Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM0206
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-07 18:37
Heeft iemand hier ook last van? Mogelijk komt dit door het warme weer. Zoals je kan zien lijkt het gebarsten te zijn op de naad. Het lijkt erop dat het ook aan de andere kant aan het beginnen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIrpdD8AZjbjpg5yXXV6vbfU-Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIP6nUobdqrA6yIFZdwgjVSA.jpg?f=fotoalbum_large

Dat wordt weer een ritje naar de dealer denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-07 14:14
DM0206 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:35:
Heeft iemand hier ook last van? Mogelijk komt dit door het warme weer. Zoals je kan zien lijkt het gebarsten te zijn op de naad. Het lijkt erop dat het ook aan de andere kant aan het beginnen is.

[Afbeelding]

Hmm dat lijkt mij niet de bedoeling nee. Straks een thuis kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:47
DM0206 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:35:

[Afbeelding]

Ik zie niet goed wat je bedoelt eerlijk gezegd. Kun je het even omcirkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM0206
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-07 18:37
Elroq85 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:00:
[...]

Ik zie niet goed wat je bedoelt eerlijk gezegd. Kun je het even omcirkelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xilWHTjftDaATKyRskskKSeg5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdajsZHszJdhNqq4NmdtxTth.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Aha ok, dank je wel. Ik ga het zo even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Elroq85 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Aha ok, dank je wel. Ik ga het zo even checken.
Ik zie het bij mij (nog) niet. Ik heb overigens wel de "standaard"' achterlichten. Weet niet of dat er mee te maken heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:16
Kanoet schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:31:
[...]

2. Ik had hem zojuist opgeladen tot 100% en daarna op de oprit gezet. Het was denk ik 25 graden.
3. Bedankt, dan zal ik hem iig op maximale bescherming zetten.
Als je nu tot 100% laadt, zo mogelijk gaan rijden, staan met die stand en deze temperatuur is geen goede combinatie ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casparz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:07
Mijn Elroq geeft vandaag ook de accubeschermingslimiet aan. Dus dadelijk geen koele auto voor de terugrit...
Ik vermoed een verband met het warme weer. Zijn er anderen die hier ook mee te maken hebben?

Ik ben gewend van mijn vorige ev (niro uit 2020) dat de rij-accu gebruikt wordt om de 12v bij te laden. Mist de Elroq deze functie?

[ Voor 25% gewijzigd door casparz op 01-07-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Waren het niet juist de Kia's die zo'n last hadden van dode 12v accu's en daarmee de auto brikte?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:16
Flix20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:23:
Waren het niet juist de Kia's die zo'n last hadden van dode 12v accu's en daarmee de auto brikte?
Ik heb het van veel merken/modellen gelezen, zelf ervaren met een Zoe, e-Golf en Mach-e, het wordt wel steeds beter ingeregeld maar er zit bij mij wel een beetje voorzichtigheid in inmiddels ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decibel
Zelf maar een oplossing bedacht voor het enorm heet worden van de telefoon met draadloos laden...

Magsafe charger + wat PETG en hopsakee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzlkbeX4vEb0nHHxmZCp5nBmlZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vY9zFPQArg76135nOFyYasOi.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: Voor mij helaas toch niet wat het moet zijn. Leuk idee maar met 5W een S25 Ultra opladen kan je net zo goed een hamsterwiel gebruiken haha.

[ Voor 12% gewijzigd door Decibel op 01-07-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:55
casparz schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:26:
Mijn Elroq geeft vandaag ook de accubeschermingslimiet aan. Dus dadelijk geen koele auto voor de terugrit...
Ik vermoed een verband met het warme weer. Zijn er anderen die hier ook mee te maken hebben?

Ik ben gewend van mijn vorige ev (niro uit 2020) dat de rij-accu gebruikt wordt om de 12v bij te laden. Mist de Elroq deze functie?
Hier ook sinds vanmiddag

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:32
MarcelGo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:04:
[...]

Als je nu tot 100% laadt, zo mogelijk gaan rijden, staan met die stand en deze temperatuur is geen goede combinatie ;)
Bedankt voor de tip! Hoewel het een leaseauto is volg ik de 80% nog wel op behalve bij lange ritten, zoals maandagochtend. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Decibel schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:15:
Zelf maar een oplossing bedacht voor het enorm heet worden van de telefoon met draadloos laden...

Magsafe charger + wat PETG en hopsakee
[Afbeelding]

EDIT: Voor mij helaas toch niet wat het moet zijn. Leuk idee maar met 5W een S25 Ultra opladen kan je net zo goed een hamsterwiel gebruiken haha.
Is dit nu echt beter dan stekkertje in de telefoon?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User8
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-07 10:45
Ik dacht dat alleen bij travel assist de snelheid wordt aangepast op basis van snelheidsboordherkenning. Maar hij reageert ook bij ACC op de snelheidsboorden. Heel irritant. Kan dit worden uitgezet?

Hier in Zeeland heb je op een aantal N wegen ook een parallel baan. Op de N weg mag je 80 op de parallel 60. Vandaag ervaren dat op de N weg steeds de snelheid naar 60 wordt aangepast als er een 60km snelheidsboord op de parallel baan staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterShoe
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:13
User8 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:52:
Ik dacht dat alleen bij travel assist de snelheid wordt aangepast op basis van snelheidsboordherkenning. Maar hij reageert ook bij ACC op de snelheidsboorden. Heel irritant. Kan dit worden uitgezet?

Hier in Zeeland heb je op een aantal N wegen ook een parallel baan. Op de N weg mag je 80 op de parallel 60. Vandaag ervaren dat op de N weg steeds de snelheid naar 60 wordt aangepast als er een 60km snelheidsboord op de parallel baan staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sHGS_fnqvzM2gOj6JZNK0hVV0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wa7tq4vRhFU6vIFr69tRic3g.jpg?f=fotoalbum_large

Dat kan je uitzetten. Eerste wat de dealer voor mij deed tijdens de uitleg van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Laatst online: 09:27
Iemand al gevonden hoe je bij de HUD het gemiddeld verbruik kan aanpassen? Hij lijkt bij de HUD altijd « vanaf start » te pakken terwijl het display op mijn stuur op « sinds laden » staat.

In de HUD instellingen helaas niet teruggevonden 😅

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
MisterShoe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:59:
[...]

[Afbeelding]

Dat kan je uitzetten. Eerste wat de dealer voor mij deed tijdens de uitleg van de auto.
Goed om te weten want dat traject verloop wordt ik ook echt gestoord van, nog ver voor een rotonde geeft die aan 50 verderop en gaat dan vol afremmen/regenereren.

