DrDelete schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:37:
Eerder dan verwacht zal ik aankomende week mijn Elroq ophalen (planning was november maar oude lease contract wordt eerder opgezegd). Wij gaan in oktober naar Barcelona waarbij ik nog niet de EV in de planning had 😉….
Nu ben ik benieuwd of ik met mijn MTC pas die internationale dekking heeft zonder gedoe naar Barcelona kan… of moet ik toch nog alternatieve passen (bijv Electromap volgens ANWB) extra aanschaffen (15 euro) ? De vraag stel ik bewust hier omdat ik wellicht via de Elroq nav de route kan uitrrekenen langs ondersteunende laadstations…
Heel toevallig...
Ben ik afgelopen vrijdagavond vanuit Nederland naar Spanje gereden.
Schrijf dit nu ook vanuit daar/ hier. (stukje verder nog dan Barcelona, nog +500km)
Elroq 85, ook MTC pas (Europese laadpas; blijkbaar met Eneco-code, kwam ik vandaag pas achter, staat op de achterkant)
Conclusie: Laden, géén probleem.
Enige puntje om op te letten;
Laadpalen in Spanje bij tankstations langs de snelweg, daar zijn ze hier nog niet heel ver mee.
Bij de een stonden ze nog in opbouw, de volgende had er een briefje op hangen dat ze het nog niet deden, bij weer de volgende stonden er 2, maar kreeg ik met geen mogelijkheid aan de gang. Het had allemaal iets.
Maar als je gewoon de navigatie/ apps volgt en eventjes van de snelweg afgaat, dan is het geen probleem.
Ook Tesla inderdaad, maar ook genoeg andere merken/ aanbieders van snelladers.
Onderweg is dus wat lastiger, binnen de bebouwde kom is gelukkig overal wel wat te vinden.
Het is gewoon nog niet zo 'gewoon' als in NL/ DL/ BE, etc.
Maar voor Barcelona hoef je in Spanje onderweg hooguit 1x te laden. Dat zal wel goed komen.
Frankrijk heeft overigens echt grote sprongen gemaakt. Daar staan echt bij voldoende tankstations en parkeerplekken langs de weg rijtjes met laders. Op 1 plek hebben we een 15/20 minuten moeten wachten om aan de beurt te zijn, voor de rest overal genoeg plek.
('vroeger' waren de tankstations en faciliteiten in Frankrijk vaak minder en in Spanje beter; tegenwoordig lijkt het echt andersom te zijn)
Overigens heb ik niet blind vertrouwd op de Elroq navigatie voor het navigeren van laadpalen.
Ik heb op mn telefoon ABRP (A Better RoutePlanner) gebruikt om ook steeds te schaduwen/ checken.
En niet vooraf uitgestippeld, maar steed tijdens het laden bij het ene punt gezocht naar de volgende optie.
(je rijdt toch altijd zuiniger/ onzuiniger dan zo'n navigatie/app vooraf uitstippeld. En als je eens een keer extra ergens stopt en toch kunt laden, dan kun je die net zo goed pakken, maar veranderd je schema ook totaal)
pkrielen schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:19:
Nieuw vraagje, zijn er mensen die in hun Elroq al een (Fulli) tolbadge hebben hangen en hier ervaringen willen delen ?
Ik begrijp dat je soortgelijke devices op het gestippelde gedeelte moet plakken voor de ontvangst.
Kan dat ook met zo'n statische sticker ertussen die men ook bij veel dashcams gebruikt om te voorkomen dat je het ding er lastig af kunt krijgen?
Zelfde wil ik eigenlijk ook doen met de milieu sticker, zodat die er ook niet hele jaar op hoeft te blijven zitten als ik hem niet gebruik.
Voor de milieustickers voor Duitsland en Frankrijk heb ik deze:
https://www.vignet.online...-raamfolie-milieusticker/
Zelfklevende raamfolie precies op maat voor de Duitse sticker.
Als ik over een paar weken weer terug in NL ben, gaat de Franse sticker weer van de ruit op het losse plasticje en in het dashboardkastje.