Ik had de dag dat de dealer belde (22e) ook al een kenteken gevonden wat die dag geregistreerd was en vroeg de dealer of dat de mijne was. Die wist me toen te vertellen dat ze hem 5 werkdagen voor aflevering/tenaamstelling aan zouden vragen.carlhendrix schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:23:
[...]
Dat dacht ik dus ook bij mijn kenteken. Ik had er één gevonden die precies overeen kwam. Wat bleek, mijn kenteken werd 2 dagen vóór aflevering pas goedgekeurd en tenaamgesteld. Het was een compleet ander kenteken dan wat ik had gevonden(overige specs kwamen wel overeen)
Dus met die extra redenatie denk ik dat het wel goed zit, maar ik hou komende dagen de RDW site nog in de gaten of er nog meer bijkomen..
man man man, daar krijg ik als developer toch tranen van in de ogen 🙈🙈Exactor it schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:58:
Een tip voor mensen die tegen een foutmelding over adres (uw adresgegevens kunnen niet worden gevalideerd) aanlopen bij het kopen van modules in de app (in mijn geval proefperiode acc): je moet bij je postcode een spatie tussen nummers en letters zetten.
Ik als gebruiker ook hoor. Moest best ff Googlen om een antwoord te vinden (uiteindelijk op een Brits Skoda forum een post van een jaar teruggevonden waarbij je ook een idiote spatie moest invoeren) dus dacht deel hem hier met Nederlandse foutmelding. Hopelijk is Googlen voor anderen daardoor iets makkelijker.DrDelete schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:35:
[...]
man man man, daar krijg ik als developer toch tranen van in de ogen 🙈🙈
En dan in leuker nieuws, vandaag eerste keer met de elroq een stukje forensenverkeer gedaan. Reed als een zonnetje. Echt heel veel fijner dan onze vorige auto, een Scala.
[ Voor 14% gewijzigd door Exactor it op 11-06-2025 19:17 ]
Of je nu in een EV rijdt of niet, hard rijden heeft gewoon effect op je energieverbruik. Als je het mij vraagt hoef je in een EV juist mínder op je rijgedrag te letten. Waar je bij een ICE binnen de bebouwde kom onzuinig rijdt, rij je nu juist zuinig ivm efficientie van de motor én regeneratie.
Serieuze vraag van iemand die ook al in zijn ICE op zijn verbruik lette
Ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik voel het niet als 'drang' maar vind het (meestal) gewoon prettig om enigszins rustig te rijden en kijk tijdens een rit best regelmatig naar de verbruiks- en andere cijfers. Met rustig rijden bedoel ik niet 'truttig' of hypermilen, maar gewoon normaal accelereren (niet plankgas), cruise control op 2-3 km boven de maximum snelheid, airco uit of op 'eco', beetje anticiperen/uitrollen - dat soort dingen.Kanoet schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:32:
Wat zit er eigenlijk achter die drang naar laag verbruik die er onder sommige EV rijders heerst? Ook in een ICE kan je zuinig of slurpend rijden toch? Ik begrijp dat je met een kleine accu wel erg snel met je rijgedrag wordt geconfronteerd als je vaker moet laden. In principe kunnen EV's de effecten van je rijgedrag en verbruikers(AC/verwarming) goed duidelijk maken maar dat doet de Elroq nauwelijks in mijn ogen. En de EV rijders van nu zijn toch niet meer de eerste lichting die het vooral deden vanwege milieu?
Of je nu in een EV rijdt of niet, hard rijden heeft gewoon effect op je energieverbruik. Als je het mij vraagt hoef je in een EV juist mínder op je rijgedrag te letten. Waar je bij een ICE binnen de bebouwde kom onzuinig rijdt, rij je nu juist zuinig ivm efficientie van de motor én regeneratie.
In principe deed ik vroeger met ICE auto's niet echt anders, ook al zaten daar ook echte benzineslurpers bij. Maar was me toch altijd bewust van het verbruik. En nu met BEV's nog steeds, en dat gaat automatisch. Maar zeker niet omdat ik per se de range wil maximaliseren of iets
Een (bewezen) niet-efficiente BEV valt bij mij eigenlijk al af, bij een zoektocht naar een andere auto. Dan gaat het dus niet eens om het rijbereik. Sterker: ik denk dat ik een heel efficiente BEV met kleine accu en (bijvoorbeeld) 350km range zou prefereren boven een echt onzuinige BEV met grote accu en (bijvoorbeeld) 550km range - ook al zouden ze ongeveer hetzelfde kosten. Gevoelskwestie, denk ik

Mocht ik dan maar 250km kunnen rijden ipv de 350 a 400, dan heb ik daar geen probleem mee. Verst weg wonenden familie is 204km, en zelfs al zou ik even een paar minuten bij een Tesla lader moeten stoppen onderweg (of een andere, maar gezien de tesla goedkoper is, denk ik eerder daar dan te stoppen) dan vind ik dat ook zo'n probleem niet. 😉
En ik heb de laatste maand dat ik mijn ICE auto had voordat ik die alvast inleverde, (zit nu nog even zonder) toen deed ik al een tijdje de wagen niet meer aftanken, dus was het rijbereik met die 1/2 tot 2/3 gevulde tank ook vergelijkbaar met het bereik van de BE60. Dus ben al een beetje gewend geraakt aan de actieradius. 😆
Dat gezegd te hebben, snap ik ook best wel dat er hier mensen zijn die er een sport van kunnen maken zo zuinig mogelijk te rijden. Je bespaart sowieso al ten opzichte van de benzine prijs, maar waarom niet elke laatste km eruit wringen. Als het je lukt, waarom niet.
- standaard maat wielen is zuiniger. Dus bij 20 of 21 inch voor de Elroq zal bereik minder zijn.
- winterbanden of zomerbanden. Winterbanden geven een lager bereik.
- bandenspanning. Te laag of laag geeft verminderd bereik.
- regen of nat wegdek. Meer rolweerstand wat weer leidt tot minder bereik.
- tegenwind boven windkracht 4. Bij rondje Sassenheim-Eindhoven vice versa (2x162km) merk ik het verschil tussen heen- en terug-reis wel bij harde wind.
- snelheid 124kmh geeft 15% minder bereik.
- snelheid 134kmh geeft 30% minder bereik.
- Verschil met of zonder verwarming heb ik nooit getest. Temperatuur altijd op 20,5 C.
Huidige ( lease)auto Kia Soul 64kWh.
Vanaf mei geeft de GOM-meter rond de 440-450km bereik aan bij volle accu. WLTP=450km.
Standaard woonwerk-verkeer 10 minuten dorp, 30 minuten snelweg. Komt grofweg overeen met WLTP-testwegen en snelheid.