Nu inmiddels zelf 1 week met de Elroq aan het rijden en bovenstaande was 1 van de dingen waar ik me aan stoorde. Waar ik verder nog tegenaan loop is de flippers op het stuur, in sportmode kan ik dan de regeneratie instellen maar binnen een paar meter gaat die weer naar A. En als laatste dat hij de drive mode niet onthoudt.

Verder rijdt de auto prima. Ik vindt hem wel heel fel op het gas bij vertrekken. In de egolf voelde dat een stuk fijner.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:18
Maikie18 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:49:
[...]

Verder rijdt de auto prima. Ik vindt hem wel heel fel op het gas bij vertrekken. In de egolf voelde dat een stuk fijner.
Dat heb ik ook wel, je hoeft het pedaal maar aan te raken en hij vliegt ervandoor, het zal vast wennen zijn, maar echt prettig vind ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
rinkel schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:48:
[...]

Dat heb ik ook wel, je hoeft het pedaal maar aan te raken en hij vliegt ervandoor, het zal vast wennen zijn, maar echt prettig vind ik het niet.
Bij de 85 is het in ieder geval zo dat de auto bij vertrek vanuit stilstand niet het hele potentieel van de motor al toelaat maar pas boven een bepaalde snelheid. Ik vind de sprint vanuit stilstand dan ook niet heel erg snel maar ben wel onder de indruk van de versnelling bi jbv invoegen op de snelweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:17

Heimdallr

Asgard

[...]

Goed om te weten want dat traject verloop wordt ik ook echt gestoord van, nog ver voor een rotonde geeft die aan 50 verderop en gaat dan vol afremmen/regenereren.

Nu inmiddels zelf 1 week met de Elroq aan het rijden en bovenstaande was 1 van de dingen waar ik me aan stoorde. Waar ik verder nog tegenaan loop is de flippers op het stuur, in sportmode kan ik dan de regeneratie instellen maar binnen een paar meter gaat die weer naar A. En als laatste dat hij de drive mode niet onthoudt.

Dat hij de drive mode niet onthoudt komt door een verplichting vanuit de EU. De auto start altijd op in de normale drive mode. Verder kan je de felheid bij het optrekken temperen door in de eco mode te rijden.

Die A van automatische regeneratie in combinatie met D kon mij ook helemaal niet bekoren en die is definitief uit te zetten door de ECO-assistent uit te schakelen.

Zelf heb ik een individuele drive mode geconfigureerd bestaande uit:

- Vering in de meest sportieve stand
- Stuurbekrachtiging sport
- Drive mode normaal
- E-sound sport
- Klimaatregeling normaal

Daarnaast rij ik altijd in de B mode.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.selker
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:45
Decibel schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:46:
Net de OBD2 scanner ontvangen voor ABRP.
Eens benieuwd wat ik met ABRP kan doen. 1e week van September de echte test met de Elroq naar Como Meer, en Florance.

Ben inmiddels ook weer van de Skoda navigatie afgestapt en terug naar Android Auto/Google Maps :D
Opzich heel fijn maar begon mij wel te storen aan het moeten wisselen naar Android auto voor sommige zaken zoals Spotify. Of de toch stiekem best wel vervuilende POIs en weg meldingen op het scherm.
De Skoda navigatie is ook niet heel accuraat. Voor bijvoorbeeld de route naar mijn werk, neemt hij een langere route. Zo eigenwijs als ik ben, neem ik uiteraard de kortere route en wanneer ik deze pak, dan geeft hij aan dat hij over 1km bijna 5 minuten doet...

Ik zit er dus ook over te denken om gebruik te maken van ABRP, maar dan met een OBD2. Is deze makkelijk aan te sluiten? En welke heb jij aangeschaft?

Nu zag ik ook dat er een optie is met Enode. Heeft iemand ervaring hiermee?

[ Voor 3% gewijzigd door p.selker op 02-07-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gisteren voor het eerst de Elroq aan een Tesla supercharger gehangen, puur om te kijken hoe en of het werkte icm. de app en de gekoppelde travelcard laaddruppel, dat ging uiteindelijk prima.
je komt wel verkeerd uit met de laadpoort aan de rechterkant, maar als het niet druk is maakt dat niet zo veel uit.

klopt het dat de Tesla laders niet te zien zijn in de navi van skoda? omdat er op het laadplein (bij bunnik ben ik geweest) ook andere laders stonden stond er wel een icoontje, maar enkel voor die Allego? laders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Decibel
p.selker schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:10:
[...]

De Skoda navigatie is ook niet heel accuraat. Voor bijvoorbeeld de route naar mijn werk, neemt hij een langere route. Zo eigenwijs als ik ben, neem ik uiteraard de kortere route en wanneer ik deze pak, dan geeft hij aan dat hij over 1km bijna 5 minuten doet...

Ik zit er dus ook over te denken om gebruik te maken van ABRP, maar dan met een OBD2. Is deze makkelijk aan te sluiten? En welke heb jij aangeschaft?

Ik heb deze: https://www.amazon.nl/-/e...=vgate%2Caps%2C103&sr=8-6

De OBD2 stekker zit links onder het dashboard bij de bestuurder. Niet te missen is een roze stekker. Kan je bij zonder iets aan de kant te doen of te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
Shanquish schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:03:
Gisteren voor het eerst de Elroq aan een Tesla supercharger gehangen, puur om te kijken hoe en of het werkte icm. de app en de gekoppelde travelcard laaddruppel, dat ging uiteindelijk prima.
je komt wel verkeerd uit met de laadpoort aan de rechterkant, maar als het niet druk is maakt dat niet zo veel uit.

klopt het dat de Tesla laders niet te zien zijn in de navi van skoda? omdat er op het laadplein (bij bunnik ben ik geweest) ook andere laders stonden stond er wel een icoontje, maar enkel voor die Allego? laders.
Ik heb een laadpas van MTC en kan dus niet eens gebruik maken van de Tesla Superchargers zonder dat ik de kosten aan het declareren kom... Vrij irritant haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Heimdallr schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:14:
[...]

Dat hij de drive mode niet onthoudt komt door een verplichting vanuit de EU. De auto start altijd op in de normale drive mode. Verder kan je de felheid bij het optrekken temperen door in de eco mode te rijden.

