• Italioboy

38% is te vol om meer vermogen te krijgen. Probeer het eens vanaf een 10%. Waarom zou je met 38% gaan snelladen? Range Anxiety?

• WRT54G
Dank voor de antwoorden.
Ik zal eens testen met een lagere soc.

Nee geen range anxiety maar het kwam zo uit eigenlijk. Maar ga jullie adviezen opvolgen!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

38% is wat hoog ja. Ik haal (ook met een 60) 165 kW bij 5% en 132 kW bij 23% (heb toevallig screenshots).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WRT54G
Dat komt dan precies overeen!
Hahaha sta nu net bij de lader met 22% en haalde net 132.

Dan was mijn soc idd gewoon te hoog.
Dank alle voor de bevestigingen. 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-09 13:18
Nou de mijn is binnen!, Wittebrug kwam iets eerder dan verwacht de auto leveren op de parkeerplaats bij het werk. Zo even naar huis rijden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blizzard0830
  • Registratie: Juli 2017
Net bericht ontvangen dat ik mijn SL 85 op 22 september al kan ophalen. 13 weken levertijd i.p.v. de verwachte 19 weken.

• Poortm
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 23:25
Mijn ervaring op vakantie is dat de 170 kw snelladen tot ca 40% zo hoog is en daarna afzakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJones
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:26
Nu een volle maand gereden met mijn skoda elroc 85 business. En moet zeggen... ben er zo content mee 😁. Rijd heel soepel, stil, snel. Alles voelt zo comfortabel aan. Voor mij de top in deze prijscategorie. Ook de B/D hier is leuk om mee te spelen. Ik rij in D, maar gebruik vaak B om gewoon af te remmen in veel situaties. Leuk.
Zelf zit ik aan een gemiddelde 14.9kwh. Mijn beste rit op een afstand van 60km (gem 50) was een 12kwh.
Op het werk ook wel gereden met VW id4, kia ev6... kia ev6 viel ook wel mee, maar bwah.

Mogelijke verbeteringen voor deze auto:
* te harde vering
* irritante geluidknop aan stuur (neem ik vaak per ongeluk mee bij nemen bocht)
* verschil hoogte koffer bij inklappen zetels
* rijmodus wordt niet onthouden. Iedere keer opnieuw terug op eco zetten...why??
* de cruise control staat voor mij wat op een gekke plaats.
* frunk ontbreekt
* app kan nog wat beter

Dat is het ongeveer voor mij. Geen speciale dingen... 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-09 08:20

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

Zoals anderen ook al zeggen is je SOC te hoog om de topsnelheden te halen.
Verder zeg je dat je batterijj op temperatuur was.
Wat was de snelheid die aangegeven werd op het batterij scherm (die waar je evt. de accuverwarming aan kunt zetten)? Want misschien dacht je dat de baterij op temperatuur was, maar was dat toch niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 14:11
MrJones schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:43:
Nu een volle maand gereden met mijn skoda elroc 85 business. En moet zeggen... ben er zo content mee 😁. Rijd heel soepel, stil, snel. Alles voelt zo comfortabel aan. Voor mij de top in deze prijscategorie. Ook de B/D hier is leuk om mee te spelen. Ik rij in D, maar gebruik vaak B om gewoon af te remmen in veel situaties. Leuk.
Zelf zit ik aan een gemiddelde 14.9kwh. Mijn beste rit op een afstand van 60km (gem 50) was een 12kwh.
Op het werk ook wel gereden met VW id4, kia ev6... kia ev6 viel ook wel mee, maar bwah.

Mogelijke verbeteringen voor deze auto:
* te harde vering
* irritante geluidknop aan stuur (neem ik vaak per ongeluk mee bij nemen bocht)
* verschil hoogte koffer bij inklappen zetels
* rijmodus wordt niet onthouden. Iedere keer opnieuw terug op eco zetten...why??
* de cruise control staat voor mij wat op een gekke plaats.
* frunk ontbreekt
* app kan nog wat beter

Dat is het ongeveer voor mij. Geen speciale dingen... 😁
Dat van de rijmodus, gezien die van mij standaard start op normaal en jij aangeeft op eco, doet me vermoeden dat je ergens kan instellen in welke modus de auto opstart.
Wat betreft de vering; dat is één v/d nadelen van de EV's met bijbehorende gewichten.
Als je niet bij iedere drempel door de hoeven wilt zakken moeten ze gewoon flink stijf afgeveerd worden.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Dropje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:39:
[...]

