Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:14
MOOS schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:56:
[...]

Haha, ik bedoelde tijdens het laden! 😄

Tijdens het rijden kun je – ook in een Tesla – geen gebruik maken van Netflix, YouTube of dergelijke apps.
Ik heb wel live gezien dat je in een Tesla Mario kart kan spelen, dat vond ik wel een briljant gadget gehalte hebben.. Misschien eens voorstellen bij de Volkswagengroep als feature request.
Hier een impressie : https://www.facebook.com/watch/?v=1554034891966951

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:45
tja, dan kijk je toch op je telefoon naar Youtube :)
(geluid over bluetooth heeft dan wel een secondje vertraging, dus misschien telefoonspeaker gebruiken)

(en dat werkt wel ook gewoon tijdens het rijden O-) )

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:07
Nog over de traffic jam assist, dit zit er enkel op (in België toch) als je de meest uitgebreide uitrusting hebt dacht ik.

Heb em zelf al gebruikt en rijdt idd erg relaxed. Enige wat ik zou willen (gezien we in België verplicht een reddingstrook moeten maken) dat ie dan wat linkser gaat rijden op het meest linkse rijvak. Dat doet ie niet, hij probeert nogal rechts in het vak te blijven (wat sowieso niet echt handig is voor lane filtering van motorrijders).

[ Voor 58% gewijzigd door Tomskii5 op 04-07-2025 10:01 ]

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:08
Tomskii5 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:00:
Nog over de traffic jam assist, dit zit er enkel op (in België toch) als je de meest uitgebreide uitrusting hebt dacht ik.

Heb em zelf al gebruikt en rijdt idd erg relaxed. Enige wat ik zou willen (gezien we in België verplicht een reddingstrook moeten maken) dat ie dan wat linkser gaat rijden op het meest linkse rijvak. Dat doet ie niet, hij probeert nogal rechts in het vak te blijven (wat sowieso niet echt handig is voor lane filtering van motorrijders).
Ik heb het Maxx-pakket genomen. Nu rij ik weinig autosnelweg maar op de weg naar mijn werk wel files op dezelfde plekken, dus het zal in elk geval relaxter zijn dan in mijn handgeschakelde Nissan vijfbakje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
Elpenoor schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb het Maxx-pakket genomen. Nu rij ik weinig autosnelweg maar op de weg naar mijn werk wel files op dezelfde plekken, dus het zal in elk geval relaxter zijn dan in mijn handgeschakelde Nissan vijfbakje :)
Klopt hier ook na een kort intermezzo in een VW T-Cross haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:09
maxpaumen schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Eens, lang getwijfeld maar uiteindelijk heel blij met deze keuze. Mooie van de SL is dat je een zwarte bumper hebt voor en achter in plaats van grijs bij de BE. Wordt wat mij betreft te druk als je zwarte, grijze elementen combineert met nog een extra kleur (of de auto moet zelf grijs of zwart zijn).

Misschien offtopic maar wat betreft je lopende leasecontract. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Mogelijk heb je het al gecheckt maar de meeste leasemaatschappijen brengen geen extra kosten in rekening als je de auto iets eerder (bv. een maand) inlevert. Daarnaast kan het ook zijn dat je wel moet bijbetalen maar dat je(werkgever) geld terugkrijgt doordat je minder kilometers hebt gemaakt dan is afgesproken in het contract, wat deze extra kosten dan weer opheft. Mogelijk een belletje naar de dealer waard.
Mee eens, met een BE en niet een SL had het voor mij een zwarte geworden.
Enigste puntje wat ik nog "vervelend" vind is de overgang tussen mat/glanzend zwart op de bumper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukLw16zcRUUGKFARg9HaY6qnevA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZZkk3XEYxKIbQNL99zSTACmd.png?f=user_large
Heb je toevallig nagedacht over het laten wrappen van dat matter naar glanzend zwart, dar zit ik over te denken als die geleverd word en dan mogelijk gelijk PPF er overheen..

Offtopic, ik heb net na bestellen wel met de LM (Athlon) gesproken en daar kreeg ik te horen dat de laatste maanden juist het meest verdiend wordt op een wagen en mijn werkgever eigenlijk altijd laat uitrijden tot einde contract.
Gister toevallig met van Mossel gesproken omdat ik die niet in de buurt heb met een VAG vestiging en de wagen verplicht via van Mossel geleverd moet worden van de werkgever.
Die gaven aan dat ze in het systeem ook 4 Oktober hebben staan als uitleverdatum, wagen zelf is schijnbaar ook nog niet in productie en volgens de medewerkster wacht VAG met het bouwen tot die datum in de buurt gaat komen qua aflevering vanuit VAG naar van Mossel.
Kom niet uit die wereld maar ik ben bang dat ik echt moet gaan wachten tot oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:57
Elpenoor schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:30:
Ik ben nog in blijde verwachting van mijn Elroq en heb (uiteraard 😁) al een hoop filmpjes bekeken. Maar iets is mij niet duidelijk: schakelt de 'file-assistent' automatisch in, zelfs als de travel assistent of ACC uitgeschakeld is? (Volgens het filmpje van Matthias Speicher wel, maar misschien zijn de ervaringen anders?)
Ik heb hiervoor een passat GTE en nu de ID3 gereden en eind dit jaar komt de Elroq eraan. In beide auto's heb ik travel assist. Mijn ervaring zijn hierin wisselend, ook gezien we in totaal 10 jaar verder zijn.
Wat ik bij de passat ervaarde was dat tijdens het file rijden de auto in de P stand ging als je te lang stil stond. Dit gebeurde in twee fases. De eerste fase werd auto hold ACC active weergegeven. En bij de fase 2 werd dus P ingeschakeld. Mocht het zo zijn dat tijdens de eerste fase fase het verkeer weer ging rijden, dan moest je een tikje geven op het gaspedaal. De auto deed vervolgens de rest. Bij fase 2 moest je de auto weer starten voor je verder kon. En soms viel travel assist gewoon uit en probeerde de passat te versnellen naar de maximum snelheid die de weg aangaf.... Even niet opletten zat er dus niet in.

In de ID3 hebben ze dat verbeterd. De periode moet dan zo lang zijn dat mensen al zijn uitgestapt. De auto rijdt vanzelf verder als het verkeer weer verder gaat.

Over het algemeen geldt dat de kortste afstand tot voorganger minimaal 1 sec is. Dat vertaalt zich bij 100km/u op een afstand van zeker een vrachtwagen met oplegger en dat heeft neven effect dat er altijd iemand tussen komt en de auto weer de minimale afstand wil behouden.

Als laatste zou ik nummerbord herkenning uitschakelen voor de navi. Als je op een N weg rijdt waar het 80km/u is en de ventweg ernaast 50 is én de auto deze snelheid herkend, zal deze gewoon gaan afremmen met een snelheid die gevaarlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:08
debom schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:06:
[...]

Als laatste zou ik nummerbord herkenning uitschakelen voor de navi. Als je op een N weg rijdt waar het 80km/u is en de ventweg ernaast 50 is én de auto deze snelheid herkend, zal deze gewoon gaan afremmen met een snelheid die gevaarlijk is.
Ventwegen hebben we hier in België niet zo vaak, maar in sommige gemeentes staan de borden zo 'debiel' gedraaid dat ik me kan inbeelden dat hij het verkeerde bord herkent. De ervaring zal het uitwijzen maar een collega van me, die met een Karoq rijdt, vertelde me dat ze het meestal uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:33
debom schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:06:
[...]
Over het algemeen geldt dat de kortste afstand tot voorganger minimaal 1 sec is. Dat vertaalt zich bij 100km/u op een afstand van zeker een vrachtwagen met oplegger en dat heeft neven effect dat er altijd iemand tussen komt en de auto weer de minimale afstand wil behouden.
Boven de spalk voor de ACC zit de schakelaar om de afstand aan te passen. 5 opties en afhankelijk van hoe druk/vloeiend het verkeer is kun je die ook wel korter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 14:15
Aan de mensen die al een FITCAMX hebben: wat is ongeveer de levertijd?

Ik heb net besteld en lees nu dat ik binnen 48 uur een email krijg om mijn model auto te verifiëren. Verder geen informatie over de levering en ik ga vrijdag a.s. op vakantie. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
Je kan het nèt halen, maar zal misschien krap zijn.

In mijn geval;
- Bestelling gedaan dinsdagavond laat
- Woensdag ochtend vroeg mail gekregen voor verificatie; begin ochtend reactie met foto gestuurd.
- Woensdag einde ochtend mail dat de verzending gedaan was
- 1 week later op woensdag avond camera thuis ontvangen
(- donderdagavond ingebouwd)

Zij zijn snel met reageren en verzenden.
Dus het is daarna volledig afhankelijk van de afhandeling van het vervoer.
Komt vanuit China, eerst binnenlands, dan vlucht hierheen, bezorging (bij mij) via PostNL.

[ Voor 23% gewijzigd door Chillz op 04-07-2025 17:01 ]

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJPL69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mg9E0RcDFpQfBC0x2RQd0sa7t5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1C8MCCrnzqPwJ1VS6IYYfXFj.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda heeft volgens RDW een nieuw model geïntroduceerd 😀.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holzschuh
GJPL69 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:02:
[Afbeelding]

Skoda heeft volgens RDW een nieuw model geïntroduceerd 😀.
:+

Als voorbeeld van ACC, net 13km retour binnen de bebouwde kom met enkele rotondes en verkeerslichten.
ACC stond op 53 kmh van begin tot eind en met steeds een auto ervoor pikt de ACC ook netjes de auto's op die al afslaan van de rotonde.