Die A van automatische regeneratie in combinatie met D kon mij ook helemaal niet bekoren en die is definitief uit te zetten door de ECO-assistent uit te schakelen.

Zelf heb ik een individuele drive mode geconfigureerd bestaande uit:

- Vering in de meest sportieve stand
- Stuurbekrachtiging sport
- Drive mode normaal
- E-sound sport
- Klimaatregeling normaal

Daarnaast rij ik altijd in de B mode.
Dat beperkt helaas ook het verdere vermogen. Niet dat ik het continue aanspreek maar in eco vind ik het ook weer niet fijn rijden. Ik vind het hele vermogensprofiel of de gaspedaalresponse eigenlijk wel vreemd, mijn egolf had niet dat vertrek issue maar voelde voor de rest haast sneller aan.

Kwestie van even wennen denk ik. Zal straks eens in de B stand proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Decibel schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:34:
[...]

De OBD2 stekker zit links onder het dashboard bij de bestuurder. Niet te missen is een roze stekker. Kan je bij zonder iets aan de kant te doen of te verwijderen.
Wees wel heel voorzichtig met die ODB lezers.
Vaak zijn deze niet beveiligd dus ook door onbevoegde toegankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
Flix20 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Om hieraan toe te voegen, de website van ABRP raadt OBD 2 stekkers aan die beveiliging hebben, pick out of those. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoloppie
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-07 16:22
casparz schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:26:

Had dit weekend exact hetzelfde. Heel vervelend juist met deze temperaturen is het voorkoelen een verademing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
MisterShoe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:59:
[...]

Bij mij ook.
Met daarbij inderdaad ook de uitleg dat dat gewoon niet goed werkt op Nederlandse wegen;
vanwege parallelbanen, afritten met andere snelheden en dat soort situaties.
[...]

Ik heb standaard Auto Hold uit.

Dat maakt een groot verschil naar mijn idee.
Auto reageert dan als een normale automaat, dus bij stilstand rem vasthouden, rem los gaat hij langzaam rollen en je kunt gas bijgeven om op snelheid te komen.

Werkt voor mij fijner dan Auto Hold stilstaan en nét te veel gas moeten geven om uit stilstand te komen waardoor je vooruit schiet.
[...]

Heeft dat niet met je voorkeuren voor navigatie te maken? (snelste/ kortste/ eco)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
Leoloppie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Had dit weekend exact hetzelfde. Heel vervelend juist met deze temperaturen is het voorkoelen een verademing.
Ik had het ook, maar de auto was net nieuw. Ik heb gemerkt na mijn woon-werk trajecten (+/- 45km heen en hetzelfde terug) dat hij die melding niet meer geeft. Denk dus echt dat er een stukje snelweg gereden moet worden om de 12V bij te laden :) (of toch lang genoeg om via de hoog voltage accu de 12V bij te laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User8
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-07 10:45
Airco valt ook wat best tegen de afgelopen 2 dagen. Heb niet het idee dat als ik de airco instelde op 20 graden, dat de airco ook daadwerkelijk de 20 graden haalde.

Verder vandaag nog even uitvogelen hoe het werkt als mijn vrouw in de auto stapt en hoe dat automatisch de stoel in de juiste stand wordt gezet en dat ze beschikt over haar radio zenders (lees Fun X .....).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
Chillz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:52:

Ik heb standaard Auto Hold uit.

Dat maakt een groot verschil naar mijn idee.
Auto reageert dan als een normale automaat, dus bij stilstand rem vasthouden, rem los gaat hij langzaam rollen en je kunt gas bijgeven om op snelheid te komen.

Werkt voor mij fijner dan Auto Hold stilstaan en nét te veel gas moeten geven om uit stilstand te komen waardoor je vooruit schiet.
Ik heb auto hold eigenlijk standaard aan behalve bij achteruit de garage in rijden. (en dat is makkelijk met de snelkoppeling op linkerbovenhoek van scherm te switchen).
Vind het erg prettig als ik ergens langer stilsta dat ik mijn rempedaal los kan laten.
Als ik bij stoplicht oid sta geef ik klein tikje op stroompedaal en autohold laat los en dan krijg je het "traditionele automaat effect" dat hij langzaam gaat rollen. Dan afhankelijk van hoe snel mijn voorganger optrekt geef ik stroom bij. Moet zeggen dat op die manier (voor mij) er prima mee te rijden is.
Ook maak ik al snel gebruik van Travel Assist als ik in een fileachtige situatie kom (wil nog wel eens gebeuren op bv de Kennedylaan in Eindhoven), dan stopt en start hij lekker zelf, gaat prima en erg gemoedelijk. Heb ondertussen ook paar manieren gevonden om het stuur net vast genoeg te kunnen houden zodat travelassist het er ook mee eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-07 18:45
[...]

Hier geen Elroq, maar wel een MEB-auto (Q4) in combinatie met ABRP en Enode. Werkt prima. De SoC update vaak genoeg via de Enode-API om het prima bruikbaar te laten zijn. Heb het niet getimed, maar denk toch zeker max. eens per 3-4 minuten. Je ziet de status ook in het display van ABRP.
Een paar jaar terug heb ik ook een tijd een OBD2 dongle gebruikt i.c.m. ABRP. Dit was vóór de (eerst) Tronity en nu Enode optie. Dit werkte op zich prima, en uiteraard continu up-to-date qua SoC, maar ik liep toch met enige regelmaat tegen koppel- of communicatieproblemen aan. Het luisterde (toen) nogal nauw qua volgorde van zaken opstarten. Dongle er uit en er in, app opnieuw starten etc. Dus voor gewoon dagelijks gebruik zonder omkijken vind ik de Enode-optie op dit moment fijner.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:34
Decibel schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:34:
[...]

Ik was benieuwd wat je allemaal kan met die OBD2 i.c.m. de Elroq?
Kan je wat meer info geven?

Is het ook mogelijk om bepaalde functies in en/of uit te schakelen?
B.v. het permanent uitschakelen van de piepjes/waarschuwing als je te hard rijdt? O-)

[ Voor 8% gewijzigd door WRT54G op 02-07-2025 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
pkrielen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:03:
[...]