Zoals anderen ook al zeggen is je SOC te hoog om de topsnelheden te halen.
Verder zeg je dat je batterijj op temperatuur was.
Wat was de snelheid die aangegeven werd op het batterij scherm (die waar je evt. de accuverwarming aan kunt zetten)? Want misschien dacht je dat de baterij op temperatuur was, maar was dat toch niet het geval.
Mijn soc was inderdaad te laag.
Gister, later op de dag, 132kW gehaald met een soc van 22%.

Ik kon de batterij verwarming iig niet aanzetten. Dat was mijn beredenering dat ie op temp was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
Flix20 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:44:
[...]

Dat van de rijmodus, gezien die van mij standaard start op normaal en jij aangeeft op eco, doet me vermoeden dat je ergens kan instellen in welke modus de auto opstart.
Volgens mij starten alle auto's op normaal en is dat nergens in te stellen.
Als ik het originele bericht lees is dat ook zoals hij het meldt:
rijmodus wordt niet onthouden. Iedere keer opnieuw terug op eco zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJones
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:26
Klop dat bedoel ik.
Standaard staat deze op "normaal", maar ik wil standaard op ecomodus rijden.
Dus telkens bij starten moet ik deze opnieuw instellen naar eco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocomann
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15-09 20:11
Ik zat te kijken om deze te gaan bestellen wanneer ik mijn Elroq krijg:
https://www.evaccessories...id4-id5-skoda-enyaq-frunk

Wellicht dat iemand hier al ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heriox
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:55
Chocomann schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:59:
[...]

Wellicht dat iemand hier al ervaring hiermee heeft?
Zie onderstaande reactie van @Johnmar
Johnmar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:36:
Vandaag de fitcamx dashcam geïnstalleerd en daarna onder de motorkap bezig geweest:

Heb mijn accu monitor en de aansluiting van mijn druppellader aangesloten in de zekeringkast onder de motorkap.

Heb Stop&Go 8 materafweer ((Acoustisch en electroshok) unit geïnstalleerd. Ultrasoon werkt al, maar de hoogspanningsleiding en contactpunten ben ik nog niet aan toegekomen.

[Afbeelding]

Daarna de Frunk er in. Deze zit met clips vast over de zwarte buis die de voor en achterkant van de motorruimte met elkaar verbindt:

[Afbeelding]

En daarin liggen nu:
- laadkabel
- druppellader
- starthulp/powerbank
- startkabels

[Afbeelding]
En nog aardig ruimte over.

Met accumonitor en alle andere zut zou ik toch moeten kunnen voorkomen dat ik strand met een lege 12v accu.. (dat is tenmiste wel de opzet). 8)

Ik had er ook nog een rubber vultrechter voor de ruitenwisservloeistof op gezet, maar in combinatie met de frunk, werkte dat wat minder (de uitsparing in de frunk was voor de rubberen trechter net even te smal). 8)7 Dus het origineel weer teruggezet en de rubberen trechter in de audi van mijn achterbuurman geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Chocomann schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:59:
[...]

Wellicht dat iemand hier al ervaring hiermee heeft?
Leuke Drunk. Iemand een kortingscode? (Vind hem nog wat prijzig).
Deze is een stuk goedkoper maar wel een stuk compacter.

Die van Frunk.at is er nog niet maar zal ook vast wel aan de prijs zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnmar
Whiskey48 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:37:
[...]

Die van Frunk.at is er nog niet maar zal ook vast wel aan de prijs zijn.
Ik ben blij met de mijne. Past veel in, hoefde niets los te schroeven van wat er vanaf fabriek inzit.

Plug en play.

Kwestie van smaak.
Duur naar kwalitatief goed.

Blijft vreemd dat VW/Skoda zelf niet zo’n frunk als optie aanbieden.