Mooi verbruik met een paar Limburgse heuveltjes erbij volledig door de auto zelf gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nb_1U0DpHcJIUIBRBuoc6NoeBKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlqBFdtfAos0SKFN9Lod8uG2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Holzschuh op 04-07-2025 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18:11
Holzschuh schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:04:
[...]

:+

Als voorbeeld van ACC, net 13km retour binnen de bebouwde kom met enkele rotondes en verkeerslichten.
ACC stond op 53 kmh van begin tot eind en met steeds een auto ervoor pikt de ACC ook netjes de auto's op die al afslaan van de rotonde.

Mooi verbruik met een paar Limburgse heuveltjes erbij volledig door de auto zelf gedaan.

[Afbeelding]
Ik kan beamen, ACC werkt erg prettig. Ik heb wel de herken snelheidsborden en rem af voor bochten functies uitgezet omdat ze raar doen. In druk verkeer is het een verademing om niet aan het CC knopje te hoeven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:14

Steeffoon

Smartphone-nerd

Exactor it schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:34:
[...]

Ik kan beamen, ACC werkt erg prettig. Ik heb wel de herken snelheidsborden en rem af voor bochten functies uitgezet omdat ze raar doen. In druk verkeer is het een verademing om niet aan het CC knopje te hoeven zitten.
Moet je dat remmen voor snelheidsborden etc iedere keer steeds uitschakelen bij iedere rit, of onthoudt ie dat voor altijd?

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:51:
[...]

Moet je dat remmen voor snelheidsborden etc iedere keer steeds uitschakelen bij iedere rit, of onthoudt ie dat voor altijd?
Dat is eenmalig

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
Steeffoon schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:51:
[...]

Dat onthoudt ie. (wellicht dubbel maar 'het is eenmalig' kan allebei betekenen :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomskii5
Elpenoor schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:10:
[...]

Ventwegen hebben we hier in België niet zo vaak, maar in sommige gemeentes staan de borden zo 'debiel' gedraaid dat ik me kan inbeelden dat hij het verkeerde bord herkent. De ervaring zal het uitwijzen maar een collega van me, die met een Karoq rijdt, vertelde me dat ze het meestal uitschakelt.
THV parking Peutie op de E19 stevast prijs haha 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kRazj
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-07 00:44
Hier trouwens een snelle levering. Ik heb begin juli een Elroq Be tour besteld en deze wordt eind augustus geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco P
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-07 11:21
Goeiemorgen mede Elroq-eigenaren,

Sinds een week of twee rijden wij ook meer dan tevreden in een Elroq. Maar nu ik wat meer en wat dieper de mogelijkheden aan het bekijken ben, kom ik toch wel wat dingen tegen waar de handleiding geen antwoord op lijkt te kunnen geven.
Hebben jullie misschien een antwoord op de volgende vragen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erzoDQv7nSj4BtWT9mXNYq0Bgok=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/kngJKJfkWJTNHdsRucoHsYKh.gif?f=fotoalbum_large

Eerste vraag gaat over de 'bobbel' aan de onderkant van het stuur, hier zegt de handleiding niets over. Mijn idee is dat het een sensor is die waarschijnlijk iets te maken zal hebben met het monitoren van de bestuurder.
Jullie enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbeRpU1nIjGwGxLYz-GwNr7MHd8=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nU8Gm03X04w8GGf85uUQJ43E.gif?f=fotoalbum_large

Tweede vraag is: als ik wegrij krijg ik tijdelijk het symbool in de rechteronderzoek te zien. In de handleiding staat een soortgelijk symbool in rood en zonder de zandloper en daar wordt aangegeven dat dit het voetgangersdetectie-systeem is. Mijn interpretatie is nu (omdat er een extra symbool instaat en het symbool nu wit is) dat dit systeem de eerste x-honderd meter of x-tijd nog niet actief is. Maar hoor graag als ik er naast zit.

Overigens na een eerste enthousiaste mening over de online handleiding, kom ik daar langzamerhand van terug. Vind hem erg beperkt in de uitleg en ook het heen en weer moeten gaan om een ander sub-onderwerp te kunnen lezen is wat irritant.
Maar goed, t'is wat het is.

Bij voorbaat dank,

Marco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkrielen
Marco P schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:06:

Sinds een week of twee rijden wij ook meer dan tevreden in een Elroq. Maar nu ik wat meer en wat dieper de mogelijkheden aan het bekijken ben, kom ik toch wel wat dingen tegen waar de handleiding geen antwoord op lijkt te kunnen geven.

[Afbeelding]

Eerste vraag gaat over de 'bobbel' aan de onderkant van het stuur, hier zegt de handleiding niets over. Mijn idee is dat het een sensor is die waarschijnlijk iets te maken zal hebben met het monitoren van de bestuurder.
Jullie enig idee?

[Afbeelding]

Tweede vraag is: als ik wegrij krijg ik tijdelijk het symbool in de rechteronderzoek te zien. In de handleiding staat een soortgelijk symbool in rood en zonder de zandloper en daar wordt aangegeven dat dit het voetgangersdetectie-systeem is. Mijn interpretatie is nu (omdat er een extra symbool instaat en het symbool nu wit is) dat dit systeem de eerste x-honderd meter of x-tijd nog niet actief is. Maar hoor graag als ik er naast zit.

Overigens na een eerste enthousiaste mening over de online handleiding, kom ik daar langzamerhand van terug. Vind hem erg beperkt in de uitleg en ook het heen en weer moeten gaan om een ander sub-onderwerp te kunnen lezen is wat irritant.

Bij voorbaat dank,

Marco
De lampjes staan in de handleiding op kleur, dus de witte verder onderaan,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZHfgCfi66ipcu5Y0ecfixOWAmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yvoz8UQqMSZMHnTm5g5crXjR.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9_n5I-89fMqukw2k48X0ogYorg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xzUMhtdkPVAXrta7bUajNZTm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
Exactor it schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:34:
[...]
..en rem af voor bochten functies uitgezet...
Die 2de had de dealer ook uitgezet. Maar ik heb die nu weer zelf aangezet. In mijn ervaring is de Skoda anders niet onder de indruk van rotondes en de meeste zijn toch niet geschikt voor 50+ kmh :o
Mooie is wel dat de ACC aanblijft als je wat gas bijgeeft, die gaat wel uit als je remt.

Dus als ik denk dat het sneller kan dan geef ik stroom bij. Daarna pakt de ACC het weer over. Anders moet ik remmen als die te snel wil zijn en dan is de ACC uit.

Weet alleen niet of het uitmaakt voor tijdens het volgen van een route. Als ik een route volg dan remt die netjes af bij elke bocht die gemaakt moet worden. Hoeft alleen nog te sturen (en regulier alert te blijven) :)
Maar of dat met die instelling te maken heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
Holzschuh schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:50:
[...]

Die 2de had de dealer ook uitgezet. Maar ik heb die nu weer zelf aangezet. In mijn ervaring is de Skoda anders niet onder de indruk van rotondes en de meeste zijn toch niet geschikt voor 50+ kmh :o
Mooie is wel dat de ACC aanblijft als je wat gas bijgeeft, die gaat wel uit als je remt.

Dus als ik denk dat het sneller kan dan geef ik stroom bij. Daarna pakt de ACC het weer over. Anders moet ik remmen als die te snel wil zijn en dan is de ACC uit.

Weet alleen niet of het uitmaakt voor tijdens het volgen van een route. Als ik een route volg dan remt die netjes af bij elke bocht die gemaakt moet worden. Hoeft alleen nog te sturen (en regulier alert te blijven) :)
Maar of dat met die instelling te maken heeft?
Ik doe rotondes gewoon zelf. ACC is voor mij meer voor rechtdoor rijden met verkeer om je heen. Ik vind het raar om de auto zelf snelheid te laten bepalen bij afslagen en rotondes. Hij is of te traag bezig of gaat te hard optrekken wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heriox
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:54
Vandaag bij verschillende dealers en auto's wezen kijken. In mijn lijstje stonden de Kia EV3 (Business GT-line), Volvo EX30 en de Skoda Elroq. De Kia EV3 viel al af bij het zien van de auto. Smaken verschillen maar wat een lelijk 'hok'. Ook bij de Volvo kreeg ik niet het juiste 'wauw' gevoel.

Wordt voor mij de eerste elektrische auto dus ben erg benieuwd. Range Anxiety heb ik niet, omdat ik thuis en op het werk kan laden. Met vakanties is dit een ander verhaal, maar dan moeten we maar iets vaker stoppen of doen we er maar een dag langer over.

Waarschijnlijk wordt het één van onderstaande configuraties. Kleinere batterij met wat meer opties.
Elroq Business Edition 63 kWh / 150 kW / 204 PK
Timiano Green
Lodge Interieur
Business Upgrade Plus Advanced
Trekhaak

Elroq Sportline 63 kWh / 150 kW / 204 PK
Race Blue
Trekhaak

Ik weet het: luxe problemen... De SL is toch weer 860 euro duurder. Volgende week een extra proefrit om de knoop door te hakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwR7lx8A9SfvRlheTw2L0fx75cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQy0Pwt9nw6okorm3lgtNn6D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8sMVcDLqQX_V4F5tU0W40bBSS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1yyhV8u6fNz2PMbaOsFSYDhG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GINWi01Gs5SaZODSEqm-bRzDiY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aeIzuPM0GUQPLTD3Ovuqb8tp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RSVV5Gbc329--BkkuVhsEGebPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uLIjjQrXU2AW9AH0M3VcaqBc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
heriox schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:13:
Vandaag bij verschillende dealers en auto's wezen kijken. In mijn lijstje stonden de Kia EV3 (Business GT-line), Volvo EX30 en de Skoda Elroq. De Kia EV3 viel al af bij het zien van de auto. Smaken verschillen maar wat een lelijk 'hok'. Ook bij de Volvo kreeg ik niet het juiste 'wauw' gevoel.

