Mijn leasecontract loopt in april af. Ik rijd nu een Skoda Karoq 1.5TSI met DSG. Dus nu langzaam maar op zoek naar een ander model. Ik richt me voorlopig even op elektrisch. Dat heeft ook de voorkeur van de werkgever, hoewel geen harde eis. Ik probeer met de dealer te overleggen of ze 'm (mits op tijd leverbaar) voor de jaarwisseling op kenteken kunnen zetten en dan bijv. in februari kunnen afleveren. Da lijkt in overleg (zowel Skoda als Renault) wel mogelijk te zijn.
Vorige week even bij Renault geweest. Mooie auto, ruim, mooie Google-cockpit, en heel compleet! Hij sprak me direct al heel erg aan. Ik ben bijna 1,80m met in verhouding korte benen. Eerste ervaring met de zitpositie was op zich prima. Vervolgens een korte proefrit gemaakt. Eerlijk gezegd nog geen duidelijke mening over omdat ik twee jonge kinderen mee had om ook nog in het gareel te houden (ik had niet verwacht dat ik al direct zonder afspraak een proefrit kon maken dus de kids moesten even mee

). Één dezer dagen wil ik nog een keer in m'n eentje even gaan rijden. Zou dan de long range Esprit Alpine met 2 pakketten worden (de pakketten zijn nu flink in de bonus voor 'slechts' 750 per stuk, en daarmee heeft hij zo'n beetje alle opties die je kunt wensen).
Afgelopen weekend ook even naar de Elroq wezen kijken, met vriendin, zonder kids. Ook een mooie auto maar wel wat degelijk (saai?). Voelde ruimtelijk niet heel anders dan de Scenic. Voor ongeveer dezelfde prijs wel een stuk minder uitrusting dan de Renault. Het is nog even de vraag of dat in het leasebedrag ook zo is.
Ik kijk naar de Sportline (vooral vanwege de stoelen) met 82kW en Plus-pakket. Wel jammer dat de stoelen bijv. niet elektrisch verstelbaar zijn. Dat had ik wel gehoopt. Dan moet je direct naar het volgende (dure) pakket. Heel misschien zou het ook nog de Business met Plus-pakket kunnen worden. Ik twijfel nog wel over de kleuren. Zwart vind ik normaal mooi maar vind de Elroq daarmee misschien nog wel 'degelijker' worden. De andere kleuren zijn allemaal niet helemaal naar mijn smaak. Ik overweeg dan Graphite Grey of Race Blue.
Proefrit kon helaas niet op dat moment, zat al vol voor die dag. Dus één dezer dagen even inplannen. Ik wil het liefst de Elroq en de Scenic even direct na elkaar rijden en ervaren. De dealers zitten praktisch naast elkaar.
Het gaat denk ik tussen deze twee. Elektrisch bereik is in principe sowieso voldoende. Ik kan laden op werk en thuis aan de paal hier in de straat. Later wellicht aan huis. Vakanties, zowel zomer als winter, zullen we moeten gaan ervaren. Dat zal dan onderweg aan de snellader worden. Ik realiseer me dat je je misschien op een iets andere manier op de reis moet instellen t.o.v. een brandstofauto. Ik was gewend om redelijk hard (waar toegestaan) en lang door te rijden, dus dat zal wat anders worden. De afweging wordt vooral rijcomfort, zitpositie, uitrusting en leasebudget (en ook een beetje emotie, uiteraard). Bijtelling is nagenoeg over dezelfde fiscale waarde.
[
Voor 22% gewijzigd door
Wouter! op 27-08-2025 11:29
]