Wat ik zelf mis: passende telescoop veren/dempers op de motorkap. Een metalen staaf/uitzetijzer die je in een oog/gat moet plaatsen om de motorkap open te houden, heb ik de laatste 20 jaar al niet meer op mijn auto’s gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnmar
Renegade666 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:31:
[...]

Ik wou eigenlijk nog even het net voor de hoedenplank zodat de laad kabel er onder kan. Maar die moet even 250 euro kosten..
Dus dat heb ik maar bedankt.
Dus zal kijken als ik even wat kan 3d printen zodat iets van een spin ofzo kan gebruiken om hem daar onder te houden.
Voor die €250 kan je dan beter v een frunk kopen dan een hoedenplank met alleen een netje. Dan maakt het ook niet uit of je kabel nat geregend is aks je heb teruglegt in de auto (in de frunk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Johnmar schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:11:
[...]

Voor die €250 kan je dan beter v een frunk kopen dan een hoedenplank met alleen een netje. Dan maakt het ook niet uit of je kabel nat geregend is aks je heb teruglegt in de auto (in de frunk)
Ja is een idee. Maar moet het zelf betalen, maar ik ga geen bakken met geld uitgeven. Is niet mijn auto en wordt niet mijn auto.
Printen kost mij weinig, en het is meer dat ik hem bij mij heb, maar zal hem denk ik weinig gebruiken, maar moet wel beetje uit de weg liggen, want die kofferbak is alles behalve groot😅

• Whiskey48
Vraag; we krijgen volgende week onze Skoda Elroq
Deze heeft in de achtebak een 12V aansluiting dacht ik?

We gebruiken op vakantie namelijk vaak een (compressor) koelbox. Hiervoor gebruik ik normaliter een 1024Wh Lipo4 Power station.
De Skoda Elroq, daar gaat de 12V uit in de achterbak als de auto uit staat toch?
Dan is er een truuukje met een zekering om hier permanent 12V te krijgen?
Alleen krijg je dan denk ik stroom uit de 12V loodaccu? Dus het zou niet verstandig zijn om deze 12V te gebruiken (voor een koelbox) als de auto niet in gebruik is? (ofwel, lekker de zekeringen laten hoe dat is en gewoon de powerstation blijven gebruiken)??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006

Pinjataaa

Hit me!

Klopt achterin.
Voor altijd aan hoef je volgens mij alleen maar zekering 52 te verplaatsen.

https://digital-manual.sk...51c3e646b_1_--_--_PNG.png

52 - 12 volt stopcontact in bagageruimte

Zal wel snel leeg zijn inderdaad, ben erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Ik durfde het niet aan op vakantie

[ Voor 38% gewijzigd door Pinjataaa op 13-09-2025 15:34 ]

• Whiskey48
Pinjataaa schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:31:
Klopt achterin.

Zal wel snel leeg zijn inderdaad, ben erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Ik durfde het niet aan op vakantie
ah nee die gaat dan 100% leeg. Dan neem ik gewoon m'n 1024Wh power station weer mee om aan de accu aan te sluiten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-09 13:18
Zo de eerste 200 km zit er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9adhbcpBckfK26nbteBc2-cGwec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQUUBJCWkjB2MRWPCUYDiQGF.jpg?f=fotoalbum_large

Prima verlopen!,

Paar vraagjes:

Hoe kan ik het hoofdschem laten dimmen tijdens het rijden/of op 'screensaver' gaan?
Soms 'denkt' de auto te herkennen dat ik ergens maar 30 mag, maar is het gewoon 80. Ik krijg dan meldingen dat ik te hard rijd, kan ik die uitzetten?

Hoor het vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
Pinjataaa schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:31:
Klopt achterin.

Hier heb ik op het forum al heel verhaal over geschreven.
Samenvatting:
Bij mij stond bij allevering de F52 zekering in de onderste stand en heb ik daarmee continue 12V.
Als ik hem omhoog zet krijg ik met geen mogelijkheid er spanning op.
Dealer "snapt het niet goed" en wil de auto live zien om te kijken wat ik bedoel.