Wordt voor mij de eerste elektrische auto dus ben erg benieuwd. Range Anxiety heb ik niet, omdat ik thuis en op het werk kan laden. Met vakanties is dit een ander verhaal, maar dan moeten we maar iets vaker stoppen of doen we er maar een dag langer over.

Waarschijnlijk wordt het één van onderstaande configuraties. Kleinere batterij met wat meer opties.
Timiano Green
Lodge Interieur
Trekhaak

Race Blue
Trekhaak

Ik weet het: luxe problemen... De SL is toch weer 860 euro duurder. Volgende week een extra proefrit om de knoop door te hakken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Smaken verschillen, maar ik heb de SL 60 in Steel Gray, misschien wat meer saai, maar ik was bang om op blauw en green na een paar weken uitgekeken te zijn en ik "moet" hem 5 jaar rijden in de lease..
De SL gedaan vanwege het strakker zwarte leer van het interieur en de mooie uitztraling aan de buitenkant tussen zwart/grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:13
Beide hele mooie configuraties. Denk dat je keuze vooral gaat zijn hoe je de sport stoelen van de SL verzie vind zitten. Met name ook door de vaste hoofdsteunen. En of je de orange gordels van de Lodge interieur in de BE versie mooi vind of niet.

Voor wat betreft je reactie op de EV3, eigenlijk vind ik het ook maar een lelijk hok. De koplampen, vierkante wielen (zo ogen de velgen) en het model zelf spreken mij niet echt aan als mooie suv. Iets wat ik bij de Elroq zeker wel heb. Om over de vele male grotere binnenruimte in de Elroq maar te zwijgen, want dat gaf voor mij echt de totale doorslag.

Is het al dinsdag? Niet, oke wacht ik nog even 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-07 16:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAK4Bg0b7bleArswhHaaQ5tHZ_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrX77aI6qVVjRgQ9ATZX1Vpx.jpg?f=fotoalbum_large

In het achterste vak in de bodem van de kofferruimte trof ik deze twee groene draadjes aan met plakstrips aan het uiteinde daarvan.
Zijn dit antennes om de afstandbediening te detecteren bij de achterklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Nee, is iets van het productieproces (iets met vochtmeting).

[ Voor 23% gewijzigd door S_Chief op 06-07-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:40
Wij hebben 2 honden en die hebben het al voor elkaar om een flinke kras op de bumber achter te laten.
Ik wil er dus iets van een folie/rubber op doen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb al zitten zoeken op Amazon en Bol, maar veel ervaringen zijn AlieExpress kwaliteit.

Ik heb nu deze op Amazon gevonden. Rubber lijkt me beter dan een sticker.

Edit
Ik denk niet dat dit rubber gaat passen, te dik.
Op zoek naar iets anders, liever specifiek voor de Elroq.

[ Voor 36% gewijzigd door rinkel op 06-07-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnmar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:06
rinkel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:30:
Wij hebben 2 honden en die hebben het al voor elkaar om een flinke kras op de bumber achter te laten.
Ik wil er dus iets van een folie/rubber op doen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb al zitten zoeken op Amazon en Bol, maar veel ervaringen zijn AlieExpress kwaliteit.

Ik heb nu deze op Amazon gevonden. Rubber lijkt me beter dan een sticker.

Edit
Ik denk niet dat dit rubber gaat passen, te dik.
Op zoek naar iets anders, liever specifiek voor de Elroq.
Ik denk dat het een uitdaging gaat worden want volgens mij (heb mijn elroq nog niet) is de achterbumper zwart plastic dat NIET glad is (als in spiegelglad zoals gelakt). Denk dat daardoor een folie niet zal houden. Hoor graag als het wel blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Het gelakte deel kan je in PPF laten wikkelen. Voor de rest zou ik iets van een beschermmat gebruiken. Voorbeeldje van Mercedes:

Afbeeldingslocatie: https://customersolutions-media.mercedes-benz.com/medienbank_im/configurator_740x423/54326.png

Weet niet of Skoda ook zoiets kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
S_Chief schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:53:
Nee, is iets van het productieproces (iets met vochtmeting).
Deze was ik ook al tegengekomen, ik dacht eigenlijk ook dat die iets met virtual pedal te maken hadden.
Heeft iemand meer info hierover? Ziet er maar beetje gammel uit en wil eigenlijk wel weten of en wat we hiermee moeten doen. (Afblijven klinkt iets teveel voor de hand liggend eigenlijk voor de nieuwsgierige persoon in mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Afblijven.

https://www.google.com/se...&q=skoda+green+wire+trunk

[ Voor 79% gewijzigd door S_Chief op 06-07-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:40
Waarom afblijven?
Je linkt naar google, maar dat is nogal onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02:21
O ja die draadjes kwam ik ook tegen. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:50
Twee weken geleden mijn Elroq 60 BE, clever pakket, trekhaak, steel grey opgehaald. Na 5 jaar Tesla (model 3 en Y) gereden te hebben was het even wennen maar al met al bevalt de auto prima.

Ik heb wel een paar kleine problemen:
1. De auto gaat sinds dit weekend niet meer automatisch op slot bij het weglopen. Ik zie in dit topic dat dat vaker voorkomt maar heb nog niet kunnen vinden wat de oorzaak is.

2. De rij gegevens sinds laden worden niet gereset na het laden. Ik laad thuis op tot 80%. Hebben meer mensen dit? Enig idee hoe dit te fixen is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02:21
Tussen alle vragen en opmerkingen vind ik het wel eens tijd om aan te geven waar ik na 1.5 maand blij van wordt bij deze nieuwe auto. Deels is EV/SUV gerelateerd en niet zeer specifiek dit model.
- Goede prijs/kwaliteit. Ik rijdt een Selection 50. Zonder veel modern vergelijkingsmateriaal vind ik het een genot om in te rijden voor de nieuwwaarde.
- Rijgedrag offroad is fijn. Ik heb al aardig wat bouwputten bereden met zand/modder/hoogteverschillen. Daarentegen staat natuurlijk wat lomper rijgedrag op asfalt tegenover maar ik begrijp dat dit nog erger kan.
- Beenruimte achterbank is ruim. Niet enkel voor passagiers maar ook voor opbergen van tassen etc.
- Beïnvloeding ACC. Met CC uitgeschakeld wordt er licht bijgeremd bij naderen bochten/voorliggers. Ik vindt het erg prettig hoe licht dit gebeurd. Net genoeg om er niet aan te ergeren en net genoeg om jezelf bij de les te houden om actief te gaan bijremmen. Je merkt dit waarschijnlijk pas als je er aan gewend ben en ergens anders in gaat rijden

Ik heb ook genoeg onderwerpen waarvan ik zou willen dat ze nét iets beter uitgevoerd zouden zijn. Voor de nieuwprijs vind ik eigenlijk dat er weinig echte pijnpunten zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 20-07 19:27
PatrickvL schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:20:
Twee weken geleden mijn Elroq 60 BE, clever pakket, trekhaak, steel grey opgehaald. Na 5 jaar Tesla (model 3 en Y) gereden te hebben was het even wennen maar al met al bevalt de auto prima.

Ik heb wel een paar kleine problemen:
1. De auto gaat sinds dit weekend niet meer automatisch op slot bij het weglopen. Ik zie in dit topic dat dat vaker voorkomt maar heb nog niet kunnen vinden wat de oorzaak is.

2. De rij gegevens sinds laden worden niet gereset na het laden. Ik laad thuis op tot 80%. Hebben meer mensen dit? Enig idee hoe dit te fixen is?
Dat reset van de rijgegevens na het laden is inderdaad beetje hit/miss.
Onlangs heeft ie thuis 14uur aan de paal gestaan vanaf 34% ofzo, geen reset.
Toen ging m'n vriendin naar de supermarkt, heeft ze daar 20 min aan de lader gestaan en toen wel een reset. zeg het maar.

Ook over het op slot gaan begin ik me steeds meer te irriteren.
Had het gister zelfs zover dat de auto niet eens dmv de sleutel op slot ging. Moest echt naar de auto toelopen en op het handvat drukken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:19

rammes

koekebakker 1e klas

djtricky schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:07:
[...]

Auto zojuist terug bij de dealer opgehaald ze hebben gelukkig de tijd genomen de storing op te pakken.
Men gaf aan dat er iets was met het noodoproepsysteem en er een her-initialisatie nodig was.

GPS en Mobiel beide verstoord. Ik reed op de snelweg bij Goes maar mijn wagen dacht zich in de Westerschelde te bevinden en daarbij constant een waarschuwing (geel driehoekje met piepje).

Gelukkig weer terug in orde
Ik heb dst ook met mijn enyaq, zou graag weten wat er precie gereset is.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 20-07 19:27
Marco P schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:06:

[Afbeelding]

Jullie enig idee?

[Afbeelding]

Bij voorbaat dank,

Marco
Bij dat onderste deel van je 2 spaaks stuur zit helemaal niets. Als je een 3 spaaks zou hebben, zit daar het 3e spaak.
Gewoon een productiekeuze gemaakt zodat ze maar 1 stuur hoeven te produceren.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
Voor wie nog twijfelt over een dashcam. De Fitcam is van 5-11 juli met 10% korting. Code: Prime75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-07 11:05
Holzschuh schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:16:
Voor wie nog twijfelt over een dashcam. De Fitcam is van 5-11 juli met 10% korting. Code: Prime75.
Is deze camera ook actief als je ergens geparkeerd staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
Flix20 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:51:
[...]