Ik heb auto hold eigenlijk standaard aan behalve bij achteruit de garage in rijden. (en dat is makkelijk met de snelkoppeling op linkerbovenhoek van scherm te switchen).
Vind het erg prettig als ik ergens langer stilsta dat ik mijn rempedaal los kan laten.
Als ik bij stoplicht oid sta geef ik klein tikje op stroompedaal en autohold laat los en dan krijg je het "traditionele automaat effect" dat hij langzaam gaat rollen. Dan afhankelijk van hoe snel mijn voorganger optrekt geef ik stroom bij. Moet zeggen dat op die manier (voor mij) er prima mee te rijden is.
Ook maak ik al snel gebruik van Travel Assist als ik in een fileachtige situatie kom (wil nog wel eens gebeuren op bv de Kennedylaan in Eindhoven), dan stopt en start hij lekker zelf, gaat prima en erg gemoedelijk. Heb ondertussen ook paar manieren gevonden om het stuur net vast genoeg te kunnen houden zodat travelassist het er ook mee eens is.
AUTOHOLD wordt pas ingeschakeld als je harder op het rempedaal trapt. Bij een verkeers licht kun je dus de auto ook prima in stilstand houden zonder hard op de rem te trappen en dus zonder AUTOHOLD in te laten schakelen. Zo kun je dus ook weer vloeiend wegrijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:33
WRT54G schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Ik was benieuwd wat je allemaal kan met die OBD2 i.c.m. de Elroq?
Kan je wat meer info geven?

Is het ook mogelijk om bepaalde functies in en/of uit te schakelen?
B.v. het permanent uitschakelen van de piepjes/waarschuwing als je te hard rijdt? O-)
OBD2 kan uitlezen en sommige foutcodes wissen. Wat jij zoekt is https://obdeleven.com/

Wij krijgen overigens vanmiddag onze Skoda Elroq.

[ Voor 5% gewijzigd door mr.DJ95 op 02-07-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Gelijk even gekeken bij obdeleven, maar helaas voor de Elroq maar 1 oneclickapp beschikbaar op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:33
WRT54G schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:37:
Gelijk even gekeken bij obdeleven, maar helaas voor de Elroq maar 1 oneclickapp beschikbaar op het moment.
Grote kans dat die van de Enyaq en ID4 ook naar de Elroq komen. https://obdeleven.com/customizations/skoda/enyaq-iv/2021 Dit komt omdat al die auto's op hetzelfde platform staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ik ga het in de gaten houden! Thanks voor de heads up in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
User8 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:01:
Airco valt ook wat best tegen de afgelopen 2 dagen. Heb niet het idee dat als ik de airco instelde op 20 graden, dat de airco ook daadwerkelijk de 20 graden haalde.

Verder vandaag nog even uitvogelen hoe het werkt als mijn vrouw in de auto stapt en hoe dat automatisch de stoel in de juiste stand wordt gezet en dat ze beschikt over haar radio zenders (lees Fun X .....).
In welke automodus staat hij? Bij automodus laag is het ietsje warmer dan ik goed vind, maar op gemiddeld is het consequent fris (ook in 39 graden gisteren)
MetaalMan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Hier geen Elroq, maar wel een MEB-auto (Q4) in combinatie met ABRP en Enode. Werkt prima. De SoC update vaak genoeg via de Enode-API om het prima bruikbaar te laten zijn. Heb het niet getimed, maar denk toch zeker max. eens per 3-4 minuten. Je ziet de status ook in het display van ABRP.
Een paar jaar terug heb ik ook een tijd een OBD2 dongle gebruikt i.c.m. ABRP. Dit was vóór de (eerst) Tronity en nu Enode optie. Dit werkte op zich prima, en uiteraard continu up-to-date qua SoC, maar ik liep toch met enige regelmaat tegen koppel- of communicatieproblemen aan. Het luisterde (toen) nogal nauw qua volgorde van zaken opstarten. Dongle er uit en er in, app opnieuw starten etc. Dus voor gewoon dagelijks gebruik zonder omkijken vind ik de Enode-optie op dit moment fijner.
Hoe stel je dat in dan?

[ Voor 42% gewijzigd door Tomskii5 op 02-07-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Het updaten van het infotainment systeem, gaat dat OTA bij de Elroq?
Of moet je dit middels usb of wellicht bij de dealer doen?

[ Voor 5% gewijzigd door WRT54G op 02-07-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-07 22:05
WRT54G schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:00:
Het updaten van de Infotainment gaat dat OTA bij de Elroy?
Of moet je dit middels usb of wellicht bij de dealer doen?
Dealer heeft bij mij bevestigd dat updates OTA gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Goed om te horen! Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
mr.DJ95 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Grote kans dat die van de Enyaq en ID4 ook naar de Elroq komen. https://obdeleven.com/customizations/skoda/enyaq-iv/2021 Dit komt omdat al die auto's op hetzelfde platform staan.
Dat is er al 1 meer dan 2 weken geleden toen ik nog eens keek. Ik hou het namelijk ook in de gaten of het interessant gaat zijn om zo'n ding aan te schaffen. Had ook iets van doen met de nieuwe SFD2 beveiliging volgens mij.
https://www.vcds-coding.n...een-model-2024-2025-hebt/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetaalMan
Uit mijn hoofd: je voegt je auto toe in de ABRP app (of online in een browser) en kiest als Live Data optie voor Enode. Daarna authoriseer je Enode door eenmalig in te loggen met je Skoda-account. ABRP gedraagt zich daarna - via Enode - dus eigenlijk als 'Skoda app die elke paar minuten de SoC uitleest'.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
MetaalMan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Uit mijn hoofd: je voegt je auto toe in de ABRP app (of online in een browser) en kiest als Live Data optie voor Enode. Daarna authoriseer je Enode door eenmalig in te loggen met je Skoda-account. ABRP gedraagt zich daarna - via Enode - dus eigenlijk als 'Skoda app die elke paar minuten de SoC uitleest'.
Super, bedankt voor de info :)! Hier heb je gok ik wel betaald abo voor nodig bij ABRP, right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetaalMan
Tomskii5 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:52:
[...]

Super, bedankt voor de info :)! Hier heb je gok ik wel betaald abo voor nodig bij ABRP, right?
Klopt, Live Data is inderdaad onderdeel van Premium.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pebertje01
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-07 19:19
Leoloppie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Ja, hier hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
Flix20 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Klopt. Echter laat ik deze ook absoluut niet ingestoken als ik niet in de auto zit.
Verder is het BLE met zeer beperkte range. De kans dat iemand hier aan kopeld terwijl ik met 120 over de snelweg rij acht ik gering tot niet aanwezig.

De Elroq/Enyaq laat tevens het alarm afgaan als deze connectie met de OBD2 maakt als de auto op slot is.

Laat je deze 24/7 in de auto zitten dan zou ik zeer zeker dit niet adviseren.

Side note: Mathias Speicher gebruikt deze ook. Heb ze uit zijn video's gehaald :D

[ Voor 6% gewijzigd door Decibel op 02-07-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Elroq85 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:20:
[...]

AUTOHOLD wordt pas ingeschakeld als je harder op het rempedaal trapt. Bij een verkeers licht kun je dus de auto ook prima in stilstand houden zonder hard op de rem te trappen en dus zonder AUTOHOLD in te laten schakelen. Zo kun je dus ook weer vloeiend wegrijden.
Ben er ook nog niet achter waarom het pedaal soms echt ingetrapt wordt, je voelt hem dan onder je voet vandaan gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
pkrielen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:03:
[...]

Waarom uit bij achteruit de garage in?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• maxpaumen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-07 13:37
Hij is binnen, 1-5 besteld, en ik kan hem 9-7 ophalen, 4 weken eerder dan verwacht.

Stap 5/9: Honeymoon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2VPCxvFyn6JCBmVZ2r9JUrTA_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwgUtGjAWxSZiVeZrmO2obWO.jpg?f=fotoalbum_large

Race Blue SL 85 (advanced)

[ Voor 3% gewijzigd door maxpaumen op 02-07-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Iemand die wat kan zeggen over het standaard audio systeem/geluid (dus niet het Canton systeem) in de Elroq? Hoe is de sound? Ik verwacht geen house party 😉 maar is het wel een beetje om aan te horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:50
WRT54G schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:14:
Iemand die wat kan zeggen over het standaard audio systeem/geluid (dus niet het Canton systeem) in de Elroq? Hoe is de sound? Ik verwacht geen house party 😉 maar is het wel een beetje om aan te horen?
Ja, prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:18
Is prima hoor. Ik mis een beetje diepe bass, maar het is er wel.
Ik vind het goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Het kan niet heel hard, zodra de volumeslider over iets meer als de helft heen gaat dan merk je geen verschil meer in volume.
Alsof die softwarematig ergens geknepen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Shanquish schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:15:
Het kan niet heel hard, zodra de volumeslider over iets meer als de helft heen gaat dan merk je geen verschil meer in volume.
Dat zie je ook aan de slider zelf. Vanaf een bepaald punt is het geen lijn meer maar zijn het puntjes, in dat deel is er geen verschil meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 14:15
Doorzoek dit topic even. Er is al heel veel over gezegd. TLDR; Het is enorm persoonlijk, hangt nogal van je wensen en verwachtingen af. Ik vond het niets. Canton is een stuk beter, maar verwacht geen high-end zoals bij dure auto's of Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErEf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 23:11
Afgelopen maandag een proefrit gemaakt in een Elroq BE. Er zat geen DCC op dit model. Ik vond 'm ook rijden als een dweil.. heel zenuwachtig, zoekend.
Ik kon daarna rijden in een Enyaq sportline, ook zonder dcc maar die heeft standaard progressieve stuurbekrachtiging las ik.

Scheelt dat als de BE DCC heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
ErEf schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:32:
Afgelopen maandag een proefrit gemaakt in een Elroq BE. Er zat geen DCC op dit model. Ik vond 'm ook rijden als een dweil.. heel zenuwachtig, zoekend.
Ik kon daarna rijden in een Enyaq sportline, ook zonder dcc maar die heeft standaard progressieve stuurbekrachtiging las ik.

Ik heb geen DCC op mijn BE maar ben wel benieuwd wat "rijden als een dweil" is volgens u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
mindgarp schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Doorzoek dit topic even. Er is al heel veel over gezegd. TLDR; Het is enorm persoonlijk, hangt nogal van je wensen en verwachtingen af. Ik vond het niets. Canton is een stuk beter, maar verwacht geen high-end zoals bij dure auto's of Tesla.
dure auto's of Tesla _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leendert_s
  • Laatst online: 11-07 14:50
even een vraag, mijn auto geef sinds zondag aan dat 80% van de laadpalen bezet (rode bolletjes) zijn, en er staat niemand! meer mensen last van? de instellingen staan wel goed....
ondertussen heb ik de auto 2 maanden en 14386 km verder, tot heden 0.0 problemen! op de rode bolletjes na dan;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
Leendert_s schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:29:
even een vraag, mijn auto geef sinds zondag aan dat 80% van de laadpalen bezet (rode bolletjes) zijn, en er staat niemand! meer mensen last van? de instellingen staan wel goed....
ondertussen heb ik de auto 2 maanden en 14386 km verder, tot heden 0.0 problemen! op de rode bolletjes na dan;)
Casual 7500km per maand!
Leef jij in je Elroq hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leendert_s
  • Laatst online: 11-07 14:50
Decibel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Casual 7500km per maand!
Leef jij in je Elroq hahahaha
Ja zo ongeveer. hahahaha in dit tempo mag ik over 22 maanden aan de tweede Elroq beginnen.
lease is 160000 of 48 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Nu online
Chillz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:00:
- Is er een mogelijkheid om de 'suggesties' van de navigatie (voornamelijk zichtbaar op Home-screen) uit te zetten?
Totaal onnodige suggesties doet hij. Ja, ik ben een aantal keer naar de Jumbo een paar straten verder op gereden; maar daar hoef ik echt geen navigatie meer naartoe. En nee, dat ene adres waar ik één keer moest zijn, hoef ik nu weken later niet nog steeds al suggestie te blijven krijgen...

Heb al wat in het menu zitten zoeken, maar vind geen optie waarmee het weggaat...
Anderen die dit ook storend vinden,
en heeft er inmiddels al iemand een oplossing?
Ik heb het nog niet weggekregen..

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
Chillz schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:22:
[...]

Anderen die dit ook storend vinden,
en heeft er inmiddels al iemand een oplossing?
Ik heb het nog niet weggekregen..
Je zou het gebruikspatronen leren uit kunnen zetten in de Navi instellingen?
Weet niet of je dat al geprobeerd hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:28
Maikie18 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:09:
[...]

Dat zie je ook aan de slider zelf. Vanaf een bepaald punt is het geen lijn meer maar zijn het puntjes, in dat deel is er geen verschil meer.
Je bedoelt deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjiEewnZa3dd0irmo55HBcTG_XA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8O5h4w9CjBUH5kz2PX4EaVq.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de Canton merk je dan iig wel verschil. Met Witch Doctor even getest vanmorgen maar die laatste 25% gaan toch nog even aan dan.

/edit tering wat een vlekken. Dat zie ik niet onder het rijden. Straks eens mijn cadeautje van de dealer gebruiken en even poetsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Holzschuh op 03-07-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel

Klinkt niet heel positief allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Maikie18 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:09:
[...]

net gecheckt, maar bij mij is het 1 lange streep.
wellicht is dat enkel als je de Canton audio hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Shanquish schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:45:
[...]

net gecheckt, maar bij mij is het 1 lange streep.
wellicht is dat enkel als je de Canton audio hebt?
Hier standaard audio en ook de streepjes v/a 75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Shanquish schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:15:
Misschien moet dit ff meegekopieerd worden in de TS, want ik heb hier al eerder iets over gezegd:
Bob Popcorn schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Er wordt wel meer vermogen naar toe gestuurd, alleen kunnen die speakers dat niet aan. Je verhoogt de amplitude van de sinus, alleen heeft de conus geen tijd om terug te veren voor de volgende golf. Resultaat, het geluid vervormt. Oplossing: betere speakers monteren. Zonder limiter zou je je speakers "opblazen" waardoor de conus los scheurt van de rand.

Ik snap alleen niet waarom je dit zou willen, voor mij (slechthorend) zit het op 75% tegen de pijngrens aan, voor alle bronnen.
Nogmaals, ik heb het geluid gemeten en je zit op 75% (dus waar de stipjes beginnen) op 90-100 dB(A).

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Nu online
Decibel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Je zou het gebruikspatronen leren uit kunnen zetten in de Navi instellingen?
Weet niet of je dat al geprobeerd hebt.
Ja,
Uitgezet en gewist.
Heeft niks opgeleverd

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:17

Heimdallr

Asgard

Ik heb DCC in mijn Sportline en het verschil tussen normaal, comfort en sport is erg groot. Ik ben heel blij dat ik DCC heb gekozen.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 13:25
maxpaumen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:24:
Hij is binnen, 1-5 besteld, en ik kan hem 9-7 ophalen, 4 weken eerder dan verwacht.

Stap 5/9: Honeymoon

[Afbeelding]

Race Blue SL 85 (advanced)
Nice, zo heb ik hem ook besteld, alleen dan de 60 variant en niet de 85.
Jou foto bevestigd voor mij maar weer de kleur :9~
Ben benieuwd naar je ervaringen, ik moet helaas nog tot Oktober wachten ivm lopend contract van de huidige wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:32

Ik heb geen DCC maar het rijgedrag op de weg is inderdaad zo lomp als je van een SUV mag verwachten. Ik hoop dat over 4 jaar er weer meer stationwagens op de markt zijn. Dat gezegd te hebben is het op bouwterreinen wel heerlijk. Lekker veel bodemspeling en grote wielen.

Helaas door het stof van deze zandbak nu wel allemaal waarschuwingen over dat alle veiligheidssystemen het niet meer doen. Heeft iemand een overzicht van waar alle sensoren zitten zodat ik deze schoon kan poetsen? Ik zie eigenlijk enkel de radar achter de achteruitkijkspiegel. Of zit de rest 'ergens' achter het glimmende zwarte gedeelte tussen de koplampen? Ik had eigenlijk gehoopt dat je ze ouderwets zou kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:59:
[...]

Misschien moet dit ff meegekopieerd worden in de TS, want ik heb hier al eerder iets over gezegd:

[...]

Nogmaals, ik heb het geluid gemeten en je zit op 75% (dus waar de stipjes beginnen) op 90-100 dB(A).
Ligt ook aan de bron. Bij sommige DAB+-zenders is de uitzending gewoon zachter. Bij Spotify via Android Auto word je doof als je hetzelfde volume aanhoudt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Kanoet schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:43:
[...]

Ik heb geen DCC maar het rijgedrag op de weg is inderdaad zo lomp als je van een SUV mag verwachten. Ik hoop dat over 4 jaar er weer meer stationwagens op de markt zijn. Dat gezegd te hebben is het op bouwterreinen wel heerlijk. Lekker veel bodemspeling en grote wielen.
Valt mee hoor. Een EQB is (bijvoorbeeld) echt een boot vergeleken met de Elroq (zonder DCC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErEf
[...]

Helaas door het stof van deze zandbak nu wel allemaal waarschuwingen over dat alle veiligheidssystemen het niet meer doen. Heeft iemand een overzicht van waar alle sensoren zitten zodat ik deze schoon kan poetsen? Ik zie eigenlijk enkel de radar achter de achteruitkijkspiegel. Of zit de rest 'ergens' achter het glimmende zwarte gedeelte tussen de koplampen? Ik had eigenlijk gehoopt dat je ze ouderwets zou kunnen zien.
dankjewel voor je bericht.
van een V60 voorwiel aangedreven lage auto naar een SUV, dat veranderd van mij natuurlijk ook een andere mindset. Niet bij stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErEf
Elroq85 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Ik heb geen DCC op mijn BE maar ben wel benieuwd wat "rijden als een dweil" is volgens u?
Ik vind de besturing, zenuwachtig.. zoekend. Niet zo direct. Misschien kan je 't ook licht noemen.

Ik ben natuurlijk een ander soort auto gewend. Volvo v60. voorwiel aangedreven en brede sloffen.

Daarom ben ik benieuwd wat iemand met een BE uitvoering inc DCC er van vindt die progressieve stuurbekrachtiging heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVlug
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-07 21:06
Ik ben sinds 2 weken over van een Volvo V60 T6 (PHEV) naar een Elroq BE 60. Natuurlijk is dit compleet anders rijden, veel hoger en gaat de Elroq niet zo strak een bocht door als een lage station wagen. Ik begin er langzaam weer aan te wennen. Mijn afgelopen auto's waren SUV - station - SUV - station en nu dus weer een SUV. Elke keer weer even wennen. Heb geen DCC op de Elroq, wel sinds gisteren aan het uitzoeken in de individuele modus met enkele zaken op sport te zetten. Stuur op sport vind ik veel fijner dan in normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxpaumen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-07 13:37
miniterror schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:01:
[...]

Nice, zo heb ik hem ook besteld, alleen dan de 60 variant en niet de 85.
Jou foto bevestigd voor mij maar weer de kleur :9~
Ben benieuwd naar je ervaringen, ik moet helaas nog tot Oktober wachten ivm lopend contract van de huidige wagen.
Eens, lang getwijfeld maar uiteindelijk heel blij met deze keuze. Mooie van de SL is dat je een zwarte bumper hebt voor en achter in plaats van grijs bij de BE. Wordt wat mij betreft te druk als je zwarte, grijze elementen combineert met nog een extra kleur (of de auto moet zelf grijs of zwart zijn).

Misschien offtopic maar wat betreft je lopende leasecontract. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Mogelijk heb je het al gecheckt maar de meeste leasemaatschappijen brengen geen extra kosten in rekening als je de auto iets eerder (bv. een maand) inlevert. Daarnaast kan het ook zijn dat je wel moet bijbetalen maar dat je(werkgever) geld terugkrijgt doordat je minder kilometers hebt gemaakt dan is afgesproken in het contract, wat deze extra kosten dan weer opheft. Mogelijk een belletje naar de dealer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
ja als je zijn uitleg hoort wordt je er niet echt heel gelukkig van idd. Hoe kan het in godsnaam dat je free formule voor alles (excl ionity) in de regel goedkoper uitkomt dan een betaalde formule. Makes no sense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-07 12:43
Sorry voor de rant (want ik ben wel blij met mijn wagen), maar voor wie twijfelt tussen Skoda en Tesla:

De Skoda is een mooie, traditionele auto. Veel fysieke knoppen, het interieur voelt luxe en degelijk aan. Maar qua functionaliteit is het gewoon echt minder dan een Tesla.

Ik mis de one pedal driving. In de Elroq moet je zelf remmen en het pedaal doordrukken voor auto hold. Bij het wegrijden schiet de auto vaak abrupt van zijn plek. Als je nooit in een Tesla hebt gereden, valt het misschien niet op, maar je weet simpelweg niet wat je mist.

De MySkoda-app is een aanfluiting. In de meeste gevallen werkt hij niet: geen verbinding of de auto zit in "Accubescherming". Voor een auto van 50k vind ik dat echt teleurstellend.

Een van de redenen dat ik voor Skoda koos, was Apple CarPlay, maar inmiddels weet ik dat dat niet zaligmakend is. Je telefoon loopt snel leeg en de draadloze oplader kan het meestal niet bijhouden.

Ook werkt het HUD alleen met de ingebouwde navigatie, niet met CarPlay in combinatie met Flitsmeister of Google Maps.

Wat ook tegenvalt: via CarPlay mag je het toetsenbord niet gebruiken in Spotify of andere apps tijdens het rijden. En YouTube kijken? Vergeet het maar want dat kan niet via CarPlay. Bij Tesla heb je die vrijheid wel.

Het zijn misschien allemaal kleine dingen, maar softwarematig loopt Tesla echt mijlenver voor.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over “KESSY”. Als je uit een Tesla komt, voelt dat gewoon als jaren 90-technologie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-07 10:25
[...]

Achter de " tech-deck". zitten sensoren idd. Dat is de zwarte balk tussen de lampen voor.

Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@MOOS Hoezo werkt de HUD niet met CarPlay en Google Maps? Ik gebruik Android Auto met Maps en ik zie alles ook op de HUD (met uitzondering van de suggestie om een rijbaan op te schuiven).

Wellicht is het zo dat de HUD alleen werkt met Apple Maps als je CarPlay gebruikt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:13
@MOOS Dan wil je alvast vertellen, snap maar niet in een Nissan. ;)

Als je de Skoda app slecht vind, dan kan ik je zeker aanraden een Nissan Myconnect app te gebruiken. Dan weet je pas echt hoe slecht het kan zijn. Om over de interne navigatie nog maar te zwijgen. Het HUD wat ik in de Qashqai had was netjes, maar werkte alleen met de interne navi, de navi van carplay werd niet doorgegeven zelfs niet als je Apple Maps gebruikte.

Het enige wat de EV's van Nissan dan wel hebben is het One pedal driving, of ePedel zoals het daar heet. Maar hoe goed die werkt weet ik niet. Zelf in de Qashqai (mild hybrid automaat) had ik hetzelfde als hoe het bij de Elroq is/ gaat zijn en ook tijdens de proef ritten had ik daar geen moeite mee.

Dit kan inderdaad anders zijn als je Tesla gereden hebt.

Zelf zie ik het eigenlijk zo, Tesla is een computer die in een auto chasis is gebouwd. Waarbij de Skoda een auto is, met een entertainment systeem ingebouwd. Fundamenteel andere uitgangspunt waar de een blij van wordt en de andere niet.

Ik ga dan ook blij zijn als ik dinsdag mijn BE60 mag ophalen. Vooral nu ik iets meer dan een maand al zonder auto zit. (werk tijd dus niet nodig gehad voor woon werk verkeer)

Het enige minpuntje wat ik wel wat jammer vind, zijn de deurgrepen in de Elroq van binnen. Deze doen me een beetje te plastic overkomen. Had het mooier gevonden als dit nog in het beklede gedeelte van de deur had gezeten.

En inderdaad @S_Chief zover ik weet werkt dat bij carplay alleen met Apple maps. Wellicht ook met andere goedgekeurde apps, maar het kan zijn dat daar Flitsmeister en Google Maps niet bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
Zijn er hier nog rijders die ook met Homeassistant en de MySkoda integration al een projectje hebben gestart om de auto daarlangs te bedienen ?
Ik heb het al een aardig stukje werkend, maar ben nog aan het knutselen hoe ik als de auto aan de lader hangt ook daarwerkelijk een plaatje krijg waar de kabel te zien is net als dit in de app te zien is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pkrielen
Dat is inderdaad wat ik gebruik. in combinatie met "ultra vehicle card".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuEw9W_rU5L1J9DvCYEUTLFZjY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sk4mu3oANcYqm5Dv860hTyJb.png?f=fotoalbum_large
Voor het oplaadstukje heb ik dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeL0oDccajSMIeZqy310ogy26Wk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NykREMFbFAFw3BuQVHSIrvmZ.png?f=fotoalbum_large
Alleen wil ik dus net als in de app dat hij als de stekker erin zit ook echt een plaatje met de stekker erin.
Skoda heeft er 2 plaatjes voor, die ze in de app combineren, maar dat krijg ik dus in HomeAssistant nog niet voor elkaar.
https://iprenders.blob.co...01080dayvext_side1080.png
https://mspgwlivestorage....ble_charging_light_v1.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-F07rfo5t6MyLwKCJp3pFy6iNQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uS3K22D4MQnf83zzjdhyn5RI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptspekkie
Dat ziet er al erg netjes uit en is zeker iets waar ik ook mee zal gaan experimenteren als ik de auto volgende week heb.

Voor wat betreft het combineren je zou toch verwachten dat je wel ergens in de "ultra vehicle card" een overwrite kan plaatsen dat wanneer de Charger unplugged een "false" is, het tweede plaatje ook geladen moet worden. Of als dat niet kan, dat je wel het normale vehicle plaatje kan overschrijven en dan kan je met een image editor zelf een gecombineerd plaatje maken met de kabel er al aan.

Wel 1 puntje, ik zie dat je de in je plaatjes de kabel al netjes omgedraaid hebt zodat ie de andere kant op loopt ten opzichte van de Skoda app. Echter als je die zo gebruikt, dan zit toch de laadpoort aan de verkeerde kant van de auto? Ik zou persoonlijk eerder het plaatje van de auto omdraaien zodat ie dezelfde kant op staat als in de skoda app ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOOS
S_Chief schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:57:
@MOOS Hoezo werkt de HUD niet met CarPlay en Google Maps? Ik gebruik Android Auto met Maps en ik zie alles ook op de HUD (met uitzondering van de suggestie om een rijbaan op te schuiven).

Wellicht is het zo dat de HUD alleen werkt met Apple Maps als je CarPlay gebruikt..
Ik heb het geprobeerd, en met Apple Maps werkt het inderdaad wel! Zowel de HUD als de instructies op het dashboard. Ik ben best gehecht aan Google Maps, maar misschien kan ik hier aan wennen. Bedankt voor de tip! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Ik ben nog in blijde verwachting van mijn Elroq en heb (uiteraard 😁) al een hoop filmpjes bekeken. Maar iets is mij niet duidelijk: schakelt de 'file-assistent' automatisch in, zelfs als de travel assistent of ACC uitgeschakeld is? (Volgens het filmpje van Matthias Speicher wel, maar misschien zijn de ervaringen anders?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:28
Elpenoor schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:30:
Ik ben nog in blijde verwachting van mijn Elroq en heb (uiteraard 😁) al een hoop filmpjes bekeken. Maar iets is mij niet duidelijk: schakelt de 'file-assistent' automatisch in, zelfs als de travel assistent of ACC uitgeschakeld is? (Volgens het filmpje van Matthias Speicher wel, maar misschien zijn de ervaringen anders?)
De Elroq heeft geen echte als zodanig gedefinieerde file-assistent. Het is voor mijn gevoel vooral een combinatie van hulpsystemen die samen toevallig hetzelfde effect hebben.
Ik heb de filmpjes ook gekeken maar kan me niet herinneren dat dit automatisch zou aangaan.

Als je namelijk TA of ACC hebt aanstaan zorgt dat in combinatie met langzaamrijdend verkeer voor je dat de auto de afstand houdt en ook weer optrekt. Maar dat werkt ook voor een regulier verkeerslicht.

Maar als die uitstaan weet de auto niet hoe hard die zou moeten rijden dus kan het me eigenlijk niet voorstellen. Optrekken en accelereren doet die niet zonder actieve instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Holzschuh schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:39:
[...]

De Elroq heeft geen echte als zodanig gedefinieerde file-assistent. Het is voor mijn gevoel vooral een combinatie van hulpsystemen die samen toevallig hetzelfde effect hebben.
Ik heb de filmpjes ook gekeken maar kan me niet herinneren dat dit automatisch zou aangaan.

Als je namelijk TA of ACC hebt aanstaan zorgt dat in combinatie met langzaamrijdend verkeer voor je dat de auto de afstand houdt en ook weer optrekt. Maar dat werkt ook voor een regulier verkeerslicht.

Maar als die uitstaan weet de auto niet hoe hard die zou moeten rijden dus kan het me eigenlijk niet voorstellen. Optrekken en accelereren doet die niet zonder actieve instellingen.
OK, dat is al duidelijker - benieuwd hoe het dan in de praktijk werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptspekkie
Skoda heeft dit over Traffic Jam Assist te zeggen:

Linkje naar artikel.

Ondanks de Elroq er niet specifiek bij staat, meen ik op andere plekken gelezen te hebben dat ie het wel heeft. Het kan dus zijn dat deze pagina gepubliceerd is voordat de Elroq geleverd werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Elpenoor schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:30:
Traffic assist is onderdeel van de ACC. Ofwel afstand houden, ook bij lage snelheid in file.
Werkt wel heel relaxed, blijft met het verkeer meerijden etc.
MOOS schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:41:

Wat ook tegenvalt: via CarPlay mag je het toetsenbord niet gebruiken in Spotify of andere apps tijdens het rijden. En YouTube kijken? Vergeet het maar want dat kan niet via CarPlay. Bij Tesla heb je die vrijheid wel.
YouTube kijken in de auto kan ik maar niet begrijpen en wat mij betreft mogen ze dat wat wetgeving betreft ook wel verbieden. Waarom zou je in godsnaam in je auto YouTube willen kijken? |:(
Is je partner thuis op de bank dan zo verschrikkelijk dat je maar in de auto moet gaan schuilen?!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cptspekkie
Simpel, als je dan toch een half uurtje bij de snellader staat is het best leuk om even de volgende Electrified Speicher video te kijken op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
ErEf schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:33:
[...]

Ik vind de besturing, zenuwachtig.. zoekend. Niet zo direct. Misschien kan je 't ook licht noemen.

Ik ben natuurlijk een ander soort auto gewend. Volvo v60. voorwiel aangedreven en brede sloffen.

Daarom ben ik benieuwd wat iemand met een BE uitvoering inc DCC er van vindt die progressieve stuurbekrachtiging heeft.
Ok, ik heb dat gevoel totaal niet eerlijk gezegd. Heb altjid BMW gereden met RWD en dat bevalt mij het beste.
Onder mijn auto heb ik overigens breedtemaat 255 en dat zijn toch voor een gezinsauto redelijk brede banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOOS
Flix20 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:23:
YouTube kijken in de auto kan ik maar niet begrijpen en wat mij betreft mogen ze dat wat wetgeving betreft ook wel verbieden. Waarom zou je in godsnaam in je auto YouTube willen kijken? |:(
Is je partner thuis op de bank dan zo verschrikkelijk dat je maar in de auto moet gaan schuilen?!
Haha, ik bedoelde tijdens het laden! 😄

Tijdens het rijden kun je – ook in een Tesla – geen gebruik maken van Netflix, YouTube of dergelijke apps.
Pagina: 1 ... 41 ... 43 Laatste