Mijn uiteindelijke doel was een dashcam permanent aansluiten en nu de hardwirekabel binnen is welke een cut-off voltage heeft is het voor mij geen probleem meer, neemt niet weg dat de vraag nog steeds onbeantwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ben ik de enige die tegen het "probleem" aan loopt, dat het multimedia systeem slechts 1000 artiesten laat zien?
Dat laatste is (redelijk betrouwbare) een schatting, op basis van bij welke artiest hij niet verder gaat en een snelle check met behulp van wat Python code de hoeveelste artiest we het dan hebben.

De muziek zit verspreid over meerdere folders, voor zowel mezelf, ega en de dochter.
Binnen die folders zijn er ook nog de nodige subfolders, ook heeft ieder album sowieso zijn eigen folder.

Tevens ben ik aan het kijken, hoe zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de tags, zover heb ik de volgende tags gevonden, die eigen "playlists" geven.
  • Audiobook
  • Compilation
  • Podcast
Hebben jullie al wat meer mogelijkheden gevonden toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 20:17
wsn1979 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:50:
Zo de eerste 200 km zit er op.

[Afbeelding]

Prima verlopen!,

Paar vraagjes:

Hoe kan ik het hoofdschem laten dimmen tijdens het rijden/of op 'screensaver' gaan?
Soms 'denkt' de auto te herkennen dat ik ergens maar 30 mag, maar is het gewoon 80. Ik krijg dan meldingen dat ik te hard rijd, kan ik die uitzetten?

Hoor het vraag.
Top dat de eerst km lekker zijn gegaan.
automatisch dimmen kan voor zover ik weet niet. Je kunt wel in het scherm van boven naar beneden vegen, dan is er een slider om te dimmen, dat is de snelste manier.
De meldingen zijn verplicht sinds juli 24, en kunnen niet permanent uitgeschakeld worden. Je kunt wel een snelkoppeling hiervoor linksboven tussen de iconen zetten, dan zijn ze met 1 klik uit of in te schakelen.

Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 20:17
Onze Elroq (60BE) heeft nu voor de tweede keer deze melding, meer mensen hier deze gehad? Eerste keer zag de garage geen storingen, hebben een reset gedaan en bleef het weg. maar nu een paar mnd later opnieuw. Gewoon rijdbaar. Staat nu in de garage voor een extra check en tests, nu konden ze wel een foutmelding zien bij aansluiten van hun apparatuur nl. Kmstand staat nu inmiddels op 12.000 km.

Storing: "Elektrosysteem werkt niet correct, garage opzoeken alstublieft"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85Tij1k72vV-Tw30bbfQTVkALSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2z393ySVhgQlTuDivFClqzzL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Frankythefly op 15-09-2025 20:13 ]

Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41
Zijn er hier elroq gebruikers die een Easee laadpaal hebben?
Bij mij laad deze Max met 3,4 op 1 fase of 10.4 met 3 fase, dit zijn de waardes binnen de Easee app, de Skoda app geeft altijd minder aan vanwege verliezen neem ik aan.

Ik had eigenlijk voor 1 fase 3.6 verwacht en voor 3 fase 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:35
TheMystery schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:56:
Zijn er hier elroq gebruikers die een Easee laadpaal hebben?
Bij mij laad deze Max met 3,4 op 1 fase of 10.4 met 3 fase, dit zijn de waardes binnen de Easee app, de Skoda app geeft altijd minder aan vanwege verliezen neem ik aan.

Ik had eigenlijk voor 1 fase 3.6 verwacht en voor 3 fase 11.
De installateur moet aangeven hoe de paal afgezekerd is, dit kun je zien in Laadlocatie-instelling -> zekeringen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abPRc8JxgjNAi-1yAes6BMvsC6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fa7yGLwjNIKOEQc3U0cMtPDb.jpg?f=fotoalbum_large

En dan kun je als dat goed staat via laderinstellingen -> lader limiet ook zelf het limiet verlagen (of verhogen tot de maximale afzekering):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Baz8epvqSYk_jupCq46XNYE5-kM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7IHifNHWo2QiF94YFkhOocN.jpg?f=fotoalbum_large

Die 3.7/11.1 kW ga je alleen halen als je op 16A kan laden. Die van jou zal op 15 Ampere staan ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door BitBakker op 14-09-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41
BitBakker schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:05:
[...]