Ook over het op slot gaan begin ik me steeds meer te irriteren.
Had het gister zelfs zover dat de auto niet eens dmv de sleutel op slot ging. Moest echt naar de auto toelopen en op het handvat drukken.
Hier toevallig ook gisteren

Was niet zelf op slot gegaan. Metertje of 10 afstand, niks er tussenin. Druk op de sleutel... Niks.
Pas toen ik echt weer naast de auto stond reageerde hij op de sleutel :X

Af en toe reageert ie echt zo vaag met wel/ niet open of dichtgaan.
Elroq85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Nee

Zodra de auto uit is gaat de stroom er af en is de camera uit
(na parkeren iets nadat je er uit bent en de auto op slot gaat)

Af en toe zie je wel dat hij aan gaat.
Dat is wanneer de auto activeert. Dus bijvoorbeeld als je er langsloopt met de sleutel. Ook als hij door de app online komt.

Dit zal waarschijnlijk ook het geval zijn wanneer hij geparkeert is en er iemand/ iets hard genoeg tegenaan komt, dan zullen er ook wel sensoren (en dus de auto) actief schieten.
Maar dat heb ik uiteraard (en gelukkig) nog niet uitgetest :)

Er schijnt een manier te zijn om er constant stroom op te krijgen. Iets met zekeringen omzetten ofzo.
Daar ga ik mezelf in ieder geval niet aan wagen.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnmar
Elroq85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Ja (als je er deze vanaf de zekeringkast aansluit met een een permanenten stroom oen een geschakelde stroom. Dan weet de camera dat de auto van het contact is afgezet en staat deze in parkeermode (als je dat niet in de app hebt uitgezet))

Nee: de camera gaat pas registreren als deze door een bewegingssensor een beweging merkt (en pas dan inschakelt/opneemt): https://support.fitcamx.c...t-automatically-record-it

Alle info hierover incl installatie ervan: https://cdn.shopify.com/s...on_Guide.pdf?v=1695629682

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Johnmar schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Ja (als je er deze vanaf de zekeringkast aansluit met een een permanenten stroom oen een geschakelde stroom. Dan weet de camera dat de auto van het contact is afgezet en staat deze in parkeermode (als je dat niet in de app hebt uitgezet))

Nee: de camera gaat pas registreren als deze door een bewegingssensor een beweging merkt (en pas dan inschakelt/opneemt): https://support.fitcamx.c...t-automatically-record-it

Alle info hierover incl installatie ervan: https://cdn.shopify.com/s...on_Guide.pdf?v=1695629682
Ok, dank. Ik vroeg me af of ik de camera zou kunnen gebruiken om 's nachts op de oprit even "mee te kijken" naar evt. beweging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnmar
12v batterijbewakingsmeldingen:
Over dashcam schreef Chillz:
Chillz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Zodra de auto uit is gaat de stroom er af en is de camera uit
(na parkeren iets nadat je er uit bent en de auto op slot gaat)

Af en toe zie je wel dat hij aan gaat.
Dat is wanneer de auto activeert. Dus bijvoorbeeld als je er langsloopt met de sleutel. Ook als hij door de app online komt.
Dat triggert mij:

Dus als de auto activeert, dan krijgen alle door het contact geschakelde zaken spanning. (Dashcam, maar ook andere zaken komen dan (kort) tot leven).

Nu lees op verschillende fora over problemen met de de laagspanningsaccu (12v) die ineens in bewaking gaat/te leeg is. (Ik heb hiervoor zelf een bm200 battery monitor met BT-conectie gekocht opdat ik het zelf kan monitoren zodra ik mijn elroq heb om problemen voor te zijn).

Mijn punt: als in de buurt zijn van de sleutel alles al " ontwaakt" en dit waarschijnlijk ook het geval is als je met de APP gegevens opvraagt, en dit waarschijnlijk ook het geval is als je bijvoorbeeld HomeAssistant inricht en de auto met een kleine interval de status opvraagt, dan kan ik me best voorstellen dat de accu snel(ler) leegloopt.

Ik zal het eens onderzoeken als ik de auto heb, maar voor diegene met 12v waarschuwing: kijk eens of het mogelijk is de auto minder vaak te laten ontwaken als de auto niet geladen wordt. (high voltage AC of DC):
- Leg bijvoorbeeld de sleutel buiten reikwijdte (of in een RFID box om zekere te zijn)
- kijk of je in de app minder kan pollen of kijk of de app niet op de achtergrond draait en doe hetzelfde voor een eventuele integratie als homeassistant.

Misschien helpt het.

Lijkt me het onderzoeken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnmar
Elroq85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Ok, dank. Ik vroeg me af of ik de camera zou kunnen gebruiken om 's nachts op de oprit even "mee te kijken" naar evt. beweging
Dat kan als je hem (alleen) permanente stroom geeft op de plek waar de dashcam stroom geschakelde stroom verwacht. Dan denkt de dashcam dat de auto nog ingeschakeld is en filmt de hele tijd. De dashcam gaat dan niet meer uit. Is een optie, maar ik weet niet wat dat doet ten aanzien van het ontladen van je 12v accu.

Dus technische kan het, maar of het niet je 12v accu te veel ontlaad, dat weet ik (nog) niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
Elroq85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Daarvoor heb ik gewoon een cameraatje (Eufy) boven de garagedeur hangen.
Met permanente stroom en neemt alleen op bij detectie van beweging.

Want, hoe wil je "even meekijken" met je dashcam..?
Live? Dan moet je in bereik zijn van zijn (beperkte) wifi signaal en steeds je app verbinden om wat te kunnen zien.
Achteraf? Dan filmt hij dus constant heel de nacht, in bestanden van max 3 minuten per stuk, en die zou je dan achteraf terug moeten gaan kijken. Dat zijn veel bestanden om door te spitten.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
Chillz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Live? Dan moet je in bereik zijn van zijn (beperkte) wifi signaal en steeds je app verbinden om wat te kunnen zien.
Achteraf? Dan filmt hij dus constant heel de nacht, in bestanden van max 3 minuten per stuk, en die zou je dan achteraf terug moeten gaan kijken. Dat zijn veel bestanden om door te spitten.
Met een high-end dashcam en LTE module zou dat kunnen, maar is een behoorlijk specifieke use-case.
Daar moet je gelijk rekening houden met je 12v batterij bescherming (maar daar hebben ze bij die cams slim genoege oplossingen voor) en dataverbruik kosten als je veel de camera gaat bekijken.
Die FitcamX is voornamelijk leuk als je niet te hoge eisen hebt aan beeldkwaliteit en opties, voornamelijk omdat hij (zeker als je alleen voor doet) behoolijk makkelijk in te bouwen is en bijna niet opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Chillz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Ja ik heb ook een camera aan het huis maar het zou handig zijn om de dashcam ook te gebruiken als dat makkelijk te configureren is. De auto staat binnen WIFI bereik dus dat is geen probleem. En hoeft alleen op te nemen bij evt. beweging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• debom
pkrielen schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:25:
[...]

Smaken verschillen, maar ik heb de SL 60 in Steel Gray, misschien wat meer saai, maar ik was bang om op blauw en green na een paar weken uitgekeken te zijn en ik "moet" hem 5 jaar rijden in de lease..
De SL gedaan vanwege het strakker zwarte leer van het interieur en de mooie uitztraling aan de buitenkant tussen zwart/grijs.
Over kleuren gesproken. Ik heb chad (chatgpt) gevraagd om een aantal wraps op de auto te projecteren.
Van boven naar beneden: Satin Carmine Red, Matte Orange, Matte Khaki Green, Bubblegum Pink, Olive Green Matte. Mijn voorkeur gaat uit naar de Olive Green.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2d42s-8SRyiP5D8Cgw1tKyLSAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YYnMyUQ5TljzZBkZSsZOwgWJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLUzfgtICT6bGAsiq8vRf_n67EY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JV2Q2pAAygHTqEAk3FpiPYZM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jZX7r6oyHbixSUzBjeOImLFwSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YkMFcwu62RqfC5FCoHyF0oFp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvDhnTTmGBplNVtrLSmMf_NGKoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mGeOD1Vi8xziBNE52VBQ7pCj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRUta7GNZUq5JFXqdO9IcrflvLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bt9TR4tuPclsYIeQArfijEzE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:49
MOOS schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:41:
Sorry voor de rant (want ik ben wel blij met mijn wagen), maar voor wie twijfelt tussen Skoda en Tesla:

De Skoda is een mooie, traditionele auto. Veel fysieke knoppen, het interieur voelt luxe en degelijk aan. Maar qua functionaliteit is het gewoon echt minder dan een Tesla.

Ik mis de one pedal driving. In de Elroq moet je zelf remmen en het pedaal doordrukken voor auto hold. Bij het wegrijden schiet de auto vaak abrupt van zijn plek. Als je nooit in een Tesla hebt gereden, valt het misschien niet op, maar je weet simpelweg niet wat je mist.

De MySkoda-app is een aanfluiting. In de meeste gevallen werkt hij niet: geen verbinding of de auto zit in "Accubescherming". Voor een auto van 50k vind ik dat echt teleurstellend.

Een van de redenen dat ik voor Skoda koos, was Apple CarPlay, maar inmiddels weet ik dat dat niet zaligmakend is. Je telefoon loopt snel leeg en de draadloze oplader kan het meestal niet bijhouden.

Ook werkt het HUD alleen met de ingebouwde navigatie, niet met CarPlay in combinatie met Flitsmeister of Google Maps.

Wat ook tegenvalt: via CarPlay mag je het toetsenbord niet gebruiken in Spotify of andere apps tijdens het rijden. En YouTube kijken? Vergeet het maar want dat kan niet via CarPlay. Bij Tesla heb je die vrijheid wel.

