Lijkt een beetje op een flitspaal....Mittavic schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:36:
Zojuist is de Zaptec Go 2 lader geplaatst. Binnenkort komt er nog een haag achter onze parkeerplaatsen.
Nu nog 4 weken wachten totdat we écht kunnen laden 😃
[Afbeelding]
Antwoord van Skoda dealer : "De auto 8 uur stil en uit zetten dan is het opgelost"
"Er volgt later dit jaar een update vanuit Skoda"
1800 km. op de teller en ik ben nog niet overtuigd van de auto.
Skoda Elroq 60 business edition
Sleutel niet meenemenChrisqq schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:56:
Weet iemand toevallig hoe je de auto draaiend kan houden (met name airco en muziek als je even uitstapt om wat te pakken in huis of even iets af te geven ergens)
Als je de sleutel meeneemt gaat alles uit
Waarom zou je dat überhaupt willen?Chrisqq schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:56:
Weet iemand toevallig hoe je de auto draaiend kan houden (met name airco en muziek als je even uitstapt om wat te pakken in huis of even iets af te geven ergens)
Merken als bijv. Renault lossen dit op door een 'vakje' in de middenconsole te maken waarin je de sleutel moet deponeren voordat je überhaupt kunt gaan rijden.... VW (VAG) werkt al wat langer met een 'KESSY' (KeYless Entry Start Stop) en daar kun je de sleutel gewoon in je broek/jas-zak laten zitten..... ALS BESTUURDER.
Bestuurder wég, Auto UIT
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 25-07-2025 19:06 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Gordel achter je rug in de clip laten zitten zou moeten werken.Chrisqq schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:56:
Markzoethout schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:49:
Zit er wezenlijk verschil in de verlichting vóór met bv DRL blokjes ten opzichte van een "standaard" DRL ? Kortom, zit op alle uitvoeringen dezelfde led-koplampen?
S_Chief schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:45:
• De DRL in blokjes horen bij matrix LED (wat weer onderdeel uitmaakt van het Plus-pakket).
Dus dan vraag ik me toch af of die transparante hoes wel dun genoeg is
Ik bedoel de dimlichten. Zijn die bij alle uitvoeringen hetzelfde, of bij de goedkopere anders?
haha thx, alleen t linker deel is dus laden, rechts niet (en dat deel is idd stuk smaller)cptspekkie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 00:25:
Ik heb zelf een iPhone 16 pro max dus groter is er niet, heb deze in een lederen sleeve hoes zitten. (waar ik hem dus uit schuif als ik het toestel gebruik) En in het linker deel wat de daadwerkelijke lader is past ie perfect.
Dus dan vraag ik me toch af of die transparante hoes wel dun genoeg is
Daar geld alsnog hetzelfde antwoord voor. Heb je de dagrijverlichting als vaste strips ipv blokjes dan heb je de standaard LED koplampen. (dimlichten) heb je de dagrijverlichting in blokjes, dan zijn je hoofd lampen Matrix LED.Markzoethout schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:04:
[...]
Ik bedoel de dimlichten. Zijn die bij alle uitvoeringen hetzelfde, of bij de goedkopere anders?
Matrix verlichting is absoluut anders dan de standaard lampen. Deze kunnen door middel van ledjes uit te zetten ervoor zorgen dat tegenliggers en mensen die voor je rijden niet verblind raken terwijl je toch met meer lichtopbrengst rijd. Evenals het lichtbeeld ook aanpassen aan omstandigheden zoals snelheid, stuurstand enz.
Ik zou zeggen zoek maar eens op youtube naar Skoda Matrix head lights. en je zal genoeg uitleg krijgen wat het precies kan en doet.
Zo te zien moet je die met de draaiknop aan de bestuurderskant aanzetten, maar ik kan nergens vinden of je die ook zelf weer uit moet zetten om niet per ongelijk standaard met warme spiegels te rijden.
Ik zou eigenlijk "willen" dat er een systeem zo slim zou zijn als ik mijn achterruit laat verwarmen de spiegels automatisch mee verwarmen en dan dus ook na 10 minuten vanzelf weer uitgaan.
Navigeer altijd op eindbestemming, als er grote file is en je route kan eerder aangepast worden, altijd beter.Martijnvdb schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:35:
Goedemorgen
Gisteren met de Skoda navigatie beetje aan het klooien geweest. Ik ben weer een stapje verder en blijkt dat als je het filter powepass niet aanzet,maar wel Ionity dat je alleen Ionity laadlocaties ziet. Met een powerpass abonnement wil ik dst graag.
Nu werd in de forum een tip gegeven van laadpaal naar laadpaal te rijden en dat gaan wij ook doen waarschijnlijk. Nu heb ik alleen een vraag. Ik navigeer naar de eindbestemming, daarna kijk ik naar de 1e laadlocatie volgens skoda navigatie en dan zie ik ongeveer hoeveel km ik zou kunnen rijden waarbij alle laadlocaties worden weergegeven. Daarna pas ik filter aan en pak ik een Ionity met ongeveer zelfde km. Nu zie ik alleen een raar verschil in km. Zie hiervoor de foto's. Iemand een idee of doe.ik iets verkeerd?
Bornheim als voorbeeld is 179 km en daarna 244 km? Als ik direct naar navigeer is het inderdaad 244 km....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zodra je een geplande lasdstop hebt kan je hem aanklikken en voorkeur locatie opzoeken en die selecteren als volgende laadpint. Dus dat kan Ionity zijn dan.
Voordeel is ook dat je laadstop direct aangeeft tot hoever en hoelang je moet laden bij aankomst laadstop. Dan weet je dat ook direct.
En op display achter stuur zie je aankomst volgende stop/laadpauze.
Alleen bij de Volkswagengroep werkt dat zo infantiel.pkrielen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:21:
Iemand wat meer informatie over de verwarmde buitenspiegels ?
Zo te zien moet je die met de draaiknop aan de bestuurderskant aanzetten, maar ik kan nergens vinden of je die ook zelf weer uit moet zetten om niet per ongelijk standaard met warme spiegels te rijden.
Ik zou eigenlijk "willen" dat er een systeem zo slim zou zijn als ik mijn achterruit laat verwarmen de spiegels automatisch mee verwarmen en dan dus ook na 10 minuten vanzelf weer uitgaan.
Bij elk normaal merk werkt het gewoon via de achterruitverwarming.
Dit was bij mijn Passat uit 2001 al zo en nu blijkbaar nog, wat de toegevoegde waarde is om het via de knop van de spiegelverstelling te laten lopen is mij nog steeds niet bekend
De verwarming gaat na een x aantal minuten vanzelf weer uit. Geen omkijken naar dus. Bijkomend voordeel is dat regendruppels sneller verdwijnenpkrielen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:21:
Iemand wat meer informatie over de verwarmde buitenspiegels ?
Een PDF zou inderdaad heel fijn zijn. De online handleiding werkt waardeloos.bebu schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:54:
Heeft er iemand misschien een NL (of Engelse) handleiding in PDF (of een link)? Heb zelf deze auto sinds 2 dagen, maar de handleiding die erbij was, was in het Fins (ik woon in Finland). PM mij eventueel, bedankt!
Helaas niet in pdf, maar een link naar de online handleiding vind je terug in de topicstart.bebu schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:54:
Heeft er iemand misschien een NL (of Engelse) handleiding in PDF (of een link)? Heb zelf deze auto sinds 2 dagen, maar de handleiding die erbij was, was in het Fins (ik woon in Finland). PM mij eventueel, bedankt!
En wat heb ik gekocht bij de IKEA?
Twee zwarte rvs thermosbekers (voor 7,99 per stuk link
:strip_exif()/f/image/hZhfSCBNq2W2FTTuOI53LLed.png?f=user_large)
En heb er nu twee die netjes naast elkaar in de bekerhouders passen. Zitten en lekker stevig in. Misschien een tip voor de anderen hier..
:strip_exif()/f/image/wDX5EvBbLnfIRk26Hle2CbpY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qcuPWOGAF5Y0HyGycpq3IQ6f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ooh6pdQARMV06HBlxl9P2eRA.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb mijn accu monitor en de aansluiting van mijn druppellader aangesloten in de zekeringkast onder de motorkap.
Heb Stop&Go 8 materafweer ((Acoustisch en electroshok) unit geïnstalleerd. Ultrasoon werkt al, maar de hoogspanningsleiding en contactpunten ben ik nog niet aan toegekomen.
:strip_exif()/f/image/8TG6mZiAMCn1Y80ISuRDkzp4.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna de Frunk er in. Deze zit met clips vast over de zwarte buis die de voor en achterkant van de motorruimte met elkaar verbindt:
:strip_exif()/f/image/FAUN6naxJoLDN5ksTRdHlyj1.jpg?f=fotoalbum_large)
En daarin liggen nu:
- laadkabel
- druppellader
- starthulp/powerbank
- startkabels
:strip_exif()/f/image/ZVbbazVoi0GynBA9KeI3jdNo.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog aardig ruimte over.
Met accumonitor en alle andere zut zou ik toch moeten kunnen voorkomen dat ik strand met een lege 12v accu.. (dat is tenmiste wel de opzet).
Ik had er ook nog een rubber vultrechter voor de ruitenwisservloeistof op gezet, maar in combinatie met de frunk, werkte dat wat minder (de uitsparing in de frunk was voor de rubberen trechter net even te smal).

[ Voor 18% gewijzigd door Johnmar op 26-07-2025 18:52 ]
Kan je met die enorme thermosbekers nog wel fatsoenlijk bij de knoppen komen?Johnmar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:19:
Gisteren de Erloq opgehaald bij Pouw in Zwolle, even langs de IKEA en daarna door naar Mander (Ria's Eeetcafé even wat gegeten) . We zijn via Duitsland terug naar huis gereden. Kwamen bij Emlicheim een Velvert rode Elroq tegen (net als de onze). Over en weer gezwaaid en weer door.
[Afbeelding]
En heb er nu twee die netjes naast elkaar in de bekerhouders passen. Zitten en lekker stevig in. Misschien een tip voor de anderen hier..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of bij je telefoon...ytr81 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:02:
[...]
Kan je met die enorme thermosbekers nog wel fatsoenlijk bij de knoppen komen?

Ik heb er 2 kleinere koffiebekers zonder deksel ingezet, 1 voor (momenteel) brillendoekje en 1 voor pepermuntjes.
Zoals eerder gemeld in het topic, niet "simply clever" die lokatie.
:strip_exif()/f/image/CnKJMUKwCIdM6ErUm4FzIFo6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan de hamvraag, wanneer gaat hij weer aan als je de knop in de verwarmstand laat staan?heriox schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:01:
[...]
De verwarming gaat na een x aantal minuten vanzelf weer uit. Geen omkijken naar dus. Bijkomend voordeel is dat regendruppels sneller verdwijnen
Bedenk me bv de situatie dat je hem aanzet omdat je spiegels vol druppels zitten, ding doet prima zijn werk heb ik gezien en na paar minuten zijn je spiegels schoon, maar je zet de knop niet terug omdat je daar verder niet meer bij stil staat.
De dag erna schijnt de zon en je stapt nietsvermoedend in je auto.. Wat doen die spiegels dan?
En bij mij niet eens in de auto zelf (blijft draaiende cirkel te zien, maar geen inhoud), wel in de app of via een browser. Vermoeden is dat die in de auto de internet connectie niet heeft. (Voor zover ik begrepen heb zijn skoda connect diensten in principe (de eerste 3 jaar) gratis en kun je voor "internet" een pakket aanschaffen.)upje schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:08:
[...]
Een PDF zou inderdaad heel fijn zijn. De online handleiding werkt waardeloos.
Ik zou verwachten dat hun eigen handleiding ook in de Skoda diensten zou moeten ziiten, maar dat betwijfel ik dus aangezien die handleiding het niet lijkt te doen.
Mijn vrouw pakt als bijrijder haar telefoon toch regelmatig even uit dat vak tijdens een rit hoor en ook als ik uitstap vind ik het persoonlijk best onhandig dat ik dan eerst een fles moet weghalen voor ik erbij kan.Exactor it schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:30:
Je hoeft helemaal niet bij je telefoon te kunnen tijdens het rijden. Je telefoon ligt daar prima hoe hoog je koffiebekers ook zijn.
Dus valide punt dat hij tijdens het rijden daar kan blijven liggen, maar dat is niet de enige use-case.
Afgelopen week mijn Elroq RS bij de LM besteld. Ik wilde hem in het excel file zetten, maar hier staat hij nog niet tussen.Kan deze worden uitgebreidt?
Kleur timiano green met de draconis velgen. Ook het advance pakket en een trekhaak genomen. Ben benieuwd wanneer ik hem kan gaan rijden.
Hij heeft er een link ingezet naar de website waar je hem kunt bestellen.WRT54G schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:59:
@Johnmar
Die Frunk ziet er handig uit!
Waar heb je die vandaan?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Volgens de handleiding van de VW Golf werkt het verwarmingselement als de omgevingstemperatuur lager is dan 20°C. Verwacht dat het bij de VAG modellen hetzelfde werkt.pkrielen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:29:
[...]
Dan de hamvraag, wanneer gaat hij weer aan als je de knop in de verwarmstand laat staan?
Bedenk me bv de situatie dat je hem aanzet omdat je spiegels vol druppels zitten, ding doet prima zijn werk heb ik gezien en na paar minuten zijn je spiegels schoon, maar je zet de knop niet terug omdat je daar verder niet meer bij stil staat.
De dag erna schijnt de zon en je stapt nietsvermoedend in je auto.. Wat doen die spiegels dan?
Thx, net een halve ochtend besteed aan het zoeken naar een passende thermobeker... gelukkig nog niets besteld.Johnmar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:19:
Gisteren de Erloq opgehaald bij Pouw in Zwolle, even langs de IKEA en daarna door naar Mander (Ria's Eeetcafé even wat gegeten) . We zijn via Duitsland terug naar huis gereden. Kwamen bij Emlicheim een Velvert rode Elroq tegen (net als de onze). Over en weer gezwaaid en weer door.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Ik heb ze net ook gekocht, passen inderdaad perfect.Johnmar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De knoppen zijn nog steeds te prima te bedienen vind ik.
En die telefoon...... blijft daar gewoon liggen tot ik uitstap, dan neem ik meestal ook de fles mee.
Thanks voor de tip.
Ik ben al vaker naar het zuiden van Frankrijk geweest met een EV, dus daar had ik al weinig zorgen over en dat is ook nu weer bewezen. Het is echt geen enkel probleem om door (west?) Europa te reizen. Heenreis via DE, CH gereden en geen problemen. Terug via CH, FR, LU, BE ook helemaal geen problemen. Voldoende laadstations en nergens hoeven wachten.
In het gebied waar ik zat waren wel weinig snelladers. In het dorpje in de buurt slechts een 24Kw DC lader. Dat is niet zo snel, maar dan maar even in een parkje een boek lezen voor de keer dat het nodig was.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Bedoel je dat je geen schroeven uit het auto chassis hoefde te halen? Ik ga de auto leasen en wil geen schroeven verwijderen en weer terugdoen, iets wat ik bij een andere Frunk zag.
Exact: je hoeft niets te veranderen/los te halen.. zal morgen een foto maken..bartvries schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:17:
"Daarna de Frunk er in. Deze zit met clips vast over de zwarte buis die de voor en achterkant van de auto"
Bedoel je dat je geen schroeven uit het auto chassis hoefde te halen? Ik ga de auto leasen en wil geen schroeven verwijderen en weer terugdoen, iets wat ik bij een andere Frunk zag.
Ionity zelf wel, het gaat eerder over de tarieven bij andere providers die soms zelfs goedkoper zijn in hun free pack..Martijnvdb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:09:
[...]
Skoda Powerpass (met Ellie/Ionity) is volgens mij qua tarieven gelijk aan direct via Ionity. Ik vind plug & charge wel erg fijn.
Werd na Harlingen op de weg terug onaangenaam verrast door de lawine aan waarachuwingen van niet beschikbaar zijn van: verkeersherkenninng, travel assist, front assist blabla, leken er wel 5 of 6. Na paar honderd meter was alles weer verdwenen gelukkig, maar een naar nare deja-vu met mijn vorige auto (golf
Hebben er meer hier last van gehad toevallig?
Een warmtepomp is een optie zien we. Is dit aan te bevelen of kan je eigenlijk ook wel zoder?
En de winter addon voor elektrisch verwarmde voorruit ..
Zin of onzin?
Warmtepomp in Nederland is niet nodig. Je kan in dit forum zes pagina’s met discussies hierover vinden voor de onderbouwing. Ik denk niet dat het heel handig is deze hier te herhalenWhiskey48 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:36:
Vraag; we zijn ons aan het oriënteren op een Skoda Elroq als eerste elektrische auto.
Een warmtepomp is een optie zien we. Is dit aan te bevelen of kan je eigenlijk ook wel zoder?
En de winter addon voor elektrisch verwarmde voorruit ..
Zin of onzin?
Zonder de discussie hierover te willen opstarten wil ik er wel het volgende op zeggen:La1974 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:50:
[...]
Warmtepomp in Nederland is niet nodig. Je kan in dit forum zes pagina’s met discussies hierover vinden voor de onderbouwing. Ik denk niet dat het heel handig is deze hier te herhalen
Vind het een beetje jammer dat je verwijst naar eerdere discussies (wat ik toejuich) en vervolgens de eigen conclusie poneert als zijnde het enige goed antwoord.
Er zijn namelijk ook conclusies die wel het nut van de warmte pomp onderschrijven.
Ik zeg ook zoek alle discussies op, ook bij andere EV topics en vooral zoek op internet naar goed onderbouwde onderzoeken. (veelal buitenlands) en trek dan een eigen conclusie.
[ Voor 4% gewijzigd door deboss65 op 28-07-2025 21:18 ]
Nou als ik terugleest kom ik wat voors als tegens tegen. ... Ik kijk wel wat ik doe, vraag het wel in de showroom.deboss65 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:16:
[...]
Zonder de discussie hierover te willen opstarten wil ik er wel het volgende op zeggen:
Vind het een beetje jammer dat je verwijst naar eerdere discussies (wat ik toejuich) en vervolgens de eigen conclusie poneert als zijnde het enige goed antwoord.
Er zijn namelijk ook conclusies die wel het nut van de warmte pomp onderschrijven.
Ik zeg ook zoek alle discussies op, ook bij andere EV topics en vooral zoek op internet naar goed onderbouwde onderzoeken. (veelal buitenlands) en trek dan een eigen conclusie.
Volgens mij is de consensus in dit forum dat in Nederland een warmtepomp niet veel toevoegt. Daar zijn onze winters niet koud genoeg meer voor.deboss65 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:16:
[...]
Zonder de discussie hierover te willen opstarten wil ik er wel het volgende op zeggen:
Aan een buitenslands onderzoek heb je niet zoveel als die niet over Nederland gaat.
Het is niet voor niets een optie. Je kunt er prima zonder mee . Ik rijd al 4 jaar een id.3 zonder warmte pomp en heb hem nooit gemist. Voorruit verwarming is wel aan te raden.La1974 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:18:
[...]
Volgens mij is de consensus in dit forum dat in Nederland een warmtepomp niet veel toevoegt. Daar zijn onze winters niet koud genoeg meer voor.
Aan een buitenslands onderzoek heb je niet zoveel als die niet over Nederland gaat.
Ik begeef me nu op glad ijs en zoals gezegd wil ik niet de discussie opnieuw opstarten.La1974 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:18:
[...]
Volgens mij is de consensus in dit forum dat in Nederland een warmtepomp niet veel toevoegt. Daar zijn onze winters niet koud genoeg meer voor.
De consensus is veelal gebaseerd op "verdien ik de meerprijs terug". Als je puur naar de bespaarde kWh kijkt is het antwoord waarschijnlijk nee. Je kunt er ook naar kijken als een accessoire die me onder bepaalde condities een grotere actie radius geeft. De vraag is dan is het me die meerprijs waard.
Anderzijds worden er met gemak allerlei (dure) opties aangevinkt en nooit lees je daar iets over terugverdientijd. Alleen dat het voor de gebruiker een stukje extra comfort of veiligheid biedt.
Zo kijk ik ook naar de warmtepomp discussie. Is het je de extra comfort waard ? ja doen, vind je het teveel geld moet je het niet doen. Simpel..
Wat betreft het klimaat: Het klimaat in veel landen om ons heen is helemaal niet zoveel anders.
In die zin zijn buitenlandse onderzoeken zeker relevant.
Dat de warmtepomp alleen voor landen met zeer koude winters zinvol is bestrijd ik. Een warmtepomp is bij zeer lage temperaturen minder effectief. Juist bij onze relatief milde winters kan het iets toevoegen.
Ik vind de voorruit verwarming dan weer iets overbodigs. (mening) In de winter smelt het ijs en sneeuw snel weg tijdens het voorverwarmen van het interieur en vocht is met de defrost functie zo weg.avdw76! schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:34:
[...]
Het is niet voor niets een optie. Je kunt er prima zonder mee . Ik rijd al 4 jaar een id.3 zonder warmte pomp en heb hem nooit gemist. Voorruit verwarming is wel aan te raden.
Ik rij ook al jaren zonder en heb hem niet gemist en nu ook bewust bij de volgende weggelaten.
Zo zie je maar weer: zoveel opties, zoveel meningen. Wat je zegt: het zijn allemaal opties en een ieder voor zich moet bepalen of het zinvol is of niet.
Gelukkig zeg je ook "het is wel aan te raden" Vind ik prima als zijnde een mening,
Vaak worden bepaalde opties heel gepolariseerd beoordeeld als zijnde "volstrekt overbodig" of "daar kun je niet zonder". Hier heb ik wel problemen mee want het nut en de noodzaak van enkele opties ligt veel genuanceerder.
Dit is het laatste wat ik hier over wil zeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door deboss65 op 28-07-2025 23:03 ]
De voorruit verwarming gebruikt denk ik minder energie dan de interieur verwarming. Maar je kunt ook gewoon ouderwets de ijsjkrabber pakken😁.deboss65 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:48:
[...]
Ik begeef me nu op glad ijs en zoals gezegd wil ik niet de discussie opnieuw opstarten.
De consensus is veelal gebaseerd op "verdien ik de meerprijs terug". Als je puur naar de bespaarde kWh kijkt is het antwoord waarschijnlijk nee. Je kunt er ook naar kijken als een accessoire die me onder bepaalde condities een grotere actie radius geeft. De vraag is dan is het me die meerprijs waard.
Anderzijds worden er met gemak allerlei (dure) opties aangevinkt en nooit lees je daar iets over terugverdientijd. Alleen dat het voor de gebruiker een stukje extra comfort of veiligheid biedt.
Zo kijk ik ook naar de warmtepomp discussie. Is het je de extra comfort waard ? ja doen, vind je het teveel geld moet je het niet doen. Simpel..
Wat betreft het klimaat: Het klimaat in veel landen om ons heen is helemaal niet zoveel anders.
In die zin zijn buitenlandse onderzoeken zeker relevant.
Dat de warmtepomp alleen voor landen met zeer koude winters zinvol is bestrijd ik. Een warmtepomp is bij zeer lage temperaturen minder effectief. Juist bij onze relatief milde winters kan het iets toevoegen.
[...]
Ik vind de voorruit verwarming dan weer iets overbodigs. (mening) In de winter smelt het ijs en sneeuw snel weg tijdens het voorverwarmen van het interieur en vocht is met de defrost functie zo weg.
Ik rij ook al jaren zonder en heb hem niet gemist en nu ook bewust bij de volgende weggelaten.
Zo zie je maar weer: zoveel opties, zoveel meningen. Wat je zegt: het zijn allemaal opties en een ieder voor zich moet bepalen of het zinvol is of niet.
Gelukkig zeg je ook "het is wel aan te raden" Vind ik prima als zijnde een mening,
Vaak worden bepaalde opties heel gepolariseerd beoordeeld als zijnde "volstrekt overbodig" of "daar kun je niet zonder". Hier heb ik wel problemen mee want het nut en de noodzaak van enkele opties ligt veel genuanceerder.
Dit is het laatste wat ik hier over wil zeggen.
Yep, 2x gehad inmiddels. Maar beide keren reed ik met een fietsendrager op de trekhaak, dus ik heb tot op heden die de schuld gegeven..DrDelete schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:33:
Vandaag mijn eerste ‘lange rit’ gemaakt van huis naar Harlingen en terug. In de basis een zeer prettige en comfortabele rit met even kort voor Harlingen aan de DC lader.
Werd na Harlingen op de weg terug onaangenaam verrast door de lawine aan waarachuwingen van niet beschikbaar zijn van: verkeersherkenninng, travel assist, front assist blabla, leken er wel 5 of 6. Na paar honderd meter was alles weer verdwenen gelukkig, maar een naar nare deja-vu met mijn vorige auto (golfwaar ik dit vaak had en toen 2 x stuur vervangen was om dit euvel te verhelpen.
Mwoah, concensus... men valt vaak in herhaling. Kan het financieel uitLa1974 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:18:
Vond het op het hele bedrag van de auto een relatief klein bedrag, dus hebben we er een warmtepomp opgezet. Mocht je vanwege leasebedragen of andere financiële overwegingen het niet willen, denk niet dat je de warmtepomp erg gaat missen.
Dan moet je wel "helemaal" in de kou naar de achterkant van je auto kopen om die krabber uit je achterklep te halen, dus ik rij wel paar km minder en zet de verwarming vanaf de bank met de app aan.avdw76! schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 05:27:
[...]
De voorruit verwarming gebruikt denk ik minder energie dan de interieur verwarming. Maar je kunt ook gewoon ouderwets de ijsjkrabber pakken😁.
Nog steeds voor mij een van de betere opties die mijn EV nu heeft ten opzichte van mijn vorige auto.
Eens, Als ik kijk wanneer ik een voorruit verwarming nodig zou kunnen hebben is het alleen na een koude nacht met bevroren, besneeuwde of zeer gecondenseerde ruiten. Dat is meestal als het koud is en dat ik sowieso de verwarming ga gebruiken. Liefst voorverwarmen aan de laadpaal.pkrielen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:54:
[...]
Dan moet je wel "helemaal" in de kou naar de achterkant van je auto kopen om die krabber uit je achterklep te halen, dus ik rij wel paar km minder en zet de verwarming vanaf de bank met de app aan.![]()
Nog steeds voor mij een van de betere opties die mijn EV nu heeft ten opzichte van mijn vorige auto.
Als er tijdens het rijden veel condens aan de binnenzijde ontstaat is er teveel vocht in het interieur. Per uitstek een klusje voor het klimaat systeem.
De voorruitverwarming verbruikt minder energie, eens, en kan soms een zinvolle toevoeging zijn.
Maar in de situaties dat ik hem nodig heb ga ik niet in een koude auto met alleen voorruitverwarming aan rijden en gaat toch de verwarming/airco aan. Dus in mijn geval bespaar ik geen energie.
In het geval Elroq (even on topic sturen
Als de optie voorruitverwarming los te bestellen was voor pak hem beet €100,- had ik het misschien wel gedaan.
Hier de BE 85 Steel Grey, begin juni besteld. Verwachting is nog steeds begin oktober.lbunt schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:14:
Zojuist bericht gekregen dat de levering van mijn BE 85 Timano groen uitgesteld is naar begin oktober (besteldatum eerste week mei). Zijn er al meerdere mensen die dusdanig lang moeten wachten (ca 6 mnd, ipv de eerder afgegeven 3 mnd)?
Ja, 11 april besteld. Levering was eerst 15 augustus maar nu uitgesteld naar 26 september. Dat is dus bijna 5,5 maand.lbunt schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:14:
Zojuist bericht gekregen dat de levering van mijn BE 85 Timano groen uitgesteld is naar begin oktober (besteldatum eerste week mei). Zijn er al meerdere mensen die dusdanig lang moeten wachten (ca 6 mnd, ipv de eerder afgegeven 3 mnd)?
[ Voor 3% gewijzigd door Italioboy op 29-07-2025 09:21 ]
(Ben wel Belg)
Ik herken deze meldingen van de technisch identieke Ford Explorer (heel zelden). Vaak even een keer ruiten sproeien en wissen en de melding is weg. Mijn hypothese is dat er dan iets is dat de camera bedekt, bloesemblaadje ofzo. Gebeurt ook vrijwel alleen direct na het wegrijden.DrDelete schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:33:
Vandaag mijn eerste ‘lange rit’ gemaakt van huis naar Harlingen en terug. In de basis een zeer prettige en comfortabele rit met even kort voor Harlingen aan de DC lader.
Werd na Harlingen op de weg terug onaangenaam verrast door de lawine aan waarachuwingen van niet beschikbaar zijn van: verkeersherkenninng, travel assist, front assist blabla, leken er wel 5 of 6. Na paar honderd meter was alles weer verdwenen gelukkig, maar een naar nare deja-vu met mijn vorige auto (golfwaar ik dit vaak had en toen 2 x stuur vervangen was om dit euvel te verhelpen.
Dat zou ik niet doen.Whiskey48 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:56:
[...]
Nou als ik terugleest kom ik wat voors als tegens tegen. ... Ik kijk wel wat ik doe, vraag het wel in de showroom.
Ik ben nog geen autoverkoper tegengekomen die kennis van EV's heeft. Ik generaliseer dat weet ik maar na 6 dealers valt het me wel op. Laatst vertelde er 1 dat de stroom voor het opwarmen van de accu tijdens het rijden uit de dynamo komt, een EV heeft geen dynamo.
Dus je kan het vragen, maar ik zou eerder op de tweakers vertrouwen.
Ontopic. Ik heb wel een warmtepomp, vier jaar geleden was het een verplicht accessoire bij de leasemij. Tegenwoordig is die verplichting er niet meer. Dat zegt mij ook wel wat.
@frenkie64 Is het probleem inmiddels opgelost bij jou door de aanpassing in het dashboard?frenkie64 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:22:
[...]
Bij mij is het net rechts van het scherm, boven het dashboard kastje. Ben daar nu voor bij de dealer.
Tijdens het typen komt de monteur net, hij geeft aan dat het allemaal plastic is en hier weinig aan gedaan kan worden. Het dashboard is net iets verschoven (iets anders vast gezet), hopelijk is het probleem nu weg.
ik was al een tijdje onderweg, maar ik houd t in de gaten, bij de volgende keer gaat ie naar de dealertweebel schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:48:
[...]
Ik herken deze meldingen van de technisch identieke Ford Explorer (heel zelden). Vaak even een keer ruiten sproeien en wissen en de melding is weg. Mijn hypothese is dat er dan iets is dat de camera bedekt, bloesemblaadje ofzo. Gebeurt ook vrijwel alleen direct na het wegrijden.
Schijnt ook iets in de navigatie te zitten.DrDelete schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:33:
Er zijn bepaalde punten waar iedere auto die melding krijgt. Ik heb de mazzel dat ik iedere dag langs zo'n punt rijd. Afrit A2 thv Vinkenveen.
PSN: Flix20-NL
ik zou deze positie melden bij de dealerFlix20 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:16:
[...]
Schijnt ook iets in de navigatie te zitten.
Er zijn bepaalde punten waar iedere auto die melding krijgt. Ik heb de mazzel dat ik iedere dag langs zo'n punt rijd. Afrit A2 thv Vinkenveen.
Schijnt al 5+ jaar een probleem te zijn bij VAG.
Heb het zelf ook gemeld bij de dealer maar ze gaven aan er niets mee te kunnen.
Wat hierboven ook al geschreven werd; van een dealer hoef je niet veel inhoudelijke kennis te verwachten en dat is ook zeker mijn ervaring.
Bij mij gebeurde het meerdere keren op eenzelfde plek, daar waren ze op dat moment bezig met wegwerkzaamheden. Dacht dat het daarmee te maken had..DrDelete schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:33:
Wat denk je dat een verkoper je gaat vertellen? Die verkoopt je met liefde een warmtepomp.Whiskey48 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:56:
[...]
Nou als ik terugleest kom ik wat voors als tegens tegen. ... Ik kijk wel wat ik doe, vraag het wel in de showroom.
Ik heb er eentje in m’n Enyaq. Grootste nadeel is dat veel dealers de airco niet kunnen onderhouden omdat de airco met CO2 als koudemiddel werkt. Zonder warmtepomp werkt de airco met R-1234yf. Nu al twee keer gehad dat een dealer me niet kon helpen…
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Vraagje over die thermo bekers: gaan die er tot op de bodem in of alleen een klein stukje. Zojuist een Stanley beker geretourneerd die er maar 1 cm in ging en die officieel 1 mm smaller.Johnmar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op dit moment zijn we met twee gezinnen met ieder onze eigen Elroq in Italië (Porlezza).
In het dorp hebben we een poging gedaan te laden bij verschillende laadpalen met verschillende laadpassen (Blue Current LMS, Shell, Anwb).
In alle situaties ging de rode led bij onze aansluiting in de auto knipperen.
Daarom vandaag teruggereden naar Zwitserland om daar de wagen aan een snellader te hangen
Wat zou hier het issue kunnen zijn?
Die van de Ikea gaan volgens mij tot de bodem erin of anders wel heel dicht daarbij in de buurt. Ze staan zeer stabielJPD68 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:06:
[...]
Vraagje over die thermo bekers: gaan die er tot op de bodem in of alleen een klein stukje. Zojuist een Stanley beker geretourneerd die er maar 1 cm in ging en die officieel 1 mm smaller.
Net nagemeten voor je: ze gaan er 5,5 cm diep in.
[ Voor 5% gewijzigd door Johnmar op 29-07-2025 22:56 ]
Ik zou die vraag even hier stellen, maar het kan ook gewoon aan de exotische lader kunnen liggen.djtricky schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:44:
Beste Elroq collega’s heeft iemand een verklaring voor het volgende?
Op dit moment zijn we met twee gezinnen met ieder onze eigen Elroq in Italië (Porlezza).
In het dorp hebben we een poging gedaan te laden bij verschillende laadpalen met verschillende laadpassen (Blue Current LMS, Shell, Anwb).
Daarom vandaag teruggereden naar Zwitserland om daar de wagen aan een snellader te hangen
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
[ Voor 7% gewijzigd door Holzschuh op 30-07-2025 08:19 ]
Gisteren voor de 1ste gebruikt toen de voorruit begon te beslaan na een avondje bokstraining. Paar 100 meter gereden en de ruit was weer helemaal vrij. Had op dat moment ook niet echt behoefte aan een verwarmende auto om de ruit te ontwasemen
Het enige dat ik tot nu toe heb geconstateerd is dat de Elroq erg slecht omgaat met fluctuaties in het laden of de situatie dat de laadstekker in de auto wordt gestoken en de lader niet direct stroom levert. Wij laden zoveel mogelijk op zonnestroom en dat wil nog niet echt goed lukkendjtricky schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:44:
Beste Elroq collega’s heeft iemand een verklaring voor het volgende?

Maar zie niet in hoe een commerciële laadpaal geen stroom zou leveren als je deze hebt geactiveerd.
Het is jammer dat zo weinig mensen de lijst invullen. Het zou wel fijn zijn als meerdere toekomstige Elroq bezitters de lijst invullen, zodat we allemaal de leveringen kunnen volgen.lbunt schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:14:
(Zie Elroq-topic pagina 1)
Weet zeker dat een aantal al geleverd zijn en dat dat niet in de sheet ingevuld is.
Anders heeft het ook geen zin.
Heb een tijdje ermee aan gereden en het werkt op zich prima maar ik vond het wegrijden toch wat “ruw”.
Door de Auto Hold krijg je toch een kleine “schokje” en rolt ie niet lekker weg. Sowieso met in en uit parkeren met veel steken is het geen succes. Zonder voelt toch natuurlijker aan en rolt lekker weg.
Nu de keuze gemaakt om hem maar permanent uit te schakelen.
dat is per persoon verschillend qua beleving…WRT54G schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:32:
Zijn er meer mensen die Auto Hold uit hebben gezet?
Heb een tijdje ermee aan gereden en het werkt op zich prima maar ik vond het wegrijden toch wat “ruw”.
Door de Auto Hold krijg je toch een kleine “schokje” en rolt ie niet lekker weg. Sowieso met in en uit parkeren met veel steken is het geen succes. Zonder voelt toch natuurlijker aan en rolt lekker weg.
ik heb m altijd aan; wel merk ik dat je de rem soms redelijk moet intrappen om m te activeren
het stootje bij t wegrijden vind ik niet hinderlijk
Ondertussen heeft mijn rechtervoet samen met mijn onderbewustzijn ontdekt hoe het werkt en springt die alleen nog aan bij een verkeerslicht.
Zelfde geldt voor de schok bij het wegrijden, die heb ik niet omdat ik vloeiend vertrek. Die schok komt alleen als ik het pedaal te enthousiast indruk.
Ik heb beetje hetzelfde, ding altijd aan, vind het erg prettig dat ik mijn rempedaal kan loslaten als ik het bewust activeer door "door te trappen", maar ook het kan vermijden door net niet te hard door te remmen.Holzschuh schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:00:
Ik heb de auto nu iets maar als 1 maand en auto hold standaard aan. In het begin stond die vaak aan en bij het thuis parkeren had ik 'm snel aanstaan (moet wat steken voor makkelijk wegrijden).
Ondertussen heeft mijn rechtervoet samen met mijn onderbewustzijn ontdekt hoe het werkt en springt die alleen nog aan bij een verkeerslicht.
Zelfde geldt voor de schok bij het wegrijden, die heb ik niet omdat ik vloeiend vertrek. Die schok komt alleen als ik het pedaal te enthousiast indruk.
Ik maak dankbaar gebruik van feit dat je even moet "doortrappen" om het aan te krijgen, dus bij stoplicht bewust ding aandrukken en bij wegrijden even een tikje en dan even wachten tot hij gaat rollen en dan heb je dat schokeffect niet. Beetje mee spelen dus tot je er comfortabel mee bent.
Bij in en uitparkeren is het ook even spelen om door te krijgen hoe hard (of beter zacht) je moet remmen zodat hij net niet in hold springt.
Je zou ook een snelkoppeling kunnen maken om de autohold snel te switchen. Kun je 'm voor de zaken waarbij het wel handig is aan zetten/laten staan en voor het insteken even uitzetten.WRT54G schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:32:
Zijn er meer mensen die Auto Hold uit hebben gezet?
Is maar een idee.
Ja hier exact ook zoHolzschuh schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:00:
Ik heb de auto nu iets maar als 1 maand en auto hold standaard aan. In het begin stond die vaak aan en bij het thuis parkeren had ik 'm snel aanstaan (moet wat steken voor makkelijk wegrijden).
Hoe doe je dat exact? Een tikje op de rem en dan gaat ie "rollen"?pkrielen schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:08:
[...]
dus bij stoplicht bewust ding aandrukken en bij wegrijden even een tikje en dan even wachten tot hij gaat rollen en dan heb je dat schokeffect niet.
Overigens dank allen voor de replies en inzichten!
Bij een verkeerslicht kun je ook de rem licht ingetrapt houden zodat de AUTOHOLD niet aan springt. Ook een kwestie van oefenen ;-)WRT54G schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:50:
[...]
Hoe doe je dat exact? Een tikje op de rem en dan gaat ie "rollen"?
Bijna goed, tikje op de stroompedaalWRT54G schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:50:
[...]
Hoe doe je dat exact? Een tikje op de rem en dan gaat ie "rollen"?
Probeer maar eens een keertje, heb je snel genoeg door wat ik bedoel.
Zeker als je 'm in wat krappere plekjes wilt prakken is rustig remmen niet altijd verstandig.
Hier vandaag de eerste keer dat het beeldscherm van de infotainment op hol is geslagen. Scherm begon als een vastlopende diashow over het scherm te rollen van boven naar beneden.
Bij de ID3 kon je wel snel zien of je navigatie up to date is. Hoe kan je dat bij de Elroq zien?
En hoe kan ik de navigatie eventueel up daten?
Heeft iemand enig idee?
LMLL
Maar ben de beroerdste niet, ik zal binnenkort ook eens een paar ritten proberen waarbij die wel aanstaat
kijken of ik mn mening kan/ moet bijschaven.
Leeg - Sinds 20180907
Kwestie van je rempedaal in de auto niet 'binair' aansturen met je voetChillz schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:46:
Bij mij staat AutoHold standaard UIT
Maar ben de beroerdste niet, ik zal binnenkort ook eens een paar ritten proberen waarbij die wel aanstaat
kijken of ik mn mening kan/ moet bijschaven.
Stiekem blijf ik van mening dat iedereen z'n motorrijbewijs zou moeten gaan halen op een motorfiets zónder hulpmiddelen als ABS / ESP .... Eens kijken hoelang het duurt totdat iedereen een beetje 'fingerspitzengefühl' opgebouwd heeft voor het gebruik van de voorrem / hendel....
Ik heb echter een jaar een andere elektrische auto gereden zonder deze functie. En inmiddels ben ik er zo aan gewend dat ik eigenlijk autohold nauwelijks meer gebruik. Het is een automatisme geworden om de rem in te trappen. Op een heuvel blijft de auto sowieso staan en autohold is bij bijvoorbeeld in- en uitparkeren alleen maar lastig.
Tijdens het in/uit-parkeren is het 99/100 keer het parkeersensoren systeem, tegenwoordig vaak in combinatie met de 360o camera's van het 'automagisch parkeer systeem'(Park-Assist), wat de remmen vól aanspreekt op een moment dat de auto ook maar "dénkt" iets te kunnen gaan raken. Auto-Hold / Hill-Hold hebben met die reactie van de auto niets te maken.P_de_B schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:06:
In mijn Enyaq had ik (vrijwel) altijd autohold aan. Ik moest er ook niet aan denken het niet aan te hebben. Er is vast van mij een post hier te vinden waarbij ik heb geschreven dat je gek bent als je het niet aan zet.
Ik heb echter een jaar een andere elektrische auto gereden zonder deze functie. En inmiddels ben ik er zo aan gewend dat ik eigenlijk autohold nauwelijks meer gebruik. Het is een automatisme geworden om de rem in te trappen. Op een heuvel blijft de auto sowieso staan en autohold is bij bijvoorbeeld in- en uitparkeren alleen maar lastig.
Een simpel 'varkensruggetje' of een struikje achter een parkeervak wat je te snel benaderd zónder ook maar je voet bij het rempedaal in de buurt te hebben is dan al voldoende voor een paniekstop (van de auto).
Opzich is dat natuurlijk ergens ook wel een goed systeem, zo'n varkensruggetje of een struikje wat beweegt hád bijvoorbeeld ook een kind wat 'verstoppertje' speelt kunnen zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 31-07-2025 15:25 ]
Ik merk de laatste tijd dat mijn Keyless functies erg slecht reageren voornamelijk bij het weglopen bij de auto waardoor hij vaak open blijft.
Is dit iets wat jullie ook ervaren?
P.S. Zojuist even de lijst ingevuld met de informatie van mijn editie!
In mijn ervaring zit dan meestal mijn mobiel of RFID blokkerende beurs in de weg.royvs98 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:25:
Hoi allen,
Ik merk de laatste tijd dat mijn Keyless functies erg slecht reageren voornamelijk bij het weglopen bij de auto waardoor hij vaak open blijft.
Loop je toevallig wel eens ooit weg van de auto terwijl bijvoorbeeld de kofferklep van de auto (of een andere deur) nog open blijft staan omdat je nog bezig met het uitladen van spullen? De auto wil dan vaak na een aantal paar keer weglopen / terugkomen / en weer weglopen wel eens open blijven omdat 'ie verwacht dat je nog steeds bezig bent met uit of inladen,royvs98 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:25:
Hoi allen,
In dat geval moet je 'm dus inderdaad even middels de sleutel op slot zetten (of weer even op de bestuurdersstoel plaatsnemen zodat het contact weer ingeschakeld word).
Nee, ik wacht juist altijd tot alle deuren dicht zijn en de kofferbak ook om zeker te weten dat het daar niet op mis loopt.Will_M schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:31:
[...]
Loop je toevallig wel eens ooit weg van de auto terwijl bijvoorbeeld de kofferklep van de auto (of een andere deur) nog open blijft staan omdat je nog bezig met het uitladen van spullen? De auto wil dan vaak na een aantal paar keer weglopen / terugkomen / en weer weglopen wel eens open blijven omdat 'ie verwacht dat je nog steeds bezig bent met uit of inladen,
In dat geval moet je 'm dus inderdaad even middels de sleutel op slot zetten (of weer even op de bestuurdersstoel plaatsnemen zodat het contact weer ingeschakeld word).
Moet ook zeggen dat het heel wisselvallig is en ook met het bereik van de sleutel met het openen en sluiten. Vaak op 10 meter reageert de auto pas op de sleutel. Ik ben gewend dat dit bereik wel groter zou moeten zijn.
Dat Auto-Close / Auto-Open systeem werkt alleen binnen ~½ Mtr. van de auto (gelukkig). Als er iemand in de auto achter blijft en daarna de deuren pas sluit terwijl jij al weg gelopen bent met de sleutel dan blijft de auto daarna ook open.royvs98 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:33:
[...]
Nee, ik wacht juist altijd tot alle deuren dicht zijn en de kofferbak ook om zeker te weten dat het daar niet op mis loopt.
Moet ook zeggen dat het heel wisselvallig is en ook met het bereik van de sleutel met het openen en sluiten. Vaak op 10 meter reageert de auto pas op de sleutel. Ik ben gewend dat dit bereik wel groter zou moeten zijn.
Als bestuurder mét sleutel dus altijd First In - Last Out
[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 31-07-2025 15:45 ]
(nee, ik heb geen aandelen in deze toko, deel alleen iets, in mijn ogen, interessants)
Rubberen kofferbakmat
[ Voor 8% gewijzigd door WRT54G op 31-07-2025 15:44 ]
Gaat me niet om het remmen, maar vooral om dat je minder subtiel gas kunt geven als AutoHold erop staat. Als ik bijvoorbeeld moet fileparkeren of in een nauwe plaats moet parkeren is het makkelijker en nauwkeuriger om iets de rem los te laten dan om gas te geven.Will_M schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:13:
[...]
Tijdens het in/uit-parkeren is het 99/100 keer het parkeersensoren systeem, tegenwoordig vaak in combinatie met de 360o camera's van het 'automagisch parkeer systeem'(Park-Assist), wat de remmen vól aanspreekt op een moment dat de auto ook maar "dénkt" iets te kunnen gaan raken. Auto-Hold / Hill-Hold hebben met die reactie van de auto niets te maken.
Als je zorgt dat autohold niet aangaat (door niet te hard de rempedaal in te drukken) kan dat ook met de autohold functie aan. Ik zat er eerst mee te pielen maar dat went wel. Nu staat autohold standaard aan en blijf ik van de knop af.P_de_B schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:55:
[...]
Gaat me niet om het remmen, maar vooral om dat je minder subtiel gas kunt geven als AutoHold erop staat. Als ik bijvoorbeeld moet fileparkeren of in een nauwe plaats moet parkeren is het makkelijker en nauwkeuriger om iets de rem los te laten dan om gas te geven.
Klopt hoor, maar zoals ik zei mis ik het 'voordeel' van autohold inmiddels niet meer.Exactor it schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:04:
[...]
Als je zorgt dat autohold niet aangaat (door niet te hard de rempedaal in te drukken) kan dat ook met de autohold functie aan. Ik zat er eerst mee te pielen maar dat went wel. Nu staat autohold standaard aan en blijf ik van de knop af.