De installateur moet aangeven hoe de paal afgezekerd is, dit kun je zien in Laadlocatie-instelling -> zekeringen:
[Afbeelding]

En dan kun je als dat goed staat ook via laderinstellingen -> lader limiet ook zelf het limiet verlagen (of verhogen tot de maximale afzekering):
[Afbeelding]
Onderste screenshot is bij mij hetzelfde met 3.6 en 11.1

Bovenste heb ik 25, 16 en 16

Ik heb vandaag via de installateur de instelingen gezien via de installateurs website, dan is 25 als hoofdzekering ingesteld en 20 als zekering voor de laadpaal en limiet hoofdzekering op 23.
Belasting staat dan op 16a, alleen komt het niet zo in de app te staan.

Maar bij jou haal je ook 3.6 en 11.1 in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:35
TheMystery schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:10:
[...]

Onderste screenshot is bij mij hetzelfde met 3.6 en 11.1

Bovenste heb ik 25, 16 en 16

Ik heb vandaag via de installateur de instelingen gezien via de installateurs website, dan is 25 als hoofdzekering ingesteld en 20 als zekering voor de laadpaal en limiet hoofdzekering op 23.
Belasting staat dan op 16a, alleen komt het niet zo in de app te staan.

Maar bij jou haal je ook 3.6 en 11.1 in de app?
Ik laad op 3,5 kW met mijn Superb IV, maar dat is ook beetje afhankelijk van hoe vol de batterij is. Als hij leger is dan gaat hij wel naar 3,6.

[ Voor 8% gewijzigd door BitBakker op 14-09-2025 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:06
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Edit: genoeg animo, al vergeven!

[ Voor 20% gewijzigd door Kanoet op 14-09-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
  • Laatst online: 15-09 13:59
Goedemorgen,

Inmiddels 13000km verder in paar maanden tijd en ik kachel nog steeds vrolijk door!
Ik heb een vraag, weet iemand de onderhoudsintervallen die Skoda aanraad? Ik kan het namelijk nergens vinden in het instructie boekje! 😊

Dank!

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
Nog iemand last van trillingen in linker portier vooraan? Ik had vanaf km 0 een kleine trilling, maar nu 9000km verder is de trilling gigantisch storend. Is gelinkt aan het audiosysteem en mijn muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:50

Steeffoon

Smartphone-nerd

ZeeEzel schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:42:
Goedemorgen,

Inmiddels 13000km verder in paar maanden tijd en ik kachel nog steeds vrolijk door!
Ik heb een vraag, weet iemand de onderhoudsintervallen die Skoda aanraad? Ik kan het namelijk nergens vinden in het instructie boekje! 😊

Dank!
Die staan in de prijslijst ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CczpNhPBQAynD52xz2AKD-46XE8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fTGxqMDNS0dVcj5ymE5dgJ9k.png?f=user_large

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
Je kan het uiteraard ook in je auto gewoon zien ZeeEzel (maar ik weet niet of je je Elroq al hebt) :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmvanmol
Is er iemand die mij kan zeggen wat de realistische actieradius is wat de betreft de 63 en de 82 KwH Elroq is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
Uiteraard..? Mijn dank is groot! :)

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
ZeeEzel schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:42:
Goedemorgen,

Dank!
Ik heb Myskoda gekoppeld aan HomeAssistent, krijg nogal wat meer data terug dan via de skoda app zelf..
Maar na bijna 2 week, moet ik over 710 dagen voor inspectie. Dus ik denk dan ruigweg 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
Tomskii5 schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:00:
Je kan het uiteraard ook in je auto gewoon zien ZeeEzel (maar ik weet niet of je je Elroq al hebt) :)!
Ja, de auto heb ik al tijdje. :)
Ik was benieuwd of het ook nog ergens kilometer afhankelijk was.. Maar dit valt onder de categorie, goed de banden in de gaten houden :P

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeeEzel
Tomskii5 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:58:
Nog iemand last van trillingen in linker portier vooraan? Ik had vanaf km 0 een kleine trilling, maar nu 9000km verder is de trilling gigantisch storend. Is gelinkt aan het audiosysteem en mijn muziek.
Ik heb er geen last van.