Het zijn misschien allemaal kleine dingen, maar softwarematig loopt Tesla echt mijlenver voor.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over “KESSY”. Als je uit een Tesla komt, voelt dat gewoon als jaren 90-technologie. :P
Ik sta voor deze afweging, dus ga dit topic volgen. Twijfel tussen Model3 en Elroq Tour 82kWh. zaterdag heb ik een proefrit in de elroq. Rij nu in een iD3, dus verwacht qua software niet veel verrassingen.
Wel ben ik benieuwd naar de uitrusting. Kan niet veel bijvinken, en kan niet goed zien wat dat Clever pakket bij de Tour editie behapt. Maar de dealer zal dat vast kunnen uitleggen na de proefrit. In de lease schelen beide maar 25 euro/mnd (M3 is goedkoper )

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:02
MacIsCool schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Ik sta voor deze afweging, dus ga dit topic volgen. Twijfel tussen Model3 en Elroq Tour 82kWh. zaterdag heb ik een proefrit in de elroq. Rij nu in een iD3, dus verwacht qua software niet veel verrassingen.
Wel ben ik benieuwd naar de uitrusting. Kan niet veel bijvinken, en kan niet goed zien wat dat Clever pakket bij de Tour editie behapt. Maar de dealer zal dat vast kunnen uitleggen na de proefrit. In de lease schelen beide maar 25 euro/mnd (M3 is goedkoper )
Dat is een mooie aanbieding! Voor zover ik begrijp gaat het om een Business Edition 85 met gratis Clever-pakket, en optioneel een ander kleurtje.

Business upgrade pakket - Clever
  • KESSY + WalkAwayLocking (Keyless-Entry, Start&Stop)
  • Phonebox met draadloos opladen
  • Sunset met extra geluidsdempende ramen (donker getinte achterruit)
  • Geluidsdempende zijruiten voor
  • Anti Diefstal Alarm
  • Elektrisch kinderslot
  • USB-C achter
  • Predictive adaptive cruise control
  • Travel Assist ( Adaptive Lane Assist, Traffic Jam Assist & Emergency Assist)
Wat betreft jouw vergelijking met Tesla:

Houd er rekening mee dat een hoop zaken die bij Skoda optioneel zijn, bij Tesla standaard zijn. Zoals bijvoorbeeld keyless-entry en electrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie.

Daarnaast kun je de Elroq denk ik beter vergelijken met een Tesla Model Y dan met een Model 3. Als het je niet uitmaakt of het een SUV of een sedan is, dan is de Model 3 natuurlijk ook een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
Elroq85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Ja ik heb ook een camera aan het huis maar het zou handig zijn om de dashcam ook te gebruiken als dat makkelijk te configureren is. De auto staat binnen WIFI bereik dus dat is geen probleem. En hoeft alleen op te nemen bij evt. beweging.
Toevallig net een filmpje van online gekomen in relatie met Viofo cams: YouTube: Viofo's Cloud-ish Features: WiFi Station Mode
En een voorbeeldje van een Cam met een LTE hardwire kit : YouTube: World's First 3 Channel Dashcam w/ 4K Front & Rear Camera | 70mai 4K...

[ Voor 20% gewijzigd door pkrielen op 07-07-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
pkrielen schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:53:
[...]

Toevallig net een filmpje van online gekomen in relatie met Viofo cams: YouTube: Viofo's Cloud-ish Features: WiFi Station Mode
En een voorbeeldje van een Cam met een LTE hardwire kit : YouTube: World's First 3 Channel Dashcam w/ 4K Front & Rear Camera | 70mai 4K...
Dank je, ga ik kijken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heriox
MacIsCool schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Bij de Elroq tourversie vind ik het jammer dat het Lodge interieur niet gekozen kan worden. Deze vind ik persoonlijk wel iets minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:14

Steeffoon

Smartphone-nerd

heriox schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:38:
[...]

Bij de Elroq tourversie vind ik het jammer dat het Lodge interieur niet gekozen kan worden. Deze vind ik persoonlijk wel iets minder mooi.
Ik ben afgeknapt op de velgen, want ook die kan je niet aanpassen helaas. Vond die velgen van 190 euro wel nice, maar kon dus niet.

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• cptspekkie
Nog iets minder dan 9 uur en dan mag ik hem ophalen. Dan is de pret van fase 1 (het bestellen en wachten) voorbij en begint fase 2, genieten van de auto.

Ik zou eigenlijk moeten slapen nu, maar simpelweg te enthousiast om een oog dicht te doen vooralsnog. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 22:40
Voor de geinteresseerden...

Skoda gaat in 2026 Bi-directioneel laden activeren. Meer info is hier te vinden:"

https://www.skoda.nl/elek...aden/bidirectioneel-laden

Vind ik zeer interessant met de salderingsregeling die eraf gaat, en dan ondertussen kan je je auto als buffer gebruiken voor je huis (V2H).

Vehicle-to-Home (V2H)
Hierbij gebruik je de stroom uit je auto om je huis van energie te voorzien. Dit kan handig zijn als je zelf zonnepanelen hebt en de overtollige stroom wilt opslaan in je auto, of als je een stroomstoring hebt en je huis wilt blijven verlichten en verwarmen.

Ik begrijp alleen dat de laders die dit ondersteunen nog zo'n 5 tot 6 duizend euro kosten... das dan wel even slikken...

Alleen de Elroq 85 ondersteunt dit trouwens!

[ Voor 3% gewijzigd door twinkey op 08-07-2025 08:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:21
twinkey schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:54:
Voor de geinteresseerden...

Skoda gaat in 2026 Bi-directioneel laden activeren. Meer info is hier te vinden:"

https://www.skoda.nl/elek...aden/bidirectioneel-laden

Vind ik zeer interessant met de salderingsregeling die eraf gaat, en dan ondertussen kan je je auto als buffer gebruiken voor je huis (V2H).

Vehicle-to-Home (V2H)
Hierbij gebruik je de stroom uit je auto om je huis van energie te voorzien. Dit kan handig zijn als je zelf zonnepanelen hebt en de overtollige stroom wilt opslaan in je auto, of als je een stroomstoring hebt en je huis wilt blijven verlichten en verwarmen.

Ik begrijp alleen dat de laders die dit ondersteunen nog zo'n 5 tot 6 duizend euro kosten... das dan wel even slikken...

Alleen de Elroq 85 ondersteunt dit trouwens!
Mooie ontwikkeling!

Mij staat bij dat ik in het menu van de auto de optie al heb zien staan en dat er een limiet op zit voor het aantal uur gebruik en/ of het aantal kWh welke teruggeleverd is. Ben benieuwd of dit ook gaat veranderen dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/by6aBZKFH_7m5JOumdZWcLl6N14=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3cooWoR7wmZPxngxgeyClsQ.jpg?f=user_large (afbeelding van internet af geplukt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
Johnmar schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:01:
12v batterijbewakingsmeldingen:
Over dashcam schreef Chillz:
[...]

Dat triggert mij:

Dus als de auto activeert, dan krijgen alle door het contact geschakelde zaken spanning. (Dashcam, maar ook andere zaken komen dan (kort) tot leven).

Nu lees op verschillende fora over problemen met de de laagspanningsaccu (12v) die ineens in bewaking gaat/te leeg is. (Ik heb hiervoor zelf een bm200 battery monitor met BT-conectie gekocht opdat ik het zelf kan monitoren zodra ik mijn elroq heb om problemen voor te zijn).

Mijn punt: als in de buurt zijn van de sleutel alles al " ontwaakt" en dit waarschijnlijk ook het geval is als je met de APP gegevens opvraagt, en dit waarschijnlijk ook het geval is als je bijvoorbeeld HomeAssistant inricht en de auto met een kleine interval de status opvraagt, dan kan ik me best voorstellen dat de accu snel(ler) leegloopt.

Ik zal het eens onderzoeken als ik de auto heb, maar voor diegene met 12v waarschuwing: kijk eens of het mogelijk is de auto minder vaak te laten ontwaken als de auto niet geladen wordt. (high voltage AC of DC):
- Leg bijvoorbeeld de sleutel buiten reikwijdte (of in een RFID box om zekere te zijn)
- kijk of je in de app minder kan pollen of kijk of de app niet op de achtergrond draait en doe hetzelfde voor een eventuele integratie als homeassistant.

Misschien helpt het.

Lijkt me het onderzoeken waard.
Ik heb in de app uitgezet dat bij het openen van de app de status opgevraagd moet worden (per definitie) en dat lost het op. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heriox
heriox schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:13:

Timiano Green
Lodge Interieur
Trekhaak

Race Blue
Trekhaak

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uiteindelijk toch het grotere accupakket gekozen (misschien dus toch wel range anxiety). Dit gaat hem worden:

Elroq Business Edition 82 kWh / 210 kW / 286 PK
Timiano Green
20" lichtmetalen velgen Neptune
Lodge Interieur
Business Upgrade Clever
Adaptive Chassis control + Drive Mode Select
Trekhaak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOLRI5WV9BSFrEQIWlmrNHUMzRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rNrLDq8rqgZDGPkkVZ7UXPiC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DOskcnTcW-MVgk6rH2yisoznv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a5G8c2rdqESdUK7ZeA7Bq02Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
heriox schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Uiteindelijk toch het grotere accupakket gekozen (misschien dus toch wel range anxiety). Dit gaat hem worden:

Timiano Green
Lodge Interieur
Business Upgrade Clever
Trekhaak

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, ik had min of meer dezelfde lijst van auto's opgesteld vooraf. Prima keuze! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlhendrix
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-07 09:25
heriox schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Timiano Green
Lodge Interieur
Business Upgrade Clever
Trekhaak
Prima keuze. Ik heb ook een BE85/TG/Neptune/Lodge. Maar dan met Advanced, DCC en winterpakket, zonder trekhaak. Wanneer krijg je 'm?

[PSN: carlhendrix] | Steam ID : n3w_w4rri0r |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:34
debom schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Over kleuren gesproken. Ik heb chad (chatgpt) gevraagd om een aantal wraps op de auto te projecteren.
Van boven naar beneden: Satin Carmine Red, Matte Orange, Matte Khaki Green, Bubblegum Pink, Olive Green Matte. Mijn voorkeur gaat uit naar de Olive Green.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga helemaal mee met je , Olive green matt. Schitterend!. Zou mijn huidige zwarte Elroq er zo voor inruilen

PSN ID = OTL002

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• cptspekkie
Vandaag was het dan inderdaad zover. De Elroq is geleverd en de eerste 200 km zijn ermee gereden. Zo'n beetje alle dicht bij wonende familie er al even mee bezocht en met eigenlijk allemaal wel even een rondje gereden. ;)

Helaas geen onthulling, geen doek of strik maar wel ruim de tijd voor uitleg. Hele aflevering heeft plusminus 90 min geduurd. Er waren geen andere afleveringen gepland vandaag, dus wellicht dat de verkoper wat meer tijd had dan op andere momenten.

Foto's bij de aflevering waren er helemaal bij ingeschoten, en eigenlijk pas rond 18:00 uur dacht ik van oeps ik zal eens even een paar foto's schieten voor hier en voor het archief. Maar daarbij ook een interieur foto en van de velours matten en instaplijsten vergeten. Dus die zal ik an de week nog even maken. O-)

Auto was overigens netjes met 100% lading geleverd, en inmiddels al tot 38% leeg gereden, dus nu ook maar meteen even aan de lader thuis en laat ik hem tot 80% opladen. Weten we ook meteen of mijn wall box werkt die ik heb geplaatst en heb laten aansluiten.

Al met al zeker tevreden, al is de zit ten opzichte van een Qashqai toch best wel anders. Dus denk dat ik nog wel een paar dagen bezig ben met meerdere zit posities verder uit te testen en de zo comfortabel mogelijke positie te vinden.

Voor wat betreft het heads up display, dit is kwijlen en met Apple maps werken de augmented reality perfect. Het Canton audio systeem klinkt goed, tot nu toe geen rateltjes of rammeltjes gehoord. Al zal ik best nog wel wat met de instellingen gaan spelen.

Er is nog zo veel te spelen en leren. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8XHkYzMW-iTc88q_Yl_3lxNe-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcnFgdU4DOgmxomAwfNol5s9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQTGNIPXkBfihGi4sFSXIaNMxDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYXfmE5U1pq4vwk7DtqOsgfE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
Ik ben zelf ook even hier en daar eens langsgereden om te showen maar moet toch ook steeds weer aan Patrick Laureij denken :+

Vanaf 04:10: https://open.spotify.com/...jENs8?si=dd3279e4d68c41f6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptspekkie
Pijnlijk accuraat. Alleen begin je in de Skoda vaak in de koffer. Hahaha. En daar ik de eerste elektrische rijder ben in de hier wonende familie is dat wel nog een beetje speciaal voor de rest om mee te maken. En voor mijzelf ook overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User8
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-07 13:31
Is er hier toevallig al iemand terug gegaan naar de dealer voor krakende rechter Canton speaker? Ik ga van de week even bellen. Het irriteert me.

En in de app kan je de laadgeschiedenis zien. Bij mij zijn alleen de eerste 2 laadsessies geregistreerd. Daarna gestopt. Werkt dit bij jullie wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
User8 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:57:
Is er hier toevallig al iemand terug gegaan naar de dealer voor krakende rechter Canton speaker? Ik ga van de week even bellen. Het irriteert me.
Ik had in mijn passat gte de DynAudio speakers zitten. 4 keer terug geweest. Is nooit opgelost. Ik kreeg een verhaal opgehangen dat de auto extreme temperaturen moest doorstaan en dat dit er voor zorgde dat sommige onderdelen resoneren. Ik ben heel benieuwd wat ze bij jou gaan zeggen. Keep us posted.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomskii5
Ik begin naderhand toch ook wat gek te worden van KESSY. Meestal werkt het wel, maar ik heb mijn oor ondertussen getraind op luisteren naar het piepje van het alarm om te weten of ie effectief op slot is, anders sta ik dicht genoeg om hem manueel te sluiten met de sleutel. Maar het hoort niet idd.

Verder zijn we bijna voorbij de eerste 1000km, gemengd verbruik van 18.6 kwh/100km in België vind ik best meevallen (beseffend dat het vrij warm weer is). Als ik puur naar snelweg verbruik kijk zit ik vaak rond 20-20.5kwh, dus best wel ok.

Verder werkt de auto prima, al heb ik idd ook wat resonantie van het canton syteem. Los van deze 2 punten is het wel echt een prima wagen en ben ik er erg blij mee.

Minpunten voor de dealer wel, ik vond enkele glasscherven in mijn kofferbak. Ik was nergens over geinformeerd, dus zelf nagevraagd. Achterruit gesprongen/stukgegaan tijdens transport van fabriek naar invoerder (Dieteren België) toe en bij de invoerder vervangen.

Zo'n zaken hoor je als klant (of het nu lease is of privé) over geinformeerd te worden bij aflevering. Puur vanuit de vertrouwensband naar de dealer toe (in mijn ogen). Want de herstelling zelf is niks op aan te merken, is gewoon een origineel achterraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Tomskii5 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:48:

Zo'n zaken hoor je als klant (of het nu lease is of privé) over geinformeerd te worden bij aflevering. Puur vanuit de vertrouwensband naar de dealer toe (in mijn ogen). Want de herstelling zelf is niks op aan te merken, is gewoon een origineel achterraam.
Dat is idd wel "slordig" van de dealer!
Zoals je zelf eigenlijk al zegt dat wekt niet echt een vertrouwensband met deze dealer...
Welke dealer was dit als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomskii5
WRT54G schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Dat is idd wel "slordig" van de dealer!
Zoals je zelf eigenlijk al zegt dat wekt niet echt een vertrouwensband met deze dealer...
Welke dealer was dit als ik vragen mag?
D'ieteren Mobility Center in Kontich (Antwerpen).

Het feit dat er ook een voetafdruk op mijn passagierszetel zat op de achterkant heb ik dan ook maar even mee aangegeven, dat zijn zaken die niet horen op een wagen. Of die nu 5.000 EUR kost of 55.000 EUR.

Ik heb verder wel goede ervaringen met hen op mijn vorige wagen qua onderhoud en oplossingsgericht denken, dus 't is wat jammer. Fouten gebeuren, maar geef ze toe en doe er iets mee :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Dank voor de heads up. Fouten maken is menselijk, eens!
Maar geef ze dan idd toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCb1780
  • Registratie: Augustus 2011
Tomskii5 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:48:

Verder werkt de auto prima, al heb ik idd ook wat resonantie van het canton syteem. Los van deze 2 punten is het wel echt een prima wagen en ben ik er erg blij mee.
Heb jij dit ook? Als de wagen echt warm wordt door de hitte zoals vorige week, is er een resonantie of precies een kapotte speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
aCb1780 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Heb jij dit ook? Als de wagen echt warm wordt door de hitte zoals vorige week, is er een resonantie of precies een kapotte speaker.
Ja lijkt bij mij wat uit de rechterdeur te komen ook (maar ik dacht eerst aan een los item in mijn "bak" onderaan de deur waar je dingen weg steekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
pkrielen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:42:
[...]

Volgens mijn dealer (die een mooi politiek antwoord geeft) op mijn vraag hoe dat zit met die "koeling":
Een uitspraak kan ik daar niet aan doen, je ziet wel door de ribbeltjes dat je telefoon iets omhoog komt en waarschijnlijk daar het koelelement in zit.

Het is verder bekend dat de telefoon enorm warm wordt, dit is altijd met draadloos laden (dit doe ik namelijk thuis ook).

Hier valt helaas niets aan te doen!
Ik heb ook eens naar Skoda NL gemailed (welke mij om mijn VIN vroegen), daar is dit op terug gekomen:
Op basis van je autogegevens kan ik opmaken dat je auto is voorzien van het Business upgrade pakket plus. De Phonebox is onderdeel hiervan.
Er zit een (uitstroom)opening van de airco bovenin de Phone Box, deze zorgt ervoor dat er koele lucht op de telefoon wordt geblazen tijdens het laden. Dit voorkomt (uiteraard) niet dat telefoon helemaal niet warm wordt.

Vanaf deze afstand kan ik helaas niet beoordelen of er momenteel sprake is van een probleem. In het digitale instructieboekje
via skoda.nl/service/instructies kun je de beschikbare info hierover vinden. Bij het ingeven van 'Phonebox' in de zoekbalk lees je (onder andere) meer over de werking, voorwaarden en het eventueel oplossen van problemen.

Dus de theorie zou toch moeten zijn dat er "actief" iets van lucht langs zou moeten kopen.
Dit maar eens bij de dealer laten checken denk ik, want ik "voel" daar niets eigenlijk, zowel niet bij stilstand als de airco weldegelijk blaast als tijdens rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCb1780
  • Registratie: Augustus 2011
Tomskii5 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Ja lijkt bij mij wat uit de rechterdeur te komen ook (maar ik dacht eerst aan een los item in mijn "bak" onderaan de deur waar je dingen weg steekt.
bij mij is het in het midden van het dashboard aan de centrale speaker.
Ik ga proberen het eens op te nemen. Want de garage in Antwerpen deed al moeilijk toen ik er over belde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-07 17:09
Vandaag gebeld, levering komt waarschijnlijk rond september

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
aCb1780 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:45:
[...]

bij mij is het in het midden van het dashboard aan de centrale speaker.
Ik ga proberen het eens op te nemen. Want de garage in Antwerpen deed al moeilijk toen ik er over belde.
Ik ben nogal goed in van mijn oren te maken als het op zo'n zaken aan komt. Voordeel is dat het bij mij via de lease loopt en ik ook daar kan escaleren indien nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-07 02:43
Ik heb gisteren mijn Elroq 60 mogen ontvangen (thuis laten leveren ivm tijdelijke lease auto). Ik had een cupra born als tijdelijke auto dus ik kon wel zonder de uitleg van alle systemen én heb er eerder al in proefgereden. Tot op heden heel erg tevreden over en ik heb als test voor mezelf een wat oudere dashcam geplaatst. Ik zag veel reacties over de USB aansluiting die geen stroom levert als de auto uit staat. Dat heb ik tot nu toe in al mijn auto's gehad en mijn oplossing tot op heden is een powerbank ertussen. Die kan dan bijladen als ik rijdt of de auto aan de laadpaal staat, want dan blijft het systeem ook vaak werken. En die ontlaad dan op de bewegingsdetectie tijdens parkeren. Ik moet publiek laden en de palen hier in de buurt worden amper gebruikt, ik heb dus ook op langzaam AC laden staan. Dan duurt het uren voordat hij vol is, en ook de powerbank is dan vol.

Het formaat en de afstelling is wel wat slomer ten opzichte van de cupra (die op basis is van een ID3 natuurlijk). Maar al met al een hele prettige auto en fijne zit positie. Ik ben ook heel blij met de aanpasbare hotkeys in het scherm, dan staan de ergste rij hulpen met 1 klik uit. Die maximum snelheid detectie is op wegen buiten de snelweg echt niet betrouwbaar. Ik zat nog te twijfelen over een groter accu pakket, maar met 300-400 km range afhankelijk van de omstandigheden ben ik zelf ook wel toe aan een pitstop. Dan is 20 minuten aan de lader niet eens zo'n gek idee. Ik ben wel benieuwd of ik er na 4 jaar en 120.000 KM ook nog tevreden mee ben met de range. Ondanks dat ik lease heb ik toch de batterij bescherming aangezet juist omdat ik er over 3 jaar ook nog fatsoenlijk mee wil rijden. Moet er toch 5 jaar mee doen...

Maar goed, 2 dagen en 200km zegt nog niets. Dus ben benieuwd of ik over een maand of 2 nog bevindingen heb. Als je mij hier niet meer terug ziet zal alles wel in orde zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heriox
carlhendrix schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Prima keuze. Ik heb ook een BE85/TG/Neptune/Lodge. Maar dan met Advanced, DCC en winterpakket, zonder trekhaak. Wanneer krijg je 'm?
Dat is helemaal een dikke uitvoering! Verwachte levering staat nu bij mij op november...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cptspekkie
Dag 2 zit er ook zo goed als op, en dus komen we even terug met de nieuwe bevindingen, beloofde foto's en andere geteste zaken.

Beginnend met dat ik afgelopen nacht de auto heb laten bijladen tot 80% daar ik op de eerste dag +- 210 km gereden had en met al het gespeel de accu van 99 naar 43% had leeg getrokken. Normaal nog niet perse nodig al te gaan laden, maar ooit is je eerste keer dus dacht dan maar meteen.
Mijn laad"paal" heb ik begrenst staan op 10A 3 fasen, dus effectief 7kW en uiteindelijke snelheid was 6,5kW want de elektronica van de lader gebruikte eigenlijk max 9A per fase. Auto was van die 43 naar 80% in ongeveer 4,5 uur. Waar ik reuze tevreden mee ben. Want dan hoef ik ook eigenlijk niet moeilijk te doen met load balancing en wat dan ook. (Voor de geïnteresseerde, mijn laadstation is een Webasto Next. Merk is overgenomen en zijn zo goed als uit de markt gestapt, dus deze 11kW lader is zeer voordelig aan te komen nu)

Dan ik had besloten dat ik graag matjes wilde waar ELROQ op de matten staat, dus heb los bij de auto (buiten de lease om) de standaard velours matten besteld. Zowel de voor als achter matten hebben het ELROQ naam erop staan. negeer de schoenafdruk, onze plaats is helaas niet geheel zand vrij. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmTMfSsIeOKsJlAhw_WNVhdwyGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nClPuo50SCzlHVE4dQ2ZOHr3.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens heb ik ook de dorpel bescherm strips gekocht, (deze zelf geplaatst zodat ze maar 39 euro kosten ipv de 124 euro als je ze door de dealer laat plakken) Deze zijn alleen voor de voorste portieren, mooi maar het is wel erg minimaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6Q-83d8fNqK88qR3ukpjN-PXG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OL7I7Iqs9jEWbwRiFd511Y2m.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik vandaag nog even getest wat ons multimedia systeem kan voor wat betreft video files vanaf een usb stick. En het antwoord daarop is, mp4 avi en zelfs mkv bestanden kunnen worden afgespeeld.
Alleen er zit wel verschil in wat werkt en wat niet. Zo had ik 2 mp4 bestanden, een deed video en geluid, de andere wel geluid maar geen video. De avi file, deed beiden, maar was van lage kwaliteit (dat was ook zo, want dat was een oude video file die ik had)
En wat ik volledig niet had verwacht is de mkv. Maar ook die speelde de video heel strak af. Nadeel is echter, was dat ik geen geluid had vanaf die file.
Dat heeft uiteraard te maken met de audio formaat wat in de mkv bestand zit, want mkv en mp3 zijn niks anders dan containers, waar van alles in kan zitten.

Overigens het afspelen zelf is nog wel een beetje gedoe. Je gaat eerst naar media, daar kies je het bestand dat je wilt afspelen, en daarna moet je naar het scherm van speelt nu af gaan, en daar kan je dan als je op de album cover klikt de video in beeld krijgen. Deze wordt dan aan de rechterkant van het scherm afgespeeld. De bovenste balk, onderste balk en de linker media zijknoppen blijven in beeld staan.

Full screen zonder balken was het mooiste geweest, maar in mijn optiek nog altijd bruikbaar als je bij een laad station of mcDonalds op de parking aan het wachten bent of van een ijsje zit te genieten. :9

Ik ga hier nog meer files en ook andere mkv bestanden mee testen. om te zien welke audio codecs enz wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@cptspekkie Komen die dorpelbeschermer met een template zodat ze makkelijk te plaatsen zijn, of moet je dat zelf uitmeten? Voor 39 euro vind ik ze wel interessant.

[ Voor 14% gewijzigd door S_Chief op 09-07-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptspekkie
@S_Chief Helaas geen template. Dus ik heb de mijne op het oog geplaatst. Geprobeerd ze gelijk te houden met het geribbelde gedeelte in het plastic. En dan mooi in het midden tussen buiten en binnen op de drempel.

Overigens, ze hebben ook een donker kleurige versie. Dus mocht je een lichte kleur auto hebben of een Sportline met zwarte accenten, dan is de "zwarte" versie wellicht mooier.

PS niet vergeten aan te geven dat je ze zelf wilt plaatsen en dus ze voor 39 euro wilt. want ze probeerde ze eerst mij voor de 124 euro te verkopen 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door cptspekkie op 09-07-2025 22:13 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:12
Vakantie UK, via Calais en kanaaltunnel met Elroq&Kip Kompakt.

Na de meivakantie met Elroq 85 BE door Duitsland en Frankrijk (Ardeche) en daarvoor enkele jaren Enyaq 60 en Holtkamper vouwwagen door Europa (Italië, Frankrijk, Denemarken en Zweden) weten we dat met de EV vakantie vieren zonder problemen kan. Heerlijk rijden en rondtrekken. Laden kleine planning soms, maar dat is vooral om voordelig uit te zijn (priverijder).

Nu de Elroq met Powerpass geactiveerd voor eerste keer (eerste jaar Enyaq ook gehad destijds voor haddekrats laden ook).
Nu Ionity ideale stop, inpluggen en als je in auto stapt start laden. Altijd ideaal vermogen volgens laadcurve. Dus hoe leger, hoe sneller. Maar even tussentijds bijladen van 30 of 40% naar 80 of 90, voor vertrek volgende dag, zo gedaan!

Plugg-and-charge, super ervaring en zullen dat altijd gaan gebruiken met vakanties. Hopelijk nog ontwikkeling van andere laadpaalaanbieders. In UK vooralsnog gebruik van Ionity, verder langs de zuidkust vanaf Londen zal het vooral BP laden worden of soms een tesla-punt.

Maar als je nog op vakantie gaat, plannen en rijden op Ionity met powerpass en Plugg-and-charge!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63EiWlwbKoqT4-uIRuOpvRJASpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4exJVcndpQAnznS2rkljBxp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-FVmJTjlX1V6QnOt4c2bTbPacw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnkiLLY3N2zIxCn2VPeT6rU7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3dHwAg-e4JcSfB2iphrPkF6gGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaACOLDUXCjuMb0CJlYJA5XG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8riPTf6x9HFX6J3pMxoxF8s1vEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeUNhUVyu64esRDC0l9Vli2e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• debom
Kaasbroodje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:00:
Ik ben wel benieuwd of ik er na 4 jaar en 120.000 KM ook nog tevreden mee ben met de range. Ondanks dat ik lease heb ik toch de batterij bescherming aangezet juist omdat ik er over 3 jaar ook nog fatsoenlijk mee wil rijden.
Ik heb de 1st edition ID3, gekregen in 2020 en nu dus 5 jaar verder. Deze heeft dezelfde aandrijflijn als de elroq 60. Het enige verschil is dat de elroq 60 is meer kw tot zijn beschikking is. Het is dan ook een grotere auto. Los van alle kinderziektes die nooit goed zijn opgelost, kan ik melden dat zodra de temperatuur onder de 10 graden komt, de actieradius zakt naar 280km. Bij 15+ is dat ongeveer 330. Ik heb geen wamtepomp. Actieradius is bij 100% volle accu.
Reken op 18kwh/100km to 23kwh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heriox
JS-Ah schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:43:
Vakantie UK, via Calais en kanaaltunnel met Elroq&Kip Kompakt.

Na de meivakantie met Elroq 85 BE door Duitsland en Frankrijk (Ardeche) en daarvoor enkele jaren Enyaq 60 en Holtkamper vouwwagen door Europa (Italië, Frankrijk, Denemarken en Zweden) weten we dat met de EV vakantie vieren zonder problemen kan. Heerlijk rijden en rondtrekken. Laden kleine planning soms, maar dat is vooral om voordelig uit te zijn (priverijder).

Nu de Elroq met Powerpass geactiveerd voor eerste keer (eerste jaar Enyaq ook gehad destijds voor haddekrats laden ook).
Nu Ionity ideale stop, inpluggen en als je in auto stapt start laden. Altijd ideaal vermogen volgens laadcurve. Dus hoe leger, hoe sneller. Maar even tussentijds bijladen van 30 of 40% naar 80 of 90, voor vertrek volgende dag, zo gedaan!

Plugg-and-charge, super ervaring en zullen dat altijd gaan gebruiken met vakanties. Hopelijk nog ontwikkeling van andere laadpaalaanbieders. In UK vooralsnog gebruik van Ionity, verder langs de zuidkust vanaf Londen zal het vooral BP laden worden of soms een tesla-punt.

Maar als je nog op vakantie gaat, plannen en rijden op Ionity met powerpass en Plugg-and-charge!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor het delen. Leuk om te lezen dat dit ook mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-07 15:31
Weet iemand of je de logo projectie uit kan zetten of kan wijzigen? Ik vind het een beetje te kermis zo'n logo op de grond. Daarnaast ben ik benieuwd of je de sfeerverlichting in de deuren kan beperken dat de kleur niet veranderd bij in en uitstappen, maar gewoon altijd hetzelfde blijft als ik in heb gesteld. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:21
remcodh078 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:43:
Weet iemand of je de logo projectie uit kan zetten of kan wijzigen? Ik vind het een beetje te kermis zo'n logo op de grond. Daarnaast ben ik benieuwd of je de sfeerverlichting in de deuren kan beperken dat de kleur niet veranderd bij in en uitstappen, maar gewoon altijd hetzelfde blijft als ik in heb gesteld. Alvast bedankt.
Stukje duct tape :9

On topic: In de instellingen is de optie niet te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aronbx_
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-07 17:22
Ook ik mag mij inmiddels melden in dit topic. Afgelopen week is voor mij de Elroq 85 Tour editie in Steel Grey met de Vega velgen besteld. De stoelen worden achteraf bekleed met leder.
Veel twijfel gehad tussen een hoop auto's waaronder de Model Y, Enyaq, Seat Leon, Niro en EV3 maar uiteindelijk kwam de Elroq op deze manier als beste uit de bus.
Naar verwachting mag ik 1 december mijn inmiddels 5 jaar oude Corsa electric inruilen voor de Elroq.
Ik zie hier al een hoop mooie plaatjes voorbij komen, dus kan al niet meer wachten tot het zo ver is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
debom schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Ik heb de 1st edition ID3, gekregen in 2020 en nu dus 5 jaar verder. Deze heeft dezelfde aandrijflijn als de elroq 60. Het enige verschil is dat de elroq 60 is meer kw tot zijn beschikking is. Het is dan ook een grotere auto. Los van alle kinderziektes die nooit goed zijn opgelost, kan ik melden dat zodra de temperatuur onder de 10 graden komt, de actieradius zakt naar 280km. Bij 15+ is dat ongeveer 330. Ik heb geen wamtepomp. Actieradius is bij 100% volle accu.
Reken op 18kwh/100km to 23kwh/100km
In de Ardeche kun je prima bij de grote TESLA stations laden. Of ook bij LIDL die zelfs nog wat goedkoper is en ook snellaadstations heeft daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-07 16:20
remcodh078 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:43:
Als het dezelfde zijn als in de Enyaq, verkruimelt het logo na verloop van tijd en wordt het een vage vlek. Prima puddle light zo ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdw76!
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:44
Na bijna 4 jaar in een vw id.3 te rijden. Begin dit jaar gekozen voor de Elroq 60 SL met Maxx en winterpakket. Nog even afwachten tot september voor de wissel aangezien dan mijn lease contract afloopt. Zie vooral clever en advanced pakketen hier benieuwd of iemand al ervaringen heeft met het Maxx pakket en het winterpakket.

Voorlopig rijden we nog even rond in de id.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
Ik heb inderdaad lang nagedacht over de 60 met maxx en de 80 met maxx. Uiteindelijk gekozen voor de 80 advanced. De beter actieradius was voor mij doorslaggevend. Dan maar minder luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
debom schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:18:
Ik heb inderdaad lang nagedacht over de 60 met maxx en de 80 met maxx. Uiteindelijk gekozen voor de 80 advanced. De beter actieradius was voor mij doorslaggevend. Dan maar minder luxe.
Daar ga je geen spijt van krijgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StonyT
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:26
Hallo, veel meegelezen hier, en uiteindelijk ook (zakelijk) een Elroq gekozen, 80 advanced, velvet rood met trekhaak.
Heb getwijfeld over DCC en de MAXX versie, maar leken me te weinig meerwaarde op te brengen, hopelijk krijg ik daar geen spijt van.

Rijd nu in een eNiro tot november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
Wat mij betreft zit de Advanced vol met luxe en foefjes. In de Maxx zit alleen nog het soort First World luxe waar ik nog weinig bij kan bedenken dat het nodig is. Electrische passagiersstoel en de parkeertrucjes. Dat laatste is wmb wel niche. Heb de Speicher filmpjes gezien erover en is toch spielerei voor mijn gevoel.

Dan zou ik eerder een trekhaak of DCC doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:25
Over de 'parkeertrucjes': ze zullen ongetwijfeld bestaan, maar ik ken niemand die in de praktijk zoiets als automatisch inparkeren gebruikt. Dus omdat het echt iets toevoegt en consistent beter werkt dan gewoon zelf parkeren. Het is voor mijzelf vooral iets dat je een keer (of twee) uitprobeert, gewoon omdat het kan. Om daarna opnieuw te concluderen dat het op zich kan werken, maar toch vooral irritant is omdat het net niet doet wat je wil en/of omdat het gewoon te traag verloopt.

Naar mijn idee: anno 2025 vormt een combinatie piepers voor+achter en een achteruitrijcamera de basis, bij een nieuwe auto. Een 360-graden camera vind ik ook best wat toevoegen, maar dan houdt het wel op. Maar over pak 'm beet 10 jaar roep ik misschien iets anders... ;)

De Maxx zou ik zelf niet direct overwegen. Al geef ik toe dat puur het idee dat je een full-option auto rijdt ook best iets kan doen. En als het budget het toestaat, why not... Vervoer je vaak (achter-) passagiers die het juist warmer of kouder hebben dan jijzelf, dan kan een 3e klimaatzone nuttig zijn. Maar inderdaad First World luxe, zoals hierboven al gezegd :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
MetaalMan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:45:
Over de 'parkeertrucjes': ze zullen ongetwijfeld bestaan, maar ik ken niemand die in de praktijk zoiets als automatisch inparkeren gebruikt. Dus omdat het echt iets toevoegt en consistent beter werkt dan gewoon zelf parkeren. Het is voor mijzelf vooral iets dat je een keer (of twee) uitprobeert, gewoon omdat het kan. Om daarna opnieuw te concluderen dat het op zich kan werken, maar toch vooral irritant is omdat het net niet doet wat je wil en/of omdat het gewoon te traag verloopt.

Naar mijn idee: anno 2025 vormt een combinatie piepers voor+achter en een achteruitrijcamera de basis, bij een nieuwe auto. Een 360-graden camera vind ik ook best wat toevoegen, maar dan houdt het wel op. Maar over pak 'm beet 10 jaar roep ik misschien iets anders... ;)

De Maxx zou ik zelf niet direct overwegen. Al geef ik toe dat puur het idee dat je een full-option auto rijdt ook best iets kan doen. En als het budget het toestaat, why not... Vervoer je vaak (achter-) passagiers die het juist warmer of kouder hebben dan jijzelf, dan kan een 3e klimaatzone nuttig zijn. Maar inderdaad First World luxe, zoals hierboven al gezegd :)
Een hulpsysteem dat beter helpt bij parallel inparkeren zou wel een goede toevoeging zijn. Al gebruik ik de camerabeelden helemaal niet merk ik. Vooral omdat ik prima kan kijken waar ik rij en al wel snap wanneer je aan je stuur moet draaien. Piepjes in de voorbumper zijn wel fijn, heb ik niet eerder gehad. En dan vooral omdat ik de kortere draaicirkel van een electrisch auto nog niet in mijn systeem heb en een gebrek aan piepjes betekent dat ik niet tegen iets aan ga rijden. :)
Pagina: 1 ... 42 ... 45 Laatste