Ik rijd altijd in ECO-stand met airco/verwarming in NORMAL stand.
Regeneratie op 0. Oftewel ik regenereer door te remmen, verder laat ik de auto rustig uitlopen. Echter zonder dat ik een trage slak ben die verkeer ophoudt. Ik rijd mee met de flow maar ik rijd wel door. Snelweg rijd ik zoveel mogelijk de maximum snelheid.
Alleen bij mijn 1e EV met 220km bereik zomers en 185km bereik in de winter had ik in het begin nog range anxiety.
Echter met 390-450km bereik nu, let ik echt niet meer op verbruik. Lekker warm/koel in de auto, vloeiende rijstijl, 128km per dag en thuis met kabeltje over de stoep om de 3 dagen laden.
Voorlopig staat de Elroq dik op de eerste plaats als mijn nieuwe leaseauto per april 2026.
Elroq 60, Business met Clever-pakket, Energy blue en 19 inch standaard wielen.
[ Voor 9% gewijzigd door Hans N op 12-06-2025 01:35 ]
Wij mogen vandaag de Elroq ook ophalen, zal niet chique zijn, maar ze krijgen de Merc zoals die er nu bijstaat en dat is grijzer dan ie eigenlijk isShanquish schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:39:
[...]
ah, ik mag morgen de sleutels in ontvangst nemen, BE60 met pluspakket en lodge interieur.
vanmiddag de Golf nog even netjes wassen en leegruimen, dan mag die na 5 jaar en 3 dagen trouwe dienst naar een nieuw baasje.
kenteken heb ik vorige week al gekregen, meteen laadpas van travelcard erop aangevraagd.

Die dealers verdienen genoeg om de auto zelf schoon te maken, was bij de Mercedes Dealer zelfs onderdeel van de (dikbetaalde) service.
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Jouw Merc is/was privé als ik het me goed herinner, dus is zo eigendom v/d dealer.JPD68 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:38:
[...]
Wij mogen vandaag de Elroq ook ophalen, zal niet chique zijn, maar ze krijgen de Merc zoals die er nu bijstaat en dat is grijzer dan ie eigenlijk is![]()
Die dealers verdienen genoeg om de auto zelf schoon te maken, was bij de Mercedes Dealer zelfs onderdeel van de (dikbetaalde) service.
Gezien de andere user aangeeft precies 5 jaar de golf gehad te hebben maak ik de aanname dat het een lease betreft. Dan gaat de auto dus terug naar de LM en die zal een inleverbeleid hebben.
PSN: Flix20-NL
Ben daar inderdaad ook wel erg benieuwd naar. Is het de uitdaging of echt het idéé zo zuinig mogelijk te rijden en zo minder te verbruiken?Kanoet schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:32:
Wat zit er eigenlijk achter die drang naar laag verbruik die er onder sommige EV rijders heerst? Ook in een ICE kan je zuinig of slurpend rijden toch? Ik begrijp dat je met een kleine accu wel erg snel met je rijgedrag wordt geconfronteerd als je vaker moet laden. In principe kunnen EV's de effecten van je rijgedrag en verbruikers(AC/verwarming) goed duidelijk maken maar dat doet de Elroq nauwelijks in mijn ogen. En de EV rijders van nu zijn toch niet meer de eerste lichting die het vooral deden vanwege milieu?
Zelf weiger ik ook op comfort of rijstijl in te leveren om die laatste paar km er maar uit te halen.
Ik wil gewoon in een comfortabele 19graden en als het buiten erg koud is stoel verwarming erbij, muziek kunnen luisteren en niet achter en tussen de vrachtwagens blijven plakken.
Zojuist heb ik mijn Elroq van de zaak opgehaald. De eerste paar kilometers bevielen goed. Bij het ophalen kreeg ik wel even een tegenvaller te verduren betreffende de bijtelling. Hiervoor had ik een voorloopauto (Opel Corsa sinds april 2024) welke ik alleen zakelijk reed. De Elroq wil ik per direct privé gaan rijden en er werd mij verteld dat ik dan over het eerste half jaar van 2025 met terugwerkende kracht bijtelling over de Corsa zal moeten betalen als ik nu de Elroq privé ga rijden. Mijn huidige private lease auto (A3) heb ik aangeboden ter contract overname en het contract is nu door de nieuwe berijder ondertekent. De private lease auto zal dus op korte termijn weggaan, zodra de BKR check gedaan is. Ik heb naar mijn idee niet echt een andere keuze dan de Elroq privé te rijden en over de Corsa de bijtelling te betalen. Is er toevallig iemand die een andere oplossing ziet? Alvast bedankt.
Ja, dat is erg vervelend. Ik denk alleen dat je het beter even hier kunt vragen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1701529, want dit heeft weinig met de Elroq of überhaupt met een EV te maken.remcodh078 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:29:
Beste mede Tweakers en Elroq fans,
Zojuist heb ik mijn Elroq van de zaak opgehaald. De eerste paar kilometers bevielen goed. Bij het ophalen kreeg ik wel even een tegenvaller te verduren betreffende de bijtelling. Hiervoor had ik een voorloopauto (Opel Corsa sinds april 2024) welke ik alleen zakelijk reed. De Elroq wil ik per direct privé gaan rijden en er werd mij verteld dat ik dan over het eerste half jaar van 2025 met terugwerkende kracht bijtelling over de Corsa zal moeten betalen als ik nu de Elroq privé ga rijden. Mijn huidige private lease auto (A3) heb ik aangeboden ter contract overname en het contract is nu door de nieuwe berijder ondertekent. De private lease auto zal dus op korte termijn weggaan, zodra de BKR check gedaan is. Ik heb naar mijn idee niet echt een andere keuze dan de Elroq privé te rijden en over de Corsa de bijtelling te betalen. Is er toevallig iemand die een andere oplossing ziet? Alvast bedankt.
Gefeliciteerd met je Elroq!

Klopt, de niet-privé regeling gaat per kalender jaar, en heeft niks met de auto te maken in vaststelling of je bijtelling moet betalen of niet. Als je in een kalenderjaar meer dan 500km privé rijd moet je over alle zakelijk gereden auto's dat jaar bijtelling betalen.remcodh078 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:29:
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Het klopt dat factoren als luchtweerstand, weer, wegdek, banden, bandenspanning en -last but not least- snelheid allemaal invloed hebben het verbruik en daarmee de actieradius. Maar dit geldt zowel voor EV's als ICE-auto's.Hans N schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 01:31:
Als EV-rijder met 7 jaar ervaring kan ik een aantal punten benoemen die invloed hebben op het bereik.
- standaard maat wielen is zuiniger. Dus bij 20 of 21 inch voor de Elroq zal bereik minder zijn.
- winterbanden of zomerbanden. Winterbanden geven een lager bereik.
- bandenspanning. Te laag of laag geeft verminderd bereik.
- regen of nat wegdek. Meer rolweerstand wat weer leidt tot minder bereik.
- tegenwind boven windkracht 4. Bij rondje Sassenheim-Eindhoven vice versa (2x162km) merk ik het verschil tussen heen- en terug-reis wel bij harde wind.
- snelheid 124kmh geeft 15% minder bereik.
- snelheid 134kmh geeft 30% minder bereik.
- Verschil met of zonder verwarming heb ik nooit getest. Temperatuur altijd op 20,5 C.
De hamvraag is echter: waarom is hier bij EV's zoveel meer aandacht voor dan bij auto's met een verbrandingsmotor? Dat was volgens mij ook de vraag die @Kanoet stelde, aangezien hij in zijn ICE ook al bezig was met zuinig rijden.
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: ICE is 25-40% efficiënt en de rest van de energie gaat verloren in de vorm van warmte. Elektromotoren in EV's hebben een efficiëntie van 80-90%. Dit betekent dat de benodigde extra energie, door bijvoorbeeld toegenomen luchtweerstand (bij hogere snelheid), een relatief groter deel van van de beschikbare energie vergt.
Simpel voorbeeldje: Stel dat auto A (ICE) 30% efficiënt is en auto B (EV) 90% efficiënt, en dat als ik 10 km/u harder ga rijden, dit 10% extra energie vergt. Bij auto A stijgt mijn verbruik dan met 3% en bij auto B met 9%.
Ik denk dat dit de belangrijkste reden is dat er bij EV's zoveel meer aandacht is voor zuinig rijden. Maar er zijn natuurlijk ook zat andere reden om dit te doen, zoals je bankrekening, voor het klimaat of omdat hypermilen gewoon leuk is.
Ja dat is de belastingdienst helaas die om de hoek komt kijken. Je hebt geen andere keuze want de bijtelling loopt per kalenderjaar. Of je moet nu de Elroq tot einde van het jaar enkel zakelijk rijden en in het nieuw jaar pas prive.remcodh078 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:29:
Enkel wanneer je halverwege het jaar bij een andere werkgever gaat werken dan geldt dit niet.
https://www.fiscaalvanmor...ee-werknemer-prive-rijdt/
Het is niet iets dat mij duidelijk is gemaakt of waar ik over gelezen heb, dus ja onverwacht. Ik dacht gelezen te hebben dat je 1x per jaar kon switchen tussen wel/niet privé rijden en dan betreft dit ook nog een andere auto.Flix20 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:42:
Je hebt er nu niets meer aan, maar dat kan toch niet echt een onverwachte tegenvaller zijn geweest?
[ Voor 5% gewijzigd door remcodh078 op 12-06-2025 14:17 ]
Je kan idd 1x per jaar switchen, per 1 januari dan. Ik dacht ooit ook dat ik de auto prive niet nodig had, na 2 maanden toch maar in de bijtelling gezet, ging ook met terugwerkende kracht.remcodh078 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:15:
[...]
Het is niet iets dat mij duidelijk is gemaakt of waar ik over gelezen heb, dus ja onverwacht. Ik dacht gelezen te hebben dat je 1x per jaar kon switchen tussen wel/niet privé rijden en dan betreft dit ook nog een andere auto.
:strip_exif()/f/image/GmbsV7rSAgzbu5tQZB5vsmlg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/49kAwNmrlfK4v3tAWt3zNf56.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij komt het doordat de oudere EV's langzamer opladen.Kanoet schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:32:
40 minuten op een e-Niro voor een 20-80 was te lang, zelfs met de lunchpauze op hetzelfde moment.
Dus een beetje langzamer rijden scheelde echt minuten op de reis.
Nu de accu's de 10-80 in minder dan 30 minuten opladen en een bruikbare 20-70 in 20 minuten, kan het me geen bal meer schelen.
Ik moet toch stoppen voor het toilet.
Pardon my poor Dutch!
Pardon my poor Dutch
Mijn ervaring is dat ik in Nederland bijna nooit 20-80 moet bijladen, alleen op vakantie.Parking22 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:36:
[...]
Voor mij komt het doordat de oudere EV's langzamer opladen.
40 minuten op een e-Niro voor een 20-80 was te lang, zelfs met de lunchpauze op hetzelfde moment.
Nu de accu's de 10-80 in minder dan 30 minuten opladen en een bruikbare 20-70 in 20 minuten, kan het me geen bal meer schelen.
Pardon my poor Dutch!
Als ik het niet naar huis haal, volstaat meestal een 5 minuten aan de snellader, dan heb ik genoeg om thuis te komen. Maar ik woon in t midden van t land, dat helpt natuurlijk.
Ik let dus echt nooit op de SoC, alleen s'avonds even of ik m aan de lader moet hangen voor de volgende dag.
Overigens, mensen met "range anxiety" zijn meestal mensen die niet electrisch rijden, of dat voor t eerst doen.
[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 12-06-2025 16:06 ]
Om je een idee te geven wat snelladen voor verschil maakt, heb ik vier auto's naast elkaar gezet voor de verschillen. Ik vind het wel verhelderend, wat nu echt het verschil is en hoe ik mij er door moet laten leiden. Bij langere reizen laden tot 80%, of juist bij 70% afhaken.Parking22 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:36:
[...]
Voor mij komt het doordat de oudere EV's langzamer opladen.
Pardon my poor Dutch!
Verbruik heb ik bewust erbuiten gelaten, omdat je die kan beïnvloeden door de rechtervoet en voor elke gebruiker anders is.
Uitgangspositie:
Alle auto's starten met 10% lading en de batterij is op de juiste temperatuur.
Bron: video's van Bjorn Nyland op YT.
Kia Niro EV (netto 64 kWh):
na 10 min is er 21,5% lading bij
na 20 min is er 40,5% lading bij
na 30 min is er 56,0% lading bij
na 40 min is er 67,5% lading bij
Toyota BZ4X (netto 64kWh):
na 10 min is er 32,0% lading bij
na 20 min is er 53,0% lading bij
na 30 min is er 66,0% lading bij
na 40 min is er 76,0% lading bij
Tesla Model Y standard range netto 55kWh (BYD batterij):
na 10 min is er 45,0% lading bij
na 20 min is er 72,0% lading bij
na 30 min is er 85,0% lading bij
na 40 min is er 89,0% lading bij
Hyundai Kona '24 (netto 65kWh)
na 10 min is er 24,0% lading bij
na 20 min is er 47,5% lading bij
na 30 min is er 63,5% lading bij
na 40 min is er 70,5% lading bij
:strip_exif()/f/image/cEf4n5J3eJHnv0d8MMwtaxJn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WSJ32wg4J5I7IADUGlpARKKt.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk die data dump, maar dit zijn gewoon de 10-~70-80 (snel)laadtijden in percentages.MarcoEV schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:08:
[...]
Om je een idee te geven wat snelladen voor verschil maakt, heb ik vier auto's naast elkaar gezet voor de verschillen. Ik vind het wel verhelderend, wat nu echt het verschil is en hoe ik mij er door moet laten leiden. Bij langere reizen laden tot 80%, of juist bij 70% afhaken.
Verbruik heb ik bewust erbuiten gelaten, omdat je die kan beïnvloeden door de rechtervoet en voor elke gebruiker anders is.
Uitgangspositie:
Dat zegt dus nog helemaal niets over daadwerkelijk gewonnen range met deze gegevens.
Ik haal hier niet uit wat nou het verschil is tussen wel/niet snelladen of welke conclusie jij hier nu uit trekt.
MarcoEV schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:08:
[...]
Om je een idee te geven wat snelladen voor verschil maakt, heb ik vier auto's naast elkaar gezet voor de verschillen. Ik vind het wel verhelderend, wat nu echt het verschil is en hoe ik mij er door moet laten leiden. Bij langere reizen laden tot 80%, of juist bij 70% afhaken.
Uitgangspositie:
/f/image/fFYmBeJ3bl2Y9oS62B2PBABs.png?f=fotoalbum_large)
Bron:EV-database
Zullen we de Elroq er anders even bij pakken?
Ik denk dat de DC laadsnelheid in km/u veel meer inzicht geeft dan percentages bij verschillende accucapaciteiten. (Hier zit dan wel een verbruik/kwh in verwerkt)
Je ziet dat een groter accupakket sneller kan laden, ook al zijn de 10-80% tijden soms lichtelijk minder positief.
Om de discussie weer een beetje terug on topic te duwen:
Ik heb in mijn Elroq 50 de snellaadvermogens een beetje in de gaten gehouden. Dat zijn wel andere cijfers dan de maximale vermogens zeg! Mijn accu staat nu op 50% en van die 145KW blijft er dan maar de helft van over. Dat is een kwartier laden voor 100km actieradius. Geen wereldschokkende getallen.
Ik ben erg benieuwd hoe dat snelladen gaat bevallen als ik voor werk naar onze buurlanden moet. Even een andere mindset. Op aanraden eerder dit topic heb ik ABRP met de OBDlink CX+ gekocht.
Kies welke data je wil zien.
https://evkx.net/models/skoda/elroq
Die site geeft maar 367km range voor de 85 versie?Hans N schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:33:
Laadcurve's voor de Elroq's zien hier te vinden.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Wat voor mij wel een verrassing was, is dat er in de kofferbak een laadkabeltas is meegeleverd, evenals de hangmat en het 90graden vouwbare hoekje ( sorry, heb geen betere beschrijving)
Een fijn extraatje dus. Want heb geen transportpakket oid besteld.
Oh, en niet verwacht, maar alsnog luxe platen gekregen.
Eén van de voorbeelden onder bepaalde omstandigheden (120km/u constant) geeft die range aan bij de 85.Hans N schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:09:
Ik weet niet waar je kijkt, maar als ik zo snel even kijk zie ik voor 85 de normale WLTP staan. Wil je nog een keer checken en aangeven waar je voor de 85 367km range ziet?
Van 10-80% zou 90Kw gemiddeld moeten zijn en bij 50% nog 70 is dus best redelijk in lijn. Uiteindelijk is de enige manier van vergelijken de 10-80% tijd, de rest is echt gerommel in de margeKanoet schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:20:
[...]
[Afbeelding]
Bron:EV-database
Zullen we de Elroq er anders even bij pakken?
Ik denk dat de DC laadsnelheid in km/u veel meer inzicht geeft dan percentages bij verschillende accucapaciteiten. (Hier zit dan wel een verbruik/kwh in verwerkt)
Je ziet dat een groter accupakket sneller kan laden, ook al zijn de 10-80% tijden soms lichtelijk minder positief.
Om de discussie weer een beetje terug on topic te duwen:
Ik heb in mijn Elroq 50 de snellaadvermogens een beetje in de gaten gehouden. Dat zijn wel andere cijfers dan de maximale vermogens zeg! Mijn accu staat nu op 50% en van die 145KW blijft er dan maar de helft van over. Dat is een kwartier laden voor 100km actieradius. Geen wereldschokkende getallen.
Ik ben erg benieuwd hoe dat snelladen gaat bevallen als ik voor werk naar onze buurlanden moet. Even een andere mindset. Op aanraden eerder dit topic heb ik ABRP met de OBDlink CX+ gekocht.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
:strip_exif()/f/image/NKbpgOaGhFggY48uFXtoTVLy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eqOLxIfLEwSAICzB3jqe9MxH.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze Elroq 85 SL in Race Blue 💙
Nu aan de studie 🤓
Voor de statistieken, 8 april besteld, 20 mei van de band gerold, 6 juni bij de dealer afgeleverd.
[ Voor 6% gewijzigd door JPD68 op 12-06-2025 19:40 ]
Elroq 85 > Range > Real world range estimatesHans N schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:09:
Ik weet niet waar je kijkt, maar als ik zo snel even kijk zie ik voor 85 de normale WLTP staan. Wil je nog een keer checken en aangeven waar je voor de 85 367km range ziet?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
De vraag was waarom mensen liever langzaam rijden dan meer tijd besteden aan opladen.Flix20 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:44:
[...]
Leuk die data dump, maar dit zijn gewoon de 10-~70-80 (snel)laadtijden in percentages.
Dat zegt dus nog helemaal niets over daadwerkelijk gewonnen range met deze gegevens.
Ik haal hier niet uit wat nou het verschil is tussen wel/niet snelladen of welke conclusie jij hier nu uit trekt.
We hebben het niet over de prestaties van die of die auto, we hebben het over de filosofie achter dat vreemde (en hopelijk achterhaalde) gedrag.
Pardon my poor Dutch!
Pardon my poor Dutch
Het lijkt me onzin (hoop ik), volgens dit artikel laadt de Elroq 60 op met maximaal 135 kW in plaats van 165 kW.Hans N schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:33:
Laadcurve's voor de Elroq's zien hier te vinden.
Pardon my poor Dutch!
Pardon my poor Dutch
Waarom ben je bezorgd over hoe iemand anders kiest te rijden? Termen als achterhaald gedraag zijn niet zo aardig. Misschien willen mensen zo min mogelijk energie verbruiken om een bestemming te bereiken omdat ze dat qua milieu belangrijk vinden of zo min mogelijk willen betalen voor energie of doen ze het puur voor het vermaak. Veroordeel niet, verwonder u enkel zei een wijs mens ooit.Parking22 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:15:
[...]
De vraag was waarom mensen liever langzaam rijden dan meer tijd besteden aan opladen.
We hebben het niet over de prestaties van die of die auto, we hebben het over de filosofie achter dat vreemde (en hopelijk achterhaalde) gedrag.
Pardon my poor Dutch!
Goede vraag, een paar redenen die ik kan bedenken:Kanoet schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:32:
- Er zijn nog steeds veel nieuwe EV rijders, het is wel een andere manier van rijden en laden tov brandstof
- Laden duurt (nog) langer dan tanken, zeker bij grotere afstanden, dus zuiniger rijden jhelpt dan.
- Ja een ICE is ook minder zuinig als je harder rijdt, maar dat verschil is kleiner dan bij een EV (bij 100 en 130 kmu bijv)
- In een EV zitten meer assistentiesystemen, deze houden in de basis de snelheid aan die op de borden staat
- Er zal nog verschil zitten in zakelijke en privé rijders. Zakelijk kun je een hoger verbruik hebben omdat " de baas betaalt". en de meeste werkgevers geen incentives hebben om zuiniger te rijden. Als je privé rijdt heb je de kosten zelf in de hand, door zuinig te rijden en de juiste laadpalen te kiezen. Bij ICE zijn de brandstofprijzen wel verschillend maar verschillen zijn veel kleiner dan laden
Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge
Ja dat kan. Met de travel assistent knop het stuur en dan het scrolwiel kan je schakelen tussen travel assist, standaard cruise control en snelheidsbegrenzer.Martijnvdb schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:59:
Kan je trouwens ook op de "gewone cruise control" rijden ipv ACC?
Waarbij de travel assist dus adaptieve cruise is
Travel assist is ACC met automatisch sturen
Eigenlijk is travel assist de overkoepelende naam van adaptieve en predictive cruise, lane assist, en nog een aantal assist systemen.
met nog de toevoeging dat Travel Assist niet echt 'stuurt', maar 'bijstuurt'.
Hij corrigeert wanneer je bijvoorbeeld te ver naar de zijkant van de rijbaan/ over de lijn dreigt te gaan.
Maar hij neemt niet zelf "het sturen" van je over.
(daarvoor zit in het Maxx pakket nog wel de rijstrookwisselassistent opgenomen, komt je al een beetje meer in de buurt van zelfsturend)
Leeg - Sinds 20180907
Je verwart Travel Assist met Lane Assist.
Nee, dat gaat via het bestuurdersdisplay met de daarvoor bestemde knop op het stuur. Je kan dan kiezen tussen limiter, ACC en Travel Assist.cptspekkie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:54:
Travel assist is vaak ook met zelf sturen van de auto erbij. Al kan je dat ook nog uitzetten. Als je dat niet wilt. Maar dat gaat via het center display zover ik nog weet. (Van tijdens de proefrit)
[ Voor 3% gewijzigd door pkrielen op 13-06-2025 13:03 ]
Oh echt?S_Chief schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:15:
@Chillz Hoe kom je daarbij? Travel Assist kan gewoon sturen (en nog goed ook), alleen niet zelf van baan wisselen, daarvoor heb je het Maxx pakket nodig.
Je verwart Travel Assist met Lane Assist.
Voornamelijk omdat ie dat bij mij zo doet.
Als ik cruise control aanzet (naar mijn idee gewoon in Travel Assist mode),
dan gaat ie nog steeds alle kanten op. Alleen tegen de lijnen stuurt ie bij
Misschien dan een instelling die verkeerd staat....?
(BE Advanced)
Die staat voor komende week gepland,pkrielen schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:03:
Nu snap je ook waarom Skoda er een gratis cursus bijdoet
Misschien daar dan nog eens navragen
Leeg - Sinds 20180907
Dit vind ik dus echt verwarrend. Ik zie nergens in de configurator bij de optiepakketten staan dat de rijstrook wissel assistent in het Maxx pakket is inbegrepenS_Chief schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:15:
@Chillz Hoe kom je daarbij? Travel Assist kan gewoon sturen (en nog goed ook), alleen niet zelf van baan wisselen, daarvoor heb je het Maxx pakket nodig.
:strip_exif()/f/image/bwEr0xVkZlaUPwySi85UyOx3.png?f=user_large)
[PSN: carlhendrix] | Steam ID : n3w_w4rri0r |
maar er zit nog een iets luidere waarschuwing die 'ergens' vandaan komt, en ik ben zoekende waar ik die uit kan zetten.
navigatiemeldingen staan al helemaal uit.
Niet toevallig het knopje bij je linkerhand op het stuur ingedrukt? Heb ik per ongeluk ook gedaan(en het maar vreemd vinden dat er slechte muziek op mij 'favoriete station' werd gedraaidAnme schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:43:
Bij mij springt de radio naar een andere zender, spontaan, hoe zou dat komen?
Vervolgvraagje: kan ik de muziek uit laten zetten bij uitschakelen van de 'motor'? Nu gaat hij pas uit nadat ik ben uitgestapt. Niet zo fijn voor de buren als ik na een nachtdienst Rammstein op hebt staan

[ Voor 22% gewijzigd door Kanoet op 13-06-2025 17:42 ]
En een standaard CC is dus niet mogelijk?
[Video: https://www.youtube.com/@skoda/videos]
Heel veel videoinfo van Skoda zelf….
[ Voor 11% gewijzigd door MarcelGo op 13-06-2025 22:35 ]
Moet binnenkort wat lengtes(2.4m) maar dat gaat niet lukken met de bijrijdersstoel.
Onlangs een lattenbodem van 2m erin gehad en dat ging maar net aan.
In m’n Volvo had ik bijvoorbeeld achter de stoel 2 lipjes die ik kon indrukken en dan klapte de stoel dubbel zoals bij een 3deurs. Zoiets heb ik in de Elroq nog niet gevonden.
Ik kreeg het ook niet voor elkaar. Geen simply clever feature denk ik?Flix20 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:58:
Is er eigenlijk een manier om de bijrijdersstoel platter te krijgen?
Moet binnenkort wat lengtes(2.4m) maar dat gaat niet lukken met de bijrijdersstoel.
Onlangs een lattenbodem van 2m erin gehad en dat ging maar net aan.
In m’n Volvo had ik bijvoorbeeld achter de stoel 2 lipjes die ik kon indrukken en dan klapte de stoel dubbel zoals bij een 3deurs. Zoiets heb ik in de Elroq nog niet gevonden.
Een standaard Business edition (of sportline) heeft een normale cruise control. Elk pakket wat je erbij bestelt bevat minimaal Predictive adaptive cruise control en travel assist.MrJones schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:56:
Hierboven wel al wat gelezen van travel assist en ACC, maar ben toch nog niet helemaal mee. Wat is nu exact het verschil?
En een standaard CC is dus niet mogelijk?
Mijn 2 centen (en beetje die van co-pilot):Frankythefly schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:29:
[...]
Een standaard Business edition (of sportline) heeft een normale cruise control. Elk pakket wat je erbij bestelt bevat minimaal Predictive adaptive cruise control en travel assist.
In een Škoda Elroq zijn er verschillende cruise control-opties:
- CC (Cruise Control): Dit is de standaard cruise control die een constante snelheid aanhoudt zonder rekening te houden met andere voertuigen op de weg.
- ACC (Adaptive Cruise Control): Dit systeem gaat een stap verder door automatisch de snelheid aan te passen aan het verkeer voor je. Het gebruikt een radarsysteem om de afstand tot je voorligger te meten en remt of versnelt indien nodig.
- PACC (Predictive Adaptive Cruise Control): Dit is een geavanceerde versie van ACC die niet alleen reageert op andere voertuigen, maar ook verkeersborden en navigatiegegevens gebruikt om de snelheid proactief aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld helpen bij het anticiperen op bochten of snelheidslimieten.
Volgens een deel van de prijslijst heeft elke Elroq standaard al PACC :
/f/image/Mh2adABuQKPTPe4iujviSc1R.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast heb je al vanaf het Clever pakket de Travel Assist erbij (niet beschikbaar op de Selection)
Maar hier staat ook PACC gemeld, dus is bovenstaande mogelijk niet juist..):
/f/image/FCjCMErUKSUwEZPwT8CCka9D.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de handleiding zo bekijk is het altijd minimaal ACC, dus "gewone" CC lijkt niet te bestaan.
/f/image/wnXBCxqiy4noaegx70j12vtF.png?f=fotoalbum_large)
Acc zat zeker niet standaard erbij, bij mijn 60 BE iig, die moet je of in een pakket nemen of los een upgrade kopen. Cruise control zit in elke versie wel.pkrielen schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Mijn 2 centen (en beetje die van co-pilot):
- CC (Cruise Control): Dit is de standaard cruise control die een constante snelheid aanhoudt zonder rekening te houden met andere voertuigen op de weg.
- ACC (Adaptive Cruise Control): Dit systeem gaat een stap verder door automatisch de snelheid aan te passen aan het verkeer voor je. Het gebruikt een radarsysteem om de afstand tot je voorligger te meten en remt of versnelt indien nodig.
- PACC (Predictive Adaptive Cruise Control): Dit is een geavanceerde versie van ACC die niet alleen reageert op andere voertuigen, maar ook verkeersborden en navigatiegegevens gebruikt om de snelheid proactief aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld helpen bij het anticiperen op bochten of snelheidslimieten.
Volgens de prijslijst heeft elke Elroq standaard al PACC:
[Afbeelding]
Daarnaast heb je al vanaf het Clever pakket de Travel Assist erbij (niet beschikbaar op de Selection):
[Afbeelding]
Als ik de handleiding zo bekijk is het altijd minimaal ACC, dus "gewone" CC lijkt niet te bestaan.
[Afbeelding]
Ok, real-life info uiteraard beter dan een webpagina/handleiding, men kan het altijd verkeerd vermelden natuurlijk. Kan het zelf vanaf Dinsdag eens gaan bewonderen in het echtExactor it schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:33:
[...]
Acc zat zeker niet standaard erbij, bij mijn 60 BE iig, die moet je of in een pakket nemen of los een upgrade kopen. Cruise control zit in elke versie wel.
Alle moderne systemen proberen een aanrijding te voorkomen dus grijpen dan ook in.
Dat is later veranderd. (P)ACC zat eerst in het Clever-pakket (of kon je achteraf los aanschaffen).pkrielen schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Mijn 2 centen (en beetje die van co-pilot):
Volgens een deel van de prijslijst heeft elke Elroq standaard al PACC :
[Afbeelding]
Daarnaast heb je al vanaf het Clever pakket de Travel Assist erbij (niet beschikbaar op de Selection)
Maar hier staat ook PACC gemeld, dus is bovenstaande mogelijk niet juist..):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu je het zegt, bovenstaande was de Sept. prijslijst, onderstaande in de Mei versie...S_Chief schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:12:
[...]
Dat is later veranderd. (P)ACC zat eerst in het Clever-pakket (of kon je achteraf los aanschaffen).
/f/image/yaAwJMc0i8AgzW6VYdXo4FUb.png?f=fotoalbum_large)
Op welke manier kan de stoel instellingen van de Mrs gekoppeld worden aan haar profiel?
Alvast bedankt.
Opstarten met haar profiel en stoel instellen, vervolgens uitschakelen, dan zou die de volgende keer die stand moeten onthouden.JPD68 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:54:
We hebben gisteren een gast gebruikersprofiel voor de Mrs aangemaakt. Helaas hebben we op een gegeven moment gekozen de stoel instellingen op te slaan, helaas want ik zat achter het stuur.
Op welke manier kan de stoel instellingen van de Mrs gekoppeld worden aan haar profiel?
Alvast bedankt.
Wij hebben ook stand 1 en 2 geprogrammeerd zodat je voor het instappen de stoel al goed kan zetten en je sneller weg kunt
[ Voor 10% gewijzigd door MarcelGo op 14-06-2025 19:11 ]
Stand 1 en 2 zijn ook geprogrammeerd, maar vind dat niet echt sneller. Duurt vrij lang voordat de stoel goed staat.MarcelGo schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:09:
[...]
Opstarten met haar profiel en stoel instellen, vervolgens uitschakelen, dan zou die de volgende keer die stand moeten onthouden.
Wij hebben ook stand 1 en 2 geprogrammeerd zodat je voor het instappen de stoel al goed kan zetten en je sneller weg kunt
Bedankt voor de tip, kon dit nergens in de handleiding vinden.
Qua rijden ben ik ook echt onder de indruk: heerlijk stil, vlot en comfortabel – alle bekende pluspunten die hier al vaker genoemd zijn.
Waar ik nog wel wat twijfel over heb, zijn de Travel Assist functies. Het valt me op dat Lane Assist en ACC soms ineens uit staan, terwijl ik ze daarvoor had ingeschakeld. Ook is het gedrag bij stoplichten wisselend: de ene keer rijdt de auto netjes mee met het verkeer, de andere keer blijft hij gewoon staan. Hierdoor vertrouw ik er niet volledig op dat de auto altijd op tijd stopt of weer optrekt, dus houd ik mijn voet standaard bij het rem- resp. gaspedaal. Herkennen jullie dit? In de HUD zie je het ook niet.
Verder heb ik nog een vraag (vooral aan de meer ervaren Skoda-rijders):
Denken jullie dat er de komende jaren nog (softwarematige) functies aan de Elroq toegevoegd gaan worden? Denk bijvoorbeeld aan een verbeterde Laura met ChatGPT-integratie met geheugen waardoor je kunt doorvragen(dat heeft ie nu niet), het live kunnen zien van de autolocatie tijdens het rijden, nieuwe dashboardopties, of andere AI-functies waardoor de auto sneller of nauwkeuriger reageert? Hoe is Skoda de afgelopen jaren omgegaan met software-updates en nieuwe features? Ben benieuwd naar jullie ervaringen en verwachtingen!
In de basisversies zit gewoon alleen cc. Ik heb dus wel bovenop de stengel een knopje voor de afstand maar in display staat dan " afstandsregeling uitgeschakeld" , logisch want zit er niet op.MarcelGo schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:48:
Waarom zou je “gewone CC” willen hebben in plaats van ACC, tenzij je een bumperklever bent natuurlijk.
Alle moderne systemen proberen een aanrijding te voorkomen dus grijpen dan ook in.
Dus is niet echt iets van een normale cc willen maar meer "wil je extra betalen voor ACC" . Er zit wel een soort noodrem op als je zelf niet remt, maar dat is echt op het allerlaatste moment.
ACC kan ik los kopen in de app voor 320 euro
PACC zit dan in de pakketten als het goed is.
Voor de zekerheid, weet niet of je het hier gelezen hebt, voordat je de auto aanzet op de 1 of 2 drukken. Dan gaat die al in de goede stand.JPD68 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:44:
[...]
Stand 1 en 2 zijn ook geprogrammeerd, maar vind dat niet echt sneller. Duurt vrij lang voordat de stoel goed staat.
Bedankt voor de tip, kon dit nergens in de handleiding vinden.
Zit dat niet aan de sleutel gekoppeld dan? Zo is t nu wel in mijn VolvoHolzschuh schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:03:
[...]
Voor de zekerheid, weet niet of je het hier gelezen hebt, voordat je de auto aanzet op de 1 of 2 drukken. Dan gaat die al in de goede stand.
Nee, dat heb ik hier al wel een aantal keer gelezen. Op het knopje drukken voor het instappen is toch niet handig voor de easy entry?rinkel schreef op zondag 15 juni 2025 @ 00:27:
[...]
Zit dat niet aan de sleutel gekoppeld dan? Zo is t nu wel in mijn Volvo
Hij bedoeld denk ik dat op basis van de sleutel de persoon en instelling herkent wordenJPD68 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:15:
[...]
Nee, dat heb ik hier al wel een aantal keer gelezen. Op het knopje drukken voor het instappen is toch niet handig voor de easy entry?
Klopt, als ik met mijn sleutel de deur open, dan gaat de stoel in mijn stand. Als mijn vrouw de auto opent met haar sleutel, dan gaat de stoel in haar stand, superhandig.Maikie18 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:29:
[...]
Hij bedoeld denk ik dat op basis van de sleutel de persoon en instelling herkent worden
Ik kan ook bij de Volvo de sleutel gewoon in mn zak laten.
Nu heb ik in de komende Elroq geen electrisch verstelbare stoelen meer helaas.
[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 15-06-2025 10:50 ]
En daar antwoord ik op dat het niet kan.Maikie18 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:29:
[...]
Hij bedoeld denk ik dat op basis van de sleutel de persoon en instelling herkent worden
Heb proef gereden in een 85 SL, volgens mij met clever pakket.
Twijfel nu nog tussen 85 SL en BE.
De uiterlijke veranderingen vind ik persoonlijk wat minder belangrijk, dus daarvoor hoeft die SL niet.
Wordt de sportstoel ook een elektrisch verstelbare met het advanced pakket? Ik heb de comfortstoel nog niet in het echt geprobeerd. Hoe is die in de elektrisch verstelbare variant, vergeleken met de sportstoel? Meer in te stellen begreep ik (zoals de hoek van de zitting?)
Goed geluid wel erg fijn, is de upgrade naar Canton bij advanced een merkbaar verschil?
Wat zie je in het HUD? En kan dat ook aan/uit gezet worden, of staat dat altijd voor je neus in beeld?
Mocht het de BE zou worden, dan kies ik denk ik wel voor het drive pakket (paddles voor recup.)
En begrijp ik nou goed dat 'sunset met extra geluidempende ruiten achter' iets anders is dan de 'zonwering zijruiten achter'?
Waarschijnlijk begrijp ik de vraagstelling niet. Maar lastig is het wel, want bijvoorbeeld bij het wisselen van gebruiker om e.e.a. nog eens door te lopen samen met de Mrs, moet de auto in N staan.
Ook de recuperatie paddles werken niet altijd zoals verwacht, misschien een tik uit de vorige (ICE) auto, maar als ik op de linker (-) paddle druk verwacht ik bij een actieve ACC dat de auto gaat afremmen. Maar je moet schijnbaar eerste de ACC 'cancelen'. Dat maakt het gebruik niet eenvoudiger.
Verder nog steeds erg blij hoor, maar het is één grote ontdekkingstocht...
Sportstoel wordt ook elektrisch bedienbaar incl geheugenfunctie. De hoek van de zitting is inderdaad dan instelbaar, dan is niet met de niet-elektrische variant.Soepvlieg schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:29:
Hoi, meelezer en binnenkort waarschijnlijk een Elroq rijdend.
De uiterlijke veranderingen vind ik persoonlijk wat minder belangrijk, dus daarvoor hoeft die SL niet.
Wordt de sportstoel ook een elektrisch verstelbare met het advanced pakket? Ik heb de comfortstoel nog niet in het echt geprobeerd. Hoe is die in de elektrisch verstelbare variant, vergeleken met de sportstoel? Meer in te stellen begreep ik (zoals de hoek van de zitting?)
Goed geluid wel erg fijn, is de upgrade naar Canton bij advanced een merkbaar verschil?
Wat zie je in het HUD? En kan dat ook aan/uit gezet worden, of staat dat altijd voor je neus in beeld?
Mocht het de BE zou worden, dan kies ik denk ik wel voor het drive pakket (paddles voor recup.)
En begrijp ik nou goed dat 'sunset met extra geluidempende ruiten achter' iets anders is dan de 'zonwering zijruiten achter'?
In de HUD zie je de snelheid, navigatiepijlen, verbruik, travel assist, afstand tot voorganger. Zijn ook video’s van op Youtube voor de Enyaq, geeft een goed beeld. Is aan en uit te zetten in het menu.
Sunset = getinte achterramen. Zonwering = handmatige zonneschermen. Geeft extra bescherming tegen de zon.
Verschil Canton met standaard geluidsysteem is enorm. Ik heb tijdens het testrijden zowel de standaardinstallatie als het Canton systeem geprobeerd omdat ik wilde weten wat het verschil was. Standaard geluid is bedroevend te noemen(vol volume en ik kon nog prima communiceren met mijn bijrijder). Ik rijd op het moment een Kamiq Sport/Business uit 2020 en deze heeft een beter geluidssysteem van zichzelf. Het geluid van het Canton systeem is gewoon goed te noemen. Ik had een andere auto uitgezocht als ik het met het standaardgeluid had moeten doen, maar goed, geluid niet voor iedereen even belangrijk.Soepvlieg schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:29:
Hoi, meelezer en binnenkort waarschijnlijk een Elroq rijdend.
EQ op Rock is een no-brainer... de subwoofer zal ik ook eens gaan testenS_Chief schreef op maandag 16 juni 2025 @ 00:13:
Als je het Canton-systeem wat 'levendiger' wilt maken: EQ op Rock en subwoofer op +6.
alsof die ergens genormaliseerd wordt ofzo,
dit is in elk geval zo bij MP4 bestanden die ik afspeel, ik heb het nog niet geprobeerd bij andere media , zoals de radio of spotify.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Ik ben ook zeer tevreden met de standaard audio hoor. Kan ook best hard.Bob Popcorn schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:40:
Heb ik een afwijkende versie gekregen? Ik vind de standaard audio echt prima
Ik denk dat net wat al eerder gezegd is er best veel rijders zijn die een beetje radio op de achtergrond hebben en zich dus niet druk maken om de kwaliteit ervan en dat de andere berijders die hun favoriete rockster met de nodige hoge en lage tonen goed hard en zuiver willen horen.Pinjataaa schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:58:
[...]
Ik ben ook zeer tevreden met de standaard audio hoor. Kan ook best hard.
Denk dat het ook wel goed is dat er een verschil inzit, anders zouden mensen niet het extra pakket nemen natuurlijk en gaat het verdienmodel eraan.
Bij de testrit was ik zwaar teleurgesteld in de standaard audio. Alsof er iets mis mee was. Nu heb ik zelf een Elroq en met een paar kleine EQ aanpassingen klinkt het zelfs best goed. Voor wat normalere muziek zelfs top. En ja ik ben een zeikerd wat betreft audio (en wat betreft vele andere dingen in het levenBob Popcorn schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:40:
Heb ik een afwijkende versie gekregen? Ik vind de standaard audio echt prima
[ Voor 7% gewijzigd door remcodh078 op 16-06-2025 11:48 ]
Op zich ben ik ook wel wat gewend, veel km gereden met een 5 serie incl Harman Kardon systeemremcodh078 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Bij de testrit was ik zwaar teleurgesteld in de standaard audio. Alsof er iets mis mee was. Nu heb ik zelf een Elroq en met een paar kleine EQ aanpassingen klinkt het zelfs best goed. Voor wat normalere muziek zelfs top. En ja ik ben een zeikerd wat betreft audio (en wat betreft vele andere dingen in het leven). Voor rock oid met mijn huidige instellingen dan weer niet zo best. Volgens mij heeft het standaard audio systeem geen presets voor de EQ. Dat vind ik wel jammer. Of zit dat ergens verstopt hmm...
Nee, ben ik nog nooit tegen gekomen, ook niet in mijn Octavia. Alleen lo/mid/hi aanpassing. Wat wel enorm helpt is een beetje spelen met de balansfader, daar is wel optimalisatie te halen. Idealiter wil je het laag zoveel mogelijk op je achterspeakers hebben (als je zonder passagiers rijdt) en het mid op je voorspeakers, hi op de tweeters. Daar heb je helaas wel een DSP voor nodig
Kan niet stoppen met ontploffen!
Ik ben inmiddels 2 maanden in het bezit van een Elroq 85 Sportline, zonder Canton, en ik ervaar precies wat jij ervaart. Het volume lijkt na 75% ook niet meer harder te gaan, en hoe harder je hem opendraait, hoe meer het geknepen wordt.remcodh078 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:41:
Zaterdag een proefrit gehad in de Elroq bij Skoda te Dordrecht. Wat een topbak! Alleen viel mij het standaard audio systeem zwaar tegen, waardoor ik bijna denk dat er iets mee mis was. Het maximale geluidsniveau was laag en werd duidelijk geknepen bij hoger volume. De geluidskwaliteit en hoeveelheid bass was ook niet best. Door te spelen met de settings werd het ook niet echt beter. Zijn er anderen die het standaard geluidssysteem hebben getest en wat was jullie ervaring?
Bedrade CarPlay doet ook niks. Ik denk echt dat het zit in hoe de auto de audio verwerkt vanaf je telefoon.
Misschien ligt het aan mij, maar dagdagelijks gebruik staat bij mij het volume op max 30/40% ofzo.
[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 16-06-2025 12:37 ]
"Je houdt die iPhone gewoon verkeerd vast."Flix20 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:37:
Maar hoevaak heb je het geluid harder dan 75% en waarom zou je dat willen?!
Misschien ligt het aan mij, maar dagdagelijks gebruik staat bij mij het volume op max 30/40% ofzo.
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Als ik aan het rijden ben hou ik helemaal geen iPhone vast.DennisMoore schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:39:
[...]
"Je houdt die iPhone gewoon verkeerd vast."
Die ligt netjes op de oplader of in de broekzak.
https://www.urbandictiona...You%27re+Holding+It+WrongFlix20 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:41:
[...]
Als ik aan het rijden ben hou ik helemaal geen iPhone vast.
Die ligt netjes op de oplader of in de broekzak.
https://www.wired.com/2010/06/iphone-4-holding-it-wrong/
- "Als ik m'n arm optil, doet het zeer."
- "Waarom zou je je arm willen optillen? Ikzelf til nooit m'n arm op en heb dan nergens last van."
M.a.w. een volkomen terechte klacht over iets wat het gewoon goed zou moeten doen, afdoen met "waarom zou je dat willen, ik wil dat zelf nooit", vind ik niet zo sterk, sorry.
[ Voor 42% gewijzigd door DennisMoore op 16-06-2025 12:56 ]
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."