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:15
Tomskii5 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:58:
Het enige dat ik heb, is dat er aan beide portieren een Lifehammer (Smart) is bevestigd,
en ik ondertussen merk dat bij harde bassen die in de rechterdeur meetrilt en geluid maakt...

Maar dat is dus niet de deur zelf

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
hmvanmol schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:03:
Is er iemand die mij kan zeggen wat de realistische actieradius is wat de betreft de 63 en de 82 KwH Elroq is?
https://ev-database.org/
YouTube: Škoda Elroq 85: Summer vs. Winter, up to 30% Difference in Consumption

[ Voor 21% gewijzigd door pkrielen op 15-09-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leendert_s
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:47
hmvanmol schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:03:
ik haal uit mij 60 ongeveer 350km bij 100% opladen bijna alleen maar snelweg kilometers en 105km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmvanmol
Dank jullie voor de reacties.

Wij rijden nu een oudere (2015 Golf GTI, en zijn aan het kijken naar een nieuwe auto.
Nu hebben we pas een proefrit gehad met dus de Elroq, heerlijk reed dit.
Hij is puur voor prive gebruik.En kan thuis en op het werk laden.
Wij rijden nu 14/15000 km per jaar.
Is dan een EV een goede keuze?
De keuzes bij de Elroq zijn ruim. BE of Sportline, 60 of 77 KwH, Ik wil dan sowiezo wel het upgrade pakket Plus. Ander kleurtje erop.

Daarom was ook de vraag de 60 of 77 KwH. Ook qua prijs uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
hmvanmol schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:44:
Dank jullie voor de reacties.

Wij rijden nu een oudere (2015 Golf GTI, en zijn aan het kijken naar een nieuwe auto.
Nu hebben we pas een proefrit gehad met dus de Elroq, heerlijk reed dit.
Hij is puur voor prive gebruik.En kan thuis en op het werk laden.
Wij rijden nu 14/15000 km per jaar.
De keuzes bij de Elroq zijn ruim. BE of Sportline, 60 of 77 KwH, Ik wil dan sowiezo wel het upgrade pakket Plus. Ander kleurtje erop.

Hangt een beetje vanaf wat je zoekt.
Ik heb afgelopen 4,5 maand 13k km in een 60 BE gereden, ik ben nog geen kwH tekort gekomen :)

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
Chillz schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:13:
[...]

Het enige dat ik heb, is dat er aan beide portieren een Lifehammer (Smart) is bevestigd,
en ik ondertussen merk dat bij harde bassen die in de rechterdeur meetrilt en geluid maakt...

Maar dat is dus niet de deur zelf
Lijkt bij mij te komen van achter de grijze sierstrip (tussen bovenkant portier en bekleed stuk portier). Erg irritant (zeker op een wagen die nog maar 2.5 maanden oud is. Maar ik ga er binnenkort eens voor binnen, ik vermoed dat ze gewoon het deurpaneel eraf kunnen halen en daar nog extra demping tussen kunnen steken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
hmvanmol schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:44:

Met 15K per jaar is EV denk ik een goede keuze. Ik heb inmiddels 13K km in een 60 gereden en echt nog niks tekort gekomen. Hoeveel rijd je dagelijks? Dat is denk ik belangrijk. Je wilt niet iedere dag onderweg naar je werk opladen, maar in Nederland kan ik me niet voorstellen dat dat het geval is.

Vakantie en zo is in in ieder geval west Europa echt geen probleem. Als je alleen een ICE koopt omdat je 1x per jaar op vakantie gaat in Spanje en je dan 2 uur langer onderweg bent, ben je gek wmb.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draayertje
  • Laatst online: 12:38
Tomskii5 schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:12:
[...]

Lijkt bij mij te komen van achter de grijze sierstrip (tussen bovenkant portier en bekleed stuk portier). Erg irritant (zeker op een wagen die nog maar 2.5 maanden oud is. Maar ik ga er binnenkort eens voor binnen, ik vermoed dat ze gewoon het deurpaneel eraf kunnen halen en daar nog extra demping tussen kunnen steken ofzo.
Ik heb deze trilling ook, heel irritant. Inderdaad muziek gerelateerd. Ik heb nu de paraplu naar de bijrijderszijde verplaatst, wellicht dat deze het veroorzaakt....
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste