Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 15:41
Je mag het eigenlijk niet promoten,
maar voor enkele Euro's heb je ook gewoon losse autogordel-clips, die je daarvoor kan gebruiken...

Ik ken wel wat bouwvakkers en pakketbezorgers die zo'n clipje in de gordelhouder steken, zodat ze zonder gordel kunnen rijden zonder dat er alarmen afgaan...

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
De meegeleverde gele oplaadkabel laadt veel trager dan de dikkere van mijn vorige auto. Dat scheelt echt veel, we hebben het getest vandaag. Onze laadpaal en ons huis kunnen echt meer aan. Zijn er betere kabels te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnmar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 08:21
Heb je het nu ook getest met de dikke kabel van je vorige auto of vergelijk je appels met peren?

Ik bedoel: de Elroq ondersteunt volgens mij tot 11kW AC. Wat reed je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34
Anme schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:09:
De meegeleverde gele oplaadkabel laadt veel trager dan de dikkere van mijn vorige auto. Dat scheelt echt veel, we hebben het getest vandaag. Onze laadpaal en ons huis kunnen echt meer aan. Zijn er betere kabels te koop?
Ik haal altijd iets meer dan 10kW bij een publieke laadpaal met de standaard gele kabel, dus ik ben benieuwd hoeveel trager jouw kabel dan zou zijn ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N71rgYf4M7WrKB-Km4h0BA-vl1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/737issrM0GYPnUigwzLrHsMV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
Met de gele kabel 2,8 kW en nu zelfs maar 1 kW en met de oude van de opel Ampera E 4 kW. Het laden duurt dus uren langer. Ik heb een eneco laadpaal die ik ga vervangen door een slimme met vaste kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:21
Anme schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:00:
Met de gele kabel 2,8 kW en nu zelfs maar 1 kW en met de oude van de opel Ampera E 4 kW. Het laden duurt dus uren langer. Ik heb een eneco laadpaal die ik ga vervangen door een slimme met vaste kabel.
Een kabel kan niet "traag" zijn.
Of er iets mis met de communicatie pinnen of de kabel is gewoon defect,
Een originele (gele) 3 fasen kabel kan gewoon 16A per fase voeren. Doet hij dat niet is hij of defect of de auto en de laadpaal "begrijpen elkaar niet"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
m.eddy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:58:
Is er een mogelijkheid om de auto te ontgrendelen zonder dat het hele ding aan gaat?

Soms wil ik alleen wat pakken of de kabel afkoppelen en dan gaat de auto het hele opstartgebeuren door, terwijl ik hem 2 seconden later weer uitzet.
Weekje op vakantie geweest, net even alles nagelezen en hier geen antwoord op gezien geloof ik.

Je kunt uitzetten dat de auto gaat klimatiseren bij ontgrendelen. Zit ergens in de menus verstopt. Dat scheelt al meteen 95% van het geluid dat die maakt geloof ik.

Wat die vakantie betreft, weekje Bodensee met mijn Elroq 60 en 3 pubers. Na vorig jaar de Moesel in Kamiq DSG is dit wel de overtreffende trap van rijgemak.

ACC is een genot zoals al vaker benoemd, veel dorpjes met 30 max wegens "lärmschutz". De locals weten dat wel dus de auto rolt rustig achter ze aan. Traffication app had het in 50% van de gevallen ook door, dus die niet blind vertrouwen op flitspalen.
Ik had thuis al de optie "ACC past zich aan op weginrichting" aangezet nadat de dealer het had uitgezet. Handig bij rotondes om wat langzamer.
Maar in onbekend en bochtig gebied komt die optie helemaal in zijn recht. Snelheid op 100 buiten de bebouwde kom en als er een heftig bochtje in de weg zit past de auto de snelheid aan. En heel wat slingerende wegen gezien daar tot op de Säntis in Zwitserland.

Met wat minimale voorbereiding 0 problemen gehad qua laden. Langs de route laadpunten uitgezocht van mijn gewenste leverancier (EnBW) en als favo laadpunten opgeslagen. Na het opladen uitzoomen en kijken welke net binnen de rangewolk valt en daarheen rijden. Paar keer zelfs lachend met 150 gereden omdat ik volgens de auto 15%+ over had bij aankomst. Enige met range anxiety waren de kinderen _O-

Ik maak nog een reisverslagje voor het Lange Ritten topic.

En ondanks 2k+ km, alleen maar Enyaqs gezien. Geen enkele Elroq.

/Edit en uit de parkeergarage ook al eens het belletje gekregen "Pap, de auto piept". Dus moest wel gniffelen toen ik de post net las dat ik niet de enige was.

[ Voor 3% gewijzigd door Holzschuh op 22-07-2025 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:00
La1974 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:30:
Laat dan wel, als je Kessy hebt, je sleutel achter in de auto. Toen ik net m’n auto had liep ik even de winkel in. Mijn zoon bleef in de auto zitten.

Die belde even later: Pa, het alarm gaat af. Iedereen kijkt naar me _O-
Ik had dat twee weken geleden langs de snelweg. Stap uit om hem aan de lader te hangen. Mijn vrouw was nog wat in de handtas aan het doen. Ik loop achter de auto, auto springt op slot, alarm gaat af. Dat was voor mij de druppel dat ik automatisch sluiten uitgezet heb.

[ Voor 22% gewijzigd door frenkie64 op 22-07-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 15:13
deboss65 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:24:
[...]

Een originele (gele) 3 fasen kabel kan gewoon 16A per fase voeren. Doet hij dat niet is hij of defect of de auto en de laadpaal "begrijpen elkaar niet"
Zeg nooit nooit, bekende van me had een keer een 1 fase kabel meegekregen van de dealer... Volgens mij zijn die wel redelijk veel geleverd voor PHEV-modellen.

[ Voor 6% gewijzigd door tweebel op 22-07-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-09 14:44
Vraagje; ik krijg het nog steeds voor elkaar. Wat is het probleem?

Ik heb via Skoda Powerpass aangevraagd en met name Plug & Charge werkt top. Voor de vakantie even een abonnement afsluiten (Ellie/Ionity) en zoveel als mogelijk laden bij Ionity.

Nu heb ik op de site van Ionity mijn route naar Oostenrijk ingevoerd en toont dan keurig 4 laadstops bij Ionity.
Dit wil ik ook inregelen via Skoda navigatie. Heb Powerpass aangezet in het menu en ook Ionity aangevinkt. Ik krijg echter ook andere laadaaanbieders. Op zich geen groot probleem maar ik wil alleen de Ionity laad locaties zien. Is dit mogelijk? Hoor graag. Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 09:49
Martijnvdb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:26:
Vraagje; ik krijg het nog steeds voor elkaar. Wat is het probleem?

Ik heb via Skoda Powerpass aangevraagd en met name Plug & Charge werkt top. Voor de vakantie even een abonnement afsluiten (Ellie/Ionity) en zoveel als mogelijk laden bij Ionity.

Nu heb ik op de site van Ionity mijn route naar Oostenrijk ingevoerd en toont dan keurig 4 laadstops bij Ionity.
Dit wil ik ook inregelen via Skoda navigatie. Heb Powerpass aangezet in het menu en ook Ionity aangevinkt. Ik krijg echter ook andere laadaaanbieders. Op zich geen groot probleem maar ik wil alleen de Ionity laad locaties zien. Is dit mogelijk? Hoor graag. Dank alvast.
Je moet ze handmatig aanpassen. De ingebouwde routeplanner houdt geen rekening met de door jou ingestelde filters.

Deze filters zijn enkel "Visual/Search Filters".

Ik ben van de Skoda navi weer afgestapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Decibel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Je moet ze handmatig aanpassen. De ingebouwde routeplanner houdt geen rekening met de door jou ingestelde filters.

Deze filters zijn enkel "Visual/Search Filters".

Ik ben van de Skoda navi weer afgestapt :)
Ah oke, jammer zeg. Dus handmatig erin zetten en de andere aanbieders eruit halen? Ga ik eens proberen vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
Martijnvdb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Ah oke, jammer zeg. Dus handmatig erin zetten en de andere aanbieders eruit halen? Ga ik eens proberen vanavond.
Je kan als je op de charger klikt kiezen om deze te wijzigen. Volgens mij houdt ie dan wel rekening met je filters.

Ik vond t maar knullig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Decibel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:33:
[...]

Je kan als je op de charger klikt kiezen om deze te wijzigen. Volgens mij houdt ie dan wel rekening met je filters.

Ik vond t maar knullig werken.
Inderdaad, dank voor je reactie. Als Skoda dit aanbiedt, verwacht je meer gebruiksvriendelijkheid.
Ga het eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
Martijnvdb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:34:
[...]
Inderdaad, dank voor je reactie. Als Skoda dit aanbiedt, verwacht je meer gebruiksvriendelijkheid.
Ga het eens proberen.
Ik zou de Ionity chargers die je wilt gebruiken op je route opslaan als laadfavorieten. En dan gewoon steeds navigeren van laadpunt naar laadpunt. Deze mogelijkheid vaker voorbij zien komen in het Lange Ritten topic en zelf afgelopen vakantie ook gebruikt. Werkt ideaal en iedereen weet meteen wanneer de volgende plaspauze is :D. Ipv de eindtijd over 12 uur van de hele rit.

Die hele route inplannen kan snel de soep inlopen als er een extra pauze nodig is of er ineens een paar goede files/baustelle voorbij zijn gekomen. Het geeft meer flexibiliteit en je hoeft onderweg niets meer op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Holzschuh schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:11:
[...]

Ik zou de Ionity chargers die je wilt gebruiken op je route opslaan als laadfavorieten. En dan gewoon steeds navigeren van laadpunt naar laadpunt. Deze mogelijkheid vaker voorbij zien komen in het Lange Ritten topic en zelf afgelopen vakantie ook gebruikt. Werkt ideaal en iedereen weet meteen wanneer de volgende plaspauze is :D. Ipv de eindtijd over 12 uur van de hele rit.

Die hele route inplannen kan snel de soep inlopen als er een extra pauze nodig is of er ineens een paar goede files/baustelle voorbij zijn gekomen. Het geeft meer flexibiliteit en je hoeft onderweg niets meer op te zoeken.
Kijk dat zijn goede tips, thx. Ga vanavond wel eens spelen met de navigatie. Als ik er niet uitkom, weet ik je te vinden:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
deboss65 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:24:
[...]

Dank, ik ga het uitzoeken. Ik dacht dat de Skoda dealer tegen mij zei dat de kabel beperkt was op een bepaald kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anme
Bij de Elroq cursus is mij gedemonstreert hoeveel actieradius het kost om de Skoda navi te gebruiken ipv Android auto. Die verbruikt meer dan de airco bij de huidige temperaturen. Ik had dat niet zien aankomen. Mijn vorige electrice auto had geen ingebouwde navi. Ik blijf wel met google maps rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Anme schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Dank, ik ga het uitzoeken. Ik dacht dat de Skoda dealer tegen mij zei dat de kabel beperkt was op een bepaald kW
Dat klopt wat betreft de stroomsterkte en aantal aanwezige aders (fasen). Bij de VW groep geleverde 16A kabels betekend dit bij 3 fasen een ca 11kW limiet.
Hebben ze je (per ongeluk) een één fase kabel geleverd kom je inderdaad niet boven de ca 3,6kW uit.

Wil je met 22kW laden, wat de VW groep modellen niet ondersteunen, heb je een dikkere 32A kabel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
Anme schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:15:
Bij de Elroq cursus is mij gedemonstreert hoeveel actieradius het kost om de Skoda navi te gebruiken ipv Android auto. Die verbruikt meer dan de airco bij de huidige temperaturen. Ik had dat niet zien aankomen. Mijn vorige electrice auto had geen ingebouwde navi. Ik blijf wel met google maps rijden.
Die snap ik even niet :? Heb je wat meer info of toelichting?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat met de ingebouwde navigatie naar een snellader eventueel de accu voorverwarming automatisch gestart wordt. Dit kost wat bereik maar je kunt daarna wel veel sneller laden.

[ Voor 18% gewijzigd door deboss65 op 22-07-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:46
Maikie18 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:02:
[...]

Heb jij dat via Skoda gedaan en dan plug en charge? Heb dat begin van de week aangevraagd en geactiveerd maar heb tot op heden telkens nog mijn Shell recharge druppel moeten gebruiken
Ik heb zelf bij IONITY een abonnement genomen aangezien de overige tarieven via Skoda niet echt om naar huis over te zijn. Voor al het overige bijna 100% via Electroverse die bijna overal de goedkoopste kaart blijkt te zijn :)

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Tomskii5 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:06:
[...]

Ik heb zelf bij IONITY een abonnement genomen aangezien de overige tarieven via Skoda niet echt om naar huis over te zijn. Voor al het overige bijna 100% via Electroverse die bijna overal de goedkoopste kaart blijkt te zijn :)
Skoda Powerpass (met Ellie/Ionity) is volgens mij qua tarieven gelijk aan direct via Ionity. Ik vind plug & charge wel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
deboss65 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:44:
[...]

Die snap ik even niet :? Heb je wat meer info of toelichting?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat met de ingebouwde navigatie naar een snellader eventueel de accu voorverwarming automatisch gestart wordt. Dit kost wat bereik maar je kunt daarna wel veel sneller laden.
Het is ons gedemonstreerd bij de gratis les! 80 km actieradius weg als we ons naar Berlijn lieten navigeren. De navi "praat" voortdurend met de auto en gebruikt daarvoor de grote accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Anme schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:01:
[...]

Het is ons gedemonstreerd bij de gratis les! 80 km actieradius weg als we ons naar Berlijn lieten navigeren. De navi "praat" voortdurend met de auto en gebruikt daarvoor de grote accu.
Heel bijzonder, wel interessant. Dus als ik de Skoda navigatie aanzet heb ik circa 80 km bereik dan wanneer ik bijvoorbeeld op Maps rijdt? Lijkt me toch stug.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pkrielen
[...]

Ik denk dat dit wat meer context nodig heeft.
Ik herken het verhaal (heb de training ook gehad) en ik vat hem zo op :
Stel je auto geeft zonder route aan 250 km te kunnen rijden. Dan is dat op basis van "geen verdere details".
Als je dan een route instelt waarbij de auto op basis van de kaart en je rijgedrag in het verleden weet wat het verbuik kan gaan zijn dan zal hij daarop de eerder opgegeven 250 km aanpassen naar een betere waarde.
Meestal zal dat omlaag zijn omdat men in de regel op de snelweg meer verbuikt.
Het is dus niet dat het gebruiken van de navigatie range kost, alleen dat je er op gewezen wordt. Iets wat de Skoda navigatie wel en Google niet kan. (Mogelijk ABRP met een dongle weer wel, maar die zal niet de range van de auto kunnen aanpassen verwacht ik)
Als je met Google Maps gaat rijden ipv Skoda navigatie kom je echt niet veel km verder en het leek een beetje alsof je dat met je bericht wilde zeggen.
Ik schat zelfs in als je een route binnen de bebouwde kom selecteert dat er zelfs een mogelijkheid is dat hij ineens vind dat je zelfs 273 km kunt rijden :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deboss65
[...]

80km is bij 20kWh/100km ca 16kWh extra verbruik... Best wel een stroomvreter die navigatie.
Waarschijnlijk eentje met buizen. 8)7
Vind het ook een heel sterk verhaal en even zonder dat ik meer achtergrond info heb ongeloofwaardig.

Er is een verschil tussen welke actieradius aangegeven wordt in het kleine scherm en met hoeveel % je aankomt als je een navigatie doel instelt. Stel het display geeft nu nog 350km aan, gebaseerd op het recente gebruik op bijvoorbeeld provinciale wegen. Je gaat vervolgens over de Duitse snelwegen navigeren zal de actieradius logischerwijze afnemen. Het systeem geeft dan bijvoorbeeld aan dat je al na 200km moet gaan laden. Volstrekt plausibel. Er "verdwijnt" niet zomaar energie/actieradius door de navigatie.

[ Voor 32% gewijzigd door deboss65 op 22-07-2025 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:58
Martijnvdb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:09:
[...]
Skoda Powerpass (met Ellie/Ionity) is volgens mij qua tarieven gelijk aan direct via Ionity. Ik vind plug & charge wel erg fijn.
Ik zit er ook over te denken om voor de vakantie Powerpass te nemen. Maar een aantal dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk:

* Kan ik het gratis Powerpass abonnement bestellen, en dit dan later wijzigen naar een betaald abonnement?
* Kan het betaalde abonnement na de vakantie weer worden omgezet naar het gratis abonnement?
* Bij Plug & Charge stopt het laden als je op de stop-knop op de lader drukt? Dat zou betekenen dat elke voorbijganger mijn laadsessie kan stoppen?
* Stel dat ik bij een lader van aanbieder X een pasje heb van aanbieder X waarmee het laden goedkoper is dan via de Powerpass, kan ik dan kiezen voor het andere pasje, of zit ik "vast" aan Powerpass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
upje schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:28:
[...]

Ik zit er ook over te denken om voor de vakantie Powerpass te nemen. Maar een aantal dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk:

* Kan ik het gratis Powerpass abonnement bestellen, en dit dan later wijzigen naar een betaald abonnement?
* Kan het betaalde abonnement na de vakantie weer worden omgezet naar het gratis abonnement?
* Bij Plug & Charge stopt het laden als je op de stop-knop op de lader drukt? Dat zou betekenen dat elke voorbijganger mijn laadsessie kan stoppen?
* Stel dat ik bij een lader van aanbieder X een pasje heb van aanbieder X waarmee het laden goedkoper is dan via de Powerpass, kan ik dan kiezen voor het andere pasje, of zit ik "vast" aan Powerpass?
* Ja je kunt een gratis Powerpass abonnement afsluiten, heb ik ook gedaan. Zet hem 1 dag voor de vakantie om naar een betaald abonnement. Scheelt aanzienlijk in de kwh. 0,75 is basis dacht ik, en 0,39 of 0,49 ct bij een abonnement.
* Omzetten terug naar gratis abonnement is mogelijk volgens mij
* Ja, dat zou in theorie kunnen denk ik
* Ook denk ik mogelijk.

Er is verder weinig te vinden over Skoda Powerpass op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:58
Thanks @Martijnvdb. Er is inderdaad weinig te vinden over Skoda Powerpass. De informatie van Skoda is nogal matig (niet compleet en onduidelijk). Zie bijvoorbeeld https://www.skoda-auto.com/emobility/public-charging en https://www.skoda.nl/elektrisch-rijden/opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:53
Iemand toevallig al getest of gelezen wat de 12v aansluiting in de achterbak doet na uitzetten auto? Naar mijn idee blijft hij sws nog een tijd op spanning, gaat hij uit na bepaalde tijd of blijft deze aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
MetaalMan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Uit mijn hoofd: je voegt je auto toe in de ABRP app (of online in een browser) en kiest als Live Data optie voor Enode. Daarna authoriseer je Enode door eenmalig in te loggen met je Skoda-account. ABRP gedraagt zich daarna - via Enode - dus eigenlijk als 'Skoda app die elke paar minuten de SoC uitleest'.
Zit er nu een bug bij abrp? Je krijgt de data van de laadpalen niet meer in beeld (cirkels) in AA en laat alleen de eindtijd zien en niet de tijd van de laadpaal waar je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePimpShrimp
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 21:35
Ik mag van mijn nieuwe werkgever een auto van de zaak kiezen en ben al een tijdje aan het twijfelen tussen de nieuwe Elroq en Enyaq. (meer ruimte versus meer luxe/opties op de auto).
Begin augustus staan er 2 proefritten op de planning om zelf te ervaren hoe deze auto's in de praktijk rijden.

Voor nu heb ik de volgende opties aangevinkt rekening houden met een maximale fiscale waarde van 50K. Het lijkt mij ideaal om voor de grotere accu te gaan en minder rekening te moeten houden met laden.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Model en uitvoering Elroq Business Edition 82 kWh / 210 kW / 286 PK / Elektrische aandrijving € 41.920
Kleur Energy Blue Geen meerprijs
Velgen Velgen 'Antraciet Regulus', 19 inch lichtmetaal € 190
Bekleding Loft interieur design selectie Standaard
Infotainment Infotainment display 13" met navigatiesysteem Standaard
Opties Adaptive Chassis control + Drive Mode Select € 990
Business Upgrade Plus pakket - Advanced € 4.990
Accessoires Dubbelzijdige kofferbakmat, Elroq € 95
Rijklaarkosten, inclusief recycle- en beheerbijdrage, leges € 1.070
Adviesprijs (inc. BPM, BTW) € 49.255

Model en uitvoering Enyaq Business Edition 82 kWh / 210 kW / 286 PK / Elektrische aandrijving € 47.850
Kleur Energy Blue Geen meerprijs
Velgen 19" lichtmetalen velgen Regulus, antraciet gepolijst € 190
Verlichting LED koplampen met Matrix functie Standaard
Bekleding Interieur 'Loft', stoelen: half stof/half kunstleder grijs/zwart Standaard
Infotainment Navigatiesysteem Standaard
Rijklaarkosten, inclusief recycle- en beheerbijdrage, leges € 1.140
Adviesprijs (inc. BPM, BTW) € 49.180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:08
De rode bolletjes die je in de laad icoontjes ziet tijdens het navigeren welke functie heeft die? Ik was eerst in de veronderstelling dat het aangaf of ze vrij waren maar van de week had ik er 1 met 6 palen waar geen auto stond en toch was hij rood. Ik kon er niet laden, waarom weet ik nog niet, maar kan het zijn dat hij ook aangeeft als ze niet werken?

Het was van Shell recharge en hij gaf telkens aan laden geannuleerd. Heb meerdere palen geprobeerd, ze gaven wel gewoon groen aan.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mittavic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
ThePimpShrimp schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:22:
Ik mag van mijn nieuwe werkgever een auto van de zaak kiezen en ben al een tijdje aan het twijfelen tussen de nieuwe Elroq en Enyaq. (meer ruimte versus meer luxe/opties op de auto).
Begin augustus staan er 2 proefritten op de planning om zelf te ervaren hoe deze auto's in de praktijk rijden.

Voor nu heb ik de volgende opties aangevinkt rekening houden met een maximale fiscale waarde van 50K. Het lijkt mij ideaal om voor de grotere accu te gaan en minder rekening te moeten houden met laden.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Heb je de ruimte van een Enyaq echt nodig? Zo nee, dan is de luxere Elroq voor mij een no-brainer.

Per 1 september worden de prijzen van een aantal uitvoeringen verhoogd dus iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09 09:49
[...]

Haha, ja dat komt omdat de Skoda navigatie rekening houdt met wegverloop en andere omstandigheden onderweg, Google Maps niet.

Zelfde als ik mn caravan aanplug en ga navigeren, krijg ik ook andere voorspelling dan zonder iets aangeplugd in trekhaak. Ook aanpassing maximumsnelheid geeft verschil in verwacht bereik. En dan nog, blijft het een Gues-O-Meter, allemaal afhankelijk van variabelen. Grootste variabele is de gene met stroompedaal en stuur in handen. Verandere bereik verwachting direct op, al blijft die eerst nog lang positief. Als je nu veranderd naar "normaal" rijden en remmen/optrekken, dan kan je ×-bereik nog redden.

Probeer maar eens verschil van wegrijden op je "eigen" tempo bij verkeerslicht of optrekken met ACC-pookje, dus zonder stroompedaal te bedienen. En dan dat nog eens op Eco of Sport-stand qua verschil.

[ Voor 45% gewijzigd door JS-Ah op 22-07-2025 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:55
@ThePimpShrimp
Op de grotere accu en drive pakket na heb ik precies die Elroq, en ben dan ook van mening dat als je de extra ruimte in de koffer van de Enyaq niet nodig hebt je veel beter voor de extra luxe van de Elroq kan gaan.

Overigens je geeft in je specificatie een extra kofferbakmat dubbelzijdig aan voor 95 euro. Voor het geval je het niet al wist, je Advanced pakket keuze is inclusief transport package, en die bevat ook al een dubbelzijdige kofferbak mat. Het is niet precies dezelfde, maar wel een die je in 2 delen kan klappen en aan de ene zijde voorzien is van rubber / water afstotend en de andere kant tapijt zoals de normale laadvloer.

Wellicht dat je met die info, die 95 euro aan iets anders kan besteden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnmar
TweakTom92 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:37:
Iemand toevallig al getest of gelezen wat de 12v aansluiting in de achterbak doet na uitzetten auto? Naar mijn idee blijft hij sws nog een tijd op spanning, gaat hij uit na bepaalde tijd of blijft deze aan?
Begreep dat ie ACC geschakeld is (dus met contact aan). Zodra de auto slaapt gaat ie dan uit.

Maar ik las ook dat je door de betreffende zekering te verplaatsen, je permanent spanning krijgt.
Als dat zo is, dan heb je dus de keuze voor deze aansluiting.
Zodra ik mijn Elroq heb (dit weekend), zal ik dit uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:53
Johnmar schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:31:
[...]

Begreep dat ie ACC geschakeld is (dus met contact aan). Zodra de auto slaapt gaat ie dan uit.

Maar ik las ook dat je door de betreffende zekering te verplaatsen, je permanent spanning krijgt.
Als dat zo is, dan heb je dus de keuze voor deze aansluiting.
Zodra ik mijn Elroq heb (dit weekend), zal ik dit uitzoeken.
Ik had toevallig vanavond een schroef in mn band en iemand van de Skoda dealer kwam er een prop in stoppen. Heb het hem gevraagd en hij zei dat deze na +-15min uitschakelt nadat het contact is uitgezet.

Benieuwd naar je test. @Johnmar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09 09:49
TweakTom92 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Ik had toevallig vanavond een schroef in mn band en iemand van de Skoda dealer kwam er een prop in stoppen. Heb het hem gevraagd en hij zei dat deze na +-15min uitschakelt nadat het contact is uitgezet.

Benieuwd naar je test. @Johnmar
Ja dat, naloop van zo'n 15 minuten. Net als de permanente 12v op de trekhaak, na uitschakelen contact en vergrendelen ook nog zoiets aan stroom in caravan met werkende kraan/koelkast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Holzschuh
Ik heb mijn reiservaring in het Lange Ritten topic gedropt:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82988700

Voor een zomervakantie is een 60'er in ieder geval ruim voldoende zolang je gaan dakkoffer of iets aan de trekhaak hangt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Anme
Dank voor jullie uitleg mbt actieradius en skoda navi. Het is ons dus verkeerd uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Goedemorgen

Gisteren met de Skoda navigatie beetje aan het klooien geweest. Ik ben weer een stapje verder en blijkt dat als je het filter powepass niet aanzet,maar wel Ionity dat je alleen Ionity laadlocaties ziet. Met een powerpass abonnement wil ik dst graag.

Nu werd in de forum een tip gegeven van laadpaal naar laadpaal te rijden en dat gaan wij ook doen waarschijnlijk. Nu heb ik alleen een vraag. Ik navigeer naar de eindbestemming, daarna kijk ik naar de 1e laadlocatie volgens skoda navigatie en dan zie ik ongeveer hoeveel km ik zou kunnen rijden waarbij alle laadlocaties worden weergegeven. Daarna pas ik filter aan en pak ik een Ionity met ongeveer zelfde km. Nu zie ik alleen een raar verschil in km. Zie hiervoor de foto's. Iemand een idee of doe.ik iets verkeerd?

Bornheim als voorbeeld is 179 km en daarna 244 km? Als ik direct naar navigeer is het inderdaad 244 km....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_yYoMyYA_NEowmPkuxYz38wkkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xkqma47KuvEDI8GM43vofoNq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a6v3PbaGqAa-7px5D1aiz2ULfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vu2X7Dz2Fopk3YweqqpxRDZv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAntlyWC8Y1RUgG6M_9RBpmF8MM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVziasAZzkPGu3Pvk6NQtG9n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO_Y5IRGZ9HPBxbeYeu_FOIoBJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUCfLxcAVr2pdM0lF4IDqBMk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LtF_o1JYrtyyA8J1rzJFlJNW_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7o3rdrqzwcHT9uTDzbLefKMw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chillz
Martijnvdb schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:35:
Goedemorgen

Gisteren met de Skoda navigatie beetje aan het klooien geweest. Ik ben weer een stapje verder en blijkt dat als je het filter powepass niet aanzet,maar wel Ionity dat je alleen Ionity laadlocaties ziet. Met een powerpass abonnement wil ik dst graag.

Nu werd in de forum een tip gegeven van laadpaal naar laadpaal te rijden en dat gaan wij ook doen waarschijnlijk. Nu heb ik alleen een vraag. Ik navigeer naar de eindbestemming, daarna kijk ik naar de 1e laadlocatie volgens skoda navigatie en dan zie ik ongeveer hoeveel km ik zou kunnen rijden waarbij alle laadlocaties worden weergegeven. Daarna pas ik filter aan en pak ik een Ionity met ongeveer zelfde km. Nu zie ik alleen een raar verschil in km. Zie hiervoor de foto's. Iemand een idee of doe.ik iets verkeerd?

Bornheim als voorbeeld is 179 km en daarna 244 km? Als ik direct naar navigeer is het inderdaad 244 km....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op deze foto zie je bij het 'doel'-icoontje een vogel staan.
Bij deze geen vogel, alleen het icoon.

Mijn vermoeden is dat die vogel bij de eerste bedoeld is als "As the crow flies", ofwel in het Nederlands: Hemelsbreed.

Als je zoekt op laadpalen zal hij dus waarschijnlijk eerst gewoon om zich heen kijken en zien wat de hemelsbrede afstand is naar de verschillende palen.
Pas zodra je eentje selecteert krijg je ook de daadwerkelijke kilometers over de weg ernaar te zien.

zoiets?

Misschien is het te lastig voor het systeem om gelijk voor alle gevonden palen tegelijk ook de afstand over de weg te berekenen? (wellicht doet hij dat op de achtergrond nog en werkt het later bij..?)

Ik kan me wel voorstellen dat het onhandig is.
Want je wilt weten wat je met je huidige accu kan bereiken. Als daar ineens een verschil van 60+ kilometer in zit, is dat wel vervelend...

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Is er verschil tussen een vogel en vogel met icoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
Chillz schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Op deze foto zie je bij het 'doel'-icoontje een vogel staan.

[...]

Bij deze geen vogel, alleen het icoon.

Mijn vermoeden is dat die vogel bij de eerste bedoeld is als "As the crow flies", ofwel in het Nederlands: Hemelsbreed.

Als je zoekt op laadpalen zal hij dus waarschijnlijk eerst gewoon om zich heen kijken en zien wat de hemelsbrede afstand is naar de verschillende palen.
Pas zodra je eentje selecteert krijg je ook de daadwerkelijke kilometers over de weg ernaar te zien.
Die vogel is het logo van Ionity en geeft niet aan of de getoonde afstand hemelsbreed is.

Maar wat je verder zegt klopt m.i. wel: In mijn navigatie (Audi Q4) wordt ook de afstand hemelsbreed gegeven. Anders moet het systeem voor alle gevonden items een route berekenen en dat duurt te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Ja Ionity geeft 179 km aan (bij filters) en Skoda navigatie 244 km als je hem als laadlocatie instelt. Zie hiervoor foto 4 en 5. Scheelt toch 60 km. waarbij ik denk dat als je hem als laadlocatie instelt Skoda rekening houd met alle factoren en dus niet hemelsbreed? Is dat hem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 11:50

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

Martijnvdb schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:35:
Goedemorgen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wordt er wel dezelfde route genomen? Op de eerste foto is volgens de navigatie het eindpunt op 887km en bij de tweede op 902km. Ook de geschatte aankomsttijd is verschillend. Misschien heeft het er niets mee te maken, maar is wat mij opviel.
Mathias Speicher heeft ook verschillende videos gemaakt die over de navigatie gaan. Misschien kun je daar nog iets uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
Martijnvdb schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:52:
Ja Ionity geeft 179 km aan (bij filters) en Skoda navigatie 244 km als je hem als laadlocatie instelt. Zie hiervoor foto 4 en 5. Scheelt toch 60 km. waarbij ik denk dat als je hem als laadlocatie instelt Skoda rekening houd met alle factoren en dus niet hemelsbreed? Is dat hem?
Yep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chillz
deboss65 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:37:
[...]

Die vogel is het logo van Ionity en geeft niet aan of de getoonde afstand hemelsbreed is.
Ik bedoel ook niet het logo van Ionity,

Maar het logo'tje voor het reisdoel.
In de laatste foto zeg maar tussen Tijd en Afstand in.

Op de een-na-laatste foto staat daar een klein vogeltje bij. Oftewel Reisdoel-hemelsbreed

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijnvdb
Wow scherp hoor! Oke, voor de praktijk dus kijken naar laatste foto voor reeele km/tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deboss65
Chillz schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Ik bedoel ook niet het logo van Ionity,

Maar het logo'tje voor het reisdoel.
In de laatste foto zeg maar tussen Tijd en Afstand in.

Op de een-na-laatste foto staat daar een klein vogeltje bij. Oftewel Reisdoel-hemelsbreed
ahhh, 8)7 nu vat ik hem... Scherp gezien. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
Weet niet hoe mensen 425km halen met de 60 hoor 😅😅
Ik mis er toch nog 65 dan ongeveer haha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC7ujvMPXSqbBmVfJqkvVYAgUZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7kD9y62wt6gFVHFblUMXEo3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-09 14:57
Decibel schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:47:
Weet niet hoe mensen 425km halen met de 60 hoor 😅😅
Ik mis er toch nog 65 dan ongeveer haha.
[Afbeelding]
Actieradius is op basis van vorige rit(ten) incl. snelheid, acceleratie, gebruik van airco, temperatuur, enz, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decibel
Elroq85 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:52:
[...]

Actieradius is op basis van vorige rit(ten) incl. snelheid, acceleratie, gebruik van airco, temperatuur, enz, enz.
Dat snap ik. Maar dan nog haal ik nooit 425 :)
Maakt mij verder ook niet uit, maar ben benieuwd hoe mensen dan die 425 halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:13
Decibel schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:53:
[...]

Maakt mij verder ook niet uit, maar ben benieuwd hoe mensen dan die 425 halen :P
Heel rustig rijden en accelereren, weinig snelweg verwacht ik.
Ik haal het ook niet. Zit ook meer in de range die jij laat zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elroq85
[...]

Tja, ik rijd met mijn 85 makkelijk boven de 500 km ook al doe ik ca. 70% snelweg. In het begin betrapte ik mezelf erop dat ik veel sneller vanaf stilstand weg reed dan voorheen met mijn benzine auto. Het gaat allemaal zo makkelijk. Pas toen ik regelmatig met andere auto's bij een verkeerslicht stond merkte ik dat ik verhoudingsgewijs veel sneller optrok dan voorheen. Nu ik wat "normaler" rijd zakt ook het gemiddelde verbruik ;-). En ik gebruik alleen airco als dat nodig is en die staat dus niet altijd aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Decibel
WRT54G schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:03:
[...]

Heel rustig rijden en accelereren, weinig snelweg verwacht ik.
Ik haal het ook niet. Zit ook meer in de range die jij laat zien.
Boh nee. Ik rij liever gewoon lekker normaal door dan dat ik als een oud opatje moet rijden om die 65km extra te halen :D

110 overdag, en 135 zodra het mag op de snelweg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
Elroq85 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:05:
[...]

Tja, ik rijd met mijn 85 makkelijk boven de 500 km ook al doe ik ca. 70% snelweg. In het begin betrapte ik mezelf erop dat ik veel sneller vanaf stilstand weg reed dan voorheen met mijn benzine auto. Het gaat allemaal zo makkelijk. Pas toen ik regelmatig met andere auto's bij een verkeerslicht stond merkte ik dat ik verhoudingsgewijs veel sneller optrok dan voorheen. Nu ik wat "normaler" rijd zakt ook het gemiddelde verbruik ;-). En ik gebruik alleen airco als dat nodig is en die staat dus niet altijd aan.
Ik heb alles gewoon constant aan staan. 21c als het warm is buiten, en 19c als het koud is buiten.
Als ik de airco uitzet scheelt dat misschien 5-10km op het volledige bereik. Is mij het wisselen niet waard.
Het wegrijden zou eventueel nog wat winst te behalen zijn. Maar in benzine auto destijds was ik ook altijd vlot weg. Zo is mij dat in de rijlessen geleerd haha.

[ Voor 8% gewijzigd door Decibel op 23-07-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Decibel schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:05:
[...]

Boh nee. Ik rij liever gewoon lekker normaal door dan dat ik als een oud opatje moet rijden om die 65km extra te halen :D

110 overdag, en 135 zodra het mag op de snelweg _/-\o_
Aha tja dat verklaart alles....verbruik bij 130 is 40-50% hoger dan bij 100....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
Elroq85 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Aha tja dat verklaart alles....verbruik bij 130 is 40-50% hoger dan bij 100....
Ja het scheelt dat ik op dat tijdstip niet vaak op de weg zit.
Dat is dus echt de enkele keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Decibel schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Ja het scheelt dat ik op dat tijdstip niet vaak op de weg zit.
Dat is dus echt de enkele keer.
Luchtweerstand stijgt exponentieel bij hogere snelheden. Verbruik dus ook navenant(evenals bij benzinemotoren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mittavic
Ik blijf mij verbazen hoe weinig (eigenlijk vrijwel niet) ik de Elroq op de weg tegen kom. Laat maar zo houden hoor, dan zijn wij met zijn allen speciaal 👌

Die van mij wordt 22 augustus afgeleverd.

[ Voor 12% gewijzigd door Mittavic op 23-07-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Mittavic schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:21:
Ik blijf mij verbazen hoe weinig (eigenlijk vrijwel niet) ik de Elroq op de weg tegen kom. Laat maar zo houden hoor, dan zijn wij met zijn allen speciaal 👌

Daar had ik toevallig over met mijn vrouw afgelopen weekend.
Een enkele keer gezien op de weg maar dat is het...

Mijn dochter vindt het altijd leuk om te zeggen: "He pap, kijk! Dezelfde auto!".
Voor nu nog maar zeer weinig voorgekomen haha. Denk dat dat wel gaat veranderen de aankomende maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
In Nederland worden het er langzaamaan steeds meer.
In mijn kleine provincie-stadje heb ik ondertussen de gebruikelijke kleuren wel zien rijden.

Ben momenteel in Spanje.
Zowel onderweg door Frankrijk als hier nog geen andere gezien.
(op 1 promo auto na dan - langs de kant bij een winkelcentrum met groot "Elroq" op de zijkant - telt niet helemaal vind ik :) )

(Laden in Spanje is sowieso meer uitdaging dan bij ons, dus zal de drempel om naar elektrisch te gaan ook groter zijn...
Nu ik er bij stilsta; ook nog maar weinig Spaanse Enyaq's, IDx's gezien. Wel wat Tesla's of Franse EV's)

[ Voor 24% gewijzigd door Chillz op 23-07-2025 16:25 ]

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:15

RobertowNL

For your gear!

Hier net in Sint Michael Oostenrijk bij de Hofer een grijze Elroq Sportline (met dakkoffer). En een Nederlands kenteken 😂.

Verder eigenlijk nog geen Elroq gezien buiten Nederland.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:56
Nou, dat zeggen jullie wel maar ik begon in mijn hoofd net te lachen dat mijn vrouw haar luiheid idiote vormen begon aan te nemen toen ik onze auto bij de supermarkt 50m van onze voordeur zag parkeren. Maar mijn vrouw is helemaal niet lui dit was iemand anders in exact hetzelfde model en kleur Elroq. Woont hier 100m vandaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePimpShrimp
cptspekkie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:49:
@ThePimpShrimp
Op de grotere accu en drive pakket na heb ik precies die Elroq, en ben dan ook van mening dat als je de extra ruimte in de koffer van de Enyaq niet nodig hebt je veel beter voor de extra luxe van de Elroq kan gaan.

Overigens je geeft in je specificatie een extra kofferbakmat dubbelzijdig aan voor 95 euro. Voor het geval je het niet al wist, je Advanced pakket keuze is inclusief transport package, en die bevat ook al een dubbelzijdige kofferbak mat. Het is niet precies dezelfde, maar wel een die je in 2 delen kan klappen en aan de ene zijde voorzien is van rubber / water afstotend en de andere kant tapijt zoals de normale laadvloer.

Wellicht dat je met die info, die 95 euro aan iets anders kan besteden ;)
Bedankt voor je reactie, goed om te weten. Dan pas ik dat uiteraard aan in de configurator.
Ik heb zelf een dochter van 2 jaar en we hopen in de toekomst nog een 2e kindje te mogen krijgen dus een grote kofferbak is in die zin wel handig. Ben erg benieuwd hoe groot de kofferbak van de Elroq in de praktijk is t.o.v. huidige auto (renault megane)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 18:00
ThePimpShrimp schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:00:
[...]

Bedankt voor je reactie, goed om te weten. Dan pas ik dat uiteraard aan in de configurator.
Ik heb zelf een dochter van 2 jaar en we hopen in de toekomst nog een 2e kindje te mogen krijgen dus een grote kofferbak is in die zin wel handig. Ben erg benieuwd hoe groot de kofferbak van de Elroq in de praktijk is t.o.v. huidige auto (renault megane)
Het is natuurlijk ook maar net hoe gek je het zelf maakt.
Wij zijn met onze kleine van toen net geen anderhalf (ik weiger xx maanden te zeggen) in mei naar Landal Sonnenberg gegaan. Was ca. 500km rijden voor ons.
We zaten tot de nok vol. En dat had best minder kunnen zijn en dingen als speelgoed en verzorging zul je niet perse dubbel meenemen. Hooguit wat extra's
Nou komt dat ook wel deels omdat ze toen nog niet in iedere kinderstoel paste dus we moesten wel dingen als eigen stoel meenemen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92MBbvm7YzsU4BTTuq4o8yABs4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oRBSp2ur9zAQmweRurQJl64x.png?f=fotoalbum_large
425 haal ik dan wel, maar ik heb dan ook de 85. :+
Ik heb 'm onlangs voor de 1e keer bijna op de 500+ gehad. Maar verder haal ik het ook niet hoor.
Nou scheelt het denk ik wel dat ik deze week veelal voor de 100km/u op locatie ben, en na weer naar huis ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20

Hier in het midden van het land zie ik ze ondertussen toch wel dagelijks, soms meerdere.
En dan tel ik niet die 2 andere die hier ook in de wijk staan of de 2 collega's op dezelfde vestiging die 'm ook al hebben.
Ondertussen ook wel iedere kleur gezien behalve rood. En gelukkig hebben we daardoor nog steeds helemaal geen spijt om voor de Timiano green gegaan te zijn.

Wat mij dan weer opvalt is hoe weinig mensen voor de upgrade naar de matrix verlichting hebben gekozen.
Ik denk haast van diegene die ik op de weg heb gezien nog geen 10% ervoor gekozen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Flix20 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:09:
[...]

[Afbeelding]
425 haal ik dan wel, maar ik heb dan ook de 85. :+
Ik heb 'm onlangs voor de 1e keer bijna op de 500+ gehad. Maar verder haal ik het ook niet hoor.
Nou scheelt het denk ik wel dat ik deze week veelal voor de 100km/u op locatie ben, en na weer naar huis ga.
Met de 85 zit ik vrij eenvoudig boven de 500....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkILxCYb9D2t_VGO161VYGLRVDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJDrjEb4OLmu8oVbexl2inss.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Elroq85 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:25:
[...]

Met de 85 zit ik vrij eenvoudig boven de 500....[Afbeelding]
Met alle respect, maar dat heb je hier nu al een aantal keer aangegeven; achter de vrachtwagens hangen, airco en al dat soort fratsen uitzetten is niet 'vrij eenvoudig'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Flix20 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:26:
[...]

Met alle respect, maar dat heb je hier nu al een aantal keer aangegeven; achter de vrachtwagens hangen, airco en al dat soort fratsen uitzetten is niet 'vrij eenvoudig'.
Sorry hoor....maar achter de vrachtwagen hangen??? Daar weet ik niets van. Wanneer dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePimpShrimp
Mittavic schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Heb je de ruimte van een Enyaq echt nodig? Zo nee, dan is de luxere Elroq voor mij een no-brainer.

Per 1 september worden de prijzen van een aantal uitvoeringen verhoogd dus iets om rekening mee te houden.
Bedankt voor je reactie, ik ga dan rekening houden met de prijsverhoging en dit overleggen met de wagenparkbeheerder i.v.m. ingang dienstverband.

Ik kon online overigens niks vinden over de aankomende prijsverhoging in september maar wellicht laten mijn Google zoektermen mij in de steek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:55
Voor wat betreft die prijs verhoging, kijk maar eens op deze pagina van Skoda.
https://www.skoda.nl/brochure-prijslijst/elroq

Je ziet daar huidige prijslijst die geld vanaf 1 mei en de nieuwe prijslijst die ingaat per 1 september.
Ik zou zeggen vergelijk de prijzen en je weet hoeveel duurder de auto en de optie pakketten worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
Viel me vandaag ineens op dat de SOC is verdwenen bij een route.
Voorheen stond hij op het "eerste" scherm bij het batterij icoon rechts bovenin en nu zie ik hem pas als ik "doorklik"..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiNXzPFL_U0lFz3mV19nuk8x35s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2k76QkB4zbqfFMykipwtuQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mS8fH65ycDfCygQN2xtweL0gt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mprxmh8RIypGAnxxNp8yw63d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
Hebben meer mensen dat de handleiding in de auto niet wil laden ?
Krijg alleen een zandloper en daar komt hij niet doorheen.
Ik heb ergens een vermoeden dat je daarvoor mogelijk het uitgebreidere "hotspot/internet" pakket moet hebben, maar dat is even een aanname. Heb het een week of wat geleden ook geprobeert en toen had ik hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
[...]

Ik had het laatste vlak voor mijn vakantie ook op 400+. Zal vooral ontbreken van de snelweg zijn, in Zuid-Limburg is er weinig aanleiding om daar te rijden. Dus boven de 100 kom ik niet snel. Trek meestal wel rustig op bij een stoplicht maar regelmatig even sneller zijn dan die BMW naast je blijft leuk :D

(En de 160 in Duitsland op vakantie oOo )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
pkrielen schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:30:
Viel me vandaag ineens op dat de SOC is verdwenen bij een route.
Voorheen stond hij op het "eerste" scherm bij het batterij icoon rechts bovenin en nu zie ik hem pas als ik "doorklik"..
Was dat niet altijd al? Heb het op vakantie ook gemerkt dat ik steeds moest doorklikken om te weten hoeveel speling ik had om het pedaal in te trappen. Voor mijn gevoel had Speicher dat ook al benoemd in zijn serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
WRT54G schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:16:
Ik blijf continue een rood bolletje op mijn meldingen hebben of ik Accu Onderhoudsmodus wil bekijken en/of wil inschakelen. Ik kan op Alle Notificaties verwijderen blijven tikken maar de melding blijft staan. Meer mensen hier last van? Iemand een oplossing hiervoor?

Ik wil gewoon laden tot 100%. Dus de Accu Onderhoudsmodus wil ik niet aan hebben. Maar die melding ben ik inmiddels ook wel zat. 😉
Ook de dealer kon mij niet vertellen hoe deze notificatie verwijderd kon worden zonder de Accu Onderhoudsmodus in te schakelen. Beetje vreemd maar ben bang dat ik dus (voorlopig) altijd met een “ongelezen” notificatie zal rond rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:47

Steeffoon

Smartphone-nerd

In Drenthe / Groningen tel ik er wel echt veel. Kan schelen dat ik buschauffeur ben, en dus wat meer op de weg zit 😂

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
Holzschuh schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:10:
[...]

Ik had het laatste vlak voor mijn vakantie ook op 400+. Zal vooral ontbreken van de snelweg zijn, in Zuid-Limburg is er weinig aanleiding om daar te rijden. Dus boven de 100 kom ik niet snel. Trek meestal wel rustig op bij een stoplicht maar regelmatig even sneller zijn dan die BMW naast je blijft leuk :D

(En de 160 in Duitsland op vakantie oOo )
Ja in het zuiden valt dat mee inderdaad. Woon zelf rond Roermond en mijn vriendin woont in Landgraaf. Dus ben er regelmatig. Daar kan je praktisch alles binnendoor doen hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
ThePimpShrimp schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:00:
[...]

Mijn voorgaande auto was een Renault Megane Estate.

Ik zou zeggen dat (voor mij) de Elroq meer ruimte heeft.

En dat komt ook mede door de extra (been-) ruimte voorin.
In de Megane stond bij vakanties namelijk de koelbox-op-12v in de kofferruimte. Nu past die koelbox mooi precies in de beenruimte achter mijn stoel. (kabeltje tussen de stoelen door naar achterin)
Hierdoor heb ik achterin meer ruimte over dan in de Megane.

Afgezien daarvan is de koffer van de Megane net wat dieper, maar die van de Elroq hoger.
Het is gewoon een kwestie van hoe je alles indeeld; en de grootte van je koffers/ tassen/ spullen.

Btw. Op de achterbank zit 1 kind en 1 hond. Daardoor kan ik de beenruimte gebruiken.
Aangezien jij 1 klein kind (en wellicht later nog eentje) hebt, ga jij die beenruimtes ook nog een tijdje kunnen benutten.
TweakTom92 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Klopt wel ongeveer.
Onderweg naar Spanje ook gemerkt dat de koelbox steeds nog ongeveer zoiets doorging.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44
Gisteren mijn Elroq opgehaald, specs:

Škoda Elroq 85 Sportline 'Steel Grey'
============================
21" Supernova zwart gepolijst
Winter pakket
Drive Pakket
Warmtepomp
Business upgrade pakket - Maxx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukt9KezLpjMyR716soN_yRQT-5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giYi2BMsAQ3sPL13hNMibw7f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWW94qBXLEgycZ18w1j9DzFSKUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUaXdcgZY3Gr32CaCsGVSmSm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSIFe4rZd-KwxpNRcBrvYrC0BDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YA5ycpC19oKhqoeSS2l0Y2I9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom van een Golf 8 R Line variant en de Elroq is echt een stuk comfortabeler, ook door Drive Pakket natuurlijk. De Steel Grey heeft een licht groene reflectie, had ik niet gedacht, maar wel mooi zo.

Alleen de sleutel knippert rood als ie op slot en neergelegd is, weten jullie wat de reden is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
DrDelete schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:40:

Winter pakket
Drive Pakket
Warmtepomp

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kom van een Golf 8 R Line variant en de Elroq is echt een stuk comfortabeler, ook door Drive Pakket natuurlijk. De Steel Grey heeft een licht groene reflectie, had ik niet gedacht, maar wel mooi zo.

Alleen de sleutel knippert rood als ie op slot en neergelegd is, weten jullie wat de reden is ?
Prachtige combi met deze kleur en wielen. Ben wel erg benieuwd hoe jij deze 21" velgen ervaart op korte dwarsrichels. Ik heb de 20" en die vind ik vrij stoterig. Wat het rode lampje betreft kan ik je niet helpen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:01
Als het ledje knippert is de sleutel binnen bereik van de auto. Ik denk dat je dan ook de auto open kunt doen als je keyless entry aan hebt staan. Als de sleutel een tijdje stil ligt stopt ie met knipperen en kun je niet meer in de auto. Althans, zo zou het in theorie moeten zijn volgens mij, ik heb het nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:58

Bob Popcorn

Plop!

Flix20 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:26:
[...]

Ik rij volgens de boordcomputer over de afgelopen 2500km gemiddeld 16kWh per 100km, dat zou met 77,7kWh bruikbaar in de accu uitkomen op 485km. Ik rijd standaard 110/120 met airco vol aan op 18 graden. Als je iets conservatiever rijdt haal je de 500 makkelijk.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44
PatrickvL schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:54:
[...]

Als het ledje knippert is de sleutel binnen bereik van de auto. Ik denk dat je dan ook de auto open kunt doen als je keyless entry aan hebt staan. Als de sleutel een tijdje stil ligt stopt ie met knipperen en kun je niet meer in de auto. Althans, zo zou het in theorie moeten zijn volgens mij, ik heb het nog niet getest.
Had dit gevonden en dat geeft wat meer details :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vrir6BUMJTFKlQ5XKq7qd1LBFww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azvK8iKS9urhgKgDSQIM5GQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heriox
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:46
Prachtige uitvoering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Bob Popcorn schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Ik rij volgens de boordcomputer over de afgelopen 2500km gemiddeld 16kWh per 100km, dat zou met 77,7kWh bruikbaar in de accu uitkomen op 485km. Ik rijd standaard 110/120 met airco vol aan op 18 graden. Als je iets conservatiever rijdt haal je de 500 makkelijk.
Dank u...gelukkig zijn er meer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittavic

Winter pakket
Drive Pakket
Warmtepomp

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Prachtige combi ! Veel veilige km gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 16:20
Mailtje van Ayvens dat de aflevering vertraagd is van 15 augustus naar 26 september…. Ik heb zo’n vermoeden dat ze nu pas de bestelling eruit hebben gedrukt omdat mijn huidige auto 9 augustus afloopt. Morgen maar eens een belletje naar dealer waarom dit zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:49
Italioboy schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:58:
Mailtje van Ayvens dat de aflevering vertraagd is van 15 augustus naar 26 september…. Ik heb zo’n vermoeden dat ze nu pas de bestelling eruit hebben gedrukt omdat mijn huidige auto 9 augustus afloopt. Morgen maar eens een belletje naar dealer waarom dit zo is.
Ik heb vandaag een mail ontvangen van Arval over de bestelling en levering. Het wordt 17 oktober. Helaas ook meer dan andere halve week bij mijn leidinggevende gelegen, was even vergeten de offerte digitaal te ondertekenen. |:(

Tijdens de gesprekken met de leasemaatschappij hadden ze gezegd dat het medio september zou worden.
Omdat de auto al besteld was (namelijk de tour editie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 16:20
Freestuff schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:49:
[...]

Ik heb vandaag een mail ontvangen van Arval over de bestelling en levering. Het wordt 17 oktober. Helaas ook meer dan andere halve week bij mijn leidinggevende gelegen, was even vergeten de offerte digitaal te ondertekenen. |:(

Tijdens de gesprekken met de leasemaatschappij hadden ze gezegd dat het medio september zou worden.
Omdat de auto al besteld was (namelijk de tour editie).
Blijkbaar sluiten ze ook de fabrieken tijdens juli en augustus, dus dat betekent waarschijnlijk het model van na 1 september welke dus ook weer duurder uitvalt. Dat is dus wel erg jammer als dat zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markzoethout
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-09 22:08
Nu maar hopen dat t vóór 31 december geleverd wordt óf op kenteken wordt gezet ivm de hogere bijtelling in 2026....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
December is het vaak wel topdrukte bij het RDW en de dealers. Zodra het VIN nummer bekend is worden de kentekens al aangevraagd ookal staat de auto nog op de assemblage band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmy H
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:30
Sinds afgelopen maandag ben ik ook een bestuurder van een Elroq 85 introductie model Charly in Timiano groen.

Nu heb ik een vraag over de app ABRP. Deze heb ik ge-connect middels enode via de Skoda app.
Tijdens het rijden naar de volgende bestemming geeft ie de actuele accu percentage aan en met hoeveel percentage je aankomt.

Maar de ene keer geeft ie een rood symbool aan bij het huidige percentage en het andere moment groen.
Heeft iemand een idee wat dit betekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-v5HVGR-nPumu30GrAlLD2WyGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FviPUG0s9wbCI2Ivmfdm3rB2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgZhOKk0Rd2KrHYbmUOSDsilk0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBGVWfWldQrKvaaNIrfHiM7b.jpg?f=fotoalbum_tile

Volvo EX30 SMER ULTRA - Vapor Grey + climate pack // Elroq 85 BE plus pakket - Timiano green - Winter pack - 20” Neptune - Lodge interior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
Flix20 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:53:
December is het vaak wel topdrukte bij het RDW en de dealers. Zodra het VIN nummer bekend is worden de kentekens al aangevraagd ookal staat de auto nog op de assemblage band.
Dat is niet helemaal waar, leasemaatschappij levert zoiezo niet in December en meestal pas paar dagen voor daadwerkelijke aflevering. Mijn VIN was al 4 weken bekend bij dealer maar kenteken pas 5 dagen voor aflevering aangevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:12
pkrielen schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:13:
[...]

Dat is niet helemaal waar, leasemaatschappij levert zoiezo niet in December en meestal pas paar dagen voor daadwerkelijke aflevering. Mijn VIN was al 4 weken bekend bij dealer maar kenteken pas 5 dagen voor aflevering aangevraagd.
De meeste leasemaatschappijen leveren de laatste jaren wel gewoon door in december, zeker voor auto's waarbij de bijtelling wijzigt. Deze mogen dus gewoon de hele maand december geleverd worden. Kan per maatschappij verschillen maar de grootste partijen leveren gewoon door.

Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnmar
Remmy H schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:06:
Sinds afgelopen maandag ben ik ook een bestuurder van een Elroq 85 introductie model Charly in Timiano groen.

Nu heb ik een vraag over de app ABRP. Deze heb ik ge-connect middels enode via de Skoda app.
Tijdens het rijden naar de volgende bestemming geeft ie de actuele accu percentage aan en met hoeveel percentage je aankomt.

Maar de ene keer geeft ie een rood symbool aan bij het huidige percentage en het andere moment groen.
Heeft iemand een idee wat dit betekent?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik verwacht dat op dat moment de enode koppeling op zich laat wachten. Lees ook dat meerdere van enode afstappen en overstappen op een bluetooth dongle in ODBD poort om van de enode afhankelijkheid af te zijn.
Pagina: 1 ... 45 ... 52 Laatste